Portland Press Herald | Media Matters for America

Portland Press Herald

Tags ››› Portland Press Herald
  • The media are still talking about the National Climate Assessment, and for that we can thank climate deniers

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    A version of this post was originally published on Grist.

    Right-wingers' efforts to derail media coverage of the National Climate Assessment backfired not once but twice.

    First, the Trump administration tried to bury the National Climate Assessment by releasing it on Black Friday, but that tactic bombed. It turns out that "Trump tries to bury a new climate report" is a much sexier headline than "Scientists release a new climate report."

    Then, climate deniers fanned out on TV networks to spread lies and deceptive talking about the report, but they got far more criticism than they expected, and that criticism kept climate change in the news.

    Overall the report got loads of media coverage in the days after it was released. The quality was decidedly mixed -- some of it was good, some of it was awful -- but the good coverage appears to have outweighed the bad.

    The good

    At least 140 newspapers around the country featured the National Climate Assessment on their front pages the morning after it was released, according to the Columbia Journalism Review. That included not just The New York Times and The Washington Post, which have strong teams of climate reporters, but also smaller papers all around the U.S., including 20 of them in California. A number of the papers highlighted the ways that climate change is hitting their regions, like the Portland Press Herald in Maine:

    MSNBC aired some strong segments. In one, host Ali Velshi mocked President Donald Trump's claim that his “gut” told him the report is wrong. He then interviewed climate scientist Brenda Ekwurzel of the Union of Concerned Scientists, a co-author of the assessment, who explained the report's findings and how scientists arrived at them. 

    CNN served up some highly problematic coverage -- more on that below -- but it also did some good interviews with climate scientists about the report, as well as three senators who are serious about addressing the climate crisis. And CNN took a novel approach to real-time fact-checking when White House press secretary Sarah Huckabee Sanders lied about the report during a press briefing. The network showed live video of Sanders, but paired it alongside a text bar labeled "Facts First" that corrected some of her false claims:

    All of the Sunday morning political talk shows discussed the report on the weekend after it was released. It was the first time in 2018 that every one of them addressed climate change on the same day. They rarely cover climate change at all.

    The bad

    Unfortunately, we would have been better off without some of that Sunday show coverage -- particularly the segments that gave airtime to rabid climate deniers. One of the worst ran on NBC's Meet the Press and featured Danielle Pletka of the American Enterprise Institute, a conservative think tank supported by the Koch brothers. She trotted out a favorite climate denier line -- "I'm not a scientist" -- and then proceeded to spout pure nonsense about how the globe is getting cooler.

    Egregious drivel about climate change also cropped up on CNN's State of the Union, which asked not one but two climate deniers to weigh in on the report. Sen. Joni Ernst (R-IA) offered bland, lukewarm climate denial: "Our climate always changes and we see those ebb-and-flows through time." Former Sen. Rick Santorum (R-PA) one-upped Ernst by going all in for scalding-hot climate denial, praising the Trump team’s attempt to bury the report and claiming that the scientists who wrote it were “driven by the money":

    Santorum was roundly mocked on Twitter for making such a completely bogus claim. You might have thought that this would discourage other climate deniers from following suit, or at least discourage CNN from giving them a platform. You would have been wrong.

    The following Monday, CNN hosted two more right-wingers who made the same ridiculous claim that climate scientists were in it for the money: Tom DeLay, who resigned as Republican House majority leader in 2005 after being convicted of money laundering and conspiracy, and Stephen Moore, a Trump-loving “economist” who's worked for Koch-funded groups.

    The next day, on Tuesday morning, CNN seemed like it might be trying to redeem itself. It ran one segment in which CNN political analyst John Avlon fact-checked and thoroughly debunked the claim that scientists are getting rich by studying climate change, and another in which climate scientist Katharine Hayhoe explained that she and the other co-authors of the National Climate Assessment were paid "zero dollars" for their efforts.

    But a few hours later, the bonkers claims were back. CNN yet again invited both Santorum and Moore to repeat the warmed-over lie that scientists are driven by a multi-billion-dollar climate change industry that has manufactured a false crisis. Santorum presented this ludicrous falsehood and many others in a panel discussion on Anderson Cooper 360°. Cooper had interviewed Hayhoe for that same episode, but her interview got bumped and was only posted online, while the segment with Santorum’s false claims aired during prime time.

    Oh, and CNN also failed to note that Santorum, Moore, and DeLay have all received copious amounts of cash themselves from the fossil fuel industry.

    The backlash

    Other media outlets bashed CNN and NBC for featuring climate deniers, and that led to still more coverage of climate change and the National Climate Assessment, most of which was good.

    The New York Times published a fact-checking piece titled, "The Baseless Claim That Climate Scientists Are ‘Driven’ by Money," which cited and debunked statements made by Santorum and DeLay. PunditFact, a project of the fact-checking site PolitiFact, looked into Pletka's claims and labeled them "false."

    New York Times media columnist Jim Rutenberg published a story titled "News Networks Fall Short on Climate Story as Dolphins Die on the Beach," which highlighted the false claims made by Pletka and Santorum and put them in the context of climate change impacts in Florida. The Washington Post's media columnist Margaret Sullivan tweeted out Rutenberg's story.

    Climate scientist Hayhoe published an op-ed in The Washington Post that debunked the myths propagated on CNN by Santorum and DeLay, among others.

    WNYC's On the Media hosted yours truly in a discussion about coverage of the National Climate Assessment, including the problem of featuring climate deniers on air.

    Politico's Morning Media daily newsletter, written by media reporter Michael Calderone, highlighted problems with press coverage of the National Climate Assessment on four different occasions after the report came out.

    ABC News political analyst Matthew Dowd was just one of many influential media figures who tweeted their disapproval of segments that featured climate deniers:

    The fact that some members of the media screwed up their coverage so royally meant that other members of the media kept reporting on the story longer than they might have otherwise.

    Fox opts for footwear coverage

    Meanwhile, the folks over at Trump's favorite network were living in their own universe, as usual. Fox News gave the National Climate Assessment very little airtime. A few straight-news segments covered it, but the most popular Fox shows didn't. CNN media correspondent Brian Stelter pointed out that on the day of the report's release, Fox spent more time discussing the shoes of Rep.-elect Alexandria Ocasio-Cortez (D-NY) than it did discussing climate change.

    Considering what Fox's top personalities would have been likely to say about the report had they bothered to cover it, it's probably just as well that they stayed mum.

  • On WNYC's On the Media, Lisa Hymas explains what the press got right and wrong in covering the National Climate Assessment

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF


    Melissa Joskow / Media Matters

    Lisa Hymas, director of Media Matters' climate and energy program, went on On the Media to discuss coverage of the National Climate Assessment -- the good coverage as well as the problems that cropped up on the Sunday morning political talk shows and CNN.

    From the November 30 edition of WNYC's On the Media:

    BROOKE GLADSTONE (HOST): So the National Climate Assessment dropped on Black Friday.

    LISA HYMAS: It looked like a pathetically blatant attempt by the Trump administration to keep it out of the public eye. But it didn't work.

    A lot of the print media did better than TV. The New York Times and The Washington Post, they have really strong climate teams; they did great coverage. But you saw it in smaller papers all around the country. The Columbia Journalism Review found that at least 140 newspapers around the country put it on their front pages. That includes places like The Chicago Tribune and the Miami Herald, 20 different papers in California. And many of those papers also looked at the local impacts. The Portland Press Herald in Maine, they had a big story about the national implications, but they also, on their print front page, had a big story about the impacts in New England, specifically.

    But I think TV was a mixed bag: Sometimes the coverage was good, and sometimes it was not. And in cases where the coverage is poor, we probably would have been better off without it.

    GLADSTONE: You said that Sunday was the first time this year that the five major Sunday shows discussed climate change on the same day. We're talking about ABC's The Week, CBS' Face the Nation, CNN's State of the Union, Fox News Sunday, and NBC's Meet the Press -- they all had segments. The most talked-about one on Sunday was probably on Meet the Press.

    HYMAS: Yes. NBC's Meet the Press featured Danielle Pletka of the American Enterprise Institute, a conservative think tank that's supported by the Koch brothers. She used a favorite climate denier line ...

    [BEGIN AUDIO CLIP]

    DANIELLE PLETKA (SENIOR VICE PRESIDENT, AMERICAN ENTERPRISE INSTITUTE): I'm not a scientist. I look at this as a citizen, and I see it, so I understand it. On the other hand, we need to also recognize that we just had two of the coldest years, biggest drop in global temperatures, that we've had since the 1980s, the biggest in the last 100 years. We don't talk about that because it's not part of the agenda.

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: No. Climate scientists have been very clear that the global climate has consistently been warming, and the hottest years have been the most recent ones.

    GLADSTONE: Yeah. NOAA said that 2015, ’16, and ’17 were the warmest on record, but 2017 was only the third-warmest.

    HYMAS: I don't really find that comforting. You know, if you're not a scientist, you ought to listen to scientists. To say, "I'm not a scientist, but I don't believe this," that's nonsense.

    I mean, one thing that was frustrating about this last episode of Meet the Press: Host Chuck Todd later in the same show interviewed Tom Steyer, who got his start as an activist by focusing on climate change, and Todd didn't ask him anything about the report. The focus was just on the 2020 presidential race.

    GLADSTONE: Let's look at how Fox News handled the report on the day it was released. Here's CNN's Brian Stelter with a recap.

    [BEGIN AUDIO CLIP]

    BRIAN STELTER (CNN MEDIA CORRESPONDENT): The network actually spent more time talking about Alexandria Ocasio-Cortez's shoes on Friday. Now to be fair, the networks' newscasts did air several segments about climate change, about the crisis, on Saturday. But on the president's favorite talk shows, nada, not a word.

    [END AUDIO CLIP]

    GLADSTONE: Meanwhile, Fox News Sunday with Chris Wallace also did not invite a climate scientist on to discuss the report. He spoke with Republican Senator of Nebraska Ben Sasse, who dodged the topic of climate action and spoke vaguely about the need for innovation.

    [BEGIN AUDIO CLIP]

    SASSE: Because you can't legislate or regulate your way into the past. We have to innovate our way into the future. And right now you don't hear a lot of the people who put climate as their No. 1 issue, you don't hear a lot of them offering constructive, innovative solutions for the future. It's usually just a lot of alarmism.

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: You know, notably, Fox's big-name personalities didn't dig in on the report at all. They just stayed focused on their pet issues. So you had Sean Hannity, this past week, ranting about Hillary Clinton's supposed scandals and crimes. I mean, he's still doing that more than two years after she lost the presidential election. And you had Lou Dobbs scaremongering about the migrant caravan. And the Russia investigation is a witch hunt -- that got a lot of coverage this past week, but the climate report didn't.

    GLADSTONE: Margaret Brennan of CBS' Face the Nation did speak to a scientist about the report, NASA's Steven Clarke, but that exchange was very brief, and it was buried in a segment that was almost entirely about NASA's Mars probe.

    HYMAS: Yes. So, on the one hand, I was glad to see that Face the Nation actually asked a scientist about the climate report. We track how often the Sunday shows incorporate or talk to scientists when they're discussing climate change, and it's been almost three years since any Sunday show has asked a scientist about climate change.

    GLADSTONE: What? Seriously?

    HYMAS: Yes, the last time was in December of 2015. It was also on Face the Nation.

    GLADSTONE: So many opportunities. So many national conferences, so many elections, so many extreme weather incidents, and nothing?

    HYMAS: There are climate scientists who are really good public speakers and who do a really great job of explaining the science in terms that normal people can understand, but they don't get the airtime.

    GLADSTONE: I think the winner of the week's booby prize, though, would probably be CNN.

    HYMAS: I think that's true. Rick Santorum was on CNN claiming that scientists are in it for the money.

    [AUDIO CLIP]

    RICK SANTORUM (FORMER SENATOR): If there was no climate change, we'd have a lot of scientists looking for work. The reality is that a lot of these scientists are driven by the money that they receive ...

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: The next day, we saw Tom DeLay, the former House majority leader.

    [AUDIO CLIP]

    TOM DELAY (FORMER REPRESENTATIVE): The report is nothing more than a rehash of age-old, 10- to 20-year assumptions made by scientists that get paid to further the politics of global warming.

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: He's the disgraced former House majority leader who had to resign after he was convicted of money laundering and conspiracy. Why is this guy qualified to discuss a scientific report about climate change? We saw Stephen Moore, a Trump-loving economist, making the same ridiculous claim on CNN.

    [BEGIN AUDIO CLIP]

    STEPHEN MOORE: Billions and billions and billions of dollars at stake. A lot of people are getting really, really, really rich off the climate change issue.

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: Then on Tuesday morning, John Avlon did a good segment on CNN where he completely debunked this notion that there's a big climate-industrial complex and that scientists are just doing it to get rich.

    [BEGIN AUDIO CLIP]

    JOHN AVLON (CNN POLITICAL ANALYST): Now, that talking point you're hearing is a classic bit of distraction and deflection. In fact, one of the scientists who worked on the climate change report, Katharine Hayhoe, confirms that she and her colleagues were paid, quote, “zero dollars” for their work and could easily make 10 times their salaries by working for something like Big Oil.

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: But, later that same day on Tuesday, just hours after Avlon's fact-checking segment ran, CNN again had on Stephen Moore to make that same claim. And what was so frustrating about CNN having these climate deniers on to make ridiculous claims is they didn't disclose the fact that Rick Santorum and Tom Delay, when they were in Congress, they got more than $700,000 each from the oil and gas industry in campaign contributions. Stephen Moore works for a number of groups that are funded by the Koch brothers. Last month, Stephen Moore gave a speech to the Oklahoma Oil and Gas Association. These things were not disclosed, but those men were allowed to accuse scientists of being in it for the money.

    GLADSTONE: Why does CNN pay people like Rick Santorum to lie to the public it's supposed to be serving?

    HYMAS: I will never understand why CNN pays Rick Santorum.

    Cable TV likes to have conflict, and they like to have sparks fly. But there’s much better ways you can do it, even if you do want the conflict. I mean, it's absurd, in 2018, for a discussion about climate change to include someone who contends that we're actually in a period of global cooling. Get people who all recognize the challenge of climate change but propose different responses and solutions to it. There are plenty of conservatives who propose carbon taxes. Let's see them discuss and debate people who are proposing a highly progressive Green New Deal, or a carbon-fee-and-dividend approach. There's a lot to debate. It just doesn't have to be a denier against someone who accepts the reality of climate change.

  • Maine newspaper editorial boards call on Gov. Paul LePage to protect LGBTQ youth from dangerous conversion therapy

    Blog ››› ››› BRIANNA JANUARY


    Sarah Wasko / Media Matters

    The editorial boards of major newspapers in Maine are urging the state’s Republican governor, Paul LePage, to sign a bill that would protect LGBTQ youth from conversion therapy, a discredited and harmful practice that seeks to change one’s sexual orientation or gender identity.

    In late June, lawmakers in Maine passed a bill that would protect LGBTQ youth from the dangerous and discredited practice of conversion therapy. If LePage signs the bill into law, the state will become the 14th (in addition to Washington, D.C.) in the country to ban the practice; dozens of municipalities across the country have also enacted similar policies. Governors from both sides of the aisle have signed conversion therapy bills, but according to the Williams Institute, the practice remains prevalent throughout the country: The organization estimated in January that 20,000 LGBTQ youth would “receive conversion therapy from a licensed health care professional before they reach the age of 18” in the states that at the time did not protect youth from the practice. Conversion therapy is supported by national anti-LGBTQ groups including the Alliance Defending Freedom, and its advocates frequently appear in local news to spread dangerous lies about it.

    As LePage considers signing his state’s recently passed bill, two of the largest newspapers in the state are urging him to to protect LGBTQ Mainers.

    The Portland Press Herald’s editorial board urged LePage to protect LGBTQ youth in the state from conversion therapy in a July 2 editorial, noting that should he refuse to sign the bill, he would be the first governor to veto such a measure. The editorial highlighted the major medical and psychological associations that have denounced the practice and cleared up some common misconceptions associated with efforts to protect LGBTQ youth:

    The bill does not interfere with any religious tradition. Preachers can still talk about sin and redemption as they see it. Parents remain free to communicate their values to their children.

    The only thing that would change is that a practitioner in Maine could no longer hang a shingle and charge money for pseudo-scientific treatment with the state’s approval.

    Same-sex attraction is not something that needs to be cured. The government also should have no role in telling people that their gender expression is right or wrong. Ethical psychotherapists have long ago stopped attempting this treatment because it doesn’t help their patients – it harms them.

    Thirteen other states have passed a bill like this, and no governor has vetoed one. It’s time Maine joined them by taking this humane step.

    The Bangor Daily News’ editorial board drew similar conclusions in an editorial also published on July 2. In it, the paper noted that conversion therapy has been condemned by major medical associations and that the practice “doesn’t work.” It also noted its harmful mental and physical health outcomes, which can include “shame, depression, anxiety, drug use and suicide among those its practitioners seek to ‘convert.’” The paper further wrote that “LGBTQ youth are already vulnerable to family rejection and experience homelessness, substance use, depression and suicide at higher rates than their heterosexual peers” and urged LePage to sign the legislation into law.

  • Local outlets spotlight impact of Trump’s proposed funding cut for clinics that perform or refer for abortions

    ››› ››› JULIE TULBERT

    President Donald Trump recently announced a proposed rule change that would deny Title X federal family planning funding to those clinics, including Planned Parenthood, that perform or refer for abortions. In reporting from across the country, a number of local outlets highlighted the deleterious impact the proposed rule would have on their own communities, particularly for low-income individuals seeking family planning services.

  • STUDY: Media Largely Ignored Climate Change in Coverage Of Winter Snowstorms

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    Most of the largest newspapers in the Northeast corridor did not publish a single piece covering this winter's major snowstorms in the context of global warming, despite strong scientific evidence that climate change creates the conditions for heavier snowstorms. The major broadcast networks and cable news channels also provided scant mention of climate change in their discussions of the snowstorms, with the notable exception of MSNBC, which provided extensive coverage of the topic. On the opposite end of the spectrum, Fox News, the Boston Herald and the Providence Journal featured content that used the snowstorms to deny climate science.

  • Report: State Newspapers Struggled To Hold Anti-Gay Groups Accountable

    Blog ››› ››› CARLOS MAZA

    The most widely circulated papers in Maine, Maryland, Minnesota, and Washington struggled to hold anti-gay groups accountable while reporting on their respective marriage equality battles, according to a new report from Equality Matters.

    Though all four of the states' leading papers endorsed marriage equality in the weeks before Election Day, they all committed the same mistakes that plague mainstream media coverage of marriage equality debates.

    Failing To Identify Anti-Gay Sources

    By far, the most obvious deficiency in mainstream coverage of marriage equality battles has been the failure to accurately expose voters to the animus and hostility that motivates anti-gay groups.

    The groups fighting against marriage equality in all four states each had long, extensive histories of extreme anti-gay rhetoric long before they began their 2012 campaigns:

    • Minnesota for Marriage was tied to groups that linked homosexuality to pedophilia
    • Protect Marriage Maine Chair Bob Emrich endorsed "ex-gay" therapy and praised Uganda's "Kill the Gays Bill"
    • Preserve Marriage Washington teamed up with activists who warned homosexuality "will kill you"
    • Maryland Marriage Alliance engaged in race-baiting and allied with a pastor who said gays are "worthy of death"

    All four groups toned down their anti-gay rhetoric once they began their public campaigns against marriage equality and instead and began trying to appeal to moderate voters. One Minnesota newspaper, for example, noted the "low-key" ads being run by opponents of marriage equality.

    And in all four states, they largely got away with it.

    Though spokespersons from these groups were quoted ad nauseum by local media outlets in the weeks before Election Day, a total of just three news items mentioned the groups' extreme anti-gay rhetoric across the four most widely circulated state newspapers.

    To its credit, the Baltimore Sun also published an editorial condemning the pastor who argued that gay people are "worthy of death."

    For the most part, though, readers were left unaware of the kind of fringe bigotry that motivated the groups behind the anti-equality ads that bombarded the airwaves. 

    The failure to report on the animus driving these state anti-gay groups significantly alters the public debate on same-sex marriage. Opponents of marriage equality insisted that "supporting marriage as the union of a man and a woman does not make you anti-gay but pro-marriage." The National Organization for Marriage (NOM) even released a video explaining that opposition to same-sex marriage is driven by "biology (not bigotry)."

    These groups know that whitewashing their own anti-gay views is essential to swaying on-the-fence voters. By failing to hold these groups accountable, state media outlets deny their readers the information they need to determine which sources of information are credible and trustworthy.

    Fact Checking And "He Said-She Said" Journalism

    The second major problem with the way state newspapers covered their marriage equality battles has to do with the way that these outlets resolve (or fail to resolve) factual disputes about the consequences of legalizing same-sex marriage.

    Anti-gay groups consistently rely on misleading horror stories in their ads to convince voters that same-sex marriage will be taught in schools, threaten religious liberty, etc. Each of these horror stories can be easily debunked, and even opponents of marriage equality have admitted that their ads are not "completely accurate."

    When it comes to reporting on those ads, unfortunately, papers frequently shirk away from serious fact-checking, preferring instead to quote both sides of the argument and allow readers to decide for themselves. The Baltimore Sun's news coverage of an incident at Gallaudet University - in which the school suspended its Chief Diversity Officer after discovering she had signed a petition to put Maryland's marriage equality law up for a vote - clearly demonstrated this tendency, even as the editorial board confirmed that the incident had nothing to do marriage equality.

    This form of "he said-she said" journalism does a disservice to voters and ends up lending credibility to completely baseless anti-gay talking points. Failing to resolve factual disputes leaves readers feeling confused and unable to separate truth from fiction.

    The aversion to aggressively fact-checking anti-gay ads is understandable for print outlets that want to avoid looking like they're taking sides. But it isn't "bias" to debunk misinformation, even if that misinformation is only coming from one side of the debate. Public opinion on the issue of same-sex marriage may be evenly divided, but the truth about same-sex marriage is not.

    When it comes to important civil rights issues, "he said-she said" journalism does real damage to those who are targeted by right-wing misinformation. As Kate Riley, editor of the Seattle Times editorial page, said while discussing her paper's support for marriage equality:

    "Going back to this idea of exceptional circumstance," Riley said, "I would hope we would have supported the emancipation proclamation. Women's suffrage. These are different. These deserve muscle power."

    Pro-equality activists thankfully prevailed in all four states on Tuesday. Had they failed, they would have been justified in turning their ire towards the news outlets that allowed their opponents to get away with being depicted as credible and fair-minded. As LGBT equality continues to come before voters in more and more states, state media outlets should recognize that telling the truth about a major civil rights issue is more important than trying to seem "fair and balanced." 

    To see the full Equality Matters report, click here.

  • How Major State Newspapers Covered The Fight For Marriage Equality

    ››› ››› BRIAN POWELL, SALVATORE COLLELUORI & CARLOS MAZA

    The most widely circulated papers in Maine, Maryland, Minnesota and Washington covered the debate over same-sex marriage in their state extensively in the weeks leading up to Election Day. Though all four publications endorsed marriage equality, their news coverage largely ignored the extremism of anti-equality groups and often devolved into "he said-she said" journalism that failed to correct anti-gay misinformation.