USA Today | Media Matters for America

USA Today

Tags ››› USA Today
  • Trump’s lie-filled Medicare for All op-ed

    ››› ››› NICK FERNANDEZ

    For some misguided reason, USA Today published an op-ed -- supposedly written by President Donald Trump -- attacking a proposed “Medicare for All” plan cosponsored by a number of Senate Democrats. The piece is a collection of baldfaced lies and distorted facts which do not hold up to even the slightest scrutiny.

  • USA Today publishes still more climate misinformation, denying a link between climate change and hurricanes

    The paper ran two pieces by climate deniers in two days, despite a previous pledge not to publish climate denial

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow/Media Matters

    On September 13, USA Today's editorial page published a piece that denied the settled science of climate change, despite the page's editor pledging earlier this year, "We won’t run pieces that deny the reality of human-induced climate change."

    On September 14, the paper doubled down, running a longer op-ed by another climate denier, Roy Spencer, who argued, "If humans have any influence on hurricanes at all, it probably won’t be evident for many decades to come."

    Spencer's piece was chock-full of misinformation. As numerous climate scientists have explained this week, climate change is increasing the destructive power of hurricanes.

    Climate scientist Michael Mann, director of the Penn State Earth System Science Center, told Media Matters, "There is not a single sentence in that piece, near as I can tell, that is factually defensible. Roy Spencer is an equal opportunity science denier. He denies evolution and he denies climate change."

    Indeed, Spencer has disputed the theory of evolution in his writings and in public testimony, including telling a congressional committee in 2013, "Evolutionary theory is mostly religion.”

    Spencer also has a long history of climate denial. His website claims, "The extra carbon dioxide we pump into the atmosphere is not enough to cause the observed warming over the last 100 years." Spencer has gone on The Rush Limbaugh Show and Fox News to spread misinformation about climate change.

    In addition to being employed as a scientist at the University of Alabama, Huntsville, Spencer is a senior fellow at the Cornwall Alliance for the Stewardship of Creation and a member of the group's advisory board. The Cornwall Alliance is committed to climate denial, claiming, "There is no convincing scientific evidence that human contribution to greenhouse gases is causing dangerous global warming."

    Climate scientists dispute Spencer's arguments

    Three climate scientists contacted by Media Matters disputed the central claim in Spencer's USA Today piece.

    Mann just published an op-ed in the Guardian that lays out the clear links between human-caused climate change and more devastating hurricanes, including Florence. Last year, he co-authored a piece in Scientific American on the same topic. Mann has also been doing media appearances this week to explain the science connecting climate change and stronger hurricanes.

    Scott Mandia, professor of Earth and space sciences at Suffolk County Community College in Long Island, pointed out that Spencer neglected to mention sea level rise in his piece, one of the most clear ways that climate change leads to more damaging hurricanes. Mandia explained in an email:

    ALL coastal storms are now worse due to sea level rise caused by human activities that are warming the climate. A warmer climate means more ice melt, which adds water to our oceans. Warmer water expands and thus rises upward. A double-whammy for sea level rise.

    Imagine a basketball hoop ten feet above the floor and consider a dunk to be a storm over-topping a sea wall or other barrier. Now imagine humans have caused that floor to rise by a foot. It is much easier to dunk a basketball now. More flooding just like we saw in Sandy, Harvey, Maria, Florence and EVERY hurricane from now onward.

    Do not be fooled by Roy Spencer's misdirection. He cannot deny human-caused sea level rise and that is why he chose not to mention it to USA Today's readers.

    Kevin Trenberth, senior scientist in the Climate Analysis Section at the National Center for Atmospheric Research, also explained how climate change affects hurricanes. Trenberth was lead author on a study published in May that determined, “[Hurricane] Harvey could not have produced so much rain without human-induced climate change.”

    "Hurricanes are natural, but climate change is supercharging them!" Trenberth wrote in an email to Media Matters. His comments:

    Human-caused increasing greenhouse gases in the atmosphere produced an energy imbalance and its partitioning between atmospheric, ocean, cryosphere and land heat reservoirs govern how the global climate evolves. Most of the imbalance, over 90%, goes into the ocean and accordingly ocean heat content (OHC) provides a primary indicator of climate change, along with sea level rise. 2017 was the warmest year on record for the global OHC down to 2000 m depth and the latest quarter (April to June) is the hottest on record. The heat fuels storms of all sorts and contributes to very heavy rain events and flooding.

    Hurricanes are natural, but climate change is supercharging them! The observed increases of upper OHC support higher sea surface temperatures and atmospheric moisture, and fuels tropical storms to become more intense, bigger and longer lasting, thereby increasing their potential for damage. Sea level is also steadily rising, increasing risks from coastal storm surges.

    While USA Today chose to elevate the perspective of a notorious climate denier, other papers made the more responsible choice to invite well-informed scientists and experts to explain the ways climate change exacerbates hurricanes -- like The Washington Post, which ran a strong op-ed by meteorologist Eric Holthaus.

    Holthaus ended his piece by saying, "It is a time for courageous action." Trenberth echoed that sentiment in his comments to Media Matters, emphasizing that we can and should be reducing greenhouse gas emissions and preparing for the future impacts of climate change:

    The damage and loss of life from such storms does not have to be disastrous, however, if there is adequate preparation. We have the options of stopping or slowing climate change from humans, and/or adapting to and planning for the consequences, but we are not doing enough of either!

    If outlets like USA Today educated people about the real dangers of climate change, instead of propagating climate denial, more Americans might be inspired to demand and implement real climate solutions.

  • USA Today publishes climate denial on its opinion page, nine months after saying it wouldn't

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    In January, Bill Sternberg, editorial page editor at USA Today, wrote this:

    We won’t run pieces that deny the reality of human-induced climate change. The scientific consensus on that point is overwhelming, and increasingly so.

    Today, USA Today's editorial page is promoting a piece with the teaser “Science is not settled on climate”:

    USA Today has a long track record of publishing climate denial on its editorial page, especially in the “opposing view” pieces that accompany the paper's editorials, as Media Matters has documented on multiple occasions. Unfortunately, it's now clear that trend didn't change after Sternberg made his pronouncement in January.

    The newspaper ran a solid editorial today, noting that there is “reasonably strong scientific consensus” about the ways climate change makes hurricanes more damaging, and stating, “There is no scientific debate that the planet is warming.” Like recent editorials in other papers, it also criticized President Donald Trump for rolling back climate protections.

    But the “opposing view” piece published along with the editorial was full of problems. It consisted of excerpts from four other outlets, first among them from a post on the right-wing website Townhall written by Matt Vespa. The excerpt from Vespa's piece included a number of factually inaccurate claims related to climate change, but this was the most notable: "Sorry, the science is not settled on this matter."

    That's an obvious violation of Sternberg's stated policy not to publish pieces that deny climate science.

    Vespa, an associate editor at Townhall, previously worked for right-wing website CNSNews.com, and he notes in his bio that he was "recipient of Americans for Prosperity Foundation's 2013 Andrew Breitbart Award for Excellence in Online Activism and Investigative Reporting."

    Despite those impressive journalistic credentials, Vespa's piece that USA Today quoted was loaded with old, recycled material. A number of the same claims and phrases appear in a post Vespa wrote in 2015 for the right-wing website Hot Air. For example, he wrote in the 2015 post, "We’re at the most industrialized point in human history–and air quality couldn’t be better, according to the EPA." In his new post, he wrote, "We’re at our most industrialized in the U.S. and air quality couldn’t be better" -- a line included in USA Today's excerpt. Both of those sentences in Hot Air and Townhall linked to a 2010 blog post from the American Enterprise Institute, which has been funded by ExxonMobil and other organizations that have promoted climate denial.

    Vespa's Townhall post included additional climate-denier talking points in a section that was not reprinted by USA Today. From his piece:

    There was global cooling in the 1970s and early 1980s, and now we have global warming. The experts were wrong then, and they could be wrong now, which is why I’m not willing to gamble trillions on a brain trust that consistently shifts. Science is never settled; that’s why there are 40th, 60, and 87th editions of textbooks for chemistry, biology, physics, and so forth. The arrogant position that this is settled science is one that a liberal must take. There cannot be room for questioning, which creates cracks in the narrative that more government control in the hands of fewer people to enact changes gets undercut. It has to be settled in order to break institutions and bend them to do their bidding. That’s progressivism. All bow before Zod. Well, millions of Americans don’t—and we certainly aren’t going to give in to some liberal pet project that gambles with other people’s money on theories that could be as half-baked as when these folks thought glaciation would start again in the 1970s.

    As Hurricane Florence is barreling toward the Carolinas, and numerous climate scientists are explaining how the storm is being worsened by climate change, USA Today chose to spotlight this piece.

    We look forward to the day when USA Today does indeed cease publishing climate denial on its editorial page, but that day has not yet arrived.

  • A timeline of scandals and ethical shortfalls at Ryan Zinke’s Interior Department

    Journalists have uncovered a long list of the interior secretary’s questionable actions and controversies

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER & TED MACDONALD



    Sarah Wasko / Media Matters

    This post was updated on November 6, 2018, to incorporate additional news reports.

    Interior Secretary Ryan Zinke’s ethically questionable behavior has triggered at least 17 government investigations into his conduct. Journalists took the lead in documenting many of Zinke's ethical lapses. The following is an overview of original reporting on scandals and controversies at the Department of Interior (DOI) under Zinke:

    July 26, 2017, Anchorage Daily News: Zinke threatened to pull support for projects in Alaska after Sen. Lisa Murkowski voted “no” on Obamacare repeal. On July 26, Zinke called Alaska’s two senators, Lisa Murkowski (R) and Dan Sullivan (R), to inform them that Murkowski’s vote against repealing the Affordable Care Act jeopardized administration support for projects in Alaska, including expanding oil drilling. Sullivan called Zinke’s message “troubling,” and Murkowski told E&E News, “It was a difficult call.” The DOI’s inspector general opened an investigation into the incident, then dropped it in late August after the senators refused to discuss it with investigators. The Government Accountability Office also opened an investigation, but then dropped it in June 2018 because DOI did not cooperate, Politico reported. "Interior did not provide us with any information on the substance of the telephone calls. In light of this, we lack the requisite facts on which to base a legal opinion," Thomas Armstrong, GAO's general counsel, wrote to two House Democrats who requested the investiation last year.

    September 28, 2017, Politico/Wash. Post: Zinke gave a speech to a hockey team owned by a campaign donor, then chartered a $12,000 flight home. Zinke traveled to Las Vegas on June 26 to give a motivational speech to a hockey team at the behest of team owner Bill Foley. After the speech, Zinke flew on a charter flight that cost taxpayers over $12,000 to an airport near his Montana home, aboard a plane owned by oil and gas executives. An inspector general report released on April 16, 2018, found that Zinke and his aides failed to relay important details about the trip to ethics officers, including Foley’s role as one of Zinke’s largest campaign contributors and the fact that the speech was unrelated to Zinke’s work as interior secretary. According to Politico, Foley donated $7,800 to Zinke’s 2014 congressional campaign, while employees and political action committees associated with his financial services company donated another $166,860. The inspector general also found that the $12,000 charter flight “could have been avoided.”

    October 5, 2017, Politico: Zinke’s participation in a Republican fundraiser in the Virgin Islands raised ethics concerns. During what DOI labeled an official trip to the U.S. Virgin Islands, Zinke attended a fundraiser for the Virgin Islands Republican Party in March 2017. Donors paid up to $5,000 per couple for a picture with him. After concerns were raised, the Virgin Islands Republican Party reimbursed taxpayers for the trip.

    November 20, 2017, Politico: Zinke’s wife used Interior staff and resources to coordinate her travel with her husband’s. Lola Zinke relied on DOI staff to ensure her travel arrangements allowed her to accompany the interior secretary during some of his official events and trips, including ones to California, Alaska, Norway, and Greenland. “While the department says Lola Zinke paid her own way, the records show Interior used staff time to coordinate some of her activities while traveling with her husband,” Politico reported. One ethics expert called that “an ethically gray area.” Some ethics watchdogs are also concerned that Lola Zinke is using her access to high-level events to further her own political career; until recently, she served as campaign chair for a Republican Senate candidate, and she worked on the Trump campaign and transition teams. The DOI’s inspector general tried to investigate whether these actions and other travel arrangements by Ryan Zinke constituted an abuse or misuse of government resources, but the investigation was stymied “by absent or incomplete documentation for several pertinent trips and a review process that failed to include proper documentation and accountability,” according to a memo released on November 15.

    December 7, 2017, Politico: Zinke spent $14,000 on helicopter rides so he could attend a swearing-in and ride horses with Vice President Mike Pence. Zinke put taxpayers on the hook for a pair of helicopter trips that blurred the line between his professional and personal obligations. On June 21, he attended the swearing-in of his congressional replacement, Rep. Greg Gianforte (R-MT), then took an $8,000 helicopter ride to an emergency management exercise in West Virginia. On July 7, Zinke took a $6,250 round-trip helicopter flight from Washington, D.C., to Yorktown, VA, to guarantee he was back in time to go horseback riding with Pence and Sen. Roy Blunt (R-MO). The inspector general’s office declined to confirm an investigation into these specific helicopter rides, but spokesperson Nancy DiPaolo told CNN on December 8, “We are taking a comprehensive look at the secretary’s travel since he took office.”

    December 29, 2017, Newsweek: Zinke spent almost $40,000 in wildfire preparedness funds for a helicopter tour of Nevada. On July 30, days after firefighters managed to largely contain the Whittier Fire in California, Zinke used nearly $40,000 from wildfire preparedness funds to pay for a helicopter tour of Nevada that did not include any visits to fire zones. DOI initially told Newsweek the tour was “in full compliance of all federal regulations.” But after Newsweek provided Interior officials with documentation showing the tour was paid for with funds “earmarked for such uses as worker pay and to purchase equipment,” DOI admitted the helicopter tour “was charged to the account in error” and said it would pay for the ride from “a more appropriate account.”

    January 22, 2018, HuffPost: Zinke failed to disclose his shares in a firearms company and signed orders that could have benefitted the firearms industry. As nominee for interior secretary, Zinke neglected to inform the Office of Government Ethics that he retained 1,000 shares in PROOF Research, a rifle and weapons-parts manufacturer founded in Zinke’s hometown. Cabinet appointees are required to disclose all assets worth $1,000 or more. Although there is some dispute about the value of Zinke’s shares, HuffPost notes that Zinke’s long relationship with the company may have resulted in the company getting special access at Interior. Zinke provided consulting services to PROOF from 2011 to 2012. As interior secretary, he met with PROOF CEO Larry Murphy and a company lobbyist about a month after he was confirmed. Zinke also enacted policy changes -- such as rescinding the ban on lead ammunition and expanding hunting access at wildlife refuges -- that could benefit the firearms industry.

    February 1, 2018, Politico: Interior appeared to cave to pressure from MGM to stonewall a casino proposal backed by two Native American tribes. The Mohegan and Mashantucket Pequot tribes received indications from Interior officials in May 2017 that the department would clear the way for the tribes to build a casino in Connecticut, about 12 miles from MGM Resorts International’s nearly $1 billion casino complex in Massachusetts. But MGM launched an aggressive lobbying campaign to convince Interior’s political appointees to change course, including outreach to Zinke via multiple meetings and phone calls with two Nevada Republican lawmakers closely allied with MGM. MGM lobbyists were invited by Zinke for a social visit two weeks before the agency was to decide on the tribes’ request. MGM lobbyists also met with Deputy Interior Secretary David Bernhardt, whose former firm also lobbies for MGM. Bernhardt signed an ethics agreement barring him from “participating in matters involving his former employer,” according to ThinkProgress. On September 15, DOI informed the tribes that it would delay its decision, even though federal law requires it to decide yes or no within 45 days. Records obtained by Politico show that “career staffers were circulating what they labeled ‘approval’ letters just 48 hours before their political bosses reversed course and refused to either OK or reject the tribes’ application.” The DOI’s inspector general has opened an investigation into the incident.

    February 21, 2018, Mother Jones: Scientists resigned in protest after their agency violated ethical guidelines to give Zinke sensitive oil and gas research ahead of its public release. The head of the U.S. Geological Survey’s energy and minerals program, Murray Hitzman, resigned in protest on Dec. 17, 2017, after his agency bowed to pressure to provide Zinke with sensitive data about oil and gas deposits in Alaska before it was released publicly. The deputy associate director of the energy and minerals program also left the agency in part over pressure to violate ethical guidelines. Although DOI asserted its authority to see any scientific research the department produces, “numerous current and former Interior officials, however, say the department’s position raises serious ethical issues—particularly when it comes to energy and mineral assessments, which contain valuable economic data that have the potential to move markets,” Mother Jones reported. Rep. Betty McCollum (D-MN), the ranking member of the House Interior, Environment, and Related Agencies Subcommittee, asked DOI’s inspector general to investigate whether department officials committed any ethical violations in requesting the data.

    March 9, 2018, AP: Interior planned to spend nearly $139,000 to upgrade Zinke’s office doors. Interior officials approved a contract to renovate “three sets of double doors in the secretary’s office, including two doors that open onto a corner balcony with a spectacular view of the Washington Monument and the National Mall,” The Associated Press reported. Though Zinke scoffed at questions about the excessive price of the renovations during a Senate hearing on March 13, two days later he told the House Committee on Natural Resources that he negotiated the price down to $75,000. Despite this, House Oversight Chairman Trey Gowdy (R-SC) sent Zinke a letter on March 22 asking for a briefing “on the need to replace the doors” and asking for “details on the acquisition process, bidding and receipts,” according to Reuters.

    March 11, 2018, USA Today: Zinke’s trip to Pennsylvania to announce $56 million in grants during a close campaign may have violated the Hatch Act. Toward the end of a tight campaign for Pennsylvania’s 18th congressional district between Democrat Conor Lamb and Republican Rick Saccone, Zinke went to nearby East Bethlehem to announce $56 million in grants to clean up abandoned mining sites in the area. The entire event “had the feel of a hastily arranged news conference/town hall meeting/political opportunity,” according to the local Observer-Reporter. Saccone was among the politicians present, while his challenger did not attend. The U.S. Office of Special Counsel is weighing a request to investigate whether Zinke’s trip was designed to benefit Saccone politically.

    March 15, 2018, AP: Zinke stacks wildlife-trade advisory board with trophy hunters. Zinke appointed trophy hunters, including some with direct ties to the Trump family, to the International Wildlife Conservation Council, an advisory board tasked with rewriting federal rules to allow the importation of body parts from slain African elephants, lions, and rhinos. The Associated Press reported, “A coalition of more than 20 environmental and animal welfare groups objected that the one-sided makeup of the council could violate the Federal Advisory Committee Act, which requires government boards to be balanced in terms of points of view and not improperly influenced by special interests.” Most board members belong to hunting clubs or the National Rifle Association (NRA), and one member co-owns a private hunting reserve with Donald Trump Jr. and Eric Trump. The Trump administration officially lifted a ban on importing elephant parts from Zimbabwe and Zambia on March 1.

    March 21, 2018, Politico: Zinke had a security detail during his two-week vacation in Greece and Turkey. Ryan and Lola Zinke’s two-week vacation in Greece and Turkey to celebrate their 25-year wedding anniversary also included a security detail, according to records obtained by Politico. Besides these bare facts, the public still does not know important details about this arrangement including “exactly how many security personnel accompanied the couple, who paid for them, how much they cost or whether they traveled with Zinke and his wife, Lola, for the entire trip,” Politico reported.

    March 26, 2018, Wash. Post: Zinke filled a new outdoor recreation advisory panel with members who could benefit from DOI decisions. At the urging of industry representatives, Zinke established the “Made in America” Outdoor Recreation Advisory Committee last November and appointed “officials representing companies with National Park Service contracts, such as those in the hospitality sector, as well as those from the manufacturing, fishing, boating and all-terrain-vehicle industries,” according to The Washington Post, which obtained records about the committee via the Freedom of Information Act (FOIA). Two of Zinke’s nominees to the panel were flagged by Interior staffers as having potential conflicts of interest because their companies hold some of the National Park Service’s largest concessions contracts, but they were appointed anyway.  

    March 27, 2018, Politico: Florida’s offshore drilling exemption may have been intended to benefit Gov. Rick Scott’s Senate campaign. On January 4, 2018, Zinke announced a controversial proposal to allow offshore drilling in many new coastal areas, including off the coast of Florida. Five days later, Zinke exempted Florida from the expanded drilling plan after a supposedly spur-of-the-moment encounter in the Tallahassee airport with Florida Gov. Rick Scott. But records reviewed by Politico in March “showed that top officials from the offices of both Scott and the Interior secretary were in regular contact for several days leading up to the sudden announcement, contradicting the supposed spontaneous event that portrayed Scott as protecting Florida’s environment.” According to The Washington Post, “The whole episode seems to have been designed to demonstrate Mr. Scott’s power and influence, by having him appear to summon the interior secretary to his state and bring him to heel in an afternoon.” Scott announced his Senate candidacy on April 9, 2018. The next day, CNN reported the U.S. Office of Special Counsel is investigating whether Zinke’s Florida announcement violated the Hatch Act.

    March 28, 2018, Talking Points Memo: Zinke’s mass reassignment of career Interior employees may have violated federal anti-discrimination laws. Last July, Zinke initiated the reassignment of 35 Senior Executive Service members at DOI, of which 27 were ultimately transferred. Many were told to “either accept a new placement on the other side of the country or in a role unrelated to their background, or leave the agency,” according to Talking Points Memo. The DOI’s inspector general concluded the reassignments occurred “without a written plan or clear criteria, and without consulting with the departmental leadership,” which created the perception that staff were reassigned for “political or punitive reasons.” Because a third of those reassigned are Native American, DOI may have violated federal anti-discrimination laws, as well as its own Indian Preference rules, as TPM later reported. Zinke has reportedly told senior staff that diversity is not important. After a congressional hearing in March, he was also accused of racial insensitivity for responding “Oh, konnichiwa” to Rep. Colleen Hanabusa (D-HI) after she shared the experience of two of her grandfathers who were held in internment camps during World War II.

    April 6, 2018, Reveal: National Park Service deletes climate change from months-delayed report on sea-level rise. “National Park Service officials have deleted every mention of humans’ role in causing climate change in drafts of a long-awaited report on sea level rise and storm surge,” according to an investigation conducted by The Center for Investigative Reporting and published on its Reveal website. DOI oversees the National Park Service. Cat Hawkins, the head of the National Park Service’s climate change response program, made the deletions, in possible violation of Interior rules prohibiting political appointees from influencing scientific and scholarly activities. The report was also delayed for 10 months, which hindered park managers’ ability to access the latest research about how to mitigate the effects of extreme weather and sea-level rise on their parks. Zinke told the House Committee on Natural Resources in March, “I didn’t change a paragraph — a comma — in any document and I never would.” DOI’s inspector general is investigating the matter.

    April 16, 2018, HuffPost: Oil industry rep uses perch on DOI advisory group to push “wish list” of regulatory rollbacks. Under Zinke, advisory groups at DOI have been packed with industry representatives who want looser regulations. Kathleen Sgamma, president of the Western Energy Alliance (WEA), a lobbying group that represents 300 oil and gas companies, chairs one such group, which is tasked with recommending how Zinke should manage federal lands for fossil fuel development. The group’s recommendations, which included regulatory rollbacks that had been on WEA’s wish list for years, was initially drafted by Tripp Parks, WEA’s head of government affairs. According to HuffPost, “A document obtained under the Freedom of Information Act reveals that Parks created the draft recommendations one day before Sgamma circulated them to committee members overseeing the working group.” The Sierra Club’s legal director told HuffPost, “It’s a very clear instance of regulatory capture.”

    June 13, 2018, Wash. Post: DOI canceled a study of the health effects of mountaintop-removal coal mining with little justification, the department’s inspector general found. After DOI last August halted a major public health study being conducted by the National Academies of Science on the impacts of surface coal mining on nearby residents, Rep. Raúl Grijalva (D-AZ) sent two letters to Zinke requesting information about the stoppage. Grijalva received no answer, so he requested an investigation by the DOI’s inspector general, which then found that “Departmental officials were unable to provide specific criteria used for their determination whether to allow or cease certain grants and cooperative agreements.” Records obtained by Pacific Standard show that before DOI stopped the study, Deputy Assistant Secretary Katharine MacGregor “had no fewer than six meetings with the most powerful mining players in the country. In both April and May of 2017, she met with the National Mining Association. In March and June, meanwhile, she met with Arch Coal, a long-time practitioner of mountaintop removal mining in Appalachia.”

    June 19, 2018, Politico: Zinke and the chairman of Halliburton could both benefit from a proposed real-estate deal in Montana. A foundation created by Zinke is helping to pave the way for a large commercial development that is backed by David Lesar, the chairman of energy-services giant Halliburton. According to Politico, the Great Northern Veterans Peace Park Foundation -- established by Zinke and currently run by his wife Lola -- agreed to allow 95 Karrow LLC, the Lesar-backed entity, to build a parking lot on land that had been donated to the foundation for creation of a park. The Zinkes also personally own land that's adjacent to the proposed development, potentially making that land much more valuable if the proposed development deal were to go through. The deal raises ethical concerns because Halliburton’s business could be substantially affected by decisions made by DOI. Zinke met with Lesar and the project’s other developers at Interior headquarters last year, Politico reported on June 21. Lesar and Zinke have had a relationship for years -- Lesar and his wife donated $10,400 to Zinke’s first House campaign in 2014. On June 18, DOI's deputy inspector general confirmed that her office had opened an investigation into whether Zinke violated conflict-of-interest laws.

    June 26, 2018, Reuters: Zinke’s promotion of Trump's campaign slogan may have violated the Hatch Act. During a meeting of the Western Governors Association on June 26, Zinke tweeted a photo of one of his socks, which was emblazoned with Trump’s face and his campaign slogan “Make America Great Again.” Zinke deleted that tweet and then posted a follow-up tweet that crossed out “Make America Great Again” yet still showed Trump’s face -- and then he deleted that one too. Those tweets may have violated the Hatch Act, which prohibits some forms of political activity by federal employees, Reuters reported. The U.S. Office of Special Counsel announced in March that because Trump has confirmed his candidacy for reelection, federal employees are prohibited while on duty from wearing or displaying items with the phrase “Make America Great Again” or non-official pictures of Trump. On July 9, CNN reported that the Office of Special Counsel opened a case file on whether Zinke’s tweet violated the Hatch Act.

    July 6, 2018, HuffPost: Former NRA lobbyist working for Zinke may have committed multiple ethics violations. Benjamin Cassidy, a former NRA lobbyist who joined the Interior Department in October 2017, may have violated ethics rules by attending at least two meetings with Zinke that involved issues Cassidy had recently lobbied on. Cassidy attended a February 2018 meeting on “international conservation,” a discussion that most likely focused on issues such as hunting and animal trophy imports. While still employed with the NRA in 2017, Cassidy lobbied Congress on legislation dealing with animal trophy imports. Cassidy, whose official title is senior deputy director for intergovernmental and external affairs, should have signed Trump’s ethics pledge that bars former lobbyists in the executive branch from participating for two years in any matters on which they lobbied in the two years before starting an administration job. Another potential ethics violation occurred in March, when Cassidy attended a pair of private receptions Interior held for members of the International Wildlife Conservation Council, which includes an NRA employee and a former NRA board member, HuffPost reported on July 16. Cassidy served as the council members’ primary contact during their visit to Washington, D.C., for the receptions. Although it is not clear if Cassidy played a role in selecting members of the council, member Cameron Hanes thanked Cassidy as well as Zinke for including him. Cassidy “appears to be in violation of the prohibition on working on matters on which you’ve lobbied,” an ethics expert told HuffPost.

    July 20, 2018, CNN: Zinke kept meetings off of public calendar. Zinke's publicly released schedule omitted or obscured the details of about a dozen meetings. CNN compared email conversations between Zinke and his scheduler (made available through FOIA requests) to the calendars that the Interior Department released and found numerous discrepancies between the two. Zinke had previously undisclosed meetings with lobbyists, lawmakers, and interest groups. For example, CNN found that in May 2017, a meeting listed on his schedule with Rep. Chris Collins (R-NY) also included three executives from Delaware North, a contractor who does business with national parks. Rep. Raul Grijalva (D-AZ), ranking member of the Natural Resources Committee, called for an investigation. In September, CNN followed up on this reporting and found that nearly 50 meetings in May and June 2018 were vaguely described, making it difficult for the public to determine what he was doing and who he was meeting with. And in October, CNN reported that his calendar omissions actually dated to his very first day in office, and that some of the newly discovered omissions included meetings with representatives from energy companies whose activities DOI regulates.

    July 23, 2018, Wash. Post: Zinke and aides rejected evidence that supported creation of national monuments and sought out evidence that didn't -- and then tried to conceal strategy from the public. Zinke’s team selectively tailored a review of national monuments last year to dismiss the benefits of monuments and emphasize the value of activities such as logging and energy development on public lands, according to thousands of pages of email correspondence inadvertently released by the Interior Department’s FOIA office. The DOI retracted the documents the next day and released redacted versions. In the first version, for instance, draft economic reports on monuments under scrutiny included information on the Interior Department’s “ability to estimate the value of energy and/or minerals forgone as a result of the designations,” but that information was redacted from the second batch of emails. In another instance, officials marked this statement about an Oregon national monument as eligible for redaction: “Previous timber sale planning and development in the [expansion area] can be immediately resumed.” The review came in response to an executive order from Trump last year that instructed Zinke to scrutinize 27 national monuments established over a period of 21 years. It led Trump to dramatically shrink two national monuments in Utah.

    October 16, 2018, The Hill: Zinke replaces DOI deputy inspector general with Republican political operative. The Hill reported that DOI Deputy Inspector General Mary Kendall was being replaced by Suzanne Israel Tufts, a political appointee at the Department of Housing and Urban Development (HUD) who had previously worked as a lawyer and liaison for the Trump campaign. Tufts will now be acting deputy inspector general. Kendall, who oversaw DOI’s watchdog investigations and audits team for 10 years, only learned that she was being replaced when a colleague showed her an email sent by HUD Secretary Ben Carson to his agency’s staffers. The move is seen as highly unusual, particularly as Zinke has been the subject of 14 government investigations into his conduct as secretary, including half a dozen that are ongoing. Michael Bromwich, a former inspector general for the DOJ, tweeted, “Politicizing the oversight function is dangerous, especially in the absence of any Congressional oversight. Changing IGs in the midst of multiple serious investigations of the agency's head should raise alarm bells everywhere.” And Rep. Raúl Grijalva (D-AZ), ranking member of the House Natural Resources Committee, stated, “This stinks to high heaven. Secretary Zinke and the Interior Department are awash in wave after wave of scandal and corruption, and they decide now is the perfect time to get rid of the current IG."

    October 16, 2018, The Hill: DOI was reportedly poised to replace deputy inspector general with Republican political operative, then reversed course after outcry. The Hill reported on October 16 that DOI Deputy Inspector General Mary Kendall was being replaced by Suzanne Israel Tufts, a political appointee at the Department of Housing and Urban Development (HUD) who had previously worked as a lawyer and liaison for the Trump campaign. Tufts would become acting deputy inspector general, according to The Hill. Kendall has overseen DOI’s watchdog investigations and audits team for 10 years, and has been running investigations into a number of Zinke's questionable activities. She first learned that she was to be replaced when a colleague showed her an email sent by HUD Secretary Ben Carson to his agency’s staffers. The reported personnel shift prompted a public outcry. Rep. Raúl Grijalva (D-AZ), ranking member of the House Natural Resources Committee, said, “This stinks to high heaven. Secretary Zinke and the Interior Department are awash in wave after wave of scandal and corruption, and they decide now is the perfect time to get rid of the current IG." Two days later, on October 18, DOI told CBS that the shift was not happening and reports about it were "false." On October 19, CBS reported that Tufts resigned from her position at HUD.

    October 18, 2018, Wash. Post: Zinke’s travel arrangements raised red flags among DOI ethics officials. A report by DOI’s Office of Inspector General detailed how Zinke’s travel practices violated department policy. The DOI's solicitor office approved Zinke’s wife Lola to travel with him in government vehicles for free. Although DOI policy prohibited this practice, Zinke changed the policy this summer. And in order to further legitimize her taxpayer-funded travel, Zinke asked DOI staffers to research how his wife could get a volunteer job with the department. The report also found that a DOI security detail accompanied Zinke and his wife on a vacation to Turkey and Greece last year, at a cost of $25,000. Although this was determined not to be in violation of policy, the report did note the significant cost to taxpayers. An Interior spokesperson denied any wrongdoing on Zinke's part, stating that he “follows all relevant laws and regulations and that all of his travel was reviewed and approved by career ethics officials and solicitors prior to travel.”

    October 30, 2018, Wash. Post: Interior watchdog refers Zinke investigation to Justice Department. DOI's acting inspector general has referred one of its probes into Zinke’s behavior to the Justice Department, and prosecutors will now determine if it warrants a criminal investigation. According to The Washington Post, individuals close to the matter did not specify which investigation was referred. The Office of Inspector General is currently conducting at least three probes into Zinke’s conduct as interior secretary, including his role in a Montana real estate deal with the Halliburton chairman and his department’s decision to block a casino proposal backed by Native American tribes. Walter Shaub, Trump's former director of the Office of Government Ethics, told Politico that this is a major development: “What I can say is, Inspectors general don’t tend to refer matters to the Department of Justice unless they think that it’s likely there’s been a criminal violation.”

    October 31, 2018, HuffPost: Zinke compared Robert E. Lee to Martin Luther King Jr. Speaking in Kentucky at a ceremony designating Camp Nelson as a new national monument to black Civil War soldiers, Zinke likened Confederate General Robert E. Lee to Martin Luther King Jr. Zinke referred to the placement of the Martin Luther King Jr. Memorial in Washington, D.C., which is near both the Lincoln Memorial and Arlington National Cemetery, the site of Lee’s former plantation. Zinke said, “I like to think that Lincoln doesn’t have his back to General Lee. He’s in front of him. There’s a difference. Similar to Martin Luther King doesn’t have his back to Lincoln. He’s in front of Lincoln as we march together to form a more perfect union. That’s a great story, and so is Camp Nelson.” Local Kentucky newspaper The Jessamine Journal posted the speech on Facebook. A year previously, in an interview with Breitbart, Zinke defended Confederate monuments and said none of them would be removed from federal land.

    November 5, 2018, Wash. Post: Zinke violated an ethics pledge by working on issues related to his family foundation's land holdings. In January 2017, after he was nominated to be interior secretary, Zinke pledged to step down as president of a foundation he created, the Great Northern Veterans Peace Park Foundation, and refrain from matters pertaining to it for one year. But according to The Washington Post, in August 2017 Zinke exchanged emails with a city planner in Whitefish, MT, and told him he could construct a disc-golf course on the foundation’s land. In earlier messages in the same email exchange, Zinke criticized a Politico article that linked his foundation to a property deal with the chairman of Halliburton. Additionally, his foundation’s 2018 annual report still showed that Zinke continued to serve as a foundation officer, though he later said that was in error.

  • National TV news ignored adoption and foster care bills that allow discrimination against LGBTQ parents

    Bills in Oklahoma and Kansas would allow adoption and foster care agencies to deny placement with prospective LGBTQ parents, among others 

    Blog ››› ››› BRIANNA JANUARY


    Sarah Wasko / Media Matters

    Major national broadcast and cable TV news shows failed to talk about the deliberations over anti-LGBTQ bills in Oklahoma and Kansas that passed through their state legislatures on May 3 and in the early hours of May 4, respectively. The two bills, which would allow adoption and foster care agencies to discriminate against prospective LGBTQ parents, will be the latest successes in the right’s strategy to legalize discrimination against LGBTQ people; if enacted, they will be the only anti-LGBTQ legislation to succeed thus far during the 2018 state legislative sessions.

    The bills in Oklahoma and Kansas, which are awaiting signatures from their respective governors, would allow adoption and foster care agencies to reject prospective parents “who don’t fit their religious beliefs,” such as LGBTQ people, single people, divorcees, interfaith couples, and non-Christians. Oklahoma Governor Mary Fallin has not signaled whether she will sign the legislation into law, but Kansas Governor Jeff Colyer has supported the state’s measure, and his administration testified in favor of the bill. The bills mark the most recent successful push by the Christian far-right to advocate for religious exemptions that make LGBTQ people second-class citizens.

    Between March 1 and May 2, the day before the two bills passed (Kansas’ passed in the early hours of May 4), there was no national broadcast or cable TV news coverage of the bills. Media Matters reviewed cable and broadcast news for mentions of the bills and found that not a single network -- including CNN, Fox News, MSNBC, ABC News, CBS News, Fox Broadcasting Co., and NBC News -- covered them at all.

    Media Matters also reviewed top national print media outlets -- The New York Times, The Washington Post, The Wall Street Journal, USA Today, and the Los Angeles Times, as well as the Associated Press and Reuters newswires -- and found eight separate news reports in print and online mentioning one or both of the bills. The Associated Press reported on the two bills in seven different articles, all of which were reprinted in other news outlets. Only The Washington Post produced any other original reporting about the bills, mentioning them in passing in a report about the failure of other state bills to pass this year. Both The Wall Street Journal and USA Today failed to mention the bills in any news reports, and Reuters did not pick up the story either.

    Anti-LGBTQ adoption and foster care bills are often characterized as so-called “religious freedom” bills, but they are really ways to legalize discrimination against LGBTQ people that limit the pool of homes for children in need of families. Research also shows that LGBTQ youth are overrepresented in the U.S. foster care system, and under bills like those passed in Oklahoma and Kansas, LGBTQ children in foster care could end up served by agencies that discriminate against LGBTQ people. These efforts are part of a broader state-level strategy by the Christian far-right and are supported and influenced by anti-LGBTQ hate groups, like Alliance Defending Freedom (ADF). In addition to the push for state-level legislation, the religious right’s influence on the Trump administration is apparent in the discriminatory policies and guidance that have been introduced in nearly every federal agency, including in the departments of Justice, Health and Human Services, Defense, and Education

    The two bills follow several other attempts to legalize discrimination against LGBTQ people in adoption and foster care at the state level. Georgia and Colorado introduced similar bills this year that both failed, and last year, anti-LGBTQ adoption and foster care laws were adopted in Alabama, South Dakota, and Texas. A sweeping anti-LGBTQ religious exemptions law written by ADF went into effect in Mississippi in 2017; it included provisions allowing child welfare agencies to discriminate against LGBTQ people. According to The Associated Press, before Oklahoma and Kansas passed their measures, “seven states … passed laws allowing faith-based adoption agencies some degree of protection if they refuse to place children with same-sex couples.” In addition to state-level advocacy, anti-LGBTQ groups have renewed calls for Congress to take up the issue at the national level.

    This year has seen what NBC News called a “striking shift from recent years” in that the approximately 120 anti-LGBTQ bills proposed in states all failed to pass their legislatures until the Kansas and Oklahoma measures. But that means the bills have major national significance, so national media should have been paying attention prior to their passage. April reports on other anti-LGBTQ bills failing across the country acknowledged that these two bills were major focuses of LGBTQ advocates.

    Methodology

    Media Matters searched Nexis transcripts of broadcast TV newscasts on ABC News, CBS News, Fox Broadcasting Co., and NBC News appearing between March 1 and May 2, which was the day before the bills passed (Kansas’ bill passed in the early hours of May 4), for mentions of the words or variations of the words “adoption,” “foster care,” “child welfare,” “SB 1140,” “religion,” “faith-based,” “Adoption Protection Act” occurring within 30 words of the terms or variations of the terms “Oklahoma,” “Kansas,” “same-sex,” “LGBT,” “gay,” “discriminate,” or “non-christian.” We also searched SnapStream for the same words and variations of words appearing on cable TV networks CNN, Fox News, and MSNBC between March 1 and May 2.

    Media Matters also searched Nexis for mentions of the same words or variations of words appearing in The New York Times, The Washington Post, USA Today, Los Angeles Times, The Associated Press, and Reuters between March 1 and May 2. Additionally, we searched Factiva for mentions of the same words or variations of words appearing in The Wall Street Journal between March 1 and May 2. Media Matters also performed site searches for The New York TimesLos Angeles, The Washington Post, and USA Today for reprints of Associate Press coverage of the bills between March 1 and May 2. Media Matters did not include op-eds, columns, or editorials in this analysis.

    Additional research by Rebecca Damante and Brennan Suen.

    Charts and graphics by Sarah Wasko.

  • How Scott Pruitt's EPA is attacking journalists and stifling the media

    EPA takes up Trump’s war on the press by insulting media outlets, withholding information, and flouting public records requests

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER


    Sarah Wasko / Media Matters

    This post was updated on 5/23/18 to incorporate additional news reports.

    Since Scott Pruitt took the helm of the Environmental Protection Agency in early 2017, the EPA has consistently refused to release basic information, blocked reporters from attending agency events, and attacked journalists and outlets whose coverage it didn't like. This antagonistic stance toward the media mirrors President Donald Trump’s unprecedented war against the press, which Media Matters has chronicled.

    Seeking a reset after a year of the agency’s attacks and obfuscation, the Society of Environmental Journalists (SEJ) sent a letter to the EPA’s press office in January in the hopes of improving journalists’ access to EPA information and "begin[ning] a conversation about journalists’ basic needs." The letter made five requests, which the group summarized on its website:

    1. Respond to inquiries in a meaningful and timely manner, arranging interviews with subject matter experts.
    1. Distribute all press releases and advisories, to all who request them, not just to a select audience.
    1. Hold open press briefings on significant news. Invite all regular beat reporters to in-person briefings held at EPA headquarters; provide web conferencing and teleconference access for all interested reporters outside the Washington area.
    1. Reinstate the practice of publishing a weekly list of the EPA administrator’s scheduled public appearances.
    1. Resume the practice of publishing an up-to-date calendar of all the EPA administrator’s meetings — not just public events.

    The EPA failed to respond to SEJ’s letter -- or to a follow-up inquiry -- so the group released the letter publicly in March. SEJ sent the EPA another letter on March 30 calling on the agency to “answer reporters' questions directly, rather than referring them to published articles by their favored media," as summarized on the SEJ website.

    Here are more than 20 examples of Pruitt's EPA assailing the press or frustrating journalists' efforts to cover the agency's actions.

    EPA withholds Pruitt’s schedule from the press. Former EPA Administrator Gina McCarthy, who headed the agency under President Barack Obama from 2013 to early 2017, shared her schedule on the EPA website every day, but Pruitt, like many other members of Trump's cabinet, withholds basic information about his activities. According to Politico, the EPA has refused “to provide schedules or advisories of his upcoming meetings, confirm his attendance at specific events, or say what city he plans to be in on a given day." As a result, news outlets and watchdog groups have filed multiple Freedom of Information Act (FOIA) requests and lawsuits to obtain his calendars. When the EPA has eventually responded and released information about Pruitt's schedule, it has generally been bare-bones, partially redacted, or months late.

    EPA spokesperson: “Pruitt does not want open press." While coordinating logistics for a roundtable discussion Pruitt held at the University of North Dakota with the state's senior senator, John Hoeven (R), and governor, Doug Burgum (R), EPA spokesperson Jahan Wilcox asked that reporters not be permitted to attend, E&E News reported. Hoeven had wanted to include media, but Wilcox wrote to Burgum’s staffers that “most importantly Pruitt does not want open press." After being informed that reporters had already been invited to the last 15 minutes of the event, Wilcox insisted, “We can't have anything open."

    EPA spokesperson called police on North Dakota reporters trying to cover Pruitt event. EPA spokesperson Wilcox threatened to call the police on two reporters from the Grand Forks Herald who were attempting to cover Pruitt’s August 9 visit to the University of North Dakota. The Herald reported that after Wilcox made his threat, “A UND Police officer then arrived to insist the building and its grounds were private property before demanding the reporters move away from the center's front door. … The EERC is not private property and is owned by UND."

    EPA asked radio host not to take listener calls during interview with Pruitt. During his August 9 visit to North Dakota, Pruitt sat for a joint interview with Gov. Burgum, conducted by local talk radio host Scott Hennen. Hennen normally takes listener calls during his show, but documents obtained by E&E News show that EPA spokesperson Wilcox asked him not to during the Pruitt interview, and Hennen acquiesced.

    EPA terminated funding for a nonprofit newspaper after it reported that Trump's budget cuts would hurt the Chesapeake Bay. The Bay Journal, a nonprofit newspaper that covers environmental issues in the Chesapeake Bay region and reaches approximately 100,000 readers, has been partially funded by the EPA since 1991. Last June, the paper reported that Trump's proposed budget would slash funding for Chesapeake Bay programs and harm restoration efforts. In August, the EPA abruptly canceled a previously approved $325,000 grant to the paper due to a “shift in priorities." The Bay Journal requested records pertaining to the termination, which EPA failed to produce, so the paper sued. Under pressure from Maryland's Democratic senators, the EPA restored the Bay Journal’s funding in March.  

    EPA attacked NY Times reporters in press release over pesticide story. On August 18, The New York Times published a story detailing how the EPA disregarded the advice of agency scientists by refusing to ban a harmful pesticide after Pruitt met with farming industry executives and told them he was listening to their pleas. Three days later, the EPA issued a press release attacking the story and accusing the reporters, Eric Lipton and Roni Caryn Rabin, of reporting "false facts" and omitting "inconvenient facts." Though the EPA did not dispute any of the story’s specific factual claims, the press release also stated that "the New York Times never lets the truth get in the way of a good story."

    EPA attacked AP reporter in press release over toxic-site story. On September 2, The Associated Press published a story on toxic sites flooding in the wake of Hurricane Harvey, which Washington Post media critic Eric Wemple later declared to be "factually sound." But the EPA issued a press release criticizing the story and attacking the credibility of the AP and Michael Biesecker, one of the reporters who wrote it. "Unfortunately, the Associated Press’ Michael Biesecker has a history of not letting the facts get in the way of his story," the agency’s release read. The press release also included a statement from EPA spokesperson Liz Bowman that accused the AP of attempting to “mislead Americans” by “cherry-picking facts.” To bolster its attack on Biesecker and the AP, the release cited a Breitbart News article. 

    EPA dropped AP reporter from its email list and criticized him for not opening positive emails about Pruitt. The EPA had been unhappy with AP reporter Biesecker even before he published his story about toxic site flooding after Harvey. When The Washington Post's Wemple asked the EPA about its ongoing conflict with Biesecker, an agency official said that the EPA had removed Biesecker from its master email list, explaining, “We don’t think he’s a trustworthy reporter.” An EPA official also told the Post that the agency monitored which journalists opened its emailed press releases: “We are able to see who opens our emails,” the official said. “Michael [Biesecker] very rarely opens a positive story about [EPA Administrator] Scott Pruitt. He only opens stories where he tries to create problems.”

    EPA warned employees against leaking to the press. The EPA required employees to attend training sessions that warned them of the dangers of leaking sensitive information to the media, The Associated Press reported. During the mandatory training, employees were given a fact sheet that detailed how leaks have harmed America in the past and warned, "Enemies of the United States are relentless in their pursuit of information which they can exploit to harm US interests."

    EPA spokesperson misled NY Times reporter. In a talk at Yale, New York Times climate reporter Lisa Friedman recounted an instance in October when an EPA spokesperson gave her inaccurate information. Per the Yale Daily News, Friedman "said a spokesman for the EPA disputed the claim that EPA Administrator Scott Pruitt planned to announce the decision [to roll back the Clean Power Plan] in Kentucky with Senate Majority Leader Mitch McConnell, R-Ky. The spokesman told her that 'it was not accurate' to say that Pruitt was going to make such an announcement.” Friedman then told the audience, “Except for it was absolutely accurate, and Fox News was invited.” Friedman also said, “Covering the EPA is like covering the CIA. It is so secretive. It is so difficult even to get basic information.”

    EPA accused NY Times reporter of being “biased” and “writing elitist click bait.” When Times reporter Lipton sent detailed questions to the EPA about the agency loosening regulations on toxic chemicals, EPA spokesperson Bowman refused to answer his queries. Instead, she sent a caustic comment by email: “No matter how much information we give you, you would never write a fair piece. The only thing inappropriate and biased is your continued fixation on writing elitist click bait trying to attack qualified professionals committed to serving their country.” Lipton quoted her comment in his article.

    EPA refused to confirm basic facts to NY Times reporter, then accused him of stealing from other news outlets. The Washington Post's Wemple reported further details on Lipton's back-and-forth with the EPA about his story on toxic chemical regulations. Lipton asked EPA spokesperson Bowman to confirm reports that Michael Dourson, Trump's nominee to head the Office of Chemical Safety and Pollution Prevention, began working at the EPA before being confirmed by the Senate. Bowman referred Lipton to stories published by USA Today and E&E News, which Lipton took as confirmation. Then EPA spokesperson Wilcox jumped into email chain, interjecting, “If you want to steal work from other outlets and pretend like it’s your own reporting that is your decision.” After Lipton explained to both spokespersons that basic fact-checking is critical to avoiding “Fake News,” Wilcox, ccing USA Today’s and E&E News’ reporters, replied to Lipton, “Adding the two outlets who you want to steal their work from to this email.”

    EPA had police remove reporter from Pruitt event in Iowa. Ethan Stoetzer, a journalist with InsideSources Iowa, never received a response after trying repeatedly to contact the EPA to RSVP for a December 1 event where Pruitt would be speaking at a cattle company headquarters in Iowa. The event was invite-only, but media were permitted to attend. According to his reporting, Stoetzer showed up to the event site and was initially allowed to enter the press booth. But then he “was approached by a Story County Sheriff’s Deputy, as well as several staff members of both the EPA and Couser Cattle Company, who did not give their names when asked, and was told that he had to leave the premises.” He reported that other members of the media who had not RSVP’d were allowed to remain at the event. EPA spokesperson Wilcox did not reply to repeated questions about why Stoetzer was forced off the premises.

    EPA hired Republican opposition-research firm to conduct "war room"-style media monitoring. The EPA awarded a no-bid contract worth $120,000 to an opposition-research firm, Definers Corp, that not only has deep connections to the Republican establishment, but is also tied to a research group that had been “looking for information that could undermine employees who had criticized the E.P.A.,” as The New York Times reported. Under the contract, Definers would provide the EPA with “‘war room’-style media monitoring, analysis, and advice," Mother Jones reported. The controversial contract was rescinded after media reports led to political outcry.

    EPA misled press about Pruitt's travel, then stonewalled. After journalists reported in February 2018 on Pruitt’s exorbitant travel expenses, EPA Node Menu spokesperson Wilcox initially told Politico that Pruitt had received a blanket waiver to travel first or business class. But a spokesperson for the General Services Administration, which oversees rules about officials' travel, told Politico that it does not issue blanket waivers. Wilcox then changed his story and said that Pruitt submits a request for a waiver for each trip. Refusing to answer further questions about Pruitt’s travel, Wilcox directed reporters to use FOIA to request additional information, "a process that can take months or years," Politico noted.

    EPA to reporters: You'll have to wait a year for responses to your FOIA requests. The EPA has been slow in responding to FOIA requests about Pruitt's office from media organizations and other groups, according to an analysis by the Project on Government Oversight. The agency had closed only about 17 percent of records requests related to Pruitt’s activities as of February, Politico reported. This aligns with the anecdotal stories of journalists who, when not ignored by the EPA, were informed that it would take a year to receive responses to their records requests. CNBC reported in February on a lawsuit filed against EPA alleging the agency "has systematically refused to document 'essential activities' under Pruitt, and higher-ups are creating a culture in which career employees are discouraged from creating written records."

    EPA tried to prevent news outlets from covering Pruitt’s announcement of vehicle efficiency rollbacks. After granting Fox News permission to cover Pruitt’s announcement that the agency would be revising Obama-era vehicle emissions and mileage standards, EPA officials tried to stop other television networks from reporting on the event. As CNN reported on April 3, “EPA had attempted to allow television camera access to Fox News without informing the other four networks: CNN, ABC, NBC and CBS. Fox alerted the networks and a pool was established allowing networks equal access to the event.” EPA public affairs officials also made little effort to inform other journalists about the event. According to CNN, “There were several journalists [at the event], including from The New York Times, Bloomberg and ABC News, according to one reporter in attendance, who added that it sounded like many of the reporters were notified of the event individually just before it took place and ran over. EPA did not send a wide notice of the event to the agency press list.”

    Pruitt has used multiple email addresses, which could hamper fulfillment of FOIA requests by media outlets and others. After learning that Pruitt uses three secret EPA email addresses in addition to his official email address, Sens. Jeff Merkley (D-OR) and Tom Carper (D-DE) asked the EPA’s inspector general on April 10 to investigate if Pruitt “may be withholding information from the public in violation of valid FOIA requests.” On May 2, the inspector general said his office plans to open an investigation into whether the EPA is violating the Federal Records Act.

    EPA press office engaged in “questionable activities” that may have violated federal rules, Sierra Club alleged in a lawsuit. Via a Twitter thread posted on April 20, Sierra Club attorney Elena Saxonhouse announced that her group had sued the EPA for failing to provide public records related to the activities of the agency’s Office of Public Affairs. Saxonhouse alleged that the office had engaged in a number of “questionable activities,” which included “creating a right-wing media echo chamber for Pruitt,” “contracting with a firm whose stated goal is to take down Democrats,” and reportedly working to secretly place anti-Paris climate accord op-eds in newspapers, among other things. Sierra Club requested the records to determine if these actions violated rules barring the use of agency money for "self-aggrandizement," "purely partisan" communications, and "covert propaganda." The EPA was recently forced to turn over more than 24,000 pages of documents to the Sierra Club after losing a previous FOIA lawsuit to the organization.

    Pruitt aides have slowed FOIA releases so they can increase vetting of records requests related to his actions. “Top aides to Scott Pruitt at the Environmental Protection Agency are screening public records requests related to the embattled administrator, slowing the flow of information released under the Freedom of Information Act — at times beyond what the law allows,” Politico reported on May 6. Based on internal emails obtained by the outlet, the EPA’s political appointees also reprimanded career officials who released public records without letting Pruitt’s aides screen them first. Although other administrations have also requested that political aides be allowed to screen certain releases before they are made public, a FOIA expert quoted by Politico said, “This does look like the most burdensome review process that I've seen documented."

    EPA blocked AP, CNN, E&E News, and Politico from attending a summit on water contaminants and had an AP reporter physically removed from the building. “The Environmental Protection Agency temporarily barred journalists and the public from a national summit Tuesday addressing toxic chemicals contamination in drinking water, a week after top agency officials' effort to delay publication of a study on those chemicals came to light,” Politico reported on May 22. When an AP reporter asked to speak with public affairs personnel to learn why the outlet was barred from the event, “the security guards grabbed the reporter by the shoulders and shoved her forcibly out of the EPA building,” AP reported. Although the EPA relented after news of the incident spread and allowed the press to cover the second half of the event on May 22, the agency still blocked reporters from covering the subsequent day of the summit on May 23.

  • Major US newspapers ignored the role of fake news in Italy's high-stakes general election

    Blog ››› ››› NINA MAST


    Sarah Wasko / Media Matters

    A far-right party and an anti-establishment party that controls a fake news network won in major upsets in Italy’s general election on March 4 and are now vying to form a majority government. But major U.S. newspapers, some of which had previously covered the threat of fake news in Italy, entirely ignored the likely role fake news played in the election’s outcome.

    Researchers in Italy noted the increasingly alarming role of fake news after Italy’s 2013 election. But the country began paying closer attention to the problem after BuzzFeed and Italian newspaper La Stampa exposed anti-establishment party 5-Star Movement’s foundational role in a network of blogs and social media accounts spreading fake news, conspiracy theories, and Russian propaganda. In November 2017, a year after its original report, BuzzFeed reported on another network spreading hyperpartisan misinformation on Facebook, this one run by “an entrepreneur in Rome with links to a secretive Italian Catholic association.” That same month, former Prime Minister Matteo Renzi asked social media companies, particularly Facebook, to “help us have a clean electoral campaign. The quality of the democracy in Italy today depends on a response to these issues.” In January 2018, the U.S. Senate Committee on Foreign Relations summarized the threat of fake news and Russian-backed misinformation in Italy (page 137 of the report) and called on the U.S. government to cooperate with Italy on addressing the issue.

    Despite warnings from the U.S. and Italian governments, investigative reporting from media outlets and, in the case of The New York Times and The Washington Post, major newspapers’ own reporting on the role of fake news in Italian elections, these papers failed to acknowledge the possible links between far-right misinformation campaigns and the March 4 election outcome that was aligned with their message.

    According to a Media Matters analysis of coverage on Italy’s election day and the following two days, major U.S. newspapers including the Post, the Times, The Wall Street Journal, and USA Today engaged in zero significant discussions of the threat of fake news in the Italian election. Two passing mentions of “conspiracy theories” in the Times' op-ed section were the closest the outlet came to discussing the role of fake news.

    The failure of these major outlets to connect widely reported, far-right, election-oriented fake news to far-right electoral outcomes raises serious concerns over their ability to inform readers about the threat of fake news for democracies around the world.

    Methodology:

    Media Matters used Nexis to search for mentions of “Italy” and “election” in the print editions of The Washington Post, USA Today, and The New York Times on March 4 through March 6, 2018. We used Factiva for The Wall Street Journal. We searched the resulting 26 articles for mentions of “news,” “media,” “fake,” “misinformation,” “conspiracy,” and “Russia.”

  • USA Today claims it doesn't publish climate-denying op-eds. That's not true.

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Sarah Wasko / Media Matters

    Each editorial USA Today publishes is accompanied by an "opposing view" op-ed that presents a counter-argument. This is a particular problem when it comes to the topic of climate change. As Media Matters has documented on multiple occasions, the newspaper's “opposing view” format regularly leads it to publish climate denial and misinformation from authors who have undisclosed fossil-fuel industry connections.

    USA Today has heard from critics who have called on it to stop running climate-denying op-eds, but instead of changing its practices, the paper's editorial board is trying to defend them. Its defense does not hold up to scrutiny.

    Bill Sternberg, the paper's editorial page editor, put forward that defense in a January 26 piece titled, "Why does USA TODAY pair editorials with opposing views?" From the piece:

    In recent years, perhaps no debate topic has been more controversial than global warming. A number of readers and outside groups have demanded that we stop running opposing views from climate change skeptics.

    We’ve tried to adhere to the rule of thumb put forth by the late Sen. Daniel Patrick Moynihan of New York: Everyone’s entitled to their own opinion, but they are not entitled to their own facts.

    In other words, we won’t run pieces that deny the reality of human-induced climate change. The scientific consensus on that point is overwhelming, and increasingly so.

    But we will run opposing views that disagree about proposed remedies, discuss the urgency of the climate change problem compared to other problems, or raise questions about costs versus benefits.

    And whenever possible, we try to disclose potential conflicts of interest, such as whether the writers, or their organizations, have received money from fossil-fuel interests.

    But in fact USA Today has regularly run "opposing view" op-eds that "deny the reality of human-induced climate change." And many of them have been written by people who have "received money from fossil-fuel interests," which the paper typically fails to disclose.

    A 2016 Media Matters study found that USA Today published five “opposing view” opinion pieces featuring climate denial or misinformation from January 1, 2015, through August 31, 2016. All five were written by individuals with fossil-fuel ties, which USA Today did not disclose to readers.

    For example, Sen. James Inhofe (R-OK), the Senate's leading climate denier, argued in a March 2015 "opposing view" piece that "the debate on man-driven climate change is not over," though in fact it is over. There is overwhelming scientific consensus that human activity is causing climate change, as Sternberg admits in his own piece.

    And, in October 2015, then-Sen. Jeff Sessions (R-AL) wrote an "opposing view" op-ed claiming that “temperatures have been essentially flat for 18 years," pushing a favorite climate-denier myth that has been thoroughly discredited. USA Today did not disclose that Inhofe and Sessions had both received substantial campaign contributions from fossil fuel industry interests -- millions of dollars in Inhofe's case and hundreds of thousands in Sessions'.

    More recently, in August 2017, USA Today published an op-ed casting doubt on a federal climate report; the piece was written by Chris Horner, who the paper identified only as "a senior fellow at the Competitive Enterprise Institute." As Media Matters pointed out at the time, Horner's work has been funded by big fossil-fuel corporations for years. Horner has received payments from Alpha Natural Resources, one of the largest coal companies in the U.S., and has numerous other ties to the coal industry. Horner’s employer, the Competitive Enterprise Institute, has received more than $2 million from ExxonMobil over the past two decades, as well as funding from Marathon Petroleum, Texaco, the American Petroleum Institute, the American Coalition for Clean Coal Electricity, American Fuel and Petrochemical Manufacturers, Koch Industries, and the Koch brothers' charitable foundations, among others.

    But USA Today might be making modest progress on disclosure, at least. In September 2017, an "opposing view" piece by longtime climate denier Myron Ebell did acknowledge some of his conflicts of interest. The bio that ran under his piece read, "Myron Ebell is director of the Center for Energy and Environment at the Competitive Enterprise Institute, which has received donations from fossil fuel interests."

    If USA Today recently adopted a policy of disclosing authors' fossil-fuel industry ties, that would be a modest step in the right direction. But it still needs to do more to fix its problem. Instead of giving a platform to an increasingly small group of climate deniers, whose views are far outside the mainstream, the paper should be inviting more commentary from diverse voices in the business, military, scientific, and other communities who are arguing for different kinds of climate solutions.

    The country desperately needs intelligent debate about the best ways to combat and cope with climate change, not about whether climate change is a serious problem. If, as Sternberg claims, USA Today wants to make its readers "better informed," it should publish more op-eds by people who take climate change seriously and create a vibrant forum for honest and constructive back-and-forth about climate action.

  • Six fights on reproductive rights that the media should be prepared to report on in 2018

    ››› ››› REBECCA DAMANTE

    President Donald Trump’s first year in office was particularly damaging for abortion rights and reproductive health. Beyond the Trump administration’s multiple moves to curtail abortion access, anti-choice advocates were also successful on the state level, organizing large-scale protests in North Carolina and Kentucky and implementing a litany of anti-choice policies. Yet with the upcoming Supreme Court case on crisis pregnancy centers, the continuing controversy over abortion access for undocumented minors, a wave of state-level attacks, and Trump’s anti-choice judicial confirmations, 2018 may be an even more dangerous year. 

  • Climate journalism focuses too much on Trump and not enough on extreme weather, new reports find

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER


    Sarah Wasko / Media Matters

    Two new studies highlight different troubling trends in climate change reporting. First, a disproportionate amount of climate journalism in 2017 was focused on the Trump administration's actions and statements, meaning that other climate stories got less coverage than they warranted. Second, media last year consistently failed to explain how events such as extreme weather are connected to climate change.

    A research group at the University of Colorado-Boulder, the International Collective on Environment, Culture and Politics (ICE CaPs), produced the findings that illustrate how much climate coverage has been driven by President Donald Trump. It examined coverage last year in five major American newspapers: The Washington Post, The Wall Street Journal, The New York Times, USA Today, and the Los Angeles Times. In the 4,117 stories in those papers that mentioned "climate change" or "global warming," the word “Trump” appeared 19,184 times -- an average of nearly 4.7 times per article. 


    Credit: Boykoff, M., Andrews, K., Daly, M., Katzung, J., Luedecke, G., Maldonado, C. and Nacu-Schmidt, A. (2018) A Review of Media Coverage of Climate Change and Global Warming in 2017, Media and Climate Change Observatory, Center for Science and Technology Policy Research, Cooperative Institute for Research in Environmental Sciences, University of Colorado

    The researchers argued that Trump-centric coverage can crowd out other reporting on climate change: “Media attention that would have focused on other climate-related events and issues instead was placed on Trump-related actions, leaving many other stories untold.”

    Public Citizen, a non-profit organization that advocates for consumer rights, took a different approach in examining climate coverage in 2017. It searched a wide array of U.S. newspapers and TV and radio news programs for stories on extreme weather and pest-borne illness and then checked whether those stories mentioned climate change. The vast majority did not. At the high end, 33 percent of pieces on record heat included the words "climate change" or "global warming." At the low end, just 4 percent of pieces discussing Hurricanes Harvey, Irma, Maria, or Nate mentioned climate change. Or, in other words, 96 percent of stories about 2017’s historic hurricane season did not note the role of climate change in making hurricanes more damaging.

    Public Citizen's findings align with studies done by Media Matters last year that found TV news outlets repeatedly failed to report on how climate change is linked to more intense hurricanes, heat waves, and wildfires.

    These two new alarming reports bolster the argument that we need better reporting on climate change. It is natural that Trump’s statements and actions as president will drive some climate journalism, particularly because his administration is unraveling a wide variety of climate protections. But too often the focus is on Trump himself instead of the ways his administration's moves will affect millions of Americans and others around the world. And the inordinate attention given to even Trump's minor utterances and tweets displaces national discourse around important aspects of climate change, such as its impact on extreme weather.

    No matter what latest Trump scandal plays out on cable news or the front pages of newspapers, climate reporters still need to focus on how climate change is happening in the real world and how climate policy affects real people. In 2017, there were too many underreported or unreported climate stories. Will 2018 be any better?  

  • 2017 was a terrible year of climate disasters -- and too many media outlets failed to tell the story

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Sarah Wasko / Media Matters

    From hurricanes to heat waves to wildfires and beyond, 2017 has been a terrifying year of disasters in the U.S. And too many media outlets have missed a key part of the story: These aren't just natural disasters; in many cases, they're climate disasters.

    Some wildfire coverage explored the climate angle, but much of it didn't

    Even before vicious wildfires tore through Southern California in December, the state had experienced its worst-ever wildfire season, which many scientists said was likely worsened by climate change.

    The Los Angeles Times did a good job of explaining the climate-wildfire link in a December 6 editorial titled "While Southern California battles its wildfires, we have to start preparing for our hotter, drier future." Fires have long been a part of California ecosystems, and many factors have played a role in making the Thomas Fire and other December blazes so destructive, the editorial board noted, but underlying all of that is the brutal fact of global warming: "What should make Southern California fearful is that climate change could mean a future of more frequent and more intense wildfires."

    Indeed, a number of scientific studies have linked climate change to increased wildfire risk in California. PBS's NewsHour aired a segment on December 13 that featured climate scientists explaining some of these links. "I think the science is pretty solid to indicate that wildfire risk is likely to increase in the future due to climate change," said scientist Radley Horton, a professor at Columbia University’s Lamont-Doherty Earth Observatory. "I think exhibit A has to be the increase in temperature that we have observed. In California, we have seen about a 1.5-degree increase in temperature over the last century."

    Unfortunately, many media outlets have not been connecting the dots between climate change and wildfires the way the L.A. Times and PBS did.

    When huge fires raged through Montana and the Pacific Northwest this summer, and when fires tore through Northern California wine country in October, the major broadcast TV news programs and Sunday morning talk shows did not air a single segment discussing climate change in the context of those fires, Media Matters found. This despite the fact that scientists have determined that climate change is a major factor in forest fires in the western U.S.

    Media coverage of heat waves and hurricanes often fell short

    Beyond fires, many mainstream media outlets missed critical opportunities this year to discuss how other kinds of disasters are made worse by climate change.

    In June, parts of the southwestern U.S. baked in a record heat wave that brought temperatures up to 119 degrees in Phoenix, so hot that certain types of small planes couldn't get off the ground. The record temperatures coincided with publication of a comprehensive peer-reviewed study that found deadly heat waves are on the rise thanks to climate change. But major television network affiliates in Phoenix and Las Vegas completely failed to discuss how climate change exacerbates heat waves like the one the region was experiencing, according to a Media Matters analysis.

    News coverage of the impact of climate change on hurricanes has been sorely lacking this year, too. Even the unprecedented one-two-three punch of hurricanes Harvey, Irma, and Maria wasn't enough to spur some key mainstream outlets to tell an increasingly obvious story.

    ABC and NBC both completely failed to bring up climate change during their coverage of Hurricane Harvey, Media Matters found. So did the New York Post, one of the highest-circulation newspapers in the country, according to a report by Public Citizen. The Weather Channel, where many Americans turn when weather disasters loom, also failed to address the climate-hurricane connection during Harvey. Worse still, both Fox News and The Wall Street Journal ran more pieces that disputed a climate-hurricane link than pieces that acknowledged it. These findings by Media Matters and others inspired climate activists to launch a Twitter campaign calling on media to end the #climatesilence.

    TV news showed modest improvement at connecting the dots between climate change and hurricanes during Hurricane Irma, but still came up short. And when Maria hit, much of the mainstream media didn't even give adequate coverage to the storm itself or its aftermath, let alone the climate angle, as both Media Matters and MIT Media Lab researchers found.

    Climate change cannot be blamed for wholly causing any one individual weather disaster, but it effectively loads the dice in favor of abnormal and extreme weather, as climate scientist James Hansen and his colleagues have explained.

    And after a weather event has occurred, scientists can analyze the extent to which climate change was a contributing factor. A new set of papers published this month found that human-caused climate change was a “significant driver” for 21 of 27 extreme weather events in 2016, including the year's record-breaking global heat. Some scientists have already done these kinds of attribution studies for 2017's hurricanes and found that climate change increased rainfall from Hurricane Harvey by between 15 and 38 percent.

    As the weather gets worse, we need our journalism to get better

    We all lost big in the climate-rigged dice game this year. There were so many record-setting extreme weather incidents and disasters in 2017 that it's hard to remember them all. Consider a few you might have forgotten:

    • The hottest World Series game in history took place in Los Angeles in late October, with temperatures hitting 103 degrees and staying there past 5 p.m.
    • Hurricane Ophelia traveled farther east than any major Atlantic hurricane on record, and so far north that it went off the storm-tracking maps generated by the National Weather Service. It caused severe damage in Ireland and Scotland even after it had been downgraded from hurricane status.
    • An unprecedented and devastating drought pummelled the Northern Plains states for seven months. It laid the groundwork for vicious wildfires.

    As USA Today recently put it, "From record flooding to disastrous wildfires, 2017 will go down as one of the USA's most catastrophic years ever for extreme, violent weather that disrupted the lives of millions of Americans."

    But that USA Today piece neglected to note the role climate change played in juicing up 2017's count of big disasters.

    Some news organizations consistently do a better job of reporting on climate change. The New York Times and The Washington Post have published strong reporting and good editorials and opinion pieces on the impact of climate change on disasters. CNN and MSNBC outperformed other TV news outlets in discussing how hurricanes Harvey and Irma were affected by climate change. In one recent segment, CNN invited climate scientist Michael Mann to explain the connection between climate change and hurricane intensity, offering a great model for other outlets:

    But those kinds of segments are all too rare. Many of the most influential mainstream media outlets need to do better at reporting on the connections scientists are finding between climate change and extreme weather. When a disaster hits, that's a prime opportunity to report on climate change, a topic that at other times might not seem newsy. When a long string of unprecedented disasters hit, as happened this year, that's even more of a call for media to tell the story of global warming.

    Good journalism is needed not just to help Americans understand the reality of climate change, but to inspire them to fight the problem by pushing for a rapid shift to cleaner energy, transport, and agriculture systems.

    Let's hope to see more climate-focused, science-driven journalism in 2018.

    -----

    Methodology: To search for broadcast television and Sunday show coverage of the Northwest and Northern California wildfires and climate change, Media Matters searched Nexis using the term (fire! OR wildfire!) w/30 (climate change OR global warming OR changing climate OR climate warm! OR warm! climate OR warm! planet OR warm! globe OR global temperatures OR rising temperatures OR hotter temperatures).

  • Media ignore Alabama Senate candidate Roy Moore’s other extremist belief: climate change denial

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER


    Sarah Wasko / Media Matters

    Roy Moore, Republican Senate candidate in Alabama, has drawn media attention for his extreme and dangerous views on homosexuality, birtherism, and the role of Christianity in government (even though much of the coverage has been inadequate and misleadingly framed). But one of his extreme positions has received almost no major media attention at all: his absolute denial of climate science.

    Media Matters has found that, from the time Moore announced his candidacy on April 26 to October 31, the major broadcast evening news shows, prime-time cable news programs, and national newspapers have all neglected to report on Moore's views on climate change, one of the most significant issues he would face if elected to the U.S. Senate. Over the same period, four of the top five largest-circulation newspapers in Alabama also failed to report on Moore and climate change.

    The Montgomery Advertiser is the outlier: The Alabama newspaper asked Moore's campaign about climate change but didn't receive an answer. In July, the paper ran an article about climate change and the Senate race, reporting that "Moore’s campaign declined to answer questions on the subject." In August, the Advertiser again reported that Moore "declined to answer questions on the issue."

    Both Advertiser articles refer to Moore's campaign website, which lists a brief position on energy but makes no mention of the climate: "To gain independence from foreign oil, we need to foster development of our own natural resources involving nuclear, solar, wind, and fossil fuels. Coal mining and oil drilling should be encouraged, subject only to reasonable regulations."

    However, despite his recent reticence on the subject, Moore has made his climate denial clear in the past. In 2009, he published an op-ed about climate change on fringe website WorldNetDaily, as HuffPost’s Alexander C. Kaufman recently pointed out. From the WND op-ed:

    Not only is there no constitutional authority for Congress to regulate carbon emissions, but the premise of “global warming” and “climate change” upon which such environmental theories are based does not have the support of a scientific consensus.

    [...]

    Not only do scientists disagree on “global warming,” but there is little hard evidence that carbon emissions cause changes to the global climate.  

    This is an extreme manifestation of climate science denial, and it’s outright false.

    Moore -- who identifies as a Southern Baptist and addressed the Southern Baptist Convention’s Pastors' Conference in 2005 -- has a denialist position on climate change science that aligns with the Convention’s stance, as do his positions on same-sex marriage and displaying the Ten Commandments in government buildings. In 2007, the Southern Baptist Convention issued a resolution on global warming that cast doubt on climate science and opposed climate action: 

    WHEREAS, Many scientists reject the idea of catastrophic human-induced global warming;

    [...]

    RESOLVED, That we consider proposals to regulate CO2 and other greenhouse gas emissions based on a maximum acceptable global temperature goal to be very dangerous, since attempts to meet the goal could lead to a succession of mandates of deeper cuts in emissions, which may have no appreciable effect if humans are not the principal cause of global warming, and could lead to major economic hardships on a worldwide scale;

    And in December 2016, as Kaufman reported, 12 former Southern Baptist Convention presidents joined other evangelical leaders in signing a letter in support of Scott Pruitt's nomination to head the Environmental Protection Agency, defending Pruitt's call for "a continuing debate" on climate science.

    Mainstream media have a history of inadequate reporting on climate change, especially during political campaigns. But global warming is expected to have serious negative effects on Alabama including more severe drought, sea-level rise, and increased dangerous heat days, and many national and international leaders have called climate change one of the greatest challenges of our time.

    In order to provide a full, fair picture of the Alabama Senate race and Moore’s fitness to be a senator, media should report on his climate denial in addition to his other extreme and disturbing beliefs. And there's a clear contrast to draw, as Moore’s Democratic challenger, Doug Jones, has made addressing climate change a key part of his platform.

    Methodology: Media Matters conducted a Nexis search of print and television outlets using the search terms “Roy Moore” and “climate change” or “global warming.” Our search covered the time period between April 26, 2017, the date Roy Moore announced his candidacy, and October 31, 2017. For television, we searched transcripts of the broadcast evening news shows on ABC, CBS, and NBC and transcripts of prime-time, weekday programs on CNN, MSNBC, and Fox News. For print coverage, we searched pieces published in The New York Times, The Washington Post, USA Today, The Birmingham News, Press-Register (Mobile), The Huntsville Times, The Tuscaloosa News, and Montgomery Advertiser. We also searched Factiva for pieces published in The Wall Street Journal.
     

  • What men's rights activists and other "anti-feminist" men have in common with white supremacists

    It's not just Breitbart.

    ››› ››› BOBBY LEWIS

    The "Men's Rights Movement" (MRM) regularly overlaps with and reinforces white supremacy and the “alt-right” through a shared belief that dominant groups in society -- men and whites, respectively -- are actually oppressed. Along with other "anti-feminist" activists, this misogynist coalition seeks to force its regressive viewpoint on the rest of society, from movie releases to federal education policy. From online harassment to deadly violence, the MRM and its activists are an immediate and growing threat.

  • In reporting on DACA, outlets are uncritically lifting up anti-immigrant hate and nativist groups 

    ››› ››› BOBBY LEWIS

    After reports surfaced that President Donald Trump planned to end the Deferred Action for Childhood Arrivals (DACA) program, media outlets covering the story resorted to quoting representatives of the hate groups Federation for American Immigration Reform (FAIR) and the Center for Immigration Studies (CIS), as well as the nativist group NumbersUSA. Media outlets failed to properly contextualize these groups’ racist origins and practices, inappropriately characterizing them as reasonable voices in the debate over DACA.

  • What media are getting wrong about Trump, Mattis, and the transgender troop ban

    Blog ››› ››› BRENNAN SUEN


    Sarah Wasko / Media Matters

    Media outlets widely and misleadingly reported that Defense Secretary James Mattis had “frozen” President Donald Trump’s plan to ban transgender people from the military. A few days after Trump sent him a directive on the issue, Mattis announced on August 29 that he would “carry out the president’s policy direction” while “in the interim, current policy with respect to currently serving members will remain in place.” But Mattis’ statement was exactly in line with each step of Trump’s directive, which granted the defense secretary time to “determine how to address transgender individuals currently serving” in the military.

    Numerous headlines and reports on August 29 suggested that Mattis had paused Trump’s transgender military ban, framing the situation as if Mattis was defying Trump’s orders. The New York Times said Mattis had “kicked President Trump’s proposed ban … down the road,” and an ABC affiliate’s headline said Mattis had made the decision “despite Trump’s order.” The Washington Post said Mattis announced “that he is freezing the implementation of” the ban. Many other headlines asserted that Mattis’ announcement constituted a freeze of or “hold on” Trump’s policy. Similarly, Politico’s Eliana Johnson called Mattis’ statement “kind of a rebuke” of Trump’s announcement during an appearance on MSNBC.

    But Mattis’ statement is exactly in line with Trump’s August 25 directive. That directive gave Mattis until February 21 to “determine how to address transgender individuals currently serving in the United States military” and called for “further study” of the issue even though there has already been extensive study on transgender service members. A Pentagon-commissioned 2016 Rand Corporation study found that “allowing transgender personnel to serve openly” would have “little or no impact on unit cohesion, operational effectiveness, or readiness” and minimal costs.

    Trump’s directive explicitly called for reinstating the ban, asking the Pentagon to “return to the longstanding policy and practice on military service by transgender individuals that was in place prior to June 2016,” when the Obama administration announced that transgender Americans “may serve openly” in the armed services.

    Other experts and media figures have pointed out media's incorrect framing of Mattis' response, with Slate’s Mark Joseph Stern calling it “an extreme mischaracterization of the facts.” Stern wrote that Mattis “is doing exactly what Trump directed him to do in a recent memo” and noted that the defense secretary “is not suspending the ban or disobeying Trump, but simply following orders.” The Slate report also quoted Chase Strangio, an ACLU attorney, saying that Mattis’ “statements do not change the directive nor has he been given the power to retain transgender service members indefinitely.” And Shannon Minter, legal director for the National Center of Lesbian Rights, told Stern that USA Today’s “inaccurate reporting” is “playing into a patently bogus strategy to make it appear that there is going to be some new 'study' that will legitimize what is already a forgone conclusion: the discriminatory banning of military service by transgender people, based on a characteristic that has no bearing on their fitness to serve.’”

    A report by ThinkProgress’ Zack Ford noted similar points, saying that though “multiple outlets” reported that Mattis “had somehow frozen, paused, or stalled” the ban, there “is no justification for this framing.” Ford continued, “Mattis’ statement says that the military will implement the order exactly as directed.” The article laid out the expectations set forth in Trump’s memo, noting that Mattis’ statement “matches what was in Trump’s order.” And though the Post published a piece about Mattis “freezing the implementation” of the ban, another story in the newspaper noted that “defying orders was not what Mattis was doing.” The report added that Mattis’s actions were “to freeze [the ban’s] impact for the moment” and that “such a delay was pretty much authorized by Trump in his formal memorandum.” It continued, “Mattis did not reverse Trump or defy him on the broader ban against new recruits who are transgender people.”

    There are repercussions to the misleading reports and headlines on Mattis’ statement. Stern’s post in Slate concluded that the stories about a “freeze” “serve the administration’s narrative in two ways: They legitimize a ‘study’ that is designed to reach a foregone conclusion, and they falsely portray the ban as more lenient or unsettled than it really is.” This morning, a panel discussion on MSNBC’s Morning Joe suggested that perhaps Trump “didn’t really want to” implement the ban. Host Joe Scarborough remarked that “Donald Trump saying I really don’t want to do this” would make “a lot of sense,” and he also echoed debunked but insidious arguments that Trump might be “supportive” of LGBTQ rights.

    Despite those suggestions on Morning Joe, media should have no doubts about Trump’s intention to ban transgender people from the military. On July 26, Trump explicitly said on Twitter that “the United States Government will not accept or allow transgender individuals to serve in any capacity in the U.S. Military,” and he has done nothing to indicate otherwise since then. Trump’s August 25 directive clearly stated his intent to reinstate the ban, and Mattis’ statement did not suggest that he would not be complying with the directive.