Heritage Foundation | Media Matters for America

Heritage Foundation

Tags ››› Heritage Foundation
  • STUDY: EPA chief Scott Pruitt has given more interviews to Fox than to all other major TV networks combined

    Pruitt shares the Trump administration’s preference for Fox News and right-wing media

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    Environmental Protection Agency Administrator Scott Pruitt has appeared on Fox News twice as often as on other cable and broadcast networks combined, and he has frequently granted interviews to right-wing talk radio shows and other climate-denying outlets, Media Matters has found.

    Pruitt’s media strategy is right in line with that of his boss. During the 2016 presidential campaign, Donald Trump eschewed mainstream media outlets; it's a pattern his administration has continued since the election, favoring conservative and right-wing media outlets that are friendly to President Trump's agenda. By following the same approach, Pruitt has been able to push misinformation, avoid tough questioning, and appeal to the president’s political base.

    Pruitt appeared on Fox News twice as often as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined

    Scott Pruitt has been a guest on Fox News a total of 12 times since his confirmation. From February 17, when he was sworn in, to August 14, Pruitt made twice as many appearances on Fox News (12) as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined (6).* With the exception of two appearances on Fox News Sunday, Pruitt rarely faced tough questions on Fox News and was able to use the network as a platform for pushing misleading talking points without rebuttal. Pruitt appeared most frequently on Fox & Friends, Trump’s favorite show, which some journalists have criticized as “state TV” and “a daily infomercial for the Trump presidency” for its sycophantic coverage of the president and his administration. Pruitt made the following appearances on Fox News:

    By comparison, Pruitt made only six appearances on the other major cable and broadcast television networks combined. From the time Pruitt took the helm at the EPA through August 14, he was a guest just six times total on CNN, MSNBC, ABC, and NBC, and he made no appearances at all on CBS. On each of these non-Fox programs, Pruitt faced questions either about whether Trump still believes climate change is a hoax or about Pruitt's own views on climate change. In response, Pruitt either avoided answering the question or repeated his “lukewarmer” stance that climate change is happening but we don’t know how much is human-caused. In all but one of these appearances, Pruitt repeated false or misleading talking points about the Paris climate agreement. Here are Pruitt's guest appearances on cable news and broadcast networks other than Fox:

    • One appearance on CNN’s The Situation Room on February 28.
    • One appearance on CNN's The Lead with Jake Tapper on June 1.
    • One appearance on MSNBC’s Morning Joe on June 6.
    • Two appearances on ABC’s This Week on March 26 and June 4.
    • One appearance on NBC’s Meet the Press on June 4.

    *Pruitt’s appearance on Meet the Press aired on both NBC and MSNBC, but for the purposes of this study, we only counted it as an NBC appearance.

    Pruitt has been a frequent guest on national right-wing talk radio shows

    Pruitt has also been a frequent guest on nationally broadcast right-wing talk radio shows since his confirmation, Media Matters found. We examined the top 10 shows listed on Talkers.com's Top Talk Audiences list, as well as numerous shows broadcast on the SiriusXM Patriot channel, and found the following:

    • Three appearances on Salem Radio Network’s The Hugh Hewitt Show on March 29, May 11, and June 2.
    • Two appearances on Fox News Radio’s Brian Kilmeade Show on April 27 and May 19.
    • One appearance on SiriusXM Patriot’s David Webb Show on April 26.
    • One appearance on SiriusXM Patriot’s Breitbart News Daily on June 5.
    • One appearance on Westwood One’s The Savage Nation on June 1.

    All of these hosts or outlets have denied climate change:

    • Hugh Hewitt has a years-long record of climate denial: He wrote in a 2011 blog post that “we don’t know” how much humans contribute to global warming, adding “if it will be harmful or if there's anything we can do about it.” Hewitt also downplayed the threat of climate change in a September 2016 episode of his show in which he said that warming might be "a real problem over 500 years."
    • Brian Kilmeade has denied climate change, both as a host on his radio show and as a co-host on Fox & Friends. On a 2013 episode of his radio show (then called Kilmeade & Friends), Kilmeade suggested that only “corrupt” climatologists accept human-caused climate change. On the same day, Kilmeade disputed on Fox & Friends that it is “settled scientific collective thought” that human activity causes climate change. 
    • On the January 12, 2017, episode of the David Webb Show, Webb cast doubt on the scientific consensus around climate change, arguing that it's not significant that the vast majority of climate scientists publishing peer-reviewed research agree on the human causes of warming: "You can have 99 percent of peer-reviewed, but it doesn’t mean that the one percent like that guy named Copernicus won’t be correct about the fact that the Earth was not flat and we were not the center of the universe.”
    • Breitbart.com has a long track record of pushing blatant climate science misinformation and attacking climate scientists and climate science, calling researchers “talentless low-lives” and “abject liars” and climate change a “hoax.” Breitbart is also a go-to outlet for fossil fuel industry-funded academics who want to get publicity for their work.
    • Michael Savage has echoed Trump’s position on climate change, calling it a “scam” and a “hoax,” and has urged the president to continue denying that humans are the cause of global warming. During his June 1 interview with Scott Pruitt, Savage repeated the denier argument that human-made climate change is disproven by samples from the Vostok ice core in Antarctica and criticized Sen. Sheldon Whitehouse (D-RI) for promoting “fake science.” In response, Pruitt appeared to endorse Savage’s views and floated the idea of having a "red team" of skeptical scientists debate a "blue team" of mainstream climate scientists, a proposal Pruitt pushed again a few days later on Breitbart’s radio program:
    MICHAEL SAVAGE (HOST): Please explain to me how come ancient core samples from the Antarctic show that there was climate change going on hundreds of thousands of years before man industrialized. [Whitehouse] would not have an answer for us, Mr. Pruitt. The science is fake science that they’ve been foisting upon a gullible public.
    SCOTT PRUITT: You know what’s interesting, Michael? There was a great article in The Wall Street Journal to your point, by Steven Koonin, a scientist at NYU, called “red team/blue team.” I don’t know if you saw it or not. But he proposed that we should have a red team/blue team approach with respect to CO2. We should have red team scientists and blue team scientists, in an open setting, debate, discuss, and have an open discussion about what do we know, what don’t we know, and the American people deserve truth.
    SAVAGE: Amen to that, because we’ve had no debate whatsoever. All Obama told us was 98 percent of scientists agree. So what? There was a time when 100 percent of scientists said the Earth is flat. Did that make them right?
    PRUITT: No, look, I mean the reason there’s not consensus, through policy in Washington, D.C., is because, truly, the American people don’t trust what has happened in the past several years with respect to regulatory policy and this issue.

    Pruitt’s right-wing radio appearances have extended beyond nationally broadcast shows. E&E News reported in May that Pruitt appeared on “the local morning talk radio show of a North Dakota blogger who described the Obama administration's EPA as an enemy to the well-being of his state.” ThinkProgress noted that during a “state listening tour” in North Dakota earlier this month, “Pruitt stopped by the conservative talk radio show What’s On Your Mind to share his thoughts on a number of EPA-related issues.” During that conversation, Pruitt referred to the “so-called settled science” of climate change.

    And on August 10, Pruitt appeared on a Texas radio show, Politico reported, where he said his staff will assess the "accuracy" of a major federal climate report that's been drafted by scientists from 13 agencies. “Frankly this report ought to be subjected to peer-reviewed, objective-reviewed methodology and evaluation,” he said, ignoring the fact that the report has already undergone extensive peer review. Pruitt also used his appearance on the show to cast doubt on climate science in general.

    Pruitt has given interviews to other climate-denying outlets, including online publications and cable business shows

    In addition to his June interview on Breitbart’s radio show, Pruitt granted the Breitbart website an interview in March.

    Pruitt also sat for a lengthy video interview in July with the fossil fuel-funded Daily Caller, another denialist online outlet. And he gave an interview in May to The Daily Signal, an online news outlet run by the Heritage Foundation, a conservative think tank that casts doubt on climate change.

    Besides his appearances on cable news shows, Pruitt also went on cable business shows and networks that serve as platforms for climate denial -- most notably CNBC’s Squawk Box, where he told climate-denying host Joe Kernen that he did not believe carbon dioxide is a primary contributor to global warming. Pruitt has also frequently given interviews on Fox Business Network, which mirrors Fox News’ denialist stance on global warming. Pruitt made the following appearances on the Fox Business Network:

    Pruitt’s courting of conservative media is “on an entirely different level” from predecessors

    Scott Waldman of E&E News reported that after “weeks of blowback” from Pruitt’s appearance on Squawk Box, the EPA chief “shifted his media appearances to friendlier venues,” a move that “allowed him to tee off on a favorite series of talking points: Obama's energy policy was ‘America second,’ energy industry innovations have reduced the U.S. carbon footprint, the so-called war on coal is now over, EPA's job is to encourage business growth in concert with the environment, and the era of punitive action against energy companies is over.” Waldman also noted that Pruitt’s “courting of conservative media is on an entirely different level” from previous EPA administrators. From Waldman’s article:

    To be sure, all administrations seek out friendly press. President Obama talked about health care on the "Between Two Ferns" comedy program with Zach Galifianakis, which Republicans criticized as undignified. And former EPA Administrator Gina McCarthy granted exclusive interviews to left-leaning outlets like Mother Jones and Grist.

    But critics say Pruitt's courting of conservative media is on an entirely different level.

    […]

    Liz Purchia, a former EPA spokeswoman under the Obama administration, said it's extremely unusual to place an administrator only on partisan outlets. She noted that McCarthy regularly interacted with reporters from outlets that produced coverage EPA officials did not appreciate.

    […]

    "Only talking to far right-wing media outlets, they are only talking to a small group of Americans that regularly follow them, and they are intentionally going to reporters who will only ask them questions they want to hear and aren't speaking to the broader American people about their actions," Purchia said.

    In Mother Jones, Rebecca Leber also reported that “since taking office, Pruitt has almost exclusively relied on a small number of conservative media outlets to tell an upbeat version of his leadership at the EPA, with occasional detours into the Sunday news shows,” creating “an echo chamber cheerleading the EPA’s regulatory rollbacks, Trump’s withdrawal from the Paris climate agreement, and its newfound anti-science denial.”

    Leber also quoted Purchia remarking on how Pruitt’s approach to media interviews “isolates him from most Americans and instead plays to Trump’s base”:

    Liz Purchia, an Obama-era EPA communications staffer, says the EPA’s attention to right-wing audiences resembles Trump’s tactics at the White House. “They’re tightly controlling [Pruitt’s] public events and interviews, which isolates him from most Americans and instead plays to Trump’s base,” Purchia said in an email. “They’re not trying to use communications tactics to reach a broad audience.”

    Charts by Sarah Wasko

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis, iQ Media, and TVEyes to find Scott Pruitt's on-air TV appearances from the date of his swearing in as EPA Administrator on February 17 to August 14: “Pruitt,” "EPA administrator," "E.P.A. administrator," "EPA chief," "E.P.A. chief," "EPA head," "E.P.A. head," "head of the EPA," "head of the E.P.A.," "head of the Environmental Protection Agency," "Environmental Protection Agency Administrator," or "Administrator of the Environmental Protection Agency." We did not count instances of networks airing Pruitt’s appearance at the White House’s June 2 press briefing.

    For radio appearances, Matters Matters searched the same terms in Veritone for the top 10 programs in Talkers.com's Top Talk Audiences list and the following programs that air on SiriusXM Patriot: Breitbart News Daily, David Webb Show, Brian Kilmeade Show, and The Wilkow Majority.

  • Senators Explain How Fossil Fuel Groups Use Media To Spread Denial And Thwart Climate Action

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    A group of U.S. Senators took to the Senate floor on July 11 and 12 to expose the “web of denial” that the fossil fuel industry has spun to block action on climate change. Essential to this effort is a media misinformation campaign that several senators described in detail.

    Sen. Brian Schatz (D-HI) remarked on the “unfortunate role” that the media has played in spreading misinformation by providing false balance on the science of climate change:

    Sen. Al Franken (D-MN) noted that “so-called experts” at the Koch- and Exxon-funded Heritage Foundation “publish op-eds and do interviews in media outlets around the country, talk radio, helping to spread disinformation or misinformation or what we sometimes call lies”:

    Sen. Martin Heinrich (D-NM) noted that some of the same groups that deny climate science are also using the media to push for a “land grab” that would transfer public lands from federal to state control, which could pave the way for more drilling and mining:

    And Sen. Sheldon Whitehouse (D-RI) explained that the Franklin Center for Government and Public Integrity, whose website Watchdog.org has been described as “delivering political propaganda dressed up as journalism,” has extensive ties to the oil billionaire Koch brothers:

  • How Fox News' Climate Change Denial Finds Its Way Into Children's Textbooks

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS & PAM VOGEL

    doocyA New Study Connects Conservative Misinformation On Climate Change To California Textbook Inaccuracies

    New research from Southern Methodist University (SMU) found that some children's textbooks that depict the reality of human-caused climate change with uncertainty are influenced by a climate science knowledge gap that finds its roots partly in conservative media misinformation.

    In a language analysis of four major California science textbooks, the SMU researchers found that the books delivered a message "that climate change is possibly happening, that humans may or may not be causing it, and that we do not need to take immediate mitigating action."

    The study concluded that the four 6th grade textbooks -- including books from major national publishing companies McGraw-Hill Education and Pearson -- used language and writing techniques that "more closely match the public discourse of doubt about climate change rather than the scientific discourse" one might expect from academic texts. The books used language that misleadingly amplified uncertainty about the causes of climate change, undermined the expertise of climate scientists, and implied a false balance narrative around the realities of climate change within the scientific community.

    For example, the authors found that only 21 percent of the instances discussing the cause-effect factors in climate change identified the effects of human activity, and that in the texts, "Scientists were often said to think or believe but rarely were scientists said to be inferring from evidence or data."

    The SMU study explained that conservative media falsehoods about climate change contribute to a shift in public discourse, which eventually influences textbook language by creating competing interests within the textbook market. Publishers' attempts to cater to the largest market -- which includes textbook buyers who ascribe to the "public discourse of doubt" around climate change -- ultimately result in misleading textbook language and factual inaccuracies. Although the study focused on California textbooks, such a large textbook market often "set[s] standards for the rest of the country" according to the study's authors -- an effect that may already be seen in Texas.

    How does this "public discourse of doubt" on climate change first develop? The researchers at SMU cited Fox News' coverage of climate science as one factor in shaping misinformation, pointing to previous research that showed Fox has disproportionately interviewed climate science deniers and that its viewers are more likely to be climate science deniers themselves (emphasis added):

    [I]n discussing the topic of climate change, some segments of the media use the journalistic norm of 'balance' -- giving equal weight to all positions about this phenomenon -- when building frames to present to the public (Boykoff 2007). When frame setting, segments of the media adhere to this norm to give equal time to a climate scientist and a climate denier when addressing climate change. For example, Fox News presents climate change as uncertain by interviewing a greater proportion of climate deniers (Feldman et al. 2012). As a result, at the individual-level effects of framing stage, the audience may come to understand human-caused climate change as controversial. And indeed, viewers of Fox News are more likely to be climate skeptics even when taking into account political affiliation (Feldman et al. 2012). The effects of framing go beyond individual positions about specific topics. Frames accumulate into larger discourses, which are 'a shared way of apprehending the world... enabling those who subscribe to it to interpret bits of information and put them together into coherent stories or accounts' (Dryzek 2013, 9). We see two discourses prevalent in climate change communication: a 'scientific discourse' and a 'public discourse.'

    The researchers' implication of Fox News in the creation of a misinformed public discourse is well founded. Media figures at Fox have a long record of repeating scientific inaccuracies on air and allowing fringe figures to perpetuate widely debunked claims. The similarities between the doubtful language and inaccurate claims on Fox and in the textbook examples from the study are striking:

    Textbook Frame: "Some Scientists" Think Global Warming Is Due In Part To "Natural Variations In Climate"

    The SMU study found that the textbooks dedicated substantial portions of their passages on climate change to discussing natural causes rather than human causes, despite that "there is little doubt about the causes of current climate change" within the scientific community that human activities are the driving force behind the phenomenon:

    All four textbooks dedicated a substantial portion of the chapters about climate change to describe the natural factors that could be causing this phenomenon. Although all four textbooks indicated that human beings could be having an impact on climate change, they framed this topic as an issue in which not all scientists are in agreement as can be seen in the following example:

    • Not all scientists agree about the causes of global warming. Some scientists think that the 0.7 Celsius degree rise in global temperatures over the past 120 years may be due in part to natural variations in climate. (Prentice Hall 2008)

    The study stated in a discussion of its findings: "The causes of climate change were shrouded in uncertainty in the texts we analyzed. Specifically, the human contribution to climate change was presented as a possibility rather than a certainty."

    Fox News Frame: "Nobody Knows" What's Causing Global Warming

    Fox Host: Is Global Warming Man-Made? "Nobody Knows." In a June 2014 edition of Fox News Radio's Kilmeade & Friends, Fox News' Steve Doocy asserted that "nobody knows" if the causes of global warming are natural or man-made:

    STEVE DOOCY: Keep in mind: nobody is saying that the planet isn't getting warmer. Although, you know, we had a story a couple of days ago that the 1930s were much, much warmer than the decade we're in right now. And the globe has not warmed in 17 years. Here's the thing - nobody's saying the globe isn't warming. The question comes down to, if it is, what's making it warm up? Is it just a natural climactic [sic] cycle? Or is it something man-caused? Nobody knows.

    Fox News Correspondent: "There Is Not Consensus" On Causes Of Climate Change. On the September 1 edition of Special Report with Bret Baier, Fox News correspondent Dan Springer rejected the scientific consensus on human-induced climate change, stating that "while the Obama administration blames man and the burning of fossil fuels, there is not consensus," before cutting to an economist from the conservative Heritage Foundation to support his claim.

    DAN SPRINGER: Scientists say the Arctic has warmed twice as fast as the rest of the nation. Sea ice is arriving later in the fall and melting sooner in the summer. This was one of the worst wildfire seasons on record in the Last Frontier State -- 5 million acres burned, about the size of Massachusetts. But while the Obama administration blames man and the burning of fossil fuels, there is not consensus.

    Textbook Frame: Climate Has "Changed Throughout Earth's History"

    The SMU study identified language in multiple textbooks that emphasized the historical context of climate change "to support the idea that climate had been changing well before humans were here and, therefore, is a naturally occurring phenomenon," including the following examples:

    However, climates have gradually changed throughout Earth's history. (Prentice Hall, 2008)

    Scientists have found evidence of many major ice ages throughout Earth's geologic history. (Holt, Rinehart, and Winston Inc. 2007)

    Fox News Frame: "Climate Changes. It Always Has And It Always Will"

    Media figures often appear on Fox News to suggest that historical shifts in the global climate somehow disprove the notion that human-driven climate change is threatening our way of life. Media Matters compiled several, such as Competitive Enterprise Institute's Chris Horner, saying: "Climate changes. It always has, it always will."

    Textbook Frame: Global Warming "Could Have Some Positive Effects"

    The SMU study noted that "all four textbooks mentioned the negative effects of climate change, but two of them also discussed the potential positive results of this phenomenon," pointing out the following examples:

    Global warming could have some positive effects. Farmers in some areas that are now cool could plant crops two times a year instead of one. Places that are too cold for farming today could become farmland. However, many effects of global warming are likely to be less positive. (Prentice Hall, 2008)

    But farther north, such as in Canada, weather conditions for farming would improve. (Holt, Rinehart, and Winston Inc. 2007)

    Fox News Frame: Global Warming Is "Good For Human Beings"

    Fox's Gutfeld: "Even If There Is Global Warming ... It's Good For Human Beings." On the April 11, 2012 edition of Fox News' The Five, co-host Greg Gutfeld asserted : "even if there is global warming ... it's good for human beings. If a polar bear dies, I don't feel bad. Honestly I don't. No, human beings. When temperature goes up, human beings live longer. When you have cold spells across countries, people die."

    Fox Turned To Mark Levin And A Coal Miner To Say "CO's What Make Plants Grow." During an hour-long special on the "green agenda" in 2012, Fox News turned to right-wing radio host Mark Levin, who denied that carbon dioxide is a pollutant that should be regulated, saying: "Carbon dioxide is what we exhale. Carbon dioxide is necessary for plants." Fox later aired video of coal miner Robert "Buz" Hilberry echoing this, saying: "I'm no scientist but CO's what make plants grow and what make you breathe, so they're trying to choke us all out by stopping the burning of coal."

    Fox Frequent Marc Morano: Record High Carbon Dioxide "Should Be Welcomed" Because "Plants Are Going To Be Happy." Marc Morano, who was featured on Fox News to discuss climate change 11 times in 2014 alone, said to Bloomberg that Americans "should welcome" a record high in greenhouse gases because "This means that plants are going to be happy, and this means that global-warming fearmongers are going to be proven wrong."

  • VIDEO: Heritage Foundation's Benghazi Panelists Mock Muslim Student

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    Saba AhmedSpeakers at a Heritage Foundation panel mocked a Muslim student who pointed out that Muslim Americans were not represented at the forum and stated that conservative rhetoric on Islam is often starkly negative.

    On June 17, Heritage held an event to discuss the September 2012 attacks on U.S. diplomatic facilities in Benghazi, Libya. The event was led by Andrew McCarthy, a conservative commentator and former federal prosecutor who recently released a book claiming that President Obama's response to the Benghazi attacks constitutes an impeachable offense. Several panelists at the forum have long records of inflammatory rhetoric about Islam.

    Dana Milbank detailed the event in his June 16 Washington Post column:

    The session, as usual, quickly moved beyond the specifics of the assaults that left four Americans dead to accusations about the Muslim Brotherhood infiltrating the Obama administration, President Obama funding jihadists in their quest to destroy the United States, Obama and Hillary Rodham Clinton attempting to impose Sharia blasphemy laws on Americans and Al Jazeera America being an organ of "enemy propaganda."

    Then Saba Ahmed, an American University law student, stood in the back of the room and asked a question in a soft voice. "We portray Islam and all Muslims as bad, but there's 1.8 billion followers of Islam," she told them. "We have 8 million-plus Muslim Americans in this country and I don't see them represented here."

    Panelist Brigitte Gabriel of a group called ACT! for America pounced. She said "180 million to 300 million" Muslims are "dedicated to the destruction of Western civilization." She told Ahmed that the "peaceful majority were irrelevant" in the attacks of Sept. 11, 2001, and she drew a Hitler comparison: "Most Germans were peaceful, yet the Nazis drove the agenda and as a result, 60 million died."

    "Are you an American?" Gabriel demanded of Ahmed, after accusing her of taking "the limelight" and before informing her that her "political correctness" belongs "in the garbage."

    "Where are the others speaking out?" Ahmed was asked. This drew an extended standing ovation from the nearly 150 people in the room, complete with cheers.

    The panel's moderator, conservative radio host Chris Plante, grinned and joined in the assault. "Can you tell me who the head of the Muslim peace movement is?" he demanded of Ahmed.

    "Yeah," audience members taunted, "yeah."

    Ahmed answered quietly, as before. "I guess it's me right now," she said.

    Below is video of the exchange recorded from Heritage's livestream of the event. Gabriel's comments begin at 4:15.

  • Heritage Hosts Birthers, Islamophobes For Benghazi "Accountability" Panel

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    Benghazi HeritageA coalition of Islamophobes, birthers, and conspiracy theorists led by a prominent supporter of impeaching President Obama will assemble at the Heritage Foundation this afternoon to discuss the September 2012 attacks on U.S. diplomatic facilities in Benghazi, Libya.

    The event, titled "Benghazi: The Difference It Makes Is Accountability!" will be co-hosted by the Benghazi Accountability Coalition. In a post at National Review Online, Andrew McCarthy, a conservative commentator and former federal prosecutor, identifies himself as the chairman of that new "volunteer organization."

    McCarthy is the author of a new book that seeks to build "the political case" for President Obama's impeachment. The book includes a draft Articles of Impeachment detailing "The Benghazi Fraud." According to McCarthy, the talking points used by former Ambassador to the U.N. Susan Rice to discuss the terrorist attacks on Sunday morning political talk shows constituted a deliberate effort "to defraud the American people in connection with matters of great public importance, in violation of [President Obama's] duty to execute the laws faithfully and his fiduciary duty to be truthful in his statements to the American people."

    At National Review Online, McCarthy promises that today's forum will "feature some speakers with tremendous insights into the relevant issues about the Benghazi Massacre." James Jay Carafano, Heritage's vice present of Foreign and Defense Policy Studies, will participate, lending the organization's imprimatur to the proceedings. Here are some of those notables who will appear alongside him:

    • Frank Gaffney, president of the Center for Security Policy, who is described by the Southern Poverty Law Center as "the anti-Muslim movement's most paranoid propagandist." Gaffney was banned from participating at the Conservative Political Action Conference after accusing prominent conservative activist Grover Norquist and former Bush aide Suhail Khan of being Muslim Brotherhood operatives. In October 2008 he claimed that Obama's eligibility to be president was "unresolved," citing "evidence Mr. Obama was born in Kenya rather than, as he claims, Hawaii."
    • Lt. General Thomas G. McInerney, USAF (Ret.), a Fox News military analyst who submitted court documents challenging Obama's eligibility to be president based on the conspiracy theory that he was not born in the United States.
    • Lt. General W.G. "Jerry" Boykin, USA (Ret.), who was criticized by President Bush and the Defense Department for portraying the fight against Islamic extremists as a religious war between a "Christian nation" and the "idol" of Islam. He has also termed Islam "evil" and a "totalitarian way of life."
    • Clare Lopez, who is a prominent member of Gaffney's Center for Security Policy and the similarly anti-Muslim Clarion Project. Lopez has claimed that the Muslim Brotherhood has "infiltrated and suborned the U.S. government to actively assist... the mission of its grand jihad." Earlier this month, Fox News contributor Allen West reported that Lopez had emailed him a "very poignant analysis" of Bob Bergdahl's use of Arabic during a White House event with President Obama to announce the return of his son, Sgt. Bowe Bergdahl: according to Lopez, "by uttering these words on the grounds of the WH, Bergdahl (the father) sanctified the WH and claimed it for Islam."
    • Brigitte Gabriel, the founder and CEO of the anti-Islam group ACT! for America, was described by The New York Times as "one of the most visible personalities on a circuit of self-appointed terrorism detectors who warn that Muslims pose an enormous danger within United States borders" who "presents a portrait of Islam so thoroughly bent on destruction and domination that it is unrecognizable to those who study or practice the religion."
    • Chris Plante, who is a right-wing talk radio host on Washington, DC's WMAL. Last year he generated the false accusation that President Obama omitted the words "under God" from his recitation of the Gettysburg Address and suggested that the president would not have cut the words "under Allah" if they had appeared in the speech.
    • Joe diGenova and Victoria Toensing, married Republican activist law partners who have spent decades pushing smears of Democrats in the press. They played a key role in pushing debunked claims that the Obama administration was threatening Benghazi "whistleblowers."  
  • Calling Out Ideologically Driven Media, Sharyl Attkisson Lands At Heritage

    Blog ››› ››› HANNAH GROCH-BEGLEY

    Sharyl Attkisson, The Daily Signal

    After reportedly leaving CBS News because of the network's supposed political bias, Sharyl Attkisson is now working for the conservative Heritage Foundation as a "senior independent contributor" to their online news outlet The Daily Signal. 

    Politico's Dylan Byers reported in March that sources said Attkisson left CBS because she "had grown frustrated with what she saw as the network's liberal bias," while some staffers characterized her work as "agenda-driven," leading "network executives to doubt the impartiality of her reporting." Attkisson had supported CBS' disastrous Benghazi reporting, which the network ultimately had to apologize for and retract, and CBS executives reportedly saw her as "wading dangerously close to advocacy on the issue." She also released an error-ridden report on clean energy, and relied on partial information from House Republicans in a botched story on the Affordable Care Act.

    Following her departure from the network, Attkisson attempted to paint herself has a victim of media bias, floating baseless conspiracy theories suggesting Media Matters had been paid to attack her work. She was unwilling to provide specifics, but claimed there was a "political aspect" to her troubles at CBS and that her supervisors gave in to "well organized" outside campaigns that complained about coverage. Conservative media outlets, particularly Fox News, rallied to Attkisson's defense, with personalities showering praise on her shoddy work and indicating they wanted her to join the conservative network.

    The Daily Signal debuted June 3 with a report from Attkisson and the first of three planned interviews with her, in which she said she hoped she could "bring under-served stories to a broad audience through an editorial process that doesn't censor, that doesn't try to direct a story to go in a certain unnatural direction."

    The conservative outlet has said it plans to do "true, straight-down-the-middle journalism," while simultaneously attracting a younger audience that "will find themselves persuaded by the conservative commentary and analysis that will draw on the think tank's scholars and researchers." The Heritage Foundation, which the New York Times described as providing "the blueprint for the Republican Party's ideas in Washington," recently lost some if its "most prominent scholars." The Times added, "research that seemed to undermine Heritage's political goals has been squelched." The think tank also started the political group Heritage Action, which has proven to lean so far to the right that some congressional Republicans have reportedly distanced themselves from the group. 

    Bloomberg Businessweek reported that The Daily Signal will use Heritage's blog The Foundry as inspiration, which has in the past attempted to inject "its worldview into the mainstream press."

    UPDATE: Media Matters founder David Brock released the following statement:

    Sharyl Attkisson began auditioning for this role long before she left CBS. Her shoddy reporting on Benghazi, health care reform, and the Obama administration was relentlessly hyped by conservatives who then celebrated her hollow claims that her departure from the network was the result of liberal bias. 

    Media Matters has rebutted error-ridden reporting from Attkisson when she was part of the mainstream media and we look forward to continuing to do so now that she has found a happy home in the right wing.

  • 10 Ways "Conservatives" Celebrate Earth Day

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    The oil-industry funded front group for Koch Industries, Americans for Prosperity, has a Buzzfeed list featuring animated gifs of the "Top 10 Ways To Celebrate Earth Day: For Conservatives." Media Matters has gathered all the ways that anti-conservation "conservatives" have truly decided to celebrate Earth Day this year:

    10. Heavy Weight For The Fossil Fuel Industry

    Fox News celebrated Earth Day by hosting Fox Business' John Stossel who is "cheering for fossil fuels" that were responsible for dozens of disasters last year. Forbes contributor and oil and gas industry consultant David Blackmon caught on to the trend, writing an op-ed glorifying the fossil fuel industry titled "Be Thankful On Earth Day For Oil & Gas."

    Earth Day spill 

    9. Compare Earth Day To Communism

    Earth Day happens to lie on the same day as Vladimir Lenin's birthday, so it must be a communist plot, according to conservative blogger Erick Erickson. Erickson filled in for Rush Limbaugh on his radio show on Earth Day by ranting about the connections between environmentalism and communism.

    earth day communism

    8. Break Out Your Shovel And Snow-Troll

    The United States (and globe) has been warming since the first Earth Day -- but that didn't prevent snow-trollers from emerging once again to cast doubt on global warming. On April 22, climate "skeptic" favorite Ryan Maue tweeted at conservative blogger Erick Erickson: "Remind folks on Earth Day... to not put away their snow shovels until July 4th." Erickson later fulfilled Maue's request as a guest host for on The Rush Limbaugh Show.

    Earth Day tweet

    Earth Day hoax

    7. Burn Tires

    Jim Treacher, a reporter for the conservative news site Daily Caller, joked that he would celebrate Earth Day by burning "dangerous tires before they can pollute the planet," mocking NASA's Twitter campaign asking the public to take a "#GlobalSelfie" for Earth Day.

    Earth Day selfie

    Earth Day burning

    6. Call Global Warming A "Religion"

    Fox News frequent Marc Morano hyped a piece by Roy Spencer that equated climate science to a "religion" -- one of the most prominent ways conservatives erode trust in scientists according to a study by the Yale Project on Climate Communications. Spencer wrote, in honor of Earth Day:

    As in other religions, most Earth worshipers are more or less hypocritical. Spend a day being "good", spend the rest of the year failing.

    [...]

    I mostly find Earth Day just plain annoying for the rank hypocrisy on display. A state-sponsored religious day of worship, along with all of the 1st Amendment-violating regulations to codify it.

    Earth Day religion

  • ANALYSIS: How The Media Covered The U.N. Climate Reports In Three Charts

    ››› ››› DENISE ROBBINS

    The final installment of the U.N.'s top climate report, which calls for prompt, extensive action to avoid calamitous impacts from climate change, garnered relatively little attention from the major print, cable and broadcast media outlets compared to the first installment. However, coverage of the third report rightfully gave far less space to those who cast doubt on the science.

  • What The Media Should Know About Those New Judicial Confirmation Numbers

    Blog ››› ››› MEAGAN HATCHER-MAYS

    Recent media reports on President Obama's judicial nominations misleadingly suggest that his confirmation record is now better than that of his predecessor George W. Bush, but rampant GOP obstructionism is still contributing to an alarming amount of "judicial emergencies" across the country.

    National Review Online and the right-wing Heritage Foundation recently used Obama's overall total as well as his 2014 first quarter judicial confirmation numbers to claim that the president "outpaces" his Republican predecessor, at a rate that will eventually "steamroll" the total number of Bush appointments to the federal bench.

    Unfortunately, this misinformation appears to have been spurred by recent media stories that reported raw confirmation numbers, without sufficient context. For example, according to Politico, Obama is now "outpacing George W. Bush on judges," because he has succeeded in getting 237 judges confirmed, while 234 judges were confirmed "by this point in [Bush's] presidency." This total number of seated judges is what right-wing media choose to focus on in their extrapolation of Obama's ultimate record, while ignoring the president's actual seating rate (confirmations in light of total vacancies). When the number of vacancies Obama has to deal with in comparison to Bush is added to an examination of their respective records, it is evident that the president still has a long road ahead to leave office with a rate similar to his predecessor, especially in the face of Republicans' unprecedented obstructionism.

    Even though the total number of Obama's confirmations has exceeded Bush's, Obama has more vacancies to fill and has to appoint more nominees than his predecessor. According to the Alliance for Justice, "Only 79% of Obama's nominees have been confirmed compared to 89% at this same point for Bush; likewise, Obama has filled only 73% of the total judicial vacancies up to this point in his presidency, while Bush had filled about 82%." As a result, says AFJ, "Bush fared significantly better in getting his nominees confirmed" than Obama has so far.

    This has real-world consequences by delaying and denying justice across the country.

  • Five Reasons Why Media Shouldn't Take Heritage's Pro-Pollution Report At Face Value

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    Via Flickr Creative Commons

    The Heritage Foundation recently published a faulty report on the economic effects of the EPA's forthcoming carbon pollution regulations, and its findings have been repeated uncritically in conservative media despite the foundation's fossil fuel funding and the report's "deeply problematic" analysis.

    The Heritage Foundation released their new report, titled "EPA's Climate Regulations Will Harm American Manufacturing," just as House Republicans have been ramping up their latest effort to overturn the U.S. Environmental Protection Agency's (EPA) carbon pollution regulations. On March 6, the House passed a bill that would heavily weaken the Clean Air Act and would "seriously cripple the Obama Administration's ongoing drive to curb dangerous carbon pollution," according to Dan Lashof of the NRDC (the bill is not expected to pass the Senate). This is part of the GOP's effort to curb what they call President Obama's "war on coal," a slogan the Heritage Foundation repeats in their report.

    Many of the criticisms of the EPA's carbon pollution rules are misleading, but perhaps none are more so than those from the Heritage Foundation, an organization whose studies have previously been criticized by even the conservative American Enterprise Institute and libertarian Cato Institute. This time the organization released a report on the EPA with findings even more dire than its prematurely released data: that carbon regulations will reduce income, kill nearly 600,000 jobs including 336,000 manufacturing jobs in 2023 alone, cut a family of four's income by $1,200 a year, and cost the U.S. economy a total of $2.23 trillion. Their claims were repeated uncritically in the Daily Caller, FoxNews.com, and Politico's Morning Energy. But the entire report is "radically problematic" and has a "tenuous connection with reality," according to policy expert Michael Livermore in a phone call with Media Matters -- and here's why:

    It Doesn't Include Any Benefits

    The benefits of clean air standards have been shown time and time again to significantly outweigh the costs. In fact, the Clean Air Act has already saved $22 trillion in healthcare costs, according to a cost-benefit analysis from the EPA.

    And health experts agree. According to a press release from the American Lung Association (ALA), the carbon regulations would help prevent "more than 16,000 premature deaths by 2030," due to lower levels of the particulate-forming pollution that comes from burning coal:

    "Roughly half of the population in the United States currently lives in areas with unhealthy levels of air pollution that is linked to serious illnesses, including asthma attacks, lung cancer, heart attacks, strokes and even death. Children are particularly susceptible to the health effects of air pollution because their lungs are still developing. Carbon pollution that fuels climate change will make it harder to achieve healthy air for all.

    "Researchers have estimated that safeguards enacted now to reduce greenhouse gases - including carbon pollution from all sources in the U.S. - would prevent more than 16,000 premature deaths by 2030. The lives would be saved as a result of reductions in the ozone, and particulate-forming pollution that is also reduced as carbon is reduced. Cleaning up carbon pollution from power plants is essential to saving those lives.

    It seems the Heritage Foundation does not believe there will be any benefits to clean air, as they do not include any benefits in their analysis of the carbon pollution regulations.

    It "Radically" Overstates The Costs And Job Losses 

    Michael Livermore, Senior Advisor at New York University's Institute for Policy Integrity, explained in a phone call that "even as a cost prediction, [the report is] very inaccurate because it doesn't paint a complete picture about how the economy is going to respond." He expanded (edited lightly for clarity):

    One reason it overstates the cost is because it doesn't account for productivity gains that are associated with clean air benefits [...] They're only looking at ways in which productivity might be reduced because of energy prices but they're not looking at ways in which productivity can be increased because people are healthier and live longer.

    In addition to that, they're not accounting for -- as far as I can tell -- the various ways that in a dynamic economy, labor markets and technology will adapt to the agency's greenhouse gas regulations.

    [...]

    They assume that any transitions that occur within the energy sector will propagate out to other sectors of the economy and basically act like a shock that's going to reduce employment everywhere. And again, that's not really accurate, that's not how labor markets work, they're holding things constant like macroeconomic policy and the business cycle, all of which are other compounds that are going to affect the employment rate. So their model has a very tenuous connection to reality in terms of anything that's going to happen that they're predicting, with any degree of accuracy in terms of employment.

    And in fact, other models which are more empirically grounded find that when you impose regulatory requirements on firms they're just as likely to hire more workers as they are to lay workers off -- and these are in the most highly regulated industries -- because you have to hire workers to comply with environmental statutes. So for example, yes, it might be the case that some coal miners might need to be laid off and need to transition to other forms of employment, but there's also going to be work building new gas fired power plants and energy efficiency retrofits. 

    [...]

    So those two countervailing effects, for the most part, most serious economists will argue that our best estimate of the net effect is zero. That any of the employment effects are going to wash out. Because we don't know if there's going to be negative employment effects, but if there are, they're usually going to be associated with countervailing employment effects that are positive. And there's macroeconomic policy like interest rates, like government spending, like taxation, like trade, all of which are going to affect the employment rate far, far more than anything that's going to happen at the regulatory level.

    Its Findings Run Contrary To Three Other Independent Studies 

    In January 2014, Resources for the Future (RFF), a nonprofit that conducts independent research on environment and energy issues, published a report on the costs of carbon regulations under the EPA's Clean Air Act. They found, contrary to the Heritage Foundation, that the carbon standards will result in "very small changes in average electricity prices" as a likely outcome, and predicted "positive and large" net benefits in every scenario.

    The Clean Air Task Force -- a public health and environment advocacy group comprised of engineers, scientists, and specialists -- similarly found in a February 2014 study conducted by The NorthBridge Group that a "highly cost-effective approach" to carbon regulations under the Clean Air Act is feasible: 

    Simply by setting performance standards that result in displacing electricity generated by high emission rate coal-fired power plants with generation from existing currently underutilized, efficient natural-gas power plants, the U.S. can realize significant, near- term reductions in carbon pollution at a minimal cost.

    [...]

    The analysis predicts that the CATF proposal will: 

    • Decrease by 2020 of 27%, or 636 million metric tons of CO2, from 2005 levels; 
    • Avoid 2,000 premature deaths and 15,000 asthma attacks annually as a result of the annual reductions of over 400,000 tons in sulfur dioxide (SO2) emissions and nitrogen oxides (NOx) emissions in 2020; 
    • Result in monetized health and climate benefits of $34 billion, which is over three times the cost of compliance;
    • increase in average nationwide retail electric rates by only 2% in 2020 which, based on Energy Information Administration forecasts, should result in no net increase in monthly electric bills.

    Finally, the Natural Resources Defense Council crafted a proposal to support the EPA's goal of reducing carbon emissions, resulting in net benefits that outweigh the costs "as much as 15 times." 

  • NRO Trots Out Discredited Researcher To Defend Junk Same-Sex Parenting Study

    Blog ››› ››› LUKE BRINKER

    National Review Online turned to a researcher with a history of dubious scholarship and inflammatory racial theories to defend the University of Texas sociologist Mark Regnerus' deeply flawed study attacking same-sex parenting. The researcher, Jason Richwine, resigned from the Heritage Foundation after it came to light that he had written that new Latino immigrants are likely to have "low-IQ children."

    In a November 18 blog post for NRO, Richwine depicted Regnerus as the victim of a left-wing conspiracy, citing a recent court order to release records concerning the 2012 publication of Regnerus' study, which purported to find that children raised by same-sex parents fare worse than those raised by heterosexual parents. Experts strongly condemned the study, citing its methodological flaws. Regnerus didn't compare children of married same-sex parents to those of married straight parents, and he failed to establish a causal relationship between same-sex parenting and negative outcomes for children.

    Most damning was the revelation that the rabidly anti-LGBT Witherspoon Institute funded and helped plan the study. Given that Regnerus' research has figured prominently in anti-equality debates around the world, the call for greater transparency on the study's funding and design is understandable. That's what spurred the recent court order.

    Ignoring those concerns, Richwine argued that those holding Regnerus accountable have embarked on a "witch hunt" (emphasis added):

    Modern-day America is civilized in that, while we conduct plenty of witch hunts, we do at least stop right before the burning-at-the-stake part. That's progress! But it's not much consolation for Mark Regnerus, whose scholarly research questioning same-sex parenting has drawn a seemingly unprecedented level of ire from left-wing activists and their academic allies. 

    [...]

    Jennifer Marshall and I detail here the furious reaction that Regnerus sparked, but suffice to say that it involved hysterical condemnations in the press, a frivolous "scientific misconduct" investigation conducted at the behest of a blogger (!), emotion-laden joint statements, evidence-free accusations of corruption on the part of the journal, and more.

    Now the journal's editor will have his e-mails scrutinized for the slightest inappropriate thought. The point of all of this, of course, is to scare away scholars from conducting research that the Left doesn't like. This isn't a free-speech issue in the strict sense that the government is threatening to throw Regnerus in jail (or burn him at the stake), but the effect is the same: the silencing of unpopular ideas.

    It's telling that rather engage with the substantive issues raised by the blogger (!) who flagged Witherspoon's role in shaping Regnerus' study, Richwine simply asserted -- falsely -- that critics' arguments were "evidence-free."

  • The 7 Worst Arguments In The Heritage Foundation's New Anti-ENDA Report

    Blog ››› ››› CARLOS MAZA

    A new report from the Heritage Foundation attacks the Employment Non-Discrimination Act (ENDA), mounting a perverse and fallacious defense of allowing businesses to discriminate against workers on the basis of sexual orientation and gender identity. 

    In advance of the Senate's expected historic vote on ENDA, Heritage Foundation fellow and "ex-gay" therapy-advocate Ryan T. Anderson published a report titled "ENDA Threatens Fundamental Civil Liberties." The report, which is the culmination of Heritage's recent attacks on ENDA in conservative media, rehashes some of the worst conservative arguments against the law, which would merely prohibit employers from harassing or discriminating against LGBT employees. Here are the seven worst arguments he uses to attack ENDA:

    ENDA Creates "Special Privileges"

    A central conservative argument against ENDA is that the law would create "special" rights and privileges for LGBT people. According to Anderson:

    ENDA creates special privileges based on sexual orientation and gender identity. Specifically, it would make it illegal for organizations with 15 or more employees to "fail or refuse to hire or to discharge any individual, or otherwise discriminate against any individual with respect to the compensation, terms, conditions, or privileges of employment of the individual, because of such individual's actual or perceived sexual orientation or gender identity." 

    In reality, ENDA would merely extend the same employment protections that already exist under Title VII of the Civil Rights Act of 1964 - for race, sex, religion, age, and disability status - to include sexual orientation and gender identity. ENDA's text explicitly prohibits special privileges for LGBT employees, including "preferential treatment or quotas."

  • Right-Wing Media's Latest Zombie Myth: Congress Is "Exempt" From Obamacare

    ››› ››› SALVATORE COLLELUORI

    Florida Watchdog.org, an offshoot of the Koch brothers-funded Watchdog.org, parroted right-wing media claims that Congress is receiving an "exemption" from the Affordable Care Act (ACA) by receiving a "special subsidy" from the government for its health insurance. However, this zombie lie is not based in fact and is due to a Republican effort to politicize the implementation of the law.