Climate Depot | Media Matters for America

Climate Depot

Tags ››› Climate Depot
  • Experts Criticize Associated Press For Disavowing Term "Climate Change Denier"

    Scientists And Journalists Say AP's Stylebook Change Legitimizes Those Who Reject Scientific Fact

    ››› ››› DENISE ROBBINS

    The Associated Press recently updated its Stylebook by instructing AP writers to avoid using the term "denier" to describe those who reject the firmly-held scientific consensus on climate change. The AP's Stylebook change was celebrated by several well-known climate science deniers, but criticized by prominent scientists and journalists who say the new AP-approved term "climate change doubters" grants undeserved legitimacy to those who refuse to acknowledge the consensus.

  • How The Merchants Of Doubt Push Climate Denial On Your Television

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    Merchants of Doubt

    A new documentary shows how a "professional class of deceivers" has been paid by the fossil fuel industry to cast doubt on the science of climate change, in an effort akin to that from the tobacco industry, which for decades used deceitful tactics to deny the scientific evidence that cigarettes are harmful to human health. The film, Merchants of Doubt, explores how many of the same people that once lobbied on behalf of the tobacco industry are now employed in the climate denial game.

    An infamous 1969 memo from a tobacco executive read: "Doubt is our product since it is the best means of competing with the 'body of fact' that exists in the minds of the general public. It is also the means of establishing a controversy." Using similar tactics, a very small set of people have had immense influence in sowing doubt on the scientific consensus of manmade climate change in recent years.

    Merchants of Doubt features five prominent climate science deniers who have been particularly influential in deceiving the public and blocking climate action. Their financial connections to the fossil fuel industry are not hard to uncover. Yet major U.S. television networks* -- CNN, MSNBC, Fox News, Fox Business, ABC, CBS, and PBS -- have given most of these deniers prominent exposure over the past several years. 

    Merchant of Doubt

    Number of TV Appearances, 2009-2014

    Marc Morano


    James Taylor


    Fred Singer


    Tim Phillips


    Now that these Merchants of Doubt have been exposed, the major cable and network news programs need to keep them off the airwaves, a sentiment echoed by Forecast the Facts, which recently launched a petition demanding that news directors do just that.

  • Merchant Of Doubt Marc Morano Concerned Google Won't Promote His Website's Climate Change Denial

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS


    Fox News regular Marc Morano is worried that Google is going to start burying his climate change denial website, Climate Depot, which is full of toxic inaccuracies and could therefore be vulnerable to Google's plan to rank websites based on their truthfulness.

    A Google research team has developed a system to more thoroughly judge the accuracy of a web page's information. The team's new research paper describing the metric states that a source would be considered "trustworthy" based on "the correctness of factual information provided by the source." Though the system and its algorithm are still in development, the researchers have claimed that it shows "promise in evaluating web source quality."

    Morano's concern over the new search algorithm is understandable, given that his climate denial website, Climate Depot, would likely be buried in searches using the new accuracy-based system.

    The recent documentary Merchants of Doubt highlighted how Morano has used his media appearances and his website -- which he is paid to run by a fossil fuel industry-funded organization -- to cast doubt on the scientific consensus on climate change.

    The March 6 edition of Fox News' Happening Now featured Morano expressing his concern over the new search metric:

  • STUDY: Media Sowed Doubt In Coverage Of UN Climate Report

    False Balance And "Pause" Dominated IPCC Coverage


    A study of coverage of the recent United Nations' Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) report finds that many mainstream media outlets amplified the marginal viewpoints of those who doubt the role of human activity in warming the planet, even though the report itself reflects that the climate science community is more certain than ever that humans are the major driver of climate change. The media also covered how recent temperature trends have not warmed at as fast a rate as before in nearly half of their IPCC coverage, but this trend does not undermine long-term climate change.

  • Bloomberg News Taking Cues From Fox On Climate Change

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    Bloomberg News gave a platform for a fossil-fuel funded climate misinformer to advance groundless allegations against scientists -- the second time this year it has drawn a false equivalence between top climate scientists and climate deniers.

    In an article on the recently leaked draft of a climate change report authored by the world's top scientists, Bloomberg News quoted Marc Morano, who runs the industry-funded blog Climate Depot that Bloomberg described as "skeptical of climate change" (New York Times reporter Andrew Revkin has called it "divisive and toxic"). Morano has no scientific background, yet Bloomberg gave him space to baselessly assert that the report by the U.N.'s Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) is based on "predetermined science" and will "add very little to the scientific debate." The global panel of scientists actually determined with over 95 percent certainty that human activities are the primary drivers of climate change, and found that global sea levels are rising swiftly, potentially adding 3 feet by the end of the century and bringing devastating impacts to several parts of the world including three major cities in the United States.

    Bloomberg's article paralleled Fox News' coverage of the report, which also quoted Morano in an effort to cast doubt on the IPCC's findings. In the article, promoted Morano's claim that "all of these fatuous figures are pulled out of the air to support the IPCC ideologies and not based upon any statistical analysis or science." (The report is actually based on the synthesis of the peer-reviewed scientific literature by hundreds of top scientists.) 

    This is the second time this year that Bloomberg has given false balance or "false equivalence" to claims that run counter to established climate science, even though the facts lie squarely in one camp. In May 2013, Bloomberg also gave a platform to Morano, uncritically repeating his absurd claim that catastrophically high carbon dioxide levels should be "welcomed" because "plants are going to be happy."

    Berkeley, Understanding and Science

  • The Physical Impossibility Of The Washington Times' Universe

    Blog ››› ››› MAX GREENBERG

    The Washington Times is claiming that carbon emissions could be causing "global cooling" in contradiction of basic physics.

    In an editorial Monday designed to ridicule Sen. Harry Reid (D-NV) for convening a summit on clean energy in Las Vegas, the Times repeatedly referred to climate change as a "scam" and cited several "facts" that allegedly discredit it -- including that "there's new evidence that carbon-dioxide emissions, which first set off global-warming hysteria, are actually triggering global cooling."

    But there isn't "new evidence" of that. Or any kind of evidence, really.

    As Duke University scientist William Chameides explained to Media Matters when Fox News tried to advance this "utter nonsense" claim, scientists established the greenhouse effect "more than a century ago":

    What CO2 does is trap a larger amount of the heat from the sun, preventing it from escaping and thus driving up temperatures. To argue otherwise is to argue that the greenhouse effect does not exist. In fact the existence of the greenhouse effect was established by scientists more than a century ago. It would be impossible to explain the temperatures of Mars and Venus, as well as the Earth, without invoking this effect.

    The "greenhouse effect" is part of a complex process -- a "balancing act" -- that makes life on earth possible. However, mankind's use of fossil fuels has led to a surplus of these gases, which prevents more radiation than usual from escaping back into space, thus making the planet hotter. This is not the slightest bit controversial in the scientific community, and the reverse is a vanishingly remote belief even among the climate deniosphere. For instance, the chairman of the industry-funded George C. Marshall Institute, a physicist who has conducted no climate research but suggests we should be "clamoring for more" carbon dioxide, has said that "most people like me believe that industrial emissions will cause warming, but just much less than has been predicted by many computer models." Indeed, industrial emissions have already caused substantial warming, as seen in this chart from NASA:

  • Meet The Climate Denial Machine

    Blog ››› ››› JILL FITZSIMMONS

    Despite the overwhelming consensus among climate experts that human activity is contributing to rising global temperatures, 66 percent of Americans incorrectly believe there is "a lot of disagreement among scientists about whether or not global warming is happening." The conservative media has fueled this confusion by distorting scientific research, hyping faux-scandals, and giving voice to groups funded by industries that have a financial interest in blocking action on climate change. Meanwhile, mainstream media outlets have shied away from the "controversy" over climate change and have failed to press U.S. policymakers on how they will address this global threat. When climate change is discussed, mainstream outlets sometimes strive for a false balance that elevates marginal voices and enables them to sow doubt about the science even in the face of mounting evidence.

    Here, Media Matters looks at how conservative media outlets give industry-funded "experts" a platform, creating a polarized misunderstanding of climate science.

    Heartland Institute And James Taylor

    The Economist has called the libertarian Heartland Institute "the world's most prominent think tank promoting skepticism about man-made climate change." Every year, Heartland hosts an "International Conference on Climate Change," bringing together a small group of contrarians (mostly non-scientists) who deny that manmade climate change is a serious problem. To promote its most recent conference, Heartland launched a short-lived billboard campaign associating acceptance of climate science with "murderers, tyrants, and madmen" including Ted Kaczynski, Charles Manson and Fidel Castro. Facing backlash from corporate donors and even some of its own staff, Heartland removed the billboard, but refused to apologize for the "experiment."

    Heartland does not disclose its donors, but internal documents obtained in February reveal that Heartland received $25,000 from the Charles Koch Foundation in 2011 and anticipated $200,000 in additional funding in 2012. Charles Koch is CEO and co-owner of Koch Industries, a corporation with major oil interests. Along with his brother David Koch, he has donated millions to groups that spread climate misinformation. Heartland also receives funding from some corporations with a financial interest in confusing the public on climate science. ExxonMobil contributed over $600,000 to Heartland between 1998 and 2006, but has since pledged to stop funding groups that cast doubt on climate change.

    Despite their industry ties and lack of scientific expertise, Heartland Institute fellows are often given a media platform to promote their marginal views on climate change. Most visible is James Taylor, a lawyer with no climate science background who heads Heartland's environmental initiative. Taylor dismisses "alarmist propaganda that global warming is a human-caused problem that needs to be addressed," and suggests that taking action to reduce emissions could cause a return to the "the Little Ice Age and the Black Death." But that hasn't stopped Forbes from publishing his weekly column, which he uses to spout climate misinformation and accuse scientists of "doctoring" temperature data to fabricate a warming trend. It also hasn't stopped Fox News from promoting his misinformation.

  • Fox Falls For Tabloid "Science"

    ››› ››› MAX GREENBERG

    Fox News is promoting a report from a British tabloid to claim that new data shows "Global Warming [Is] Over." But the agency that released the data explained that the tabloid report is "misleading" because it is based on a short-term period that obscures the long-term upward trend in global temperatures.

  • Lovelock Gives Conservatives Another Occasion To Dodge Climate Science

    Blog ››› ››› SHAUNA THEEL

    Source: Wikimedia CommonsIn a recent interview with, scientist James Lovelock said that he was too "alarmist" in his previous statements about the consequences of global warming and he now appears to be overcorrecting in the opposite direction. While conservative media have used his reversal to question the scientific consensus on climate change, the truth is that Lovelock's views were never in line with mainstream climate science.

    The Intergovernmental Panel on Climate Change is a large group of experts that synthesizes climate research into massive reports on the state of the science. The Los Angeles Times reported in 2009 that Lovelock, who is known for formulating the Gaia hypothesis in the 1960s, considered those reports "too optimistic, constrained by 'consensus' (a word that makes his teeth itch) and wedded to computer models." Climate experts, in turn, distanced themselves from Lovelock's doomsday rhetoric. The IPCC's chairman, Rajendra Pachauri, told Agence France-Presse in September 2009 that Lovelock's predictions were "highly improbable";, a blog written by climate scientists, noted in 2006 that Lovelock's claims weren't supported by scientific research.

    AFP labeled Lovelock a "scientific black sheep." The London Independent said in 2006 that Lovelock was "going out on a limb" and that his claims were "far gloomier than any yet made by a scientist of comparable international standing." And The Washington Post reported in 2006 that "the warming that Lovelock fears will occur is far more dire than that projected by many other scientists," and that his "dire talk no doubt occasions much rolling of eyes in polite circles, particularly among scientists in the United States."

  • Rush Limbaugh Serving As De Facto Editor Of Gingrich Book

    Blog ››› ››› JOCELYN FONG

    Limbaugh cartoonRepublican presidential candidate Newt Gingrich has canceled the climate change chapter in his upcoming book of environmental essays after Rush Limbaugh and other commentators targeted its author, atmospheric scientist Katharine Hayhoe.

    At a recent campaign event, Gingrich told a woman he had cut the climate change section after she expressed concerns about it, citing what she heard from "Rush." "That's not going to be in the book. We didn't know that they were doing that and we told them to kill it," Gingrich says in the video provided by National Journal. The woman replies, "That sounds like a good idea because I thought, why would you want to have somebody like that in there."

    By "somebody like that," she was referring to a scientist who, like the vast majority of climatologists, will tell you that human activities are driving climate change. Gingrich's comments came as a surprise to Hayhoe, who said on Twitter that she spent "100+ unpaid hrs" on the project. According to emails reported by the Los Angeles Times, Hayhoe was asked in 2007 to write "a good opening chapter that lays out the facts on global climate change," including "a sense of what needs to happen." She said via email that her chapter did not include specific policy prescriptions. Gingrich's collaborator Terry Maple told the Times that the book will probably be released in 2013.

    Hayhoe, an Evangelical Christian who often speaks about climate change to faith-based communities, has noted in the past that "there is a very intelligent, well-planned effort to deliberately try to muddy the waters on this issue." This month, she became the target of that very cohort of activists and commentators.

  • Callous Climate: Conservative Media Deride Adaptation Aid For World's Poor

    ››› ››› SHAUNA THEEL

    As many faith leaders have recognized, climate change presents a massive ethical challenge since those least responsible for global warming are among the most vulnerable to its consequences, including water scarcity, climate-sensitive diseases, and sea level rise. Yet in response to the recent international climate talks, conservative media outlets are mocking developing countries for seeking adaptation assistance, saying they just want to "cash in" on "climate gold."

  • "Climategate" Redux: Conservative Media Distort Hacked Emails ... Again


    Anonymous hackers recently released another batch of emails taken from a climate research group at the University of East Anglia in 2009, along with a document containing numbered excerpts of purportedly incriminating material. Many of these selections have been cropped in a way that completely distorts their meaning, but they were nonetheless repeated by conservative media outlets who believe climate change is a "hoax" and a "conspiracy."

  • "We Win": Conservative Media Celebrate Public Misconception That Climate Scientists "Falsified" Data

    ››› ››› SHAUNA THEEL

    After relentlessly pushing the false claim that the so-called "Climategate" controversy showed climate scientists deceitfully manipulating data, conservative media are celebrating a Rasmussen Reports poll finding that a majority of Americans believe "some scientists" have likely "falsified research data" to support "their own theories and beliefs about global warming."

  • Right-Wing Media Find Another Poor Excuse To Ignore Climate Change: Polar Bear Edition

    ››› ››› SHAUNA THEEL

    In response to the suspension of federal scientist Charles Monnett, who authored a 2006 article documenting polar bear deaths, conservative media have claimed that the case exposes "the global warming fraud" and that polar bears are not threatened by climate change. In fact, extensive research establishes that polar bears are vulnerable to extinction due to decreasing sea ice, and human-induced global warming is supported by a robust body of evidence independent of any polar bear studies.