HuffPost | Media Matters for America

HuffPost

Tags ››› HuffPost
  • How should media cover Andrew Wheeler? Take a lesson from coverage of Scott Pruitt

    Pruitt's silly scandals got more attention than his weighty misdeeds and regulatory rollbacks

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    A version of this post was originally published on Grist.

    Andrew Wheeler, new acting chief of the Environmental Protection Agency (EPA), has gotten a soft reception from the media during his first couple of weeks on the job. The honeymoon phase needs to end now.

    Wheeler is benefiting from comparisons to his disgraced predecessor, Scott Pruitt, who was flamboyantly corrupt and unprecedentedly adversarial toward the press. Wheeler keeps a lower profile than Pruitt and has given interviews to mainstream journalists instead of insulting them, so his different style has generated positive pieces and headlines.

    But being more sober and civil than Pruitt is a very low bar to jump over. Wheeler doesn't deserve praise for clearing it.

    Wheeler received glowing press just for saying he would listen to EPA employees. “When it comes to leadership, you can’t lead unless you listen,” he said during his first address to agency staff on July 11. That quote was featured in the headlines and introductions of stories in The New York Times and The Washington Post by reporters who had done some of the most aggressive coverage of Pruitt's scandals and regulatory rollbacks.

    But, as Mother Jones reporter Rebecca Leber pointed out, Pruitt had used the exact same line during his first address to agency staff in February 2017: “You can’t lead unless you listen.”

    This is a stark example of how journalists have been quick to paint Wheeler as a departure from Pruitt even when he's doing exactly what Pruitt did.

    The media need to stop focusing on the minor stylistic differences between Wheeler and Pruitt and start homing in on substance. The new EPA chief has already implemented his first major rollback of an environmental protection. Wheeler, a former lobbyist for a coal company, signed a final rule that will make it easier for power plants to dump toxic coal ash in ways that could pollute groundwater. And Wheeler has pledged to carry forward the rest of Pruitt's agenda.

    What media got wrong in covering Pruitt

    So how should the media be covering Wheeler? To help answer that question, take a look back at how they covered Pruitt.

    Journalists at many outlets did excellent reporting on a wide range of Pruitt's scandals and regulatory moves, particularly the teams covering the EPA at The Washington Post and The New York Times. The problem was that only some of that good original reporting got amplified by other media outlets and ultimately seen by wide audiences, and too often it was the least important stories that got the most attention.

    Media Matters analyzed TV news coverage of Pruitt during a period in June in which a number of EPA regulatory rollbacks and Pruitt scandals were revealed.

    For each of the following stories, we looked at how much coverage major prime-time TV news programs devoted to it in the week after it was first reported:

    • Rollback: The EPA decided not to examine air, water, or ground contaminants when determining the health and safety risks of potentially toxic chemicals, as The New York Times reported on June 7.
    • Rollback: The EPA took the first step toward changing the way it calculates the economic costs and benefits of regulations, with an eye toward making regulations appear more expensive, as The Washington Post reported on June 7.
    • Rollback: The EPA put forth a detailed plan to scale back a major Obama-era regulation on water pollution, as The New York Times reported on June 14.
    • Substantive scandal: Pruitt had close ties with a coal baron and big GOP donor, Joseph Craft. Craft got Pruitt good basketball tickets, while Pruitt made policy moves that benefited Craft's company, as The New York Times reported on June 2.
    • Silly scandal: Pruitt spent $1,560 on 12 customized fountain pens emblazoned with the EPA seal and Pruitt’s signature, as The Washington Post reported on June 1.
    • Silly scandal: Pruitt had an EPA aide try to obtain a used mattress from the Trump International Hotel, as The Associated Press reported on June 4.
    • Silly scandal: Pruitt used his EPA security detail to help him find fancy lotion at Ritz-Carlton hotels, as The Washington Post reported on June 7.

    The first four stories -- the ones involving policy changes likely to lead to more pollution -- got markedly less attention on TV news than the scandals surrounding Pruitt's bizarre personal misbehavior.

    How the media can do better in covering Wheeler

    Pruitt getting the boot opens up an opportunity for journalists to do a better job covering the EPA, as Wheeler seems unlikely to suck up all the oxygen by making goofy moves like buying tactical pants” or using sirens to speed to his favorite restaurant.

    Last month, some reporters on the EPA beat expressed frustration that Pruitt’s scandals were serving as distractions:

    Now they’ll have more time to chase stories about serious ethics questions at EPA and, most importantly, the regulatory rollbacks that could make Americans sick and kill us.

    There will be plenty to cover, like:

    • Wheeler’s ties to industry: He, too, has a long-established, cozy relationship with a coal baron. And he has lobbied for natural gas, chemical, uranium, nuclear, and utility interests, so we could see him cultivating close ties to those industries.
    • Wheeler’s rollbacks that benefit industry: He has already made a major policy move that serves the interests of coal and utility companies, as mentioned above, and he’s poised to take heat off automakers by rolling back auto fuel-efficiency rules and trying to revoke California's authority to set tough standards for pollution from cars and trucks.
    • Wheeler’s ethically questionable decisions: He kept on two top EPA aides who have ethics problems, as HuffPost's Alexander Kaufman recently reported. Green groups are digging for more potential missteps.

    During Wheeler's reign at the EPA -- which could last years -- reporters will need to stop comparing him to his predecessor and instead bird-dog the agency's deregulatory moves and dig for the ethics and corruption stories that aren't as ridiculous and simple as those Pruitt routinely offered up. We're counting on journalists assigned to the national environment beat to do just that.

    But here's the potentially trickier part: After original reporting comes out on Wheeler's actions, other journalists and commentators and TV news producers will need to amplify those stories, writing articles and producing segments that will get the news in the public eye. Will they do it now that the EPA is no longer run by an absurd character with a proclivity for dramatic self-sabotage? 

    While Pruitt’s silly scandals were a distraction for some media outlets, they were a lure for others, drawing their eyes to an agency they might not cover often or in-depth. For instance, Vanity Fair -- not traditionally a source of EPA news -- published numerous pieces that highlighted Pruitt's scandals and also noted the more important fact that he'd been gutting regulations and suppressing science.

    We need Vanity Fair to keep it up during the Wheeler era, and we need NBC Nightly News and CNN's Situation Room and so many others to join in.

    Quiet deregulation and allegiance to industry are easy to ignore in the loud, lewd age of Trump, but everyday Americans who eat, drink, and breathe can't afford for the media to miss the most important stories about the EPA.

    -----

    Methodology: Media Matters conducted a Nexis search of transcripts for prime-time (5 p.m. through midnight) programs on CNN, MSNBC, and Fox News, as well as the broadcast network nightly news programs: ABC’s World News Tonight, CBS Evening News, NBC Nightly News, and PBS NewsHour. We examined a week’s worth of coverage for the seven stories in the first bullet-pointed list above. We identified and reviewed all segments that were captured by searching for the words Pruitt, EPA, or Environmental Protection Agency within 50 words of cost, benefit, calculate, calculation, economic, chemical, health, safety, toxic, water, pollute, pollution, rollback, regulate, regulation, rule, policy, pen, jewelry, mattress, Trump Hotel, lotion, moisturizer, moisturizing, dry cleaning, security, scandal, ethics, or ethical.

    Chart by Melissa Joskow. Research assistance by Kevin Kalhoefer.

  • A study about so-called abortion reversal just got pulled because of ethical concerns

    BuzzFeed news reported that a study about the scientifically unproven method to stop an abortion -- championed by anti-choice activists -- lacked "formal ethical approval"

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT


    Sarah Wasko / Media Matters

    On July 17, BuzzFeed News reported that a published study about the practice of so-called abortion reversal had been pulled from a scientific journal due to ethical concerns, further proving that one of right-wing and anti-abortion media's favorite talking points is nothing more than harmful junk science.

    BuzzFeed News’ Azeen Ghorayshi wrote that the study by well-known anti-choice personality George Delgado had “been temporarily withdrawn from” the April edition of the Issues in Law & Medicine journal “because [the study] falsely claimed to have received formal ethical approval.” The study hinges on Delgado’s belief that people seeking medication abortions can reverse the procedure by taking only the first pill required in the two-pill regime. The person would then be injected with “a large dose of progesterone to—in theory—reverse the effects of mifepristone” in the first pill. To prove this theory, Delgado set up a hotline in 2012 for people who were seeking abortion reversals and published a limited study about the procedure that same year.

    Delgado’s theory caught fire in right-wing and anti-abortion media, with outlets including The Daily Wire and Live Action publishing accounts from people who had supposedly successfully reversed their abortions. When pro-choice organizations warned that abortion reversal was both scientifically unproven and potentially dangerous, outlets including The Federalist attacked these organizations as “anti-science” and said they were ignoring “the scientific reality of abortion pill reversal for a more ideological reason.” Anti-abortion site Life News inaccurately claimed that opposition to abortion reversal stemmed from a financial incentive for providers to continue performing abortions. Meanwhile, The Weekly Standard alleged that pro-choice advocates didn’t “really want women to choose to change their minds.”

    Then, in April 2018, Delgado and several co-authors published another study alleging the efficacy of the practice in the Issues in Law & Medicine journal. As Ghorayshi reported after publication, “the University of San Diego — which employs two of Delgado’s coauthors — launched an investigation into the study’s ethical approval.” The university then “asked for the paper to be withdrawn, spokesperson Pamela Payton told BuzzFeed News, because it had ‘ambiguous’ wording regarding the university’s ethics board, ‘leading many readers to incorrectly conclude that the [school] reviewed and approved the entire study.’”

    According to Delgado, the issue was “just a technical problem,” and that his team would “redo” the ethics review (although, as BuzzFeed noted, it’s not entirely clear how such a “redo” would work.) However, there is ample reason to believe that even if Delgado could “redo” the ethics review, the outcome would be largely the same because of his ideological viewpoint and the proven structural flaws of his studies.

    As Diane J. Horvath-Cosper, a reproductive health advocacy fellow at Physicians for Reproductive Health, explained to Marie Claire, Delgado appears to have done his work “backwards, with a desired result in mind—one that would support an ideological agenda.” Marie Claire noted that Delgado has previously labeled abortion "a scourge and a plague on our society” and told a caller on a radio show during a 2013 guest appearance that even though the caller had AIDS, “it wasn’t acceptable to use condoms ever.”

    Delgado’s studies in 2012 and 2018 also suffered from several technical flaws. According to The Guardian, the 2012 study was “not done with the oversight of an ethical review committee.” Jezebel similarly reported that it also relied on an extremely small sample size of seven cases -- and Delgado considered only four of these cases successful. Although the April 2018 study had a larger sample size, it still relied on limited case studies, which HuffPost said are “the weakest form of scientific evidence because they lack control groups.” Newsweek further reported that the study “used a wide variety of injected progesterone protocols, ranging from one to more than 10 injections of unknown doses” and did not assess previous levels of progesterone in the subjects’ blood -- further skewing the reliability of the results.

    In general, anti-choice extremists like Delgado are making claims about “abortion reversal” as a tactic to promote the myth that abortion is pathologically linked to regret. In reality, this idea of abortion regret or, as some anti-abortion activists call it, “post-abortion syndrome,” has been widely discredited. To debunk claims that abortion reversal procedures are widely sought by patients who regret their decision, Rewire.News’ Sofia Resnick spoke to abortion provider Gabrielle Goodrick, who estimated “that she has seen six patients out of about 10,000 who did not want to continue their medication abortions after initiating the process” in the 16 years she has been a provider.

    Medical organizations have also weighed in to say that the science doesn’t back claims about reversal. The American Congress of Obstetricians and Gynecologists (ACOG) submitted a report in August 2017 about alleged abortion reversal procedures, stating, “Claims regarding abortion ‘reversal’ treatment are not based on science and do not meet clinical standards.” The report concluded that ACOG “does not support prescribing progesterone to stop a medical abortion.” Dr. Daniel Grossman, director of Advancing New Standards in Reproductive Health at the University of California, San Francisco, told Refinery29, if a person simply decided not to take the second pill for a medication abortion, “there’s a good chance that the pregnancy would continue,” but “there’s no evidence” that injections of progesterone would work to “reverse” an abortion.

    Despite these issues, the junk science of abortion reversal has made its way into state laws in Idaho, Arkansas, South Dakota, Utah, and Arizona, where abortion providers are required to inform patients seeking an abortion that there is an option to reverse it.

    Right-wing media, anti-abortion activists, and some lawmakers may continue to spread misinformation about the dubious efficacy of so-called abortion reversal procedures, but as BuzzFeed’s report demonstrates, the facts are piling up: This practice is based on junk science that is more likely to hurt than help.

  • Don't buy right-wing media's gaslighting: Brett Kavanaugh is a threat to abortion access

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT


    Melissa Joskow / Media Matters

    Following President Donald Trump’s nomination of Brett Kavanaugh to the Supreme Court, right-wing media have attempted to downplay the odds that, if confirmed, Kavanaugh would cast a deciding vote on abortion rights. In reality, Kavanaugh’s background demonstrates that he will most likely be key to overturning or further gutting Roe v. Wade -- and such an outcome would have devastating consequences for abortion access in the United States.

    On July 9, Trump nominated D.C. Circuit Court of Appeals Judge Brett Kavanaugh for the Supreme Court to fill a vacancy left after Justice Anthony Kennedy announced his retirement in late June. Kavanaugh’s name was included on a list put out by the White House that was “preapproved by the Federalist Society and the Heritage Foundation.” According to New York magazine, this list was “extremely important to Trump’s relationship with the conservative movement and particularly with conservative Christian leaders.” Subsequently, anti-abortion groups praised Kavanaugh’s nomination as an opportunity to finally overturn Roe v. Wade and put an end legal abortion. And despite right-wing media’s gaslighting, Kavanaugh's record demonstrates that he will likely do just that.

    Kavanaugh’s record on abortion suggests he’ll gladly overturn Roe or further curtail abortion rights

    In 2017, Kavanaugh dissented in a case involving an unaccompanied pregnant immigrant teen (called Jane Doe) who was in federal custody and wanted to have an abortion. The Department of Health and Human Services’ Office of Refugee Resettlement was prohibiting Doe from leaving the facility to have an abortion because the agency did not want to “facilitate” the practice.

    • As BuzzFeed News’ Zoe Tillman explained, Kavanaugh said in his dissent that the original order stopping the abortion was “in line with Supreme Court cases that said the government could have an interest in ‘favoring fetal life’” and “that it was not an ‘undue burden’ for the US government to say it wouldn’t ‘facilitate’ abortions for teens in custody.”
    • ThinkProgress’ Ian Millhiser further argued that “Kavanaugh’s approach” in the case, which would have required Doe to obtain a sponsor in the United States, “very well could have let the Trump administration run out the clock until she could no longer obtain a legal abortion” if the search lasted past Texas’ 20-week cut-off after which abortions are impermissible.

    Beyond the substance of his opinion in the Jane Doe case, others have pointed to Kavanaugh’s reliance on “coded language” as evidence of his underlying intentions about abortion rights.

    • HuffPost’s Laura Bassett pointed out that in his decision, Kavanaugh used “coded language that’s only ever employed by anti-abortion activists” by referring to “abortion on demand.”
    • NBC’s Heidi Przybyla also noted that “code” words like “abortion on demand” are “widely understood to be a signal for … views on Roe.” This language also mirrors that used frequently by right-wing media to fearmonger about abortion and to spread misinformation.

    Kavanaugh’s decision in Doe’s case, as well as his previous comments on abortion-related matters, also demonstrate that he might leave Roe on the books while still obliterating abortion rights.

    • As Slate’s Mark Joseph Stern explained, Kavanaugh has already proved that “he can pretend to adhere to Roe while hollowing out its core holding” as evidenced by his finding that the Trump administration did not place an “undue burden” on Doe’s ability to obtain an abortion.
    • Kavanaugh also praised former Chief Justice William Rehnquist’s dissent in Roe during a speech in 2017 -- which Rewire.News’ Jessica Mason Pieklo noted made sense, given that Rehnquist’s dissent in Roe and Kavanaugh’s dissent in the Jane Doe case both “fundamentally den[y] reproductive autonomy all while purporting to be respecting the bounds of the law.”

    Here’s what abortion access will probably look like with Kavanaugh on the Supreme Court

    Even before Kavanaugh was officially nominated, right-wing media were already claiming that a Trump-nominated justice wouldn’t be that bad for abortion access. However, with Kavanaugh on the court, a decision gutting or overturning of Roe is likely and would have devastating consequences.

    Although some (including Trump) have argued that overturning Roe will only return abortion regulations “back to the states,” this would functionally outlaw abortion across large parts of the country.

    • As the Center for Reproductive Rights’ Amy Myrick told Kaiser Health News’ Julie Rovner, “We think there are 22 states likely to ban abortion without Roe” due to “a combination of factors, including existing laws and regulations on the books and the positions of the governors and state legislatures.”
    • Reva Siegel, a professor at Yale Law School, wrote for The New York Times that returning the issue to the states would be disastrous because already, “27 major cities are 100 miles or more from the nearest abortion provider, and we can expect these ‘abortion deserts’ in the South and the Midwest to spread rapidly” if states are given free rein.

    Independent of how abortion is regulated, economic and logistical barriers that already impede access will only grow worse in a world without Roe. As Carole Joffe, a professor in the Advancing New Standards in Reproductive Health program at the University of California, San Francisco, explained:

    Geographic areas without access to abortion place an extreme burden on the disproportionate number of abortion patients who are poor (50 percent are below the official poverty line and another 25 percent are classified as low income). Besides having to pay for the procedure, they need the funds to pay for lodging (some states have waiting periods of 24 hours or more, necessitating overnight stays), child care (about 60 percent of abortion patients are already parents) and of course for the travel itself. And this journey also involves confronting one or more days of lost wages as well.

    • Historian Rickie Solinger wrote for Vox that people seeking abortions “will be forced to flout the law to achieve personal dignity and safety,” but those “with economic resources will continue to have more options and access than others.”

    Regardless of state regulations, conservatives have recently attempted to push federal regulation on abortion. As author and lecturer Scott Lemieux explained for Vox, “a Republican government with slightly larger Senate majorities than it has now would be able to pass national abortion regulations” that could outright or effectively ban abortion.

    Yet right-wing media are acting like Kavanaugh’s nomination is not a big deal for abortion access and attacking those who are concerned as “overreacting”

    Despite the threat that Kavanaugh poses to abortion rights, right-wing media have been busy gaslighting viewers in an apparent attempt to paint Kavanaugh as a “moderate” or otherwise suggest he wouldn’t overturn Roe:

    • Fox News contributor Katie Pavlich said on Fox News’ Outnumbered she was not “as a woman … worried about” Roe being overturned or losing access to contraceptives, and called such fears “scare tactics.”
    • Fox News contributor Byron York claimed on America’s Newsroom that because Kavanaugh “talked a lot about the role of women in his life” and “has two daughters,” he wouldn’t pose a threat to women’s rights.
    • Fox News host Brit Hume said on Tucker Carlson Tonight that “if Roe v. Wade were reversed, it would not mean that abortion would become illegal across this country.” He argued that saying otherwise “is hysterical and overstated.”
    • The Federalist’s Margot Cleveland wrote that “overturning Roe v. Wade will not criminalize abortion,” but instead would mean that “the question of abortion, and any limits on abortions, would return to the states and in most cases the legislative branch.”
    • The Wrap reported that Fox News host Jeanine Pirro said that she thinks Kavanaugh “will follow precedent” in any decision impacting Roe v. Wade.
    • On Fox News Channel’s Hannity, host Sean Hannity mentioned the “fearmongering has already begun” around Kavanaugh’s nomination. Fox’s Gregg Jarrett agreed, saying that “the left is already conjuring up the hysteria, claiming that this means abortion will be outlawed in America,” which he called a “lie perpetuated by the left.”
    • The Heritage Foundation’s John Malcolm said on Fox Business Network’s Lou Dobbs Tonight that Democrats were “trotting out, as they always do, scare tactics with respect to Roe versus Wade.”
    • American Constitution Union’s Matt Schlapp told Stuart Varney on Fox Business Network’s Varney & Company that “most conservatives and constitutionalists believe” that without Roe, abortion regulation “goes to the states,” which he claimed was just a continuation of what is “already happening” with abortion regulations.
    • On Fox News Channel’s The Daily Briefing with Dana Perino, Judicial Crisis Network’s Carrie Severino downplayed Trump’s promise during the 2016 presidential campaign that he would appoint “pro-life justices” as only “shorthand” used “during the campaign” and that he “can’t actually ask any nominee … how they would rule on a specific issue.”
    • During a segment on Fox News Channel’s Your World with Neil Cavuto, the Federalist Society’s Leonard Leo, who also serves as Trump’s judicial nominations adviser, pointed to a book Kavanaugh wrote about the principle of stare decisis -- the idea that Supreme Court’s previous rulings should be followed -- and said that Kavanaugh’s record shows “he does believe that the courts need to consider precedent.”
    • Responding to a clip of Sen. Kamala Harris (D-CA) talking about the danger Kavanaugh poses for women’s rights, Fox News host Laura Ingraham said, “So, Brett Kavanaugh is essentially -- we’re supposed to believe … -- standing at a Planned Parenthood abortion clinic and barring women from going in.” Guest Rep. Sean Duffy (R-WI) argued that if there was a concern about women’s rights, “how about protecting a woman when she’s in the womb as an infant?”
    • On Fox News’ Fox & Friends, National Rifle Association spokesperson Dana Loesch characterized concerns about abortion access as advocates claiming that Kavanaugh’s nomination “means that women by some magical force field are going to be prevented from going and seeking health care.” She continued that “abortion is not health care, nor is it a constitutional right.”
  • New EPA chief Andrew Wheeler has a fondness for right-wing media and climate-denier blogs

    But will he be as combative toward the mainstream press as Scott Pruitt was?

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    Scott Pruitt, ousted administrator of the Environmental Protection Agency (EPA), had cozy relationships with right-wing media outlets and combative relationships with the mainstream press. Andrew Wheeler, who's stepped in as acting administrator, has also shown a fondness for right-wing media and signs of disdain toward some mainstream media. But Wheeler has not interacted with the press in the same hostile and tribal ways that Pruitt did. Will Wheeler's approach to the media shift now that he's at the helm at EPA?

    On the topic of climate change, it’s easier to predict whether Wheeler will change course: probably not. Like Pruitt, Wheeler has long been skeptical of climate science and climate action, as evidenced not just by Wheeler’s public statements but also by his Twitter account. He has tweeted out links to climate-denying blog posts, including one post that declared, “There is no such thing as ‘carbon pollution.’”

    Pruitt leaned heavily on right-wing media

    Throughout his tenure at the EPA, Pruitt made heavy use of right-wing media outlets to spread his preferred talking points and fight back against media coverage he didn't like. During his first year, Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as all other major TV networks combined, Media Matters found, and Fox was less likely than other networks to cover Pruitt's scandals. Pruitt was also a frequent guest on national right-wing talk-radio shows, where he received soft treatment.

    After Pruitt got unexpectedly tough questions during an April interview with Fox's Ed Henry, he retreated to right-wing outlets that were even more likely to give him good press, giving interviews to the Sinclair Broadcast Group, the Washington Free Beacon, and a Mississippi talk-radio show.

    Pruitt cultivated a particularly cozy relationship with right-wing outlet The Daily Caller, giving the site exclusive quotes and information. The Daily Caller in turn repeatedly defended Pruitt against scandals and attacked people who released damaging information about him. Even after Pruitt resigned, The Daily Caller continued to act as his attack dog, publishing pieces with headlines including "Source: A torrent of negative press ended Scott Pruitt's career at EPA" and "Jilted former EPA aide with sordid history takes full credit for Pruitt's resignation."

    Pruitt attacked and stymied mainstream media outlets

    Under Pruitt, the EPA press office repeatedly attacked, stymied, and manipulated reporters at mainstream news outlets, as Media Matters documented. The agency refused to release basic information about its activities, blocked journalists from attending official agency events, favored reporters who would provide positive coverage, and publicly insulted and retaliated against reporters and outlets whose coverage officials didn't like.

    One of many such attacks came in September, when the EPA sent out a press release that personally maligned Associated Press reporter Michael Biesecker, accusing him of having "a history of not letting the facts get in the way of his story." Another attack happened in June of 2018, when EPA spokesperson Jahan Wilcox called an Atlantic reporter "a piece of trash” after she asked for comment on one of Pruitt's aides resigning. 

    Pruitt appeared to attack the media on his way out the door, too. His resignation letter blamed "unprecedented" and "unrelenting attacks" on him.

    Wheeler liked tweets from right-wing media figures, defended Milo Yiannopoulos

    Wheeler, for his part, has also demonstrated an affinity for right-wing media figures and outlets, but he's done it in a different way -- via his personal Twitter account. He has "liked" many tweets by conservative media figures, including ones that criticize mainstream or liberal media outlets.

    Wheeler "liked" a July 3 tweet by Donald Trump Jr. that linked to a Daily Caller post lauding Fox News's high ratings and mocking CNN's lower ones:

    He "liked" a June 11 tweet by NRATV host and Fox regular Dan Bongino that bashed MSNBC:

    Wheeler "liked" a June 1 tweet by libertarian talk show host Dave Rubin that criticized a HuffPost story: "HuffPo isn’t a place of journalism, it’s a place of Far Left activism." (Media Matters rebutted the misleading claims of right-wing figures who criticized the story.)

    He "liked" a May 22 tweet by NRATV host and NRA spokesperson Dana Loesch that knocked Planned Parenthood.

    He "liked" an April 3 tweet by conservative Wall Street Journal columnist Kimberley Strassel that inaccurately claimed Obama EPA officials spent as much on travel as Pruitt did.

    He "liked" a January 6 tweet by Fox News personality Brit Hume that mocked Al Gore.

    Wheeler has "liked" tweets from frequent Fox News guests Charlie Kirk and Candace Owens of the conservative group Turning Point USA, including this one:

    According to Daily Beast reporter Scott Bixby, in 2016 Wheeler tweeted out a conspiracy theorist's video that defended Milo Yiannopoulos, an alt-right troll and former Breitbart editor, but Wheeler later deleted the tweet:

    In August 2016, Wheeler publicly defended alt-right troll Milo Yiannopolous after the latter was banned from Twitter for encouraging users to harass actress Leslie Jones. In a now-deleted tweet, the lobbyist linked to a six-minute video, “The Truth About Milo,” produced by InfoWars editor-at-large and noted conspiracy theorist Paul Joseph Watson, in which Watson posited that conservatives might be “banned from using the internet altogether if they trigger your butthurt.”

    Since being named acting head of the EPA last week, Wheeler appears to have deleted 12 more tweets from his feed.

    Wheeler tweeted links to climate-denier blog posts

    While EPA watchers have predicted that Wheeler is likely to differ from Pruitt in his demeanor, Wheeler has displayed the same attitude as Pruitt toward climate change.

    In 2011, when Wheeler was a lobbyist for the Murray Energy coal company, he tweeted a link to a post on the climate-denial blog JunkScience.com. The post, written by the site's founder and longtime climate denier Steve Milloy, argued that information from the American Lung Association should not be trusted because the organization "is bought-and-paid-for by the EPA."

    Wheeler retweeted a Milloy tweet from 2015 that took a shot at Huffington Post founder Arianna Huffington and highlighted projections about India's rising coal use.

    In 2009, Wheeler sent a tweeted promoting a climate-denying blog post published on the conservative American Thinker site:

    On at least two occasions, Wheeler has tweeted links to posts on RealClearPolitics that questioned the science of climate change. A tweet in 2009 linked to a post titled "A Reason To Be Skeptical," and the tweet included the hashtag #capandtax, a conservative smear against cap-and-trade policies. The piece he linked to, which also appeared in The Denver Post, promoted “Climategate,” a bogus, manufactured scandal in which conservatives claimed that hacked emails showed climate scientists were fabricating evidence of warming temperatures. 

    And a tweet in 2015 praised a RealClearPolitics essay that argued, "There is no such thing as 'carbon pollution.'”

    This piece, which Wheeler called "great," largely dismissed climate science and criticized the media outlets and peer-reviewed journals that regularly report on climate change:

    Of course, we don’t have good data or sound arguments for decarbonizing our energy supply. But it sounds like we do. If you read Scientific American, Science, Nature, National Geographic, the New York Times, the Washington Post, or any of thousands of newspapers and magazines, and you take them at face value, you would have to agree that there is a strong likelihood that serious climate change is real and that decarbonization or geo-engineering are our only hopes.

    Wheeler gives interviews and quotes primarily to mainstream outlets

    Though Wheeler's Twitter account seems to show a preference for right-wing outlets, he does not exhibit the same ideological bias when he gives interviews or quotes to media. Most of the interviews he's given during his career in Washington, D.C., have been to mainstream outlets.

    Media Matters has identified eight interviews Wheeler has granted to media outlets since October 5, 2017, when President Donald Trump nominated him to serve as deputy administrator of the EPA:

    During his years as a lobbyist from 2009 to 2017 -- when he worked for coal, nuclear, chemical, and utility companies, among others -- he was quoted at least eight times by E&E News, a subscription-based news organization aimed at professionals working in the energy and environment fields, and he sat for one video interview with E&E. He also gave quotes at least twice to another inside-the-beltway news organization, Politico, as well as to The New York Times and FoxNews.com.

    From 1995 to 2008, when Wheeler worked for Sen. James Inhofe (R-OK), he gave at least four more video interviews to E&E News. He was also quoted in a Washington Post article in 2008.

    Right-wing media are already leaping to Wheeler's defense

    Whether on not Wheeler starts giving interviews or information to right-wing outlets, right-wing outlets are likely to defend him against criticism. They've already started.

    The Daily Caller, which had a tight-knit relationship with Pruitt and his press office, published a story on July 5 titled "Pruitt has been gone for less than a day and his replacement is already getting attacked." And Breitbart ran a piece on July 5 that quoted conservatives praising Wheeler and argued that "the media is already attacking him in much the same relentless fashion it did Pruitt."

    What's next for Wheeler and the EPA press office?

    It's not surprising that Wheeler gave quotes and interviews primarily to mainstream and inside-the-beltway publications while he was working for Inhofe and representing his lobbying clients. He was trying to reach influencers and mold public opinion.

    In contrast, Pruitt, who has been rumored to be plotting a run for Oklahoma governor or senator, has spent his time in D.C. trying to raise his profile and burnish his image with GOP donors and the conservative base of the Republican Party. He often turned to highly partisan right-wing outlets to achieve those ends.

    Now that Wheeler is the boss setting the agenda and determining strategy, will he continue his conventional approach of talking to mainstream media, or will he follow Pruitt's recent example and turn primarily to highly partisan right-wing outlets like Fox News and The Daily Caller? And under Wheeler's leadership, will the EPA's press office treat reporters more professionally than it did under Pruitt, or will it continue to be highly combative with the media?

    In the few days since Wheeler was announced as interim EPA chief on July 5, he seems to have taken a more traditional and conciliatory approach. He's given two substantive interviews to major newspapers, The Washington Post and The Wall Street Journal. And according to Politico, Wheeler will be taking a different approach from Pruitt in terms of dealing with the press: "Wheeler will announce where he is speaking or traveling in advance, he will publish his full calendars 'frequently,' without litigation from groups pursuing public records, and he and other top political appointees will hold briefings for the media on major policy announcements."

    But even if the media approach changes, the policy approach won't. "EPA's agenda remains largely unchanged," Politico continued. "Wheeler will still pursue much the same policy platform — fighting the courts to roll back a slate of Obama-era regulations on climate change, air pollution, stream protection and more."

    Ted MacDonald, Evlondo Cooper, and Kevin Kalhoefer contributed research to this post.

  • The Supreme Court could overturn Roe v. Wade. Don’t buy these right-wing excuses that it’s not a big deal.

    Blog ››› ››› SHARON KANN & JULIE TULBERT


    Melissa Joskow / Media Matters

    Following the announcement of Supreme Court Justice Anthony Kennedy’s retirement, media have been speculating about the possibility of a nominee selected by President Donald Trump casting the deciding vote overturning Roe v. Wade.

    While some mainstream outlets have rightly warned about the likelihood and negative impacts of overturning, or even further hollowing out, Roe’s protections, many conservative outlets and figures deployed a variety of excuses either to suggest that Roe is not at risk or to downplay any potential negative effects such a move would have. But make no mistake -- the Trump administration and its anti-abortion allies haven’t been shy about their goal: making abortion inaccessible or even illegal in the United States, no matter what the consequences.

    In 2016, then-candidate Trump said in response to a debate question about whether he would overturn Roe: “Well, if we put another two or perhaps three justice on, that’s really what’s going to be — that will happen. And that’ll happen automatically, in my opinion, because I am putting pro-life justices on the court.” Previously, in July 2016, then-vice presidential nominee Mike Pence said that he believed that electing Trump would lead to the overturning of Roe and that he wanted to see the decision “consigned to the ash heap of history where it belongs.” In return, anti-abortion groups have also supported the administration -- a fact underscored by Trump’s keynote address at the anti-abortion group Susan B. Anthony List’s (SBA List) gala in May.

    Despite the administration’s promise, conservative media and figures are deploying a number of inaccurate excuses to either deny or downplay the severity of the threat to abortion rights with another Trump-appointed justice on the court:

    1. Claiming that abortion rights are safe because Roe is precedent, and none of the current justices will vote to overturn it.

    In the aftermath of Kennedy’s announcement, some conservative media argued that abortion rights are not threatened because the sitting justices -- including Chief Justice John Roberts and Trump’s previous nominee Justice Neil Gorsuch -- would be reticent to overturn precedent.

    For example, an editorial in The Wall Street Journal argued that because “the Court has upheld [Roe’s] core right so many times, ... the Chief Justice and perhaps even the other conservatives aren’t likely to overrule stare decisis on a 5-4 vote.” Similarly, during a June 27 appearance on Fox Business Network’s Lou Dobbs Tonight, conservative lawyer Alan Dershowitz claimed that Roe is safe because “true conservatives also follow precedent,” and therefore any conservative appointee would not vote to overturn it. Short-serving former White House Communications Director Anthony Scaramucci said it is unlikely that Roe would be overturned because “the court recognizes that there are certain fundamental principles that are in place and certain presidential precedent-setting principles in place." He concluded, “I know there are conservatives out there that want it to be overturned but I just don't see it happening."

    It appears highly unlikely that the new Supreme Court would keep Roe intact. Slate’s Mark Joseph Stern wrote that Kennedy’s retirement “ensured” that Roe will be overturned -- even if it ultimately will “die with a whimper” as the Supreme Court would allow anti-choice lawmakers to foist “extreme regulations on clinics, outlawing abortion after a certain number of weeks, or barring a woman from terminating a pregnancy on the basis of the fetus’ disability or identity.” As Stern concluded, “the constitutional right to abortion access in America is living on borrowed time.” This argument was also echoed by The Daily Beast’s Erin Gloria Ryan who contended that one more Supreme Court vote against abortion would mean that “the conservative minority in this country will have the power to uphold laws designed to force pregnant women into motherhood.” During the June 27 edition of MSNBC’s Deadline: White House, host Nicole Wallace explained that the impact of Kennedy’s retirement means “actually talking about a future generation growing up with abortion being illegal again” and “young women and men taking the kinds of risks that a generation now hasn't had to consider.”

    2. Arguing that Roe is “bad” law, and therefore a Trump nominee would only be correcting judicial overreach.

    In other instances, conservative media have argued that Roe is "bad" law because the constitution doesn't include a right to abortion. By this logic, they contend, a reversal of precedent is inconsequential because the new nominee would merely be helping correct previous judicial overreach.

    In an opinion piece for The Sacramento Bee, The Daily Wire’s Ben Shapiro argued that Roe v. Wade is a decision that was rendered “without even the most peremptory respect for the text and history of the Constitution,” but that “pleased the Left.” An improved Supreme Court, according to Shapiro, “would leave room for legislatures – Democrats or Republicans – to make laws that don’t conflict with the Constitution.”

    In National Review, Rich Lowry similarly said that Roe “is, in short, a travesty that a constitutionalist Supreme Court should excise from its body of work with all due haste.” Lowry concluded that Roe “has no sound constitutional basis” and implied that it should be overturned because it is an embarrassment for the court.

    The Federalist’s Mollie Hemingway claimed on Fox News’ Special Report with Bret Baier, “Even people who are pro-choice recognize that it was a poorly argued judicial decision.” She also said that Trump does not need to ask the judicial candidates about Roe v. Wade as “so many people regard it as such a poorly reasoned decision.” Fox News contributor Robert Jeffress also said on Fox News’ Hannity that Trump doesn’t need to ask about Roe because “there is no right to abortion.” Jeffress continued that though abortion is “nowhere in the Constitution” there is, however, a constitutionally protected “right to life that has been erased for 50 million children butchered in the womb since 1973.”

    But, as legal analyst Bridgette Dunlap wrote for Rewire.News, these claims that Roe is bad law are part of a conservative tactic to invalidate abortion rights more broadly. She explained: “In order to portray abortion rights as illegitimate, conservatives like to argue—inaccurately—that the Court legalized abortion in Roe v. Wade by inventing a right to privacy that is not grounded in the Constitution’s actual text.” Instead, she noted, Roe is based on the idea that “using the force of law to compel a person to use her body against her will to bring a pregnancy to term is a violation of her physical autonomy and decisional freedom—which the Constitution does not allow.”

    In addition, Roe is not just an important acknowledgement of the right to legally access abortion care -- even if states have already chipped away at the accessibility of that care. As Lourdes Rivera of the Center for Reproductive Rights explained in the National Law Journal, overturning Roe would impact the right to privacy and mean “uprooting a half-century of judicial decision-making, with profound consequences for our most cherished rights and essential freedoms.” Lawyer Jill Filipovic similarly wrote for Time magazine that “if Roe is done away with under the theory that privacy rights don’t exist, this could mean that there is no constitutional right to birth control, either.” In addition, she said, “cases that came after Roe, including Lawrence v. Texas, which invalidated a Texas law that criminalized sex between two men, were decided on similar premises — and could be similarly imperiled.”

    3. Claiming that abortion would not be completely outlawed because regulatory power would merely be “returned to the states.”

    A common argument by conservative media -- and in some cases, Trump himself -- is that an overturning of Roe would merely return abortion regulations to the states and not completely outlaw the practice.

    For instance, according to Fox News guest and constitutional attorney Mark W. Smith, even if Roe were overturned, it wouldn’t “outlaw abortion” in the United States, it would just allow “states and voters [to] decide what to do about abortion.” Fox News commentator Andrew Napolitano also made this claim, saying the “worst case scenario” is that if Roe “were to be repealed or reversed, the effect would be the 50 states would decide” their own abortion regulations. This inaccurate claim was also made during segments on CNN and MSNBC. During a June 27 appearance on CNN Newsroom with Brooke Baldwin, CNN legal commentator and former Virginia Attorney General Ken Cuccinelli argued that “all overturning Roe v. Wade does is” give the regulation power “to the states.” The Weekly Standard’s Bill Kristol made a similar claim on MSNBC Live with Velshi and Ruhle, when he argued that overturning Roe would merely “kick [abortion regulation] back to the states.”

    In reality, sending abortion regulation “back to the states” would functionally outlaw abortion access across large parts of the country. As Reva Siegel, a professor at Yale Law School wrote for The New York Times, returning the issue to the states would be disastrous because already, “27 major cities are 100 miles or more from the nearest abortion provider, and we can expect these ‘abortion deserts’ in the South and the Midwest to spread rapidly” if states are given free reign. New York magazine’s Lisa Ryan similarly reported that currently “there are only 19 states in which the right to abortion would be secure” if Roe is overturned.

    This landscape could easily worsen with anti-abortion groups turning their attention more directly to legislation on the state level rather than the federal level. As HuffPost’s Laura Bassett noted, a number of “abortion cases are already worming their way through the lower courts” that could further entrench abortion restrictions in a number of states. In 2016, ThinkProgress explained what a world before Roe looked like: “Wealthy women were able to access safe, though illegal, abortions, but everyone else had to risk their safety and sometimes their lives, and doctors had to risk going to jail.”

    4. Casting blame on abortion rights supporters for “overreacting” or trying to “attack” any Trump nominee on principle.

    Another common reaction among conservative media has been to cast blame back on abortion rights supporters. In this case, right-wing media have attacked supporters of Roe for “overreacting” to the potential loss of abortion rights, and accused others of opposing Trump’s nominee not on facts, but on principle.

    For example, during the June 27 edition of Fox Business’ Making Money with Charles Payne, guest and attorney Gayle Trotter argued that abortion rights supporters were just “trying to scare people” in order to “defeat the president’s nominee.” Federalist Society Executive Vice President Leonard Leo also echoed this argument during a June 27 appearance on Fox News’ Special Report with Bret Baier. According to Leo, “The left has been using the Roe v. Wade scare tactic since 1982, when Sandra O’Connor was nominated. And over 30 years later, nothing has happened to Roe v. Wade.”

    Similarly, on June 29, Trump supporters and YouTube personalities Lynnette Hardaway and Rochelle Richardson, popularly known as Diamond and Silk, appeared on Fox News’ Fox and Friends to discuss potential replacements for Kennedy. During the segment, Diamond asked why Democrats were “fearmongering” and “going into a frenzy” before knowing the nominee or their position on abortion. After interviewing Trump on Fox Business about his thought process for nominating Kennedy’s replacement, Maria Bartiromo said on the Saturday edition of Fox & Friends Weekend she believed that “all of this hysteria” about a potential overturn of Roe was being "a little overdone” by the left.

    Pro-choice advocates are not “overreacting” to potential attacks on the protections afforded by Roe. As journalist Irin Carmon explained on MSNBC Live with Craig Melvin, Kennedy’s retirement “is the point that the conservative movement, that the anti-abortion movement, has been preparing for for 40 years” by “taking over state legislatures and passing laws that are engineered to chip away at the abortion right.” Carmon said that even with Kennedy on the bench, “access to abortion, and in many cases contraception, was a reality [only] on paper already.” Now, “it is disportionately Black and brown women who are going to suffer with the regime that is going to come forward.” Attorney Maya Wiley similarly argued on MSNBC’s The Beat that overturning of Roe would mean “essentially barring a huge percentage of women from huge swaths of the country from access” to abortion.

    5. Claiming that there’s no public support for Roe or abortion access.

    Polling shows a large majority of Americans support the outcome of Roe. But some right-wing media personalities have said that such findings ignore other polling about Americans’ supposed support for restrictions on later abortion.

    For example, The Weekly Standard’s John McCormack argued on Fox News’ Outnumbered Overtime that the claims of support for abortion access are inaccurate because there is a “great misunderstanding about Roe v. Wade” and the impact it has on abortion restrictions and that “there is actually pretty popular support for second trimester regulations.” This talking point has been used elsewhere, such as by the Washington Examiner and anti-abortion outlet Life News, in an attempt to discredit perceived support for Roe.

    The argument deployed by McCormack has also frequently been used by right-wing outlets in the past -- despite the disregard such an argument shows for the complexities involved in abortion polling. As Tresa Undem, co-founder and partner at the public-opinion research firm PerryUndem, wrote for Vox, most “standard measures” that are used “to report the public’s views on abortion ... don’t capture how people really think” about the issue. In contrast to right-wing media and anti-abortion claims, polling done by Harvard T.H. Chan School of Public Health and Hart Research Associates shows that support for later abortions goes up when people realize that abortions in later stages of pregnancy are often undertaken out of medical necessity or for particular personal circumstances.

    As Trump prepares to announce his selection for the Supreme Court on Monday, July 7, right-wing and conservative media will only offer more of these excuses to downplay that Roe v. Wade is firmly in the crosshairs.

  • The Supreme Court just enabled fake health clinics to lie to patients

    Right-wing media are calling it a "win" for the First Amendment

    ››› ››› JULIE TULBERT & SHARON KANN

    On June 26, the Supreme Court decided National Institute of Family and Life Advocates (NIFLA) v. Becerra in favor of a network of fake health clinics. Right-wing media and anti-abortion organizations framed the decision as a “win” for the First Amendment, but those outlets (and even some more mainstream ones) ignored that these clinics are harmful and actively deceive people seeking abortions.

  • After HuffPost profile of anti-Muslim Twitter crusader, 4chan trolls begin organizing database of “leftist journos”

    Blog ››› ››› CRISTINA LóPEZ G.


    Sarah Wasko / Media Matters

    After HuffPost’s Luke O’Brien published an investigative piece profiling the woman behind a prolific Twitter account that regularly spews anti-Muslim vitriol, MAGA trolls reacted by falsely claiming the piece published the women’s personal information and by singling out O’Brien for harassment. On 4chan, trolls even suggested creating a database containing personal details of “leftist journalists” to facilitate harassment against them.

    Much of the backlash was led by the subject of the piece herself, who goes on Twitter by Amy Mek, short for her name, Amy Mekelburg, and uses a real photo of herself.

    Prominent Pizzagate conspiracy theorist and One America News Network correspondent Jack Posobiec and opportunistic MAGA troll Mike Cernovich also helped spread the false narrative that O’Brien had doxxed the woman, with anti-Muslim troll Pamela Geller presenting her as merely a “patriot who tweets” while ignoring the vitriolic hatred against Muslims she regularly spreads on her prominent platform.

    As the New York Times reported, doxxing -- or making an individual’s identifying or contact information public with malicious intent -- “has emerged from subculture websites like 4Chan and Reddit to become something of a mainstream phenomenon.” Trolls are arguing O’Brien’s investigative journalism was equivalent to doxxing, but he didn’t provide a phone number, address or email address for her (the usual approach to doxxing), and the story’s supposed outing wasn’t much of a stretch given that her real photo was attached to her Twitter account, which uses a name similar to her legal one. As Right Wing Watch’s Jared Holt -- who used to work for Media Matters -- explained, O’Brien’s piece is “different from what is commonly thought of as ‘doxing’” because “he did not publish personally identifiable information such as an address, which could put Mekelburg in potential danger.”

    Also, Mekelburg is hardly an unassuming private individual of no interest to the public. She has become extremely prominent on Twitter, and she has done so by posting vitriol that poses a real threat to entire communities.

    Nevertheless, on 4chan, trolls are reacting to O’Brien’s piece by proposing the creation of a database housing the personal information of those they deem “leftist journalists”.

    Within the forum, suggested tactics include targeting “national rag journos” with “reach and audience”:

    A member suggested using Wikipedia as a model:


    Another member pushed the idea of adding activists to the list, pre-emptively gathering their information to deploy “when they do something” and including information that could help locate them outside of social media:

    Online message boards have proven to be hubs that house conspiracy theories, hoaxes, and harassment campaigns against individuals the far-right dislikes. Targeting journalists could have a chilling effect on the coverage of extremism and hate.

  • A timeline of scandals and ethical shortfalls at Ryan Zinke’s Interior Department

    Journalists have uncovered a long list of the interior secretary’s questionable actions and controversies

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER



    Sarah Wasko / Media Matters

    This post was updated on 7/24/18 to incorporate additional news reports.

    Interior Secretary Ryan Zinke’s multiple scandals have triggered at least 11 government investigations into his conduct plus requests for at least three more. They involve a number of issues including excessive travel expenditures, apparent coziness with industries affected by his department’s decisions, and potential violations of the Hatch Act, which prohibits federal employees from some types of political activity. Under his leadership, the Department of Interior (DOI) has been credibly accused of doing the bidding of dirty energy lobbyists, misappropriating government resources, discriminating against Native American employees, and censoring scientific reports. Even in an administration that may be the most unethical in modern history, Zinke’s corruption and managerial ineptness stand out.

    Journalists have documented numerous instances of questionable ethical behavior at DOI during Zinke’s 16 months at the head of the department. The following is an overview of original reporting on scandals and controversies at Zinke’s DOI:

    July 26, 2017, Anchorage Daily News: Zinke threatened to pull support for projects in Alaska after Sen. Lisa Murkowski voted “no” on Obamacare repeal. On July 26, Zinke called Alaska’s two senators, Lisa Murkowski (R) and Dan Sullivan (R), to inform them that Murkowski’s vote against repealing the Affordable Care Act jeopardized administration support for projects in Alaska, including expanding oil drilling. Sullivan called Zinke’s message “troubling,” and Murkowski told E&E News, “It was a difficult call.” The DOI’s inspector general opened an investigation into the incident, then dropped it in late August after the senators refused to discuss it with investigators. The Government Accountability Office also opened an investigation, but then dropped it in June 2018 because DOI did not cooperate, Politico reported. "Interior did not provide us with any information on the substance of the telephone calls. In light of this, we lack the requisite facts on which to base a legal opinion," Thomas Armstrong, GAO's general counsel, wrote to two House Democrats who requested the investiation last year.

    September 28, 2017, Politico/Wash. Post: Zinke gave a speech to a hockey team owned by a campaign donor, then chartered a $12,000 flight home. Zinke traveled to Las Vegas on June 26 to give a motivational speech to a hockey team at the behest of team owner Bill Foley. After the speech, Zinke flew on a charter flight that cost taxpayers over $12,000 to an airport near his Montana home, aboard a plane owned by oil and gas executives. An inspector general report released on April 16, 2018, found that Zinke and his aides failed to relay important details about the trip to ethics officers, including Foley’s role as one of Zinke’s largest campaign contributors and the fact that the speech was unrelated to Zinke’s work as interior secretary. According to Politico, Foley donated $7,800 to Zinke’s 2014 congressional campaign, while employees and political action committees associated with his financial services company donated another $166,860. The inspector general also found that the $12,000 charter flight “could have been avoided.”

    October 5, 2017, Politico: Zinke’s participation in a Republican fundraiser in the Virgin Islands raised ethics concerns. During what DOI labeled an official trip to the U.S. Virgin Islands, Zinke attended a fundraiser for the Virgin Islands Republican Party in March 2017. Donors paid up to $5,000 per couple for a picture with him. After concerns were raised, the Virgin Islands Republican Party reimbursed taxpayers for the trip.

    November 20, 2017, Politico: Zinke’s wife used Interior staff and resources to coordinate her travel with her husband’s. Lola Zinke relied on DOI staff to ensure her travel arrangements allowed her to accompany the interior secretary during some of his official events and trips, including ones to California, Alaska, Norway, and Greenland. “While the department says Lola Zinke paid her own way, the records show Interior used staff time to coordinate some of her activities while traveling with her husband,” Politico reported. One ethics expert called that “an ethically gray area.” Some ethics watchdogs are also concerned that Lola Zinke is using her access to high-level events to further her own political career; until recently, she served as campaign chair for a Republican Senate candidate, and she worked on the Trump campaign and transition teams. The DOI’s inspector general tried to investigate whether these actions and other travel arrangements by Ryan Zinke constituted an abuse or misuse of government resources, but the investigation was stymied “by absent or incomplete documentation for several pertinent trips and a review process that failed to include proper documentation and accountability,” according to a memo released on November 15.

    December 7, 2017, Politico: Zinke spent $14,000 on helicopter rides so he could attend a swearing-in and ride horses with Vice President Mike Pence. Zinke put taxpayers on the hook for a pair of helicopter trips that blurred the line between his professional and personal obligations. On June 21, he attended the swearing-in of his congressional replacement, Rep. Greg Gianforte (R-MT), then took an $8,000 helicopter ride to an emergency management exercise in West Virginia. On July 7, Zinke took a $6,250 round-trip helicopter flight from Washington, D.C., to Yorktown, VA, to guarantee he was back in time to go horseback riding with Pence and Sen. Roy Blunt (R-MO). The inspector general’s office declined to confirm an investigation into these specific helicopter rides, but spokesperson Nancy DiPaolo told CNN on December 8, “We are taking a comprehensive look at the secretary’s travel since he took office.”

    December 29, 2017, Newsweek: Zinke spent almost $40,000 in wildfire preparedness funds for a helicopter tour of Nevada. On July 30, days after firefighters managed to largely contain the Whittier Fire in California, Zinke used nearly $40,000 from wildfire preparedness funds to pay for a helicopter tour of Nevada that did not include any visits to fire zones. DOI initially told Newsweek the tour was “in full compliance of all federal regulations.” But after Newsweek provided Interior officials with documentation showing the tour was paid for with funds “earmarked for such uses as worker pay and to purchase equipment,” DOI admitted the helicopter tour “was charged to the account in error” and said it would pay for the ride from “a more appropriate account.”

    January 22, 2018, HuffPost: Zinke failed to disclose his shares in a firearms company and signed orders that could have benefitted the firearms industry. As nominee for interior secretary, Zinke neglected to inform the Office of Government Ethics that he retained 1,000 shares in PROOF Research, a rifle and weapons-parts manufacturer founded in Zinke’s hometown. Cabinet appointees are required to disclose all assets worth $1,000 or more. Although there is some dispute about the value of Zinke’s shares, HuffPost notes that Zinke’s long relationship with the company may have resulted in the company getting special access at Interior. Zinke provided consulting services to PROOF from 2011 to 2012. As interior secretary, he met with PROOF CEO Larry Murphy and a company lobbyist about a month after he was confirmed. Zinke also enacted policy changes -- such as rescinding the ban on lead ammunition and expanding hunting access at wildlife refuges -- that could benefit the firearms industry.

    February 1, 2018, Politico: Interior appeared to cave to pressure from MGM to stonewall a casino proposal backed by two Native American tribes. The Mohegan and Mashantucket Pequot tribes received indications from Interior officials in May 2017 that the department would clear the way for the tribes to build a casino in Connecticut, about 12 miles from MGM Resorts International’s nearly $1 billion casino complex in Massachusetts. But MGM launched an aggressive lobbying campaign to convince Interior’s political appointees to change course, including outreach to Zinke via multiple meetings and phone calls with two Nevada Republican lawmakers closely allied with MGM. MGM lobbyists were invited by Zinke for a social visit two weeks before the agency was to decide on the tribes’ request. MGM lobbyists also met with Deputy Interior Secretary David Bernhardt, whose former firm also lobbies for MGM. Bernhardt signed an ethics agreement barring him from “participating in matters involving his former employer,” according to ThinkProgress. On September 15, DOI informed the tribes that it would delay its decision, even though federal law requires it to decide yes or no within 45 days. Records obtained by Politico show that “career staffers were circulating what they labeled ‘approval’ letters just 48 hours before their political bosses reversed course and refused to either OK or reject the tribes’ application.” The DOI’s inspector general has opened an investigation into the incident.

    February 21, 2018, Mother Jones: Scientists resigned in protest after their agency violated ethical guidelines to give Zinke sensitive oil and gas research ahead of its public release. The head of the U.S. Geological Survey’s energy and minerals program, Murray Hitzman, resigned in protest on Dec. 17, 2017, after his agency bowed to pressure to provide Zinke with sensitive data about oil and gas deposits in Alaska before it was released publicly. The deputy associate director of the energy and minerals program also left the agency in part over pressure to violate ethical guidelines. Although DOI asserted its authority to see any scientific research the department produces, “numerous current and former Interior officials, however, say the department’s position raises serious ethical issues—particularly when it comes to energy and mineral assessments, which contain valuable economic data that have the potential to move markets,” Mother Jones reported. Rep. Betty McCollum (D-MN), the ranking member of the House Interior, Environment, and Related Agencies Subcommittee, asked DOI’s inspector general to investigate whether department officials committed any ethical violations in requesting the data.

    March 9, 2018, AP: Interior planned to spend nearly $139,000 to upgrade Zinke’s office doors. Interior officials approved a contract to renovate “three sets of double doors in the secretary’s office, including two doors that open onto a corner balcony with a spectacular view of the Washington Monument and the National Mall,” The Associated Press reported. Though Zinke scoffed at questions about the excessive price of the renovations during a Senate hearing on March 13, two days later he told the House Committee on Natural Resources that he negotiated the price down to $75,000. Despite this, House Oversight Chairman Trey Gowdy (R-SC) sent Zinke a letter on March 22 asking for a briefing “on the need to replace the doors” and asking for “details on the acquisition process, bidding and receipts,” according to Reuters.

    March 11, 2018, USA Today: Zinke’s trip to Pennsylvania to announce $56 million in grants during a close campaign may have violated the Hatch Act. Toward the end of a tight campaign for Pennsylvania’s 18th congressional district between Democrat Conor Lamb and Republican Rick Saccone, Zinke went to nearby East Bethlehem to announce $56 million in grants to clean up abandoned mining sites in the area. The entire event “had the feel of a hastily arranged news conference/town hall meeting/political opportunity,” according to the local Observer-Reporter. Saccone was among the politicians present, while his challenger did not attend. The U.S. Office of Special Counsel is weighing a request to investigate whether Zinke’s trip was designed to benefit Saccone politically.

    March 15, 2018, AP: Zinke stacks wildlife-trade advisory board with trophy hunters. Zinke appointed trophy hunters, including some with direct ties to the Trump family, to the International Wildlife Conservation Council, an advisory board tasked with rewriting federal rules to allow the importation of body parts from slain African elephants, lions, and rhinos. The Associated Press reported, “A coalition of more than 20 environmental and animal welfare groups objected that the one-sided makeup of the council could violate the Federal Advisory Committee Act, which requires government boards to be balanced in terms of points of view and not improperly influenced by special interests.” Most board members belong to hunting clubs or the National Rifle Association (NRA), and one member co-owns a private hunting reserve with Donald Trump Jr. and Eric Trump. The Trump administration officially lifted a ban on importing elephant parts from Zimbabwe and Zambia on March 1.

    March 21, 2018, Politico: Zinke had a security detail during his two-week vacation in Greece and Turkey. Ryan and Lola Zinke’s two-week vacation in Greece and Turkey to celebrate their 25-year wedding anniversary also included a security detail, according to records obtained by Politico. Besides these bare facts, the public still does not know important details about this arrangement including “exactly how many security personnel accompanied the couple, who paid for them, how much they cost or whether they traveled with Zinke and his wife, Lola, for the entire trip,” Politico reported.

    March 26, 2018, Wash. Post: Zinke filled a new outdoor recreation advisory panel with members who could benefit from DOI decisions. At the urging of industry representatives, Zinke established the “Made in America” Outdoor Recreation Advisory Committee last November and appointed “officials representing companies with National Park Service contracts, such as those in the hospitality sector, as well as those from the manufacturing, fishing, boating and all-terrain-vehicle industries,” according to The Washington Post, which obtained records about the committee via the Freedom of Information Act (FOIA). Two of Zinke’s nominees to the panel were flagged by Interior staffers as having potential conflicts of interest because their companies hold some of the National Park Service’s largest concessions contracts, but they were appointed anyway.  

    March 27, 2018, Politico: Florida’s offshore drilling exemption may have been intended to benefit Gov. Rick Scott’s Senate campaign. On January 4, 2018, Zinke announced a controversial proposal to allow offshore drilling in many new coastal areas, including off the coast of Florida. Five days later, Zinke exempted Florida from the expanded drilling plan after a supposedly spur-of-the-moment encounter in the Tallahassee airport with Florida Gov. Rick Scott. But records reviewed by Politico in March “showed that top officials from the offices of both Scott and the Interior secretary were in regular contact for several days leading up to the sudden announcement, contradicting the supposed spontaneous event that portrayed Scott as protecting Florida’s environment.” According to The Washington Post, “The whole episode seems to have been designed to demonstrate Mr. Scott’s power and influence, by having him appear to summon the interior secretary to his state and bring him to heel in an afternoon.” Scott announced his Senate candidacy on April 9, 2018. The next day, CNN reported the U.S. Office of Special Counsel is investigating whether Zinke’s Florida announcement violated the Hatch Act.

    March 28, 2018, Talking Points Memo: Zinke’s mass reassignment of career Interior employees may have violated federal anti-discrimination laws. Last July, Zinke initiated the reassignment of 35 Senior Executive Service members at DOI, of which 27 were ultimately transferred. Many were told to “either accept a new placement on the other side of the country or in a role unrelated to their background, or leave the agency,” according to Talking Points Memo. The DOI’s inspector general concluded the reassignments occurred “without a written plan or clear criteria, and without consulting with the departmental leadership,” which created the perception that staff were reassigned for “political or punitive reasons.” Because a third of those reassigned are Native American, DOI may have violated federal anti-discrimination laws, as well as its own Indian Preference rules, as TPM later reported. Zinke has reportedly told senior staff that diversity is not important. After a congressional hearing in March, he was also accused of racial insensitivity for responding “Oh, konnichiwa” to Rep. Colleen Hanabusa (D-HI) after she shared the experience of two of her grandfathers who were held in internment camps during World War II.

    April 6, 2018, Reveal: National Park Service deletes climate change from months-delayed report on sea-level rise. “National Park Service officials have deleted every mention of humans’ role in causing climate change in drafts of a long-awaited report on sea level rise and storm surge,” according to an investigation conducted by The Center for Investigative Reporting and published on its Reveal website. DOI oversees the National Park Service. Cat Hawkins, the head of the National Park Service’s climate change response program, made the deletions, in possible violation of Interior rules prohibiting political appointees from influencing scientific and scholarly activities. The report was also delayed for 10 months, which hindered park managers’ ability to access the latest research about how to mitigate the effects of extreme weather and sea-level rise on their parks. Zinke told the House Committee on Natural Resources in March, “I didn’t change a paragraph — a comma — in any document and I never would.” DOI’s inspector general is investigating the matter.

    April 16, 2018, HuffPost: Oil industry rep uses perch on DOI advisory group to push “wish list” of regulatory rollbacks. Under Zinke, advisory groups at DOI have been packed with industry representatives who want looser regulations. Kathleen Sgamma, president of the Western Energy Alliance (WEA), a lobbying group that represents 300 oil and gas companies, chairs one such group, which is tasked with recommending how Zinke should manage federal lands for fossil fuel development. The group’s recommendations, which included regulatory rollbacks that had been on WEA’s wish list for years, was initially drafted by Tripp Parks, WEA’s head of government affairs. According to HuffPost, “A document obtained under the Freedom of Information Act reveals that Parks created the draft recommendations one day before Sgamma circulated them to committee members overseeing the working group.” The Sierra Club’s legal director told HuffPost, “It’s a very clear instance of regulatory capture.”

    June 13, 2018, Wash. Post: DOI canceled a study of the health effects of mountaintop-removal coal mining with little justification, the department’s inspector general found. After DOI last August halted a major public health study being conducted by the National Academies of Science on the impacts of surface coal mining on nearby residents, Rep. Raúl Grijalva (D-AZ) sent two letters to Zinke requesting information about the stoppage. Grijalva received no answer, so he requested an investigation by the DOI’s inspector general, which then found that “Departmental officials were unable to provide specific criteria used for their determination whether to allow or cease certain grants and cooperative agreements.” Records obtained by Pacific Standard show that before DOI stopped the study, Deputy Assistant Secretary Katharine MacGregor “had no fewer than six meetings with the most powerful mining players in the country. In both April and May of 2017, she met with the National Mining Association. In March and June, meanwhile, she met with Arch Coal, a long-time practitioner of mountaintop removal mining in Appalachia.”

    June 19, 2018, Politico: Zinke and the chairman of Halliburton could both benefit from a proposed real-estate deal in Montana. A foundation created by Zinke is helping to pave the way for a large commercial development that is backed by David Lesar, the chairman of energy-services giant Halliburton. According to Politico, the Great Northern Veterans Peace Park Foundation -- established by Zinke and currently run by his wife Lola -- agreed to allow 95 Karrow LLC, the Lesar-backed entity, to build a parking lot on land that had been donated to the foundation for creation of a park. The Zinkes also personally own land that's adjacent to the proposed development, potentially making that land much more valuable if the proposed development deal were to go through. The deal raises ethical concerns because Halliburton’s business could be substantially affected by decisions made by DOI. Zinke met with Lesar and the project’s other developers at Interior headquarters last year, Politico reported on June 21. Lesar and Zinke have had a relationship for years -- Lesar and his wife donated $10,400 to Zinke’s first House campaign in 2014. On June 18, DOI's deputy inspector general confirmed that her office had opened an investigation into whether Zinke violated conflict-of-interest laws.

    June 26, 2018, Reuters: Zinke’s promotion of Trump's campaign slogan may have violated the Hatch Act. During a meeting of the Western Governors Association on June 26, Zinke tweeted a photo of one of his socks, which was emblazoned with Trump’s face and his campaign slogan “Make America Great Again.” Zinke deleted that tweet and then posted a follow-up tweet that crossed out “Make America Great Again” yet still showed Trump’s face -- and then he deleted that one too. Those tweets may have violated the Hatch Act, which prohibits some forms of political activity by federal employees, Reuters reported. The U.S. Office of Special Counsel announced in March that because Trump has confirmed his candidacy for reelection, federal employees are prohibited while on duty from wearing or displaying items with the phrase “Make America Great Again” or non-official pictures of Trump. On July 9, CNN reported that the Office of Special Counsel opened a case file on whether Zinke’s tweet violated the Hatch Act.

    July 6, 2018, HuffPost: Former NRA lobbyist working for Zinke may have committed multiple ethics violations. Benjamin Cassidy, a former NRA lobbyist who joined the Interior Department in October 2017, may have violated ethics rules by attending at least two meetings with Zinke that involved issues Cassidy had recently lobbied on. Cassidy attended a February 2018 meeting on “international conservation,” a discussion that most likely focused on issues such as hunting and animal trophy imports. While still employed with the NRA in 2017, Cassidy lobbied Congress on legislation dealing with animal trophy imports. Cassidy, whose official title is senior deputy director for intergovernmental and external affairs, should have signed Trump’s ethics pledge that bars former lobbyists in the executive branch from participating for two years in any matters on which they lobbied in the two years before starting an administration job. Another potential ethics violation occurred in March, when Cassidy attended a pair of private receptions Interior held for members of the International Wildlife Conservation Council, which includes an NRA employee and a former NRA board member, HuffPost reported on July 16. Cassidy served as the council members’ primary contact during their visit to Washington, D.C., for the receptions. Although it is not clear if Cassidy played a role in selecting members of the council, member Cameron Hanes thanked Cassidy as well as Zinke for including him. Cassidy “appears to be in violation of the prohibition on working on matters on which you’ve lobbied,” an ethics expert told HuffPost.

    July 20, 2018, CNN: Zinke kept meetings off of public calendar. Zinke's publicly released schedule omitted or obscured the details of about a dozen meetings. CNN compared email conversations between Zinke and his scheduler (made available through FOIA requests) to the calendars that the Interior Department released and found numerous discrepancies between the two. Zinke had previously undisclosed meetings with lobbyists, lawmakers, and interest groups. For example, CNN found that in May 2017, a meeting listed on his schedule with Rep. Chris Collins (R-NY) also included three executives from Delaware North, a contractor who does business with national parks. Rep. Raul Grijalva (D-AZ), ranking member of the Natural Resources Committee, has called for an investigation.

    July 23, 2018, Wash. Post: Zinke and aides rejected evidence that supported creation of national monuments and sought out evidence that didn't -- and then tried to conceal strategy from the public. Zinke’s team selectively tailored a review of national monuments last year to dismiss the benefits of monuments and emphasize the value of activities such as logging and energy development on public lands, according to thousands of pages of email correspondence inadvertently released by the Interior Department’s FOIA office. The DOI retracted the documents the next day and released redacted versions. In the first version, for instance, draft economic reports on monuments under scrutiny included information on the Interior Department’s “ability to estimate the value of energy and/or minerals forgone as a result of the designations,” but that information was redacted from the second batch of emails. In another instance, officials marked this statement about an Oregon national monument as eligible for redaction: “Previous timber sale planning and development in the [expansion area] can be immediately resumed.” The review came in response to an executive order from Trump last year that instructed Zinke to scrutinize 27 national monuments established over a period of 21 years. It led Trump to dramatically shrink two national monuments in Utah.

    Ted MacDonald contributed to this post.

  • Oklahoma’s largest newspaper blamed Democrats for a Republican problem with abortion

    The editorial board said the failure of an ACA stabilization bill was because Democrats want "abortion on demand"

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT


    Sarah Wasko / Media Matters

    Recently, Oklahoma has attracted attention from extreme anti-abortion groups because Dan Fisher -- a Republican gubernatorial candidate -- has been very vocal about his desire to “abolish abortion” and his belief that courts should ignore Roe v. Wade. On the heels of that news, the editorial board of a local newspaper tapped into the same well of anti-abortion sentiment to forward an inaccurate assessment of the effort by Congress to stabilize the Affordable Care Act.

    On March 28, the editorial board of The Oklahoman, the largest newspaper in Oklahoma, ran an editorial laying the blame on Democrats and their “insistence on unfettered abortion rights” for Congress’ failure to pass an Affordable Care Act (ACA) premium stabilization bill. However, the debate in Congress was actually over the inclusion of language in the bill that would have expanded the Hyde Amendment -- which prohibits the use of federal funds to provide for abortions -- to stop private insurers selling over the ACA exchange from covering abortion as well. In simple terms, Republicans wanted the language included (a change from the status quo), and Democrats did not.

    Even though Republicans were pushing for a more restrictive version of the Hyde Amendment, the editorial board said that blame for the bill's failure should at least partially rest with Democrats. The outlet argued that “Democrats' claims of surprise are hard to buy” because “iterations” of the Hyde Amendment “have existed in various forms “in health-related legislation since 1976.” In addition to misrepresenting the nature of Democrats’ opposition, the editorial board also promoted the right-wing myth that Democrats support “abortion on demand.”

    The Oklahoman wasn’t alone in its inaccurate framing of Democrats’ stance on abortion rights and how it impacted the ACA stabilization bill. The editorial board of The Wall Street Journal similarly blamed Democrats for the bill’s failure, writing that “the left has abandoned the idea that abortion is a personal choice and now regards it a self-evident right that everyone must subsidize.” The Wall Street Journal also recently published an opinion piece from Cardinal Timothy Dolan in which he claimed the Democratic Party had alienated Catholics in pursuit of “the most radical abortion license in the country.”

    However, as reported by Politico, the inclusion of the expanded Hyde Amendment language would have curtailed coverage for abortion from private insurers in the marketplaces -- a meaningful distinction that The Oklahoman and others failed to unpack. Indeed, Democrats said their objection wasn’t to the inclusion of any Hyde language, but that the language in question “would significantly expand federal funding restrictions on abortion” because “any insurance plan that covered abortion wouldn’t be able to get federal funds from Obamacare, or worse, insurers in some states wouldn’t be allowed to sell any individual market health plan that covers abortion.”

    In other words, as HuffPost concluded, the proposal would have made it “almost certain no insurer offering coverage to individuals would include abortion coverage.” Under the ACA’s current structure, the Hyde Amendment restrictions are not violated because insurers that want to provide abortion coverage do so through “separate spending accounts, filled only with premiums they have received directly from individuals.” Contrary to the framing used by The Oklahoman and others that the Democrats played spoiler, Politico also reported that when “Democrats offered language similar to what was in the Affordable Care Act,” Republicans rejected this offer. Instead, Republicans demanded “permanent Hyde Amendment language” in the bill that would also apply to private insurers.

    It should be noted that, while the Democrats weren't objecting to the Hyde Amendment as it currently exists, the law is actually an extremely harmful policy that, as the Center for American Progress noted, has “a disproportionate impact on low-income women, young women, and women of color.” It leads to “poor health outcomes” and “contributes to a culture rife with abortion stigma.” It’s also not even popular with voters.

    Rather than discuss any of this, the editorial board of The Oklahoman oversimplified the debate in order to place blame on Democrats and allege that their position on abortion was extreme.

  • Must-read pieces about how anti-choice fake clinics manipulate pregnant people

    The Supreme Court "held that part of California's crisis pregnancy center disclosure law is unconstitutional and that another part is likely unconstitutional."

    ››› ››› JULIE TULBERT

    On June 26, the Supreme Court decided NIFLA v. Becerra, a case involving a California law that curtails the deceptive practices of anti-abortion fake health clinics. The Court ruled against the California law regulating fake health clinics. The court "held that part of California's crisis pregnancy center disclosure law is unconstitutional and that another part is likely unconstitutional." Some outlets have recently published essential pieces about the tactics and negative impacts of these fake health clinics, which manipulate and mislead people seeking abortions in hopes that they will carry their pregnancies to term.

  • How Scott Pruitt's EPA is attacking journalists and stifling the media

    EPA takes up Trump’s war on the press by insulting media outlets, withholding information, and flouting public records requests

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER


    Sarah Wasko / Media Matters

    This post was updated on 5/23/18 to incorporate additional news reports.

    Since Scott Pruitt took the helm of the Environmental Protection Agency in early 2017, the EPA has consistently refused to release basic information, blocked reporters from attending agency events, and attacked journalists and outlets whose coverage it didn't like. This antagonistic stance toward the media mirrors President Donald Trump’s unprecedented war against the press, which Media Matters has chronicled.

    Seeking a reset after a year of the agency’s attacks and obfuscation, the Society of Environmental Journalists (SEJ) sent a letter to the EPA’s press office in January in the hopes of improving journalists’ access to EPA information and "begin[ning] a conversation about journalists’ basic needs." The letter made five requests, which the group summarized on its website:

    1. Respond to inquiries in a meaningful and timely manner, arranging interviews with subject matter experts.
    1. Distribute all press releases and advisories, to all who request them, not just to a select audience.
    1. Hold open press briefings on significant news. Invite all regular beat reporters to in-person briefings held at EPA headquarters; provide web conferencing and teleconference access for all interested reporters outside the Washington area.
    1. Reinstate the practice of publishing a weekly list of the EPA administrator’s scheduled public appearances.
    1. Resume the practice of publishing an up-to-date calendar of all the EPA administrator’s meetings — not just public events.

    The EPA failed to respond to SEJ’s letter -- or to a follow-up inquiry -- so the group released the letter publicly in March. SEJ sent the EPA another letter on March 30 calling on the agency to “answer reporters' questions directly, rather than referring them to published articles by their favored media," as summarized on the SEJ website.

    Here are more than 20 examples of Pruitt's EPA assailing the press or frustrating journalists' efforts to cover the agency's actions.

    EPA withholds Pruitt’s schedule from the press. Former EPA Administrator Gina McCarthy, who headed the agency under President Barack Obama from 2013 to early 2017, shared her schedule on the EPA website every day, but Pruitt, like many other members of Trump's cabinet, withholds basic information about his activities. According to Politico, the EPA has refused “to provide schedules or advisories of his upcoming meetings, confirm his attendance at specific events, or say what city he plans to be in on a given day." As a result, news outlets and watchdog groups have filed multiple Freedom of Information Act (FOIA) requests and lawsuits to obtain his calendars. When the EPA has eventually responded and released information about Pruitt's schedule, it has generally been bare-bones, partially redacted, or months late.

    EPA spokesperson: “Pruitt does not want open press." While coordinating logistics for a roundtable discussion Pruitt held at the University of North Dakota with the state's senior senator, John Hoeven (R), and governor, Doug Burgum (R), EPA spokesperson Jahan Wilcox asked that reporters not be permitted to attend, E&E News reported. Hoeven had wanted to include media, but Wilcox wrote to Burgum’s staffers that “most importantly Pruitt does not want open press." After being informed that reporters had already been invited to the last 15 minutes of the event, Wilcox insisted, “We can't have anything open."

    EPA spokesperson called police on North Dakota reporters trying to cover Pruitt event. EPA spokesperson Wilcox threatened to call the police on two reporters from the Grand Forks Herald who were attempting to cover Pruitt’s August 9 visit to the University of North Dakota. The Herald reported that after Wilcox made his threat, “A UND Police officer then arrived to insist the building and its grounds were private property before demanding the reporters move away from the center's front door. … The EERC is not private property and is owned by UND."

    EPA asked radio host not to take listener calls during interview with Pruitt. During his August 9 visit to North Dakota, Pruitt sat for a joint interview with Gov. Burgum, conducted by local talk radio host Scott Hennen. Hennen normally takes listener calls during his show, but documents obtained by E&E News show that EPA spokesperson Wilcox asked him not to during the Pruitt interview, and Hennen acquiesced.

    EPA terminated funding for a nonprofit newspaper after it reported that Trump's budget cuts would hurt the Chesapeake Bay. The Bay Journal, a nonprofit newspaper that covers environmental issues in the Chesapeake Bay region and reaches approximately 100,000 readers, has been partially funded by the EPA since 1991. Last June, the paper reported that Trump's proposed budget would slash funding for Chesapeake Bay programs and harm restoration efforts. In August, the EPA abruptly canceled a previously approved $325,000 grant to the paper due to a “shift in priorities." The Bay Journal requested records pertaining to the termination, which EPA failed to produce, so the paper sued. Under pressure from Maryland's Democratic senators, the EPA restored the Bay Journal’s funding in March.  

    EPA attacked NY Times reporters in press release over pesticide story. On August 18, The New York Times published a story detailing how the EPA disregarded the advice of agency scientists by refusing to ban a harmful pesticide after Pruitt met with farming industry executives and told them he was listening to their pleas. Three days later, the EPA issued a press release attacking the story and accusing the reporters, Eric Lipton and Roni Caryn Rabin, of reporting "false facts" and omitting "inconvenient facts." Though the EPA did not dispute any of the story’s specific factual claims, the press release also stated that "the New York Times never lets the truth get in the way of a good story."

    EPA attacked AP reporter in press release over toxic-site story. On September 2, The Associated Press published a story on toxic sites flooding in the wake of Hurricane Harvey, which Washington Post media critic Eric Wemple later declared to be "factually sound." But the EPA issued a press release criticizing the story and attacking the credibility of the AP and Michael Biesecker, one of the reporters who wrote it. "Unfortunately, the Associated Press’ Michael Biesecker has a history of not letting the facts get in the way of his story," the agency’s release read. The press release also included a statement from EPA spokesperson Liz Bowman that accused the AP of attempting to “mislead Americans” by “cherry-picking facts.” To bolster its attack on Biesecker and the AP, the release cited a Breitbart News article. 

    EPA dropped AP reporter from its email list and criticized him for not opening positive emails about Pruitt. The EPA had been unhappy with AP reporter Biesecker even before he published his story about toxic site flooding after Harvey. When The Washington Post's Wemple asked the EPA about its ongoing conflict with Biesecker, an agency official said that the EPA had removed Biesecker from its master email list, explaining, “We don’t think he’s a trustworthy reporter.” An EPA official also told the Post that the agency monitored which journalists opened its emailed press releases: “We are able to see who opens our emails,” the official said. “Michael [Biesecker] very rarely opens a positive story about [EPA Administrator] Scott Pruitt. He only opens stories where he tries to create problems.”

    EPA warned employees against leaking to the press. The EPA required employees to attend training sessions that warned them of the dangers of leaking sensitive information to the media, The Associated Press reported. During the mandatory training, employees were given a fact sheet that detailed how leaks have harmed America in the past and warned, "Enemies of the United States are relentless in their pursuit of information which they can exploit to harm US interests."

    EPA spokesperson misled NY Times reporter. In a talk at Yale, New York Times climate reporter Lisa Friedman recounted an instance in October when an EPA spokesperson gave her inaccurate information. Per the Yale Daily News, Friedman "said a spokesman for the EPA disputed the claim that EPA Administrator Scott Pruitt planned to announce the decision [to roll back the Clean Power Plan] in Kentucky with Senate Majority Leader Mitch McConnell, R-Ky. The spokesman told her that 'it was not accurate' to say that Pruitt was going to make such an announcement.” Friedman then told the audience, “Except for it was absolutely accurate, and Fox News was invited.” Friedman also said, “Covering the EPA is like covering the CIA. It is so secretive. It is so difficult even to get basic information.”

    EPA accused NY Times reporter of being “biased” and “writing elitist click bait.” When Times reporter Lipton sent detailed questions to the EPA about the agency loosening regulations on toxic chemicals, EPA spokesperson Bowman refused to answer his queries. Instead, she sent a caustic comment by email: “No matter how much information we give you, you would never write a fair piece. The only thing inappropriate and biased is your continued fixation on writing elitist click bait trying to attack qualified professionals committed to serving their country.” Lipton quoted her comment in his article.

    EPA refused to confirm basic facts to NY Times reporter, then accused him of stealing from other news outlets. The Washington Post's Wemple reported further details on Lipton's back-and-forth with the EPA about his story on toxic chemical regulations. Lipton asked EPA spokesperson Bowman to confirm reports that Michael Dourson, Trump's nominee to head the Office of Chemical Safety and Pollution Prevention, began working at the EPA before being confirmed by the Senate. Bowman referred Lipton to stories published by USA Today and E&E News, which Lipton took as confirmation. Then EPA spokesperson Wilcox jumped into email chain, interjecting, “If you want to steal work from other outlets and pretend like it’s your own reporting that is your decision.” After Lipton explained to both spokespersons that basic fact-checking is critical to avoiding “Fake News,” Wilcox, ccing USA Today’s and E&E News’ reporters, replied to Lipton, “Adding the two outlets who you want to steal their work from to this email.”

    EPA had police remove reporter from Pruitt event in Iowa. Ethan Stoetzer, a journalist with InsideSources Iowa, never received a response after trying repeatedly to contact the EPA to RSVP for a December 1 event where Pruitt would be speaking at a cattle company headquarters in Iowa. The event was invite-only, but media were permitted to attend. According to his reporting, Stoetzer showed up to the event site and was initially allowed to enter the press booth. But then he “was approached by a Story County Sheriff’s Deputy, as well as several staff members of both the EPA and Couser Cattle Company, who did not give their names when asked, and was told that he had to leave the premises.” He reported that other members of the media who had not RSVP’d were allowed to remain at the event. EPA spokesperson Wilcox did not reply to repeated questions about why Stoetzer was forced off the premises.

    EPA hired Republican opposition-research firm to conduct "war room"-style media monitoring. The EPA awarded a no-bid contract worth $120,000 to an opposition-research firm, Definers Corp, that not only has deep connections to the Republican establishment, but is also tied to a research group that had been “looking for information that could undermine employees who had criticized the E.P.A.,” as The New York Times reported. Under the contract, Definers would provide the EPA with “‘war room’-style media monitoring, analysis, and advice," Mother Jones reported. The controversial contract was rescinded after media reports led to political outcry.

    EPA misled press about Pruitt's travel, then stonewalled. After journalists reported in February 2018 on Pruitt’s exorbitant travel expenses, EPA Node Menu spokesperson Wilcox initially told Politico that Pruitt had received a blanket waiver to travel first or business class. But a spokesperson for the General Services Administration, which oversees rules about officials' travel, told Politico that it does not issue blanket waivers. Wilcox then changed his story and said that Pruitt submits a request for a waiver for each trip. Refusing to answer further questions about Pruitt’s travel, Wilcox directed reporters to use FOIA to request additional information, "a process that can take months or years," Politico noted.

    EPA to reporters: You'll have to wait a year for responses to your FOIA requests. The EPA has been slow in responding to FOIA requests about Pruitt's office from media organizations and other groups, according to an analysis by the Project on Government Oversight. The agency had closed only about 17 percent of records requests related to Pruitt’s activities as of February, Politico reported. This aligns with the anecdotal stories of journalists who, when not ignored by the EPA, were informed that it would take a year to receive responses to their records requests. CNBC reported in February on a lawsuit filed against EPA alleging the agency "has systematically refused to document 'essential activities' under Pruitt, and higher-ups are creating a culture in which career employees are discouraged from creating written records."

    EPA tried to prevent news outlets from covering Pruitt’s announcement of vehicle efficiency rollbacks. After granting Fox News permission to cover Pruitt’s announcement that the agency would be revising Obama-era vehicle emissions and mileage standards, EPA officials tried to stop other television networks from reporting on the event. As CNN reported on April 3, “EPA had attempted to allow television camera access to Fox News without informing the other four networks: CNN, ABC, NBC and CBS. Fox alerted the networks and a pool was established allowing networks equal access to the event.” EPA public affairs officials also made little effort to inform other journalists about the event. According to CNN, “There were several journalists [at the event], including from The New York Times, Bloomberg and ABC News, according to one reporter in attendance, who added that it sounded like many of the reporters were notified of the event individually just before it took place and ran over. EPA did not send a wide notice of the event to the agency press list.”

    Pruitt has used multiple email addresses, which could hamper fulfillment of FOIA requests by media outlets and others. After learning that Pruitt uses three secret EPA email addresses in addition to his official email address, Sens. Jeff Merkley (D-OR) and Tom Carper (D-DE) asked the EPA’s inspector general on April 10 to investigate if Pruitt “may be withholding information from the public in violation of valid FOIA requests.” On May 2, the inspector general said his office plans to open an investigation into whether the EPA is violating the Federal Records Act.

    EPA press office engaged in “questionable activities” that may have violated federal rules, Sierra Club alleged in a lawsuit. Via a Twitter thread posted on April 20, Sierra Club attorney Elena Saxonhouse announced that her group had sued the EPA for failing to provide public records related to the activities of the agency’s Office of Public Affairs. Saxonhouse alleged that the office had engaged in a number of “questionable activities,” which included “creating a right-wing media echo chamber for Pruitt,” “contracting with a firm whose stated goal is to take down Democrats,” and reportedly working to secretly place anti-Paris climate accord op-eds in newspapers, among other things. Sierra Club requested the records to determine if these actions violated rules barring the use of agency money for "self-aggrandizement," "purely partisan" communications, and "covert propaganda." The EPA was recently forced to turn over more than 24,000 pages of documents to the Sierra Club after losing a previous FOIA lawsuit to the organization.

    Pruitt aides have slowed FOIA releases so they can increase vetting of records requests related to his actions. “Top aides to Scott Pruitt at the Environmental Protection Agency are screening public records requests related to the embattled administrator, slowing the flow of information released under the Freedom of Information Act — at times beyond what the law allows,” Politico reported on May 6. Based on internal emails obtained by the outlet, the EPA’s political appointees also reprimanded career officials who released public records without letting Pruitt’s aides screen them first. Although other administrations have also requested that political aides be allowed to screen certain releases before they are made public, a FOIA expert quoted by Politico said, “This does look like the most burdensome review process that I've seen documented."

    EPA blocked AP, CNN, E&E News, and Politico from attending a summit on water contaminants and had an AP reporter physically removed from the building. “The Environmental Protection Agency temporarily barred journalists and the public from a national summit Tuesday addressing toxic chemicals contamination in drinking water, a week after top agency officials' effort to delay publication of a study on those chemicals came to light,” Politico reported on May 22. When an AP reporter asked to speak with public affairs personnel to learn why the outlet was barred from the event, “the security guards grabbed the reporter by the shoulders and shoved her forcibly out of the EPA building,” AP reported. Although the EPA relented after news of the incident spread and allowed the press to cover the second half of the event on May 22, the agency still blocked reporters from covering the subsequent day of the summit on May 23.

  • Myths and facts about California's pro-choice law regarding fake health clinics

    The Supreme Court will hear a case regulating the deceptive practices of anti-abortion clinics

    ››› ››› JULIE TULBERT

    On March 20, the Supreme Court will hear oral arguments in National Institute of Family and Life Advocates (NIFLA) v. Becerra. This case concerns a California law requiring unlicensed pregnancy clinics to disclose their lack of medical services and licensed pregnancy clinics to post a notice about low-cost or free reproductive health services offered by the state. Some media outlets have pushed the myth that the law compels anti-abortion fake health clinics to promote pro-choice views, including by advertising for abortions.

  • A timeline of scandals and ethical shortfalls at Scott Pruitt's EPA

    Journalists have uncovered a long list of controversies during Pruitt's time in office

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER & EVLONDO COOPER

    This post was updated on 4/24/18 to incorporate additional news reports.

    The Trump presidency has been called the most unethical in modern history, with its scandals continuously dominating the news cycle. And the questionable ethical behavior extends far beyond the White House to cabinet members and the departments and agencies they oversee, including the Environmental Protection Agency.

    Journalists covering the EPA have unearthed a litany of scandals, conflicts of interest, extravagant expenditures, and ethically dubious actions involving administrator Scott Pruitt and other politically appointed officials. Here is an overview of the reporting on ethical scandals at Pruitt’s EPA, starting a week after he was sworn in and continuing up to the present:

    February 24, 2017, KOKH: Pruitt lied to senators about his use of a private email account. An investigation by Oklahoma City Fox affiliate KOKH revealed that Pruitt lied during his Senate confirmation hearing when he said he did not use a private email account to conduct official business while he was attorney general of Oklahoma, a finding later confirmed by the office of the attorney general. The Oklahoma Bar Association subsequently opened an investigation into the matter, which could lead to Pruitt being disbarred in the state of Oklahoma.

    May 17, 2017, ThinkProgress: An EPA appointee appeared to violate Trump's ethics order on lobbyists. Sens. Sheldon Whitehouse (D-RI) and Jeff Merkley (D-OR) sent a letter to Pruitt on May 16 noting that EPA appointee Elizabeth “Tate” Bennett had lobbied both the Senate and the House on EPA regulations as recently as 2016 -- an apparent violation of Trump’s ethics executive order barring former lobbyists from participating in any government matter related to their past lobbying within two years of their appointment.

    June 16, 2017, Bloomberg: Pruitt met with oil executives at Trump’s D.C. hotel, then backed away from a regulation on oil companies. On March 22, Pruitt met with oil executives who sit on the American Petroleum Institute’s board of directors, and less than three weeks later, the EPA announced that it was reconsidering a regulation requiring oil and gas companies to control methane leaks. The meeting took place at the Trump hotel in Washington, D.C., which Time has called a “dealmaker’s paradise” for “lobbyists and insiders.”

    August 28, 2017, E&E News: Pruitt gave a Superfund job to a failed banker whose bank had given loans to Pruitt. In May, Pruitt appointed Albert “Kell” Kelly to head a task force on the EPA’s Superfund program, even though Kelly had been fined $125,000 by federal banking regulators and banned for life from banking activity because of misdeeds committed when he was CEO of Oklahoma-based SpiritBank. Kelly had no previous experience working on environmental issues and, as ThinkProgress reported in February 2018, he had a financial stake in Phillips 66, an oil company that the EPA had deemed responsible for contaminating areas in Louisiana and Oregon. In previous years, Kelly’s bank had given a loan to Pruitt to purchase a share in a minor league baseball team and provided acquisition financing when the team was sold. The bank had also provided three mortgage loans to Pruitt and his wife, as The Intercept reported in December.

    September 20, 2017, Wash. Post: Pruitt's security team drew staff away from criminal investigations. Pruitt’s 24/7 security detail -- the first-ever round-the-clock protection detail for an EPA administrator -- required triple the manpower of his predecessors' security teams and pulled in special agents who would have otherwise spend their time investigating environmental crimes.

    September 26, 2017, Wash. Post: Pruitt spent about $43,000 on a private soundproof booth, violating federal spending law. The Post reported on September 26 that the EPA spent nearly $25,000 to construct a secure, soundproof communications booth in Pruitt’s office, even though there was another such booth on a different floor at EPA headquarters. No previous EPA administrators had such a setup, the Post reported. On March 14, the Post reported that the EPA also spent more than $18,000 on prep work required before the private phone booth could be installed, which put its total cost “closer to $43,000.” On April 16, a Government Accountability Office report found that Pruitt’s use of agency funds for the booth violated federal rules. Agency heads are required to notify Congress in advance when office improvement expenditures exceed $5,000. Two days later, Mick Mulvaney, director of the White House Office of Management and Budget, told lawmakers that his office is investigating Pruitt’s spending on the booth.

    September 27, 2017, Wash. Post: Pruitt spent $58,000 on charter and military flights. Pruitt took at least four noncommerical and military flights that together cost taxpayers more than $58,000. The most expensive of these was a $36,000 flight on a military jet from Ohio, where Pruitt had joined Trump at an event promoting an infrastructure plan, to New York, where Pruitt then set off on a trip to Italy.

    October 24, 2017, CNN: Pruitt met with a mining CEO, then immediately started clearing the way for his proposed mine. In May, Pruitt sat down with the CEO of Pebble Limited Partnership, the company seeking to build the controversial Pebble Mine in southwest Alaska. Just hours after that meeting, he directed the EPA to withdraw an Obama-era proposal to protect the ecologically rich area from certain mining activities. (In January 2018, Pruitt reversed his decision without explanation.)

    December 12, 2017, Wash. Examiner: Pruitt made a costly trip to Morocco to promote natural gas. In December, Pruitt flew to Morocco to promote natural gas exports during talks with Moroccan officials, as first reported by The Washington Examiner. E&E reported that the trip cost nearly $40,000, according to an EPA employee. The Washington Post reported, “The purpose of the trip sparked questions from environmental groups, Democratic lawmakers and some industry experts, who noted that the EPA plays no formal role in overseeing natural gas exports. Such activities are overseen primarily by the Energy Department and Federal Energy Regulatory Commission.”

    December 15, 2017, Mother Jones/NY Times: The EPA hired a GOP opposition research firm whose VP had investigated EPA employees. Mother Jones reported that the EPA awarded a $120,000 contract to Definers Corp., a Republican PR firm specializing in opposition research and finding damaging information on individuals, to do what the firm describes as "war room"-style media monitoring. According to The New York Times, Definers Vice President Allan Blutstein had submitted at least 40 Freedom of Information Act requests to the EPA targeting employees that he deemed “resistance" figures critical of Pruitt or the Trump administration. After the contract was exposed, the EPA canceled it.

    February 11, 2018, Wash. Post: Pruitt spent $90,000 on first-class flights and other travel in a single week. During a stretch in early June, Pruitt racked up at least $90,000 in taxpayer-funded travel costs, including first-class, business-class, and military flights. The figure did not include the cost of Pruitt’s round-the-clock security detail accompanying him on those trips. One first-class flight was for an overnight trip to New York, where Pruitt made two media appearances to praise Trump’s decision to withdraw from the Paris agreement. According to the Post, “[EPA] records show that wherever Pruitt’s schedule takes him, he often flies first or business class, citing unspecified security concerns.” The Associated Press later reported that, for travel where Pruitt had to foot the bill himself, the EPA head flew coach, according to an EPA official with direct knowledge of Pruitt’s security spending. The chairman of the House Oversight and Government Reform Committee, Trey Gowdy (R-SC), demanded documentation and explanation for Pruitt’s first- and business-class work travel, but Pruitt missed the chairman’s March 6 deadline to turn over documents. As of April 11, the EPA still hadn’t provided all requested documents, so Gowdy sent Pruitt another letter demanding the information. Later reporting by The Associated Press found that Pruitt flew coach when taxpayers were not footing the bill.

    February 13, 2018, CBS News: Pruitt flew luxury business class on a foreign airline. Pruitt broke with government rules requiring employees to fly on U.S. carriers. He got a waiver to return home from Milan, Italy, in June on Emirates Airline in what CBS described as “one of the world’s most luxurious business class cabins.”

    February 15, 2018, NY Times: Pruitt met with trucking executives, then preserved a loophole to benefit their company. In May, Pruitt met with executives from Fitzgerald Glider Kits, a company that sells big-rig trucks with retrofitted diesel engines. They were seeking to preserve a loophole that exempted Fitzgerald’s trucks from emission rules. Pruitt announced in November that he would provide the exemption, citing a Fitzgerald-funded Tennessee Tech study that found the company’s trucks emitted no more pollution than trucks with modern emissions systems. But just days after Pruitt made his announcement, EPA staffers published findings that Fitzgerald trucks emit 43 to 55 times as much air pollution as new trucks. And after The New York Times reported on the story, Tennessee Tech's president disavowed the Fitzgerald-funded study and asked the EPA to disregard it. The EPA responded by claiming to the Times that it "did not rely upon the study," even though Pruitt had cited it in making his announcement about the exemption. In April, four Republican senators and 10 Republican House members sent Pruitt a letter asking him to close the loophole.

    February 26, 2018, Politico: The EPA has been hit with a record number of anti-secrecy lawsuits. A Politico analysis found that the EPA has “experienced a huge surge in open records lawsuits since President Donald Trump took office” and that 2017 was “the busiest calendar year by far for open-records cases brought against EPA, according to data stretching back to 1992.” A separate analysis by the Project on Government Oversight found that the EPA has been especially slow in resolving Freedom of Information Act requests.

    March 5, 2018, E&E News/AP: An EPA public affairs official was given the OK to do outside media consulting. John Konkus, a top political aide to Pruitt who works in the EPA's public affairs office, was granted permission to work as a media consultant outside of his agency work. In August, when the arrangement was approved, Konkus had “two likely clients” for his outside work and anticipated adding more in the next six months. The EPA has not disclosed who those clients were. Konkus, a former Trump campaign aide, had been put in charge of hundreds of millions of dollars in grants that the EPA distributes annually -- an "unusual" arrangement, as The Washington Post reported in September. According to the Post, "Konkus has told staff that he is on the lookout for 'the double C-word' — climate change — and repeatedly has instructed grant officers to eliminate references to the subject in solicitations."

    March 6, 2018, Wash. Post: EPA awarded a bug-sweeping contract to a business associate of Pruitt’s head of security. The head of Pruitt’s security detail, Pasquale “Nino” Perrotta, advised EPA officials to hire his business associate for a contract to conduct a sweep of Pruitt’s office for concealed listening devices, a source told The Washington Post. Perrotta’s move prompted Sens. Tom Carper (D-DE) and Sheldon Whitehouse (D-RI) to ask the EPA for documentation that Perrotta obeyed federal conflict-of-interest rules.

    March 8, 2018, AP: Almost half of EPA political appointees have strong industry ties. An analysis conducted by The Associated Press found that “nearly half of the political appointees hired at the Environmental Protection Agency under Trump have strong industry ties. Of 59 EPA hires tracked by the AP over the last year, about a third worked as registered lobbyists or lawyers for chemical manufacturers, fossil fuel producers and other corporate clients that raise the very type of revolving-door conflicts of interests that Trump promised voters he would eliminate. Most of those officials have signed ethics agreements saying they would not participate in actions involving their former clients while working at the EPA. At least three have gotten waivers allowing them to do just that.”

    March 8, 2018, The New Republic: Pruitt appointed the vice president of a polluting company to the EPA’s environmental justice advisory council. On March 7, Pruitt announced the addition of eight new members to the agency’s National Environmental Justice Advisory Council, one of whom was Michael Tilchin, a vice president of CH2M Hill, a big engineering firm. The New Republic reported that since February 2017, CH2M Hill’s work at the Hanford Site, a decommissioned nuclear weapons production facility in Washington state, “has sparked at least three accidental releases of plutonium dust, which emits alpha radiation—'the worst kind of radiation to get inside your body,’ according to KING-TV, the Seattle-based news station that’s been investigating the incidents.” Dozens of workers at the site have tested positive for internal plutonium contamination in the wake of the releases.

    March 28, 2018, Politico: EPA signs research agreement with firm tied to GOP megadonor Sheldon Adelson. In March of 2017, Pruitt met with executives from Water-Gen, a technology firm based in Israel, at the behest of GOP megadonor Sheldon Adelson, and Pruitt had a second meeting with a Water-Gen executive in May. In January of this year, the EPA agreed to study Water-Gen's technology, an “atmospheric water generator” that the company claims can pull drinkable water out of the air and thereby provide clean water in remote areas with poor infrastructure. The meeting came to light after activists sued the EPA and forced the agency to produce Pruitt’s calendar. Important details about the arrangement, including Adelson’s relationship with the company, are still unknown.

    March 28, 2018, HuffPost: EPA gave employees talking points based on Pruitt’s lukewarm climate denial. Staffers at the EPA received an email on March 27 from the Office of Public Affairs with a list of eight approved talking points about climate change, echoing lines that Pruitt likes to use when discussing the topic. Point No. 5 is one the administrator has repeated often: "Human activity impacts our changing climate in some manner. The ability to measure with precision the degree and extent of that impact, and what to do about it, are subject to continuing debate and dialogue."

    March 29, 2018, ABC News/Bloomberg: Pruitt paid below-market rent for a condo co-owned by the wife of an energy lobbyist. For the first half of 2017, Pruitt lived at a prime Capitol Hill address in a condo co-owned by Vicki Hart, wife of energy lobbyist J. Steven Hart. ABC News reported that, instead of contracting with a real estate broker, Pruitt worked directly with Steven Hart to arrange the $50-a-night rental agreement, with rent having to be paid only for the nights Pruitt stayed in the unit. ABC also reported that Pruitt's daughter used a second room in the condo from May to August, in apparent violation of the lease agreement. The EPA reimbursed the condo association $2,460 after Pruitt’s security team kicked in the door, mistakenly believing his safety was in jeopardy. While Pruitt was living in the condo, and paying well below market rate, the EPA gave its approval for expansion of the Alberta Clipper oil pipeline, directly benefiting Enbridge Inc., a client of Hart’s lobbying firm, according to The New York Times. Also, Steven Hart “was personally representing a natural gas company, an airline giant, and a major manufacturer that had business before the agency at the time he was also renting out a room to Pruitt,” according to The Daily Beast, and the Harts have donated to Pruitt's political campaigns since 2010. After the condo story broke, EPA’s top ethics watchdog said that he didn’t have all the information he needed when he initially determined that Pruitt’s rental arrangement did not violate federal rules, and the federal government’s top ethics official sent a letter to the EPA expressing concern over Pruitt’s living arrangements, travel, and reports that Pruitt retaliated against officials questioning his spending. And on April 21, The Hill reported that Pruitt met with Steven Hart last year on behalf a client, an executive linked to Smithfield Foods, according to a newly filed disclosure from Hart's firm. Hart and Smithfield contend that the meeting was about philanthropy and did not constitute lobbying, but the disclosure still appears to contradict Hart’s earlier statement that he had not lobbied the EPA during 2017 and 2018 as well as Pruitt’s earlier claim that “Hart has no clients that have business before this agency.”

    March 29, 2018, The Intercept: Nominee to head Superfund program is lawyer with long record of defending polluting companies. Pruitt has repeatedly claimed that he wants to prioritize the EPA Superfund program, which cleans up sites contaminated by industry. But Trump’s nominee to oversee the Superfund program, Peter Wright, seems unlikely to help the cause. As The Intercept reported, "For the last quarter-century, he has defended companies responsible for some of the biggest of these industrial disasters, including Dow Chemical, where he has worked for more than 18 years, and Monsanto, where he worked for seven years before that." Nonetheless, Pruitt enthusiastically endorsed Wright's nomination. 

    March 30, 2018, CNN: Taxpayers paid for Pruitt’s 24/7 security detail during his personal trips to Disneyland and the Rose Bowl. Pruitt’s security team accompanied him on trips home to Oklahoma as well as on a family vacation to Disneyland and the Rose Bowl, according to a letter that Sen. Sheldon Whitehouse (D-RI) sent to the EPA’s Office of Inspector General and shared with CNN.

    April 2, 2018, Wash. Post: EPA staff looked into the possibility of leasing a private jet for Pruitt’s travel. Pruitt’s aides contacted NetJets, a company that leases private planes, about "leasing a private jet on a month-to-month basis" to accommodate Pruitt’s travel needs. After receiving NetJets’ quote of about $100,000 a month, senior officials objected and the plan was abandoned.

    April 3, 2018, The Atlantic: The White House told Pruitt he could not give two of his closest aides a pay raise, but he used a loophole to do it anyway. In March, Pruitt sought permission from the White House’s Presidential Personnel Office for substantial pay increases for two of his closest aides, Sarah Greenwalt and Millan Hupp. The White House said no. Pruitt then exploited a loophole in the Safe Drinking Water Act to increase Greenwalt’s salary from $107,435 to $164,200 and Hupp’s salary from $86,460 to $114,590.

    April 3, 2018, Wash. Post: Pruitt may have violated ethics rules by having his aide research housing arrangements for his family. Millan Hupp, whose salary Pruitt boosted by 33 percent against the White House’s wishes, did considerable legwork to help Pruitt and his wife find a home last summer. This may have been an ethics violation, as federal officials are barred from having their staff do personal tasks for them, according to ethics experts. 

    April 3, 2018, Wash. Post: Pruitt abused a little-known loophole in the Safe Drinking Water Act to hire loyalists and ex-lobbyists. In 1977, Congress passed an amendment to the Safe Drinking Water Act allowing the EPA to hire expert personnel without Senate or White House approval. The section was added to ensure the agency could hire the staff it needed to protect public health, but Pruitt broke from tradition and used the provision to “bring in former lobbyists along with young spokesmen and schedulers,” according to The Washington Post. Pruitt’s controversial hires included loyalists from his home state of Oklahoma, former industry lobbyists such as Nancy Beck, and James Hewitt, the son of radio host and MSNBC personality Hugh Hewitt -- one of Pruitt's most ardent public defenders. The Post reported that "ethics experts say hiring lobbyists through the provision breaks with some of Trump’s ethics rules."

    April 5, 2018, CBS News: Pruitt asked to use vehicle siren during non-emergency, reassigned staffer who objected. Several weeks after taking his position as head of the EPA, Pruitt was stuck in D.C. traffic and asked to use his vehicle's lights and sirens to get to an official appointment more quickly, sources told CBS News. According to CBS, “The lead agent in charge of his security detail advised him that sirens were to be used only in emergencies. Less than two weeks later that agent was removed from Pruitt's detail, reassigned to a new job within the EPA.”

    April 5, 2018, ABC News: EPA improperly paid for repair to Pruitt's condo door, congresswoman says. Rep. Betty McCollum (D-MN), who sits on the subcommittee that oversees the EPA’s budget, took issue with the EPA using agency funds to repair a door in Pruitt’s condo after members of his security detail broke it down when they believed a napping Pruitt was unresponsive. “I know that Congress appropriates money for the EPA to protect human health and the environment – not for repairs to the administrator's residence,” McCollum wrote in a letter to the EPA.

    April 5, 2018, NY Times: Pruitt reassigned and demoted EPA officials who questioned his spending. Four career EPA employees and one Trump administration political appointee were demoted or reassigned after they confronted Pruitt and expressed concerns over his excessive spending on furniture, travel, and his security detail.

    April 5, 2018, Salon: Pruitt was involved in a questionable real estate deal while serving as Oklahoma attorney general. Documents obtained by the nonprofit watchdog group the Center for Media and Democracy revealed that in 2011, Pruitt, then-attorney general of Oklahoma, and his wife flipped a Tulsa home for a $70,000 profit after buying it just days before a court ruled that it had been fraudulently transferred. Kevin Hern, a major campaign donor to Pruitt, bought the house through a dummy corporation. According to Salon, “Evidence suggests that Pruitt planned the quick turnaround on the property in advance.”

    April 5 and 6, 2018, Politico/Politico: Pruitt was late paying his rent and “overstayed his welcome” at the lobbyist-linked condo. Pruitt was sometimes slow in paying rent to his lobbyist landlords. He also stayed in the condo longer than initially agreed. The original $50-a-night rental agreement was supposed to be for just six weeks, but Pruitt ended up using the condo for about six months. Politico reported, “The couple, Vicki and Steve Hart, became so frustrated by their lingering tenant that they eventually pushed him out and changed their locks.”

    April 6 and 9, 2018, Wash. Post/The Atlantic: Doubts cast on Pruitt’s claim that he did not approve controversial pay raises. During an April 4 interview with Fox News correspondent Ed Henry, Pruitt claimed that he did not approve controversial pay raises for his aides Greenwalt and Hupp and had learned about the raises only when the media first reported on them. But on April 6, the Post reported that two EPA officials and a White House official “told The Post that the administrator instructed staff to award substantial pay boosts to both women.” Additionally, administration officials told The Atlantic that an email exchange between Greenwalt and EPA human resources “suggests Environmental Protection Agency Administrator Scott Pruitt personally signed off on a controversial pay raise.” The day after The Atlantic’s article came out, EPA chief of staff Ryan Jackson took responsibility for the pay raises, issuing a statement reading, “Administrator Pruitt had zero knowledge of the amount of the raises, nor the process by which they transpired. These kind of personnel actions are handled by EPA's HR officials, Presidential Personnel Office and me.”

    April 10, 2018, Wash. Post/Politico: EPA staffers questioned the justification for Pruitt’s round-the-clock security detail, and one was then fired. Sens. Whitehouse and Carper sent a letter to the chairman of the Senate Environment and Public Works Committee calling for a congressional inquiry into Pruitt’s 24/7 security detail. In their letter, the senators cited several internal EPA documents that questioned the rationale for Pruitt’s detail, highlighting in particular a February 14 assessment by the EPA’s Office of Homeland Security that concluded that the justification for Pruitt’s security detail (emphasis in original) “DOES NOT employ sound analysis or articulate relevant ‘threat specific’ information appropriate to draw any resource or level of threat conclusions regarding the protection posture for the Administrator.” Politico reported that one of the EPA career officials who drafted the assessment, Mario Caraballo, was removed from his post on April 10. On the same day, The New York Times also reported that the EPA “has been examining posts on Twitter and other social media about Scott Pruitt, the agency’s administrator, to justify his extraordinary and costly security measures.” Marc Rotenberg, president of the Electronic Privacy Information Center, told the Times that the EPA may have violated federal law if the agency was aggressively monitoring Pruitt’s critics.

    April 10, 2018, HuffPost: As EPA head, Pruitt has met with dozens of his former campaign donors. An analysis conducted by the nonprofit MapLight found that Pruitt “has met with more than three dozen organizations that donated to his past campaigns and political committees in the last year,” HuffPost reported. “The donors include major oil and gas companies, electricity providers, coal producers, and conservative think tanks. At least 14 of the meetings were with organizations from Oklahoma, where Pruitt served as attorney general from 2011-16.”

    April 12, 2018, Politico Pro/Mother Jones: EPA staff were concerned about Pruitt’s misleading statements on emissions standards. Emails obtained by Greenpeace via the Freedom of Information Act showed that EPA experts were worried about Pruitt spreading “troubling” and “inaccurate” information in his justification for rolling back Obama-era auto emissions standards. Agency staffers pointed out multiple inaccuracies in Pruitt’s March 20 USA Today op-ed, including Pruitt’s claim that Corporate Average Fuel Economy (CAFE) standards “have pushed manufacturing and jobs to Mexico” -- a claim contradicted by the EPA’s own analysis and many other reports. To support his argument, Pruitt cited an analysis written by an author with no background in CAFE from the now-defunct National Center for Policy Analysis.

    April 12, 2018, NY Times: Lawmakers demand information about Pruitt's travel habits and luxury hotel stays. Five Democratic lawmakers sent Pruitt a letter seeking documents related to additional spending abuses after their staff members met with Pruitt’s dismissed former chief of staff, Kevin Chmielewski. According to the letter, Chmielewski revealed that Pruitt insisted on staying in luxury hotels priced above allowable limits and pressed for flights on airlines not listed on the government’s approved list so that he could earn more frequent flier miles. Chmielewski also told congressional investigators that Pruitt would direct staff to schedule trips for him to fly back home to Oklahoma and desired locations, telling them, “Find me something to do.”

    April 12, 2018, Wash. Post: Pruitt used four different email addresses at EPA. Pruitt has used four different email accounts during his time as EPA administrator, according to an agency official and a letter sent by Sens. Merkley and Carper to the EPA's inspector general. Pruitt’s use of multiple email accounts has prompted “concerns among agency lawyers that the EPA has not disclosed all the documents it would normally release to the public under federal records requests,” according to the Post. On April 17, the Post reported that Senate Environment and Public Works Committee Chairman Sen. John Barrasso (R-WY) will examine whether Pruitt is fully complying with public records requests.

    April 17, 2018, Wash. Post: Pruitt upgraded to larger vehicle with bulletproof seat covers. In June last year, Pruitt upgraded his official vehicle to a larger, more high-end Chevy Suburban equipped with bullet-resistant seat covers. Federal records show that the Suburban cost $10,200 to lease for the first year and that the lease included an extra $300 a month worth of additional upgrades.         

    April 18, 2018, NY Times: Pruitt faces multiple investigations into his ethics and use of taxpayer money. Pruitt is the subject of multiple investigations by the EPA’s inspector general, the Government Accountability Office, the Office of Management and Budget, and the House Oversight Committee, a Times guide to Pruitt’s investigations revealed. The newest investigation, examining Pruitt’s use of his security detail during personal trips to the Rose Bowl, Disneyland, and basketball games, “brings the number of investigations into Mr. Pruitt’s use of taxpayer money and possible ethics violations to 10,” the Times reported.

    April 19, 2018, Reuters: EPA spent $45,000 to fly aides to Australia in advance of a Pruitt trip that was later canceled. Pruitt sent two aides and three security agents on business-class flights to Australia last August, at a cost of about $45,000, to do advance work for a trip the administrator planned to take, EPA officials told Reuters. The trip was canceled when Pruitt decided to travel instead to Texas to deal with the aftermath of Hurricane Harvey. It has not been rescheduled.

    April 21, 2018, NY Times: Pruitt’s partners in ethically questionable behavior in Oklahoma now work for him at EPA. New York Times reporters examined Pruitt’s career in Oklahoma and identified multiple instances of excessive spending and ethics lapses, noting that “many of the pitfalls he has encountered in Washington have echoes in his past.” The article focused on Pruitt's purchase of a lobbyist-owned home in Oklahoma City when Pruitt was a state senator. According to real estate and other public records, Pruitt purchased the home “at a steep discount of about $100,000” from its prior price through a shell company formed with his business partner and law school friend, Kenneth Wagner. Pruitt did not disclose the house in his financial disclosure forms at the time, “a potential violation of the state’s ethics rules,” according to the Times. Years later, when he was the state's attorney general, Pruitt awarded more than $600,000 worth of state contracts to Wagner’s law firm from 2011 to 2017. Another business associate, Albert Kelly, led the bank that issued the mortgage for the home. After taking the reins at the EPA, Pruitt gave high-ranking positions within the agency to both Wagner and Kelly.

  • David Brooks gets everything wrong about abortion after 20 weeks

    ››› ››› JULIE TULBERT

    After The New York Times published an op-ed by columnist David Brooks claiming Democrats need to support a 20-week abortion ban to remain electorally competitive, several media outlets and pro-choice groups wrote responses that called out Brooks’ inaccurate assumptions. These responses not only highlighted how 20-week bans are based on junk science, but also underscored how the reality of later abortions makes support for abortion access a winning issue for Democrats.

  • Six fights on reproductive rights that the media should be prepared to report on in 2018

    ››› ››› REBECCA DAMANTE

    President Donald Trump’s first year in office was particularly damaging for abortion rights and reproductive health. Beyond the Trump administration’s multiple moves to curtail abortion access, anti-choice advocates were also successful on the state level, organizing large-scale protests in North Carolina and Kentucky and implementing a litany of anti-choice policies. Yet with the upcoming Supreme Court case on crisis pregnancy centers, the continuing controversy over abortion access for undocumented minors, a wave of state-level attacks, and Trump’s anti-choice judicial confirmations, 2018 may be an even more dangerous year.