The Savage Nation | Media Matters for America

The Savage Nation

Tags ››› The Savage Nation
  • Scott Pruitt's EPA has cozy relationship with Daily Caller and Washington Free Beacon

    Under Pruitt, EPA feeds tips to right-wing outlets, gets fawning coverage

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    UPDATE (5/22): The EPA barred The Associated Press, CNN, and E&E News from attending a national summit on harmful water contaminants convened by Scott Pruitt. The AP reported that one of its reporters asked to speak to an EPA public affairs person after being denied entry and was then grabbed by the shoulders and shoved forcibly out of the building by security. In a statement, EPA spokesperson Jahan Wilcox said, “This was simply an issue of the room reaching capacity” -- though reporters noted there were empty seats in the room. He continued: “We were able to accommodate 10 news outlets and provided a livestream for those we could not accommodate.” One of those reporters in attendance was The Daily Caller’s Jason Hopkins, who claimed to have witnessed the episode with the AP reporter and disputed that the reporter was “‘forcibly’ grabbed.” But a CNN photographer's account of the events supports the AP’s report.

    Scott Pruitt’s Environmental Protection Agency has developed a remarkably cozy relationship with two conservative outlets: The Daily Caller and the Washington Free Beacon.

    While many other news outlets have been aggressively covering the myriad scandals dogging Pruitt, The Daily Caller and the Washington Free Beacon have gone above and beyond to defend Pruitt from charges of unethical behavior and try to discredit sources of damaging information, often by using mysteriously obtained internal EPA documents. Pruitt has also given exclusive interviews to The Daily Caller and used it as a platform for issuing policy announcements. In essence, The Daily Caller and the Washington Free Beacon are serving as de facto press offices for the EPA.

    This follows a pattern Media Matters has documented of Pruitt giving interviews or information to right-wing outlets and receiving favorable coverage from them. We found that in his first year at EPA, Pruitt gave more than twice as many interviews to Fox News as to the other major cable and broadcast networks combined, and Fox gave significantly less coverage to Pruitt's scandals than did other cable news channels.  

    Mainstream reporters and outlets, in contrast, have been repeatedly attacked and stymied by Pruitt's EPA. The New York Times recently revealed that the agency categorizes media outlets as “friendly” or “unfriendly” and selectively chooses to talk to reporters who it believes will provide positive, uncritical coverage.

    Wash. Free Beacon cited EPA internal documents to concoct misleading defenses of Pruitt’s travel scandals

    After numerous news stories emerged about Pruitt’s exorbitant travel costs, the Free Beacon ran a March 21 article headlined “Obama EPA Administrators Spent Eight Times More Than Pruitt on International Travel.” The article cited “internal EPA documents provided to the Washington Free Beacon” -- which, according to Emily Atkin of The New Republic, came from EPA spokesperson Jahan Wilcox. The Free Beacon reported that the documents “reveal Obama administration EPA administrators jet setting cost taxpayers roughly $1 million. The EPA has spent $124,000 for Pruitt and his security detail to travel to the G-7 summit in Italy and a trip to Morocco.” But Atkin pointed out the many ways in which the comparison is “laughably inadequate" or "shockingly dishonest” -- including the fact that it compares one year of Pruitt's travel to eight years of his predecessors' travel and ignores domestic travel, which in Pruitt's case has included numerous first-class flights.

    The Free Beacon again defended Pruitt’s travel after a May 7 Daily Beast article described his June 2017 trip to Italy as more focused on tourism than business, based on his recently released schedule. On May 9, the Free Beacon disputed that charge, stating, “New details of Scott Pruitt's trip to Italy to attend the G-7 summit last summer undermine media reports painting the Environmental Protection Agency administrator's trip as a lavish tourist vacation. … Pruitt's schedule, obtained by the Washington Free Beacon, reveals the four-day trip was heavy on business dealings.”

    The May 9 Free Beacon article also addressed reports about Pruitt meeting during the trip with Australian Cardinal George Pell, a climate denier who was facing sexaul abuse allegations at the time and was subsequently charged. The Free Beacon claimed that Pruitt had only met with Pell “incidentally” and knew nothing about the charges. But New York Times reporter Eric Lipton called those claims “wrong” and pointed out that EPA staff began planning for the dinner with Pell in May 2017 and were aware that Pell was under investigation when they vetted the meeting.   

    None of these articles in the Washington Free Beacon noted how the publication obtained internal EPA documents, nor did any of the similar articles published in The Daily Caller. Mainstream news outlets, in contrast, typically note how they obtain such documents.

    Daily Caller and Wash. Free Beacon published attacks against former EPA staffer who told Congress of Pruitt’s unethical conduct

    Kevin Chmielewski, a former Trump campaign staffer, served as a politically appointed deputy chief of staff to Pruitt until he was placed on administrative leave without pay and eventually fired from the agency in March 2018, after raising concerns about Pruitt’s lavish spending. In April 2018, Chmielewski met with Democratic lawmakers’ staff and appeared on ABC's World News Tonight to detail a wide range of ethical abuses by Pruitt.

    Both The Daily Caller and the Washington Free Beacon published articles that aimed to discredit Chmielewski by citing another former EPA staffer, anonymous sources, and EPA documents.

    Shortly after Chmielewski presented his allegations of wasteful spending and unethical behavior to lawmakers’ staff, The Daily Caller published an April 23 article headlined, “SOURCES: Most Of What EPA’s Leaker Told Dems About Scott Pruitt Is ‘False,’” which cited “sources familiar with EPA’s inner-workings” and quoted an anonymous source saying of Chmielewski’s claims, “more than 60 percent is false, the other 40 percent is information he distorted.”

    On May 7, Pruitt’s former security chief, Pasquale “Nino” Perrotta, gave his first interview since resigning from the EPA to The Daily Caller. According to multiple reports, Perrotta played an important role in justifying much of the EPA chief’s exorbitant spending. In the interview, Perrotta dismissed the barrage of negative stories about Pruitt as the product of a few “disgruntled employees,” and singled out Chmielewski in particular for criticism, accusing him of retaliating against the EPA over pay-related issues and spreading “false” information. The next week, on May 14, The Daily Caller published portions of a memo that Perrotta wrote in January detailing two phone calls he had with Chmielewski. According to The Daily Caller, the memo showed that “Chmielewski threatened to ‘retaliate’ against Administrator Scott Pruitt and others over a pay dispute.”

    The Washington Free Beacon took aim at Chmielewski in an April 27 article that accused him of inflating his military service on his résumé and “benefi[ting] from the same EPA hiring authority that he said EPA officials had used to dole out raises to two top Pruitt aides, according to knowledgeable sources and EPA documents.” The Free Beacon followed up with a May 7 article that cited “several administration officials and two people who worked with [Chmielewski] on the campaign” to claim that Chmielewski had “a long history of run-ins with law enforcement, including a warning from a Secret Service detail, debt problems and other red flags that could have sunk his mandatory background check.” The New York Times had previously reported that Chmielewski was placed on administrative leave without pay after he and others confronted Pruitt about his unusually large spending, according to “two of the people with knowledge of the situation.” But the Free Beacon instead claimed that Chmielewski was forced out of the EPA because of questions about his background and an occasional inability of EPA staff to locate him while he was assumed to be doing advance work.

    Daily Caller cited EPA statements, emails, and anonymous sources to dispute damning reporting

    The Daily Caller has frequently tried to rebut negative stories about Pruitt and his staff by citing EPA emails, anonymous sources, and statements from EPA spokespeople that did not appear in other outlets. Here are a few that Media Matters has identified in recent weeks:

    • April 19: After The Associated Press published an article, “EPA chief sat in coach when not flying on taxpayer’s dime,” The Daily Caller ran a piece criticizing the headline and quoting an EPA statement that did not appear in any other media reports. The Daily Caller article and the EPA statement both accused AP of downplaying the fact that the flights in question took place on Southwest Airlines, which does not have first-class seats.

    • April 27: During a congressional hearing on April 26, Pruitt appeared to admit to lawmakers that he knew about at least one of two pay raises approved for his staffers when he stated that he had delegated authority to give the raises -- an apparent contradiction of his previous statement that he was unaware of the pay raises. The day after the hearing, The Daily Caller claimed to have a scoop: “An EPA memo obtained by The Daily Caller News Foundation shows Pruitt delegated personnel authority to Chief of Staff Ryan Jackson more than one year ago, not around the time of the controversial raises. … Based on the document and Pruitt’s testimony, he was not saying he gave Jackson authority to grant the two raises in question.” The Daily Caller article failed to address the fact that Pruitt gave differing answers about his knowledge of the raises, and neglects to mention that internal emails suggest and three administration officials have stated that Pruitt personally approved at least one of the controversial pay raises.

    • May 8: Following reports by The Washington Post and E&E News about an EPA memo used to justify Pruitt’s first-class travel, The Daily Caller attempted to discredit the reports by quoting two unnamed sources. It wrote, “the memo is not signed, and is addressed to Gail Davis, EPA’s travel coordinator. Two sources said Pruitt would have needed approval from Jeanne Conklin, the acting controller in the Office of the Chief Financial Officer, to fly first class.”

    • May 8: The Daily Caller cited EPA emails as it pushed back against Democratic claims that Pruitt wanted to establish a new agency office in his hometown of Tulsa, OK. It wrote, “The Daily Caller News Foundation reviewed emails that show Pruitt asked EPA officials to find a place ‘where he could work’ when he was home in Oklahoma," but didn't ask them to open a new EPA office.

    • May 11: The Daily Caller cited an EPA email as it disputed a New York Times article that claimed Pruitt’s security head Perrotta drank beers with Patrick Sullivan, the assistant inspector general who oversees investigations at the EPA. The Daily Caller wrote, “An email casts doubt on a key detail of The New York Times’s profile on Environmental Protection Agency Administrator Scott Pruitt’s former head of security — a detail that impugned the impartiality of a top official in the EPA inspector general’s office. … An email obtained by The Daily Caller News Foundation provides more evidence that Perrotta and Sullivan did not drink at a bar together across the street from EPA offices.” The Times later corrected its story and reported that Perrotta and Sullivan did not drink beers together.  

    • May 14: The Daily Caller cited EPA emails to push back against reports that Pruitt requested a 24/7 security detail starting on his first day at the EPA. It wrote, “The Daily Caller News Foundation obtained emails that show EPA officials discussed options to enhance Pruitt’s security before the Senate confirmed him. In fact, a member of President Donald Trump’s ‘beachhead’ team at EPA requested beefed up security for Pruitt as a precautionary measure.”

    Pruitt unveiled major policy announcements in Daily Caller

    Media Matters has previously documented how Pruitt turns to conservative and right-wing outlets when he wants to unveil news. Pruitt’s earliest announcements of his planned "red team/blue team" exercise to debate climate science were in June 2017 on The Savage Nation and Breitbart News Daily.

    It’s no surprise then that Pruitt’s EPA has often used The Daily Caller to announce major policy changes at the agency. In March, Pruitt gave an exclusive interview to The Daily Caller to announce a plan to severely restrict the type of scientific data the agency can use for policymaking, which could undermine clean air regulations. Instead of giving other reporters information about the plan, the EPA sent out a press release that linked to the The Daily Caller article.

    Other announcements first reported in The Daily Caller included plans to drop a requirement for new power plants to have carbon-capture technology, the submission of a proposal to roll back the Waters of the United States rule, and the "evolution" of the "red team/blue team" exercise.

  • Trump-allied radio host Michael Savage brags that he was invited to state visit with President Emmanuel Macron

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Radio host and President Donald Trump confidante Michael Savage took to his radio show to brag about being invited to “a huge diplomatic luncheon coming up at the end of April in the White House with the president of France and a huge contingent of diplomats.” Savage appears to be referring to the scheduled state visit on April 24 when Trump will host French President Emmanuel Macron. From the March 27 edition of Westwood One’s The Savage Nation:

    MICHAEL SAVAGE (CO-HOST): I swear to God, I just got an email just now, I may as well share it with you because I'm going. I would be a fool not to go. There is a huge diplomatic luncheon coming up at the end of April in the White House with the president of France and a huge contingent of diplomats, and diplomatic staff, and who else, I don't even know, that the White House invited me to it, and I'm going. I'm going to Washington, D.C. I’m going to  go to the aeronautics and space museum, I'm going to go to the great -- the great art gallery -- the Portrait Gallery, visit some relatives, all at the end of April.

    Previously:

    Michael Savage says he spent “over an hour” alone with Trump and urged him to continue denying human-caused climate change

    Trump regime courting Michael Savage, fringe radio host who claimed autism, PTSD, and depression are fake

    Trump parties over Presidents’ Day weekend with bigoted conspiracy theorist who called for killing 100 million Muslims

  • Scott Pruitt appeared on Fox more than twice as often as other major TV networks combined in his first year at EPA

    Fox News, meanwhile, largely ignored controversies about Pruitt’s extravagant travel

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    In his first year as the administrator of the Environmental Protection Agency, Scott Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as he did on the other major cable and broadcast networks combined. During the same period, Fox News devoted significantly less coverage to controversies about Pruitt’s costly travel than the other major cable news outlets, CNN and MSNBC.

    Pruitt’s preference for appearing on Fox News is part of a wider trend that extends across the Trump administration, with Fox News serving as the go-to network for administration officials. Fox News’ habit of ignoring unflattering news about Pruitt is also in line with the network’s tendency to ignore negative stories about President Donald Trump and his administration.

    In first year as EPA head, Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as on the other major networks combined

    Scott Pruitt appeared on Fox News 16 times in his first year at EPA. A previous Media Matters study examining Pruitt’s first six months after taking office on February 17, 2017, found that he appeared on Fox News twice as often as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined. He continued that trend in his second six months in office, making four more appearances on Fox and only one additional appearance on a non-Fox outlet, CBS. In total, during his first year, he appeared 16 times on Fox and only seven times on the other networks combined.

    Pruitt rarely faced tough questioning during his appearances on Fox, with the exception of two interviews by Chris Wallace on Fox News Sunday. During most of Pruitt's Fox appearances, he advocated for and defended the president’s decision to withdraw from the Paris agreement, though he also went on the network to defend his rollbacks of other Obama-era environmental protections.

    The Fox program he appeared on most often was Fox & Friends, a show that wields agenda-setting influence with the president. Here are all of Pruitt's Fox News appearances from his first year at the EPA:

    *The segment on Your World with Neil Cavuto on October 17 used footage from an interview Pruitt did earlier on the same day on the Fox Business Network program Cavuto: Coast to Coast.

    Pruitt made just seven appearances on the other major cable and broadcast TV networks combined. In his first year leading the EPA, Pruitt made only seven appearances total on ABC, CBS, NBC, CNN, and MSNBC. In the majority of these, he defended U.S. withdrawal from the Paris climate accord, as he did during his Fox appearances. In other cases, he broadly discussed his agenda and priorities and defended rollbacks of environmental regulations.

    Here are Pruitt’s appearances on the major broadcast TV networks, CNN, and MSNBC during his first year:  

    • Two on ABC’s This Week with George Stephanopoulos on March 26 and June 4.
    • One on CNN’s The Situation Room with Wolf Blitzer on February 28.
    • One on CNN's The Lead with Jake Tapper on June 1.
    • One on NBC’s Meet the Press on June 4.
    • One on MSNBC’s Morning Joe on June 6.
    • One on CBS Evening News on January 17.

    Fox News devoted significantly less coverage to Pruitt’s controversial use of taxpayer money than CNN and MSNBC

    On September 27, The Washington Post published an article about Pruitt taking “at least four noncommercial and military flights since mid-February, costing taxpayers more than $58,000.”

    The story received extensive mainstream media coverage, including on other cable news networks. During the week after the story broke, from September 27 to October 3, CNN and MSNBC aired 32 and 31 segments on the controversy, respectively, often mentioning other cabinet members' high travel expenses as well. But Fox News aired just seven segments about Pruitt’s costly charter and military flights. In one Fox segment, on the September 29 episode of Your World with Neil Cavuto, correspondent John Roberts stated, “Scott Pruitt took four, maybe five charter flights. Those were all approved by the EPA Office of Ethics, and he has come up with a full explanation for those. … It's my belief that the other departments, Interior, Treasury, EPA, whatever, are allowed to do those private flights, as long as they have pre-approval for that.”

    On February 11, 2018, The Washington Post again detailed Pruitt’s exorbitant spending in an article headlined “First-class travel distinguishes Scott Pruitt’s EPA tenure.” The Post reported that Pruitt racked up $90,000 in taxpayer-funded travel costs during one stretch in early June, and that figure did not include the additional travel costs for Pruitt’s round-the-clock security detail. CBS News reported two days later that Pruitt broke with a government policy that officials fly on U.S. airlines by traveling on the luxury Emirates airline on a return trip from Milan, Italy. The story gained further traction after the EPA changed its tune about whether Pruitt had a blanket waiver to travel first class and clarified what security threats justified Pruitt’s use of first-class travel.

    Yet in the week following the Post’s article, from February 11 to February 17, Fox News did not mention the renewed controversy over Pruitt's travel costs even once.* CNN and MSNBC, by contrast, aired four and eight segments on his travel, respectively.

    *Fox News did air two segments on the latest Pruitt travel controversy on the February 19 episode of Shepard Smith Reporting and the February 28 episode of Special Report with Bret Baier, but these segments were aired more than a week after the Post story and fell outside the one-year time frame of our study.  

    On business news networks, Pruitt appeared on Fox Business four times as often as on CNBC

    Pruitt’s preference for Fox extended to the Fox Business Network. On the cable business news channels, Pruitt again demonstrated a predilection for Fox, making eight appearances on Fox Business, while appearing only twice on competitor CNBC. Fox Business Network has exhibited strong pro-Trump leanings, as outlets including USA Today and Business Insider have reported.

    Here are Pruitt's appearances on Fox Business shows:

    Fox Business defended Pruitt by attacking a CNN report. After Pruitt gave numerous interviews to Fox Business, the network did Pruitt a favor. In October, it aggressively and baselessly attacked a CNN investigation into moves Pruitt made to help a proposed mine in Alaska right after meeting with the CEO of the mining company pushing the project. The network aired four segments in two days that criticized CNN's story and defended the mine. On all four segments, the hosts and interviewees did not dispute any of the specific facts reported by CNN, but they used highly charged language to try to discredit the story, calling CNN's investigation a "smear," a "hit piece," and "dishonest reporting." (In January, Pruitt reversed his decision and reinstated restrictions on the mine project. Fox News did not report on this reversal.)

    Pruitt gave numerous interviews to right-wing radio programs and a variety of print outlets

    Pruitt frequently appeared on radio shows hosted by climate change deniers like Brian Kilmeade and Michael Savage. Media Matters' previous study on Pruitt's first six months in office found that he made half a dozen appearances on popular right-wing talk radio programs hosted by people who deny climate science. He continued that pattern in his second six months, making appearances on programs including The Rush Limbaugh Show (where he was interviewed by guest host and climate denier Mark Steyn), The Hugh Hewitt Show, The Savage Nation, The Brian Kilmeade Show, The David Webb Show, and Breitbart News Daily.

    Pruitt's print and online interviews included some mainstream outlets. While Pruitt leaned heavily on right-wing outlets when doing TV and radio, he granted interviews to a wider variety of newspapers, magazines, wire services, and online publications. Some of those interviews were with conservative outlets, including National Review, The Daily Caller, and The Daily Signal. Some were with the business press, like The Wall Street Journal and Bloomberg. And some were with prominent mainstream outlets, including The Washington Post, TIME, USA Today, Reuters, and The New York Times podcast The Daily.  

    Still, overall, Pruitt heavily favors conservative media when trying to push out his talking points. As Mother Jones recently reported in an in-depth profile of Pruitt, the EPA under his direction "has mostly focused on spreading its message through the right-wing media, talking frequently to Fox News and conservative radio hosts while dismissing less favorable coverage as fake."

    Pruitt's preference for right-wing media is continuing into his second year at the EPA. In the 16 days since his one-year anniversary, he has given interviews to the Christian Broadcasting Network, The Daily Signal, and Fox News.

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis and iQ Media to find Scott Pruitt's on-air TV appearances from the date of his swearing in as EPA administrator on February 17, 2017, to February 17, 2018: “Pruitt,” “Pruett,” "EPA administrator," "E.P.A. administrator," "EPA chief," "E.P.A. chief," "EPA head," "E.P.A. head," "head of the EPA," "head of the E.P.A.," "head of the Environmental Protection Agency," "Environmental Protection Agency Administrator," or "Administrator of the Environmental Protection Agency." We did not count instances of networks airing Pruitt’s appearance at the White House’s June 2 press briefing.

    We also used the same terms to search cable news networks’ coverage of Pruitt’s travel controversies from September 27 to October 3 and from February 11, 2018, to February 17, 2018. We did not count instances of networks airing White House briefings that discussed these controversies.

  • Far-right figures are saying the deep state is responsible for the stock market crash

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Far-right media figures are claiming that yesterday’s historic drop in the stock market is part of a deep state plot to destroy Trump and that Trump is “hitting back.” The claim began with conspiracy theorist radio host Michael Savage, who said on his show yesterday that the deep state is “taking the market down” following Trump’s State of the Union (SOTU) address because it is trying to “destroy [Trump] where he is strongest.” Infowars then pushed Savage’s conspiracy theory, comparing it with with Alex Jones’ conspiracy theory from 2017 in which he claimed that “globalists” would cause a stock market crash and blame it on Trump. The Gateway Pundit also promoted Savage’s claims in an article that the website’s founder Jim Hoft tweeted.

    Rebel TV’s John Cardillo also claimed that the Federal Reserve was “purposefully tanking the markets,” and Alex Jones suggested the drop could be “a false flag by the big banks.” Infowars’ Jerome Corsi tweeted an article from Zero Hedge, a website known for publishing conspiracy theories, about Trump's legal team's support for a second special counsel to "probe" FBI and the Justice Department, to claim that Trump was hitting back against the deep state which had crashed the stock markets. Corsi put the hashtag #QAnon in his tweet, a reference to the fringe conspiracy theory “The Storm.”

    From the February 5 edition of Savage Nation:

    MICHAEL SAVAGE (HOST): They’re trying to destroy Trump’s strongest card which is the economy. Mueller has gone nowhere with his fake Russia investigation. Trump’s stirring SOTU speech last week was so great that even CBS admitted 75 percent of the people who watched it approved of it and loved it. So what happened right afterwards? The establishment, meaning the deep state, call it whatever you want, went into overdrive to destroy Trump, or try to destroy him where he is strongest because they couldn’t get him where they thought he was weakest. And so they’re taking the market down. They’re trying to hurt you. They are the enemies of the average American. Make no mistake about it, they’re going for you. These people are so evil and so power drunk, that they burn the nation to the ground rather than let Donald Trump live another day in office.

  • EPA chief Scott Pruitt's official schedule omitted many right-wing media appearances

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Sarah Wasko / Media Matters

    The Environmental Protection Agency has grudgingly released partial schedules showing how Administrator Scott Pruitt has been spending his time, but many of his media interviews were omitted -- including at least 12 interviews with right-wing media.

    Journalists, activists, and members of Congress have been pushing the EPA for months to release Pruitt's calendar. Pruitt's predecessor, Gina McCarthy, and other past EPA administrators had their calendars posted publicly. Reporters and representatives of public interest groups have filed dozens of requests under the Freedom of Information Act for access to part or all of Pruitt's schedule. In response to one such request from E&E News, the EPA in June released a version of the administrator's schedule for February 21 to March 31, albeit with numerous redactions. Then last week, the agency posted to its website a skeletal outline of Pruitt's schedule for April 3 to September 8. 

    Media Matters identified 13 media interviews Pruitt gave that were not accounted for on these publicly released schedules, and 12 of these interviews were with conservative or right-wing outlets.

    The more recent, bare-bones schedule lists 52 occasions on which Pruitt gave interviews to media outlets over the five months covered. For 51 of them, the outlets are not specified; the events are simply listed as “media interview” or "media interviews." (The only outlet named on this schedule is The Associated Press.) But even these vague listings of media interviews don't encompass all of Pruitt's media appearances, Media Matters has found. We identified six media interviews Pruitt gave that were omitted from the calendar:

    The more detailed schedule that the EPA had earlier released for February 21 to March 31 did list some specific media outlets the administrator spoke with, including Fox News, CNBC, and CNN, but Media Matters identified another six interviews that were omitted:

    One more media appearance was not listed on public schedules because EPA didn't share any of Pruitt's calendar information for April 1-2:

    Pruitt has shown a strong preference for right-wing media. As Media Matters documented previously, Pruitt appeared 12 times on Fox News during his first six months in office, twice as many times as he appeared on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined. The hosts at Fox and other right-wing outlets often ask Pruitt softball questions, giving him a comfortable platform from which to repeat his favorite talking points and push items on his agenda. Pruitt made some of his earliest mentions of his idea to create a sham red team/blue team exercise on climate science on The Savage Nation, a fringe right-wing talk show hosted by conspiracy theorist Michael Savage, and on the Breitbart News Daily radio show.

    In addition to national TV and radio programs, Pruitt also gives interviews to conservative local programs, like a talk radio show in North Dakota. These kinds of appearances are more difficult to track and tally, so it's unclear how many such interviews Pruitt has given and how many have been included on or omitted from his publicly released schedules.

    The EPA under Pruitt has been unprecedented in its secrecy, as The New York Times, The New Republic, and other outlets have reported. Journalists and advocates are continuing to push for the release of Pruitt's full calendar, emails, and other information about how the agency and its administrator operate.

    The omission of so many media appearances from Pruitt's public calendar is yet another sign of a pervasive and troubling lack of transparency at the EPA.

  • STUDY: EPA chief Scott Pruitt has given more interviews to Fox than to all other major TV networks combined

    Pruitt shares the Trump administration’s preference for Fox News and right-wing media

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    Environmental Protection Agency Administrator Scott Pruitt has appeared on Fox News twice as often as on other cable and broadcast networks combined, and he has frequently granted interviews to right-wing talk radio shows and other climate-denying outlets, Media Matters has found.

    Pruitt’s media strategy is right in line with that of his boss. During the 2016 presidential campaign, Donald Trump eschewed mainstream media outlets; it's a pattern his administration has continued since the election, favoring conservative and right-wing media outlets that are friendly to President Trump's agenda. By following the same approach, Pruitt has been able to push misinformation, avoid tough questioning, and appeal to the president’s political base.

    Pruitt appeared on Fox News twice as often as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined

    Scott Pruitt has been a guest on Fox News a total of 12 times since his confirmation. From February 17, when he was sworn in, to August 14, Pruitt made twice as many appearances on Fox News (12) as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined (6).* With the exception of two appearances on Fox News Sunday, Pruitt rarely faced tough questions on Fox News and was able to use the network as a platform for pushing misleading talking points without rebuttal. Pruitt appeared most frequently on Fox & Friends, Trump’s favorite show, which some journalists have criticized as “state TV” and “a daily infomercial for the Trump presidency” for its sycophantic coverage of the president and his administration. Pruitt made the following appearances on Fox News:

    By comparison, Pruitt made only six appearances on the other major cable and broadcast television networks combined. From the time Pruitt took the helm at the EPA through August 14, he was a guest just six times total on CNN, MSNBC, ABC, and NBC, and he made no appearances at all on CBS. On each of these non-Fox programs, Pruitt faced questions either about whether Trump still believes climate change is a hoax or about Pruitt's own views on climate change. In response, Pruitt either avoided answering the question or repeated his “lukewarmer” stance that climate change is happening but we don’t know how much is human-caused. In all but one of these appearances, Pruitt repeated false or misleading talking points about the Paris climate agreement. Here are Pruitt's guest appearances on cable news and broadcast networks other than Fox:

    • One appearance on CNN’s The Situation Room on February 28.
    • One appearance on CNN's The Lead with Jake Tapper on June 1.
    • One appearance on MSNBC’s Morning Joe on June 6.
    • Two appearances on ABC’s This Week on March 26 and June 4.
    • One appearance on NBC’s Meet the Press on June 4.

    *Pruitt’s appearance on Meet the Press aired on both NBC and MSNBC, but for the purposes of this study, we only counted it as an NBC appearance.

    Pruitt has been a frequent guest on national right-wing talk radio shows

    Pruitt has also been a frequent guest on nationally broadcast right-wing talk radio shows since his confirmation, Media Matters found. We examined the top 10 shows listed on Talkers.com's Top Talk Audiences list, as well as numerous shows broadcast on the SiriusXM Patriot channel, and found the following:

    • Three appearances on Salem Radio Network’s The Hugh Hewitt Show on March 29, May 11, and June 2.
    • Two appearances on Fox News Radio’s Brian Kilmeade Show on April 27 and May 19.
    • One appearance on SiriusXM Patriot’s David Webb Show on April 26.
    • One appearance on SiriusXM Patriot’s Breitbart News Daily on June 5.
    • One appearance on Westwood One’s The Savage Nation on June 1.

    All of these hosts or outlets have denied climate change:

    • Hugh Hewitt has a years-long record of climate denial: He wrote in a 2011 blog post that “we don’t know” how much humans contribute to global warming or “if it will be harmful or if there's anything we can do about it.” Hewitt also downplayed the threat of climate change in a September 2016 episode of his show in which he said that warming might be "a real problem over 500 years."
    • Brian Kilmeade has denied climate change, both as a host on his radio show and as a co-host on Fox & Friends. On a 2013 episode of his radio show (then called Kilmeade & Friends), Kilmeade suggested that only “corrupt” climatologists accept human-caused climate change. On the same day, Kilmeade disputed on Fox & Friends that it is “settled scientific collective thought” that human activity causes climate change. 
    • On the January 12, 2017, episode of the David Webb Show, Webb cast doubt on the scientific consensus around climate change, arguing that it's not significant that the vast majority of climate scientists publishing peer-reviewed research agree on the human causes of warming: "You can have 99 percent of peer-reviewed, but it doesn’t mean that the one percent like that guy named Copernicus won’t be correct about the fact that the Earth was not flat and we were not the center of the universe.”
    • Breitbart.com has a long track record of pushing blatant climate science misinformation and attacking climate scientists and climate science, calling researchers “talentless low-lives” and “abject liars” and climate change a “hoax.” Breitbart is also a go-to outlet for fossil fuel industry-funded academics who want to get publicity for their work.
    • Michael Savage has echoed Trump’s position on climate change, calling it a “scam” and a “hoax,” and has urged the president to continue denying that humans are the cause of global warming. During his June 1 interview with Scott Pruitt, Savage repeated the denier argument that human-made climate change is disproven by samples from the Vostok ice core in Antarctica and criticized Sen. Sheldon Whitehouse (D-RI) for promoting “fake science.” In response, Pruitt appeared to endorse Savage’s views and floated the idea of having a "red team" of skeptical scientists debate a "blue team" of mainstream climate scientists, a proposal Pruitt pushed again a few days later on Breitbart’s radio program:
    MICHAEL SAVAGE (HOST): Please explain to me how come ancient core samples from the Antarctic show that there was climate change going on hundreds of thousands of years before man industrialized. [Whitehouse] would not have an answer for us, Mr. Pruitt. The science is fake science that they’ve been foisting upon a gullible public.
    SCOTT PRUITT: You know what’s interesting, Michael? There was a great article in The Wall Street Journal to your point, by Steven Koonin, a scientist at NYU, called “red team/blue team.” I don’t know if you saw it or not. But he proposed that we should have a red team/blue team approach with respect to CO2. We should have red team scientists and blue team scientists, in an open setting, debate, discuss, and have an open discussion about what do we know, what don’t we know, and the American people deserve truth.
    SAVAGE: Amen to that, because we’ve had no debate whatsoever. All Obama told us was 98 percent of scientists agree. So what? There was a time when 100 percent of scientists said the Earth is flat. Did that make them right?
    PRUITT: No, look, I mean the reason there’s not consensus, through policy in Washington, D.C., is because, truly, the American people don’t trust what has happened in the past several years with respect to regulatory policy and this issue.

    Pruitt’s right-wing radio appearances have extended beyond nationally broadcast shows. E&E News reported in May that Pruitt appeared on “the local morning talk radio show of a North Dakota blogger who described the Obama administration's EPA as an enemy to the well-being of his state.” ThinkProgress noted that during a “state listening tour” in North Dakota earlier this month, “Pruitt stopped by the conservative talk radio show What’s On Your Mind to share his thoughts on a number of EPA-related issues.” During that conversation, Pruitt referred to the “so-called settled science” of climate change.

    And on August 10, Pruitt appeared on a Texas radio show, Politico reported, where he said his staff will assess the "accuracy" of a major federal climate report that's been drafted by scientists from 13 agencies. “Frankly this report ought to be subjected to peer-reviewed, objective-reviewed methodology and evaluation,” he said, ignoring the fact that the report has already undergone extensive peer review. Pruitt also used his appearance on the show to cast doubt on climate science in general.

    Pruitt has given interviews to other climate-denying outlets, including online publications and cable business shows

    In addition to his June interview on Breitbart’s radio show, Pruitt granted the Breitbart website an interview in March.

    Pruitt also sat for a lengthy video interview in July with the fossil fuel-funded Daily Caller, another denialist online outlet. And he gave an interview in May to The Daily Signal, an online news outlet run by the Heritage Foundation, a conservative think tank that casts doubt on climate change.

    Besides his appearances on cable news shows, Pruitt also went on cable business shows and networks that serve as platforms for climate denial -- most notably CNBC’s Squawk Box, where he told climate-denying host Joe Kernen that he did not believe carbon dioxide is a primary contributor to global warming. Pruitt has also frequently given interviews on Fox Business Network, which mirrors Fox News’ denialist stance on global warming. Pruitt made the following appearances on the Fox Business Network:

    Pruitt’s courting of conservative media is “on an entirely different level” from predecessors

    Scott Waldman of E&E News reported that after “weeks of blowback” from Pruitt’s appearance on Squawk Box, the EPA chief “shifted his media appearances to friendlier venues,” a move that “allowed him to tee off on a favorite series of talking points: Obama's energy policy was ‘America second,’ energy industry innovations have reduced the U.S. carbon footprint, the so-called war on coal is now over, EPA's job is to encourage business growth in concert with the environment, and the era of punitive action against energy companies is over.” Waldman also noted that Pruitt’s “courting of conservative media is on an entirely different level” from previous EPA administrators. From Waldman’s article:

    To be sure, all administrations seek out friendly press. President Obama talked about health care on the "Between Two Ferns" comedy program with Zach Galifianakis, which Republicans criticized as undignified. And former EPA Administrator Gina McCarthy granted exclusive interviews to left-leaning outlets like Mother Jones and Grist.

    But critics say Pruitt's courting of conservative media is on an entirely different level.

    […]

    Liz Purchia, a former EPA spokeswoman under the Obama administration, said it's extremely unusual to place an administrator only on partisan outlets. She noted that McCarthy regularly interacted with reporters from outlets that produced coverage EPA officials did not appreciate.

    […]

    "Only talking to far right-wing media outlets, they are only talking to a small group of Americans that regularly follow them, and they are intentionally going to reporters who will only ask them questions they want to hear and aren't speaking to the broader American people about their actions," Purchia said.

    In Mother Jones, Rebecca Leber also reported that “since taking office, Pruitt has almost exclusively relied on a small number of conservative media outlets to tell an upbeat version of his leadership at the EPA, with occasional detours into the Sunday news shows,” creating “an echo chamber cheerleading the EPA’s regulatory rollbacks, Trump’s withdrawal from the Paris climate agreement, and its newfound anti-science denial.”

    Leber also quoted Purchia remarking on how Pruitt’s approach to media interviews “isolates him from most Americans and instead plays to Trump’s base”:

    Liz Purchia, an Obama-era EPA communications staffer, says the EPA’s attention to right-wing audiences resembles Trump’s tactics at the White House. “They’re tightly controlling [Pruitt’s] public events and interviews, which isolates him from most Americans and instead plays to Trump’s base,” Purchia said in an email. “They’re not trying to use communications tactics to reach a broad audience.”

    Charts by Sarah Wasko

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis, iQ Media, and TVEyes to find Scott Pruitt's on-air TV appearances from the date of his swearing in as EPA Administrator on February 17 to August 14: “Pruitt,” "EPA administrator," "E.P.A. administrator," "EPA chief," "E.P.A. chief," "EPA head," "E.P.A. head," "head of the EPA," "head of the E.P.A.," "head of the Environmental Protection Agency," "Environmental Protection Agency Administrator," or "Administrator of the Environmental Protection Agency." We did not count instances of networks airing Pruitt’s appearance at the White House’s June 2 press briefing.

    For radio appearances, Matters Matters searched the same terms in Veritone for the top 10 programs in Talkers.com's Top Talk Audiences list and the following programs that air on SiriusXM Patriot: Breitbart News Daily, David Webb Show, Brian Kilmeade Show, and The Wilkow Majority.

  • Trump ally Michael Savage cites white nationalist website, warns college students will be shot

    Savage: “Just think of the Kent State massacre. That’s how this is going to end.”

    Blog ››› ››› MADELINE PELTZ

    In the wake of the shooting at a GOP congressional baseball team practice, right-wing radio host and Trump ally Michael Savage cited the white nationalist website American Renaissance and invoked the Kent State shootings of 1970 as a warning for anti-Trump protesters.

    On June 14, James Hodgkinson gunman opened fire on a congressional baseball practice and shot five, including Rep. Steve Scalise (R-LA). The attacker was shot by U.S. Capitol Police and later died from his injuries. 

    Savage responded to the shooting by citing the white nationalist website “American Renaissance” referring to “an interactive map” they published that identifies “two hundred acts of violence and hatred against Donald Trump supporters that have taken place since he declared his candidacy.”

    American Renaissance is a online magazine, published by white nationalist Jared Taylor. The Pittsburgh Post-Gazette reports that Taylor “believes black people are genetically predisposed to lower IQs” than white peoples and that black peoples “are sexually promiscuous because of hyperactive sex drives.”

    Later in the show Savage warned, “acting out children who just think that they can shoot congressmen,” by saying “it’s not going to end well” for them. In his warning to anti-Trump protesters, Savage invoked the Kent State shootings, warning “I’ve lived through this before and I know how it ends. Just think of the Kent State massacre. That’s how this is going to end.” On May 4, 1970, 4 college students were killed by the Ohio National Guard during a campus protest against the Vietnam War.