The New Republic | Media Matters for America

The New Republic

Tags ››› The New Republic
  • CPAC 2019 showcased dangerous and extreme anti-abortion rhetoric ahead of the 2020 elections

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT


    Melissa Joskow / Media Matters

    At the 2019 Conservative Political Action Conference (CPAC), Republicans and right-wing media figures abandoned any pretense of reality in their description of abortion procedures and instead fabricated increasingly unrealistic and sensationalized scenarios to fearmonger about so-called Democratic “murderers.”

    Though inaccurate anti-choice rhetoric is a staple of conservative commentary, right-wing media have spent the last few weeks in a frenzy -- first claiming that Democrats allegedly want to legalize abortions “up to birth,” and then moving on to the even more sensational claim that Democrats support “murder” during and even after birth. When Republicans and right-wing media figures hit the CPAC stage last week, some on Twitter expressed disbelief that the speakers promoted such obviously inaccurate language. However, the rhetoric on display at CPAC was merely the latest example of conservative and right-wing media figures deploying sensationalized language to fearmonger about abortion.

    Conservative outlets, and Fox News in particular, have been promoting inaccurate and extreme language about abortion for weeks, and President Donald Trump adopted those talking points in his 2019 State of the Union address. Trump and other Republicans are reportedly banking on using anti-abortion extremism to rally voters during the 2020 election -- a strategy that was seemingly tested on the CPAC stage.

    Here’s what Republicans and right-wing media are willfully ignoring about abortions -- particularly those performed later in pregnancy

    Right-wing media’s recent outrage centers on efforts by Democratic lawmakers in several states to ensure access to abortion if Roe v. Wade is overturned or to remove unnecessary restrictions on abortion. Republicans seized on these measures to promote myths about abortions that happen later in pregnancy and to advance the inaccurate talking point that there are excessive numbers of so-called “born alive” abortions.

    In an attempt to address the nonexistent instances of abortions “after birth,” Republicans introduced and attempted to force a vote on the Born-Alive Abortion Survivors Protection Act -- a bill anti-choice politicians touted as aiding so-called “abortion survivors” who are “born alive” following an attempted abortion procedure. The bill ultimately failed to advance in the Senate, but it is part of a Republican strategy of “bringing back the issue of very late abortions, perhaps in the hope of energizing their base in advance of 2020” with the goal of getting “Democrats on record opposing it.” By forcing a vote on the legislation, Republicans and right-wing media can then spin opposing votes as evidence of Democrats’ supposed “extremism” on abortion rights.

    Similarly, right-wing media’s depictions of abortions happening up to the “moment of birth” do not conform to any medical procedure happening in the U.S. Abortions later in pregnancy are performed for complicated personal and medical reasons, and the people who anti-choice advocates compare to murderers often have to make the difficult decision to end a wanted pregnancy because of a nonviable fetus or due to their own great medical risk. In other instances, people need abortions later in pregnancy due to anti-choice restrictions on earlier access. In either case, if anti-abortion media really wanted to understand the people who have had abortions later in pregnancy, these outlets and commentators could read actual accounts rather than demonizing those individuals and feeding a manufactured right-wing media outrage cycle.

    The idea of abortions after birth or “born alive” abortions is also not based in any medical standard of care or practice, as Rewire.News reported in 2013. As doctors Daniel Grossman and Jennifer Conti pointed out to The New York Times, it is more likely that the Born-Alive Abortion Survivors Protection Act would force doctors to pursue treatment options that run counter to patients’ wishes -- such as ensuring that a fetus delivered “at the edge of viability” but unlikely to survive could not receive “comfort care” which would “allow the child to die naturally without extreme attempts at resuscitation.” In addition, as writer Robin Marty explained, the bill could be used opportunistically by anti-choice opponents to prosecute abortion providers.

    Here’s what Republicans and right-wing media figures said at CPAC about abortion

    • Trump: Democrats are embracing “extreme late-term abortion. ... In Virginia, the governor, a Democrat, stated that he would allow babies to be born -- to be born outside, he would wrap them, he would take care of them, then he’ll talk to the mother and the father as to what to be done. And if they didn't want the child, who was now outside of the womb -- long outside of the womb, they will execute the baby after birth. They will execute the baby after birth, and that's one that many people have neber even heard of or thought about. This is a radical agenda by the Democrats.” [YouTube, 3/2/19]

    • Vice President Mike Pence: "With Democrats standing for late-term abortion, infanticide, and a culture of death, I promise you: This president, this party, and this movement will always stand for the unborn. We will always defend the unalienable right to life." [Twitter, 3/1/19]
    • Donald Trump Jr.: “The post-term abortion issue ... anywhere else in the world, at any other point in time" would be “called murder. … This isn't woman's health care. If the baby is born, and it's alive, the woman is no longer at risk.” [Twitter, 3/1/19]
    • Fox News host Laura Ingraham: “Abortions -- about a million a year -- through most of a pregnancy. That’s not enough. Abortion of babies in the womb -- not enough. Now we got to wait to terminate life after birth.” [YouTube, 2/28/19]

    • Former Wisconsin Gov. Scott Walker: “By the way, it's not live-birth abortion. It's not infanticide. It is murder if you take the baby home and kill the baby at home, it's murder. The same thing is true at the hospital.” [Twitter, 2/28/19]

    • Turning Point USA’s Candace Owens: “We have a sick and twisted [New York Democratic] Gov. Andrew Cuomo celebrating that you can rip fetuses -- you can rip infants and babies from their mother's wombs at nine months -- nine months. That's absolutely sickening what we're talking about here. And who is that going to impact the most? In New York City, for those of you who don’t know, more Black babies are aborted than born live.” [Periscope, 3/1/19]
    • Concerned Women for America CEO and President Penny Young Nance: "Sometimes the abortionist doesn't get the job done in the womb and a baby is able to survive and when she is born does she deserve life-saving treatment? We say absolutely yes! 44, 'The Dirty 44' said no." Nance’s invocation of the so-called “Dirty 44” was a reference to the 44 senators who voted against advancing the Born-Alive Abortion Survivors Protection Act. [CBN News, 2/28/19]
    • Housing and Urban Development Secretary Ben Carson: For abortions later in pregnancy, “some people feel that it’s OK to murder that baby. And the level of barbarism that that requires -- I quite frankly don’t know how people can do it, quite frankly. … How many of those mothers end up psychologically damaged? They talk about they’re doing this for the health of the mother -- what about the mother’s mental health that she has to endure for the rest of her life?” [YouTube, 2/28/19]

    • Marjorie Dannenfelser, president of the anti-abortion group Susan B. Anthony List, claimed Democrats want to “extend abortion to the point when a baby -- when a mother is even in labor. In fact, extend that so-called ‘right’ to the baby’s birthday.” She also inaccurately alleged that Democrats’ mantra on abortion is “if you signed up for a dead baby, you’re going to get one, no matter what.” [Twitter, 2/28/19]

    • Republican National Committee Chairwoman Ronna McDaniel: “It's not a late-term abortion; it's murder. … We need to speak about it in those terms.” [C-SPAN, 2/28/19]
    • Fox News host Jeanine Pirro, borrowed a talking point from colleague Sean Hannity: “These heathens are so inhumane and uncivilized that they proudly announce … that they allow the baby a ‘comfort zone’ while the mother is deciding whether the baby should live or die with an up or down like the emperor in the Roman Colosseum. … They call it reproductive health; I call it murder.” [YouTube, 3/2/19]

    • Turning Point USA’s Charlie Kirk: “We are not going in the same direction as the Democrat Party. I don’t want to live in a country where it’s OK to execute a newborn child.” [YouTube, 2/28/19]

    There are consequences for this kind of extreme, inaccurate, and vitriolic anti-abortion rhetoric

    Anti-abortion violence and harassment are real and ongoing threats in the United States. Eleven people have died as a result of anti-abortion violence since 1993. Numerous others have been injured, and still more have found themselves and even their families targeted with personalized harassment from abortion opponents -- a trend that has intensified in recent years. According to a report by the National Abortion Federation, rates of anti-abortion clinic protests in 2017 were already at the highest levels seen since the organization began tracking such incidents in 1977, and 2017 included “the first attempted bombing in many years.” In 2018, there were additional incidents of violence or threats against clinics reported in New Jersey, Utah, Texas, Pennsylvania, California, Washington, Massachusetts, and elsewhere.

    This isn’t the first time that right-wing media outlets have helped fan the flames of resentment against abortion providers, patients, and clinics with extremist language. Before an anti-abortion extremist murdered abortion provider Dr. George Tiller in 2009, former Fox News host Bill O’Reilly had openly bullied Tiller on his program numerous times. According to Rolling Stone, “O’Reilly had waged an unflagging war against Tiller that did just about everything short of urging his followers to murder him.” O’Reilly repeatedly called the doctor “Tiller the baby killer” and said there was a “special place in hell for this guy.”

    In 2015, an anti-abortion extremist who killed three and injured nine at a Planned Parenthood clinic in Colorado Springs, CO, reportedly offered the phrase “no more baby parts” as an explanation for his actions. His comment seemingly referred to an oft-repeated right-wing media talking point based on deceptive videos from the anti-abortion group Center for Medical Progress. The New Republic reported on the admitted shooter’s penchant for right-wing media such as Fox News and Infowars, saying it shaped his paranoid and conspiratorial views about abortion and Planned Parenthood.

    In 2019, right-wing media’s extreme rhetoric on state measures protecting abortion rights has already sparked to harassment. After a video went viral of Del. Kathy Tran (D) speaking about an abortion measure she sponsored in Virginia, Tran told The Washington Post that “she and her family have received death threats through telephone messages, email and social media, leading to extra police protection for her and her family.” Tran also had to postpone a town hall meeting on February 2 because of “security and safety concerns” in the wake of the outrage ginned up by misrepresentation of her bill. ThinkProgress posted audio of a threatening message about the bill sent to the Democratic Party of Virginia and another clip of a racist tirade against Tran, telling her to “go back to Vietnam.” The state party’s communications director told ThinkProgress that “the party has also had to take additional security precautions” as a result of receiving such threats to its members.

    In February, The Virginian-Pilot reported that a man in Virginia was “charged with threatening to assault a U.S. official” because he allegedly threatened “to punch and shoot U.S. Sen. Mark Warner because of his stances on issues like abortion.” On March 4, another man was charged with arson for trying to burn down an empty Planned Parenthood clinic in Missouri in February. The FBI previously said it is investigating the latter incident as a possible hate crime, but it’s currently unclear whether these two events are linked to the recent extreme anti-abortion rhetoric from right-wing media figures.

    Inaccurate rhetoric about abortion from Republicans and right-wing media is dangerous and could lead to additional harassment and violence. Unfortunately, CPAC shows us it’s not likely to end anytime soon.

    Chenay Arberry contributed research to this article.

  • Right-wing media’s extreme abortion rhetoric could mean more people get hurt

    Anti-abortion harassment and violence are real and rising threats

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT


    Melissa Joskow / Media Matters

    Right-wing media’s self-created scandal around recent efforts by state Democratic lawmakers to protect abortion access is already producing anti-abortion threats. Given past incidents in which inaccurate and extremist rhetoric about abortion inspired anti-abortion violence and harassment, these right-wing outlets and figures are creating a dangerous environment for pro-choice advocates and fueling further discontent -- with potentially deadly consequences.

    On January 22, New York Gov. Andrew Cuomo (D) signed the Reproductive Health Act, changing a pre-Roe v. Wade state law that criminalized abortions after 24 weeks of pregnancy to now allow abortions “when the fetus is not viable” or when there is a risk to the health of the pregnant person. Legislators in Virginia also introduced (and have since tabled) a bill in January that would eliminate some restrictions on abortion care, including reducing the number of doctors required to consent for a patient’s third-trimester abortion from three to one -- removing a medically unnecessary barrier to access.

    Right-wing media responded to the measures with an avalanche of inaccurate coverage and extreme rhetoric, including saying that abortions later in pregnancy are “murders” and that Democrats were endorsing “infanticide.” According to a Media Matters analysis, Fox News alone used the word “infanticide” at least 35 times during discussion of these state measures between January 24 and noon on January 31. To be clear, the claim that these measures promote “infanticide” has no basis in reality. Abortions that take place later in pregnancy are extremely rare and often performed for medical necessity or due to access barriers created by anti-choice politicians. Right-wing media’s characterization of these abortion procedures as happening “at birth” -- or in some cases, allegedly after -- is simply wrong; according to medical professionals, such a scenario “does not occur.”

    Right-wing media’s continued use of aggressive and false language to describe these measures has already provoked harassment from abortion opponents. The sponsor of the Virginia bill, Del. Kathy Tran (D), told The Washington Post about threats she has already received for supporting the removal of abortion restrictions:

    Tran said she and her family have received death threats through telephone messages, email and social media, leading to extra police protection for her and her family, and difficult discussions with her elementary-school-aged children.

    “It’s a very tough conversation to have with your little ones about how they need to be safe and watch out for themselves, and that it’s okay to ask for help,” said Tran, who lives in West Springfield. “I love my kids dearly. They are my world, and their safety is my number-one priority.”

    Tran also had to postpone a town hall meeting on February 2 because of “security and safety concerns,” including those posed by a protest organized by the anti-abortion group Susan B. Anthony List. In addition, ThinkProgress posted audio of a threat the Democratic Party of Virginia had received because of the bill, as well as audio of a racist tirade against Tran, telling her to “go back to Vietnam.” The party’s communications director told ThinkProgress that “the party has also had to take additional security precautions” as a result of these threats and attacks on its members. From ThinkProgress:

    On Friday, the Democratic Party of Virginia shared with ThinkProgress audio of a death threat it had received.

    In the recording, an unidentified caller incorrectly claims the party is proposing to legalize murder and then quotes a Stephen King novel to threaten the lives of the Virginia Democrats. “Redrum, redrum, soon we will come,” the caller says, a reference to The Shining and the word “murder” spelled backwards.

    Anti-abortion violence and harassment are real and ongoing threats in the United States. Eleven people have died as a result of anti-abortion violence since 1993. Numerous others have been injured, and still more have found themselves and even their families targeted with personalized harassment from abortion opponents. And the trend has intensified in recent years, showing little sign of abating. According to a report by the National Abortion Federation, rates of anti-abortion clinic protests in 2017 were already at the highest levels seen since the organization began tracking such incidents in 1977, and 2017 included “the first attempted bombing in many years.” In 2018, there were numerous incidents of violence or threats against clinics reported in New Jersey, Utah, Texas, Pennsylvania, California, Washington, Massachusetts, and elsewhere.

    Beyond right-wing media’s fixation on spreading inaccurate information about abortion, some outlets have also helped fan the flames of resentment against abortion providers, patients, and clinics. In 2009, an anti-abortion extremist murdered abortion provider Dr. George Tiller while he was attending church with his family. Before Tiller's assassination, former Fox News host Bill O’Reilly had openly bullied Tiller on his program numerous times. According to Rolling Stone, “O’Reilly had waged an unflagging war against Tiller that did just about everything short of urging his followers to murder him.” O’Reilly repeatedly called the doctor “Tiller the baby killer” and said there was a “special place in hell for this guy.” At one point, O’Reilly said, “And if I could get my hands on Tiller – well, you know. Can't be vigilantes. Can't do that. It's just a figure of speech. But despicable? Oh, my God. Oh, it doesn't get worse. Does it get worse? No." After Tiller’s assassination, O’Reilly claimed he only “reported accurately” on Tiller and wasn’t responsible for the provider’s murder.

    In 2015, an anti-abortion extremist who killed three and injured nine at a Colorado Springs Planned Parenthood reportedly offered the phrase “no more baby parts” as an explanation for his actions. His comment seemingly referred to an oft-repeated right-wing media talking point based on deceptive undercover videos from the anti-abortion group Center for Medical Progress. The New Republic reported on the admitted shooter’s penchant for right-wing media such as Fox News and Infowars, saying it shaped his paranoid and conspiratorial views about abortion and Planned Parenthood and may have influenced his actions.

    Right-wing media have also frequently used extreme language about abortion, attacking pro-choice advocates as “ghoulish, “sick,” and “aspiring baby killer[s]” and calling for violence by abortion opponents if “you believe [abortion] is murder.”

    During President Donald Trump’s administration, right-wing media rhetoric rarely remains in its echo chamber. In fact, Trump recently seized on the deluge of manufactured right-wing outrage around these state measures to bolster his inaccurate claim that Democrats want to “rip the baby out of the womb in the ninth month" of pregnancy. This sort of inaccurate and extreme rhetoric will reportedly feature in the State of the Union address as well. Anti-abortion extremists have already found ample support and employment in the Trump administration -- a trend that is sure to continue as these groups inexplicably line up to support the administration’s policies. Whether spread on Fox News or in the president’s State of the Union address, inaccurate and sensationalized rhetoric will continue to dominate the conversation about abortion. And abortion providers, patients, clinics, and advocates could continue to suffer the consequences.

  • The state-by-state impact of overturning Roe with Kavanaugh on the Supreme Court

    Right-wing media claim that letting states regulate abortion isn’t a threat for reproductive rights -- it is.

    ››› ››› JULIE TULBERT

    Following President Donald Trump’s nomination of Brett Kavanaugh to the Supreme Court, right-wing media downplayed the impact that Kavanaugh -- who has a stamp of approval from the conservative Federalist Society -- would have on abortion rights in the United States. Some media outlets and figures claimed that if Roe v. Wade was overturned, it would merely return abortion regulation “to the states” and have a minimal impact on abortion rights. Here’s a state-by-state guide to what a world without Roe would look like, as reported in the media, if and when Kavanaugh casts the deciding vote.

  • Infowars livestreams a Planned Parenthood protest the day after the anniversary of Dr. Tiller's murder

    Blog ››› ››› SHARON KANN


    Sarah Wasko / Media Matters

    On May 31, 2009, an anti-abortion extremist murdered abortion provider Dr. George Tiller, who had been harassed and targeted by anti-choice groups and right-wing media for years. On May 31, 2018, Infowars reporter Owen Shroyer announced that he would be hosting and livestreaming a protest outside a Texas Planned Parenthood location.

    During the May 31 segment of Genesis Communication Network’s The Alex Jones Show, Shroyer announced that Infowars would “launch a protest here in Austin at Planned Parenthood” the next day in response to his frustration that the NRA and Infowars were “being blamed for anytime there’s a shooting” while Planned Parenthood wasn’t blamed for being part of “a death cult.” Shroyer noted that in addition to organizing the protest, he would also be livestreaming the event to various channels. Toward the end of the segment, host Alex Jones and Shroyer started mocking the people they think will show up to the protest, calling them satanists and claiming they'll say things like “We are slaves, we are dying,” “I love abortion,” and “I want to kill kids.”

    Back in reality, anti-abortion violence and harassment are both very real and very serious threats to those who publicly provide, write about, or even discuss abortion. Since 1993, 11 people have died as a result of anti-abortion violence, and numerous providers, patients, and their families have been injured; as recent data from the National Abortion Federation (NAF) demonstrates, this trend shows little sign of abating. NAF found that in 2017, “trespassing more than tripled, death threats/threats of harm nearly doubled, and incidents of obstruction rose from 580 in 2016 to more than 1,700 in 2017.” There was also a continued “increase in targeted hate mail/harassing phone calls, and clinic invasions,” as well as “the first attempted bombing in many years.”

    According to NAF’s 2016 report, rates of anti-abortion clinic protests were already at the highest levels seen since the organization began tracking incidents in 1977. And in 2018, there have already been numerous reports of violence or threats against clinics, with incidents reported in Illinois, New Jersey, Utah, Texas, Pennsylvania, California, Washington, Massachusetts, and more. In North Carolina, abortion provider Calla Hales has documented the frequent anti-abortion protests and harassment directed at her clinic -- including attacks on her personally.

    Nevertheless, right-wing media have frequently fostered or encouraged anti-abortion harassment -- sometimes directly targeting abortion providers by name. Before being ousted from Fox News after public reports that he sexually harassed multiple colleagues, Bill O’Reilly spent years not only spreading misinformation about abortion, but also openly bullying abortion providers like Tiller. Prior to Tiller’s death, O’Reilly called the doctor “Tiller the baby killer” and insisted there was a “special place in hell” for him. After a deadly shooting attack at a Colorado Planned Parenthood clinic in 2015, O’Reilly defended his previous attacks on Tiller, claiming that his comments were accurate.

    Even without O’Reilly, Fox News programming is still rife with anti-abortion misinformation and demonization of abortion providers. In just one example, after Fox News’ The Five briefly moved to a prime-time slot, co-host Greg Gutfeld took a page out of O’Reilly’s playbook and called for anti-abortion violence. During the April 2017 segment, Gutfeld compared abortion to slavery and argued that “if you are pro-life and you believe it is murder, you should be willing to fight” and “start a war” to stop abortions from being performed.

    Beyond Fox News, wider right-wing programming has also contributed to an atmosphere that fosters anti-abortion violence and harassment. In 2016, after Robert Dear allegedly opened fire in a Colorado Springs Planned Parenthood center (killing three and injuring at least nine more), The New Republic reported on Dear’s penchant for right-wing media such as Fox News and Infowars -- noting in particular how these outlets contributed to Dear’s paranoid, conspiratorial views on abortion and Planned Parenthood. According to The New Republic:

    In fact, as I learned from hours of speaking with Dear, the narratives he learned from Rush Limbaugh and Alex Jones and Bill O’Reilly and countless far-right web sites meshed perfectly with his paranoid delusions, misogynist beliefs, and violent fantasies. The right-wing media didn’t just tell him what he wanted to hear. They brought authority and detail to a world he was convinced was tormenting him. They were his shelter and his inspiration, his only real community.

    Fox News had launched in October 1996, a little more than a year after the Oklahoma City bombing, and O’Reilly was one of its biggest on-air talents. “Fox gives voice to people who can’t get on other networks,” O’Reilly later told a reporter. “When was the last time you saw pro-life people unless they shot somebody?” Like Limbaugh, O’Reilly devoted lots of air time to denouncing abortions, and those who provided them.

    That the conspiracy theory site Infowars would follow this playbook for stoking anti-abortion harassment is of little surprise.

  • Scott Pruitt's EPA has cozy relationship with Daily Caller and Washington Free Beacon

    Under Pruitt, EPA feeds tips to right-wing outlets, gets fawning coverage

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    Scott Pruitt’s Environmental Protection Agency has developed a remarkably cozy relationship with two conservative outlets: The Daily Caller and the Washington Free Beacon.

    While many other news outlets have been aggressively covering the myriad scandals dogging Pruitt, The Daily Caller and the Washington Free Beacon have gone above and beyond to defend Pruitt from charges of unethical behavior and try to discredit sources of damaging information, often by using mysteriously obtained internal EPA documents. Pruitt has also given exclusive interviews to The Daily Caller and used it as a platform for issuing policy announcements. In essence, The Daily Caller and the Washington Free Beacon are serving as de facto press offices for the EPA.

    This follows a pattern Media Matters has documented of Pruitt giving interviews or information to right-wing outlets and receiving favorable coverage from them. We found that in his first year at EPA, Pruitt gave more than twice as many interviews to Fox News as to the other major cable and broadcast networks combined, and Fox gave significantly less coverage to Pruitt's scandals than did other cable news channels.  

    Mainstream reporters and outlets, in contrast, have been repeatedly attacked and stymied by Pruitt's EPA. The New York Times recently revealed that the agency categorizes media outlets as “friendly” or “unfriendly” and selectively chooses to talk to reporters who it believes will provide positive, uncritical coverage.

    Wash. Free Beacon cited EPA internal documents to concoct misleading defenses of Pruitt’s travel scandals

    After numerous news stories emerged about Pruitt’s exorbitant travel costs, the Free Beacon ran a March 21 article headlined “Obama EPA Administrators Spent Eight Times More Than Pruitt on International Travel.” The article cited “internal EPA documents provided to the Washington Free Beacon” -- which, according to Emily Atkin of The New Republic, came from EPA spokesperson Jahan Wilcox. The Free Beacon reported that the documents “reveal Obama administration EPA administrators jet setting cost taxpayers roughly $1 million. The EPA has spent $124,000 for Pruitt and his security detail to travel to the G-7 summit in Italy and a trip to Morocco.” But Atkin pointed out the many ways in which the comparison is “laughably inadequate" or "shockingly dishonest” -- including the fact that it compares one year of Pruitt's travel to eight years of his predecessors' travel and ignores domestic travel, which in Pruitt's case has included numerous first-class flights.

    The Free Beacon again defended Pruitt’s travel after a May 7 Daily Beast article described his June 2017 trip to Italy as more focused on tourism than business, based on his recently released schedule. On May 9, the Free Beacon disputed that charge, stating, “New details of Scott Pruitt's trip to Italy to attend the G-7 summit last summer undermine media reports painting the Environmental Protection Agency administrator's trip as a lavish tourist vacation. … Pruitt's schedule, obtained by the Washington Free Beacon, reveals the four-day trip was heavy on business dealings.”

    The May 9 Free Beacon article also addressed reports about Pruitt meeting during the trip with Australian Cardinal George Pell, a climate denier who was facing sexaul abuse allegations at the time and was subsequently charged. The Free Beacon claimed that Pruitt had only met with Pell “incidentally” and knew nothing about the charges. But New York Times reporter Eric Lipton called those claims “wrong” and pointed out that EPA staff began planning for the dinner with Pell in May 2017 and were aware that Pell was under investigation when they vetted the meeting.   

    None of these articles in the Washington Free Beacon noted how the publication obtained internal EPA documents, nor did any of the similar articles published in The Daily Caller. Mainstream news outlets, in contrast, typically note how they obtain such documents.

    Daily Caller and Wash. Free Beacon published attacks against former EPA staffer who told Congress of Pruitt’s unethical conduct

    Kevin Chmielewski, a former Trump campaign staffer, served as a politically appointed deputy chief of staff to Pruitt until he was placed on administrative leave without pay and eventually fired from the agency in March 2018, after raising concerns about Pruitt’s lavish spending. In April 2018, Chmielewski met with Democratic lawmakers’ staff and appeared on ABC's World News Tonight to detail a wide range of ethical abuses by Pruitt.

    Both The Daily Caller and the Washington Free Beacon published articles that aimed to discredit Chmielewski by citing another former EPA staffer, anonymous sources, and EPA documents.

    Shortly after Chmielewski presented his allegations of wasteful spending and unethical behavior to lawmakers’ staff, The Daily Caller published an April 23 article headlined, “SOURCES: Most Of What EPA’s Leaker Told Dems About Scott Pruitt Is ‘False,’” which cited “sources familiar with EPA’s inner-workings” and quoted an anonymous source saying of Chmielewski’s claims, “more than 60 percent is false, the other 40 percent is information he distorted.”

    On May 7, Pruitt’s former security chief, Pasquale “Nino” Perrotta, gave his first interview since resigning from the EPA to The Daily Caller. According to multiple reports, Perrotta played an important role in justifying much of the EPA chief’s exorbitant spending. In the interview, Perrotta dismissed the barrage of negative stories about Pruitt as the product of a few “disgruntled employees,” and singled out Chmielewski in particular for criticism, accusing him of retaliating against the EPA over pay-related issues and spreading “false” information. The next week, on May 14, The Daily Caller published portions of a memo that Perrotta wrote in January detailing two phone calls he had with Chmielewski. According to The Daily Caller, the memo showed that “Chmielewski threatened to ‘retaliate’ against Administrator Scott Pruitt and others over a pay dispute.”

    The Washington Free Beacon took aim at Chmielewski in an April 27 article that accused him of inflating his military service on his résumé and “benefi[ting] from the same EPA hiring authority that he said EPA officials had used to dole out raises to two top Pruitt aides, according to knowledgeable sources and EPA documents.” The Free Beacon followed up with a May 7 article that cited “several administration officials and two people who worked with [Chmielewski] on the campaign” to claim that Chmielewski had “a long history of run-ins with law enforcement, including a warning from a Secret Service detail, debt problems and other red flags that could have sunk his mandatory background check.” The New York Times had previously reported that Chmielewski was placed on administrative leave without pay after he and others confronted Pruitt about his unusually large spending, according to “two of the people with knowledge of the situation.” But the Free Beacon instead claimed that Chmielewski was forced out of the EPA because of questions about his background and an occasional inability of EPA staff to locate him while he was assumed to be doing advance work.

    Daily Caller cited EPA statements, emails, and anonymous sources to dispute damning reporting

    The Daily Caller has frequently tried to rebut negative stories about Pruitt and his staff by citing EPA emails, anonymous sources, and statements from EPA spokespeople that did not appear in other outlets. Here are a few that Media Matters has identified in recent weeks:

    • April 19: After The Associated Press published an article, “EPA chief sat in coach when not flying on taxpayer’s dime,” The Daily Caller ran a piece criticizing the headline and quoting an EPA statement that did not appear in any other media reports. The Daily Caller article and the EPA statement both accused AP of downplaying the fact that the flights in question took place on Southwest Airlines, which does not have first-class seats.

    • April 27: During a congressional hearing on April 26, Pruitt appeared to admit to lawmakers that he knew about at least one of two pay raises approved for his staffers when he stated that he had delegated authority to give the raises -- an apparent contradiction of his previous statement that he was unaware of the pay raises. The day after the hearing, The Daily Caller claimed to have a scoop: “An EPA memo obtained by The Daily Caller News Foundation shows Pruitt delegated personnel authority to Chief of Staff Ryan Jackson more than one year ago, not around the time of the controversial raises. … Based on the document and Pruitt’s testimony, he was not saying he gave Jackson authority to grant the two raises in question.” The Daily Caller article failed to address the fact that Pruitt gave differing answers about his knowledge of the raises, and neglects to mention that internal emails suggest and three administration officials have stated that Pruitt personally approved at least one of the controversial pay raises.

    • May 8: Following reports by The Washington Post and E&E News about an EPA memo used to justify Pruitt’s first-class travel, The Daily Caller attempted to discredit the reports by quoting two unnamed sources. It wrote, “the memo is not signed, and is addressed to Gail Davis, EPA’s travel coordinator. Two sources said Pruitt would have needed approval from Jeanne Conklin, the acting controller in the Office of the Chief Financial Officer, to fly first class.”

    • May 8: The Daily Caller cited EPA emails as it pushed back against Democratic claims that Pruitt wanted to establish a new agency office in his hometown of Tulsa, OK. It wrote, “The Daily Caller News Foundation reviewed emails that show Pruitt asked EPA officials to find a place ‘where he could work’ when he was home in Oklahoma," but didn't ask them to open a new EPA office.

    • May 11: The Daily Caller cited an EPA email as it disputed a New York Times article that claimed Pruitt’s security head Perrotta drank beers with Patrick Sullivan, the assistant inspector general who oversees investigations at the EPA. The Daily Caller wrote, “An email casts doubt on a key detail of The New York Times’s profile on Environmental Protection Agency Administrator Scott Pruitt’s former head of security — a detail that impugned the impartiality of a top official in the EPA inspector general’s office. … An email obtained by The Daily Caller News Foundation provides more evidence that Perrotta and Sullivan did not drink at a bar together across the street from EPA offices.” The Times later corrected its story and reported that Perrotta and Sullivan did not drink beers together.  

    • May 14: The Daily Caller cited EPA emails to push back against reports that Pruitt requested a 24/7 security detail starting on his first day at the EPA. It wrote, “The Daily Caller News Foundation obtained emails that show EPA officials discussed options to enhance Pruitt’s security before the Senate confirmed him. In fact, a member of President Donald Trump’s ‘beachhead’ team at EPA requested beefed up security for Pruitt as a precautionary measure.”

    Pruitt unveiled major policy announcements in Daily Caller

    Media Matters has previously documented how Pruitt turns to conservative and right-wing outlets when he wants to unveil news. Pruitt’s earliest announcements of his planned "red team/blue team" exercise to debate climate science were in June 2017 on The Savage Nation and Breitbart News Daily.

    It’s no surprise then that Pruitt’s EPA has often used The Daily Caller to announce major policy changes at the agency. In March, Pruitt gave an exclusive interview to The Daily Caller to announce a plan to severely restrict the type of scientific data the agency can use for policymaking, which could undermine clean air regulations. Instead of giving other reporters information about the plan, the EPA sent out a press release that linked to the The Daily Caller article.

    Other announcements first reported in The Daily Caller included plans to drop a requirement for new power plants to have carbon-capture technology, the submission of a proposal to roll back the Waters of the United States rule, and the "evolution" of the "red team/blue team" exercise.

    UPDATE (5/22): The EPA barred The Associated Press, CNN, and E&E News from attending a national summit on harmful water contaminants convened by Scott Pruitt. The AP reported that one of its reporters asked to speak to an EPA public affairs person after being denied entry and was then grabbed by the shoulders and shoved forcibly out of the building by security. In a statement, EPA spokesperson Jahan Wilcox said, “This was simply an issue of the room reaching capacity” -- though reporters noted there were empty seats in the room. He continued: “We were able to accommodate 10 news outlets and provided a livestream for those we could not accommodate.” One of those reporters in attendance was The Daily Caller’s Jason Hopkins, who claimed to have witnessed the episode with the AP reporter and disputed that the reporter was “‘forcibly’ grabbed.” But a CNN photographer's account of the events supports the AP’s report.

  • A timeline of scandals and ethical shortfalls at Scott Pruitt's EPA

    Journalists have uncovered a long list of controversies during Pruitt's time in office

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER & EVLONDO COOPER

    This post was updated on 4/24/18 to incorporate additional news reports.

    The Trump presidency has been called the most unethical in modern history, with its scandals continuously dominating the news cycle. And the questionable ethical behavior extends far beyond the White House to cabinet members and the departments and agencies they oversee, including the Environmental Protection Agency.

    Journalists covering the EPA have unearthed a litany of scandals, conflicts of interest, extravagant expenditures, and ethically dubious actions involving administrator Scott Pruitt and other politically appointed officials. Here is an overview of the reporting on ethical scandals at Pruitt’s EPA, starting a week after he was sworn in and continuing up to the present:

    February 24, 2017, KOKH: Pruitt lied to senators about his use of a private email account. An investigation by Oklahoma City Fox affiliate KOKH revealed that Pruitt lied during his Senate confirmation hearing when he said he did not use a private email account to conduct official business while he was attorney general of Oklahoma, a finding later confirmed by the office of the attorney general. The Oklahoma Bar Association subsequently opened an investigation into the matter, which could lead to Pruitt being disbarred in the state of Oklahoma.

    May 17, 2017, ThinkProgress: An EPA appointee appeared to violate Trump's ethics order on lobbyists. Sens. Sheldon Whitehouse (D-RI) and Jeff Merkley (D-OR) sent a letter to Pruitt on May 16 noting that EPA appointee Elizabeth “Tate” Bennett had lobbied both the Senate and the House on EPA regulations as recently as 2016 -- an apparent violation of Trump’s ethics executive order barring former lobbyists from participating in any government matter related to their past lobbying within two years of their appointment.

    June 16, 2017, Bloomberg: Pruitt met with oil executives at Trump’s D.C. hotel, then backed away from a regulation on oil companies. On March 22, Pruitt met with oil executives who sit on the American Petroleum Institute’s board of directors, and less than three weeks later, the EPA announced that it was reconsidering a regulation requiring oil and gas companies to control methane leaks. The meeting took place at the Trump hotel in Washington, D.C., which Time has called a “dealmaker’s paradise” for “lobbyists and insiders.”

    August 28, 2017, E&E News: Pruitt gave a Superfund job to a failed banker whose bank had given loans to Pruitt. In May, Pruitt appointed Albert “Kell” Kelly to head a task force on the EPA’s Superfund program, even though Kelly had been fined $125,000 by federal banking regulators and banned for life from banking activity because of misdeeds committed when he was CEO of Oklahoma-based SpiritBank. Kelly had no previous experience working on environmental issues and, as ThinkProgress reported in February 2018, he had a financial stake in Phillips 66, an oil company that the EPA had deemed responsible for contaminating areas in Louisiana and Oregon. In previous years, Kelly’s bank had given a loan to Pruitt to purchase a share in a minor league baseball team and provided acquisition financing when the team was sold. The bank had also provided three mortgage loans to Pruitt and his wife, as The Intercept reported in December.

    September 20, 2017, Wash. Post: Pruitt's security team drew staff away from criminal investigations. Pruitt’s 24/7 security detail -- the first-ever round-the-clock protection detail for an EPA administrator -- required triple the manpower of his predecessors' security teams and pulled in special agents who would have otherwise spend their time investigating environmental crimes.

    September 26, 2017, Wash. Post: Pruitt spent about $43,000 on a private soundproof booth, violating federal spending law. The Post reported on September 26 that the EPA spent nearly $25,000 to construct a secure, soundproof communications booth in Pruitt’s office, even though there was another such booth on a different floor at EPA headquarters. No previous EPA administrators had such a setup, the Post reported. On March 14, the Post reported that the EPA also spent more than $18,000 on prep work required before the private phone booth could be installed, which put its total cost “closer to $43,000.” On April 16, a Government Accountability Office report found that Pruitt’s use of agency funds for the booth violated federal rules. Agency heads are required to notify Congress in advance when office improvement expenditures exceed $5,000. Two days later, Mick Mulvaney, director of the White House Office of Management and Budget, told lawmakers that his office is investigating Pruitt’s spending on the booth.

    September 27, 2017, Wash. Post: Pruitt spent $58,000 on charter and military flights. Pruitt took at least four noncommerical and military flights that together cost taxpayers more than $58,000. The most expensive of these was a $36,000 flight on a military jet from Ohio, where Pruitt had joined Trump at an event promoting an infrastructure plan, to New York, where Pruitt then set off on a trip to Italy.

    October 24, 2017, CNN: Pruitt met with a mining CEO, then immediately started clearing the way for his proposed mine. In May, Pruitt sat down with the CEO of Pebble Limited Partnership, the company seeking to build the controversial Pebble Mine in southwest Alaska. Just hours after that meeting, he directed the EPA to withdraw an Obama-era proposal to protect the ecologically rich area from certain mining activities. (In January 2018, Pruitt reversed his decision without explanation.)

    December 12, 2017, Wash. Examiner: Pruitt made a costly trip to Morocco to promote natural gas. In December, Pruitt flew to Morocco to promote natural gas exports during talks with Moroccan officials, as first reported by The Washington Examiner. E&E reported that the trip cost nearly $40,000, according to an EPA employee. The Washington Post reported, “The purpose of the trip sparked questions from environmental groups, Democratic lawmakers and some industry experts, who noted that the EPA plays no formal role in overseeing natural gas exports. Such activities are overseen primarily by the Energy Department and Federal Energy Regulatory Commission.”

    December 15, 2017, Mother Jones/NY Times: The EPA hired a GOP opposition research firm whose VP had investigated EPA employees. Mother Jones reported that the EPA awarded a $120,000 contract to Definers Corp., a Republican PR firm specializing in opposition research and finding damaging information on individuals, to do what the firm describes as "war room"-style media monitoring. According to The New York Times, Definers Vice President Allan Blutstein had submitted at least 40 Freedom of Information Act requests to the EPA targeting employees that he deemed “resistance" figures critical of Pruitt or the Trump administration. After the contract was exposed, the EPA canceled it.

    February 11, 2018, Wash. Post: Pruitt spent $90,000 on first-class flights and other travel in a single week. During a stretch in early June, Pruitt racked up at least $90,000 in taxpayer-funded travel costs, including first-class, business-class, and military flights. The figure did not include the cost of Pruitt’s round-the-clock security detail accompanying him on those trips. One first-class flight was for an overnight trip to New York, where Pruitt made two media appearances to praise Trump’s decision to withdraw from the Paris agreement. According to the Post, “[EPA] records show that wherever Pruitt’s schedule takes him, he often flies first or business class, citing unspecified security concerns.” The Associated Press later reported that, for travel where Pruitt had to foot the bill himself, the EPA head flew coach, according to an EPA official with direct knowledge of Pruitt’s security spending. The chairman of the House Oversight and Government Reform Committee, Trey Gowdy (R-SC), demanded documentation and explanation for Pruitt’s first- and business-class work travel, but Pruitt missed the chairman’s March 6 deadline to turn over documents. As of April 11, the EPA still hadn’t provided all requested documents, so Gowdy sent Pruitt another letter demanding the information. Later reporting by The Associated Press found that Pruitt flew coach when taxpayers were not footing the bill.

    February 13, 2018, CBS News: Pruitt flew luxury business class on a foreign airline. Pruitt broke with government rules requiring employees to fly on U.S. carriers. He got a waiver to return home from Milan, Italy, in June on Emirates Airline in what CBS described as “one of the world’s most luxurious business class cabins.”

    February 15, 2018, NY Times: Pruitt met with trucking executives, then preserved a loophole to benefit their company. In May, Pruitt met with executives from Fitzgerald Glider Kits, a company that sells big-rig trucks with retrofitted diesel engines. They were seeking to preserve a loophole that exempted Fitzgerald’s trucks from emission rules. Pruitt announced in November that he would provide the exemption, citing a Fitzgerald-funded Tennessee Tech study that found the company’s trucks emitted no more pollution than trucks with modern emissions systems. But just days after Pruitt made his announcement, EPA staffers published findings that Fitzgerald trucks emit 43 to 55 times as much air pollution as new trucks. And after The New York Times reported on the story, Tennessee Tech's president disavowed the Fitzgerald-funded study and asked the EPA to disregard it. The EPA responded by claiming to the Times that it "did not rely upon the study," even though Pruitt had cited it in making his announcement about the exemption. In April, four Republican senators and 10 Republican House members sent Pruitt a letter asking him to close the loophole.

    February 26, 2018, Politico: The EPA has been hit with a record number of anti-secrecy lawsuits. A Politico analysis found that the EPA has “experienced a huge surge in open records lawsuits since President Donald Trump took office” and that 2017 was “the busiest calendar year by far for open-records cases brought against EPA, according to data stretching back to 1992.” A separate analysis by the Project on Government Oversight found that the EPA has been especially slow in resolving Freedom of Information Act requests.

    March 5, 2018, E&E News/AP: An EPA public affairs official was given the OK to do outside media consulting. John Konkus, a top political aide to Pruitt who works in the EPA's public affairs office, was granted permission to work as a media consultant outside of his agency work. In August, when the arrangement was approved, Konkus had “two likely clients” for his outside work and anticipated adding more in the next six months. The EPA has not disclosed who those clients were. Konkus, a former Trump campaign aide, had been put in charge of hundreds of millions of dollars in grants that the EPA distributes annually -- an "unusual" arrangement, as The Washington Post reported in September. According to the Post, "Konkus has told staff that he is on the lookout for 'the double C-word' — climate change — and repeatedly has instructed grant officers to eliminate references to the subject in solicitations."

    March 6, 2018, Wash. Post: EPA awarded a bug-sweeping contract to a business associate of Pruitt’s head of security. The head of Pruitt’s security detail, Pasquale “Nino” Perrotta, advised EPA officials to hire his business associate for a contract to conduct a sweep of Pruitt’s office for concealed listening devices, a source told The Washington Post. Perrotta’s move prompted Sens. Tom Carper (D-DE) and Sheldon Whitehouse (D-RI) to ask the EPA for documentation that Perrotta obeyed federal conflict-of-interest rules.

    March 8, 2018, AP: Almost half of EPA political appointees have strong industry ties. An analysis conducted by The Associated Press found that “nearly half of the political appointees hired at the Environmental Protection Agency under Trump have strong industry ties. Of 59 EPA hires tracked by the AP over the last year, about a third worked as registered lobbyists or lawyers for chemical manufacturers, fossil fuel producers and other corporate clients that raise the very type of revolving-door conflicts of interests that Trump promised voters he would eliminate. Most of those officials have signed ethics agreements saying they would not participate in actions involving their former clients while working at the EPA. At least three have gotten waivers allowing them to do just that.”

    March 8, 2018, The New Republic: Pruitt appointed the vice president of a polluting company to the EPA’s environmental justice advisory council. On March 7, Pruitt announced the addition of eight new members to the agency’s National Environmental Justice Advisory Council, one of whom was Michael Tilchin, a vice president of CH2M Hill, a big engineering firm. The New Republic reported that since February 2017, CH2M Hill’s work at the Hanford Site, a decommissioned nuclear weapons production facility in Washington state, “has sparked at least three accidental releases of plutonium dust, which emits alpha radiation—'the worst kind of radiation to get inside your body,’ according to KING-TV, the Seattle-based news station that’s been investigating the incidents.” Dozens of workers at the site have tested positive for internal plutonium contamination in the wake of the releases.

    March 28, 2018, Politico: EPA signs research agreement with firm tied to GOP megadonor Sheldon Adelson. In March of 2017, Pruitt met with executives from Water-Gen, a technology firm based in Israel, at the behest of GOP megadonor Sheldon Adelson, and Pruitt had a second meeting with a Water-Gen executive in May. In January of this year, the EPA agreed to study Water-Gen's technology, an “atmospheric water generator” that the company claims can pull drinkable water out of the air and thereby provide clean water in remote areas with poor infrastructure. The meeting came to light after activists sued the EPA and forced the agency to produce Pruitt’s calendar. Important details about the arrangement, including Adelson’s relationship with the company, are still unknown.

    March 28, 2018, HuffPost: EPA gave employees talking points based on Pruitt’s lukewarm climate denial. Staffers at the EPA received an email on March 27 from the Office of Public Affairs with a list of eight approved talking points about climate change, echoing lines that Pruitt likes to use when discussing the topic. Point No. 5 is one the administrator has repeated often: "Human activity impacts our changing climate in some manner. The ability to measure with precision the degree and extent of that impact, and what to do about it, are subject to continuing debate and dialogue."

    March 29, 2018, ABC News/Bloomberg: Pruitt paid below-market rent for a condo co-owned by the wife of an energy lobbyist. For the first half of 2017, Pruitt lived at a prime Capitol Hill address in a condo co-owned by Vicki Hart, wife of energy lobbyist J. Steven Hart. ABC News reported that, instead of contracting with a real estate broker, Pruitt worked directly with Steven Hart to arrange the $50-a-night rental agreement, with rent having to be paid only for the nights Pruitt stayed in the unit. ABC also reported that Pruitt's daughter used a second room in the condo from May to August, in apparent violation of the lease agreement. The EPA reimbursed the condo association $2,460 after Pruitt’s security team kicked in the door, mistakenly believing his safety was in jeopardy. While Pruitt was living in the condo, and paying well below market rate, the EPA gave its approval for expansion of the Alberta Clipper oil pipeline, directly benefiting Enbridge Inc., a client of Hart’s lobbying firm, according to The New York Times. Also, Steven Hart “was personally representing a natural gas company, an airline giant, and a major manufacturer that had business before the agency at the time he was also renting out a room to Pruitt,” according to The Daily Beast, and the Harts have donated to Pruitt's political campaigns since 2010. After the condo story broke, EPA’s top ethics watchdog said that he didn’t have all the information he needed when he initially determined that Pruitt’s rental arrangement did not violate federal rules, and the federal government’s top ethics official sent a letter to the EPA expressing concern over Pruitt’s living arrangements, travel, and reports that Pruitt retaliated against officials questioning his spending. And on April 21, The Hill reported that Pruitt met with Steven Hart last year on behalf a client, an executive linked to Smithfield Foods, according to a newly filed disclosure from Hart's firm. Hart and Smithfield contend that the meeting was about philanthropy and did not constitute lobbying, but the disclosure still appears to contradict Hart’s earlier statement that he had not lobbied the EPA during 2017 and 2018 as well as Pruitt’s earlier claim that “Hart has no clients that have business before this agency.”

    March 29, 2018, The Intercept: Nominee to head Superfund program is lawyer with long record of defending polluting companies. Pruitt has repeatedly claimed that he wants to prioritize the EPA Superfund program, which cleans up sites contaminated by industry. But Trump’s nominee to oversee the Superfund program, Peter Wright, seems unlikely to help the cause. As The Intercept reported, "For the last quarter-century, he has defended companies responsible for some of the biggest of these industrial disasters, including Dow Chemical, where he has worked for more than 18 years, and Monsanto, where he worked for seven years before that." Nonetheless, Pruitt enthusiastically endorsed Wright's nomination. 

    March 30, 2018, CNN: Taxpayers paid for Pruitt’s 24/7 security detail during his personal trips to Disneyland and the Rose Bowl. Pruitt’s security team accompanied him on trips home to Oklahoma as well as on a family vacation to Disneyland and the Rose Bowl, according to a letter that Sen. Sheldon Whitehouse (D-RI) sent to the EPA’s Office of Inspector General and shared with CNN.

    April 2, 2018, Wash. Post: EPA staff looked into the possibility of leasing a private jet for Pruitt’s travel. Pruitt’s aides contacted NetJets, a company that leases private planes, about "leasing a private jet on a month-to-month basis" to accommodate Pruitt’s travel needs. After receiving NetJets’ quote of about $100,000 a month, senior officials objected and the plan was abandoned.

    April 3, 2018, The Atlantic: The White House told Pruitt he could not give two of his closest aides a pay raise, but he used a loophole to do it anyway. In March, Pruitt sought permission from the White House’s Presidential Personnel Office for substantial pay increases for two of his closest aides, Sarah Greenwalt and Millan Hupp. The White House said no. Pruitt then exploited a loophole in the Safe Drinking Water Act to increase Greenwalt’s salary from $107,435 to $164,200 and Hupp’s salary from $86,460 to $114,590.

    April 3, 2018, Wash. Post: Pruitt may have violated ethics rules by having his aide research housing arrangements for his family. Millan Hupp, whose salary Pruitt boosted by 33 percent against the White House’s wishes, did considerable legwork to help Pruitt and his wife find a home last summer. This may have been an ethics violation, as federal officials are barred from having their staff do personal tasks for them, according to ethics experts. 

    April 3, 2018, Wash. Post: Pruitt abused a little-known loophole in the Safe Drinking Water Act to hire loyalists and ex-lobbyists. In 1977, Congress passed an amendment to the Safe Drinking Water Act allowing the EPA to hire expert personnel without Senate or White House approval. The section was added to ensure the agency could hire the staff it needed to protect public health, but Pruitt broke from tradition and used the provision to “bring in former lobbyists along with young spokesmen and schedulers,” according to The Washington Post. Pruitt’s controversial hires included loyalists from his home state of Oklahoma, former industry lobbyists such as Nancy Beck, and James Hewitt, the son of radio host and MSNBC personality Hugh Hewitt -- one of Pruitt's most ardent public defenders. The Post reported that "ethics experts say hiring lobbyists through the provision breaks with some of Trump’s ethics rules."

    April 5, 2018, CBS News: Pruitt asked to use vehicle siren during non-emergency, reassigned staffer who objected. Several weeks after taking his position as head of the EPA, Pruitt was stuck in D.C. traffic and asked to use his vehicle's lights and sirens to get to an official appointment more quickly, sources told CBS News. According to CBS, “The lead agent in charge of his security detail advised him that sirens were to be used only in emergencies. Less than two weeks later that agent was removed from Pruitt's detail, reassigned to a new job within the EPA.”

    April 5, 2018, ABC News: EPA improperly paid for repair to Pruitt's condo door, congresswoman says. Rep. Betty McCollum (D-MN), who sits on the subcommittee that oversees the EPA’s budget, took issue with the EPA using agency funds to repair a door in Pruitt’s condo after members of his security detail broke it down when they believed a napping Pruitt was unresponsive. “I know that Congress appropriates money for the EPA to protect human health and the environment – not for repairs to the administrator's residence,” McCollum wrote in a letter to the EPA.

    April 5, 2018, NY Times: Pruitt reassigned and demoted EPA officials who questioned his spending. Four career EPA employees and one Trump administration political appointee were demoted or reassigned after they confronted Pruitt and expressed concerns over his excessive spending on furniture, travel, and his security detail.

    April 5, 2018, Salon: Pruitt was involved in a questionable real estate deal while serving as Oklahoma attorney general. Documents obtained by the nonprofit watchdog group the Center for Media and Democracy revealed that in 2011, Pruitt, then-attorney general of Oklahoma, and his wife flipped a Tulsa home for a $70,000 profit after buying it just days before a court ruled that it had been fraudulently transferred. Kevin Hern, a major campaign donor to Pruitt, bought the house through a dummy corporation. According to Salon, “Evidence suggests that Pruitt planned the quick turnaround on the property in advance.”

    April 5 and 6, 2018, Politico/Politico: Pruitt was late paying his rent and “overstayed his welcome” at the lobbyist-linked condo. Pruitt was sometimes slow in paying rent to his lobbyist landlords. He also stayed in the condo longer than initially agreed. The original $50-a-night rental agreement was supposed to be for just six weeks, but Pruitt ended up using the condo for about six months. Politico reported, “The couple, Vicki and Steve Hart, became so frustrated by their lingering tenant that they eventually pushed him out and changed their locks.”

    April 6 and 9, 2018, Wash. Post/The Atlantic: Doubts cast on Pruitt’s claim that he did not approve controversial pay raises. During an April 4 interview with Fox News correspondent Ed Henry, Pruitt claimed that he did not approve controversial pay raises for his aides Greenwalt and Hupp and had learned about the raises only when the media first reported on them. But on April 6, the Post reported that two EPA officials and a White House official “told The Post that the administrator instructed staff to award substantial pay boosts to both women.” Additionally, administration officials told The Atlantic that an email exchange between Greenwalt and EPA human resources “suggests Environmental Protection Agency Administrator Scott Pruitt personally signed off on a controversial pay raise.” The day after The Atlantic’s article came out, EPA chief of staff Ryan Jackson took responsibility for the pay raises, issuing a statement reading, “Administrator Pruitt had zero knowledge of the amount of the raises, nor the process by which they transpired. These kind of personnel actions are handled by EPA's HR officials, Presidential Personnel Office and me.”

    April 10, 2018, Wash. Post/Politico: EPA staffers questioned the justification for Pruitt’s round-the-clock security detail, and one was then fired. Sens. Whitehouse and Carper sent a letter to the chairman of the Senate Environment and Public Works Committee calling for a congressional inquiry into Pruitt’s 24/7 security detail. In their letter, the senators cited several internal EPA documents that questioned the rationale for Pruitt’s detail, highlighting in particular a February 14 assessment by the EPA’s Office of Homeland Security that concluded that the justification for Pruitt’s security detail (emphasis in original) “DOES NOT employ sound analysis or articulate relevant ‘threat specific’ information appropriate to draw any resource or level of threat conclusions regarding the protection posture for the Administrator.” Politico reported that one of the EPA career officials who drafted the assessment, Mario Caraballo, was removed from his post on April 10. On the same day, The New York Times also reported that the EPA “has been examining posts on Twitter and other social media about Scott Pruitt, the agency’s administrator, to justify his extraordinary and costly security measures.” Marc Rotenberg, president of the Electronic Privacy Information Center, told the Times that the EPA may have violated federal law if the agency was aggressively monitoring Pruitt’s critics.

    April 10, 2018, HuffPost: As EPA head, Pruitt has met with dozens of his former campaign donors. An analysis conducted by the nonprofit MapLight found that Pruitt “has met with more than three dozen organizations that donated to his past campaigns and political committees in the last year,” HuffPost reported. “The donors include major oil and gas companies, electricity providers, coal producers, and conservative think tanks. At least 14 of the meetings were with organizations from Oklahoma, where Pruitt served as attorney general from 2011-16.”

    April 12, 2018, Politico Pro/Mother Jones: EPA staff were concerned about Pruitt’s misleading statements on emissions standards. Emails obtained by Greenpeace via the Freedom of Information Act showed that EPA experts were worried about Pruitt spreading “troubling” and “inaccurate” information in his justification for rolling back Obama-era auto emissions standards. Agency staffers pointed out multiple inaccuracies in Pruitt’s March 20 USA Today op-ed, including Pruitt’s claim that Corporate Average Fuel Economy (CAFE) standards “have pushed manufacturing and jobs to Mexico” -- a claim contradicted by the EPA’s own analysis and many other reports. To support his argument, Pruitt cited an analysis written by an author with no background in CAFE from the now-defunct National Center for Policy Analysis.

    April 12, 2018, NY Times: Lawmakers demand information about Pruitt's travel habits and luxury hotel stays. Five Democratic lawmakers sent Pruitt a letter seeking documents related to additional spending abuses after their staff members met with Pruitt’s dismissed former chief of staff, Kevin Chmielewski. According to the letter, Chmielewski revealed that Pruitt insisted on staying in luxury hotels priced above allowable limits and pressed for flights on airlines not listed on the government’s approved list so that he could earn more frequent flier miles. Chmielewski also told congressional investigators that Pruitt would direct staff to schedule trips for him to fly back home to Oklahoma and desired locations, telling them, “Find me something to do.”

    April 12, 2018, Wash. Post: Pruitt used four different email addresses at EPA. Pruitt has used four different email accounts during his time as EPA administrator, according to an agency official and a letter sent by Sens. Merkley and Carper to the EPA's inspector general. Pruitt’s use of multiple email accounts has prompted “concerns among agency lawyers that the EPA has not disclosed all the documents it would normally release to the public under federal records requests,” according to the Post. On April 17, the Post reported that Senate Environment and Public Works Committee Chairman Sen. John Barrasso (R-WY) will examine whether Pruitt is fully complying with public records requests.

    April 17, 2018, Wash. Post: Pruitt upgraded to larger vehicle with bulletproof seat covers. In June last year, Pruitt upgraded his official vehicle to a larger, more high-end Chevy Suburban equipped with bullet-resistant seat covers. Federal records show that the Suburban cost $10,200 to lease for the first year and that the lease included an extra $300 a month worth of additional upgrades.         

    April 18, 2018, NY Times: Pruitt faces multiple investigations into his ethics and use of taxpayer money. Pruitt is the subject of multiple investigations by the EPA’s inspector general, the Government Accountability Office, the Office of Management and Budget, and the House Oversight Committee, a Times guide to Pruitt’s investigations revealed. The newest investigation, examining Pruitt’s use of his security detail during personal trips to the Rose Bowl, Disneyland, and basketball games, “brings the number of investigations into Mr. Pruitt’s use of taxpayer money and possible ethics violations to 10,” the Times reported.

    April 19, 2018, Reuters: EPA spent $45,000 to fly aides to Australia in advance of a Pruitt trip that was later canceled. Pruitt sent two aides and three security agents on business-class flights to Australia last August, at a cost of about $45,000, to do advance work for a trip the administrator planned to take, EPA officials told Reuters. The trip was canceled when Pruitt decided to travel instead to Texas to deal with the aftermath of Hurricane Harvey. It has not been rescheduled.

    April 21, 2018, NY Times: Pruitt’s partners in ethically questionable behavior in Oklahoma now work for him at EPA. New York Times reporters examined Pruitt’s career in Oklahoma and identified multiple instances of excessive spending and ethics lapses, noting that “many of the pitfalls he has encountered in Washington have echoes in his past.” The article focused on Pruitt's purchase of a lobbyist-owned home in Oklahoma City when Pruitt was a state senator. According to real estate and other public records, Pruitt purchased the home “at a steep discount of about $100,000” from its prior price through a shell company formed with his business partner and law school friend, Kenneth Wagner. Pruitt did not disclose the house in his financial disclosure forms at the time, “a potential violation of the state’s ethics rules,” according to the Times. Years later, when he was the state's attorney general, Pruitt awarded more than $600,000 worth of state contracts to Wagner’s law firm from 2011 to 2017. Another business associate, Albert Kelly, led the bank that issued the mortgage for the home. After taking the reins at the EPA, Pruitt gave high-ranking positions within the agency to both Wagner and Kelly.

  • EPA chief Scott Pruitt's official schedule omitted many right-wing media appearances

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Sarah Wasko / Media Matters

    The Environmental Protection Agency has grudgingly released partial schedules showing how Administrator Scott Pruitt has been spending his time, but many of his media interviews were omitted -- including at least 12 interviews with right-wing media.

    Journalists, activists, and members of Congress have been pushing the EPA for months to release Pruitt's calendar. Pruitt's predecessor, Gina McCarthy, and other past EPA administrators had their calendars posted publicly. Reporters and representatives of public interest groups have filed dozens of requests under the Freedom of Information Act for access to part or all of Pruitt's schedule. In response to one such request from E&E News, the EPA in June released a version of the administrator's schedule for February 21 to March 31, albeit with numerous redactions. Then last week, the agency posted to its website a skeletal outline of Pruitt's schedule for April 3 to September 8. 

    Media Matters identified 13 media interviews Pruitt gave that were not accounted for on these publicly released schedules, and 12 of these interviews were with conservative or right-wing outlets.

    The more recent, bare-bones schedule lists 52 occasions on which Pruitt gave interviews to media outlets over the five months covered. For 51 of them, the outlets are not specified; the events are simply listed as “media interview” or "media interviews." (The only outlet named on this schedule is The Associated Press.) But even these vague listings of media interviews don't encompass all of Pruitt's media appearances, Media Matters has found. We identified six media interviews Pruitt gave that were omitted from the calendar:

    The more detailed schedule that the EPA had earlier released for February 21 to March 31 did list some specific media outlets the administrator spoke with, including Fox News, CNBC, and CNN, but Media Matters identified another six interviews that were omitted:

    One more media appearance was not listed on public schedules because EPA didn't share any of Pruitt's calendar information for April 1-2:

    Pruitt has shown a strong preference for right-wing media. As Media Matters documented previously, Pruitt appeared 12 times on Fox News during his first six months in office, twice as many times as he appeared on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined. The hosts at Fox and other right-wing outlets often ask Pruitt softball questions, giving him a comfortable platform from which to repeat his favorite talking points and push items on his agenda. Pruitt made some of his earliest mentions of his idea to create a sham red team/blue team exercise on climate science on The Savage Nation, a fringe right-wing talk show hosted by conspiracy theorist Michael Savage, and on the Breitbart News Daily radio show.

    In addition to national TV and radio programs, Pruitt also gives interviews to conservative local programs, like a talk radio show in North Dakota. These kinds of appearances are more difficult to track and tally, so it's unclear how many such interviews Pruitt has given and how many have been included on or omitted from his publicly released schedules.

    The EPA under Pruitt has been unprecedented in its secrecy, as The New York Times, The New Republic, and other outlets have reported. Journalists and advocates are continuing to push for the release of Pruitt's full calendar, emails, and other information about how the agency and its administrator operate.

    The omission of so many media appearances from Pruitt's public calendar is yet another sign of a pervasive and troubling lack of transparency at the EPA.