Bret Stephens

Tags ››› Bret Stephens
  • Bret Stephens and MSNBC’s hiring spree: The network keeps moving right

    Blog ››› ››› JOHN WHITEHOUSE


    Sarah Wasko / Media Matters

    Update: MSNBC and Greta Van Susteren have agreed to part ways.

    MSNBC is now a pasture for pseudo-intellectual conservatives. Climate denier and Iraq War booster Bret Stephens is just the latest right-wing hire at the network.

    In recent months NBC News Chairman Andy Lack has overseen a hiring spree of right-wing pundits and former Fox News personalities. The stable includes Hugh Hewitt, Megyn Kelly, Charlie Sykes, Greta Van Susteren, and George Will. They join other conservatives at the network: Elise Jordan, Steve Schmidt, Michael Steele, Rick Tyler, Nicolle Wallace, and former Republican congressman Joe Scarborough. This is to say nothing of NBC News contributor and Trump apologist Mark Halperin; and given their frequent appearances, it may be just a matter of time until David Frum, a speechwriter for then-President George W. Bush, former George W. Bush chief of staff Andy Card, and neocon Bill Kristol join the network as well.

    Compared to CNN’s boorish Trumpists or the state media apparatchiks at Fox News, the common thread among MSNBC conservatives is a certain pretentious shine. They’re frequently just arguing that President Donald Trump is the wrong type of conservative, when in fact Trump is the apotheosis of everything conservatism has been careening toward for some time. (The exception is Hugh Hewitt, who is now just a huge Trump booster after vacillating during the campaign.) 

    Many of these hires have direct, intimate connections to Bush, the most disastrous president in decades. Card, Frum, Jordan, and Wallace worked in the Bush administration, and Stephens, Kristol, Will, Scarborough, and Hewitt were all huge cheerleaders for the Iraq War. And that history matters. Two major media institutions, including a newspaper of record, are now paying Stephens essentially just to troll liberals with climate denial and to push America towards a war with Iran.

    You can separate Lack’s hiring spree into two buckets: pundits and brands. Neither offer much value in the long run. In this media environment, opinions are cheap (including mine!). Everyone has one and most of them stink. There’s no long-term return on opinions (and no lack of people wanting to get on TV to share theirs).

    Adding brands like Megyn Kelly or Greta Van Susteren is equally pointless. It’s no wonder that both of these shows have failed. There’s simply no audience for them outside the Fox News bubble. Particularly with Kelly, NBC News executives seem completely unaware that her entire show at Fox News was built around racial dog-whistling (with occasional moments of bucking the party line).

    Also, as Ryan Grim noted, it is the progressive shows that Lack hasn’t touched that are succeeding the most.

    Rather than spending all this money on right-wing pundits and big names, the true value-add for news networks now is reliable and aggressive journalism. That’s hard to do. It’s expensive. It’s time-consuming. But it’s ultimately what will define NBC News and MSNBC.

  • How a scheme to discredit climate science spread from conservative media to the EPA chief

    Scott Pruitt has embraced the “red team/blue team” idea that got exposure from Daily Caller and WSJ

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    EPA Administrator Scott Pruitt is calling for a “red team/blue team” review of climate science that would attempt to cast doubt on well-established science and lend an outsize voice to fringe scientists. The idea spread from a climate-denying scientist to conservative outlets like The Daily Caller and The Wall Street Journal to Pruitt, and now more right-wing outlets are promoting it.

    How the “red team/blue team” idea spread

    John Christy, a fringe scientist and climate denier, proposed the creation of a “red team” in comments submitted to the EPA in 2014. His proposal was promoted by the denialist Cooler Heads Coalition, a group of organizations that “question global warming alarmism.” In his comments, Christy wrote:

    The EPA should constitute a “Red Team” of analysts, independent from the climate modeling industry, to judge the current state of knowledge, i.e. the current state of how much we know about the “why” of climate variations. Such an examination would provide transparency to the process and give confidence to the public that the agency values open examination of its methodology.

    In 2015, Christy again promoted the idea of the federal government funding a new “red team” that would review the climate science currently being produced by what he calls the “blue team.” The Daily Caller reported on Christy’s proposal in December 2015:

    Christy told the [Senate Subcommittee on Space, Science and Competitiveness] he believes the attempt to study climate change objectively is thwarted by the federal funding process.

    Christy, a well-known climate change skeptic, suggests Congress can fix the problem by directly funding independent “red team” programs.

    And in March of this year, Christy promoted the idea during a hearing held in the House Science Committee, which is chaired by Rep. Lamar Smith (R-TX), a noted climate denier. Judith Curry, another scientist who’s been skeptical of the mainstream consensus on climate change, also testified in favor of the idea. The Washington Post reported on Christy and Curry’s testimony and the “red team” idea:

    A main mission of red teams would be to challenge the scientific consensus on climate change, including the work of the United Nations’ Intergovernmental Panel on Climate Change, whose reports are widely considered the authority on climate science.

    On April 20, the idea got more exposure when it was endorsed in a Wall Street Journal op-ed by Steven Koonin, a theoretical physicist who has a history of climate denial and served as undersecretary at the Energy Department under President Barack Obama for two years before resigning. Koonin called on the Trump administration “to convene a ‘Red Team/Blue Team’ process for climate science, one of the most important and contentious issues of our age.” He continued:

    The national-security community pioneered the “Red Team” methodology to test assumptions and analyses, identify risks, and reduce—or at least understand—uncertainties. The process is now considered a best practice in high-consequence situations such as intelligence assessments, spacecraft design and major industrial operations.

    As justification for such an exercise, Koonin claimed that the “public is largely unaware of the intense debates within climate science.”

    Shortly after his op-ed was published, Koonin told Axios, “I can tell you that’s found some resonance within the administration. I’m just going to say people seem to be interested.”

    One of those people is Pruitt. In a radio interview on Breitbart News Daily on June 5, Pruitt expressed interest in the “red team/blue team” idea. From a Breitbart article about the interview:

    “What the American people deserve is a true, legitimate, peer-reviewed, objective, transparent discussion about CO2,” [Pruitt] said. “There was a great article that was in the Wall Street Journal about a month or so ago called ‘Red Team, Blue Team’ by Steve Koonin, a scientist, I believe, at NYU. He talked about the importance of having a Red Team of scientists and a Blue Team of scientists, and those scientists get into a room and ask, ‘What do we know? What don’t we know? What risk does it pose to health in the United States and the world, with respect to this issue of [carbon dioxide]?’”

    In the days after that interview, right-wing outlets picked up on the idea again. The Daily Caller reported that it “could upset the supposed ‘consensus’ on man-made global warming.” Breitbart said the proposal “has naturally caused massive upset among the ivory towers of climate science academe” where researchers “aren’t at all used to having their dodgy theories exposed to serious scrutiny.” The right-wing website Daily Signal, the conservative blog Power Line, and the climate-denial blog Watts Up With That also highlighted Pruitt's interview and the red team proposal.

    Why the “red team/blue team” idea is wrongheaded

    In advocating for a “red team” review of climate science, Pruitt, Koonin, and right-wing media are glossing over the fact that climate science already has a method for testing assumptions and analyses: the peer-review system. Climate science papers submitted to respected journals are reviewed by other scientists in the field to assess their soundness and validity.

    As Peter Frumhoff, director of science and policy at the Union of Concerned Scientists, told The Washington Post in June, creating a red team to review climate science would constitute an act of false equivalence and lend, as the Post wrote, “more prominence to alternative ideas than they have earned in the refereed journal process.” Earlier, in March, he told the Post, “The notion that we would need to create an entirely different new approach, in particular for the specific question around global warming is unfounded and ridiculous and simply intended to promote the notion of a lack of consensus about the core findings, which in fact is a false notion.”

    The Post also quoted Marshall Shepherd, professor of atmospheric science at the University of Georgia, who called Koonin’s proposal a “gimmick,” saying, “This just feels to me a like another way to skirt the tried and true scientific process that has worked for years in our field and many others.”

    Climate science has already been litigated ad nauseum in mainstream forums. Numerous studies have found that the vast majority of climate scientists agree that humans are the primary cause of global warming. And recent studies examining the robustness of that consensus have reaffirmed it; about 97 percent of publishing climate scientists concur.


    Via Skeptical Science

    Creating a “red team” could lead to scenarios like the one at a House science committee hearing in March, when climate scientist Michael Mann was outnumbered by fringe scientists and forced to be the sole representative of the scientific consensus on climate change. “We find ourselves at this hearing today, with three individuals who represent that tiny minority that reject this consensus or downplay its significance, and only one—myself—who is in the mainstream,” Mann said in his opening testimony.

    The impact of major newspapers’ opinion pages

    Though fringe, right-wing media have played a substantial role in spreading the “red team/blue team” proposal and other denialist ideas, mainstream newspapers also bear some responsibility. When Pruitt referenced Koonin’s op-ed, it was the second time in less than a week that he had lifted an argument from the opinion pages of a major newspaper to cast doubt on established climate science. On June 2, standing at the podium of the White House press briefing room, Pruitt cited an error-riddled, denialist New York Times column by Bret Stephens in order to downplay “exaggerated” concerns about climate change.

    As a Media Matters study conducted last year demonstrated, climate denial remains a significant problem in the major newspapers. The world has just endured the three hottest years on record, and newspapers are still allowing their opinion pages to be used to deny climate change. That trend is all the more alarming now that the Trump administration is quickly adopting those denialist arguments.

  • Four ways the NY Times has undermined its own climate coverage

    The paper gave ammunition to the Trump administration to deny climate science and defend dropping out of the Paris agreement

    Blog ››› ››› LISA HYMAS

    The New York Times has done some stellar reporting on climate change, and it’s poised to do more thanks to its recent creation of a dedicated climate team. See, for instance, its impressive ongoing series on how climate change is affecting major cities, and another recent multimedia series on the melting of Antarctica.

    But the paper has made serious missteps in recent days and weeks, some of which have bolstered the White House’s case for climate denial and for dropping out of the Paris climate agreement. Here are four problems that deserve to be called out:

    1. Letting Bret Stephens spread climate denial, which was seized on by Scott Pruitt

    The New York Times hired conservative climate denier Bret Stephens as an op-ed columnist in April, and his first column was a factually compromised and misleading attack on climate science. Its publication provoked widespread condemnation of the Times and Stephens in late April.

    Then the column got a new round of attention late last week, in the wake of President Donald Trump’s controversial decision to pull the U.S. out of the Paris agreement. On June 2, the day after Trump’s announcement, EPA Administrator Scott Pruitt defended the move from the podium in the White House briefing room, and cited Stephens' column to make the case that climate science is unsettled:

    I don’t know if you saw this article or not, but the “Climate of Complete Certainty” by Bret Stephens that was in The New York Times talked about -- and I’ll just read a quote, because I thought it was a very important quote from this article. “Anyone who has read the 2014 report of the IPCC knows that, while the modest 0.85 degrees Celsius warming of the earth that has occurred since 1880, much else that passes as accepted fact is really a matter of probabilities. That’s especially true of the sophisticated but fallible models and simulations by which scientists attempt to peer into the climate future. To say this isn’t to deny science. Isn’t (sic) to acknowledge it honestly.”

    Pruitt actually misquoted the column, omitting Stephens’ acknowledgement that there has been “indisputable ... human influence” on the warming of the earth since 1880. But nonetheless, Pruitt left the impression that The New York Times supported his fringe views.

    As Media Matters senior fellow Matt Gertz put it, “It’s a disaster for a paper that sold itself to readers as a bulwark against the new president, then turned around and hired a prominent climate change skeptic.”

    2. Ignoring the fact that Pruitt seized on Stephens’ climate denial

    In an article about Trump’s views on climate change, New York Times reporter Peter Baker noted that Pruitt had questioned climate science during his remarks at the White House, but Baker neglected to mention that the EPA chief had used a New York Times column as a main piece of supporting evidence for his claims.

    3. Publishing a misleading story on small-business owners’ views on Paris, which was seized on by Pruitt

    On June 2, The New York Times published an article by Landon Thomas Jr. titled “Small Businesses Cheer ‘New Sheriff in Town’ After Climate Pact Exit.” Thomas claimed, “While multinational corporations such as Disney, Goldman Sachs and IBM have opposed the president’s decision to walk away from the international climate agreement, many small companies around the country were cheering him on, embracing the choice as a tough-minded business move that made good on Mr. Trump’s commitment to put America’s commercial interests first.”

    The article ignored the fact that hundreds of small businesses had publicly called for remaining in the Paris agreement, and it quoted no small-business owners who supported the deal. Small-business supporters weren’t that hard to find, even in red states. NPR's Morning Edition featured one, Fhebe Lane, who runs a store in a conservative Texas coal town. A Trump voter, Lane said she was concerned about the climate getting hotter and thought limiting emissions was a good idea.

    Thomas’ article also drew criticism for quoting some of the same pro-Trump voices he had cited in a previous piece, as Media Matters has noted. Boston Globe writer Michael Cohen pointed out that the article was “remarkably similar” to a piece Thomas wrote three months earlier; Cohen and others noted that the same two people “are quoted in both articles extolling Mr. Trump’s virtues” and “their positive words about Trump are used as evidence that small business owners are behind the president.”

    But Pruitt, for one, liked the article. He quoted it during an appearance on ABC’s This Week on June 4:

    Even The New York Times had an article, I think, within the last couple of days that talked about small business celebrating, euphoria, with respect to the president’s decision.

    4. Blaming the Democrats alongside the Koch brothers for GOP climate denial

    New York Times reporters Coral Davenport and Eric Lipton published a mostly well-reported article on widespread Republican refusal to accept climate science. But the story contained a ridiculous claim that “Democratic hubris” was partly to blame:

    The Republican Party’s fast journey from debating how to combat human-caused climate change to arguing that it does not exist is a story of big political money, Democratic hubris in the Obama years and a partisan chasm that grew over nine years like a crack in the Antarctic shelf, favoring extreme positions and uncompromising rhetoric over cooperation and conciliation.

    While the article laid out plenty of evidence that the Koch brothers had affected elected Republicans’ views, it did not make any kind of convincing case that Democrats had.

    Talking Points Memo Editor Josh Marshall characterized the “Democratic hubris” line as “half of what is imbecilic in contemporary political journalism”:

    As New Yorker reporter Jane Mayer, who wrote a book on the Koch brothers, noted in a post on June 5, Republican climate denial and the rejection of the Paris agreement are clear and direct consequences of the Kochs and other rich fossil fuel barons pouring money into the political scene. “It is, perhaps, the most astounding example of influence-buying in modern American political history,” she wrote.

    Democrats, hubristic or not, can’t claim credit for that.

    Whither the Times?

    “The paper has lost its way,” Think Progress’ Joe Romm wrote in a post criticizing the Davenport/Lipton article and other pieces published by the Times. “A shocking number of recent articles reveal a paper that’s begun to embrace false balance, giving equal time to both climate misinformers and actual climate experts, despite the overwhelming scientific consensus.”

    Still, many journalists at The New York Times are pulling in the right direction. Columnist David Leonhardt gently disputed the “Democratic hubris” argument in a piece on June 5. A number of Times journalists expressed their displeasure with Stephens’ first column. And the climate team keeps doing great work. Let’s hope their side wins the tug-of-war.

  • The Bret Stephens climate saga reaches its logical conclusion

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    New York Times columnist Bret Stephens, whose climate skepticism has been widely criticized by journalists and progressives but defended by the paper, has now been cited from the White House briefing room in defense of the president’s decision to pull out of an international climate accord.

    It’s a disaster for a paper that sold itself to readers as a bulwark against the new president, then turned around and hired a prominent climate change skeptic.

    As I’ve noted, the Times sold subscriptions in the days following President Donald Trump’s election by marketing the paper as an antidote to Trumpian “alternative facts.”

    But the paper took that money from new subscribers seeking critical reporting on Trump and his policies and announced on April 12 that it had hired Stephens, a Wall Street Journal columnist who had, among other things, called the scientific consensus around global warming a “sick-souled religion” whose adherents share the methods of “closet Stalinists.”

    The paper’s editors and some of its journalists sneered at progressives who complained that the Times has sold them a bill of goods by bringing on board someone with views that tarnish the Timesotherwise stellar record on climate change.

    Two weeks later, Stephen authored his first piece for the Times. Titled “Climate of Complete Certainty,” it  compares those who believe action should be taken to halt the consequences of climate change to Cold War-era Polish authoritarians. The piece included a single “fact” about climate change in service of the notion that while “modest” warming “is indisputable, as is the human influence on that warming, much else that passes as accepted fact is really a matter of probabilities.”

    Stephens’ analysis was shredded by embarrassed Times journalists, reporters outside the paper, climate scientists, and angry subscribers. The paper’s top editors stood up for him, with Times editorial page editor James Bennet defending the column as necessary to “promoting the free exchange of ideas.”

    Within a handful of days, the paper issued a correction regarding that sole “fact” included in the piece.

    Which brings us to today, when, at a White House press briefing the day after Trump announced that he was pulling out of the Paris climate agreement, Trump’s Environmental Protection Agency administrator, Scott Pruitt, read from Stephens’ “very important” piece. According to Pruitt, it served as evidence supporting Trump’s decision in the face of criticism from “climate exaggerators.”

    Notably, Pruitt excised the portion of the quote in which Stephens writes that “human influence on that warming” is “indisputable.”

    What an embarrassment for the Times. It’s too bad that the paper lacks a competent public editor to examine whether the “free exchange of ideas” was worth it.

  • MSNBC’s Scarborough Helps NY Times’ Bret Stephens Rehabilitate His Climate Denialism

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    On MSNBC’s Morning Joe, co-host Joe Scarborough attempted to help New York Times opinion columnist Bret Stephens rehabilitate his climate denialism by presenting him as a climate pragmatist.

    The Times hired Stephens, a former Wall Street Journal columnist, to “bring a new perspective to bear on the news,” despite his long-standing record promoting conservative misinformation on foreign policy, sexual assault and climate change. On April 29, the Times published Stephens’ first column, “Climate of Complete Certainty,” which was criticized for containing multiple errors, “unfair comparisons,” “straw men,” “logical fallacies,” and “lazy” and “disingenuous arguments.” Climate experts published an open letter calling for the Times to issue a substantial correction to the many fallacies in Stephens’ column and urged people to petition the paper to stop publishing misinformation about climate science.    

    On the May 8 edition of Morning Joe, Scarborough described the criticism Stephens’ column received as an “uproar,” claiming that Stephens was merely arguing “that there still is a debate on the best way forward and how extreme [climate change] is.” But as Slate’s Susan Matthews argued, “the goal of [Stephens’] column is not to help readers learn how to reason with people who are skeptical about climate change. Instead, the column reinforces the idea that those people might have a point. …  [I]t is a dog whistle to people who feel confused about climate change. It’s nothing more than textbook denialism.”

    Stephens also defended his column by claiming that he represents a view “that goes beyond the Cambridge, Manhattan, Washington, D.C., corridor.” But recent polls have found that a majority of Americans are concerned about global warming and believe action should be taken to address it.

    MIKA BRZEZINSKI (CO-HOST): Joining us now, columnist for The New York Times Bret Stephens.

    JOE SCARBOROUGH (CO-HOST): He’s a troublemaker.

    BRZEZINSKI: Yes he is. I’m reading his latest piece.

    SCARBOROUGH: Bret, what’s your problem? You got to the Times and you’re making trouble. What's going on?

    BRET STEPHENS: They love me.

    SCARBOROUGH: The kids love you in the streets. Serious question, though. Obviously a lot of controversy because you said you believe in climate change, you believe it's man-made, in fact, but we need to figure out the best way forward. That there still is a debate on the best way forward and how extreme it is. Caused a huge uproar, obviously, for people that don't know, caused a huge uproar. How have the Times editors been? How’s the management been towards you?

    STEPHENS: The Times has been terrific. Everyone on the masthead, all of the senior editors have been supportive. Look, they brought me in because I offer a different view, and I think they brought me in also because they know that the Twitter-verse is not -- doesn't represent the entire range of opinion among Times readers.

    SCARBOROUGH: Thank God.

    STEPHENS: So there was a lot of anger on Twitter and in social media and maybe among a certain demographic, but I think there's also a view that you need a representative sample that goes beyond the Cambridge, Manhattan, Washington, D.C., corridor.

    SCARBOROUGH: Because, after all, it's a national newspaper. It is the national newspaper, along with The Wall Street Journal, USA Today, and if we’ve let anybody out -- and The Washington Post of course. But I'm curious, you had said before that your concerns, you said this to the editors, was that you were going to be the conservative flavor of the month. And you were worried they got you simply because you were a never-Trumper.

    STEPHENS: Yeah, and in fact they were very reassuring on that point. I think they wanted -- they were clear that that’s -- and I said to them, look, I don't want to be just the conservative you like because of my Trump views. And they were clear that that’s not what they were -- that they wanted me on board for that.

    SCARBOROUGH: They hired you in spite of that.

  • Climate Experts Pen Open Letter To NY Times Calling For Additional Corrections To Bret Stephens’ “Alternative Facts”

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Dozens of climate experts are calling on The New York Times to reaffirm its dedication to the facts and issue a more comprehensive correction to columnist Bret Stephens’ error-laden debut column on climate change.

    On April 29, former Wall Street Journal columnist and longtime climate denier Bret Stephens published his first column, “Climate of Complete Certainty,” for The New York Times. The column was roundly criticized for being full of errors, “unfair comparisons,” “straw men,” “logical fallacies,” and “lazy” and “disingenuous” arguments. Notably, in the one instance where Stephens actually quoted data to make an assertion, the Times was forced to issue a correction, clarifying, “An earlier version of this article misstated the area that warmed by 0.85 degrees Celsius as noted in the 2014 Intergovernmental Panel report. It was the globally averaged combined land and ocean surface, not only the Northern Hemisphere.”

    Now climate experts have issued an open letter calling for the Times to publish a more substantial correction. It notes that Stephens inaccurately and misleadingly uses the term “modest” to describe the rise in temperatures since 1880, cherry-picks “only one side of the range of uncertainties” associated with climate projections, and “mischaracterizes both the certainties and uncertainties regarding climate change, and misrepresents how science reports uncertainties.”

    The letter also invites scientists to add their names to the letter and urges concerned members of the public to sign a petition calling on the Times to stop publishing climate science misinformation.

    From ClimateFactsFirst.org

    A CHANGING POLITICAL CLIMATE SHOULDN’T CHANGE NYT’S DEDICATION TO FACTS

    We are deeply concerned about inaccurate and misleading statements about the science of climate change that appeared in Climate of Complete Certainty by Bret Stephens (April 28, 2017). While “alternative facts”, misconceptions, and misrepresentations of climate science are unfortunately widespread in public discussion, we are dismayed that this practice appeared on the editorial page of The New York Times.

    There are opinions and there are facts. Stephens is entitled to share his opinions, but not “alternative facts.”

    Fact: The N. Hemisphere warmed substantially more than claimed by the writer. The globe warmed by about the amount Stephens claimed the Northern Hemisphere did when he referenced the 2013 IPCC report. The subsequent correction was inadequate, failing to note, for example, that Stephens understated the warming, and that the record warmth in each of the past three years magnifies this mistake.

    Using the term “modest” to describe this amount of warming is inaccurate and misleading. Science has found the warming to date to be large and rapid. Much as a fever of only several degrees can be deadly, it only requires a few degrees of warming to transition the planet out of ice ages or into hot house conditions. Importantly, the recent warming has been extremely rapid: more than 100 times as fast as the cooling that took place over the previous 5000 years. It’s the rapidity that is most troubling. Human society is built on a presumption of stability, and the rapidness of the change is creating instability.

    Not surprisingly this warming has already led to impacts that are widespread and costly. The damage incurred in New York City during Super Storm Sandy was amplified by sea level rise that elevated and significantly extended the reach of the storm surge. Estimated costs for the additional damage were in the billions of dollars.

    Stephens also mischaracterizes both the certainties and uncertainties regarding climate change, and misrepresents how science reports uncertainties. Contrary to the writer’s false accusation that scientists claim total certainty regarding the rate of warming, IPCC reports present a range of estimates for global warming -- centering around 1°C (1.8°F) of warming since pre-industrial times.

    Some things we know for sure, for example that the Earth is warming and that humans are the dominant cause. Yet even the latter is expressed with care; the best estimate of the human influence is 110%, with a range of about 80% to 130%. In other words, natural factors alone would have caused the Earth to cool slightly, but human influences counteracted that and led instead to substantial warming.

    Importantly, the scientific treatment of uncertainty extends to climate projections, which give ranges of future warming under various emissions scenarios. However, Stephens suggests that risk management should only be guided by the possibility that warming and its impacts could be less than the best estimate, and not the possibility that it could be more. This cherry picking presents only one side of the range of uncertainties. But uncertainty cuts both ways, and reasonable risk management demands looking at both.

    We respect the journalism at the Times and believe its reporters consistently do an excellent job of accurately covering climate change with depth and clarity. But that does not excuse disinformation appearing on the editorial page. Facts are still facts, no matter where in the paper they appear.

    We call on the Times to publish a more comprehensive correction to the inaccuracies that appeared in Stephen’s column and to avoid such errors in the future by fact checking editorials as carefully as they do news stories.

    There is certainly a place for a variety of well-informed opinions when it comes to societal responses to climate change. But it must be made clear that there are facts that are not subject to opinion.

    If you are a scientist, click here to add your name to the letter.

    Concerned members of the public, click here to take action.

    Signed:

    John Abraham
    Michael Ashley
    Barbara Mayes Boustead
    Jason E. Box
    Eric Chivian
    Jeffrey Corbin
    Andrew Dessler
    Cari Ficken
    Robert Ficken
    Jason Freeman
    Lawrence Hamilton
    James Hansen
    Zeke Hausfather
    Katharine Hayhoe
    Ove Hoegh-Guldberg
    Joanie Kleypas
    Greg Laden
    Simon Lewis
    Michael E. Mann
    James McCarthy
    Jerry Melillo
    Stephen Mulkey
    Dana Nuccitelli
    Michael Oppenheimer
    Shawn Otto
    Henry Pollack
    James Powell
    Ann Reid
    Ben Santer
    Stephen Scolnik
    Richard C. J. Somerville
    Missy Stults
    Kevin E. Trenberth
    Michael Umbricht
    George Woodwell

  • The NY Times Sold Subscriptions On Opposing “Alternative Facts.” Then It Published Bret Stephens.

    The Newspaper of Record Earned The Backlash It Has Received

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    The New York Times finds itself mired in controversy after newly-minted op-ed columnist Bret Stephens devoted his first piece to preaching a “teach the controversy” approach to climate change. The piece has been pilloried by journalists inside the paper and out, the Times is crouched in damage control mode, and some readers say they will terminate their subscriptions because they believe the paper is siding with climate deniers.

    The Times is responsible for this backlash. After President Donald Trump’s election, the paper sold new subscribers on providing vigorous resistance to the “alternative facts” that fueled his rise. Now, it's publishing them.

    The paper’s subscription growth soared after the election, with new Times customers explaining on social media they wanted to support a bulwark against the new president. The paper fueled that narrative in pursuit of more subscriptions, creating an advertising campaign that depicted the Times as an opponent to Trumpian “alternative facts.” The paper’s CEO and executive editor claimed in earnings calls and cable news interviews that the president’s attacks on the outlet had backfired and generated more readers.

    But when you market your paper as an antidote to a worldview that is unmoored from reality, your subscribers will actually expect you to follow through. When you fail to fulfill your promise, those readers will take their money elsewhere.

    Flash forward to Friday, when Stephens -- whose hiring drew criticism for, among other things, his past columns calling global warming a “sick-souled religion” whose adherents share the methods of “closet Stalinists” -- authored his first piece for the paper.

    In keeping with his past work, Stephens used an “alternative fact” contradicting the paper’s own reporting to compare those who believe action should be taken to halt the consequences of climate change to Cold War-era Polish authoritarians. His “teach the controversy” salvo argued that “ordinary citizens also have a right to be skeptical of an overweening scientism” around climate change because “history is littered with the human wreckage of scientific errors married to political power.”

    The column was accompanied by a note from Times editorial page editor James Bennet, who praised Stephens and wrote that “we should have the humility to recognize we may not be right about everything and the courage to test our own assumptions and arguments.”

    Stephens’ piece provoked a fierce backlash from embarrassed Times journalists, reporters outside the paper, climate scientists, and angry subscribers, some of whom said they were taking steps to cancel their subscriptions.

    Then came the backlash-to-the-backlash, with Bennet issuing a statement defending the column as a necessary part of the Times “promoting the free exchange of ideas,” executive editor Dean Baquet standing by Stephens during an interview on CNN, and several prominent Times journalists lashing out at readers for the “liberal embarrassment” of criticizing the paper and wanting to cancel subscriptions over Stephens.

    I’m a third-generation Times reader who finds the paper’s reporting on any number of topics essential, including their excellent news coverage of climate change. I won’t be dropping the paper in light of Stephens’ hiring and first column -- my expectations for the paper’s columnists are astonishingly low after two decades of reading Maureen Dowd and Thomas Friedman. But I understand where those faltering subscribers are coming from, and the Times’ response to its progressive critics is silly and insulting.

    Contra Bennet, the paper is not providing some sort of unique value to news consumers by publishing an op-ed columnist whose writing on climate change defies the facts published in the paper’s news section. If that’s what readers want, the Wall Street Journal editorial page and George Will’s columns in The Washington Post are readily available.

    It stands to reason that some Times subscribers signed up precisely because they were looking for something different -- for what the Times itself was promising in its advertising, a paper where “alternative facts” were unwelcome.

    Good journalism is an essential part of a democratic system. But newspapers are a commodity in a capitalist economy -- the Times will run you more than $900 a year for seven-day-a-week home delivery -- and if customers aren’t happy with the product, they won’t stick around. They’ll find another source for news, Times political reporters will get to look down their noses at the hippies who don’t want what they’re selling, and people like me will still be reading the paper for what it does well. It’s a win-win-win!

    The problem for the Times, of course, is that the faltering financial model for print journalism means that the paper desperately needs to keep its subscription numbers rising, or it’ll be in a financial crunch that will lead to more layoffs. Which is why it tried to juice its subscription numbers by selling itself to liberals as a force against “alternative facts” in the first place.

    UPDATE: After Baquet, Bennet, and Stephens all publicly defended the piece, the Times has now added a correction to Stephens' first column. Stephens had falsely claimed that the evidence shows "modest (0.85 degrees Celsius, or about 1.5 degrees Fahrenheit) warming of the Northern Hemisphere." The updated column corrects that statement to accurately note that the figure represents the global change, but leaves all Stephens' conclusions (originally based in part on a falsehood) intact. The correction reads

    An earlier version of this article misstated the area that warmed by 0.85 degrees Celsius as noted in the 2014 Intergovernmental Panel report. It was the globally averaged combined land and ocean surface, not only the Northern Hemisphere.

    As Think Progress' Joe Romm has noted, a 0.85-degree warming globally is a substantially bigger deal than the same increase would be in the Northern Hemisphere alone:

    The 0.85°C is not “modest.” It is roughly the same as the entire variation the Earth experienced during the several thousand years of stable climate that enabled the development of modern civilization, global agriculture, and a world that could sustain a vast population 

    So Stephens got his facts wrong, in a way that undermines his argument, but even after the correction sees no need to alter his conclusions. What an embarrassment for the paper.

  • Will Bret Stephens' Climate Denial Threaten The Integrity Of The NYT Opinion Section?

    The NY Times’ Climate Denial-Free Opinion Section Is Unique Among Major Newspapers, But Bret Stephens Could Change That

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    A Media Matters study conducted last year found that over a year-and-a-half period, The New York Times was the only one of four top U.S. newspapers that did not publish climate science denial and misinformation about climate change in its opinion pages. But the paper’s recent hire of Wall Street Journal columnist and climate denier Bret Stephens may tarnish the Times’ otherwise stellar record when it comes to covering climate change.

    On April 12, the Times announced that it was hiring Stephens as its newest columnist. The paper’s editorial page editor defended the decision, saying characterizations of Stephens as a climate denialist were “unfair” because “millions of people” agree with him (an argument that has rightly been criticized for presenting a false equivalency on the reality of climate change). In a statement to The Huffington Post regarding his hiring, Stephens described himself as “climate agnostic,” adding that it “seems to be the case” that “man-made carbon emissions” are “probably largely” causing the earth to warm (an understatement given that the overwhelming majority of climate scientists say human activity is the primary cause of global warming).

    But Stephens’ attempt to cast himself as occupying some sort of middle ground on climate change belies his lengthy record of outright climate denial in The Wall Street Journal, where he often made extreme comments about climate change, calling it a “sick-souled religion,” comparing those who accept and are concerned about global warming to “closet Stalinists,” and declaring in 2010 that “global warming is dead.” Stephens has also promoted the myth that climate scientists predicted global cooling in the 1970s and cited fiction writer Michael Crichton to discount the scientific consensus on global warming. And as recently as 2015, Stephens dismissed climate change as an “imaginary enemy.”

    Stephens’ hiring is especially worrying considering that a Media Matters study examining the opinion pages of four national newspapers -- the Times, the Journal, The Washington Post, and USA Today -- found that the Times was the only one that avoided publishing climate science denial in its opinion pages. Notably, for the newspaper with the next-lowest amount of climate science denial, The Washington Post, all three instances of denial came from a single columnist: George Will.

    In addition to tarring the Times’ opinion pages, the paper’s hiring of Stephens could also mar the The New York Times’ stellar climate coverage. The Times has provided readers with explainers on the position of 2016 presidential candidates and current administration and elected officials on climate change, employed visual storytelling to detail on-the-ground climate impacts, chronicled local responses to climate change, and conducted an in-depth investigation of the troubled Kemper project in Mississippi to build a first-of-its-kind “clean coal” power plant.

    Just this week, the New York Times magazine devoted an issue to climate change that covered topics such as geoengineering, climate change-induced migration in regions around the world, the threat rising sea levels pose for coastal properties, and an increase in “the potential for viruses like Zika” due to climate change.

    And at a time where broadcast network coverage of climate change is seeing a drastic decline, the Times has been expanding its climate team. While announcing that Hannah Fairfield was joining the paper as the new climate editor in January, Times editors wrote, “No topic is more vital than climate change. … With Hannah’s appointment, we aim to build on what has already been dominant coverage of climate change and to establish The Times as a guide to readers on this most important issue.”

    Let’s just hope that Bret Stephens’ “agnosticism” doesn’t misguide those very same readers. 

  • From The Iraq War To Climate Change To Sexual Assault, NY Times' New Op-Ed Columnist, Bret Stephens, Is A Serial Misinformer

    ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    The New York Times hired Wall Street Journal deputy editor Bret Stephens as its newest opinion columnist, claiming he “will bring a new perspective to bear on the news.” Stephens has a long history of promoting misinformation, including on climate science, foreign policy, and sexual assault.

  • On CNN, Journalists Provide Historical Context For Criticism Of Trump's Attacks On The Media

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    On the February 26 edition of CNN’s Reliable Sources, journalists warned about the parallels between attacks on the free press from President Donald Trump and his administration and similar strategies used by President Richard Nixon and authoritarian regimes.

    Wall Street Journal deputy editorial page editor and conservative columnist Bret Stephens stated that White House Press Secretary Sean Spicer’s decision to exclude certain outlets from a February 24 press gaggle is part of a strategy by the administration to “bully the press” and “manipulate coverage,” saying he “would call it Nixonian, except I think that would be unfair to the memory of President Nixon.” Stephens added, “if the administration is going try to boycott certain news outlets, then perhaps we should, as news organizations, return the favor to this administration”:

    BRIAN STELTER (HOST): When you invite a channel called One America News Network, which is so small it doesn't have Nielsen ratings, but then you exclude CNN, it's clearly a premeditated decision. So let me ask you Bret about this, does this feel like part of a strategy by the White House?

    BRET STEPHENS: Yeah, it seems, I would call it "Nixonian," except I think that would be unfair to the memory of President Nixon. This is an attempt to bully the press by using access as a weapon to manipulate coverage. And, I think The Wall Street Journal put out a statement that I thought was very clear: that if we had known what was happening we wouldn't have participated in that meeting with Mr. Spicer. And I think that's the right attitude for the rest of the press to take, that if the administration is going try to boycott certain news outlets, then perhaps we should, as news organizations, return the favor to this administration.

    In a later segment, columnist Will Bunch of the Philadelphia Daily News compared Trump’s relations with the media to that of “right-wing authoritarians in Europe in the 1930s” and “Hugo Chavez in Venezuela on the left in the 21st century,” stating, “the first thing authoritarian governments do is go after the media”:

    STELTER: Will, you wrote for the Philly Daily News that this language, “enemy of the people,” that it has historical parallels. Tell us about that.

    WILL BUNCH: Yeah, absolutely. If you look back, Brian, the last 100 years going all the way back to the rise of right-wing authoritarians in Europe in the 1930s, but follow a straight line all the way to Hugo Chavez in Venezuela on the left in the 21st century, and you’ll see that the first thing that authoritarian governments do is go after the media. And there's been concerns about Donald Trump, going back to the campaign, that he was going to try and run the government in an authoritarian fashion. And I think when he calls the press the "enemy of the American people," I think he’s playing exactly into the worst of what people feared from a Trump administration. Not to get too Orwellian here, but I think what's going on big picture is the Trump administration and his advisers like Steve Bannon and Donald Trump himself are in a war to control what is the truth. When they tell repeated lies like about the murder rate in America or even about little stuff like the number of people at his inauguration, they’re trying to create a scenario where they, and not the media, are the ones defining the truth. And so tearing down the media is also part of the strategy. And some of it doesn’t matter now, but in the months ahead there’s going to be big crises. We’re going to see his signature programs, like mass deportation implemented over the coming months. And the truth is going to become more and more important. And you know, just like Orwell warned in "1984", he who controls the truth is in control and I think that’s the big strategy here.

    Click here to tell the White House Press Corps to stand up Trump’s media blacklist.

  • The Continuing Conservative Media Civil War Zeroes In On Sean Hannity

    ››› ››› CAT DUFFY

    In the latest development in the conservative media civil war over Republican presidential nominee Donald Trump, Fox News host Sean Hannity, a staunch Trump supporter, is battling other conservative media figures over his unapologetic and unconditional defense of the candidate, with those media figures now calling his shilling for Trump “slavish” and “disgraceful.”