Media Structures & Regulations | Page 74 | Media Matters for America

Media Structures & Regulations

Issues ››› Media Structures & Regulations
  • Wall Street Journal Discloses A Second Romney Adviser Following Criticism

    Blog ››› ››› REMINGTON SHEPARD

    WSJ logo

    The Wall Street Journal disclosed that Hoover Institute fellow John Taylor is a Mitt Romney adviser after not doing so when it published two previous op-eds by Taylor.

    The Journal has published a total of 23 op-eds from 10 other Romney advisers without disclosing their Romney connection. Editorial page editors from across the country have criticized the Journal for its lack of transparency in its editorial pages, and several media outlets have noted their failure to disclose. Media Matters has also launched a petition urging the Journal to disclose the conflicts.

    But recently, the Journal identified Max Boot as a Romney adviser in a book review he wrote for the paper. Following criticism, the Journal has also disclosed that weekly columnist Karl Rove is linked to the pro-Romney American Crossroads Super PAC in Rove's two most recent columns.

    The Wall Street Journal identified Taylor in his October 3 column as a "professor of economics at Stanford and a senior fellow at Stanford University's Hoover Institution. He is an economic adviser to the Romney presidential campaign."

    The Journal previously published a September 11 op-ed that Taylor co-wrote with former GOP senator Phil Gramm without such disclosure. The Journal instead identified Taylor as "a professor of economics at Stanford University and a senior fellow at the Hoover Institution. He was undersecretary of the Treasury for international affairs in the first George W. Bush administration." The Journal also did not disclose Taylor's affiliation with the Romney campaign in a September 16 op-ed Taylor co-wrote.

    An August 15 Fortune article, identified Taylor as part of Romney's "Economic Policy Steering Group," a group that convened on July 4. also co-authored an August 2 paper for the Romney campaign titled "The Romney Program for Economic Recovery, Growth and Jobs."  

  • #MuslimRage: Newsweek And The Future Of News

    Blog ››› ››› JOHN WHITEHOUSE

    The most recent issue of Newsweek features on the cover stereotypically angry Arab men, presumably from inside a recent anti-American protest, with the headline "MUSLIM RAGE." The pushback against the cover was immediate and strong. Yousef Munayyer, the executive director of the Jerusalem Fund, described the cover in an interview with Politico as "extremely unhelpful" and "playing to Islamophobic stereotypes."

    In promoting their cover story by Ayaan Hirsi Ali, Newsweek attempted to engage with those outraged at the cover image by promoting the hashtag #MuslimRage on twitter:

    Want to discuss our latest cover? Let's hear it with the hashtag: #MuslimRage.

    -- Newsweek (@Newsweek) September 17, 2012

    This has led to some genuinely humorous responses that effectively illuminate the problem with Newsweek's cover story on their own, but the situation is deeper than that.

  • Rove's Latest Column Highlights The Wall Street Journal's Ethics Problem

    Blog ››› ››› ADAM SHAH

    The Wall Street Journal continued its practice of publishing Karl Rove's weekly column boosting Mitt Romney without consistently disclosing that Rove is affiliated with groups working to elect Romney. Current and former editorial page editors from the nation's top newspapers have harshly criticized the Journal's failure to disclose Rove's affiliation.

    In his latest Journal column, Rove wrote that even though more people view Romney unfavorably than they view President Obama, Romney's negative ratings are "easier to reverse." Rove claimed that Obama's negative ratings are based on people's perceptions of Obama's handling of the economy. He pointed to several polls to back up his claim.

    But Rove never disclosed that Obama's polling on economic issues may be influenced by Rove's own actions. Rove co-founded the super PAC American Crossroads and its related organization Crossroads GPS. And Crossroads GPS produced numerous ads attacking Obama's economic record.

    For instance, Crossroads GPS produced an ad that pushes the discredited myth that the stimulus bill failed and another ad that pushes falsehoods about energy loans given out during the Obama administration.

    Rove also suggested that Romney can decrease his negatives by changing the Obama campaign's narrative of Romney as an "outsourcer of jobs" and a "vampire capitalist." And lo and behold, Rove's American Crossroads has produced an ad attacking the Obama campaign's criticism of Romney's business record.

    Rove further suggests that Romney highlight the positive aspects of his own record and provide voters "a stronger sense of who he is and what he'll do." This mirrors advice that Rove gave Romney in an earlier Wall Street Journal column. And in that earlier column, Rove explicitly said that Romney should leave the negative ads to outside groups without disclosing his involvement with such a group.

    Rove continues to use his column to advance the interests of the groups he runs, but the Journal continues to fail to consistently disclose Rove's affiliation with those groups. And that remains a big problem.

  • "NEGLIGENT": Top Newspaper Editorial Editors Slam WSJ's Lack Of Rove Disclosure

    Blog ››› ››› JOE STRUPP

    The Wall Street Journal's failure to disclose op-ed columnist Karl Rove's ties to political organizations raising hundreds of millions of dollars to defeat President Obama and other Democratic candidates is drawing harsh criticism from editorial page editors at America's top newspapers.

    Even as he writes regular columns on the 2012 election for the Journal, Rove serves as what Vanity Fair calls "the defacto leader of the Republican Party." As the co-founder of the super PAC American Crossroads and its related organization Crossroads GPS, Rove is helping to assemble a massive war chest to run attack ads against Democrats this fall -- an obvious conflict of interest.

    While Rove occasionally (but not consistently) discloses his connection to the political organizations in his columns, the description of Rove on the website and with each print column states only that "Mr. Rove is the former senior adviser and deputy chief of staff to President George W. Bush." The ties are also absent from the 171-word bio of Rove that is occasionally appended to his columns on the Wall Street Journal website. 

    Howell Raines, a former editorial page editor and executive editor at The New York Times, says that description is woefully inadequate during the current election season. "His role at American Crossroads is, if anything, more relevant to this campaign than his Bush ties, given the importance of PAC commercials in this campaign," Raines told Media Matters in an email.

    According to Raines, who served as the Times' editorial page editor in the mid-1990s, "full disclosure of a contributor's ties and interests is a threshold requirement," and the Journal's description fails to provide the reader with "information relevant to the issue at hand."

    Rove often appears to use his Journal column to further his efforts to defeat Democratic candidates. In one recent column, Rove suggested that the Romney campaign would be better off running positive ads on their own candidate, writing that attacking Obama is "a job better left (mostly) to outside groups." Neither Rove nor the Journal disclosed Rove's own role in working to raise at least $240 million before Election Day to fund such ad buys.

    Raines is not alone in his critique. More than a dozen current and former editorial page editors at major newspapers told Media Matters that they were uneasy with the Journal's practice. Many stated outright that the Journal should be disclosing Rove's ties and some said they would not publish such columns with or without such disclosure.

    The Wall Street Journal and Journal Editorial Page Editor Paul Gigot did not respond to requests for comment.

  • Fox Provides Cover For Akin's Inflammatory Rape Comments

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    Fox News is doing its best to help Rep. Todd Akin, the Republican Party's nominee for the U.S. Senate in Missouri, recover from the growing firestorm over his statement that it is "really rare" for women subjected to "legitimate rape" to become pregnant. As analysts predict that Akin's remark could put a winnable seat for the GOP at risk, the network is trying to downplay the comments.

    In their first and as of yet only report on the comments, America's Newsroom anchor Martha MacCallum neither played Akin's comment nor read it, describing it only as "what he said about 'legitimate rape'" and adding that he "had to do some serious correction on that comment over the weekend." Viewers unfamiliar with the story would have absolutely no idea what Akin had said.

    MacCallum did not give Akin's remark its own segment, but rather highlighted it along with a Politico article about a GOP congressman skinny-dipping in the Sea of Galilee. She also framed the discussion as a media analysis story, noting that the two topics are "getting a lot of attention around some of the other media outlets" and asking "how significant" the stories are and whether "they deserve the attention they are getting."

    Indeed, both CNN and MSNBC have devoted multiple segments to the controversy this morning, in most instances airing Akin's comments in full.

    As MacCallum referenced Akin, Fox suggested that the discussion over the comments is illegitimate, airing the caption, "Will the media seize on Rep Akin's (R-MO) comments & GOP 2011 behavior in Israel?"

    Akin image

    Notably, Fox political analyst Karl Rove, to whom MacCallum turned for analysis on Akin's remarks, has founded organizations that have spent more than $5 million to win the Missouri Senate seat for Republicans.*

    From this morning's America's Newsroom:


    According to Politico, Crossroads has pulled its ads from the Missouri Senate race following the controversy over Akin's comments:

    The group had originally booked a new round of ads to start Wednesday but began canceling them earlier today. The decision comes in the wake of comments by Missouri Rep. and GOP Senate nominee Todd Akin questioning how often women can get pregnant from "legitimate rape."

    Contacted about the decision to withdraw its resources from Missouri, Crossroads spokesman Nate Hodson responded: "The act speaks for itself."

    As originally written, this post undercounted the amount of money Rove's groups had invested in Missouri. It has since been updated.

  • GOP Strategists Vs. Fox News Pundits

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    Have we ever seen two aligned camps within the conservative movement view the same event so differently? The far-right press is convinced the selection of Paul Ryan as VP is the boost Mitt Romney desperately needs, while GOP operatives, who try to win campaigns for a living, fret Ryan just doomed any chance Romney had of capturing the White House and will hurt Republican candidates nationwide.   

    Fox News got the vice presidential pick it wanted; the one Rupert Murdoch all but demanded Romney make. But the cheers of exultation that were heard within the right-wing media in the wake of the Ryan pick, as pundits toasted him as a true movement believer, have been met with equally emotional groans from Republican operatives who see Ryan as an unnecessary electoral anchor around the neck of GOP candidates who must now talk about Ryan's unpopular budget blue print, including his plans to radically alter Medicare.

    The internal strife over Ryan is telling not only because it highlights a conservative movement that, three months before Election Day, still hasn't coalesced. But it also spotlights the fact that Romney's presidential campaign is the first one on record being run by the media, instead of political pros. No longer content to cheer on Republicans, the right-wing media complex now sees itself first and foremost as the power behind the party and has decided it's running the GOP's crusade to oust Obama, complete with opposition research and on-air fundraising.

    And now VP picks.

    In other words, Republican strategists are watching Fox News steer its first-ever national campaign, complete with its Paul Ryan cheering section, and the strategists aren't sure it's working.

  • Was Press Not Allowed to Cover "Substantive" Issues Before VP Ryan Pick?

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    Rushing to claim Mitt Romney's vice presidential pick of Rep. Paul Ryan had immediately "altered" the White House race by making it seem "more consequential," as the New York Times framed it, reporters and pundits quickly coalesced around the claim that Ryan's presence would usher in a more "substantive" phase of the campaign.

    Pointing to Ryan's work as the chairman of the House Budget Committee and his authorship of the Republicans' budget blueprint, which has become a rallying point for movement conservatives, the press generously insisted that not only is Ryan a serious player and important public policy wonk, but that his inclusion in the campaign would quickly elevate the level of the debate, as well as how the press covers the campaign.

    The new narrative, which must have pleased Romney aides, was born nearly the moment word of the VP announcement was leaked Saturday morning. CNN's Wolf Blitzer quickly reported the race was about to get "much more substantive," while colleague Gloria Borger agreed, suggesting, "the debate is going to shift onto a very substantive ground."

    Over at Fox News, Carl Cameron assured viewers the arrival of Ryan meant the debate "will be a more substantive one than a lot of back-biting and name calling that we've seen in the last few weeks."

    And Fox's Ed Henry echoed the same point, stressing that the press would soon be able to shift gears in terms of its coverage:

    HENRY: We've spent a lot over the last few days talking about some of these attack ads and who's been going after who on personal, negative attacks. This Ryan addition to the ticket might focus it in a bit more on some of those substantive policy issues that Mitt Romney's been saying he wants to focus on.

    See, thanks to Ryan the press will finally be able to cover substance! This, from the same process-obsessed press corps that spent weeks treating as news the trumped-up claim that Obama had dissed business owners on the campaign trail?

    Excuse me, but was anyone stopping the press from covering substantive issues prior to the Ryan pick? The whole premise that up until Saturday the 2012 presidential campaign had been void of substance and it's only the arrival of Ryan n that will rescue the race from triviality is absurd.

  • What Was CNBC Thinking?

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    The temptation to try to create campaign news during the slow summer months is one that journalists ought to resist. If not, they could end up looking like CNBC did on Tuesday when the business news channel lost its bearings (again) and invited disgraced birther Donald Trump on to weave his tired conspiracies about the president's supposedly hidden past. Worse, then wrote up Trump's appearance while touting as news a comically awful right-wing fantasy published this week about Obama's years at Columbia University.

    Appearing on CNBC's "Squawk Box," Trump was pushing what he claimed to be a brilliant campaign maneuver for the Romney campaign, which finds itself under pressure to release the candidate's tax records, as all presidential candidates have done in recent years. According to Trump, Romney should finally release years of his tax returns, but only if Obama released his college transcripts.

    What Trump apparently doesn't understand, and what nobody on CNBC bothered to point out, is that as a rule presidential nominees do release extensive tax returns, and as a rule they do not  release their college transcripts. (Romney hasn't.) Trumps brilliant dare to the Obama campaign doesn't make any sense because tax returns and college records have never been treated similarly by campaigns from either party.

    CNBC's Trump troubles were compounded online with a report that soft-peddled Trump's birther past, while claiming serious new questions have been raised about Obama's time at Columbia.

  • The Media Myth Surrounding Obama's Negative Campaign

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    In his most recent column, the New York Times' Ross Douthat repeated a common media charge about what a harsh campaign President Obama is running this year. Dubbing the president "Mr. Negative," Douthat bemoaned what he saw as Obama's nasty Nixonian streak and a campaign that Douthat claims "started out negative and has escalated to frank character assassination."

    This kind of dire rhetoric has become quite common among Beltway pundits and reporters, along with right-wing commentators. Collectively, they have formed a tight-knit narrative about what an almost shockingly negative campaign Obama is running, and how the harsh tone represents the polar opposite of Obama's feel-good run in 2008.

    The media chatter really has become deafening. A New York Times news report last month emphasized how both campaigns have gone "relentlessly negative," while a Miami Herald column trumpeted Obama's "seek and destroy" campaign style, built around a "negative onslaught" targeting Romney. (The Herald piece suggested Obama was "doing the same" thing to Romney that the Swift Boat Veterans had done to John Kerry in 2004.) Meanwhile, The Atlantic dubbed Obama's run a "nasty" and "bare knuckle" campaign fueled by "brutal" tactics.

    In fact, when the Romney campaign made an ad complaining about how negative Obama's re-election run has been, it cobbled together on-air quotes from CBS's Bob Schieffer, Time's Mark Halperin and the New York Times' David Brooks, all of whom have gone on TV lamenting the tone of Obama's campaign.

    But is the claim accurate? Is the Democrat really running some sort of guttural, ruthlessly negative campaign? Is it far and way more negative than his opponent's effort? And is the tone of Obama's 2012 campaign completely different from his 2008 run for election, as the press insists?

    No, no, no, and no.

  • Following Breitbart Cue, Romney Touts Media Conspiracy Working Against Him

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    Returning from his turbulent trip abroad, Mitt Romney went on Fox News and blamed the press for troubles. 

    Republican politicians running for office and dinging the so-called liberal media for being unfair isn't considered news. In fact it's expected. But Romney's comments were noteworthy because of the larger conspiratorial dots he tried to connect. The Republican didn't simply portray the press as prejudiced, he suggested Beltway reporters and pundits are working in collusion to help the Obama administration during the campaign [emphasis added]:

    And I realize that there will be some in the Fourth Estate, or whichever estate, who are far more interested in finding something to write about that is unrelated to the economy, to geopolitics, to the threat of war, to the reality of conflict in Afghanistan today, to a nuclearization of Iran. They'll instead try and find anything else to divert from the fact that these last four years have been tough years for our country.

    That's significant because it indicates how deeply into the right-media bubble the Romney campaign has gone and how it operates alongside discredited far-right bloggers who insist reporters are really hired hit men obediently serving the Obama White House. Note that Romney clearly insinuates members of the press actively try to "divert" voters' attention from Obama's failures, and that's why they covered his stumbles in Europe.

    It's as if confused Breitbart bloggers are now running the Romney campaign:

  • Murdoch's WSJ Ignores Fox News' Role In "Build That" Controversy

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    Today marks the two-week anniversary of Fox News' decision to launch campaign attack on President Obama over comments he made at a Roanoke, VA., campaign stop. Speaking to supporters for nearly an hour on July 13, the president touched on the topic of small business success and the collective forces that shape it, such as the U.S. infrastructure. Since then, Fox has led a right-wing charge claiming Obama insulted small businessmen and women by telling them of their accomplishments, "you didn't build that." (He was clearly referring to infrastructure.)

    The Wall Street Journal recently published a newsroom review of how Obama's "build that" comment became such a big deal [emphasis added]:

    <That was on Friday, July 13. Over the following weekend, state GOP communicators got calls from small-business owners grousing about the president's words, said Republican National Committee Communications Director Sean Spicer. By last Monday, what had been the germ of an idea in the brains of Mr. Spicer and other strategists grew into a full-court press.>

    So according to the Journal's reporting, the idea of focusing on Obama's July 13 "build that" comments quickly took root inside the RNC, after officials were prompted by the spontaneous, angry reaction from businessmen. Then ten days later, the comment was at the center of a "full-court," "multi-pronged" GOP attack campaign, complete with commercials and two dozen staged rallies.  

    How fascinating.

    But what did Rupert Murdoch's Journal conveniently leave out of its tick-tock report on how the "build that" controversy unfolded? The indisputable fact that Rupert Murdoch Fox News promoted the whole story, and that if it weren't for Fox there would be no "build that" campaign for the GOP to run on Romney's behalf. And if it weren't for Fox and its purposefully dishonest promotion of the "build that" quote, the story would not be in play two weeks later.  

    Fact: The "build that" tale was sponsored by Fox News, which has replaced the RNC as the launching pad for campaign attacks ads. After the story was bubbling on conservatives blogs, it was Fox that helped take Obama's "wildly out of context" comments and turn them into a national story. And it was Fox that obsessively spent hours of programming time spread out over two weeks hyping the falsehood that Obama said business owners didn't build their success.

    This was not a supposed "gaffe" Obama made on the campaign trail, which Fox News fixated on for weeks in an effort to embarrass the president. Instead, Obama made straight-forward comments about business success and the importance of outside influences such as teachers as well as government-created infrastructure, and Fox decided to help splice up the comments, strip them of context and pretend Obama said something else; a fictitious claim the Romney camp then repeated and turned into an attack campaign.

    The chronology is critical in terms of understanding the unprecedented role a "news" channel is playing in this year's general election campaign: It's manufacturing campaign ads for the GOP. That is what the actual tick-tock review of the "build that" comment looks like. And that's the startling tale serious campaign journalists ought to be telling.

    Instead, from Murdoch's Journal newsroom, we're told Fox News played no part in rolling out the GOP's "build that" attack.

  • Net Neutrality, SOPA... It's All "Internet," Right?

    Blog ››› ››› SIMON MALOY

    Writing for The Atlantic yesterday, Fred Campbell of the Competitive Enterprise Institute made perhaps the most nonsensical anti-net neutrality argument I've ever seen: that the passage of the FCC's Open Internet Rule set us down a slippery regulatory slope that led to the wildly unpopular Stop Online Piracy Act, or SOPA:

    The unintended consequences of the FCC's new regulatory approach appeared swiftly. By signaling the end of the bipartisan agreement against Internet regulation, the FCC's order opened the floodgates for additional government interference. New legislative and regulatory initiatives to reign in the free market for Internet services began popping up everywhere.

    The Stop Online Piracy Act (SOPA), introduced in late 2011, is one of these new initiatives and the reason Issa became so engaged in Internet policy. Ironically, the same progressives that advocated for net neutrality rules were among the most vociferous opponents of SOPA, but this time, they weren't alone. Conservatives and centrists joined hands with progressives to oppose SOPA in a redux of the earlier bipartisan agreement opposing Internet regulation. This bipartisan opposition gave the anti-SOPA movement the kind of mainstream momentum that net neutrality always lacked, which made it appear that, once again, we could unite in our opposition to government interference in the Internet.

    Let's pick this apart piece-by-piece, shall we?

  • Rove Declares Utterly Wrong WSJ Internet Column "Brilliant"

    Blog ››› ››› BEN DIMIERO

    Wall Street Journal columnist Gordon Crovitz is being raked over the coals by countless tech writers, experts, and his own sources for a piece he wrote this week arguing that the government wasn't involved in the creation of the internet. (It was, according to the people who actually helped create the internet.) Though Crovitz's arguments have dissolved under scrutiny, the column's central premise has predictably been adopted by conservatives that either don't know or don't care that it is wildly wrong. First it was Rush Limbaugh, then Fox News, and now Karl Rove.

    Rove appeared on Fox & Friends this morning to attack President Obama with lies and distortions, thus fulfilling the requirements of his dual-role as a Fox News political analyst and head of a GOP Super PAC. According to Rove, Obama displayed "hostility to private enterprise" by crediting government research for the creation of the internet. Rove declared Obama "wrong" on the history, citing Crovitz's "brilliant" WSJ column as evidence: