The Story with Martha MacCallum | Media Matters for America

The Story with Martha MacCallum

Tags ››› The Story with Martha MacCallum
  • Fox News added more female hosts but still had the same abortion misinformation problem

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT & SHARON KANN


    Sarah Wasko / Media Matters

    When Media Matters last crunched the numbers on Fox News programming responsible for the most abortion misinformation, Sean Hannity, Bill O’Reilly, and Tucker Carlson were unsurprisingly the worst culprits. However, as allegations of sexual misconduct surfaced against O’Reilly (and other network figures including Eric Bolling) and he was eventually fired, Fox News transitioned to an evening lineup with more female hosts -- Shannon Bream, Martha MacCallum, and Laura Ingraham. But this change has not come close to fixing the network’s abortion misinformation problem.

    Media Matters analyzed evening prime-time news programs on Fox News, MSNBC, and CNN from March 1, 2017, through March 1, 2018, and identified segments featuring a substantial discussion of abortion and reproductive rights. The resulting 211 segments were then coded for the number of accurate or inaccurate statements made about four abortion-related topics: the discredited anti-abortion group Center for Medical Progress (CMP), abortion funding rules, Planned Parenthood’s essential services, and so-called extreme abortion procedures. We found that Fox News dominated the conversation about abortion -- airing 114 of the 211 total segments across all cable news networks (54 percent) -- and that its coverage of the four abortion-related topics was inaccurate 77 percent of the time. And 44 percent of its 114 segments were aired on programs Bream, MacCallum, and Ingraham anchored.

    The shows Bream, MacCallum, and Ingraham hosted had 107 statements about the four abortion-related topics, out of which the hosts either personally spread -- or gave a platform to those spreading -- anti-abortion misinformation 76 times (71 percent). Here’s a sample of what each host has offered her viewers in the last year:

    Shannon Bream

    Overall, Bream made 30 appearances on Fox News where a substantial discussion of abortion occurred. Although Bream entered the prime-time lineup when she started hosting her own show, Fox News @ Night, on October 30, 2017, she had previously regularly appeared as a guest or a correspondent during The First 100 Days and Special Report. Bream individually made 35 total statements about CMP, abortion funding rules, Planned Parenthood’s essential services, and so-called extreme abortion procedures. Of these 35 statements, 23 contained misinformation (66 percent).

    As Media Matters documented after Fox News @ Night debuted, Bream appears well-attuned to the talking points and interests of the anti-abortion movement; an anti-abortion leader even celebrated her promotion, tweeting that Bream “covers Life issues with fearlessness and fairness.” Since then, Bream has promoted anti-abortion talking points and myths -- suggesting they were simply concerns she “heard from a lot of pro-life groups” -- including by asking a misleading question about taxpayers paying for the abortions of undocumented minors who come to the United States.

    As a host, Bream has been consistent in repeating misinformation about anti-abortion group CMP, which engaged in a smear campaign against Planned Parenthood by releasing deceptively edited videos. Just as she had done repeatedly in the past, Bream promoted CMP and said its actions caused Planned Parenthood to become “mired in scandal” and that CMP’s videos showed “Planned Parenthood officials discussing pricing for fetal body parts and tissue left over after abortions.”

    Martha MacCallum

    MacCallum made 14 appearances in Fox News segments that had a substantial discussion of abortion. All these segments were on the two Fox News programs she hosted during the study period -- The First 100 Days and The Story. During those appearances, MacCallum made nine statements in total about CMP and so-called extreme abortion procedures, all of which were inaccurate (100 percent). MacCallum also frequently relied on extreme and stigmatizing rhetoric about abortion.

    When discussing CMP, MacCallum often treated the discredited organization and its deceptive smear videos as credible sources of information. For example, during a March 2017 segment of The First 100 Days, MacCallum not only played a long excerpt from one of the videos, she also said that it was “still hard to watch,” implying that it accurately depicted that Planned Parenthood was engaged in the sale of fetal body parts. In an interview with Rep. Marsha Blackburn (R-TN), MacCallum focused on Blackburn’s phrasing in one of her campaign ads, which Twitter briefly blocked her campaign from promoting. In the ad, Blackburn referred to her time on the House Select Investigative Panel on Infant Lives, saying, “I fought Planned Parenthood and we stopped the sale of baby body parts.” Instead of questioning Blackburn on her inaccurate phrasing or talking about the smear campaign that Blackburn and the panel had engaged in against Planned Parenthood, Bream accepted her narrative, saying, “You fought hard, as you say, to ban the sale of baby body parts. I mean, it’s such a difficult phrase even to say and I think you’ve fought very hard for it.”

    Similarly, during a July 2017 segment on The Story, MacCallum pushed several myths about the existence and widespread practice of so-called sex-selective, late-term, and full-term abortions. In reality, these are inaccurate descriptions of abortion, created by anti-abortion groups to vilify those accessing legal health care. In one example, MacCallum said that an Oregon bill (now law) that ensured protection of reproductive rights for all -- including undocumented immigrants -- would allow for “sex-selective” and “late-term, even full-term, abortions for an illegal immigrant.” MacCallum continued to push the misinformation, asking her guest, political commentator Danielle McLaughlin, whether she thought it was “OK for someone to decide because they don’t like the sex of their baby to abort it at eight months” and demanding to know, “Why would any state want to pass a law that would allow that?”

    Laura Ingraham

    During the study period, Ingraham made 10 appearances in Fox News segments where there was a substantial discussion of abortion. Like Bream, Ingraham started hosting her own show, The Ingraham Angle, on October 30, 2017, and before that, she had also occasionally appeared as a guest on Special Report and Hannity. Although Ingraham made only three statements total about the four abortion-related topics, two of these statements were inaccurate (67 percent).

    Despite only making 10 appearances during the period of study, Ingraham made a splash with her frequent use of alarmist and stigmatizing rhetoric. In one appearance, Ingraham called Planned Parenthood a “monstrosity of killing.” A December 2017 segment of The Ingraham Angle may be the most bewildering segment of the year about abortion. It started as a fairly regular Fox News segment about abortion, with Ingraham fearmongering that because of a court decision to allow undocumented minors abortion access, the United States would become “an abortion magnet.” Then, Ingraham insisted that a picture of a baby be put up on screen and demanded that her guest, attorney Rachel Self, “look at the screen.” Self calmly explained that she was unable to see the image because she was not in studio. Undeterred, Ingraham escalated the situation and eventually cut Self’s mic off, saying, “I can’t hear her talking over me.”

    Fox News added more female hosts to its prime-time lineup, but having greater gender representation didn't translate to accurate and nuanced coverage of abortion. Bream, MacCallum, and Ingraham show that a push for gender parity in the cable news world cannot happen in a vacuum and must go hand-in-hand -- particularly for abortion-related issues -- with a commitment to frank, fair, and accurate coverage.

  • Right-wing media are filling a void of abortion-related coverage with misinformation

    Fox News is dominating the conversation about abortion on evening cable news -- and the network is doing it all wrong

    ››› ››› SHARON KANN & JULIE TULBERT

    A 12-month-long Media Matters study of evening cable news programs found that Fox News dominated discussions of abortion and reproductive rights and that the network was wrong about four common abortion-related topics 77 percent of the time.

  • Fox News repeatedly claims information obtained by torture led to Osama bin Laden’s death. It didn't.

    The 2014 Senate torture report revealed that the US collected key intelligence on bin Laden’s location without torture

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS


    Sarah Wasko / Media Matters

    In the coverage leading up to and following CIA acting Director Gina Haspel’s confirmation hearing to become director, multiple Fox News personalities and guests have asserted that torture helped lead to the death of Osama bin Laden in 2011. However, the Senate’s 2014 investigation of the CIA torture program indicates that there is no evidence for this claim. 

    In recent days, Fox figures and guests have made bold claims that torturing detainees at secret CIA prisons known as “black sites” resulted in valuable intelligence that helped track down the former leader of Al Qaeda:

    • On his May 7 Fox show, Sean Hannity cited an earlier guest to claim that if there had been “no waterboarding we wouldn't have found Osama bin Laden's courier and we wouldn't have gotten bin Laden.” Hannity made the same claim the following night. 
    • In an May 8 appearance on Fox’s The Story with Martha MacCallum, former Vice President Dick Cheney said that the torture program “gave us clues that led directly to helping identify the location of Osama Bin Laden.” Cheney repeated the claim two days later on Fox Business. 
    • On the May 9 edition of Fox News’ The Five, co-host Kimberly Guilfoyle asserted that “the water boarding led them to Osama Bin Laden's house.”
    • On May 10, all three co-hosts of Fox & Friends agreed that “you don’t get bin Laden” without torture.
    • On the May 11 edition of Fox & Friends, Geraldo Rivera commented that “torture in retrospect may seem regrettable, but there’s no denying that it did lead to the courier that did lead us to the terror mastermind” Osama bin Laden.

    In 2014, the Senate investigated the CIA’s torture program. According to a Vox summary of the 525-page document, the Senate report reveals that the CIA extracted “key intelligence” on bin Laden courier Abu Ahmed al-Kuwaiti -- “‘including information the CIA would later cite as pivotal’ in finding Bin Laden” -- by 2002. However, “the CIA didn't acquire any intelligence on al-Kuwaiti via torture until 2003. The CIA had begun trying to find and identify al-Kuwaiti well before any of that information was in.”

    In 2004, the CIA torture program did capture a man named Hassan Guhl who told the U.S. government that al-Kuwaiti was a bin Laden assistant and that the Al Qaeda leader "likely lived in a house with a family somewhere in Pakistan," according to Vox. However, “Ghul told the CIA all of that before they decided to torture him.” The Senate report explains that “during and after the use of the CIA's enhanced interrogation techniques, Ghul provided no other information of substance on al-Kuwaiti." From the Senate’s report on CIA torture, via NPR:

  • Interior Secretary Ryan Zinke has appeared on Fox News four times more than on the other major TV networks combined

    Like other Trump officials, Zinke heavily favors the president's favorite network

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER



    Sarah Wasko / Media Matters

    Interior Secretary Ryan Zinke has appeared on Fox News four times more often than on the other major cable and broadcast networks combined, Media Matters has found. And for the last nine-plus months, as Zinke has been increasingly dogged by scandals, he has not given interviews to any major channels other than Fox networks.

    In exhibiting a clear preference for Fox News during his 13-plus months in office, Zinke is following the same pattern as many of President Donald Trump’s other cabinet officials and top aides, including Environmental Protection Agency chief Scott Pruitt.

    Zinke has gotten soft treatment on Fox News. During his interviews, the network's hosts and journalists rarely asked about his scandals. Instead of confronting him with tough questions, they let him peddle Trump administration talking points and trumpet brand-burnishing policies such as “Bring Your Dog to Work Day.” 

    Zinke appeared on Fox News 13 times and other major networks three times since he took office

    Zinke gave 13 interviews to Fox News and one each to CNN, MSNBC, and CBS. From March 1, 2017, when Zinke was sworn in, to April 17, 2018, Zinke appeared on Fox News 13 times. He granted only one on-air interview apiece to the other major cable news networks, CNN and MSNBC. On broadcast TV, Zinke appeared only on CBS; he gave no interviews to ABC or NBC.

    Zinke appeared most often on Fox & Friends, a show that shapes Trump’s decision-making. Here are all of Zinke's appearances on Fox News during his time as interior secretary:

    Fox & Friends’ interviews with Zinke were good examples of how he was treated across the network. When the hosts were not feting him for his Navy Seal service or lauding him for enacting Trump's deregulatory agenda, they allowed Zinke’s statements on policy to go unchallenged. Zinke's September 20 appearance on Fox & Friends stands out for its breeziness. Host Brian Kilmeade accompanied Zinke on a tour of the Statue of Liberty National Monument and neglected to ask the secretary about a controversial recommendation Zinke had made just days earlier to shrink four national monuments, including Bears Ears and Grand Staircase-Escalante in Utah.

    Here are Zinke's appearances on major networks other than Fox:

    On cable business news networks, Zinke appeared on Fox Business seven times and CNBC once

    Zinke’s preference for Fox extended to the Fox Business Network, which he has appeared on seven times, compared to once on rival CNBC. Fox Business, like Fox News, regularly echoes Trump administration talking points and attacks the administration's perceived enemies. Fox Business host Lou Dobbs even has the ear of the president, who has invited Dobbs to participate in senior-level meetings via phone.

    Here are Zinke's appearances on Fox Business programs:

    Zinke's sole appearance on CNBC was on Squawk Box on June 29, 2017

    Zinke appeared only on Fox News and Fox Business after becoming embroiled in scandals

    Zinke started getting a notable amount of bad press last summer after an article published on July 26 revealed that he tried to strong-arm Sen. Lisa Murkowski (R-AK) into voting to repeal the Affordable Care Act. Since then, Zinke, like Pruitt and others in Trump's cabinet, has been at the center of numerous scandals involving excessive travel expenses, favors for donors, and undisclosed financial ties to companies that could benefit from his agency’s decisions.

    All of the TV interviews Zinke did with networks other than Fox or Fox Business happened prior to July 26, 2017, after which point his controversies began generating significant media attention.

    Once scandals cropped up, Zinke retreated fully to his safe space. For more than nine months now, Zinke has not granted a single interview to any major TV network other than Fox News or Fox Business.

    Fox News covered a key Zinke travel scandal less than CNN and MSNBC

    On September 28, The Washington Post and Politico reported that Zinke spent more than $12,000 of taxpayer funds to charter a flight from Las Vegas to near his Montana home on a plane owned by oil and gas executives. Commercial flights between the airports run daily and cost as little as $300, the Post reported. Zinke's jaunt was widely reported across cable news the week after the story broke, but more widely on MSNBC and CNN than on Fox.

    From September 28 to October 4, MSNBC ran 27 segments that mentioned Zinke’s travel, while CNN ran 23. The networks' hosts, correspondents, and guests usually brought up Zinke’s travel scandal during wider conversations that included mention of other cabinet members' extravagant travel.

    During the same period, Fox News ran 12 segments about Zinke’s travel -- roughly half as many as each of the other cable news networks. Most of Fox's mentions of Zinke's travel were news alerts restating basic facts from the Post article. When Fox News hosts and correspondents discussed the story on air, they usually downplayed or excused the scandal. For example, on America’s News Headquarters on September 29, White House Correspondent John Roberts said that Zinke was “taking The Washington Post to task” before airing Zinke’s defense for taking private flights. Later in the show, host Sandra Smith remarked, “Zinke makes a fair point,” and noted that he got approval for other controversial flights he took on government planes.

    On April 16, 2018, the Interior Department’s (DOI) inspector general released a report that found Zinke's $12,375 charter flight "could have been avoided." Zinke took the chartered flight so he would have time in his schedule to give a motivational speech to a hockey team owned by a major donor to Zinke's former congressional campaign. The speech did not mention Zinke's work at the Department of Interior. The inspector general’s report concluded, "If ethics officials had known Zinke’s speech would have no nexus to the DOI, they likely would not have approved this as an official event, thus eliminating the need for a chartered flight. Moreover, had ethics officials been made aware that the Golden Knights’ owner had been a donor to Zinke’s congressional campaign, it might have prompted further review and discussion."

    Kevin Kalhoefer contributed research to this report. Charts by Sarah Wasko.

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis and iQ media to find Zinke’s on-air TV appearances from the date he was sworn in as secretary of the interior on March 1, 2017, to April 17, 2018: “Zinke OR Zinky OR Interior Secretary OR Secretary of the Interior OR Secretary of Interior.” We used the same terms to search cable news networks’ coverage of Zinke’s travel controversy from September 28 to October 4, 2017.