The Intercept | Media Matters for America

The Intercept

Tags ››› The Intercept
  • What you need to know about Fox News' newest hire, Sebastian Gorka

    Gorka has deep ties to the far-right, recently floated the idea of executing Hillary Clinton, and was fired by the FBI for “over-the-top Islamophobic rhetoric”

    ››› ››› GRACE BENNETT

    On Wednesday, Sean Hannity announced that former White House national security aide Sebastian Gorka would be joining Fox News as a national security strategist. Experts have repeatedly questioned Gorka’s supposed national security expertise. He has apparent ties to a Nazi-allied Hungarian group and has a long history of using incendiary, conspiratorial, and racist rhetoric. Here is what you need to know about Fox News’ newest hire.

  • Trump’s CIA director met with frequent Fox guest to discuss his claim the DNC hack was an inside job

    William Binney’s conspiracy theory also appeared on Alex Jones’ Infowars

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    On November 7, The Intercept reported that, at President Donald Trump’s urging, “CIA Director Mike Pompeo met late last month with a former U.S. intelligence official,” William Binney, who pushed a conspiracy theory that “the theft of the Democratic National Committee’s [(DNC)] emails during the 2016 presidential campaign was an inside job, rather than a hack by Russian intelligence.”

    Binney has previously pushed his claim during his appearances on pro-Trump media, including on Infowars, Sean Hannity’s Fox News and radio shows, and Fox’s Tucker Carlson Tonight. On the March 8 edition of Fox’s Hannity, Binney said he agreed with a story from WikiLeaks that the “CIA uses stolen malware to attribute cyber-attacks to nations like Russia.” And when Hannity asked Binney about the likelihood that Russia hacked the DNC on the August 25 edition of his radio program, Binney replied, “I figure it’s probably one chance in 100 that is was them.” And on the August 14 edition of Fox’s Tucker Carlson Tonight, Binney said that he “started opposing” the idea that Russia hacked the DNC originally “simply because of the way the intelligence community was talking” and that “it appears that many people are emotionally tied to this agenda to tie the Russians with President Trump.”

    From the November 7 article in The Intercept:

    CIA Director Mike Pompeo met late last month with a former U.S. intelligence official who has become an advocate for a disputed theory that the theft of the Democratic National Committee’s emails during the 2016 presidential campaign was an inside job, rather than a hack by Russian intelligence.

    Pompeo met on October 24 with William Binney, a former National Security Agency official-turned-whistleblower who co-authored an analysis published by a group of former intelligence officials that challenges the U.S. intelligence community’s official assessment that Russian intelligence was behind last year’s theft of data from DNC computers. Binney and the other former officials argue that the DNC data was “leaked,” not hacked, “by a person with physical access” to the DNC’s computer system.

    In an interview with The Intercept, Binney said Pompeo told him that President Donald Trump had urged the CIA director to meet with Binney to discuss his assessment that the DNC data theft was an inside job. During their hour-long meeting at CIA headquarters, Pompeo said Trump told him that if Pompeo “want[ed] to know the facts, he should talk to me,” Binney said.

    [...]

    It is possible Trump learned about Binney and his analysis by watching Fox News, where Binney has been a frequent guest, appearing at least 10 times since September 2016. In August, Binney appeared on Tucker Carlson’s Fox show to discuss his assessment that the narrative of Russia hacking the DNC during the 2016 campaign is untrue, stating that “many people are emotionally tied to this agenda, to tie the Russians to President Trump.” Binney said he is not sure how Trump found out about his analysis.

  • At Party Conventions, Big Oil’s Media Manipulation Strategy Is On Full Display

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    A few months ago, we documented that the American Petroleum Institute (API), the trade group for oil companies including industry giants ExxonMobil, BP America, Chevron, ConocoPhillips and Shell, was blanketing CNN’s airwaves with ads persuading Americans to support the oil industry’s agenda. It’s a standard formula for the well-heeled industry to control the on-air narrative around climate and energy issues -- and one that in this case drowned out the cable network’s meager discussion of the ominous global warming records that were being set.  

    Now, as the Republican and Democratic parties are in the midst of hosting their national conventions, we are reminded of yet another tool at Big Oil’s disposable for influencing media coverage of key energy issues. Vote4Energy, the same API campaign featured in the ads on CNN, is sponsoring events held by Politico, The Atlantic, and The Washington Post at both conventions.

    As reported by The Intercept's Alex Emmons, at the recently concluded GOP convention, The Atlantic hosted a forum on energy and the environment that featured two climate science-denying congressmen and an API lobbyist -- with no one present to address the scientific facts of climate change. The Intercept added that API also sponsored events held by The Washington Post and Politico “where API literature was distributed, API representatives gave opening remarks, and not one speaker was an environmentalist, climate expert, scientist, or Democrat.”

    Both The Atlantic and the Post said that they tried but were unable to find speakers who could represent the other side of the energy debate. In any event, the end result was a forum for misinformation. For instance, all three events included at least one speaker who espoused some form of climate science denial, according to remarks included in The Intercept article:

    At The Atlantic‘s event, [North Dakota Rep. Kevin] Cramer and [Ohio Rep. Bill] Johnson both downplayed concerns about climate science. “The 97 percent of the scientists who believe [it’s] real, don’t all believe the exact same level,” said Cramer. “Whose fault it is, what’s going to stop it … there’s a wide range in that spectrum.”

    [...]

    At the Washington Post’s discussion, Rep. Marsha Blackburn, R-Tenn., said that in the past 15 years the earth was, on average, “cooling down,” but stressed “the point is that it’s not a settled science.”

    [...]

    At Politico‘s API-sponsored event, the oil lobbying group’s CEO, Jack Gerard, opened the event by telling the audience that “the United States has become the superpower of energy in the world.”

    Rep. Cramer, who was also a guest at the Politico event, joked with the audience that in his home state of North Dakota, “we’re for a warmer climate.”

    The media figures hosting the events provided limited pushback, according to The Intercept, even though the media organizations insisted that the presence of their journalists was enough to hold the panelists accountable. The most direct rebuttal to outright denial came from Washington Post opinion writer Stephen Stromberg, who informed Rep. Blackburn that “I think there would be a vast bulk of climate scientists who would disagree” with her statements about climate change, but then allowed that “we don’t have to litigate the science of it this morning.” The Atlantic’s panel moderator, Steve Clemons, told The Intercept that “I had trust in my own ability to be the alternative, and I had trust that the audience would ask questions to provide balance,” but he also conceded that he “should have done more.”

    The Atlantic, the Post, and Politico all have similar events lined up for the Democratic National Convention, which has spurred advocacy group Climate Hawks Vote to launch a petition calling on Democratic officials not to appear at the API-sponsored events. As Hill Heat noted, Sen. Richard Durbin (D-IL) recently condemned API for its role in spreading climate science denial during his contribution to senators’ “web of denial” speeches on the Senate floor.

    Beyond the conventions, another reminder of the oil industry’s multifaceted approach to co-opting media is taking place at the Los Angeles Times, where the Occidental Petroleum spinoff company California Resources Corp. (CRC) has teamed up with the Times’ “content solutions” team to dole out more industry propaganda on the Powering California website.

    As we’ve explained, the Times’ branded content department, which the newspaper says is wholly independent from its reporting and editorial staff, produced a fearmongering video for CRC last fall suggesting that life as we know it would descend into chaos without the oil industry.

    A year later, as the oil industry stands in the way of California passing critical legislation that would set the standard for other states to fight climate change, Powering California is out with a series of new videos praising oil and attacking clean energy sources. One of the videos baselessly asserts that “renewable energy can’t replace oil,” falsely claims wind energy is “expensive,” and bombastically declares that “oil and natural gas are woven into the fabric of America.” Another video features feel-good man-on-the-street interviews with paid actors touting California’s oil and gas industry.

    Concerns about these types of arrangements between media and the fossil fuel industry have not subsided, despite media organizations’ assurances that the relationships would not affect their coverage. Pointing to the API-sponsored events and The Hill’s offer to “sell interviews” at the conventions, The Intercept’s Emmons concluded: “What were once blurred lines in the journalism business are becoming increasingly clear -- because they have been crossed.”

  • As Trump Advisers Push Entitlement Cuts, NY Times Compares Trump To Sanders

    ››› ››› ALEX KAPLAN

    A New York Times article claimed that presumptive GOP presidential nominee Donald Trump’s pledge “to protect Social Security and Medicare” and to “leave entitlements untouched” indicates he’s taken a page from Democratic candidate Bernie Sanders’ campaign playbook. But The Times failed to note that Trump previously called Social Security a “Ponzi scheme” and that at least two of his advisers have advocated cutting or privatizing Social Security, Medicare, Medicaid, and disability benefits -- and have indicated as recently as this month that Trump would also be open to changing those programs.

  • How The Media Fell For A Lie That A Muslim American Veteran Was Arrested For Connection With ISIS

    The Intercept Debunks Right-Wing Media Lie: "The Widespread Smearing Of Saadiq Long As Having Joined An ISIS Cell, Is Completely False"

    Blog ››› ››› KATE SARNA

    An investigative report by The Intercept explained how national and local media outlets uncritically repeated a false right-wing story that claimed a Muslim American veteran was arrested in Turkey for his connection with the terrorist group ISIS. The story originated from a right-wing blog that used anonymous sources with no knowledge of why the veteran was detained. Saadiq Long was not arrested for or accused of having a connection with a terror cell and currently faces no criminal charges.

    In November, PJ Media published a story claiming that Long, an American veteran who received media attention after he was secretly placed on no-fly list, was "arrested in Turkey as part of ISIS cell."

    Fox NewsRedState, and right-wing anti-Muslim figures like Pam GellarRobert Spencer, and Ann Coulter also pushed the story. Local media in Oklahoma, where Long's family resides, also joined the conservative media outlets repeating the false story.

    The Intercept's Glenn Greenwald and Murtaza Hassain debunked the PJ media story in a December 10 Intercept post reporting that "the widespread smearing of Long as having joined an ISIS cell, is completely false" (emphasis added):

    A RIGHT-WING BLOG called "Pajamas Media" published an article on November 24 claiming that Saadiq Long, a Muslim American veteran of the U.S. Air Force, was arrested in Turkey for being an ISIS operative. Written by Patrick Poole, a professional anti-Muslim activist and close associate of Frank Gaffney, the article asserted that Long "finds himself and several family members sitting in a Turkish prison -- arrested earlier this month near the Turkey-Syria border as members of an ISIS cell." Its only claimed sources were anonymous: "U.S. and Turkish officials confirmed Long's arrest to PJ Media, saying that he was arrested along with eight others operating along the Turkish-Syrian border. So far, no U.S. media outlet has reported on his arrest."

    Long's purported arrest as an ISIS operative was then widely cited across the internet by Fox News as well as right-wing and even non-ideological news sites. Predictably, the story was uncritically hailed by the most virulent anti-Muslim polemicists: Pam Geller, Robert Spencer, Ann Coulter, and Sam Harris. Worst of all, it was blasted as a major news story by network TV affiliates and other local media outlets in Oklahoma, where Long is from and where his family -- including his sister and ailing mother -- still reside.

    But the story is entirely false: a fabrication. Neither Long nor his wife or daughter have been arrested on charges that he joined ISIS. He faces no criminal charges of any kind in Turkey.

    [...]

    To begin with, it's irresponsible in the extreme to spread claims that someone has been arrested for joining ISIS without a very substantial basis for believing that's true. That's a claim that will be permanently attached to the person's name. The people who uncritically spread this "report" had nothing approaching a sufficient basis for doing so, and worse, most of them simply repeated the assertion that he was an ISIS operative as though it were verified fact.

    Beyond that, the only outlet to have "reported" this claim about Long and his family is Pajamas Media. Does anyone find that to be a credible news source, let alone one credible enough to permanently vilify someone as an ISIS member? The specific author of the report, Poole, swims exclusively in the most toxic, discredited, anti-Muslim far-right swamps -- he's a favorite of Frank Gaffney, last seen as the prime mover of Donald Trump's "ban Muslims" proposal -- and it is nothing short of shameful that so many people vested this anonymous smear with credibility.