James Murdoch

Tags ››› James Murdoch
  • How Bill Shine Has Been Implicated In Fox News' Ongoing Legal Disasters

    ››› ››› CRISTINA LóPEZ G.

    The Murdoch family might be looking to replace Bill Shine as co-president of Fox News after multiple reports named Shine as being complicit in burying sexual harassment complaints by helping to coordinate smear campaigns against women who reported harassment, or pushing them to settle and sign nondisclosure agreements. Shine has also been tied to a racial discrimination and harassment lawsuit against the network, and has been named in a more recent lawsuit for surveilling the private communications of a former Fox host who sued the network for harassment.

  • Read The Report Explaining The Danger Of Murdoch’s Sky Takeover

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Update: According to reports, U.K. Culture Secretary Karen Bradley will refer the Murdoch takeover bid of Sky to British media regulator Ofcom “to investigate potential public interest issues on two grounds”:

    Ofcom will look at whether Fox’s takeover will raise issues of UK media plurality and concentration in Murdoch’s control. The deal will give him full control of Sky News, as well as the Times, Sunday Times and Sun newspapers and the radio group TalkSport, through a separate company News Corp.

    The second issue is whether Fox is committed to the required editorial standards, such as accuracy and impartial news coverage.

    In parliament, Tom Watson, shadow culture secretary, questioned whether Bradley’s referral on broadcasting standards grounds would give Ofcom the power to investigate issues including phone hacking and corporate governance failures

    Bradley said: “None of the representations [made by Fox] have led me to dismiss the concerns I have regarding the two public interest grounds I previously specified.”

    Original Post: Rupert Murdoch’s 21st Century Fox is currently trying to take full control of the United Kingdom satellite broadcasting company Sky -- which oversees Sky News. Such a move would increase media consolidation in the U.K., and it raises concerns that the Murdochs could seek to turn Sky News into a right-wing propaganda outlet like Fox News. In the coming days, U.K. Culture Secretary Karen Bradley will decide whether to refer Murdoch’s bid to the British media regulator Ofcom for review.

    21st Century Fox already owns 39.1 percent of Sky. Murdoch abandoned a previous bid for full ownership in light of the investigation into mass hacking at his U.K.-based newspapers. Following an investigation, a parliamentary report found that Murdoch was “not a fit person” to run a major corporation, and that his son James (who at the time ran the parent company of News Of The World and The Sun and is now the CEO of 21st Century Fox) showed “wilful ignorance” of the industrial-scale hacking.

    In September of 2016, it was reported that Fox News had engaged in similar tactics, hacking the phone of Media Matters reporter Joe Strupp.

    Due to this lengthy history of Murdoch corruption and duplicity, Media Matters submitted a report in partnership with the global activism group Avaaz to the U.K. Department for Culture, Media and Sport. The report details for Secretary Bradley the dangers this bid for Sky would pose to the British public and to the British media landscape. The risk of Foxification is too great to simply rubber-stamp a Murdoch takeover.

    Murdoch, the Fox Effect and Trump: How the Sky takeover could poison Britain’s public debate by Media Matters for America on Scribd

  • Media Matters Requests Fox Retain All Info Regarding Allegations Roger Ailes Sought Our Reporter’s Phone Records

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    The Huffington Post is reporting that Media Matters has requested Fox News executives and former CEO Roger Ailes “retain any information in their possession or control” that could be relevant  to the network allegedly obtaining the phone records of one of its journalists through “legally questionable means” in order to identify his anonymous sources at the network.

    New York magazine’s Gabriel Sherman reported on September 2, that Fox News had “obtained the phone records of journalists, by legally questionable means,” including the home and cell phone records of Media Matters’ senior reporter Joe Strupp, in an effort to find Strupp’s anonymous sources at the network.

    Media Matters president Bradley Beychok responded to the egregious allegations and said that the organization is “considering all legal options” available and that “anyone involved in the illegal hacking should be prosecuted to the fullest extent of the law.”

    According to the Huffington Post, Media Matters has sent letters to Fox News’ attorneys taking legal steps to ensure that any relevant information about Gabriel Sherman’s allegations is retained:

    Media Matters attorney Marc Elias sent letters Friday to attorneys representing Ailes and executives at Fox News and parent company 21st Century Fox, including executive chairman Rupert Murdoch and sons Lachlan and James Murdoch, who serve as executive chairman and chief executive, respectively.

    In the letters, Elias requested Ailes and executives at the media companies retain any information in their possession or control that would be relevant to allegations of surveilling Media Matters employees.

    Strupp reported in 2010 on Fox News management slanting Washington coverage to the right and cited anonymous sources at the network. Sherman wrote that Fox News wanted to find out who was speaking to Strupp. “This was the culture,” one Fox News executive told Sherman. “Getting phone records doesn’t make anybody blink.”

    In addition to Strupp, Elias also revealed in the letters that it “appears that Fox News Channel previously obtained telephone records of Media Matters founder David Brock in 1997.” Brock, a former Republican operative turned liberal Clinton booster, wrote a critical profile of Ailes that year for New York magazine. Brock started Media Matters in 2004 to combat what the group deemed conservative misinformation, with Fox News being one of its primary targets.

    “Media Matters takes these reports very seriously and is prepared to take all measures necessary to protect its rights, including initiating a lawsuit against Fox News Channel,” Elias wrote in a letter to the network. “We therefore demand that Fox News Channel take immediate action to preserve all information relating to the Media Matters Surveillance that is in the possession, custody, or control of Fox News Channel, including information held by third parties from whom Fox News Channel could obtain the information or over whom Fox News Channel exercises control.”

    Media Matters is similarly prepared to take legal action if necessary against Ailes and 21st Century Fox, according to the letters published in full below.

  • The Drastically Different Way Howard Kurtz Covers Murdoch Scandals Now That He Works For Fox News

    Fox's Media Critic Gives News Corp. A Pass Despite Being Previously Critical Of Fox For Ignoring Its Parent Company's Own Scandals

    Blog ››› ››› OLIVIA KITTEL


    In a report on the Murdoch restructure of Fox News' parent company, Fox's Howard Kurtz glazed over the 2011 phone hacking controversy that implicated the Murdoch family in England -- a stark contrast to Kurtz's critical reporting of how Fox News avoided coverage of the scandal while he worked for CNN.

    Rupert Murdoch is reportedly planning to step down as CEO of Fox News' parent company 21st Century Fox. According to CNBC, Murdoch's son James will take over as CEO and son Lachlan will assume the role of "executive co-chairman" of the company in coordination with their father. James Murdoch previously resigned his role as the head of News International -- which published several tabloids and newspapers abroad -- amid the widespread scandal over phone hacking at News of the World, a since-shuttered UK tabloid he oversaw. As part of the fallout from that scandal, Murdoch also resigned his position as chairman of UK satellite broadcaster BSkyB.

    On the June 14 edition of Fox News' Media Buzz, host Howard Kurtz used news of the company restructuring as an opportunity to highlight Rupert Murdoch's career, praising him for bringing "huge changes to the media landscape," including "conquering the world of British newspapers, revolutionizing TV sports here in the states, launching the fourth American broadcast network, and of course building a hugely successful and profitable cable news network." To highlight Murdoch's influence, Kurtz added that  "when something goes wrong like the phone hacking scandal at the now defunct News of the World, he gets the blame."

    Kurtz's report glazing over Murdoch's involvement in the phone hacking scandal and mentioning it only as a way to highlight the former CEO's influence stands in stark contrast to the way Fox's media critic covered the scandal while working for CNN.

    In July 2011, as the host of CNN's Reliable Sources, Kurtz criticized Fox News for underplaying coverage of Murdoch's phone hacking scandal which involved Fox's then-parent company News Corp., and said that news networks that avoid covering their own controversies create "a double standard" and "undermine your credibility":

    KURTZ: I feel very strongly about this. I mean, we do it on this program all the time when CNN has controversy, I always cover it. And otherwise, what you're signaling to viewers is there's a double standard. We're only aggressive when some other organization is in trouble. And I think that can undermine your credibility.

    Kurtz has made a habit of ignoring controversies related to Fox News during his employment at the network, despite promising to bring an "independent brand of media criticism" to Fox.

  • The Murdochs' Generational Culture Of Corruption

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    It's good to be the king. Or in the case of James Murdoch, it's good to be the son of the king.

    In announcing that his sons James and Lachlan will be largely taking control of his sprawling media company, press baron Rupert Murdoch did what observers always knew he wanted to do: pass on to his children the worldwide conglomerate that he's built over the last five decades. In the United Sates, of course, that means handing over to his sons one of most important and influential voices in right-wing media and far-right politics, Fox News.

    James Murdoch will soon be named CEO of 21st Century Fox, while Lachlan Murdoch will become executive chairman alongside their father, who for now will reportedly maintain a daily presence at the company. Fox News kingpin Roger Ailes will continue to report directly to the senior Murdoch. (Noticeably absent from the succession plans is daughter Elisabeth, a respected media executive who has at times been publicly critical of her brother James.)

    That long-awaited changeover was thrown into doubt when the sweeping phone-hacking scandal in England rocked the Murdoch family and their media properties.

    Watching father Rupert and son James testify before skeptical members of Parliament in 2011 as the duo did their best to explain away the media scandal raised some doubts about whether the sons would be best-suited to succeed their father. In 2011, more than a third of News Corp. shareholders who voted at a meeting declared that they were not. But of course, while being a publicly traded company, the Murdoch family controls about 40% of the voting shares of News Corp., the publishing operation (New York PostWall Street Journal), and 21st Century Fox, which contains the more profitable TV and film operations, including Fox News.

    With James Murdoch's public reputation quickly sinking against the hacking backdrop in 2012, he was jettisoned far away from the scandal klieg lights of London and fitted for a Murdoch corporate job in Los Angeles, where he worked until his latest promotion. As the New York Times points out, "in hindsight, the departure of [James] Murdoch and his removal from involvement with News Corporation's British holdings can be seen as part of a calculated strategy to insulate him from the scandal there and resurrect him in the sprawling media company controlled by his father." 

    Still, UK media regulator Ofcom's report on the hacking debacle excoriated James' leadership, or lack thereof, and concluded that the younger Murdoch "repeatedly fell short of the conduct to be expected of as a chief executive and chairman" as the company engaged in phone hacking and that his failure to stop the wrongdoing was "difficult to comprehend and ill-judged.

    In the end, James Murdoch had the right last name and survived the scandal; the type of criminal and political upheaval that not many media companies have had to endure in recent memory. Then again, not many media companies at times resemble a low-level criminal enterprise, which is what Murdoch's empire looked like for years as it hacked into private phone voicemails of the royal family, star athletes and celebrities in search of juicy gossip. In recent years, Murdoch employees have allegedly not only hacked into phones, computers and emails, but also paid off news sources.

  • James Murdoch Reportedly Taking Over As CEO Of Fox News' Parent Company

    UPDATE: Roger Ailes Will Report To James And Lachlan, New Report Also Indicates Ailes Aired Rogue Statement On Fox

    Blog ››› ››› BEN DIMIERO

    Roger Ailes

    Rupert Murdoch is reportedly planning to step down as CEO of Fox News parent company 21st Century Fox "and hand that title to his son James," according to CNBC. James Murdoch previously resigned his role as the head of News International -- which published several tabloids and newspapers abroad -- amid the widespread scandal over phone hacking at News of the World, a since-shuttered UK tabloid he oversaw. As part of the fallout from that scandal, Murdoch also resigned his position as chairman of UK satellite broadcaster BSkyB.

    According to CNBC, "Rupert Murdoch will continue to be the executive chairman of Fox, while his son Lachlan would also become an executive co-chairman of the company."

    James Murdoch has reportedly drawn the ire of Fox News chief Roger Ailes, who allegedly called him a "fucking dope" over his inability to contain the hacking scandal. (Fox News media critic Howard Kurtz claims that despite James Murdoch's new position, "Ailes will still report to Rupert.")

    A source quoted by CNBC claims "James will have the primary role in running Fox while Lachlan will take on a broader strategic role from his co-chairman position." Lachlan Murdoch has also reportedly butted heads with Ailes in the past.

    As Media Matters previously noted, James Murdoch donated between $1,000,001 and $5,000,000 to the Clinton Foundation, which has been the target of a smear campaign by conservative media figures, including near-constant scandal-mongering on Fox News.

    According to federal filings, James Murdoch donated $2,300 -- the maximum amount allowed for an individual -- to Hillary Clinton's 2008 presidential campaign. A review of the OpenSecrets database shows Murdoch has donated to both sides of the aisle, including multiple donations to the National Republican Congressional Committee and various elected Republicans like Senate Majority Leader Mitch McConnell and Senator Lindsey Graham, as well as Democrats like Sen. Cory Booker and Rep. Steny Hoyer.


    Contrary to what Fox News reported last week, 21st Century Fox released a statement to the Hollywood Reporter saying that Ailes will not report directly to Rupert Murdoch. Instead, the Fox News chief "will report to Lachlan and James but will continue his unique and long-standing relationship with Rupert."

    New York magazine writer Gabriel Sherman reports that Ailes himself ordered Fox Business to read "what now appears to be a rogue statement" on-air last week that suggested he would not be directly affected by the change in management:

    Just five days earlier, Ailes released what now appears to be a rogue statement to his own Fox Business channel declaring that he would be unaffected by the announcement that Lachlan and James will take control of Fox as part of Rupert's succession plan. "Roger Ailes will continue to run the news network, reporting directly to Rupert Murdoch," Fox Business reported. According to a well-placed source, Ailes directed Fox Business executive Bill Shine to tell anchor Stuart Varney to read the statement on air. "Ailes told Shine to write the announcement of the move for Varney to say," the source said. "In it, Ailes inserted language that he would report to Rupert."

    This was, apparently, news to Rupert. And now the Murdochs are correcting the record. "Roger will report to Lachlan and James," a 21st Century Fox spokesperson told The Hollywood Reporter.

    Watch the video of Varney reading the "rogue" statement below:

  • CNBC Contributor: Time Warner Board Justified In Fighting Hostile Takeover By Murdoch Family

    Blog ››› ››› BRIAN POWELL

    CNBC panelist Jeffrey Sonnenfeld suggested that 21st Century Fox's effort to acquire Time Warner is driven by a nepotistic desire to provide Rupert Murdoch's "poor performing" sons with pieces of the family business and highlighted News Corp.'s phone hacking scandal as an example of the Murdoch family's questionable management record.

    Time Warner's board of directors took measures to prevent a hostile takeover by Rupert Murdoch's 21st Century Fox by "eliminating a provision in its bylaws that let shareholders call special meetings" -- a move that would prevent shareholders from forcing a vote on the takeover until June 2015.

    Panelists on the July 22 edition of Squawk Box suggested Fox's offer undervalues Time Warner. Sonnenfeld, also a dean at the Yale School of Management, went on to say the takeover effort was part of the Murdoch family's plan to "deal with potential succession" by acquiring large businesses to hand over to Murdoch's sons, James Murdoch and Lachlan Murdoch. But Sonnenfeld described the sons as "poor performing" managers, saying in particular that James Murdoch had been tainted by the phone hacking scandal at News Corp.

    SONNENFELD: This is basically a deal for Rupert to eventually -- an 83-year-old guy who's run the company for 62 years -- to try to deal with these perpetual succession questions by giving, you know, Lachlan, one son one piece of the business -- one, you know, poor-performing son -- the other poor-performing son, James, another piece of the business in the News Corp.-21st Century Fox split here. But all this [unintelligible] --

    ANDREW ROSS SORKIN (host): So you are not a fan of the Murdoch family, it sounds like.

    SONNENFELD: Well, they've not distinguished themselves as leaders. You know, Lachlan had a temper tantrum and left a couple years ago and just came back in this spring with this deal for News Corp. liberation of sorts. And then the 21st Century Fox, we have James, who certainly has soiled himself in the whole scandal -- the phone hacking and all the rest in the U.K. And at minimum, a failure of management oversight is awful. Even Fox's shareholders were pretty upset with him.

  • James Murdoch Pleads Ignorance At UK Phone Hacking Inquiry

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    As part of the ongoing fallout from the News Corp. phone-hacking scandal, James Murdoch, who earlier this year resigned as head of Murdoch's UK newspaper empire, today appeared at a judicial inquiry about press culture in the UK.

    In keeping with his (and his father's) pattern of denying knowledge of the extent of the hacking at the News of the World tabloid, Murdoch reportedly told the inquiry that News of the World executives kept him in the dark about the scale of the hacking problem.

    Reuters reported:

    He has consistently maintained that the paper's management failed to alert him to the scale of the problem.

    "Knowing what we know now about the culture at the News of the World in 2006, and from what we know about the alleged widespread nature of these poor practices, then it must have been cavalier about risk and that is a matter of huge regret," James Murdoch told a packed courtroom.


    Asked if he read the weekly News of the World, he said "I wouldn't say I read all of it," and asked about its daily sister paper, the Sun, he said he had "tried to familiarize myself with what was in it".

    Murdoch was also pressed on a 2008 email chain that mentioned a "nightmare scenario" involving potential legal consequences of phone hacking at News of the World. When these emails first surfaced in December, Murdoch released a statement admitting to both receiving and replying to the email, but also denying having read "the full e-mail chain." According to the BBC, Murdoch repeated this defense today:

    In December, another email from 2008 was released indicating Mr Murdoch had been copied into messages referring to the "rife" practice of phone hacking at the News of the World and also citing the "For Neville" email.

    Mr Murdoch has said although he was copied into the email, he did not read it fully.

    He told the inquiry: "I didn't read the email chain. It was a Saturday, I had just come back from Hong Kong, I was with my children. I responded in minutes."

    He said he now accepts that the "For Neville" email was "a thread" that raised the suspicion of wider phone hacking at the News of the World.

    "The fact it suggested other people might have been involved in phone hacking - that part of its importance was not imparted to me that day," he said.

    News Corp. CEO Rupert Murdoch is scheduled to appear before inquiry on Wednesday and Thursday.

  • Ex-News Of The World Editor Defends Use Of Fake "Edward Trevor" Byline

    Blog ››› ››› SARAH PAVLUS

    A former editor for Rupert Murdoch's shuttered tabloid News of the World is defending the publication's routine use of the fictional byline "Edward Trevor," a practice which is reportedly under investigation by Scotland Yard.

    Over the weekend, The Independent reported that "[d]etectives are interested in Trevor because this 'house byline' appeared on work that for various reasons the real author did not want to be associated with." Trevor's byline appears on hundreds of stories published in the infamous British newspaper, which Murdoch closed last year amidst allegations that reporters there engaged in widespread phone hacking and police bribery.

    But Stuart White, who served as News of the World's LA-based American Editor from 1994 to 2003 and is now a novelist, tells Media Matters there is nothing unique or nefarious about the use of a "house byline" like Edward Trevor, adding, "the back story to this is that both The Independent and the Guardian are obsessed with ravaging the corpse of the News of the World."

  • James Murdoch Resigns As Chairman Of BSkyB

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Due to the ongoing investigation of the News Corp. phone-hacking scandal, James Murdoch has stepped down as chairman of UK satellite broadcaster BSkyB. BBC reported:

    James Murdoch has resigned his role as chairman of UK satellite broadcaster BSkyB, but will remain on the board.

    His father Rupert founded its parent company News Corporation, which had to drop its bid for BSkyB amid a phone-hacking scandal at a UK newspaper.

    James Murdoch said in a statement that he did want want BSkyB to be undermined by "matters outside this company".

    Sources told Robert Peston, the BBC's business editor, that it was Mr Murdoch's own decision to leave.

    Mr Murdoch said on Tuesday: "As attention continues to be paid to past events at News International, I am determined that the interests of BSkyB should not be undermined by matters outside the scope of this company.

    "I am aware that my role as chairman could become a lightning rod for BSkyB and I believe that my resignation will help to ensure that there is no false conflation with events at a separate organisation."

    In February, James Murdoch resigned as chairman of News International.


    News Corp.'s Culture of Corruption Claims James Murdoch

    MSNBC's Hayes Reports On James Murdoch's Resignation From News International Amid "Ever-Widening Scandal Over Phone Hacking"

    Murdoch's Legal Tab: Approaching $1 Billion

  • News Corp.'s Culture of Corruption Claims James Murdoch

    Blog ››› ››› ERIC BOEHLERT

    More than eight months after News Corp.'s long-simmering phone-hacking scandal erupted in Britain last July, and eight months after Rupert Murdoch and his top lieutenants insisted the law-breaking inside his London tabloids had been limited to a rogue element, the scandal yet again this week has accelerated with surprising force.

    Two days after Scotland Yard revealed that Murdoch's tabloid The Sun had engaged in a sweeping pattern of illegal activity, and one week after it was alleged that News Corp. had implemented a policy of deleting sensitive emails regarding hacking at News of the World, today Murdoch's son James resigned as chairman of News International, a coveted post that oversees Murdoch's U.K. newspaper empire.

    Prior to the hacking humiliation, the 39-year-old Murdoch was seen as the likely heir to his father's global media throne. In making the announcement today, News Corp. made no mention of the hacking investigation, instead noting that Murdoch had resigned his position as part of a previously announced relocation from London to News Corp.'s world headquarters in New York. But it's impossible to view the resignation outside of the scandal that continues to eat away at the Murdoch family reputation.

    The pressing problem the Murdochs now face is that the blockbuster story has truly morphed into a hacking and bribery scandal, and James Murdoch is implicated in both.

    What's telling is that when Rupert Murdoch's legal troubles mounted last year, he specifically devised a defense that he thought would help inoculate James, according to a recent report in BusinessWeek. That strategy, and the larger News Corp. cover-up, has failed.