FOX & Friends

Tags ››› FOX & Friends
  • Trump And Fox Both Attempt "Look Over Here" Strategy To Deflect From Russia Controversy

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Desperate to change the narrative about the probe into potential ties between the Trump campaign and Russian operatives during the 2016 presidential election, President Donald Trump is hyping ambiguous and tenuous connections between former secretary of state Hillary Clinton and her associates and Russia. Fox News is also utilizing this “look over there” tactic, and Trump is promoting their coverage.

    In the past 24 hours, Trump has twice employed the same strategy Fox News figures used to deflect from the probe into possible collusion between his campaign and Russia: They point to any other person who may have ties to Russia.

    On the March 27 edition of The Sean Hannity Show, host and Trump sycophant Sean Hannity deflected from a conversation about Trump’s ties to Russia by mentioning the “Uranium One fiasco” -- a false, debunked smear that Clinton, acting to benefit a foundation donor, personally approved a deal that eventually gave the Russian government ownership of U.S. uranium mines:

    SEAN HANNITY (HOST): We already know a bigger crime, and what about John Podesta's connections to the Russians during the campaign, number one. Number two, look at this whole Uranium One fiasco, while Bill Clinton -- Hillary Clinton is secretary of state, he's giving speeches in Russia, getting paid twice what he normally gets paid. They get -- for the Clinton Foundation -- literally millions and millions of dollars sent to the Clinton Foundation. Hillary herself has to sign off on the Uranium One deal, where Russia literally controls 20 percent of American uranium?

    In a pair of tweets later that evening, Trump regurgitated Hannity’s argument and threw in just about everything else he could think of: “Why isn’t the House Intelligence Committee looking into the Bill & Hillary [Clinton] deal that allowed big Uranium to go to Russia, Russian speech … money to Bill, the Hillary Russian ‘reset,’ praise of Russia by Hillary, or Podesta Russian Company.” He ended the second tweet with, “Trump Russia story is a hoax.”

    The next morning, Trump encouraged his followers to “Watch @foxandfriends now on Podesta and Russia!”:

    The segment that he flagged for his fans featured notorious serial misinformer and Breitbart.com editor-at-large Peter Schweizer hyping connections between former Clinton campaign chairman John Podesta and a Kremlin-backed bank:

    STEVE DOOCY (CO-HOST): So tell us about John Podesta and his connection to a Kremlin-backed company.

    PETER SCHWEIZER: Well, in 2011, John Podesta joins the board of this very small energy company called Joule Energy based out of Massachusetts. About two months after he joins the board, a Russian entity called Rusnano puts a billion rubles, which is about $35 million, into John Podesta's company. Now, what is Rusnano? Rusnano is not a private company, Steve. It is a fund directly funded by the Kremlin. In fact, the Russian science minister called Rusnano “Putin's child.” So the you have the Russian government investing in one John Podesta's businesses in 2011, while he is an adviser to Hillary Clinton at the State Department.

    DOOCY: While he’s an adviser to Hillary Clinton.

    Though Fox News and Trump are doing their best to hype the Podesta/Russia connection, there’s some smoke, but no fire. As The Wall Street Journal pointed out:

    It’s not illegal to invest alongside a Kremlin-backed investment vehicle tasked with developing and acquiring valuable technology to benefit Russia. Nor, as far as we know, is it illegal to do so while simultaneously serving as an outside adviser to the U.S. secretary of state.

    The Trump/Fox News echo chamber isn’t a new phenomenon. The president, who has repeatedly praised Fox, has lifted talking points from the network before. For its part, Fox has also repeated Trump’s lines to bolster his spin. Trump’s possible ties to Russia is just the latest manifestation of this echo chamber, and it likely won’t be the last.

    Graphic by Sarah Wasko

  • Trump Tweets Congress Should Investigate Clintons After Hannity Promotes Uranium One Conspiracy

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS

    President Donald Trump tweeted that Congress should investigate Bill and Hillary Clinton for a “deal that allowed big Uranium to go to Russia,” hours after Fox News host Sean Hannity promoted the story on his radio show.

    On the March 27 edition of The Sean Hannity Show, Hannity revived the long-debunked conservative claim from discredited Clinton Cash author Peter Schweizer that former Secretary of State Hillary Clinton allegedly sold “20 percent” of American uranium to the Russian government in exchange for Clinton Foundation donations. Hannity and guest Pat Buchanan argued that the “whole Uranium One fiasco” involved Bill and Hillary Clinton, with the former president “giving speeches in Russia, getting paid twice what he normally gets paid.” Hannity also mentioned “John Podesta’s connections to the Russians” as something that is a “bigger crime” than Trump and Russia:

    SEAN HANNITY (HOST): We already know a bigger crime, and what about John Podesta's connections to the Russians during the campaign, number one. Number two, look at this whole Uranium One fiasco, while Bill Clinton -- Hillary Clinton’s secretary of state, he's giving speeches in Russia, getting paid twice what he normally gets paid. They get -- for the Clinton Foundation -- literally millions and millions of dollars sent to the Clinton Foundation, Hillary herself has to sign off on the Uranium One deal, where Russia literally controls 20 percent of American uranium?

    PAT BUCHANAN: Well exactly, all of these things were revealed, but the question is who will investigate the investigators? I mean, I saw, I think it was in the Post this morning or one of the papers, they're said, "Look at these -- they're trying to divert the attention away from the Russia connection to the WikiLeaks and to the getting into the DNC and Podesta files to this other thing." But look, I’m not against doing that, going into the Russian connection, if it's fair, but after eight months of investigating and you’ve turned up -- you can't even say who talked to who?

    A few hours later, Trump, who has pushed the smear before, parroted Hannity’s comments on Twitter, asking, “Why isn't the House Intelligence Committee looking into the Bill & Hillary deal that allowed big Uranium to go to Russia.” Trump also said Congress should investigate the “Russian speech" and the "money to Bill,” as well as the “Podesta Russia Company.”

    This appears to be the latest public example of Trump responding to segments from Fox News figures. In January, Trump responded to a segment on Fox News’ The O’Reilly Factor about crime in Chicago, tweeting, “If Chicago doesn’t fix the horrible ‘carnage’ … I will send in the Feds!” Trump has also responded directly to Fox & Friends at least half a dozen times in March. On March 17, Trump blamed Fox News as the reason for his false claim that former President Barack Obama used British intelligence agencies to spy on him. Even after causing an international incident by citing a Fox figure, Trump continues to follow their lead, this time by resurrecting the repeatedly debunked Uranium One smear.

  • Andrew Napolitano Off Fox News “Indefinitely” After Media Matters Exposed His Lie About Britain Spying On Trump

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    The Los Angeles Times reported that Fox News senior judicial analyst Andrew Napolitano “is being kept off the air indefinitely” after Media Matters exposed his false claim that President Barack Obama allegedly used British intelligence community to wiretap Trump Tower during the 2016 election. The claim originated from a discredited conspiracy theorist on the Kremlin-backed news network RT.

    On March 14, Napolitano told hosts of Fox News’ Fox & Friends that Obama asked “the British spying agency” for “transcripts of conversations involving candidate Trump” without “American fingerprints” to sidestep the American intelligence community. Napolitano’s claims were repeated by White House press secretary Sean Spicer while he was defending Trump’s baseless claims that Obama wiretapped Trump Tower during the 2016 presidential election.

    The Trump administration’s promotion of Napolitano’s conspiracy theory resulted in an international incident with the U.K., and Trump faulted Fox News during a news conference with German President Angela Merkel. Fox News distanced itself from Napolitano’s claims in a statement explaining that the network “knows of no evidence of any kind that the now president of the United States was surveilled at any time in any way, full stop.”

    Media Matters first traced Napolitano's wiretapping conspiracy back to an interview on the state-sponsored Russian television network RT with the former CIA analyst and discredited conspiracy theorist Larry C. Johnson, who previously promoted false claims that Michelle Obama used a racial slur against Caucasian people. Following Media Matters’ post, The New York Times confirmed that Napolitano used Johnson as “one of the sources” for his bogus wiretapping claim on March 17. Media Matters also exposed Napolitano's history as a 9-11 truther, reporting that he told renowned conspiracy theorist Alex Jones that it is "hard for me to believe that" World Trade Center Building 7 "came down by itself."

    On March 20, the Los Angeles Times reported that Napolitano is “not expected to be on Fox News Channel any time in the near future” after being “conspicuously missing from the network’s coverage of the confirmation hearings” for Trump Supreme Court nominee Neil Gorsuch. From the article:

    Fox News senior judicial analyst Judge Andrew Napolitano is being kept off the air indefinitely amid the controversy over his unverified claims that British intelligence wiretapped Trump Tower at the behest of former President Obama.

    Fox News did not respond to inquiries about Napolitano’s status Monday. Napolitano was conspicuously missing from the network’s coverage of the confirmation hearings on Supreme Court nominee Neil Gorsuch — an event in which he typically would have played a significant role. He has not been on the air since Thursday.

    People familiar with the situation who could speak only on the condition of anonymity said Napolitano is not expected to be on Fox News Channel any time in the near future. Napolitano was not available for comment.

    Media Matters President Angelo Carusone released the following statement:

    Media Matters’ war on Fox News may be over. But, we don’t need to be on a war footing to expose when they promote conspiracies that originated from a segment on Russian state media. Especially when that false information gets into Donald Trump’s brain and leads to an international incident, as it did this week with Andrew Napolitano’s Fox & Friends segment.

    Most people may not realize it, but Napolitano has long been one of Trump’s favorites (I’m sure that’s not just because he’s one of Trump’s tenants either). Just a few months ago, Trump confidant Roger Stone was predicting that Trump would eventually nominate Napolitano to the Supreme Court. And, don’t forget that Napolitano met with Trump on multiple occasions between election day and inauguration day to reportedly advise Trump on filling Supreme Court vacancies among other things.

    So, it’s somewhat ironic that Donald Trump is responsible for getting Andrew Napolitano booted from the airwaves. And, yes, it’s all Trump’s fault.

    Napolitano has been peddling convoluted conspiracies and false claims on Fox News for years. It wasn’t that long ago that Napolitano was bouncing back and forth between Alex Jones’ radio program and Glenn Beck’s since cancelled Fox News show, cross pollinating nonsense and lies.

    But, Napolitano’s conspiracies never mattered to Fox News before. They only mattered now because Trump parroted one and subsequently sparked an international incident with the United Kingdom. (A country, by the way, where Fox News owner Murdoch is currently being carefully scrutinized in order to secure regulatory approval to expand his media empire and take over Sky News).

    If Fox News was actually concerned with standards, they would have sanctioned Napolitano years ago -- and they would certainly do something about the litany of lies that Trump continues to consume by watching Hannity, Tucker, and Fox & Friends.”

    This post has been updated for clarity.

  • Spicer Shuts Down Press Briefing Following Questions About His International Incident

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    White House press secretary Sean Spicer shut down today’s press briefing after he was asked about the international incident he caused last week by reading a Fox News transcript that accused a British intelligence service of spying on President Donald Trump last year on behalf of then-President Barack Obama.

    Last week, the chairmen and ranking members of the House and Senate intelligence committees publicly acknowledged that they have seen no evidence to support Trump’s claim that Obama wiretapped Trump Tower during the presidential election. In an effort to defuse the situation during the March 16 press briefing, Spicer read aloud from a series of news articles that he falsely claimed supported Trump’s statement. This included Fox senior judicial analyst Judge Andrew Napolitano’s March 13 statement on Fox & Friends that, according to “three intelligence sources,” Obama relied on “GCHQ,” the “British spying agency,” to obtain transcripts of “conversations involving President-elect Trump” with “no American fingerprints on this.”

    The comments generated a “diplomatic row,” which Spicer reportedly tried to contain by contacting Britain's U.S. ambassador.

    Roughly 45 minutes into today’s briefing, National Journal’s George Condon raised the issue, asking Spicer if reporters could assume that when he reads news articles from the White House podium, he is “vouching for the accuracy of those articles.” This was a clear reference to Spicer’s Thursday recitation of Napolitano’s claim. Spicer replied that this was a “silly assertation (sic)” and that “reading a story ... is not vouching for it.”

    Condon followed up, asking Spicer to discuss his conversation with the British following those comments. Spicer replied, “There was merely an explanation of what we did and why we did it, which is what I just said to you. And that was it. Simply that.” And then Spicer ended the briefing before any other reporters could ask the press secretary more questions about the incident.

    Since Spicer’s March 16 briefing:

    • The British intelligence service has denied the charge.

    • The Trump administration was forced to discuss the incidents with the British government.

    • When a reporter asked Trump about the incident during a press conference with a foreign leader, the president claimed that “all we did was quote a certain very talented legal mind who was the one responsible for saying that on television.”

    • Fox News admitted that it could not substantiate Napolitano’s claim.

    • Napolitano acknowledged that one of his sources was a well-known conspiracy theorist.

    • That conspiracy theorist said that Napolitano had botched the story.

    • A British newspaper owned by Fox chief executive Rupert Murdoch reported that the story may have been the result of a Russian intelligence operation.

    • The deputy director of the National Security Agency told BBC News that the charge was “arrant nonsense.”

    Questions that remain regarding the incident include:

    • Who brought the Napolitano segment to Spicer’s attention? Was it Trump, who regularly watches Fox & Friends and trusts its reporting?

    • Did Spicer make any effort to corroborate Napolitano’s comments before repeating them to the White House press corps?

    • Does the White House consider Napolitano a credible source for information?

    • Was Spicer aware that Napolitano has said that it is "hard for me to believe that" World Trade Center Building 7 "came down by itself," and that "20 years from now, people will look at 9/11 the way we look at the assassination of JFK today. It couldn't possibly have been done the way the government told us"?

    • Why doesn’t Spicer believe he owes the British an apology?

    • Does the U.S. government agree with reports that Napolitano’s story may have been the result of a Russian intelligence operation?

    Reporters should follow up on the story tomorrow, rather than allowing Spicer to turn the page.

  • The Bigotry And Idiocy Of Donald Trump's Favorite News Show

    The President Of The United States Has Made Fox & Friends' Lack Of Journalistic Standards A National Security Issue

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    “For the record,” a top Fox News executive explained to the network’s newsroom a decade ago, “seeing an item on a website does not mean it is right. Nor does it mean it is ready for air on FNC.”

    John Moody, at the time Fox’s vice president for news, issued that missive after Fox & Friends co-hosts Steve Doocy and Brian Kilmeade highlighted for their millions of viewers a right-wing outlet’s quickly debunked report that then-Sen. Barack Obama had gone to school at an extremist Islamic madrassa as a child. “The hosts violated one of our general rules, which is know what you are talking about,” Moody told The New York Times. “They reported information from a publication whose accuracy we didn’t know.”

    Ten years later, the denizens of the program’s curvy couch still frequently don’t know what they are talking about. But now, their conspiracy theories and bogus claims are repeated by the White House as if they were credible reports from distinguished journalists. Under the Trump administration, the hosts and guests of Fox & Friends are setting the national agenda, thanks to their biggest fan, the president of the United States.

    Last week, Fox senior judicial analyst Judge Andrew Napolitano stopped by the set of Fox & Friends and claimed that unnamed intelligence sources had told him that late last year, a British spy agency had surveilled now-President Donald Trump on behalf of then-President Barack Obama.

    The incident was typical for Napolitano, a 9/11 truther who regularly uses his Fox airtime to push paranoid conspiracy theories. But the response from the Trump administration was remarkable.

    Two days later, White House press secretary Sean Spicer cited Napolitano’s claim during a briefing. Since then:

    • The British intelligence service has denied the charge.

    • The Trump administration was forced to discuss the incidents with the British government.

    • When a reporter asked Trump about the incident during a press conference with a foreign leader, the president claimed that “all we did was quote a certain very talented legal mind who was the one responsible for saying that on television.”

    • Fox News admitted that it could not substantiate Napolitano’s claim.

    • Napolitano acknowledged that one of his sources was a well-known conspiracy theorist.

    • That conspiracy theorist said that Napolitano had botched the story.

    • A British newspaper owned by Fox chief executive Rupert Murdoch reported that the story may have been the result of a Russian intelligence operation.

    • The deputy director of the National Security Agency told BBC News that the charge was “arrant nonsense.”

    “There was a time when a guy like Judge Andrew Napolitano could make some marginal remarks on Fox News, and only a large plume of non-White House officials would take him seriously,” The Washington Post’s Erik Wemple noted Friday. “Perhaps a website or two would pick up on them. Then everyone would move on to other matters. … Warning to Judge Napolitano: People in power are now listening to you. They’re case-building off of your reporting.”

    If Trump can be said to treat Fox News personalities as his advisers, then the hosts of Fox & Friends are his kitchen cabinet. While the president regularly assails journalists as lying members of the “opposition party,” he praises Fox for producing “the most honest morning show” and calls its hosts “honorable people.”

    Trump has said that he may owe his presidency to his years-long weekly interview segment on Fox & Friends, telling the show’s hosts earlier this year that “maybe without those call-ins, somebody else is sitting here.” Since becoming perhaps the most powerful person on the planet, Trump has continued to regularly watch the morning show, sometimes for hours at a time. He frequently tweets along with the program, commenting on the stories he sees and retweeting the broadcast’s feed. And those presidential comments set the news agenda for the rest of the press.

    Given the president’s tendency to run with thinly sourced claims he gets from right-wing outlets, this is not a good sign.

    Doocy and Kilmeade, who have hosted since the show’s debut in 1998, regularly expose themselves as bigoted misogynists. (Ainsley Earhardt, the program’s third co-host for the past year, provides run-of-the-mill conservative-inflected Fox commentary.)

    Notably, Kilmeade has declared that “all terrorists are Muslims” (he later said he misspoke) and issued a shockingly racist rant about how Americans don’t have “pure genes” like the Swedes because “we keep marrying other species and other ethnics” (he subsequently apologized). Former Fox & Friends host Gretchen Carlson accused Doocy of engaging in “a pattern of severe and pervasive mistreatment” on and off air in her sexual harassment lawsuit against the network’s founder and chairman, Roger Ailes; while Ailes was pushed out, no public action was taken against Doocy.

    They are also two of the dumbest people in the news business.

    Lest you think I am exaggerating, please watch this clip of Trump’s favorite morning show hosts attempting to roast marshmallows over an open fire using a plastic spoon and their bare hands. Pay special attention to the look on Chris Wallace’s face as he observes the antics from a remote site with increasing disbelief, and eventually halts the segment to call them “dopes.”

    The gullibility and stupidity of Fox’s morning hosts is now an issue of national import. They frequently push obviously false and easily debunked claims, often based on dubious reports from sources that lack credibility. Some past examples include:

    The Time A Federal Judge Scolded Them For Credulously Reporting A Parody Story. In 2007, just a few months after the hosts’ madrassa commentary spurred the network executive to warn them not to believe everything they see on the internet, they reported that a middle school student had been suspended for leaving a ham sandwich on a lunch table near Muslim students. At one point during the segment, Kilmeade said, "I hope we're not being duped," to which Doocy replied, "We're not being duped. I've looked it up on a couple of different websites up there." They were being duped; their source was a fabricated story from the hoax website Associated Content. Doocy subsequently issued a retraction and apology.  A federal judge later criticized the “gullible” hosts over the incident, saying their actions “should provide grist for journalism classes teaching research and professionalism standards in the Internet age.”

    The Time Doocy Claimed Obama Fabricated An Earthquake (He Didn’t). In March 2010, Obama said a proposal to adjust Medicaid reimbursement rates for states affected by natural disasters "also affects Hawaii, which went through an earthquake." Doocy suggested that Obama had made the earthquake up, noting that previous Hawaiian earthquakes came in 1868 and 1975. His allegation came from Gateway Pundit’s Jim Hoft, the dumbest man on the Internet and, not surprisingly, a regular source of Fox & Friends stories; an earthquake struck Hawaii in 2006.

    The Time Fox & Friends Investigated Whether A Terrorist Ghostwrote Obama’s Autobiography. In March 2011, the program hosted WorldNetDaily columnist and noted conspiracy theorist Jack Cashill to discuss his claim that Obama's first book, Dreams from My Father, was actually written by former Weather Underground member Bill Ayers.

    The Time Doocy Told Trump That Obama "Could End It Simply -- Just Show [The Birth Certificate] To Us." In a series of segments in March and April 2011, the hosts supported Trump’s fact-free claims that Obama had not produced his birth certificate. During their regular interview segment, Doocy responded to Trump's false statement that President Obama "has not given a birth certificate" by saying, "He could end it simply -- just show it to us, and it'd be over."

    The Time The Show Invented A TSA Program To Test Airline Passenger DNA. The program ran a March 2011 segment suggesting that the Transportation Security Administration would soon begin testing airline passengers' DNA at airports. Napolitano criticized the purported effort, saying it “offends the Constitution” and “feeds the government's voracious appetite to control people”; Kilmeade defended TSA for “trying to stop illegal human trafficking.” Arguments about civil liberties aside, the entire story was made up, as Doocy acknowledged when he apologized for the “error” the next day.

    The Time Fox & Friends Claimed Obama Wanted To Apologize To Japan For Hiroshima. In October 2011, the hosts lashed out at Obama because he supposedly had wanted to apologize to Japan for the nuclear bombing of Hiroshima, but Japan had nixed the idea. The next day, Doocy sought to “clarify” the story by removing the portion of the story that had angered them, stating: “We want to be very clear. There was never a plan for President Obama to apologize to Japan. We should have been clear about that, and we're sorry for the confusion.”

    The Time They Falsely Claimed Obama Met With A Pirate But Not Netanyahu. Channeling a story from The Drudge Report, the hosts claimed in September 2012 that Obama had time to meet with a man in a pirate costume for Talk Like a Pirate Day, but had been “too busy” to meet with Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu. In fact, the photo of Obama and the pirate that the White House had tweeted out the previous day had been taken three years earlier for use during that year's White House Correspondents' Dinner. Doocy and Fox & Friends subsequently acknowledged that fact on social media.

    The Time They Pretended Obama Wanted To Take Kevlar Helmets Away From Cops. After a police officer survived the June 2016 mass shooting at a gay nightclub in Orlando, FL, because he had been wearing a Kevlar helmet, Doocy suggested that the Obama administration had been “pushing to take away life-saving armor” like the helmet through a ban on the federal government transferring military equipment to police departments. Kevlar helmets are not on the list of banned equipment, as Doocy acknowledged in a clarification the next day.

    The Time Fox & Friends Pushed The Conspiracy Theory That Google Was Manipulating Search Results To Help Hillary Clinton. In June 2016, Kilmeade and Napolitano accused Google of “manipulating the search [results] for Hillary [Clinton] to bury the bad stuff.” Napolitano said that “we know” Google “has” manipulated search results relating to Clinton according to a "very extensive test," and that the result is an example of “the Google, Eric Schmidt [executive chairman of Google’s board of directors], President Obama, Democratic National Committee, West Wing circle that we all know exists.” But, according to CNNMoney, “Despite what you might have seen online, Google is not manipulating its search results to favor Hillary Clinton.”

    The Time Doocy Pushed A Conspiracy Theory About A Murdered Democratic Staffer. In July 2016, Democratic National Committee (DNC) staffer Seth Rich was murdered while walking home in his Washington, D.C., neighborhood. Conservatives subsequently suggested that he may have been murdered because he had helped WikiLeaks gain access to the DNC’s email servers (his family condemned these conspiracy theories). Fox & Friends picked up the story, with Doocy stating on air, “Some on the internet are suggesting, wait a minute, was [Rich] the source of the WikiLeaks DNC leaks?”

    Now when Doocy and Kilmeade run credulous reports based on something they saw "on the internet," the president is watching -- and taking them seriously.

  • FBI Director Puts To Rest Two Weeks Of Fox Lies About Trump's False Wiretap Claim

    ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Since March 4, President Donald Trump and Fox News have been feeding each other evidence and defenses to back up Trump’s false claim that his predecessor, former President Barack Obama, ordered a “wiretap” at Trump Tower. Fox figures, including Andrew Napolitano, Tucker Carlson, Sean Hannity, and Bill O’Reilly, have been backing up Trump’s claim, and Trump and White House press secretary Sean Spicer have in turn recycled their comments in their attempts to substantiate the original claim. On March 20, FBI Director James Comey debunked Trump’s original tweet accusing Obama of wiretapping, unequivocally stating, “I have no information that supports those tweets. … The Department [of Justice] has no information that supports those tweets.”

  • Report Confirms Fox News’ Napolitano Repeated Russian Media For His British Intelligence Conspiracy Theory

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    The New York Times has confirmed that Fox News legal analyst Andrew Napolitano sourced his false allegation that former President Barack Obama asked British intelligence to spy on President Donald Trump to a discredited former CIA analyst. This analyst, Larry C. Johnson, floated the conspiracy theory on the Russian state-sponsored news network RT on March 6, the week after Trump’s original accusation that Obama was responsible for an illegal wiretap.

    On March 13, Napolitano told hosts of Fox News’ Fox & Friends that Obama circumvented the American intelligence community to ask “the British spying agency” for “transcripts of conversations involving candidate Trump” without “American fingerprints.” Napolitano’s claims were cited by White House press secretary Sean Spicer while defending Trump’s baseless claims that Obama wiretapped Trump Tower during the 2016 presidential election.

    On March 14, Media Matters uncovered the link between Napolitano's claims and an interview Johnson gave to RT. The New York Times confirmed Media Matters'  reporting that Napolitano used Johnson as “one of the sources” for his “claim about British intelligence.” The Times also noted Johnson’s direct involvement in spreading false rumors that video existed of Michelle Obama using a racial slur against white people. From the March 17 article:

    Mr. [Andrew] Napolitano’s unlikely leap into global politics can be explained by his friendship with Mr. Trump, whom he met with this year to discuss potential Supreme Court nominees. Mr. Napolitano also has a taste for conspiracy theories, which led him to Larry C. Johnson, a former intelligence officer best known for spreading a hoax about Michelle Obama.

    [...]

    Mr. Johnson, who was himself once a Fox News contributor, said in a telephone interview that Mr. Napolitano called him on Friday and requested that he speak to The New York Times. Mr. Johnson said he was one of the sources for Mr. Napolitano’s claim about British intelligence.

    Mr. Johnson became infamous in political circles after he spread false rumors in 2008 that Michelle Obama had been videotaped using a slur against Caucasians. In the interview on Friday, Mr. Johnson acknowledged his notoriety, but said that his knowledge of surveillance of Mr. Trump came from sources in the American intelligence community. Mr. Napolitano, he said, heard about his information through an intermediary.

  • Trump Retweets Flawed Fox Segment Stoking Fear About Religious Visas

    ››› ››› NINA MAST & KATIE SULLIVAN

    President Donald Trump retweeted a segment from Fox News’ Fox & Friends that claimed “jihadis [are] using religious visa to enter US” just days after two federal judges temporarily halted his second attempt at a travel ban targeting a list of majority-Muslim countries. However, the Foxnews.com article the Fox & Friends segment was based on named no incidents of terrorism in the U.S. linked to Muslims here on the R-1 visa for religious workers, and a Media Matters search also found no such reports of terrorism linked to R-1 visas within the last ten years.

  • Trump Praises Fox & Friends: "I Like That Group Of Three People"

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    At a campaign rally in Nashville, Tennessee on March 15, President Donald Trump repeatedly attacked the press, saying, “They’re bad people, folks!” and calling the press “the fake, fake media.” Minutes after the rally, Trump appeared in a pre-taped interview with Fox News’ Tucker Carlson and praised the hosts of the network’s morning show, Fox & Friends. In the past, Trump has credited Fox & Friends as a significant aide in his becoming president.

    DONALD TRUMP: I saw this morning on Fox & Friends, I watch -- I like that group of three people, but they had a man who was saying "Trump is the greatest president ever, and there will never be one like him." Now, the thing is, I've only been there for like 50 days, but he was very enthusiastic, but he was talking -- he is a manufacturer, and I have taken off regulations by the thousands. And we are just -- we are just starting. We are just starting. So, there is great optimism about the economy, but we have to get the taxes reduced.

  • Trump Sycophant Tucker Carlson Legitimized Trump’s Wiretap Lie And Got Rewarded With An Interview

    ››› ››› ALEX KAPLAN & BRENNAN SUEN

    Fox host Tucker Carlson is scheduled to interview President Donald Trump for an interview to air tonight on Fox News. The interview comes after Carlson legitimized Trump’s claim that former President Barack Obama wiretapped Trump Tower -- an assertion that the chairman of the House Intelligence Committee has rejected. Carlson has admitted that Trump’s claim was not “literally accurate,” but called it “plausible” and said there was “a lot of evidence” supporting it.

  • Fox News Conspiracy Theory That Obama Asked British Intelligence To Wiretap Donald Trump Echoes RT Interview

    Spread By Infowars, Reddit, Breitbart, And Other Conspiracy Sites, The Wiretap Claim Goes Back To The Person Who Said There Was An Obama "Whitey" Tape

    ››› ››› BOBBY LEWIS

    Fox News’ senior judicial analyst, Judge Andrew Napolitano, claimed that former President Barack Obama asked a British intelligence agency to spy on President Donald Trump during the 2016 campaign and the transition period and to provide the former president with transcripts of Trump's conversations. Napolitano’s claim can be traced in part back to an interview on the state-sponsored Russian network RT with a former CIA official who has accused John Kerry of war crimes, spread the 2008 rumor about a supposed recording of former first lady Michelle Obama “railing against ‘whitey,’” and now is floating "sedition" charges against former Obama officials.

  • Fox News’ Reporting On Fired US Attorney Ignores His Investigation Of Fox News

    ››› ››› BRENNAN SUEN & CHRISTOPHER LEWIS

    In over 40 segments from March 11 through 13 that discussed President Donald Trump’s firing of Preet Bharara, who was U.S. attorney for the Southern District of New York, Fox News failed to disclose that Bharara was investigating multiple potential crimes committed by the network, including allegedly hiding financial settlements paid to women who accused former Fox News CEO Roger Ailes of sexual harassment.

  • Will Fox Continue Its CBO Smear Campaign With More White House Talking Points?

    Fox News Spent Days Attempting To Discredit The CBO In Advance Of Its Report Outlining That Millions Will Lose Health Insurance Under GOP Plan

    Blog ››› ››› ALEX MORASH

    Fox News pushed White House talking points attacking the Congressional Budget Office (CBO) in an attempt to discredit the nonpartisan scorekeeper before it released today’s report projecting the effects of the Republican plan to repeal Obamacare -- the American Health Care Act (AHCA). The report’s devastating findings -- that up to 24 million people would lose their health insurance coverage over the next decade under the GOP health care plan -- are now public. Will Fox News continue to borrow White House talking points to carry water for the disastrous plan?

    On March 13, the CBO reported that the number of Americans without health insurance would grow to a staggering 52 million people by 2026 under the GOP’s health care plan, AHCA, compared to an estimated 28 million who are projected to remain uninsured under current law. President Donald Trump’s administration and Republican leaders in Congress had tried to smear the CBO -- the nonpartisan research arm of Congress tasked with analysing the budgetary and economic impacts of legislative proposals -- in advance of the widely anticipated report, which many correctly predicted would find that the GOP plan will throw millions off their health insurance.

    White House officials began a campaign to discredit the CBO on March 8 when during a press briefing White House press secretary -- and renowned liar -- Sean Spicer questioned the work of the nonpartisan researchers at CBO, telling reporters that “if you're looking at the CBO for accuracy, you're looking in the wrong place.” This was an about-face from what the director of the Office of Management and Budget (OMB), Mick Mulvaney, stated on MSNBC’s Morning Joe earlier that day when he claimed “the only question” on the CBO scoring was whether it will it be “really good” or “great” for the Trump administration. Despite his initial optimism, Mulvaney too joined in on attacking the CBO on the March 12 edition of ABC’s This Week, downplaying the effectiveness of the office’s analysis and misleadingly claiming that the agency did not score the Affordable Care Act (ACA) -- also called Obamacare -- accurately. Secretary of Health and Human Services, Tom Price, also blasted the CBO on the March 12 edition of NBC’s Meet The Press.

    In the hours leading up to the CBO’s March 13 report release, Fox News figures attempted to discredit the organization with talking points straight from the Trump administration. Co-host Brian Kilmeade claimed on Fox and Friends that the CBO was tricked into scoring the ACA inaccurately because it did not score the mandate as a tax, adding that the CBO fell “hook, line, and sinker” for some sort of Democratic plan to bring about single-payer health care. On America’s Newsroom, Washington Examiner columnist Byron York claimed the Trump administration’s allegation that CBO had inaccurately scored the ACA years ago was “absolutely true.” On Outnumbered, co-host Melissa Francis claimed “the CBO does get everything wrong” and complained that the CBO underestimated the cost of Medicaid expansion under the ACA. On Fox Business’ Varney & Co., host Stuart Varney’s anti-CBO talking points were rebuffed by Harvard economist and former CBO director Douglas Elmendorf, who pointed out that the office correctly predicted that the number of uninsured would fall under ACA, it accurately projected premium increases under the law, and it actually overestimated the long-term cost of enacting Obamacare.

    As soon as the CBO’s devastating report on the short- and long-term effects of repealing Obamacare and enacting the AHCA was released this afternoon, Fox News turned to discredited New York Post columnist, former Trump economic adviser, and serial health care misinformer Betsy McCaughey to double down on its campaign against the CBO. McCaughey slammed the report as “implausible” for finding that tens of millions would lose health insurance coverage under the Republican health care plan, but happily accepted the same report’s finding of marginal deficit reductions stemming from the repeal of health insurance subsidies to low-income Americans. From the March 13 edition of Fox’s Your World with Neil Cavuto:

    According to an independent analysis of the CBO’s Affordable Care Act estimates from the Commonwealth Fund, the office’s health care policy analysis regarding the ACA actually “proved to be reasonably accurate” and was thrown off by Supreme Court decisions and GOP political obstruction that it had no way to forecast. Even James Capretta of the conservative American Enterprise Institute warned that it may “tempting for GOP leaders to say CBO is wrong” but it would be difficult to “make a credible case” that the repeal plan would not reduce the number of people with health insurance.