The Washington Post | Page 2 | Media Matters for America

The Washington Post

Tags ››› The Washington Post
  • 2018 was marked by anti-abortion extremism, lies, and harassment

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT


    Sarah Wasko / Media Matters

    Anti-abortion figures and right-wing media continued to push misinformation about reproductive health in 2018 and tried to insert abortion into nearly every major news story -- no matter how tenuous the connection. The past year also included ample efforts by anti-choice groups to influence federal policy under President Donald Trump, as well as several anti-abortion acts of harassment and violence. Here are some lowlights of anti-abortion extremism this year:

    Right-wing and anti-abortion media attempted to distract from various news stories by drawing inaccurate comparisons to or blaming abortion

    As the Trump presidency entered its second year, right-wing and anti-abortion media attempted to deflect from the administration’s various crises by drawing ridiculous comparisons to reproductive rights or blaming abortion.

    Parkland shooting and the gun-control debate


    Sarah Wasko / Media Matters

    • After a February 14 mass shooting at Marjory Stoneman Douglas High School in Parkland, FL, left 17 dead, Wall Street Journal columnist Peggy Noonan compared the debate around gun violence prevention policies to calls from the anti-abortion movement to restrict access to abortions after 20 weeks. Noonan argued that lawmakers should “trade banning assault weapons for banning late-term abortion. Make illegal a killing machine and a killing procedure. In both cases the lives of children would be saved.”
    • LifeNews.com’s Steven Ertelt tweeted:
    • During a February 22 appearance on Fox News’ Fox News @ Night, Townhall's Guy Benson talked about the supposed media bias of outlets reporting on the NRA’s political donations but not covering donations from Planned Parenthood’s political arm.
    • Writing for Townhall, conservative blogger Erick Erickson also compared Planned Parenthood to the NRA, saying that “elite opinion makers in America champion Planned Parenthood, which actually does kill thousands of children each year, while savaging the National Rifle Association, which has never killed a child and whose members have actually saved others' lives.”
    • On the March 1 edition of Fox News’ Tucker Carlson Tonight, host Tucker Carlson asked Rep. Sean Duffy (R-WI), “What would drive a 19-year-old to want to murder strangers?” In response, Duffy partly blamed abortion, saying, “We dehumanize life in those video games and in those movies, and with abortion.”
    • During the March 2 edition of Fox News’ The Ingraham Angle, host Laura Ingraham claimed that people should be angier about Planned Parenthood performing abortions than about the role that the NRA plays in facilitating easier access to firearms. Ingraham stated, “If we're going to judge people based on an organization’s blood spilled, well, I hope Planned Parenthood is going to lose all of its partnerships or affiliations given the fact that we have about 57 million babies who never got to see the light of day.”
    • During the March 4 edition of Fox News’ Fox and Friends Weekend, conservative radio host Kathy Barnette said that although the Parkland shooter “killed 17 little souls on that day, but Planned Parenthood kills over 800 babies on a daily basis, and where is the moral outrage on that?”

    Family separation policy


    Melissa Joskow / Media Matters

    • On the June 18 edition of Tucker Carlson Tonight, Carlson attacked Democrats for opposing the Trump administration’s policy requiring the separation of immigrant children from their parents as they cross the U.S. border, saying that the “same people who support third-term, post-viability abortion for purposes of sex selection” were “lecturing” others about “the holiness of children.”
    • Rep. Steve King (R-IA) tweeted:
    • On Westwood One’s The Mark Levin Show, host Mark Levin said that “suddenly the Democrats care about children” after Trump’s family separation policy went into effect. Levin went on to claim inaccurately that “when it comes to abortion,” Democrats support it “right up to the last second. It can be eight months, 29 days, and they still support abortion.”
    • Anti-abortion outlet LifeNews.com responded to a tweet from Planned Parenthood saying children shouldn’t be separated from their parents by alleging that Planned Parenthood was “ignoring how its own practices permanently and violently separate children from their fathers and mothers” and that the organization “does that 876 times a day in abortions.”
    • An article on the website for CRTV’s Louder with Crowder claimed that Planned Parenthood “separates babies from mothers every day. With surgical brutality. These babies are not being stored in chain-linked cages, waiting for processing. Planned Parenthood stores their children in jars. A calvarium in one jar, legs in another. Parts shipped, and sold, separately.”
    • Media Research Center’s Dan Gainor posted this since-deleted tweet:

    Confirmation of Justice Brett Kavanaugh to the Supreme Court


    Melissa Joskow / Media Matters

    • On September 16, The Washington Post published an exclusive interview with Christine Blasey Ford, sharing her previously anonymous account of being assaulted by Supreme Court nominee Brett Kavanaugh when they were both in high school. On September 17, Erick Erickson wrote a post claiming that "the left" was amplifying her account as a tactic to keep abortion legal: “This entire thing is about the right to kill kids, not about the veracity of the accusation.” He continued, “The left is perfectly willing to destroy a man's reputation in order to keep destroying children,” adding that Democrats would use an “uncorroborated, single sourced, 35 year old claim … to protect the right to kill girls in utero.”
    • During the September 17 edition of Tucker Carlson Tonight, Carlson made a similar argument, claiming that Ford’s report came out only because Kavanaugh would likely be the deciding vote to overturn Roe v. Wade. “Does anyone really believe this story would have surfaced if Brett Kavanaugh had pledged allegiance to Roe v. Wade?” he asked. “Of course it wouldn't have. … Whatever the story is, it's not about protecting women. Don't buy that spin.”
    • From the Washington Examiner:

    • Micaiah Bilger, who writes for anti-abortion outlet LifeNews.com, tweeted at the Planned Parenthood Action Fund account: “If allegations are enough to disqualify someone from something, shouldn't all the allegations against you, Planned Parenthood, disqualify you from getting half a billion of our tax dollars every year?”
    • Anti-abortion group Operation Rescue tweeted a link to a bizarre website that claimed Ford’s account was politically motivated because of the potential impact Kavanaugh’s confirmation would have on the production of a so-called abortion pill. This is a false claim attempting to conflate her research for a pharmaceutical company that developed mifepristone to treat hyperglycemia related to Cushing's syndrome with pills used in medication abortions:
    • On Fox & Friends, Fox News’ Geraldo Rivera said that Ford’s motivation was “all about abortion” because “Kavanaugh is a pro-life guy and this is what it's all about.”
    • Right-wing site RedState argued: “The whole reason Supreme Court nominee Brett Kavanaugh is in the crosshairs of a sexual assault allegation ... is because the left is 100 percent focused on making sure their ability to abort children and profit from it goes uninterrupted.”
    • Religious news site The Stream wrote, “The anti-Kavanaughs — i.e. the Left, the Democrats — could not care less whether he’s innocent or guilty.” Rather, “this is about abortion. It’s about the larger sexual ideology as well, but abortion first and foremost,” because “abortion is both sacrament and god” to those groups.

    Some right-wing media and anti-abortion groups pushed extremist narratives or engaged in harassment

    Harassment, extremism, and violence are not new tactics to the anti-abortion movement. But 2018 featured some particularly notable instances when anti-abortion groups and right-wing media engaged in perpetuating harmful misinformation, conspiracy theories, and extreme narratives about abortion, or fueled anti-abortion harassment:


    Sarah Wasko / Media Matters

    • In January, the extreme anti-abortion group Operation Rescue started signal-boosting a series of posts targeting Planned Parenthood originating from a far-right message board on 8chan as the organization began delving into the QAnon conspiracy theory. The group leaders Troy Newman and Cheryl Sullenger -- the latter having served time for conspiring to bomb an abortion clinic -- further slid into full embrace of the QAnon conspiracy theory over the course of the year.
    • The founders of a group connected to Operation Rescue, Abortion Free New Mexico, also started promoting QAnon-related conspiracies, which the outlet New Mexico Political Report called “a concerning shift in focus and organizing, contradicting their stated goals of non-violence and inclusive outreach.”


    Sarah Wasko / Media Matters

    • In March, National Review writer Kevin Williamson was hired by The Atlantic even though Williamson had previously expressed misogynistic and homophobic viewpoints. Among these was his statement that “women who have had abortions should face capital punishment, namely hanging.” After initially defending Williamson’s hiring as an exercise in ideological diversity, Atlantic Editor-in-Chief Jeffrey Goldberg announced in April that the outlet was “parting ways” with Williamson. In particular, Goldberg noted that Williamson’s doubling down on his argument that those who have had abortions should be hanged -- made in a podcast uncovered by Media Matters the day before Williamson’s firing -- “runs contrary to The Atlantic’s tradition of respectful, well-reasoned debate, and to the values of our workplace.”
    • On June 1, right-wing outlet Infowars livestreamed a protest at a Planned Parenthood clinic the day after the anniversary of the murder of abortion provider Dr. George Tiller. This stunt continued a long line of right-wing media fostering or encouraging anti-abortion harassment, including the 2015 Colorado Springs Planned Parenthood shooter who had a penchant for right-wing media such as Fox News and Infowars.
    • In November, right-wing media and anti-abortion figures had a tantrum over what they called a "horrible new ad” attributed to Planned Parenthood -- despite the so-called ad actually being a 2015 video from a political action committee, not Planned Parenthood. However, as conservative figures continued to express disgust, people on social media started to make threats of violence against the health care organization citing shares of the 2015 video online.

    Right-wing media celebrated the Supreme Court giving a boost to anti-abortion fake health clinics

    Fake health clinics (also known as anti-abortion crisis pregnancy centers) engage in deception and manipulation in their advertising and interactions with clients with the goal of stopping that person from accessing an abortion. This year, fake health clinics were front and center at the Supreme Court in a case called National Institute of Family and Life Advocates (NIFLA) v. Becerra. The Supreme Court decided in favor of the NIFLA, stopping the implementation of a California law designed to deter some of the manipulative practices of these fake health clinics. Right-wing media celebrated the decision as a “win” for free speech:


    Sarah Wasko / Media Matters

    • National Review’s editors lamented that the vote was only 5-4, writing that it “should not have been a narrow one,” and that the closeness occurred because “four of the Court’s justices were so hell-bent on promoting the manufactured right to abortion that they were prepared to jettison” the right to free speech. The editors called the California law “an obvious and malicious violation of the First Amendment” and argued that it was “perhaps the best example of the rapidly growing extremism of the abortion-rights movement.”
    • National Review's Alexandra DeSanctis:
    • The Catholic Association’s Andrea Picciotti-Bayer wrote an op-ed for Fox News arguing that the decision “vindicates women and the pregnancy centers who help them” because “the most important service found at a pregnancy center is caring.”
    • In a Newsmax article titled “SCOTUS Gives America a Free Speech, Pro-Life Birthday Gift,” Priests for Life National Director Frank Pavone celebrated the NIFLA decision as “a victory to the fundamental rights which America promised to guarantee at its inception.”
    • Alliance Defending Freedom’s Jessica Prol Smith wrote for The Federalist that "even Americans who call themselves ‘pro choice’ can celebrate this court’s decision to protect authentic options and protect freedom for a woman to choose motherhood.”

    Anti-abortion groups continued to push misinformation about abortion and to allege that they were being censored to rally support and raise money

    Anti-abortion groups continued to promote misinformation on reproductive rights and to use claims that they were being censored by social media companies and news outlets as a tactic to rally support and raise money:


    Melissa Joskow / Media Matters

    • In honor of the annual anti-abortion rally the March for Life, right-wing outlets published several articles claiming that the anti-choice movement has science on its side. For example, Fox News’ opinion page published an article by Lauren DeBellis Appell about the March for Life that praised the anti-abortion movement and said it was “winning” in the United States because of technological advancements, including ultrasounds. Christianity Today similarly quoted Denise Harle, legal counsel for the Alliance Defending Freedom, as saying that “science and technology are on our side” specifically in the context of the myth that fetuses feel pain at 20 weeks. As The Atlantic noted in a January 18 piece, the anti-abortion movement’s embrace of science could be seen as a “dramatic reversal” because “pro-choice activists have long claimed science for their own side.” Demonstrating support for this view among anti-abortion groups, the January 18 article was picked up by organizations such as the March for Life, Democrats for Life, and the Charlotte Lozier Institute. The March for Life rally adopted the idea that “pro-life is pro-science” as part of its official theme for 2019.
    • Anti-abortion outlet LifeSiteNews asked for donations in light of supposed censorship by social media companies. The site posted in March 2018 about the “surprising and disturbing reason why LifeSite’s Spring campaign is struggling.” The reason, according to LifeSiteNews, “is an almost declared war by the globalist social media giants – Facebook, Google, Twitter and YouTube against websites, blogs and individuals who promote conservative views.” LifeSiteNews pleaded to its readers, writing, “To those of you who were not blocked from reading this letter, we are depending on you much more than normal to help us to reach our goal.” Unsurprisingly, the outlet provided zero evidence of the censorship it was allegedly experiencing.
    • Following Facebook CEO Mark Zuckerberg’s testimony before Congress in April 2018, anti-abortion organization Susan B. Anthony List (SBA List) emailed supporters to detail instances where the group claimed to have been censored by social media companies. SBA List then asked supporters to “please make a generous donation of $250 to help win the fight against pro-abortion Silicon Valley elites!”
    • On October 24, SBA List tweeted that Facebook was “censoring” the organization because it had pulled two of its 2018 midterm elections ads which urged people to “vote pro-life” and to oppose a candidate who allegedly “supports painful late-term abortions.” After the ads were pulled, the group sent out a fundraising email asking people to “Please RUSH a contribution … to help us fight back and get this ad in front of voters in key swing-states DESPITE the ongoing censorship of pro-life voices by the abortion lobby.” SBA List also tweeted that “deleting these ads just weeks before the midterm elections advances the pro-abortion argument" and again claimed that “censoring a #prolife ad that respectfully exposes the brutality of late abortions” meant that Facebook was “publicly taking a stand that they SUPPORT painful late-term abortions of VIABLE children.”


    Sarah Wasko / Media Matters

    • A 12-month-long Media Matters study of evening cable news programs found that Fox News dominated discussions of abortion and reproductive rights, but the network’s coverage was wrong 77 percent of the time about four common abortion-related topics: the discredited anti-abortion group Center for Medical Progress (CMP), abortion funding rules, Planned Parenthood’s essential services, and so-called extreme abortion procedures.
    • On One America News Network’s Tipping Point with Liz Wheeler, host Liz Wheeler frequently alleged that liberals were ignoring right-wing anti-abortion conspiracy theories about Planned Parenthood misusing federal funds, supposedly promoting abortion for profit, or engaging in the cover-up of sexual abuse of minors.

    Trump’s Department of Health and Human Services continued to be a hot bed for anti-abortion groups and misinformation

    Last year, Media Matters documented how Trump’s Department of Health and Human Services (HHS) was filled with appointees promoting anti-choice “alternative science” about contraception and abortion. While some of those people have moved to other areas of the administration or just moved on, Trump’s HHS has continued to employ and promote the work of anti-abortion movement darlings in 2018:

    • In January, Politico reported that people like Roger Severino, the head of the Office of Civil Rights in HHS, and Shannon Royce, the director of the Center for Faith-Based and Neighborhood Partnerships, are part of “a small cadre of politically prominent religious activists inside” HHS who “have spent months quietly planning how to weaken federal protections for abortion and transgender care — a strategy that's taking shape in a series of policy moves that took even their own staff by surprise.” Royce used to be chief of staff and chief operations officer at the anti-LGBTQ group Family Research Council and had previously promoted harmful “ex-gay” conversion therapy.
    • Scott Lloyd became known for denying abortion care to unaccompanied immigrant teens in his custody as the head of the Office of Refugee Resettlement (ORR). Lloyd left his position at ORR in November, but he still works with HHS as part of the Center for Faith and Opportunity Initiatives and is also planning to write an anti-abortion book. Before his move, Lloyd had reportedly inquired whether a teenager in HHS custody could have her abortion “reversed,” an anti-abortion scam that is not based in science. According to The New York Times, Lloyd also kept a weekly spreadsheet of the “unaccompanied minors who have asked” for an abortion, with information about “how far along” their pregnancy was during his time at ORR. Lloyd was also responsible for slowing down the release of detained children under Trump’s family separation policy as he decided “to personally review requests” for “hundreds of kids.” This resulted in detained children spending “extra time in the jail-like facilities, which have been associated with far more allegations of abuse and mistreatment than the shelters and homestays that hold most of the children in ORR custody.”
    • In May 2018, Diana Foley became deputy assistant secretary for the Office of Population Affairs, which oversees the Title X family planning program. As Rewire.News noted, Foley had “served as the president and CEO of Life Network, which, according to its website, promotes ‘life-affirming alternatives to abortion’ and operates two anti-choice clinics.” Beyond this, Foley had also given a 2016 presentation in which she expressed support for the discredited idea that people pathologically experience emotional and physical difficulties as a direct result of having an abortion.
    • In 2018, Steven Valentine became the chief of staff for the Office of the Assistant Secretary for Health. As Rewire.News reported, Valentine served as SBA List’s interim legislative director where he actively worked to draft and pass anti-abortion legislation. His brother Billy Valentine still works for SBA List as the organization’s vice president of public policy.
    • Before Matthew Bowman became deputy general counsel at HHS in 2018, he worked for Alliance Defending Freedom (ADF) as part of the organization’s team “litigating some of ADF’s most prominent religious imposition cases.” Rewire.News wrote that during these cases, “Bowman repeatedly promoted the false claim that intrauterine devices and emergency contraceptives cause abortions. His distaste for ensuring access to contraceptives extended to writing a January 2015 post for the conservative site TownHall.com with the headline: ‘How the contraception mandate may spread measles.’”

    Anti-abortion violence and harassment continued against abortion providers and clinics

    Every year, the National Abortion Federation releases a report documenting the previous years’ incidents of anti-abortion harassment and violence against providers, patients, and clinics. This year’s report found that “trespassing more than tripled, death threats/threats of harm nearly doubled, and incidents of obstruction rose from 580 in 2016 to more than 1,700 in 2017. We also continued to see an increase in targeted hate mail/harassing phone calls, and clinic invasions, and had the first attempted bombing in many years.” The harassment of abortion providers, clinics, and supporters continued in 2018:


    Melissa Joskow / Media Matters

    • In February, a man crashed a stolen vehicle into a Planned Parenthood in New Jersey “injuring a pregnant woman and two others.” According to prosecutors, the man had begun “researching the locations of Planned Parenthood clinics more than a year before.” He was later charged with terrorism, but pleaded not guilty.
    • Flip Benham, the former head of anti-abortion extremist group Operation Save America, was arrested in North Carolina and “charged with communicating threats” outside of a clinic in Charlotte, according to The Charlotte Observer.
    • In March, a man in West Virginia was “charged with making threats on Facebook against the Pittsburgh office of Planned Parenthood,” according to the Pittsburgh Post-Gazette. Before the alleged threats, he had written on Facebook “that his girlfriend got an abortion against his wishes in 2010. He said he found out who the clinicians were who aborted his child and said he knew five houses where he could steal an AR-15.”
    • A man suspected of setting off a series of bombs in Austin, TX, was reported to have “previously wrote online that he was opposed to abortion and same-sex marriage.”
    • A Planned Parenthood in San Diego was vandalized twice in six weeks.
    • In April, a man who crashed his car into barriers outside of a Planned Parenthood in Seattle was “charged for the assault and the damage but not for targeting the provider of women’s health services,” though he told police in an interview, “Damn right … I blew up Planned Parenthood...Blew Planned Parenthood the fuck up.”
    • A man in New Hampshire pleaded guilty “to leaving a 9 mm bullet at a Beverly medical office where his girlfriend had just terminated a pregnancy.” He told police, “I left the bullet there because they killed my baby."
    • A Planned Parenthood clinic in California closed because a partner organization “received ‘hostile communications’ from anti-Planned Parenthood activists.”
    • Abortion clinics in California and Iowa sustained property damage from targeted actions. In July, a Planned Parenthood in California was set on fire and caused “moderate damage” before being put out. In September, a man was arrested “after allegedly grabbing a log and throwing it at a window of an abortion clinic” in Iowa.
    • A man who was a “self-proclaimed misogynist,” according to BuzzFeed News, killed two women at a yoga studio in Florida in November. In a series of videos he had posted in the years before the attack, “he said that he resented having to subsidize as a taxpayer ‘the casual sex lives of slutty girls’ through the Affordable Care Act’s contraception provisions.”
    • In December, a man was charged with threatening “to murder a United States official” after he left death threats in a voicemail with an unidentified female U.S. Senator’s office. According to Newsweek, the man “became ‘very angry’ after watching online video clips of the senator discussing reproductive rights and criticizing Trump.”
  • Ryan Zinke cozied up to right-wing media until the bitter end

    The departing interior secretary mimicked Trump's media strategy, including an allegiance to Fox News

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    Interior Secretary Ryan Zinke's long litany of scandals caught up with him on December 15, when President Donald Trump announced via Twitter that Zinke would be leaving his post at the end of the year. According to reporting by The Washington Post, White House officials told Zinke that he had to resign or he’d be fired.

    Throughout his 21 months at the helm of the Interior Department, Zinke hewed closely to Trump's media playbook. Like his boss, Zinke heavily favored Fox News and other right-wing outlets, giving interviews to them far more often than to mainstream outlets. Also like Trump, Zinke lashed out at journalists and news organizations that reported on his ethics problems, making false claims and calling them "fake news."

    Zinke's Fox fixation

    During his first year in office, Zinke appeared on Fox News four times more often than on the other major cable and broadcast networks combined. As Media Matters reported earlier this year, he gave 13 interviews to Fox and just one interview each to CNN, MSNBC, and CBS.

    Zinke's preference for Fox also extended to business networks: He gave seven interviews during his first year to the Fox Business Channel and just one to its chief competitor, CNBC.

    And all of the interviews Zinke gave to major TV outlets other than Fox or Fox Business happened before July 2017, when his ethical problems and scandals started getting significant media coverage. After that, Zinke retreated completely to the warm embrace of Fox for his national TV appearances. Zinke was especially partial to Trump's favorite show, Fox & Friends, where the embattled secretary of the interior received a consistently friendly reception and no hard questioning. (Fox & Friends was recently revealed to have been exceedingly accomodating to another Trump cabinet official, former Environmental Protection Agency chief Scott Pruitt.)

    Rumors swirled after November’s midterm elections that Zinke would soon resign to avoid tough questioning and investigations of his many scandals from Democrats poised to take control of the House. Politico reported on November 8 that Zinke had already begun exploring other potential career opportunities, including trying to shop himself to Fox News: "Two [knowledgeable people] said Zinke has reached out to Fox to inquire about working at the conservative news channel as a contributor."

    Zinke denied the claims that he had approached Fox about a job, but he didn't distance himself from the network. When Fox News launched a new streaming service for "superfans," Fox Nation, in late November, Zinke appeared on it twice during its first week. He visited Mount Rushmore with Fox & Friends co-host Brian Kilmeade, and he sat for an interview with conservative commentator David Webb. He also gave an interview to Kilmeade on November 21 for Fox News Talk's Brian Kilmeade Radio Show.

    Zinke was back on regular old Fox News again on November 29, when Fox News @ Night host Shannon Bream gave him a friendly platform to attack his critics and dismiss the ethics investigations that have dogged him during his tenure at the Interior Department.

    Fox still frequently had Zinke’s back even when he wasn’t on the air; the network reported on his scandals less often and in less depth than CNN and MSNBC did. For example, Fox gave lighter coverage to a controversy over expensive travel Zinke made on the taxpayers' dime, and almost no coverage to a huge Puerto Rican contract given to the tiny firm of Whitefish Energy, which had with multiple ties to Zinke. 

    Zinke's interviews with other right-wing outlets

    Fox is far from the only right-wing media outlet that Zinke ran to when he wanted to get his talking points out. He gave interviews to nationally syndicated right-wing talk radio programs, such as his May 2017 appearance on The Hugh Hewitt Show, and to conservative talk radio programs in his home state, such as Montana Talks, where he appeared in October and November of this year. In June, he gave an interview to the conservative Washington Examiner.

    Zinke also made at least three appearances on Breitbart News radio shows this year, including interviews in May, August, and November. In the August appearance, Zinke claimed that “environmental terrorist groups” were responsible for major wildfires in the West because they had tried to block some logging on public lands. The Washington Post debunked that claim, noting that "fire scientists and forestry experts have said climate change is the main factor behind the problem." In the November appearance, Zinke denied that he's done anything wrong that would warrant the many investigations and scandals surrounding him. "The allegations against me are outrageous, they’re false. Everyone knows they’re false," he said.

    In late November, Zinke also gave another interview to David Webb -- this time for his Sirius XM radio program rather than his Fox Nation show.

    Zinke's attacks on the mainstream media

    Not only did Zinke generally avoid talking to mainstream outlets; he and his press office at the Department of Interior attacked those outlets.

    After Politico published an investigative story into an ethically questionable land deal Zinke had discussed with the chairman of Halliburton, Zinke went on the conservative talk radio show Voices of Montana and called the story's reporter "nefarious," saying, "This is exactly what's wrong with the press, and the president has it right. It's fake news. It's knowing, it's willing, to willingly promulgate fake news.” But the story was credible enough that the Interior Department's inspector general started an official investigation into Zinke's involvement in the deal and referred one of its probes to the Justice Department for further investigation.

    On October 16, The Hill reported that the Interior Department's acting inspector general, who had been overseeing a number of investigations into Zinke's actions, was going to be replaced by a political appointee, citing as its source an internal email written by Housing and Urban Development Secretary Ben Carson. Two days later, the Interior Department denied the report, and though Carson had been the source of the allegedly inaccurate information, Interior spokeswoman Heather Swift used the occasion to attack journalists: "This is a classic example of the media jumping to conclusions and reporting before all facts are known," she wrote in an official statement. It wasn't Swift's first attack on the media. In January, Swift disparaged a HuffPost article about Zinke failing to disclose owning shares in a gun company as "typical fake news" from the outlet.

    After Politico published its article in early November reporting that Zinke was shopping around for jobs as he prepared to leave the Trump administration, Zinke went on the Montana Talks radio show to bash the journalists who wrote the story and to criticize the media in general. From The Hill, which reported on the interview:

    Interior Secretary Ryan Zinke took to a conservative talk show to slam reporting on his ethics scandals as “B.S.”

    “They're very angry, and truth doesn’t matter to these people anymore,” Zinke said of mainstream journalists, saying that President Trump “nearly [got] assaulted” by CNN’s Jim Acosta.

    “You know, it comes from the same liberal reporters that have lost their ability to tell the truth,” he continued.

    Zinke went on to say that some media organizations “have nothing better to do, the entire organizations are about attacking Zinke … so what happens is, they invent a story, they try to sell it, and it goes all the way up to the Washington Post, the New York Times, there’s truth to it. It’s just a series of allegations.”

    Despite his fiery denials, Zinke was indeed on his way out the door just a few weeks later.

  • The media are still talking about the National Climate Assessment, and for that we can thank climate deniers

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    A version of this post was originally published on Grist.

    Right-wingers' efforts to derail media coverage of the National Climate Assessment backfired not once but twice.

    First, the Trump administration tried to bury the National Climate Assessment by releasing it on Black Friday, but that tactic bombed. It turns out that "Trump tries to bury a new climate report" is a much sexier headline than "Scientists release a new climate report."

    Then, climate deniers fanned out on TV networks to spread lies and deceptive talking about the report, but they got far more criticism than they expected, and that criticism kept climate change in the news.

    Overall the report got loads of media coverage in the days after it was released. The quality was decidedly mixed -- some of it was good, some of it was awful -- but the good coverage appears to have outweighed the bad.

    The good

    At least 140 newspapers around the country featured the National Climate Assessment on their front pages the morning after it was released, according to the Columbia Journalism Review. That included not just The New York Times and The Washington Post, which have strong teams of climate reporters, but also smaller papers all around the U.S., including 20 of them in California. A number of the papers highlighted the ways that climate change is hitting their regions, like the Portland Press Herald in Maine:

    MSNBC aired some strong segments. In one, host Ali Velshi mocked President Donald Trump's claim that his “gut” told him the report is wrong. He then interviewed climate scientist Brenda Ekwurzel of the Union of Concerned Scientists, a co-author of the assessment, who explained the report's findings and how scientists arrived at them. 

    CNN served up some highly problematic coverage -- more on that below -- but it also did some good interviews with climate scientists about the report, as well as three senators who are serious about addressing the climate crisis. And CNN took a novel approach to real-time fact-checking when White House press secretary Sarah Huckabee Sanders lied about the report during a press briefing. The network showed live video of Sanders, but paired it alongside a text bar labeled "Facts First" that corrected some of her false claims:

    All of the Sunday morning political talk shows discussed the report on the weekend after it was released. It was the first time in 2018 that every one of them addressed climate change on the same day. They rarely cover climate change at all.

    The bad

    Unfortunately, we would have been better off without some of that Sunday show coverage -- particularly the segments that gave airtime to rabid climate deniers. One of the worst ran on NBC's Meet the Press and featured Danielle Pletka of the American Enterprise Institute, a conservative think tank supported by the Koch brothers. She trotted out a favorite climate denier line -- "I'm not a scientist" -- and then proceeded to spout pure nonsense about how the globe is getting cooler.

    Egregious drivel about climate change also cropped up on CNN's State of the Union, which asked not one but two climate deniers to weigh in on the report. Sen. Joni Ernst (R-IA) offered bland, lukewarm climate denial: "Our climate always changes and we see those ebb-and-flows through time." Former Sen. Rick Santorum (R-PA) one-upped Ernst by going all in for scalding-hot climate denial, praising the Trump team’s attempt to bury the report and claiming that the scientists who wrote it were “driven by the money":

    Santorum was roundly mocked on Twitter for making such a completely bogus claim. You might have thought that this would discourage other climate deniers from following suit, or at least discourage CNN from giving them a platform. You would have been wrong.

    The following Monday, CNN hosted two more right-wingers who made the same ridiculous claim that climate scientists were in it for the money: Tom DeLay, who resigned as Republican House majority leader in 2005 after being convicted of money laundering and conspiracy, and Stephen Moore, a Trump-loving “economist” who's worked for Koch-funded groups.

    The next day, on Tuesday morning, CNN seemed like it might be trying to redeem itself. It ran one segment in which CNN political analyst John Avlon fact-checked and thoroughly debunked the claim that scientists are getting rich by studying climate change, and another in which climate scientist Katharine Hayhoe explained that she and the other co-authors of the National Climate Assessment were paid "zero dollars" for their efforts.

    But a few hours later, the bonkers claims were back. CNN yet again invited both Santorum and Moore to repeat the warmed-over lie that scientists are driven by a multi-billion-dollar climate change industry that has manufactured a false crisis. Santorum presented this ludicrous falsehood and many others in a panel discussion on Anderson Cooper 360°. Cooper had interviewed Hayhoe for that same episode, but her interview got bumped and was only posted online, while the segment with Santorum’s false claims aired during prime time.

    Oh, and CNN also failed to note that Santorum, Moore, and DeLay have all received copious amounts of cash themselves from the fossil fuel industry.

    The backlash

    Other media outlets bashed CNN and NBC for featuring climate deniers, and that led to still more coverage of climate change and the National Climate Assessment, most of which was good.

    The New York Times published a fact-checking piece titled, "The Baseless Claim That Climate Scientists Are ‘Driven’ by Money," which cited and debunked statements made by Santorum and DeLay. PunditFact, a project of the fact-checking site PolitiFact, looked into Pletka's claims and labeled them "false."

    New York Times media columnist Jim Rutenberg published a story titled "News Networks Fall Short on Climate Story as Dolphins Die on the Beach," which highlighted the false claims made by Pletka and Santorum and put them in the context of climate change impacts in Florida. The Washington Post's media columnist Margaret Sullivan tweeted out Rutenberg's story.

    Climate scientist Hayhoe published an op-ed in The Washington Post that debunked the myths propagated on CNN by Santorum and DeLay, among others.

    WNYC's On the Media hosted yours truly in a discussion about coverage of the National Climate Assessment, including the problem of featuring climate deniers on air.

    Politico's Morning Media daily newsletter, written by media reporter Michael Calderone, highlighted problems with press coverage of the National Climate Assessment on four different occasions after the report came out.

    ABC News political analyst Matthew Dowd was just one of many influential media figures who tweeted their disapproval of segments that featured climate deniers:

    The fact that some members of the media screwed up their coverage so royally meant that other members of the media kept reporting on the story longer than they might have otherwise.

    Fox opts for footwear coverage

    Meanwhile, the folks over at Trump's favorite network were living in their own universe, as usual. Fox News gave the National Climate Assessment very little airtime. A few straight-news segments covered it, but the most popular Fox shows didn't. CNN media correspondent Brian Stelter pointed out that on the day of the report's release, Fox spent more time discussing the shoes of Rep.-elect Alexandria Ocasio-Cortez (D-NY) than it did discussing climate change.

    Considering what Fox's top personalities would have been likely to say about the report had they bothered to cover it, it's probably just as well that they stayed mum.

  • On WNYC's On the Media, Lisa Hymas explains what the press got right and wrong in covering the National Climate Assessment

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF


    Melissa Joskow / Media Matters

    Lisa Hymas, director of Media Matters' climate and energy program, went on On the Media to discuss coverage of the National Climate Assessment -- the good coverage as well as the problems that cropped up on the Sunday morning political talk shows and CNN.

    From the November 30 edition of WNYC's On the Media:

    BROOKE GLADSTONE (HOST): So the National Climate Assessment dropped on Black Friday.

    LISA HYMAS: It looked like a pathetically blatant attempt by the Trump administration to keep it out of the public eye. But it didn't work.

    A lot of the print media did better than TV. The New York Times and The Washington Post, they have really strong climate teams; they did great coverage. But you saw it in smaller papers all around the country. The Columbia Journalism Review found that at least 140 newspapers around the country put it on their front pages. That includes places like The Chicago Tribune and the Miami Herald, 20 different papers in California. And many of those papers also looked at the local impacts. The Portland Press Herald in Maine, they had a big story about the national implications, but they also, on their print front page, had a big story about the impacts in New England, specifically.

    But I think TV was a mixed bag: Sometimes the coverage was good, and sometimes it was not. And in cases where the coverage is poor, we probably would have been better off without it.

    GLADSTONE: You said that Sunday was the first time this year that the five major Sunday shows discussed climate change on the same day. We're talking about ABC's This Week, CBS' Face the Nation, CNN's State of the Union, Fox News Sunday, and NBC's Meet the Press -- they all had segments. The most talked-about one on Sunday was probably on Meet the Press.

    HYMAS: Yes. NBC's Meet the Press featured Danielle Pletka of the American Enterprise Institute, a conservative think tank that's supported by the Koch brothers. She used a favorite climate denier line ...

    [BEGIN AUDIO CLIP]

    DANIELLE PLETKA (SENIOR VICE PRESIDENT, AMERICAN ENTERPRISE INSTITUTE): I'm not a scientist. I look at this as a citizen, and I see it, so I understand it. On the other hand, we need to also recognize that we just had two of the coldest years, biggest drop in global temperatures, that we've had since the 1980s, the biggest in the last 100 years. We don't talk about that because it's not part of the agenda.

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: No. Climate scientists have been very clear that the global climate has consistently been warming, and the hottest years have been the most recent ones.

    GLADSTONE: Yeah. NOAA said that 2015, ’16, and ’17 were the warmest on record, but 2017 was only the third-warmest.

    HYMAS: I don't really find that comforting. You know, if you're not a scientist, you ought to listen to scientists. To say, "I'm not a scientist, but I don't believe this," that's nonsense.

    I mean, one thing that was frustrating about this last episode of Meet the Press: Host Chuck Todd later in the same show interviewed Tom Steyer, who got his start as an activist by focusing on climate change, and Todd didn't ask him anything about the report. The focus was just on the 2020 presidential race.

    GLADSTONE: Let's look at how Fox News handled the report on the day it was released. Here's CNN's Brian Stelter with a recap.

    [BEGIN AUDIO CLIP]

    BRIAN STELTER (CNN MEDIA CORRESPONDENT): The network actually spent more time talking about Alexandria Ocasio-Cortez's shoes on Friday. Now to be fair, the networks' newscasts did air several segments about climate change, about the crisis, on Saturday. But on the president's favorite talk shows, nada, not a word.

    [END AUDIO CLIP]

    GLADSTONE: Meanwhile, Fox News Sunday with Chris Wallace also did not invite a climate scientist on to discuss the report. He spoke with Republican Senator of Nebraska Ben Sasse, who dodged the topic of climate action and spoke vaguely about the need for innovation.

    [BEGIN AUDIO CLIP]

    SASSE: Because you can't legislate or regulate your way into the past. We have to innovate our way into the future. And right now you don't hear a lot of the people who put climate as their No. 1 issue, you don't hear a lot of them offering constructive, innovative solutions for the future. It's usually just a lot of alarmism.

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: You know, notably, Fox's big-name personalities didn't dig in on the report at all. They just stayed focused on their pet issues. So you had Sean Hannity, this past week, ranting about Hillary Clinton's supposed scandals and crimes. I mean, he's still doing that more than two years after she lost the presidential election. And you had Lou Dobbs scaremongering about the migrant caravan. And the Russia investigation is a witch hunt -- that got a lot of coverage this past week, but the climate report didn't.

    GLADSTONE: Margaret Brennan of CBS' Face the Nation did speak to a scientist about the report, NASA's Steven Clarke, but that exchange was very brief, and it was buried in a segment that was almost entirely about NASA's Mars probe.

    HYMAS: Yes. So, on the one hand, I was glad to see that Face the Nation actually asked a scientist about the climate report. We track how often the Sunday shows incorporate or talk to scientists when they're discussing climate change, and it's been almost three years since any Sunday show has asked a scientist about climate change.

    GLADSTONE: What? Seriously?

    HYMAS: Yes, the last time was in December of 2015. It was also on Face the Nation.

    GLADSTONE: So many opportunities. So many national conferences, so many elections, so many extreme weather incidents, and nothing?

    HYMAS: There are climate scientists who are really good public speakers and who do a really great job of explaining the science in terms that normal people can understand, but they don't get the airtime.

    GLADSTONE: I think the winner of the week's booby prize, though, would probably be CNN.

    HYMAS: I think that's true. Rick Santorum was on CNN claiming that scientists are in it for the money.

    [AUDIO CLIP]

    RICK SANTORUM (FORMER SENATOR): If there was no climate change, we'd have a lot of scientists looking for work. The reality is that a lot of these scientists are driven by the money that they receive ...

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: The next day, we saw Tom DeLay, the former House majority leader.

    [AUDIO CLIP]

    TOM DELAY (FORMER REPRESENTATIVE): The report is nothing more than a rehash of age-old, 10- to 20-year assumptions made by scientists that get paid to further the politics of global warming.

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: He's the disgraced former House majority leader who had to resign after he was convicted of money laundering and conspiracy. Why is this guy qualified to discuss a scientific report about climate change? We saw Stephen Moore, a Trump-loving economist, making the same ridiculous claim on CNN.

    [BEGIN AUDIO CLIP]

    STEPHEN MOORE: Billions and billions and billions of dollars at stake. A lot of people are getting really, really, really rich off the climate change issue.

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: Then on Tuesday morning, John Avlon did a good segment on CNN where he completely debunked this notion that there's a big climate-industrial complex and that scientists are just doing it to get rich.

    [BEGIN AUDIO CLIP]

    JOHN AVLON (CNN POLITICAL ANALYST): Now, that talking point you're hearing is a classic bit of distraction and deflection. In fact, one of the scientists who worked on the climate change report, Katharine Hayhoe, confirms that she and her colleagues were paid, quote, “zero dollars” for their work and could easily make 10 times their salaries by working for something like Big Oil.

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: But, later that same day on Tuesday, just hours after Avlon's fact-checking segment ran, CNN again had on Stephen Moore to make that same claim. And what was so frustrating about CNN having these climate deniers on to make ridiculous claims is they didn't disclose the fact that Rick Santorum and Tom Delay, when they were in Congress, they got more than $700,000 each from the oil and gas industry in campaign contributions. Stephen Moore works for a number of groups that are funded by the Koch brothers. Last month, Stephen Moore gave a speech to the Oklahoma Oil and Gas Association. These things were not disclosed, but those men were allowed to accuse scientists of being in it for the money.

    GLADSTONE: Why does CNN pay people like Rick Santorum to lie to the public it's supposed to be serving?

    HYMAS: I will never understand why CNN pays Rick Santorum.

    Cable TV likes to have conflict, and they like to have sparks fly. But there’s much better ways you can do it, even if you do want the conflict. I mean, it's absurd, in 2018, for a discussion about climate change to include someone who contends that we're actually in a period of global cooling. Get people who all recognize the challenge of climate change but propose different responses and solutions to it. There are plenty of conservatives who propose carbon taxes. Let's see them discuss and debate people who are proposing a highly progressive Green New Deal, or a carbon-fee-and-dividend approach. There's a lot to debate. It just doesn't have to be a denier against someone who accepts the reality of climate change.

  • These are the LGBTQ-related cases the Supreme Court could take up this term

    The Trump-Pence administration asked the Supreme Court to review trans military ban cases. There are several other LGBTQ-related cases it could decide to take up this session.

    Blog ››› ››› BRENNAN SUEN


    Melissa Joskow / Media Matters

    The Trump-Pence administration has once again asked the Supreme Court to take up one of its policy priorities and bypass lower courts in what has been called an “unusual” move -- this time, to expedite a ruling on its proposed policy banning openly transgender service members from serving in the military. And that’s just one of several LGBTQ-related cases the Supreme Court could hear this session, with other topics including employment discrimination, trans-inclusive school facilities, and religious exemptions for businesses. Extreme anti-LGBTQ group Alliance Defending Freedom has connections to several of those cases.

    Though there has been media coverage of the trans military ban cases, several other important cases that may reach the high court fly under the media’s radar. Here's a look at LGBTQ-related cases that may be heard by the Supreme Court this term:

    Trans military ban

    Employment discrimination under Title VII

    Religious exemptions for businesses

    Trans-inclusive school facilities

    Trans military ban

    In July 2017, Trump announced on Twitter that he planned to ban transgender people from serving in the military, reversing a 2016 policy change by the Obama administration that allowed trans people to serve openly. In March, the Trump-Pence administration released its official policy. In developing the plan, the administration reportedly relied on a panel of “experts” that included the vehemently anti-trans activist Ryan T. Anderson and Tony Perkins, president of the extreme anti-LGBTQ group Family Research Council. There have been four lawsuits filed against the ban, and according to CNN, “District courts across the country have so far blocked the policy from going into effect. The 9th Circuit Court of Appeals heard arguments in one challenge earlier this fall and the DC Circuit will hear arguments in early December.”

    The Department of Justice (DOJ) has asked the Supreme Court to review three of the cases, bypassing lower courts: Doe v. Trump, Stockman v. Trump, and Karnoski v. Trump. According to The Advocate, Doe “is pending before the U.S. Court of Appeals for the District of Columbia Circuit," and the other two are pending before the 9th Circuit. Neither appeals court has ruled on any of these cases, but the 9th Circuit has heard arguments in one challenge already.

    The Guardian reported that the Trump-Pence administration’s request “is the fourth time in recent months the administration has sought to bypass lower courts that have blocked some of its more controversial proposals and push the high court, which has a conservative majority, to weigh in quickly on a divisive issue.” The New York Times noted that the DOJ’s request for the Supreme Court to review the issue is unusual, as it “does not ordinarily intercede until at least one appeals court has considered an issue, and it typically awaits a disagreement among appeals courts before adding a case to its docket.” According to the Supreme Court’s rules, it should take up an issue “only upon a showing that the case is of such imperative public importance as to justify deviation from normal appellate practice and to require immediate determination in this court.”

    Speaking to The Washington Post, several lawyers challenging the ban have “said there is no reason for the court to abandon its usual policy,” and according to The Daily Beast, if the Supreme Court does review the issue, it “would theoretically only be considering whether or not to lift the injunctions that have been placed on the rollout of the transgender troop ban” while the lower courts continue to debate the legality of the ban itself. However, there is also a chance that the high court could find a way to rule directly on the ban’s constitutionality.

    Employment discrimination under Title VII

    There are three cases that the Supreme Court could take up involving interpretations of workplace protections under Title VII of the 1964 Civil Rights Act, which “prohibits employment discrimination based on race, color, religion, sex and national origin.”

    The primary debate around Title VII involves whether protections from sex discrimination also encompass sexual orientation and gender identity, particularly as the Supreme Court has already ruled that employers cannot discriminate based on gender stereotypes. In May 2017, Congress introduced the Equality Act, a bill that would explicitly add sexual orientation and gender identity to existing civil rights laws, including the Civil Rights Act.

    In October 2017, the DOJ issued a memo that said (emphasis original), "Title VII's prohibition on sex discrimination encompasses discrimination between men and women but does not encompass discrimination based on gender identity per se, including transgender status." Of the three Title VII cases that the Supreme Court might take up, one involves a trans woman who was fired for her gender identity, and the other two involve men who were fired for their sexual orientation.

    The first case, R.G. & G.R. Harris Funeral Homes v. Equal Employment Opportunity Commission, involves a transgender woman named Aimee Stephens, a funeral director who was fired after coming out to her longtime employer. The 6th U.S. Circuit Court of Appeals ruled in her favor based on Title VII protections, saying, “It is analytically impossible to fire an employee based on that employee’s status as a transgender person without being motivated, at least in part, by the employee’s sex” and that “discrimination ‘because of sex’ inherently includes discrimination against employees because of a change in their sex.”

    The influential and extreme anti-LGBTQ group Alliance Defending Freedom (ADF) is representing the funeral home at the center of the case, and ADF’s lawyers asked the Supreme Court to take up the case in July.

    In October, the DOJ filed a brief in support of the funeral home. It issued a similar brief in favor of ADF’s client in the Masterpiece Cakeshop case decided last session. Solicitor General Noel Francisco signed the Harris Funeral Homes brief and argued in support of ADF’s client in Masterpiece Cakeshop. ADF had identified Francisco as one of its more than 3,200 allied attorneys in several press releases in 2016, but the group later claimed that this had been “our mistake” and that he was not in fact an allied attorney. ADF shows a distinct lack of transparency about who its allied attorneys are, and another group even filed a Freedom of Information Act request to determine Francisco’s exact relationship with ADF.

    In a second case, Zarda v. Altitude Express, skydiving instructor Donald Zarda sued his employer Altitude Express for firing him in 2010 after he “told a female student that he was gay.” (Zarda died four years after he filed the suit.) The 2nd U.S. Circuit Court of Appeals ruled in his favor in February of this year, deciding that Title VII “prohibits discrimination on the basis of sexual orientation.” Altitude Express and its lawyers petitioned the case to the Supreme Court in May.

    In a third case, Bostock v. Clayton County, Georgia, Gerald Bostock sued after “he was fired from his job as a child welfare services coordinator for a Georgia county’s juvenile court system when his employer found out he is gay.” The 11th U.S. Circuit Court of Appeals ruled against Bostock, saying that Title VII does not protect discrimination based on sexual orientation. In May, Bostock and his lawyer asked the Supreme Court to weigh in given a split in circuit courts’ rulings on the matter.

    The high court was originally expected to consider petitions to review the three Title VII cases on November 30, but it has since “delayed its timeline for considering whether to grant review.” According to Bloomberg Law, “The court’s next scheduled conference is Dec. 7, and it has no more conferences scheduled for December. The first conference of the new year is scheduled for Jan. 4.” If it does not grant review by mid-January, the court would not be able to hold oral arguments for any of the cases during the current term, which began in October.

    Religious exemptions for businesses

    In June, the Supreme Court narrowly ruled in favor of ADF’s client Jack Phillips, a Christian baker who refused to bake a cake for a same-sex couple, in Masterpiece Cakeshop v. Colorado Civil Rights Commission. The decision did not indicate how the high court should rule on other similar cases or on the larger question of whether businesses can deny services to LGBTQ people but rather ruled that members of the Colorado Civil Rights Commission had shown “hostility toward the sincere religious beliefs that motivated [Phillips’] objection.” This next session, however, the Supreme Court could make a broader ruling on a similar case.

    In Klein v. Oregon Bureau of Labor and Industries, the owners of the now-shuttered Oregon bakery Sweet Cakes by Melissa were fined $135,000 for refusing to bake a wedding cake for a lesbian couple, a violation of the state’s nondiscrimination law. According to The Oregonian, the Oregon Court of Appeals ruled against the bakery owners and “upheld the order, and the state Supreme Court declined to hear the case earlier this year.” Their lawyers -- from the anti-LGBTQ legal group First Liberty Institute (previously known as Liberty Institute) -- filed a petition for Supreme Court review in September. At least four of those lawyers have connections to ADF: Kelly Shackelford, the president and CEO of First Liberty Institute, and Hiram Sasser have both been identified as ADF allied attorneys, and Michael Berry and Stephanie Taub both participated in ADF’s legal fellowship program.

    Trans-inclusive school facilities

    ADF has filed another petition asking the Supreme Court to weigh in on an LGBTQ-related issue in the Joel Doe v. Boyertown Area School District case. In that case, cisgender students represented by ADF sued their school district after Boyertown Area High School passed an inclusive policy that allows transgender students to use facilities that align with their gender identity. This differs from the high-profile Gavin Grimm v. Gloucester County School Board case, in which a trans student sued his school district for passing a discriminatory policy.

    The 3rd U.S. Circuit Court of Appeals ruled in favor of Boyertown’s trans-inclusive policy and against ADF’s client in July, citing Title IX of the Education Amendments of 1972, which “prohibits discrimination ‘based on sex’ in federally funded educational programs.” ADF has also attempted to leverage Title IX in its arguments, saying that the school’s trans-inclusive policy would create a “hostile environment” in violation of Title IX because its cisgender clients would have to interact with trans students in school restrooms and locker rooms. ADF thus contended that cisgender students who feel “embarrassed and harassed” by being in the same restrooms as trans students would be discriminated against “on the basis of sex.”

    There are several potential outcomes if the Supreme Court does take up the case. The Daily Beast’s Samantha Allen wrote that if the court ruled against the plaintiffs, it would likely decide “that local school districts like Boyertown cannot be barred from establishing transgender protections” rather than making a more sweeping decision “to affirm that all transgender students nationwide are protected under Title IX.” However, Allen noted the increasingly conservative makeup of the court and contemplated what could happen if it ruled in favor of ADF’s clients:

    There’s another outcome that has the potential to be catastrophic for a generation of transgender students: The Supreme Court—now with a conservative majority and two Trump picks—hears the case and agrees that transgender students cannot be protected by school policies. In the worst case, they agree that Title IX not only doesn’t protect transgender students, but actually requires schools to discriminate against them.

    Extreme anti-LGBTQ groups are emboldened by the new Supreme Court make up

    Extreme anti-LGBTQ groups, including ADF, have united around Supreme Court Justice Brett Kavanaugh’s confirmation to the court, assuming he would champion their issues and cement the conservative majority on the court. Like the Trump-Pence administration, these groups have been emboldened to push for discriminatory policies in the courts, such as overturning protections against conversion therapy for LGBTQ youth. ADF and others like it also have unprecedented influence over the administration; the White House even briefed ADF President Michael Farris about the FBI's Kavanaugh investigation not long after U.S. senators received the FBI’s report. Farris and ADF argued twice before the Supreme Court during the last session, and ADF has played a role in more than 50 other cases before the high court.

    Additional research by Kayla Gogarty and Brianna January.

  • Where is the media outrage over the violence and harassment abortion providers face on a daily basis?

    Media fixated on a protest at Tucker Carlson's house should look at how often they cover (or don't cover) anti-abortion violence and harassment

    Blog ››› ››› SHARON KANN


    Melissa Joskow / Media Matters

    A memo to media and any would-be think piece writers: If you’re mad about protesters bothering Fox News host Tucker Carlson at home, then it’s worth asking whether you've expended the same energy over the harassment abortion providers face on a daily basis.

    According to CBS News, approximately “20 protesters gathered in front of Carlson's home” on November 7:

    Carlson's wife said she heard "loud banging and pounding on her front door," the police report says. When officers arrived, they found politically-charged signs left on cars in the driveway, a sign on the front door and the anarchy symbol spray painted on the driveway. [CBS News, 11/8/18]

    Carlson told The Washington Post that the gathering “wasn’t a protest. It was a threat.” Although he was not home at the time, Carlson claimed, “They weren’t protesting anything specific that I had said. They weren’t asking me to change anything. … They were threatening me and my family and telling me to leave my own neighborhood in the city that I grew up in.”

    There are many things that Carlson has said in his capacity as a mouthpiece for white nationalism, xenophobia, racism, and sexism that are more than worthy of objection. He also regularly uses his platform on Fox News to bully, mock, and enable harassment of his guests. And the details of the protest -- as described in ThinkProgress by someone who was actually there -- vastly contradict Carlson’s claims. Yet there is now a veritable catalogue of think pieces about the lack of “civility” shown by those who protested Carlson. If media want to have a real conversation about “civility” and harassment, then it should be impossible to omit this fact: Abortion providers, patients, and clinics face everything that Carlson claimed and more, but this kind of regular, persistent, and, in some cases, daily harassment doesn’t garner the same kind of media attention as incidents like the protest at Carlson’s home.

    Eleven people have died as a result of anti-abortion violence since 1993. Numerous others have been injured, and still more have found themselves and even their families targeted for personalized harassment from abortion opponents. This trend of violence and harassment against abortion providers, patients, and clinics has increased in recent years, and it shows little sign of abating. According to a report by the National Abortion Federation, rates of anti-abortion clinic protests in 2017 were already at the highest levels seen since the organization began tracking such incidents in 1977. In 2018, there have been numerous incidents of violence or threats against clinics reported in Illinois, New Jersey, Utah, Texas, Pennsylvania, California, Washington, Massachusetts, and more.

    In North Carolina, abortion provider Calla Hales has painstakingly documented the frequent anti-abortion protests and harassment directed at her clinics in the state -- including attacks on her personally. As but a few examples of the type of harassment Hales and her patients face, protesters have:

    Followed Hales, and taken photos and video of her car:

    Taken photos and videos of patients entering the clinic, and persisted in trying to “counsel” them even after being asked to stop:

    Deceptively dressed themselves as law enforcement to give patients the false perception that they can direct traffic, or stop their cars on the way into the clinic:

    Used amplification systems to not only harass patients, but also to target clinic staff, physicians, and their families by publicizing their names:

    If all of that wasn’t enough, hundreds of protesters regularly gather outside of Hales’ clinics -- blocking traffic, harassing patients, and generally making the process of accessing legal and necessary heath care more complicated than it should ever be:

    Hales has frequently noted that despite her efforts to document the continuing harassment faced by herself, her staff, and the clinic's patients, many people are still unaware of the sheer magnitude of the problem. In particular, Hales contrasted the disparate reactions to the protest at Carlson’s home and the lack of regular attention surrounding the ongoing and more severe harassment she and many other providers face:

    As reported by The Charlotte Observer, the protesters regularly harassing Hales’ clinic recently acquired a nearby property and are preparing to use it as a base of operations to intensify their harassment. Imagine the media outrage if a group of protesters did even a fraction of these incidents to a right-wing media figure. How many op-eds would be written calling for “civility” if a group of protesters purchased the property next to Carlson’s home and set up speakers to yell at him and his family on a daily basis?

    Unfortunately, Hales’ experience is not uncommon for abortion providers, patients, and clinics across the country. The anti-abortion group Operation Save America regularly circulates flyers with photos and home addresses of abortion providers, often with incendiary language. Just last week, radical anti-abortion group Army of God published a new manifesto from Eric Rudolph (who bombed an abortion clinic in 1997) calling for more violence against abortion providers. The organization’s website currently celebrates the release of Rachelle “Shelly” Shannon -- an anti-choice extremist who attempted to assassinate abortion provider Dr. George Tiller in 1993, and was also convicted for “six firebombings and two acid attacks at abortion clinics in California, Oregon and Nevada.” Assistant U.S. Attorney Steve Peifer told NPR: “She has counseled people to commit similar acts — even more violent acts than she did. … And there's been nothing to indicate that she's changed her mind in that regard.”

    Right-wing media argue that these anti-abortion extremists are acting in isolation. Yet in many instances, these media personalities -- Carlson included -- have fostered or encouraged anti-abortion harassment. Before being ousted from Fox News after public reports that he sexually harassed multiple colleagues, Bill O’Reilly spent years not only spreading misinformation about abortion, but also openly bullying abortion providers like Tiller. Prior to Tiller’s assassination by anti-abortion extremist Scott Roeder, O’Reilly called the doctor “Tiller the baby killer,” and insisted that there was a “special place in hell” for him. After a deadly shooting attack at a Colorado Planned Parenthood clinic in 2015, O’Reilly defended his previous attacks on Tiller, claiming that his comments were accurate. After this attack, The New Republic reported on how the admitted shooter’s penchant for right-wing media such as Fox News and Infowars shaped his paranoid and conspiratorial views about abortion and Planned Parenthood. On this year’s anniversary of Tiller’s assassination, Infowars live streamed an anti-abortion protest in front of a Texas Planned Parenthood clinic. The conspiracy theory-pushing outlet then repeated the stunt in November -- just days after caterwauling about the “unhinged” protesters that “terrorized” Carlson’s home.

    Harassment, threats, and violence of any kind are unacceptable. Last weekend, thousands of protesters gathered outside Hales’ clinics. Although some media outlets have reported on the epidemic of harassment faced by providers like Hales, those who saved their outrage for the protest at Carlson's home have little excuse for not reporting on the harassment facing patients, providers, and clinics on a daily basis. 

  • What you need to know about EPA nominee Andrew Wheeler and the media

    Wheeler mimics Scott Pruitt's press strategy ahead of his Senate confirmation hearings

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    Note: An updated version of this post was published here on January 10, 2019. 

    Andrew Wheeler, President Donald Trump's soon-to-be nominee to head the Environmental Protection Agency (EPA), is more like his predecessor, Scott Pruitt, than most people realize -- particularly when it comes to his interactions with the media.

    It's well-known that Wheeler, who took over as acting administrator of the EPA after Pruitt resigned in July, has continued Pruitt's work of rolling back major environmental regulations. That was no surprise; Wheeler formerly worked as a lobbyist for coal, natural gas, chemical, and utility companies, and as an aide to Sen. James Inhofe (R-OK), the Senate's most recalcitrant climate denier.

    Wheeler does, however, have a reputation as a more behind-the-scenes, businesslike administrator than the scandal-plagued Pruitt. New York Times reporter Lisa Friedman recently described the acting EPA chief as having a "low-key, under-the-radar style, even as he has worked diligently and methodically to advance Mr. Trump’s deregulatory agenda."

    But Wheeler is now following in Pruitt's footsteps in many of his dealings with journalists and the press.

    Wheeler's EPA press office attacks journalists and media outlets

    Pruitt had a remarkably contentious relationship with the media. His press office retaliated against specific reporters whose stories it didn't like and attacked them by name in press releases, among other aggressive moves.

    When Wheeler took over, many reporters noticed and welcomed a change in approach. E&E News published a story about the differences in July under the headline "'Night and day' as Wheeler opens doors to press."

    But in recent weeks, the EPA press office has returned to some of the same combative tactics employed during the Pruitt era. On October 30, it published a press release headlined "EPA Sets the Record Straight After Being Misrepresented in Press." Two days later, it got more aggressive with a press release titled "Fact Checking Seven Falsehoods in CNN’s Report."

    From an E&E News article published last week:

    The [EPA press shop's] combative approach calmed a bit when acting EPA Administrator Andrew Wheeler took over for Scott Pruitt, who resigned over the summer, but now it appears to be intensifying again.

    ...

    The agency's actions have been scrutinized in the press in recent weeks, and the public affairs shop has been hitting back.

    ...

    Bobby Magill, president of the Society of Environmental Journalists, said the agency seems to be returning to its war-room-style tactics under Pruitt.

    "It looks to me like they're sort of returning to form," Magill said. "This suggests that they are returning to their previous press strategy under Scott Pruitt."

    Wheeler favors right-wing media for his televised interviews

    Pruitt heavily favored Fox News and other right-wing media outlets, giving them far more interviews than mainstream news organizations.

    Wheeler exhibits similar preferences. All four of the TV interviews we've seen him give since becoming acting administrator at the EPA have been with right-wing outlets.

    The first went to the conservative Sinclair TV conglomerate. Boris Epshteyn, Sinclair's chief political analyst and a former Trump aide, asked no hard questions and gave Wheeler a platform to make specious claims about automobile fuel economy. Wheeler's second TV interview was with Fox News, the third was with the Fox Business Network, and the fourth went to a Sinclair national correspondent.

    Wheeler embraces right-wing outlets and bashes mainstream media via his Twitter account

    Like his predecessor, Wheeler has a fondness for right-wing media outlets and personalities, but he's exhibited that in a way that Pruitt never did -- via his personal Twitter account.

    The Daily Beast's Scott Bixby reported earlier this year on one noteworthy example:

    In August 2016, Wheeler publicly defended alt-right troll Milo Yiannopolous after the latter was banned from Twitter for encouraging users to harass actress Leslie Jones. In a now-deleted tweet, the lobbyist linked to a six-minute video, “The Truth About Milo,” produced by InfoWars editor-at-large and noted conspiracy theorist Paul Joseph Watson, in which Watson posited that conservatives might be “banned from using the internet altogether if they trigger your butthurt.”

    Wheeler recently retweeted Fox's Brit Hume when he criticized The New York Times and linked to an article in the conservative National Review. Wheeler has also liked a number of tweets from right-wing figures who criticized mainstream media outlets, including:

    • a Donald Trump Jr. tweet linking to The Daily Caller and mocking CNN
    • a tweet from frequent Fox guest and NRATV host Dan Bongino that slammed MSNBC
    • a tweet from libertarian talk show host Dave Rubin that bashed HuffPost

    Wheeler promotes climate denial and racist memes via his Twitter account

    Like Pruitt, Wheeler also casts doubt on well-established climate science -- another view he has expressed through his Twitter account.

    In a 2015 tweet, Wheeler praised a RealClearPolitics essay that argued, "There is no such thing as 'carbon pollution.'” The essay criticized mainstream media outlets and scientific journals that have reported on climate change:

    Of course, we don’t have good data or sound arguments for decarbonizing our energy supply. But it sounds like we do. If you read Scientific American, Science, Nature, National Geographic, the New York Times, the Washington Post, or any of thousands of newspapers and magazines, and you take them at face value, you would have to agree that there is a strong likelihood that serious climate change is real and that decarbonization or geo-engineering are our only hopes. ... These are the people promoting a myth that has become deeply ingrained in our society.

    In 2011, Wheeler tweeted a link to a post on the climate-denial blog JunkScience.com. The post, written by the site's founder and longtime climate denier Steve Milloy, argued that information from the American Lung Association should not be trusted because the organization "is bought-and-paid-for by the EPA." Wheeler also retweeted a Milloy tweet from 2015 that took a shot at HuffPost founder Arianna Huffington. And in 2009, Wheeler sent two tweets linking to climate-denying blog posts.

    As HuffPost's Alexander Kaufman reported last month, Wheeler has also used his social media accounts to endorse or promote other troubling views:

    Andrew Wheeler, the acting administrator of the Environmental Protection Agency, repeatedly engaged with inflammatory content on his personal Facebook and Twitter accounts over the past five years, including some in the past month.

    The previously-unreported interactions include liking a racist image of former President Barack Obama and First Lady Michelle Obama on Facebook and retweeting an infamous “Pizzagate” conspiracy theorist.

    Wheeler now turns back to major mainstream newspapers as he faces confirmation fight

    Though Wheeler has shown a preference for right-wing media when he does TV interviews, he has given a number of interviews to mainstream newspapers and wire services. In July, after it was announced that he would serve as acting EPA administrator, Wheeler gave substantive interviews to The Washington Post, The Wall Street Journal, Bloomberg, USA Today, and The New York Times.

    The pace of his interviews with print outlets slowed down after his first month in office, but Wheeler now appears to be ramping it back up -- just as he's about to begin the process of trying to earn Senate confirmation.

    On November 16, hours before Trump announced that he would nominate Wheeler to officially fill the top EPA spot, Wheeler sat down for an interview with New York Times reporter Lisa Friedman. And Wheeler is scheduled to do a live-streamed interview with Washington Post reporter Juliet Eilperin on November 28.

    Wheeler may want to present himself as a mainstream moderate rather than a right-wing partisan as he tries to win over senators, and turning to major mainstream newspapers could be part of his strategy. But that would also present an opportunity for environmental journalists to ask tough questions and push him off his well-rehearsed talking points before confirmation hearings begin. We'll be looking to Eilperin to kick that process off next week.  

  • Right-wing media's tantrum over a 2015 ad is stoking extreme anti-abortion rhetoric and harassment

    ››› ››› JULIE TULBERT

    Right-wing media and anti-abortion figures recently raised objections to a "horrible new ad” attributed to Planned Parenthood -- despite the so-called ad actually being a 2015 video from a political action committee, not Planned Parenthood. However, as conservative figures continued to express shock and disgust, people on social media started to make threats of violence against the health care organization citing shares of the 2015 video online. This isn’t the first time that right-wing media have manufactured outrage that resulted in harassment and threats toward abortion providers, patients, and clinics.

  • An anti-abortion group is parroting a right-wing talking point about censorship to rally midterm support

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT


    Melissa Joskow / Media Matters

    In the lead-up to the midterm elections, anti-abortion group Susan B. Anthony List (SBA List) has ginned up controversy, claiming to have been censored by Facebook, which removed two SBA List ads urging people to "vote pro-life." Facebook said it removed the ads for violating content rules about depicting medical procedures or conditions. Outlets should not be fooled: Alleging censorship is a well-worn tactic used by anti-abortion organizations big and small to promote misinformation and raise money.

    On October 24, SBA List tweeted that Facebook was “censoring” the organization because it had pulled two of its 2018 midterm elections ads, which urged people to “vote pro-life” and to oppose a candidate who “supports painful late-term abortions.” The two ads presented stories of children born prematurely and quoted their parents urging voters not to support what the ads described as “late-term abortions.”

    It is important to note that neither ad depicted the reality of abortion -- performed later in a pregnancy or otherwise. SBA List attempted to conflate the birth of premature infants with an inaccurate characterization of later abortions, claiming those procedures induce fetal pain, which is not supported by scientific evidence.

    In an email exchange posted by SBA List, Facebook said that at least one of the ads was pulled because Facebook doesn’t “allow ads that depict medical procedures or conditions”; such content is deemed to “feature sensational or graphic content,” which is not allowed because of its “highly sensitive nature.” Both of the ads showed premature babies in a medical setting.

    SBA List has a history of either intentionally manufacturing or alleging censorship claims to gin up controversy, which is part of a longstanding conservative misinformation strategy. The group’s current cry of censorship is the latest in a long line of similar claims by anti-abortion advocates who use the tactic to generate attention and to raise money. In October 2017, SBA List contended that Twitter had censored the organization when it deleted an ad targeting Virginia Attorney General Mark Herring in the 2017 election, seemingly for the use of inflammatory language. Citing this example and other anti-abortion censorship allegations, SBA List asked people to “make a gift today to get our pro-life message past Twitter’s censorship” and to “fight back against Twitter’s censorship.” SBA List also sent out an email in April 2018 detailing instances in which the group claimed to have been censored by social media companies and directed people to “please make a generous donation of $250 to help win the fight against pro-abortion Silicon Valley elites.”

    This latest censorship claim by SBA List is no different. The group sent out a fundraising email after the ads were pulled, asking people to “Please RUSH a contribution … to help us fight back and get this ad in front of voters in key swing-states DESPITE the ongoing censorship of pro-life voices by the abortion lobby.” SBA List also tweeted that “deleting these ads just weeks before the midterm elections advances the pro-abortion argument" and again claimed that “censoring a #prolife ad that respectfully exposes the brutality of late abortions” meant that Facebook was “publicly taking a stand that they SUPPORT painful late-term abortions of VIABLE children.” In a press release, SBA List President Marjorie Dannenfelser said that “the clock is ticking to Election Day, and Facebook is stifling our ability to get our message out about politicians who support brutal late-term abortions.”

    Right-wing and anti-abortion outlets frequently report on these censorship claims uncritically, often failing to offer any push back. A particularly egregious source of this media behavior is (unsurprisingly) Fox News’ Tucker Carlson, who has hosted Live Action’s Lila Rose multiple times to pontificate about the alleged censorship of anti-abortion views by social media platforms and other sources. SBA List’s latest claim was also picked up and promoted by Life News, Breitbart, and Washington Free Beacon. But, more troublingly, it was also treated credibly by Politico in its Politico Pulse newsletter, which briefly reported on the dispute without questioning the claims or including Facebook’s perspective. And Politico’s isn't the only newsletter that has carried water for SBA List. The October 30 edition of The Washington Post's health care newsletter, The Health 202, spotlighted another ad placed by the group targeting Sen. Joe Manchin (D-WV). The Health 202 has uncritically promoted SBA List campaigns or talking points in the past as well.

    SBA List’s tactic of claiming censorship is disingenuous. It is a part of a larger pattern of behavior by anti-abortion advocates -- and conservative media more broadly -- to exploit any perceived slight against them as a strategy to gain attention and financial support for their misinformation. But conservative claims of social media censorship have been soundly refuted. When outlets pick up these claims without pushing back or contextualizing them, they are spreading a false right-wing talking point that conservative voices are disproportionately targeted on social media platforms.

  • Broadcast morning shows and newspapers left out crucial information when reporting on Kavanaugh’s contrived Fox News interview

    Media failed to mention details of Kavanaugh’s formative years that lend credence to accusations against him

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Supreme Court nominee Brett Kavanaugh and his wife, Ashley Kavanaugh, gave an interview to Fox News in an effort to clean up his image after two women reported him for sexual misconduct in the last two weeks. Coverage of the interview from broadcast morning shows and major newspapers has aided Kavanaugh’s public relations effort by parroting his weak defenses while omitting critical information about his background.

    On September 16, The Washington Post published an interview with Christine Blasey Ford, a California college professor who said Kavanaugh sexually assaulted her when they were high school students in the 1980s. On September 23, The New Yorker published a story detailing a separate allegation from Deborah Ramirez, one of Kavanaugh’s classmates at Yale University, who said, as The New Yorker described it, that Kavanaugh “exposed himself” and “thrust his penis in her face, and caused her to touch it without her consent as she pushed him away” at “a drunken dormitory party” during the 1983-84 school year.

    On September 24, Kavanaugh and his wife took to Fox News to respond to the allegations. ABC’s Good Morning America, CBS’s CBS This Morning, and NBC’s Today, as well as newspapers including The New York Times, USA Today, and The Washington Postuncritically echoed Kavanaugh’s responses, while neglecting to mention important details and follow-up reporting that seem to lend credibility to the allegations against him. Specifically, media described the interview as “deeply personal” and Kavanaugh as “emotional,” and fixated on details like his claim that he “did not have sexual intercourse” during the years in question without ever acknowledging a difference between sexual intercourse and sexual assault.

    Moreover, in their one-sided reporting on Kavanaugh’s unprecedented interview, media largely omitted relevant background reporting on his actions and environment as a young man. While a few reports included quotes from Kavanaugh’s freshman roommate at Yale which characterized the nominee as “a heavy drinker” who was “aggressive and belligerent” when drunk, media largely failed to highlight the misogynistic and boorish culture that Kavanaugh reportedly participated in at Georgetown Prep. A “former student” who attended the school with Kavanaugh told HuffPost:

    That was just normal then. It was an attitude where “No” didn’t necessarily mean “I’m going to stop.” It meant “I’m going to keep going,” and “I’m going to keep going because I’m privileged and I’m allowed to and I’m not going to get in trouble for it.”

    Kavanaugh joked about the school’s reputation during a 2015 speech, saying, “What happens at Georgetown Prep stays at Georgetown Prep.” Moreover, almost every report on Kavanaugh’s interview failed to include details about Mark Judge -- the only alleged witness to Ford’s assault and Kavanaugh’s friend from Prep with a history of disturbing views about women -- or about Kavanaugh’s time at Yale, where the Supreme Court nominee was a member of the notoriously misogynistic Delta Kappa Epsilon fraternity.

    Media’s failure to include these critical details in their reporting on Kavanaugh’s sham of an interview not only boosts Fox’s one-sided messaging, but it also assists Kavanaugh in rehabilitating his reputation and leaves audiences in the dark, denying them relevant information that lends credibility to Ford and Ramirez’s accounts.

  • Extreme anti-LGBTQ groups attack Christine Blasey Ford after she reported that Brett Kavanaugh attempted to rape her

    American Family Association: “Unless the biblical standard of two or three witnesses is met, an accusation should not be considered credible”

    Blog ››› ››› BRIANNA JANUARY


    Melissa Joskow / Media Matters

    Extreme anti-LGBTQ groups Family Research Council, Liberty Counsel, and American Family Association have attacked Christine Blasey Ford and worked to discredit her after she reported that Supreme Court nominee Brett Kavanaugh attempted to rape her in high school.

    Soon after President Donald Trump nominated Kavanaugh to the Supreme Court on July 9, extreme anti-LGBTQ groups united behind his nomination, offering praise for Kavanaugh’s candidacy and saying he would be “strong” on their issues. Many of those same groups have doubled down on their support by attacking Christine Blasey Ford and questioning her motivations after she reported that Kavanaugh groped her and attempted to remove her clothing and rape her in high school.

    Tony Perkins, president of the highly influential Family Research Council (FRC) who was reportedly “involved in discussions with the White House” on Kavanaugh’s nomination, attacked Ford’s credibility on the September 21 edition of Fox News Channel’s Special Report with Bret Baier. During his appearance, Perkins called Ford’s story “very, very suspect,” questioned why she hadn’t come forward sooner, and asked whether or not drinking alcohol may have affected her story. Perkins also questioned whether Ford and potential witnesses “really remember the facts” and whether her attempted rapist was even Kavanaugh at all, in line with a recent conspiracy theory created by conservative media figure Ed Whelan.

    Speaking at FRC’s anti-LGBTQ Values Voter Summit, Perkins urged Republican lawmakers in attendance to “move much more aggressively” to confirm Kavanaugh to the Supreme Court, and former FRC President Gary Bauer, declared the “political process” surrounding Kavanaugh’s nomination to be “political waterboarding” and a “travesty.” According to The Associated Press, Bauer mockingly re-enacted what a conversation with Ford and law enforcement may have sounded like and was reportedly met with laughter.

    Extreme anti-LGBTQ group Liberty Counsel has also attacked Ford, including by writing a six point list of so-called “disturbing facts that undermine her story.” Several of those points suggest she came forward for political reasons. The post attempted to discredit Ford by highlighting her political affiliations and those of her lawyer, Debra Katz, claiming the two “have a history of Democratic activism” and anti-Trump advocacy. Liberty Counsel also launched a “fax barrage” directly linking its supporters to the offices of elected officials to send messages of support for Kavanaugh’s confirmation. The “fax barrage” served as a fundraiser for Liberty Counsel and claimed that Ford’s story does “not align with the moral integrity” of Kavanaugh. Additionally, Liberty Counsel sent an email blast to supporters in which its Chairman Mat Staver called Ford’s story “a shameful, desperate attempt to destroy a person in order to stop his nomination to the Supreme Court” and characterized her as “someone who has an ever-changing story with plenty of political motivation.”

    In a separate email to supporters on September 22, Staver continued attacks against Ford, saying she was “being used to create an excuse to delay the hearing” and listing statements from various supporters of Kavanaugh in an attempt to undermine her credibility. On September 24, Mat Staver’s wife Anita Staver, who serves as president of Liberty Counsel, suggested that Ford was a liar in a tweet: “I believe survivors but not liars!”

    Additionally, former Liberty Counsel attorney Matt Barber, who still co-hosts one of its radio programs, attacked Ford on Twitter, where he likened her to a “suicide bomber” and compared her story’s effect on the Kavanaugh confirmation to a “political witch burning.” Barber also said Ford “would be fully exposed & further discredited,” and that “true victims” will be “distrusted because political vultures cried wolf one too many times.” In a separate post, he claimed, “We have entered the age of #MeToo McCarthyism. Pure evil.”

    Extreme anti-LGBTQ group American Family Association (AFA) has also launched attacks against Ford. Bryan Fischer, host of AFA’s American Family Radio show Focal Point, attempted to use Ford’s political affiliations and her lawyer’s legal career to discredit her story in a September 17 blog post. Fischer claimed that Katz “has made a career out of dismissing sexual assault allegations against liberal politicians.” In the same blog post, Fischer wrote, “The Bible is very clear that no serious allegation should ever be accepted against someone on the basis of one lone allegation.” In a September 18 email to supporters, AFA President Tim Wildmon reiterated that claim and wrote that “unless the biblical standard of two or three witnesses is met, an accusation should not be considered credible.” AFA initially did not support Kavanaugh’s nomination to the Supreme Court but quickly reversed course after hearing the “passionate defense of Judge Kavanaugh by many we consider to be friends in the pro-life movement."

    Ford is set to testify before the Senate Judiciary Committee on Thursday, September 27, about Kavanaugh’s attempted rape.

  • Here are the conservative media outlets and figures pushing the outlandish theory that Christine Blasey Ford misidentified her attacker

    Blog ››› ››› ZACHARY PLEAT


    Melissa Joskow / Media Matters

    Conservative legal commentator Ed Whelan yesterday pushed a theory that it wasn’t Supreme Court nominee Brett Kavanaugh who sexually assaulted Christine Blasey Ford, but another man who looked like Kavanaugh. While many have denounced the speculation, calling it, for instance, “wildly irresponsible,” several mainstream and fringe conservative media outlets and personalities endorsed Whelan’s theory.

    Ford has debunked the claim, saying there’s “zero chance that I would confuse them.” Though Whelan later deleted his tweets and apologized for identifying the supposed doppelganger, he hasn’t retracted his theory.

    In the days before Whelan tweeted his ridiculous theory, other conservative media figures and even a Republican lawmaker speculated that Ford was mistaken about who assaulted her. A Wall Street Journal editorial published on September 17 with the title “The #MeToo Kavanaugh Ambush” claimed, “Mistaken identity is also possible.” The same day, Fox News The Five co-host Jesse Watters speculated, “Maybe it was a case of mistaken identity.” And Sen. Orrin Hatch (R-UT), who sits on the Senate Judiciary Committee, suggested Ford is “mixed up.” On September 18, conservative Washington Post columnist Kathleen Parker wrote that “as crazy as that sounds, it wouldn't be unheard of” for this to be just a matter of “mistaken identity,” in a column titled “Is there a Kavanaugh doppelganger?”

    But it was Whelan’s now-deleted thread of tweets, posted on September 20, that spread throughout conservative media. Those who promoted it include:

    Fox & Friends co-host Steve Doocy: Whelan “figured out what house it may have happened at, because it was a house closest to the golf course, and then realized whose house it was and looked at a picture of the young man who lived there at the time who was a classmate of Mr. Kavanaugh's. Put up side by side images, they look a lot alike.”

    Conservative blogger Erick Erickson: Whelan “decided to put up a more compelling story that embraces Ford’s theory of assault.”

    While I am still not convinced there was an assault on Professor Ford, an intriguing theory has come forward that embraces the idea she was assaulted and makes a far more plausible case than that Brett Kavanaugh did it.

    Ed Whelan of the Ethics and Public Policy Center decided to put up a more compelling story that embraces Ford's theory of assault, while filling in the details she provided. And while I continue to find it unseemly to drag another innocent person into a fraudulent claim, the facts are very compelling that this is the location and things make more sense if you assume Ford was assaulted.

    The facts, as Ed Whelan laid them out, are that Brett Kavanaugh did go to school with someone who has a striking resemblance. That person lived within walking distance of the club Ford claims she had been at. The home matches the limited description Ford provided. I suspect more information will roll out as well over the coming days.

    I continue to believe Ford's accusation is not credible. If you find it credible, Whelan's evidence is compelling unless you're just trying to stop Kavanaugh for partisan or ideological reasons.

    Conservative NY Times columnist Ross Douthat: I “assume there’s more reason to believe [Whelan’s] doppelganger theory than just what he just tweeted.”

    Gateway Pundit: Whelan “drops pictures and evidence that blows Christine Ford’s case wide open.”

    Accuser Christine Blasey Ford is waging a war on Trump’s SCOTUS nominee Brett Kavanaugh with decades-old, unsubstantiated claims of sexual assault in an effort to derail his confirmation to the Supreme Court.

    Judge Kavanaugh has categorically denied the allegations and even told Senator Orin (sic) Hatch he wasn’t at the party in question.

    Ed Whelan, Justice Scalia’s former law clerk and president of conservative think tank the Ethics and Public Policy Center (EPPC), came out in defense of Brett Kavanaugh and said compelling evidence will come out next week exonerating Kavanaugh.

    On Thursday afternoon, Ed Whelan started dropping pictures and evidence that may blow Christine Ford’s case wide open.

    Twitchy: “Ed Whelan’s BOMBSHELL thread takes Ford’s accusations against Kavanaugh apart.”

    Earlier today, Twitchy covered the ‘rumor’ that information had been obtained that some felt would 100% exonerate Kavanaugh. This originally stemmed from tweets Ed Whelan sent out in the first part of this week.

    Welp, looks like Ed made good on his claim and posted a thread of facts that would give anyone pause as to what really did and did not happen to Ford and could eventually prove Kavanaugh’s innocence.

    Keep in mind, we can neither confirm nor deny anything Whelan has stated in his bombshell thread.

    Zero Hedge: “Was Kavanaugh accuser almost raped by his doppelganger? A new theory emerges.”

    A new theory has emerged in the case of whether Supreme Court nominee Brett Kavanaugh sexually assaulted accuser Christine Blasey Ford roughly 35 years ago; it was Kavanaugh's high school look-alike, whose high school house better fits Ford's description, and who kept in touch with the other guy allegedly in the room, Mark Judge.

    The theory was presented Thursday afternoon by Ed Whelan, a former clerk to USSC Justice Antonin Scalia and currently president of the Ethics and Public Policy Center (EPPC), a conservative think tank.

    The Goldwater: “Breaking: Attorney Ed Whelan drops explosive evidence of vindication for Judge Kavanaugh.”

    Ford has been traumatized by the memory of sexual assault for 35 years. She sought therapy in 2012 due to the horrible memories. No one would go to all that trouble for nothing. Something happened to her.

    I couldn’t wrap my head around this story. What happened here? There had to be an explanation. Something I was missing. Then I read a story today that closed some loopholes for me. Below is the story I read.

    Please note that I am in no way stating that this is true. We have no idea what happened to Ford back when she was a teenager. This is just one idea, one possibility. Keep in mind that Ford can’t remember much about the details. It was a long time ago. This is why Kavanaugh should have never been put through this. He and his family are suffering, and Ford has no facts to base her allegations on.

    Ed Whalen’s Theory of Kavanaugh Rape…

    Conservative Firing Line: “It looks like the case brought against Judge Brett Kavanaugh just took another serious hit.”

    It looks like the case brought against Judge Brett Kavanaugh just took another serious hit. The Washington Post reported that Ed Whelan, a former clerk for the late Supreme Court Justice Antonin Scalia and the president of conservative think tank the Ethics and Public Policy Center (EPPC), said “compelling evidence” which apparently includes photos and maps would exonerate Kavanaugh from allegations brought by Christine Blasey Ford.

    Powerline promoted Whelan’s tweets with headline “Mistake identity?”

    Paul (and Senator Orrin Hatch) has already mentioned the possibility that Dr. Ford’s allegation of sexual assault by Brett Kavanaugh may be a case of mistaken identity, based in part on Ed Whelan’s cryptic tweets that Kavanaugh is going to be fully exonerated. This has set off a firestorm of rumors and expectations. Whelan has just now (6 pm eastern time) provided one specific scenario of this on Twitter, offering up a specific name (though careful to note that he makes no allegation of implication that the other person, Chris Garrett, assaulted Ford as claimed).

    Read the whole thread—it doesn’t take long, but it is not easily summarized here.

  • Fact-checkers are failing at dealing with anti-abortion misinformation

    And right-wing media are taking advantage to spread misinformation about Brett Kavanaugh's record on reproductive rights. 

    Blog ››› ››› SHARON KANN


    Melissa Joskow / Media Matters

    After Supreme Court nominee Brett Kavanaugh’s rocky confirmation hearings, fact-checkers from PolitiFact and The Washington Post each chose to rebut comments from Sen. Kamala Harris (D-CA) concerning Kavanaugh’s troubling record on contraceptive access. But rather than focus on the substance of Kavanaugh’s rulings, fact-checkers argued about Harris’ semantics, enabling right-wing media to change the conversation and distract from the serious threat that Kavanaugh poses to reproductive rights.

    During Kavanaugh’s confirmation hearings, there were many notable exchanges revealing that the Federalist Society darling has not only made some deeply concerning decisions as a judge, but also potentially lied under oath several times. Fact-checkers seized on an exchange in which Kavanaugh used the term “abortion-inducing drugs” while describing his dissent in a case called Priests for Life v. U.S. Department of Health & Human Services. This is a well-known (but inaccurate) anti-abortion term, meant to suggest that contraceptives induce abortion, that abortion opponents use to limit access or even ban their use.

    Recognizing this, Sen. Kamala Harris (D-CA) tweeted a video of Kavanaugh’s answer about the Priests for Life case, warning that “Kavanaugh chooses his words very carefully, and this is a dog whistle for going after birth control.” In response, right-wing media attacked Harris, claiming that she took Kavanaugh’s comments out of context, and argued that he used the term only to summarize the views of the anti-abortion plaintiffs in the case, Priests for Life.

    On September 10, PolitiFact rated Harris’ statement “false,” writing that the tweet “failed to include a crucial qualifier: ‘They said.’ In fact, he was citing the definition of the religious group Priests for Life.” The piece noted that Kavanaugh “has not expressed his personal view” on the matter -- despite a plethora of evidence that Kavanaugh would be hostile to abortion rights. The Washington Post Fact Checker similarly awarded Harris “Four Pinocchios” because there was “no acknowledgment by Harris that the original tweet was misleading” and suggested that she and other Democrats “drop this talking point.” Kavanaugh himself later affirmed that he had not been “expressing an opinion” and he used the term “only when recount[ing] the plaintiffs’ own assertions.”  However, as Imani Gandy wrote for Rewire.News, the fixation on fact-checking Harris’ semantics missed the larger issue: Kavanaugh’s decision in that case -- the actual substance of Harris’ argument -- was “utterly bonkers.” The majority decided that requiring Priests for Life to sign a form opting out of providing contraceptive coverage did “not impose a substantial burden on plaintiffs’ religious exercise.” However, as Gandy argued, Kavanaugh’s dissent strongly implies that he would “allow evangelicals, by claiming a sincerely held religious belief, to be exempted from laws intended to provide people with contraceptive access through their employers, even when following those laws would require said employers to do nothing more than sign a piece of paper.”

    Anti-abortion organizations and media consistently leverage misinformation and intentional manipulation of the facts to attack abortion access and advance their own agendas. And the anti-abortion movement has never been better funded, better organized, or more savvy in its political machinations. In a February 12 article, PolitiFact’s Angie Drobnic Holan wrote that the organization aimed to “present the true facts, unaffected by agenda or biases.” But how should fact-checkers respond when the subject of a fact check is explicitly operating in bad faith to promote an agenda? That’s the issue fact-checkers must contend with as anti-abortion extremists and their right-wing media allies continue trying to control the narrative about reproductive rights.

    Fact-checking is based on juxtaposition: comparing fact with non-fact, with the assumption that the objective truth will become clear as a result. In comparison, anti-abortion misinformation is built on equal parts obfuscation and subtlety. For example, take the language used by Kavanaugh and other anti-choice figures to discuss their stances on abortion rights. As Irin Carmon explained, rather than explicitly state their views, nominees and politicians will often use “obfuscating code words around abortion,” such as calling Roe v. Wade “settled law” to signal their opposition to reproductive rights while saying “as little as possible about abortion” in order “not to awaken a public that to this day is overwhelmingly supportive of Roe v. Wade.”

    Just as the anti-abortion movement has relied on code words to obscure its true purpose, right-wing media have spent years haranguing fact-checkers and mainstream media alike for their supposed bias against conservative views. This is exemplified by current right-wing attacks on platforms like Facebook and Google, which conservatives inaccurately argue have “censored” them -- a claim used widely in anti-abortion circles, as well. To avoid perceptions of bias, platforms have bent over backward to accommodate conservatives -- changing algorithms, installing partisan fact-checkers, and even conducting a so-called “conservative bias review.”

    We see the same troubling dynamic at play in how fact-checkers handle abortion-related claims. Anti-abortion media have accused fact-checkers of exhibiting “pro-abortion bias” for years, but they celebrated the fact checks of Harris’ statement -- even praising PolitiFact’s decision to issue a correction for repeating “uncritically a Democratic talking point, that Kavanaugh mentioned birth control by using the term abortion-inducing drugs.”

    In a 2013 article, Washington Post fact-checker Glenn Kessler noted that the paper “always ventures into questions about abortion rhetoric with trepidation” because “virtually no one is ever happy with our rulings, no matter how much we try to just stick with the facts.” However, this begs the question: What do you do if one side’s “facts” are borne of an intentionally deceptive agenda? As Esquire concluded, although Harris “probably should have used the whole quote” (and she did later link to the whole exchange on Twitter), PolitiFact’s ruling suggests that “it's best for us all to be naive and stupid rather than jumping to obvious conclusions” by pretending “we aren't sure about what Brett Kavanaugh believes about ‘abortion-inducing’ drugs.’”

    Kavanaugh has clearly signaled that if confirmed, he’d be a threat to abortion rights -- gaslighting claims by right-wing media to the contrary. By choosing to debate Harris’ semantics rather than engage in the substance of Kavanaugh’s decision, fact-checkers avoided hard questions and aided anti-choice media in the process.