Mother Jones | Media Matters for America

Mother Jones

Tags ››› Mother Jones
  • Here are some of the extreme right-wing reactions to a New York law expanding abortion rights

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT


    Melissa Joskow / Media Matters

    New York Gov. Andrew Cuomo signed a bill on January 22 that will protect abortion access even if the Supreme Court overturns Roe v. Wade -- a very salient threat with Justice Brett Kavanaugh now on the court. Anti-abortion advocates and right-wing media immediately responded by framing the law as a “barbaric” action by Cuomo and the New York legislature.

    The new law, called the Reproductive Health Act, changed a pre-Roe state law criminalizing abortions that was still on the books in New York. As Mother Jones’ Rosa Furneaux explained, abortions after 24 weeks were formerly criminalized because “the law made self-induced abortions a misdemeanor crime, and made providing one a felony punishable by up to seven years in prison.” According to Furneaux, “The threat of a more conservative Supreme Court has brought new energy to repealing archaic pre-Roe laws nationwide (just as it has given pro-lifers more hope for overturning Roe).”

    If Roe is overturned, the new law will mitigate the impact in New York and also expand abortion rights in a few other ways. For example, it:

    • Permits abortions after 24 weeks when the fetus is not viable or a woman’s health is at risk” and empowers doctors to make the decision about “when a woman's health is at risk.”
    • Removes abortion from the state’s criminal code” in order to “protect doctors or medical professionals who perform abortions from criminal prosecution.”
    • Allows medical professionals who are not doctors to perform abortions in New York.”

    Right-wing media and anti-abortion activists have focused much of their outrage on the portion of the law allowing abortions after 24 weeks for nonviable pregnancies or if the pregnant person’s health is at risk. The reality is that abortions that happen later in a pregnancy are extremely rare (slightly more than 1 percent take place past the 21-week mark), and are performed in response to complicated personal and medical reasons. As The Cut’s Sarah Jones explained, prior to the New York law’s passage, people “who needed later-term abortions to end nonviable pregnancies were forced to travel far outside the state — a financial and psychological burden.” The impact of these barriers cannot be understated. Writing for Jezebel, Jia Tolentino interviewed one New York woman about the excruciating experience of having to travel out of state for a medically necessary later abortion because of New York’s previous law. In The New Yorker, Tolentino recounted the woman’s ordeal: “Her baseline experience of pregnancy had been punishing to begin with, and New York law had made it much worse.”

    Despite the personal nature of these decisions, right-wing media often portray later abortions as part of a supposedly extreme Democratic agenda which allegedly encourages abortions up to the day of birth. Right-wing media and anti-abortion advocates have continued to use this extreme and inaccurate language to stir outrage over New York’s law.

    Right-wing and anti-abortion media pushed the narrative that the law allowed abortions up to birth alongside other bizarre and extreme claims

    • The Daily Wire reported on the law with the headline:

    • On Fox News’ The Ingraham Angle, host Laura Ingraham asked her guest to explain how the law wasn’t “Hitlerian” when, in her opinion, it would allow a baby to “be killed” when it “could be born.” She also repeated this talking point on her podcast.
    • On One America News Network’s (OANN) Tipping Point with Liz Wheeler, host Liz Wheeler said that, with this law, “a baby that is fully formed … can be brutally murdered inside the womb for any reason that the woman chooses just days before birth.”
    • The Washington Times posted an article with the headline:

    • The Washington Examiner published an article with the headline:

    • After Cuomo signed the bill into law, One World Trade Center’s spire was lit up pink in celebration. In response, LifeSiteNews circulated a petition calling for Cuomo to apologize for “celebrating abortion by lighting up One World Trade Center,” and urging him to revoke his signature from the bill.

    • Janet Morano, executive director of the anti-abortion group Priests for Life, wrote for LifeSiteNews:

    In New York City, thousands more babies of African-American mothers are aborted than born, and the abortion rate among these moms is three times higher than it is for white mothers. Seeing an African-American woman smiling behind Andrew Cuomo as he signed the bill into law was so incongruous. How could she smile, knowing that even more black children will die?

    • Live Action News lamented, “The new law also allows non-physicians to commit non-surgical abortions and moves the abortion law from the state’s penal code to its health code – which removes any threat of the prosecution of abortionists.”

    • LifeNews.com alleged that the law will not allow restrictions on abortion “even for common-sense reasons such as parental consent for minors, informed consent or limits on taxpayer-funded abortions.” The website also circulated a petition calling for Cuomo’s excommunication from the Roman Catholic Church:

    • In an interview with anti-abortion activist Lila Rose on Breitbart News Tonight, host Rebecca Mansour commented that some anti-choice advocates felt “that the law itself could basically make being pro-life illegal because this law has -- calls abortion ‘a fundamental right.’” Mansour likely confused the Reproductive Health Act with a separate call from Cuomo for a constitutional amendment to protect abortion rights, although neither would “make being pro-life illegal.” Later in the segment, Rose inaccurately alleged that, with the passage of the Reproductive Health Act, “doing harm is a part of being a doctor in New York,” and called the law “a cash cow for willing abortionists” because of the cost of later abortions.
    • On January 25, Fox & Friends aired a bizarre segment in which Jenna Ellis, the director of public policy at the James Dobson Family Institute, attempted to make a connection between Democratic support for undocumented immigrants and the expansion of abortion rights. Ellis told co-host Steve Doocy that “the progressive left is all about wanting to take down American values and the family,” and claimed that Democrats “want to buy votes” in the form of giving governmental assistance to undocumented immigrants so that they “can continue the abortion agenda.” Fox News ran this chyron during the segment:

    On social media, anti-abortion advocates and right-wing media figures used extreme language to describe the law, and attacked the decision to light up One World Trade Center’s spire after its passage

    • On Matt Walsh’s Daily Wire show, he called the law “an act of unspeakable, unconscionable barbarism” and inaccurately claimed that the law allows you to “kill your child … even a minute before delivery.” He expressed similar sentiments on Twitter:

    • Ohio Republican state Rep.Christina Hagan, who sponsored the state’s version of a so-called “heartbeat bill” that would ban abortions at six weeks, tweeted:

    • Anti-abortion group Human Coalition’s public relations manager Lauren Enriquez:

    • Anti-abortion group Radiance Foundation’s co-founder Ryan Bomberger:

    CBS News also briefly adopted right-wing media rhetoric in a since-changed headline about the law

    • CBS News ran a story about this law with the headline incorrectly characterizing it as “allowing abortions up until baby’s due date if mother’s health is at risk.”

    • Although the headline has since been changed, the resulting framing still invokes similar right-wing media misinformation and stigmatizes medically necessary later abortions. CBS News’ tweet with the original headline remained unchanged.
  • Anti-LGBTQ World Congress of Families kicked off this weekend with Moldova's president in attendance

    National Organization for Marriage president Brian Brown is exporting his bigoted agenda abroad with help from pro-Russian leaders

    Blog ››› ››› BRENNAN SUEN


    Melissa Joskow / Media Matters

    The 2018 anti-LGBTQ World Congress of Families (WCF) began today in Moldova, led by former National Organization for Marriage (NOM) president Brian Brown and attended by several pro-Russian leaders, including Moldovan President Igor Dodon. Although Brown has lost much of his influence domestically in the time since the U.S. Supreme Court overturned his anti-marriage equality effort in California, he has cozied up with pro-Russian foreign leaders and worked to export his anti-LGBTQ agenda abroad.

    Brown serves as president of both WCF and NOM, which he also co-founded and which was instrumental in banning marriage equality in California in 2008 through the Proposition 8 ballot initiative. Proposition 8 defined marriage as between a man and a woman in the state’s constitution, but same-sex marriage was reinstated in California in 2013 after a lawsuit over the proposition made it to the Supreme Court. In the years since, NOM has lost much of its domestic influence and funding (though it still works with prominent anti-LGBTQ groups such as Alliance Defending Freedom), but Brown has focused his efforts abroad and particularly worked to increase his profile in Eastern Europe.

    Brown was named president of WCF in 2016, although he had worked with the group for years before then. Brown and WCF worked closely with Russian lawmakers, activists, and officials as the country shaped its so-called “gay propaganda” law, including Brown directly meeting with the law’s architect, Yelena Mizulina, a regular attendee of WCF conferences. That law “has been seen as effectively criminalizing any public expression of same-sex relationships,” according to Mother Jones, and it has led to both activist arrests and increased violence against LGBTQ people in Russia.

    In 2014, Mother Jones mapped out many of the relationships between WCF and anti-LGBTQ Russians, noting that they “were already deeply connected before they kicked off their planning this fall through ties forged while advancing anti-gay sentiment and legislation in Russia.” In the years since, Brown and WCF have cozied up to even more high-profile leaders in the region. Hungarian Prime Minister Viktor Orban spoke at last year’s WCF conference, held in his county, and this year’s event includes Moldovan President Igor Dodon (who spoke at the 2016 conference just months before his election) and several other influential politicians and individuals. Dodon’s wife’s foundation, Din Suflet, is supporting the event.

    Brown seems to have cultivated a close working relationship with Dodon over the last few years, posting about several meetings with him on Twitter this year. Dodon is a supporter of anti-LGBTQ Russian President Vladimir Putin, who has tolerated the execution and imprisonment of LGBTQ people in Chechnya. Dodon has called him a “patriot” and campaigned on running “Moldova just the same way Putin runs Russia.”

    This year’s WCF schedule features several anti-LGBTQ and anti-choice sessions: “Against the Family - The International Networks Undermining Family and Faith,” “Human Life - The Challenges Facing the Sanctity of Life, and the Strategies to Confront Them,” “New Media - Promoting Life, Marriage and Family in the Age of Hashtag Activism,” “Motherhood - Where the Sanctity of Life, the Meaning of Marriage, and the Ideology of Gender Intersect,” and “Gender Ideology - The Latest Attack on the Family and the Legal Challenges It Poses.” In past conferences, speakers have made extreme and hateful remarks, such as Pastor Rafael Cruz, Texas Republican Sen. Ted Cruz’s father, who said in 2015 that LGBTQ people are working to legalize pedophilia. Additionally, extreme anti-LGBTQ group Alliance Defending Freedom has been listed as a WCF partner as recently as 2017 and has been active in supporting the conference for years.

    In addition to Dodon, the conference includes other notable attendees: Mizulina, a Russian politician and the architect of the country’s “gay propaganda” law; Cardinal Pietro Parolin, the Vatican secretary of state; Russian politicians Olga Epifanova and Tamara Pletneva; Moldovan politician Irina Vlah; Slovakian politician and member of the European Parliament Anna Zaborska; and several religious leaders, including Russian Orthodox Church Archpriest Dmitriy Smirnov.

    Additional research by Brianna January.

  • Here's a Hurricane Florence environmental justice story that media outlets need to tell

    Spills from coal ash pits and hog manure ponds in North Carolina would hurt low-income people of color

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    A handful of news outlets are reporting about the danger of coal ash and hog manure spilling into North Carolina's waterways when Hurricane Florence hits the state. But so far they're missing an important part of the story -- that African-Americans and other communities of color could be hit particularly hard by such pollution. They're also failing to note that the Trump administration has been loosening regulations and oversight in ways that could make spills of coal ash and hog waste more likely.

    The dangers of coal ash and hog manure pollution

    North Carolina is home to 31 coal ash pits that power company Duke Energy uses to store an estimated 111 million tons of toxic waste produced by coal-fired power plants. North Carolina is also home to thousands of manure pits, known euphemistically as "lagoons," that store approximately 10 billion pounds of wet waste generated each year by swine, poultry, and cattle operations in the state. This information came from Bloomberg, one of the first outlets to report that Florence could cause the waste pits to spill and create serious environmental and public health risks. The Associated Press also reported on the threats:

    The heavy rain expected from Hurricane Florence could flood hog manure pits, coal ash dumps and other industrial sites in North Carolina, creating a noxious witches’ brew of waste that might wash into homes and threaten drinking water supplies.

    Coal ash pits and hog waste dumps have both leaked and flooded in past years, causing devastating spills in North Carolina -- sometimes in the wake of hurricanes.

    Hurricane Floyd, which struck North Carolina in 1999 as a Category 2 storm, washed 120 million gallons of hog waste into rivers, Rolling Stone later reported. As AP noted this week, that was just one part of the mess caused by Floyd:

    The bloated carcasses of hundreds of thousands of hogs, chickens and other drowned livestock bobbed in a nose-stinging soup of fecal matter, pesticides, fertilizer and gasoline so toxic that fish flopped helplessly on the surface to escape it. Rescue workers smeared Vick’s Vapo-Rub under their noses to try to numb their senses against the stench.

    After Floyd, North Carolina taxpayers bought out and closed down 43 hog factory farms located in floodplains, aiming to prevent a repeat disaster. But in 2016, when Hurricane Matthew hit the Carolinas as a Category 1 storm, at least 14 manure lagoons still flooded.

    Soon after Matthew, The New York Times’ editorial board warned that such flooding could become more of a threat in the future as storms are supercharged by climate change:

    In states where hog farmers use waste lagoons, like North Carolina and Illinois, flooding is a serious hazard that may become more frequent as climate change leads to more severe storms.

    Unless North Carolina and other states require agriculture companies to change their waste-disposal methods, what happened after Hurricane Matthew will happen again.

    In this week’s Bloomberg article, the head of the North Carolina Pork Council dismissed the significance of the 14 breaches in 2016 and downplayed the threat of spills triggered by Hurricane Florence.

    There's an environmental justice component to this story

    Even if they're not widespread, hog waste spills can still be devastating to those who live nearby -- and many of the unfortunate neighbors are low-income people of color.

    Two epidemiology researchers at the University of North Carolina at Chapel Hill published a paper in 2014 with a straightforward title: "Industrial Hog Operations in North Carolina Disproportionately Impact African-Americans, Hispanics and American Indians." They wrote, "Overflow of waste pits during heavy rain events results in massive spills of animal waste into neighboring communities and waterways."

    Tom Philpott explained more about that research in Mother Jones in 2017:

    As the late University of North Carolina researcher Steve Wing has demonstrated, [North Carolina's industrial hog] operations are tightly clustered in a few counties on the coastal plain—the very part of the state that housed the most enslaved people prior to the Civil War. In the decades since, the region has retained the state’s densest population of rural African-American residents.

    Even when hurricanes aren't on the horizon, activists are pushing to clean up industrial hog operations. “From acrid odors to polluted waterways, factory farms in North Carolina are directly harming some of our state’s most vulnerable populations, particularly low-income communities and communities of color,” Naeema Muhammad of the North Carolina Environmental Justice Network said last year.

    Poor and rural communities of color are heavily affected by coal ash dumps as well. The New York Times reported last month on an environmental-justice campaign against coal ash pollution in North Carolina. Lisa Evans, a lawyer with the environmental group Earthjustice, told the Times, “Coal ash ponds are in rural areas, particularly in the Southeast. Those communities have less power and less of a voice.”

    The Trump administration recently loosened rules on coal ash disposal

    The first major rule finalized by Andrew Wheeler, acting head of the Environmental Protection Agency (EPA), loosened Obama-era requirements for coal-ash disposal. The change, which will save the power industry millions of dollars a year, could lead to more dangerous pollution. The Washington Post reported on Wheeler’s move in July:

    Avner Vengosh, a Duke University expert on the environmental impacts of coal ash, said that scaling back monitoring requirements, in particular, could leave communities vulnerable to potential pollution.

    “We have very clear evidence that coal ash ponds are leaking into groundwater sources,” Vengosh said. “The question is, has it reached areas where people use it for drinking water? We just don’t know. That’s the problem.”

    The Trump administration is also going easy on factory farms like the industrial hog operations in North Carolina. Civil Eats reported in February that there's “been a decline in the number of inspections and enforcement actions by the [EPA] against concentrated animal feeding operations (CAFOs) since the final years of the Obama administration.” Last year, more than 30 advocacy groups filed a legal petition calling on Trump's EPA to tighten rules to protect communities from factory farms.

    North Carolina Republicans aren't helping things either -- they've gone easy on coal plants and hog operations. And in 2012, the GOP-controlled state legislature actually passed a law banning state officials from considering the latest science regarding sea level rise when doing coastal planning. ABC reported on the development at the time:

    The law was drafted in response to an estimate by the state's Coastal Resources Commission (CRC) that the sea level will rise by 39 inches in the next century, prompting fears of costlier home insurance and accusations of anti-development alarmism among residents and developers in the state's coastal Outer Banks region.

    ...

    The bill's passage in June triggered nationwide scorn by those who argued that the state was deliberately blinding itself to the effects of climate change. In a segment on the "Colbert Report," comedian Stephen Colbert mocked North Carolina lawmakers' efforts as an attempt to outlaw science.

    "If your science gives you a result you don't like, pass a law saying the result is illegal. Problem solved," he joked.

    As Hurricane Florence bears down on North Carolina, journalists should make sure that their stories include the people who'll be hurt the most by waste spills and other impacts, as well as the businesses and lawmakers who have been making such environmental disasters much more likely to occur.

  • The state-by-state impact of overturning Roe with Kavanaugh on the Supreme Court

    Right-wing media claim that letting states regulate abortion isn’t a threat for reproductive rights -- it is.

    ››› ››› JULIE TULBERT

    Following President Donald Trump’s nomination of Brett Kavanaugh to the Supreme Court, right-wing media downplayed the impact that Kavanaugh -- who has a stamp of approval from the conservative Federalist Society -- would have on abortion rights in the United States. Some media outlets and figures claimed that if Roe v. Wade was overturned, it would merely return abortion regulation “to the states” and have a minimal impact on abortion rights. Here’s a state-by-state guide to what a world without Roe would look like, as reported in the media, if and when Kavanaugh casts the deciding vote.

  • Family Research Council is terrible, and its president Tony Perkins just got appointed to an international commission 

    FRC and its president Tony Perkins have long fought LGBTQ equality abroad, including supporting Uganda's "Kill the Gays" bill

    ››› ››› REBECCA DAMANTE

    Tony Perkins, president of the anti-LGBTQ hate group Family Research Council (FRC), was appointed commissioner of the U.S. Commission on International Religious Freedom, a federal government commission dedicated to the “right to freedom of religion or belief abroad” that “makes policy recommendations to the President, the Secretary of State, and Congress.” Over the years, FRC has worked to push its anti-LGBTQ extremism in other countries, including Perkins personally defending an anti-gay bill in Uganda that could have punished sodomy by death. FRC has also spoken out against the LGBTQ-inclusive actions by the State Department under the Obama administration and has a long-established relationship with newly-confirmed Secretary of State Mike Pompeo, who similarly has a record of anti-LGBTQ advocacy. 

  • A timeline of scandals and ethical shortfalls at Ryan Zinke’s Interior Department

    Journalists have uncovered a long list of the interior secretary’s questionable actions and controversies

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER & TED MACDONALD



    Sarah Wasko / Media Matters

    This post was updated on November 6, 2018, to incorporate additional news reports.

    Interior Secretary Ryan Zinke’s ethically questionable behavior has triggered at least 17 government investigations into his conduct. Journalists took the lead in documenting many of Zinke's ethical lapses. The following is an overview of original reporting on scandals and controversies at the Department of Interior (DOI) under Zinke:

    July 26, 2017, Anchorage Daily News: Zinke threatened to pull support for projects in Alaska after Sen. Lisa Murkowski voted “no” on Obamacare repeal. On July 26, Zinke called Alaska’s two senators, Lisa Murkowski (R) and Dan Sullivan (R), to inform them that Murkowski’s vote against repealing the Affordable Care Act jeopardized administration support for projects in Alaska, including expanding oil drilling. Sullivan called Zinke’s message “troubling,” and Murkowski told E&E News, “It was a difficult call.” The DOI’s inspector general opened an investigation into the incident, then dropped it in late August after the senators refused to discuss it with investigators. The Government Accountability Office also opened an investigation, but then dropped it in June 2018 because DOI did not cooperate, Politico reported. "Interior did not provide us with any information on the substance of the telephone calls. In light of this, we lack the requisite facts on which to base a legal opinion," Thomas Armstrong, GAO's general counsel, wrote to two House Democrats who requested the investiation last year.

    September 28, 2017, Politico/Wash. Post: Zinke gave a speech to a hockey team owned by a campaign donor, then chartered a $12,000 flight home. Zinke traveled to Las Vegas on June 26 to give a motivational speech to a hockey team at the behest of team owner Bill Foley. After the speech, Zinke flew on a charter flight that cost taxpayers over $12,000 to an airport near his Montana home, aboard a plane owned by oil and gas executives. An inspector general report released on April 16, 2018, found that Zinke and his aides failed to relay important details about the trip to ethics officers, including Foley’s role as one of Zinke’s largest campaign contributors and the fact that the speech was unrelated to Zinke’s work as interior secretary. According to Politico, Foley donated $7,800 to Zinke’s 2014 congressional campaign, while employees and political action committees associated with his financial services company donated another $166,860. The inspector general also found that the $12,000 charter flight “could have been avoided.”

    October 5, 2017, Politico: Zinke’s participation in a Republican fundraiser in the Virgin Islands raised ethics concerns. During what DOI labeled an official trip to the U.S. Virgin Islands, Zinke attended a fundraiser for the Virgin Islands Republican Party in March 2017. Donors paid up to $5,000 per couple for a picture with him. After concerns were raised, the Virgin Islands Republican Party reimbursed taxpayers for the trip.

    November 20, 2017, Politico: Zinke’s wife used Interior staff and resources to coordinate her travel with her husband’s. Lola Zinke relied on DOI staff to ensure her travel arrangements allowed her to accompany the interior secretary during some of his official events and trips, including ones to California, Alaska, Norway, and Greenland. “While the department says Lola Zinke paid her own way, the records show Interior used staff time to coordinate some of her activities while traveling with her husband,” Politico reported. One ethics expert called that “an ethically gray area.” Some ethics watchdogs are also concerned that Lola Zinke is using her access to high-level events to further her own political career; until recently, she served as campaign chair for a Republican Senate candidate, and she worked on the Trump campaign and transition teams. The DOI’s inspector general tried to investigate whether these actions and other travel arrangements by Ryan Zinke constituted an abuse or misuse of government resources, but the investigation was stymied “by absent or incomplete documentation for several pertinent trips and a review process that failed to include proper documentation and accountability,” according to a memo released on November 15.

    December 7, 2017, Politico: Zinke spent $14,000 on helicopter rides so he could attend a swearing-in and ride horses with Vice President Mike Pence. Zinke put taxpayers on the hook for a pair of helicopter trips that blurred the line between his professional and personal obligations. On June 21, he attended the swearing-in of his congressional replacement, Rep. Greg Gianforte (R-MT), then took an $8,000 helicopter ride to an emergency management exercise in West Virginia. On July 7, Zinke took a $6,250 round-trip helicopter flight from Washington, D.C., to Yorktown, VA, to guarantee he was back in time to go horseback riding with Pence and Sen. Roy Blunt (R-MO). The inspector general’s office declined to confirm an investigation into these specific helicopter rides, but spokesperson Nancy DiPaolo told CNN on December 8, “We are taking a comprehensive look at the secretary’s travel since he took office.”

    December 29, 2017, Newsweek: Zinke spent almost $40,000 in wildfire preparedness funds for a helicopter tour of Nevada. On July 30, days after firefighters managed to largely contain the Whittier Fire in California, Zinke used nearly $40,000 from wildfire preparedness funds to pay for a helicopter tour of Nevada that did not include any visits to fire zones. DOI initially told Newsweek the tour was “in full compliance of all federal regulations.” But after Newsweek provided Interior officials with documentation showing the tour was paid for with funds “earmarked for such uses as worker pay and to purchase equipment,” DOI admitted the helicopter tour “was charged to the account in error” and said it would pay for the ride from “a more appropriate account.”

    January 22, 2018, HuffPost: Zinke failed to disclose his shares in a firearms company and signed orders that could have benefitted the firearms industry. As nominee for interior secretary, Zinke neglected to inform the Office of Government Ethics that he retained 1,000 shares in PROOF Research, a rifle and weapons-parts manufacturer founded in Zinke’s hometown. Cabinet appointees are required to disclose all assets worth $1,000 or more. Although there is some dispute about the value of Zinke’s shares, HuffPost notes that Zinke’s long relationship with the company may have resulted in the company getting special access at Interior. Zinke provided consulting services to PROOF from 2011 to 2012. As interior secretary, he met with PROOF CEO Larry Murphy and a company lobbyist about a month after he was confirmed. Zinke also enacted policy changes -- such as rescinding the ban on lead ammunition and expanding hunting access at wildlife refuges -- that could benefit the firearms industry.

    February 1, 2018, Politico: Interior appeared to cave to pressure from MGM to stonewall a casino proposal backed by two Native American tribes. The Mohegan and Mashantucket Pequot tribes received indications from Interior officials in May 2017 that the department would clear the way for the tribes to build a casino in Connecticut, about 12 miles from MGM Resorts International’s nearly $1 billion casino complex in Massachusetts. But MGM launched an aggressive lobbying campaign to convince Interior’s political appointees to change course, including outreach to Zinke via multiple meetings and phone calls with two Nevada Republican lawmakers closely allied with MGM. MGM lobbyists were invited by Zinke for a social visit two weeks before the agency was to decide on the tribes’ request. MGM lobbyists also met with Deputy Interior Secretary David Bernhardt, whose former firm also lobbies for MGM. Bernhardt signed an ethics agreement barring him from “participating in matters involving his former employer,” according to ThinkProgress. On September 15, DOI informed the tribes that it would delay its decision, even though federal law requires it to decide yes or no within 45 days. Records obtained by Politico show that “career staffers were circulating what they labeled ‘approval’ letters just 48 hours before their political bosses reversed course and refused to either OK or reject the tribes’ application.” The DOI’s inspector general has opened an investigation into the incident.

    February 21, 2018, Mother Jones: Scientists resigned in protest after their agency violated ethical guidelines to give Zinke sensitive oil and gas research ahead of its public release. The head of the U.S. Geological Survey’s energy and minerals program, Murray Hitzman, resigned in protest on Dec. 17, 2017, after his agency bowed to pressure to provide Zinke with sensitive data about oil and gas deposits in Alaska before it was released publicly. The deputy associate director of the energy and minerals program also left the agency in part over pressure to violate ethical guidelines. Although DOI asserted its authority to see any scientific research the department produces, “numerous current and former Interior officials, however, say the department’s position raises serious ethical issues—particularly when it comes to energy and mineral assessments, which contain valuable economic data that have the potential to move markets,” Mother Jones reported. Rep. Betty McCollum (D-MN), the ranking member of the House Interior, Environment, and Related Agencies Subcommittee, asked DOI’s inspector general to investigate whether department officials committed any ethical violations in requesting the data.

    March 9, 2018, AP: Interior planned to spend nearly $139,000 to upgrade Zinke’s office doors. Interior officials approved a contract to renovate “three sets of double doors in the secretary’s office, including two doors that open onto a corner balcony with a spectacular view of the Washington Monument and the National Mall,” The Associated Press reported. Though Zinke scoffed at questions about the excessive price of the renovations during a Senate hearing on March 13, two days later he told the House Committee on Natural Resources that he negotiated the price down to $75,000. Despite this, House Oversight Chairman Trey Gowdy (R-SC) sent Zinke a letter on March 22 asking for a briefing “on the need to replace the doors” and asking for “details on the acquisition process, bidding and receipts,” according to Reuters.

    March 11, 2018, USA Today: Zinke’s trip to Pennsylvania to announce $56 million in grants during a close campaign may have violated the Hatch Act. Toward the end of a tight campaign for Pennsylvania’s 18th congressional district between Democrat Conor Lamb and Republican Rick Saccone, Zinke went to nearby East Bethlehem to announce $56 million in grants to clean up abandoned mining sites in the area. The entire event “had the feel of a hastily arranged news conference/town hall meeting/political opportunity,” according to the local Observer-Reporter. Saccone was among the politicians present, while his challenger did not attend. The U.S. Office of Special Counsel is weighing a request to investigate whether Zinke’s trip was designed to benefit Saccone politically.

    March 15, 2018, AP: Zinke stacks wildlife-trade advisory board with trophy hunters. Zinke appointed trophy hunters, including some with direct ties to the Trump family, to the International Wildlife Conservation Council, an advisory board tasked with rewriting federal rules to allow the importation of body parts from slain African elephants, lions, and rhinos. The Associated Press reported, “A coalition of more than 20 environmental and animal welfare groups objected that the one-sided makeup of the council could violate the Federal Advisory Committee Act, which requires government boards to be balanced in terms of points of view and not improperly influenced by special interests.” Most board members belong to hunting clubs or the National Rifle Association (NRA), and one member co-owns a private hunting reserve with Donald Trump Jr. and Eric Trump. The Trump administration officially lifted a ban on importing elephant parts from Zimbabwe and Zambia on March 1.

    March 21, 2018, Politico: Zinke had a security detail during his two-week vacation in Greece and Turkey. Ryan and Lola Zinke’s two-week vacation in Greece and Turkey to celebrate their 25-year wedding anniversary also included a security detail, according to records obtained by Politico. Besides these bare facts, the public still does not know important details about this arrangement including “exactly how many security personnel accompanied the couple, who paid for them, how much they cost or whether they traveled with Zinke and his wife, Lola, for the entire trip,” Politico reported.

    March 26, 2018, Wash. Post: Zinke filled a new outdoor recreation advisory panel with members who could benefit from DOI decisions. At the urging of industry representatives, Zinke established the “Made in America” Outdoor Recreation Advisory Committee last November and appointed “officials representing companies with National Park Service contracts, such as those in the hospitality sector, as well as those from the manufacturing, fishing, boating and all-terrain-vehicle industries,” according to The Washington Post, which obtained records about the committee via the Freedom of Information Act (FOIA). Two of Zinke’s nominees to the panel were flagged by Interior staffers as having potential conflicts of interest because their companies hold some of the National Park Service’s largest concessions contracts, but they were appointed anyway.  

    March 27, 2018, Politico: Florida’s offshore drilling exemption may have been intended to benefit Gov. Rick Scott’s Senate campaign. On January 4, 2018, Zinke announced a controversial proposal to allow offshore drilling in many new coastal areas, including off the coast of Florida. Five days later, Zinke exempted Florida from the expanded drilling plan after a supposedly spur-of-the-moment encounter in the Tallahassee airport with Florida Gov. Rick Scott. But records reviewed by Politico in March “showed that top officials from the offices of both Scott and the Interior secretary were in regular contact for several days leading up to the sudden announcement, contradicting the supposed spontaneous event that portrayed Scott as protecting Florida’s environment.” According to The Washington Post, “The whole episode seems to have been designed to demonstrate Mr. Scott’s power and influence, by having him appear to summon the interior secretary to his state and bring him to heel in an afternoon.” Scott announced his Senate candidacy on April 9, 2018. The next day, CNN reported the U.S. Office of Special Counsel is investigating whether Zinke’s Florida announcement violated the Hatch Act.

    March 28, 2018, Talking Points Memo: Zinke’s mass reassignment of career Interior employees may have violated federal anti-discrimination laws. Last July, Zinke initiated the reassignment of 35 Senior Executive Service members at DOI, of which 27 were ultimately transferred. Many were told to “either accept a new placement on the other side of the country or in a role unrelated to their background, or leave the agency,” according to Talking Points Memo. The DOI’s inspector general concluded the reassignments occurred “without a written plan or clear criteria, and without consulting with the departmental leadership,” which created the perception that staff were reassigned for “political or punitive reasons.” Because a third of those reassigned are Native American, DOI may have violated federal anti-discrimination laws, as well as its own Indian Preference rules, as TPM later reported. Zinke has reportedly told senior staff that diversity is not important. After a congressional hearing in March, he was also accused of racial insensitivity for responding “Oh, konnichiwa” to Rep. Colleen Hanabusa (D-HI) after she shared the experience of two of her grandfathers who were held in internment camps during World War II.

    April 6, 2018, Reveal: National Park Service deletes climate change from months-delayed report on sea-level rise. “National Park Service officials have deleted every mention of humans’ role in causing climate change in drafts of a long-awaited report on sea level rise and storm surge,” according to an investigation conducted by The Center for Investigative Reporting and published on its Reveal website. DOI oversees the National Park Service. Cat Hawkins, the head of the National Park Service’s climate change response program, made the deletions, in possible violation of Interior rules prohibiting political appointees from influencing scientific and scholarly activities. The report was also delayed for 10 months, which hindered park managers’ ability to access the latest research about how to mitigate the effects of extreme weather and sea-level rise on their parks. Zinke told the House Committee on Natural Resources in March, “I didn’t change a paragraph — a comma — in any document and I never would.” DOI’s inspector general is investigating the matter.

    April 16, 2018, HuffPost: Oil industry rep uses perch on DOI advisory group to push “wish list” of regulatory rollbacks. Under Zinke, advisory groups at DOI have been packed with industry representatives who want looser regulations. Kathleen Sgamma, president of the Western Energy Alliance (WEA), a lobbying group that represents 300 oil and gas companies, chairs one such group, which is tasked with recommending how Zinke should manage federal lands for fossil fuel development. The group’s recommendations, which included regulatory rollbacks that had been on WEA’s wish list for years, was initially drafted by Tripp Parks, WEA’s head of government affairs. According to HuffPost, “A document obtained under the Freedom of Information Act reveals that Parks created the draft recommendations one day before Sgamma circulated them to committee members overseeing the working group.” The Sierra Club’s legal director told HuffPost, “It’s a very clear instance of regulatory capture.”

    June 13, 2018, Wash. Post: DOI canceled a study of the health effects of mountaintop-removal coal mining with little justification, the department’s inspector general found. After DOI last August halted a major public health study being conducted by the National Academies of Science on the impacts of surface coal mining on nearby residents, Rep. Raúl Grijalva (D-AZ) sent two letters to Zinke requesting information about the stoppage. Grijalva received no answer, so he requested an investigation by the DOI’s inspector general, which then found that “Departmental officials were unable to provide specific criteria used for their determination whether to allow or cease certain grants and cooperative agreements.” Records obtained by Pacific Standard show that before DOI stopped the study, Deputy Assistant Secretary Katharine MacGregor “had no fewer than six meetings with the most powerful mining players in the country. In both April and May of 2017, she met with the National Mining Association. In March and June, meanwhile, she met with Arch Coal, a long-time practitioner of mountaintop removal mining in Appalachia.”

    June 19, 2018, Politico: Zinke and the chairman of Halliburton could both benefit from a proposed real-estate deal in Montana. A foundation created by Zinke is helping to pave the way for a large commercial development that is backed by David Lesar, the chairman of energy-services giant Halliburton. According to Politico, the Great Northern Veterans Peace Park Foundation -- established by Zinke and currently run by his wife Lola -- agreed to allow 95 Karrow LLC, the Lesar-backed entity, to build a parking lot on land that had been donated to the foundation for creation of a park. The Zinkes also personally own land that's adjacent to the proposed development, potentially making that land much more valuable if the proposed development deal were to go through. The deal raises ethical concerns because Halliburton’s business could be substantially affected by decisions made by DOI. Zinke met with Lesar and the project’s other developers at Interior headquarters last year, Politico reported on June 21. Lesar and Zinke have had a relationship for years -- Lesar and his wife donated $10,400 to Zinke’s first House campaign in 2014. On June 18, DOI's deputy inspector general confirmed that her office had opened an investigation into whether Zinke violated conflict-of-interest laws.

    June 26, 2018, Reuters: Zinke’s promotion of Trump's campaign slogan may have violated the Hatch Act. During a meeting of the Western Governors Association on June 26, Zinke tweeted a photo of one of his socks, which was emblazoned with Trump’s face and his campaign slogan “Make America Great Again.” Zinke deleted that tweet and then posted a follow-up tweet that crossed out “Make America Great Again” yet still showed Trump’s face -- and then he deleted that one too. Those tweets may have violated the Hatch Act, which prohibits some forms of political activity by federal employees, Reuters reported. The U.S. Office of Special Counsel announced in March that because Trump has confirmed his candidacy for reelection, federal employees are prohibited while on duty from wearing or displaying items with the phrase “Make America Great Again” or non-official pictures of Trump. On July 9, CNN reported that the Office of Special Counsel opened a case file on whether Zinke’s tweet violated the Hatch Act.

    July 6, 2018, HuffPost: Former NRA lobbyist working for Zinke may have committed multiple ethics violations. Benjamin Cassidy, a former NRA lobbyist who joined the Interior Department in October 2017, may have violated ethics rules by attending at least two meetings with Zinke that involved issues Cassidy had recently lobbied on. Cassidy attended a February 2018 meeting on “international conservation,” a discussion that most likely focused on issues such as hunting and animal trophy imports. While still employed with the NRA in 2017, Cassidy lobbied Congress on legislation dealing with animal trophy imports. Cassidy, whose official title is senior deputy director for intergovernmental and external affairs, should have signed Trump’s ethics pledge that bars former lobbyists in the executive branch from participating for two years in any matters on which they lobbied in the two years before starting an administration job. Another potential ethics violation occurred in March, when Cassidy attended a pair of private receptions Interior held for members of the International Wildlife Conservation Council, which includes an NRA employee and a former NRA board member, HuffPost reported on July 16. Cassidy served as the council members’ primary contact during their visit to Washington, D.C., for the receptions. Although it is not clear if Cassidy played a role in selecting members of the council, member Cameron Hanes thanked Cassidy as well as Zinke for including him. Cassidy “appears to be in violation of the prohibition on working on matters on which you’ve lobbied,” an ethics expert told HuffPost.

    July 20, 2018, CNN: Zinke kept meetings off of public calendar. Zinke's publicly released schedule omitted or obscured the details of about a dozen meetings. CNN compared email conversations between Zinke and his scheduler (made available through FOIA requests) to the calendars that the Interior Department released and found numerous discrepancies between the two. Zinke had previously undisclosed meetings with lobbyists, lawmakers, and interest groups. For example, CNN found that in May 2017, a meeting listed on his schedule with Rep. Chris Collins (R-NY) also included three executives from Delaware North, a contractor who does business with national parks. Rep. Raul Grijalva (D-AZ), ranking member of the Natural Resources Committee, called for an investigation. In September, CNN followed up on this reporting and found that nearly 50 meetings in May and June 2018 were vaguely described, making it difficult for the public to determine what he was doing and who he was meeting with. And in October, CNN reported that his calendar omissions actually dated to his very first day in office, and that some of the newly discovered omissions included meetings with representatives from energy companies whose activities DOI regulates.

    July 23, 2018, Wash. Post: Zinke and aides rejected evidence that supported creation of national monuments and sought out evidence that didn't -- and then tried to conceal strategy from the public. Zinke’s team selectively tailored a review of national monuments last year to dismiss the benefits of monuments and emphasize the value of activities such as logging and energy development on public lands, according to thousands of pages of email correspondence inadvertently released by the Interior Department’s FOIA office. The DOI retracted the documents the next day and released redacted versions. In the first version, for instance, draft economic reports on monuments under scrutiny included information on the Interior Department’s “ability to estimate the value of energy and/or minerals forgone as a result of the designations,” but that information was redacted from the second batch of emails. In another instance, officials marked this statement about an Oregon national monument as eligible for redaction: “Previous timber sale planning and development in the [expansion area] can be immediately resumed.” The review came in response to an executive order from Trump last year that instructed Zinke to scrutinize 27 national monuments established over a period of 21 years. It led Trump to dramatically shrink two national monuments in Utah.

    October 16, 2018, The Hill: Zinke replaces DOI deputy inspector general with Republican political operative. The Hill reported that DOI Deputy Inspector General Mary Kendall was being replaced by Suzanne Israel Tufts, a political appointee at the Department of Housing and Urban Development (HUD) who had previously worked as a lawyer and liaison for the Trump campaign. Tufts will now be acting deputy inspector general. Kendall, who oversaw DOI’s watchdog investigations and audits team for 10 years, only learned that she was being replaced when a colleague showed her an email sent by HUD Secretary Ben Carson to his agency’s staffers. The move is seen as highly unusual, particularly as Zinke has been the subject of 14 government investigations into his conduct as secretary, including half a dozen that are ongoing. Michael Bromwich, a former inspector general for the DOJ, tweeted, “Politicizing the oversight function is dangerous, especially in the absence of any Congressional oversight. Changing IGs in the midst of multiple serious investigations of the agency's head should raise alarm bells everywhere.” And Rep. Raúl Grijalva (D-AZ), ranking member of the House Natural Resources Committee, stated, “This stinks to high heaven. Secretary Zinke and the Interior Department are awash in wave after wave of scandal and corruption, and they decide now is the perfect time to get rid of the current IG."

    October 16, 2018, The Hill: DOI was reportedly poised to replace deputy inspector general with Republican political operative, then reversed course after outcry. The Hill reported on October 16 that DOI Deputy Inspector General Mary Kendall was being replaced by Suzanne Israel Tufts, a political appointee at the Department of Housing and Urban Development (HUD) who had previously worked as a lawyer and liaison for the Trump campaign. Tufts would become acting deputy inspector general, according to The Hill. Kendall has overseen DOI’s watchdog investigations and audits team for 10 years, and has been running investigations into a number of Zinke's questionable activities. She first learned that she was to be replaced when a colleague showed her an email sent by HUD Secretary Ben Carson to his agency’s staffers. The reported personnel shift prompted a public outcry. Rep. Raúl Grijalva (D-AZ), ranking member of the House Natural Resources Committee, said, “This stinks to high heaven. Secretary Zinke and the Interior Department are awash in wave after wave of scandal and corruption, and they decide now is the perfect time to get rid of the current IG." Two days later, on October 18, DOI told CBS that the shift was not happening and reports about it were "false." On October 19, CBS reported that Tufts resigned from her position at HUD.

    October 18, 2018, Wash. Post: Zinke’s travel arrangements raised red flags among DOI ethics officials. A report by DOI’s Office of Inspector General detailed how Zinke’s travel practices violated department policy. The DOI's solicitor office approved Zinke’s wife Lola to travel with him in government vehicles for free. Although DOI policy prohibited this practice, Zinke changed the policy this summer. And in order to further legitimize her taxpayer-funded travel, Zinke asked DOI staffers to research how his wife could get a volunteer job with the department. The report also found that a DOI security detail accompanied Zinke and his wife on a vacation to Turkey and Greece last year, at a cost of $25,000. Although this was determined not to be in violation of policy, the report did note the significant cost to taxpayers. An Interior spokesperson denied any wrongdoing on Zinke's part, stating that he “follows all relevant laws and regulations and that all of his travel was reviewed and approved by career ethics officials and solicitors prior to travel.”

    October 30, 2018, Wash. Post: Interior watchdog refers Zinke investigation to Justice Department. DOI's acting inspector general has referred one of its probes into Zinke’s behavior to the Justice Department, and prosecutors will now determine if it warrants a criminal investigation. According to The Washington Post, individuals close to the matter did not specify which investigation was referred. The Office of Inspector General is currently conducting at least three probes into Zinke’s conduct as interior secretary, including his role in a Montana real estate deal with the Halliburton chairman and his department’s decision to block a casino proposal backed by Native American tribes. Walter Shaub, Trump's former director of the Office of Government Ethics, told Politico that this is a major development: “What I can say is, Inspectors general don’t tend to refer matters to the Department of Justice unless they think that it’s likely there’s been a criminal violation.”

    October 31, 2018, HuffPost: Zinke compared Robert E. Lee to Martin Luther King Jr. Speaking in Kentucky at a ceremony designating Camp Nelson as a new national monument to black Civil War soldiers, Zinke likened Confederate General Robert E. Lee to Martin Luther King Jr. Zinke referred to the placement of the Martin Luther King Jr. Memorial in Washington, D.C., which is near both the Lincoln Memorial and Arlington National Cemetery, the site of Lee’s former plantation. Zinke said, “I like to think that Lincoln doesn’t have his back to General Lee. He’s in front of him. There’s a difference. Similar to Martin Luther King doesn’t have his back to Lincoln. He’s in front of Lincoln as we march together to form a more perfect union. That’s a great story, and so is Camp Nelson.” Local Kentucky newspaper The Jessamine Journal posted the speech on Facebook. A year previously, in an interview with Breitbart, Zinke defended Confederate monuments and said none of them would be removed from federal land.

    November 5, 2018, Wash. Post: Zinke violated an ethics pledge by working on issues related to his family foundation's land holdings. In January 2017, after he was nominated to be interior secretary, Zinke pledged to step down as president of a foundation he created, the Great Northern Veterans Peace Park Foundation, and refrain from matters pertaining to it for one year. But according to The Washington Post, in August 2017 Zinke exchanged emails with a city planner in Whitefish, MT, and told him he could construct a disc-golf course on the foundation’s land. In earlier messages in the same email exchange, Zinke criticized a Politico article that linked his foundation to a property deal with the chairman of Halliburton. Additionally, his foundation’s 2018 annual report still showed that Zinke continued to serve as a foundation officer, though he later said that was in error.

  • Yes, Kevin Williamson wanted to hang people who've had abortions. Don't let conservatives rewrite history.

    Blog ››› ››› SHARON KANN


    Sarah Wasko / Media Matters

    This week, former National Review writer Kevin Williamson was fired by The Atlantic after 2014 audio proved that Williamson did, in fact, mean it when he said people who’ve had abortions should be hanged. In the resulting conservative meltdown, what right-wing outlets seemed desperate to do is have any conversation other than the one actually at hand. Instead, they chose to cry censorship, bemoan so-called liberal bias, and tried to rewrite history by saying Williamson was fired for holding a general anti-abortion stance.

    But this retelling is fundamentally untrue. Williamson wasn’t fired because he holds anti-abortion views. He was fired because he repeatedly, across multiple platforms, advocated for the criminalization and brutal execution of people seeking abortion care. And the fervor to distract from that truth would be truly astounding, if it wasn’t so eminently predictable. 

    When news of Williamson’s hiring first broke, a number of pundits across the ideological spectrum tripped over themselves to downplay and excuse his statements -- defending a so-called “provocateur” whose cherished turns of phrase include calling attacking transgender people as being “delusional,” and arguing that “it just simply is not the case that young black men are getting gunned down, unarmed, by police officers in any sort of significant numbers.” These writers -- including The Atlantic’s Editor-in-Chief Jeffrey Goldberg, who initially framed Williamson’s comment as an “objectionable tweet” -- argued that Williamson hadn’t really meant what he said about people who’ve had abortions being executed, and asked us to kindly calm down. “For heaven’s sake,” wrote The New York Times’ Bret Stephens, “it was a tweet.” Others, such as Mother Jones’ Kevin Drum called the rightful outrage over Williamson’s hiring, “weird,” while National Review’s David French implored readers to just “give tolerance a chance.”

    Once Williamson’s meaning proved truly undeniable, leading to his firing, right-wing media outlets raced to reframe the conversation -- ignoring the substance of his remarks to instead cry wolf about perceived ideological intolerance. For example, The Federalist wrote that Williamson “was fired for his opinions on abortion” after “the usual suspects freaked out and proceeded to dig up old tweets and audio.” Washington Examiner published not one, but two, pieces arguing that Williamson was a victim in a larger ideological war. In another example, RedState argued that Williamson wasn’t fired because of his “fanciful views about legal consequences connected to abortion,“ but that he was “kicked out for refusing to back down in expressing that abortion is murder and should be viewed as such even in this current climate.” David French even asked where the respect for Williamson’s tolerance was as he is “the son of a teen mom, born shortly before Roe v. Wade, and narrowly escaped being aborted,” who would’ve been forced to share an office at The Atlantic with people who support abortion access.

    What these defenses, and even Goldberg’s original justification for hiring Williamson, ignore is that statements like Williamson’s send a clear message to the one-in-four women who’ve had abortions in the United States: that their lives do not matter, that they are criminal, and that they deserve (even in hypothetical terms) to be brutally executed for seeking constitutionally protected and sometimes life-saving medical care.

    Williamson wasn’t fired because he’s anti-abortion -- he was fired because he advocated for the brutal punishment of those who’ve have abortions. Even if you grant the premise that Williamson was merely expressing what could happen in a future without legal abortion, that he not only carved out an exception to his overall ambivalent stance on the death penalty for those who have abortions, but also advocated for a method that is considered too inhumane by almost all the states that currently employ capital punishment, takes his comments beyond mere speculation.

    As research from Media Matters has previously shown, the people who are often empowered to shape the conversation about abortion are overwhelmingly men. As a result, these conversations reflect not only an incomplete understanding but also treat abortion as some sort of hypothetical thought exercise or as a political bargaining chip, ignoring real impacts that lack of access has on the lives of real people.

    Furthermore, Williamson’s defense of capital punishment for those who’ve had abortions is extreme but not really that hypothetical. Already, policies at the state level punish people for attempting to access abortion care. As Irin Carmon wrote in 2016: “Just ask Purvi Patel, who is appealing a 30-year prison sentence for her conviction for feticide in Indiana,” or Anna Yocca, Rennie Gibbs, Jennie Lynn McCormack, or Jennifer Whalen. She continued that all these cases all demonstrate how “women have been prosecuted under current restrictions on abortion, at times with major felonies.” Just this week in Idaho, Republican lieutenant governor candidate Bob Nonini was forced to walk back comments that the Associated Press characterized as “women who get an abortion should be punished” including that “that the punishment should include the death penalty.” During the presidential election, then-candidate Donald Trump told MSNBC’s Chris Matthews (before later backtracking) that he thought there should “be some form of punishment” for people who have abortions. As Robin Marty explained, although the right may claim that punishing people for abortion is merely an “extreme fringe” of the movement, there are already anti-abortion groups and candidates running on platforms incredibly similar to what Williamson advocates. 

    Williamson felt so strongly on this topic that he even confirmed at the time to an anti-abortion publication that he meant exactly what he said. Given that right-wing media outlets have regularly participated in or facilitated anti-abortion harassment, it’s not surprising to see a lack of concern about Williamson’s comments. Conservatives may be desperate to change the conversation, but the fact remains: advocating for the brutal execution of people who’ve had abortions isn’t provocative or tolerant -- it’s cruel.

  • Kevin Williamson also said on his podcast that people who’ve had abortions should be hanged

    Update: Williamson out at The Atlantic

    Blog ››› ››› SHARON KANN


    Sarah Wasko / Media Matters

    UPDATE (4/5): After previously defending the hiring of former National Review writer Kevin Williamson as an exercise in ideological diversity, Atlantic Editor-in-Chief Jeffrey Goldberg announced on April 5 that the outlet was “parting ways” with Williamson. In particular, Goldberg noted that Williamson’s defense of his belief that those who have had abortions should be hanged -- made in a podcast uncovered by Media Matters yesterday -- “runs contrary to The Atlantic’s tradition of respectful, well-reasoned debate, and to the values of our workplace.”

    Original article below. 

    The Atlantic recently sparked outrage after hiring former National Review writer Kevin Williamson -- who notoriously argued that “the law should treat abortion like any other homicide” with punishment including hanging. Although some have tried to make light of these comments, in reality, Williamson both defended and again promoted this belief during a September 2014 edition of his National Review podcast.

    Williamson has a long history of producing problematic articles and commentary on a variety of topics, including on abortion, transgender people, and immigrants. Several of Williamson’s defenders have downplayed his history emphasizing, in particular, that Williamson’s tweets on abortion should not be taken seriously. 

    For example, the National Review’s David French alleged that Williamson was being subjected to “the unbelievably tedious ‘gotcha’ exercise of angry progressives combing through” his articles and “attempting to define” him by pointing to “a few paragraphs, a sentence here or there, or an ill-considered tweet or two.” Similarly, Mother Jones’ Kevin Drum wrote that although he found some of Williamson’s work problematic, he dismissed the severity of his comments on abortion, saying: “Lots of conservatives believe that abortion is murder. Williamson was willing to take this publicly to its logical endpoint -- that women who get abortions should be prosecuted for murder one -- but that act of folly is the only difference between him and every other right-wing pundit.” 

    As Slate reported, in a memo sent to staff at The Atlantic, even Editor-in-Chief Jeffrey Goldberg argued that he didn’t think “taking a person’s worst tweets, or assertions, in isolation is the best journalistic practice” and that he “would also prefer, all things being equal, to give people second chances and the opportunity to change. I’ve done this before in reference to extreme tweeting.” This sentiment was echoed by The New York Timesmuch maligned columnist Bret Stephens who remarked in his column: “I jumped at your abortion comment, but for heaven’s sake, it was a tweet.” 

    However, as Williamson himself explained in a September 2014 episode of his National Review podcast, “Mad Dogs and Englishmen,” he had no problem defending his view that he supported capital punishment for those who had an abortion and that what he “had in mind was hanging.” Notably, although Williamson did hedge saying that he was “kind of squishy on capital punishment in general” he was “absolutely willing to see abortion treated like regular homicide under the criminal code.”

    KEVIN WILLIAMSON (CO-HOST): And someone challenged me on my views on abortion, saying, “If you really thought it was a crime you would support things like life in prison, no parole, for treating it as a homicide.” And I do support that, in fact, as I wrote, what I had in mind was hanging.

    [...]

    WILLIAMSON: My broader point here is, of course, that I am a -- as you know I’m kind of squishy on capital punishment in general -- but that I’m absolutely willing to see abortion treated like a regular homicide under the criminal code, sure.

    Later in the same episode of the podcast, Williamson continued that when it came to punishment for those who had abortions, he “would totally go with treating it like any other crime up to and including hanging” -- going so far as to say that he had “a soft spot for hanging as a form of capital punishment” because “if the state is going to do violence, let’s make it violence. Let’s not pretend like we’re doing something else.”

    KEVIN WILLIAMSON (CO-HOST): But yeah, so when I was talking about, I would totally go with treating it like any other crime up to and including hanging -- which kind of, as I said, I’m kind of squishy about capital punishment in general, but I’ve got a soft spot for hanging as a form of capital punishment. I tend to think that things like lethal injection are a little too antiseptic --

    CHARLES C.W. COOKE (CO-HOST): Sure, if you’re going to do it.

    WILLIAMSON: -- quasi-medical -- yeah, if the state is going to do violence, let’s make it violence.

    COOKE: I absolutely agree.

    WILLIAMSON: Let’s not pretend like we’re doing something else.

    [...]

    WILLIAMSON: I think in some ways it’s worse than your typical murder. I mean, it’s absolutely premeditated --

    COOKE: It’s clinical.

    WILLIAMSON: --it’s clinical.

    COOKE: Literally.

    WILLIAMSON: Yes, it’s something that’s performed against the most vulnerable sort of people. And that’s the sort of thing we generally take into account in the sentencing of other murder cases. You know, murdering a four year old kid, is not the same as killing a 21-year-old guy.

  • How Scott Pruitt's EPA is attacking journalists and stifling the media

    EPA takes up Trump’s war on the press by insulting media outlets, withholding information, and flouting public records requests

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER


    Sarah Wasko / Media Matters

    This post was updated on 5/23/18 to incorporate additional news reports.

    Since Scott Pruitt took the helm of the Environmental Protection Agency in early 2017, the EPA has consistently refused to release basic information, blocked reporters from attending agency events, and attacked journalists and outlets whose coverage it didn't like. This antagonistic stance toward the media mirrors President Donald Trump’s unprecedented war against the press, which Media Matters has chronicled.

    Seeking a reset after a year of the agency’s attacks and obfuscation, the Society of Environmental Journalists (SEJ) sent a letter to the EPA’s press office in January in the hopes of improving journalists’ access to EPA information and "begin[ning] a conversation about journalists’ basic needs." The letter made five requests, which the group summarized on its website:

    1. Respond to inquiries in a meaningful and timely manner, arranging interviews with subject matter experts.
    1. Distribute all press releases and advisories, to all who request them, not just to a select audience.
    1. Hold open press briefings on significant news. Invite all regular beat reporters to in-person briefings held at EPA headquarters; provide web conferencing and teleconference access for all interested reporters outside the Washington area.
    1. Reinstate the practice of publishing a weekly list of the EPA administrator’s scheduled public appearances.
    1. Resume the practice of publishing an up-to-date calendar of all the EPA administrator’s meetings — not just public events.

    The EPA failed to respond to SEJ’s letter -- or to a follow-up inquiry -- so the group released the letter publicly in March. SEJ sent the EPA another letter on March 30 calling on the agency to “answer reporters' questions directly, rather than referring them to published articles by their favored media," as summarized on the SEJ website.

    Here are more than 20 examples of Pruitt's EPA assailing the press or frustrating journalists' efforts to cover the agency's actions.

    EPA withholds Pruitt’s schedule from the press. Former EPA Administrator Gina McCarthy, who headed the agency under President Barack Obama from 2013 to early 2017, shared her schedule on the EPA website every day, but Pruitt, like many other members of Trump's cabinet, withholds basic information about his activities. According to Politico, the EPA has refused “to provide schedules or advisories of his upcoming meetings, confirm his attendance at specific events, or say what city he plans to be in on a given day." As a result, news outlets and watchdog groups have filed multiple Freedom of Information Act (FOIA) requests and lawsuits to obtain his calendars. When the EPA has eventually responded and released information about Pruitt's schedule, it has generally been bare-bones, partially redacted, or months late.

    EPA spokesperson: “Pruitt does not want open press." While coordinating logistics for a roundtable discussion Pruitt held at the University of North Dakota with the state's senior senator, John Hoeven (R), and governor, Doug Burgum (R), EPA spokesperson Jahan Wilcox asked that reporters not be permitted to attend, E&E News reported. Hoeven had wanted to include media, but Wilcox wrote to Burgum’s staffers that “most importantly Pruitt does not want open press." After being informed that reporters had already been invited to the last 15 minutes of the event, Wilcox insisted, “We can't have anything open."

    EPA spokesperson called police on North Dakota reporters trying to cover Pruitt event. EPA spokesperson Wilcox threatened to call the police on two reporters from the Grand Forks Herald who were attempting to cover Pruitt’s August 9 visit to the University of North Dakota. The Herald reported that after Wilcox made his threat, “A UND Police officer then arrived to insist the building and its grounds were private property before demanding the reporters move away from the center's front door. … The EERC is not private property and is owned by UND."

    EPA asked radio host not to take listener calls during interview with Pruitt. During his August 9 visit to North Dakota, Pruitt sat for a joint interview with Gov. Burgum, conducted by local talk radio host Scott Hennen. Hennen normally takes listener calls during his show, but documents obtained by E&E News show that EPA spokesperson Wilcox asked him not to during the Pruitt interview, and Hennen acquiesced.

    EPA terminated funding for a nonprofit newspaper after it reported that Trump's budget cuts would hurt the Chesapeake Bay. The Bay Journal, a nonprofit newspaper that covers environmental issues in the Chesapeake Bay region and reaches approximately 100,000 readers, has been partially funded by the EPA since 1991. Last June, the paper reported that Trump's proposed budget would slash funding for Chesapeake Bay programs and harm restoration efforts. In August, the EPA abruptly canceled a previously approved $325,000 grant to the paper due to a “shift in priorities." The Bay Journal requested records pertaining to the termination, which EPA failed to produce, so the paper sued. Under pressure from Maryland's Democratic senators, the EPA restored the Bay Journal’s funding in March.  

    EPA attacked NY Times reporters in press release over pesticide story. On August 18, The New York Times published a story detailing how the EPA disregarded the advice of agency scientists by refusing to ban a harmful pesticide after Pruitt met with farming industry executives and told them he was listening to their pleas. Three days later, the EPA issued a press release attacking the story and accusing the reporters, Eric Lipton and Roni Caryn Rabin, of reporting "false facts" and omitting "inconvenient facts." Though the EPA did not dispute any of the story’s specific factual claims, the press release also stated that "the New York Times never lets the truth get in the way of a good story."

    EPA attacked AP reporter in press release over toxic-site story. On September 2, The Associated Press published a story on toxic sites flooding in the wake of Hurricane Harvey, which Washington Post media critic Eric Wemple later declared to be "factually sound." But the EPA issued a press release criticizing the story and attacking the credibility of the AP and Michael Biesecker, one of the reporters who wrote it. "Unfortunately, the Associated Press’ Michael Biesecker has a history of not letting the facts get in the way of his story," the agency’s release read. The press release also included a statement from EPA spokesperson Liz Bowman that accused the AP of attempting to “mislead Americans” by “cherry-picking facts.” To bolster its attack on Biesecker and the AP, the release cited a Breitbart News article. 

    EPA dropped AP reporter from its email list and criticized him for not opening positive emails about Pruitt. The EPA had been unhappy with AP reporter Biesecker even before he published his story about toxic site flooding after Harvey. When The Washington Post's Wemple asked the EPA about its ongoing conflict with Biesecker, an agency official said that the EPA had removed Biesecker from its master email list, explaining, “We don’t think he’s a trustworthy reporter.” An EPA official also told the Post that the agency monitored which journalists opened its emailed press releases: “We are able to see who opens our emails,” the official said. “Michael [Biesecker] very rarely opens a positive story about [EPA Administrator] Scott Pruitt. He only opens stories where he tries to create problems.”

    EPA warned employees against leaking to the press. The EPA required employees to attend training sessions that warned them of the dangers of leaking sensitive information to the media, The Associated Press reported. During the mandatory training, employees were given a fact sheet that detailed how leaks have harmed America in the past and warned, "Enemies of the United States are relentless in their pursuit of information which they can exploit to harm US interests."

    EPA spokesperson misled NY Times reporter. In a talk at Yale, New York Times climate reporter Lisa Friedman recounted an instance in October when an EPA spokesperson gave her inaccurate information. Per the Yale Daily News, Friedman "said a spokesman for the EPA disputed the claim that EPA Administrator Scott Pruitt planned to announce the decision [to roll back the Clean Power Plan] in Kentucky with Senate Majority Leader Mitch McConnell, R-Ky. The spokesman told her that 'it was not accurate' to say that Pruitt was going to make such an announcement.” Friedman then told the audience, “Except for it was absolutely accurate, and Fox News was invited.” Friedman also said, “Covering the EPA is like covering the CIA. It is so secretive. It is so difficult even to get basic information.”

    EPA accused NY Times reporter of being “biased” and “writing elitist click bait.” When Times reporter Lipton sent detailed questions to the EPA about the agency loosening regulations on toxic chemicals, EPA spokesperson Bowman refused to answer his queries. Instead, she sent a caustic comment by email: “No matter how much information we give you, you would never write a fair piece. The only thing inappropriate and biased is your continued fixation on writing elitist click bait trying to attack qualified professionals committed to serving their country.” Lipton quoted her comment in his article.

    EPA refused to confirm basic facts to NY Times reporter, then accused him of stealing from other news outlets. The Washington Post's Wemple reported further details on Lipton's back-and-forth with the EPA about his story on toxic chemical regulations. Lipton asked EPA spokesperson Bowman to confirm reports that Michael Dourson, Trump's nominee to head the Office of Chemical Safety and Pollution Prevention, began working at the EPA before being confirmed by the Senate. Bowman referred Lipton to stories published by USA Today and E&E News, which Lipton took as confirmation. Then EPA spokesperson Wilcox jumped into email chain, interjecting, “If you want to steal work from other outlets and pretend like it’s your own reporting that is your decision.” After Lipton explained to both spokespersons that basic fact-checking is critical to avoiding “Fake News,” Wilcox, ccing USA Today’s and E&E News’ reporters, replied to Lipton, “Adding the two outlets who you want to steal their work from to this email.”

    EPA had police remove reporter from Pruitt event in Iowa. Ethan Stoetzer, a journalist with InsideSources Iowa, never received a response after trying repeatedly to contact the EPA to RSVP for a December 1 event where Pruitt would be speaking at a cattle company headquarters in Iowa. The event was invite-only, but media were permitted to attend. According to his reporting, Stoetzer showed up to the event site and was initially allowed to enter the press booth. But then he “was approached by a Story County Sheriff’s Deputy, as well as several staff members of both the EPA and Couser Cattle Company, who did not give their names when asked, and was told that he had to leave the premises.” He reported that other members of the media who had not RSVP’d were allowed to remain at the event. EPA spokesperson Wilcox did not reply to repeated questions about why Stoetzer was forced off the premises.

    EPA hired Republican opposition-research firm to conduct "war room"-style media monitoring. The EPA awarded a no-bid contract worth $120,000 to an opposition-research firm, Definers Corp, that not only has deep connections to the Republican establishment, but is also tied to a research group that had been “looking for information that could undermine employees who had criticized the E.P.A.,” as The New York Times reported. Under the contract, Definers would provide the EPA with “‘war room’-style media monitoring, analysis, and advice," Mother Jones reported. The controversial contract was rescinded after media reports led to political outcry.

    EPA misled press about Pruitt's travel, then stonewalled. After journalists reported in February 2018 on Pruitt’s exorbitant travel expenses, EPA Node Menu spokesperson Wilcox initially told Politico that Pruitt had received a blanket waiver to travel first or business class. But a spokesperson for the General Services Administration, which oversees rules about officials' travel, told Politico that it does not issue blanket waivers. Wilcox then changed his story and said that Pruitt submits a request for a waiver for each trip. Refusing to answer further questions about Pruitt’s travel, Wilcox directed reporters to use FOIA to request additional information, "a process that can take months or years," Politico noted.

    EPA to reporters: You'll have to wait a year for responses to your FOIA requests. The EPA has been slow in responding to FOIA requests about Pruitt's office from media organizations and other groups, according to an analysis by the Project on Government Oversight. The agency had closed only about 17 percent of records requests related to Pruitt’s activities as of February, Politico reported. This aligns with the anecdotal stories of journalists who, when not ignored by the EPA, were informed that it would take a year to receive responses to their records requests. CNBC reported in February on a lawsuit filed against EPA alleging the agency "has systematically refused to document 'essential activities' under Pruitt, and higher-ups are creating a culture in which career employees are discouraged from creating written records."

    EPA tried to prevent news outlets from covering Pruitt’s announcement of vehicle efficiency rollbacks. After granting Fox News permission to cover Pruitt’s announcement that the agency would be revising Obama-era vehicle emissions and mileage standards, EPA officials tried to stop other television networks from reporting on the event. As CNN reported on April 3, “EPA had attempted to allow television camera access to Fox News without informing the other four networks: CNN, ABC, NBC and CBS. Fox alerted the networks and a pool was established allowing networks equal access to the event.” EPA public affairs officials also made little effort to inform other journalists about the event. According to CNN, “There were several journalists [at the event], including from The New York Times, Bloomberg and ABC News, according to one reporter in attendance, who added that it sounded like many of the reporters were notified of the event individually just before it took place and ran over. EPA did not send a wide notice of the event to the agency press list.”

    Pruitt has used multiple email addresses, which could hamper fulfillment of FOIA requests by media outlets and others. After learning that Pruitt uses three secret EPA email addresses in addition to his official email address, Sens. Jeff Merkley (D-OR) and Tom Carper (D-DE) asked the EPA’s inspector general on April 10 to investigate if Pruitt “may be withholding information from the public in violation of valid FOIA requests.” On May 2, the inspector general said his office plans to open an investigation into whether the EPA is violating the Federal Records Act.

    EPA press office engaged in “questionable activities” that may have violated federal rules, Sierra Club alleged in a lawsuit. Via a Twitter thread posted on April 20, Sierra Club attorney Elena Saxonhouse announced that her group had sued the EPA for failing to provide public records related to the activities of the agency’s Office of Public Affairs. Saxonhouse alleged that the office had engaged in a number of “questionable activities,” which included “creating a right-wing media echo chamber for Pruitt,” “contracting with a firm whose stated goal is to take down Democrats,” and reportedly working to secretly place anti-Paris climate accord op-eds in newspapers, among other things. Sierra Club requested the records to determine if these actions violated rules barring the use of agency money for "self-aggrandizement," "purely partisan" communications, and "covert propaganda." The EPA was recently forced to turn over more than 24,000 pages of documents to the Sierra Club after losing a previous FOIA lawsuit to the organization.

    Pruitt aides have slowed FOIA releases so they can increase vetting of records requests related to his actions. “Top aides to Scott Pruitt at the Environmental Protection Agency are screening public records requests related to the embattled administrator, slowing the flow of information released under the Freedom of Information Act — at times beyond what the law allows,” Politico reported on May 6. Based on internal emails obtained by the outlet, the EPA’s political appointees also reprimanded career officials who released public records without letting Pruitt’s aides screen them first. Although other administrations have also requested that political aides be allowed to screen certain releases before they are made public, a FOIA expert quoted by Politico said, “This does look like the most burdensome review process that I've seen documented."

    EPA blocked AP, CNN, E&E News, and Politico from attending a summit on water contaminants and had an AP reporter physically removed from the building. “The Environmental Protection Agency temporarily barred journalists and the public from a national summit Tuesday addressing toxic chemicals contamination in drinking water, a week after top agency officials' effort to delay publication of a study on those chemicals came to light,” Politico reported on May 22. When an AP reporter asked to speak with public affairs personnel to learn why the outlet was barred from the event, “the security guards grabbed the reporter by the shoulders and shoved her forcibly out of the EPA building,” AP reported. Although the EPA relented after news of the incident spread and allowed the press to cover the second half of the event on May 22, the agency still blocked reporters from covering the subsequent day of the summit on May 23.

  • A timeline of scandals and ethical shortfalls at Scott Pruitt's EPA

    Journalists have uncovered a long list of controversies during Pruitt's time in office

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER & EVLONDO COOPER

    This post was updated on 4/24/18 to incorporate additional news reports.

    The Trump presidency has been called the most unethical in modern history, with its scandals continuously dominating the news cycle. And the questionable ethical behavior extends far beyond the White House to cabinet members and the departments and agencies they oversee, including the Environmental Protection Agency.

    Journalists covering the EPA have unearthed a litany of scandals, conflicts of interest, extravagant expenditures, and ethically dubious actions involving administrator Scott Pruitt and other politically appointed officials. Here is an overview of the reporting on ethical scandals at Pruitt’s EPA, starting a week after he was sworn in and continuing up to the present:

    February 24, 2017, KOKH: Pruitt lied to senators about his use of a private email account. An investigation by Oklahoma City Fox affiliate KOKH revealed that Pruitt lied during his Senate confirmation hearing when he said he did not use a private email account to conduct official business while he was attorney general of Oklahoma, a finding later confirmed by the office of the attorney general. The Oklahoma Bar Association subsequently opened an investigation into the matter, which could lead to Pruitt being disbarred in the state of Oklahoma.

    May 17, 2017, ThinkProgress: An EPA appointee appeared to violate Trump's ethics order on lobbyists. Sens. Sheldon Whitehouse (D-RI) and Jeff Merkley (D-OR) sent a letter to Pruitt on May 16 noting that EPA appointee Elizabeth “Tate” Bennett had lobbied both the Senate and the House on EPA regulations as recently as 2016 -- an apparent violation of Trump’s ethics executive order barring former lobbyists from participating in any government matter related to their past lobbying within two years of their appointment.

    June 16, 2017, Bloomberg: Pruitt met with oil executives at Trump’s D.C. hotel, then backed away from a regulation on oil companies. On March 22, Pruitt met with oil executives who sit on the American Petroleum Institute’s board of directors, and less than three weeks later, the EPA announced that it was reconsidering a regulation requiring oil and gas companies to control methane leaks. The meeting took place at the Trump hotel in Washington, D.C., which Time has called a “dealmaker’s paradise” for “lobbyists and insiders.”

    August 28, 2017, E&E News: Pruitt gave a Superfund job to a failed banker whose bank had given loans to Pruitt. In May, Pruitt appointed Albert “Kell” Kelly to head a task force on the EPA’s Superfund program, even though Kelly had been fined $125,000 by federal banking regulators and banned for life from banking activity because of misdeeds committed when he was CEO of Oklahoma-based SpiritBank. Kelly had no previous experience working on environmental issues and, as ThinkProgress reported in February 2018, he had a financial stake in Phillips 66, an oil company that the EPA had deemed responsible for contaminating areas in Louisiana and Oregon. In previous years, Kelly’s bank had given a loan to Pruitt to purchase a share in a minor league baseball team and provided acquisition financing when the team was sold. The bank had also provided three mortgage loans to Pruitt and his wife, as The Intercept reported in December.

    September 20, 2017, Wash. Post: Pruitt's security team drew staff away from criminal investigations. Pruitt’s 24/7 security detail -- the first-ever round-the-clock protection detail for an EPA administrator -- required triple the manpower of his predecessors' security teams and pulled in special agents who would have otherwise spend their time investigating environmental crimes.

    September 26, 2017, Wash. Post: Pruitt spent about $43,000 on a private soundproof booth, violating federal spending law. The Post reported on September 26 that the EPA spent nearly $25,000 to construct a secure, soundproof communications booth in Pruitt’s office, even though there was another such booth on a different floor at EPA headquarters. No previous EPA administrators had such a setup, the Post reported. On March 14, the Post reported that the EPA also spent more than $18,000 on prep work required before the private phone booth could be installed, which put its total cost “closer to $43,000.” On April 16, a Government Accountability Office report found that Pruitt’s use of agency funds for the booth violated federal rules. Agency heads are required to notify Congress in advance when office improvement expenditures exceed $5,000. Two days later, Mick Mulvaney, director of the White House Office of Management and Budget, told lawmakers that his office is investigating Pruitt’s spending on the booth.

    September 27, 2017, Wash. Post: Pruitt spent $58,000 on charter and military flights. Pruitt took at least four noncommerical and military flights that together cost taxpayers more than $58,000. The most expensive of these was a $36,000 flight on a military jet from Ohio, where Pruitt had joined Trump at an event promoting an infrastructure plan, to New York, where Pruitt then set off on a trip to Italy.

    October 24, 2017, CNN: Pruitt met with a mining CEO, then immediately started clearing the way for his proposed mine. In May, Pruitt sat down with the CEO of Pebble Limited Partnership, the company seeking to build the controversial Pebble Mine in southwest Alaska. Just hours after that meeting, he directed the EPA to withdraw an Obama-era proposal to protect the ecologically rich area from certain mining activities. (In January 2018, Pruitt reversed his decision without explanation.)

    December 12, 2017, Wash. Examiner: Pruitt made a costly trip to Morocco to promote natural gas. In December, Pruitt flew to Morocco to promote natural gas exports during talks with Moroccan officials, as first reported by The Washington Examiner. E&E reported that the trip cost nearly $40,000, according to an EPA employee. The Washington Post reported, “The purpose of the trip sparked questions from environmental groups, Democratic lawmakers and some industry experts, who noted that the EPA plays no formal role in overseeing natural gas exports. Such activities are overseen primarily by the Energy Department and Federal Energy Regulatory Commission.”

    December 15, 2017, Mother Jones/NY Times: The EPA hired a GOP opposition research firm whose VP had investigated EPA employees. Mother Jones reported that the EPA awarded a $120,000 contract to Definers Corp., a Republican PR firm specializing in opposition research and finding damaging information on individuals, to do what the firm describes as "war room"-style media monitoring. According to The New York Times, Definers Vice President Allan Blutstein had submitted at least 40 Freedom of Information Act requests to the EPA targeting employees that he deemed “resistance" figures critical of Pruitt or the Trump administration. After the contract was exposed, the EPA canceled it.

    February 11, 2018, Wash. Post: Pruitt spent $90,000 on first-class flights and other travel in a single week. During a stretch in early June, Pruitt racked up at least $90,000 in taxpayer-funded travel costs, including first-class, business-class, and military flights. The figure did not include the cost of Pruitt’s round-the-clock security detail accompanying him on those trips. One first-class flight was for an overnight trip to New York, where Pruitt made two media appearances to praise Trump’s decision to withdraw from the Paris agreement. According to the Post, “[EPA] records show that wherever Pruitt’s schedule takes him, he often flies first or business class, citing unspecified security concerns.” The Associated Press later reported that, for travel where Pruitt had to foot the bill himself, the EPA head flew coach, according to an EPA official with direct knowledge of Pruitt’s security spending. The chairman of the House Oversight and Government Reform Committee, Trey Gowdy (R-SC), demanded documentation and explanation for Pruitt’s first- and business-class work travel, but Pruitt missed the chairman’s March 6 deadline to turn over documents. As of April 11, the EPA still hadn’t provided all requested documents, so Gowdy sent Pruitt another letter demanding the information. Later reporting by The Associated Press found that Pruitt flew coach when taxpayers were not footing the bill.

    February 13, 2018, CBS News: Pruitt flew luxury business class on a foreign airline. Pruitt broke with government rules requiring employees to fly on U.S. carriers. He got a waiver to return home from Milan, Italy, in June on Emirates Airline in what CBS described as “one of the world’s most luxurious business class cabins.”

    February 15, 2018, NY Times: Pruitt met with trucking executives, then preserved a loophole to benefit their company. In May, Pruitt met with executives from Fitzgerald Glider Kits, a company that sells big-rig trucks with retrofitted diesel engines. They were seeking to preserve a loophole that exempted Fitzgerald’s trucks from emission rules. Pruitt announced in November that he would provide the exemption, citing a Fitzgerald-funded Tennessee Tech study that found the company’s trucks emitted no more pollution than trucks with modern emissions systems. But just days after Pruitt made his announcement, EPA staffers published findings that Fitzgerald trucks emit 43 to 55 times as much air pollution as new trucks. And after The New York Times reported on the story, Tennessee Tech's president disavowed the Fitzgerald-funded study and asked the EPA to disregard it. The EPA responded by claiming to the Times that it "did not rely upon the study," even though Pruitt had cited it in making his announcement about the exemption. In April, four Republican senators and 10 Republican House members sent Pruitt a letter asking him to close the loophole.

    February 26, 2018, Politico: The EPA has been hit with a record number of anti-secrecy lawsuits. A Politico analysis found that the EPA has “experienced a huge surge in open records lawsuits since President Donald Trump took office” and that 2017 was “the busiest calendar year by far for open-records cases brought against EPA, according to data stretching back to 1992.” A separate analysis by the Project on Government Oversight found that the EPA has been especially slow in resolving Freedom of Information Act requests.

    March 5, 2018, E&E News/AP: An EPA public affairs official was given the OK to do outside media consulting. John Konkus, a top political aide to Pruitt who works in the EPA's public affairs office, was granted permission to work as a media consultant outside of his agency work. In August, when the arrangement was approved, Konkus had “two likely clients” for his outside work and anticipated adding more in the next six months. The EPA has not disclosed who those clients were. Konkus, a former Trump campaign aide, had been put in charge of hundreds of millions of dollars in grants that the EPA distributes annually -- an "unusual" arrangement, as The Washington Post reported in September. According to the Post, "Konkus has told staff that he is on the lookout for 'the double C-word' — climate change — and repeatedly has instructed grant officers to eliminate references to the subject in solicitations."

    March 6, 2018, Wash. Post: EPA awarded a bug-sweeping contract to a business associate of Pruitt’s head of security. The head of Pruitt’s security detail, Pasquale “Nino” Perrotta, advised EPA officials to hire his business associate for a contract to conduct a sweep of Pruitt’s office for concealed listening devices, a source told The Washington Post. Perrotta’s move prompted Sens. Tom Carper (D-DE) and Sheldon Whitehouse (D-RI) to ask the EPA for documentation that Perrotta obeyed federal conflict-of-interest rules.

    March 8, 2018, AP: Almost half of EPA political appointees have strong industry ties. An analysis conducted by The Associated Press found that “nearly half of the political appointees hired at the Environmental Protection Agency under Trump have strong industry ties. Of 59 EPA hires tracked by the AP over the last year, about a third worked as registered lobbyists or lawyers for chemical manufacturers, fossil fuel producers and other corporate clients that raise the very type of revolving-door conflicts of interests that Trump promised voters he would eliminate. Most of those officials have signed ethics agreements saying they would not participate in actions involving their former clients while working at the EPA. At least three have gotten waivers allowing them to do just that.”

    March 8, 2018, The New Republic: Pruitt appointed the vice president of a polluting company to the EPA’s environmental justice advisory council. On March 7, Pruitt announced the addition of eight new members to the agency’s National Environmental Justice Advisory Council, one of whom was Michael Tilchin, a vice president of CH2M Hill, a big engineering firm. The New Republic reported that since February 2017, CH2M Hill’s work at the Hanford Site, a decommissioned nuclear weapons production facility in Washington state, “has sparked at least three accidental releases of plutonium dust, which emits alpha radiation—'the worst kind of radiation to get inside your body,’ according to KING-TV, the Seattle-based news station that’s been investigating the incidents.” Dozens of workers at the site have tested positive for internal plutonium contamination in the wake of the releases.

    March 28, 2018, Politico: EPA signs research agreement with firm tied to GOP megadonor Sheldon Adelson. In March of 2017, Pruitt met with executives from Water-Gen, a technology firm based in Israel, at the behest of GOP megadonor Sheldon Adelson, and Pruitt had a second meeting with a Water-Gen executive in May. In January of this year, the EPA agreed to study Water-Gen's technology, an “atmospheric water generator” that the company claims can pull drinkable water out of the air and thereby provide clean water in remote areas with poor infrastructure. The meeting came to light after activists sued the EPA and forced the agency to produce Pruitt’s calendar. Important details about the arrangement, including Adelson’s relationship with the company, are still unknown.

    March 28, 2018, HuffPost: EPA gave employees talking points based on Pruitt’s lukewarm climate denial. Staffers at the EPA received an email on March 27 from the Office of Public Affairs with a list of eight approved talking points about climate change, echoing lines that Pruitt likes to use when discussing the topic. Point No. 5 is one the administrator has repeated often: "Human activity impacts our changing climate in some manner. The ability to measure with precision the degree and extent of that impact, and what to do about it, are subject to continuing debate and dialogue."

    March 29, 2018, ABC News/Bloomberg: Pruitt paid below-market rent for a condo co-owned by the wife of an energy lobbyist. For the first half of 2017, Pruitt lived at a prime Capitol Hill address in a condo co-owned by Vicki Hart, wife of energy lobbyist J. Steven Hart. ABC News reported that, instead of contracting with a real estate broker, Pruitt worked directly with Steven Hart to arrange the $50-a-night rental agreement, with rent having to be paid only for the nights Pruitt stayed in the unit. ABC also reported that Pruitt's daughter used a second room in the condo from May to August, in apparent violation of the lease agreement. The EPA reimbursed the condo association $2,460 after Pruitt’s security team kicked in the door, mistakenly believing his safety was in jeopardy. While Pruitt was living in the condo, and paying well below market rate, the EPA gave its approval for expansion of the Alberta Clipper oil pipeline, directly benefiting Enbridge Inc., a client of Hart’s lobbying firm, according to The New York Times. Also, Steven Hart “was personally representing a natural gas company, an airline giant, and a major manufacturer that had business before the agency at the time he was also renting out a room to Pruitt,” according to The Daily Beast, and the Harts have donated to Pruitt's political campaigns since 2010. After the condo story broke, EPA’s top ethics watchdog said that he didn’t have all the information he needed when he initially determined that Pruitt’s rental arrangement did not violate federal rules, and the federal government’s top ethics official sent a letter to the EPA expressing concern over Pruitt’s living arrangements, travel, and reports that Pruitt retaliated against officials questioning his spending. And on April 21, The Hill reported that Pruitt met with Steven Hart last year on behalf a client, an executive linked to Smithfield Foods, according to a newly filed disclosure from Hart's firm. Hart and Smithfield contend that the meeting was about philanthropy and did not constitute lobbying, but the disclosure still appears to contradict Hart’s earlier statement that he had not lobbied the EPA during 2017 and 2018 as well as Pruitt’s earlier claim that “Hart has no clients that have business before this agency.”

    March 29, 2018, The Intercept: Nominee to head Superfund program is lawyer with long record of defending polluting companies. Pruitt has repeatedly claimed that he wants to prioritize the EPA Superfund program, which cleans up sites contaminated by industry. But Trump’s nominee to oversee the Superfund program, Peter Wright, seems unlikely to help the cause. As The Intercept reported, "For the last quarter-century, he has defended companies responsible for some of the biggest of these industrial disasters, including Dow Chemical, where he has worked for more than 18 years, and Monsanto, where he worked for seven years before that." Nonetheless, Pruitt enthusiastically endorsed Wright's nomination. 

    March 30, 2018, CNN: Taxpayers paid for Pruitt’s 24/7 security detail during his personal trips to Disneyland and the Rose Bowl. Pruitt’s security team accompanied him on trips home to Oklahoma as well as on a family vacation to Disneyland and the Rose Bowl, according to a letter that Sen. Sheldon Whitehouse (D-RI) sent to the EPA’s Office of Inspector General and shared with CNN.

    April 2, 2018, Wash. Post: EPA staff looked into the possibility of leasing a private jet for Pruitt’s travel. Pruitt’s aides contacted NetJets, a company that leases private planes, about "leasing a private jet on a month-to-month basis" to accommodate Pruitt’s travel needs. After receiving NetJets’ quote of about $100,000 a month, senior officials objected and the plan was abandoned.

    April 3, 2018, The Atlantic: The White House told Pruitt he could not give two of his closest aides a pay raise, but he used a loophole to do it anyway. In March, Pruitt sought permission from the White House’s Presidential Personnel Office for substantial pay increases for two of his closest aides, Sarah Greenwalt and Millan Hupp. The White House said no. Pruitt then exploited a loophole in the Safe Drinking Water Act to increase Greenwalt’s salary from $107,435 to $164,200 and Hupp’s salary from $86,460 to $114,590.

    April 3, 2018, Wash. Post: Pruitt may have violated ethics rules by having his aide research housing arrangements for his family. Millan Hupp, whose salary Pruitt boosted by 33 percent against the White House’s wishes, did considerable legwork to help Pruitt and his wife find a home last summer. This may have been an ethics violation, as federal officials are barred from having their staff do personal tasks for them, according to ethics experts. 

    April 3, 2018, Wash. Post: Pruitt abused a little-known loophole in the Safe Drinking Water Act to hire loyalists and ex-lobbyists. In 1977, Congress passed an amendment to the Safe Drinking Water Act allowing the EPA to hire expert personnel without Senate or White House approval. The section was added to ensure the agency could hire the staff it needed to protect public health, but Pruitt broke from tradition and used the provision to “bring in former lobbyists along with young spokesmen and schedulers,” according to The Washington Post. Pruitt’s controversial hires included loyalists from his home state of Oklahoma, former industry lobbyists such as Nancy Beck, and James Hewitt, the son of radio host and MSNBC personality Hugh Hewitt -- one of Pruitt's most ardent public defenders. The Post reported that "ethics experts say hiring lobbyists through the provision breaks with some of Trump’s ethics rules."

    April 5, 2018, CBS News: Pruitt asked to use vehicle siren during non-emergency, reassigned staffer who objected. Several weeks after taking his position as head of the EPA, Pruitt was stuck in D.C. traffic and asked to use his vehicle's lights and sirens to get to an official appointment more quickly, sources told CBS News. According to CBS, “The lead agent in charge of his security detail advised him that sirens were to be used only in emergencies. Less than two weeks later that agent was removed from Pruitt's detail, reassigned to a new job within the EPA.”

    April 5, 2018, ABC News: EPA improperly paid for repair to Pruitt's condo door, congresswoman says. Rep. Betty McCollum (D-MN), who sits on the subcommittee that oversees the EPA’s budget, took issue with the EPA using agency funds to repair a door in Pruitt’s condo after members of his security detail broke it down when they believed a napping Pruitt was unresponsive. “I know that Congress appropriates money for the EPA to protect human health and the environment – not for repairs to the administrator's residence,” McCollum wrote in a letter to the EPA.

    April 5, 2018, NY Times: Pruitt reassigned and demoted EPA officials who questioned his spending. Four career EPA employees and one Trump administration political appointee were demoted or reassigned after they confronted Pruitt and expressed concerns over his excessive spending on furniture, travel, and his security detail.

    April 5, 2018, Salon: Pruitt was involved in a questionable real estate deal while serving as Oklahoma attorney general. Documents obtained by the nonprofit watchdog group the Center for Media and Democracy revealed that in 2011, Pruitt, then-attorney general of Oklahoma, and his wife flipped a Tulsa home for a $70,000 profit after buying it just days before a court ruled that it had been fraudulently transferred. Kevin Hern, a major campaign donor to Pruitt, bought the house through a dummy corporation. According to Salon, “Evidence suggests that Pruitt planned the quick turnaround on the property in advance.”

    April 5 and 6, 2018, Politico/Politico: Pruitt was late paying his rent and “overstayed his welcome” at the lobbyist-linked condo. Pruitt was sometimes slow in paying rent to his lobbyist landlords. He also stayed in the condo longer than initially agreed. The original $50-a-night rental agreement was supposed to be for just six weeks, but Pruitt ended up using the condo for about six months. Politico reported, “The couple, Vicki and Steve Hart, became so frustrated by their lingering tenant that they eventually pushed him out and changed their locks.”

    April 6 and 9, 2018, Wash. Post/The Atlantic: Doubts cast on Pruitt’s claim that he did not approve controversial pay raises. During an April 4 interview with Fox News correspondent Ed Henry, Pruitt claimed that he did not approve controversial pay raises for his aides Greenwalt and Hupp and had learned about the raises only when the media first reported on them. But on April 6, the Post reported that two EPA officials and a White House official “told The Post that the administrator instructed staff to award substantial pay boosts to both women.” Additionally, administration officials told The Atlantic that an email exchange between Greenwalt and EPA human resources “suggests Environmental Protection Agency Administrator Scott Pruitt personally signed off on a controversial pay raise.” The day after The Atlantic’s article came out, EPA chief of staff Ryan Jackson took responsibility for the pay raises, issuing a statement reading, “Administrator Pruitt had zero knowledge of the amount of the raises, nor the process by which they transpired. These kind of personnel actions are handled by EPA's HR officials, Presidential Personnel Office and me.”

    April 10, 2018, Wash. Post/Politico: EPA staffers questioned the justification for Pruitt’s round-the-clock security detail, and one was then fired. Sens. Whitehouse and Carper sent a letter to the chairman of the Senate Environment and Public Works Committee calling for a congressional inquiry into Pruitt’s 24/7 security detail. In their letter, the senators cited several internal EPA documents that questioned the rationale for Pruitt’s detail, highlighting in particular a February 14 assessment by the EPA’s Office of Homeland Security that concluded that the justification for Pruitt’s security detail (emphasis in original) “DOES NOT employ sound analysis or articulate relevant ‘threat specific’ information appropriate to draw any resource or level of threat conclusions regarding the protection posture for the Administrator.” Politico reported that one of the EPA career officials who drafted the assessment, Mario Caraballo, was removed from his post on April 10. On the same day, The New York Times also reported that the EPA “has been examining posts on Twitter and other social media about Scott Pruitt, the agency’s administrator, to justify his extraordinary and costly security measures.” Marc Rotenberg, president of the Electronic Privacy Information Center, told the Times that the EPA may have violated federal law if the agency was aggressively monitoring Pruitt’s critics.

    April 10, 2018, HuffPost: As EPA head, Pruitt has met with dozens of his former campaign donors. An analysis conducted by the nonprofit MapLight found that Pruitt “has met with more than three dozen organizations that donated to his past campaigns and political committees in the last year,” HuffPost reported. “The donors include major oil and gas companies, electricity providers, coal producers, and conservative think tanks. At least 14 of the meetings were with organizations from Oklahoma, where Pruitt served as attorney general from 2011-16.”

    April 12, 2018, Politico Pro/Mother Jones: EPA staff were concerned about Pruitt’s misleading statements on emissions standards. Emails obtained by Greenpeace via the Freedom of Information Act showed that EPA experts were worried about Pruitt spreading “troubling” and “inaccurate” information in his justification for rolling back Obama-era auto emissions standards. Agency staffers pointed out multiple inaccuracies in Pruitt’s March 20 USA Today op-ed, including Pruitt’s claim that Corporate Average Fuel Economy (CAFE) standards “have pushed manufacturing and jobs to Mexico” -- a claim contradicted by the EPA’s own analysis and many other reports. To support his argument, Pruitt cited an analysis written by an author with no background in CAFE from the now-defunct National Center for Policy Analysis.

    April 12, 2018, NY Times: Lawmakers demand information about Pruitt's travel habits and luxury hotel stays. Five Democratic lawmakers sent Pruitt a letter seeking documents related to additional spending abuses after their staff members met with Pruitt’s dismissed former chief of staff, Kevin Chmielewski. According to the letter, Chmielewski revealed that Pruitt insisted on staying in luxury hotels priced above allowable limits and pressed for flights on airlines not listed on the government’s approved list so that he could earn more frequent flier miles. Chmielewski also told congressional investigators that Pruitt would direct staff to schedule trips for him to fly back home to Oklahoma and desired locations, telling them, “Find me something to do.”

    April 12, 2018, Wash. Post: Pruitt used four different email addresses at EPA. Pruitt has used four different email accounts during his time as EPA administrator, according to an agency official and a letter sent by Sens. Merkley and Carper to the EPA's inspector general. Pruitt’s use of multiple email accounts has prompted “concerns among agency lawyers that the EPA has not disclosed all the documents it would normally release to the public under federal records requests,” according to the Post. On April 17, the Post reported that Senate Environment and Public Works Committee Chairman Sen. John Barrasso (R-WY) will examine whether Pruitt is fully complying with public records requests.

    April 17, 2018, Wash. Post: Pruitt upgraded to larger vehicle with bulletproof seat covers. In June last year, Pruitt upgraded his official vehicle to a larger, more high-end Chevy Suburban equipped with bullet-resistant seat covers. Federal records show that the Suburban cost $10,200 to lease for the first year and that the lease included an extra $300 a month worth of additional upgrades.         

    April 18, 2018, NY Times: Pruitt faces multiple investigations into his ethics and use of taxpayer money. Pruitt is the subject of multiple investigations by the EPA’s inspector general, the Government Accountability Office, the Office of Management and Budget, and the House Oversight Committee, a Times guide to Pruitt’s investigations revealed. The newest investigation, examining Pruitt’s use of his security detail during personal trips to the Rose Bowl, Disneyland, and basketball games, “brings the number of investigations into Mr. Pruitt’s use of taxpayer money and possible ethics violations to 10,” the Times reported.

    April 19, 2018, Reuters: EPA spent $45,000 to fly aides to Australia in advance of a Pruitt trip that was later canceled. Pruitt sent two aides and three security agents on business-class flights to Australia last August, at a cost of about $45,000, to do advance work for a trip the administrator planned to take, EPA officials told Reuters. The trip was canceled when Pruitt decided to travel instead to Texas to deal with the aftermath of Hurricane Harvey. It has not been rescheduled.

    April 21, 2018, NY Times: Pruitt’s partners in ethically questionable behavior in Oklahoma now work for him at EPA. New York Times reporters examined Pruitt’s career in Oklahoma and identified multiple instances of excessive spending and ethics lapses, noting that “many of the pitfalls he has encountered in Washington have echoes in his past.” The article focused on Pruitt's purchase of a lobbyist-owned home in Oklahoma City when Pruitt was a state senator. According to real estate and other public records, Pruitt purchased the home “at a steep discount of about $100,000” from its prior price through a shell company formed with his business partner and law school friend, Kenneth Wagner. Pruitt did not disclose the house in his financial disclosure forms at the time, “a potential violation of the state’s ethics rules,” according to the Times. Years later, when he was the state's attorney general, Pruitt awarded more than $600,000 worth of state contracts to Wagner’s law firm from 2011 to 2017. Another business associate, Albert Kelly, led the bank that issued the mortgage for the home. After taking the reins at the EPA, Pruitt gave high-ranking positions within the agency to both Wagner and Kelly.

  • Scott Pruitt appeared on Fox more than twice as often as other major TV networks combined in his first year at EPA

    Fox News, meanwhile, largely ignored controversies about Pruitt’s extravagant travel

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    In his first year as the administrator of the Environmental Protection Agency, Scott Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as he did on the other major cable and broadcast networks combined. During the same period, Fox News devoted significantly less coverage to controversies about Pruitt’s costly travel than the other major cable news outlets, CNN and MSNBC.

    Pruitt’s preference for appearing on Fox News is part of a wider trend that extends across the Trump administration, with Fox News serving as the go-to network for administration officials. Fox News’ habit of ignoring unflattering news about Pruitt is also in line with the network’s tendency to ignore negative stories about President Donald Trump and his administration.

    In first year as EPA head, Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as on the other major networks combined

    Scott Pruitt appeared on Fox News 16 times in his first year at EPA. A previous Media Matters study examining Pruitt’s first six months after taking office on February 17, 2017, found that he appeared on Fox News twice as often as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined. He continued that trend in his second six months in office, making four more appearances on Fox and only one additional appearance on a non-Fox outlet, CBS. In total, during his first year, he appeared 16 times on Fox and only seven times on the other networks combined.

    Pruitt rarely faced tough questioning during his appearances on Fox, with the exception of two interviews by Chris Wallace on Fox News Sunday. During most of Pruitt's Fox appearances, he advocated for and defended the president’s decision to withdraw from the Paris agreement, though he also went on the network to defend his rollbacks of other Obama-era environmental protections.

    The Fox program he appeared on most often was Fox & Friends, a show that wields agenda-setting influence with the president. Here are all of Pruitt's Fox News appearances from his first year at the EPA:

    *The segment on Your World with Neil Cavuto on October 17 used footage from an interview Pruitt did earlier on the same day on the Fox Business Network program Cavuto: Coast to Coast.

    Pruitt made just seven appearances on the other major cable and broadcast TV networks combined. In his first year leading the EPA, Pruitt made only seven appearances total on ABC, CBS, NBC, CNN, and MSNBC. In the majority of these, he defended U.S. withdrawal from the Paris climate accord, as he did during his Fox appearances. In other cases, he broadly discussed his agenda and priorities and defended rollbacks of environmental regulations.

    Here are Pruitt’s appearances on the major broadcast TV networks, CNN, and MSNBC during his first year:  

    • Two on ABC’s This Week with George Stephanopoulos on March 26 and June 4.
    • One on CNN’s The Situation Room with Wolf Blitzer on February 28.
    • One on CNN's The Lead with Jake Tapper on June 1.
    • One on NBC’s Meet the Press on June 4.
    • One on MSNBC’s Morning Joe on June 6.
    • One on CBS Evening News on January 17.

    Fox News devoted significantly less coverage to Pruitt’s controversial use of taxpayer money than CNN and MSNBC

    On September 27, The Washington Post published an article about Pruitt taking “at least four noncommercial and military flights since mid-February, costing taxpayers more than $58,000.”

    The story received extensive mainstream media coverage, including on other cable news networks. During the week after the story broke, from September 27 to October 3, CNN and MSNBC aired 32 and 31 segments on the controversy, respectively, often mentioning other cabinet members' high travel expenses as well. But Fox News aired just seven segments about Pruitt’s costly charter and military flights. In one Fox segment, on the September 29 episode of Your World with Neil Cavuto, correspondent John Roberts stated, “Scott Pruitt took four, maybe five charter flights. Those were all approved by the EPA Office of Ethics, and he has come up with a full explanation for those. … It's my belief that the other departments, Interior, Treasury, EPA, whatever, are allowed to do those private flights, as long as they have pre-approval for that.”

    On February 11, 2018, The Washington Post again detailed Pruitt’s exorbitant spending in an article headlined “First-class travel distinguishes Scott Pruitt’s EPA tenure.” The Post reported that Pruitt racked up $90,000 in taxpayer-funded travel costs during one stretch in early June, and that figure did not include the additional travel costs for Pruitt’s round-the-clock security detail. CBS News reported two days later that Pruitt broke with a government policy that officials fly on U.S. airlines by traveling on the luxury Emirates airline on a return trip from Milan, Italy. The story gained further traction after the EPA changed its tune about whether Pruitt had a blanket waiver to travel first class and clarified what security threats justified Pruitt’s use of first-class travel.

    Yet in the week following the Post’s article, from February 11 to February 17, Fox News did not mention the renewed controversy over Pruitt's travel costs even once.* CNN and MSNBC, by contrast, aired four and eight segments on his travel, respectively.

    *Fox News did air two segments on the latest Pruitt travel controversy on the February 19 episode of Shepard Smith Reporting and the February 28 episode of Special Report with Bret Baier, but these segments were aired more than a week after the Post story and fell outside the one-year time frame of our study.  

    On business news networks, Pruitt appeared on Fox Business four times as often as on CNBC

    Pruitt’s preference for Fox extended to the Fox Business Network. On the cable business news channels, Pruitt again demonstrated a predilection for Fox, making eight appearances on Fox Business, while appearing only twice on competitor CNBC. Fox Business Network has exhibited strong pro-Trump leanings, as outlets including USA Today and Business Insider have reported.

    Here are Pruitt's appearances on Fox Business shows:

    Fox Business defended Pruitt by attacking a CNN report. After Pruitt gave numerous interviews to Fox Business, the network did Pruitt a favor. In October, it aggressively and baselessly attacked a CNN investigation into moves Pruitt made to help a proposed mine in Alaska right after meeting with the CEO of the mining company pushing the project. The network aired four segments in two days that criticized CNN's story and defended the mine. On all four segments, the hosts and interviewees did not dispute any of the specific facts reported by CNN, but they used highly charged language to try to discredit the story, calling CNN's investigation a "smear," a "hit piece," and "dishonest reporting." (In January, Pruitt reversed his decision and reinstated restrictions on the mine project. Fox News did not report on this reversal.)

    Pruitt gave numerous interviews to right-wing radio programs and a variety of print outlets

    Pruitt frequently appeared on radio shows hosted by climate change deniers like Brian Kilmeade and Michael Savage. Media Matters' previous study on Pruitt's first six months in office found that he made half a dozen appearances on popular right-wing talk radio programs hosted by people who deny climate science. He continued that pattern in his second six months, making appearances on programs including The Rush Limbaugh Show (where he was interviewed by guest host and climate denier Mark Steyn), The Hugh Hewitt Show, The Savage Nation, The Brian Kilmeade Show, The David Webb Show, and Breitbart News Daily.

    Pruitt's print and online interviews included some mainstream outlets. While Pruitt leaned heavily on right-wing outlets when doing TV and radio, he granted interviews to a wider variety of newspapers, magazines, wire services, and online publications. Some of those interviews were with conservative outlets, including National Review, The Daily Caller, and The Daily Signal. Some were with the business press, like The Wall Street Journal and Bloomberg. And some were with prominent mainstream outlets, including The Washington Post, TIME, USA Today, Reuters, and The New York Times podcast The Daily.  

    Still, overall, Pruitt heavily favors conservative media when trying to push out his talking points. As Mother Jones recently reported in an in-depth profile of Pruitt, the EPA under his direction "has mostly focused on spreading its message through the right-wing media, talking frequently to Fox News and conservative radio hosts while dismissing less favorable coverage as fake."

    Pruitt's preference for right-wing media is continuing into his second year at the EPA. In the 16 days since his one-year anniversary, he has given interviews to the Christian Broadcasting Network, The Daily Signal, and Fox News.

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis and iQ Media to find Scott Pruitt's on-air TV appearances from the date of his swearing in as EPA administrator on February 17, 2017, to February 17, 2018: “Pruitt,” “Pruett,” "EPA administrator," "E.P.A. administrator," "EPA chief," "E.P.A. chief," "EPA head," "E.P.A. head," "head of the EPA," "head of the E.P.A.," "head of the Environmental Protection Agency," "Environmental Protection Agency Administrator," or "Administrator of the Environmental Protection Agency." We did not count instances of networks airing Pruitt’s appearance at the White House’s June 2 press briefing.

    We also used the same terms to search cable news networks’ coverage of Pruitt’s travel controversies from September 27 to October 3 and from February 11, 2018, to February 17, 2018. We did not count instances of networks airing White House briefings that discussed these controversies.

  • Anti-abortion group Operation Rescue has become fully “red-pilled” by an 8chan conspiracy theory

    Blog ››› ››› SHARON KANN


    Sarah Wasko / Media Matters

    It was concerning enough when in January 2018, the anti-abortion group Operation Rescue encouraged followers to look into the allegations of an anonymous conspiracy theorist on the 8chan message board. Now, it appears that Operation Rescue, with its history of violent rhetoric and harassment, has become fully converted and is seeking to cultivate anti-abortion followers into believers in a far-right conspiracy theory.

    Headed by longtime extremists Troy Newman and Cheryl Sullenger -- the latter has served time for conspiring to bomb an abortion clinic -- Operation Rescue has been described as an organization dedicated to “shut[ting] down abortion clinics by systematically harassing their employees into quitting.” Operation Rescue initially signaled that they’d been “red-pilled” -- a term popularized by the “alt-right” to refer to an ideological conversion to “seeing the world as it really is” -- in a January 7 press release, in which the group signal-boosted a series of posts from a far-right community on 8chan.

    8chan is a message board system -- similar to 4chan and Reddit -- that enables users to engage in discussions anonymously. This has made such communities hotbeds of racist commentary, misogyny, and politically motivated harassment campaigns, in addition to serving as fertile ground for those in the so-called “alt-right” or white nationalist movement. As Mother Jones’ Mariah Blake explained, “men’s rights forums on sites like 4chan and Reddit are awash in misogyny and anti-feminist vitriol” -- a trend that has turned such sites into what Vox’s Aja Romano called a “gateway drug” that leads people into the “alt-right.” 

    In the January 7 release, Operation Rescue focused on an 8chan conspiracy theory called “The Storm” in which a user who refers to himself as “Q” claims to be a “high-level government insider” secretly sharing clues to “inform the public about POTUS’s master plan to stage a countercoup against members of the deep state.” The scope of the conspiracy theory has expanded to encompass all types of events, ranging from a fire at Trump Tower to a train accident involving Republican members of Congress. Most recently, followers of The Storm have joined a campaign calling for the release of a four-page classified memo drafted by House intelligence committee Republicans that allegedly shows illicit behavior by the FBI and Justice Department during the early phases of investigating connections between Trump associates and Russia -- a campaign organized around the Twitter hashtag #ReleaseTheMemo. According to The Daily Beast, right-wing figures as well as online message board communities “have since turned the hashtag into a rallying cry, imploring fans to tweet the hashtag.” On February 2, the President Donald Trump authorized the release of the memo, despite explicit warnings from the FBI about the veracity of its contents.

    In the January 7 press release, Operation Rescue acknowledged that "Q" is a conspiracy theorist -- or at least inspires conspiracy theories. Since then, the social media activity of the group and its leadership indicates that they’ve gone full Sean Hannity. Between January 7 and February 12, both Sullenger’s Twitter account and the official Operation Rescue account have increased their engagements with accounts promoting #ReleaseTheMemo and related hashtags (#Qanon, #TheGreatAwakening, #FollowTheWhiteRabbit). In the past month alone, Sullenger’s changed her account handle to “CherylS sez #ReleaseTheMemo” and followed a number of right-wing media personalities’ accounts, including Alex Jones, Jerome Corsi, Paul Joseph Watson, Mike Cernovich, Sean Hannity, Tucker Carlson, Mark Levin, and Sara Carter.

    Since January 2018, Sullenger and Operation Rescue’s social media accounts have demonstrated a precipitous slide into full-embrace of The Storm and #ReleaseTheMemo:

    Cheryl Sullenger

    • January 10 -- Sullenger tweeted a National Review article and included the hashtag #Qanon.

    • January 16 & 17 -- Operation Rescue sent a press release, calling on followers to participate in the “Mother of All Tweet Storms.” According to the release, followers of The Storm were “asked to create memes that express truths that have been misreported or ignored by the Main Stream Media (MSM) and call them out for their dishonest reporting.” Operation Rescue characterized the event as “a tweet war of Biblical proportions with folks joined together in a concerted effort to break through to the masses with the truth about governmental corruption, human trafficking, and even Planned Parenthood.” The Operation Rescue Twitter account then spent the better part of January 17 tweeting a variety of memes attacking Planned Parenthood and promoting hashtags related to The Storm.

    • January 22 -- Sullenger tweeted #ReleaseTheMemo and included a screenshot from Fox News’ Hannity, in which host Sean Hannity was talking about it. Hannity has been an active promoter of so-called “deep state” conspiracy theories.

    • January 24 -- Sullenger reacted to news that Planned Parenthood President Cecile Richards is leaving the organization sometime in 2018, by tweeting multiple memes of Richards depicted in prison with the hashtag #ReleaseTheMemo. The official Operation Rescue account also tweeted a press release about Richards’ departure using the hashtags #ReleaseTheMemo and #FollowtheWhiteRabbit. Sullenger also tweeted a link to a YouTube video about #Qanon, calling it, “Must watch!” In addition to Sullenger’s Twitter activity, the Operation Rescue account also liked a tweet about #ReleaseTheMemo.

    • January 27 -- Sullenger retweeted a Jerome Corsi tweet about #ReleaseTheMemo, featuring a story from far-right blog The Gateway Pundit about Hannity and the memo. Sullenger additionally tweeted an explainer video about The Storm, writing, “#TheStorm is real. #ReleaseTheMemo.” Sullenger also tweeted @realDonaldTrump, asking him to read the memo during the State of the Union address because “Americans need to know the #truth.” Meanwhile, The Operation Rescue account liked a tweet about #GreatAwakening and #QAnon.

    • January 28 -- Sullenger attacked Rep. Maxine Waters (D-CA) -- a frequent right-wing target -- on Twitter, citing a clip from Fox News’ Tucker Carlson Tonight. This tweet included the hashtags #GreatAwakening and #ReleaseTheMemo. In addition to her own tweet, Sullenger also retweeted content from Jerome Corsi and Hannity about #ReleaseTheMemo.

    • January 29 -- Sullenger quote-tweeted a claim from Corsi about the memo, writing that she would not “be happy until we can all see the memo with our own eyes.” In addition, Sullenger also tweeted about the resignations of FBI Deputy Director Andrew McCabe and Democratic National Committee CEO Jess O’Connell from their positions -- linking each to #ReleaseTheMemo. Notably, Sullenger shared an image from an account (@Thomas1774Paine) about the memo supposedly being delivered to the White House -- writing in a public post on her Facebook that “we are on the brink of history!” The Operation Rescue Twitter account retweeted a user, @LadyStephC, calling the memo “the tip of the iceberg” and including a number of hashtags related to The Storm.

    • January 31 -- After a train crash involving Republican members of Congress, Sullenger retweeted a conspiracy theory from Corsi that suggested the accident was part of a “deep state” plot to stop the Republicans from releasing the memo.

    • February 1 -- Sullenger tweeted several memes linked to the #ReleaseTheMemo campaign, suggesting that if the memo is released some Democratic politicians will go to jail. Another meme that she tweeted showed "Q" as a revolutionary standing up to the "deep state" and implied the only way Americans would be "free" is by following him. Sullenger retweeted “alt-right” troll Jack Posobiec, in addition to tweeting a screenshot of an 8chan message board comment (allegedly from “Q”) and including the hashtags #ReleaseTheMemo and #Qanon.

    • February 2 & 3 -- Retweeting a comment from Trump’s Twitter account about opposition research firm Fusion GPS, Sullenger argued that the same firm had “issued fake ‘forensic analysis’” in order to “cover up [Planned Parenthood]'s illegal baby parts trafficking” -- referring to a debunked allegation from the anti-abortion group Center for Medical Progress. In her tweet, Sullenger included the hashtags #ReleaseTheMemo and #ThesePeopleAreSick. Sullenger also retweeted right-wing media personality Mark Levin. After the release of the disputed memo, Sullenger retweeted several of Corsi's tweets hyping allegations of widespread wrongdoing by government entities. On February 3, Sullenger retweeted Trump claiming that the memo "totally vindicates" him.

    • February 4 -- Sullenger tweeted a video alleging that Super Bowl LII attendees were at risk of being targeted by terrorists, commenting, "Better safe than sorry!" For good measure, Sullenger also tweeted a Life News article about Planned Parenthood President Cecile Richards calling her "evil" and using the hashtags #LockHerUp, #AbortionIsMurder, and #GreatAwakening. 

    • February 5 -- Retweeting an account that previously shared screenshots from 8chan, Sullenger commented that both Clinton and Planned Parenthood "both must pay for crimes." Sullenger also shared a press release published by Operation Rescue further connecting the memo to the organization's typical talking points about Planned Parenthood. 

    Troy Newman

    Throughout much of this timeline, the social media accounts of Troy Newman did not engage as often with topics related to The Storm, #ReleaseTheMemo, or even right-wing media personalities. However, on January 31, a public post on Newman’s Facebook page directed followers to what appears to be a conspiracy theory blog for a man named Jim Stone.

    The site seems to house blog posts about a number of conspiracy theories, including one about an alleged plot by House Minority Leader Nancy Pelosi (D-CA) to smuggle a gun into the State of the Union and assassinate Trump:

    Among other extreme conspiracy theories, Stone claimed the January 31 train accident occurred because Republican members of Congress had “received death threats over the memo, and were heading to a safe place when they were stopped by a staged ‘accident’”:

    Perhaps the most outlandish conspiracy theory of all: "If Trump gets killed, they can produce a fake Trump and have him say whatever they need him to say in real time." The blog continued that this technology had been used "with Hillary [Clinton] during the campaign" and that it was "critical information you cannot skip seeing": 

    After the memo was released on February 2, Newman tweeted and posted on Facebook, wondering if it was "too early to call this an attempted coup" against Trump. 

    One thing is certain: If Sullenger and other members of Operation Rescue have been fully “red-pilled,” they are not only exposing their audience to a wellspring of conspiracy theories, but also potentially becoming further radicalized themselves. And if exposure to rapidly misogynist online communities is truly a “gateway drug,” as Romano warned, the cross-pollination between these 8chan conspiracy theorists and anti-abortion extremists is an incredibly dangerous prospect.

  • Pruitt’s war on the press continues as EPA hires firm to create media-tracking "war room"

    Mother Jones reports on EPA’s contract with a Republican firm that specializes in oppo research

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER


    Sarah Wasko / Media Matters

    While Environmental Protection Agency (EPA) chief Scott Pruitt enjoys being feted by conservative and alt-right media outlets such as Fox and Friends and Breitbart.com, he and his top aides at EPA are openly hostile toward other journalists. An investigative report published by Mother Jones demonstrates just how committed Pruitt is to waging and winning his war against the press.

    Reporters Rebecca Leber, Andy Kroll, and Russ Choma write about the EPA hiring a GOP-linked public relations firm, Definers Corp., to track and influence media coverage of the agency. From their December 15 article:

    According to federal contracting records, earlier this month Pruitt’s office inked a no-bid $120,000 contract with Definers Corp., a Virginia-based public relations firm founded by Matt Rhoades, who managed Mitt Romney’s 2012 presidential campaign. Following Romney’s defeat, Rhoades established America Rising, an ostensibly independent political action committee that works closely with the Republican National Committee and Republican candidates to mine damning information on opponents. Other higher-ups at Definers include former RNC research director Joe Pounder, who’s been described as “a master of opposition research,” and senior vice president Colin Reed, an oppo-research guru billed as “among the leaders of the war on [Sen. Elizabeth] Warren.”

    The PR firm will equip the EPA with sophisticated “war room”-style media technology, the story reports:

    The company also specializes in using the press and social media to “validate your narrative.” According to the company’s website, one of the tools to help do this is its “Definers Console” media-tracking technology. Reed said his firm contracted with Pruitt’s office at the EPA, which is the first governmental client to pay for the Definers Console. The technology promises “war room”-style media monitoring, analysis, and advice, according to marketing materials. A brochure for the Console assures users that they will be able to “monitor for potential crises, as well as to track their message dissemination, relevant responses to their messaging, and what competitors’ actions have been.”

    Media Matters has previously reported on Trump officials’ tendency to appear on far-right and right-wing outlets and stations. Pruitt has been a key player in this trend; during his first six months at the EPA, he gave more interviews to Fox News than to all other major television networks combined.

    At the same time, Pruitt’s EPA has publicly displayed hostility toward reporters at mainstream outlets. In late October, New York Times reporter Eric Lipton asked for comment on a story about the agency’s decision to make it harder to track the health consequences of certain industrial chemicals. EPA spokeswoman Liz Bowman emailed this response: “No matter how much information we give you, you would never write a fair piece. The only thing inappropriate and biased is your continued fixation on writing elitist clickbait trying to attack qualified professionals committed to serving their country.”

    In September, Associated Press reporter Michael Biesecker co-wrote a story about flooded toxic waste sites in Houston. The EPA then made the unprecedented move of criticizing the reporter by name in a press release:  “Unfortunately, the Associated Press’ Michael Biesecker has a history of not letting the facts get in the way of his story.”

    Pruitt's EPA has also barred reporters from events, dropped them from press release distribution lists, and refused to give them his schedule.

    Pruitt’s decision to hire Definers Corp. again demonstrates his willingness to go all-in on the Trump administration’s larger campaign to manipulate and undermine the free press.

    The backing of this high-tech media firm will empower Pruitt to continue rebuffing basic public transparency, spinning the consequences of his deregulatory agenda, and muddying his climate science denial. The press will need to be ever vigilant, even while it's under attack.