Stonewalled: Sharyl Attkisson's Failed Attempt To Rehabilitate Her Bogus Reporting

Sharyl Attkisson

Sharyl Attkisson's new book attempts to cast the former CBS News reporter as an intrepid reporter fighting against intractable barriers. But the book's sloppy inaccuracies and absent context reinforce her image as a journalist more interested in a biased narrative than uncovering the facts.

Attkisson resigned this year after two decades at CBS and promptly launched a media tour attacking her former employer for supposedly protecting the Obama administration from her reporting. Her new book has been published and promoted by conservative interests, who clearly see this narrative as a confirmation of their worldview that the “liberal” media is biased against them.

But Attkisson doesn't portray herself as a conservative folk hero pitted against “liberal bias.” In fact, she sees that kind of rhetoric as distracting “from the real issues,” and the real reasons she left CBS. Instead, Stonewalled: My Fight for Truth Against the Forces of Obstruction, Intimidation, and Harassment in Obama's Washington is meant to confirm her place in the pantheon of nonpartisan journalists, who will “follow a story wherever it leads, no matter how unpleasant, no matter whom it touches or implicates.” In her account, Attkisson is one of the few reporters who have been trying to hold the Obama administration accountable by investigating its supposedly scandalous behavior in the face of “forces” who seek to protect the White House.

Attkisson organizes the book around her coverage of four major news stories -- the botched law enforcement Operation Fast and Furious, the bankruptcy of a few green energy companies that had received federal funding, the Benghazi attacks, and the rollout of the Affordable Care Act's website, -- which she casts as symbolic of her desire to investigate administration failures. But Attkisson claims her efforts were repeatedly stymied by CBS.

Attkisson's claims of the opposition she faced at CBS News are difficult to confirm, as they rely on private conversations and anonymous sources. (The Washington Post's Erik Wemple has been attempting to identify and reach out to some of them, but has received few confirmations.) But her account inflates those supposed scandals by hiding key facts in favor of pushing conservative talking points -- the sort of behavior that led CBS officials to fear that she was “wading dangerously close to advocacy” in her reporting.

Operation Fast and Furious

Attkisson was one of the first reporters to cover Operation Fast and Furious, under which Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives (ATF) agents allowed firearms to be trafficked across the U.S. - Mexico border, hoping to follow the guns to high-level Mexican drug cartel targets. ATF lost track of the guns, some of which ended up at crime scenes in Mexico, while others were found at the scene of the fatal shooting of a U.S. Border Patrol agent in Arizona.

Stonewalled details Attkisson's role in reporting the story, for which she won an Emmy. However, her book also floats a number of debunked conservative conspiracy theories about the botched operation, while promoting the 2012 Department of Justice Inspector General report that undermines those same theories.

For instance, Attkisson falsely suggests that her reporting proved Attorney General Eric Holder was lying about his knowledge of Fast and Furious. Holder testified under oath that he was unaware of the operation until it became public knowledge in early 2011, but Attkisson claims Holder was aware several months earlier:

Unfortunately for Holder, it wasn't long after his testimony that we obtained internal documents showing he was actually sent weekly briefings on Fast and Furious as early as July 2010, ten months before. The briefings came from the director of the National Drug Intelligence Center and from Holder's own Assistant Attorney General Breuer.

However, the Inspector General report found that Holder did not personally review those reports, and that those reports did not refer to the agent's major failure to stop the firearms from crossing the border. The report went on to completely exonerate Holder, placing the “primary responsibility” for Fast and Furious on the ATF's Phoenix field office and the Phoenix U.S. Attorney's Office. Even House Oversight Chair Darrell Issa (R-CA) has acknowledged that he has "no evidence" or even a “strong suspicion” that Holder was aware of the gunwalking tactics.

Attkisson calls the Inspector General report “scathing” while acknowledging that its findings contradicted some of her reporting. Nevertheless, she misleadingly concludes by blasting the press for accurately exonerating Holder, accusing them of a “generous interpretation of the facts.”

Green Energy

Attkisson goes on to attack the Obama administration's electric vehicle initiative, a part of the Department of Energy's clean energy loan program. She focuses on several failed companies that received federal funds, including Fisker Automotive and A123, and falsely claims their eventual bankruptcies were representative of the entire program:

Were these failed enterprises alone among an overwhelming body of successful green energy initiatives funded by tax dollars? No.

This is false. Despite conservative media's fixation on the few beneficiaries of clean energy loan programs that failed, such as Fisker and Solyndra -- and despite Attkisson's previous error-ridden report on what CBS called “new Solyndras” -- 98 percent of clean energy funds went to successful ventures:

Clean Energy Loan Funds

Attkisson criticizes the media for a double standard when covering the bankruptcies, insisting that journalists gave President Obama a pass that they wouldn't have afforded President Bush -- all while insisting that she would have covered each president fairly (emphasis added):

Imagine a parallel scenario in which President Bush and Vice President Dick Cheney personally appeared at groundbreakings for, and used billions of tax dollars to support, multiple giant corporate ventures whose investors were sometimes major political campaign bundlers, only to have one (or two, or three) go bankrupt. At a cost to taxpayers of hundreds of millions of dollars. During a presidential election. When they knew in advance the companies' credit ratings were junk. News headlines would have been relentless with images of Bush and Cheney smiling and waing at one contrsuction-start ceremony after another, making their invalidated claims about jobs and untold millions...contrasted with images of empty plants and boarded-up warehouses. And I would have been proposing those stories.

But the program that started the Fisker loans -- called the Advanced Technology Vehicles Manufacturing program -- did begin under Bush.

In fact, Fisker itself was approached by the Bush administration and encouraged to apply for the loan, and they were in charge when the application was filed. Attkisson does not mention this context in her description of Fisker; instead, all she offers is a brief note that she had broadly investigated “the backgrounds of some troubled green ventures that benefited from federal tax dollars, whether under Bush or Obama.”


Attkisson hides basic facts to suggest the Obama administration is trying to cover up the truth about September 2012 terrorist attacks in Benghazi, Libya.

She narrates a moment in November 2012 when she attempted to find a photograph of President Obama on the night of the Benghazi attacks as a way to account for his “actions that night.” Conservative media, and Fox News in particular, have repeatedly questioned the whereabouts of various administration officials the night of the attacks.

Attkisson claims the White House isn't being forthright about the President's whereabouts, which she characterizes as suspicious and politically motivated, given that “tax dollars pay to have a professional photographer cover most every aspect of the president's work life.”

A photo of the president in the Oval Office taken the night of the attacks has been available on the public White House Flickr account since October 11, 2012, three weeks before Attkisson claims she started looking for a photo.

Obama in the Oval Office the night of Benghazi

The photo depicts Obama meeting with Denis McDonough, then-Deputy National Security Advisor, Vice President Joe Biden, then-National Security Advisor Tom Donilon, and then-Chief of Staff Jack Lew. The existence of the photo has been repeatedly documented. Attkisson apparently did not know about the photo at the time, but she does not attempt to reconcile the facts now.

Attkisson criticizes her CBS bosses for not letting her repeatedly report on theoretical security problems the Affordable Care Act's insurance exchange website faced -- while hiding key testimony that confirmed there had been no security breaches.

Attkisson highlights the closed-door House Oversight Committee testimony of Teresa Fryer, a lead cybersecurity official on the project, who Attkisson holds up as “a knowledgeable insider” whose testimony is worth trusting as a “current, sitting, senior manager.” Fryer testified that there had been two high-risk security findings on "after it went live October 1" (emphasis original), which Attkisson claims is a “bombshell” and reveals that the Department of Health and Human Services (HHS) has misled journalists when they confirmed that “all fears about security risks in the past never came to pass.”

What Attkisson fails to note is that during her testimony Fryer also explained there had been “no successful breaches” of the website; the “several layers of security” in place had performed as expected. The two findings Fryer mentioned were simply red flags -- they did not result in any real security failures, according to Fryer herself.

Attkisson notes that according to HHS one of the findings was a “false alarm” and the second was fixed, but insists “that may or may not be true. No proof is offered.” She insists until evidence is produced it's simply the government's “side of the story,” and derides media figures who accept the HHS “claims.” She does not mention that Fryer made the exact same claims.