Watts Up With That? | Media Matters for America

Watts Up With That?

Tags ››› Watts Up With That?
  • Facebook has a climate-denial problem

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    Facebook, well-known as a breeding ground for misinformation, has a particular problem with disseminating false and misleading messages about climate change science. The platform spreads climate-denying videos and other posts, hosts climate-denying ads, and officially partners with climate-denying media outlets and organizations.

    Climate-denier videos get millions of views on Facebook

    A recent video promoting false arguments against climate change science got more than 5 million views on Facebook, The Guardian's Dana Nuccitelli reported last week.

    The video -- posted in June by The Daily Signal, an arm of the right-wing Heritage Foundation -- is titled "Why Climate Change Is Fake News." It features Marc Morano, a longtime spokesperson and blogger for the climate-denial cause, who outlines three things that "the left gets wrong about climate change." Nuccitelli points out that all three are common and easily debunked myths.

    Nuccitelli notes that Facebook's viewership numbers are likely inflated, but the video has still reached a lot of people:

    Fortunately, the exposure to Morano’s misinformation video is not as bad as it seems at first blush. Although Facebook implies the video has been viewed over 5m times, a “view” is counted after just three seconds, and videos on the site play automatically.

    Nevertheless, the video has been shared over 75,000 times, so it has certainly reached a wide audience. Facebook needs to come to terms with the fact that there is an objective reality. Even if Marc Morano sincerely believes humans aren’t causing global warming, that belief is false, and by continuing to host his myth-filled video, Facebook is misinforming tens of thousands, perhaps even millions of its users.

    As of this writing, the Daily Signal video has now been "viewed" 6.3 million times and shared 102,000 times.

    Other denier videos get traction on Facebook as well. For example, one titled "GLOBAL WARMING IS THE BIGGEST FRAUD IN HISTORY," which features a rant by a climate-denying retired businessman, has gotten at least 2 million views by Facebook's count.

    Facebook is partnering with climate-denying organizations

    In an interview with Recode published on July 18, Facebook founder and CEO Mark Zuckerberg said that Facebook shouldn't remove content just because it's wrong. Using the example of Holocaust denial, he said it's “deeply offensive,” but “I don’t believe that our platform should take that down because I think there are things that different people get wrong. I don’t think that they’re intentionally getting it wrong.”

    Zuckerberg tried to clarify his views two days later, writing, "Our goal with fake news is not to prevent anyone from saying something untrue — but to stop fake news and misinformation spreading across our services. If something is spreading and is rated false by fact checkers, it would lose the vast majority of its distribution in News Feed."

    Joe Romm at ThinkProgress pointed out that Zuckerberg's approach is a major problem when it comes to climate denial, a particularly pernicious form of disinformation.

    One of Facebook's official fact-checking partners, the conservative magazine The Weekly Standard, has at times been dismissive of climate science and the need for climate action. A piece from July 2017, headlined "Dadaist Science," cast doubt on research that found a scientific consensus around the human causes of climate change. A piece from June 2017 criticized arguments being made on behalf of the Paris climate agreement. A long feature in the magazine from 2014 lauded climate-denying scientist Richard Lindzen.

    As Romm put it, "How can Facebook stop climate misinformation when its ‘fact-checkers’ are deniers?"

    Meanwhile, Facebook is partnering with the Heritage Foundation to determine whether the platform displays liberal bias -- a persistent but blatantly false claim made by conservatives. Heritage gets funding from the Kochs and other fossil fuel interests, and it has a long history of spreading climate denial. It brought us the "Why Climate Change Is Fake News" video mentioned above.

    And the Facebook Watch initiative, in which Facebook partners with media companies to produce original videos, has teamed up with Fox News, despite the network's long history of climate denial. Last month, when Facebook Watch debuted a slate of news shows from eight news publishers, Fox got more than twice as many slots per week as any other outlet.

    Facebook hosts climate-denying ads

    Late last year, a climate-denier blogger tried to buy ads linking to his site on five social-media platforms and found that Facebook was the only one that ran them with no pushback or questions asked.

    Leo Goldstein writes a blog at DefyCCC.com that focuses on what he calls "climate realism." The CCC in the URL stands for "cult of climate change." He also writes periodically for WattsUpWithThat, a more well-known climate-denial blog. He claims that climate change is a "pseudo-scientific fraud" and that "real scientists are against climate alarmism."

    Goldstein attempted to buy ads linking to his DefyCCC site. "In November and December 2017, I experimented with distributing the climate realism message using advertising options on Google and some other platforms," Goldstein wrote in a December 31 post on WattsUpWithThat. In a follow-up post the next day, Goldstein described the outcome of his experiment. The short version: Twitter refused to run his ads. Google ran some of his ads for a period of time. Facebook ran his ads with no pushback.

    "Facebook has been acting squeaky clean," Goldstein wrote. "None of my messages have been banned for content." Facebook is the only platform that gave him no problems, he reported.

    Since then, Goldstein has continued to place ads on Facebook, often under the banner of the Science For Humans and Freedom Institute. One ad he ran on Facebook in July claimed, "CO2 is the gas of life, not a pollutant. Climate alarmism is a dangerous cult":

    Facebook's advertising policies prohibit "deceptive, false, or misleading content," but the company has still allowed Goldstein to purchase space for ads like this.

    Zuckerberg talks the talk about climate change, but doesn't walk the walk

    Zuckerberg has expressed concern about climate change, arguing last year that the U.S. should not pull out of the Paris climate agreement and noting that rising temperatures are melting the glaciers at Glacier National Park.

    But he is not using the immense power of his platform to halt misinformation about climate change. To the contrary, Facebook is enabling and disseminating climate denial on multiple fronts. In addition to the problems outlined above, the platform helps bogus climate stories to spread -- like a hugely popular climate-denial story from YourNewsWire, a fake news site that Facebook refuses to ban even though fact-checkers have debunked its stories at least 80 times. And one of Facebook's most high-profile scandals involved handing user data over to Cambridge Analytica, a shady political consultancy that has close ties to fossil fuel companies and climate deniers.

    Media Matters named Zuckerberg as its misinformer of the year in 2017 for leading a company that is spreading misinformation far and wide. In the first half of 2018, he and Facebook have not changed their ways. Rather, Facebook is currently bending over backward to cater to conservatives who falsely claim that they're discriminated against on the platform, when in fact right-leaning Facebook pages get more interactions than left-leaning ones.

    Combating fake news is key to combating climate change. As an editorial in the journal Nature Communications argued last year, "Successfully inoculating society against fake news is arguably essential" if major climate initiatives are to succeed. Facebook could be a big part of the solution. But by kowtowing to conservatives, prioritizing profits over accuracy, and maintaining open-door policies toward misinformation, Facebook is entrenching itself as a major part of the problem.

  • How a scheme to discredit climate science spread from conservative media to the EPA chief

    Scott Pruitt has embraced the “red team/blue team” idea that got exposure from Daily Caller and WSJ

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    EPA Administrator Scott Pruitt is calling for a “red team/blue team” review of climate science that would attempt to cast doubt on well-established science and lend an outsize voice to fringe scientists. The idea spread from a climate-denying scientist to conservative outlets like The Daily Caller and The Wall Street Journal to Pruitt, and now more right-wing outlets are promoting it.

    How the “red team/blue team” idea spread

    John Christy, a fringe scientist and climate denier, proposed the creation of a “red team” in comments submitted to the EPA in 2014. His proposal was promoted by the denialist Cooler Heads Coalition, a group of organizations that “question global warming alarmism.” In his comments, Christy wrote:

    The EPA should constitute a “Red Team” of analysts, independent from the climate modeling industry, to judge the current state of knowledge, i.e. the current state of how much we know about the “why” of climate variations. Such an examination would provide transparency to the process and give confidence to the public that the agency values open examination of its methodology.

    In 2015, Christy again promoted the idea of the federal government funding a new “red team” that would review the climate science currently being produced by what he calls the “blue team.” The Daily Caller reported on Christy’s proposal in December 2015:

    Christy told the [Senate Subcommittee on Space, Science and Competitiveness] he believes the attempt to study climate change objectively is thwarted by the federal funding process.

    Christy, a well-known climate change skeptic, suggests Congress can fix the problem by directly funding independent “red team” programs.

    And in March of this year, Christy promoted the idea during a hearing held in the House Science Committee, which is chaired by Rep. Lamar Smith (R-TX), a noted climate denier. Judith Curry, another scientist who’s been skeptical of the mainstream consensus on climate change, also testified in favor of the idea. The Washington Post reported on Christy and Curry’s testimony and the “red team” idea:

    A main mission of red teams would be to challenge the scientific consensus on climate change, including the work of the United Nations’ Intergovernmental Panel on Climate Change, whose reports are widely considered the authority on climate science.

    On April 20, the idea got more exposure when it was endorsed in a Wall Street Journal op-ed by Steven Koonin, a theoretical physicist who has a history of climate denial and served as undersecretary at the Energy Department under President Barack Obama for two years before resigning. Koonin called on the Trump administration “to convene a ‘Red Team/Blue Team’ process for climate science, one of the most important and contentious issues of our age.” He continued:

    The national-security community pioneered the “Red Team” methodology to test assumptions and analyses, identify risks, and reduce—or at least understand—uncertainties. The process is now considered a best practice in high-consequence situations such as intelligence assessments, spacecraft design and major industrial operations.

    As justification for such an exercise, Koonin claimed that the “public is largely unaware of the intense debates within climate science.”

    Shortly after his op-ed was published, Koonin told Axios, “I can tell you that’s found some resonance within the administration. I’m just going to say people seem to be interested.”

    One of those people is Pruitt. In a radio interview on Breitbart News Daily on June 5, Pruitt expressed interest in the “red team/blue team” idea. From a Breitbart article about the interview:

    “What the American people deserve is a true, legitimate, peer-reviewed, objective, transparent discussion about CO2,” [Pruitt] said. “There was a great article that was in the Wall Street Journal about a month or so ago called ‘Red Team, Blue Team’ by Steve Koonin, a scientist, I believe, at NYU. He talked about the importance of having a Red Team of scientists and a Blue Team of scientists, and those scientists get into a room and ask, ‘What do we know? What don’t we know? What risk does it pose to health in the United States and the world, with respect to this issue of [carbon dioxide]?’”

    In the days after that interview, right-wing outlets picked up on the idea again. The Daily Caller reported that it “could upset the supposed ‘consensus’ on man-made global warming.” Breitbart said the proposal “has naturally caused massive upset among the ivory towers of climate science academe” where researchers “aren’t at all used to having their dodgy theories exposed to serious scrutiny.” The right-wing website Daily Signal, the conservative blog Power Line, and the climate-denial blog Watts Up With That also highlighted Pruitt's interview and the red team proposal.

    Why the “red team/blue team” idea is wrongheaded

    In advocating for a “red team” review of climate science, Pruitt, Koonin, and right-wing media are glossing over the fact that climate science already has a method for testing assumptions and analyses: the peer-review system. Climate science papers submitted to respected journals are reviewed by other scientists in the field to assess their soundness and validity.

    As Peter Frumhoff, director of science and policy at the Union of Concerned Scientists, told The Washington Post in June, creating a red team to review climate science would constitute an act of false equivalence and lend, as the Post wrote, “more prominence to alternative ideas than they have earned in the refereed journal process.” Earlier, in March, he told the Post, “The notion that we would need to create an entirely different new approach, in particular for the specific question around global warming is unfounded and ridiculous and simply intended to promote the notion of a lack of consensus about the core findings, which in fact is a false notion.”

    The Post also quoted Marshall Shepherd, professor of atmospheric science at the University of Georgia, who called Koonin’s proposal a “gimmick,” saying, “This just feels to me a like another way to skirt the tried and true scientific process that has worked for years in our field and many others.”

    Climate science has already been litigated ad nauseum in mainstream forums. Numerous studies have found that the vast majority of climate scientists agree that humans are the primary cause of global warming. And recent studies examining the robustness of that consensus have reaffirmed it; about 97 percent of publishing climate scientists concur.


    Via Skeptical Science

    Creating a “red team” could lead to scenarios like the one at a House science committee hearing in March, when climate scientist Michael Mann was outnumbered by fringe scientists and forced to be the sole representative of the scientific consensus on climate change. “We find ourselves at this hearing today, with three individuals who represent that tiny minority that reject this consensus or downplay its significance, and only one—myself—who is in the mainstream,” Mann said in his opening testimony.

    The impact of major newspapers’ opinion pages

    Though fringe, right-wing media have played a substantial role in spreading the “red team/blue team” proposal and other denialist ideas, mainstream newspapers also bear some responsibility. When Pruitt referenced Koonin’s op-ed, it was the second time in less than a week that he had lifted an argument from the opinion pages of a major newspaper to cast doubt on established climate science. On June 2, standing at the podium of the White House press briefing room, Pruitt cited an error-riddled, denialist New York Times column by Bret Stephens in order to downplay “exaggerated” concerns about climate change.

    As a Media Matters study conducted last year demonstrated, climate denial remains a significant problem in the major newspapers. The world has just endured the three hottest years on record, and newspapers are still allowing their opinion pages to be used to deny climate change. That trend is all the more alarming now that the Trump administration is quickly adopting those denialist arguments.

  • Experts Criticize Associated Press For Disavowing Term "Climate Change Denier"

    Scientists And Journalists Say AP's Stylebook Change Legitimizes Those Who Reject Scientific Fact

    ››› ››› DENISE ROBBINS

    The Associated Press recently updated its Stylebook by instructing AP writers to avoid using the term "denier" to describe those who reject the firmly-held scientific consensus on climate change. The AP's Stylebook change was celebrated by several well-known climate science deniers, but criticized by prominent scientists and journalists who say the new AP-approved term "climate change doubters" grants undeserved legitimacy to those who refuse to acknowledge the consensus.

  • The Flip Side Of The Polar Vortex

    Or, How The Right-Wing Forgets Alaska Exists

    Blog ››› ››› SHAUNA THEEL

    Melting Ice In Alaska Has Lead To Coastal Erosion

    Right-wing media are laughing about President Barack Obama mentioning climate change in his fifth State of the Union address because it is cold in D.C. But the wobbly polar vortex bringing cold air to much of the contiguous United States is simultaneously causing record warmth in Alaska, a state often seen as the nation's "ground zero" for climate change.

    On January 28, Alaska's largest newspaper, the Anchorage Daily News, ran this remarkable headline: "Record warmth, confused plants: An Alaska January to remember." The article noted that it was 62 degrees Fahrenheit in one town, tying the January state record, but did not allude to the long-term warming trend. In November, the newspaper did briefly invoke the possibility of climate change while expressing disbelief that strawberries were growing "In Anchorage. In November."

    Yet just a year ago, right-wing media claimed the state was headed toward "an ice age." The Alaska Dispatch, a prominent online news site, ran the misleading headline, "Forget global warming, Alaska is headed for an ice age." The report was promoted by the conservative British tabloid, the Daily Mail, and the climate denial site, WattsUpWithThat, which highlighted the state's relatively lower average temperature in 2012.

    Alaska Temperatures Rising In Long-Term

    As the chart above also shows though, cherry-picking a short-time period is misleading -- natural variation can mask the long-term trend. Contrary to claims of an "ice age," studies project that average annual temperatures in Alaska will increase "an additional 3.5 to 7°F by the middle of this century," according to the Environmental Protection Agency (EPA).

    Warming in Alaska already has caused highways to buckle and homes in areas such as Shismaref, pictured above, to sink, as the EPA explained:

    Many of Alaska's highways are built on permafrost. When permafrost thaws, roads buckle. Vehicles are only allowed to drive across certain roads in the tundra when the ground is frozen solid. In the past 30 years, the number of days when travel is allowed on the tundra has decreased from 200 days to 100 days per year.

    [...]

    Along Alaska's northwestern coast, increased coastal erosion is causing some shorelines to retreat at rates averaging tens of feet per year. Here, melting sea ice has reduced natural coastal protection. In Shishmaref, Kivalina, and other Alaska Native Villages, erosion has caused homes to collapse into the sea. Severe erosion has forced some Alaska Native Villages' populations to relocate in order to protect lives and property.

     Image at top via Alaska's Department of Commerce, Community, and Economic Development

  • The Physical Impossibility Of The Washington Times' Universe

    Blog ››› ››› MAX GREENBERG

    The Washington Times is claiming that carbon emissions could be causing "global cooling" in contradiction of basic physics.

    In an editorial Monday designed to ridicule Sen. Harry Reid (D-NV) for convening a summit on clean energy in Las Vegas, the Times repeatedly referred to climate change as a "scam" and cited several "facts" that allegedly discredit it -- including that "there's new evidence that carbon-dioxide emissions, which first set off global-warming hysteria, are actually triggering global cooling."

    But there isn't "new evidence" of that. Or any kind of evidence, really.

    As Duke University scientist William Chameides explained to Media Matters when Fox News tried to advance this "utter nonsense" claim, scientists established the greenhouse effect "more than a century ago":

    What CO2 does is trap a larger amount of the heat from the sun, preventing it from escaping and thus driving up temperatures. To argue otherwise is to argue that the greenhouse effect does not exist. In fact the existence of the greenhouse effect was established by scientists more than a century ago. It would be impossible to explain the temperatures of Mars and Venus, as well as the Earth, without invoking this effect.

    The "greenhouse effect" is part of a complex process -- a "balancing act" -- that makes life on earth possible. However, mankind's use of fossil fuels has led to a surplus of these gases, which prevents more radiation than usual from escaping back into space, thus making the planet hotter. This is not the slightest bit controversial in the scientific community, and the reverse is a vanishingly remote belief even among the climate deniosphere. For instance, the chairman of the industry-funded George C. Marshall Institute, a physicist who has conducted no climate research but suggests we should be "clamoring for more" carbon dioxide, has said that "most people like me believe that industrial emissions will cause warming, but just much less than has been predicted by many computer models." Indeed, industrial emissions have already caused substantial warming, as seen in this chart from NASA:

  • Fox Promotes Debunked Claim That Scientists Exaggerated Climate Change

    Blog ››› ››› MAX GREENBERG

    Fox News seized on a leaked draft of a U.N. climate report to suggest that climate change has been "overstated for the last 20 years." But the draft itself clarifies that observed temperatures over the last 20 years have fallen within the range of past projections despite natural short-term variation.

    Fox & Friends First claimed "scientists say" that "global warming been overstated for the last 20 years," based on a draft of the fifth assessment report from the U.N. Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). The report, which was leaked in December 2012 to a blog called "stopgreensuicide," contains a graph that conservative blogs claimed showed observed temperatures were lower than the projections of IPCC's first assessment report in 1990.

    But scientists debunked this claim when the IPCC draft was first leaked in December. The draft itself notes that "Even though the 16 projections from the [previous temperature] models were never intended to be predictions over such a short time scale [1999-2010], the 17 observations through 2010 generally fall well within the projections made in all of the past assessments." Indeed, as climatologist James Annan told Media Matters in December, "The grey bounds [...] indicate the range of uncertainty including natural variability, and the observations are well within that range":

    Source: IPCC

  • Scientists Debunk Conservative Media's Spin On Leaked UN Climate Report

    Blog ››› ››› JILL FITZSIMMONS

    Conservative media outlets are claiming that a leaked draft of the UN climate panel's upcoming report undermines previous predictions of rapid warming driven by rising CO2 emissions. But scientists say these claims are "nonsense" and that the draft report only adds to the existing body of evidence that manmade climate change is a serious problem.

    A draft of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) fifth assessment report, due to be published in fall 2013, was leaked by Alec Rawls, a blogger who volunteered to review the report despite having no scientific expertise. In a blog post on Watts Up With That, Rawls claimed that the draft report contains a "game-changing admission" that galactic cosmic rays have significantly contributed to global warming, undermining the scientific consensus that climate change is driven by human activity. But experts say Rawls "completely misrepresented the IPCC report," noting that he ignored a paragraph that explicitly states there is "high agreement" among scientists that cosmic rays do not have a meaningful impact on global temperatures. Dr. Steve Sherwood -- a lead author of the chapter in question -- told Australia's ABC News that Rawls' claim is "ridiculous," adding: "we conclude exactly the opposite, that this cosmic ray effect that the paragraph is discussing appears to be negligible."

    Furthermore, as Skeptical Science pointed out, even if cosmic rays did influence global temperatures, "they would currently be having a cooling effect." Dr. John Abraham of the Climate Science Rapid Response Team told Media Matters:

    The IPCC report certainly was not saying the changes in the sun were causing the earth to warm. In fact, if the leaker was correct in his interpretation, the earth should be cooling right now!

    Other climate experts called Rawls' report "nonsense" and "quite simply wrong."

    But that didn't stop Investor's Business Daily from echoing his misinformation, claiming that the leaked draft "indicates the IPCC is actually admitting that a factor outside man's activities is playing a significant role in our climate." IBD quoted Rawls' claim that the section on cosmic rays "completely undercuts" the IPCC's conclusion that manmade climate change poses a significant threat, without noting that Rawls is not a scientist and has been thoroughly discredited.

    Meanwhile, climate contrarian blogger Anthony Watts claimed to have discovered the real "bombshell" in the draft report: a chart comparing observed changes in global average surface temperatures with projections from the four previous IPCC reports. The chart indicates that early UN projections may have slightly overestimated warming because they did not take into account natural factors like solar forcing or aerosols, which tend to have a cooling effect. But the draft notes that "observations through 2010 generally fall well within the projections made in all of the past assessments."

  • Meet The Climate Denial Machine

    Blog ››› ››› JILL FITZSIMMONS

    Despite the overwhelming consensus among climate experts that human activity is contributing to rising global temperatures, 66 percent of Americans incorrectly believe there is "a lot of disagreement among scientists about whether or not global warming is happening." The conservative media has fueled this confusion by distorting scientific research, hyping faux-scandals, and giving voice to groups funded by industries that have a financial interest in blocking action on climate change. Meanwhile, mainstream media outlets have shied away from the "controversy" over climate change and have failed to press U.S. policymakers on how they will address this global threat. When climate change is discussed, mainstream outlets sometimes strive for a false balance that elevates marginal voices and enables them to sow doubt about the science even in the face of mounting evidence.

    Here, Media Matters looks at how conservative media outlets give industry-funded "experts" a platform, creating a polarized misunderstanding of climate science.

    Heartland Institute And James Taylor

    The Economist has called the libertarian Heartland Institute "the world's most prominent think tank promoting skepticism about man-made climate change." Every year, Heartland hosts an "International Conference on Climate Change," bringing together a small group of contrarians (mostly non-scientists) who deny that manmade climate change is a serious problem. To promote its most recent conference, Heartland launched a short-lived billboard campaign associating acceptance of climate science with "murderers, tyrants, and madmen" including Ted Kaczynski, Charles Manson and Fidel Castro. Facing backlash from corporate donors and even some of its own staff, Heartland removed the billboard, but refused to apologize for the "experiment."

    Heartland does not disclose its donors, but internal documents obtained in February reveal that Heartland received $25,000 from the Charles Koch Foundation in 2011 and anticipated $200,000 in additional funding in 2012. Charles Koch is CEO and co-owner of Koch Industries, a corporation with major oil interests. Along with his brother David Koch, he has donated millions to groups that spread climate misinformation. Heartland also receives funding from some corporations with a financial interest in confusing the public on climate science. ExxonMobil contributed over $600,000 to Heartland between 1998 and 2006, but has since pledged to stop funding groups that cast doubt on climate change.

    Despite their industry ties and lack of scientific expertise, Heartland Institute fellows are often given a media platform to promote their marginal views on climate change. Most visible is James Taylor, a lawyer with no climate science background who heads Heartland's environmental initiative. Taylor dismisses "alarmist propaganda that global warming is a human-caused problem that needs to be addressed," and suggests that taking action to reduce emissions could cause a return to the "the Little Ice Age and the Black Death." But that hasn't stopped Forbes from publishing his weekly column, which he uses to spout climate misinformation and accuse scientists of "doctoring" temperature data to fabricate a warming trend. It also hasn't stopped Fox News from promoting his misinformation.

  • Fox Falls For Tabloid "Science"

    ››› ››› MAX GREENBERG

    Fox News is promoting a report from a British tabloid to claim that new data shows "Global Warming [Is] Over." But the agency that released the data explained that the tabloid report is "misleading" because it is based on a short-term period that obscures the long-term upward trend in global temperatures.

  • "Climategate" Redux: Conservative Media Distort Hacked Emails ... Again

    ››› ››› JOCELYN FONG, JILL FITZSIMMONS & EMILEE PIERCE

    Anonymous hackers recently released another batch of emails taken from a climate research group at the University of East Anglia in 2009, along with a document containing numbered excerpts of purportedly incriminating material. Many of these selections have been cropped in a way that completely distorts their meaning, but they were nonetheless repeated by conservative media outlets who believe climate change is a "hoax" and a "conspiracy."

  • Right-Wing Media Find Another Poor Excuse To Ignore Climate Change: Polar Bear Edition

    ››› ››› SHAUNA THEEL

    In response to the suspension of federal scientist Charles Monnett, who authored a 2006 article documenting polar bear deaths, conservative media have claimed that the case exposes "the global warming fraud" and that polar bears are not threatened by climate change. In fact, extensive research establishes that polar bears are vulnerable to extinction due to decreasing sea ice, and human-induced global warming is supported by a robust body of evidence independent of any polar bear studies.