Morning Joe | Media Matters for America

Morning Joe

Tags ››› Morning Joe
  • Media are misleadingly characterizing Brett Kavanaugh as “mainstream”

    Researchers found that Kavanaugh "is an uncommonly partisan judge" who "justified his decisions with conservative doctrines far more than his colleagues," particularly in the run-up to elections

    Blog ››› ››› DINA RADTKE


    Melissa Joskow / Media Matters

    On July 9, President Donald Trump nominated conservative D.C. Circuit Judge Brett Kavanaugh to replace retiring Justice Anthony Kennedy on the Supreme Court in a move that would undoubtedly shift the court far to the right and out of step with the American people. Many media figures, though, have casted Kavanaugh as a centrist pick, citing his ties to former President George W. Bush and saying he is less conservative than other potential nominees.

    • MSNBC host Joe Scarborough called Kavanaugh “such a mainstream pick” and praised him for voicing opposition to indicting a sitting president, saying it “speaks to the content of the judge’s character” because it was written under a Democratic president.

    • CNN senior political analyst and occasional host John Avlon praised Trump’s choice as “not as far right” as many of the other options he had considered. After CNN legal analyst Jeffrey Toobin disputed that characterization, fellow commentator David Gregory dug in, saying, “Any Republican would have made this selection.”

    • The New York Times published a July 9 opinion piece on its website written by a liberal friend and former law professor of Kavanaugh’s, which Fox News exploited as evidence of widespread bipartisan support for the nominee.

    • A New York Times article described him as “often a moderating force.”

    • On CBS This Morning, Dan Senor, a Republican strategist and former colleague of Kavanaugh’s in the George W. Bush administration, said he’s “not some fire-brand right-winger” and argued that other Republicans also would have nominated him.

    • MSNBC political commentator Bret Stephens claimed that Kavanaugh is “within the broad mainstream of the American movement.”

    But data shows that Kavanaugh is “an uncommonly partisan judge” who has historically “tended to dissent more often along partisan lines than his peers,” according to research compiled by social scientists Elliott Ash and Daniel L. Chen. They also noted that Kavanaugh “justified his decisions with conservative doctrines far more than his colleagues” and that his right-leaning partisan decisions ramped up in the midst of presidential elections, “suggesting that he feels personally invested in national politics.” Additionally, Kavanaugh’s views on the environment, labor, LGBTQ discrimination, reproductive rights, gun safety, and immigration -- which are often out of step with those of the majority of Americans -- have won him the support of some of the most extreme factions, including extremist anti-LGBTQ groups and nativists like Ann Coulter and the Federation for American Immigration Reform (FAIR).

  • NY Times writer Bari Weiss’ “intellectual dark web” isn’t dark or intellectual -- it's just plain bigoted

    Blog ››› ››› CRISTINA LóPEZ G.

    In a May 8 column that lionized the members of the so-called “intellectual dark web,” New York Times opinion columnist Bari Weiss misled her audience by portraying commentators known for inflammatory rhetoric about oppressed minorities as intellectuals exiled into the “dark web,” a name for the hard-to-reach areas of the internet. The cast of characters she profiled is far from being exiled to the dark web. In fact, they profit from broadcasting bigoted ideas on platforms that reach massive audiences.

    In her column, Weiss glorified Jordan Peterson, the “alt-right’s” favorite professor who has repeatedly appeared on Fox to push anti-trans myths, and praised former Breitbart writer Ben Shapiro, without disclosing his history of bigotry. Instead, Weiss portrayed them both as martyrs for the criticism they get for voicing bigoted opinions. The term “intellectual dark web” is a useful branding ploy for bigoted commentators and far-right figures, as, according to Right Richter’s Will Sommer, “They’re appealing to this kind of forbidden nature of the knowledge they're discussing.” Weiss went on the May 8 edition of MSNBC’s Morning Joe to promote her piece, where the hosts did not push her to address any of the valid, thoughtful criticisms of her piece many journalists have shared on Twitter:

  • Fox & Friends ignores Mick Mulvaney’s pay-to-play admission

    Blog ››› ››› DINA RADTKE


    Sarah Wasko / Media Matters

    Fox News’ morning show, Fox & Friends, completely ignored the bombshell report that Mick Mulvaney, President Donald Trump’s interim director of the Consumer Financial Protection Bureau, admitted that when he was a congressman he wouldn't meet with lobbyists unless they had made financial contributions to his campaign.

    On April 24, The New York Times reported that Mulvaney, while speaking at an American Bankers Association conference, encouraged banking industry executives to make donations to lawmakers to push their agenda. According to the Times, Mulvaney “revealed that, as a congressman, he would meet only with lobbyists if they had contributed to his [congressional] campaign.” The newspaper quoted Mulvaney saying, “If you’re a lobbyist who never gave us money, I didn’t talk to you. If you’re a lobbyist who gave us money, I might talk to you.”

    The next morning, Fox & Friends did not mention the story at all in its broadcast. The other cable news morning shows, CNN’s New Day and MSNBC’s Morning Joe, discussed the news in detail throughout the morning. While much of the coverage was critical of Mulvaney’s behavior, some pundits, including CNN’s David Gregory and Columbia University professor Jeffrey Sachs, diminished his ethical pitfalls and blamed the American political system for allowing this type of corruption. Others correctly noted that these type of ethical scandals are particularly prevalent in the Trump administration.

    Fox & Friends has gone to great lengths to cover up other scandals in the Trump administration. The show has downplayed Environmental Protection Agency chief Scott Pruitt’s ethics problems, avoided coverage of Trump aide Rob Porter’s reported domestic abuse, and attacked other media outlets for reporting on administration scandals.

  • Interior Secretary Ryan Zinke has appeared on Fox News four times more than on the other major TV networks combined

    Like other Trump officials, Zinke heavily favors the president's favorite network

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER



    Sarah Wasko / Media Matters

    Interior Secretary Ryan Zinke has appeared on Fox News four times more often than on the other major cable and broadcast networks combined, Media Matters has found. And for the last nine-plus months, as Zinke has been increasingly dogged by scandals, he has not given interviews to any major channels other than Fox networks.

    In exhibiting a clear preference for Fox News during his 13-plus months in office, Zinke is following the same pattern as many of President Donald Trump’s other cabinet officials and top aides, including Environmental Protection Agency chief Scott Pruitt.

    Zinke has gotten soft treatment on Fox News. During his interviews, the network's hosts and journalists rarely asked about his scandals. Instead of confronting him with tough questions, they let him peddle Trump administration talking points and trumpet brand-burnishing policies such as “Bring Your Dog to Work Day.” 

    Zinke appeared on Fox News 13 times and other major networks three times since he took office

    Zinke gave 13 interviews to Fox News and one each to CNN, MSNBC, and CBS. From March 1, 2017, when Zinke was sworn in, to April 17, 2018, Zinke appeared on Fox News 13 times. He granted only one on-air interview apiece to the other major cable news networks, CNN and MSNBC. On broadcast TV, Zinke appeared only on CBS; he gave no interviews to ABC or NBC.

    Zinke appeared most often on Fox & Friends, a show that shapes Trump’s decision-making. Here are all of Zinke's appearances on Fox News during his time as interior secretary:

    Fox & Friends’ interviews with Zinke were good examples of how he was treated across the network. When the hosts were not feting him for his Navy Seal service or lauding him for enacting Trump's deregulatory agenda, they allowed Zinke’s statements on policy to go unchallenged. Zinke's September 20 appearance on Fox & Friends stands out for its breeziness. Host Brian Kilmeade accompanied Zinke on a tour of the Statue of Liberty National Monument and neglected to ask the secretary about a controversial recommendation Zinke had made just days earlier to shrink four national monuments, including Bears Ears and Grand Staircase-Escalante in Utah.

    Here are Zinke's appearances on major networks other than Fox:

    On cable business news networks, Zinke appeared on Fox Business seven times and CNBC once

    Zinke’s preference for Fox extended to the Fox Business Network, which he has appeared on seven times, compared to once on rival CNBC. Fox Business, like Fox News, regularly echoes Trump administration talking points and attacks the administration's perceived enemies. Fox Business host Lou Dobbs even has the ear of the president, who has invited Dobbs to participate in senior-level meetings via phone.

    Here are Zinke's appearances on Fox Business programs:

    Zinke's sole appearance on CNBC was on Squawk Box on June 29, 2017

    Zinke appeared only on Fox News and Fox Business after becoming embroiled in scandals

    Zinke started getting a notable amount of bad press last summer after an article published on July 26 revealed that he tried to strong-arm Sen. Lisa Murkowski (R-AK) into voting to repeal the Affordable Care Act. Since then, Zinke, like Pruitt and others in Trump's cabinet, has been at the center of numerous scandals involving excessive travel expenses, favors for donors, and undisclosed financial ties to companies that could benefit from his agency’s decisions.

    All of the TV interviews Zinke did with networks other than Fox or Fox Business happened prior to July 26, 2017, after which point his controversies began generating significant media attention.

    Once scandals cropped up, Zinke retreated fully to his safe space. For more than nine months now, Zinke has not granted a single interview to any major TV network other than Fox News or Fox Business.

    Fox News covered a key Zinke travel scandal less than CNN and MSNBC

    On September 28, The Washington Post and Politico reported that Zinke spent more than $12,000 of taxpayer funds to charter a flight from Las Vegas to near his Montana home on a plane owned by oil and gas executives. Commercial flights between the airports run daily and cost as little as $300, the Post reported. Zinke's jaunt was widely reported across cable news the week after the story broke, but more widely on MSNBC and CNN than on Fox.

    From September 28 to October 4, MSNBC ran 27 segments that mentioned Zinke’s travel, while CNN ran 23. The networks' hosts, correspondents, and guests usually brought up Zinke’s travel scandal during wider conversations that included mention of other cabinet members' extravagant travel.

    During the same period, Fox News ran 12 segments about Zinke’s travel -- roughly half as many as each of the other cable news networks. Most of Fox's mentions of Zinke's travel were news alerts restating basic facts from the Post article. When Fox News hosts and correspondents discussed the story on air, they usually downplayed or excused the scandal. For example, on America’s News Headquarters on September 29, White House Correspondent John Roberts said that Zinke was “taking The Washington Post to task” before airing Zinke’s defense for taking private flights. Later in the show, host Sandra Smith remarked, “Zinke makes a fair point,” and noted that he got approval for other controversial flights he took on government planes.

    On April 16, 2018, the Interior Department’s (DOI) inspector general released a report that found Zinke's $12,375 charter flight "could have been avoided." Zinke took the chartered flight so he would have time in his schedule to give a motivational speech to a hockey team owned by a major donor to Zinke's former congressional campaign. The speech did not mention Zinke's work at the Department of Interior. The inspector general’s report concluded, "If ethics officials had known Zinke’s speech would have no nexus to the DOI, they likely would not have approved this as an official event, thus eliminating the need for a chartered flight. Moreover, had ethics officials been made aware that the Golden Knights’ owner had been a donor to Zinke’s congressional campaign, it might have prompted further review and discussion."

    Kevin Kalhoefer contributed research to this report. Charts by Sarah Wasko.

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis and iQ media to find Zinke’s on-air TV appearances from the date he was sworn in as secretary of the interior on March 1, 2017, to April 17, 2018: “Zinke OR Zinky OR Interior Secretary OR Secretary of the Interior OR Secretary of Interior.” We used the same terms to search cable news networks’ coverage of Zinke’s travel controversy from September 28 to October 4, 2017.

  • Scott Pruitt appeared on Fox more than twice as often as other major TV networks combined in his first year at EPA

    Fox News, meanwhile, largely ignored controversies about Pruitt’s extravagant travel

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    In his first year as the administrator of the Environmental Protection Agency, Scott Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as he did on the other major cable and broadcast networks combined. During the same period, Fox News devoted significantly less coverage to controversies about Pruitt’s costly travel than the other major cable news outlets, CNN and MSNBC.

    Pruitt’s preference for appearing on Fox News is part of a wider trend that extends across the Trump administration, with Fox News serving as the go-to network for administration officials. Fox News’ habit of ignoring unflattering news about Pruitt is also in line with the network’s tendency to ignore negative stories about President Donald Trump and his administration.

    In first year as EPA head, Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as on the other major networks combined

    Scott Pruitt appeared on Fox News 16 times in his first year at EPA. A previous Media Matters study examining Pruitt’s first six months after taking office on February 17, 2017, found that he appeared on Fox News twice as often as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined. He continued that trend in his second six months in office, making four more appearances on Fox and only one additional appearance on a non-Fox outlet, CBS. In total, during his first year, he appeared 16 times on Fox and only seven times on the other networks combined.

    Pruitt rarely faced tough questioning during his appearances on Fox, with the exception of two interviews by Chris Wallace on Fox News Sunday. During most of Pruitt's Fox appearances, he advocated for and defended the president’s decision to withdraw from the Paris agreement, though he also went on the network to defend his rollbacks of other Obama-era environmental protections.

    The Fox program he appeared on most often was Fox & Friends, a show that wields agenda-setting influence with the president. Here are all of Pruitt's Fox News appearances from his first year at the EPA:

    *The segment on Your World with Neil Cavuto on October 17 used footage from an interview Pruitt did earlier on the same day on the Fox Business Network program Cavuto: Coast to Coast.

    Pruitt made just seven appearances on the other major cable and broadcast TV networks combined. In his first year leading the EPA, Pruitt made only seven appearances total on ABC, CBS, NBC, CNN, and MSNBC. In the majority of these, he defended U.S. withdrawal from the Paris climate accord, as he did during his Fox appearances. In other cases, he broadly discussed his agenda and priorities and defended rollbacks of environmental regulations.

    Here are Pruitt’s appearances on the major broadcast TV networks, CNN, and MSNBC during his first year:  

    • Two on ABC’s This Week with George Stephanopoulos on March 26 and June 4.
    • One on CNN’s The Situation Room with Wolf Blitzer on February 28.
    • One on CNN's The Lead with Jake Tapper on June 1.
    • One on NBC’s Meet the Press on June 4.
    • One on MSNBC’s Morning Joe on June 6.
    • One on CBS Evening News on January 17.

    Fox News devoted significantly less coverage to Pruitt’s controversial use of taxpayer money than CNN and MSNBC

    On September 27, The Washington Post published an article about Pruitt taking “at least four noncommercial and military flights since mid-February, costing taxpayers more than $58,000.”

    The story received extensive mainstream media coverage, including on other cable news networks. During the week after the story broke, from September 27 to October 3, CNN and MSNBC aired 32 and 31 segments on the controversy, respectively, often mentioning other cabinet members' high travel expenses as well. But Fox News aired just seven segments about Pruitt’s costly charter and military flights. In one Fox segment, on the September 29 episode of Your World with Neil Cavuto, correspondent John Roberts stated, “Scott Pruitt took four, maybe five charter flights. Those were all approved by the EPA Office of Ethics, and he has come up with a full explanation for those. … It's my belief that the other departments, Interior, Treasury, EPA, whatever, are allowed to do those private flights, as long as they have pre-approval for that.”

    On February 11, 2018, The Washington Post again detailed Pruitt’s exorbitant spending in an article headlined “First-class travel distinguishes Scott Pruitt’s EPA tenure.” The Post reported that Pruitt racked up $90,000 in taxpayer-funded travel costs during one stretch in early June, and that figure did not include the additional travel costs for Pruitt’s round-the-clock security detail. CBS News reported two days later that Pruitt broke with a government policy that officials fly on U.S. airlines by traveling on the luxury Emirates airline on a return trip from Milan, Italy. The story gained further traction after the EPA changed its tune about whether Pruitt had a blanket waiver to travel first class and clarified what security threats justified Pruitt’s use of first-class travel.

    Yet in the week following the Post’s article, from February 11 to February 17, Fox News did not mention the renewed controversy over Pruitt's travel costs even once.* CNN and MSNBC, by contrast, aired four and eight segments on his travel, respectively.

    *Fox News did air two segments on the latest Pruitt travel controversy on the February 19 episode of Shepard Smith Reporting and the February 28 episode of Special Report with Bret Baier, but these segments were aired more than a week after the Post story and fell outside the one-year time frame of our study.  

    On business news networks, Pruitt appeared on Fox Business four times as often as on CNBC

    Pruitt’s preference for Fox extended to the Fox Business Network. On the cable business news channels, Pruitt again demonstrated a predilection for Fox, making eight appearances on Fox Business, while appearing only twice on competitor CNBC. Fox Business Network has exhibited strong pro-Trump leanings, as outlets including USA Today and Business Insider have reported.

    Here are Pruitt's appearances on Fox Business shows:

    Fox Business defended Pruitt by attacking a CNN report. After Pruitt gave numerous interviews to Fox Business, the network did Pruitt a favor. In October, it aggressively and baselessly attacked a CNN investigation into moves Pruitt made to help a proposed mine in Alaska right after meeting with the CEO of the mining company pushing the project. The network aired four segments in two days that criticized CNN's story and defended the mine. On all four segments, the hosts and interviewees did not dispute any of the specific facts reported by CNN, but they used highly charged language to try to discredit the story, calling CNN's investigation a "smear," a "hit piece," and "dishonest reporting." (In January, Pruitt reversed his decision and reinstated restrictions on the mine project. Fox News did not report on this reversal.)

    Pruitt gave numerous interviews to right-wing radio programs and a variety of print outlets

    Pruitt frequently appeared on radio shows hosted by climate change deniers like Brian Kilmeade and Michael Savage. Media Matters' previous study on Pruitt's first six months in office found that he made half a dozen appearances on popular right-wing talk radio programs hosted by people who deny climate science. He continued that pattern in his second six months, making appearances on programs including The Rush Limbaugh Show (where he was interviewed by guest host and climate denier Mark Steyn), The Hugh Hewitt Show, The Savage Nation, The Brian Kilmeade Show, The David Webb Show, and Breitbart News Daily.

    Pruitt's print and online interviews included some mainstream outlets. While Pruitt leaned heavily on right-wing outlets when doing TV and radio, he granted interviews to a wider variety of newspapers, magazines, wire services, and online publications. Some of those interviews were with conservative outlets, including National Review, The Daily Caller, and The Daily Signal. Some were with the business press, like The Wall Street Journal and Bloomberg. And some were with prominent mainstream outlets, including The Washington Post, TIME, USA Today, Reuters, and The New York Times podcast The Daily.  

    Still, overall, Pruitt heavily favors conservative media when trying to push out his talking points. As Mother Jones recently reported in an in-depth profile of Pruitt, the EPA under his direction "has mostly focused on spreading its message through the right-wing media, talking frequently to Fox News and conservative radio hosts while dismissing less favorable coverage as fake."

    Pruitt's preference for right-wing media is continuing into his second year at the EPA. In the 16 days since his one-year anniversary, he has given interviews to the Christian Broadcasting Network, The Daily Signal, and Fox News.

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis and iQ Media to find Scott Pruitt's on-air TV appearances from the date of his swearing in as EPA administrator on February 17, 2017, to February 17, 2018: “Pruitt,” “Pruett,” "EPA administrator," "E.P.A. administrator," "EPA chief," "E.P.A. chief," "EPA head," "E.P.A. head," "head of the EPA," "head of the E.P.A.," "head of the Environmental Protection Agency," "Environmental Protection Agency Administrator," or "Administrator of the Environmental Protection Agency." We did not count instances of networks airing Pruitt’s appearance at the White House’s June 2 press briefing.

    We also used the same terms to search cable news networks’ coverage of Pruitt’s travel controversies from September 27 to October 3 and from February 11, 2018, to February 17, 2018. We did not count instances of networks airing White House briefings that discussed these controversies.

  • Right-wing media use Parkland school shooting to rail against abortion

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT


    Sarah Wasko / Media Matters

    Update: This piece has been updated to include additional examples.

    On February 14, after a school shooting at Marjory Stoneman Douglas High School in Parkland, FL, left 17 dead, right-wing and anti-abortion media made outlandish comparisons between gun regulation and abortion restrictions, as well as comparing the National Rifle Association (NRA) to Planned Parenthood.

    • Peggy Noonan, a columnist for The Wall Street Journal, compared the debate around gun violence prevention policies following the Parkland shooting to calls from the anti-abortion movement to restrict access to abortions after 20 weeks. Noonan claimed, “On gun law, Republicans oppose banning assault weapons such as the AR-15, the one the Parkland shooter used, because of the numbers, power and contributions of gun owners and the NRA. Democrats oppose banning late-term abortion because of the numbers, power and contributions of the rising left, feminists and Planned Parenthood.” Noonan argued that lawmakers should “trade banning assault weapons for banning late-term abortion. Make illegal a killing machine and a killing procedure. In both cases the lives of children would be saved.”
    • After Sen. Kamala Harris (D-CA) said that gun regulation is needed because Americans cannot stand by while “our babies are being slaughtered,” The Western Journal -- which is known to peddle fake news -- highlighted conservatives on Twitter who “were quick to point out the glaring hypocrisy in her statements, suggesting that one cannot decry the deaths of babies while being such a strong advocate for the practice of abortion,” including actor James Woods’ tweet:

    • The Daily Caller’s Benny Johnson similarly attacked Harris with an article titled “Pro-Abortion Senator Horrified About ‘Slaughter of Babies.’”

    • RedState’s Josh Kimbrell wrote, “It is a contradiction in political philosophy to promote Planned Parenthood while accusing gun rights advocates of being against life.” Kimbrell claimed that while Planned Parenthood “is responsible for tens of thousands of deaths every single year,” the NRA “does not advocate gun violence or promote a culture of death.” Instead, Kimbrell argued, the NRA “provides excellent gun safety training resources to all ages.”
    • During a February 22 appearance on Fox News @ Night, Townhall's Guy Benson talked about the supposed media bias of outlets reporting on the NRA’s political donations but not covering donations from Planned Parenthood’s political arm. He was referring to a Senate vote against a ban on abortions at 20 weeks:

    GUY BENSON: CNN, one of our rival networks, tweeted out a list of the Republicans who had voted no, with a list of their ratings from the NRA, and people were highlighting how much money they had taken from the NRA. And that type of coverage simply did not exist with the Democrats and Planned Parenthood and the abortion lobby when they voted for a life-and-death issue against the strong wishes of the American people. And, to me, that dichotomy is striking and unavoidable.

    • On the February 21 edition of One America News Network’s Tipping Point with Liz Wheeler, host Liz Wheeler also compared donations from the NRA and Planned Parenthood. Wheeler said that not only was it a “hideous lie” that the “NRA buys off politicians in an effort to push a pro-gun agenda that costs the lives of millions of children,” but also that it was “ironic because liberals have no problem with another organization that also donates to politicians and actually does kill millions of children -- Planned Parenthood.”
    • Writing for Townhall, conservative blogger Erick Erickson also compared Planned Parenthood to the NRA, saying that “elite opinion makers in America champion Planned Parenthood, which actually does kill thousands of children each year, while savaging the National Rifle Association, which has never killed a child and whose members have actually saved others' lives.”
    • Christian Schneider, an opinion columnist at USA Today, wrote that the “double standard” of media coverage could be summed up as: “When Democrats work on behalf of a special interest that aborts millions of children, they are doing so from a place of conscience and ideological purity. When Republicans argue in favor of Second Amendment rights, it is because they have been bought off by a disfavored lobbying group looking to profit from carnage.” Schneider explained that this “double standard” is a “cynical ploy that only devalues Congress in the voters’ eyes. And it is especially destructive when applied only to one party.”
    • Fox News’ Laura Ingraham used the high schools students who survived the Parkland shooting and have been calling for gun safety policies to make a comparison to media coverage of the anti-abortion March for Life. On the February 20 edition of her Fox News show, The Ingraham Angle, Ingraham said that “the media has a little double standard problem here” because of what she deemed under-coverage of the March for Life. She claimed that “18- to 34-year-olds were the second most likely age group to oppose” abortions after 20 weeks -- a statistic the media should think more critically about before reporting -- and said the media should “give those kids some mention as well and maybe a little empathy, or at least a little fair coverage. That would be nice. The kids count? Well, that means all of their views.”
    • Tucker Carlson made a similar comparison to the March for Life on the February 21 edition of Fox News’ Tucker Carlson Tonight. Carlson said that “thousands of other children come to Washington for the March [for] Life,” and that “like the kids from Parkland, they’re against killing.” Carlson also questioned the media response to the March for Life in comparison to coverage of the Parkland shooting, asking, “Do the media hold these kids up as the last word on the subject? Do they attack anyone who questions them? Please. A lot of news outlets don't even bother to cover that march at all.”

    Other outlets promoted similar talking points comparing abortion restrictions and gun regulation

    • On the February 20 edition of MSNBC’s Morning Joe, Time magazine’s Michael Duffy and MSNBC’s Andrea Mitchell praised Peggy Noonan’s Wall Street Journal column in which she called for a “trade” between banning assault weapons and restricting abortion after 20 weeks:

    MICHAEL DUFFY: Science is chasing politics in both those cases. And Peggy Noonan wrote a really interesting column on Saturday, I think, where she said --

    ANDREA MITCHELL: It’s a wonderful column.

    DUFFY: -- where she said -- she had a proposal at the end that was shocking at first when you read it that basically said the right should give on late-term abortion -- I'm sorry, the left --

    MITCHELL: The left, exactly.

    DUFFY: -- should give on late-term abortion and the right should give on some of these gun restrictions, particularly with respect to assault weapons. And that that’s a vote, she said, for life in general. And she cited young people as a changed political factor.

    MITCHELL: I'm glad you mentioned that, Mike. Because she is ahead of the curve in all of these cultural issues, I think, Peggy has a unique sensibility. And --

    DUFFY: It was an interesting trade up.

    • In a column for the Chicago Tribune, John Kass made an argument similar to Noonan’s. He argued that Republicans can call for “gun-violence restraining orders” and Democrats can agree to support a ban on abortion after 20-weeks as both "common sense" compromises.

    The comparison also spread to social media and message boards

    • On Reddit, the “r/The_Donald” forum featured several threads touting right-wing media’s comparisons between Planned Parenthood and NRA or abortion with guns. The titles of these threads included “If You Want To Take My Guns, I Want To Take Your Abortions That Kill 300,000 Children A Year” and “2017 killing statistics. Planned Parenthood: 328,348. NRA members: 0." Some of these threads drew significant engagement from users:

    UPDATE: Right-wing media continued using the Parkland shooting to attack Planned Parenthood and abortion rights

    • Radio host Michael Graham wrote for The Federalist that politicians who claim to be personally opposed to abortion, but vote for pro-choice policies are “too timid to vote” for abortion restrictions “because Planned Parenthood is the NRA of the Democratic Party. Only worse.” Planned Parenthood is worse, Graham said, because although some Republicans support gun regulation, no Democrat supports abortion restrictions “because Planned Parenthood and its allies wouldn’t let it happen.” Graham further argued that “Planned Parenthood and the abortion lobby are proof that you don’t need a gun to be a bully.”
    • National Review’s Alexandra DeSanctis compared outrage over politicians taking donations from the NRA to what she perceived as a media silence about politicians taking donations from Planned Parenthood, noting that “mainstream outlets” never “point to the campaign contributions that Democratic politicians accept from Planned Parenthood and its close cousin NARAL.” DeSanctis stated, “If the Left and its friends in the media truly cared about the influence of ‘dark money,’ they would bother to report this information about Planned Parenthood.”
    • On the March 1 edition of Fox News’ Tucker Carlson Tonight, Carlson asked Rep. Sean Duffy (R-WI), “What would drive a 19-year-old to want to murder strangers?” In response, Duffy partly blamed abortion, saying, “We dehumanize life in those video games, in those movies, and with abortion.”
    • Duffy returned to Fox News during the March 2 edition of The Ingraham Angle, where Duffy and host Laura Ingraham repeatedly claimed that calling out Planned Parenthood instead of the NRA made more sense to them. Ingraham stated, “If we're going to judge people based on an organization’s blood spilled, well, I hope Planned Parenthood is going to lose all of its partnerships or affiliations, given the fact that we have about 57 million babies who never got to see the light of day.” Duffy agreed, saying, “If you want to save kids' lives, I would look to the Democrat (sic) Party and Planned Parenthood and the left-wing media. And Planned Parenthood killed 300 of the most defenseless, voiceless, little babies last year alone.” After Rep. John Garamendi (D-CA) wondered how the conversation moved to abortion and attempted to bring it back to gun regulation, Ingraham stated, “I thought it was pretty clear, but I'll explain it again if you’re confused. We're talking about the blood of children, innocent children who were gunned down in that school, and we're talking about the blood of the most innocent who are defenseless in the womb.”
    • On March 2, NRA TV contributor Dan Bongino claimed on Tucker Carlson Tonight that it is “so beyond stupid” to debate with liberals on gun regulations because, he said, liberals don’t support putting “any abortion laws on the books” as “they’ll all be ignored” anyway, but believe “gun laws, those will really work.” Host Tucker Carlson agreed with Bongino’s argument, saying that for liberals, “abortion, which is not mentioned in the Constitution is the beating heart of our constitutional rights.”
    • Fox contributor David Bossie argued on the March 2 edition of Fox News’ The Daily Briefing with Dana Perino that “it's interesting that people want to protect Planned Parenthood by killing babies on one hand and, on the other hand, they want to take guns away.”
    • During the March 4 edition of Fox and Friends Weekend, conservative radio host Kathy Barnette said, “Tragically Nikolas Cruz killed 17 little souls on that day, but Planned Parenthood kills over 800 babies on a daily basis, and where is the moral outrage on that?” Host Rachel Campos-Duffy replied, “Absolutely.”
  • The morning after Florida shooting, elected GOP officials appeared on only one show: Fox & Friends

    No elected GOP officials appeared on morning shows on CNN, MSNBC, NBC, ABC, or CBS. Chris Cuomo: Republicans "wouldn’t even come on the damn show.”

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ

    The morning after yet another deadly school shooting in the United States, Republican elected officials avoided all but one morning news show: Fox & Friends.

    Yesterday, a shooting at a Florida school left at least 17 students and adults dead. It was the 18th shooting at a school in the U.S. just this year. Today, Republican elected officials avoided ABC, CBS, NBC, CNN and MSNBC’s morning shows, opting to exclusively appear on Fox & Friends. Republican Florida Governor Rick Scott and Sens. Marco Rubio (R-FL) and Ted Cruz (R-TX) all appeared on Fox to discuss the shooting. Cruz attempted to explain the shooting by saying, “Evil is, sadly, always present” and complained that “the reaction of Democrats to any tragedy to is try to politicize it.” Rubio referred to the shooting as “an isolated instance” that resulted from “a perfect storm of circumstances.” And Scott told the Fox & Friends hosts that he was “mad” and asked, “How can this be going on in our society?” Democratic Florida Sen. Bill Nelson also appeared on Fox & Friends to discuss the shooting.

    Meanwhile, no Republican elected officials appeared on any other broadcast and major cable news channel. CNN host Chris Cuomo noted that it was not for lack of trying, saying that Republicans “wouldn’t even come on the damn show” to talk about the shooting in Florida:

    In the aftermath of past mass shootings, Fox News has provided a platform for Second Amendment advocates to push misinformation about firearms while repeatedly asserting that the aftermath of a mass shooting is “not the time” to talk about policy solutions to address gun violence.

  • Cable and broadcast news ignored a huge story about FEMA malpractice in Puerto Rico

    This is just the latest in the media’s neglectful coverage of Puerto Rico’s recovery

    Blog ››› ››› GRACE BENNETT


    Sarah Wasko / Media Matters

    A New York Times report on February 6 revealed that a FEMA contract that called for 30 million meals to be sent to Puerto Rico resulted in only 50,000 meals actually delivered. The contract was awarded to a company with no history in large-scale disaster relief, the latest in a string of poor contracting decisions in the aftermath of Hurricane Maria’s devastation. Despite this, cable and broadcast news networks almost completely ignored the story, with only MSNBC and CBS even mentioning it, albeit briefly.

    According to the Timesreport, FEMA awarded an $156 million contract to a company called Tribute Contracting to provide 30 million meals to Puerto Ricans in the aftermath of Hurricane Maria. Tiffany Brown, the owner and only employee of the company, had “no experience in large-scale disaster relief,” and had “at least five canceled government contracts in her past.” The Times notes that “by the time 18.5 million meals were due, Tribute had delivered only 50,000,” and the ones that were delivered were packaged incorrectly. FEMA eventually terminated the contract with Tribute.

    Months after Hurricane Maria made landfall in September, Puerto Rico remains in desperate need of assistance. Hundreds of thousands of Puerto Ricans still lacked electricity as of January 29, 20 percent of the island is still without running water, and there are countless infrastructural problems that have yet to be fixed. Puerto Rico’s recovery has been hampered by governmental incompetence, as well as several contracts with ill-equipped companies, one of which was also made by FEMA.

    Cable and broadcast news shows failed to adequately cover the latest setback for Puerto Rico. According to a Media Matters analysis, only MSNBC’s Morning Joe and CBS This Morning mentioned FEMA’s botched meals contract. CBS This Morning spent less than 30 seconds on the story, simply doing a quick headline read about the Times’ article. Morning Joe mentioned the story three times during its February 7 edition, devoting 3 minutes and 14 seconds to the topic. There was no coverage of the story on CNN, ABC, NBC, or Fox News.


    Sarah Wasko / Media Matters

    News networks’ failure to highlight FEMA’s ill-informed contract and the resulting loss in supplies for Puerto Ricans is unfortunately part of a larger pattern of networks ignoring the devastation and neglect of Puerto Rico since Hurricane Maria made landfall.

    Methodology: Media Matters searched SnapStream for mentions of “Puerto Rico” on CNN, MSNBC, Fox News, NBC, ABC, and CBS from February 6, when the Times story was published, until 1 p.m. on February 7.

  • While covering DACA, morning shows fail to include the voices that matter

    Blog ››› ››› DINA RADTKE

    Cable morning news shows hosted pundits, journalists, politicians, administration officials, and one anti-immigration advocate to discuss immigration following President Donald Trump's meeting with lawmakers to negotiate the Deferred Action for Childhood Arrivals (DACA) program and comprehensive immigration reforms. But the shows excluded immigrants (including those directly affected by the termination of DACA) and experts from immigration advocacy organizations from the discussions, in turn favoring vapid talk about optics and omitting important context from their coverage.

    Between January 10 and 11, CNN, MSNBC, and Fox News collectively hosted 35 guests that discussed Trump’s meeting with the lawmakers. The networks also covered news of a U.S. district judge’s injunction that blocked the Trump administration’s plan to end DACA, which effectively maintains protections for DACA recipients, or “Dreamers,” as the legal challenge proceeds.

    CNN’s New Day hosted 13 guests who discussed DACA, including five members of the media, five Democrats, two Republicans, and one former U.S. attorney.

    MSNBC’s Morning Joe discussed DACA with 15 guests, including nine journalists, five Democrats, and one progressive activist.

    On January 10, Fox News’ Fox & Friends hosted three guests to discuss DACA: Eric Beach, co-founder of the pro-Trump Great America PAC; Sen. David Perdue (R-GA); and anti-immigration activist Mark Krikorian, executive director of the Center for Immigration Studies, which the Southern Poverty Law Center (SPLC) has labelled an anti-immigrant hate group.

    The following day, Fox & Friends hosts spoke to Immigration and Customs Enforcement (ICE) acting Director Thomas Homan, Trump counselor Kellyanne Conway, pro-Trump radio host Dan Bongino, and Fox News legal analyst Bob Massi about DACA negotiations. All of these guests attempted to sell Trump’s position on immigration reform or praised his negotiating style.

    None of the networks hosted immigrants or experts from immigration advocacy organizations, and discussions favored superficial optics coverage, with CNN’s Chris Cillizza remarking at one point that Trump deserved “style points” for the televised meeting.

    This is not the first time news outlets have ignored the voices of those who will be affected by the Trump administration’s policy on immigration. But on the rare occasions that cable shows do host immigrants or immigration experts, audiences get a glimpse into how immigration policy decisions affect immigrants and American citizens alike. By failing to give a platform to people with personal experience with immigration policy to share their views, cable news outlets are missing a key part of the story.

    Methodology

    Media Matters used iQ Media to review discussions about DACA, negotiations about DACA, or the U.S. district judge’s decision to block the plan to phase out DACA on the January 10 and January 11 editions of CNN’s New Day, MSNBC’s Morning Joe, and Fox News’ Fox & Friends and coded for guests. Discussions about the border wall or other aspects of immigration reform that did not mention DACA were not included.