David Asman

Tags ››› David Asman
  • 10 Times Media Figures Demanded The Recusal Of An Attorney General

    Meanwhile, Calls Grow For Attorney General Jeff Sessions To Recuse Himself From An Investigation of Trump's Ties To Russia

    ››› ››› JARED HOLT

    On March 1, the news broke that Attorney General Jeff Sessions had spoken to Russia’s ambassador to the United States during Trump’s campaign, for which he was an official surrogate, despite his assurance to Congress during his confirmation hearing that he “did not have communications with the Russians.” Sessions is currently overseeing investigations into Russian connections with Trump’s campaign. During the 2016 campaign, media figures were quick to call for then-Attorney General Loretta Lynch’s recusal from the investigation into Hillary Clinton’s private email server after Lynch met with former President Bill Clinton on an airport tarmac. 

  • Voter Fraud Myths Pushed By Trump Have Long Been Propagated By Right-Wing Media


    Throughout his campaign, and continuing now as President, Donald Trump has made a series of baseless claims alleging mass voter fraud in order to either preemptively cast doubt on the election results, or to dispute the fact he didn’t win the popular vote. Trump’s allegations, which ranged from “people are going to walk in” and “vote ten times,” to claiming “he would have won the popular vote had it not been for millions of illegal votes,” and most recently his decision to ask for “a major investigation into voter fraud” are based on a series of myths that right-wing media have pushed for years -- including the arguments that strict voter ID laws are needed to prevent voter fraud, that dead people are voting, and that there is widespread noncitizen voting.

  • Here's How Conservative Media Are Distorting China's Revised Coal Data To Undermine U.N. Climate Talks

    ››› ››› DENISE ROBBINS

    The New York Times recently reported that China had released new data showing that the country has burned significantly more coal in recent years than previously thought. Conservative media are alleging that China is "lying" and using this news to undermine the upcoming United Nations climate conference in Paris, where nations hope to reach an international climate change agreement. But experts say China's revised data, which has been known to policymakers for months, is a result of improved accounting -- not deception -- and has already been incorporated into the international negotiations.

  • Fox News Still Doesn't Understand The ACA's Risk Corridors

    Blog ››› ››› JUSTIN BERRIER

    Fox News launched a new false attack on the Affordable Care Act's risk corridor provision, suggesting that the program which shuffles money between private insurance companies would cost taxpayers $5.5 billion.

    On the March 5 edition of Fox's America's News HQ, co-host Greg Jarrett and Fox Business host David Asman promoted the GOP claim that the ACA's risk corridor provision is a "taxpayer funded bailout" for insurance companies, suggesting that an estimated $5.5 billion in payments over the next year contradicted President Obama's promise that there would be no more bailouts and that the ACA would not add to the deficit. Asman further claimed the administration is "calling it a temporary pool of money. Now maybe if you believe that Obamacare wasn't going to cost a dime, you'll buy that explanation. But most of the time when the government sends money in to that degree, into these companies, it doesn't get the money back":

    The distortion that risk corridors are an insurance company bailout is a frequent theme on Fox, but this latest narrative is especially misleading. What the Fox hosts failed to acknowledge is that the estimated $5.5 billion payment doesn't come from taxpayers, but from the insurance companies themselves. The risk corridor provision transfers money from insurance companies with healthier risk pools to companies with less healthy risk pools with higher than anticipated costs. 

    While the federal government may be required to subsidize some of the payment in extreme circumstances, White House officials expect that the entire risk corridor cost over the next year will be borne by the insurance companies themselves. As Bloomberg reported:

  • Fox's False Warning That Medicaid Expansion Will Bankrupt States

    Blog ››› ››› JUSTIN BERRIER

    Fox Business host David Asman baselessly speculated that health care reform's Medicaid expansion could bankrupt states, a prediction at odds with economic experts who have declared the expansion "a very favorable financial deal for states."

     The Affordable Care Act allows states to expand Medicaid programs to provide coverage for people whose income falls below 138 percent of the federal poverty level. Initially, the federal government covers the full cost of new enrollees. After 2016, the federal government will continue to pay 90 percent of the program's cost.

    On the December 11 edition of Fox News' America's News HQ, Asman warned that new Medicaid enrollees who became eligible for coverage due to the Affordable Care Act's would be covered at  "an extraordinary extra cost to taxpayers." Asman went so far as to claim the cost could bankrupt states:

    ASMAN:  States are spending 30 - 40 percent of their entire budget on Medicaid. And as these more people sign on to Medicaid because of Obamacare, they're going to not only cost us taxpayers more money on the federal level, but they may make some states go bankrupt, because they won't be able to keep up with all those extra Medicaid patients.

    Expanding Medicaid would not only not bankrupt states, according to the Center on Budget and Policy Priorities (CBPP), it "will add very little to what states would have spent on Medicaid without health reform." CBPP found that "Expanding Medicaid is thus a very favorable financial deal for states":

  • Cass Sunstein Received Death Threats After Fox News Smear Campaign Led By Glenn Beck

    Blog ››› ››› OLIVER WILLIS

    Beck, SunsteinFormer Obama administration official Cass Sunstein writes that he received death threats and hate mail at his unlisted home address after Fox News launched a smear campaign against him. After Sunstein's nomination and confirmation in 2009, then-Fox host Glenn Beck attacked him and his work for years, invoking mass murderers, totalitarianism and conspiracy theories in conjunction with his name.

    Sunstein served as Administrator of the White House Office of Information and Regulatory Affairs in the first Obama administration from September 2009 to August 2012.

    As Mother Jones notes, Sunstein writes in his upcoming book, Simpler: The Future of Government, that Beck "developed what appeared to be a kind of an obsession with me." Sunstein compares Beck's attacks to the "Two Minutes Hate" from the classic novel 1984, where citizens were forced to watch films depicting enemies of the totalitarian party.

    Sunstein also notes that he "began to receive a lot of hate mail, including death threats, at my unlisted home address. One of them stated, 'If I were you I would resign immediately. A well-paid individual, who is armed, knows where you live.'"

  • Myths And Facts About Solar Energy

    ››› ››› SHAUNA THEEL

    Conservative media have denigrated solar energy by denying its sustainability, ignoring its successes, and arguing the U.S. should simply cede the solar market to China. Yet this booming industry has made great strides, and with the right policies can become a major source of our power.

  • 10 Dumbest Things Fox Said About Climate Change In 2012

    Blog ››› ››› SHAUNA THEEL

    In contrast to official temperature records showing a consistent warming trend, Fox Business reporters have claimed that the "temperature basically hasn't changed much since the ice age" and that it's actually "getting colder." Fox News figures have also denied the scientific consensus that human activity is driving climate change, claiming that carbon dioxide "literally cannot cause global warming" and suggesting that "Mars wobbles" or "wind farms" may be causing it instead. Those are just some of the 10 dumbest things Fox News, Fox Business and their websites said about climate change in 2012:

    1. Fox Reporter: "The Temperature Basically Hasn't Changed Much Since The Ice Age." During the Ice Age, much of North America, northern Europe and southern South America were covered with ice sheets. Natural climate cycles led to the end of the Ice Age tens of thousands of years ago. In the last century, temperatures have increased dramatically as a result of our massive emissions of greenhouse gases. Yet Fox Business reporter Tracy Byrnes claimed in March that "the temperature basically hasn't changed much since the Ice Age," before confusing global warming with the depletion of the ozone layer:

    2. During Record-Breaking Heat, Fox Anchor Claims "It's Getting Colder." During the third warmest summer on record in the U.S., David Asman, who hosts shows on both Fox News and Fox Business, claimed "it's getting colder":

    3. Fox "Expert": Carbon Dioxide "Literally Cannot Cause Global Warming." Joe Bastardi is a meteorologist that is often presented as a climate change expert on Fox News, even though he has no climate science training. Bill O'Reilly has cited Bastardi as the reason that he is "skeptical" about global warming, but scientists have called Bastardi's statements "completely wrong," "simply ignorant," and "utter nonsense." In March, Bastardi attempted to "throw out 150 years of physics" by dismissing the greenhouse effect -- the reason there is life on Earth -- as impossible. Bastardi stated on Fox Business that carbon dioxide (CO2) "literally" -- yes, literally -- "cannot cause global warming" because it doesn't "mix well in the atmosphere." But physicist Richard Muller told Media Matters that CO2 is actually "completely mixed."

    4. Fox Reporter: "Mars Wobbles" May Be Causing Climate Change. Elizabeth MacDonald, a Fox Business reporter who often appears on Fox News, incorrectly said in November that "there's no consensus on what's causing climate change, and asked "is it solar flares? Is it the Mars wobbles? Is it the earth's axis tilting in a different way? I mean, that's the issue." After being subject to mockery, she tried to walk back her comments saying she doesn't "think Mars wobbles cause hurricanes," but did not explain her previous comments.

    5. Fox Website: "Wind Farms Cause Global Warming." In April, a study found that nighttime temperatures in areas around Texas wind farms were higher than in areas without wind turbines. Fox Nation, a section of FoxNews.com, linked to a story about the study with a headline declaring that wind farms "cause global warming." But the study's authors called this coverage "misleading," explaining that it is "[v]ery likely" that "wind turbines do not create a net warming of the air and instead only re-distribute the air's heat near the surface, which is fundamentally different from the large-scale warming effect caused by increasing atmospheric concentrations of greenhouse gases."

  • Fox Marks UN Earth Summit By Denying Global Warming

    Blog ››› ››› JILL FITZSIMMONS

    As world leaders gather for the UN's Rio+20 Earth Summit this week in Brazil, Fox is taking the opportunity to once again deny the threat of climate change. Here's David Asman on Fox Business claiming "it's getting colder":

    No. It's not.

    Source: NOAA

    Stuart Varney mocked the UK's Prince Charles for issuing a statement on the urgency of addressing climate change, arguing that he has no credibility on climate change because "he's not a scientist." But that's never stopped Fox.