Before It's News | Media Matters for America

Before It's News

Tags ››› Before It's News
  • Far-right media seize on flawed Bloomberg article to push bogus "deep state" theories

    Bloomberg suggested that climate scientists doing their jobs are trying to "undermine" Trump

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Sarah Wasko / Media Matters

    A Bloomberg article unfairly portrayed government employees who are producing accurate climate change reports as "quietly working to undermine Trump's agenda." Conspiracy theorists and right-wing media figures quickly pounced on the article as evidence for their paranoid "deep state" theories.

    Bloomberg piece claimed that "bureaucrats" working on climate reports are trying to "obstruct" the president

    The December 18 Bloomberg article argued that "some of the roughly two million career staff [in the federal government] have found ways to obstruct, slow down or simply ignore their new leader, the president." The first and most prominent example in the article involved government reports on climate change:

    In report after report following Donald Trump’s election, career staffers at the National Oceanic and Atmospheric Administration [NOAA] kept saying the same thing: climate change is real, serious and man-made.

    That’s surprising because Trump has called global warming a hoax. His political appointees at the Commerce Department, which oversees NOAA, have complained to its staff, but stopped short of demanding changes or altering the findings. So the reports, blog posts and public updates kept flowing. The bureaucrats won.

    By saying that NOAA employees "won," Bloomberg painted them as political operatives engaging in partisan warfare instead of as civil servants employing science in the public interest. The article later acknowledged that NOAA staffers are right on the substance, but still mischaracterized their actions:

    As the case of NOAA illustrates, the most radical example of bureaucratic resistance may also be the simplest: continuing to issue information or reports that are factually accurate, even when they clash with the administration’s policies.

    Issuing factually accurate information to the public should not be characterized as "radical." It should be characterized as people doing their jobs correctly.

    The article also highlights activities by employees at agencies like the State Department and the General Services Administration (GSA), some of whom seem to be trying to make their Obama-era projects align better with Trump-era priorities. The GSA, for example, is now promoting its initiative to buy electric vehicles on economic grounds rather than environmental ones. This, though, is hardly nefarious stuff.

    Right-wing media spun Bloomberg article as evidence for their conspiracy theories

    But while the Bloomberg article doesn't offer much evidence to support its thesis of federal employees mounting "radical … resistance" to Trump, its framing has been enough to get right-wingers and conspiracy theorists excited. They're claiming it supports their belief that career government employees are secretly sabotaging President Trump.

    Infowars, the website run by notorious conspiracy theorist and fake-news disseminator Alex Jones, is touting the story. So is Infowars' D.C. bureau chief:

    The Conservative Daily Post and Before It's News, both of which are known to be fake-news purveyors, wrote up the Bloomberg article on their websites. Drudge Report, the conservative blog Instapundit, and the far-right site American Action News are promoting it too.

    Conservative media figures have also joined in to amplify the story, including a contributor to the Heritage Foundation's Daily Signal website and the editor of the Washington Free Beacon:

    Within the Bloomberg news organization itself, there seems to be disagreement about whether or not the article supports "deep state" theories.

    Aaron Rutkoff, a senior editor at Bloomberg, says no:

    But Alex Wayne, Bloomberg Business' White House editor, says yes:

    When the reporting of basic scientific facts is considered radical and political, then we're in trouble.

    The magazine Scientific American warned about the politicization of science in an editorial published during the 2016 presidential campaign: "A respect for evidence is not just a part of the national character. It goes to the heart of the country's particular brand of democratic government. When the founding fathers, including Benjamin Franklin, scientist and inventor, wrote arguably the most important line in the Declaration of Independence—'We hold these truths to be self-evident'—they were asserting the fledgling nation's grounding in the primacy of reason based on evidence."

    Journalists, of all people, should hold fast to the idea that reporting facts is not an extreme or ideological act. It's simply a necessary one.

  • The conspiracy theories being spread about the Las Vegas massacre

    ››› ››› BOBBY LEWIS

    After a mass shooting in Las Vegas, NV, left at least 58 people dead and more than 500 injured, far-right media, fake news purveyors, and fringe sources including 4chan and 8chan engaged in and spread many conspiracy theories about the shooting including that the gunman may have had an accomplice and was connected to ISIS, antifa, and/or former President Barack Obama.

  • Right-wing media figures claim Trump Jr. was part of a “setup made to give the appearance of Russian collusion”

    ››› ››› BRENDAN KARET & NINA MAST

    Following a series of reports from The New York Times laying out Donald Trump Jr.’s correspondence arranging a meeting with a Kremlin-linked lawyer, right-wing media figures attempted to absolve Donald Trump. Jr. by claiming he was set up by Democratic operatives and a “Russian honey pot” in an attempt to give the appearance of collusion.

  • Right-Wing Media Attack Rep. Maxine Waters After She Presented At The MTV Awards

    ››› ››› CHRISTOPHER LEWIS

    Conservative media figures, right-wing media outlets, and fake news purveyors attacked Rep. Maxine Waters (D-CA) after she appeared at the MTV Movie and TV Awards as a presenter and received a standing ovation, calling her “dumb as a brick,” attacking her for her age, and claiming that she “worships at the feet of totalitarian monsters.”

  • Report Traces How The "Alt-Right" Spread Pro-Assad Propaganda

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    A report by the Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab found that a claim that recent airstrikes in Syria were a “false flag” operation -- an operation that either didn't really occur or that were conducted by a party other than the Syrian government -- which went viral among the "alt-right" actually originated with a Syrian propaganda outlet that supports the current regime and spread to a series of pro-Kremlin conspiracy websites and fake news purveyors before being promoted by “alt-right” figures including Infowars’ Alex Jones and Mike Cernovich.

    The report showed that key claims, quotes, and images that were initially reported by Al-Masdar, the outlet that supports Syrian President Bashar Assad, were used in reports on pro-Kremlin sites, fake news sites, and on Infowars. 

    In addition, the report noted that, after the "false flag" claim was promoted by Jones and Cernovich, Twitter accounts that appear to be bots accelerated the use of hashtags about the attack, which led to the hashtag #SyriaHoax going viral. The report concluded, “The Syrian regime’s reaction to the chemical attack is no surprise,” but “what is noteworthy is the way in which the regime’s response … was translated rapidly and directly into coverage on alt-right websites, most obviously Infowars.” From the report:

    The chemical attack came at dawn, local time, on April 4. It was widely reported and provoked outrage and condemnation, triggering immediate calls for an investigation. Photographs and videos from the scene showed hideous images of dead children and footage of rescuers, including the White Helmets group, washing down victims.

    The same day, website Al-Masdar News, which supports the government of Syrian President Bashar al-Assad, published an article claiming that the story was a “false flag” operation.

    [...]

    Over the next two days, the al-Masdar piece was picked up by a number of pro-Kremlin and anti-Western sites.

    It was reproduced verbatim by at least three conspiracy sites: globalresearch.ca, informationclearinghouse.info and The Lifeboat News. A number of pro-Kremlin sites known for their use of false reporting quoted it at length. These included The Duran and The Russophile (also known as Russia News Now), together with conspiracy site Investment Watch Blog.

    A third group of sites wrote their own reports, but very largely followed the Al-Masdar arguments. These included 21st Century Wire and Before It’s News, both of which ran a video repeating the claims and using the same imagery.

    [...]

    The most influential pickup came on April 5, when US-based conspiracy site Infowars ran its version of the story. Infowars is a highly influential site among the “alt-right” movement in the US; its leading light, Alex Jones, has over 600,000 Twitter followers.

    [...]

    The Syrian regime’s reaction to the chemical attack is no surprise. It has consistently denied all accusations of atrocities, and accused its critics of false claims, as documented in the Atlantic Council’s report “Breaking Aleppo”.

    What is noteworthy is the way in which the regime’s response, launched on a site which has repeatedly amplified Assad’s messaging, was translated rapidly and directly into coverage on alt-right websites, most obviously Infowars.

    Conspiracy website Infowars and its proprietor, Alex Jones, have heavily praised Russian President Vladimir Putin in recent months, with Jones previously bragging about praise from “top Putin advisers” and even Putin himself in regards to his pro-Trump coverage. Jones also claims to have “talked to folks very close to the president” about Trump’s Syria policy. Both Jones and Cernovich, a member of the so-called “alt-right,” have helped popularize numerous conspiracy theories, including the “Pizzagate” story that falsely claimed an underground child sex trafficking ring was run out of a pizzeria in Washington, D.C.

    In March, the FBI opened an investigation into Russian operatives’ use of “bots” to push pro-Trump news from far-right outlets to social media platforms like Facebook and Twitter, and the Senate Intelligence Committee opened an investigation into Russia’s use of fake news to influence the outcome of the 2016 presidential election. Before It’s News, one of the pro-Trump propaganda outlets mentioned in the report, and a site that Media Matters has identified as a fake news purveyor, has denied any connection between Trump and the Russian government.

    Graphics by The Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab

  • Pro-Trump Media Defend President After He Included Sweden In List Of Terrorist Targets

    ››› ››› JARED HOLT

    President Donald Trump’s media allies rushed to bolster and clarify his remarks after he called on rally-goers to “Look at what’s happening last night in Sweden” during a February 18 speech before listing three non-Swedish cities recently attacked by homegrown terrorists. Trump later clarified that he was referring to a Fox News report hyping immigrant criminality in Sweden from the prior night, not a nonexistent attack, while conservative outlets, fringe blogs, and fake news purveyors declared that “actually, Trump was right” that Sweden is “experiencing a migrant crime wave,” despite widely cited data that proves otherwise.