Fox News Baselessly Blames Hillary Clinton For Uranium Deal

NY Times Reporter Participates In Misleading Segment

Schweizer_Baier_Clinton Cash

Fox News baselessly suggested that former Secretary of State Hillary Clinton personally approved a deal that eventually gave the Russian government ownership of U.S. uranium mines to benefit a Clinton Foundation donor. But Clinton reportedly had no personal involvement in the deal, which was approved by representatives of nine U.S. agencies after a rigorous review process.

On the April 4 edition of Special Report, host Bret Baier previewed his upcoming hour-long special on discredited conservative author Peter Schweizer's forthcoming book Clinton Cash, in which he accuses Bill and Hillary Clinton of influence peddling with foreign governments in exchange for donations to the Clinton Foundation and speaking fees. The segment focused on Schweizer's allegations regarding Clinton's purported role in approving the sale of the uranium mining company Uranium One to the Russian government.

New York Times reporter Jo Becker, whose own reporting on the Uranium One story has been criticized by the Clinton campaign for burying “original reporting that debunks the allegation that then-Secretary Clinton played any role in the review of the sale,” also appeared in the segment. Both the Times and Fox reportedly “made arrangements for exclusive access” to the book.

During the preview, Schweizer detailed the sale of Uranium One to the Russian state corporation Rosatom. He and Schweizer then had the following exchange:

BAIER: Now, does Secretary Clinton factor into this?

SCHWEIZER: For that deal to go through, it needs federal government approval and one of those people that has to approve that deal is Secretary of State Hillary Clinton.

Baier concluded: “So what this amounts to, in the end, is a Russian company essentially controlled by Vladimir Putin, will now be in charge of a substantial portion of American uranium. Russia sends uranium to its client state, Iran. So American uranium could well be sent to the very nation we're negotiating with to try to slow its ability to develop a nuclear weapon. Thus, we see how far-reaching the effect of the Clinton blur, as Schweizer puts it, can be.”

But Baier's preview omitted important context to misleadingly suggest that Clinton personally approved the Russian purchase. According to Time, which received this chapter of Schweizer's book in advance, the State Department's role in approving the deal was part of an extensive bureaucratic process, and Schweizer's chapter offers no indication of Hillary Clinton's personal involvement in, or even knowledge of, the deliberations. In fact, Time quotes Jose Hernandez, who as former Assistant Secretary of State for Economic, Energy and Business Affairs was involved the deliberations on behalf of the State Department, denying that Clinton was involved in the matter at all.

Moreover, Time pointed out that the “deal's approval was the result of an extensive interagency process that required the assent of at least nine different officials and agencies” through the Committee on Foreign Investment in the United States. According to the report, “State has just one vote on the nine-member committee, which also includes the departments of Defense, Treasury and Energy. Disagreements are traditionally handled at the staff level, and if they are not resolved, they are escalated to deputies at the relevant agencies. If the deputies can't resolve the dispute, the issues can be elevated to the Cabinet Secretary level and, if needed, to the President for a decision. The official chairman of CFIUS is the Treasury Secretary, not the Secretary of State.”

Furthermore, the Uranium One deal also had to receive approval from “the Nuclear Regulatory Commission, an independent agency outside of the State Department's purview, as well as Utah's nuclear regulator. The deal also received approval from Canada's foreign investment review agency.”

Clinton campaign press secretary Brian Fallon has denied any wrongdoing by Clinton and criticized Becker for burying crucial facts from her report “that debunks the allegation that then-Secretary Clinton played any role in the review of the sale.”

Relying largely on research from the conservative author of Clinton Cash, today's New York Times alleges that donations to the Clinton Foundation coincided with the U.S. government's 2010 approval of the sale of a company known as Uranium One to the Russian government. Without presenting any direct evidence in support of the claim, the Times story -- like the book on which it is based -- wrongly suggests that Hillary Clinton's State Department pushed for the sale's approval to reward donors who had a financial interest in the deal. Ironically, buried within the story is original reporting that debunks the allegation that then-Secretary Clinton played any role in the review of the sale.

Schweizer's book has been roundly denounced and discredited as a smear campaign which presents erroneous evidence to support its claims.