The Bigotry And Idiocy Of Donald Trump's Favorite News Show

The Bigotry And Idiocy Of Donald Trump's Favorite News Show

The President Of The United States Has Made Fox & Friends' Lack Of Journalistic Standards A National Security Issue

Blog ››› ››› MATT GERTZ

“For the record,” a top Fox News executive explained to the network’s newsroom a decade ago, “seeing an item on a website does not mean it is right. Nor does it mean it is ready for air on FNC.”

John Moody, at the time Fox’s vice president for news, issued that missive after Fox & Friends co-hosts Steve Doocy and Brian Kilmeade highlighted for their millions of viewers a right-wing outlet’s quickly debunked report that then-Sen. Barack Obama had gone to school at an extremist Islamic madrassa as a child. “The hosts violated one of our general rules, which is know what you are talking about,” Moody told The New York Times. “They reported information from a publication whose accuracy we didn’t know.”

Ten years later, the denizens of the program’s curvy couch still frequently don’t know what they are talking about. But now, their conspiracy theories and bogus claims are repeated by the White House as if they were credible reports from distinguished journalists. Under the Trump administration, the hosts and guests of Fox & Friends are setting the national agenda, thanks to their biggest fan, the president of the United States.

Last week, Fox senior judicial analyst Judge Andrew Napolitano stopped by the set of Fox & Friends and claimed that unnamed intelligence sources had told him that late last year, a British spy agency had surveilled now-President Donald Trump on behalf of then-President Barack Obama.

The incident was typical for Napolitano, a 9/11 truther who regularly uses his Fox airtime to push paranoid conspiracy theories. But the response from the Trump administration was remarkable.

Two days later, White House press secretary Sean Spicer cited Napolitano’s claim during a briefing. Since then:

  • The British intelligence service has denied the charge.

  • The Trump administration was forced to discuss the incidents with the British government.

  • When a reporter asked Trump about the incident during a press conference with a foreign leader, the president claimed that “all we did was quote a certain very talented legal mind who was the one responsible for saying that on television.”

  • Fox News admitted that it could not substantiate Napolitano’s claim.

  • Napolitano acknowledged that one of his sources was a well-known conspiracy theorist.

  • That conspiracy theorist said that Napolitano had botched the story.

  • A British newspaper owned by Fox chief executive Rupert Murdoch reported that the story may have been the result of a Russian intelligence operation.

  • The deputy director of the National Security Agency told BBC News that the charge was “arrant nonsense.”

“There was a time when a guy like Judge Andrew Napolitano could make some marginal remarks on Fox News, and only a large plume of non-White House officials would take him seriously,” The Washington Post’s Erik Wemple noted Friday. “Perhaps a website or two would pick up on them. Then everyone would move on to other matters. … Warning to Judge Napolitano: People in power are now listening to you. They’re case-building off of your reporting.”

If Trump can be said to treat Fox News personalities as his advisers, then the hosts of Fox & Friends are his kitchen cabinet. While the president regularly assails journalists as lying members of the “opposition party,” he praises Fox for producing “the most honest morning show” and calls its hosts “honorable people.”

Trump has said that he may owe his presidency to his years-long weekly interview segment on Fox & Friends, telling the show’s hosts earlier this year that “maybe without those call-ins, somebody else is sitting here.” Since becoming perhaps the most powerful person on the planet, Trump has continued to regularly watch the morning show, sometimes for hours at a time. He frequently tweets along with the program, commenting on the stories he sees and retweeting the broadcast’s feed. And those presidential comments set the news agenda for the rest of the press.

Given the president’s tendency to run with thinly sourced claims he gets from right-wing outlets, this is not a good sign.

Doocy and Kilmeade, who have hosted since the show’s debut in 1998, regularly expose themselves as bigoted misogynists. (Ainsley Earhardt, the program’s third co-host for the past year, provides run-of-the-mill conservative-inflected Fox commentary.)

Notably, Kilmeade has declared that “all terrorists are Muslims” (he later said he misspoke) and issued a shockingly racist rant about how Americans don’t have “pure genes” like the Swedes because “we keep marrying other species and other ethnics” (he subsequently apologized). Former Fox & Friends host Gretchen Carlson accused Doocy of engaging in “a pattern of severe and pervasive mistreatment” on and off air in her sexual harassment lawsuit against the network’s founder and chairman, Roger Ailes; while Ailes was pushed out, no public action was taken against Doocy.

They are also two of the dumbest people in the news business.

Lest you think I am exaggerating, please watch this clip of Trump’s favorite morning show hosts attempting to roast marshmallows over an open fire using a plastic spoon and their bare hands. Pay special attention to the look on Chris Wallace’s face as he observes the antics from a remote site with increasing disbelief, and eventually halts the segment to call them “dopes.”

The gullibility and stupidity of Fox’s morning hosts is now an issue of national import. They frequently push obviously false and easily debunked claims, often based on dubious reports from sources that lack credibility. Some past examples include:

The Time A Federal Judge Scolded Them For Credulously Reporting A Parody Story. In 2007, just a few months after the hosts’ madrassa commentary spurred the network executive to warn them not to believe everything they see on the internet, they reported that a middle school student had been suspended for leaving a ham sandwich on a lunch table near Muslim students. At one point during the segment, Kilmeade said, "I hope we're not being duped," to which Doocy replied, "We're not being duped. I've looked it up on a couple of different websites up there." They were being duped; their source was a fabricated story from the hoax website Associated Content. Doocy subsequently issued a retraction and apology.  A federal judge later criticized the “gullible” hosts over the incident, saying their actions “should provide grist for journalism classes teaching research and professionalism standards in the Internet age.”

The Time Doocy Claimed Obama Fabricated An Earthquake (He Didn’t). In March 2010, Obama said a proposal to adjust Medicaid reimbursement rates for states affected by natural disasters "also affects Hawaii, which went through an earthquake." Doocy suggested that Obama had made the earthquake up, noting that previous Hawaiian earthquakes came in 1868 and 1975. His allegation came from Gateway Pundit’s Jim Hoft, the dumbest man on the Internet and, not surprisingly, a regular source of Fox & Friends stories; an earthquake struck Hawaii in 2006.

The Time Fox & Friends Investigated Whether A Terrorist Ghostwrote Obama’s Autobiography. In March 2011, the program hosted WorldNetDaily columnist and noted conspiracy theorist Jack Cashill to discuss his claim that Obama's first book, Dreams from My Father, was actually written by former Weather Underground member Bill Ayers.

The Time Doocy Told Trump That Obama "Could End It Simply -- Just Show [The Birth Certificate] To Us." In a series of segments in March and April 2011, the hosts supported Trump’s fact-free claims that Obama had not produced his birth certificate. During their regular interview segment, Doocy responded to Trump's false statement that President Obama "has not given a birth certificate" by saying, "He could end it simply -- just show it to us, and it'd be over."

The Time The Show Invented A TSA Program To Test Airline Passenger DNA. The program ran a March 2011 segment suggesting that the Transportation Security Administration would soon begin testing airline passengers' DNA at airports. Napolitano criticized the purported effort, saying it “offends the Constitution” and “feeds the government's voracious appetite to control people”; Kilmeade defended TSA for “trying to stop illegal human trafficking.” Arguments about civil liberties aside, the entire story was made up, as Doocy acknowledged when he apologized for the “error” the next day.

The Time Fox & Friends Claimed Obama Wanted To Apologize To Japan For Hiroshima. In October 2011, the hosts lashed out at Obama because he supposedly had wanted to apologize to Japan for the nuclear bombing of Hiroshima, but Japan had nixed the idea. The next day, Doocy sought to “clarify” the story by removing the portion of the story that had angered them, stating: “We want to be very clear. There was never a plan for President Obama to apologize to Japan. We should have been clear about that, and we're sorry for the confusion.”

The Time They Falsely Claimed Obama Met With A Pirate But Not Netanyahu. Channeling a story from The Drudge Report, the hosts claimed in September 2012 that Obama had time to meet with a man in a pirate costume for Talk Like a Pirate Day, but had been “too busy” to meet with Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu. In fact, the photo of Obama and the pirate that the White House had tweeted out the previous day had been taken three years earlier for use during that year's White House Correspondents' Dinner. Doocy and Fox & Friends subsequently acknowledged that fact on social media.

The Time They Pretended Obama Wanted To Take Kevlar Helmets Away From Cops. After a police officer survived the June 2016 mass shooting at a gay nightclub in Orlando, FL, because he had been wearing a Kevlar helmet, Doocy suggested that the Obama administration had been “pushing to take away life-saving armor” like the helmet through a ban on the federal government transferring military equipment to police departments. Kevlar helmets are not on the list of banned equipment, as Doocy acknowledged in a clarification the next day.

The Time Fox & Friends Pushed The Conspiracy Theory That Google Was Manipulating Search Results To Help Hillary Clinton. In June 2016, Kilmeade and Napolitano accused Google of “manipulating the search [results] for Hillary [Clinton] to bury the bad stuff.” Napolitano said that “we know” Google “has” manipulated search results relating to Clinton according to a "very extensive test," and that the result is an example of “the Google, Eric Schmidt [executive chairman of Google’s board of directors], President Obama, Democratic National Committee, West Wing circle that we all know exists.” But, according to CNNMoney, “Despite what you might have seen online, Google is not manipulating its search results to favor Hillary Clinton.”

The Time Doocy Pushed A Conspiracy Theory About A Murdered Democratic Staffer. In July 2016, Democratic National Committee (DNC) staffer Seth Rich was murdered while walking home in his Washington, D.C., neighborhood. Conservatives subsequently suggested that he may have been murdered because he had helped WikiLeaks gain access to the DNC’s email servers (his family condemned these conspiracy theories). Fox & Friends picked up the story, with Doocy stating on air, “Some on the internet are suggesting, wait a minute, was [Rich] the source of the WikiLeaks DNC leaks?”

Now when Doocy and Kilmeade run credulous reports based on something they saw "on the internet," the president is watching -- and taking them seriously.

Posted In
Government, The Presidency & White House
Network/Outlet
Fox News
Person
Brian Kilmeade, Steve Doocy, Donald Trump, Sean Spicer, Andrew Napolitano
Show/Publication
FOX & Friends
We've changed our commenting system to Disqus.
Instructions for signing up and claiming your comment history are located here.
Updated rules for commenting are here.