Denver Post | Media Matters for America

Denver Post

Tags ››› Denver Post
  • Most major Colorado newspapers fail to mention climate change in editorials about fracking-related ballot initiative

    Only one of 12 editorials mentioned climate change in relation to Proposition 112. In light of the recent U.N. climate report, that’s very worrying

    Blog ››› ››› TED MACDONALD


    Melissa Joskow / Media Matters

    Proposition 112 in Colorado would require new oil and gas wells to be farther away from occupied buildings, which would seriously limit fracking in the state. Media Matters analyzed 12 Colorado newspaper editorials expressing a position on Proposition 112, and only one of them mentioned climate change.

    Colorado's Proposition 112 would rein in oil and gas drilling and help fight climate change

    Proposition 112 would require that new oil and gas development projects, including fracking, be at least 2,500 feet away from occupied buildings and "vulnerable areas,” including schools, hospitals, parks, lakes, and rivers. The current minimum setback distance for wells is 500 feet. The initiative would not affect federal lands or Colorado's 55,000 currently active wells.

    Colorado Rising, the main advocacy group supporting this initiative, points to a growing body of research showing serious health and safety effects related to fracking, especially when residents live within a half-mile of wells. Protect Colorado, the chief opposition group, contends that the initiative would effectively ban new oil and gas development in the state, costing thousands of jobs and billions of dollars in economic benefits.

    Spending on this initiative is incredibly lopsided. Opponents have raised over $31 million, most of it from oil and gas companies including Anadarko, Noble Energy, and PDC Energy. The Koch brothers' network is pitching in too; the Colorado chapter of the Koch-backed group Americans for Prosperity recently formed an issue committee to fight Proposition 112. On the other side, supporters of the initiative have raised only about $1.6 million, with the biggest donor being the Food and Water Watch Action Fund.

    Much of the debate around Proposition 112 has involved the health impacts of fracking and the economic influence of the oil and gas industry, but climate change is another critical issue. A scientific study in 2015 found that half of the world's gas reserves and a third of oil reserves need to stay in the ground if we are to prevent the average global temperature from rising 2 degrees Celsius above pre-industrial levels. More recently, a major report from the U.N. Intergovernmental Panel on Climate Change warned that 2 degrees of warming is too much and humanity would suffer greatly if the average temperature rises more than 1.5 degrees, further underlining the need to keep fossil fuels in the ground.

    Only one of 12 Colorado newspaper editorials on Proposition 112 mentioned climate change, and only two endorsed the measure

    Media Matters analyzed 12 newspaper editorials that took a position on Proposition 112, including the largest newspapers by circulation in Colorado. Only one of them made note of climate change.

    On September 29, Boulder’s Daily Camera published an editorial that placed Proposition 112 into the broader context of the climate crisis:

    In the bigger picture, Proposition 112 comes before voters amid ubiquitous signs of a climate change emergency. The last four years saw the hottest January-June periods ever recorded on Earth. Scientists have tied climate change to a greater number of large wildfires in the West and bigger and stronger hurricanes, among other environmental disasters. This week it was reported that the climate change-denying Trump administration itself assumes global temperatures will rise an apocalyptic 7 degrees by 2100. Job losses are always lamentable, but the transition toward green energy sources is a practical and moral imperative, and Proposition 112 would play a role in achieving such progress.

    Only two of the 12 editorials endorsed Proposition 112 -- those in the Daily Camera and The Aspen Times. The overwhelming newspaper editorial opposition to Proposition 112 does not reflect recent public polling in the state, which found that 52 percent of Colorado voters supported Proposition 112.

    The 10 editorials that opposed Proposition 112 and failed to mention climate change were published in these papers:

    Some of these editorials parroted industry talking points. For example, both The Pueblo Chieftain and Steamboat Pilot & Today argued that if Proposition 112 passed, over 147,500 jobs could be lost by 2030, and the state could lose more than $1 billion in tax revenue. These numbers are trumpeted by the opposition campaign and come from a report by the Common Sense Policy Roundtable (CSPR), a right-leaning, free-market think tank whose founders are tied to the oil and gas industry. In 2015, CSPR was found to have been working on behalf of Koch-backed groups and the fracking industry, and selectively editing studies in ways that would help promote fracking in Colorado.

    Of the 10 editorials that recommended a "no" vote on Proposition 112, four of them completely neglected to mention the health effects of fracking, which has been the main issue driving the "yes" campaign -- those in the Colorado Springs Gazette, the Grand Junction Daily Sentinel, The Pueblo Chieftain, and The Durango Herald.

    Media Matters also reviewed the Canon City Daily Record, the Lakewood Sentinel, the Longmont Times-Call, the Loveland Reporter-Herald, the Telluride Daily Planet, and the Vail Daily, but the editorial boards at these papers do not appear to have taken a position on Proposition 112.

    Ballot measures in Colorado and other states are among the most important climate-related votes this year

    If Proposition 112 is approved, it could have major implications not just for the oil and gas industry in Colorado but around the country, as industry executives are “fearful that it could encourage similar measures across the nation,” The New York Times recently reported. Ballot measures in Arizona, Nevada, Washington, and other states could have serious repercussions for fossil fuel companies and greenhouse gas emissions as well.

    In light of the recent U.N climate report and worsening weather disasters around the U.S., it’s worrying that an overwhelming majority of Colorado newspapers ignored climate change as they weighed in on an energy-related ballot initiative. They appear to have decided that short-term economic gains and industry support are more important than the long-term health of both Coloradans and the planet.

  • New EPA chief Andrew Wheeler has a fondness for right-wing media and climate-denier blogs

    But will he be as combative toward the mainstream press as Scott Pruitt was?

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    Scott Pruitt, ousted administrator of the Environmental Protection Agency (EPA), had cozy relationships with right-wing media outlets and combative relationships with the mainstream press. Andrew Wheeler, who's stepped in as acting administrator, has also shown a fondness for right-wing media and signs of disdain toward some mainstream media. But Wheeler has not interacted with the press in the same hostile and tribal ways that Pruitt did. Will Wheeler's approach to the media shift now that he's at the helm at EPA?

    On the topic of climate change, it’s easier to predict whether Wheeler will change course: probably not. Like Pruitt, Wheeler has long been skeptical of climate science and climate action, as evidenced not just by Wheeler’s public statements but also by his Twitter account. He has tweeted out links to climate-denying blog posts, including one post that declared, “There is no such thing as ‘carbon pollution.’”

    Pruitt leaned heavily on right-wing media

    Throughout his tenure at the EPA, Pruitt made heavy use of right-wing media outlets to spread his preferred talking points and fight back against media coverage he didn't like. During his first year, Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as all other major TV networks combined, Media Matters found, and Fox was less likely than other networks to cover Pruitt's scandals. Pruitt was also a frequent guest on national right-wing talk-radio shows, where he received soft treatment.

    After Pruitt got unexpectedly tough questions during an April interview with Fox's Ed Henry, he retreated to right-wing outlets that were even more likely to give him good press, giving interviews to the Sinclair Broadcast Group, the Washington Free Beacon, and a Mississippi talk-radio show.

    Pruitt cultivated a particularly cozy relationship with right-wing outlet The Daily Caller, giving the site exclusive quotes and information. The Daily Caller in turn repeatedly defended Pruitt against scandals and attacked people who released damaging information about him. Even after Pruitt resigned, The Daily Caller continued to act as his attack dog, publishing pieces with headlines including "Source: A torrent of negative press ended Scott Pruitt's career at EPA" and "Jilted former EPA aide with sordid history takes full credit for Pruitt's resignation."

    Pruitt attacked and stymied mainstream media outlets

    Under Pruitt, the EPA press office repeatedly attacked, stymied, and manipulated reporters at mainstream news outlets, as Media Matters documented. The agency refused to release basic information about its activities, blocked journalists from attending official agency events, favored reporters who would provide positive coverage, and publicly insulted and retaliated against reporters and outlets whose coverage officials didn't like.

    One of many such attacks came in September, when the EPA sent out a press release that personally maligned Associated Press reporter Michael Biesecker, accusing him of having "a history of not letting the facts get in the way of his story." Another attack happened in June of 2018, when EPA spokesperson Jahan Wilcox called an Atlantic reporter "a piece of trash” after she asked for comment on one of Pruitt's aides resigning. 

    Pruitt appeared to attack the media on his way out the door, too. His resignation letter blamed "unprecedented" and "unrelenting attacks" on him.

    Wheeler liked tweets from right-wing media figures, defended Milo Yiannopoulos

    Wheeler, for his part, has also demonstrated an affinity for right-wing media figures and outlets, but he's done it in a different way -- via his personal Twitter account. He has "liked" many tweets by conservative media figures, including ones that criticize mainstream or liberal media outlets.

    Wheeler "liked" a July 3 tweet by Donald Trump Jr. that linked to a Daily Caller post lauding Fox News's high ratings and mocking CNN's lower ones:

    He "liked" a June 11 tweet by NRATV host and Fox regular Dan Bongino that bashed MSNBC:

    Wheeler "liked" a June 1 tweet by libertarian talk show host Dave Rubin that criticized a HuffPost story: "HuffPo isn’t a place of journalism, it’s a place of Far Left activism." (Media Matters rebutted the misleading claims of right-wing figures who criticized the story.)

    He "liked" a May 22 tweet by NRATV host and NRA spokesperson Dana Loesch that knocked Planned Parenthood.

    He "liked" an April 3 tweet by conservative Wall Street Journal columnist Kimberley Strassel that inaccurately claimed Obama EPA officials spent as much on travel as Pruitt did.

    He "liked" a January 6 tweet by Fox News personality Brit Hume that mocked Al Gore.

    Wheeler has "liked" tweets from frequent Fox News guests Charlie Kirk and Candace Owens of the conservative group Turning Point USA, including this one:

    According to Daily Beast reporter Scott Bixby, in 2016 Wheeler tweeted out a conspiracy theorist's video that defended Milo Yiannopoulos, an alt-right troll and former Breitbart editor, but Wheeler later deleted the tweet:

    In August 2016, Wheeler publicly defended alt-right troll Milo Yiannopolous after the latter was banned from Twitter for encouraging users to harass actress Leslie Jones. In a now-deleted tweet, the lobbyist linked to a six-minute video, “The Truth About Milo,” produced by InfoWars editor-at-large and noted conspiracy theorist Paul Joseph Watson, in which Watson posited that conservatives might be “banned from using the internet altogether if they trigger your butthurt.”

    Since being named acting head of the EPA last week, Wheeler appears to have deleted 12 more tweets from his feed.

    Wheeler tweeted links to climate-denier blog posts

    While EPA watchers have predicted that Wheeler is likely to differ from Pruitt in his demeanor, Wheeler has displayed the same attitude as Pruitt toward climate change.

    In 2011, when Wheeler was a lobbyist for the Murray Energy coal company, he tweeted a link to a post on the climate-denial blog JunkScience.com. The post, written by the site's founder and longtime climate denier Steve Milloy, argued that information from the American Lung Association should not be trusted because the organization "is bought-and-paid-for by the EPA."

    Wheeler retweeted a Milloy tweet from 2015 that took a shot at Huffington Post founder Arianna Huffington and highlighted projections about India's rising coal use.

    In 2009, Wheeler sent a tweeted promoting a climate-denying blog post published on the conservative American Thinker site:

    On at least two occasions, Wheeler has tweeted links to posts on RealClearPolitics that questioned the science of climate change. A tweet in 2009 linked to a post titled "A Reason To Be Skeptical," and the tweet included the hashtag #capandtax, a conservative smear against cap-and-trade policies. The piece he linked to, which also appeared in The Denver Post, promoted “Climategate,” a bogus, manufactured scandal in which conservatives claimed that hacked emails showed climate scientists were fabricating evidence of warming temperatures. 

    And a tweet in 2015 praised a RealClearPolitics essay that argued, "There is no such thing as 'carbon pollution.'”

    This piece, which Wheeler called "great," largely dismissed climate science and criticized the media outlets and peer-reviewed journals that regularly report on climate change:

    Of course, we don’t have good data or sound arguments for decarbonizing our energy supply. But it sounds like we do. If you read Scientific American, Science, Nature, National Geographic, the New York Times, the Washington Post, or any of thousands of newspapers and magazines, and you take them at face value, you would have to agree that there is a strong likelihood that serious climate change is real and that decarbonization or geo-engineering are our only hopes.

    Wheeler gives interviews and quotes primarily to mainstream outlets

    Though Wheeler's Twitter account seems to show a preference for right-wing outlets, he does not exhibit the same ideological bias when he gives interviews or quotes to media. Most of the interviews he's given during his career in Washington, D.C., have been to mainstream outlets.

    Media Matters has identified eight interviews Wheeler has granted to media outlets since October 5, 2017, when President Donald Trump nominated him to serve as deputy administrator of the EPA:

    During his years as a lobbyist from 2009 to 2017 -- when he worked for coal, nuclear, chemical, and utility companies, among others -- he was quoted at least eight times by E&E News, a subscription-based news organization aimed at professionals working in the energy and environment fields, and he sat for one video interview with E&E. He also gave quotes at least twice to another inside-the-beltway news organization, Politico, as well as to The New York Times and FoxNews.com.

    From 1995 to 2008, when Wheeler worked for Sen. James Inhofe (R-OK), he gave at least four more video interviews to E&E News. He was also quoted in a Washington Post article in 2008.

    Right-wing media are already leaping to Wheeler's defense

    Whether on not Wheeler starts giving interviews or information to right-wing outlets, right-wing outlets are likely to defend him against criticism. They've already started.

    The Daily Caller, which had a tight-knit relationship with Pruitt and his press office, published a story on July 5 titled "Pruitt has been gone for less than a day and his replacement is already getting attacked." And Breitbart ran a piece on July 5 that quoted conservatives praising Wheeler and argued that "the media is already attacking him in much the same relentless fashion it did Pruitt."

    What's next for Wheeler and the EPA press office?

    It's not surprising that Wheeler gave quotes and interviews primarily to mainstream and inside-the-beltway publications while he was working for Inhofe and representing his lobbying clients. He was trying to reach influencers and mold public opinion.

    In contrast, Pruitt, who has been rumored to be plotting a run for Oklahoma governor or senator, has spent his time in D.C. trying to raise his profile and burnish his image with GOP donors and the conservative base of the Republican Party. He often turned to highly partisan right-wing outlets to achieve those ends.

    Now that Wheeler is the boss setting the agenda and determining strategy, will he continue his conventional approach of talking to mainstream media, or will he follow Pruitt's recent example and turn primarily to highly partisan right-wing outlets like Fox News and The Daily Caller? And under Wheeler's leadership, will the EPA's press office treat reporters more professionally than it did under Pruitt, or will it continue to be highly combative with the media?

    In the few days since Wheeler was announced as interim EPA chief on July 5, he seems to have taken a more traditional and conciliatory approach. He's given two substantive interviews to major newspapers, The Washington Post and The Wall Street Journal. And according to Politico, Wheeler will be taking a different approach from Pruitt in terms of dealing with the press: "Wheeler will announce where he is speaking or traveling in advance, he will publish his full calendars 'frequently,' without litigation from groups pursuing public records, and he and other top political appointees will hold briefings for the media on major policy announcements."

    But even if the media approach changes, the policy approach won't. "EPA's agenda remains largely unchanged," Politico continued. "Wheeler will still pursue much the same policy platform — fighting the courts to roll back a slate of Obama-era regulations on climate change, air pollution, stream protection and more."

    Ted MacDonald, Evlondo Cooper, and Kevin Kalhoefer contributed research to this post.

  • Newspapers Highlight Trump’s Stunning Failure To Confirm He Will Accept Election Results

    Blog ››› ››› JARED HOLT

    After Republican presidential nominee Donald Trump said he could not confirm that he would accept the result of the presidential election, newspapers across America all used their front pages to highlight this stunning development.

    During the third presidential debate, Fox anchor and debate moderator Chris Wallace asked Trump if he would accept the integrity of the American electoral process if he lost. Trump, who has spent the last few weeks claiming that the only way he could lose is if the election were rigged against him, said he will “look at it at the time” and will keep Americans “in suspense.” Media recoiled at Trump’s comment, calling it “horrifying” and a “rejection of U.S. democracy.”

    Newspaper editors led their October 20 editions with the story. Images accessed via Newseum archives:

    The New York Times

    The Washington Post

    Los Angeles Times

    The Wall Street Journal

    The Chicago Tribune

    USA Today

    The Boston Globe

    Houston Chronicle

    The Dallas Morning News

    The Post and Courier

    The Philadelphia Inquirer

    The Columbus Dispatch

    The Charlotte Observer

    Orlando Sentinel

    Naples Daily News

    Miami Herald

    Milwaukee Journal Sentinel

    Wisconsin State Journal

    Quad-City Times

    Sioux City Journal

    Loveland Reporter-Herald

    The Denver Post

    Concord Monitor

    New Hampshire Union-Leader

  • Here Are The Big Players In The Inevitable Smear Campaign Against Judge Merrick Garland

    ››› ››› PAM VOGEL

    As President Obama reportedly prepares to announce Judge Merrick Garland to fill the vacancy on the Supreme Court, media should be prepared to hear from several right-wing groups dedicated to opposing the nominee, no matter who it is. These advocacy groups and right-wing media outlets have a history of pushing misleading information and alarmist rhetoric to launch smear campaigns against Obama's highly qualified Supreme Court nominees, using tactics including, but not limited to, spreading offensive rumors about a nominee's personal life, deploying bogus legal arguments or conspiracy theories, and launching wild distortions of every aspect of a nominee's legal career.

  • Joe Scarborough Hypes Right Wing Media's False Claim That Clinton's Server Was Kept In A Bathroom Closet

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    MSNBC's Joe Scarborough falsely claimed that Hillary Clinton's email server was stored in the bathroom closet of the headquarters of Platte River Networks, the Denver based IT management company Hillary Clinton hired to maintain her private emails. But a spokesperson from Platte River confirmed that the server was stored in a data center in New Jersey and that the company does "not store data in any bathrooms."

  • Are Newspapers In Battleground States Covering Dark Money's Unprecedented Influence On The Midterms?

    Blog ››› ››› DANIEL ANGSTER

    A Media Matters analysis of newspaper coverage of anonymously donated "dark money" in three battleground states shows that secret money's growing influence on elections has not necessarily translated to more awareness in the media. While some news outlets are reporting on the influence this new influx of money is having on politics, others are merely providing a platform for dark-money groups to further their causes.

    The term "dark money" is used to describe organizations that do not disclose the identity of at least some of their donors and that use money from these anonymous donors to fund political ads, mailers, and staff to try to influence voters and policymakers. Even spending by these groups may be shielded from disclosure, depending on the type of ad they run. Dark-money groups focus heavily on specific policy outcomes and try to connect candidates to their desired outcome through advertising. These groups protect their donors by never officially endorsing a candidate and by limiting their political activity. This allows them to be classified as "social welfare" organizations under the tax code, which means they do not have to disclose their funding.

    Spending by dark-money groups in this election cycle is nearing the $200 million mark and is expected to spiral even higher before Election Day. Much of the spending by these groups is focused on influencing Senate races in key states. Media Matters reviewed newspaper coverage in three states with competitive Senate races (North Carolina, New Hampshire, and Colorado) to see how they are covering this influx of anonymous outside funding. The results show large discrepancies in the quality of the coverage of dark-money groups, with some papers doing a significantly better job than others.

    Of the three states analyzed, North Carolina's newspapers provided the best overall coverage of dark money influence. North Carolina's Senate race is expected to set a new record for outside spending, with $55.7 million spent so far, even without counting the non-disclosed money. The Raleigh News & Observer and The Charlotte Observer, the two largest papers by circulation in the state, went beyond reporting the existence of the groups and attempted to report which outside groups were spending money on which ads -- something these groups often fail to do themselves. The North Carolina papers also reported on how dark-money groups such as the Koch brothers-funded Americans for Prosperity (AFP) are using their influence to lobby for specific policies, such as the group's successful campaign to block a special legislative session on economic development.

    The Colorado newspapers' coverage of dark-money activity proved to be far less extensive than that of the North Carolina newspapers, producing just 13 stories since July 15. Colorado's Senate race is also poised to break records in outside spending. The Denver Post's coverage did not go into depth the same way North Carolina's newspaper coverage did, but it did highlight efforts by groups like Americans for Prosperity to influence voters with their door-to-door outreach.

    Colorado's second biggest paper, The Gazette of Colorado Springs, produced few reports on dark money during the period analyzed. However, a partnership with Rocky Mountain PBS I-News produced a report that covered many of the complexities of dark money. The article discussed outside spending by both conservative and liberal groups and explained the difficulty of tracking dark-money donors and the impact of their donations:

    "Nonprofit political groups do not have to disclose donors," Viveka Novak, editorial and communications director for the Center for Responsive Politics said. "So we could only identify organizations that filed 990s (nonprofit tax forms) and that wouldn't include individuals or corporations, so there are still a lot of donors or donations no one would know about."

    [Sheldon] Adelson, the Koch Brothers and many other politically active billionaires and multimillionaires across the political spectrum are able to maintain privacy and give endless funds after the U.S. Supreme Court's 2010 Citizens United decision, which held that political spending is a form of protected speech under the First Amendment.

    "TV ads are number one, the overwhelming most important tool in winning one of these campaigns," Ciruli said.

    In New Hampshire, dark-money groups have spent at least $4.3 million in the Senate race -- overwhelmingly in support of the Republican candidate, as of September 8. This subject has seen poor coverage from the state's largest newspaper, The Union Leader. While the paper mentioned dark-money groups in 11 articles, and another five articles mentioned the groups and specific policies, the paper's coverage mostly provided a platform for groups like AFP to spread their message and did not explain the groups' attempt to influence policy decisions or the Senate race. For example, in a September 30 article, the paper gave AFP state director Greg Moore a platform to attack the state's budget situation and blast the Affordable Care Act, something the group has also done in its advertising against Sen. Jeanne Shaheen (D-NH):

    Greg Moore, state director for Americans for Prosperity, blamed Medicaid expansion under the Affordable Care Act for much of the shortfall in the two-year budget plan.

    "The legislature gave the administration $57 million from the last, fiscally-responsible budget to spend, and expected that surplus to last for the entire, two-year budget, but Governor Hassan took her eyes off the ball and spent even more," Moore said. "Keeping within the budget takes strong executive action and discipline, but we aren't seeing that right now in Concord."

    While the use of dark-money groups is not one sided, conservative groups are far more likely to use this route to shield wealthy donors and ensuing spending. As the Brennan Center for Justice noted, in this election cycle, "Overall, 80 percent of pro-Republican nonparty expenditures came from dark money groups, compared to 32 percent of outside spending favoring Democrats." This is not a new trend for conservative supporters, as spending by nondisclosing groups has clearly favored Republican candidates over the past four election cycles:

    The problem with dark-money groups, as the Brennan Center's analysis noted, is that "the lack of transparency in the majority of outside spending in competitive races leaves voters unable to evaluate the political messages they see" and that these groups "threaten to make a mockery of contribution limits and their prophylactic effect on corruption and influence buying." This sentiment was echoed by University of Louisville political science professor Laurie A. Rhodebeck in the Los Angeles Times, saying that the flood of dark-money spending is "detrimental to voters because if they don't know who is behind the money, they can't judge whether to trust the ad or not."

    The scale of the problem is considerable. The Boston Globe reported on October 22 (emphasis added):

    The impact is visible online and on television. One of every 16 television ads in US Senate races from January 2013 through August were paid for by a single group, Americans for Prosperity, according to the nonpartisan investigative Center for Public Integrity and advertising tracking service Kantar Media. AFP serves as a nonprofit advocacy arm of the political network backed by conservative billionaire brothers Charles and David Koch.

    The Brennan Center found that during the 2012 election, "three-quarters of outside expenditures were made after September 30, and one-half were made in just the last three weeks of the campaign." This suggests that newspapers in these key battleground states still have the opportunity to report on how dark money is influencing their elections.

    Methodology

    Media Matters searched Nexis transcripts of the top newspapers (by circulation) in three highly contested states. The papers analyzed were North Carolina's News and Observer in Raleigh and The Charlotte Observer, New Hampshire's Union Leader, and Colorado's Denver Post and the Colorado Springs Gazette. The Concord Monitor, New Hampshire's second largest newspaper, was excluded because it is not in the Nexis database. The search term "((outside or independent or nondisclos! or non-disclos! or undisclosed or dark or secretive) w/5 (money or expenditure or spending)) or (Americans for Prosperity) or (Crossroads GPS) or (U.S. Chamber of Commerce) or (Patriot Majority USA) or (Concerned Veterans for America) or (Freedom Partners)" was used to search for reports on dark-money spending from July 15, 2014, when the Federal Election Commission's quarterly report was released, through October 24. While dark-money groups do not have to disclose all spending to FEC, as other groups do, this date aligns closely with the increase in outside spending.

  • NARAL And MoveOn Call Out The Denver Post's "Misguided" Gardner Endorsement

    Women's Organization Speaks Out After Media Give Gardner A Pass On His Support Of Personhood Legislation

    Blog ››› ››› ALEXANDREA BOGUHN

    Gardner

    National women's organization NARAL: Pro-Choice America and MoveOn are calling out The Denver Post's recent endorsement of Republican Senate candidate Rep. Cory Gardner (CO), running a full-page ad in the paper's Sunday edition that highlights the Post's omission of Gardner's anti-choice policy positions that "deeply conflict with the paper's previous editorial stances."

    An October 17 announcement from NARAL: Pro-Choice America and MoveOn.org Political Action declared that the two organizations are teaming up in an effort to "rebuke" The Denver Post's recent "misguided endorsement" of Cory Gardner. Criticizing the news outlet for glossing over Gardner's extreme stance on personhood legislation as well as his positions on climate change and immigration, the organizations will run a full-page ad in the Post's Sunday edition as well as an online ad on DenverPost.com:

    A hard-hitting, full-page ad from MoveOn.org Political Action and NARAL Pro-Choice America running inthis Sunday's Denver Post blasts the state's largest newspaper for endorsing Cory Gardner, a far-right candidate who holds views that deeply conflict with the paper's previous editorial stances. MoveOn.org Political Action and NARAL Pro-Choice America are running the print ad as well as online ads on DenverPost.com.

    [...]

    The print ad highlights contrasts between previous positions from The Denver Post editorial board and Gardner's stance on issues including a woman's right to choose, global warming, and immigration reform.

    Contrary to The Denver Post's refusal to hold Gardner accountable for his position on fetal personhood legislation, which would greatly infringe on women's access to health care and legal abortion, NARAL and MoveOn's recent ad follows the lead of other media figures unwilling to give Gardner's incomprehensible stance on personhood a pass.

  • George Will Wonders Why Senate Candidate Is Still Talking About A War On Women?

    Because Mark Udall's (D-CO) Senate Race Opponent Supports Measures That Would Restrict Women's Rights

    Blog ››› ››› RACHEL CALVERT

    Washington Post columnist George Will ignored Colorado GOP Senate candidate Cory Gardner's controversial policy positions on women's rights to smear Sen. Mark Udall (D-CO) as a one issue candidate. But Gardner has supported measures that would severely limit women's reproductive choice.

    On October 10, the Denver Post editorial board endorsed Republican Cory Gardner citing Udall's prioritization of what the Post called "his obnoxious one-issue campaign" on women's issues like abortion.

    George Will parroted the Post's criticism of Udall on the October 14 edition Special Report with Bret Baier. Will claimed that "the whole war on women thing has been really worn out by this point," adding that the issue has been settled because contraception and abortion rights have been firmly ingrained in America for more than 40 years:

  • Study: Top Fracking States Ignore Findings That Their Drinking Water Is At Risk

    ››› ››› DENISE ROBBINS

    A recent national report from the Government Accountability Office found that a higher regulatory standard is needed to ensure that drinking water sources are protected from fracking wastewater practices. But the largest circulating newspapers of the states with the highest levels of fracking production -- therefore among the most vulnerable to its risks -- have ignored this study.

  • Which Western Newspapers Connected Wildfires To Climate Change?

    Blog ››› ››› MAX GREENBERG

    Source: NASA Earth Observatory

    As some of the most destructive wildfires in history ravage the Southwest, major newspapers in the area have documented the way climate change makes blazes more likely less than half as often as national newspapers.

    Recent fires have taken a massive toll as the hottest, driest parts of the U.S. become even hotter and drier. In Arizona, 19 firefighters perished in the worst American wildfire disaster in decades, a quick-moving inferno that destroyed a small town. Months ago, fire season began early in California, and it has since been called the state's worst ever. Colorado recently experienced the most destructive wildfire in its history, bringing the total area set aflame this season within the state to about 180 square miles, larger than the area of Barbados. New Mexico and Utah have lately faced "unprecedented" and "potentially explosive" fires, respectively.

    Fires like these must be sparked (by anything from lightning to a stray rifle shot), but research indicates that climate change, and the extreme heat and drought conditions it propagates in the Southwest, boosts the chances that they will happen and cause significant damage. Indeed, seven out of nine fire scientists contacted by Media Matters as part of a 2012 study agreed that journalists should detail the role of climate change in worsening risk when they report on such fires.

  • STUDY: TV Media Covered Biden's Smile Nearly Twice As Much As Climate Change

    ››› ››› SHAUNA THEEL, JILL FITZSIMMONS & MAX GREENBERG

    Climate change was almost entirely absent from the political discourse this election season, receiving less than an hour of TV coverage over three months from the major cable and broadcast networks excluding MSNBC. By contrast, those outlets devoted nearly twice as much coverage to Vice President Joe Biden's demeanor during his debate with Rep. Paul Ryan. When climate change was addressed, print and TV media outlets often failed to note the scientific consensus or speak to scientists.