Stephen Moore

Tags ››› Stephen Moore
  • Will Fox News Finally Take The Debt Ceiling Seriously?

    Fox Spent Years Urging Republicans To Default On The National Debt To Hurt President Obama

    ››› ››› CRAIG HARRINGTON & ALEX MORASH

    Since Republicans took control of the House of Representatives in 2011, Fox News personalities have urged them to use the threat of defaulting on the sovereign debt obligations of the United States government as a means of winning political concessions. With Republicans now in full control of Congress, will the talking heads at Fox finally come to terms with this monumental threat to the global economy and urge the GOP to raise the debt ceiling?

  • CNN's New "Senior Economics Analyst" Embarrassed His Network By Spewing Lies About The Economy

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Discredited economic pundit and former Trump campaign adviser Stephen Moore -- who currently serves as the “chief economist” at the ultra-conservative Heritage Foundation -- bombarded CNN viewers with debunked right-wing media talking points about the American economy last night. Moore’s prominent role as CNN’s new “senior economics analyst” hinders the network’s credibility, undermining its ability to cover the economy in an honest and accountable way.

    During a February 28 panel discussion analyzing President Donald Trump’s speech before a joint session of Congress, Moore sparred with fellow panelists in an attempt to defend Trump’s reckless budgetary, economic, and fiscal policies. Across a spectrum of issues relating to economic growth, job creation, taxes, and regulations, Moore pushed tired and disproven myths pulled directly from right-wing media.

    When pressed on how Trump could increase spending while cutting taxes for corporations and high income earners without ballooning the deficit, Moore regurgitated the absurd fallacy that tax cuts would pay for themselves by stoking economic growth to at least 3.5 percent annually. Economist Marc Goldwein of the Center for a Responsible Federal Budget dismissed the 3.5 percent growth target as “pie in the sky” and “pretty much impossible” during the presidential campaign. There is a mountain of evidence from the nonpartisan Congressional Research Service, the Brookings Institution, and elsewhere demonstrating that tax cuts don’t generate new revenue through economic growth. Furthermore, economists across the political spectrum view Trump’s proposed restrictions on immigration and international trade as a detriment to economic growth regardless of tax policy shifts.

    Moore’s assertion that the economy can achieve 3.5 percent annual growth isn’t just wrong on the arithmetic, it’s also arbitrary. Former presidential candidates Jeb Bush and Sen. Ted Cruz (R-TX) were chided by economists and experts for floating similar targets, and the fixation on getting economic growth above 3 percent was a core of Fox News’ misinformation campaign against the Obama administration. (Last October, Moore told Fox Business viewers that stronger-than-expected economic growth in the prior quarter was “still pretty lousy” simply because it was measured at 2.9 percent instead of 3.)

    After falsely claiming that Trump could stoke economic growth by following a tax cut strategy supposedly modeled after former Presidents John F. Kennedy and Ronald Reagan, Moore pushed the misleading notion that regulatory burdens are holding the economy back. This claim, popularized by the right-wing editorial board of The Wall Street Journal (a former employer of Moore’s), is also not backed up by the facts.

    After being rebuffed on regulations, Moore tried another right-wing media myth: that it has been “15 years since the average American worker has had a pay raise.” Fox News has spent years blaming President Barack Obama for supposedly stagnant median incomes in the United States, always neglecting to mention that the stagnation began under President George W. Bush and was driven into free fall by the recession Obama inherited. Median incomes are lower than they were 15 years ago thanks to two Bush-era recessions but had gradually improved during Obama’s final years in office -- a fact absent from right-wing coverage of the subject.

    Moore concluded his embarrassing performance by recycling false right-wing media talking points blaming environmental protections for declining employment in the coal industry. The fallacy that protecting the environment is killing jobs in the energy sector is so unsubstantiated that even conservative Forbes columnist Tim Worstall has rebuffed it. A recent study from the Brookings Institution concluded that the overwhelming reason for declining employment in the mining and manufacturing industries is automation, a trend that “has been eating coal jobs over a long period of time -- [since] years before concerns about climate change” stiffened environmental protections. Right-wing pundits, including Moore, love to exaggerate the threat of automation while opposing the minimum wage. They rarely mention that machines, not burdensome regulations, are driving well-paid blue collar mining jobs into extinction.

    Steve Moore’s short tenure at CNN thus far has been a disaster for the network, which decided to hire arguably the world’s worst economist away from Fox News on January 30. Moore’s unflinching partisan agenda colors all of his commentary and can be easily dismantled by any analyst with a basic competency in economics.

    Watch the full segment from the February 28 edition of CNN Tonight here:

  • This Is What Happens When You Hire A Trump Adviser To Give Economic Analysis

    Great Job With That Stephen Moore Hire, CNN

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Discredited right-wing economic pundit Stephen Moore used his first appearance on CNN since joining the network as its “senior economics analyst” to put a negative spin on the Obama-era economic recovery while squirming out of questions about lies that President Donald Trump, whom he advised during the campaign, turned into routine campaign talking points.

    During the February 3 edition of CNN’s Wolf, host Wolf Blitzer invited Moore to offer his perspective on Trump’s sudden acceptance of job creation and unemployment data from the Bureau of Labor Statistics (BLS), which Trump had labeled “one of the biggest hoaxes in modern politics” just six months ago. Blitzer argued that the jobs data released in the morning show Trump “inheriting a strong and healthy U.S. economy,” and he aired a clip of Trump saying the January numbers were something to be “very happy about” that will likely “continue, big league.”

    Blitzer noted that the president has adopted “a very different tone” since taking office with regard to BLS data -- which he regularly blasted as “phony” during the campaign. When Blitzer pushed Moore, who served as Trump’s senior economic adviser, to answer for Trump’s sudden change of perspective, Moore pivoted to recycled complaints about the supposedly lackluster state of the economy under Obama. When Blitzer listed indicators that speak to the overall health of the economy, Moore reverted to his misleading claim that America is suffering through “the weakest recovery since the Great Depression.” Moore also set a seemingly impossible standard of success for job creation, claiming that the economy “should be getting 300-, 400-, or even 500,000 jobs a month to make up for the jobs lost from the recession.” See the full segment from Wolf here:

    In five minutes of back-and-forth, Blitzer never got Moore to own up to Trump’s sudden about-face on the monthly jobs report, but CNN viewers were exposed to the same tired criticism of President Obama that you expect to see at Fox News. This fruitless segment is sure to be a sign of things to come now that Moore -- arguably the world’s worst economist -- is serving as CNN’s “chief economics analyst.”

    CNN was as culpable as any other network in promoting Trump’s rise, but its economic team usually stood up to the Republican candidate’s falsehoods. Last year, global economic analyst Rana Foroohar left a mark on the campaign by blasting Trump’s trade policy agenda as “either a bad idea or impossible,” and ridiculing his proposal to pay off the national debt as “absolute fabulism.” Over the summer, correspondent Cristina Alesci and then-analyst Ali Velshi torched Trump’s economic fairness agenda, agreeing it seemed to be “designed for higher-income, more affluent families” rather than, as Trump had promised, middle-income Americans.

    On the jobs front, just this morning chief business correspondent Christine Romans -- who makes her living calling out Trump’s lies about the economy -- mocked Trump for accepting the jobs data, saying, “There’s no conspiracy in the numbers when they belong to him.” In fact, less than an hour before Moore took Blitzer to the spin room, CNN viewers were treated to White House correspondent Jim Acosta calling out the Trump administration for “embracing” data that it “repeatedly raised doubts about” during the campaign. Contributor Nia-Malika Henderson added that Trump should “send President Obama some flowers” to thank him for leaving behind such a healthy economy.

    Moore doesn't do anything to bolster CNN’s economic reporting; in fact, his “troubled relationship with the facts” diminishes the network. All he brings to CNN is his deft capacity to recycle right-wing media talking points that portray Obama in the harshest possible light.

  • CNN Just Hired The Worst Economist In The World

    The Network Is Doubling Down On Its Failed Strategy Of Hosting Right-Wing Stooges In Place Of Actual Experts

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    CNN has reportedly poached discredited right-wing economic pundit Stephen Moore from Fox News. Moore spent years at Fox routinely spreading misinformation about the economy during the Obama administration and spent much of 2016 promoting Donald Trump's failed trickle-down policies while serving as his senior economic adviser. The decision to hire the notoriously incompetent Moore shows that the network remains invested in its failed strategy of giving airtime to partisan hacks instead of qualified experts.

    According to a January 30 report from Business Insider, Moore described leaving Fox News as “a hard decision” but said that “CNN made a really good offer.” The report noted that Moore joins “other right-leaning journalists and contributors” recently hired by the network, which has been adding new conservative voices since Election Day. The decision to add Moore to its roster reveals CNN to be on a troubling trajectory because, even among professional political hacks and conservative pundits, Moore has distinguished himself for his particularly shoddy work.

    Media Matters has extensively detailed Moore’s terrible track record as an economic analyst for over a decade. Moore has falsely claimed for years that the Affordable Care Act (ACA) forces workers into part-time jobs, he attempted to blame the housing crisis on Bill and Hillary Clinton, he promoted the lie that members of Congress and their staff are “exempt” from the ACA, he supported draconian budget cuts that hurt the economy, and he endorsed Republican attempts to block vital infrastructure spending.

    During his tenure as the “chief economist” at the Heritage Foundation, Moore once exaggerated the actual cost estimate of providing unaccompanied minors with access to American public schools by an absurd 63 percent, claiming it would cost $1 billion a year. During a July 2014 dispute with Nobel Prize-winning economist and New York Times columnist Paul Krugman, Moore was caught cherry-picking statistics for an op-ed published by The Kansas City Star to intentionally mislead readers about the relationship between tax cuts and job creation. (The newspaper eventually vowed to stop publishing Moore’s work, which had to be corrected by other outlets as well.)

    The examples of Moore being clueless about even the basics of economic policy are legion. For instance, there was the February 19, 2014, interview with CNN in which host Carol Costello stopped Moore’s anti-minimum wage spin dead in its tracks:

    Moore is so widely discredited that New York magazine columnist Jonathan Chait once mocked him for being unable to “find a single true fact” to back up his support for repealing the ACA. Economist Jared Bernstein of the Center on Budget and Policy Priorities chided Moore in a March 2015 column for his “fact-free” endorsement of anti-union “right-to-work” laws, and Krugman once speculated that Moore’s “incompetence is actually desirable” in conservative circles, because “a smart hack might turn honest.”

    It is one thing for CNN to add a conservative perspective to its news coverage, but it is another thing entirely to grant more airtime to an incompetent serial misinformer like Steve Moore. CNN viewers are already forced to endure Trump sycophant Jeffrey Lord’s ignorant and bigoted commentary. Adding Moore to the network’s roster proves once again that CNN boss Jeff Zucker learned nothing from his organization’s humiliating relationship with irreconcilable Trump apologist Corey Lewandowski. Viewers deserve to hear analysis from qualified experts, not hacks who will eschew the facts to toe a predictable party line on every issue.

  • The 15 Most Ridiculous Things That Media Figures Said About Environmental Issues In 2016

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER & ANDREW SEIFTER

    Donald Trump and the presidential election dominated news coverage in 2016. But talking heads still found plenty of time to make jaw-dropping comments about climate change, energy, and the environment. This year’s list of ridiculous claims includes a dangerous conspiracy theory about Hurricane Matthew, over-the-top worship of fracking and coal, and absurd victim-blaming around the Flint water crisis. Here is our list of the 15 most ridiculous things that media figures said about climate, energy, and environmental issues in 2016.

    1. Rush Limbaugh And Matt Drudge Peddled A Reckless Conspiracy Theory Downplaying The Threat From Hurricane Matthew. Shortly before Hurricane Matthew made landfall in the U.S., Rush Limbaugh and Matt Drudge concocted a conspiracy theory that the federal government was overstating the hurricane’s severity in order to manufacture concern about climate change. On The Rush Limbaugh Show, Limbaugh accused the National Hurricane Center of "playing games" with hurricane forecasting and added, “It's in the interest of the left to have destructive hurricanes because then they can blame it on climate change, which they can desperately continue trying to sell.”

    Limbaugh doubled down on this theory the next day, telling his audience, “There’s politics in the forecasting of hurricanes because there are votes.”

    Drudge, the curator of the widely read Drudge Report website, promoted the conspiracy as well, suggesting that federal officials were exaggerating the danger posed by Hurricane Matthew “to make [an] exaggerated point on climate.”

    [Twitter, 10/6/16]

    [Twitter, 10/6/16]

    Drudge also used his website to persuade Southeast residents not to take the storm seriously, with a banner “STORM FIZZLE? MATTHEW LOOKS RAGGED!” and additional headlines “IT’S A 4?” and “RESIDENTS NOT TAKING SERIOUSLY...”.

    Climate scientist Michael Mann explained that people "could die because of the misinformation that folks like Rush Limbaugh and Matt Drudge are putting out there," and two actual hurricane experts provided a point-by-point rebuttal of Drudge’s claims. But that did nothing to dissuade Drudge, who refused to give up on the conspiracy theory.

    2. Fox News Blamed The Flint Water Crisis On Climate Change Policies, "PC Stuff,” And Even Flint Residents Themselves. National media outlets largely ignored the water crisis in Flint, MI, as it unfolded over almost two years, but when the story did finally make national headlines, Fox News pundits were quick to pin the blame on anyone and anything other than the Republican governor of Michigan.

    On Fox & Friends, host Heather Nauert and guest Mark Aesch suggested that “misplaced priorities,” including climate change and “PC stuff,” allowed the water crisis to happen:

    And on The Kelly File, Fox News digital politics editor Chris Stirewalt placed blame on Flint residents themselves, saying that the "people of Flint should have been protesting in the streets" after noticing that their water was poisoned. Stirewalt also blamed Flint parents for giving their children contaminated water, declaring: "If you were pouring water into a cup for your child and it stunk and it smelled like sulfur and it was rotten, would you give that to your child? No, you'd revolt, you'd march in the street." In addition to being offensive, Stirewalt’s comments were premised on a falsehood; Flint residents did in fact repeatedly protest throughout the year to demand safe drinking water for their families.

    3. CNN’s Alisyn Camerota Claimed Trump EPA Nominee Scott Pruitt “Hasn’t Denied Global Warming.” Oklahoma Attorney General Scott Pruitt, President-elect Donald Trump’s choice to head the Environmental Protection Agency, is a climate science denier who has refused to accept the clear consensus of the scientific community that human activities such as burning fossil fuels are primarily responsible for global warming. Yet according to CNN New Day anchor Alisyn Camerota, Pruitt simply “sees nuance” and “hasn’t denied global warming.” Camerota falsely claimed that Pruitt only disputes climate “predictions” and “forecasts,” when in fact he has also denied that global warming is human-caused, and even Camerota's premise that climate models are unreliable is incorrect. As Camerota wrongly absolved Pruitt of climate denial, CNN’s on-screen text read: “Climate Change Denier Scott Pruitt To Lead EPA.” Co-anchor Chris Cuomo also pushed back on Camerota, stating that Pruitt “says it’s ‘far from settled.’ That means he’s not accepting the science.”

    Camerota badly butchered climate science, but it's noteworthy she was even discussing the issue given CNN’s spotty track record. In April, a Media Matters analysis found that CNN aired almost five times as much oil industry advertising as climate change-related coverage in the one-week periods following the announcements that 2015 was the hottest year on record and February 2016 was the most abnormally hot month on record. And in one segment later in the year where CNN did cover climate change, CNN Newsroom host Carol Costello speculated, “Are we just talking about this and people's eyes are glazing over?”

    4. MSNBC's Mike Barnicle: ExxonMobil CEO Rex Tillerson "Is A Huge Green Guy.” Trump’s nominee for secretary of state, Rex Tillerson, is the chairman and CEO of ExxonMobil, one of the world’s largest oil companies. Exxon is currently under investigation in several states for possibly violating state laws by deceiving shareholders and the public about climate change, while Tillerson himself has misinformed about climate science and mocked renewable energy. Yet according to Mike Barnicle, a regular on MSNBC’s Morning Joe, “Rex Tillerson is a huge green guy.” And alas, no, we don't think he was comparing Tillerson to the Jolly Green Giant or the Incredible Hulk.

    5. Disregarding Everything Trump Has Said And Done On The Subject, MSNBC’s Joe Scarborough Claimed “I Just Know” Trump Believes In Climate Science. On Morning Joe, co-host Joe Scarborough defended Trump after it was announced he had selected Pruitt, a climate science denier, to lead the Environmental Protection Agency (EPA). Scarborough -- who along with co-host Mika Brzezinski has repeatedly carried water for Trump -- insisted, “I just know” that Trump “has to believe” in climate science.

    Scarborough’s comments followed a wave of TV coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change, which was based on a New York Times interview in which Trump said he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that “there is some connectivity” between human activities and climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that such a reversal was highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    6. Trump Adviser Stephen Moore: Being Against Fracking “Is Like Being Against A Cure For Cancer.” While discussing his new book Fueling Freedom: Exposing the Mad War on Energy on C-SPAN2's Book TV, conservative economist and Trump economic adviser Stephen Moore stated that opposing fracking “is like being against a cure for cancer” because it is “one of the great seismic technological breakthroughs” that is “giving us huge amounts of energy at very low prices.” Never mind that many of the chemicals involved in fracking have actually been linked to cancer. 

    7. Stephen Moore: “We Have The Cleanest Coal In The World.” Moore’s preposterous praise for fossil fuels wasn’t just confined to fracking. On Fox Business’ Varney & Co., he declared that the U.S. has “the cleanest coal in the world.” That statement is quite difficult to square with the fact that “Coal combustion contributes to four of the top five leading causes of death in the U.S.—heart disease, cancer, stroke, and chronic lower respiratory diseases—according to Physicians for Social Responsibility,” as Climate Nexus has noted.

    Pro-coal propaganda also found a home on Fox Business’ sister network, Fox News, where The Five co-host Greg Gutfeld asserted that “coal is a moral substance. Where coal reaches, people live longer, happier lives.”

    8. Breitbart’s James Delingpole: Climate Change Is “The Greatest-Ever Conspiracy Against The Taxpayer.” In an article promoting a speech he gave to the World Taxpayers’ Associations in Berlin, Breitbart’s James Delingpole wrote: “Climate change is the biggest scam in the history of the world – a $1.5 trillion-a-year conspiracy against the taxpayer, every cent, penny and centime of which ends in the pockets of the wrong kind of people.” In the speech itself, Delingpole similarly claimed that “the global warming industry” is “a fraud; a sham; a conspiracy against the taxpayer.”

    Breitbart, which was until recent months run by Trump’s chief White House strategist Stephen Bannon, has frequently denied climate change and viciously attacked climate scientists. Delingpole, in particular, has described climate scientists as “talentless lowlifes” and referred to climate advocates as “eco Nazis,” “eco fascists,” and “scum-sucking slime balls.” Bannon has criticized Pope Francis for succumbing to “hysteria” about climate change; The Washington Post has written about how Bannon influenced Trump’s views on the issue during his time at Breitbart.

    9. Fox Report On Law Gas Prices: “Put The Tesla In The Garage And Break Out The Hummer.” Just 10 days after Trump was elected president, Fox News began giving him credit for low gas prices, the latest proof of the network’s blatant double standard when it comes to covering gas prices under Republican and Democratic presidents. But simply shilling for Trump was apparently not enough for Fox Business reporter Jeff Flock, who provided the slanted gas prices report on Fox News’ America’s News Headquarters. At the conclusion of the report, Flock also displayed a brazen lack of concern about climate change, declaring: “I would say put the Tesla in the garage and break out the Hummer.”

    10. Wall Street Journal’s Mary Kissel Instructed Viewers To “Trust” A Climate Science-Denying Fossil Fuel Front Group. In a video interview posted on The Wall Street Journal’s website, Journal editorial board member Mary Kissel instructed viewers who are “confused about the science surrounding climate change” to “trust” Rod Nichols, chairman of a climate science-denying fossil fuel front group known as the CO2 Coalition. During the interview, Nichols denied that human activities such as burning oil and coal are responsible for recent global warming, claiming that “climate change has been going on for hundreds of millions of years,” “there is not going to be any catastrophic climate change,” and “CO2 will be good for the world.” Kissel asked Nichols, “Why don't we hear more viewpoints like the ones that your coalition represents,” and concluded that the CO2 Coalition’s research papers are “terrific.”

    The Wall Street Journal has made a habit of “trusting” climate science deniers like Nichols -- or at least repeating their false claims about climate science. A recent Media Matters analysis of climate-related opinion pieces found that the Journal far outpaced other major newspapers in climate science misinformation, publishing 31 opinion pieces that featured climate denial or other scientifically inaccurate claims about climate change over a year-and-a-half period.

    11. Fox Host Clayton Morris: Rubio's Climate Science Denial At Presidential Debate Was An "Articulate Moment.” During a Fox News discussion of Florida Sen. Marco Rubio’s performance at a CNN presidential debate, Fox and Friends co-host Clayton Morris described Rubio’s claim that the climate is “always” changing -- a common talking point among climate science deniers -- as “a really articulate moment.” 

    While Morris’ endorsement of Rubio’s climate denial as “articulate” is particularly striking, a 2015 Media Matters analysis found that media frequently failed to fact-check GOP presidential candidates’ climate change denial.

    12. Fox Hosts Mocked Leonardo DiCaprio's Oscar Speech On Climate Change: "Focus On Something Else Other Than The Weather.” When actor Leonardo DiCaprio took home the Oscar for best actor for his role in The Revenant, the hosts of Fox News’ The Five and Fox and Friends mocked DiCaprio for devoting much of his acceptance speech to making the case for climate change action. On The Five, co-host Jesse Watters declared, “So the guy finally gets an Academy Award and he's talking about the weather. What's going on here?” Co-host Eric Bolling helpfully added, “Focus on something else other than the weather.”

    That wasn’t the only time in 2016 that DiCaprio was caught in Fox News’ crosshairs for having the nerve to talk about climate change. Later in the year, The Five aired footage from an event in which President Obama criticized congressional climate deniers and DiCaprio said, “The scientific consensus is in, and the argument is now over. If you do not believe in climate change, you do not believe in facts, or in science, or empirical truths, and therefore in my humble opinion should not be allowed to hold public office.” The Five co-host Greg Gutfeld then responded by likening criticism of climate science deniers to religious extremism, saying: “You have to wonder about a belief system that doesn't want any challenges, that doesn't want any of their theories to be questioned. This -- what he is talking about is radical Islam of science. He is actually turning science into a religion.”

    13. Fox’s Meghan McCain: "The Liberal Hysteria Over Climate Change Was So Overblown That Now People Have A Hard Time Even Believing It.” Rather than criticize conservatives or Republicans who frequently deny climate science, Fox News host Meghan Mccain blamed liberals for public confusion about climate change, declaring on Fox News' Outnumbered that “the liberal hysteria over climate change was so overblown that now people have a hard time even believing it and believing that it's something that's justified.” McCain, who also mocked Democratic presidential nominee Hillary Clinton for campaigning on the issue with Al Gore, added, “I do think there are signs we should look at, but if Al Gore, if you take his word for it, there's a big flood that's going to come in and wipe us all away in five minutes.”

    McCain is the daughter of Sen. John McCain (R-AZ), who notoriously flip-flopped on climate change legislation in 2009, undercutting congressional efforts to address the issue.

    14. Fox’s Steve Doocy: Obama’s Monument Designation Was Done To “Appease Environmental Terrorists.” On Fox & Friends, co-host Steve Doocy declared that President Obama’s designation of the first marine monument in the Atlantic Ocean was “done to appease environmental terrorists.” Not so shockingly, Doocy and his co-hosts did not comment when their guest, Deadliest Catch’s Keith Colburn, acknowledged that "increased water temperatures" from climate change are impacting fisheries across the United States.

    15. Fox Hosts Flipped Out About Portland Public Schools Decision To Stop Teaching Climate Denial To Children. In May, the Portland Public Schools board unanimously approved a resolution “aimed at eliminating doubt of climate change and its causes in schools.” But while climate science denial may no longer be taught in Portland public schools, it still has a place on Fox News, as the hosts of Outnumbered demonstrated in their flippant response to the resolution.

    Co-host Lisa Kennedy Montgomery said the Portland schools decision is “so anti-scientific,” adding, “There are still scientists, believe it or not, out there who say, ‘No, we still have to look at the data.’ And it's impossible to predict how the climate is going to change over hundreds or thousands of years.” Co-host Jesse Waters remarked, “So getting out of the ice age, how did the Earth warm up after the ice age? There were no humans there with cars and factories.” He also stated, “It gets hot, it gets cold, this spring has been freezing. It's not getting warmer, it seems like it's getting colder. Am I wrong?”

    But Fox News pundits aren’t just defenders of teaching climate science denial; they’re also partially to blame for it, according to researchers at Southern Methodist University (SMU). Last year, the SMU researchers released a study that found some children's textbooks that depict the reality of human-caused climate change with uncertainty are influenced by a climate science knowledge gap that finds its roots partly in conservative media misinformation. In particular, the SMU researchers pointed to previous research that showed Fox has disproportionately interviewed climate science deniers and that its viewers are more likely to be climate science deniers themselves.

  • Wall Street Journal Virtually Alone In Defending Trump’s Pick For Labor Secretary

    Even Breitbart Opposes Fast-Food CEO Andy Puzder Running The Department Of Labor

    Blog ››› ››› ALEX MORASH

    The Wall Street Journal editorial board stands virtually alone in defense of President-elect Donald Trump’s pick for secretary of labor, Andy Puzder, a notoriously anti-worker fast-food CEO and frequent right-wing op-ed contributor to the Journal.

    The Journal’s editorial board published a defense of Puzder on December 8, praising his opposition to raising the federal minimum wage, expanding Obamacare, and strengthening overtime protections for workers. The editorial board continued that they hoped Puzder would roll back other progressive advances for working-class Americans, including reversing an executive order mandating paid sick leave for federal contractors and undoing the Labor Department’s fiduciary rule requiring investment brokers to act in a client's best interests. From the Journal:

    Donald Trump’s selection of CKE CEO Andy Puzder to lead his Labor Department has incited a tantrum on the left, which is a good sign. The burger maven once told us that he often picked up litter around his restaurants, and departing chief Tom Perez is leaving plenty to clean up.

    [...]

    He is also the rare executive who promotes free markets rather than merely his narrow business interests. Mr. Puzder has expounded in these pages on the unintended consequences of ObamaCare’s mandates and a $15 minimum wage. He’s also detailed how the Obama Administration has contributed to the shrinking labor force and large number of underemployed workers.

    The Journal was one of the few voices to speak in support of Puzder’s nomination for secretary of labor. During a December 9 segment on Fox Business, host Stuart Varney used the controversy surrounding the nomination as “an excuse to run those racy ads” objectifying women, which Puzder’s company has become known for.

    One of the only other defenders of Puzder is Stephen Moore -- a discredited economist, Trump economic adviser, and a former Journal editorial board member -- who, while defending his boss’ pick, attacked Media Matters and “the big unions” for what he called “a loud and libelous campaign” to damage Puzder’s nomination.

    Controversy has been mounting over Puzder’s nomination after initial reporting failed to note the many right-wing media myths he has pushed to support his anti-worker agenda. The New York Times blasted Puzder in an editorial on December 8 titled “Andrew Puzder Is The Wrong Choice For Labor Secretary” for his stances on worker rights, and for Puzder’s companies' -- Carl's Jr. and Hardee’s -- record of labor law violations. From The New York Times:

    Here is the record at those restaurants. When the Obama Labor Department looked at thousands of complaints involving fast-food workers, it found labor law violations in 60 percent of the investigations at Carl’s Jr. and Hardee’s, usually for failure to pay the minimum wage or time and a half for overtime.

    MSNBC’s Morning Joe mocked Puzder on December 9 for his statement to Business Insider that machines are preferable to workers, and co-host Mika Brzezinski reported that opposition to Puzder came from both the left and from the alt-right website Breitbart News, which had been instrumental in helping Trump get elected.

    Puzder has a history supporting anti-worker policies and had claimed that replacing people with machines would be preferable because machines “never take a vacation” or complain when discriminated against. Puzder opposes new overtime rules proposed by the Department of Labor that would extend guaranteed overtime pay to millions of American workers. Puzder has also misleadingly claimed that stronger wages and benefits actually hurt workers, frequently attacking the push to raise the minimum wage, and Obamacare’s health insurance expansion.

    Finally, as Gary Legum pointed out in a column published by Salon, if Puzder is confirmed, he may be the “least qualified labor secretary” since the early 1980s, when the Reagan administration appointed construction magnate Raymond Donovan to the same post.

  • The Five Most Ridiculous Things Trump Advisers Have Said About Energy And Climate

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    Media Matters has released a media guide to the fossil fuel industry lobbyists, executives, and front groups shaping Republican presidential nominee Donald Trump’s energy agenda. Here are the five most outrageous statements about climate change and energy that we've seen from Trump's energy advisers so far.

    Stephen Moore: Opposing Fracking “Is Like Being Against A Cure For Cancer”

    During the August 1 edition of C-SPAN2's Book TV, while discussing his new book Fueling Freedom: Exposing the Mad War on Energy, Trump’s top economic adviser, Stephen Moore, stated that opposing fracking “is like being against a cure for cancer”:

    Harold Hamm Points To Orlando Shooting To Claim “Every Time We Can’t Drill A Well In America, Terrorism Is Being Funded”

    Trump is reportedly considering Harold Hamm, CEO of fracking giant Continental Resources, as energy secretary. During a July 20 speech supporting Trump at the 2016 Republican National Convention, Hamm exploited the June mass shooting at an Orlando, FL, nightclub to baselessly call for more drilling, saying, “Every time we can't drill a well in America, terrorism is being funded”:

    Myron Ebell: "I'd Like To See A Lot More Funding" From Big Coal

    Myron Ebell is reportedly running the Trump campaign’s Environmental Protection Agency transition team. During an interview on the August 5 edition of C-SPAN's Washington Journal, Environmental Defense Fund's Jeremy Symons confronted Ebell on his organization’s funding from coal company Murray Energy, and Ebell responded: “I'd like to see a lot more funding from all of those companies”:

    Rep. Kevin Cramer: “The Idea That CO2 Is Somehow Causing Global Warming Is On Its Face Fraudulent”

    Rep. Kevin Cramer (R-ND), one of Trump’s key energy advisers, is a vocal climate science denier. In audio uncovered by Hill Heat, Cramer alleged, “We know the global climate is cooling,” and declared that “the idea that CO2 is somehow causing global warming is on its face fraudulent”:

    Mike Pence Raised The Fictitious “War On Coal” Five Times During The Vice Presidential Debate

    The “war on coal” was manufactured by the GOP and the coal industry to attack Democrats during the 2012 election, and the phrase has remained popular among the coal industry's biggest advocates. But the phrase is misleading, as Associated Press reporter Vicki Smith has explained: "It's easier to call the geologic, market and environmental forces reshaping coal — cheap natural gas, harder-to-mine coal seams, slowing economies — some kind of political or cultural 'war' than to acknowledge the world is changing, and leaving some people behind."

    During the vice presidential debate on October 4, Trump’s vice presidential running mate, Mike Pence, pushed the myth that the Obama administration has been waging a “war on coal” five separate times:

  • Wrong Again, Steve: Trump Adviser's Paranoia About New York Sick Leave Ordinance "Proven Unfounded"

    Researchers Found New York’s Enactment Of Paid Sick Leave Was “No Big Deal” Despite Right-Wing Media Fear Mongering Around “Very Dangerous” Law

    Blog ››› ››› ALEX MORASH

    The Center for Economic and Policy Research (CEPR) released a report on the economic impact of New York City’s requirement that employers provide workers with paid sick leave, finding that right-wing media concerns that such ordinances would create a prohibitive cost burden were “proven unfounded.” The ordinance was a particular target of the thoroughly discredited pundit Stephen Moore, who now counts himself among Republican presidential nominee Donald Trump’s senior economic advisers despite a consistent track record of being dead wrong on the economy.

    According to a September 6 report from CEPR, fears that New York’s paid sick leave mandate would be “a major cost burden on employers” that could “invite widespread abuse by employees” have “proven unfounded.” The report surveyed 352 randomly selected businesses from October 2015 to March 2016 and found 97 percent of businesses had not reduced worker hours, 94 percent had not raised prices, and 91 percent had not reduced hiring activity as a result of the city’s paid sick leave mandate. The report also found that 96 percent of businesses reported no changes in customer service, and 94 percent reported no changes in productivity as a result of the law, which CEPR described as “a ‘non-event’ for most employers” despite the fact that the measure extended paid sick days to 1.4 million workers. The CEPR report on the successful implementation of paid sick leave in New York comes just two weeks after researchers with the National Bureau of Economic Research (NBER) found that paid sick leave laws like New York’s may prevent the spread of illnesses such as the flu and significantly improve public health.

    Slate reported on CEPR's findings on September 7, mocking conservative critics of the law who worried it would create, as Slate put it, “a labor force of hypochondriac slackers” and drive businesses out of the city. Slate noted that paid sick leave laws had been passed in five states, Washington, D.C., and 26 cities since San Francisco enacted a paid leave mandate in 2007, calling the development “one of American progressives’ greatest policy triumphs.” Slate also noted that New York should be a good testing ground for how paid sick leave can affect economic growth, due to the city’s large size and the similar results found elsewhere by the U.S. Department of Labor. From Slate:

    Did a labor force of hypochondriac slackers cause businesses to relocate to Nassau and Westchester Counties? It doesn’t look like it: New York City’s share of metropolitan employment has actually increased, slightly, in the two years since the revised law took effect.

    [...]

    That jibes with findings from other cities published by the U.S. Department of Labor in October. San Francisco has outperformed surrounding counties in job growth since the passage of its policy in 2007. Likewise, analyses of Seattle and Washington, D.C. found negligible impacts on hiring and business location. A ton of research has also shown that flexible leave policies have a positive effect on worker productivity, happiness, and health.

    These findings -- and the report that New York has seen the best job creation in a half-century during Mayor Bill De Blasio’s first two years in office -- offer a stark rebuke to critics of paid leave mandates like Trump economic adviser Stephen Moore. During a January 17, 2014, appearance on Fox News, Moore, who was then a Wall Street Journal editorial board member, blasted New York’s paid sick leave mandate, falsely claiming it would be “very dangerous for cities” if more such laws were enacted.

    Moore’s empty criticism echoed other right-wing pundits, who had attacked paid leave as an unwarranted “entitlement” and hyped the supposed costs to businesses while ignoring the benefits for workers. Right-wing media repeatedly push such myths and routinely dismiss the need for such laws as nothing more than part of a “giant welfare giveaway utopia.” The complete failure of this particular right-wing media myth in the face of actual evidence bolsters Nobel Prize-winning economist Paul Krugman’s claim that Moore “has a troubled relationship with the facts.” Krugman speculated that in the conservative economic policy climate where Moore has made his career, perhaps his “incompetence is actually desirable” -- after all, a “smart hack might turn honest.”

  • Trump Adviser Can’t Decide If Candidate Is “Too Specific” Or Intentionally Vague

    Blog ››› ››› ALEX MORASH

    Just a week after the Associated Press quoted Stephen Moore, an economic adviser to Republican presidential nominee Donald Trump, saying Trump’s policy proposals are actually designed to be vague, Moore proclaimed that Trump’s economic plan is the “most detailed” plan from any candidate in decades and may even be “too specific.”

    During the September 9 episode of Fox Business’ Varney & Co., host Stuart Varney asked Moore to respond to a September 4 Washington Post editorial titled “Donald Trump’s bet: We are all chumps.” In it, the paper slammed the GOP candidate for his lack of accountability, his penchant for lying, and his refusal to share “basic information” with voters such as medical records, tax returns, and “serious policy proposals.” After opening the segment by suggesting that Trump had “surely released a detailed economic plan, amongst other detailed plans,” Varney ceded the discussion to Moore, who claimed that the Trump campaign has “put forward the most detailed economic plan, I think, of any candidate in 40 years.” Moore went on to claim that Trump’s plan may be “too specific,” and that Trump has “an extremely detailed plan” available to the public on the campaign’s website. From Varney & Co.:

    STEPHEN MOORE: But, back to this idea that there's no detailed plan, because I never really answered your question about that. We've put forward the most detailed economic plan, I think, of any candidate in 40 years. I mean, we've got a very detailed tax plan.

    You look at his website about how we're going to replace Obamacare, you look at his energy plan -- the media didn't pay any attention to that. We're going to drill for resources, we’re going to put coal miners back into the jobs they lost. I mean, this is a very, very -- in fact, I would say, a lot of our political people say we're being too specific, we're giving too many targets for the, for our opponents to shoot at. Because we have an extremely detailed plan, and anybody who wants to look at it, go to the website, and you're going to see -- you know, compare that with what Bill Clinton or Hillary Clinton has come out with. I mean, Hillary is all bluster. She doesn't have any plan at all.

    Moore’s bizarre claim that Trump’s economic plan is “very detailed” and potentially even “too specific” comes just days after an August 29 article from the Associated Press (AP) quoted Moore claiming that Trump’s plans are supposed to be “visionary stuff” and have been left intentionally vague to avoid “a big debate” over small details. From the AP:

    But Stephen Moore, a conservative economist who has worked with Trump to shape his tax and economic plans, says the vagueness on Trump's economic policies was by design.

    "We want to talk about the big visionary stuff. We don't want to have a big debate about this loophole, that loophole," he said. "This is a campaign, it's not a write-up of a tax bill in the Ways and Means Committee."

    Contrary to Moore’s claim that Democratic nominee Hillary Clinton “doesn’t have any plan at all,” the same AP article found that while Trump had “just seven policy proposals on his website, totaling just over 9,000 words,” Clinton’s campaign site outlined 38 specific issues and contained 65 policy papers totaling 112,735 words. CNN’s Reliable Sources examined the AP’s exposé on Trump’s lack of policy specifics on September 4, and host Brian Stelter even tweeted about the sharp difference.

  • Rachel Maddow Rips Trump After "Stunning" And "Profound Rejection" From Reputable Economists

    Blog ››› ››› ALEX MORASH

    MSNBC host Rachel Maddow ridiculed Republican presidential nominee Donald Trump after a Wall Street Journal survey found not a single former member of the White House Council of Economic Advisers (CEA) would support his presidency.

    Maddow opened the August 25 edition of her program by blasting Trump over a Wall Street Journal survey that revealed that no former CEA members would state support for the GOP nominee. Maddow reported that while this “very diverse group” of 45 economists had served eight different presidents -- including five Republicans -- “the one thing they all have in common is that not a single one of them supports Donald Trump for president.”

    According to the Journal, no Democratic or Republican advisers expressed support for Trump. Two former Republican advisers (Matthew Slaughter and Richard Schmalensee) crossed party lines to offer support for Democratic nominee Hillary Clinton. And two GOP advisers (former Reagan appointees William Poole and Jerry Jordan) even stated their support for Libertarian candidate Gary Johnson over their own party’s nominee. Maddow called the survey result “stunning,” and compared the economists’ “profound rejection” of Trump to being passed over at a dance. Maddow noted that it was like asking someone to dance, “and everybody in the world decides they will never dance again because of you” (emphasis added):

    RACHEL MADDOW (HOST): It's one thing to have, you know, some dissident Republicans rejecting a party's presidential nominee. It happens here and there. It happens, to a greater or lesser extent, with almost every nominee from both major parties every election cycle. There's always a dissenter here or there, but when it's everyone alive who has ever worked for any American president as an economic adviser including the last five Republican presidents, and they all reject you. That’s not like, you ask somebody to dance and they say, “no I don't want to dance with you.” That's like, you ask someone to dance and everybody in the world decides they will never dance again because of you. I mean, this is just -- this is profound rejection. I find that just stunning.

    During the segment, Maddow also highlighted a bitingly critical indictment of Trump that Harvard economist Martin Feldstein, a former CEA chairman under President Reagan, told to The Wall Street Journal:

    “I have known personally every Republican president since Richard Nixon. They all showed a real understanding of economics and international affairs. The same was true of Mitt Romney. Donald Trump does not have that understanding and does not seem to be concerned about it. That alone disqualifies him in my judgement.”

    The revelations from the Journal’s survey were also a topic of conversation on the August 26 edition of CNN’s New Day, during which Trump booster Steve Forbes dismissed the revelation and pivoted to highlight the supposed strength of Trump's advisers: Stephen Moore and Larry Kudlow. Moore and Kudlow have been dogged for making inaccurate statements and failed predictions over the years. Moore was accused of having “a troubled relationship with facts” by Nobel Prize-winning economist Paul Krugman, who went on to say that Moore may be maintaining a career in conservative economics only because “incompetence is actually desirable at some level” in those circles. Meanwhile, Kudlow recently lectured single parents that they are partly to blame for poverty even though he admitted to having "virtually no knowledge in this field.”

    The Journal's failure to find a single Democratic or Republican supporter of Trump among 45 former presidential economic advisers follows an August 22 report from the paper that hundreds of business economists overwhelmingly prefer Clinton as the best candidate on the economy. Clinton received the support of 55 percent of 414 economists surveyed by the National Association of Business Economics (NABE). Trump drew votes from just 14 percent of NABE members, once again registering less support on the economy than Gary Johnson, who garned 15 percent.

    The almost complete lack of support for Trump on the economy comes despite months of the GOP nominee being the dominant force in cable news discussions of the economy -- thanks in part to appearing on Fox News’ Hannity 24 times during the first six months of 2016.

  • New Research Debunks Right-Wing Media Myths About Effects Of Paid Leave

    Research Suggests Paid Sick Leave Improves Public Health

    ››› ››› ALEX MORASH

    Several media outlets highlighted new research that found workers that had access to paid sick leave are less likely to come to work when contagious -- thus slowing the spread of diseases and improving overall public health. While this may seem like an obvious conclusion, right-wing media have criticized paid sick time and other forms of earned leave as unnecessary “giveaways” for low-wage workers.