The Drudge Report Has Linked To Russian Propaganda Sites At Least 91 Times In 2016

The Drudge Report Has Linked To Russian Propaganda Sites At Least 91 Times In 2016

Blog ››› ››› OLIVER WILLIS

Drudge, RT, Putin

The Drudge Report, the website owned and operated by conservative gossipmonger Matt Drudge, has linked to RT.com -- the website for the news service owned by the Russian government -- at least 67 times in 2016. According to an analysis by Media Matters for America, The Drudge Report also repeatedly linked to stories from other Russian-owned news sites, Sputnik News (22 times), and TASS (twice).

RT (previously known as Russia Today) broadcasts via satellite in Russian, English, and Spanish around the world and hosts its official website at RT.com. Russian President Vladimir Putin described the network as an attempt to introduce “another strong player on the world’s scene, a player that wouldn’t just provide an unbiased coverage of the events in Russia but also ... try to break the Anglo-Saxon monopoly on the global information streams.”

Writing in the Columbia Journalism Review, reporter and former Moscow-based correspondent Julia Ioffe described RT as “the Kremlin’s propaganda outlet” that has at times sought to “stick it to the U.S. from behind the façade of legitimate newsgathering.”

In recent months, controversy has grown about apparent attempts by the Russian government to interfere in or influence the 2016 U.S. presidential election.

According to The New York Times, U.S. intelligence agencies have reportedly told the White House that they have “high confidence” that the Russian government was “behind the theft of emails and documents from the Democratic National Committee.” The Washington Post has reported that U.S. intelligence and law enforcement agencies are currently investigating “what they see as a broad covert Russian operation in the United States to sow public distrust in the upcoming presidential election and in U.S. political institutions.”

Drudge has repeatedly used his site to promote stories that idolize Putin, while also painting America, its government, and figures like President Obama and Secretary Hillary Clinton in a negative light.

Over the last year, the Drudge Report has linked to several RT stories in this same vein.  These include:

A story headlined “Russia to reveal location of US military satellites...” (paired with another story claiming the Kremlin is working on a “teleportation” program).

A claim from the Russian government alleging that a U.S. Navy destroyer was “dangerously close” to a Russian boat. Yet in other reporting, U.S. officials said the Russian ship was demonstrating “unsafe and unprofessional” maneuvers.

A “vow” from Putin to “neutralize” what RT described as a “US missile shield threat.”

A column claiming “Satan Worship Rises In USA.”

drudge-rt-satan.jpg

Drudge also linked to the Sputnik News service 22 times over the last year. Foreign Policy described Sputnik as “another compliant outlet to trumpet the Kremlin line” that depicts “the United States as an ailing imperial power bent on holding on to its domains.”

Sputnik stories linked by Drudge include:

A story accusing Google of “Hillary Search Manipulation.”

An article headlined “Robots Wage War On Humanity 2055.”

A report with the headline “WIKILEAKS Assange: GOOGLEClinton Deal...”

Drudge also linked to stories from TASS, the official Russian news agency, twice over the last year.

Posted In
Elections, National Security & Foreign Policy
Person
Matt Drudge
Show/Publication
The Drudge Report
We've changed our commenting system to Disqus.
Instructions for signing up and claiming your comment history are located here.
Updated rules for commenting are here.