On The Record with Brit Hume | Media Matters for America

On The Record with Brit Hume

Tags ››› On The Record with Brit Hume
  • STUDY: Voting rights coverage was dominated by Trump's lies and ignored systemic problems

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    A 12-month-long Media Matters study of evening cable news programs and broadcast morning shows and nightly newscasts found that discussions of voting rights and issues related to voting featured misinformation pushed by Republican lawmakers and were dominated by President Donald Trump’s false claims about voter fraud and noncitizen voting. Additionally, coverage also lacked discussions of gerrymandering, the impact of voter suppression on the 2016 election, and laws on the state level to curb voting rights.

  • STUDY: How Cable News Keeps Getting It Wrong About Abortion And Reproductive Rights

    Evening Cable News Can’t Seem To Talk About Abortion Without Relying On Men And Anti-Choice Myths

    ››› ››› SHARON KANN

    A 12-month-long Media Matters study of evening cable news programs found that discussions of abortion, reproductive rights, and reproductive health were heavily dependent on male speakers and anti-choice misinformation. In particular, Media Matters found that men were participants in 60 percent of conversations about abortion and reproductive rights, and that 64 percent of statements about abortion that aired during this time period were inaccurate.

  • STUDY: Evening Cable News Devoted Nearly 250 Segments To Wikileaks Emails In The 5 Weeks Before The Election

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ & ROB SAVILLO

    In the five weeks before the November 8 presidential election, evening cable and broadcast news, major newspapers, and the Sunday morning broadcast network political talk shows combined to flood the media landscape with coverage of hacked emails released by Wikileaks, according to an analysis by Media Matters.

    After its July release of emails that were stolen from the Democratic National Committee, Wikileaks released a daily stream of hacked emails from Hillary Clinton campaign chairman John Podesta starting in early October.

    Between October 4 and November 8, weekday evening cable news aired a combined 247 segments either about the emails or featuring significant discussion of them; evening broadcast news and the Sunday morning broadcast network political talk shows aired a combined 25 segments; and five of the country’s most-circulated daily newspapers -- Los Angeles Times, The New York Times, USA Today, Wall Street Journal, and The Washington Post -- published a combined 96 articles about the emails released by Wikileaks in their print editions.

    Following Donald Trump’s presidential victory, the U.S. intelligence community released a report with its assessment that “Russian President Vladimir Putin ordered an influence campaign in 2016 aimed at the US presidential election.” The assessment, which represents the view of the 16 federal intelligence agencies, concluded “with high confidence” that as part of this effort, “Russian military intelligence (General Staff Main Intelligence Directorate or GRU) used the Guccifer 2.0 persona and DCLeaks.com to release US victim data obtained in cyber operations publicly and in exclusives to media outlets and relayed material to WikiLeaks.”

    In response to mounting evidence that Russia sought to swing the election in Trump’s favor, in part through allegedly releasing hacked emails through channels like Wikileaks, Trump and his allies have in recent months downplayed the impact of the hacks. Trump, who has repeatedly sought to de-emphasize Russia’s alleged role in the election-related hacking to begin with, has also argued that the hacks had “absolutely no effect on the outcome” of the election. As ThinkProgress noted, “This was not the view of candidate Trump, who talked about Wikileaks and the content of the emails it released at least 164 times in last month of the campaign.”

    And Trump wasn’t alone.

    Media Matters’ review shows that news media treated the emails released by Wikileaks a major news story in the lead-up to the election. (It’s important to note that this is only a quantitative study; Media Matters did not attempt to assess the quality of articles and news segments about the hacked emails. A segment or article criticizing coverage of the emails or highlighting suspicions about Russia’s potential involvement was counted the same as a segment or article breathlessly promoting the contents of the hacked emails.)

    Data-driven news site Fivethirtyeight.com determined that the hacked emails released by Wikileaks were “almost exclusively an October story. Over 72 percent of people who searched for Wikileaks from June onward did so during October or the first week of November. Interest really got going with [Wikileaks Editor-in-Chief] Julian Assange’s press conference on Oct. 4.” We reviewed transcripts and articles beginning on October 4, when Assange first announced during a press conference that Wikileaks would release additional information pertaining to the election, through November 8, Election Day.

    Evening cable news -- defined as shows airing weekdays from 5 p.m. through 11 p.m. Eastern Standard Time on CNN, Fox News Channel, and MSNBC -- devoted massive coverage to the Wikileaks story, with Fox leading the way. In total, Fox News aired 173 segments over the course of the period studied. Fox also aired teasers 64 times to keep audiences hooked throughout broadcasts. The hacked emails were also mentioned in passing by a guest, correspondent, or host 137 times during additional segments about other topics.

    Fox’s coverage was a near-daily obsession for its evening news hosts. Four of the six programs in the study ran at least one segment every weekday or nearly every weekday between October 7 and November 7. Special Report with Bret Baier ran segments every weekday between October 7 and November 4; On the Record with Brit Hume ran segments every weekday between October 7 and November 7; The Kelly File ran segments on all but four weekdays between October 7 and November 7 (and on those four days, Wikileaks was still mentioned in passing at least once); and Hannity ran segments nearly every weekday between October 7 and November 7 (excluding October 10 and 20, the latter of which featured at least one mention of the story).

    CNN aired the second most Wikileaks coverage, with 57 segments teased to audiences 21 times and an additional 75 mentions during segments about other topics. MSNBC aired only 17 segments teased six times and tallied 23 mentions during additional segments. (MSNBC’s 6 p.m. hour, which at the time aired With All Due Respect, was not available in Nexis and was therefore excluded from this analysis).

    On broadcast network news, the numbers are smaller, but over the course of the period studied, the networks each aired a significant number of segments on their evening news programs and Sunday morning political talk shows. ABC programs World News Tonight and This Week with George Stephanopoulos devoted the most coverage to the Wikileaks emails, with 10 segments and five mentions during additional segments combined. CBS’ Evening News and Face the Nation with John Dickerson followed, with nine segments and three mentions during additional segments combined. NBC’s Nightly News and Meet the Press with Chuck Todd aired just six segments and 12 mentions during additional segments combined.

    The five major newspapers we studied each published numerous articles in their print editions (we did not include online coverage) about the Wikileaks emails in the month before the election, but three stood out from the rest. The New York Times and Wall Street Journal each published 27 articles about the emails and mentioned them in 26 and 10 other articles, respectively. The Washington Post was the third paper in this group with 26 articles about the Wikileaks emails published and mentions in 14 additional articles.

    USA Today published 11 articles about the Wikileaks emails and mentioned them in three other articles while Los Angeles Times ran just five stories and mentioned the Wikileaks emails in only seven other articles.

    As was the case with Trump, conservative media figures who hyped and encouraged reporting on hacked emails quickly adjusted their views on the significance of the hacked emails during the presidential transition period. After touting the release of the stolen emails, credulously reporting on numerous illegally obtained emails published by Wikileaks, encouraging Trump to “just read” the stolen emails at campaign rallies, advising Trump to “study[] Wikileaks,” and repeatedly providing a platform for Assange to promote the publication of the stolen emails, right-wing media figures downplayed the influence the disclosure of the emails had on the 2016 campaign. Taking the lead from Trump's transition team, some right-wing media figures then argued that “no one can articulate or specify in any way that” the publication of the private emails “affected the outcome of our election.”

    Although right-wing media figures have claimed that there is “no indication that” the publication of the private emails “affected the election,” the breathless reporting on the contents of the Wikileaks disclosures by media outlets played into the hands of the Russian government’s “influence efforts to … amplif[y] stories on scandals about Secretary Clinton and the role of Wikileaks in the election campaign,” according to the intelligence community’s report. Days after the first trove of private emails was published by Wikileaks, a group of former top national security officials and outside experts warned “the press … to be cautious in the use of allegedly ‘leaked’ information,” which “follows a well-known Russian playbook.”

    The Washington Post’s Anne Applebaum summarized the strategy in an interview with Slate months before the first disclosure of Podesta’s personal emails:

    I didn’t think about the United States because I thought the United States is too big, American politics isn’t moved by these smaller amounts of money the way that Czech politics are or Polish politics are. But I hadn’t thought through the idea that of course through hacking, which is something they’re famously very good at, that they could try and disrupt a campaign. And of course the pattern of this is something we’ve seen before: There’s a big leak, it’s right on an important political moment, it affects the way people think about the campaign, and of course instead of focusing on who did the leak and who’s interest it’s in, everyone focuses on the details, what’s in the emails, what did so-and-so write to so-and-so on Dec. 27, and that’s all that gets reported.

    The press could have seen this coming. On the August 24, 2016, edition of The Kelly File, then-Fox News host Megyn Kelly interviewed Wikileaks editor-in-chief Julian Assange, who used the platform to hype the “material” Wikileaks planned to publish, and announced it would be released in “several batches.” Kelly asked Assange if he thought the information in his “possession could be a game changer in the US election.” Assange said the effectiveness of the release “depends on how it catches fire in the public and in the media.”

    Methodology

    Media Matters reviewed the Nexis database for news transcripts and articles that mentioned Julian Assange or Wikileaks approximately within the same paragraph as variations on any of the following terms: Hillary Clinton, Democratic National Committee, DNC, or John Podesta. We included cable news networks’ weekday evening programming (5:00 p.m. through 11:00 p.m.) on CNN, Fox News Channel, and MSNBC; the evening news shows (ABC’s World News Tonight, CBS’ Evening News, and NBC’s Nightly News) and Sunday morning political talk shows (ABC’s This Week with George Stephanopoulos, CBS’ Face the Nation with John Dickerson, and NBC’s Meet the Press with Chuck Todd) on ABC, CBS, and NBC; and five of the most-circulated daily print newspapers: Los Angeles Times, The New York Times, USA Today, Wall Street Journal, and The Washington Post. (MSNBC’s 6:00 p.m. hour, which hosted With All Due Respect was not available in Nexis and was therefore excluded from the analysis).

    Data-driven news analysis website Fivethrityeight.com determined the hacked emails released by Wikileaks “was almost exclusively an October story. Over 72 percent of people who searched for Wikileaks from June onward did so during October or the first week of November. Interest really got going with Julian Assange’s press conference on Oct. 4.” Therefore, we reviewed articles beginning on October 4, 2016, when Assange first announced during a press conference that Wikileaks would release additional information pertaining to the election, through November 8, 2016, Election Day.

    For television, we coded as “segments” news segments where the hacked emails released by Wikileaks were the stated topic of discussion, and we also coded as “segments” when signification discussion about the hacked emails from Wikileaks occurred during segments with a different initially stated topic or during multi-topic segments. We defined significant discussion as at least two or more speakers discussing the hacked emails to one another during the course of the segment. We determined the start of a segment to be when the show’s host introduced either the topic or guests and determined the end of a segment to be when the show’s host concluded discussion or bid farewell to the show’s guests.

    We coded as “mentions” comments made by a speaker about the hacked emails without any other speaker in the segment engaging. We coded as “teasers” introductions by the host of upcoming segments on the hacked emails where the segment in question did not immediately follow.

    For print, we coded as “articles” news stories and opinion pieces where the hacked emails were mentioned in the headline or the lead of the story or article. If the hacked emails were used as a piece of evidence within a larger story or used to provide context, those were coded as “mentions within an article.”

  • Fox Report On Low African-American Turnout In North Carolina Ignores GOP Voter Suppression

    Blog ››› ››› ANDREW LAWRENCE

    Fox News’ Shannon Bream reported on the low early vote totals of the “crucial Democratic voter bloc” of African-Americans in North Carolina but ignored the voter suppression efforts of the Republican Party in North Carolina that include a reduction in early vote hours and fewer polling locations.

    A November 3 report by Shannon Bream during Fox News’ On The Record with Brit Hume highlighted the lower voter turnout by African-Americans in North Carolina so far in 2016 compared to 2012 and 2008. Bream reported the number of African-Americans early voting had fallen by 16 percent.

    But Bream’s report failed to mention the ongoing effort by Republicans in the state to systematically purge voter rolls of African-American voters while also reducing the total number of hours for early voting, cutting the number of polling locations, and reducing the hours available to vote on weekends and evenings.

    A November 3 report from Reuters highlighted the efforts of the North Carolina GOP to suppress Democratic voters by state and county Republican officials who “lobbied members of at least 17 county election boards to keep early-voting sites open for shorter hours on weekends and in evenings – times that usually see disproportionately high turnout by Democratic voters.” Furthermore, Reuters revealed a concerted effort by Republican officials to close polling locations on Sundays, a move that would hamper the North Carolina “Souls to the Polls” efforts in which African-American churchgoers early vote following Sunday services.

    North Carolina residents have also had their voter registrations challenged just weeks before the election due to mail being returned from their addresses as undelivered. In Beaufort County, North Carolina, 138 residents had their registrations challenged – 92 were black and registered Democrats while only 17 were Republicans. The Guardian reported that Democratic-leaning Guilford County, North Carolina, had a 60 percent increase in African-American voters following the opening of additional polling locations last week:

    In Democratic-leaning Guilford County, the state's third largest, a county board of elections meeting on Aug. 8 attracted about 75 people after word spread that the board was planning to halve the number of early voting sites, from 24 in 2012.

    The Rev. Nelson Johnson said in an interview that the proposal by the board's Republican chairwoman would "prevent voting especially by people who can't easily take time off" and said it "absolutely" had a racial intent. Johnson, who is African American, leads a community center in Greensboro, North Carolina.

    […]

    Guilford's plan also included one restriction that particularly angered Democrats. In the first week of early voting in 2012, residents could vote at 16 sites. This year, that has been reduced to one.

    Mary Cranford, 52, a registered Republican, was fourth in line on the first day of early voting in Guilford. She was able to vote but said she was upset that only one site was open for the first week. She said she voted for Clinton this year.

    "I can't believe what's been done to keep some people from voting in this state," she said.

    Just 7,916 people voted in the first week of early voting in Guilford this year, compared to 60,732 in 2012, according to state elections board records.

    The general counsel for Clinton's campaign and other plaintiffs filed a court motion on Oct. 1 demanding Guilford and four other North Carolina counties expand their early voting opportunities. The court denied it, saying that changing the early voting plans “would create logistical difficulties.”

  • Right-Wing Media Revive Discriminatory Effort To Discourage Early Voting

    ››› ››› DINA RADTKE

    Several Fox News hosts have recently been critical of early voting, a process that is especially important to voters of color who face systemic barriers to voting on Election Day. Fox hosts baselessly claimed that voters who already took advantage of early voting now want to change their votes and suggested voters “don’t know all of the information” prior to voting, which raises questions about “the wisdom of early voting.” Right-wing media figures’ contempt for early voting is not new.

  • Media Figures Praise Trump’s Health Care “Policy” Speech, Ignoring His Total Lack Of Specifics Or Viable Policy Proposals

    ››› ››› CAT DUFFY

    Media figures praised Republican presidential nominee Donald Trump for his speech in Valley Forge, Pennsylvania that briefly touched on health care, calling it a “very, very good speech” focused on the substance of his proposals for repealing and replacing the Affordable Care Act. In reality, Trump’s speech was full of recycled, unworkable Republican proposals that would increase the deficit and leave an estimated 24 million people without health insurance coverage. 

  • Fox Boosts Trump’s “Rigged Voting” Claims With Right-Wing Zombie Myth Of Vote Flipping

    ››› ››› TYLER CHERRY

    Fox News figures are hyping unverified stories of electronic voting machines allegedly switching voters’ votes for president amid cries from Republican presidential nominee Donald Trump of “large scale voter fraud.” In fact, “just about every voting technology expert” says voting machines are not rigged to flip votes, and instead “human error” and aging machines often lead to incorrect vote choices, which can be fixed. Conservatives hyped alleged vote flipping during the 2012 election as well.

  • Neither Fox News Nor Donald Trump Wants Debate Moderators To Fact-Check Candidates

    ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Fox figures are supporting fellow Fox host and debate moderator Chris Wallace and Republican presidential nominee Donald Trump’s argument that moderators should not fact-check candidates during the presidential debates, suggesting that “it’s not the job” of moderators and that it would be “crazy” to think otherwise. Yet fact-checking services have found that 70 percent of Trump’s claims are “mostly false,” “false,” or “pants on fire” lies.