Special Report with Bret Baier | Media Matters for America

Special Report with Bret Baier

Tags ››› Special Report with Bret Baier
  • Fox News largely ignored a major new climate change report

    Fox's one substantial segment on the U.N. report featured right-wing arguments against taking dramatic action

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF


    Melissa Joskow / Media Matters

    A new landmark report from a United Nations scientific panel warns that humanity is rapidly running out of time to take the unprecedented action needed to prevent horrific impacts from climate change. The report, released on Sunday night at 9 p.m. EDT by the U.N. Intergovernmental Panel on Climate Change, was covered by a number of major media outlets the following day. CNN reported, "A sobering major report on climate change warns that we could be careening toward catastrophe." The New York Times noted that the report "paints a far more dire picture of the immediate consequences of climate change than previously thought." The BBC reported, "It's the final call, say scientists, the most extensive warning yet on the risks of rising global temperatures."

    But Fox News aired very little coverage of the report on Monday.

    In morning coverage, Fox skipped the climate report but found time to criticize Taylor Swift

    Fox did not air a single segment that mentioned the U.N. report in its coverage from 4 a.m to noon EST on Monday. In contrast, CNN spent more than seven and a half minutes on the report over that period, and MSNBC spent more than four and a half minutes.

    While Fox couldn't spare a moment from its morning lineup for climate catastrophe, the network dedicated more than nine minutes to pop star Taylor Swift's Instagram post endorsing two Democratic candidates in Tennessee and encouraging people to register to vote. Fox hosts and guests criticized Swift's post and argued that she didn't know enough to weigh in on politics.

    In prime-time coverage, Fox skipped the climate report but found time to criticize Indigenous People's Day

    Fox's nightly prime-time shows on Monday also completely neglected to mention the report.

    Host Tucker Carlson did make a mention of pollution, but he meant the pollution of the public sphere by liberal ideas. Guest Cesar Vargas, an immigration attorney, greeted Carlson with, "Happy Indigenous Peoples Day." Carlson responded, "Don't pollute the show with that nonsense. It's Columbus Day, pal, come on."

    Carlson also made time to read lyrics from John Mayer's song "Your Body Is a Wonderland" and call toxic masculinity "some made-up, dumb feminist term."

    Fox covered the climate report just twice on Monday

    During Fox's "Special Report With Bret Baier" on Monday evening, host Baier spent about 30 seconds during a news rundown giving a straightforward overview of the report.

    "Shepard Smith Reporting" on Monday afternoon spent about two and a half minutes on the report, kicking off with Smith saying, "Climate change is real, the situation is urgent, and time is running out. That's the new warning from a landmark United Nations report." But Smith's summary of the report was followed by Fox correspondent Trace Gallagher using right-wing talking points to argue against taking the dramatic action that scientists say is needed:

    Gallagher: Even outside scientists who acknowledge that something has to be done to prevent the planet from warming say the goal laid out by the United Nations is really unreasonable because it would mean draconian cuts in emissions and dramatic changes in the way that we use energy, meaning extremely high gas prices, a lot more regulations, and putting governments right in the middle of decisions on how people utilize their private property. As you noted, the authors say that these goals really are a long shot. The conservative Cato Institute called some of the conclusions absurd. But former Vice President Al Gore praises the report, says he believes technology is the answer but we need to rely on solutions available today.

    Fox has spent years downplaying and mocking climate change

  • Extreme anti-LGBTQ groups attack Christine Blasey Ford after she reported that Brett Kavanaugh attempted to rape her

    American Family Association: “Unless the biblical standard of two or three witnesses is met, an accusation should not be considered credible”

    Blog ››› ››› BRIANNA JANUARY


    Melissa Joskow / Media Matters

    Extreme anti-LGBTQ groups Family Research Council, Liberty Counsel, and American Family Association have attacked Christine Blasey Ford and worked to discredit her after she reported that Supreme Court nominee Brett Kavanaugh attempted to rape her in high school.

    Soon after President Donald Trump nominated Kavanaugh to the Supreme Court on July 9, extreme anti-LGBTQ groups united behind his nomination, offering praise for Kavanaugh’s candidacy and saying he would be “strong” on their issues. Many of those same groups have doubled down on their support by attacking Christine Blasey Ford and questioning her motivations after she reported that Kavanaugh groped her and attempted to remove her clothing and rape her in high school.

    Tony Perkins, president of the highly influential Family Research Council (FRC) who was reportedly “involved in discussions with the White House” on Kavanaugh’s nomination, attacked Ford’s credibility on the September 21 edition of Fox News Channel’s Special Report with Bret Baier. During his appearance, Perkins called Ford’s story “very, very suspect,” questioned why she hadn’t come forward sooner, and asked whether or not drinking alcohol may have affected her story. Perkins also questioned whether Ford and potential witnesses “really remember the facts” and whether her attempted rapist was even Kavanaugh at all, in line with a recent conspiracy theory created by conservative media figure Ed Whelan.

    Speaking at FRC’s anti-LGBTQ Values Voter Summit, Perkins urged Republican lawmakers in attendance to “move much more aggressively” to confirm Kavanaugh to the Supreme Court, and former FRC President Gary Bauer, declared the “political process” surrounding Kavanaugh’s nomination to be “political waterboarding” and a “travesty.” According to The Associated Press, Bauer mockingly re-enacted what a conversation with Ford and law enforcement may have sounded like and was reportedly met with laughter.

    Extreme anti-LGBTQ group Liberty Counsel has also attacked Ford, including by writing a six point list of so-called “disturbing facts that undermine her story.” Several of those points suggest she came forward for political reasons. The post attempted to discredit Ford by highlighting her political affiliations and those of her lawyer, Debra Katz, claiming the two “have a history of Democratic activism” and anti-Trump advocacy. Liberty Counsel also launched a “fax barrage” directly linking its supporters to the offices of elected officials to send messages of support for Kavanaugh’s confirmation. The “fax barrage” served as a fundraiser for Liberty Counsel and claimed that Ford’s story does “not align with the moral integrity” of Kavanaugh. Additionally, Liberty Counsel sent an email blast to supporters in which its Chairman Mat Staver called Ford’s story “a shameful, desperate attempt to destroy a person in order to stop his nomination to the Supreme Court” and characterized her as “someone who has an ever-changing story with plenty of political motivation.”

    In a separate email to supporters on September 22, Staver continued attacks against Ford, saying she was “being used to create an excuse to delay the hearing” and listing statements from various supporters of Kavanaugh in an attempt to undermine her credibility. On September 24, Mat Staver’s wife Anita Staver, who serves as president of Liberty Counsel, suggested that Ford was a liar in a tweet: “I believe survivors but not liars!”

    Additionally, former Liberty Counsel attorney Matt Barber, who still co-hosts one of its radio programs, attacked Ford on Twitter, where he likened her to a “suicide bomber” and compared her story’s effect on the Kavanaugh confirmation to a “political witch burning.” Barber also said Ford “would be fully exposed & further discredited,” and that “true victims” will be “distrusted because political vultures cried wolf one too many times.” In a separate post, he claimed, “We have entered the age of #MeToo McCarthyism. Pure evil.”

    Extreme anti-LGBTQ group American Family Association (AFA) has also launched attacks against Ford. Bryan Fischer, host of AFA’s American Family Radio show Focal Point, attempted to use Ford’s political affiliations and her lawyer’s legal career to discredit her story in a September 17 blog post. Fischer claimed that Katz “has made a career out of dismissing sexual assault allegations against liberal politicians.” In the same blog post, Fischer wrote, “The Bible is very clear that no serious allegation should ever be accepted against someone on the basis of one lone allegation.” In a September 18 email to supporters, AFA President Tim Wildmon reiterated that claim and wrote that “unless the biblical standard of two or three witnesses is met, an accusation should not be considered credible.” AFA initially did not support Kavanaugh’s nomination to the Supreme Court but quickly reversed course after hearing the “passionate defense of Judge Kavanaugh by many we consider to be friends in the pro-life movement."

    Ford is set to testify before the Senate Judiciary Committee on Thursday, September 27, about Kavanaugh’s attempted rape.

  • Fox News’ coverage of Mollie Tibbetts’ death spiked after it was linked to an undocumented immigrant

    The story served a two-fold purpose for the network: distract from bad Trump news and ratchet up anti-immigrant sentiment

    Blog ››› ››› ROB SAVILLO


    Melissa Joskow / Media Matters

    Fox News' August 21 coverage of the tragic death of Mollie Tibbetts spiked after law enforcement identified their suspect as an undocumented immigrant. In the eight hours between reports that the 20-year-old University of Iowa student's body had been found and the announcement of the suspect's alleged legal status, the network discussed the story for 21 minutes; after law enforcement announced that the suspect was undocumented, that coverage spiked to over three times as much throughout the next seven hours.

    The news of Tibbett’s body being found broke around 9 a.m. that day, and Fox spent 21 minutes on the story during the next eight hours. But once local authorities identified the suspect as an undocumented immigrant during their 5 p.m. press conference, Fox’s coverage jumped to 69 minutes for the remainder of the evening. The spike in coverage occurred despite Fox airing President Donald Trump’s rally for over an hour and news breaking that former Trump campaign chair Paul Manafort had been found guilty on eight counts and former Trump personal lawyer Michael Cohen had pleaded guilty to two felony campaign finance charges in which he directly implicated the president.


    Sarah Wasko / Media Matters

    The story of Tibbetts' death was featured on Fox’s entire evening schedule from 5 p.m. to midnight. Every single mention, tease, news correspondence, interview, and panel -- save one, a less than 30-second comment on Tucker Carlson Tonight -- noted the suspect’s alleged immigration status.

    Shortly after the press conference began, commentators on Fox were already weighing in on how Trump could use the revelation about the suspect’s legal status politically, while downplaying the developments in the Manafort and Cohen cases.

    The Five co-host Dana Perino suggested that Americans don’t necessarily care as much about Manafort and Cohen’s convictions -- what they really care about is the immigration status of the suspect in Tibbetts' case:

    One thing I think that the president might do is -- maybe he won’t comment on either of these two things [Manafort and Cohen] at all given that we just heard from the police in Iowa with the Mollie Tibbetts case that they are holding -- the federal government is holding a man, illegal immigrant, as a suspect in that case, in that murder. And to me -- thinking about the fact that the Mueller thing is a little bit complicated; the Cohen thing is interesting, and it is explosive, no doubt. But if you are out there in America and you’re watching this and you’re thinking, “What do we really care about right now?” I think the president will probably be talking a lot about that.

    Co-host Greg Gutfeld agreed, stating, “I just have to piggyback on what Dana said. I think that right now Trump’s main argument [on immigration] has now just been backed up by a very ugly reality. And I can’t see how that isn’t -- when you stack that up against these other tax evasions and guilty pleas, for an average American, [the Tibbetts case] resonates.” Later in the show, Gutfeld said, “In terms of what is important, I think no one at the Trump rally tonight will give a damn about Manafort or Cohen, but this will probably be fresh in their minds.”

    Introducing the topic of Trump’s West Virginia rally that evening, host Bret Baier stated during Special Report: “We’re likely going to hear a lot about Mollie Tibbetts and this illegal immigrant who’s in custody in Iowa.” Matthew Continetti of the conservative Washington Free Beacon replied, “That’s, of course, safe political terrain for Trump where he has a real point about the problems that illegal immigration are causing in the United States of America, and here we have the most visceral and tragic example of it with Mollie Tibbetts.”

    Right before Trump’s rally, The Story host Martha MacCallum asked her guest David Wohl, “What do you expect the president might say about this case tonight?” Wohl replied, “He is going to go over this extensively tonight. ... This is the number one story, Martha. Michael Cohen’s being indicted for campaign issues that Trump had nothing to do with is secondary completely to this story, Martha. This is what parents care about.”

    After the rally concluded, the remaining lineup on Fox all discussed Trump’s comments about the Tibbetts case and the suspect’s alleged immigration status. Tucker Carlson Tonight, Hannity, The Ingraham Angle, and Fox News at Night all included a clip of Trump’s speech at the start of segments about Tibbetts.

    The spike in Fox News’ coverage after local authorities linked Tibbetts' murder to an allegedly undocumented immigrant made two things clear: The network was looking for a story to take some heat off the Cohen and Manafort news, and its streak of exploiting stories to hype "immigrant crime" remains unbroken.

    Methodology

    Media Matters searched the Snapstream video database’s transcript and closed-captioning archive on August 21 for variations (including misspellings) of the terms “Tibbetts,” “Mollie” within close proximity to “Tibbetts”, or “Tibbetts” within close proximity of “immigrant,” “killed,” “murder,” or “missing” on Fox News Channel from 5 a.m. to midnight. We timed all mentions, teases, news correspondence, interviews, and panels only for relevant speech about the Tibbetts case.

  • The Supreme Court could overturn Roe v. Wade. Don’t buy these right-wing excuses that it’s not a big deal.

    Blog ››› ››› SHARON KANN & JULIE TULBERT


    Melissa Joskow / Media Matters

    Following the announcement of Supreme Court Justice Anthony Kennedy’s retirement, media have been speculating about the possibility of a nominee selected by President Donald Trump casting the deciding vote overturning Roe v. Wade.

    While some mainstream outlets have rightly warned about the likelihood and negative impacts of overturning, or even further hollowing out, Roe’s protections, many conservative outlets and figures deployed a variety of excuses either to suggest that Roe is not at risk or to downplay any potential negative effects such a move would have. But make no mistake -- the Trump administration and its anti-abortion allies haven’t been shy about their goal: making abortion inaccessible or even illegal in the United States, no matter what the consequences.

    In 2016, then-candidate Trump said in response to a debate question about whether he would overturn Roe: “Well, if we put another two or perhaps three justice on, that’s really what’s going to be — that will happen. And that’ll happen automatically, in my opinion, because I am putting pro-life justices on the court.” Previously, in July 2016, then-vice presidential nominee Mike Pence said that he believed that electing Trump would lead to the overturning of Roe and that he wanted to see the decision “consigned to the ash heap of history where it belongs.” In return, anti-abortion groups have also supported the administration -- a fact underscored by Trump’s keynote address at the anti-abortion group Susan B. Anthony List’s (SBA List) gala in May.

    Despite the administration’s promise, conservative media and figures are deploying a number of inaccurate excuses to either deny or downplay the severity of the threat to abortion rights with another Trump-appointed justice on the court:

    1. Claiming that abortion rights are safe because Roe is precedent, and none of the current justices will vote to overturn it.

    In the aftermath of Kennedy’s announcement, some conservative media argued that abortion rights are not threatened because the sitting justices -- including Chief Justice John Roberts and Trump’s previous nominee Justice Neil Gorsuch -- would be reticent to overturn precedent.

    For example, an editorial in The Wall Street Journal argued that because “the Court has upheld [Roe’s] core right so many times, ... the Chief Justice and perhaps even the other conservatives aren’t likely to overrule stare decisis on a 5-4 vote.” Similarly, during a June 27 appearance on Fox Business Network’s Lou Dobbs Tonight, conservative lawyer Alan Dershowitz claimed that Roe is safe because “true conservatives also follow precedent,” and therefore any conservative appointee would not vote to overturn it. Short-serving former White House Communications Director Anthony Scaramucci said it is unlikely that Roe would be overturned because “the court recognizes that there are certain fundamental principles that are in place and certain presidential precedent-setting principles in place." He concluded, “I know there are conservatives out there that want it to be overturned but I just don't see it happening."

    It appears highly unlikely that the new Supreme Court would keep Roe intact. Slate’s Mark Joseph Stern wrote that Kennedy’s retirement “ensured” that Roe will be overturned -- even if it ultimately will “die with a whimper” as the Supreme Court would allow anti-choice lawmakers to foist “extreme regulations on clinics, outlawing abortion after a certain number of weeks, or barring a woman from terminating a pregnancy on the basis of the fetus’ disability or identity.” As Stern concluded, “the constitutional right to abortion access in America is living on borrowed time.” This argument was also echoed by The Daily Beast’s Erin Gloria Ryan who contended that one more Supreme Court vote against abortion would mean that “the conservative minority in this country will have the power to uphold laws designed to force pregnant women into motherhood.” During the June 27 edition of MSNBC’s Deadline: White House, host Nicole Wallace explained that the impact of Kennedy’s retirement means “actually talking about a future generation growing up with abortion being illegal again” and “young women and men taking the kinds of risks that a generation now hasn't had to consider.”

    2. Arguing that Roe is “bad” law, and therefore a Trump nominee would only be correcting judicial overreach.

    In other instances, conservative media have argued that Roe is "bad" law because the constitution doesn't include a right to abortion. By this logic, they contend, a reversal of precedent is inconsequential because the new nominee would merely be helping correct previous judicial overreach.

    In an opinion piece for The Sacramento Bee, The Daily Wire’s Ben Shapiro argued that Roe v. Wade is a decision that was rendered “without even the most peremptory respect for the text and history of the Constitution,” but that “pleased the Left.” An improved Supreme Court, according to Shapiro, “would leave room for legislatures – Democrats or Republicans – to make laws that don’t conflict with the Constitution.”

    In National Review, Rich Lowry similarly said that Roe “is, in short, a travesty that a constitutionalist Supreme Court should excise from its body of work with all due haste.” Lowry concluded that Roe “has no sound constitutional basis” and implied that it should be overturned because it is an embarrassment for the court.

    The Federalist’s Mollie Hemingway claimed on Fox News’ Special Report with Bret Baier, “Even people who are pro-choice recognize that it was a poorly argued judicial decision.” She also said that Trump does not need to ask the judicial candidates about Roe v. Wade as “so many people regard it as such a poorly reasoned decision.” Fox News contributor Robert Jeffress also said on Fox News’ Hannity that Trump doesn’t need to ask about Roe because “there is no right to abortion.” Jeffress continued that though abortion is “nowhere in the Constitution” there is, however, a constitutionally protected “right to life that has been erased for 50 million children butchered in the womb since 1973.”

    But, as legal analyst Bridgette Dunlap wrote for Rewire.News, these claims that Roe is bad law are part of a conservative tactic to invalidate abortion rights more broadly. She explained: “In order to portray abortion rights as illegitimate, conservatives like to argue—inaccurately—that the Court legalized abortion in Roe v. Wade by inventing a right to privacy that is not grounded in the Constitution’s actual text.” Instead, she noted, Roe is based on the idea that “using the force of law to compel a person to use her body against her will to bring a pregnancy to term is a violation of her physical autonomy and decisional freedom—which the Constitution does not allow.”

    In addition, Roe is not just an important acknowledgement of the right to legally access abortion care -- even if states have already chipped away at the accessibility of that care. As Lourdes Rivera of the Center for Reproductive Rights explained in the National Law Journal, overturning Roe would impact the right to privacy and mean “uprooting a half-century of judicial decision-making, with profound consequences for our most cherished rights and essential freedoms.” Lawyer Jill Filipovic similarly wrote for Time magazine that “if Roe is done away with under the theory that privacy rights don’t exist, this could mean that there is no constitutional right to birth control, either.” In addition, she said, “cases that came after Roe, including Lawrence v. Texas, which invalidated a Texas law that criminalized sex between two men, were decided on similar premises — and could be similarly imperiled.”

    3. Claiming that abortion would not be completely outlawed because regulatory power would merely be “returned to the states.”

    A common argument by conservative media -- and in some cases, Trump himself -- is that an overturning of Roe would merely return abortion regulations to the states and not completely outlaw the practice.

    For instance, according to Fox News guest and constitutional attorney Mark W. Smith, even if Roe were overturned, it wouldn’t “outlaw abortion” in the United States, it would just allow “states and voters [to] decide what to do about abortion.” Fox News commentator Andrew Napolitano also made this claim, saying the “worst case scenario” is that if Roe “were to be repealed or reversed, the effect would be the 50 states would decide” their own abortion regulations. This inaccurate claim was also made during segments on CNN and MSNBC. During a June 27 appearance on CNN Newsroom with Brooke Baldwin, CNN legal commentator and former Virginia Attorney General Ken Cuccinelli argued that “all overturning Roe v. Wade does is” give the regulation power “to the states.” The Weekly Standard’s Bill Kristol made a similar claim on MSNBC Live with Velshi and Ruhle, when he argued that overturning Roe would merely “kick [abortion regulation] back to the states.”

    In reality, sending abortion regulation “back to the states” would functionally outlaw abortion access across large parts of the country. As Reva Siegel, a professor at Yale Law School wrote for The New York Times, returning the issue to the states would be disastrous because already, “27 major cities are 100 miles or more from the nearest abortion provider, and we can expect these ‘abortion deserts’ in the South and the Midwest to spread rapidly” if states are given free reign. New York magazine’s Lisa Ryan similarly reported that currently “there are only 19 states in which the right to abortion would be secure” if Roe is overturned.

    This landscape could easily worsen with anti-abortion groups turning their attention more directly to legislation on the state level rather than the federal level. As HuffPost’s Laura Bassett noted, a number of “abortion cases are already worming their way through the lower courts” that could further entrench abortion restrictions in a number of states. In 2016, ThinkProgress explained what a world before Roe looked like: “Wealthy women were able to access safe, though illegal, abortions, but everyone else had to risk their safety and sometimes their lives, and doctors had to risk going to jail.”

    4. Casting blame on abortion rights supporters for “overreacting” or trying to “attack” any Trump nominee on principle.

    Another common reaction among conservative media has been to cast blame back on abortion rights supporters. In this case, right-wing media have attacked supporters of Roe for “overreacting” to the potential loss of abortion rights, and accused others of opposing Trump’s nominee not on facts, but on principle.

    For example, during the June 27 edition of Fox Business’ Making Money with Charles Payne, guest and attorney Gayle Trotter argued that abortion rights supporters were just “trying to scare people” in order to “defeat the president’s nominee.” Federalist Society Executive Vice President Leonard Leo also echoed this argument during a June 27 appearance on Fox News’ Special Report with Bret Baier. According to Leo, “The left has been using the Roe v. Wade scare tactic since 1982, when Sandra O’Connor was nominated. And over 30 years later, nothing has happened to Roe v. Wade.”

    Similarly, on June 29, Trump supporters and YouTube personalities Lynnette Hardaway and Rochelle Richardson, popularly known as Diamond and Silk, appeared on Fox News’ Fox and Friends to discuss potential replacements for Kennedy. During the segment, Diamond asked why Democrats were “fearmongering” and “going into a frenzy” before knowing the nominee or their position on abortion. After interviewing Trump on Fox Business about his thought process for nominating Kennedy’s replacement, Maria Bartiromo said on the Saturday edition of Fox & Friends Weekend she believed that “all of this hysteria” about a potential overturn of Roe was being "a little overdone” by the left.

    Pro-choice advocates are not “overreacting” to potential attacks on the protections afforded by Roe. As journalist Irin Carmon explained on MSNBC Live with Craig Melvin, Kennedy’s retirement “is the point that the conservative movement, that the anti-abortion movement, has been preparing for for 40 years” by “taking over state legislatures and passing laws that are engineered to chip away at the abortion right.” Carmon said that even with Kennedy on the bench, “access to abortion, and in many cases contraception, was a reality [only] on paper already.” Now, “it is disportionately Black and brown women who are going to suffer with the regime that is going to come forward.” Attorney Maya Wiley similarly argued on MSNBC’s The Beat that overturning of Roe would mean “essentially barring a huge percentage of women from huge swaths of the country from access” to abortion.

    5. Claiming that there’s no public support for Roe or abortion access.

    Polling shows a large majority of Americans support the outcome of Roe. But some right-wing media personalities have said that such findings ignore other polling about Americans’ supposed support for restrictions on later abortion.

    For example, The Weekly Standard’s John McCormack argued on Fox News’ Outnumbered Overtime that the claims of support for abortion access are inaccurate because there is a “great misunderstanding about Roe v. Wade” and the impact it has on abortion restrictions and that “there is actually pretty popular support for second trimester regulations.” This talking point has been used elsewhere, such as by the Washington Examiner and anti-abortion outlet Life News, in an attempt to discredit perceived support for Roe.

    The argument deployed by McCormack has also frequently been used by right-wing outlets in the past -- despite the disregard such an argument shows for the complexities involved in abortion polling. As Tresa Undem, co-founder and partner at the public-opinion research firm PerryUndem, wrote for Vox, most “standard measures” that are used “to report the public’s views on abortion ... don’t capture how people really think” about the issue. In contrast to right-wing media and anti-abortion claims, polling done by Harvard T.H. Chan School of Public Health and Hart Research Associates shows that support for later abortions goes up when people realize that abortions in later stages of pregnancy are often undertaken out of medical necessity or for particular personal circumstances.

    As Trump prepares to announce his selection for the Supreme Court on Monday, July 7, right-wing and conservative media will only offer more of these excuses to downplay that Roe v. Wade is firmly in the crosshairs.

  • Right-wing media are filling a void of abortion-related coverage with misinformation

    Fox News is dominating the conversation about abortion on evening cable news -- and the network is doing it all wrong

    ››› ››› SHARON KANN & JULIE TULBERT

    A 12-month-long Media Matters study of evening cable news programs found that Fox News dominated discussions of abortion and reproductive rights and that the network was wrong about four common abortion-related topics 77 percent of the time.

  • Media outlets are citing a hate group in reports about Trump's planned census change for 2020

    Blog ››› ››› ZACHARY PLEAT

    Media outlets are citing the anti-immigrant hate group Center for Immigration Studies (CIS) in reports about the Trump administration’s addition of a citizenship question to the 2020 census, which experts say will jeopardize its accuracy.

    The Southern Poverty Law Center (SPLC) has called CIS founder John Tanton “the father of the modern nativist movement” and designated his organization a hate group because it “churns out a constant stream of fear-mongering misinformation about Latino immigrants.” Also contributing to the decision to designate was CIS' “repeated circulation of white nationalist and anti-Semitic writers in its weekly newsletter and the commissioning of a policy analyst who had previously been pushed out of the conservative Heritage Foundation for his embrace of racist pseudoscience.” CIS personnel have a record of making racist commentary and portraying immigrants as dangerous criminals. Yet, all too often, media outlets treat CIS as a credible voice in immigration debates, and they frequently fail to identify either its anti-immigrant views or its white nationalist ties.

    This is happening again in reports regarding the Trump administration’s announcement that it will add a question about citizenship to the 2020 census. At least a dozen states oppose the move and have indicated they will sue the administration to prevent the question from being added, and census and civil rights experts have said adding such a question will reduce response rates from immigrants, jeopardizing the census’ accuracy. Yet CIS has defended the addition of a citizenship question, and news reports from both conservative and mainstream outlets are discussing the organization’s support of the Trump administration move.

    A Minnesota Star Tribune article quoted CIS, as did a column from the Boston Herald’s Adriana Cohen. D.C.’s ABC affiliate station WJLA (owned by the pro-Trump Sinclair Broadcasting Group) also cited CIS research, and ABC Radio’s D.C. affiliate WTOP briefly cited CIS’ defense of adding the citizenship question. Four different Fox News shows also cited CIS in their March 27 coverage of the census change: Happening Now, Outnumbered Overtime, The Daily Briefing, and Special Report. A March 28 FoxNews.com column defending the administration’s move linked to a CIS study. Fox host Laura Ingraham’s radio show hosted CIS Executive Director Mark Krikorian on March 27 to criticize Democrats’ response to the move, and Washington Examiner columnist Paul Bedard extensively quoted CIS to justify adding a citizenship question to the census.

    Only WTOP and the Star Tribune mentioned CIS’ agenda, saying simply that the group “pushes for decreased immigration” and has “advocated for tougher immigration regulations.” But those descriptors hardly inform voters about CIS’ problematic origins or its continuing associations with white nationalists and other bigots. Legitimate media outlets should not cite anti-immigrant groups as sources of unbiased information at all -- and if they do, they should clearly label them as such.

  • Scott Pruitt appeared on Fox more than twice as often as other major TV networks combined in his first year at EPA

    Fox News, meanwhile, largely ignored controversies about Pruitt’s extravagant travel

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    In his first year as the administrator of the Environmental Protection Agency, Scott Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as he did on the other major cable and broadcast networks combined. During the same period, Fox News devoted significantly less coverage to controversies about Pruitt’s costly travel than the other major cable news outlets, CNN and MSNBC.

    Pruitt’s preference for appearing on Fox News is part of a wider trend that extends across the Trump administration, with Fox News serving as the go-to network for administration officials. Fox News’ habit of ignoring unflattering news about Pruitt is also in line with the network’s tendency to ignore negative stories about President Donald Trump and his administration.

    In first year as EPA head, Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as on the other major networks combined

    Scott Pruitt appeared on Fox News 16 times in his first year at EPA. A previous Media Matters study examining Pruitt’s first six months after taking office on February 17, 2017, found that he appeared on Fox News twice as often as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined. He continued that trend in his second six months in office, making four more appearances on Fox and only one additional appearance on a non-Fox outlet, CBS. In total, during his first year, he appeared 16 times on Fox and only seven times on the other networks combined.

    Pruitt rarely faced tough questioning during his appearances on Fox, with the exception of two interviews by Chris Wallace on Fox News Sunday. During most of Pruitt's Fox appearances, he advocated for and defended the president’s decision to withdraw from the Paris agreement, though he also went on the network to defend his rollbacks of other Obama-era environmental protections.

    The Fox program he appeared on most often was Fox & Friends, a show that wields agenda-setting influence with the president. Here are all of Pruitt's Fox News appearances from his first year at the EPA:

    *The segment on Your World with Neil Cavuto on October 17 used footage from an interview Pruitt did earlier on the same day on the Fox Business Network program Cavuto: Coast to Coast.

    Pruitt made just seven appearances on the other major cable and broadcast TV networks combined. In his first year leading the EPA, Pruitt made only seven appearances total on ABC, CBS, NBC, CNN, and MSNBC. In the majority of these, he defended U.S. withdrawal from the Paris climate accord, as he did during his Fox appearances. In other cases, he broadly discussed his agenda and priorities and defended rollbacks of environmental regulations.

    Here are Pruitt’s appearances on the major broadcast TV networks, CNN, and MSNBC during his first year:  

    • Two on ABC’s This Week with George Stephanopoulos on March 26 and June 4.
    • One on CNN’s The Situation Room with Wolf Blitzer on February 28.
    • One on CNN's The Lead with Jake Tapper on June 1.
    • One on NBC’s Meet the Press on June 4.
    • One on MSNBC’s Morning Joe on June 6.
    • One on CBS Evening News on January 17.

    Fox News devoted significantly less coverage to Pruitt’s controversial use of taxpayer money than CNN and MSNBC

    On September 27, The Washington Post published an article about Pruitt taking “at least four noncommercial and military flights since mid-February, costing taxpayers more than $58,000.”

    The story received extensive mainstream media coverage, including on other cable news networks. During the week after the story broke, from September 27 to October 3, CNN and MSNBC aired 32 and 31 segments on the controversy, respectively, often mentioning other cabinet members' high travel expenses as well. But Fox News aired just seven segments about Pruitt’s costly charter and military flights. In one Fox segment, on the September 29 episode of Your World with Neil Cavuto, correspondent John Roberts stated, “Scott Pruitt took four, maybe five charter flights. Those were all approved by the EPA Office of Ethics, and he has come up with a full explanation for those. … It's my belief that the other departments, Interior, Treasury, EPA, whatever, are allowed to do those private flights, as long as they have pre-approval for that.”

    On February 11, 2018, The Washington Post again detailed Pruitt’s exorbitant spending in an article headlined “First-class travel distinguishes Scott Pruitt’s EPA tenure.” The Post reported that Pruitt racked up $90,000 in taxpayer-funded travel costs during one stretch in early June, and that figure did not include the additional travel costs for Pruitt’s round-the-clock security detail. CBS News reported two days later that Pruitt broke with a government policy that officials fly on U.S. airlines by traveling on the luxury Emirates airline on a return trip from Milan, Italy. The story gained further traction after the EPA changed its tune about whether Pruitt had a blanket waiver to travel first class and clarified what security threats justified Pruitt’s use of first-class travel.

    Yet in the week following the Post’s article, from February 11 to February 17, Fox News did not mention the renewed controversy over Pruitt's travel costs even once.* CNN and MSNBC, by contrast, aired four and eight segments on his travel, respectively.

    *Fox News did air two segments on the latest Pruitt travel controversy on the February 19 episode of Shepard Smith Reporting and the February 28 episode of Special Report with Bret Baier, but these segments were aired more than a week after the Post story and fell outside the one-year time frame of our study.  

    On business news networks, Pruitt appeared on Fox Business four times as often as on CNBC

    Pruitt’s preference for Fox extended to the Fox Business Network. On the cable business news channels, Pruitt again demonstrated a predilection for Fox, making eight appearances on Fox Business, while appearing only twice on competitor CNBC. Fox Business Network has exhibited strong pro-Trump leanings, as outlets including USA Today and Business Insider have reported.

    Here are Pruitt's appearances on Fox Business shows:

    Fox Business defended Pruitt by attacking a CNN report. After Pruitt gave numerous interviews to Fox Business, the network did Pruitt a favor. In October, it aggressively and baselessly attacked a CNN investigation into moves Pruitt made to help a proposed mine in Alaska right after meeting with the CEO of the mining company pushing the project. The network aired four segments in two days that criticized CNN's story and defended the mine. On all four segments, the hosts and interviewees did not dispute any of the specific facts reported by CNN, but they used highly charged language to try to discredit the story, calling CNN's investigation a "smear," a "hit piece," and "dishonest reporting." (In January, Pruitt reversed his decision and reinstated restrictions on the mine project. Fox News did not report on this reversal.)

    Pruitt gave numerous interviews to right-wing radio programs and a variety of print outlets

    Pruitt frequently appeared on radio shows hosted by climate change deniers like Brian Kilmeade and Michael Savage. Media Matters' previous study on Pruitt's first six months in office found that he made half a dozen appearances on popular right-wing talk radio programs hosted by people who deny climate science. He continued that pattern in his second six months, making appearances on programs including The Rush Limbaugh Show (where he was interviewed by guest host and climate denier Mark Steyn), The Hugh Hewitt Show, The Savage Nation, The Brian Kilmeade Show, The David Webb Show, and Breitbart News Daily.

    Pruitt's print and online interviews included some mainstream outlets. While Pruitt leaned heavily on right-wing outlets when doing TV and radio, he granted interviews to a wider variety of newspapers, magazines, wire services, and online publications. Some of those interviews were with conservative outlets, including National Review, The Daily Caller, and The Daily Signal. Some were with the business press, like The Wall Street Journal and Bloomberg. And some were with prominent mainstream outlets, including The Washington Post, TIME, USA Today, Reuters, and The New York Times podcast The Daily.  

    Still, overall, Pruitt heavily favors conservative media when trying to push out his talking points. As Mother Jones recently reported in an in-depth profile of Pruitt, the EPA under his direction "has mostly focused on spreading its message through the right-wing media, talking frequently to Fox News and conservative radio hosts while dismissing less favorable coverage as fake."

    Pruitt's preference for right-wing media is continuing into his second year at the EPA. In the 16 days since his one-year anniversary, he has given interviews to the Christian Broadcasting Network, The Daily Signal, and Fox News.

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis and iQ Media to find Scott Pruitt's on-air TV appearances from the date of his swearing in as EPA administrator on February 17, 2017, to February 17, 2018: “Pruitt,” “Pruett,” "EPA administrator," "E.P.A. administrator," "EPA chief," "E.P.A. chief," "EPA head," "E.P.A. head," "head of the EPA," "head of the E.P.A.," "head of the Environmental Protection Agency," "Environmental Protection Agency Administrator," or "Administrator of the Environmental Protection Agency." We did not count instances of networks airing Pruitt’s appearance at the White House’s June 2 press briefing.

    We also used the same terms to search cable news networks’ coverage of Pruitt’s travel controversies from September 27 to October 3 and from February 11, 2018, to February 17, 2018. We did not count instances of networks airing White House briefings that discussed these controversies.

  • Cable news networks forgot Trump sexually assaulted women, until the Harvey Weinstein stories broke

    Evening programming on Fox News, CNN, and MSNBC all devoted much more time to the allegations against Trump after The New York Times reported on Harvey Weinstein’s sexual misconduct

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN


    Sarah Wasko / Media Matters

    By and large, 2017 was a year of reckoning for men who have sexually harassed and assaulted women. But 2017 was also the year evening programming on cable news forgot about the women who said President Donald Trump sexually assaulted them.

    Over the past year, we’ve seen powerful men lose their jobs and reputations after women and men came forward telling their stories of harassment and assault. One man whose reckoning has yet to come, however, is the president of the United States. By October 2016, at least 20 women had said then-candidate Trump engaged in sexual misconduct, including 12 nonconsensual physical encounters. The accusations largely came after a video clip emerged of Trump admitting to sexual assault in 2005.

    A Media Matters analysis found that the stories these women told about Trump’s alleged -- and admitted -- sexual misconduct were largely forgotten by evening cable news hosts and guests in 2017, especially on Fox News. Moreover, the overwhelming majority of coverage came only after The New York Times initially reported on Harvey Weinstein’s history of sexual harassment and assault, which precipitated a wave of coverage about dozens of men who now stand credibly accused of sexual misconduct.

    This study found:

    Fox News spent less than 40 minutes on Trump's sexual misconduct in 2017

    Between January 1 and December 15, 2017, evening Fox News programs spent a total of 37 minutes and 21 seconds on the women who said Trump assaulted or harassed them.


    John Whitehouse / Media Matters

    In contrast, CNN spent 2 hours, 53 minutes, and 22 seconds on the allegations, while MSNBC spent 2 hours and 16 minutes discussing them.


    John Whitehouse / Media Matters

    While many shows ignored and minimized the allegations against Trump, some of his most ardent defenders on Fox faced them head-on to merely dismiss them out of hand.

    On the December 13 edition of Fox News’ The Ingraham Angle, host Laura Ingraham attempted to discredit the allegations against Trump, asking, “If someone accused of you something from 20 years ago and you denied it ... would it be fair for people to say, God, he’s accused?"

    And on the November 16 edition of Fox News’ Hannity, host Sean Hannity alleged that the women who spoke out against Trump said they were “taken out of context purposely by The New York Times.”

    Most of the discussions of Trump's sexual misconduct took place after reporting about Harvey Weinstein’s history of sexual harassment and assault

    The vast majority of the reporting on the accusations made against Trump on evening cable news took place after The New York Times reported on October 5 about Hollywood producer Harvey Weinstein’s history of sexual harassment and assault. The so-called “Harvey effect” spurred women to come forward to discuss their experiences of sexual violence. In turn, the reporting on Weinstein also appeared to create an opening for cable news to bring up the allegations made against the president. In the nine months before The New York Times reported on Weinstein, evening cable news spent less than an hour discussing the allegations made against Trump. However, in about 2 1/2 months after the Times reported on Weinstein, evening cable news devoted nearly five hours to reporting on the accusations against Trump.


    John Whitehouse / Media Matters

    For many survivors across the country, it’s nearly impossible to forget that 20 women have reported sexual harassment and assault committed by our president, who has admitted to such behavior. Cable news shouldn’t forget about it, either.

    Methodology

    Media Matters searched Nexis for mentions of “Trump” within 50 words of all permutations of “assault,” “rape,” “harass,” “grope,” “grab,” “sexual,” or “allege” that took place on evening ( 5 p.m. to 11 p.m.) programs on CNN, MSNBC, and Fox News between January 1 and December 15, 2017. For inclusion in this study, segments had to feature a significant discussion of the allegations made against Trump.

    We defined a “significant discussion” as one of the following:

    • a segment where the allegations against Trump were the stated topic of discussion;

    • a segment in which two or more speakers discussed the allegations; or

    • a host monologue during which the allegations were the stated topic of discussion.

    Qualifying segments were then timed using iQ media. Repeated segments were not counted. Teasers for upcoming segments were also not counted.

    * Due to substantial reorganization of Fox News’ programming during the study period, programs that were either added or removed from the network during the study period are marked with an asterisk.

  • Study: Hannity's crusade against Robert Mueller and the Russia probe, by the numbers

    Hannity and now the rest of Fox evening programming are on a mission to discredit the Russia probe. Here’s how they’re doing it.

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN, GRACE BENNETT, NICK FERNANDEZ & DINA RADTKE

    Fox News’ Sean Hannity, and now the rest of Fox’s evening lineup, are actively working to discredit special counsel Robert Mueller and his investigation into Russian meddling in the 2016 election. A Media Matters analysis found:

    Hannity and his guests have questioned Mueller's legitimacy or called for Mueller to remove himself or be fired 79 times since the special counsel was appointed

    Hannity and his guests have made over 364 statements suggesting Mueller and/or his team have a “conflict of interest” since the special counsel was appointed

    Hannity and his guests have used several other canards to attack Mueller and the investigation since the special counsel was appointed

    Fox’s other evening shows have followed Hannity’s lead in the first week of December, attacking Mueller and the probe

    Trump's lawyer and Hannity regular calls for special counsel to investigate Justice Department

    Trump's lawyer and frequent guest on Hannity's shows calls for special counsel to investigate DOJ official connected to Russia probe. After Fox News reported on December 11 that "A senior Justice Department official demoted last week for concealing his meetings with the men behind the anti-Trump 'dossier' had even closer ties to Fusion GPS," President Donald Trump's lawyer, Jay Sekulow, told Axios that the Department of Justice and FBI "cannot ignore the multiple problems that have been created by these obvious conflicts of interests." Sekulow added, "These new revelations require the appointment of a Special Counsel to investigate." [FoxNews.com, 12/11/17; Axios, 12/12/17; Media Matters, 9/13/17; Twitter, 12/12/17]

    Hannity and his guests have questioned Mueller's legitimacy or called for Mueller to remove himself or be fired 79 times since the special counsel was appointed

    Sean Hannity and his guests have called for Mueller’s firing, resignation or recusal, or attacked his legitimacy 79 times. Since the investigation began on May 17, Hannity and his guests have questioned Mueller's appointment or called for Mueller to remove himself or for his firing 79 times. Hannity has questioned Mueller's legitimacy or demanded Mueller’s firing, resignation, or recusal 44 times. Guests of his Fox show, Hannity, who have attacked Mueller in a similar fashion include former Secret Service agent and conspiracy theorist Dan Bongino and Fox legal analyst and ardent defender of President Donald Trump Gregg Jarrett.

    Hannity and his guests have made over 364 statements suggesting Mueller and/or his team have a “conflict of interest” since the special counsel was appointed

    Hannity and his guests brought up alleged “conflicts of interest” 364 times. Since May 17, Hannity and his guests have made 364 statements alleging that Mueller and/or his team have a “conflict of interest” that would prevent him from fairly conducting the probe. Of those statements, Hannity himself made 294.

    Two of Hannity’s most frequently cited “conflicts of interest” are not really conflicts. Of the 294 statements that Hannity made about the alleged “conflicts of interest,” two of the most popular so-called conflicts, cited a combined 173 times, are not actually conflicts at all:

    • On 115 occasions, Hannity claimed that Mueller’s team was compromised or had conflicts of interest because it included several investigators who had previously donated to Democrats. As a group of political science professors wrote in an op-ed for the Los Angeles Times, “According to the Justice Department’s own rules, campaign donations do not create a conflict of interest.”

    • On 58 occasions, Hannity suggested that Mueller has a conflict of interest because of his relationship with former FBI Director James Comey. But, as The Associated Press (AP) pointed out, Mueller and Comey are “not known to be especially close friends.” Additionally, “legal experts say whatever connection they do have doesn't come close to meriting Mueller's removal as special counsel.”

    Hannity and his guests have used several other canards to attack Mueller and the investigation

    Hannity and his guests used a variety of other talking points and canards to discredit the investigation and Mueller:

    • On 43 occasions, Hannity and his guests referred to the investigation as a “witch hunt.” Of those statements, Hannity made 41. Trump has been reportedly obsessed with this characterization since June.

    • On 32 occasions, Hannity and his guests suggested that the investigation was a political attack on Trump, his administration, and potentially even the Trump family. Hannity himself claimed that Mueller’s investigation was an attack on Trump 17 times.

    • On 89 occasions, Hannity and his guests attempted to discredit Mueller by hyping his connections to the repeatedly debunked Uranium One “scandal.” Hannity touted these connections 75 times.

    • Just since November 4, Hannity and his guests claimed on 51 occasions that Mueller and his investigators harbored anti-Trump sentiments. Hannity himself made 35 of these statements. (This variable was only coded for between December 4 and December 8).


    Sarah Wasko / Media Matters

    Fox’s other evening shows in the first week of December followed Hannity’s lead, attacking Mueller and the probe

    In the first week of December, hosts and guests on other Fox evening programs followed Hannity and attacked Mueller's legitimacy, or called on Mueller to remove himself or be fired 27 times. From December 4 to December 8, Fox News hosts and guests on evening shows joined Hannity and commented that Mueller should never have been appointed, should now resign, recuse himself, or be fired 27 times. Most of these statements occurred on Hannity, but also appeared on other shows as well:

    • One such statement occurred on The Five;
    • One other statement occurred on The Story with Martha MacCallum;
    • and three of these statements occurred on The Ingraham Angle.

    In that same time frame, Mueller and/or his team’s alleged “conflicts of interest” were brought up 151 times. Fox hosts and guests made 151 statements during the first week of December asserting that Mueller and/or his team have “conflicts of interest.” On 63 occasions, Fox guests and hosts claimed the “conflicts of interest” existed because of campaign donations. On nine occasions, Fox guests and hosts claimed “conflicts of interest” because of Mueller's relationship with Comey. Other instances vaguely charged Mueller of having conflicts without specifics or evidence.

    • Mueller's "conflicts" were mentioned seven times on The Five, with five statements about the campaign donations of Mueller's investigators and one statement about Mueller's relationship with Comey.
    • Mueller's "conflicts" were mentioned once on Special Report, with one statement about the campaign donations of Mueller's investigators.
    • Mueller's "conflicts" were mentioned five times on The Story, with two statements about the campaign donations of Mueller's investigators and two statements about Mueller's relationship with Comey.
    • Mueller's "conflicts" were mentioned four times on Tucker Carlson Tonight, with three statements about the campaign donations of Mueller's investigators.
    • Mueller's "conflicts" were mentioned 18 times on The Ingraham Angle, with six statements about the campaign donations of Mueller's investigators.

    On 158 occasions, Mueller and/or his team was accused of being “anti-Trump.” Hosts and guests on Fox evening programs accused Mueller and/or members of his team of being “anti-Trump” 158 times.

    • 12 statements accusing Mueller and/or his team of being "anti-Trump" occurred on The Five;
    • 13 statements occurred on Special Report;
    • 20 appeared on The Story;
    • 19 appeared on Tucker Carlson Tonight;
    • and 41 appeared on The Ingraham Angle.

    On 22 occasions, Fox evening hosts and guests called the investigation an attack on Trump, his presidency, and his family. Hosts and guests claimed 22 times that Mueller’s investigative team was out to get Trump, at one point referring to the investigation as a “scam.”

    • Two of these statements occurred on The Five;
    • One occurred on Tucker Calrson Tonight;
    • and four appeared on The Ingraham Angle.

    On 23 occasions, Mueller’s investigation was called a “witch hunt.” Fox hosts and guests referred to Mueller’s investigation as a “witch hunt” 23 times throughout the first week of December. While most occurred on Hannity, two statements also occurred on Tucker Carlson Tonight.


    Sarah Wasko / Media Matters

    In the first week of December, Hannity far outpaced other Fox evening shows in attempting to discredit Mueller and the investigation. While other evening programs on Fox worked to discredit the Mueller investigation and the special counsel himself, Hannity was far and away the most aggressive about it during the week-long time period.

    • 22 statements urging Mueller to be removed from the investigation occurred on Hannity;
    • 116 statements discussing Mueller and/or his team's "conflicts" occurred on Hannity;
    • 46 statements invoking the political donations made by Mueller's investigatiors to assert the investigation is conflicted were made on Hannity;
    • Six statements hyping Mueller's relationship with Comey were made on Hannity;
    • 15 statements insisting the investigation was nothing more than an attack on Trump, his administration, and his family were made on Hannity;
    • 21 statements referring to the investigation as a "witch hunt" were made on Hannity;
    • Four statements attempting to link Mueller to the Uranium One conspiracy theory were made on Hannity;
    • and 53 statements asserting the investigation and the investigators were inherently anti-Trump were made on Hannity.

    Methodology

    Media Matters searched Nexis for transcripts of Fox News’ Hannity between May 17 and December 8 mentioning the words “Mueller” or “special counsel.” Transcripts were then coded for statements -- which in this study we defined as a sentence -- which included the following:

    • calls for Mueller to resign or recuse himself or calls that he be fired, or suggestions that he never should have been appointed as special counsel;

    • suggestions that Mueller and/or his team have a conflict of interest with the investigation;

    • mentions of Mueller’s investigators who had previously donated to Democratic lawmakers;

    • mentions of Mueller’s alleged friendship and relationship with Comey;

    • claims that the investigation is a political attack on Trump, his administration, or his family;

    • suggestions that the investigation is a “witch hunt”;

    • attempts to link Mueller to Uranium One deal; and

    • claims that Mueller and/or his team is inherently partisan against the president.

    Media Matters also searched Nexis for mentions of “Mueller” or “special counsel” from December 4 to 8 on Fox News between 5 and 11 p.m., including the following programs: The Five, Special Report with Bret Baier, The Story with Martha MacCallum, Tucker Carlson Tonight, and The Ingraham Angle. Transcripts were coded for the same variables.

    Transcripts were reviewed by two independent coders and differences were then reconciled.

    This study includes data from a previous study published on November 21.

    CORRECTION: This study previously referred to the official referenced by Sekulow as an FBI official. In fact, he was a senior DOJ official and part of the Criminal Division. 

  • Study: Trump's NFL comments got extensive cable coverage. The historic California wildfires didn't.

    Even when the NFL story was old and the fire story was new, Fox still gave more coverage to the Trump-triggered NFL narrative

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    Prime-time cable news shows devoted more than three and a half times as much coverage to the NFL controversy that President Donald Trump stirred up as they did to historic wildfires in California, Media Matters found in an analysis of coverage the week after each incident began. Even when the NFL controversy was weeks old and the wildfires were at their peak, Fox News still devoted more than twice as much coverage to the Trump-sparked NFL story as to the fires.

    On September 22, Trump kicked off a national controversy when he criticized NFL players who kneeled during pre-game national anthems to protest racism and police brutality. During a campaign rally in Alabama, Trump mused, “Wouldn’t you love to see one of these NFL owners, when somebody disrespects our flag, to say, ‘Get that son of a bitch off the field right now. Out! He’s fired. He’s fired!’” NFL players, coaches, and owners responded by staging more protests, and in subsequent days and weeks, Trump added fuel to the controversy by doubling down on his initial criticism and threatening to revoke the NFL’s non-profit status over the protests (even though the NFL had given up that non-profit status in 2015).

    Just over two weeks after Trump's initial comments about the protests, California experienced the deadliest wildfires in the state’s history. Beginning on October 8, wildfires spread across Northern California in what the California Department of Forestry and Fire Protection (CAL FIRE) dubbed the October Fire Siege. According to CAL FIRE, "there were 21 major wildfires that ... burned over 245,000 acres, ... forced 100,000 to evacuate, destroyed an estimated 6,900 structures," and killed 42 people. Estimates of the fires’ damage are as high as $6 billion, making them likely to rank among the most expensive natural disasters in California history.

    Though the fires were both deadly and economically devastating, the major cable news networks devoted three and a half times as much coverage to the Trump-triggered NFL controversy as they did to the wildfires on their prime-time, weekday shows during the week after each incident began. Media Matters analyzed the first full week of coverage after the NFL controversy kicked off and the first full week of coverage after the California wildfires began burning.

    From September 25 to September 29, prime-time cable news shows aired a combined 136 segments about the NFL controversy, with CNN, MSNBC, and Fox News airing 62, 28, and 46 segments, respectively.

    By comparison, prime-time cable news shows devoted significantly less coverage to the California wildfires during the first week of coverage of the October Fire Siege. From October 9 to October 13, the prime-time cable shows aired a combined 38 segments on the fires, with CNN, MSNBC, and Fox News airing 19, nine, and 10 segments, respectively. The NFL controversy got 358 percent more coverage -- more than three and a half times as much.

    Media Matters also compared coverage of the two different stories during the same week, October 9-13, starting one day after the wildfires began and 17 days after Trump’s first NFL comments. Even during this period, when the wildfires were most destructive and the NFL controversy was more than two weeks old, Fox News’ prime-time shows still devoted more than twice as many segments to the NFL controversy as they did to the fires -- 22 versus 10. CNN and MSNBC, however, both aired more segments about the wildfires during this week.

    Cable news’ tendency to focus on Trump's controversial comments and tweets rather than other news that directly affects viewers' lives is unfortunately nothing new  (The NFL players’ protests raise important concerns about racism and police brutality, but Trump’s outbursts did not help address those issues.). Cable news networks have been more than willing to sacrifice substantive news stories for anything Trump-related because coverage of the president and his contentious statements has brought them record profits and viewership numbers. But the fact that coverage of a Trump-triggered controversy going into its third week can still compete with and even exceed coverage of historically devastating wildfires puts a fine point on just how bad the problem is.

    Zachary Pleat, Alex Morash, and Rebecca Damante contributed research to this report. Charts by Sarah Wasko. 

    Methodology

    Media Matters searched Nexis for transcripts of segments about the controversy around NFL protests and the October Fire Siege in California. To identify segments about the NFL controversy, we used the search term (NFL OR anthem OR kneel! OR pledge OR kaepernick OR stand! OR allegiance). To identify segments about the California wildfires, we used the search term (wildfire OR fire) AND (sonoma OR napa OR mendicino OR north bay OR california OR yuba OR solano OR butte OR lake county).

    We analyzed the prime-time, weekday news shows on the three major cable news networks, CNN, MSNBC, and Fox News. For CNN, we reviewed shows that air from 5 p.m. to midnight. For MSNBC and and Fox News, we reviewed shows that air from 5 p.m. to 11 p.m. (MSNBC’s 11 p.m. show, The 11th Hour with Brian Williams, is not indexed in Nexis and so was excluded; Fox News airs a re-run of Tucker Carlson Tonight at 11 p.m., and our study did not count repeat airings of the show). Our time frame for analyzing coverage of the NFL controversy was September 25, three days after Trump’s initial comments, to September 29. Our time frame for analyzing coverage of the California wildfires was October 9, one day after the fires started, to October 13.

    We defined “segments” as instances where more than one individual discussed either topic during a panel discussion, or when a host or correspondent mentioned either topic as part of a news brief or headline rundown. Our analysis excluded teasers and passing mentions where a speaker mentioned either the NFL controversy or the California wildfires without any other speaker in the segment engaging.