Fox News @ Night | Media Matters for America

Fox News @ Night

Tags ››› Fox News @ Night
  • Right-wing media and abortion opponents celebrate and defend Alabama law banning abortion

    The law will likely be challenged before it takes effect

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT


    Melissa Joskow / Media Matters

    On May 15, Alabama’s Republican Gov. Kay Ivey signed a law banning nearly all abortions in the state with no exceptions for rape and incest. While the law will likely be challenged before it takes effect, right-wing media and abortion opponents defended the lack of exceptions and celebrated it as a sign of Roe v. Wade’s end.

    The Alabama law prohibits abortion with only limited exceptions for “serious health risk” to the life of the pregnant person or because of a “lethal” fetal anomaly. As CNN noted, before the law’s signing, Democrats in the state legislature had “re-introduced an amendment to exempt rape and incest victims, but the motion failed on an 11-21 vote.” In addition to allowing for few exceptions, the law would also it a felony “punishable by up to 99 years in prison for doctors” to perform an abortion. Given patients’ concerns about the immediate accessibility of abortion care, it is important to note that abortion is still legal in Alabama. As Vox’s Anna North noted, the law has been signed by the governor but “does not take effect for six months,” and there are already plans underway to challenge it in court.

    As Republicans and right-wing media have repeatedly fearmongered about Democrats advocating for expanded abortion access and the codification of Roe’s protections at the state level, anti-choice politicians have pushed increasingly extreme anti-abortion bills -- likely as an attempt to capitalize on the opportunity for the Supreme Court to overturn Roe with conservative Justices Brett Kavanaugh and Neil Gorsuch both now confirmed.

    Here are some of the extreme reactions and celebrations of right-wing and anti-abortion media to the Alabama law

    • Marjorie Dannenfelser, president of the anti-abortion group Susan B. Anthony List, celebrated the law as a “landmark victory for the people of Alabama who, like most Americans, overwhelmingly reject the extreme status quo of abortion on demand imposed nationwide by Roe v. Wade.” She added that she believed that “the time is coming for the Supreme Court to let that debate” on the legality of abortion “go forward.”
    • Fox News’ Tucker Carlson responded to outrage over the law’s passage by characterizing it as being indicative of "the modern Democratic orthodoxy: If you love women, you will encourage them to kill their own offspring.”
    • Anti-abortion group American Life League responded to an article saying the law bans “nearly all abortions” by arguing that the law didn’t go far enough. The group tweeted: “All of them should be banned.”
    • Former Turning Point USA Communications Director Candace Owens repeated the myth that Planned Parenthood and pro-choice advocates are promoting “genocide for black America” in a tweet about the Alabama law.
    • Fox News senior judicial analyst Andrew Napolitano claimed on Fox & Friends that abortion opponents believe that “the time is now” to dismantle Roe and therefore return regulation of abortion to the states. Napolitano repeated the false claim that states like “New Jersey or New York” allow “infanticide.”
    • Turning Point USA’s Benny Johnson:

    Caption

    • The Daily Wire’s Matt Walsh repeatedly defended the law’s lack of a rape exception, claiming on his podcast that “abortion helps rapists cover up their crimes.” Walsh also said on Twitter that “abortion restrictions protect rape victims” and argued (inaccurately) that Planned Parenthood uses abortion to “assist an abuser in covering up abuse.” As an example, Walsh tweeted a hypothetical scenario alleging that denying an abortion to a “12 year old” who was “raped by her father” meant that there was a better chance that “his crime will be discovered.”
    • The Daily Wire’s Ben Shapiro also defended the law’s lack of exceptions, saying on his podcast that those “concessions with regard to rape and incest” are only “a sop to public opinion rather than a principled stand about the value of human life.”
    • On Fox & Friends, co-host Ainsley Earhardt speculated about whether abortion laws like Alabama’s are a potential solution to address the declining U.S. birth rate, asking, “Will we see the numbers go up because more people won't be able to have access to abortions?”
    • LifeNews.com’s Steven Ertelt tweeted, “Democrats are so determined to make sure babies conceived in rape are killed in abortions. If only they were as concerned with putting the rapist in prison.” Ertelt’s outlet LifeNews.com responded to outrage over the draconian Alabama law with a tweet saying, “Funny how everyone complaining about Alabama banning abortions has already been born.”
    • National Review also praised the law:

    • On Fox News’ The Story with Martha MacCallum, Kristan Hawkins, president of the anti-abortion group Students for Life of America, celebrated the law as a sign that Roe was on the way to becoming “a historical footnote in our country.” Hawkins also tweeted that “abortion is a war on preborn women and men” and offered an inexplicable take on why people were “freaking out” about Alabama’s law:

    • Hawkins’ organization celebrated the Alabama law as “a great step for abolishing abortion and protecting the civil rights of all people, born and preborn!”
    • The Daily Caller’s Peter Hasson tweeted in defense of the law’s lack of exception, writing: “Btw the reasoning behind no exceptions for rape/incest in abortion bans is that an unborn child shouldn't lose their right to life on account of the circumstances that produced them.”
    • One America News Network’s Liz Wheeler asked, “Two questions to ask about the Alabama abortion bill. 1) When does life begin? Science says human life begins at conception. 2) If life begins at conception, what right to do we have to end that life? We don't, therefore abortion cannot be legal.”
    • On Fox News’ Fox News @ Night, conservative writer Eric Metaxas celebrated the Alabama law and other state abortion restrictions. He said these bans are “exactly what's supposed to happen. That's why Roe v. Wade is an abomination. It is not itself constitutional.”
    • Lila Rose, founder of the anti-abortion group Live Action, lauded Alabama and other states pushing anti-abortion bills and wrote, “We will make our states a safer home for mothers & children.” Rose went on to defend the Alabama law’s lack of exceptions, saying, “It’s disgusting to use the horrific trauma of child rape as pretext for the barbaric 1M legal abortions.” Rose’s organization also claimed that the law does not “go too far” even without the exceptions.
    • Religious media outlet Eternal World Television Network tweeted:

    • Michael Brown, a senior contributor to right-wing Christian site The Stream, wrote about the Alabama law in the context of a literal “civil war” that he alleged was “coming to America” and would be fought over abortion rights. Brown said that although “I hope with all my heart that it will not be a physically violent war,” he expressed concern about “violent attacks by pro-abortion extremists leading to retaliation by those being attacked. (By definition, if you are pro-life, you will not seek to take the life of an innocent person.)”
    • Kimberly Ross, a Washington Examiner contributor, tweeted that supporting rape exceptions “is not pro-life” because “You do not ‘unrape’ a woman by taking an innocent life. This confers worth on another based on feelings, not facts. What’s next?”
    • On Anderson Cooper 360, CNN senior political commentator Rick Santorum said that “it does make sense” for abortion providers to get more jail time for performing an abortion than a rapist under Alabama’s law.

    What right-wing media and abortion opponents ignore or attempt to downplay is that the impact of a post-Roe Alabama will be felt mostly by marginalized communities, including poor people and people of color, who may lack the resources to access abortion care by leaving the state. As Rolling Stone’s Alex Morris explained, this new ban -- and the disparities it would exacerbate -- adds to a health care landscape in Alabama where “over a quarter of mothers don’t receive adequate prenatal care and less than half the counties have a delivery room.” In addition, he noted that “not once but twice in the past five years,” Alabama “has ranked 50th in the country in infant mortality.”

    Despite the celebrations of so-called "pro-life" figures, these terrible outcomes are likely to be more common if Alabama's law is allowed to take effect.

  • Fox “news” side anchor Shannon Bream hosted anti-abortion filmmakers to spread misinformation

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT

    Fox News @ Night host Shannon Bream brought on the producers and writers of the anti-abortion movie Gosnell -- days after the White House screened the movie -- to advance an inaccurate and sensationalized right-wing media narrative about abortion providers engaging in so-called “infanticide.”

    Fox News promotes Bream and her program as part of its “straight news” division in an effort to reassure wary advertisers to stay the course, despite the frequent xenophobia, sexism, racism, and lies of Fox’s “opinion” side, helmed by Tucker Carlson, Laura Ingraham, and Sean Hannity. But like her colleague Martha MacCallum -- another host the network inaccurately points to as a supposed counterpoint to the “opinion” side -- Bream has long been a source of anti-abortion misinformation and cannot be used to prop up a facade of objectivity.

    During the April 15 edition of Fox News @ Night, Bream facilitated a discussion about abortions conducted later in pregnancy that was dominated by the same sensationalized lies that have defined Fox’s opinion and news coverage since the beginning of the year.

    The White House screening of Gosnell on April 12 was another example of Republicans’ and President Donald Trump’s strategy to stoke outrage over Democratic efforts to protect and secure access to abortion later in pregnancy. In recent months, right-wing media, and Fox News in particular, have gone all-in on promoting outrageous and inaccurate talking points claiming state efforts to protect abortion access were akin to legalizing abortion “up to birth” or even supporting “infanticide.”

    Bream’s segment was an unsurprising continuation of this strategy. She allowed the filmmakers to conflate the illegal actions of former abortion provider Kermit Gosnell -- who is currently serving “three life terms in jail” for “first-degree murder in the deaths of three babies born alive at his rogue clinic, then stabbed with scissors” -- with the actions of legitimate abortion providers. During the segment, co-writer Phelim McAleer alleged that "there wasn't that much difference" between what Gosnell did from what a "legal" abortion provider does. As co-writer Ann McElhinney claimed, “The reason we made this film in the first place” was because legal abortion, in her opinion, allows an abortion provider to “neglect a baby to death.”

    In reality, Gosnell’s practices are in no way representative of abortion providers or abortion procedures in the United States. As New York magazine’s Irin Carmon wrote in 2013, Gosnell’s actions were not evidence of widespread malfeasance by abortion providers, some of whom attempted to warn about his actions and the condition of his clinics beforehand; rather, it was his "willingness to break the law" that made many patients seek him out, believing “they had no alternative.”

    During the segment, Bream pointed to an NBC News article by Robin Marty about the film to allow the filmmakers to explain away “criticisms.” Marty’s article, however, accurately lays out the issues with the film, noting, among other things, that the movie makes an absurd comparison between Gosnell and assassinated legal abortion provider Dr. George Tiller:

    To compare an experienced doctor who legally performed third trimester abortions, usually for women victimized by sexual assault or who learned that their child had fatal fetal anomalies, to a man who stabbed live babies in the neck to sever their spinal chords isn’t just disingenuous, it’s disrespectful (and potentially slanderous).

    Bream allowed her guests to equate Gosnell’s actions with those of legitimate abortion providers -- and the segment played into right-wing and anti-abortion media's manufactured villainization of abortion providers and those who have abortions.

  • Fox News discussed the Green New Deal more often than CNN and MSNBC combined

    And Fox's coverage of the plan was riddled with misinformation, mockery, and climate change skepticism

    Blog ››› ››› TED MACDONALD


    Melissa Joskow / Media Matters

    In the last week of March, Fox News aired more than twice as many prime-time segments discussing the Green New Deal as MSNBC and CNN combined, Media Matters found. Fox ran 22 segments on the Green New Deal, and only half of them even mentioned climate change. MSNBC and CNN aired 14 and five segments, respectively, but all of those discussed climate change.

    Fox aired more Green New Deal segments than CNN and MSNBC combined from March 25 to 31

    Rep. Alexandria Ocasio-Cortez (D-NY) and Sen. Ed. Markey (D-MA) introduced the Green New Deal on February 7, thrusting the issue of climate change into the national political conversation. On March 26, Senate Majority Leader Mitch McConnell (R-KY) called a procedural vote on the resolution, attempting to embarrass Democrats by forcing them to take a stance on it before senators had a chance to hold hearings and debate the measure. Almost all Senate Democrats banded together to call McConnell's bluff by voting "present" instead of yes or no. 

    Media Matters analyzed prime-time cable news coverage of the Green New Deal during the week of the Senate vote. From March 25 to 31, Fox News ran 22 segments discussing the Green New Deal on its weekday and weekend prime-time shows airing between 5 p.m. and midnight. Across this same period, MSNBC aired 14 prime-time segments discussing the Green New Deal, and CNN aired five.


    Melissa Joskow / Media Matters

    Only half of Fox's Green New Deal segments mentioned climate change, 11 out of 22, despite the fact that the plan is designed specifically to address the climate crisis. In contrast, all segments about the Green New Deal on MSNBC and CNN discussed climate change.

    Media Matters did a similar analysis in February in the days after the Green New Deal was introduced. It found that Fox covered the Green New Deal more than three times as often as MSNBC and CNN combined from February 7 to 11; Fox aired 34 segments that mentioned the proposal, MSNBC aired eight, and CNN aired three. And during that period, Fox mentioned climate change in 41% of its Green New Deal segments, MSNBC mentioned climate change in 62%, and CNN mentioned it in 67%. 

    Comparing those earlier findings to our new ones, Fox ran fewer segments on the Green New Deal in the last week of March than it had during that stretch in early February, and a similar proportion of the segments mentioned climate change. MSNBC and CNN, in contrast, both improved their performance, airing more segments on the Green New Deal and discussing climate change in all of them. And in the case of MSNBC in particular, many of the segments were longer and more substantive and informative.

    But the overall trend of Fox covering the Green New Deal more than its cable competitors continued, and that's a significant problem because Fox's coverage is so bad. 

    Fox's coverage of the Green New Deal was rife with misinformation and mockery

    In the last week of March, many of Fox’s 22 segments mentioning the Green New Deal contained misinformation. A number of them falsely suggested or stated that the plan would ban airplanes or cars, which it would not. Others claimed that the Green New Deal would cost $93 trillion or $100 trillion, though both figures have been debunked. In four cases, the misinformation came directly from President Donald Trump; he maligned the Green New Deal during a speech in Michigan, and Fox aired footage of that speech without rebutting Trump's false statements. Donald Trump Jr. spread false information too. On the March 25 episode of Tucker Carlson Tonight, he mocked the plan and said, "we don't exactly have $93 trillion to spend to say you're going to take a bus to Hawaii."

    Another classic example of a Fox discussion about the Green New Deal came on the March 30 episode of Watters' World, in which Trump campaign manager Brad Parscale was interviewed:

    JESSE WATTERS (HOST): Good, now, what is the data telling you about socialism? The Green New Deal, are people responding to that? Or is this a killer at the ballot box?

    BRAD PARSCALE: I mean, look, I think it’s a great issue for the president. I think it's just, as he said last -- as he's been trying to say all week, I think it’s incredible how much they just want $100 trillion, destroy the economy, turn us into Venezuela.

    WATTERS: He wants to run against the Green New Deal.

    PARSCALE: Oh yes. Oh yeah.

    WATTERS: He is licking his chops.

    PARSCALE: Yeah, it's like a juicy steak. I mean, getting rid cows, airplanes, no more Hawaiian senators --

    WATTERS: Right, yes, it's like the Big Mac president running against the vegans. It's not going to fly.

    Two of Fox's prime-time Green New Deal segments cast doubt on the scientific consensus around climate change. One came from Tucker Carlson on the March 27 episode of Tucker Carlson Tonight, during which he said, “The climate seems like it is changing. Climate changes a lot, always has, maybe human activity is causing it.” In the same episode, he also made the false claim that “nobody is dying from global warming in this country.” The next night on Hannity, guest Rush Limbaugh was more explicit in his climate denial, claiming, “We don't even have the power to impact the climate. We can't change it for better or worse. But it is constantly changing. All we can do is adapt to it. We're the best in the world at that.”

    But both Tucker Carlson Tonight and Hannity, Fox's flagship evening opinion shows, spent less time on the Green New deal in the last week of March than they had in early February, when they both aired rants about its allegedly oppressive nature.

    In contrast, Fox News @ Night with host Shannon Bream, which Fox bills as a straight "news" program, aired more segments on the plan in the last week of March than it had in early February. The Fox News @ Night segments also spread misinformation, like the false claim that the plan would cost $100 trillion. Fox News @ Night also gave a platform to Sen. Mike Lee (R-UT) on March 27 to continue the ridiculous attack he had made on the Green New Deal on the Senate floor earlier that day; on the show, Lee mocked the plan further, saying, "The Green New Deal is its own punch line."

    MSNBC aired strong coverage of the Green New Deal and climate change, thanks in large part to Chris Hayes

    MSNBC aired 14 segments on the Green New Deal in the last week of March, and nine of them ran on All In With Chris Hayes. All of MSNBC's segments discussed the plan within the context of climate change.

    Hayes produced standout coverage of the Green New Deal, including substantive discussion of what it aims to do and why climate action is critical. After the Senate vote on March 26, Markey appeared on All In With Chris Hayes to explain the reasoning behind the Democrats’ strategy to vote “present”:

    SEN. ED MARKEY (D-MA): I voted “present” because Mitch McConnell and the Republicans, who are making a mockery of the legislative process, they gave us no hearings. We could have no expert witnesses. We could have no scientists. We could have no people from the states which have been affected by the massive climate-related damage, which has occurred from forest fires in California to the storms across the Midwest, the hurricanes sweeping through Texas and Florida. None of that was allowed to be presented as part of a hearing process.

    CHRIS HAYES (HOST): Today illustrated to me the enormous gap -- I mean, I think the Republicans by and large, your fellow colleagues, they see it all as a joke, as a stunt. I mean, the gap between what the actual physics are -- what the science says, what the scale of the challenge is -- and where the Republicans are, it almost seems un-overcomeable to me. Does it to you?

    MARKEY: It is pretty big. I mean, the United Nations and their scientists at the end of 2018 said that climate is warming so rapidly that it now poses an existential threat to the planet. The 13 federal agencies with jurisdiction over climate issued their own report at the end of 2018. They came to a conclusion that said this is very serious and we had to do something about it.

    On March 29, All In With Chris Hayes aired a special episode in which Hayes interviewed Ocasio-Cortez and a host of others about climate change and the Green New Deal. This episode accounted for four of MSNBC's segments about the Green New Deal in the last week of March. Hayes also aired segments about how Republicans are failing to substantively engage on climate change and how climate change is already affecting residents of the Bronx, among others.

    According to a recent Public Citizen analysis, Hayes discussed climate change more than his MSNBC peers over the past 24 months -- even though he called climate change a “palpable ratings killer” last July. He was criticized for that comment, and since then he's aired climate coverage more often. Public Citizen is now calling on Hayes to commit to cover climate change at least once a week.

    Other discussions of the Green New Deal on MSNBC came during interviews with politicians, including Sen. Mazie Hirono (D-HI) on MTP Daily, Sen. Jeff Merkley (D-OR) on Politics Nation, and Markey again on The Last Word with Lawrence O'Donnell.

    One MSNBC segment included a guest who argued against taking dramatic steps to combat climate change. On the March 26 episode of MTP Daily, New York Times columnist Bret Stephens warned that we could "bankrupt ourselves in the process of ensuring ourselves against the potential risk." Host Katy Tur and NBC analyst Heather McGhee both pushed back against Stephens' claim that climate change isn't serious enough to warrant bold action. 

    CNN infrequently mentioned the Green New Deal, but connected it to climate change when it did

    CNN aired only five prime-time segments that discussed the Green New Deal in the last week of March. Climate change was brought up in all of them.

    Three of these discussions occurred during interviews with Democratic presidential candidates. On the March 26 episode of Erin Burnett Tonight, Julián Castro, former secretary of Housing and Urban Development, said he was a "fan of the Green New Deal." Though he did not say the words "climate change" or "global warming," he spoke about the climate crisis, noting the need to "protect our planet" and the promise of renewable energy. Former Colorado Gov. John Hickenlooper appeared on CNN Tonight on March 26 and said he does not support the Green New Deal, but he thinks climate change is "one of the defining issues of our times." And during a CNN town hall on March 27, Sen. Cory Booker (D-NJ) restated his support for the Green New Deal and emphasized the importance of fighting climate change.

    Fox is distorting the public conversation about the Green New Deal

    It is good news that MSNBC and CNN have been discussing the Green New Deal in the context of climate change, and in some cases examining its policy ideas in-depth.

    Unfortunately, Fox News is still talking about the Green New Deal more than its cable competitors, and often in dishonest and destructive ways. By spreading misinformation about the proposal, Fox is distorting the national dialogue about it. Sean McElwee -- co-founder of Data for Progress, a progressive think tank that helped to shape the Green New Deal -- made this point in a March 27 op-ed in The New York Times:

    The core challenge the Green New Deal faces is not so much on the merits of the concept or even its political feasibility; it is that many of its Democratic supporters have met an aggressive and one-sided onslaught from the right with very little by way of response.

    Though many components of the Green New Deal are popular, the Republican propaganda machine has already reshaped the narrative, and it has done so with virtually no coordinated pushback from progressives, or certainly nowhere near enough, a worrying pattern.

    Progressive pushback has emerged more often in recent weeks, especially on MSNBC. But Fox, by covering the Green New Deal so aggressively and negatively, is already prejudicing many voters against it before they have a chance to learn what it actually calls for and why. McElwee cited polling by the progressive project Navigator that found Republican Fox viewers were more likely than other voters both to have heard a lot about the Green New Deal and to have seen negative coverage, and a recent poll by Navigator found that Fox News viewers were more inclined than others to deny that human-made climate change is happening.

    Fox is unlikely to change its approach, so other media outlets need to step up with more frequent, honest, and probing coverage of the Green New Deal and other proposals for addressing the climate crisis. Failure to do so will distort the overall discourse around climate change and hinder the process of finding solutions.

    Methodology

    Media Matters conducted Nexis and IQ Media searches for mentions of "green new deal" in programs that aired on CNN, Fox News, and MSNBC between 5 p.m. and midnight from March 25 to 31. We then searched within those transcripts for mentions of “climate” or "global warming." We counted any segments that were devoted to the Green New Deal or made substantial mention of it. We did not count teasers, passing mentions, or rebroadcasts.

  • Maddow's bombshell that the Trump administration tracked immigrant pregnancies also reveals how bad Fox's coverage was

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT


    Sarah Wasko / Media Matters

    After numerous controversies and advertiser losses, Fox News has been scrambling to erect an imaginary firewall between the network's so-called "news" and "opinion" sides. But recent reporting from MSNBC's Rachel Maddow about a 2017 case involving the treatment of pregnant detained teenagers underscores the reality about the two sides: Fox's "news" hosts are in lockstep with their so-called “opinion” colleagues and seemingly have been for some time.

    During the March 15 edition of MSNBC’s The Rachel Maddow Show, Maddow reported on spreadsheets kept by President Donald Trump's administration containing details about unaccompanied immigrant girls’ pregnancies in an attempt to delay or prevent wanted abortions. In 2017, the Trump administration made a policy change that shelters could not facilitate abortion access for detained minors without “direction and approval” from Scott Lloyd, the then-director of the U.S. Department of Health and Human Services’ Office of Refugee Resettlement. An undocumented teen (referred to as Jane Doe) who was being held in federal custody and was blocked from obtaining a wanted abortion brought suit, and a federal judge ordered the Trump administration to allow her to access abortion care.

    Although it had been previously reported that Lloyd tracked pregnant teens in the Office of Refugee Resettlement’s (ORR) custody using a spreadsheet, the March 15 edition of The Rachel Maddow Show showcased the exclusively obtained spreadsheet and shared previously unseen details. As Maddow said of the 28-page document:

    This is the federal government, with your tax dollars, keeping an individualized record of pregnant teenage girls’ menstrual cycles, whether they've had a positive pregnancy test, what the government knows about how they believe the girls got pregnant, how they believe this individual girl got pregnant, and whether this girl has requested an abortion.

    As Maddow explained, “This was essentially a spreadsheet designed to facilitate federal government action to block these girls from getting any abortion they might want.” In addition, Maddow noted, Lloyd kept tracking the girls’ pregnancies and cycles even after the court ordered ORR to stop blocking teens from obtaining abortions.

    Back in 2017, The Rachel Maddow Show had reported that Lloyd, an anti-choice extremist, used his position to push an anti-abortion agenda on the undocumented minors in his care. He allegedly visited at least one of the pregnant teens to try to talk her out of an abortion and made others go to anti-abortion fake health clinics for the same purpose. He had also reportedly inquired about whether a teenager in ORR custody could have her abortion “reversed,” an anti-abortion scam that is not based in science. Lloyd left ORR to join the Health and Human Services Department (HHS)’s Center for Faith and Opportunity Initiatives in November 2018.

    The updated story about Lloyd keeping tabs on teenage girl's menstrual cycles shines a light on the slanted lens through which both Fox's opinion and "news" sides present stories. Those who get their news from Fox are unlikely to hear about this invasive spreadsheet -- just as they were unlikely to hear about Lloyd’s actions in 2017. Instead, the network’s stories about the Jane Doe case that year focused on anti-abortion misinformation and fearmongering about immigrants.

    For example, during a 2017 edition of Tucker Carlson Tonight, host Tucker Carlson falsely claimed the Jane Doe case was about “liberals … arguing that U.S. taxpayers somehow have an obligation to fund abortions for illegal aliens,” though Jane Doe had obtained private funding for the abortion. On The Ingraham Angle, host Laura Ingraham claimed that, because of a related court decision to allow undocumented minors to access abortion, the United States would become “an abortion magnet.” Notably, Ingraham opened the segment by downplaying the experiences of the pregnant detained minors impacted by the decision, mockingly saying: “Underage and need an abortion? Well, just come to America. … No visa needed.”

    Fox News’ so-called “straight news” hosts covered the 2017 case similarly. Bret Baier and Shannon Bream also pushed abortion misinformation about the Jane Doe case -- as they’ve frequently done for other abortion-related stories. During a 2017 edition of Special Report, host Baier opened a segment about Jane Doe’s case by posing the misleading question of whether viewers and their “fellow taxpayers [would] be required to pay for an abortion for an illegal immigrant.” In that same segment, Bream appeared as a correspondent and alleged that some people “think this could open the door to the U.S. providing abortions for minors who would seek to cross the border illegally solely for that purpose.” On her own program, Fox News @ Night, Bream continued promoting anti-choice groups’ talking points, pointing to comments from Texas Attorney General Ken Paxton, worrying that his state would become “a sanctuary state for abortions” due to the Jane Doe case.

    MSNBC’s new reporting further highlights the failures of Fox News’ work on this story -- on both the “news” and “opinion” sides. Fox News has a vested interest in proving (no matter how inaccurate) that the network's news hosts are somehow different from the network's opinion hosts. But hosts on both sides of Fox's artificial divide have prioritized anti-abortion misinformation and xenophobia over accurate reporting on Scott Lloyd's tenure at HHS. Given the amount of energy the network has spent fearmongering about abortion this year, it seems unlikely that viewers will hear anything accurate about the spreadsheets -- or, perhaps, anything at all.

  • There’s no difference between Fox’s so-called “news” and “opinion” sides on anti-abortion misinformation

    Fox’s “straight news” anchors repeat the same anti-choice talking points as the network's opinion hosts

    Blog ››› ››› SHARON KANN


    Melissa Joskow / Media Matters

    There are many reasons that Fox News’ false dichotomy between the network’s so-called “news” and “opinion” divisions is laughable, but there is perhaps no clearer indication than the sheer amount of anti-abortion misinformation spread by both "opinion" and “straight news” personalities alike.

    After the Democratic National Committee announced that Fox News would not be hosting any of this year’s Democratic presidential primary debates, backlash from Fox’s senior leadership was swift, with officials imploring the DNC to “reconsider its decision” on account of the “ultimate journalistic integrity and professionalism” reportedly shown by some of the network’s hosts. As Variety previously reported, the network had already rolled out a messaging campaign to reassure wary advertisers about the outlet’s legitimacy, extolling the virtues of the network’s news hosts. This messaging campaign is merely a repackaging of the same inaccurate story Fox has been telling for years: Viewers and critics shouldn’t hold the blatant xenophobia, sexism, racism, and lies of the opinion side against the allegedly objective news team. But this recycled talking point further falls apart when it comes to anti-abortion misinformation spread by the network’s hosts.

    In January, abortion rights measures in New York and Virginia sent Fox News and broader conservative media into a frenzy. Although both measures were attempts to protect abortion access should the Supreme Court overturn or weaken Roe v. Wade, Fox News hosts across the network’s news and opinion programs seized on the opportunity to spread sensationalized misinformation and attack Democrats for allegedly supporting “infanticide” or so-called abortions “up until birth.” Despite these inaccurate characterizations, Fox News devoted over six and half hours of coverage before the 2019 State of the Union address to falsely claiming that these state measures allowed “infanticide” -- a talking point that ultimately appeared in President Donald Trump’s remarks. In fact, Trump and Republican lawmakers are reportedly banking on using anti-abortion extremism to rally voters for the 2020 elections -- a strategy that was on full display during the most recent Conservative Political Action Conference.

    It’s no secret that Tucker Carlson, Laura Ingraham, and Sean Hannity -- each a part of Fox’s volatile and increasingly bad-for-business prime-time lineup -- are all frequent anti-abortion misinformers. Although Fox has attempted to distinguish the work of Bret Baier, Martha MacCallum, Shannon Bream, and Chris Wallace from their colleagues, these "news"-side hosts have all pushed their share of lies, distortions, and misinformation about abortion and reproductive rights.

    Bret Baier

    Although Fox clearly has a profit motive in portraying Baier as a straight news host, there is little to distinguish him from his colleagues on the opinion side when it comes to his abortion-related reporting. In Media Matters’ annual study of abortion-related coverage on evening prime-time cable news programs, Baier and his program Special Report have consistently been dominated by anti-choice talking points and inaccurate statements about abortion and reproductive rights.

    Notably, Baier hosted a 2016 town hall with Democratic presidential candidates and used the platform to recycle misleading right-wing anti-abortion talking points. On his program, in the same year, Baier inaccurately described a common abortion procedure as “dismemberment abortion” and misled viewers that a Supreme Court case involving access to contraceptives was actually about abortion rights. Baier previously invoked a longstanding right-wing media talking point comparing legally operating abortion providers to convicted murderer Kermit Gosnell. In 2009, Baier even went so far as to falsely assert that the Obama administration would allow doctors to be jailed for refusing to perform abortions. 

    Martha MacCallum

    Beyond frequently hosting anti-choice guests such as Live Action founder Lila Rose and Students for Life of America President Kristan Hawkins, MacCallum seemingly makes little secret of her personal views on abortion and will often use sensationalized rhetoric when discussing the topic.

    Even before MacCallum became a staple of Fox’s evening lineup, she was already a serial anti-abortion misinformer. In 2015, MacCallum attacked Planned Parenthood for allegedly using taxpayer money to support abortion care (the organization does not, as the Hyde Amendment bars the use of federal funds for abortion services). Like Baier, MacCallum also used a 2016 presidential primary forum as an opportunity to spread anti-abortion misinformation sourced from the anti-choice group Center for Medical Progress’ (CMP) deceptive videos attacking Planned Parenthood. Since MacCallum began hosting her own program, she has consistently promoted anti-abortion talking points about later abortion and Planned Parenthood. In 2017, MacCallum pushed several myths about the existence of so-called “sex-selective” abortion practices, even demanding a guest on her program explain whether it was acceptable “for someone to decide because they don’t like the sex of their baby to abort it at eight months.”

    Shannon Bream

    Whether appearing as a correspondent on Special Report or hosting her own program, Fox News @ Night, Bream has been a frequent source of anti-abortion misinformation on Fox. Despite representing the network’s so-called “straight news” contingent, Bream’s promotion to host her own program was celebrated by anti-abortion leaders.

    Bream was a frequent promoter of CMP’s deceptive videos, even hosting the Fox News “special” promoting the group’s claims in 2015. In 2016, Bream touted “exclusively obtained” copies of letters from a House investigation based on CMP’s allegations -- letters received a full day before they were publicly released or shared with Democratic members of the investigative panel, in direct violation of congressional rules. Since then, Bream has repeatedly signal-boosted anti-abortion talking points and myths by spreading misinformation about abortion safety, letting guests make inaccurate allegations about Planned Parenthood without pushback, and citing polls commissioned by anti-abortion groups without necessary context to suggest a lack of public support for abortion. If there’s a talking point circulating around anti-abortion media and personalities online, it’s more likely than not that it will eventually surface on Bream’s program.

    Chris Wallace

    Although Chris Wallace does not discuss abortion as frequently as some of his Fox colleagues, his invocation of so-called “partial-birth” abortion during the final debate of the 2016 presidential election is more than enough to disqualify the anchor from consideration as a fair and balanced voice on abortion-related issues. Wallace’s inaccurate and sensationalized question was then picked up by other right-wing media outlets and has since re-emerged in Trump’s current talking points about abortion. Wallace has also shown a propensity for repeating right-wing smears against Planned Parenthood, citing anti-choice videos attacking the organization well before CMP’s campaign of deception began.

    It doesn’t matter whether viewers watch so-called "news" or "opinion" programming: Both are likely to contain sensationalism, outright lies, and harmful characterizations about abortion patients, providers, and procedures -- seemingly no matter the potential consequences.

  • Fox downplays report that Trump ordered officials to give son-in-law Kushner a security clearance

    Blog ››› ››› COURTNEY HAGLE


    Melissa Joskow / Media Matters

    The New York Times reported on Thursday that President Donald Trump “ordered his chief of staff to grant his son-in-law and senior adviser, Jared Kushner, a top-secret security clearance last year, overruling concerns flagged by intelligence officials and the White House’s top lawyer.” Even though the decision could pose serious national security risks, Fox News shows either ignored or downplayed the report.

    On February 28, The New York Times reported that Trump ordered top-level security clearances for Kushner despite opposition and concerns from the FBI, the CIA, the White House counsel, and his then-chief of staff John Kelly. According to the Times, “Officials had raised questions about [Kushner’s] own and his family’s real estate business’s ties to foreign governments and investors, and about initially unreported contacts he had with foreigners.” Kushner regularly expressed his frustration to Trump, but when the White House counsel’s office recommended to the president in May that Kushner not be given a top-secret clearance, Trump “ordered Mr. Kelly to grant it to Mr. Kushner anyway.” The Washington Post released a separate investigation on the topic later that day, confirming the Times report.

    Kushner’s clearance had been held up for over a year and was even “downgraded from interim top secret to secret” in February 2018. But after he was given the top-security clearance, the White House claimed that the president was not involved in the security clearance process. Kushner’s lawyer said that his client followed a standard process. Ivanka Trump, Kushner’s wife and Trump’s eldest daughter who also serves as a senior adviser in the White House, said only a few weeks ago that Trump “had no involvement pertaining to my clearance or my husband’s clearance, zero.” Ivanka also pushed back on reports that Kushner had trouble receiving a clearance, dismissing them as “anonymous leaks.” In a January interview with the Times, Trump also repeatedly denied being involved in the security process, saying that he “was never involved with the security.”

    Trump’s decision to sidestep security processes posed egregious national security risks, and it was an insult to public servants who have to go through the standard process. But Fox News failed to emphasize the seriousness of his decision. Most of the network’s shows ignored the report entirely, and those that did cover it worked to downplay the story’s significance. On Lou Dobbs Tonight, Fox Business analyst Ed Rollins dismissed the report, saying, “Ultimately, the president has the right to clear anybody he wants to clear.” He added, “The bottom line is we should be grateful [Kushner is] there.”

    On The Ingraham Angle, former New Jersey Gov. Chris Christie, who says he was pushed off the presidential transition team over his personal conflict with Kushner, said that the “president had the absolute right to give a security clearance to whoever he wanted to,” but that the real issue is that Trump and Ivanka repeatedly lied about it. Host Laura Ingraham argued that Ivanka “might not have any knowledge of any of this” before conceding, “We all commit unforced errors in our lives, and it’s an unforced error if the reporting is accurate.”

    On Fox News @ Night, host Shannon Bream mentioned the report for less than 20 seconds.

    On the March 1 edition of Fox & Friends, Christie talked about the report in a segment that lasted for about one minute and 30 seconds. Christie again asserted that “ordering the clearance is not problematic” and that “the problem is they didn’t tell the truth.”

    America’s Newsroom aired one brief segment on Kushner’s denial of the report. When asked about the story, White House senior advisor Kellyanne Conway replied, “We don’t discuss security clearances.” Later in the show, Fox News host Chris Wallace discussed the report and described Conway’s comments as “a classic non-denial denial,” pointing out that Ivanka and others have discussed the security clearance in the past. Wallace also pointed out that if the report was “false, if in fact the president hadn’t been involved, I can’t imagine they wouldn’t say that. They have no qualms about saying when news is fake, when [there’s] reporting they think is inaccurate. They are not saying that about this story, so I think that speaks for itself.

    On Outnumbered, the five-person panel sought to justify Trump's actions, with co-host Melissa Francis asking, "Why are they continuing to make a big deal out of this story?" Co-host Morgan Ortagus said she would have liked the report to discuss whether Clinton officials lost their security clearances while she was secretary of state.

    On Outnumbered Overtime, host Harris Faulkner mentioned the report briefly in a segment that lasted less than one minute.

    Media Matters looked at Fox News segments from when the Times' report was published on February 28 until 2 pm on March 1.

  • 2018 was marked by anti-abortion extremism, lies, and harassment

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT


    Sarah Wasko / Media Matters

    Anti-abortion figures and right-wing media continued to push misinformation about reproductive health in 2018 and tried to insert abortion into nearly every major news story -- no matter how tenuous the connection. The past year also included ample efforts by anti-choice groups to influence federal policy under President Donald Trump, as well as several anti-abortion acts of harassment and violence. Here are some lowlights of anti-abortion extremism this year:

    Right-wing and anti-abortion media attempted to distract from various news stories by drawing inaccurate comparisons to or blaming abortion

    As the Trump presidency entered its second year, right-wing and anti-abortion media attempted to deflect from the administration’s various crises by drawing ridiculous comparisons to reproductive rights or blaming abortion.

    Parkland shooting and the gun-control debate


    Sarah Wasko / Media Matters

    • After a February 14 mass shooting at Marjory Stoneman Douglas High School in Parkland, FL, left 17 dead, Wall Street Journal columnist Peggy Noonan compared the debate around gun violence prevention policies to calls from the anti-abortion movement to restrict access to abortions after 20 weeks. Noonan argued that lawmakers should “trade banning assault weapons for banning late-term abortion. Make illegal a killing machine and a killing procedure. In both cases the lives of children would be saved.”
    • LifeNews.com’s Steven Ertelt tweeted:
    • During a February 22 appearance on Fox News’ Fox News @ Night, Townhall's Guy Benson talked about the supposed media bias of outlets reporting on the NRA’s political donations but not covering donations from Planned Parenthood’s political arm.
    • Writing for Townhall, conservative blogger Erick Erickson also compared Planned Parenthood to the NRA, saying that “elite opinion makers in America champion Planned Parenthood, which actually does kill thousands of children each year, while savaging the National Rifle Association, which has never killed a child and whose members have actually saved others' lives.”
    • On the March 1 edition of Fox News’ Tucker Carlson Tonight, host Tucker Carlson asked Rep. Sean Duffy (R-WI), “What would drive a 19-year-old to want to murder strangers?” In response, Duffy partly blamed abortion, saying, “We dehumanize life in those video games and in those movies, and with abortion.”
    • During the March 2 edition of Fox News’ The Ingraham Angle, host Laura Ingraham claimed that people should be angier about Planned Parenthood performing abortions than about the role that the NRA plays in facilitating easier access to firearms. Ingraham stated, “If we're going to judge people based on an organization’s blood spilled, well, I hope Planned Parenthood is going to lose all of its partnerships or affiliations given the fact that we have about 57 million babies who never got to see the light of day.”
    • During the March 4 edition of Fox News’ Fox and Friends Weekend, conservative radio host Kathy Barnette said that although the Parkland shooter “killed 17 little souls on that day, but Planned Parenthood kills over 800 babies on a daily basis, and where is the moral outrage on that?”

    Family separation policy


    Melissa Joskow / Media Matters

    • On the June 18 edition of Tucker Carlson Tonight, Carlson attacked Democrats for opposing the Trump administration’s policy requiring the separation of immigrant children from their parents as they cross the U.S. border, saying that the “same people who support third-term, post-viability abortion for purposes of sex selection” were “lecturing” others about “the holiness of children.”
    • Rep. Steve King (R-IA) tweeted:
    • On Westwood One’s The Mark Levin Show, host Mark Levin said that “suddenly the Democrats care about children” after Trump’s family separation policy went into effect. Levin went on to claim inaccurately that “when it comes to abortion,” Democrats support it “right up to the last second. It can be eight months, 29 days, and they still support abortion.”
    • Anti-abortion outlet LifeNews.com responded to a tweet from Planned Parenthood saying children shouldn’t be separated from their parents by alleging that Planned Parenthood was “ignoring how its own practices permanently and violently separate children from their fathers and mothers” and that the organization “does that 876 times a day in abortions.”
    • An article on the website for CRTV’s Louder with Crowder claimed that Planned Parenthood “separates babies from mothers every day. With surgical brutality. These babies are not being stored in chain-linked cages, waiting for processing. Planned Parenthood stores their children in jars. A calvarium in one jar, legs in another. Parts shipped, and sold, separately.”
    • Media Research Center’s Dan Gainor posted this since-deleted tweet:

    Confirmation of Justice Brett Kavanaugh to the Supreme Court


    Melissa Joskow / Media Matters

    • On September 16, The Washington Post published an exclusive interview with Christine Blasey Ford, sharing her previously anonymous account of being assaulted by Supreme Court nominee Brett Kavanaugh when they were both in high school. On September 17, Erick Erickson wrote a post claiming that "the left" was amplifying her account as a tactic to keep abortion legal: “This entire thing is about the right to kill kids, not about the veracity of the accusation.” He continued, “The left is perfectly willing to destroy a man's reputation in order to keep destroying children,” adding that Democrats would use an “uncorroborated, single sourced, 35 year old claim … to protect the right to kill girls in utero.”
    • During the September 17 edition of Tucker Carlson Tonight, Carlson made a similar argument, claiming that Ford’s report came out only because Kavanaugh would likely be the deciding vote to overturn Roe v. Wade. “Does anyone really believe this story would have surfaced if Brett Kavanaugh had pledged allegiance to Roe v. Wade?” he asked. “Of course it wouldn't have. … Whatever the story is, it's not about protecting women. Don't buy that spin.”
    • From the Washington Examiner:

    • Micaiah Bilger, who writes for anti-abortion outlet LifeNews.com, tweeted at the Planned Parenthood Action Fund account: “If allegations are enough to disqualify someone from something, shouldn't all the allegations against you, Planned Parenthood, disqualify you from getting half a billion of our tax dollars every year?”
    • Anti-abortion group Operation Rescue tweeted a link to a bizarre website that claimed Ford’s account was politically motivated because of the potential impact Kavanaugh’s confirmation would have on the production of a so-called abortion pill. This is a false claim attempting to conflate her research for a pharmaceutical company that developed mifepristone to treat hyperglycemia related to Cushing's syndrome with pills used in medication abortions:
    • On Fox & Friends, Fox News’ Geraldo Rivera said that Ford’s motivation was “all about abortion” because “Kavanaugh is a pro-life guy and this is what it's all about.”
    • Right-wing site RedState argued: “The whole reason Supreme Court nominee Brett Kavanaugh is in the crosshairs of a sexual assault allegation ... is because the left is 100 percent focused on making sure their ability to abort children and profit from it goes uninterrupted.”
    • Religious news site The Stream wrote, “The anti-Kavanaughs — i.e. the Left, the Democrats — could not care less whether he’s innocent or guilty.” Rather, “this is about abortion. It’s about the larger sexual ideology as well, but abortion first and foremost,” because “abortion is both sacrament and god” to those groups.

    Some right-wing media and anti-abortion groups pushed extremist narratives or engaged in harassment

    Harassment, extremism, and violence are not new tactics to the anti-abortion movement. But 2018 featured some particularly notable instances when anti-abortion groups and right-wing media engaged in perpetuating harmful misinformation, conspiracy theories, and extreme narratives about abortion, or fueled anti-abortion harassment:


    Sarah Wasko / Media Matters

    • In January, the extreme anti-abortion group Operation Rescue started signal-boosting a series of posts targeting Planned Parenthood originating from a far-right message board on 8chan as the organization began delving into the QAnon conspiracy theory. The group leaders Troy Newman and Cheryl Sullenger -- the latter having served time for conspiring to bomb an abortion clinic -- further slid into full embrace of the QAnon conspiracy theory over the course of the year.
    • The founders of a group connected to Operation Rescue, Abortion Free New Mexico, also started promoting QAnon-related conspiracies, which the outlet New Mexico Political Report called “a concerning shift in focus and organizing, contradicting their stated goals of non-violence and inclusive outreach.”


    Sarah Wasko / Media Matters

    • In March, National Review writer Kevin Williamson was hired by The Atlantic even though Williamson had previously expressed misogynistic and homophobic viewpoints. Among these was his statement that “women who have had abortions should face capital punishment, namely hanging.” After initially defending Williamson’s hiring as an exercise in ideological diversity, Atlantic Editor-in-Chief Jeffrey Goldberg announced in April that the outlet was “parting ways” with Williamson. In particular, Goldberg noted that Williamson’s doubling down on his argument that those who have had abortions should be hanged -- made in a podcast uncovered by Media Matters the day before Williamson’s firing -- “runs contrary to The Atlantic’s tradition of respectful, well-reasoned debate, and to the values of our workplace.”
    • On June 1, right-wing outlet Infowars livestreamed a protest at a Planned Parenthood clinic the day after the anniversary of the murder of abortion provider Dr. George Tiller. This stunt continued a long line of right-wing media fostering or encouraging anti-abortion harassment, including the 2015 Colorado Springs Planned Parenthood shooter who had a penchant for right-wing media such as Fox News and Infowars.
    • In November, right-wing media and anti-abortion figures had a tantrum over what they called a "horrible new ad” attributed to Planned Parenthood -- despite the so-called ad actually being a 2015 video from a political action committee, not Planned Parenthood. However, as conservative figures continued to express disgust, people on social media started to make threats of violence against the health care organization citing shares of the 2015 video online.

    Right-wing media celebrated the Supreme Court giving a boost to anti-abortion fake health clinics

    Fake health clinics (also known as anti-abortion crisis pregnancy centers) engage in deception and manipulation in their advertising and interactions with clients with the goal of stopping that person from accessing an abortion. This year, fake health clinics were front and center at the Supreme Court in a case called National Institute of Family and Life Advocates (NIFLA) v. Becerra. The Supreme Court decided in favor of the NIFLA, stopping the implementation of a California law designed to deter some of the manipulative practices of these fake health clinics. Right-wing media celebrated the decision as a “win” for free speech:


    Sarah Wasko / Media Matters

    • National Review’s editors lamented that the vote was only 5-4, writing that it “should not have been a narrow one,” and that the closeness occurred because “four of the Court’s justices were so hell-bent on promoting the manufactured right to abortion that they were prepared to jettison” the right to free speech. The editors called the California law “an obvious and malicious violation of the First Amendment” and argued that it was “perhaps the best example of the rapidly growing extremism of the abortion-rights movement.”
    • National Review's Alexandra DeSanctis:
    • The Catholic Association’s Andrea Picciotti-Bayer wrote an op-ed for Fox News arguing that the decision “vindicates women and the pregnancy centers who help them” because “the most important service found at a pregnancy center is caring.”
    • In a Newsmax article titled “SCOTUS Gives America a Free Speech, Pro-Life Birthday Gift,” Priests for Life National Director Frank Pavone celebrated the NIFLA decision as “a victory to the fundamental rights which America promised to guarantee at its inception.”
    • Alliance Defending Freedom’s Jessica Prol Smith wrote for The Federalist that "even Americans who call themselves ‘pro choice’ can celebrate this court’s decision to protect authentic options and protect freedom for a woman to choose motherhood.”

    Anti-abortion groups continued to push misinformation about abortion and to allege that they were being censored to rally support and raise money

    Anti-abortion groups continued to promote misinformation on reproductive rights and to use claims that they were being censored by social media companies and news outlets as a tactic to rally support and raise money:


    Melissa Joskow / Media Matters

    • In honor of the annual anti-abortion rally the March for Life, right-wing outlets published several articles claiming that the anti-choice movement has science on its side. For example, Fox News’ opinion page published an article by Lauren DeBellis Appell about the March for Life that praised the anti-abortion movement and said it was “winning” in the United States because of technological advancements, including ultrasounds. Christianity Today similarly quoted Denise Harle, legal counsel for the Alliance Defending Freedom, as saying that “science and technology are on our side” specifically in the context of the myth that fetuses feel pain at 20 weeks. As The Atlantic noted in a January 18 piece, the anti-abortion movement’s embrace of science could be seen as a “dramatic reversal” because “pro-choice activists have long claimed science for their own side.” Demonstrating support for this view among anti-abortion groups, the January 18 article was picked up by organizations such as the March for Life, Democrats for Life, and the Charlotte Lozier Institute. The March for Life rally adopted the idea that “pro-life is pro-science” as part of its official theme for 2019.
    • Anti-abortion outlet LifeSiteNews asked for donations in light of supposed censorship by social media companies. The site posted in March 2018 about the “surprising and disturbing reason why LifeSite’s Spring campaign is struggling.” The reason, according to LifeSiteNews, “is an almost declared war by the globalist social media giants – Facebook, Google, Twitter and YouTube against websites, blogs and individuals who promote conservative views.” LifeSiteNews pleaded to its readers, writing, “To those of you who were not blocked from reading this letter, we are depending on you much more than normal to help us to reach our goal.” Unsurprisingly, the outlet provided zero evidence of the censorship it was allegedly experiencing.
    • Following Facebook CEO Mark Zuckerberg’s testimony before Congress in April 2018, anti-abortion organization Susan B. Anthony List (SBA List) emailed supporters to detail instances where the group claimed to have been censored by social media companies. SBA List then asked supporters to “please make a generous donation of $250 to help win the fight against pro-abortion Silicon Valley elites!”
    • On October 24, SBA List tweeted that Facebook was “censoring” the organization because it had pulled two of its 2018 midterm elections ads which urged people to “vote pro-life” and to oppose a candidate who allegedly “supports painful late-term abortions.” After the ads were pulled, the group sent out a fundraising email asking people to “Please RUSH a contribution … to help us fight back and get this ad in front of voters in key swing-states DESPITE the ongoing censorship of pro-life voices by the abortion lobby.” SBA List also tweeted that “deleting these ads just weeks before the midterm elections advances the pro-abortion argument" and again claimed that “censoring a #prolife ad that respectfully exposes the brutality of late abortions” meant that Facebook was “publicly taking a stand that they SUPPORT painful late-term abortions of VIABLE children.”


    Sarah Wasko / Media Matters

    • A 12-month-long Media Matters study of evening cable news programs found that Fox News dominated discussions of abortion and reproductive rights, but the network’s coverage was wrong 77 percent of the time about four common abortion-related topics: the discredited anti-abortion group Center for Medical Progress (CMP), abortion funding rules, Planned Parenthood’s essential services, and so-called extreme abortion procedures.
    • On One America News Network’s Tipping Point with Liz Wheeler, host Liz Wheeler frequently alleged that liberals were ignoring right-wing anti-abortion conspiracy theories about Planned Parenthood misusing federal funds, supposedly promoting abortion for profit, or engaging in the cover-up of sexual abuse of minors.

    Trump’s Department of Health and Human Services continued to be a hot bed for anti-abortion groups and misinformation

    Last year, Media Matters documented how Trump’s Department of Health and Human Services (HHS) was filled with appointees promoting anti-choice “alternative science” about contraception and abortion. While some of those people have moved to other areas of the administration or just moved on, Trump’s HHS has continued to employ and promote the work of anti-abortion movement darlings in 2018:

    • In January, Politico reported that people like Roger Severino, the head of the Office of Civil Rights in HHS, and Shannon Royce, the director of the Center for Faith-Based and Neighborhood Partnerships, are part of “a small cadre of politically prominent religious activists inside” HHS who “have spent months quietly planning how to weaken federal protections for abortion and transgender care — a strategy that's taking shape in a series of policy moves that took even their own staff by surprise.” Royce used to be chief of staff and chief operations officer at the anti-LGBTQ group Family Research Council and had previously promoted harmful “ex-gay” conversion therapy.
    • Scott Lloyd became known for denying abortion care to unaccompanied immigrant teens in his custody as the head of the Office of Refugee Resettlement (ORR). Lloyd left his position at ORR in November, but he still works with HHS as part of the Center for Faith and Opportunity Initiatives and is also planning to write an anti-abortion book. Before his move, Lloyd had reportedly inquired whether a teenager in HHS custody could have her abortion “reversed,” an anti-abortion scam that is not based in science. According to The New York Times, Lloyd also kept a weekly spreadsheet of the “unaccompanied minors who have asked” for an abortion, with information about “how far along” their pregnancy was during his time at ORR. Lloyd was also responsible for slowing down the release of detained children under Trump’s family separation policy as he decided “to personally review requests” for “hundreds of kids.” This resulted in detained children spending “extra time in the jail-like facilities, which have been associated with far more allegations of abuse and mistreatment than the shelters and homestays that hold most of the children in ORR custody.”
    • In May 2018, Diana Foley became deputy assistant secretary for the Office of Population Affairs, which oversees the Title X family planning program. As Rewire.News noted, Foley had “served as the president and CEO of Life Network, which, according to its website, promotes ‘life-affirming alternatives to abortion’ and operates two anti-choice clinics.” Beyond this, Foley had also given a 2016 presentation in which she expressed support for the discredited idea that people pathologically experience emotional and physical difficulties as a direct result of having an abortion.
    • In 2018, Steven Valentine became the chief of staff for the Office of the Assistant Secretary for Health. As Rewire.News reported, Valentine served as SBA List’s interim legislative director where he actively worked to draft and pass anti-abortion legislation. His brother Billy Valentine still works for SBA List as the organization’s vice president of public policy.
    • Before Matthew Bowman became deputy general counsel at HHS in 2018, he worked for Alliance Defending Freedom (ADF) as part of the organization’s team “litigating some of ADF’s most prominent religious imposition cases.” Rewire.News wrote that during these cases, “Bowman repeatedly promoted the false claim that intrauterine devices and emergency contraceptives cause abortions. His distaste for ensuring access to contraceptives extended to writing a January 2015 post for the conservative site TownHall.com with the headline: ‘How the contraception mandate may spread measles.’”

    Anti-abortion violence and harassment continued against abortion providers and clinics

    Every year, the National Abortion Federation releases a report documenting the previous years’ incidents of anti-abortion harassment and violence against providers, patients, and clinics. This year’s report found that “trespassing more than tripled, death threats/threats of harm nearly doubled, and incidents of obstruction rose from 580 in 2016 to more than 1,700 in 2017. We also continued to see an increase in targeted hate mail/harassing phone calls, and clinic invasions, and had the first attempted bombing in many years.” The harassment of abortion providers, clinics, and supporters continued in 2018:


    Melissa Joskow / Media Matters

    • In February, a man crashed a stolen vehicle into a Planned Parenthood in New Jersey “injuring a pregnant woman and two others.” According to prosecutors, the man had begun “researching the locations of Planned Parenthood clinics more than a year before.” He was later charged with terrorism, but pleaded not guilty.
    • Flip Benham, the former head of anti-abortion extremist group Operation Save America, was arrested in North Carolina and “charged with communicating threats” outside of a clinic in Charlotte, according to The Charlotte Observer.
    • In March, a man in West Virginia was “charged with making threats on Facebook against the Pittsburgh office of Planned Parenthood,” according to the Pittsburgh Post-Gazette. Before the alleged threats, he had written on Facebook “that his girlfriend got an abortion against his wishes in 2010. He said he found out who the clinicians were who aborted his child and said he knew five houses where he could steal an AR-15.”
    • A man suspected of setting off a series of bombs in Austin, TX, was reported to have “previously wrote online that he was opposed to abortion and same-sex marriage.”
    • A Planned Parenthood in San Diego was vandalized twice in six weeks.
    • In April, a man who crashed his car into barriers outside of a Planned Parenthood in Seattle was “charged for the assault and the damage but not for targeting the provider of women’s health services,” though he told police in an interview, “Damn right … I blew up Planned Parenthood...Blew Planned Parenthood the fuck up.”
    • A man in New Hampshire pleaded guilty “to leaving a 9 mm bullet at a Beverly medical office where his girlfriend had just terminated a pregnancy.” He told police, “I left the bullet there because they killed my baby."
    • A Planned Parenthood clinic in California closed because a partner organization “received ‘hostile communications’ from anti-Planned Parenthood activists.”
    • Abortion clinics in California and Iowa sustained property damage from targeted actions. In July, a Planned Parenthood in California was set on fire and caused “moderate damage” before being put out. In September, a man was arrested “after allegedly grabbing a log and throwing it at a window of an abortion clinic” in Iowa.
    • A man who was a “self-proclaimed misogynist,” according to BuzzFeed News, killed two women at a yoga studio in Florida in November. In a series of videos he had posted in the years before the attack, “he said that he resented having to subsidize as a taxpayer ‘the casual sex lives of slutty girls’ through the Affordable Care Act’s contraception provisions.”
    • In December, a man was charged with threatening “to murder a United States official” after he left death threats in a voicemail with an unidentified female U.S. Senator’s office. According to Newsweek, the man “became ‘very angry’ after watching online video clips of the senator discussing reproductive rights and criticizing Trump.”
  • Ryan Zinke cozied up to right-wing media until the bitter end

    The departing interior secretary mimicked Trump's media strategy, including an allegiance to Fox News

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    Interior Secretary Ryan Zinke's long litany of scandals caught up with him on December 15, when President Donald Trump announced via Twitter that Zinke would be leaving his post at the end of the year. According to reporting by The Washington Post, White House officials told Zinke that he had to resign or he’d be fired.

    Throughout his 21 months at the helm of the Interior Department, Zinke hewed closely to Trump's media playbook. Like his boss, Zinke heavily favored Fox News and other right-wing outlets, giving interviews to them far more often than to mainstream outlets. Also like Trump, Zinke lashed out at journalists and news organizations that reported on his ethics problems, making false claims and calling them "fake news."

    Zinke's Fox fixation

    During his first year in office, Zinke appeared on Fox News four times more often than on the other major cable and broadcast networks combined. As Media Matters reported earlier this year, he gave 13 interviews to Fox and just one interview each to CNN, MSNBC, and CBS.

    Zinke's preference for Fox also extended to business networks: He gave seven interviews during his first year to the Fox Business Channel and just one to its chief competitor, CNBC.

    And all of the interviews Zinke gave to major TV outlets other than Fox or Fox Business happened before July 2017, when his ethical problems and scandals started getting significant media coverage. After that, Zinke retreated completely to the warm embrace of Fox for his national TV appearances. Zinke was especially partial to Trump's favorite show, Fox & Friends, where the embattled secretary of the interior received a consistently friendly reception and no hard questioning. (Fox & Friends was recently revealed to have been exceedingly accomodating to another Trump cabinet official, former Environmental Protection Agency chief Scott Pruitt.)

    Rumors swirled after November’s midterm elections that Zinke would soon resign to avoid tough questioning and investigations of his many scandals from Democrats poised to take control of the House. Politico reported on November 8 that Zinke had already begun exploring other potential career opportunities, including trying to shop himself to Fox News: "Two [knowledgeable people] said Zinke has reached out to Fox to inquire about working at the conservative news channel as a contributor."

    Zinke denied the claims that he had approached Fox about a job, but he didn't distance himself from the network. When Fox News launched a new streaming service for "superfans," Fox Nation, in late November, Zinke appeared on it twice during its first week. He visited Mount Rushmore with Fox & Friends co-host Brian Kilmeade, and he sat for an interview with conservative commentator David Webb. He also gave an interview to Kilmeade on November 21 for Fox News Talk's Brian Kilmeade Radio Show.

    Zinke was back on regular old Fox News again on November 29, when Fox News @ Night host Shannon Bream gave him a friendly platform to attack his critics and dismiss the ethics investigations that have dogged him during his tenure at the Interior Department.

    Fox still frequently had Zinke’s back even when he wasn’t on the air; the network reported on his scandals less often and in less depth than CNN and MSNBC did. For example, Fox gave lighter coverage to a controversy over expensive travel Zinke made on the taxpayers' dime, and almost no coverage to a huge Puerto Rican contract given to the tiny firm of Whitefish Energy, which had with multiple ties to Zinke. 

    Zinke's interviews with other right-wing outlets

    Fox is far from the only right-wing media outlet that Zinke ran to when he wanted to get his talking points out. He gave interviews to nationally syndicated right-wing talk radio programs, such as his May 2017 appearance on The Hugh Hewitt Show, and to conservative talk radio programs in his home state, such as Montana Talks, where he appeared in October and November of this year. In June, he gave an interview to the conservative Washington Examiner.

    Zinke also made at least three appearances on Breitbart News radio shows this year, including interviews in May, August, and November. In the August appearance, Zinke claimed that “environmental terrorist groups” were responsible for major wildfires in the West because they had tried to block some logging on public lands. The Washington Post debunked that claim, noting that "fire scientists and forestry experts have said climate change is the main factor behind the problem." In the November appearance, Zinke denied that he's done anything wrong that would warrant the many investigations and scandals surrounding him. "The allegations against me are outrageous, they’re false. Everyone knows they’re false," he said.

    In late November, Zinke also gave another interview to David Webb -- this time for his Sirius XM radio program rather than his Fox Nation show.

    Zinke's attacks on the mainstream media

    Not only did Zinke generally avoid talking to mainstream outlets; he and his press office at the Department of Interior attacked those outlets.

    After Politico published an investigative story into an ethically questionable land deal Zinke had discussed with the chairman of Halliburton, Zinke went on the conservative talk radio show Voices of Montana and called the story's reporter "nefarious," saying, "This is exactly what's wrong with the press, and the president has it right. It's fake news. It's knowing, it's willing, to willingly promulgate fake news.” But the story was credible enough that the Interior Department's inspector general started an official investigation into Zinke's involvement in the deal and referred one of its probes to the Justice Department for further investigation.

    On October 16, The Hill reported that the Interior Department's acting inspector general, who had been overseeing a number of investigations into Zinke's actions, was going to be replaced by a political appointee, citing as its source an internal email written by Housing and Urban Development Secretary Ben Carson. Two days later, the Interior Department denied the report, and though Carson had been the source of the allegedly inaccurate information, Interior spokeswoman Heather Swift used the occasion to attack journalists: "This is a classic example of the media jumping to conclusions and reporting before all facts are known," she wrote in an official statement. It wasn't Swift's first attack on the media. In January, Swift disparaged a HuffPost article about Zinke failing to disclose owning shares in a gun company as "typical fake news" from the outlet.

    After Politico published its article in early November reporting that Zinke was shopping around for jobs as he prepared to leave the Trump administration, Zinke went on the Montana Talks radio show to bash the journalists who wrote the story and to criticize the media in general. From The Hill, which reported on the interview:

    Interior Secretary Ryan Zinke took to a conservative talk show to slam reporting on his ethics scandals as “B.S.”

    “They're very angry, and truth doesn’t matter to these people anymore,” Zinke said of mainstream journalists, saying that President Trump “nearly [got] assaulted” by CNN’s Jim Acosta.

    “You know, it comes from the same liberal reporters that have lost their ability to tell the truth,” he continued.

    Zinke went on to say that some media organizations “have nothing better to do, the entire organizations are about attacking Zinke … so what happens is, they invent a story, they try to sell it, and it goes all the way up to the Washington Post, the New York Times, there’s truth to it. It’s just a series of allegations.”

    Despite his fiery denials, Zinke was indeed on his way out the door just a few weeks later.

  • Fox News marks Transgender Day of Remembrance by airing two anti-trans segments

    Laura Ingraham and Shannon Bream give platforms to transphobia

    Blog ››› ››› PARKER MOLLOY


    Melissa Joskow / Media Matters

    November 20 marks the annual Transgender Day of Remembrance, an observation held in memory of trans people who have lost their lives to anti-trans violence over the past year. It’s a solemn occasion, where trans people and allies hold vigil for those lost and hope for a better future -- a stark contrast to events like Pride.

    But Fox News marked the occasion this year by airing two segments sympathetic to anti-trans causes. Fox host Laura Ingraham interviewed Isabella Chow, a student senator at the University of California, Berkeley, about backlash she received after speaking out against a resolution in support of LGBTQ students. Chow is linked to extreme anti-LGBTQ group Family Research Council and has appeared on its leader Tony Perkins’ radio program.

    From the November 20 edition of Fox News’ The Ingraham Angle:

    LAURA INGRAHAM (HOST): Take us through these past few weeks. We first want to establish what happens. This is a student government kind of proclamation stating what exactly?

    ISABELLA CHOW (BERKELEY STUDENT): Yes, so, the main bill that I abstained from opposed Trump’s proposed reform to Title IX and specifically one clause where a person's gender is defined as a person's biological sex. Now the bill that I abstained from, not only did it say, you know, we support freedom from discrimination and harassment for all individuals and especially LGBTQ individuals, but at the end there clauses that asked me to promote and LGBTQ identity and lifestyle and to promote organizations whose primary purpose is to promote the LGBTQ identity and lifestyle. And I said because of my Christian views and because I represent the Christian community on campus, I cannot fully support this bill.

    INGRAHAM: OK, so and for that, being a Christian and being unapologetic, you were labeled some pretty terrible things. The Daily Californian said the following: “Isabella Chow made transphobic and homophobic statements during an ASUC meeting, publicly dismissing the identities of individuals on campus. Chow’s language erased and dehumanized individuals,” et cetera, et cetera. How do you respond to that? Did you dehumanize people because of your faith?

    CHOW: Yes, I’d like to go back to my original statement on the senate floor on October 31. And what I said was, one, I think that discrimination and harassment is never ever OK. But where I cross a line between, you know, where I can protect you as an individual and where I can promote your identity is a very fine line for me to walk, right?. And so my response is, I don't see a conflict between being able to accept, love and validate you as an individual and yet not fully agreeing with how you choose to identify yourself sexually.

    While Chow framed the issue as simply about her decision not to vote on the measure, The Daily Californian’s editorial board wrote:

    She chose to abstain from voting on the resolution — and then went beyond simply removing herself from the conversation. Chow, a former member of the Student Action party, also chose to voice her personal — and highly problematic — interpretation of Christian scripture, stating that any “lifestyle” outside of male and female and heterosexual identities was not “right or safe.”

    The rest of the segment involved Ingraham lamenting the fact that people will call you a “hater” for saying that you disagree with who they are.

    “I think where they are coming from,” Chow told Ingraham, trying to reflect on what her critics think, “is because we can't understand how you can love us and not accept our sexual identity, therefore, we’re going to say your words about love and acceptance are completely worthless. And we are just to take your words about not accepting us and twist that to mean you are a hater and a bigot.”

    It’s odd that the most watched news station in the country devotes time and energy to things like student government, as there’s certainly no shortage of newsworthy stuff happening in the world. It’s moments like these when Fox shows itself for what it really is: a conservative advocacy organization.

    Later that evening, Fox host Shannon Bream interviewed Robert Oppedisano, a Florida gym teacher who claims that he’s being mistreated for opposing his school’s policy to allow a trans boy to use the boys’ locker room, and his lawyer, Liberty Counsel’s Mat Staver. Liberty Counsel is another extreme anti-LGBTQ group, and Staver regularly traffics in extreme rhetoric such as comparing LGBTQ people to pedophiles and saying that trans youth experience higher rates of suicide because they are defying God.

    From the November 20 edition of Fox News’ Fox News @ Night:

    SHANNON BREAM (HOST): We are talking about Pasco County, FL, and they actually had a school board meeting today where this came up. A lot of people, Robert, showed up on your behalf to speak out. So let’s clarify a little bit about what happened. There is a student who was born biologically female, now identifying as male, wants to use the boys locker rooms and restrooms in the school. What were you told about having to watch or supervise or be involved with this process in the locker room?

    ROBERT OPPEDISANO (PASCO COUNTY PE TEACHER): I was told that this student was going to have full access to the locker room, that it was my job to supervise, and that it was her right to be able to use any part of the locker room, whether it be the locker room, the open showers, or the bathroom.

    ...

    BREAM: The school departments are saying, “We don't know exactly what to do. We are trying to do our best. We have to think of the rights of these trans students.” But others have said, “What about the parents, what about the other students, the boys in this locker room, what about their privacy rights?” What position are you in now with regard to this case?

    OPPEDISANO: I was told that the parents and the students had no rights, just this -- the female student. She was the only one to have rights in there. I had mentioned something that they could get sued, and they said, “We are the largest employer in Pasco county. If we get sued, it's no big deal.”

    BREAM: OK. Mat, I want to give you a chance to respond to something, that is in Pascocounty’s  best practices guide for working with LGBTQ individuals. This one has to do with questions about whether students come to a teacher or someone to say, “I'm uncomfortable, I don't feel safe because a transgender student is in my bathroom or locker room area.” They are told this, quote: “A student's discomfort does not trump a transgender students right to use the school facility that is consistent with their identified gender identity. If it’s a comfort issue, you may offer an alternative facility to the students experiencing discomfort.” So, here they are saying if a student doesn't want the trans individual in their locker room area, they are the ones who need to leave. Is that a solution that works?

    MAT STAVER (CHAIRMAN LIBERTY COUNSEL AND OPPEDISANO’S ATTORNEY): That is not a solution that works and in fact in this particular case, you’d have to have all the boys  go to some other place because this girl undressed in front of these boys and the boys came running out. They were disturbed that a girl was in their locker room undressing. So apparently, only that girl can use the boys facility and now all of these boys that ran out have to go someplace else. That’s not workable. That same guideline that they have also says that you should not, in fact you are not authorized to let the parents know what’s happening with their son or daughter in these situations.

    In recent days, far-right websites like Lifesite News, The Daily Caller, and The Federalist have been pushing this issue hard, citing information almost exclusively from Liberty Counsel’s complaint, which claimed that the teacher was being persecuted for his refusal to monitor the locker room. Their headlines, which include language like “School Punishes Male Teacher For Refusing To Watch A Naked Girl In The Boys’ Locker Room” and “Male Gym Teacher Allegedly Punished by School for Refusing to Watch Girl Shower,” are more than just misleading: They’re lies and outright propaganda.

    As with so many of the too-shocking-to-be-true stories about trans people you’ll find in far-right media, local reporting rebuts the motivated smearing by conservative groups. In Oppedisano’s case, the Tampa Bay Times tells a different story, quoting the district’s superintendent:

    Superintendent Kurt Browning told the board Tuesday that the internet is "burning up" with misinformation.

    "I want the board and the public to be clear. The teacher coach has not been disciplined at all, in any way shape or form," Browning said, noting the Chasco Middle administrators have monitored the locker room for Oppedisano, whom he called an excellent teacher.

    Students "do not undress in the locker room," Browning continued. "There are showers but no one takes showers. … There have not been any issues on this at Chasco Middle."

    He said the district provides services to all students who need them, as do districts throughout the nation. He called upon School Board attorney Dennis Alfonso to explain the legal framework for the district's procedures and rules relating to transgender students.

    These conservative groups fought hard against the Obama administration’s attempt to clarify what Title IX meant when it came to the treatment of transgender students. The Obama guidance would have put an end to many drawn-out lawsuits brought against schools or students. The argument against it has been that a “one-size-fits-all” approach is almost never the right way to dissuade discrimination (ignoring that the country has “one-size-fits-all” rules when it comes to discrimination on the basis of religion, race, disability, and so on).

    A February 2017 piece at The Federalist argued the case for schools to make their own policies when it comes to trans students. And in the letter announcing that the administration had rescinded the Obama-era guidance, Secretary of Education Betsy DeVos (née Prince) wrote, “This is an issue best solved at the state and local level.” Yet, when states and districts do try to provide solutions to accommodate trans students, groups like Liberty Counsel and Alliance Defending Freedom (ADF) swoop in to mount a public pressure campaign and file lawsuits against districts that won’t change their rules to be anti-trans. The heavily funded groups bank on the fact that most school districts won’t want the bad press or have the funds to spend defending their policies. Both the DeVos and Prince families have donated substantial amounts of money to ADF, in particular.

    It’s reasonable to be sick of hearing about bathrooms. I am a transgender person. Believe me when I say that I am sick of hearing about bathrooms and locker rooms. But the reason these stories are still in the news, that this continues to be talked about at all, is because the groups that claimed they wanted these issues to be handled at a local level don’t seem to actually believe the argument themselves.

    But for Fox News to air both of those segments on the one day in a year set aside to mourn people killed by those who believe the negative stereotypes about trans people they hear on networks like this, that’s just shameful.

  • Fox News used images of Eagles players praying to suggest they kneeled during the national anthem

    Fox News has since issued an apology

    Blog ››› ››› DINA RADTKE

    Update: Fox News issued an apology.

    After President Donald Trump falsely implied that players of the Philadelphia Eagles protested during the national anthem, Fox News aired a segment that furthered Trump’s lie.

    At 10:55 p.m. on June 4, Trump tweeted that a planned White House event with the Eagles was canceled, writing, “Staying in the Locker Room for the playing of our National Anthem is as disrespectful to our country as kneeling.” Shortly after, Fox News tweeted out a video clip from Fox News at Night with Shannon Bream that misleadingly showed Eagles players kneeling.

    Eagles tight end Zach Ertz called out the network for using images of players praying to push propaganda:

    NJ.com and other reporters have pointed out that “no player on the Eagles took a knee during the national anthem during the 2017 regular season, post season or Super Bowl last season” and that the images of players kneeling aired in the clip “are players kneeling to pray prior to the game and not during the national anthem”:

    Fact: No player on the Eagles took a knee during the national anthem during the 2017 regular season, post season or Super Bowl last season.

    That is not what you might believe, however, reading the tweets of President Donald Trump or watching FOX News on Tuesday morning.

    ...

    The majority of the pictures are players kneeling to pray prior to the game and not during the national anthem.

    ...

    One picture that has been circulating online since the news broke is of cornerback Ron Brooks kneeling during the national anthem during a 2017 preseason game. During the regular season, however, no Eagles player took a knee during the national anthem.

    ...

    The Eagles have been one of the most outspoken teams in the league regarding protests during anthem, especially safety Malcolm Jenkins, who was not planning on attending the ceremony on Tuesday.

    "There is so much that has been swirling around that administration," safety Malcolm Jenkins said, "I don't see it as beneficial at this moment in time to visit in a celebratory fashion."

    This post has been updated for clarity.

  • Fox News added more female hosts but still had the same abortion misinformation problem

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT & SHARON KANN


    Sarah Wasko / Media Matters

    When Media Matters last crunched the numbers on Fox News programming responsible for the most abortion misinformation, Sean Hannity, Bill O’Reilly, and Tucker Carlson were unsurprisingly the worst culprits. However, as allegations of sexual misconduct surfaced against O’Reilly (and other network figures including Eric Bolling) and he was eventually fired, Fox News transitioned to an evening lineup with more female hosts -- Shannon Bream, Martha MacCallum, and Laura Ingraham. But this change has not come close to fixing the network’s abortion misinformation problem.

    Media Matters analyzed evening prime-time news programs on Fox News, MSNBC, and CNN from March 1, 2017, through March 1, 2018, and identified segments featuring a substantial discussion of abortion and reproductive rights. The resulting 211 segments were then coded for the number of accurate or inaccurate statements made about four abortion-related topics: the discredited anti-abortion group Center for Medical Progress (CMP), abortion funding rules, Planned Parenthood’s essential services, and so-called extreme abortion procedures. We found that Fox News dominated the conversation about abortion -- airing 114 of the 211 total segments across all cable news networks (54 percent) -- and that its coverage of the four abortion-related topics was inaccurate 77 percent of the time. And 44 percent of its 114 segments were aired on programs Bream, MacCallum, and Ingraham anchored.

    The shows Bream, MacCallum, and Ingraham hosted had 107 statements about the four abortion-related topics, out of which the hosts either personally spread -- or gave a platform to those spreading -- anti-abortion misinformation 76 times (71 percent). Here’s a sample of what each host has offered her viewers in the last year:

    Shannon Bream

    Overall, Bream made 30 appearances on Fox News where a substantial discussion of abortion occurred. Although Bream entered the prime-time lineup when she started hosting her own show, Fox News @ Night, on October 30, 2017, she had previously regularly appeared as a guest or a correspondent during The First 100 Days and Special Report. Bream individually made 35 total statements about CMP, abortion funding rules, Planned Parenthood’s essential services, and so-called extreme abortion procedures. Of these 35 statements, 23 contained misinformation (66 percent).

    As Media Matters documented after Fox News @ Night debuted, Bream appears well-attuned to the talking points and interests of the anti-abortion movement; an anti-abortion leader even celebrated her promotion, tweeting that Bream “covers Life issues with fearlessness and fairness.” Since then, Bream has promoted anti-abortion talking points and myths -- suggesting they were simply concerns she “heard from a lot of pro-life groups” -- including by asking a misleading question about taxpayers paying for the abortions of undocumented minors who come to the United States.

    As a host, Bream has been consistent in repeating misinformation about anti-abortion group CMP, which engaged in a smear campaign against Planned Parenthood by releasing deceptively edited videos. Just as she had done repeatedly in the past, Bream promoted CMP and said its actions caused Planned Parenthood to become “mired in scandal” and that CMP’s videos showed “Planned Parenthood officials discussing pricing for fetal body parts and tissue left over after abortions.”

    Martha MacCallum

    MacCallum made 14 appearances in Fox News segments that had a substantial discussion of abortion. All these segments were on the two Fox News programs she hosted during the study period -- The First 100 Days and The Story. During those appearances, MacCallum made nine statements in total about CMP and so-called extreme abortion procedures, all of which were inaccurate (100 percent). MacCallum also frequently relied on extreme and stigmatizing rhetoric about abortion.

    When discussing CMP, MacCallum often treated the discredited organization and its deceptive smear videos as credible sources of information. For example, during a March 2017 segment of The First 100 Days, MacCallum not only played a long excerpt from one of the videos, she also said that it was “still hard to watch,” implying that it accurately depicted that Planned Parenthood was engaged in the sale of fetal body parts. In an interview with Rep. Marsha Blackburn (R-TN), MacCallum focused on Blackburn’s phrasing in one of her campaign ads, which Twitter briefly blocked her campaign from promoting. In the ad, Blackburn referred to her time on the House Select Investigative Panel on Infant Lives, saying, “I fought Planned Parenthood and we stopped the sale of baby body parts.” Instead of questioning Blackburn on her inaccurate phrasing or talking about the smear campaign that Blackburn and the panel had engaged in against Planned Parenthood, Bream accepted her narrative, saying, “You fought hard, as you say, to ban the sale of baby body parts. I mean, it’s such a difficult phrase even to say and I think you’ve fought very hard for it.”

    Similarly, during a July 2017 segment on The Story, MacCallum pushed several myths about the existence and widespread practice of so-called sex-selective, late-term, and full-term abortions. In reality, these are inaccurate descriptions of abortion, created by anti-abortion groups to vilify those accessing legal health care. In one example, MacCallum said that an Oregon bill (now law) that ensured protection of reproductive rights for all -- including undocumented immigrants -- would allow for “sex-selective” and “late-term, even full-term, abortions for an illegal immigrant.” MacCallum continued to push the misinformation, asking her guest, political commentator Danielle McLaughlin, whether she thought it was “OK for someone to decide because they don’t like the sex of their baby to abort it at eight months” and demanding to know, “Why would any state want to pass a law that would allow that?”

    Laura Ingraham

    During the study period, Ingraham made 10 appearances in Fox News segments where there was a substantial discussion of abortion. Like Bream, Ingraham started hosting her own show, The Ingraham Angle, on October 30, 2017, and before that, she had also occasionally appeared as a guest on Special Report and Hannity. Although Ingraham made only three statements total about the four abortion-related topics, two of these statements were inaccurate (67 percent).

    Despite only making 10 appearances during the period of study, Ingraham made a splash with her frequent use of alarmist and stigmatizing rhetoric. In one appearance, Ingraham called Planned Parenthood a “monstrosity of killing.” A December 2017 segment of The Ingraham Angle may be the most bewildering segment of the year about abortion. It started as a fairly regular Fox News segment about abortion, with Ingraham fearmongering that because of a court decision to allow undocumented minors abortion access, the United States would become “an abortion magnet.” Then, Ingraham insisted that a picture of a baby be put up on screen and demanded that her guest, attorney Rachel Self, “look at the screen.” Self calmly explained that she was unable to see the image because she was not in studio. Undeterred, Ingraham escalated the situation and eventually cut Self’s mic off, saying, “I can’t hear her talking over me.”

    Fox News added more female hosts to its prime-time lineup, but having greater gender representation didn't translate to accurate and nuanced coverage of abortion. Bream, MacCallum, and Ingraham show that a push for gender parity in the cable news world cannot happen in a vacuum and must go hand-in-hand -- particularly for abortion-related issues -- with a commitment to frank, fair, and accurate coverage.

  • Right-wing media are filling a void of abortion-related coverage with misinformation

    Fox News is dominating the conversation about abortion on evening cable news -- and the network is doing it all wrong

    ››› ››› SHARON KANN & JULIE TULBERT

    A 12-month-long Media Matters study of evening cable news programs found that Fox News dominated discussions of abortion and reproductive rights and that the network was wrong about four common abortion-related topics 77 percent of the time.

  • Interior Secretary Ryan Zinke has appeared on Fox News four times more than on the other major TV networks combined

    Like other Trump officials, Zinke heavily favors the president's favorite network

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER



    Sarah Wasko / Media Matters

    Interior Secretary Ryan Zinke has appeared on Fox News four times more often than on the other major cable and broadcast networks combined, Media Matters has found. And for the last nine-plus months, as Zinke has been increasingly dogged by scandals, he has not given interviews to any major channels other than Fox networks.

    In exhibiting a clear preference for Fox News during his 13-plus months in office, Zinke is following the same pattern as many of President Donald Trump’s other cabinet officials and top aides, including Environmental Protection Agency chief Scott Pruitt.

    Zinke has gotten soft treatment on Fox News. During his interviews, the network's hosts and journalists rarely asked about his scandals. Instead of confronting him with tough questions, they let him peddle Trump administration talking points and trumpet brand-burnishing policies such as “Bring Your Dog to Work Day.” 

    Zinke appeared on Fox News 13 times and other major networks three times since he took office

    Zinke gave 13 interviews to Fox News and one each to CNN, MSNBC, and CBS. From March 1, 2017, when Zinke was sworn in, to April 17, 2018, Zinke appeared on Fox News 13 times. He granted only one on-air interview apiece to the other major cable news networks, CNN and MSNBC. On broadcast TV, Zinke appeared only on CBS; he gave no interviews to ABC or NBC.

    Zinke appeared most often on Fox & Friends, a show that shapes Trump’s decision-making. Here are all of Zinke's appearances on Fox News during his time as interior secretary:

    Fox & Friends’ interviews with Zinke were good examples of how he was treated across the network. When the hosts were not feting him for his Navy Seal service or lauding him for enacting Trump's deregulatory agenda, they allowed Zinke’s statements on policy to go unchallenged. Zinke's September 20 appearance on Fox & Friends stands out for its breeziness. Host Brian Kilmeade accompanied Zinke on a tour of the Statue of Liberty National Monument and neglected to ask the secretary about a controversial recommendation Zinke had made just days earlier to shrink four national monuments, including Bears Ears and Grand Staircase-Escalante in Utah.

    Here are Zinke's appearances on major networks other than Fox:

    On cable business news networks, Zinke appeared on Fox Business seven times and CNBC once

    Zinke’s preference for Fox extended to the Fox Business Network, which he has appeared on seven times, compared to once on rival CNBC. Fox Business, like Fox News, regularly echoes Trump administration talking points and attacks the administration's perceived enemies. Fox Business host Lou Dobbs even has the ear of the president, who has invited Dobbs to participate in senior-level meetings via phone.

    Here are Zinke's appearances on Fox Business programs:

    Zinke's sole appearance on CNBC was on Squawk Box on June 29, 2017

    Zinke appeared only on Fox News and Fox Business after becoming embroiled in scandals

    Zinke started getting a notable amount of bad press last summer after an article published on July 26 revealed that he tried to strong-arm Sen. Lisa Murkowski (R-AK) into voting to repeal the Affordable Care Act. Since then, Zinke, like Pruitt and others in Trump's cabinet, has been at the center of numerous scandals involving excessive travel expenses, favors for donors, and undisclosed financial ties to companies that could benefit from his agency’s decisions.

    All of the TV interviews Zinke did with networks other than Fox or Fox Business happened prior to July 26, 2017, after which point his controversies began generating significant media attention.

    Once scandals cropped up, Zinke retreated fully to his safe space. For more than nine months now, Zinke has not granted a single interview to any major TV network other than Fox News or Fox Business.

    Fox News covered a key Zinke travel scandal less than CNN and MSNBC

    On September 28, The Washington Post and Politico reported that Zinke spent more than $12,000 of taxpayer funds to charter a flight from Las Vegas to near his Montana home on a plane owned by oil and gas executives. Commercial flights between the airports run daily and cost as little as $300, the Post reported. Zinke's jaunt was widely reported across cable news the week after the story broke, but more widely on MSNBC and CNN than on Fox.

    From September 28 to October 4, MSNBC ran 27 segments that mentioned Zinke’s travel, while CNN ran 23. The networks' hosts, correspondents, and guests usually brought up Zinke’s travel scandal during wider conversations that included mention of other cabinet members' extravagant travel.

    During the same period, Fox News ran 12 segments about Zinke’s travel -- roughly half as many as each of the other cable news networks. Most of Fox's mentions of Zinke's travel were news alerts restating basic facts from the Post article. When Fox News hosts and correspondents discussed the story on air, they usually downplayed or excused the scandal. For example, on America’s News Headquarters on September 29, White House Correspondent John Roberts said that Zinke was “taking The Washington Post to task” before airing Zinke’s defense for taking private flights. Later in the show, host Sandra Smith remarked, “Zinke makes a fair point,” and noted that he got approval for other controversial flights he took on government planes.

    On April 16, 2018, the Interior Department’s (DOI) inspector general released a report that found Zinke's $12,375 charter flight "could have been avoided." Zinke took the chartered flight so he would have time in his schedule to give a motivational speech to a hockey team owned by a major donor to Zinke's former congressional campaign. The speech did not mention Zinke's work at the Department of Interior. The inspector general’s report concluded, "If ethics officials had known Zinke’s speech would have no nexus to the DOI, they likely would not have approved this as an official event, thus eliminating the need for a chartered flight. Moreover, had ethics officials been made aware that the Golden Knights’ owner had been a donor to Zinke’s congressional campaign, it might have prompted further review and discussion."

    Kevin Kalhoefer contributed research to this report. Charts by Sarah Wasko.

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis and iQ media to find Zinke’s on-air TV appearances from the date he was sworn in as secretary of the interior on March 1, 2017, to April 17, 2018: “Zinke OR Zinky OR Interior Secretary OR Secretary of the Interior OR Secretary of Interior.” We used the same terms to search cable news networks’ coverage of Zinke’s travel controversy from September 28 to October 4, 2017.

  • Fox keeps promoting Joel Rosenberg as a "Russia expert" based on his book. It's a novel.

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    Fox News has repeatedly aired the Russia commentary of the author Joel C. Rosenberg over the past few weeks, credentialing him as a “Russia expert” and pointing to his recent bestseller, The Kremlin Conspiracy. In an appearance on the network and in packaged reports, hosts and contributors of the network’s putative hard news programs have described Rosenberg as “the author of a very important book,” a “New York Times bestselling author and author of the brand new book,” and “the author of the bestselling book The Kremlin Conspiracy."

    There’s just one problem: The Kremlin Conspiracy isn’t, as the title might imply to those hearing of it from Fox personalities, a work of history, or political analysis, or journalism. It’s a political thriller.

    Rosenberg is a former Republican political operative who used the right-wing connections he established working for radio host Rush Limbaugh, among others, to carve out a niche writing conservative fiction that his website describes as “ripped from tomorrow’s headlines.” The Twelfth Imam series, for example, is about a CIA operative’s quest to “disrupt Iran’s nuclear weapons program” as an “obscure religious cleric is suddenly hailed throughout the region as the Islamic messiah known as the Mahdi or the Twelfth Imam.”

    Rosenberg, who believes that we are currently in the biblical End Times and that the rapture and second coming of Jesus Christ are quickly approaching, is also the author of “nonfiction” books that apply biblical prophecy to current events. An evangelical Christian of Jewish ancestry who celebrates that “Jews are turning to Jesus in record numbers” and “getting excited about His Second Coming,” Rosenberg is also the founder of The Joshua Fund, a nonprofit group that seeks to “mobilize Christians to ‘bless Israel and her neighbors in the name of Jesus.’”

    Publisher’s materials describe The Kremlin Conspiracy as follows:

    With an American president distracted by growing tensions in North Korea and Iran, an ominous new threat is emerging in Moscow. A czar is rising in the Kremlin, a Russian president feverishly consolidating power, silencing his opposition, and plotting a brazen and lightning-fast military strike that could rupture the NATO alliance and bring Washington and Moscow to the brink of nuclear war. But in his blind spot is the former U.S. Secret Service agent, Marcus Ryker, trained to protect but ready to kill to save his country.

    The fact that The Kremlin Conspiracy is a novel is rarely addressed when Fox features Rosenberg’s Russia commentary.

    In packaged reports that aired Monday night on Special Report and Fox News @ Night, Fox White House Correspondent Kevin Corke referenced Rosenberg’s book and aired an image of its cover. In both cases, he then aired a clip of Rosenberg -- described in the caption as a “Russia expert” -- commenting on the U.S. decision to expel Russian diplomats in response to that country’s alleged involvement in the poisoning of a former Russian spy in the United Kingdom earlier this month by calling for an even harsher response.

    In neither case did Corke note that The Kremlin Conspiracy is a work of fiction (though small text on the cover he aired does describe it as “a novel”).

    Likewise, when Fox News @ Night host Shannon Bream hosted Rosenberg to discuss Russia earlier this month, she introduced him as “New York Times bestselling author and author of the brand new book The Kremlin Conspiracy.” It was Rosenberg himself who mentioned in passing that the work was a novel, as he drew comparisons between its fictional antagonist and Russian President Vladimir Putin.

    “And you know, my fictional dictator takes us as weakness,” he commented. “There was a quote by Vladimir Lenin, years ago. And he said, ‘Probe with bayonets -- if you find mush, push. If you find steel, stop.’ Putin is probing us for weaknesses, in cyber, in invading countries, in taking out dissidence. And under Obama, mush. Will he find steel in President Trump? That's what we need.” Bream responded by praising Rosenberg’s book, saying, “Once you pick it up, you can’t put it down.”

    Rosenberg has also written and spoken extensively about the various "signs" indicating the second coming of Jesus Christ may be imminent (including the "supersign" that was the "rebirth of Israel in 1948").

    Fox has repeatedly hosted Rosenberg, either credentialing him as a national security expert or bringing him on to discuss whether particular events -- such as the civil war in Syria -- indicate the approach of the biblical End of Days. He was a particular favorite of former Fox host Glenn Beck, not only appearing on his TV and radio shows but also featuring prominently in Beck’s documentary Understanding the Holy Land, which gives a history of Israel through the lens of its role in End Times prophecies.

    In one 2011 appearance, Bream introduced Rosenberg by saying of an alleged plot by an Iranian-American man to assassinate a Saudi diplomat: “The Iranian plot FBI director Mueller has talked about this week also reads like the pages of a soon-to-be-released novel by an author that some are calling a ‘modern-day Nostradamus.’ Joel Rosenberg's new book, The Tehran Initiative, bears an eerie, uncanny resemblance to current events. And it isn't the first time he's written fiction that's foreshadowed the future -- it's a special gift I think he has.”