Face the Nation

Tags ››› Face the Nation
  • Following Dramatic Drop In Coverage, U.S. Senators Condemn Irresponsible Lack Of Climate Change Coverage

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    U.S. senators are calling on broadcast networks to fulfill their duty and bolster their news coverage of climate change, after a Media Matters study found that the networks dramatically decreased their coverage of climate change in 2016, during a campaign in which the U.S. elected a climate denier as president.

    Sens. Sheldon Whitehouse (D-RI) and Brian Schatz (D-HI) issued statements this week calling on the major broadcast networks to fulfill their responsibility and provide audiences with essential reporting on the impacts of and science surrounding climate change, as well as related policies. The senators’ statements were made in response to a study by Media Matters finding that in 2016, evening newscasts and Sunday shows on ABC, CBS, and NBC, as well as Fox Broadcast Co.'s Fox News Sunday, collectively decreased their total coverage of climate change by 66 percent compared to 2015.

    Sen. Whitehouse stated: 

    The Trump presidency has brought into sharp focus the critical responsibility of an independent news media to cover the science and policy of climate change. … Donald Trump ran a campaign blissfully unconcerned about climate change, even referring to it as a "hoax." Now President Trump has an ardent climate change denier who received millions from big polluters running the EPA, the former CEO of ExxonMobil heading up the State Department, and other industry operatives making decisions that affect the health and safety of American families. More than ever, Americans will need the free press to deliver the real facts on climate change. We don’t have time to waste on alternative ones.

    Sen. Schatz echoed Whitehouse’s sentiment, stating: 

    In a year when the American people were deciding who our next leader should be, you would think there would have been more discussions about climate change in our news programs, not less. This isn’t just shameful, it’s irresponsible. The climate is changing, and it’s affecting everything from the weather to our national security and our economy. Its impacts are already being felt and the American people deserve to know more about it.

    Indeed, as Media Matters found, during the campaign, ABC, CBS, NBC, and Fox did not air a single segment about the ramifications and impacts of a Trump or Hillary Clinton administration as they relate to climate change. 

  • How Broadcast Networks Covered Climate Change In 2016

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    In 2016, evening newscasts and Sunday shows on ABC, CBS, and NBC, as well as Fox Broadcast Co.'s Fox News Sunday, collectively decreased their total coverage of climate change by 66 percent compared to 2015, even though there were a host of important climate-related stories, including the announcement of 2015 as the hottest year on record, the signing of the Paris climate agreement, and numerous climate-related extreme weather events. There were also two presidential candidates to cover, and they held diametrically opposed positions on the Clean Power Plan, the Paris climate agreement, and even on whether climate change is a real, human-caused phenomenon. Apart from PBS, the networks also failed to devote significant coverage to climate-related policies, but they still found the time to uncritically air climate denial -- the majority of which came from now-President Donald Trump and his team.

  • STUDY: Women’s Voices Marginalized In 2016 News Coverage Of Foreign Affairs And National Security

    ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Women accounted for just one-quarter of total guests discussing foreign affairs and national security in 2016 during prime-time programming on CNN, Fox News, MSNBC and on the five major Sunday political talk shows. This stark disparity between women and men is actually a slight improvement over previously established trends for 2015 and 2014, but more work remains to be done to better include perspectives from women. Over the last 3 years, Media Matters has partnered with Foreign Policy Interrupted to expose and address gender disparities in news coverage of foreign affairs and national security.

  • Mainstream Outlets Are Normalizing Trump's Impeachable Offense

    Blog ››› ››› TIMOTHY JOHNSON

    During the first month of Donald Trump’s presidency, broadcast evening news shows and Sunday political talk shows devoted a total of just over 10 minutes to discussing the allegation that Trump is violating the U.S. Constitution by receiving foreign government payments. The scant reporting that did address this issue failed to mention that such conduct is an impeachable offense. 

    Article I, Section 9 of the Constitution, known as the Emoluments Clause, creates a broad prohibition on federal officeholders, including the president, receiving payments from foreign governments without the consent of Congress. It reads: “No title of nobility shall be granted by the United States: and no person holding any office of profit or trust under them, shall, without the consent of the Congress, accept of any present, emolument, office, or title, of any kind whatever, from any king, prince, or foreign state.”

    The provision is much broader than a ban on receiving bribes. According to legal experts, even “fair market value transactions that result in any economic profit or benefit” count as an emolument, because the Founding Fathers wanted a “prophylactic” rule aimed at preventing even the appearance of corruption.

    A president’s violation of the clause is an impeachable offense.

    According to legal experts, Trump’s retention of an ownership interest in the Trump Organization as president means that he has been violating the Constitution since the moment he took the oath of office. Indeed, just two days after the inauguration, the watchdog organization Citizens for Responsibility and Ethics in Washington (CREW) filed a lawsuit in federal court “to stop President Trump from violating the Constitution.” A press release about the suit notes that the president “is now getting cash and favors from foreign governments, through guests and events at his hotels, leases in his buildings, and valuable real estate deals abroad.” (Other presidents have avoided violating the clause by placing their assets into an independently controlled blind trust, something Trump has refused to do.)

    In what should serve as a prompt for investigative journalists, the exact nature of the emoluments Trump has received is unclear in many instances due to Trump’s refusal to release his tax returns. As Emoluments Clause expert Zephyr Teachout, an associate law professor who is a lawyer on CREW’s lawsuit, explained in The Washington Post, while some emoluments Trump is receiving are known -- including rent paid by the Qatari state airline at a Trump property, licensing fees paid by several foreign countries for rights to the TV show The Apprentice, and construction permits granted by the Indian government -- the full extent of his violations is unknown because “Trump hasn’t disclosed any information about his finances.”

    In spite of Trump’s secretive business dealings, two concrete new violations emerged during the first month of his presidency.

    According to a February 9 report from Politico, “A lobbying firm working for Saudi Arabia paid for a room at Donald Trump’s Washington hotel after Inauguration Day, marking the first publicly known payment on behalf of a foreign government to a Trump property since he became president.” The article notes that the payment “raises questions about whether it represents a violation of the foreign emoluments clause.”

    Politico quoted Obama ethics attorney Norm Eisen, who described the payment as part of a “systemic problem,” and constitutional law expert Laurence Tribe, who said, “This example is bound to be one of a vast stream of instances.” Both Tribe and Eisen are lawyers on CREW’s lawsuit.

    Then The Associated Press reported on February 14 that Trump was set to score an “unlikely” legal win in China by way of a “trademark for building construction services” following “a decade of grinding battle in China's courts.” According to the report, the legal victory “could signal a shift in fortune for the U.S. president's intellectual property in China. At stake are 49 pending trademark applications -- all made during his campaign -- and 77 marks already registered in his name, most of which will come up for renewal during his term.” (China announced the trademark two days after AP’s article.)

    As the AP report aptly noted, “Trump's foreign trademarks have raised red flags with ethics lawyers across the political spectrum who say they present grave conflicts of interest and may violate the emoluments clause of the U.S. Constitution.” (Indeed, a post at the libertarian Volokh Conspiracy blog concluded that the trademark grant qualifies as an emolument received by Trump.)

    The nation’s leading news programs have insufficiently covered a story about a president openly taking actions that not only violate the Constitution but also are grounds for impeachment.

    CBS Evening News, ABC World News Tonight, and NBC Nightly News have each devoted a single segment to foreign payments to Trump.

    A January 20 CBS Evening News segment didn’t mention the Emoluments Clause explicitly, but it included an interview with George Washington University law school professor Steven Schooner, who explained how Trump can profit from foreign governments via the Trump Organization.

    ABC World News Tonight and NBC Nightly News each devoted brief segments on January 23 to CREW’s lawsuit.

    In total, the issue was covered for just over seven minutes on broadcast nightly news between January 20 and February 20. None of the segments mentioned violating the Emoluments Clause is an impeachable offense:

    Sunday political talk shows provided even less coverage. During the January 22 broadcast of ABC’s This Week, host George Stephanopoulos directly asked White House counselor Kellyanne Conway and Sen. Minority Leader Chuck Schumer (D-NY) about Trump and the Emoluments Clause. During the January 29 edition of NBC’s Meet the Press, host Chuck Todd asked White House chief of staff Reince Priebus why Muslim-majority countries with business ties to Trump were left out of Trump’s travel ban, although the Emoluments Clause was never directly cited. CBS’ Face the Nation, Fox Broadcasting Co.’s Fox News Sunday, and CNN’s State of the Union all failed to discuss the issue.

    Sunday show coverage of the issue totaled just under four minutes, with no discussion of how the offense is grounds for impeachment:

    Methodology:

    Media Matters searched Nexis transcripts for ABC, NBC, CBS, Fox News, and CNN for "emoluments," "emolument," "Trump Organization," "Trump Hotel," Trump w/10 “trump international hotel,” Trump w/10 impeach, Trump w/10 constitution, Trump w/10 "conflict of interest," Trump w/10 conflicted, Trump w/10 payment, Trump w/10 “foreign payment,” and Trump w/10 divest. We identified segments that mentioned foreign payments to Trump in the context of conflict-of-interest questions and/or the Emoluments Clause directly, and then counted those segments for time in iQ media.

    Graphics by Sarah Wasko.

  • STUDY: Cable And Broadcast Coverage Of The Economy Spiked After The Election

    Representation Of Economists Remained High In Fourth Quarter As Surprising Election Result Forced Outlets To Scramble For Explanations

    ››› ››› ALEX MORASH & CRAIG HARRINGTON

    The final quarter of 2016 saw an increase in cable and broadcast news coverage of the economy from the prior three-month period. Yet the proportion of economic coverage that focused on economic inequality decreased sharply as attacks on progressive economic policies rose. Fox News led the charge in attacking progressive policies and health care reform throughout the fourth quarter of the year, while the leading defender of progressive initiatives, MSNBC, aired most of its economic coverage after Election Day. The relative proportion of economists booked as guests during economic news segments remained higher than in years past but dropped as a percentage from the third to fourth quarters of 2016. The proportional representation of women in cable and broadcast evening news discussions of the economy reached a record, but dispiriting, high in the fourth quarter at a mere 30 percent of all guests.

  • STUDY: Broadcast And Cable News Largely Ignored Xenophobic Shooting Of Indian Immigrants

    Fox News’ 14 Seconds Of Coverage Continues Its Pattern Of Dismissing Hate Crimes Against People Of Color

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Broadcast and cable news largely ignored the February 22 shooting of two Indian immigrants in Kansas in which the suspected attacker told the victims to “get out of my country,” devoting mere minutes to the attack. Fox News’ virtual failure to cover the attack fits into the network's larger pattern of severely downplaying hate crimes aimed at people of color.

  • Trump’s Russia Ties Conspicuously Absent From Fox News Sunday

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    The ongoing saga surrounding reported entanglements between President Donald Trump, his current and former aides, and the Russian government was a leading topic of discussion for hosts and guests during the February 26 editions of the Sunday morning news shows -- except for Fox News Sunday, where the controversy was barely mentioned.

    The Trump administration has been dogged for months by rumors and allegations that members of the president’s inner circle had improper or compromising interactions with agents of the Russian government during the campaign. Michael Flynn was recently forced to resign as national security adviser after details became public about his possibly illegal discussions about lifting U.S. sanctions on Russia with a Russian ambassador before Trump’s inauguration. Trump himself has been briefed by American intelligence authorities about reports that Russian operatives may have “compromising personal and financial information” about him in their possession.

    In the past several days, outlets including CNN, The Associated Press, and The Washington Post reported that White House chief of staff Reince Priebus had reached out to members of the intelligence community and Republican congressional leaders for help in tamping down stories regarding the Trump administration and Russia. In response to those reports, Trump has lashed out at news outlets, falsely calling the stories “FAKE NEWS,” and White House press secretary Sean Spicer blacklisted several news outlets from taking part in a February 24 press briefing. The commotion last Friday surrounding Trump’s potential relationships with Russia and his administration’s handling of the situation led one Republican member of Congress -- Rep. Darrell Issa (R-CA) -- to call for a full investigation by an independent special prosecutor.

    For most of the Sunday shows this week, the continuing story was a major part of the day's conversation. NBC Meet the Press host Chuck Todd, summarizing the most recent news on Trump and Russia, even pointed out that Trump’s war on the press always “seems to escalate” whenever new developments arise in the story about his ties to Russia. All told, four of the major Sunday shows -- ABC’s This Week, CBS’s Face the Nation, CNN’s State of the Union, and NBC’s Meet the Press -- dedicated a total of more than 49 minutes to the topic, with at least two full segments on the scandal on each. In contrast, Fox News Sunday barely covered it, featuring only a single question and response on Russia that added up to barely more than a minute.

    Along with mostly ignoring the most recent Russia scandal, the Fox show featured a guest defending Trump’s attacks on the media. The network, which was previously instrumental in helping normalize Trump’s cozy relationship with Russian President Vladimir Putin, seems bent on helping Trump normalize his crusade against media outlets that are trying to get to the bottom of these connections.

  • The White House Put Stephen Miller On Four Sunday Shows To Dodge, Lie, And Attack The Media

    Meanwhile, The White House Freeze-Out Of CNN Continues

    ››› ››› NINA MAST & CRISTINA LóPEZ G.

    The Trump administration offered White House senior adviser Stephen Miller -- and reportedly no one else -- to appear on the Sunday morning political talk shows of ABC, NBC, CBS, and Fox Broadcasting Co. In his appearances on the four shows, Miller repeatedly dodged questions, made blatantly false claims, and attacked the media. Recent profiles of Miller have highlighted his extreme ideological views, his close relationship with Stephen Bannon, and the “enthusiasm” of white nationalists like Richard Spencer over his role in the administration.

  • STUDY: Evening Cable News Devoted Nearly 250 Segments To Wikileaks Emails In The 5 Weeks Before The Election

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ & ROB SAVILLO

    In the five weeks before the November 8 presidential election, evening cable and broadcast news, major newspapers, and the Sunday morning broadcast network political talk shows combined to flood the media landscape with coverage of hacked emails released by Wikileaks, according to an analysis by Media Matters.

    After its July release of emails that were stolen from the Democratic National Committee, Wikileaks released a daily stream of hacked emails from Hillary Clinton campaign chairman John Podesta starting in early October.

    Between October 4 and November 8, weekday evening cable news aired a combined 247 segments either about the emails or featuring significant discussion of them; evening broadcast news and the Sunday morning broadcast network political talk shows aired a combined 25 segments; and five of the country’s most-circulated daily newspapers -- Los Angeles Times, The New York Times, USA Today, Wall Street Journal, and The Washington Post -- published a combined 96 articles about the emails released by Wikileaks in their print editions.

    Following Donald Trump’s presidential victory, the U.S. intelligence community released a report with its assessment that “Russian President Vladimir Putin ordered an influence campaign in 2016 aimed at the US presidential election.” The assessment, which represents the view of the 16 federal intelligence agencies, concluded “with high confidence” that as part of this effort, “Russian military intelligence (General Staff Main Intelligence Directorate or GRU) used the Guccifer 2.0 persona and DCLeaks.com to release US victim data obtained in cyber operations publicly and in exclusives to media outlets and relayed material to WikiLeaks.”

    In response to mounting evidence that Russia sought to swing the election in Trump’s favor, in part through allegedly releasing hacked emails through channels like Wikileaks, Trump and his allies have in recent months downplayed the impact of the hacks. Trump, who has repeatedly sought to de-emphasize Russia’s alleged role in the election-related hacking to begin with, has also argued that the hacks had “absolutely no effect on the outcome” of the election. As ThinkProgress noted, “This was not the view of candidate Trump, who talked about Wikileaks and the content of the emails it released at least 164 times in last month of the campaign.”

    And Trump wasn’t alone.

    Media Matters’ review shows that news media treated the emails released by Wikileaks a major news story in the lead-up to the election. (It’s important to note that this is only a quantitative study; Media Matters did not attempt to assess the quality of articles and news segments about the hacked emails. A segment or article criticizing coverage of the emails or highlighting suspicions about Russia’s potential involvement was counted the same as a segment or article breathlessly promoting the contents of the hacked emails.)

    Data-driven news site Fivethirtyeight.com determined that the hacked emails released by Wikileaks were “almost exclusively an October story. Over 72 percent of people who searched for Wikileaks from June onward did so during October or the first week of November. Interest really got going with [Wikileaks Editor-in-Chief] Julian Assange’s press conference on Oct. 4.” We reviewed transcripts and articles beginning on October 4, when Assange first announced during a press conference that Wikileaks would release additional information pertaining to the election, through November 8, Election Day.

    Evening cable news -- defined as shows airing weekdays from 5 p.m. through 11 p.m. Eastern Standard Time on CNN, Fox News Channel, and MSNBC -- devoted massive coverage to the Wikileaks story, with Fox leading the way. In total, Fox News aired 173 segments over the course of the period studied. Fox also aired teasers 64 times to keep audiences hooked throughout broadcasts. The hacked emails were also mentioned in passing by a guest, correspondent, or host 137 times during additional segments about other topics.

    Fox’s coverage was a near-daily obsession for its evening news hosts. Four of the six programs in the study ran at least one segment every weekday or nearly every weekday between October 7 and November 7. Special Report with Bret Baier ran segments every weekday between October 7 and November 4; On the Record with Brit Hume ran segments every weekday between October 7 and November 7; The Kelly File ran segments on all but four weekdays between October 7 and November 7 (and on those four days, Wikileaks was still mentioned in passing at least once); and Hannity ran segments nearly every weekday between October 7 and November 7 (excluding October 10 and 20, the latter of which featured at least one mention of the story).

    CNN aired the second most Wikileaks coverage, with 57 segments teased to audiences 21 times and an additional 75 mentions during segments about other topics. MSNBC aired only 17 segments teased six times and tallied 23 mentions during additional segments. (MSNBC’s 6 p.m. hour, which at the time aired With All Due Respect, was not available in Nexis and was therefore excluded from this analysis).

    On broadcast network news, the numbers are smaller, but over the course of the period studied, the networks each aired a significant number of segments on their evening news programs and Sunday morning political talk shows. ABC programs World News Tonight and This Week with George Stephanopoulos devoted the most coverage to the Wikileaks emails, with 10 segments and five mentions during additional segments combined. CBS’ Evening News and Face the Nation with John Dickerson followed, with nine segments and three mentions during additional segments combined. NBC’s Nightly News and Meet the Press with Chuck Todd aired just six segments and 12 mentions during additional segments combined.

    The five major newspapers we studied each published numerous articles in their print editions (we did not include online coverage) about the Wikileaks emails in the month before the election, but three stood out from the rest. The New York Times and Wall Street Journal each published 27 articles about the emails and mentioned them in 26 and 10 other articles, respectively. The Washington Post was the third paper in this group with 26 articles about the Wikileaks emails published and mentions in 14 additional articles.

    USA Today published 11 articles about the Wikileaks emails and mentioned them in three other articles while Los Angeles Times ran just five stories and mentioned the Wikileaks emails in only seven other articles.

    As was the case with Trump, conservative media figures who hyped and encouraged reporting on hacked emails quickly adjusted their views on the significance of the hacked emails during the presidential transition period. After touting the release of the stolen emails, credulously reporting on numerous illegally obtained emails published by Wikileaks, encouraging Trump to “just read” the stolen emails at campaign rallies, advising Trump to “study[] Wikileaks,” and repeatedly providing a platform for Assange to promote the publication of the stolen emails, right-wing media figures downplayed the influence the disclosure of the emails had on the 2016 campaign. Taking the lead from Trump's transition team, some right-wing media figures then argued that “no one can articulate or specify in any way that” the publication of the private emails “affected the outcome of our election.”

    Although right-wing media figures have claimed that there is “no indication that” the publication of the private emails “affected the election,” the breathless reporting on the contents of the Wikileaks disclosures by media outlets played into the hands of the Russian government’s “influence efforts to … amplif[y] stories on scandals about Secretary Clinton and the role of Wikileaks in the election campaign,” according to the intelligence community’s report. Days after the first trove of private emails was published by Wikileaks, a group of former top national security officials and outside experts warned “the press … to be cautious in the use of allegedly ‘leaked’ information,” which “follows a well-known Russian playbook.”

    The Washington Post’s Anne Applebaum summarized the strategy in an interview with Slate months before the first disclosure of Podesta’s personal emails:

    I didn’t think about the United States because I thought the United States is too big, American politics isn’t moved by these smaller amounts of money the way that Czech politics are or Polish politics are. But I hadn’t thought through the idea that of course through hacking, which is something they’re famously very good at, that they could try and disrupt a campaign. And of course the pattern of this is something we’ve seen before: There’s a big leak, it’s right on an important political moment, it affects the way people think about the campaign, and of course instead of focusing on who did the leak and who’s interest it’s in, everyone focuses on the details, what’s in the emails, what did so-and-so write to so-and-so on Dec. 27, and that’s all that gets reported.

    The press could have seen this coming. On the August 24, 2016, edition of The Kelly File, then-Fox News host Megyn Kelly interviewed Wikileaks editor-in-chief Julian Assange, who used the platform to hype the “material” Wikileaks planned to publish, and announced it would be released in “several batches.” Kelly asked Assange if he thought the information in his “possession could be a game changer in the US election.” Assange said the effectiveness of the release “depends on how it catches fire in the public and in the media.”

    Methodology

    Media Matters reviewed the Nexis database for news transcripts and articles that mentioned Julian Assange or Wikileaks approximately within the same paragraph as variations on any of the following terms: Hillary Clinton, Democratic National Committee, DNC, or John Podesta. We included cable news networks’ weekday evening programming (5:00 p.m. through 11:00 p.m.) on CNN, Fox News Channel, and MSNBC; the evening news shows (ABC’s World News Tonight, CBS’ Evening News, and NBC’s Nightly News) and Sunday morning political talk shows (ABC’s This Week with George Stephanopoulos, CBS’ Face the Nation with John Dickerson, and NBC’s Meet the Press with Chuck Todd) on ABC, CBS, and NBC; and five of the most-circulated daily print newspapers: Los Angeles Times, The New York Times, USA Today, Wall Street Journal, and The Washington Post. (MSNBC’s 6:00 p.m. hour, which hosted With All Due Respect was not available in Nexis and was therefore excluded from the analysis).

    Data-driven news analysis website Fivethrityeight.com determined the hacked emails released by Wikileaks “was almost exclusively an October story. Over 72 percent of people who searched for Wikileaks from June onward did so during October or the first week of November. Interest really got going with Julian Assange’s press conference on Oct. 4.” Therefore, we reviewed articles beginning on October 4, 2016, when Assange first announced during a press conference that Wikileaks would release additional information pertaining to the election, through November 8, 2016, Election Day.

    For television, we coded as “segments” news segments where the hacked emails released by Wikileaks were the stated topic of discussion, and we also coded as “segments” when signification discussion about the hacked emails from Wikileaks occurred during segments with a different initially stated topic or during multi-topic segments. We defined significant discussion as at least two or more speakers discussing the hacked emails to one another during the course of the segment. We determined the start of a segment to be when the show’s host introduced either the topic or guests and determined the end of a segment to be when the show’s host concluded discussion or bid farewell to the show’s guests.

    We coded as “mentions” comments made by a speaker about the hacked emails without any other speaker in the segment engaging. We coded as “teasers” introductions by the host of upcoming segments on the hacked emails where the segment in question did not immediately follow.

    For print, we coded as “articles” news stories and opinion pieces where the hacked emails were mentioned in the headline or the lead of the story or article. If the hacked emails were used as a piece of evidence within a larger story or used to provide context, those were coded as “mentions within an article.”

  • Ethics Clearances For Trump's Nominees Won't Be Completed Before Hearings, Most Sunday Shows Don't Care

    ››› ››› DINA RADTKE

    Most Sunday news shows gave little attention to reports detailing the Office of Government Ethics’ (OGE) concerns that it will not be able to complete background checks on all of President-elect Donald Trump’s cabinet nominees in time for their confirmation hearings. Despite the confirmation hearings beginning this week, CBS’ Face the Nation was the only show to devote significant time to the story.  

  • Sunday Shows Largely Ignore NC GOP's "Unprecedented Power Grab”

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS

    Sunday morning political shows almost entirely ignored the unprecedented move by North Carolina Republicans to significantly limit the executive powers of the incoming Democratic governor.

    On December 14, Republicans in the North Carolina state legislature launched a three-day special session for the sole purpose of introducing “a flurry of bills … to undermine [incoming Democratic Governor Roy] Cooper by stripping him of his ability to make key appointments to state and local boards and mandating, for the first time, legislative approval of his cabinet,” The New York Times reported. The Times added that the “significant shackling of the governor’s authority” may result in lawsuits from the incoming administration against the state legislature.

    CNN.com reported that the Republican legislature's "unprecedented power grab" includes legislation to “block Cooper from appointing any members to the state Board of Education and to the board of trustees for the University of North Carolina system,” and to slow lawsuits from reaching the majority Democratic-appointed state Supreme Court. The legislation also will revert to a partisan election process for filling vacancies at appellate level state courts.

    Despite North Carolina Republicans’ “brazen bid for permanent power,” the Sunday morning political shows of December 18 all but ignored their unprecedented actions. A Media Matters review of ABC’s This Week, CBS’ Face the Nation, NBC’s Meet the Press, CNN’s State of the Union, and Fox Broadcasting Co.’s Fox News Sunday found that only Meet the Press discussed the situation in one brief segment that lasted less than three minutes.

    Host Chuck Todd opened a discussion on Meet the Press about the events in North Carolina by describing them as “perfectly legal” due to Republicans’ “veto-proof majority.” (In fact, a legal challenge against North Carolina Republicans’ actions may be looming.) The segment also featured misinformation from CNBC’s Rick Santelli, a right-wing commentator sometimes credited for “launching the tea party movement,” who bizarrely transformed a story about a state political party’s power grab into a complaint that “the federal government gets too much control in various states.”

    Other national and internet media outlets have given this story the detailed reporting and thoughtful analysis it demands. Slate’s Mark Joseph Stern wrote that the “last-minute power grab marks an alarming departure from basic democratic norms” and is “a blatant attempt to overturn the results of an election by curtailing judicial independence and restructuring the government to seize authority lawfully delegated to the incoming Democratic governor.” The New York Times and Washington Post editorial boards excoriated North Carolina Republicans’ "novel strategy to subvert the will of the voters" in a “graceless power grab.” And as elections law expert Rick Hasen explained, some of the measures are so extreme that they could spur “potential Voting Rights Act and federal constitutional challenges” on the basis that “the legislature would potentially be diluting minority voting power and making minority voters worse off."

    Nonetheless, Sunday shows appear to be following the poor example set by broadcast news shows, which Media Matters previously found completely ignored the story for several days.

    Methodology:

    Media Matters searched Snapstream and iQ Media for mentions of “North Carolina” on the December 18 editions of CNN’s State of the Union, ABC’s This Week, CBS’ Face the Nation, NBC’s Meet the Press, and Fox Broadcasting Co.’s Fox News Sunday.

  • Sunday Show Hosts Fail To Hold Trump Surrogates Accountable For His Voter Fraud Lies 

    Journalists Must Be Better Prepared In The Trump Era

    Blog ››› ››› CAT DUFFY

    Sunday show hosts failed to sufficiently press Donald Trump's surrogates on the president-elect’s blatant lies about voter fraud in the 2016 election. Journalists must raise the bar even higher when interviewing Trump and his surrogates, from merely calling out falsehoods to actively putting statements into context and offering facts and data. Failure to aggressively push back on lies and contextualize misleading statements in the “post-truth” era of Trump risks leaving viewers unclear about which party is ultimately correct and tells them only what they don’t know, rather than ensuring they are informed.

    On November 27, Trump tweeted, “I won the popular vote if you deduct the millions of people who voted illegally.” In fact, Hillary Clinton, the Democratic presidential nominee, is expected to win the popular vote by about 2.5 million votes. Additionally, the Washington Post’s Phillip Bump found just three documented cases of voter fraud in the 2016 presidential election. Nevertheless, Trump’s surrogates later defended his lie in a conference call with reporters.

    On December 4, CBS host John Dickerson interviewed Reince Priebus, who Trump has tapped for White House chief of staff, on Face the Nation and addressed Trump’s claims that he would have won the popular vote if not for mass voter fraud:

    While Dickerson did tell Priebus that “there is no evidence” that millions voted illegally, he made a series of missteps. First, he allowed Priebus to cite a Wall Street Journal op-ed that recycled discredited evidence, failing to note that the evidence was flawed and misleading. Second, while Dickerson asked if Trump needs to “tighten up his standards of proof,” he allowed Priebus to redirect the conversation away from Trump’s lies to a discussion of Trump’s penchant for tweeting in general. Finally, Dickerson never mentioned any of the numerous studies that show that claims of widespread voter fraud are false.

    CBS compounded the problem by issuing a tweet that merely read “Reince Priebus: ‘It’s possible’ millions voted illegally.” Several media outlets have recently botched their headlines and tweets when reporting on false statements made by Trump, omitting context that would illustrate the inaccuracies.

    CBS later deleted the tweet, replacing it with this one:

    The second CBS tweet still drew criticism from media observers for its failure to note that Trump’s claim is false.

    ABC’s George Stephanopoulos interviewed Vice President-elect Mike Pence on This Week and also raised the question of Trump’s voter fraud tweets:

    Stephanopoulos did repeatedly press Pence to offer evidence for Trump’s claim and consistently pointed out that these claims of voter fraud are false, but he failed to provide counter-evidence to effectively establish that Trump was wrong. Stephanopoulos pushed back on Pence when he cited a Pew Research Center study as evidence that Trump’s voter fraud claims could be true, noting that the authors of the study said “it is not any evidence about what happened in this election.” This pushback, however, was insufficient to properly contextualize for the audience why this evidence is flawed, leaving it up to them to figure out which Pew study is being cited and why it doesn’t apply. Stephanopoulos also neglected to cite studies that provide persuasive proof that claims of voter fraud are grossly exaggerated and largely inaccurate.

    Given the total lack of proof for the right-wing’s voter fraud claims, journalists must be prepared to more thoroughly press Trump surrogates if he continues to lie. And more generally, journalists must be armed with the facts and data they need to hold surrogates accountable on the variety of issues about which President-elect Trump lies. In what has been dubbed a “post-truth” presidency, it will no longer be sufficient to merely say “that’s false.” Journalists must call out instances of cherry-picked data or flawed sources and counteract the misuse of data. Journalists can and must harness the power of fact-checking by using studies and data to relentlessly press Trump and his surrogates in order to convey the truth to the American public.