Why Is A Mainstream News Company Sponsoring Climate Denial?

Hubbard Broadcasting Co-Sponsoring Heartland Institute's Climate Conference

KSTP hosts the Heartland Institute

UPDATE (6/30/14): According to the Minneapolis City Pages, KSTP News Director Lindsay Radford was “in touch with [Hubbard's] camp” and said that Hubbard “isn't actually 'sponsoring' the conference ... [b]ut Hubbard did provide the Heartland Institute with a $1,000 check for an award to be given out during it.” However, Hubbard is listed as a co-sponsor on the Heartland Institute's website:

Heartland Institute screenshot 6/30/14

When asked why KSTP has aired climate denial, Radford responded, "[j]ust like any story, we strive to give all sides." However, climate change is the classic case of a story where giving “all sides” can be misleading because the scientific facts lie firmly on one side. As New York Times public editor Margaret Sullivan explained, the public wants “real answers” not false balance:

Simply put, false balance is the journalistic practice of giving equal weight to both sides of a story, regardless of an established truth on one side. And many people are fed up with it. They don't want to hear lies or half-truths given credence on one side, and shot down on the other. They want some real answers.


A news organization that runs several ABC and NBC affiliates nationwide is co-sponsoring a Heartland Institute conference promoting climate denial, in line with its chief executive's views, which have seeped into the stations' reporting.

In July, the Heartland Institute will host its annual conference railing against the scientific consensus that humans are the main cause of climate change. The conference was nearly ended in 2012, after funders fled the organization for running a short-lived billboard campaign comparing those that accept climate change to the Unabomber. The co-sponsors of the 2014 conference, who pay anywhere from $150 to $10,000 and are asked to "[w]rite at least one story" before and after the event,* are mostly right-wing groups such as the Heritage Foundation, the Media Research Center, the Competitive Enterprise Institute, and the Leadership Institute. However, one group stands out: Hubbard Broadcasting Inc., an American television and radio corporation that owns several ABC and NBC affiliates across the country.

Hubbard Broadcasting is run by billionaire Stanley Hubbard, who, according to Rolling Stone, has said that global warming is “the biggest fraud in the history of America.” Hubbard has donated hundreds of thousands of dollars to political candidates (most of whom are Republicans) both individually and through his corporation. He supported former Rep. Michele Bachmann (R-MN), who denies man-made climate change, in the 2012 Republican primary for president. He was a major funder of a now-defunct group founded by Newt Gingrich that promoted increased extraction of fossil fuels. Hubbard has also told the Koch brothers, billionaire Republican donors who made their fortune in the oil industry, that they can “count” on him and attended at least one strategy conference run by the Kochs.

Hubbard Broadcasting's flagship station, KSTP-TV, an ABC affiliate broadcasting on Channel 5 in the Twin Cities and surrounding area, has cast doubt on climate change by citing the Heartland Institute. In September 2013, the news station conveyed false balance by hosting Heartland Institute CEO Joseph Bast to cast doubt on findings from the “Intragovernmental [sic] Panel on Climate Change.” KSTP did not give any background information about Bast, who claimed in the 1990s that smoking “in moderation has few, if any, adverse health effects.” In 2008, KSTP reportedly aired a 10-minute video by the Heartland Institute titled "Unstoppable Solar Cycles" that espouses the long-debunked claim that recent climate change is being driven by changes in the sun. The station's chief meteorologist has also suggested that the sun, rather than human activities, is the primary driver of climate change.

Hubbard stations WNYT and WHEC, which serve parts of New York State, have also seen the impact of their CEO's climate denial. In 2008, former WNYT anchor Ed Dague suggested at his Times-Union blog that his popular former colleague Lydia Kulbida was let go in part because she resisted inserting climate denial into the news:

Lydia Kulbida was a member of the union's “mobilization committee” and had resisted some of management's attempts to insert Hubbard family opinions into news content. The Hubbards do not believe in global warming and have distinct views about unionization. My belief is that her salary didn't make her a target for the cutback but her activism and attitude did.

WHEC's chief meteorologist, like KSTP's, also denies climate change. At a Tea Party rally in 2010, WHEC's Kevin Williams claimed the “Earth is not warming.” Williams has also promoted climate denial on Twitter.

*This post has been updated to describe what sponsorship entails.