Fox Clinton Cash Special Promotes Schweizer's Evidence-Free Conspiracies

Fox News' special based on discredited conservative journalist Peter Schweizer's book Clinton Cash dishonestly promoted several of the author's speculative attacks on Hillary Clinton.

In the April 24 special, The Tangled Clinton Web, host Bret Baier gave Schweizer a platform to discuss a series of stories that fail to connect the dots between donations to the Clinton Foundation, speaking fees earned by former President Bill Clinton, and policies supported by the State Department during Secretary Clinton's tenure in the Obama administration.

Schweizer is a Republican activist whose previous reporting has been marked by false claims and retractions.

Journalists who have reviewed Schweizer's Clinton book have noted that his reporting lacks a “smoking gun”  to back up his suggestions of impropriety. Reporters have also pointed to several errors in his book. But host Bret Baier warned at the conclusion of the program that the claims could lead “people” to “worry that another Clinton administration could mean influence peddling on a scale never before imagined.”

Fox And Schweizer's Missed Ericsson Connection

Schweizer and Baier tried to connect the decision by Swedish telecommunications company Ericsson to pay Bill Clinton for a speech in November 2011 with the exclusion of the telecommunications industry from sanctions against Iran, which does business with Ericsson.

From the special:

SCHWEIZER: Beginning in 2009, the Swedish telecom giant Ericsson is coming under pressure in the United States, because it's selling telecom equipment to oppressive governments around the world. In the midst of all of this, they decide to pay Bill Clinton to give a speech for the first time ever. They pay him a whopping $750,000.

BAIER: Soon after, Hillary Clinton's State Department urged new, broader sanctions against Iran, but the guidelines did not include telecom, which is Ericsson's business.

In fact, the Iran sanctions in question actually took the form of executive actions from President Obama, and not State Department initiatives.

Baier and Schweizer provided no evidence that telecommunications were excluded from the sanctions as a result of the speech. In fact, the sanctions in question specifically targeted Iran's energy sector. As CNN reported at the time, “The U.S. government tightened restrictions on companies that provide Iran with equipment and expertise necessary to run its vast oil and chemical industry.”  

When Yahoo News reviewed the chapter of Clinton Cash featuring this allegation, they noted that there was “no smoking gun” connecting the speech and the sanctions. Yahoo News further noted that a Clinton aide pointed out that telecommunications manufacturers like Ericsson have not been added to the sanctions since Clinton left the State Department, casting doubt on the suggestion of a connection between the 2011 Bill Clinton speech and U.S. sanctions policy.  

Fox And Schweizer Make Failed Ethiopia Allegation

Schweizer and Baier baselessly suggest that a donation to the Clinton Foundation from Saudi Arabia's Sheikh Mohammed Al-Amoudi caused the State Department to certify Ethiopia's human rights record, allowing them to receive U.S. aid.

Schweizer reports that Al-Amoudi's 2009 donation was highlighted at the time by “Ethiopian groups in the west, because they are very concerned about the repressive government in Ethiopia and the fact that Sheikh Al-Amoudi has a large business empire in Ethiopia.” He goes on to connect these concerns to the fact that “when Hillary Clinton becomes secretary of state, one of the things that she needs to do is certify Ethiopia on human rights, but Hillary Clinton granted them a waiver which allowed them to continue U.S. assistance even though that they weren't complying with U.S. law.”

But contrary to the special's suggestion that Ethiopia was allowed access to U.S. assistance directly because of this Clinton Foundation donation, that access predated and continued after Clinton left the State Department. In fact, the document Fox showed on-screen in support of their claim actually postdates her tenure.

As evidence of their theory, Fox aired an image of a Department of State Public Notice 8553, titled “Waiver of Restriction on Assistance to the Central Government of Ethiopia” :

That waiver, signed by then-Deputy Secretary William J. Burns, is actually dated July 10, 2013 -- months after Clinton left office. It appears in the December 18, 2013, edition of the Federal Register, which also reports that identical waivers were granted to the governments of 11 other African nations.

Such aid is not a new phenomenon. The State Department's Agency for International Development has provided economic assistance to Ethiopia for decades, including throughout the Bush administration.

Fox And Schweizer Rehash Debunked Uranium Mining Attack

Baier and Schweizer baselessly suggested that former Secretary of State Hillary Clinton personally approved a deal that eventually gave the Russian government ownership of U.S. uranium mines to benefit a Clinton Foundation donor.

During the segment, Schweizer detailed the sale of Uranium One, chaired by a Clinton Foundation donor, to the Russian state corporation Rosatom. He and Schweizer then had the following exchange:

BAIER: Now, does Secretary Clinton factor into this?

SCHWEIZER: For that deal to go through, it needs federal government approval and one of those people that has to approve that deal is Secretary of State Hillary Clinton.

NBC News has noted in discussing a similar story by The New York Times that this implication “doesn't hold up that well.” Indeed, as Media Matters has noted:

  • Ian Telfer, who was Uranium One's chairman at the time it was being taken over by Rosatom, did donate money to the Clinton Foundation. However, he told the Financial Post that he committed those funds to the Foundation in 2008, “before Uranium One had any negotiations with the Russians, and the donations he has made since then were part of that initial pledge.” Hillary Clinton also did not become secretary of state until 2009.
  • The State Department only had one vote on the nine-member Committee on Foreign Investment in the United States (CFIUS) that approved the deal. Other agencies, including the Departments of Defense, Homeland Security, Energy, Commerce, and Justice, also weighed in.
  • The chairman of the CFIUS is the Treasury secretary, not secretary of state.
  • Rosatom had to get approval from the Nuclear Regulatory Commission, which is an independent agency outside of the secretary of state's influence.
  • Utah's local nuclear regulator also had to sign off on the deal, as it involved mills in the state.
  • Former assistant secretary of state Jose Fernandez, who was the State Department's principal representative on CFIUS, said, “Secretary Clinton never intervened with me on any CFIUS matter.”