The Daily Caller | Media Matters for America

The Daily Caller

Tags ››› The Daily Caller
  • Don’t believe right-wing media when they say the Green New Deal would cost $93 trillion

    Politico calls the analysis "bogus," PolitiFact calls it "false," and even its lead author won't defend it

    Blog ››› ››› EVLONDO COOPER



    Melissa Joskow / Media Matters

    Right-wing media outlets have repeatedly asserted that the Green New Deal would come with the absurd price tag of "$93 trillion" or "$94 trillion," uncritically repeating claims from a back-of-the-envelope, deeply flawed analysis produced by the American Action Forum, a conservative think tank. Politico recently determined that the $93 trillion figure was "bogus," and quoted the lead author of the AAF analysis, Douglas Holtz-Eakin, admitting that he had no idea how much it would cost to implement the Green New Deal.

    American Action Forum has ties to the fossil fuel industry

    The American Action Forum, a 501(c)(3) nonprofit, and its 501(c)(4) “sister organization,” the American Action Network (AAN), have been funded by a who’s who of the polluter syndicate.

    AAN has received at least $250,000 from the American Petroleum Institute, a trade association for the oil industry that has donated to groups in the Koch network. And AAN has received at least $35,000 from the American Natural Gas Alliance, a pro-fracking gas industry trade group. Dow Chemical has given at least $250,000. AAN has also been funded by other Koch-connected groups such as Americans for Job Security, Donors Trust, and the Wellspring Committee. It's gotten money from Karl Rove's Crossroads GPS too. AAN has in turn donated millions to AAF.

    Though some information about its funding has been made public, AAN has generally refused to disclose its donors. In 2014, MSNBC called AAN a "dark money power player," noting that it had been running numerous attack ads against Democratic candidates. FactCheck.org noted that same year that AAN has spent tens of millions of dollars supporting Republican candidates. In 2018, a watchdog group filed suit against AAN for violating campaign finance laws and abusing its nonprofit status.

    AAF's Green New Deal cost analysis is problematic from top to bottom

    Considering the think tank’s connections to the fossil fuel industry, it’s not surprising that the American Action Forum’s report found the Green New Deal untenable. What is surprising is how flippant Holtz-Eakin, president of AAF and former head of the Congressional Budget Office, was about the rigor of the analysis he co-authored. When challenged about the accuracy of the report’s claim that the Green New Deal would cost some $93 trillion over 10 years, Holtz-Eakin told Politico, “Is it billions or trillions? Any precision past that is illusory.”

    The Green New Deal resolution introduced by Rep. Alexandria Ocasio-Cortez (D-NY) and Sen. Ed Markey (D-MA) on February 7 is just a broad, 14-page outline of goals with no policy specifics, so determining a price tag was a fanciful exercise. AAF's claims of a $92.9 trillion total cost, or $653,000 per household, have no basis in reality. As Politico reporter Zack Colman put it:

    When they set out to put a price tag on the Green New Deal last month, Holtz-Eakin and his associates had no real policy or plan to evaluate, so they made one up to perform back-of-the-envelope calculations.

    And the AAF study does not distinguish between government and private-sector spending, nor does it attempt to quantify the benefits of reducing pollution or other policies. For example, Stanford University civil and environmental engineering professor Mark Jacobson estimated that eliminating the electricity sector’s carbon emissions would avoid $265 billion in annual U.S. damages beginning in 2050.

    Colman also pointed out that more than $80 trillion of the alleged $93 trillion total cost would come from implementing a jobs guarantee and universal health care -- policy ideas that have no direct relation to greening the economy, even though they are in the Green New Deal resolution.

    Politico declared that the $93 trillion figure is "bogus" -- or, in an earlier version of the article published behind a firewall, "essentially vapor."

    The fact-checking project PolitiFact also found the $93 trillion figure to be untrustworthy, calling it "only about as strong as a clothespin in high wind." It noted that "the [AAF] report itself is full of assumptions, qualifiers and caveats," and when a fact-checker reached out to Holtz-Eakin, the AAF president "made it clear to us that the report aims to provide very rough estimates on a plan that’s only partially developed." PolitiFact rated as "false" this claim from Sen. Joni Ernst (R-IA): "At $93 trillion, the Green New Deal would cost more than the entire recorded spending of the U.S. since the Constitution went into effect in 1789."

    Other journalists have also pointed out major problems with the AAF analysis. Paul Blest at Splinter noted that AAF used cost estimates for a universal jobs program ("$6.8 trillion to $44.6 trillion") and universal health care ("$36 trillion") that are vastly higher than estimates produced by other think tanks. AAF also failed to account for how much money programs like universal health care could save. According to Blest:

    [AAF's] ballpark estimate on a federal jobs guarantee has a range of $38 trillion. The centrist Brookings Institution’s estimate last year, by the way, put the high end on a job guarantee at $543 billion a year, or $5.4 trillion over 10 years.

    On Medicare for All, too, the AAF’s number is substantially higher than previous estimates. The libertarian Mercatus Center’s estimate set out to prove last year that Medicare for All would bankrupt the country, and inadvertently found that Medicare for All would eventually save about $2 trillion in national health expenditures. Even Mercatus, however, put the cost of Medicare for All at $32.6 trillion over 10 years.

    The ClimateDenierRoundup column at Daily Kos pointed out another problem with AAF's jobs-program estimates:

    The jobs price tag is wrong because it’s double counting: many of those jobs would be created by the other parts of the GND. Improving energy efficiency and building a clean energy economy will create a lot of jobs, which are counted in the GND’s green policy price tag tally. But then AAF simply counts those jobs again in the jobs guarantee portion, as though none of those promised jobs would be used to put the green in the Green New Deal.

    Green New Deal sponsor Markey called out major flaws in the report too, starting with the basic premise: "Putting a price on a resolution of principles, not policies, is just Big Oil misinformation." Markey pointed out that AAF calculated the cost of "policies that aren't even in the resolution," such as eliminating air travel:

    Markey also noted that AAF did not provide any support for its cost estimate for a low-carbon electricity grid.

    As The New York Times recently put it, "For now it’s impossible to pin down dollar figures on the plan." FactCheck.org agreed, writing that "the experts we spoke to said it’s not possible to put a specific price tag on the Green New Deal."

    Perhaps most egregiously, AAF’s analysis of the Green New Deal completely ignored the enormous cost of not fighting climate change. Just last year, climate disasters and extreme weather events cost the U.S. an estimated $91 billion. According to the U.N. Intergovernmental Panel on Climate Change, a 1.5 C rise in the global average temperature would cost $54 trillion. Things only get more expensive (and catastrophic) from there. According to Axios:

    • You think $54 trillion is a lot? That number comes from research that also says that a 2.0°C increase will cause $69 trillion of damage, and a 3.7°C increase will cause a stunning $551 trillion in damage.
    • $551 trillion is more than all the wealth currently existing in the world, which gives an indication of just how much richer humanity could become if we don't first destroy our planet.

    Current policies in place around the world have us on track for about 3.3 C of warming by 2100 if we don't dramatically change course.

    AAF's analysis also ignored the significant economic benefits that would come from taking addressing climate change. "Bold climate action could deliver at least US$26 trillion in economic benefits through to 2030, compared with business-as-usual," according to a recent report from the Global Commission on the Economy and Climate.

    Fox News and other right-wing outlets have been hyping the $93 trillion figure

    Right-wing media have been heavily citing the AAF report since its release on February 25 -- and they have often used the $93 trillion figure without noting that it's at the top end of a range AAF provided. Fox News has been particularly eager to amplify the huge estimate. Hosts and guests have cited price tags between $91 trillion and $94 trillion on Fox News shows including Fox & Friends, The Greg Gutfeld Show, and Watters’ World, and on Fox Business Network shows including Varney & Co., Trish Regan Primetime, Making Money with Charles Payne, and Sunday Morning Futures with Maria Bartiromo. Sean Hannity has cited the AAF report at least three times on his Fox News show. He typified Fox's incurious reporting on AAF’s analysis during the March 5 episode of Hannity:

    SEAN HANNITY (HOST): They are going to eliminate fossil fuels, gas, and oil. They're going to destroy the lifeblood of our economy. They're going to get rid of planes, mandate you rebuild your home. Who's paying for that? The estimates now are as high as $94 trillion in 10 years --that's their proposal.

    Many other right-wing media outlets have also uncritically amplified AAF's enormous estimate, including The Daily Caller, The Daily Wire, and the Washington Free Beacon

    Some Republican politicians such as Wyoming Sen. John Barrasso have also latched onto the $93 trillion estimate and publicized it through mainstream and right-wing media. Barrasso issued a press release with the figure, wrote an opinion piece about it for USA Today, and made an appearance on Fox News to promote it. During Barrasso’s interview on Fox's America's Newsroom, co-host Sandra Smith falsely claimed that “the nonpartisan Congressional Budget Office” was behind the $93 trillion figure and Barrasso failed to correct her error. (Fox & Friends co-host Ainsley Earhardt also falsely credited the report to the CBO.) From the February 28 episode of America’s Newsroom:

    SANDRA SMITH (HOST): The Green New Deal, all the rage on the left. But a new study finds that it comes with a staggering price tag: the plan estimated to cost is as much as $93 trillion. That breaks down to $600,000 per household. Those are some big numbers. Joining us now, Sen. John Barrasso, a Republican from Wyoming who chairs the Committee on the Environment and Public Works. Been hearing you talk a lot about this, sir, and this price tag. It is a lofty one. This is the nonpartisan Congressional Budget Office that did a study on this and came up with those numbers: $93 trillion, $600,000 per household. What do you think?

    SEN. JOHN BARRASSO: Well, this Green New Deal is a big green bomb that will blow a hole in our strong economy. It will destroy the energy independence we now have from foreign countries. It will destroy what we’ve been doing to actually lower emissions. The cost to families -- electricity alone would go up by about $3,600 per family, per year. This is something, Sandra, that we cannot as a nation afford. The economy can't afford it. Our nation can’t survive it.

    Some Fox News personalities and Republican politicians, including President Donald Trump, have cited an even larger unsubstantiated figure for Green New Deal costs: $100 trillion. As Dave Anderson recently reported for the Energy and Policy Institute, that number originated from a flippant Twitter thread by a Manhattan Institute senior fellow. The Manhattan Institute has been funded by ExxonMobil, and the chair of its board is also the CEO of a hedge fund that is the top shareholder in Peabody Energy, a major coal company. The $100 trillion figure was mentioned by Fox host Charles Payne during an interview with EPA chief Andrew Wheeler on March 4 on Your World with Neil Cavuto, and it was also cited on other Fox programs and right-wing sites like Townhall.

    Right-wing echo chamber amplifies misinformation by design

    The spread of the $93 trillion figure is a textbook example of how the right-wing media sphere disseminates misinformation to stymie climate action (and the spread of the $100 trillion figure too, for that matter). Conservative media outlets have been freaking out about the Green New Deal since even before the resolution was unveiled. AAF rushed out a quickie estimate of its potential costs that even its lead author won't robustly defend. Surely the think tank knew that its ready-made, sky-high number would be quickly picked up and regurgitated by conservative commentators, writers, and politicians -- and it was. It is not likely to matter that AAF's report has been called out as “bogus” and poked full of holes. You can expect right-wing media to keep on promoting it.

  • Bad-faith cries of Democratic hypocrisy are a favorite tactic in the conservative media playbook

    What “Mister Gotcha” can teach us about a popular tactic used to derail debate

    Blog ››› ››› PARKER MOLLOY


    Melissa Joskow - Media Matters

    On March 3 and 4, the New York Post ran front-page stories about Rep. Alexandria Ocasio-Cortez (D-NY). The paper had the first-term congresswoman in a bind over some blatant hypocrisy -- or at least that’s the story as it was being told. The two print headlines, “ECO TRIP: Gas-guzzling car rides expose AOC’s green hypocrisy” and “FUEL to the IRE: Now AOC uses gas-hog van blocks from subway,” centered around the supposed dissonance between Ocasio-Cortez’s use of cars and support for her Green New Deal resolution.

    Though Ocasio-Cortez has been in office for only a couple months, it’s already become pretty old hat for conservative outlets to accuse her of hypocrisy. In addition to the Post’s criticism about cars, right-wing media have claimed that she’s a hypocrite for traveling by airplane, using Ubers, eating at restaurants, being in the presence of someone eating meat, wearing expensive clothes that don’t belong to her, wearing not-so-expensive clothes that do belong to her, buying things from Amazon, and living in a “luxury” apartment complex. While the subject is in constant rotation, the strategy remains remarkably static.

    These charges of hypocrisy are frequently made in bad faith, and the target isn’t limited to Ocasio-Cortez.

    For months, members of conservative media have hammered away at Democrats for hypocrisy on the issue of a border wall. While some arguments -- such as whether politicians have supported certain forms of border security in the past -- are legitimate, there’s one very specific claim that comes from a clear place of bad faith. That claim is the suggestion that Democrats are hypocrites about Trump’s proposed wall because many of them live in houses surrounded by fencing or walls. An even more extreme, galaxy-brained version of this argument says that it’s hypocritical of lawmakers to live indoors at all, given that houses are made up of walls.

    In January, The Daily Caller sent Benny Johnson to investigate whether it was true that former President Barack Obama had a 10-foot wall surrounding his Washington, D.C., property. The resulting article contained multiple photos of Johnson pointing at steel and cement barricades that appear to be less than 4 feet tall. “Obama does not have one wall. He has many,” Johnson wrote, citing the fact that the Secret Service wouldn’t let him walk right up to the Obamas’ door.

    Meanwhile, Sean Hannity used his platform at Fox News to make a similar charge against Sen. Bernie Sanders (I-VT) for using the same types of barriers during the announcement of his presidential campaign. “Why’s the fence up, Bernie? Oh, are barriers acceptable if they protect you personally? They’re only wrong if they’re used to protect our border and the American people?”

    I suspect that, deep down, Hannity, Johnson, and everyone else who makes strained charges of hypocrisy know that these aren’t actual examples of hypocrisy. Even so, these arguments help advance their political agendas.

    These arguments effectively shut down debate over these proposals. If the goal is to distract from an argument over whether border walls are effective or immoral, it makes sense to shift that discussion to something totally unrelated like crowd control barriers. If the goal is to take attention away from something like the Green New Deal which is aimed at addressing underlying, systemic problems affecting climate change, reframing the discussion to be about personal choices is a time-tested strategy.

    More than a decade ago, climate change denialists in right-wing media took on former Vice President Al Gore, who had by then become one of the most visible faces of the movement to address climate change. They attacked the climate science that he talked about, but as the science wasn’t on the denialists’ side, they also waged unrelenting attacks on Gore for his own personal energy use and supposed hypocrisy. Never mind that whether climate change was occurring -- and whether it was attributable to human activity -- had nothing to do with how much electricity Gore used or the number of flights he took.

    In September 2016, cartoonist Matt Bors published a comic at The Nib titled “Mister Gotcha.” Though he didn’t know it at the time, the post would become a prescient piece of political art.

    For those who haven’t seen the comic, the basic premise is that the titular “Mister Gotcha” will pop up to let everyone know just how smart (he thinks) he is when he catches someone in an act of hypocrisy. Examples used in the comic include someone complaining about the treatment of Apple factory employees despite owning an iPhone, another person advocating for seat belts in cars despite owning a seatbelt-less car, and finally, someone saying, “We should improve society somewhat,” only for Mister Gotcha to respond, “Yet you participate in society. Curious! I am very intelligent.”

    The idea is that Mister Gotcha is more interested in winning some sort of imaginary battle of wits than he is in addressing any of the actual issues being discussed. In short, it’s a comic about calls for large-scale change being derailed by a focus on superficial personal decisions. The comic has been rereleased in an animated format since then, and last month, Bors published a Green New Deal-specific sequel.

    I asked Bors about the comic and its surprising relevancy.

    When the quest for rhetorical victory serves as a replacement for action, we end up with a political discourse predicated on tribalism over compromise and shared goals. Bors’ comic captured this perfectly as Mister Gotcha finds joy at his own sick burns even as the world around him crumbles.

    Bors said he drew on “arguments about criticizing capitalism from your iPhone” -- here’s an example -- in drafting the comic:

    I created the comic in 2016 and the popularity seems to only be increasing, which is why I created a sequel recently, propelling us into the dystopian future of logic bombs. It was a real chore to caricature these arguments -- we’re seeing more and more “gotcha” moments on Bernie Sanders or AOC where people note they wear clothes and eat lunch as if it’s a devastating own.

    If you spend any significant amount of time on social media, you’re likely to notice that there are more than a handful of people who seemingly live to debate others. Debate for the sake of debate without seeking ways to implement solutions to the problems being discussed is little more than a performance of sorts, a philosophical circle jerk. Bors pointed to a tweet from Andrew Shvarts that he thought “summed up the problem perfectly”:

    We need to see these arguments for what they are: attempts to derail debate and action.

    These stunt arguments are insincere traps for people more concerned with scoring points than with considering the real-world implications of legislative activity. And they are nowhere near as intellectually triumphant as the people making them would have you believe.

  • Conservative media are testing attacks on 2020 Democratic candidates to see what sticks

    A coherent theme won’t emerge for a while, but here’s what’s in the works

    Blog ››› ››› PARKER MOLLOY


    Melissa Joskow / Media Matters

    As the first Democratic presidential hopefuls declare their candidacy, right-wing media outlets are launching a campaign of their own. The goal? Planting seeds of doubt about each of the potential nominees so that by the time the Democratic National Convention in July 2020 rolls around, voters will harbor negative feelings toward whoever comes out on top.

    The message in the 2016 presidential campaign was that Hillary Clinton was an extraordinarily corrupt, pay-to-play politician who felt she was above the law. It was specific enough to be an effective message but vague enough that its exact interpretation remained subjective. After all, terms like “corrupt” and “crooked” can mean pretty much whatever the person interpreting wants them to. In June 2016, Gallup asked people, “What comes to your mind when you think about Hillary Clinton?” Twenty-seven percent of respondents said they “don’t trust her” or found her “dishonest” or “unethical,” 13 percent said they “dislike /or “don’t care for her,” and 8 percent described her as a “crook,” a “criminal,” “corrupt,” or said she “should be in jail.”

    When it comes to 2020 candidates, it’s clear that conservative media are simply throwing narratives around to see what sticks.

    The early stages of a smear campaign can seem a bit absurd. Headlines will overpromise and underdeliver, messages won’t be consistent, and the purported scandals and gaffes will underwhelm.

    Elizabeth Warren’s first week on the stump filled with missteps” reads the headline of a recent article by The Daily Caller. Among the supposed flubs criticized in the piece:

    • She said, “I’m gonna get me, um, a beer,” during an Instagram livestream.
    • She lost her voice after one day of campaigning.
    • Her excuse for losing her voice was “too much time with little people,” referring to her grandchildren. The article says this was “poorly-worded.”
    • She “awkwardly ‘admitted’ to purchasing things on Amazon.”

    “If her first campaign week is any indication, Warren could be in for a long and bumpy road ahead for 2020,” the article concludes.

    It’s not really clear what the “missteps” mentioned in the headline were. Does “I’m gonna get me, um, a beer” come off like forced folksiness? Could her temporarily lost voice be used to paint her as “low stamina”? Will her saying “little people” be cited as insensitive toward people who have dwarfism or be divorced from context to seem like she’s smugly referring to people she met during her campaign stop as “little people”? Will her Amazon Prime Day purchases cost her regulatory credibility?

    At this point in a smear campaign, the objective really is quantity over quality. Quality -- which is to say what message will stick with voters and sour their opinion of the candidates -- comes much later. The beer bit seemed to have legs. Fox News’ Outnumbered offered baffled criticism like, “Somebody tell me, why beer? Why that beverage? Is that to appeal to, like, male voters? I'm just wondering, because she's playing the gender card.” Also on Fox News, during an episode of The Five, co-host Greg Gutfeld said, “It's just obvious that she's inauthentic in everything she does.”

    One of the first major policy positions Warren laid out at the beginning of her campaign was a 2 percent annual tax on wealth over $50 million. One can argue the pros and cons of any policy, but with a sprinkle of hyperbole and a dash of bad faith, anything can be turned into a smear narrative. For example, while reporting on Warren’s wealth-tax proposal, CNBC’s Joe Kernan claimed that Warren “wants billionaires to stop being freeloaders, stop creating jobs, stop creating wealth, stop succeeding.”

    This narrative almost writes itself: Elizabeth Warren wants you to fail, America. While that’s a completely ridiculous reading of what she’s proposed, it certainly won't stop conservatives from running with it.

    Similar smears and distortions are already being tested on Sens. Cory Booker (D-NJ), Kamala Harris (D-CA), and Kirsten Gillibrand (D-NY).

    Other candidates found themselves at the center of outright lies and willful ignorance.

    In early February, Booker gave an interview to VegNews, a news site aimed at vegetarians and vegans. Booker, who is a vegan, touched on the environmental sustainability of a world in which people get so much of their food in the form of meat. Booker discussed his own decision to go vegan, adding, “This is the United States of America, and I, for one, believe in our freedom to choose. So, I don’t want to preach to anybody about their diets; that’s just not how I live.”

    Naturally, Booker’s words were twisted by right-wing media. He explicitly stated that he wasn’t advocating for the abolition of animal farming, but that didn’t stop Fox’s Lisa Kennedy Montgomery from claiming that Booker “wants to impose his meat rationing on the rest of us.” The Resurgent’s Erick Erickson made the odd claim that Booker was trying to carry out the supposed agenda of Pope Francis “to coerce farmers into abandoning animal populations in favor of vegetarian farming.” National Review claimed that “Cory Booker wants only the rich to eat meat,” another evidence-deficient claim.

    Another line of attack right-wing media figures level against Booker includes accusations of religious bigotry. “Cory Booker is an anti-religious bigot and a disgrace to the Judiciary Committee,” tweeted The Daily Wire’s Ben Shapiro after Booker asked judicial nominee Neomi Rao if she thinks gay relationships are sinful. The Washington Examiner’s Becket Adams made a similar charge, accusing Booker of engaging in “gotcha” questions during Rao’s hearing. Booker is actually fairly well-known for his Christian beliefs and is a member of a National Baptist Convention church in Newark, NJ.

    As for Harris, after an appearance on the radio show The Breakfast Club, she got slammed for, supposedly, lying about what music she listened to while she got high in college (seriously). A smile on his face, co-host Steve Doocy held her to account during Fox & Friends:

    STEVE DOOCY (CO-HOST): She was listening to Snoop and Tupac when she was in college. We took a look at the record, and take a look at this. That was the appearance on the so-called world's most dangerous morning show, The Breakfast Club, here in New York. She graduated from college at Howard in 1986. She finished law school in 1989. She was admitted to the state bar of California in 1990 and then in 1991, Tupac's first album came out and in 1993, Snoop Dogg's first album was released. So there's a problem with the timeline.

    Unfortunately for Doocy and others eager to rip Harris for being inauthentic and untruthful over this trivial matter, this isn’t exactly how it happened. The Breakfast Club published a clip calling out Breitbart, Fox News, and The View’s Meghan McCain for taking Harris’ comments out of context. The question about whether she smoked marijuana in college was separate from the question of what music she likes. Even if the likes of Fox and Breitbart had offered a fair interpretation of events, this is hardly the scandal they were trying to make it out to be.

    Harris was also the subject of a smear steeped in sexism. After former San Francisco Mayor Willie Brown wrote a short op-ed to say that he and Harris briefly dated “more than 20 years ago,” and that he had appointed Harris to two state commissions when he was speaker of the California State Assembly, conservative media jumped at the chance to baselessly accuse Harris of sleeping her way to the top and being some sort of #MeToo-era hypocrite. The story faded after a day or so; there wasn’t anything to suggest Harris did anything improper.

    In Gillibrand’s case, one of the early narratives being used against her is centered on her decision to call for former Sen. Al Franken’s (D-MN) resignation after multiple women reported that he had touched them inappropriately. This isn’t a new attack on Gillibrand, but it does seem to be getting a bit more traction since she began hinting at a run. It’s most often used to paint her as opportunistic and power-hungry. Her evolving views on issues like immigration and guns have been cast in that same light. Like Warren, Gillibrand is framed as though her every action has been focus-grouped. The Washington Examiner’s Eddie Scarry asked whether she dyes her hair. Conservative radio host Mark Simone flipped out over news that Gillibrand seemed unsure whether to eat fried chicken with her hands or with silverware, tweeting, “Another example of phony, pay for play, politician Kirsten Gillibrand proving every move she makes is pandering and contrived.”

    This collection offers just a small sampling of an untold number of attacks that conservative media will filter and refine for maximum political damage between now and Election Day. For the moment, these look more like hastily sketched prototypes of pointed political commentary than the works of rhetorical art they will most certainly become. One question worth asking -- for people inside and out of the media world -- is what makes a smear successful, and why do people believe things that are clearly untrue or exaggerated? Luckily, there is some insight to be had here.

    Smear campaigns aren’t an exact science, but there are a few principles worth following if you want to understand them.  

    Not every smear is an all-out lie. Some, as mentioned above, are built around exaggerations or bad-faith interpretations of candidate actions. Both types can be effective, even if the claim is especially brazen.

    A 2010 study published in the Journal of Experimental Psychology General examined two of the more omnipresent smears of the 2008 presidential campaign in an attempt to better understand why people believe even the most blatantly false accusations against some candidates. One part of the research looked at claims that Barack Obama was secretly Muslim and that John McCain was senile and unfit to lead the country. Another portion addressed a less blatant but just as ubiquitous smear post-election about whether Obama was a socialist. The authors explain their motivation behind these studies:

    During election seasons, media bombardments by political propagandists are pervasive and difficult to avoid. Such extensive exposure might have the unsavory consequence of instilling implicit cognitive associations consistent with smear attacks in the minds of citizens. ... One measure of the success of smear campaigns might thus be the extent to which individuals exhibit strong implicit associations between a candidate’s name and his or her smearing label.

    What researchers ultimately found was that there’s a link between whether someone believes a harmful rumor and whether they’re politically aligned with the candidate beforehand. That is, a Democrat is more likely to believe a negative rumor about a Republican than Republicans are -- and vice versa. This conclusion may seem somewhat obvious, but it’s helpful in understanding why otherwise intelligent people might genuinely believe Obama was born in Kenya or that Hillary Clinton runs a child sex ring out of a Washington, D.C., pizza restaurant. It’s a case study in confirmation bias.

    The idea of creating “strong implicit associations between a candidate’s name and his or her smearing label” gets at why it’s important for successful attack campaigns to keep a singular focus. For the many attacks Hillary Clinton faced during the 2016 election, the common theme was clear: She was “crooked.” In Donald Trump’s case, his scandals included financial corruption and reports of sexual assault, racism, and sexism. There was no single coherent association to be made here, and it’s entirely possible that that worked to his advantage with voters. (This isn’t to say that those scandals were part of a smear campaign, just that his opposition maybe didn’t utilize those stories to their maximum political potential.)

    “At its core is the need for the brain to receive confirming information that harmonizes with an individual’s existing views and beliefs,” says Mark Whitmore, an assistant professor of management and information systems at Kent State University in a press release from the American Psychological Association about “why we’re susceptible to fake news.” “In fact, one could say the brain is hardwired to accept, reject, misremember or distort information based on whether it is viewed as accepting of or threatening to existing beliefs.”

    Whitmore notes that thanks to the ever-expanding list of places people go to get their news -- whether that’s somewhere online or on cable TV --  “the receiver is often faced with paradoxical and seemingly absurd messages. It becomes easier to cling to a simple fiction than a complicated reality.”

    Trump Derangement Syndrome” is a popular phrase within conservative media to describe people who reflexively disagree with anything Trump does. The term originated in a 2003 Charles Krauthammer column as “Bush Derangement Syndrome,” which some reappropriated as “Obama Derangement Syndrome” to describe anti-Obama mindsets. Aside from the irony in Krauthammer using this newly created term to roll his eyes at people opposed to the invasion of Iraq -- a decision that only looks worse with passing time -- he was also essentially making reference to confirmation bias.

    As news consumers, we need to be aware of how personal biases guide our judgment when it comes to determining the validity of both praise and attacks on various candidates. Now is the perfect time to be on the lookout for these narratives, while they’re still sloppy and unrefined.

  • Donald Trump used a Daily Caller interview to recycle abortion misinformation and stoke right-wing outrage

    Blog ››› ››› SHARON KANN & JULIE TULBERT


    Melissa Joskow / Media Matters

    After a flurry of Fox News-driven outrage over recent state measures protecting or expanding abortion access, President Donald Trump used an interview with The Daily Caller as an opportunity to recycle anti-choice misinformation and further stoke right-wing frenzy about abortion.

    On January 22, New York Gov. Andrew Cuomo signed a law protecting abortion access in the state should the Supreme Court weaken or overturn Roe v. Wade. Right-wing media initially seized on a provision of the law decriminalizing abortions “after 24 weeks when the fetus is not viable or a woman’s health is at risk.” Virginia lawmakers also recently introduced a measure that would remove some restrictions to abortion care, though it has since been tabled. After a video of a lawmaker discussing the bill went viral, the right-wing and anti-abortion media outrage machine pointed to both measures as evidence that Democratic lawmakers support abortions being performed “all the way to the day of birth.”

    On January 30, Trump spoke with The Daily Caller about the Virginia measure and related comments from Gov. Ralph Northam. Predictably, Trump used the interview to repeat right-wing media talking points -- including many from Fox News -- about so-called “partial-birth” abortion and alleged support for anti-choice policies. Given Trump’s utter dependence on Fox for both talking points and policy proposals, it’s unsurprising he would take cues from the network’s rampant misinformation and sensationalized rhetoric about these abortion measures.

    This isn’t the first time Trump has repeated right-wing media lies about abortion. During the 2016 presidential election, then-candidate Trump invoked the myth of “partial-birth” abortion to falsely allege that Democratic nominee Hillary Clinton supported abortion procedures that “rip the baby out of the womb in the ninth month" of pregnancy. Trump returned to this talking point during his conversation with The Daily Caller, saying: “Do you remember when I said Hillary Clinton was willing to rip the baby out of the womb? That’s what it is, that’s what they’re doing, it’s terrible” -- echoing language that had been a prominent part of Fox News’ coverage of the Virginia bill. Trump also inaccurately alleged the Virginia measure would “lift up” the popularity of the anti-abortion movement, which he claimed was “a very 50-50 issue” -- recycling an inaccurate talking point about a supposed lack of public support for abortion access.

    Trump’s talking point about so-called “partial-birth" abortion or “abortion in the ninth month” is based on a lie:

    • So-called “partial-birth" abortion (often used by right-wing and anti-choice media to describe later abortions) is not a medical term, but one invented by anti-abortion extremists to shame and villainize people having abortions later in pregnancy.
    • The procedure that the term “partial-birth" abortion supposedly references was outlawed in 2003.
    • Later abortions happen because of medical necessity, risks to the life and health of the pregnant person, or because of a nonviable fetus. The decision to have one should be between a patient and their doctor.

    Trump also falsely claimed that there isn’t broad support for abortion rights in the United States:

    • Right-wing media love to mislead about polling on abortion to claim that people don’t support abortion access. This inaccurate framing has also influenced coverage outside of the right-wing media sphere -- a trend that has been repeated during coverage of other political fights.
    • Polling on abortion is notoriously difficult, but polling that uses clear language and real-life scenarios indicates that most people want abortion access to remain legal.
    • Support for later abortions goes up when people are presented with realistic scenarios about the procedure and why someone would need to have one.

    The anti-abortion movement has enjoyed a close relationship with Trump and his administration, with Marjorie Dannenfelser, president of anti-abortion group Susan B. Anthony List, having previously led Trump’s “Pro-Life Coalition.” Given the escalating rhetoric from anti-abortion groups and Trump’s steadfast allies on Fox News, it was only a matter of time before the president seized the opportunity to spread misinformation and stigma about abortion, throwing fuel on the fire of manufactured right-wing media outrage.

  • With Alexandria Ocasio-Cortez, the right-wing media playbook doesn't work

    Right-wing media are obsessed with insulting Alexandria Ocasio-Cortez, and she's playing them like a fiddle

    Blog ››› ››› PARKER MOLLOY


    Melissa Joskow / Media Matters

    When Alexandria Ocasio-Cortez defeated House Democratic Caucus Chair and 10-term Rep. Joseph Crowley in a June 2018 primary, The Associated Press didn’t even bother to include her name in its tweet calling the race in her favor, referring to her as just “young challenger.”

    The Washington Post’s Margaret Sullivan pointed to the lack of Ocasio-Cortez coverage during the primary race as proof that “Big Media” hasn’t kept pace with American politics. Her win shocked political journalists and left publications such as The New York Times scrambling to cobble together explainer articles asking, “Who is Alexandria Ocasio-Cortez?

    It would be a massive understatement to say that newly sworn-in Rep. Ocasio-Cortez no longer suffers from a dearth of media attention -- and, in a sense, she has conservative media to thank for that.

    Within days of her primary win, right-wing news organizations and commentators latched on to Ocasio-Cortez as a target. As an unabashed democratic socialist who ran on the type of ambitious platform representative of virtually everything that conservatives oppose -- such as Medicare for All, housing as a human right, gun safety, a federal jobs guarantee, the abolition of private prisons, free public college education, and climate change action -- Ocasio-Cortez was fodder for Fox News segments declaring her the future of the Democratic Party.

    On July 3, Fox & Friends co-host Ainsley Earhardt warned viewers that “socialism is surging in America,” and insisted that this was “the new battle cry of the left.” Her evidence: Ocasio-Cortez’s primary victory. That same day on Fox Business Network’s Varney & Co., guest Peter Morici called Ocasio-Cortez “the modern-day Saul Alinsky,” a favorite bogeyman for conservatives.

    Later that month, The Daily Caller published associate editor Virginia Kruta’s account of seeing Ocasio-Cortez speak at a campaign rally. In the piece, Kruta describes the experience as “truly terrifying. I saw just how easy it would be, were I less involved and less certain of our nation’s founding and its history, to fall for the populist lines they were shouting from that stage.” What kind of populist lines? Kruta continues: “I saw how easy it would be, as a parent, to accept the idea that my children deserve healthcare and education. I saw how easy it would be, as someone who has struggled to make ends meet, to accept the idea that a ‘living wage’ was a human right.” Everybody being paid enough to live, to not starve, to be able to go to the doctor without worrying that it will bankrupt your family? Oh, the absolute horror! Naturally, Fox interviewed the author soon after.

    Fox News was taking a chance in elevating Ocasio-Cortez’s visibility, banking on its viewers to grimace at the merest mention of socialism like a child being forced to eat broccoli. However, the outsized coverage relative to her actual level of influence within the Democratic Party -- remember, at this point she hadn’t even been elected to Congress -- had the effect of actually increasing her power and popularity.

    On June 25, Ocasio-Cortez had roughly 48,800 Twitter followers. By the end of July, after a month of laser-focused conservative media attention, she had more than 770,000. Today, that number sits at more than 2 million.

    Right-wing criticisms of Ocasio-Cortez can be divided into a few categories with some overlap between them. Let’s explore those for a moment.

    A huge chunk of the conservative criticisms being made against Ocasio-Cortez can be summed up in two words: “She’s stupid.” From claiming that she “represents the need for an intelligence test before somebody is ever allowed to run and hold public office” to simply calling her “Dumb-dumb,” taking jabs at her intelligence has become something of a favorite pastime for a number of conservative journalists and commentators. Here are a few examples:

    • Washington Times Opinion Editor Charles Hurt: “[Ocasio-Cortez] went to school, apparently, went to college, but didn’t learn anything, didn’t learn five seconds of history about anything. They have no concept of the dangers of socialism.” [Varney & Co., 7/18/18]

    • CRTV’s Curt Schilling: “You are being scrutinized and treated with suspicion because every time you speak you say something more stupid than the last time you spoke. You are a college graduate and likely the most unintelligent person, man or woman, in our government.” [Twitter, 12/11/18]

    • Fox Business host Lisa Kennedy Montgomery: “Her brain is as empty as the promises of unfettered statism.” [Kennedy, 12/6/18]

    • The Daily Wire’s Andrew Klavan: “This woman is a dangerous ignoramus.” [The Andrew Klavan Show, 1/3/19]

    • Fox Business senior correspondent Charles Gasparino: “This is a freshman rep that barely knows where the Capitol building is. … She has no idea about economics. Just go back and listen to her musings, which are idiotic.” [Cavuto Coast to Coast, 1/4/19]

    • Former Weekly Standard Executive Editor Fred Barnes: “[Ocasio-Cortez] is not exactly the brightest star in the sky. That’s for sure.” [Varney & Co., 7/20/18]

    There are also the conspiracy theories that she’s secretly rich or that she somehow “lied” about being from the Bronx. Additionally, the fact that she used to go by the nickname “Sandy” (a common nickname for people named Alexandria) is a scandal of epic proportions for some reason. Oh, and she once borrowed expensive clothes for a photoshoot -- emphasis on borrowed.

    A June 27 New York Times profile explains her upbringing:

    Ms. Ocasio-Cortez’s mother was born in Puerto Rico. Her late father, Sergio Ocasio, an architect, was born in the Bronx. The family lived in Parkchester, a planned community of mid-rise buildings, in the same apartment where Ms. Ocasio-Cortez now lives, until Alexandria was about 5, when they moved an hour north to a modest two-bedroom house on a quiet street in Yorktown Heights, a suburb in Westchester County, in search of better schools.

    How modest was that two-bedroom house in Yorktown Heights? Newsmax host John Cardillo decided to post a picture of it, seemingly to write her off as a rich elitist or something of the sort.

    Following her November election, Ocasio-Cortez gave an interview to The New York Times which discussed some of the steps she had to take to prepare for her transition to Congress:

    Ms. Ocasio-Cortez said the transition period will be “very unusual, because I can’t really take a salary. I have three months without a salary before I’m a member of Congress. So, how do I get an apartment? Those little things are very real.” She said she saved money before leaving her job at the restaurant, and planned accordingly with her partner. “We’re kind of just dealing with the logistics of it day by day, but I’ve really been just kind of squirreling away and then hoping that gets me to January.”

    This led to yet another right-wing media freakout and a lot of misleading headlines. “Ocasio-Cortez claims she can't afford DC apartment, but records show she has at least $15,000 in savings,” read the headline of a post at FoxNews.com, noting that “records show she has more than enough to plunk down on an apartment in the U.S. capital.” At no point did she say she couldn’t afford an apartment; she did suggest that it would be hard to pay for one with a three-month gap in salary. She noted that she and her partner had saved, but her comments highlighted the broader point that it can be a major challenge for anyone other than the affluent to run for office. In any case, CNBC did a follow-up and found that Ocasio-Cortez actually had less than half of that in her account.

    True or not, a narrative had been created and now she was going to be slimed for it.

    • Sean Hannity: “Alexandria Ocasio-Cortez actually said she can't afford an apartment in D.C. There's one little itsy bitsy problem: She actually can. She apparently has $15,000 in the bank.” [The Sean Hannity Show, 11/13/18]

    • Ed Henry of Fox News: “It turns out when you read deeper, she had a lot more formative years in Westchester County, New York, which is a little ritzier than the Bronx. … Her resume doesn’t always match up, and some of those [photo] shoots during the campaign, she had these multithousand-dollar outfits that could pay a month’s rent in Washington, D.C.” [America’s Newsroom, 11/9/18]

    • Michael Knowles of The Daily Caller: “She is a liar; she lied about her upbringing. She pretended to be from a poor part of the Bronx and grow up there. In reality, she grew up in a ritzy part of one of the ritziest counties in the country.” [Fox & Friends, 7/17/18]

    • Charlie Kirk of Turning Point USA: “Alexandria Ocasio-Cortez, who pretends to be a champion of the people & believes the unemployment went down because [people] were taking two jobs, just posed in a photoshoot with a $3,500 outfit, $625 shoes all while saying the rich have too much power and that socialism hasn’t been tried.” [Twitter, 9/13/18]

    • Jim Hoft of The Gateway Pundit: “Yorktown Elitist and Bronx Hoaxer Alexandria Ocasio-Cortez Went by ‘Sandy’ Well into College at Boston U” [Twitter, 1/6/19]

    And did you know that Ocasio-Cortez wants to turn America into Venezuela?! She doesn’t, actually, but that hasn’t stopped conservative media from invoking the troubled South American country to slam socialism in the same way they name-drop Chicago to dismiss gun safety measures. Pointing to Venezuela to explain why socialism doesn’t work is much like pointing to the 2008 global financial collapse to explain why capitalism is ineffective; while both examples can certainly be used as part of an argument, invoking them as the entire argument is a faulty generalization.

    In truth, the policies Ocasio-Cortez supports tend to either be things that the U.S. has successfully used in the past (such as a higher marginal tax rate), or they’re policies that other countries have widely implemented (single-payer health care is used around the world). But to hear some of her loudest critics, she aspires to be an American incarnation of Venezuelan President Nicolás Maduro. On the plus side, this critique is actually related to her policy positions, so that’s a nice change of pace!

    • Republican National Committee (RNC): “Meet Alexandria Ocasio-Cortez: The Mini-Maduro Foreboding The Future Of Democrats.” [email, 8/16/18]

    • RNC Committeewoman Harmeet Dhillon: “You have the lunatic left, the Ocasio-Cortez wing, that are going full Venezuela on politics.” [Lou Dobbs Tonight, 7/25/18]

    • Fox News guest Morgan Ortagus (now a Fox contributor): “Just to the south of us, we have a picture of what this woman running for Congress wants to see happen, in Venezuela, versus in Colombia. It’s the most stark picture we could draw for our audience, and it is quite scary what is happening in Venezuela.“ [America’s Newsroom, 7/24/18]

    • Ryan Saavedra of The Daily Wire: “If Ocasio-Cortez and her ilk are elected to office then the U.S. will turn into Venezuela, where people are literally hungry and are fighting for food.” [Twitter, 10/16/18]

    • The Reagan Battalion: “Dear [Ocasio-Cortez], your dancing is absolutely superb and it is fantastic that you are bringing youthful energy to the halls of Congress. But let’s not forget the plight of the young women in Venezuela who would love to have the ability to dance, but are way too hungry & weak to do that.” [Twitter, 1/4/19]

    Of course, to the great shock of absolutely no one, there’s also a fair amount of garden-variety sexism thrown into a lot of the criticism for good measure.​

    • Fox Business’ Dagen McDowell: “I would argue that Alexandria Ocasio-Cortez gets all of the support that she does because she's a woman.” [Mornings with Maria Bartiromo, 10/30/18]

    • Fox News guest Ed Rollins called Ocasio-Cortez “the little girl.” [Lou Dobbs Tonight, 1/4/19]

    • Rush Limbaugh called Ocasio-Cortez “some young uppity.” [The Rush Limbaugh Show, 1/8/19]

    • Bill Mitchell: “This Ocasio-Cortez woman has perhaps the most annoying, squeaky voice since Mini (sic) Mouse.” [Twitter, 11/18/18]

    • Candace Owens of Turning Point USA: “Similar to Christine Blasey Ford, [Ocasio-Cortez] constantly infantilizes her voice to sound like a toddler so that journalists don’t critique her dangerous ideas. This is creepy. She is a 30 yr old adult woman trying to pass as a naive, threatened little girl.” [Twitter, 1/6/19]

    • Jesse Kelly of The Federalist: “She’s kind of cute, though. … There is nothing wrong with a little bit of crazy, man. A little bit of crazy can be fun. I’m not talking about marrying her; I'm just talking about a date or two. She looks kind of cute.” [Stinchfield, 1/4/19]

    • After Ocasio-Cortez tweeted that House Democrats would soon have subpoena power in response to a meme attacking her that was shared by Donald Trump Jr., Michael Moates of The DC Chronicle tweeted: “There is a new standard in Congress. Bitches will subpoena you if you troll them.” [Twitter, 12/7/18]

    • Eddie Scarry of the Washington Examiner tweeted a candid photo of Ocasio-Cortez designed to both promote the idea that she’s secretly rich and function as a bit of a sexist jab. Its caption read: “Hill staffer sent me this pic of Ocasio-Cortez they took just now. I’ll tell you something: that jacket and coat don’t look like a girl who struggles.” [Twitter, 11/15/18]

    • The Daily Caller published a previously debunked photo with the headline: “Here’s The Photo Some People Described As A Nude Selfie Of Alexandria Ocasio-Cortez.” [Twitter, 1/9/19] (Newsworthiness of the story aside, the photo had had already been determined not to be her, and that information absolutely should have been noted in the tweet and headline.)

    • Conservative writer D.C. McAllister tweeted: “AOC. The latest THOT.” (Twitter, 1/4/19) (“THOT” is a slang for “That ho over there,” usually used in a disparaging way.)

    It’s hard to explain exactly why right-wing media are so obsessed with her, but there are a few plausible theories.

    Before even taking office, Ocasio-Cortez was being scrutinized and held to a standard more fit for a presidential candidate than a freshman member of Congress. Like all politicians, she will occasionally misspeak, misstate a fact or a figure from memory, or inartfully articulate her message. For instance, Ocasio-Cortez once accidentally referred to the presidency and the two chambers of Congress as the “three chambers of government” during a video chat. Conservative news organizations pounced on the error, treating it as somehow newsworthy and running headlines like “Alexandria Ocasio-Cortez Flubs Basic Government 101 Facts” (The Daily Caller), “Ocasio-Cortez Has No Idea What The 3 Branches Of Government Are” (The Daily Wire), and “Ocasio-Cortez Fails to Name Three Branches of Government” (Breitbart).

    Rhetorical slip-ups are common and politicians certainly understand that anything they say or do can and will be used against them in the court of public opinion. What’s unusual is how focused the spotlight seems to be on Ocasio-Cortez so early in her career. When it comes to politicians who scare them -- that is to say, politicians who exude charisma and can cut through the news cycle’s noise to argue in favor of policies that may resonate with large swaths of the country -- right-wing media will obsess over these gaffes for years to come. A great example occurred in 2008, when then-candidate Barack Obama slipped up and said that he had visited “57 states” instead of 47. While we all know that he knew how many states there were, this was instantly treated as a giant story by right-wing media. A conservative blog mocked him by selling 57-star lapel pins, and it was widely covered at the time (and still gets mentioned every so often).

    So are right-wing media scared of Ocasio-Cortez and what she represents? Ryan Grim, the Washington bureau chief at The Intercept and one of the small number of journalists who covered the Ocasio-Cortez campaign well before her primary win, thinks there’s a simpler explanation.

    “I’ve noticed the alt-right has some admiration for her, which I think is sympathy for her anti-establishment bent,” Grim wrote in an email before offering an explanation for why journalists not explicitly part of the “alt-right” (such as The Daily Wire’s Ben Shapiro or The Gateway Pundit’s Jim Hoft) are so focused on her. “I also think she’s great for traffic, which explains some of the right wing fixation.”

    “They’re entertainers and nothing more,” he continued. “Understood through that lens, their approach makes financial sense for them. They’re exploiting her for clicks and contributions from right wing readers the same way some grifters on the left have done with Trump.”

    Washington Post media columnist Margaret Sullivan has her own thoughts about why we’re seeing so much Ocasio-Cortez press so early in her career.

    “Some media and political figures apparently are deeply uncomfortable with her and what she represents: youth, diversity, grassroots authenticity, social-media savvy and a willingness to break with the pack,” Sullivan writes in an email. “So the outsize attention is partly a sort of panicked, semi-aware effort to grapple with all that, and maybe put her in what some see as her place. Some of the media attention, too, simply arises from her being of significant interest to readers and viewers because of the qualities I mention, not from antipathy.”

    A handful of conservatives are starting to realize what’s happening after early attempts to target her have only given her views more sway over American politics.

    If you hold a microphone up to a speaker, the unpleasant noise you hear is a result of feedback. The longer you leave the microphone in place, the more that noise will be amplified. In running those early segments following Ocasio-Cortez’s primary win, right-wing media placed the proverbial microphone in front of the speaker with the goal of creating a loud distraction ahead of 2018’s midterm elections -- but now they don’t know how to make it stop.

    Conservative radio host Wayne Dupree asked his followers whether they thought Ocasio-Cortez would be the rising star she is without the relentless right-wing attacks, correctly noting that the Democratic establishment was actually not very pleased with her primary victory.

    Right-wing writer Matt Walsh wrote that Ocasio-Cortez “is a star today in part because of the Right’s weird fixation on her.”

    We have seen this scenario play out before in the way  liberals elevate conservative figures they disagree with and mock. Tomi Lahren, for instance, was hosting a web show at TheBlaze just a couple short years ago. Sure, her videos had a wide reach, but she was hardly a household name until The Daily Show began making jokes about her show and eventually invited her on for the interview that set the rest of her career in motion. Soon after, she appeared on The View and made controversial comments about abortion that ended her career at TheBlaze, at which point she appeared on ABC’s World News Tonight to complain that she was being “silenced.” Lahren was quickly picked up by Fox News and is now one of the network’s stars.

    There’s little doubt that the attacks against Ocasio-Cortez will continue, and there’s even less worry that she won’t be up for the task for fighting back. But she almost certainly wouldn’t be sitting down for a widely watched interview on 60 Minutes had she not been intentionally elevated early on by conservative media. Instead, a socialist star was born, leaving right-wing news outlets with a tough decision to make about how they cover her going forward -- one they may soon regret.

  • EPA nominee Andrew Wheeler is gaming the media ahead of his confirmation hearing

    Wheeler is looking increasingly like Scott Pruitt in his dealings with the press

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    Andrew Wheeler, nominated by President Donald Trump on January 9 to lead the Environmental Protection Agency (EPA), is increasingly following the aggressive media playbook of his predecessor, Scott Pruitt.

    Wheeler, a former coal lobbyist, assumed the role of acting EPA administrator in July, after Pruitt got himself booted. He has continued Pruitt's work of rolling back major environmental regulations, a fact that has been well-reported. Less well-known is that Wheeler has also been following in Pruitt's footsteps in dealing with the press.

    Wheeler's EPA press team attacks journalists and media outlets

    The scandal-prone Pruitt had an extremely contentious relationship with the media. His press office retaliated against specific reporters whose stories it didn't like and even attacked them by name in press releases, among other antagonistic moves.

    When Wheeler took the helm, many reporters looked forward to a change in approach. E&E News published a story about the differences between the two EPA leaders in July under the headline "'Night and day' as Wheeler opens doors to press."

    But in the last few months, the EPA press office has returned to some of the same combative tactics used during the Pruitt era. An October 30 press release was headlined, "EPA Sets the Record Straight After Being Misrepresented in Press." Two days later, it got more aggressive with a press release titled "Fact Checking Seven Falsehoods in CNN’s Report." From an E&E News article published in mid-November:

    The [EPA press shop's] combative approach calmed a bit when acting EPA Administrator Andrew Wheeler took over for Scott Pruitt, who resigned over the summer, but now it appears to be intensifying again.

    The agency's actions have been scrutinized in the press in recent weeks, and the public affairs shop has been hitting back.

    Bobby Magill, president of the Society of Environmental Journalists, said the agency seems to be returning to its war-room-style tactics under Pruitt.

    "It looks to me like they're sort of returning to form," Magill said. "This suggests that they are returning to their previous press strategy under Scott Pruitt."

    Wheeler may start feeling even more antagonistic toward the press in the coming months. On December 26, a federal judge ordered the EPA to release roughly 20,000 emails exchanged between industry groups and high-level political appointees at the agency, including Wheeler, after the Sierra Club sued to gain access to the records under the Freedom of Information Act. Similar records requests from the Sierra Club during Pruitt's tenure helped lead to his forced resignation; the group made the emails available to reporters, which led to the publication of many embarrassing articles about Pruitt.

    Wheeler favors right-wing media for his televised interviews

    Pruitt heavily favored Fox News and other right-wing media outlets, giving them far more interviews than mainstream news organizations.

    Wheeler exhibits similar preferences. All four of the TV interviews we've seen him give since becoming acting administrator at the EPA have been with right-wing outlets.

    The first went to the conservative Sinclair Broadcast Group. Boris Epshteyn, Sinclair's chief political analyst and a former Trump aide, asked no hard questions and gave Wheeler a platform to make specious claims about automobile fuel economy. Wheeler's second TV interview was with Fox News, the third was with the Fox Business Network, and the fourth went to a Sinclair national correspondent, and those interviewers all went easy on him too.

    Wheeler is getting cozy with the right-wing Daily Caller

    Pruitt and his press office had a remarkably friendly relationship with The Daily Caller, a far-right online publication started by Fox News personality Tucker Carlson, funded by Charles Koch, and sustained through sketchy tax dealings. During Pruitt's tenure, the EPA press office issued a policy statement by sending out a press release that pointed to an interview Pruitt gave to The Daily Caller, while the right-wing outlet frequently defended Pruitt against accusations of wrongdoing, sometimes with "scoops" and "exclusives" based on information that appeared to have been leaked to the outlet by EPA sources.

    Late last year, Wheeler revealed his own affinity for The Daily Caller. After he was criticized for spreading a false attack on the National Climate Assessment, a major government report on climate change, the EPA issued a press release that tried to defend Wheeler by directly citing a Daily Caller article. For its part, The Daily Caller regularly publishes articles defending Wheeler and the actions of his EPA.

    Wheeler embraces right-wing outlets and slams mainstream media via his Twitter account

    Like his predecessor, Wheeler has a fondness for right-wing media outlets and personalities, but he has exhibited that preference in a way that Pruitt never did -- via his personal Twitter account. Or at least he did until a few weeks ago, when Wheeler protected his account to hide his tweets from the public. (Wheeler still has a publicly viewable official Twitter account.) But journalists and activists had made note of many of the controversial tweets from his personal account before he deleted individual ones and then made the whole account private.

    The Daily Beast reported last year on one troubling tweet:

    In August 2016, Wheeler publicly defended alt-right troll Milo Yiannopolous after the latter was banned from Twitter for encouraging users to harass actress Leslie Jones. In a now-deleted tweet, the lobbyist linked to a six-minute video, “The Truth About Milo,” produced by InfoWars editor-at-large and noted conspiracy theorist Paul Joseph Watson, in which Watson posited that conservatives might be “banned from using the internet altogether if they trigger your butthurt.”

    Wheeler has amplified at least two tweets from Fox News' Brit Hume that bashed major newspapers. In December, Wheeler "liked" a Hume tweet that linked to a Wall Street Journal editorial criticizing The Washington Post for alleged anti-Trump bias. In October, he retweeted another Hume tweet that criticized The New York Times and linked to an article in the conservative National Review.

    Wheeler has also "liked" a number of tweets from other right-wing figures who criticized mainstream media outlets, including:

    • a Donald Trump Jr. tweet linking to The Daily Caller and mocking CNN
    • a tweet from frequent Fox guest and former NRATV host Dan Bongino that slammed MSNBC
    • a tweet from libertarian talk show host Dave Rubin that bashed HuffPost

    Wheeler promotes climate denial and racist memes via his Twitter account

    Like Pruitt, Wheeler also casts doubt on well-established climate science -- another view he has expressed through his Twitter account.

    In a 2015 tweet, Wheeler praised a RealClearPolitics essay that argued, "There is no such thing as 'carbon pollution.'” The essay criticized mainstream media outlets and scientific journals that have reported on climate change:

    Of course, we don’t have good data or sound arguments for decarbonizing our energy supply. But it sounds like we do. If you read Scientific American, Science, Nature, National Geographic, the New York Times, the Washington Post, or any of thousands of newspapers and magazines, and you take them at face value, you would have to agree that there is a strong likelihood that serious climate change is real and that decarbonization or geo-engineering are our only hopes. ... These are the people promoting a myth that has become deeply ingrained in our society.

    In 2011, Wheeler tweeted a link to a post on the climate-denial blog JunkScience.com. The post, written by the site's founder and longtime climate denier Steve Milloy, argued that information from the American Lung Association should not be trusted because the organization "is bought-and-paid-for by the EPA." Wheeler also retweeted a Milloy tweet from 2015 that took a shot at HuffPost founder Arianna Huffington. And in 2009, Wheeler sent two tweets linking to climate-denying blog posts.

    HuffPost's Alexander Kaufman has reported on how Wheeler used his social media accounts to endorse or promote other unsavory views:

    [Wheeler] repeatedly engaged with incendiary, partisan content on his personal Facebook and Twitter accounts over the past five years. The online activity included liking a racist image of former President Barack Obama and first lady Michelle Obama on Facebook and retweeting an infamous “Pizzagate” conspiracy theorist.

    Wheeler is turning back to major mainstream newspapers as he faces confirmation hearing

    Though Wheeler has shown a preference for right-wing media in TV interviews and on Twitter, he has also given a number of interviews to mainstream newspapers, wire services, and D.C. publications. In July, after it was announced that he would serve as acting EPA administrator, Wheeler gave interviews to The Washington Post, The Wall Street Journal, Bloomberg, USA Today, and The New York Times.

    The pace of his interviews with print outlets slowed down after his first month in office, but then ramped back up in November around the time that Trump announced his intention to nominate Wheeler to permanently fill the top EPA spot. On November 16, Wheeler gave another interview to The New York Times, and then two weeks later sat for a live-streamed interview with The Washington Post. In December, he gave another interview to The Wall Street Journal and then one to The Hill.

    Granting interviews to major newspapers seems to be part of Wheeler's strategy to paint himself with a gloss of mainstream respectability before his Senate confirmation hearing, which is scheduled for January 16. Meanwhile, some of his more partisan views are now out of sight in that locked Twitter account, including insults lobbed at those very same newspapers. 

  • Anti-LGBTQ media and groups have been crying "censorship" as flawed research on trans teens is re-evaluated

    A Brown researcher published a flawed study about so-called "rapid-onset gender dysphoria" that relied on surveys from anti-trans websites. The report claimed that teens were coming out as trans due to “social contagion”; after concerns were raised, it is now under review.

    Blog ››› ››› BRIANNA JANUARY


    Melissa Joskow / Media Matters

    Update (3/20/19): On March 19, PLOS ONE issued a correction and formal comment on Littman’s study. The journal’s editor-in-chief also issued an apology on PLOS ONE’s blog, noting, “We should have provided a better context of this research, its framing, and its limitations related to the study design.” The note continued, “In our view, the corrected article now provides a better context of the work, as a report of parental observations, but not a clinically validated phenomenon or a diagnostic guideline.”

    In August, a researcher at Brown University published flawed research about so-called “rapid-onset gender dysphoria,” a concept that suggests that young people may be coming out as trans due to “social and peer contagion” and that has not been recognized by any mainstream medical organization. Among other flaws, the study was widely criticized for surveying only parents found on anti-trans parent communities rather than transgender people themselves, and Brown and the academic journal that published the study have since pledged to re-evaluate the work. Right-wing media and anti-LGBTQ groups responded by calling the reassessment “academic censorship” and saying Brown and the journal had caved to “transgender activism.”

    Brown University researcher Lisa Littman published a flawed study that claims teens may be identifying as trans due to social influences

    A Brown University researcher published a study on so-called “rapid-onset gender dysphoria” that suggested teenagers were identifying as trans due to “social and peer contagion.” In August, Brown University researcher Dr. Lisa Littman published a study on so-called “rapid-onset gender dysphoria” (ROGD) in the online journal PLOS ONE. The study suggested that transgender youth are experiencing a new type of “rapid” gender dysphoria due to social influences, asserting that both multiple peers in pre-existing friend groups coming out as transgender and “increased exposure to social media/internet preceding a child’s announcement of a transgender identity” raise “the possibility of social and peer contagion.” From PLOS ONE (citations removed):

    The description of cluster outbreaks of gender dysphoria occurring in pre-existing groups of friends and increased exposure to social media/internet preceding a child’s announcement of a transgender identity raises the possibility of social and peer contagion. Social contagion is the spread of affect or behaviors through a population. Peer contagion, in particular, is the process where an individual and peer mutually influence each other in a way that promotes emotions and behaviors that can potentially undermine their own development or harm others.

    Littman’s study surveyed the parents of transgender people ages 11-27, circulating the survey on three websites: 4thwavenow.com, transgendertrend.com, and youthtranscriticalprofessionals.org. Those websites are online communities primarily for parents of transgender people who deny their children’s identities, and the study acknowledged that the survey was specifically targeted to “websites where parents and professionals had been observed to describe rapid onset of gender dysphoria.” In fact, according to trans researcher Julia Serano, the phrase “rapid-onset gender dysphoria” and accompanying acronym originated on those very websites in July 2016, before Littman’s study or abstract were released. The term and acronym are frequently used by parents who do not accept their children’s trans identities; there is even a website called parentsofrogdkids.com. Prior to releasing her full study, Littman published an abstract in the Journal of Adolescent Health in February 2017 describing supposed parental experiences with ROGD.

    Gender dysphoria is an established diagnosis involving “a difference between one’s experienced/expressed gender and assigned gender, and significant distress or problems functioning.” The American Psychiatric Association recommends affirming the gender expression of people with gender dysphoria, including through “counseling, cross-sex hormones, puberty suppression and gender reassignment surgery” as well as social transitions not involving medical treatments.

    After fielding concerns about Littman’s methodology, Brown and PLOS ONE announced they would re-assess her research

    PLOS ONE is seeking “further expert assessment on the study’s methodology and analyses” after receiving complaints. On August 27, PLOS ONE announced that it would re-evaluate Littman’s study due to “concerns raised on the study’s content and methodology.” Slate’s Alex Barasch noted that “re-evaluating a study’s content and methodology doesn’t stymie the scientific process; it’s a natural and necessary extension of it.” From PLOS ONE’s announcement:

    PLOS ONE is aware of the reader concerns raised on the study’s content and methodology. We take all concerns raised about publications in the journal very seriously, and are following up on these per our policy and [Committee on Publication Ethics] guidelines. As part of our follow up we will seek further expert assessment on the study’s methodology and analyses. We will provide a further update once we have completed our assessment and discussions.

    Brown University removed a news article about the study after receiving complaints about Littman’s research and its methodology. After experts and advocates pointed out several flaws in the study’s methodology and PLOS ONE announced its own re-evaluation, “Brown determined that removing the article from news distribution is the most responsible course of action.” The next day, the dean of Brown University’s School of Public Health issued a letter confirming that the article had been removed “because of concerns about research methodology,” acknowledging concerns that the flawed study’s conclusions could harm the transgender community, and reiterating the university’s commitment to academic freedom and “the value of rigorous debate informed by research.” On September 5, the university released an expanded statement, proclaiming, “Brown does not shy away from controversial research.” The statement claimed that the article’s removal from the university’s news site was “not about academic freedom,” but rather “about academic standards,” noting that “academic freedom and inclusion are not mutually exclusive.”

    Researchers, experts, and journalists have found several flaws with Littman’s research

    The World Professional Association for Transgender Health urged restraint of the term “ROGD” and noted that it has not been “recognized by any major medical professional association.” The World Professional Association for Transgender Health (WPATH), which publishes the internationally accepted Standards of Care and Ethical Guidelines for managing gender dysphoria, released a position statement about ROGD on September 4, noting that it “is not a medical entity recognized by any major professional association” and has not gone through “the deliberative processes by which diagnostic entities and clinical phenomena are classified and established.” WPATH’s statement said ROGD “constitutes nothing more than an acronym created to describe a proposed clinical phenomenon that may or may not warrant further peer-reviewed scientific investigation.” From the September 4 statement (emphasis original):

    At present, WPATH asserts that knowledge of the factors contributing to gender identity development in adolescence is still evolving and not yet fully understood by scientists, clinicians, community members, and other stakeholders in equal measure. Therefore, it is both premature and inappropriate to employ official-sounding labels that lead clinicians, community members, and scientists to form absolute conclusions about adolescent gender identity development and the factors that may potentially influence the timing of an adolescent’s declaration as a different gender from birth-assigned sex.

    ...

    WPATH also urges restraint from the use of any term—whether or not formally recognized as a medical entity—to instill fear about the possibility that an adolescent may or may not be transgender with the a priori goal of limiting consideration of all appropriate treatment options in accordance with the aforementioned standards of care and clinical guidelines.

    Researchers writing in PinkNews: Littman’s study “was heavily biased towards specific groups” and “tells us less about trans teenagers than it does about the parents being surveyed.” Writing for PinkNews, researchers Florence Ashley of McGill University and Alexandre Baril of the University of Ottawa said Littman’s research “was heavily biased towards specific groups and in no way can be said to be representative of the general population” because it surveyed parents from specific anti-trans websites. Their report contended that “the study tells us less about trans teenagers than it does about the parents being surveyed.” They also pointed out that research suggesting that trans identities are the result of a “contagion” attempts to frame the narrative in a way that “distinguishes ‘good,’ true transgender people from ‘bad,’ fake trans people, allowing proponents to claim that they have nothing against trans people — well, at least the real ones.”

    Slate’s Alex Barasch: “The sites that participants were culled from are full of damning evidence of bias” against transgender people. Barasch noted that Littman’s study was “purportedly about 256 trans-identified ‘adolescents and young adults,’” but it is “perhaps fairer to say that it’s about their parents, who participated in a 90-question survey about their relationships with and perceptions of their children—with no input from the kids themselves, and no controls to speak of.” Barasch identified several problems with the study’s sample, including that it sourced parental reporting from websites with anti-trans biases such as 4thwavenow.com, which “hosts long missives from parents who have strenuously denied their children’s identities for years.” He continued, “In exclusively surveying parents from these ‘gender critical’ spaces, Littman sharply limited both the relevance and the validity of her results.”

    Barasch added that “one of the study’s most glaring flaws” is that Littman made no effort to substantiate the claims of the parents who participated in her study by speaking to their transgender children. He noted that the study’s findings about "the worsening of parent-child relationships" after the child came out and the children's preference to befriend other LGBTQ kids actually weakened its conclusions about trans identities being a “social contagion” because young LGBTQ people would be more likely to “flock together online or in-person” if they face “skepticism and hostility at home.”

    Finally, Barasch noted that the concept of ROGD “treats the emergence of dysphoria around or after puberty as something new and unusual that should be treated with suspicion” when in fact the medical community recognizes late-onset gender dysphoria, which describes the emergence of dysphoria “around puberty or much later in life.” Barasch highlighted examples of PLOS ONE retracting several other studies that featured “questionable research” and pointed out that “peer review isn’t an automatic assurance of ironclad science” and that the review of the study “is both standard and vital.”

    Researcher Julia Serano: The concept of ROGD originated in 2016 on three blogs “that have a history of promoting anti-transgender propaganda.” In an essay on Medium, biologist and transgender activist Julia Serano explained that the concept of ROGD was not new, but originated in 2016 on three anti-trans blogs -- the same blogs from where Littman drew her sample. Thus, Serano wrote, Littman’s study was “entirely based on the opinions of parents who frequent the very same three blogs that invented and vociferously promote the concept of ROGD.” She contended, “This is the most blatant example of begging the question that I have ever seen in a research paper.” Serano also refuted the study’s assertion that gender dysphoria in the surveyed parents’ children was “rapid,” writing that “the word ‘rapid’ in ROGD doesn’t necessarily refer to the speed of gender dysphoria onset. … Rather, what’s ‘rapid’ about ROGD is parents’ sudden awareness and assessment of their child’s gender dysphoria (which, from the child’s standpoint, may be long standing and thoughtfully considered).”

    Brynn Tannehill in The Advocate: Transgender youth featured in the study may have avoided coming out to “hostile parents,” which could have led to parents perceiving their gender identity development as “rapid.” Responding to an abstract of Littman’s study released in 2017, transgender advocate and author Brynn Tannehill -- who recently published an explanatory book about transgender issues -- pointed out flaws in the hypothesis that young people may be identifying as transgender because of other LGBTQ friends and online LGBTQ media. She noted that “transgender youth in unsupportive homes are much more likely to share their thoughts and feelings with LGBT friends at school and peers online than family.” Tannehill added that those youth often “stick to ‘safe’ LGBT social groups” and “delay telling hostile parents until they cannot bear not to,” which could explain why the parents Littman surveyed from unsupportive online communities thought that their child’s identity came on rapidly.

    Tannehill in INTO: “Littman failed to mention the viewpoints of the groups from which she drew her sample” and did not interview supportive parents or trans youth. Writing for the digital magazine INTO, Tannehill reiterated that the study “failed to address the much more realistic explanation that transgender teens with anti-trans parents look for support from other LGBTQ youth online because they fear the reaction of their families.” She also noted that Littman did not acknowledge the anti-trans viewpoints of the websites from which she drew or sampled, “nor did she make any attempt to reach out to groups for supportive parents” or interview transgender youth.

    Extreme anti-LGBTQ groups have claimed Brown “is in denial about transgender identity” and “caved to cross-dressers”

    Family Research Council’s Cathy Ruse: Littman’s study “reveals trouble in transgender paradise.” Cathy Ruse of the extreme anti-LGBTQ group Family Research Council wrote a post in The Stream attacking Brown University for removing news about Littman’s study from its website. Ruse called the move “censorship” and asserted that “there’s an alarming trend of adolescents suddenly announcing they’re in the wrong body.” She also defended the study’s survey of parents rather than the actual transgender young people the study was about, writing that this “acknowledged limitation of the study” is a response to clinicians accepting what transgender patients tell them “at face value, never seeking the parents’ perspective.” Ruse has a history of disparaging trans identities, and she has previously suggested that affirming transgender children “can be child abuse.”

    American College of Pediatricians’ Michelle Cretella: Littman’s study “was quickly silenced” because “transgender activists called for censorship.” Writing for The Heritage Foundation’s right-wing outlet The Daily Signal, American College of Pediatricians (ACPeds) President Michelle Cretella said that Littman’s study “was quickly silenced by activists and by Brown University,” which “disconnected its link to the study and issued an apology” for it because “transgender activists called for censorship.”

    ACPeds is a small and extreme anti-LGBTQ group of physicians that broke off from the legitimate American Association of Pediatrics (AAP). Cretella and ACPeds have worked for years to discredit trans-affirming science and policy under the veneer of credibility offered by the group’s misleading name, which “is easily confused with the AAP.” Cretella has claimed that affirming transgender youth is child abuse.

    ACPeds’ Dr. Andre Van Mol posted several times about ROGD on Twitter. ACPeds’ Dr. Andre Van Mol retweeted several posts about Littman’s study, including from two of the anti-transgender parent forums where Littman sourced her data. Van Mol promoted a tweet linking to a petition calling for Brown to “defend academic freedom and scientific inquiry” by supporting Littman and her study. He also tweeted a link to an article about Littman’s study and asserted, “Idealogues (sic) are trying to suppress a study that shows the effect of peer pressure on transgenderism.” Van Mol has a long anti-LGBTQ record, including advocacy in favor of forcibly changing sexuality or gender identity through the discredited and harmful practice of conversion therapy. He has actively worked to oppose measures to protect LGBTQ people from the practice.

    Illinois Family Institute’s Laurie Higgins: Brown “cave[d] to cross-dressers and their collaborators.” Laurie Higgins of the extreme anti-LGBTQ state organization Illinois Family Institute wrote that Brown “cave[d] to cross-dressers and their collaborators” after feeling “the wrath of men in dresses with flowing tresses and bearded women in dungarees.” Higgins called Brown’s removal of its article about the study “censorship” and claimed, “No matter how well a study is designed and executed, if trannies don’t like the findings, ‘progressive’ universities will not draw attention to it even if the study is conducted by their own faculty.” Higgins previously called transgender identity a “superstition” and compared trans people and their allies to a cult. She has also praised the Trump-Pence administration’s plan to redefine “gender” to exclude the transgender community.

    Right-wing media and proponents of the study have called the re-evaluation “academic censorship” and said Brown and PLOS ONE caved to LGBTQ activists

    Proponents of ROGD launched a petition to “defend academic freedom and scientific inquiry” by supporting Littman’s research. Supporters of the ROGD concept launched a petition urging Brown and PLOS ONE to “defend academic freedom and scientific inquiry” in response to the study’s re-evaluation. The petition implies that the study was being censored, claiming that Brown and PLOS ONE should “resist ideologically-based attempts to squelch controversial research evidence.” The petition, which currently has 4,900 signatures, was shared by some of the same anti-trans websites where Littman collected data for her study, including 4thwavenow and Transgender Trend.

    Fox News’ Tucker Carlson on Brown’s decision: “Acknowledging reality itself becomes a criminal act; superstition reigns. The dark ages have arrived.” Fox prime-time host Tucker Carlson claimed that Brown was “censoring” Littman’s study and stopped promoting it because “activists descended” and “were offended by the conclusions of the study.” Carlson claimed that activists found Littman’s conclusions “ideologically inconvenient and therefore unacceptable.” He also asserted that they “demanded that the data be suppressed, and remarkably, Brown caved to their demands.” Carlson has previously denied the existence of the trans community, claimed that trans-affirming policies would hurt women, and hosted anti-transgender guests like ACPeds’ Cretella on his show. From the September 11 edition of Fox News’ Tucker Carlson Tonight:

    TUCKER CARLSON (HOST): Brown University is censoring a scientific study by one of its own researchers because political activists don't like it. In a paper published earlier this month, a tenured Brown professor called Lisa Littman found that teenagers who say they want to switch genders are often influenced, not surprisingly, by friends and social media like all young people are. Well, the study was solid enough to be picked up by a reputable scientific journal. In fact, Brown’s PR department sounded a press release promoting the study. But then activists descended. They were offended by the conclusions of the study, not because the conclusions were wrong -- no one even argued they were wrong -- but because the conclusions were ideologically inconvenient and therefore unacceptable. They demanded that the data be suppressed, and remarkably, Brown caved to their demands. The university yanked the press release and apologized for sending it in the first place.

    This is not really about Brown. This is what it looks like when reason itself dies: Politics trump science; empirical conclusions are banned; acknowledging reality itself becomes a criminal act; superstition reigns. The dark ages have arrived. This is what they told you the Christian right wanted to do. They were lying. As soon as they took power, they did it themselves. Of course.

    The Daily Wire’s Ben Shapiro: “The left went insane” over Littman’s study, “so Brown caved” in an act of “academic tyranny.” The Daily Wire’s Ben Shapiro claimed that “Brown immediately caved” by removing its article because “any effort to actually research the environmental component of transgenderism is met with raucous calls for censorship.” Shapiro alleged that PLOS ONE and Brown “turned against the study because it offended politically correct sensibilities about transgenderism” and called the situation “academic tyranny.”

    Shapiro: “Science is taking a back seat to the realities of political correctness.” On his show, Shapiro repeated talking points from his Daily Wire post and claimed that Brown had “buried the study” and “caved” because “it offended politically correct sensibilities about transgenderism.” He called the move “insane,” claimed that “science is taking a back seat to the realities of political correctness,” and called leaders at Brown “cowards.” Shapiro then predicted that Brown would fire Littman, saying that the left “will go after anyone who does not follow the basic leftist consensus on politics, they will destroy science in order to do so, and they will censor people.” Shapiro has a history of anti-transgender bigotry, including calling transgender troops “mentally ill soldiers” and mocking transgender men and women who date them. He has also called being trans a “mental disorder” and “tyranny of the individual.”

    One America News’ Liz Wheeler: “This is even creepier, I think, than just stifling free speech. This is akin to book banning and book burning.” On the September 7 edition of One America News’ The Tipping Point, host Liz Wheeler railed that Brown’s decision to remove its article on the study was “even creepier, I think, than just stifling free speech,” comparing it to “book banning and book burning.” She continued, “This is taking a scientific study because it doesn't substantiate your political view and erasing it. That's so creepy.” Wheeler’s guest Amber Athey, a Daily Caller contributor, asserted that Brown “decided to get rid of the study not because they think that it didn’t meet scientific standards but just because they don’t like the results of it.”

    Wheeler: Brown is participating in “thought control. … That’s incredible scary. That is 1984.” In another segment, Wheeler repeatedly claimed that Brown’s removal of its post about the study was an example of “thought control.” Wheeler and her guest, The Daily Caller’s Anders Hagstrom, compared the situation to the dystopian novel 1984 and the Soviet era. Wheeler had previously criticized the Boy Scouts for accepting transgender youth and has suggested that affirming trans identities will lead to accepting “transracial, “transable,” and “transbaby” identities in which people believe themselves to be of a different race, ability or disability, or age. From the September 17 edition of One America News’ The Tipping Point:

    ANDERS HAGSTROM (REPORTER, THE DAILY CALLER): I know there’s a study at Brown college where a similar thing happened where this -- I can't remember if it was a he or a she who did this study, but they basically found that something regarding transgenders and a gender dysphoria and the way that children may grow out of it. And people objected to what that study found, and they just said, “OK, you're not allowed to publish that anymore. You can’t do any more research.”

    LIZ WHEELER (HOST): Right, because it might offend activists who are advocating for the transgender ideology.

    HAGSTROM: Yeah, exactly, because it might offend people.

    WHEELER: This is why I say this is thought control, because when you pick and choose what information is to be made public, and you pick and choose what you're going to hide from the American people because it might influence their thought in a way that you don't want. That's incredibly scary. That is 1984. That is thought control. It goes beyond the speech control.

    HAGSTROM: It’s Soviet, yeah.

    WHEELER: The way that you control speech is you control what people are allowed to put in their heads so that they can form those ideas. It's terrifying, and it’s sanctioned now by liberals on these campuses.

    Breitbart’s Tom Ciccotta: “Brown University has decided that not displeasing the LGBT community is more important than having its professors research this phenomenon.” On August 30, Breitbart News’ Tom Ciccotta wrote that Brown had “censored a research paper on gender dysphoria” because the university “decided that not displeasing the LGBT community is more important than having its professors research this phenomenon.” Breitbart often pushes anti-transgender narratives and cites ACPeds’ anti-transgender positions as credible.

    The Federalist’s Robert Tracinski: “Is transgender the new anorexia?” The Federalist’s Robert Tracinski called Littman’s study a “blockbuster” for arguing that transgender identities “might be a ‘social contagion’ -- a maladaptive coping technique for troubled teens, spread by peer groups and the Internet.” Tracinski claimed that Brown retracted its press release “in response to a furious outcry from transgender activists” who saw the research as a “threat.” He also posited that the study began because researchers saw “eerie parallels” of “social contagion” between eating disorders such as anorexia and transgender identities, and then highlighted the study’s assertion that so-called ROGD, “with the subsequent drive to transition, may represent a form of intentional self-harm.” He further claimed that medical professionals who offer gender-affirming care are “ideologically motivated gender dysphoria specialists” who “have engaged in massive malpractice in their zeal to ‘affirm’ their young patients’ self-diagnosis.”

    The Federalist’s Joy Pullman: Brown “repressed” the study because it reinforces the idea that “transgenderism looks a lot like a dangerous fad.” Federalist Executive Editor Joy Pullmann wrote that Brown had “repressed” Littman’s study “after a transgender activist feeding frenzy.” She continued, “The reason trans activists went nuts is that the study reinforces what plenty of parents, public health experts, and doctors have been saying: Transgenderism looks a lot like a dangerous fad.” She also said that transgender advocates “demand[ed] suppressing the results” and that Brown “chose to prioritize the unreasonable demands of a tiny minority above the potential well-being of children and the process of scientific inquiry.” Pullman admitted that “the study design has many flaws — self selection and self reporting among them.” However, she claimed that it was “comparable in quality to studies that LGBT activists amplify when it serves their narratives.” Despite its flaws, Pullman still praised the study because “Littman found a number of things that make transgender narratives look terrible.” The Federalist is a go-to outlet for conservatives to push anti-LGBTQ stories, compare transgender inclusion to “transgender authoritarianism,” and call gender-affirming procedures “mutilation.” From the August 31 post:

    This makes it obvious why transgender activists do not want this information public. It suggests many gender dysphoric young people hit a rough patch in life (or several), have poor or immature coping skills, and got the message from peers, online, or both that transgenderism was a handy, simple explanation for their feelings that also offered instant social acceptance and attention.

    National Review’s Madeleine Kearns: Brown “succumbed to political pressure” and “sacrificed its core principles of scientific inquiry and truth-seeking.” In a post titled “Why Did Brown University Bow to Trans Activists?” National Review’s Madeline Kearns claimed that Brown and PLOS ONE “succumbed to political pressure” by re-evaluating the study and that the university “appears more concerned with its marketability than with finding truth,” which she said “undermines academic freedom.” Though she acknowledged that there were concerns about the sample of parents coming from 4thwavenow and other biased websites, Kearns suggested that Brown’s removal of its article about Littman’s study was “cowardice” and “part of a bigger trend” -- an example of how “a radical ideological lobby has, once again, been highly effective in bullying dissenters into silence.” She concluded that Brown “sacrificed its core principles of scientific inquiry and truth-seeking to the feelings of ‘some members’ of their community.” National Review has a history of providing a platform to anti-LGBTQ figures such as anti-transgender conservative commentator David French, who in a May 9 article repeatedly misgendered Chelsea Manning and declared, “He’s a man.”

  • Daily Caller reporter appeared on shows hosted by white nationalist and pushed Pizzagate conspiracy theory

    Blog ››› ››› ERIC HANANOKI


    Melissa Joskow / Media Matters

    Daily Caller reporter Andrew Kerr repeatedly appeared on shows hosted by a white nationalist and pushed the Pizzagate conspiracy theory.

    The conservative publication has had numerous problems with staffers and contributors who have associated themselves with the white nationalist movement. Editor Scott Greer left the publication this year after The Atlantic’s Rosie Gray reported that he had been “writing as ‘Michael McGregor’ for Radix, the online publication founded by the ‘alt-right’ leader Richard Spencer, who wants to turn America into a white ethno-state.”

    Founder Tucker Carlson, who is no longer involved with the day-to-day operations of the site, has used his Fox News program to echo white nationalists, white supremacists, and neo-Nazis -- and become a hero to them

    The Daily Caller has also employed people who have pushed Pizzagate. That became an issue when Ajit Pai, chairman of the Federal Communications Commission, danced with then-staffer and Pizzagate conspiracy theorist Martina Markota and others in a Daily Caller-produced video about net neutrality in December 2017 (Markota has since left the site).

    Kerr, an investigative reporter for The Daily Caller News Foundation since January 2018, has associated himself with both the white nationalist movement and the Pizzagate conspiracy theory. He ran a website called The Citizens Audit, which was primarily focused on attacking Media Matters and American Bridge 21st Century, which were both founded by David Brock.

    While writing for Citizens Audit, Kerr appeared in several episodes of the online show Reality Calls with host and white nationalist Tara McCarthy. McCarthy is a proponent for the creation of a white ethnostate, claiming on her website “that the solution to reversing the destruction that globalism has wrought on our civilization is ethno-nationalism.” In 2016, Kerr appeared in McCarthy-hosted Reality Calls videos that were published on December 14, December 15, December 16, and December 30.

    McCarthy later co-hosted the online program Virtue of the West with “alt-rightpersonality Brittany Pettibone. Kerr appeared in a March 30, 2017, Virtue of the West video with McCarthy and Pettibone.

    Kerr might claim he had no knowledge about McCarthy's background. But he could have easily found numerous examples of racism from McCarthy by the time he appeared on her show with Pettibone. For instance:

    • During the period in which Kerr appeared on programs with McCarthy, she also interviewed numerous fellow white nationalists, including American Renaissance leader Jared Taylor; Identity Evropa founder Nathan Damigo; and YouTuber Lana Lokteff.
    • McCarthy wrote on January 1, 2017, after she was banned from posting videos to YouTube for two weeks: “So this is what happens when you try to speak out against white genocide. I will continue to speak out wherever I am able to. The best thing you can do personally to fight white genocide is to have lots of children!”
    • McCarthy wrote on Facebook on January 16, 2017: “#Globalism seeks to create workers and consumers. They don't care about wiping out our ethnic heritage. Is #EthnoNationalism the solution?”
    • McCarthy wrote on Facebook on January 18, 2017: “The people who know that whites are being outnumbered in their own countries yet don't care are the ones who trouble me the most.”
    • McCarthy wrote on Facebook on January 24, 2017: “‘Mexico’s birth rate has declined from 6.8 children per woman in 1970 to about 2 children per woman in 2011.’ Thank goodness. #Demography.”
    • During a March 17, 2017, interview with white nationalist writer Greg Johnson, McCarthy offered support for a white ethnostate using deportation, stating: “OK, so you propose nonviolent means, using mainly financial incentives and legal means such as deporting illegals and things like that to restore the original ethnic makeup of the United States and also European countries. Yeah, and I think that sounds very reasonable, personally.”

    Kerr also made it clear during an appearance on Virtue of the West that he was aware of criticism of the program. In January 2017, co-host Brittany Pettibone attempted to raise money for the program through GoFundMe, but the organization canceled her campaign “because it violated the company’s terms of service, which include rules against promoting hate, violence, harassment, discrimination, terrorism or ‘intolerance of any kind.’”

    Kerr defended Pettibone during a March appearance, telling her: “Somebody just accused you of what -- being a white nationalist -- and that was enough to get GoFundMe to prevent you from, you know, spreading your thoughts and ideas. Yeah, it’s absurd.” Right Wing Watch’s Jared Holt wrote in October 2017 that Pettibone “has expressed white nationalist views, such as that it’s ‘our fault’ if white people become a minority race. She uses her platform to host even more unabashed white nationalists and has appeared on extremist outlets like Red Ice. Pettibone has also perpetuated ‘white genocide’ and ‘Pizzagate’ conspiracy theories.”

    Pizzagate is the lie that Hillary Clinton’s 2016 presidential campaign trafficked children through the Washington, D.C., pizzeria Comet Ping Pong. A North Carolina man who wanted to “self-investigate” the conspiracy theory traveled to the restaurant and fired a rifle inside on December 4, 2016 (he is now serving a four-year prison sentence).

    Kerr helped fuel the Pizzagate conspiracy theory in a video posted on December 15, 2016 -- less than two weeks after the shooting. During that video -- headlined,“Is ‘Media Matters’ Involved in #Pizzagate?” -- McCarthy said that “Comet Ping Pong, owned by James Alefantis, still links to Media Matters. So it’s a -- these guys are all connected. This is related to Pizzagate, although not directly.”

    In the interview, Kerr first attempted to flimsily cover himself by saying that “everything with Pizzagate, I really can’t talk to that,” and later adding, “I’m not going to make any accusations without, you know, any, you know, really solid evidence.” But he responded directly to McCarthy when she talked about Pizzagate, stating that “you can draw a direct connection from Media Matters to anything that’s been coming out,” adding that “now all the key players from Pizzagate that I’m seeing, they can all be linked, they’re one degree of separation away from Media Matters. And Media Matters and their related organizations has spent thousands of dollars, tens of thousands of dollars over the years in catering fees for Comet Pizza.”

    He then called for an investigation of Media Matters’ finances by citing Pizzagate, stating: "If Media Matters’ book of business is open, and authorities can look at their transactions on a granular level, that means that they’re going to be looking at those transactions to Comet Ping Pong on a granular level. And so if you’re more interested in the Pizzagate angle to this, this is a really good shot."

    Toward the end of the video, McCarthy said, “Media Matters is an evil company,” and told her followers to do “whatever we can do to take them down.”

    Kerr returned to pushing the Pizzagate conspiracy theory with McCarthy in another Reality Calls video, which posted on December 15, 2016. He claimed of Media Matters: “They have connections to Pizzagate, which you’ve been following.”

    The Daily Caller also employs video columnist Stephanie Hamill, who repeatedly pushed the Pizzagate conspiracy theory on her Twitter account. She deleted those tweets after Media Matters documented them.

  • Foreign media outlets keep showing how to cover politics in the age of Trump. Will U.S. outlets learn their lesson?

    Access journalism and softball interviews fail the American people. U.S.-based media need a reality check.

    Blog ››› ››› PARKER MOLLOY


    Melissa Joskow / Media Matters

    “Trump returns to his dangerous lying about elections, makes up story about massive voter fraud he says has cost the Republicans victories...and falsely adds that you need a ‘voter ID’ to buy cereal,” Toronto Star Washington correspondent Daniel Dale tweeted about a recent interview between the president and The Daily Caller, an outlet Dale called “horrific.”

    Dale, who is known for his meticulous fact checks on Trump’s statements to the press and at rallies, was right: The interview with The Daily Caller was riddled with unchallenged errors and nonsensical statements. For instance, he lied about his border wall and about his attempts to repeal the Affordable Care Act. He claimed that undocumented immigrants were voting in California and that Massachusetts residents had been bused into New Hampshire during the 2016 election, flipping the state to Hillary Clinton’s favor. He accused people of voting twice by putting on disguises and changing clothes and, as is almost always the case, he also peppered his responses with half-truths and exaggerations.

    Daily Caller editor Amber Athey responded to Dale’s criticism with a tweet of her own: “Why don't you let American outlets handle interviewing the president?”

    Maybe U.S. outlets, including mainstream organizations, simply aren’t up to the task of holding the powerful accountable.

    The Daily Caller has a conservative bent, so it shouldn’t come as a surprise to anyone that this was a friendly interview. After all, one of the two people conducting the site’s interview with Trump was “lib-owning” enthusiast Benny Johnson, a serial plagiarist and publisher of conspiracy theories.

    But it’s not just the Daily Callers, Fox Newses, and Breitbarts of the world that give members of the Trump administration and its surrogates a pass. Even the most mainstream, nonpartisan news outlets in the country often let the administration spread rumors and outright misinformation during interviews without follow-up.

    For example, take a look at Trump’s October interview with The Associated Press. At one point, an AP interviewer asked if Trump had any plans to pardon Paul Manafort, his former campaign chairman. During his response, which trailed off into a comment on Russians who had been indicted for hacking Democratic National Committee emails, the president said, with absolutely zero proof or explanation, “Some of [the hackers] supported Hillary Clinton.” Rather than question him about this bombshell accusation, the interviewers moved on to their next subject: Treasury Secretary Steven Mnuchin’s planned trip to Saudi Arabia. At another point in the interview, Trump repeated well-known lies about a law requiring the U.S. to separate undocumented children from their parents at the border and another about members of the military receiving a raise for the first time in 11 years. On both occasions, there was no pushback from the interviewers.

    Another example comes from Trump’s recent on-camera interview with Jonathan Swan and Jim VandeHei of Axios. During the outlet’s November 4 HBO special, Swan asked Trump about his campaign promise to end birthright citizenship, as guaranteed by the 14th Amendment (emphasis added).

    DONALD TRUMP: You can definitely do it with an act of Congress. But now they're saying I can do it just with an executive order. Now, how ridiculous -- we're the only country in the world where a person comes in, has a baby, and the baby is essentially a citizen of the United States for 85 years, with all of those benefits. It's ridiculous. It's ridiculous. And it has to end.

    But we’re not actually “the only country in the world” with birthright citizenship. While Axios does note on its website that there are, in fact, more than 30 other countries that offer birthright citizenship, people who saw the viral Youtube clip likely wouldn't know this, as neither Swan nor VandeHei corrected the false statement at the time. 

    Last week, a video of journalist Mehdi Hasan interviewing Trump campaign adviser Steven Rogers accumulated millions of views on social media. The video shows Hasan, who hosts UpFront and Head to Head on Al-Jazeera English and writes a column for The Intercept, asking a series of questions about: birthright citizenship, Trump’s claim that there were riots in California, and a frequent Trump lie about American Steel announcing plans to open new plants in the U.S. when it has done no such thing. Unlike the aforementioned examples of journalists passing on the opportunity to push back on false statements in real time, Hasan continued following up on the same issue until he got something resembling an honest answer out of Rogers.

    MEHDI HASAN: He said during the campaign that there’s six to seven steel facilities that are going to be opened up. There are no -- U.S. Steel has not announced any facilities. Why did he say they’ve announced new facilities? That’s a lie, isn’t it?

    STEVEN ROGERS: No, it isn’t, because there are a lot of companies opening up -- there are steel facilities that are going to be opening up or I think they actually, one opened up in Pennsylvania.

    HASAN: Sorry, Steven, that’s not what he said. I know it’s difficult for you. I know you want to try and defend him.

    ROGERS: No, it isn’t difficult for me.

    HASAN: Well OK, let me read the quote -- let me read the quote to you. “U.S. Steel just announced that they’re building six new steel mills.” That’s a very specific claim. U.S. Steel have not announced six new steel mills. They have said they’ve not announced six new steel mills mills. There’s no evidence of six new steel mills. He just made it up. And he repeated it. He didn’t just say it once.

    ROGERS: Look, I don’t know of what context these statements were made, but I can tell you this, the president of the United States has been very responsive to the American people, and the American people are doing well. Look, people can look at me and say, “Steve Rogers lied --”

    HASAN: The American people can be doing well, and the president can be a liar. There’s no contradiction between those two statements.

    ROGERS: I am not going to say the president of the United States is a liar. I’m not going to do that.

    HASAN: No, I know you’re not! But I’ve just put to you multiple lies, and you’ve not been able to respond to any of them.

    It’s not a matter of partisanship, either. In the past, Hasan has grilled Obama administration deputy national security adviser Ben Rhodes over U.S. intervention in Syria and Obama adviser Derek Chollet on the former president’s foreign policy legacy. 

    It says a lot about the state of U.S. journalism that Hasan’s clip got attention for just being the type of interview journalists everywhere should be conducting.

    Journalist Mehdi Hasan Brilliantly Grills Trump Official On President’s Lies,” read one HuffPost headline. “Al Jazeera Host Pummels Trump Adviser With Examples of His Lies: ‘The President Lies Daily,’” read another over at Mediaite.

    In July, BBC journalist Emily Maitlis won similar praise after forgoing softball questions in favor of something a bit more substantive when interviewing former White House press secretary Sean Spicer. So used to friendly interviews, Spicer characterized the questions -- which included queries about the infamous Access Hollywood tape, Spicer’s lie about the crowd size at Trump’s inauguration, and about how he could both care about democracy and serve as the “agent” for a president who repeatedly lied -- as “extreme.” Maitlis told The New York Times, “That is what we do: We hold people accountable in robust interviews. It was not about me versus Sean Spicer at all.”

    In an exchange with me via Twitter direct messages, Hasan offered tips to journalists at U.S.-based outlets. On brushing off bad-faith accusations of bias and resisting the impulse to preserve access, Hasan borrows from a conservative catchphrase: “Facts don’t care about your feelings.” He writes:

    If journalists are posing tough but factual questions, then who cares how conservatives -- or liberals, for that matter -- feel about that? U.S. conservatives, of course, have a long, tried-and-tested history of 'playing the ref' and pressuring media organizations to soften their coverage with bad-faith accusations of liberal bias.

    One way around this is for interviewers to establish reputations for being tough with politicians from across the spectrum. Only a handful of U.S. cable news interviewers do this -- Jake Tapper and Chris Wallace, off the top of my head. But they're still not tough enough -- especially with Trump administration officials and supporters who like to tell brazen lies live on air.

    But being a tough interviewer isn’t without its downsides. For instance, in June 2016, CNN’s Jake Tapper interviewed then-candidate Trump. Tapper grilled Trump about his comments that Judge Gonzalo Curiel -- who was presiding over a case involving Trump University -- had a conflict of interest in the case because his parents were Mexican immigrants and Trump wanted to build a wall between the U.S. and Mexico. The interview, which aired during the June 5 edition of State of the Union with Jake Tapper, left Trump looking foolish and unable to defend his Curiel comments. The interview was hard-hitting. Trump has not given another interview to Tapper in the more than two years since.

    Hasan has thoughts about how journalists can avoid the access trap, but it involves a bit of teamwork. He wrote: “Unless all interviewers toughen up their act, it'll be very easy for politicians to pick and choose between tough and soft interviewers and decline requests from the former.” That is to say, journalists all need to up their games.

    He and his team on UpFront devote a lot of time to researching the people and issues they plan to discuss in advance. The team will watch past interviews the guest has done to see “what works and what doesn’t.” Importantly, they think realistically about how much ground an interview can or should cover in the time allotted. It’s an important question: Is it better to cover a dozen topics with zero follow-up questions, or does it make more sense to really drill down on three or four questions? The answer is probably the latter.

    “It's not rocket science: if you can't be bothered to prepare, to turn up for an interview equipped with relevant information, with facts and figures, don't be surprised if you're unable to hold an evasive guest to account,” writes Hasan. “Despite what Kellyanne Conway might want you to believe, facts are facts and facts still matter.”

    “Also: you're not there to make friends. You're there to speak truth to power. Don't be charmed, don't be bullied, don't be distracted. Focus,” he adds. “And if you let your guest get away with a brazen lie, in my view, you're complicit in the telling of that lie.”

    On-air interviews are rare opportunities for politicians to show how brave they really are. Voters should expect elected officials to take risks and to be able to defend their positions in unscripted environments.

    A good on-air interview can tell the voting public more than any debate or print interview ever could. Hasan explains:

    Interviews on television are one of the few times that a politician has his or her feet held to the fire in a sustained or coherent way. Print interviews tend to be softer, and done in private. TV debates between candidates tend to be an exchange of hackneyed and partisan talking points. A TV interview is an opportunity to perform a robust interrogation of a politician's views, positions, policies and statements. If it's not probing and challenging, what's the point of it? Why bother doing it?

    News consumers and voters should encourage politicians to take on the toughest interviewers they can find. Politicians who can’t explain and defend their policy positions are politicians who probably shouldn’t hold office at all. So long as interviewers are fair, fact-based, and focused on relevant issues, there’s no reason a tough interview isn’t also one that can win over both skeptics and supporters. Friendly interviews have their place, but they’re not especially helpful when it comes to giving voters the information they need to make informed choices about who they want representing them.

    Unfortunately, we’ve come to expect that presidents and other politicians will seek out the easiest, most slam-dunk interviews they can book. For instance, during the 2016 campaign, the Trump campaign forged an agreement with Sinclair Broadcast Group to air exclusive (and exceptionally friendly) interviews with Trump.

    The 2016 election demonstrated not just that candidates were afraid to take the risk of engaging in difficult interviews, but also that journalists were afraid to offer them.

    A study by Harvard Kennedy School’s Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy found that during the 2016 presidential election, there wasn’t a whole lot of policy being discussed. According to the report, 42 percent of all election media reports were dedicated to horse race coverage, with 17 percent focused on controversies. Just 10 percent of all election coverage was centered on policy issues.

    Perhaps news and entertainment have become too intertwined, with too much focus on viewership and not nearly enough emphasis on what should be the primary goal of informing the American people. Infotainment simply does not make for an informed electorate, and it’s a shame that we live in a world where interviews like Hasan’s are the exception and not the rule.

  • National right-wing media outlets bash renewable energy ballot initiative in Arizona

    The Daily Caller and Wash. Free Beacon push industry talking points on Proposition 127, which would require 50 percent renewable energy in Arizona by 2030

    Blog ››› ››› TED MACDONALD


    Melissa Joskow / Media Matters

    National right-wing media outlets The Daily Caller and Washington Free Beacon have together published two dozen articles criticizing Proposition 127, a clean energy ballot initiative in Arizona. Most of the pieces condemn the chief funder of the "yes" campaign, Tom Steyer, while failing to even mention the chief funder of the "no" campaign, the electric utility company Pinnacle West. Key figures in the opposition campaign have promoted the Daily Caller and Free Beacon articles on social media.

    Proposition 127 would require electric utilities in Arizona to produce half of their energy from renewables

    The proposed constitutional amendment would mandate that electric utilities in Arizona generate 50 percent of their power from renewable sources by 2030. Nuclear power would not count toward the target, nor would hydropower generated from facilities built before 1997. The 50 percent target would be a sizeable increase over Arizona’s current renewable portfolio standard, which requires 15 percent of electricity to come from renewables by 2025.

    The utility industry has spent heavily to try to defeat Proposition 127. Arizonans for Affordable Electricity is the main PAC opposing the initiative -- and all of its funding comes from Pinnacle West, the parent company of Arizona Public Service (APS), the largest electric utility in Arizona. Pinnacle West has steered more than $30 million to the PAC. Other utility interests are fighting the initiative too. The parent company of Tucson Electric Power has spent $50,000 on its own effort to oppose Proposition 127, and rural electric cooperatives have spent $417,000 on their own campaign.

    The PAC promoting Proposition 127, Clean Energy for a Healthy Arizona, has raised less money, but still a substantial amount: $23.6 million. Nearly all of that has come from NextGen Climate Action, a PAC founded and supported by billionaire activist Tom Steyer. The League of Conservation Voters and Sierra Club have contributed some money as well.

    The fight over Proposition 127 has now become the most expensive ballot initiative battle in state history.

    The Daily Caller and Washington Free Beacon have together published 24 pieces criticizing Proposition 127 and parroting industry talking points

    Proposition 127 has generated a fair deal of media coverage at the national level. Both Bloomberg and The New Yorker recently reported in-depth on the ballot initiative fight, and The Atlantic included Proposition 127 in an article about out-of-state billionaires spending to support ballot initiatives.

    However, most of the national media attention has been coming from The Daily Caller and the Washington Free Beacon -- right-wing outlets based in Washington, D.C. They have produced a steady stream of articles that are highly critical of the initiative, and often leave out key details regarding the funding and tactics of Arizonans for Affordable Electricity.

    Since March, these outlets have produced a combined 24 articles that criticized the ballot initiative -- 15 by The Daily Caller, nine by the Washington Free Beacon. Twenty-three of them made reference to Steyer in their headlines, and the only one that didn't still named Steyer in its first paragraph. But while the articles foregrounded the primary funder of the "yes" campaign, nearly all of them failed to mention that the main PAC behind the "no" campaign is being funded entirely by the parent company of APS. For example, a Daily Caller article from July was headlined “Tom Steyer One Step Closer to Dictating Arizona's Energy Industry.” It included a lengthy quote from Matthew Benson, spokesman for Arizonans for Affordable Electricity, but the story made no mention of the PAC's funding sources, and it failed to mention APS’ own near complete control of Arizona’s energy industry.

    Another problematic example was a March 21 article in the Washington Free Beacon that carried the headline “Some Arizona Democrats Rebel Against Tom Steyer-Led Renewable Push.” The article pulled quotes from an Arizona Republic op-ed co-authored by Democratic state Sen. Robert Meza that urged voters to reject the ballot initiative. But the article failed to note that Pinnacle West has donated thousands of dollars to Meza over the course of his career, which makes the company Meza’s biggest donor, according to the watchdog group Energy and Policy Institute. Also, according to the institute, “Meza has received thousands of dollars in personal income for work he’s done for a number of groups that also receive major funding from APS.”

    Additionally, many of the articles painted Steyer as a carpetbagger from California aiming to interfere in Arizona’s affairs, but they failed to note that dozens of Arizona-based groups have endorsed Proposition 127.

    Arizonans for Affordable Electricity and other opponents of Proposition 127 have promoted the Daily Caller and Free Beacon articles

    The campaign opposing the ballot initiative has seized on the articles in The Daily Caller and Washington Free Beacon and amplified them via social media. The official Twitter account of Arizonans for Affordable Energy sent at least three tweets that linked to articles in these outlets. A member of APS’ government affairs team tweeted out two of the articles -- one about Proposition 127, and another about a similar Steyer-backed initiative in Michigan. Vince Leach, a Republican state representative in Arizona, tweeted a Daily Caller article about how the initiative campaign is bankrolled by Steyer. Earlier this year, Leach worked with APS to draft a bill that would nullify the effects of the ballot initiative should it pass; the bill was signed into law in March. Leach has also received campaign contributions from APS as well as from Veridus, a PR and lobbying firm that is leading APS’ campaign against Proposition 127.

    The Wall Street Journal also criticized Proposition 127, using numbers from an APS-funded study

    The Daily Caller and Washington Free Beacon are not the only right-leaning national media outlets opposed to the renewable energy ballot initiative. On October 19, the notoriously conservative Wall Street Journal editorial board came out against the initiative. Its editorial cited research claiming that Proposition 127 would kill jobs and cut billions of dollars off of Arizona’s GDP over the coming decades. The editorial did not, however, note that the research it cited was financed entirely by APS. The research was also based on the assumption that Palo Verde, the nation’s largest nuclear plant, would be forced to close down should the initiative pass. But other research found that Palo Verde could be expected to remain open, and a former Republican head of Arizona's energy regulatory agency called the idea that Proposition 127 would force Palo Verde to close “utterly ridiculous and perhaps the greatest of all the lies that A.P.S. has told during this process.”

    The Washington Examiner, another conservative news publication based in Washington, D.C., also published an op-ed in September opposing the initiative. And the Heartland Institute, a fossil-fuel-funded climate-denial group, ran an anti-Proposition 127 blog post in September.

    APS is used to getting what it wants in Arizona

    A recent report by the Arizona Advocacy Network, a progressive organization that works on civic engagement and clean elections, outlined ways that APS and its parent company have used their massive financial power to sway legislators and regulators. "As of July 2018 Pinnacle West’s PAC donated $860,000 (2018 election cycle) to legislators and groups that are fighting clean energy in Arizona," the report notes. And in 2014 and 2016, Pinnacle West spent $7 million to elect friendly candidates to the Arizona Corporation Commission, which regulates utilities. APS is also reported to influence campaigns through the spending of dark money, which it doesn't have to report publicly.

    Proposition 127 is currently trailing in polls, so APS may get what it wants yet again. According to a poll conducted by Suffolk University in early October, nearly 47 percent of voters said they would vote no on Proposition 127, while less than 34 percent would vote yes. About one-fifth of voters were undecided.

  • Right-wing media are celebrating the election of far-right extremist Jair Bolsonaro as president of Brazil and comparing him to Trump

    Blog ››› ››› GRACE BENNETT & COURTNEY HAGLE


    Media Matters / Melissa Joskow

    On October 28, far-right Brazilian Congress member Jair Bolsonaro was elected president of Brazil. Bolsonaro has repeatedly embraced authoritarianism, and he has a history of espousing misogynistic, racist, anti-LGBTQ, and other extremist rhetoric. Right-wing media are celebrating his victory and high poll numbers by cheering on his proposed policies and highlighting the similarities between Bolsonaro and President Donald Trump:

    • Fox’s Laura Ingraham said Brazilians are “looking at Bolsonaro as someone who’s more like Trump, who’s going to get back to the basics on the economy. And I bet Bolsonaro and Trump form a very productive relationship trade-wise -- watch the trade deal that’s going to come out of this Bolsonaro-Trump relationship.”
    • During the October 29 edition of Fox & Friends, co-host Brian Kilmeade said Brazilians “wanted to bring in someone from the outside who spent very little of his own money in order to win.” Fox’s Rob Schmitt added that Brazilians wanted “change,” and “got it,” with “the Trump of the tropics.”
    • Fox’s national security and foreign affairs expert Walid Phares celebrated Bolsonaro on Fox Business Network, claiming, “He’s going to go anti-terrorism, anti-smuggling, he's going to reform the economy, and he made a statement that he is going to be a partner with the United States against those extremists and also helping us with the issues of the migrants.”
    • Sinclair’s Boris Epshteyn boasted in his morning newsletter that “President Trump’s country - first policies are becoming more popular around the globe” and expressed his hope that “the positions shared by these two leaders will result in a strong and mutually beneficial relationship between the U.S. and Brazil.”
    • Hugh Hewitt shared an article about Bolsonaro’s win and tweeted: “Brazil deregulated will work with Columbia Mexico U.S. for a booming hemisphere”
    • In The Gateway Pundit, Jim Hoft wrote that “Anti-Communist ‘Trump of the Tropics’” Bolsonaro won the election and complained that Reuters “calls Bolsonaro ‘far right’ because he openly opposes communism.”
    • Pamela Geller wrote that Bolsonaro’s ascent to power is “similar to what the United States experienced with President Trump. Bolsonaro has been called ‘Brazil’s Trump’ due to his nationalistic policies and his tough stance on crime.” Geller also criticized the media’s coverage of Bolsonaro as a “far-right politician,” drawing comparisons between the media’s treatment of him and Trump.
    • The Daily Caller’s Jason Hopkins praised “Trump of the Tropics” Bolsonaro’s tough stance on crime and free-market economic reforms, arguing that his support comes not from “establishment figures and those in the American left-wing media,” but from “Brazilian citizens who wanted change.”
    • Far-right troll Mike Cernovich complained that “many Brazilian friends have told me Bolsonaro is being lied about in the media,” repeatedly claimed Bolsonaro is not “far right,” and argued, “The far left is being rejected worldwide. … The Brazilian people voted for change.”
    • Far-right agitator Katie Hopkins noted Bolsonaro’s victory alongside an anti-Islam image, and she added that she is “bloody loving the rise of the right.”

    Bolsonaro’s rise followed years of anti-democratic statements from him that can only be read as fascist. An October 28 article in The New York Times compiled some of the Brazilian president-elect’s most extreme comments. When asked in a 1999 interview whether he would shut down Brazil’s Congress, Bolsonaro replied:

    There is no doubt. I would perform a coup on the same day. [Congress] doesn’t work. And I am sure that at least 90 percent of the population would celebrate and applaud because it doesn’t work. The Congress today is useless … lets do the coup already. Let’s go straight to the dictatorship.

    He also appeared to advocate for a violent “civil war” to “do the job that the military regime didn’t do: killing 30,000.” Bolsonaro has repeatedly advocated for torture and threatened earlier this month to jail his political opponents after taking office.

    The Times also reported that Bolsarano once told a fellow lawmaker that he “would not rape [her] because you [she is] not worthy of it.” He has stated that he would not hire women equally, and he referred to having a daughter as a “weakness.” In 2011, he claimed he would “rather his son die in a car accident than be gay,” and two years later he claimed that he would “rather have a son who is an addict than a son who is gay.” Just last year, Bolsonaro implied that Afro-Brazilians are lazy, claiming, “They don’t do anything. They are not even good for procreation.” Bolsonaro has promised to roll back policies meant to protect the environment, and, according to the Times, he claimed the “Amazon is like a child with chickenpox, every dot you see is an indigenous reservation.”

  • After Elizabeth Warren published DNA test results, right-wing media move the goal posts

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ

    After years of accusing Sen. Elizabeth Warren (D-MA) of misrepresenting her heritage, right-wing media are digging in their heels now that she has publicly released DNA test results that revealed “strong evidence” that she has Native American ancestry. Reporting surrounding the release also noted that Harvard Law School, where she has taught, did not consider her claim of Native American ancestry in deciding to hire her. But the “strong evidence” for her heritage is only causing right-wing media to move the goal posts.

    Since 2012, conservative media have been strangely obsessed with Warren and her family heritage. Originally popularized by Boston talk radio personality/columnist Howie Carr and the Scott Brown for Senate campaign in 2012, the attacks against Warren’s ancestry reached national audiences during the 2016 campaign. Then-candidate Donald Trump picked up the assertion that Warren had misrepresented her heritage, making it a regular theme at his campaign rallies. The fixation on her heritage eventually reached Fox News, with the hosts of Fox & Friends Weekends pushing a challenge for Warren to take a DNA test to “prove, once and for all, her Native American ancestry.”

    On October 15, The Boston Globe reported that Warren had taken a DNA test “that provides ‘strong evidence’ she had a Native American in her family tree dating back 6 to 10 generations.” More importantly, even though Warren marked “Native American” on her Harvard University employment application -- which has been central to the absurd and racist claims about her family that have dogged her since her 2012 Senate campaign -- the Globe noted that there was “clear evidence, in documents and interviews, that her claim to Native American ethnicity was never considered by the Harvard Law faculty, which voted resoundingly to hire her, or by those who hired her to four prior positions at other law schools.”

    But now, the problem for conservative media is not that Warren may have misrepresented her heritage or that it played a role in her hiring, it is that she doesn’t have enough Native American ancestry.

    Now that every angle of their stupid argument has been debunked, right-wing media are simply digging in their heels. The Daily Wire’s Ben Shapiro ditched any argument about Warren’s employment at Harvard or the veracity of the DNA results and simply referred to those who trust Warren’s word about her family and the Globe’s “exhaustive review” as the “real bitter clingers.” The immensely credible and not-racist Daily Caller tweeted that Warren is “Like between .09 and 3 percent cherokinda.” And CRTV’s Michelle Malkin posted an incomprehensible tweet calling Warren “#Fauxcahontas.”

  • Right-wing media react to Julie Swetnick’s report of sexual misconduct by Brett Kavanaugh

    Swetnick says she “witnessed efforts by Mark Judge, Brett Kavanaugh and others to cause girls to become inebriated and disoriented so they could then be ‘gang raped’ in a side room or bedroom”

    Blog ››› ››› KATIE SULLIVAN & GRACE BENNETT


    Melissa Joskow / Media Matters

    On September 26, a third woman came forward with an account of sexual misconduct by Supreme Court nominee Brett Kavanaugh. Julie Swetnick said in a sworn declaration, initially posted on her lawyer Michael Avenatti’s Twitter account, that she witnessed Kavanaugh and his friend Mark Judge “drink excessively and engage in highly inappropriate conduct,” including “abusive and physically aggressive behavior toward girls.”

    According to Swetnick, Judge, Kavanaugh, and others would make efforts to “‘spike’ the ‘punch’ at house parties … to cause girls to lose their inhibitions and their ability to say ‘No,’” and they would make “efforts” to “cause girls to become inebriated and disoriented so they could then be ‘gang raped’ in a side room or bedroom by a ‘train’ of numerous boys.” Swetnick also stated, “In approximately 1982, I became the victim of one of these ‘gang’ or ‘train’ rapes where Mark Judge and Brett Kavanaugh were present.”

    Several right-wing media figures reacted to this story by attacking Swetnick, casting doubt on her story, and defending Kavanaugh:

    The Resurgent’s Erick Erickson: “So the FBI conducts six investigations into Kavanaugh and totally misses that he's been running drug and rape gangs since age 15, but the solution is to have the FBI do a seventh investigation?”

    Erickson: “If you know there's a band of 15 year olds running drugs and raping fellow teenagers, why'd you keep going to the parties? Why'd you never tell anyone else about this rape gang?”

    Erickson, again: “Was Bill Cosby ever at a Georgetown Prep party?  Because this sounds more like they confused Kavanaugh for him.”

    The National Review’s David French: “Please someone help me with this. … Lots of people knew [Georgetown Prep boys] were committing gang rape, … [but] no one has talked publicly for three decades, until the day before a crucial Senate hearing. What?”

    Radio host Hugh Hewitt quote-tweeted French’s tweet, writing: “It is not plausible. Committee staff should speak with her and senators/committee counsel should question Kavanaugh specifically on new affidavit. Then vote Friday. The parade of late hits won’t stop, won’t be illumined by delay.”

    The National Review’s Rich Lowry: “One obvious question about this account: Why would she constantly attend parties where she believed girls were being gang-raped?”


    The Daily Caller’s Saagar Enjeti: “At no point in this allegation does Avenatti's client claim she was raped by Brett Kavanaugh.”

    The Daily Caller’s Derek Hunter: “Curiously @CNN is ignoring the garbage allegations of multiple gang rape parties. Yet they’re taking the test as gospel. What a bunch of bullshit.”

    The Daily Caller’s Amber Athey: “Why the fuck did this woman go to ‘multiple parties’ where she knew gang rapes were a common occurrence?”

    Fox News’ Stephen Miller: “This is going to end up at someone saw Kavanaugh do the shocker one time.”

    The Federalist’s Mollie Hemingway: “One thing that is not being captured in the media/Dem coordinated ‘Destroy Kavanaugh’ campaign is how unspeakably angry it is making a huge percentage of the population… They are *angry.*

    Townhall’s Kurt Schlichter re-tweeted Avenatti’s tweet of Swetnick’s name and photo, with the caption “full of it.”

    Schlichter: “This is all bullshit. Confirm him.”

    Conservative radio host Buck Sexton: “We are left with 2 choices. 1) Kavanaugh was part of a secret roving gang rape squad in DC that was systemically violating women. … 2) This is the most disgustingly dishonest, coordinated smear campaign in US history.”