James Delingpole

Tags ››› James Delingpole
  • Fox Host Baselessly Links Shooting To “Animosity In The Climate Change Wars”

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Fox News’ Special Report with Bret Baier featured a segment that baselessly connected the recent shooting at a building on a University of Alabama campus with “animosity in the climate change wars.”

    Over the the March for Science weekend, seven shots were fired at a building at the University of Alabama in Huntsville. One of the shots struck the window of an office next to the office of John Christy, a professor of atmospheric sciences, who has testified before congressional committees on multiple occasions to repeat his claim that climate model projections of future warming are overstated. No one was hurt in the incident.

    Christy told AL.com that he thought his floor was targeted. But the university said in a statement that investigators believed that the shooting, which they say struck multiple floors of the building, was a “random, isolated event unlikely to be a premeditated act.” AL.com further noted that the investigators “have marked the case ‘inactive’ pending new information.”

    Nonetheless, on the May 2 edition of Special Report with Bret Baier, host Bret Baier introduced a segment on the shooting as evidence that “animosity in the climate change wars is hitting new lows.” During the segment, correspondent Doug McKelway incorrectly reported that Christy “got seven bullet holes in his office windows” (AL.com reported that only “one went through a window in the office next to Christy's”) and made reference to Christy’s skepticism of computer model climate predictions.

    Baier’s report comes after Breitbart.com, National Review, and numerous climate deniers pinned the shooting on climate activists despite a lack of evidence.

    From the May 2 edition of Fox News’ Special Report with Bret Baier:

    BRET BAIER (HOST): We are awaiting a decision from President [Donald] Trump on whether the U.S. will continue to participate in a worldwide global warming treaty that he criticized during the campaign. Correspondent Doug McKelway tells us tonight the animosity in the climate change wars is hitting new lows.

    DOUG MCKELWAY: In 1991, climate skeptic John Christy got NASA’s medal for exceptional scientific achievement. Last week, he got seven bullet holes in his office windows during the March for Science weekend at the University of Alabama, Huntsville. Police think it was random. Christy thinks he was targeted. Christy measures actual earth temperatures from satellite data. He is skeptical of computer model predictions of warming and government remedies to fix it.

    Related:

    AL.com: Alabama Climate Change Skeptic Believes Shots 'Targeted' His Office Floor

    WaPo: Credible Climate Scientists Need To Boycott Biased Congressional Hearings

    Previously:

    TIMELINE: Fox News' Role In The "Climate Of Doubt"

    Fox Tries To Debunk Global Warming, Fails Miserably

    Tucker Carlson Attacks Bill Nye As A "Bully" During Interview On Climate Change

  • After Enabling Trump, Right-Wing Media Campaign For Marine Le Pen

    ››› ››› BOBBY LEWIS

    United States right-wing media figures have rallied behind “far-right populist” Marine Le Pen in France’s presidential election by endorsing her, positively comparing her to President Donald Trump, and attacking her opponent Emmanuel Macron with anti-Semitic smears and comparisons to former President Barack Obama.

  • Bogus Daily Mail Story Spearheads Latest Right-Wing Assault On Climate Change Science

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    A story by David Rose of the British tabloid Daily Mail falsely alleged that researchers at the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) “manipulated global warming data” in order to “dupe” world leaders into agreeing to provisions of the 2015 Paris climate agreement. In reality, the NOAA report’s finding that there was no slowdown in the rate of global warming has since been independently verified by other experts, and it’s the Daily Mail story -- and the GOP politicians and right-wing media outlets like Breitbart News championing it -- that are  distorting climate science to score political points.

  • The 15 Most Ridiculous Things That Media Figures Said About Environmental Issues In 2016

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER & ANDREW SEIFTER

    Donald Trump and the presidential election dominated news coverage in 2016. But talking heads still found plenty of time to make jaw-dropping comments about climate change, energy, and the environment. This year’s list of ridiculous claims includes a dangerous conspiracy theory about Hurricane Matthew, over-the-top worship of fracking and coal, and absurd victim-blaming around the Flint water crisis. Here is our list of the 15 most ridiculous things that media figures said about climate, energy, and environmental issues in 2016.

    1. Rush Limbaugh And Matt Drudge Peddled A Reckless Conspiracy Theory Downplaying The Threat From Hurricane Matthew. Shortly before Hurricane Matthew made landfall in the U.S., Rush Limbaugh and Matt Drudge concocted a conspiracy theory that the federal government was overstating the hurricane’s severity in order to manufacture concern about climate change. On The Rush Limbaugh Show, Limbaugh accused the National Hurricane Center of "playing games" with hurricane forecasting and added, “It's in the interest of the left to have destructive hurricanes because then they can blame it on climate change, which they can desperately continue trying to sell.”

    Limbaugh doubled down on this theory the next day, telling his audience, “There’s politics in the forecasting of hurricanes because there are votes.”

    Drudge, the curator of the widely read Drudge Report website, promoted the conspiracy as well, suggesting that federal officials were exaggerating the danger posed by Hurricane Matthew “to make [an] exaggerated point on climate.”

    [Twitter, 10/6/16]

    [Twitter, 10/6/16]

    Drudge also used his website to persuade Southeast residents not to take the storm seriously, with a banner “STORM FIZZLE? MATTHEW LOOKS RAGGED!” and additional headlines “IT’S A 4?” and “RESIDENTS NOT TAKING SERIOUSLY...”.

    Climate scientist Michael Mann explained that people "could die because of the misinformation that folks like Rush Limbaugh and Matt Drudge are putting out there," and two actual hurricane experts provided a point-by-point rebuttal of Drudge’s claims. But that did nothing to dissuade Drudge, who refused to give up on the conspiracy theory.

    2. Fox News Blamed The Flint Water Crisis On Climate Change Policies, "PC Stuff,” And Even Flint Residents Themselves. National media outlets largely ignored the water crisis in Flint, MI, as it unfolded over almost two years, but when the story did finally make national headlines, Fox News pundits were quick to pin the blame on anyone and anything other than the Republican governor of Michigan.

    On Fox & Friends, host Heather Nauert and guest Mark Aesch suggested that “misplaced priorities,” including climate change and “PC stuff,” allowed the water crisis to happen:

    And on The Kelly File, Fox News digital politics editor Chris Stirewalt placed blame on Flint residents themselves, saying that the "people of Flint should have been protesting in the streets" after noticing that their water was poisoned. Stirewalt also blamed Flint parents for giving their children contaminated water, declaring: "If you were pouring water into a cup for your child and it stunk and it smelled like sulfur and it was rotten, would you give that to your child? No, you'd revolt, you'd march in the street." In addition to being offensive, Stirewalt’s comments were premised on a falsehood; Flint residents did in fact repeatedly protest throughout the year to demand safe drinking water for their families.

    3. CNN’s Alisyn Camerota Claimed Trump EPA Nominee Scott Pruitt “Hasn’t Denied Global Warming.” Oklahoma Attorney General Scott Pruitt, President-elect Donald Trump’s choice to head the Environmental Protection Agency, is a climate science denier who has refused to accept the clear consensus of the scientific community that human activities such as burning fossil fuels are primarily responsible for global warming. Yet according to CNN New Day anchor Alisyn Camerota, Pruitt simply “sees nuance” and “hasn’t denied global warming.” Camerota falsely claimed that Pruitt only disputes climate “predictions” and “forecasts,” when in fact he has also denied that global warming is human-caused, and even Camerota's premise that climate models are unreliable is incorrect. As Camerota wrongly absolved Pruitt of climate denial, CNN’s on-screen text read: “Climate Change Denier Scott Pruitt To Lead EPA.” Co-anchor Chris Cuomo also pushed back on Camerota, stating that Pruitt “says it’s ‘far from settled.’ That means he’s not accepting the science.”

    Camerota badly butchered climate science, but it's noteworthy she was even discussing the issue given CNN’s spotty track record. In April, a Media Matters analysis found that CNN aired almost five times as much oil industry advertising as climate change-related coverage in the one-week periods following the announcements that 2015 was the hottest year on record and February 2016 was the most abnormally hot month on record. And in one segment later in the year where CNN did cover climate change, CNN Newsroom host Carol Costello speculated, “Are we just talking about this and people's eyes are glazing over?”

    4. MSNBC's Mike Barnicle: ExxonMobil CEO Rex Tillerson "Is A Huge Green Guy.” Trump’s nominee for secretary of state, Rex Tillerson, is the chairman and CEO of ExxonMobil, one of the world’s largest oil companies. Exxon is currently under investigation in several states for possibly violating state laws by deceiving shareholders and the public about climate change, while Tillerson himself has misinformed about climate science and mocked renewable energy. Yet according to Mike Barnicle, a regular on MSNBC’s Morning Joe, “Rex Tillerson is a huge green guy.” And alas, no, we don't think he was comparing Tillerson to the Jolly Green Giant or the Incredible Hulk.

    5. Disregarding Everything Trump Has Said And Done On The Subject, MSNBC’s Joe Scarborough Claimed “I Just Know” Trump Believes In Climate Science. On Morning Joe, co-host Joe Scarborough defended Trump after it was announced he had selected Pruitt, a climate science denier, to lead the Environmental Protection Agency (EPA). Scarborough -- who along with co-host Mika Brzezinski has repeatedly carried water for Trump -- insisted, “I just know” that Trump “has to believe” in climate science.

    Scarborough’s comments followed a wave of TV coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change, which was based on a New York Times interview in which Trump said he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that “there is some connectivity” between human activities and climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that such a reversal was highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    6. Trump Adviser Stephen Moore: Being Against Fracking “Is Like Being Against A Cure For Cancer.” While discussing his new book Fueling Freedom: Exposing the Mad War on Energy on C-SPAN2's Book TV, conservative economist and Trump economic adviser Stephen Moore stated that opposing fracking “is like being against a cure for cancer” because it is “one of the great seismic technological breakthroughs” that is “giving us huge amounts of energy at very low prices.” Never mind that many of the chemicals involved in fracking have actually been linked to cancer. 

    7. Stephen Moore: “We Have The Cleanest Coal In The World.” Moore’s preposterous praise for fossil fuels wasn’t just confined to fracking. On Fox Business’ Varney & Co., he declared that the U.S. has “the cleanest coal in the world.” That statement is quite difficult to square with the fact that “Coal combustion contributes to four of the top five leading causes of death in the U.S.—heart disease, cancer, stroke, and chronic lower respiratory diseases—according to Physicians for Social Responsibility,” as Climate Nexus has noted.

    Pro-coal propaganda also found a home on Fox Business’ sister network, Fox News, where The Five co-host Greg Gutfeld asserted that “coal is a moral substance. Where coal reaches, people live longer, happier lives.”

    8. Breitbart’s James Delingpole: Climate Change Is “The Greatest-Ever Conspiracy Against The Taxpayer.” In an article promoting a speech he gave to the World Taxpayers’ Associations in Berlin, Breitbart’s James Delingpole wrote: “Climate change is the biggest scam in the history of the world – a $1.5 trillion-a-year conspiracy against the taxpayer, every cent, penny and centime of which ends in the pockets of the wrong kind of people.” In the speech itself, Delingpole similarly claimed that “the global warming industry” is “a fraud; a sham; a conspiracy against the taxpayer.”

    Breitbart, which was until recent months run by Trump’s chief White House strategist Stephen Bannon, has frequently denied climate change and viciously attacked climate scientists. Delingpole, in particular, has described climate scientists as “talentless lowlifes” and referred to climate advocates as “eco Nazis,” “eco fascists,” and “scum-sucking slime balls.” Bannon has criticized Pope Francis for succumbing to “hysteria” about climate change; The Washington Post has written about how Bannon influenced Trump’s views on the issue during his time at Breitbart.

    9. Fox Report On Law Gas Prices: “Put The Tesla In The Garage And Break Out The Hummer.” Just 10 days after Trump was elected president, Fox News began giving him credit for low gas prices, the latest proof of the network’s blatant double standard when it comes to covering gas prices under Republican and Democratic presidents. But simply shilling for Trump was apparently not enough for Fox Business reporter Jeff Flock, who provided the slanted gas prices report on Fox News’ America’s News Headquarters. At the conclusion of the report, Flock also displayed a brazen lack of concern about climate change, declaring: “I would say put the Tesla in the garage and break out the Hummer.”

    10. Wall Street Journal’s Mary Kissel Instructed Viewers To “Trust” A Climate Science-Denying Fossil Fuel Front Group. In a video interview posted on The Wall Street Journal’s website, Journal editorial board member Mary Kissel instructed viewers who are “confused about the science surrounding climate change” to “trust” Rod Nichols, chairman of a climate science-denying fossil fuel front group known as the CO2 Coalition. During the interview, Nichols denied that human activities such as burning oil and coal are responsible for recent global warming, claiming that “climate change has been going on for hundreds of millions of years,” “there is not going to be any catastrophic climate change,” and “CO2 will be good for the world.” Kissel asked Nichols, “Why don't we hear more viewpoints like the ones that your coalition represents,” and concluded that the CO2 Coalition’s research papers are “terrific.”

    The Wall Street Journal has made a habit of “trusting” climate science deniers like Nichols -- or at least repeating their false claims about climate science. A recent Media Matters analysis of climate-related opinion pieces found that the Journal far outpaced other major newspapers in climate science misinformation, publishing 31 opinion pieces that featured climate denial or other scientifically inaccurate claims about climate change over a year-and-a-half period.

    11. Fox Host Clayton Morris: Rubio's Climate Science Denial At Presidential Debate Was An "Articulate Moment.” During a Fox News discussion of Florida Sen. Marco Rubio’s performance at a CNN presidential debate, Fox and Friends co-host Clayton Morris described Rubio’s claim that the climate is “always” changing -- a common talking point among climate science deniers -- as “a really articulate moment.” 

    While Morris’ endorsement of Rubio’s climate denial as “articulate” is particularly striking, a 2015 Media Matters analysis found that media frequently failed to fact-check GOP presidential candidates’ climate change denial.

    12. Fox Hosts Mocked Leonardo DiCaprio's Oscar Speech On Climate Change: "Focus On Something Else Other Than The Weather.” When actor Leonardo DiCaprio took home the Oscar for best actor for his role in The Revenant, the hosts of Fox News’ The Five and Fox and Friends mocked DiCaprio for devoting much of his acceptance speech to making the case for climate change action. On The Five, co-host Jesse Watters declared, “So the guy finally gets an Academy Award and he's talking about the weather. What's going on here?” Co-host Eric Bolling helpfully added, “Focus on something else other than the weather.”

    That wasn’t the only time in 2016 that DiCaprio was caught in Fox News’ crosshairs for having the nerve to talk about climate change. Later in the year, The Five aired footage from an event in which President Obama criticized congressional climate deniers and DiCaprio said, “The scientific consensus is in, and the argument is now over. If you do not believe in climate change, you do not believe in facts, or in science, or empirical truths, and therefore in my humble opinion should not be allowed to hold public office.” The Five co-host Greg Gutfeld then responded by likening criticism of climate science deniers to religious extremism, saying: “You have to wonder about a belief system that doesn't want any challenges, that doesn't want any of their theories to be questioned. This -- what he is talking about is radical Islam of science. He is actually turning science into a religion.”

    13. Fox’s Meghan McCain: "The Liberal Hysteria Over Climate Change Was So Overblown That Now People Have A Hard Time Even Believing It.” Rather than criticize conservatives or Republicans who frequently deny climate science, Fox News host Meghan Mccain blamed liberals for public confusion about climate change, declaring on Fox News' Outnumbered that “the liberal hysteria over climate change was so overblown that now people have a hard time even believing it and believing that it's something that's justified.” McCain, who also mocked Democratic presidential nominee Hillary Clinton for campaigning on the issue with Al Gore, added, “I do think there are signs we should look at, but if Al Gore, if you take his word for it, there's a big flood that's going to come in and wipe us all away in five minutes.”

    McCain is the daughter of Sen. John McCain (R-AZ), who notoriously flip-flopped on climate change legislation in 2009, undercutting congressional efforts to address the issue.

    14. Fox’s Steve Doocy: Obama’s Monument Designation Was Done To “Appease Environmental Terrorists.” On Fox & Friends, co-host Steve Doocy declared that President Obama’s designation of the first marine monument in the Atlantic Ocean was “done to appease environmental terrorists.” Not so shockingly, Doocy and his co-hosts did not comment when their guest, Deadliest Catch’s Keith Colburn, acknowledged that "increased water temperatures" from climate change are impacting fisheries across the United States.

    15. Fox Hosts Flipped Out About Portland Public Schools Decision To Stop Teaching Climate Denial To Children. In May, the Portland Public Schools board unanimously approved a resolution “aimed at eliminating doubt of climate change and its causes in schools.” But while climate science denial may no longer be taught in Portland public schools, it still has a place on Fox News, as the hosts of Outnumbered demonstrated in their flippant response to the resolution.

    Co-host Lisa Kennedy Montgomery said the Portland schools decision is “so anti-scientific,” adding, “There are still scientists, believe it or not, out there who say, ‘No, we still have to look at the data.’ And it's impossible to predict how the climate is going to change over hundreds or thousands of years.” Co-host Jesse Waters remarked, “So getting out of the ice age, how did the Earth warm up after the ice age? There were no humans there with cars and factories.” He also stated, “It gets hot, it gets cold, this spring has been freezing. It's not getting warmer, it seems like it's getting colder. Am I wrong?”

    But Fox News pundits aren’t just defenders of teaching climate science denial; they’re also partially to blame for it, according to researchers at Southern Methodist University (SMU). Last year, the SMU researchers released a study that found some children's textbooks that depict the reality of human-caused climate change with uncertainty are influenced by a climate science knowledge gap that finds its roots partly in conservative media misinformation. In particular, the SMU researchers pointed to previous research that showed Fox has disproportionately interviewed climate science deniers and that its viewers are more likely to be climate science deniers themselves.

  • Weather Channel Meteorologist Calls Out Breitbart: “Please Stop Using Our Video to Mislead Americans” On Climate Change

    Atmospheric Scientist Kait Parker: “To all my fellow scientists out there: Let’s make the facts louder than the opinions”

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    The Weather Channel criticized Breitbart.com for falsely claiming that global warming temperatures have “plunged,” describing a Breitbart article as “a prime example of cherrying picking” data and pointing out that Breitbart denied the findings of “thousands of researchers and scientific societies.”

    In a video accompanying a December 6 article, Weather Channel meteorologist Kait Parker explained to Breitbart, “Science doesn’t care about your opinion. Cherry-picking and twisting the facts will not change the future, nor the fact -- not opinion -- that the earth is warming. ”

    The Weather Channel video and article roundly debunked the false and misleading claims in the November 30 Breitbart article by James Delingpole. In response to Delingpole’s claim that "[g]lobal land temperatures have plummeted by one degree Celsius since the middle of this year,” Parker pointed out that Delingpole had cherry-picked one set of data, adding in the video that “land temperatures aren’t an appropriate measure” and that the temperature decline disappears when you also account for sea surface temperatures. Delingpole also cited the science editor of the Global Warming Policy Foundation, David Whitehouse, to claim that “without the El Niño (and the so-called ‘Pacific Blob’) 2014-2016 would not have been record warm years," yet Parker noted in the video that even if you “take out the El Nino spike in temperatures, 2015 and 2016 still come in as the warmest years on record,” as Carbon Brief has shown. Finally, Parker debunked Delingpole’s claim that a likely drop in global temperatures in 2017 is evidence against global warming, writing: “There is nothing unusual about a drop in global surface temperatures when going from El Niño to La Nina. These ups and downs occur on top of the long-term warming trend that remains when the El Niño and La Niña signals are removed.”

    Parker also lamented the U.S. House Science Committee’s endorsement of the Breitbart article on Twitter and concluded her video with a helpful suggestion for Breitbart and a rallying cry for fellow scientists: “So next time you’re thinking about publishing a cherry-picked article, try consulting a scientist first, and to all my fellow scientists out there: Let’s make the facts louder than the opinions.”

    Here is the video and full transcript of Parker’s comments (which are well worth watching):

    KAIT PARKER: So last week, Breitbart.com published an article claiming that global warming was nothing but a scare and global temperatures were actually falling. Problem is, they used a completely unrelated video about La Nina, with my face in it, to attempt to back their point. What’s worse is that the U.S.Committee on Space, Science, & Technology actually tweeted it out. Here’s the thing: Science doesn’t care about your opinion. Cherry-picking and twisting the facts will not change the future, nor the fact -- not opinion -- that the earth is warming. So let’s break it down.

    Their first claim is that “Global land temperatures have plummeted by one degree Celsius since the middle of this year -- the biggest and steepest fall on record.” Now, that was based on one satellite estimate of global land temperatures, not a consensus. And second of all, land temperatures aren’t an appropriate measure. The earth is 70 percent water, and water is where we store most of our heat energy, so when you look at sea surface temperatures, and you combine that with land temperatures, you actually get a record high for November of 2016.

    Their second claim: “It can be argued that without the El Nino … 2014-2016 would not have been record warm years.” Now, if you’re taking a look at the Arctic sea ice melting here in this video from NASA -- when you actually normalize the data, aka take out the El Nino spike in temperatures, 2015 and 2016 still come in as the warmest years on record.

    So that brings me to claim number three: “Many think that 2017 will be cooler than previous years.” Now, it is typical, yes, for temperatures to drop in a post-El Nino environment, but certainly not to record lows. If that claim was correct, we would have had global record lows all over the last century, and we haven’t seen that since 1911. The last time we fell below the 20th century average was in 1976, and guess what? That was directly following the 1974-1975 strong El Nino. So next time you’re thinking about publishing a cherry-picked article, try consulting a scientist first, and to all my fellow scientists out there: Let’s make the facts louder than the opinions. 

  • The 15 Most Ridiculous Things Conservative Media Said About Climate Change In 2015

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    From Pope Francis' encyclical on climate change, to the establishment of the first-ever federal limits on carbon pollution from power plants, to a landmark international climate agreement, 2015 has been full of major landmarks in national and global efforts to address global warming. Yet you wouldn't know it if you inhabited the parallel universe of the conservative media, where media figures went to ridiculous and outrageous lengths to dismiss or deny climate science, attack the pope, scientists, and anyone else concerned with climate change, and defend polluting fossil fuel companies. Here are the 15 most ridiculous things conservative media said about climate change in 2015.

  • The Guardian's Dana Nuccitelli Blasts Right-Wing Media For Distorting Study To Promote Climate Denial

    Nuccitelli: Right Wing Media's Misuse Of Science For Political Ends Is "The Very Definition Of Propaganda"

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    The Guardian's Dana Nuccitelli criticized Breitbart News and multiple UK-based outlets for mischaracterizing a recent scientific study to promote climate denial and seeming "more interested in promoting a specific political cause ... than in getting the facts right," which Nuccitelli called "the very definition of propaganda."

    In an October 15 article, Nuccitelli highlighted false claims by the conservative media outlets about a recent study on isoprene -- a gas that helps clouds form and can impact temperatures. The study found that oceans are emitting more of this gas than previously observed, which, as Nuccitelli wrote, could "reconcile" a previous "discrepancy between measurements and models." Several conservative news outlets used the study to cast doubt on human-caused global warming, with the Daily Express reporting that the study "throws previous estimates of rising temperatures into doubt," The Register claiming that the study shows "there isn't as much urgency" about global warming "as had been thought," and Breitbart News claiming that its findings "may pose a serious threat to man-made global warming theory."

    The mischaracterizations led one of the study's authors to publicly argue that the study does not support such conclusions and dispute the notion that it provides evidence against global warming. Nuccitelli reported that Christian George told Carbon Brief: "Our study is a new brick that should help understanding our complex world, by providing new knowledge on air-sea exchanges, but it definitively does not question climate change, it just helps us understand its impact. There is no question that the global climate will become warmer. The question is just how much, how fast and how the effects will change our lives." Nuccitelli concluded that the conservative media outlets "seemed more interested in promoting a specific political cause -- undermining efforts to implement climate policies -- than in getting the facts right," adding that their misuse of science to suit a political agenda was "the very definition of propaganda."

    Conservative media outlets have a long history of twisting scientific studies on climate change to dispute the overwhelming consensus that humans are responsible for climate change.

    From The Guardian:

    Marine isoprene releases could only cause global warming or cooling if the level of the emissions were to change. However, this paper merely suggests that the overall level of isoprene emissions is higher than previously thought, not that the levels are changing. And in fact the study indicates that climate model simulations might be more accurate on ocean isoprene emissions than previously believed.

    Conservative media outlets choose propaganda over journalism

    However, several conservative media outlets falsely claimed that the study had uncovered a "global cooling process." Writing for Breitbart, James Delingpole claimed that the paper "may pose a serious threat to man-made global warming theory." The Register and Express both claimed that temperatures have been stable for 15 years (they've actually risen by about 0.2°Cduring that time), and that this paper could explain that fictional temperature stability.

    The problem lies in the fact that unlike Carbon Brief, whose reporters discussed the study and its implications with two climate scientists including one of the study authors, these conservative media outlets tried to interpret its meaning on their own. This led to mischaracterizations of the paper that Professor Forster described as "quite crazy."

    All of these conservative media pieces misrepresenting the paper shared another characteristic. Each revealed its bias by wishfully suggesting the international climate negotiations that will soon be held in Paris could be undermined by the study's findings.

    Rather than contact the study's authors or any other climate scientists, the Express and Breitbart quoted Benny Peiser, a social anthropologist, climate fake expert, and director of the anti-climate policy Global Warming Policy Foundation (GWPF). The UK government's Charity Commission ruled last year that the GWPF was blurring fact and comment on climate change, lacked neutrality, and promoted a contrarian position on the subject.

    In essence, The Register, Express, and Breitbart seemed more interested in promoting a specific political cause - undermining efforts to implement climate policies - than in getting the facts right. And presenting misleading information to promote a political agenda is the very definition of propaganda.

  • Conservative Media Who Complained Of "War On Christianity" Now Slamming Pope On Climate Change

    ››› ››› DENISE ROBBINS & KATE SARNA

    Conservative media have long alleged that progressives are waging a "war on Christianity" in the United States. Now many of these same media figures are waging their own war on the man who leads the world's largest Christian denomination, the Catholic Church's Pope Francis, for addressing the urgent issue of climate change.

  • Right-Wing Media Rush To Defend Industry-Funded Climate Denier Willie Soon

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    Willie Soon

    Conservative media have been quick to rush to the defense of climate science denier Willie Soon, a scientist at the Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics who has recently come under fire for accepting over $1.2 million from the fossil fuel industry without disclosing this conflict of interest in most of his scientific papers. Among the most impassioned defenses of Soon was an article penned by a writer at the Daily Caller with connections to some of the organizations that funded Soon's research.

    Documents obtained by Greenpeace and the Climate Investigations Center detail the extensive and problematic relationship between the fossil fuel industry and Soon, one of the contrarian scientists often cited by prominent climate science deniers like Sen. James Inhofe (R-OK). The documents reveal that Soon described many of his scientific papers, which largely focus on the claim that the sun is primarily responsible for recent global warming, as "deliverables" produced in exchange for money from fossil fuel interests. The revelations, which were recently covered by several media outlets, reveal a potentially serious breach of scientific ethics in at least eight of the papers Soon has published since 2008, and the Smithsonian Institution has directed the organization's Inspector General to investigate Soon's ethical conduct.  

    Several right-wing media outlets are already aggressively defending Soon. Shortly after the initial reports, the Daily Caller published an article criticizing the "attack campaign" against Soon by "firm believers in global warming." The article's author, PG Veer, dismissed the criticisms of Soon, claiming that opponents "are looking for conflicts of interest" rather than challenging Soon on "the facts."

    Yet Veer himself is a former fellow at the Charles Koch Institute, which was created from the Charles G. Koch Charitable Foundation -- one of the organizations that provided money for Soon's research. Veer currently works for the Franklin Center, which has received significant funding from Donors Trust, another organization that bankrolled Soon.

    Breitbart has also carried Soon's water, defending him in at least five different articles so far. Columnist James Delingpole defended Soon for "telling the truth" about climate change, writing that the latest news is a "continuation of a vendetta which has been waged for years against an honest, decent, hardworking -- and incredibly brave -- scientist who refuses to toe the official (and increasingly discredited) line on man-made global warming."

  • Climate Denial Food Chain: Conservative Media Run With Baseless Climate Science Conspiracy Theory

    ››› ››› DENISE ROBBINS

    Taking their cues from the Drudge Report, right-wing media are echoing a London Telegraph columnist's false claim that scientific agencies intentionally adjusted years of weather station data to show a global warming trend that isn't really there, which the author dubbed the "biggest science scandal ever." But far from being a scandal, historical temperature records are routinely subject to peer-reviewed adjustments to account for changes to measuring instruments, the time of day measurements are taken, and other factors -- and they do not negate a global warming trend.

  • Fox News Cites Birther To Claim NASA "Faked" Global Warming

    Blog ››› ››› SHAUNA THEEL

    Fox News

    Fox News is reviving accusations that NASA's peer-reviewed adjustments to temperature data are an attempt to "fak[e]" global warming, a claim that even a climate "skeptic" threw cold water on.

    Tony Heller, a birther who criticizes climate science under the pseudonym "Steven Goddard," wrote a blog post that claimed "NASA cooled 1934 and warmed 1998, to make 1998 the hottest year in US history instead of 1934." After the Drudge Report promoted a report of this allegation by the conservative British newspaper The Telegraph, conservative media from Breitbart to The Washington Times claimed the data was "fabricated" or "faked." On June 24, Fox & Friends picked it up, claiming that "the U.S. has actually been cooling since the 1930s" but scientists had "faked the numbers":

    However, the libertarian magazine Reason noted that even climate "skeptic" blogger Anthony Watts said that Goddard made "major errors in his analysis" and criticized the implication that "numbers are being plucked out of thin air in a nefarious way."

    In fact, the National Climatic Data Center (NCDC) and NASA, which both maintain temperature records that use slightly different methods but show close agreement, have publicly documented the peer-reviewed adjustments they make to raw data. NCDC states that the "most important bias in the U.S. temperature record occurred with the systematic change in observing times from the afternoon, when it is warm, to morning, when it is cooler," and so it must correct this cool bias as well as other biases that, for example, result from moving temperature stations.

    NASA's data shows that the nation has not been "cooling" since the 1930s, with several years, including 2012, ranking hotter than 1934 in the continental United States, along with a long-term warming trend. And while The Sean Hannity Show claimed that this shows the "Earth has been cooling," the continental United States makes up less than 2 percent of the Earth's surface -- global surface temperatures have increased significantly.

    NASA U.S. and global temperature trends

    Independent studies using different methods have consistently found a warming trend. Satellite data confirm that there is a warming trend in the United States:

    EPA U.S. temperature graph

    Fox News has tried to scandalize needed adjustments to temperature data since at least 2007, but it's hard to see who would trust Fox News over NASA.

  • "Climategate" Redux: Conservative Media Distort Hacked Emails ... Again

    ››› ››› JOCELYN FONG, JILL FITZSIMMONS & EMILEE PIERCE

    Anonymous hackers recently released another batch of emails taken from a climate research group at the University of East Anglia in 2009, along with a document containing numbered excerpts of purportedly incriminating material. Many of these selections have been cropped in a way that completely distorts their meaning, but they were nonetheless repeated by conservative media outlets who believe climate change is a "hoax" and a "conspiracy."

  • Right-Wing Media Find Another Poor Excuse To Ignore Climate Change: Polar Bear Edition

    ››› ››› SHAUNA THEEL

    In response to the suspension of federal scientist Charles Monnett, who authored a 2006 article documenting polar bear deaths, conservative media have claimed that the case exposes "the global warming fraud" and that polar bears are not threatened by climate change. In fact, extensive research establishes that polar bears are vulnerable to extinction due to decreasing sea ice, and human-induced global warming is supported by a robust body of evidence independent of any polar bear studies.