Your World with Neil Cavuto | Media Matters for America

Your World with Neil Cavuto

Tags ››› Your World with Neil Cavuto
  • Fox helps Trump sell his absurd claim that he misspoke during his press conference with Putin

    Blog ››› ››› DINA RADTKE


    Melissa Joskow / Media Matters

    After being roundly criticized for capitulating to President Vladimir Putin during a press conference, President Donald Trump attempted to walk back his remark casting doubt on the U.S. intelligence community’s findings about Russia meddling in the 2016 presidential election with a flimsy excuse that was accepted only by some members of his own party and his most obsequious allies in the media.

    On July 16, Trump lost the support of even some of his closest allies when he questioned his own intelligence community and legitimized Putin’s denial of Russian meddling, saying, “I don’t see any reason why it would be” Russia that attempted to interfere in the U.S. election. The next day, under intense pressure from aides and supporters, Trump made the laughable claim that he accidentally “said the word ‘would’ instead of ‘wouldn’t’” during his press conference with Putin. He went on, “The sentence should have been, 'I don't see any reason why it wouldn't be Russia’” that meddled in the 2016 election. Many media outlets were quick to point out that the full context of Trump’s remarks indicated he was, in fact, accepting Putin’s denial of Russian meddling over the U.S. intelligence community’s conclusion.

    But on Fox News, friends of Trump defied this reality and ran with Trump’s obvious lie:

    • Fox host Sean Hannity: “President Trump clarified his remarks from the summit, made it perfectly clear that he trusts our intel agencies.”
    • Fox Business host Lou Dobbs: “Fortunately for [Trump’s critics], the president took pity on them and gave them a statement today to the effect he had misspoken.”
    • Dobbs later commented that Trump is “being as presidential and forthright and effective as any president in modern history, more so in my judgment,” but his critics “don’t want to play straight.”
    • Fox correspondent Kristin Fisher: “This should go a long way to satisfy or at least quell some of the president's critics.”
    • Fox’s Jesse Watters accepted Trump’s claim that his comment at the press conference with Putin as “a gaffe” and praised him for admitting his mistake, calling his admission “historic.”
    • Fox host Sandra Smith said Trump was “admitting he misspoke” while discussing Russian election meddling and “making it clear he does indeed support the intelligence community.”
    • Smith also called Trump’s dubious clarification “a walk-back to remember” and failed to push back on Sen. Marco Rubio’s (R-FL) acceptance of Trump’s excuse.
    • Fox Business’ Trish Regan: Trump “might have misspoken” because “perhaps he was tired.”
    • Fox & Friends also parroted Trump's dubious excuse for his disastrous press conference with Putin: "He had misspoken."
    • Fox’s Laura Ingraham and her panel complained that Trump’s clarification “wasn’t good enough” for Democrats or the media.
  • Don't buy right-wing media's gaslighting: Brett Kavanaugh is a threat to abortion access

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT


    Melissa Joskow / Media Matters

    Following President Donald Trump’s nomination of Brett Kavanaugh to the Supreme Court, right-wing media have attempted to downplay the odds that, if confirmed, Kavanaugh would cast a deciding vote on abortion rights. In reality, Kavanaugh’s background demonstrates that he will most likely be key to overturning or further gutting Roe v. Wade -- and such an outcome would have devastating consequences for abortion access in the United States.

    On July 9, Trump nominated D.C. Circuit Court of Appeals Judge Brett Kavanaugh for the Supreme Court to fill a vacancy left after Justice Anthony Kennedy announced his retirement in late June. Kavanaugh’s name was included on a list put out by the White House that was “preapproved by the Federalist Society and the Heritage Foundation.” According to New York magazine, this list was “extremely important to Trump’s relationship with the conservative movement and particularly with conservative Christian leaders.” Subsequently, anti-abortion groups praised Kavanaugh’s nomination as an opportunity to finally overturn Roe v. Wade and put an end legal abortion. And despite right-wing media’s gaslighting, Kavanaugh's record demonstrates that he will likely do just that.

    Kavanaugh’s record on abortion suggests he’ll gladly overturn Roe or further curtail abortion rights

    In 2017, Kavanaugh dissented in a case involving an unaccompanied pregnant immigrant teen (called Jane Doe) who was in federal custody and wanted to have an abortion. The Department of Health and Human Services’ Office of Refugee Resettlement was prohibiting Doe from leaving the facility to have an abortion because the agency did not want to “facilitate” the practice.

    • As BuzzFeed News’ Zoe Tillman explained, Kavanaugh said in his dissent that the original order stopping the abortion was “in line with Supreme Court cases that said the government could have an interest in ‘favoring fetal life’” and “that it was not an ‘undue burden’ for the US government to say it wouldn’t ‘facilitate’ abortions for teens in custody.”
    • ThinkProgress’ Ian Millhiser further argued that “Kavanaugh’s approach” in the case, which would have required Doe to obtain a sponsor in the United States, “very well could have let the Trump administration run out the clock until she could no longer obtain a legal abortion” if the search lasted past Texas’ 20-week cut-off after which abortions are impermissible.

    Beyond the substance of his opinion in the Jane Doe case, others have pointed to Kavanaugh’s reliance on “coded language” as evidence of his underlying intentions about abortion rights.

    • HuffPost’s Laura Bassett pointed out that in his decision, Kavanaugh used “coded language that’s only ever employed by anti-abortion activists” by referring to “abortion on demand.”
    • NBC’s Heidi Przybyla also noted that “code” words like “abortion on demand” are “widely understood to be a signal for … views on Roe.” This language also mirrors that used frequently by right-wing media to fearmonger about abortion and to spread misinformation.

    Kavanaugh’s decision in Doe’s case, as well as his previous comments on abortion-related matters, also demonstrate that he might leave Roe on the books while still obliterating abortion rights.

    • As Slate’s Mark Joseph Stern explained, Kavanaugh has already proved that “he can pretend to adhere to Roe while hollowing out its core holding” as evidenced by his finding that the Trump administration did not place an “undue burden” on Doe’s ability to obtain an abortion.
    • Kavanaugh also praised former Chief Justice William Rehnquist’s dissent in Roe during a speech in 2017 -- which Rewire.News’ Jessica Mason Pieklo noted made sense, given that Rehnquist’s dissent in Roe and Kavanaugh’s dissent in the Jane Doe case both “fundamentally den[y] reproductive autonomy all while purporting to be respecting the bounds of the law.”

    Here’s what abortion access will probably look like with Kavanaugh on the Supreme Court

    Even before Kavanaugh was officially nominated, right-wing media were already claiming that a Trump-nominated justice wouldn’t be that bad for abortion access. However, with Kavanaugh on the court, a decision gutting or overturning of Roe is likely and would have devastating consequences.

    Although some (including Trump) have argued that overturning Roe will only return abortion regulations “back to the states,” this would functionally outlaw abortion across large parts of the country.

    • As the Center for Reproductive Rights’ Amy Myrick told Kaiser Health News’ Julie Rovner, “We think there are 22 states likely to ban abortion without Roe” due to “a combination of factors, including existing laws and regulations on the books and the positions of the governors and state legislatures.”
    • Reva Siegel, a professor at Yale Law School, wrote for The New York Times that returning the issue to the states would be disastrous because already, “27 major cities are 100 miles or more from the nearest abortion provider, and we can expect these ‘abortion deserts’ in the South and the Midwest to spread rapidly” if states are given free rein.

    Independent of how abortion is regulated, economic and logistical barriers that already impede access will only grow worse in a world without Roe. As Carole Joffe, a professor in the Advancing New Standards in Reproductive Health program at the University of California, San Francisco, explained:

    Geographic areas without access to abortion place an extreme burden on the disproportionate number of abortion patients who are poor (50 percent are below the official poverty line and another 25 percent are classified as low income). Besides having to pay for the procedure, they need the funds to pay for lodging (some states have waiting periods of 24 hours or more, necessitating overnight stays), child care (about 60 percent of abortion patients are already parents) and of course for the travel itself. And this journey also involves confronting one or more days of lost wages as well.

    • Historian Rickie Solinger wrote for Vox that people seeking abortions “will be forced to flout the law to achieve personal dignity and safety,” but those “with economic resources will continue to have more options and access than others.”

    Regardless of state regulations, conservatives have recently attempted to push federal regulation on abortion. As author and lecturer Scott Lemieux explained for Vox, “a Republican government with slightly larger Senate majorities than it has now would be able to pass national abortion regulations” that could outright or effectively ban abortion.

    Yet right-wing media are acting like Kavanaugh’s nomination is not a big deal for abortion access and attacking those who are concerned as “overreacting”

    Despite the threat that Kavanaugh poses to abortion rights, right-wing media have been busy gaslighting viewers in an apparent attempt to paint Kavanaugh as a “moderate” or otherwise suggest he wouldn’t overturn Roe:

    • Fox News contributor Katie Pavlich said on Fox News’ Outnumbered she was not “as a woman … worried about” Roe being overturned or losing access to contraceptives, and called such fears “scare tactics.”
    • Fox News contributor Byron York claimed on America’s Newsroom that because Kavanaugh “talked a lot about the role of women in his life” and “has two daughters,” he wouldn’t pose a threat to women’s rights.
    • Fox News host Brit Hume said on Tucker Carlson Tonight that “if Roe v. Wade were reversed, it would not mean that abortion would become illegal across this country.” He argued that saying otherwise “is hysterical and overstated.”
    • The Federalist’s Margot Cleveland wrote that “overturning Roe v. Wade will not criminalize abortion,” but instead would mean that “the question of abortion, and any limits on abortions, would return to the states and in most cases the legislative branch.”
    • The Wrap reported that Fox News host Jeanine Pirro said that she thinks Kavanaugh “will follow precedent” in any decision impacting Roe v. Wade.
    • On Fox News Channel’s Hannity, host Sean Hannity mentioned the “fearmongering has already begun” around Kavanaugh’s nomination. Fox’s Gregg Jarrett agreed, saying that “the left is already conjuring up the hysteria, claiming that this means abortion will be outlawed in America,” which he called a “lie perpetuated by the left.”
    • The Heritage Foundation’s John Malcolm said on Fox Business Network’s Lou Dobbs Tonight that Democrats were “trotting out, as they always do, scare tactics with respect to Roe versus Wade.”
    • American Constitution Union’s Matt Schlapp told Stuart Varney on Fox Business Network’s Varney & Company that “most conservatives and constitutionalists believe” that without Roe, abortion regulation “goes to the states,” which he claimed was just a continuation of what is “already happening” with abortion regulations.
    • On Fox News Channel’s The Daily Briefing with Dana Perino, Judicial Crisis Network’s Carrie Severino downplayed Trump’s promise during the 2016 presidential campaign that he would appoint “pro-life justices” as only “shorthand” used “during the campaign” and that he “can’t actually ask any nominee … how they would rule on a specific issue.”
    • During a segment on Fox News Channel’s Your World with Neil Cavuto, the Federalist Society’s Leonard Leo, who also serves as Trump’s judicial nominations adviser, pointed to a book Kavanaugh wrote about the principle of stare decisis -- the idea that Supreme Court’s previous rulings should be followed -- and said that Kavanaugh’s record shows “he does believe that the courts need to consider precedent.”
    • Responding to a clip of Sen. Kamala Harris (D-CA) talking about the danger Kavanaugh poses for women’s rights, Fox News host Laura Ingraham said, “So, Brett Kavanaugh is essentially -- we’re supposed to believe … -- standing at a Planned Parenthood abortion clinic and barring women from going in.” Guest Rep. Sean Duffy (R-WI) argued that if there was a concern about women’s rights, “how about protecting a woman when she’s in the womb as an infant?”
    • On Fox News’ Fox & Friends, National Rifle Association spokesperson Dana Loesch characterized concerns about abortion access as advocates claiming that Kavanaugh’s nomination “means that women by some magical force field are going to be prevented from going and seeking health care.” She continued that “abortion is not health care, nor is it a constitutional right.”
  • The right-wing media figures defending Sean Hannity’s relationship with Michael Cohen

    ››› ››› NICK FERNANDEZ & BOBBY LEWIS

    Right-wing media figures are jumping to defend Fox News host Sean Hannity after it was revealed that Hannity has been a client of longtime lawyer to President Donald Trump, Michael Cohen. Hannity’s defenders are suggesting that he has “been victimized” by the revelation of his name, claiming that he “wasn’t engaging” Cohen “as a lawyer,” and even arguing that Hannity possibly “did not know he was a client of Michael Cohen."

  • Scott Pruitt appeared on Fox more than twice as often as other major TV networks combined in his first year at EPA

    Fox News, meanwhile, largely ignored controversies about Pruitt’s extravagant travel

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    In his first year as the administrator of the Environmental Protection Agency, Scott Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as he did on the other major cable and broadcast networks combined. During the same period, Fox News devoted significantly less coverage to controversies about Pruitt’s costly travel than the other major cable news outlets, CNN and MSNBC.

    Pruitt’s preference for appearing on Fox News is part of a wider trend that extends across the Trump administration, with Fox News serving as the go-to network for administration officials. Fox News’ habit of ignoring unflattering news about Pruitt is also in line with the network’s tendency to ignore negative stories about President Donald Trump and his administration.

    In first year as EPA head, Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as on the other major networks combined

    Scott Pruitt appeared on Fox News 16 times in his first year at EPA. A previous Media Matters study examining Pruitt’s first six months after taking office on February 17, 2017, found that he appeared on Fox News twice as often as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined. He continued that trend in his second six months in office, making four more appearances on Fox and only one additional appearance on a non-Fox outlet, CBS. In total, during his first year, he appeared 16 times on Fox and only seven times on the other networks combined.

    Pruitt rarely faced tough questioning during his appearances on Fox, with the exception of two interviews by Chris Wallace on Fox News Sunday. During most of Pruitt's Fox appearances, he advocated for and defended the president’s decision to withdraw from the Paris agreement, though he also went on the network to defend his rollbacks of other Obama-era environmental protections.

    The Fox program he appeared on most often was Fox & Friends, a show that wields agenda-setting influence with the president. Here are all of Pruitt's Fox News appearances from his first year at the EPA:

    *The segment on Your World with Neil Cavuto on October 17 used footage from an interview Pruitt did earlier on the same day on the Fox Business Network program Cavuto: Coast to Coast.

    Pruitt made just seven appearances on the other major cable and broadcast TV networks combined. In his first year leading the EPA, Pruitt made only seven appearances total on ABC, CBS, NBC, CNN, and MSNBC. In the majority of these, he defended U.S. withdrawal from the Paris climate accord, as he did during his Fox appearances. In other cases, he broadly discussed his agenda and priorities and defended rollbacks of environmental regulations.

    Here are Pruitt’s appearances on the major broadcast TV networks, CNN, and MSNBC during his first year:  

    • Two on ABC’s This Week with George Stephanopoulos on March 26 and June 4.
    • One on CNN’s The Situation Room with Wolf Blitzer on February 28.
    • One on CNN's The Lead with Jake Tapper on June 1.
    • One on NBC’s Meet the Press on June 4.
    • One on MSNBC’s Morning Joe on June 6.
    • One on CBS Evening News on January 17.

    Fox News devoted significantly less coverage to Pruitt’s controversial use of taxpayer money than CNN and MSNBC

    On September 27, The Washington Post published an article about Pruitt taking “at least four noncommercial and military flights since mid-February, costing taxpayers more than $58,000.”

    The story received extensive mainstream media coverage, including on other cable news networks. During the week after the story broke, from September 27 to October 3, CNN and MSNBC aired 32 and 31 segments on the controversy, respectively, often mentioning other cabinet members' high travel expenses as well. But Fox News aired just seven segments about Pruitt’s costly charter and military flights. In one Fox segment, on the September 29 episode of Your World with Neil Cavuto, correspondent John Roberts stated, “Scott Pruitt took four, maybe five charter flights. Those were all approved by the EPA Office of Ethics, and he has come up with a full explanation for those. … It's my belief that the other departments, Interior, Treasury, EPA, whatever, are allowed to do those private flights, as long as they have pre-approval for that.”

    On February 11, 2018, The Washington Post again detailed Pruitt’s exorbitant spending in an article headlined “First-class travel distinguishes Scott Pruitt’s EPA tenure.” The Post reported that Pruitt racked up $90,000 in taxpayer-funded travel costs during one stretch in early June, and that figure did not include the additional travel costs for Pruitt’s round-the-clock security detail. CBS News reported two days later that Pruitt broke with a government policy that officials fly on U.S. airlines by traveling on the luxury Emirates airline on a return trip from Milan, Italy. The story gained further traction after the EPA changed its tune about whether Pruitt had a blanket waiver to travel first class and clarified what security threats justified Pruitt’s use of first-class travel.

    Yet in the week following the Post’s article, from February 11 to February 17, Fox News did not mention the renewed controversy over Pruitt's travel costs even once.* CNN and MSNBC, by contrast, aired four and eight segments on his travel, respectively.

    *Fox News did air two segments on the latest Pruitt travel controversy on the February 19 episode of Shepard Smith Reporting and the February 28 episode of Special Report with Bret Baier, but these segments were aired more than a week after the Post story and fell outside the one-year time frame of our study.  

    On business news networks, Pruitt appeared on Fox Business four times as often as on CNBC

    Pruitt’s preference for Fox extended to the Fox Business Network. On the cable business news channels, Pruitt again demonstrated a predilection for Fox, making eight appearances on Fox Business, while appearing only twice on competitor CNBC. Fox Business Network has exhibited strong pro-Trump leanings, as outlets including USA Today and Business Insider have reported.

    Here are Pruitt's appearances on Fox Business shows:

    Fox Business defended Pruitt by attacking a CNN report. After Pruitt gave numerous interviews to Fox Business, the network did Pruitt a favor. In October, it aggressively and baselessly attacked a CNN investigation into moves Pruitt made to help a proposed mine in Alaska right after meeting with the CEO of the mining company pushing the project. The network aired four segments in two days that criticized CNN's story and defended the mine. On all four segments, the hosts and interviewees did not dispute any of the specific facts reported by CNN, but they used highly charged language to try to discredit the story, calling CNN's investigation a "smear," a "hit piece," and "dishonest reporting." (In January, Pruitt reversed his decision and reinstated restrictions on the mine project. Fox News did not report on this reversal.)

    Pruitt gave numerous interviews to right-wing radio programs and a variety of print outlets

    Pruitt frequently appeared on radio shows hosted by climate change deniers like Brian Kilmeade and Michael Savage. Media Matters' previous study on Pruitt's first six months in office found that he made half a dozen appearances on popular right-wing talk radio programs hosted by people who deny climate science. He continued that pattern in his second six months, making appearances on programs including The Rush Limbaugh Show (where he was interviewed by guest host and climate denier Mark Steyn), The Hugh Hewitt Show, The Savage Nation, The Brian Kilmeade Show, The David Webb Show, and Breitbart News Daily.

    Pruitt's print and online interviews included some mainstream outlets. While Pruitt leaned heavily on right-wing outlets when doing TV and radio, he granted interviews to a wider variety of newspapers, magazines, wire services, and online publications. Some of those interviews were with conservative outlets, including National Review, The Daily Caller, and The Daily Signal. Some were with the business press, like The Wall Street Journal and Bloomberg. And some were with prominent mainstream outlets, including The Washington Post, TIME, USA Today, Reuters, and The New York Times podcast The Daily.  

    Still, overall, Pruitt heavily favors conservative media when trying to push out his talking points. As Mother Jones recently reported in an in-depth profile of Pruitt, the EPA under his direction "has mostly focused on spreading its message through the right-wing media, talking frequently to Fox News and conservative radio hosts while dismissing less favorable coverage as fake."

    Pruitt's preference for right-wing media is continuing into his second year at the EPA. In the 16 days since his one-year anniversary, he has given interviews to the Christian Broadcasting Network, The Daily Signal, and Fox News.

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis and iQ Media to find Scott Pruitt's on-air TV appearances from the date of his swearing in as EPA administrator on February 17, 2017, to February 17, 2018: “Pruitt,” “Pruett,” "EPA administrator," "E.P.A. administrator," "EPA chief," "E.P.A. chief," "EPA head," "E.P.A. head," "head of the EPA," "head of the E.P.A.," "head of the Environmental Protection Agency," "Environmental Protection Agency Administrator," or "Administrator of the Environmental Protection Agency." We did not count instances of networks airing Pruitt’s appearance at the White House’s June 2 press briefing.

    We also used the same terms to search cable news networks’ coverage of Pruitt’s travel controversies from September 27 to October 3 and from February 11, 2018, to February 17, 2018. We did not count instances of networks airing White House briefings that discussed these controversies.