Author Page | Page 8 | Media Matters for America

Simon Maloy

Author ››› Simon Maloy
  • Jennifer Rubin's Zany Benghazi Angle To Filibuster Reform

    Blog ››› ››› SIMON MALOY

    Washington Post political blogger Jennifer Rubin is, like most pundits sympathetic to the Republican cause, upset over the move by Democrats to change Senate rules so that judicial and executive branch nominees will no longer have to face down a filibuster in order to get a confirmation vote. "It's a bad way to run the country," Rubin writes. But at the same time she is wistful for what might have been had the filibuster been done away with long ago, and what the nation might have discovered about... Benghazi?

    Rubin writes:

    If only. . .

    The president cared as much about Iran's nuclear option as he does the Senate's.

    The nuclear option was in place for superbly qualified Republican-nominated judges like Miguel Estrada whom the Democrats filibustered.

    The nuclear option had prevented Sen. Barack Obama from blocking the confirmation of John Bolton as United Nations Ambassador in 2005.

    The nuclear option had removed fear of a filibuster and allowed Susan Rice to get nominated as secretary of state so then she could have been questioned about Benghazi.

    This is a perplexing hypothetical. At the time Susan Rice's name was being thrown around as a potential nominee for Secretary of State, there were few people in the media who opposed the idea more than Jennifer Rubin. "From my perspective, it makes no sense to have a three-ring confirmation hearing and lose over a subpar nominee such as Rice," Rubin wrote on December 4, 2012. When Rice asked that her name be withdrawn from consideration for the position, Rubin wrote: "To be frank, she should never have been floated as a possible nominee."

  • Wash. Post Gets Caught Up In Paul Ryan's Poverty PR

    Blog ››› ››› SIMON MALOY

    Rep. Paul Ryan (R-WI), a year out from not being elected vice president, has "an ambitious new project," according to the Washington Post. Ryan wants to steer "Republicans away from the angry, nativist inclinations of the tea party movement and toward the more inclusive vision of his mentor, the late Jack Kemp." As part of that mission, the Post notes, Ryan "has been quietly visiting inner-city neighborhoods" to "talk to ex-convicts and recovering addicts about the means of their salvation." And his staff has been bouncing around "center-right think tanks" for some new ideas to include in "an anti-poverty program to rival his budgetary Roadmap for America's future in scope and ambition."

    All this is well and good, until you read on a bit into the Post piece and try and pick out a few of the "new ideas" Ryan wants to bring to his war on the war on poverty. His vision emphasizes "volunteerism and encouraging work through existing federal programs, including the tax code." One of the ideas floated by a think tank staffer advising Ryan's team is to give "poor parents vouchers or tax credits to invest in their kids' educations." And all of this is to be done, of course, while slashing spending on anti-poverty programs and cutting taxes for the well-off. In other words: he wants to repackage the same old Paul Ryan agenda, brushed with a fine patina of compassionate conservatism. It's all glitz and PR, and the Post ate it up.

  • Indulging The Obamacare Repeal Fantasy

    Blog ››› ››› SIMON MALOY

    The problems facing the Affordable Care Act's implementation have given the law's critics no shortage of ammunition to take potshots at President Obama's signature legislative accomplishment. But to hear those critics tell it, the ACA's problems are an unfolding political catastrophe in which Democrats are poised to abandon ship and the law is just a hair's breadth from repeal. Repeal of the law is and always has been a fantasy, but right now it's being enabled by members of the mainstream press for whom the ACA's problems aren't serious enough and somehow merit embellishment.

    Tea Party congressmen and conservative pundits have been keeping the repeal fantasy alive ever since the law was signed back in 2010. The backlash from the government shutdown, which was inspired by Tea Party efforts to gut the ACA, did nothing to dull enthusiasm for the "repeal Obamacare" crowd. "Obamacare will be repealed well in advance of the 2014 elections," conservative wag Steven Hayward wrote in Forbes on November 11. "There is a chance Obamacare could be repealed in a bipartisan vote," wrote Ed Rogers in the Washington Post. Congress "could try to vote now, under new conditions and with the American people behind them, to repeal the whole thing," Peggy Noonan wrote in the Wall Street Journal. "And who knows, they just might." No, they won't. And even if Congress did somehow manage to pass a bill repealing the ACA, it would in all certainty be vetoed by President Obama.

    But this is what pundits and activists do: shape and spin stories to conform to their preferred outcome. The National Journal's Josh Kraushaar, rather than tamping down this irrational enthusiasm among the law's opponents, is giving it a leg up. "There's a growing likelihood that over time, enough Democrats may join Republicans to decide to start over and scrap the whole complex health care enterprise," Kraushaar writes in his November 18 column. Now, this is caveated to the point that it's essentially meaningless -- he's saying there's an increased chance of something possibly happening over an indeterminate time period -- -- but Kraushaar nonetheless wants us to think that repeal is a real threat.

  • Politico: CBS Benghazi "Review" Is An Inside Job

    Blog ››› ››› SIMON MALOY

    Politico media reporter Dylan Byers reports that Al Ortiz, an executive producer at CBS News, will be "conducting the 'journalistic review' into the controversial '60 Minutes' report on Benghazi." As Byers notes, this presents a problem for Ortiz and a potential conflict of interest for CBS News, as the executive producer of 60 Minutes, Jeff Fager, is also the chairman of CBS News and Ortiz's boss.

    From Politico:

    Fager is also the person who, initially, decided that no investigation would take place. Though CBS says the review has been underway since they first learned of "the issue," a spokesman told the New York Times last Sunday that Lara Logan's televised apology would be the network's last word on the matter. "[T]he CBS News chairman, Jeff Fager, who is also the executive producer of "60 Minutes," has not ordered an investigation," the Times reported at the time.

    Media Matters has previously addressed the problems with having a CBS News employee conduct the review. There were a number of problems with the report -- most notably the credibility of Benghazi "eyewitness" Dylan Davies -- all of which deserve intense scrutiny. Fager's dual role within the network invariably raises questions about the credibility and the independence of an internal review process. 

  • A Comprehensive List Of The Problems With 60 Minutes' Benghazi Segment

    Blog ››› ››› SIMON MALOY & MATT GERTZ

    On October 27, CBS' 60 Minutes aired a segment anchored by correspondent Lara Logan and featuring the results of her year-long investigation into the September 11, 2012, attacks on U.S. diplomatic facilities in Benghazi, Libya. Right-wing media outlets and conservative politicians promptly seized on the story, claiming it validated their extensive effort to turn the attacks into a political scandal for President Obama and Hillary Clinton.

    12 days later, the network pulled the report and apologized to viewers, with the network acknowledging that it had committed its biggest failure since the 2004 controversy surrounding a 60 Minutes story on President Bush's Air National Guard service.

    After facing withering criticism for issuing an apology on 60 Minutes that failed to detail what the network had done wrong or any investigation CBS would undertake to explain how its blunder had occurred, CBS announced on November 14 that it had begun an ongoing "journalistic review" of the segment. But the network declined to detail who is performing that review or whether its results will be made public.

    Much of the criticism has revolved around the network's handling of its interview with the former British security contractor Dylan Davies, identified by CBS as a "witness" to the attacks. But numerous flaws in the report have been identified since the segment aired.

    Here are all of those flaws.

  • The Obamacare Fact-Check CBS Should Have Done (But Didn't)

    Blog ››› ››› SIMON MALOY

    CBS News, already in trouble for not bothering to fact-check sensational claims about the Benghazi attacks, has stepped in it again with an exclusive story on the Affordable Care Act that has quickly fallen apart. On November 11, CBS News reported that the "project manager in charge of building the federal health care website was apparently kept in the dark about serious failures in the website's security." CBS investigative correspondent Sharyl Attkisson's report was based on an exclusive "first look at a partial transcript" of closed-door testimony by project manager Henry Chao that was likely leaked to the network by Republicans on the House Oversight Committee. Other media outlets picked up CBS's scoop and ran with it.

    According to Attkisson, Chao was presented with "a memo that outlined important security risks discovered in the insurance system," and said he was unaware of that memo. CBS News reported that this indicated that Chao had been "kept in the dark about serious failures in the website's security" that "could lead to identity theft among people buying insurance."

    But as Washington Post media blogger Erik Wemple demonstrated, Rep. Gerald Connolly (D-VA) questioned Chao at a November 13 Oversight Committee hearing and revealed how misleading CBS News' report was. The memo shown to Chao dealt with portions of the website that aren't yet in use -- not the website as it currently exists, as the partial transcript and CBS News' report wrongly suggested. And those portions won't include personally identifiable information, making it impossible for the security risks to lead to identity theft.

    Here's the video and transcript of Connolly's questioning of Chao: 

  • When Did Fox News Cite Dylan Davies?

    Blog ››› ››› SIMON MALOY

    One of the curious sub-plots to the ongoing drama of 60 Minutes and its since-retracted October 27 Benghazi report is the extent to which Dylan Davies, CBS News' discredited Benghazi "witness," informed Fox News' reporting. The day after the 60 Minutes report aired, Fox News' Adam Housley disclosed on-air that "some of our reports for FoxNews.com last fall included this 60 Minutes witness' account," but added that he stopped talking to Davies "when he asked for money." Even still, Housley said at the time that Davies' story on 60 Minutes "reaffirms, really, what we've been reporting." After CBS retracted their story, Fox News vice president Michael Clemente stated unequivocally: "We stand by our reporting on Benghazi."

    This is an awkward situation for Fox: they cited a "witness" whose credibility has since been trashed, and they had suspicions about his credibility before it was publicly destroyed, but they're nonetheless defending every scrap of their Benghazi reporting, including the pieces that cited Davies. So which Fox News articles featured the now-discredited British security contractor as a source? That's tough to nail down, as Fox News never cited Davies by name. But there are a couple of FoxNews.com reports from late 2012 that cite British sources to make claims that are incorrect or unsupported by other accounts of the attacks.

    On November 3, 2012, Housley published an "exclusive" for FoxNews.com challenging the CIA's timeline of Benghazi attacks and claiming that "security officials on the ground say calls for help went out" before the attack on the diplomatic compound actually started at 9:30 p.m., Libya time. Housley's report cited "multiple people on the ground" who said that the "Blue Mountain Security manager" -- a possible reference to Davies, who was training the British firm Blue Mountain's security forces at the consulate -- "made calls on both two-way radios and cell phones to colleagues in Benghazi warning of problems at least an hour earlier."

    One source said the Blue Mountain Security chief seemed "distraught" and said "the situation here is very serious, we have a problem." He also said that even without these phone and radio calls, it was clear to everyone in the security community on the ground in Benghazi much earlier than 9:40 p.m. that fighters were gathering in preparation for an attack.

    Even if this isn't a reference to Davies, the report appears to be incorrect. Several different accounts of the night of the Benghazi attack make no reference to any "distraught" messages from the Blue Mountain security force prior to the attack -- indeed, they all describe a scene of (relative) normalcy until the moment the attack started. "The radio on the Blue Mountain frequency was silent," write Fred Burton and Samuel L. Katz in Under Fire. "There was no chatter on the February 17 [militia] frequency either. There was, for the most part, silence."

  • Fox News: "We Stand By Our Reporting On Benghazi"

    Blog ››› ››› SIMON MALOY

    Following the collapse of CBS News' 60 Minutes report on the 2012 Benghazi attacks, Fox News, which cited 60 Minutes' now-discredited "eyewitness" for some of its Benghazi coverage, is standing by the accuracy of its reporting. CBS News' withdrawal of the story has been largely ignored by Fox News, even though Fox enthusiastically promoted the 60 Minutes story and boasted that it validated the network's own reporting on Benghazi.

    CBS News withdrew the story and 60 Minutes correspondent Lara Logan apologized to viewers after it was revealed that their Benghazi "eyewitness," British security contractor Dylan Davies, had given contradictory statements about whether he was actually present for the attack on the diplomatic compound. On October 28, the day after the report aired, Fox News devoted 13 segments -- totaling 47 minutes -- to promoting the 60 Minutes story.

    Washington Post reporter Paul Farhi wrote in a November 9 article that "CBS's withdrawal of the story not only undermined its reporting, but that of Fox News, which apparently relied on Davies as a source for stories that have challenged the Obama administration's account of events." Farhi quoted Fox News executive vice president of news Michael Clemente defending his network's coverage: "We stand by our reporting on Benghazi, and given what is still unknown, we anticipate further fact finding from those who know the truth about what took place on 9/11/12."

    Erik Wemple, the Post's media blogger, noted that after the 60 Minutes report first aired, Fox News correspondent Adam Housley acknowledged on-air that some of the network's Benghazi coverage from 2012 had cited Davies, but they "stopped speaking to him when he asked for money." Wemple specifically noted a November 3, 2012, Fox News report that referenced "the Blue Mountain Security manager," a possible reference to Davies, who was working for Blue Mountain Security at the time. As Housley put it, Davies' 60 Minutes appearance "kind of reaffirm[ed] the fact that this attack was vicious."

    After spending so much time promoting 60 Minutes' story and using it to praise their own reporting, Fox News spent just 26 seconds on the story's collapse. "CBS is backing off a report on 60 Minutes -- we told you about last week -- that relied on a source whose credibility has crumbled," Special Report host Bret Baier told viewers on November 8.

  • Questions For Threshold Editions, Publisher Of The 60 Minutes Benghazi "Witness'" Book

    Blog ››› ››› SIMON MALOY

    The walls are closing in on Dylan Davies (a.k.a. "Morgan Jones), the British security contractor whose dramatic "eyewitness" account of the 2012 Benghazi attacks featured prominently in a controversial CBS 60 Minutes report. Now that government officials have stated that Davies told the FBI he was nowhere near the diplomatic compound on the night of the attack (consistent with the after-action report Jones filed with his employer, which Jones disavows), CBS News has withdrawn the report and correspondent Lara Logan apologized on-air for making "a mistake."

    CBS News, of course, still has a multitude of questions to answer, but so too does Threshold Editions, the imprint of the Simon & Schuster publishing company (owned by CBS) that released Davies' book, The Embassy House: The Explosive Eyewitness Account of the Libyan Embassy Siege by the Soldier Who Was There.

    In the book, Davies describes the two trips he made to the diplomatic compound in Benghazi the night of the attacks: an aborted first attempt in which Davies and a Libyan associate were turned away at gunpoint from the compound's rear gate by a terrorist; and a one-man incursion into the compound after the initial attack subsided, in which Davies dramatically bashes a terrorist in the face with the butt of a scavenged AK-47. In between the two trips, Davies writes he traveled to the Benghazi Medical Center where he discovered the body of Ambassador Chris Stevens and was the first person to confirm that the ambassador had been killed.

    Much of Davies' narrative would have been difficult or impossible to confirm (a red flag in and of itself), but there are details of his story that could have -- should have -- been confirmed by fact-checkers at Threshold.

  • A Strange Inconsistency In "Morgan Jones'" The Embassy House

    Blog ››› ››› SIMON MALOY

    CBS News is still trying to evade some uncomfortable questions surrounding its controversial 60 Minutes segment on the 2012 Benghazi attacks, which prominently featured "eyewitness" Dylan Davies, a security contractor identified by the pseudonym "Morgan Jones." A number of irregularities have emerged regarding Davies' account of the attacks, including an incident report that states he was nowhere near the compound during the attack he claimed to have witnessed, and undisclosed financial entanglements between Davies and CBS, which owns the publisher of Davies' book, The Embassy House.

    Like the 60 Minutes segment, The Embassy House recounts Davies' experiences on the night of the Benghazi attacks. In the book, Davies claims to have been the first person to identify slain ambassador Chris Stevens at a Benghazi hospital, and writes that he conducted a one-man incursion into the besieged diplomatic compound after the attack had subsided. While it's extraordinarily difficult to confirm or deny much of Davies' story, there is a strange, internally inconsistent portion of his narrative in The Embassy House concerning whether Ambassador Stevens was conscious or unconscious upon arriving at the Benghazi Medical Center.

    In chapter fifteen of The Embassy House, Davies writes that he and a Libyan associate sneaked into the Benghazi Medical Center and encountered a doctor who took them to see the body of an American, whom Jones identified as Ambassador Stevens. In Davies' retelling, by the time he'd arrived to the hospital Stevens had already been declared dead despite the doctors' efforts to resuscitate him. "He was brought in here unconscious," Davies quotes the anonymous doctor as saying. "He was unconscious upon arrival. We tried to resuscitate him for thirty minutes, but he had inhaled too much smoke. We could not reach him. Finally, we had to give up and accept that he was gone."