The Cincinnati Enquirer | Media Matters for America

The Cincinnati Enquirer

Tags ››› The Cincinnati Enquirer
  • Majority of top U.S. newspapers fail to mention landmark climate change report on their homepages

    After new U.N. IPCC climate report comes out, only 22 of the top 50 U.S. newspapers' homepages made note of it

    Blog ››› ››› TED MACDONALD

    Melissa Joskow / Media Matters

    A United Nations scientific panel released a major new climate change report on the night of October 7, warning of dire consequences if world governments don’t take unprecedented and dramatic steps in the next decade to rein in greenhouse gas emissions. The next morning, the majority of top U.S. newspapers failed to mention the report on their homepages.

    IPCC report warns that fast, sweeping action is necessary to fight climate change

    At 9 p.m. EDT on October 7, the U.N. Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) released its long-awaited special report about what will happen if the average global temperature rises more than 1.5 degrees Celsius above pre-industrial levels, and what would be required to prevent such a rise. The average temperature has already risen 1 degree C worldwide, and we will see dramatic and deadly impacts if it rises 2 degrees or more, which is now considered extremely likely. The IPCC report was requested by world leaders as part of the 2015 Paris climate agreement. The report emphasizes the need for unprecedented action in the coming years to prevent the worst effects of climate change, and warns of the dire impacts if humanity fails to take that action.

    The majority of top U.S. newspapers neglected to cover the IPCC report on their homepages

    Between 9 a.m. and noon EDT on October 8, Media Matters analyzed the homepages of the top 50 U.S. newspapers as ranked by average Sunday circulation. Twenty-eight of the papers did not mention the report on their homepages at all:

    Of the above newspapers, 10 serve cities that are listed among the "25 U.S. Cities Most Affected by Climate Change" in a 2015 report: Baltimore, Buffalo, Columbus, Denver, Louisville, Newark, Philadelphia, Pittsburgh, Portland, and St. Paul.

    Other major newspapers in cities heavily affected by climate change also failed to highlight the IPCC report. The Las Vegas Review-Journal, the largest newspaper in Nevada, did not note the report on its homepage. Las Vegas is ranked third in the list. The Miami Herald also did not mention the IPCC report on its homepage, though it did link to an article about how the risk of sea-level rise threatens real estate prices. Miami will be particularly affected by sea-level rise; a study published last year in the journal Nature concluded that rising seas as a result of climate change could cause more than 2.5 million Miami residents to flee the city.

    Only 22 of the top 50 U.S. newspapers mentioned the IPCC report on their homepages

    These are the papers that linked from their homepages to articles about the IPCC report:

    A few of the newspapers featured the IPCC report prominently on their homepages, including The New York Times, The Washington Post, the Los Angeles Times, and the Minneapolis Star Tribune, but most of homepage mentions of the report were just headlines. Here's how the Star Tribune featured the report: 

    Methodology: Media Matters searched for the terms “climate change,” “global warming,” “IPCC,” “report,” and “scientist” on the homepages of the top 50 highest-circulation U.S. newspapers between 9 a.m. and 12 p.m. EST on October 8. The list of newspapers was taken from the recent Pew Research Center report State of the News Media.

  • Ohio Journalists On The Real John Kasich: Anti-Union, Anti-Choice, Anti-Marriage Equality

    Blog ››› ››› JOE STRUPP

    John Kasich

    Ohio Gov. John Kasich, who announced his campaign for the Republican presidential nomination this week, may appear moderate. But according to reporters who cover him regularly, the former Fox News host's tenure in the statehouse has included efforts to reduce collective bargaining, limit abortion rights, and fight marriage equality.

    Ohio reporters who have covered Kasich closely raise several areas of interest for national media that have less experience covering him.

    His efforts to cut state spending and balance the budget did reduce taxes, but put more of a burden on local governments, Ohio journalists point out. They also note his off-the-cuff style can lead to wandering speeches and incidents like the revelation that he called a police officer an "idiot" during a 2008 traffic stop.

    "He can be quite a character sometimes, the national press doesn't know how to take him," said Shane Stegmiller of Hannah News Service and president of the Ohio Legislative Correspondents Association. "You never know what he's going to say."

    Stegmiller cited the "idiot" incident, which occurred before Kasich's 2010 election, but became public in 2011: "It blew up on him pretty big."

    Then there are his often-forgotten fights against abortion and gay rights, according to Chrissie Thompson, a Cincinnati Enquirer state government reporter since 2013.

    The recent U.S. Supreme Court decision legalizing same-sex marriage nationwide stemmed from the Ohio-based Obergefell vs. Hodges case, in which plaintiff Jim Obergefell sued to be listed on his spouse's death certificate as the surviving spouse. Defendant Richard Hodges, the Ohio director of public health, is a Kasich appointee.

    "The department of health was the lead defendant in Obergefell vs. Hodges in the gay marriage debate," Thompson said. "Kasich opposed same-sex marriage and he authorized the fight to protect our gay marriage ban."

    Since he took office, Kasich has also signed restrictive abortion bills that have led to half of the state's 16 abortion clinics closing, with the potential for more to close in the near future.

    "He had signed some abortion restrictions and those have resulted in the closure of some of our abortion clinics in Ohio," Thompson said. "He does not like to talk about it a lot."

    Another issue that occurred during his first year in office was the proposal known as Senate Bill 5, Kasich's effort to clamp down on collective bargaining rights for public employee unions. Similar to Wisconsin Gov. Scott Walker's more publicized union fight, the Kasich measure was passed and signed into law, but drew harsh criticism. It was eventually voted down overwhelmingly via a ballot referendum later that year.

    "Senate Bill 5 was hugely controversial," recalls Laura Bischoff, a 14-year statehouse reporter with the Dayton Daily News. "They wanted to really gut collective bargaining rights for public employees and it sparked huge protests at the statehouse, bigger than I've ever seen."

    Marc Kovac, statehouse bureau chief for Dix Newspapers and The Vindicator of Youngstown, agreed.

    "Kasich was a staunch supporter of public employee collective bargaining reform, signing the former Senate Bill 5 into law and setting off a massive referendum effort that blocked that law from taking effect," he said.

    Bischoff also pointed to Kasich's privatizing of some prisons, a move that drew corrections officer complaints about conditions and resulted in an audit that found 47 violations in one private institution.

    "There is a question as to whether it saved money more than projected, the union that represents corrections officers said it was bad," Bischoff said. "There was one audit report that was really bad about conditions the inmates were living in." 

    Kasich's economic stimulus program, JobsOhio, is another point of contention, according to reporters. The private, non-profit agency was created to help spark job growth, but in a secretive fashion that exempts it from state open public record laws and limits state audit oversight.

    "People didn't like the fact that it's now somewhat shrouded in secrecy with public money," said Jim Siegel, a Columbus Dispatch statehouse reporter since 1998. "There are concerns it could be used for cronyism. He believes in the private sector and letting the private sector do as much as possible on things. He's made efforts to privatize as much as he can."

    And the job growth has been less than successful, Stegmiller says, noting the state's job growth rate for the past 32 months is at 1.73%, below the national average of 2.09%.

    "While Ohio had gained back a lot of jobs, it lags a lot of states in job recovery," he said.

    The state budget, meanwhile, is something Kasich touts as a success, journalists say. But the impact may be less positive than he lets on.

    Reporters cite the claim that Kasich eliminated an $8 billion deficit and shored up the state's "rainy day" surplus fund. But in reality, he cut funding to local governments and school districts, forcing many to increase their own taxes and fees.

    "By reducing their funding, now they are having to go to voters and ask for local levies to help make that up," said Jackie Borchardt of The Plain Dealer in Cleveland. "The local government or school district is having to raise more revenue that way. In his first budget, he did slash spending for education. He cut it and local governments have said they continue to chip away at their funding."

    And the $8 billion deficit Kasich touts wasn't really a deficit, according to the Enquirer's Thompson: "We never actually had a deficit, he used the word deficit and it was a projected shortfall."

    Kasich supporters also brag about his big re-election victory in 2014, in which he beat Democratic challenger Ed FitzGerald nearly 2 to 1. But what is often lost is that FitzGerald, then the Cuyahoga County Executive, was hit with a very public scandal after it was revealed the married candidate was found by police in a parking lot at 4:30 a.m. with another woman.

    The circumstances of that incident remain unclear. But things got worse when it was found he had been driving without a license for about 10 years.

    "He won 86 out of 88 counties in 2014, but he was running against a very weak opponent," Thompson said about Kasich's last election.

  • The Koch Brothers' Campaign Against EPA Climate Safeguards Is In Your Newspaper

    ››› ››› DENISE ROBBINS

    At least 16 U.S. newspapers have recently published op-eds by state officials of Americans for Prosperity (AFP), the Koch brothers' political advocacy group, urging state legislatures to oppose the EPA's plan to address climate change by limiting carbon pollution from power plants. These newspapers have consistently failed to disclose the authors' oil industry ties, and the op-eds themselves "misleadingly" cite statistics on electricity prices from an industry-funded study, as a media fact-checker has explained.

  • STUDY: How Media Advanced Conservatives' Misleading "War On Coal" Narrative


    A Media Matters analysis of major U.S. newspapers reporting on the alleged "war on coal" found that newspapers provided one-sided coverage of the issue and seldom mentioned the coal industry's negative environmental and health impacts or its efforts to fight regulations. Out of 223 articles published in major U.S. newspapers this year mentioning the phrase "war on coal," more than half failed to mention underlying issues that account for the coal industry's decline and the need for regulations. Further, less than 10 percent of articles mentioned harm caused by the coal industry or how the coal industry is fighting against regulations aimed at protecting miners and reducing pollution.

  • Unnoticed Fossil Fuel Influence Could Soon Dismantle Ohio's Clean Energy Policies

    STUDY: Local Papers Continue To Miss ALEC Influence In Clean Energy Debate

    ››› ››› DENISE ROBBINS

    Ohio may soon become the first state to freeze its clean energy mandates after a relentless effort from utilities. But the state's major newspapers continue to overlook that the legislators behind the bill are members of the American Legislative Exchange Council -- an organization that connects corporations, including fossil fuel interests, to legislators -- despite repeatedly quoting the organization's members.

  • Major GOP Donor Gaining Monopoly Control Over Crucial Media Market

    Blog ››› ››› JOE STRUPP

    The conservative Columbus Dispatch has long been a force in local and state politics in Ohio. But in recent years, the newspaper's parent company has become a virtual media monopoly in Ohio's largest city and state capital, controlling not only the daily newspaper, but two radio stations, a television outlet and a long list of other weekly, monthly, and regional news sources.

    "It's a one-newspaper town," said Dominick Cappa, editor of Columbus Business First, one of the few local publications not owned by the Dispatch"They have the TV station, a radio station. Are they powerful? Hell yeah they're powerful because they have those outlets."

    And the Dispatch's owners have used that media muscle to promote conservative causes and candidates, in particular the state's Republican governor, John Kasich. Publisher John F. Wolfe, CEO of parent company Dispatch Printing, and his wife, Ann, have spent more than $100,000 seeking to elect Republicans in state and out, with three dollars out of every ten going to Kasich's coffers.

    The Dispatch's news reporting is the pride of Ohio; in recent years the paper has repeatedly been named the best newspaper of its size by the Associated Press Society, and its reporters typically clean up at that organization's annual awards presentation. In 2012, John Wolfe himself was given a special recognition award for "exemplary service to print journalism."

    But critics say that the recent expansion of Dispatch Printing has created a near-monopoly in central Ohio, and point to the way the paper's editorial board has shielded Kasich to sound a note of alarm. 

    The increasing influence of the Wolfes comes during a period in which several right-wing moguls have been seeking to use mainstream media outlets to influence the political debate.

    In December Media Matters profiled financier Douglas Manchester, a major Republican Party contributor who purchased the San Diego Union-Tribune and used it to cheerlead for right-wing politics and his own business interests. More recently, David and Charles Koch, major funders of the conservative movement, have reportedly considered buying the Tribune Company's eight regional newspapers -- which include the Los Angeles Times and Chicago Tribune -- as part of their plan to shift the country to the right by investing in the media. Manchester has also considered buying the Tribune Company.

    The Kochs also financially support the Franklin Center for Government and Public Integrity, a non-profit organization whose websites and affiliates provide free statehouse reporting from a conservative perspective to local newspapers and other media across the country.

    The Wolfes' stranglehold on central Ohio's media grew substantially last September when the Dispatch Printing Company took over Columbus Media Enterprises from American Community Newspapers. That purchase added 12 specialty magazines to its arsenal, including Columbus Monthly and Columbus CEO, and Columbus Bride; Suburban News Publications, a string of 22 community weeklies that were subsequently merged with the company's 22-paper ThisWeek Community News group of weeklies; and The Other Paper, a feisty alternative weekly that had been known as a Dispatch watchdog.

    Dispatch Printing already owned a variety of specialty publications including Columbus AliveColumbus CraveColumbus Parent, and Capital Style, along with two radio stations, the local CBS television affiliate (WBNS-TV), Ohio News Network Radio, which provides regular newscasts and sportscasts to 73 radio stations statewide, and Consumer News Services, a marketing company that distributes insert fliers via direct delivery bags.

    Columbus has three other network television affiliates: WCMH, the NBC affiliate owned by Media General; WSYX, the ABC affiliate, and WTTE, the Fox affiliate, both owned by Sinclair Broadcasting.

    But critics say that those outlets amount to little more than window dressing. "There is no competition," said Gerald Kosicki, a 26-year professor of communications at nearby Ohio State University. "You do only now have one voice. That is a concern to people."

  • Cincinnati Enquirer Ignores GOP Attempt To Gut Funding For Women's Health Centers


    The Cincinnati Enquirer has failed to mention efforts by conservatives in Ohio to strip funding from Planned Parenthood in the House budget.

    Since Republican House lawmakers introduced a substitute bill on April 9 that included the anti-Planned Parenthood measures, several other Ohio newspapers mentioned the proposal to effectively block federal funding for women's health services provider, which could lead to a loss of about $1.7 million. The Akron Beacon Journal penned an editorial attacking the House bill for its planned cuts and The Columbus Dispatch followed suit with an editorial that called for the proposed cuts to be "stripped from the budget." The Cincinnati Enquirer has not produced original content on the stripping of funds, but has published two Associated Press articles which mentioned the plan to strip funding for the women's health organization.

    This is the third time this year Ohio Republicans have attempted to strip Planned Parenthood of its funding. As the Cleveland Plain Dealer pointed out, the legislature is attempting to "reprioritize" federal family planning funding to make "Planned Parenthood and other stand-alone family planning providers the lowest priority in getting federal funding." The article further explains that out of the 37 clinics operated by Planned Parenthood in the state, only three provide abortions and that it is illegal to use federal funds for abortion procedures:

    House Republican foes of abortions rights inserted language into Gov. John Kasich's mid-budget review bill that would strip Planned Parenthood of up to $1.7 million in federal funding controlled by the state Department of Health.


    The language added by GOP abortion opponents, which mirrors a separate bill that sits in committee, reprioritizes federal family planning funds in a way that makes Planned Parenthood and other stand-alone family planning providers the lowest priority in getting federal funding.

    "Clearly, the intent of this legislation is to make sure the federal funds are exhausted before Planned Parenthood has the opportunity to apply for it," said Gary Dougherty, state legislative director for Planned Parenthood. Dougherty [said] Planned Parenthood would lose about $1.7 million.

    Dougherty said only three of the 37 family planning centers run by Planned Parenthood provide abortions, and noted that it's illegal under federal law to use federal funding for abortions.

    In lieu of giving the funds to Planned Parenthood, the bill would give crisis pregnancy centers top priority for funding. As CityBeat, a Cincinnati news site, explained, the money would be used primarily to fund abstinence-only services. However, a 2013 report by NARAL Pro-Choice Ohio found that crisis pregnancy centers exhibit a "pattern of using medically inaccurate information and scare tactics" with their patients. 

  • Cincinnati Enquirer Ignores Massive State Cuts Behind Local Budget Shortfall


    A Cincinnati Enquirer editorial attacked the city's proposed budget for increasing the deficit by $8 million by 2015 but failed to point out that a large portion of the budgetary shortfall is due to a $22 million cut in funding from Republican-controlled Ohio state government.

    The editorial claimed that the proposed plan -- which would technically balance this year's budget -- would amount to "kicking the can down the road," and that the primary goal should be a "structurally balanced budget, in which revenues exceed expenses."

    The plan under consideration would technically balance this year's ledger. But unfortunately, it would repeat a pattern all too common in recent years of kicking the can down the road. Their plan actually increases the deficit for 2015 by $8 million--but that won't become a crisis until long after the upcoming elections in November. It's become routine, for council members as well as other elected officials, to avoid difficult decisions today because of concerns about the next election.

    We need a budget that accomplishes the city's primary goals of attracting new residents and new jobs. At the same time, we need to move toward a structurally balanced budget, in which revenues exceed expenses. With tax increases unlikely, that means cutting expenses. Job cuts will be necessary to get anywhere close to a structurally balanced budget. Despite previous job cuts, the city budget has not been structurally balanced in years.

    However, the editorial fails to note that the budgetary shortfall is largely created by a reduction in funds by the Republican-controlled state government. Policy Matters Ohio, an Ohio based think-tank, explained that the massive spending cuts by the state legislature reduced local government funds by a billion dollars during fiscal years 2012 and 2013, with the city of Cincinnati losing more than $40 million compared to 2010 and 2011. Indeed a brief outlining of the budget from the city of Cincinnati pointed out that the deficit was exacerbated by the state-level decision to implement a 50 percent reduction in local government funds, which eliminated "a $22.2 million revenue stream from the City's budget."

    Despite the reduction in funds, Cincinnati is still cutting spending as well. The budget proposal laid out by the city manager calls for eliminating almost $11.3 million in spending over the next year, including cuts to police and locally financed programs.  

  • Ohio Media Ignore Financial Link Between Failing Charter School Operators And New Charter-Friendly Education Plan

    Blog ››› ››› BRIAN POWELL

    Ohio media reporting on Gov. John Kasich's (R) new education funding plan neglected to inform readers that the plan funnels millions of dollars in increased spending to private schools and charter schools whose operators have donated millions in campaign contributions to Kasich and Republicans in the state legislature. 

    The Akron Beacon Journal reported on the Kasich plan's significant enrichment of private school operators and the charter school management industry (emphasis added):

    The $8.5 million expansion in the first year represents a 7 percent increase in allocations for vouchers. Based on the average voucher cost of $5,997, the additional funding could afford scholarships for more than 2,800 children by the end of the budget cycle in 2015.

    The budget also expands funding for charter schools, adding an additional $100 per pupil for facility improvements at the privately operated alternative schools. That's an additional $11.9 million for charter schools based on the Beacon Journal's projection of 2011-2012 student enrollment figures.

    The Beacon Journal didn't mention that the additional $11.9 million for charter schools represents a significant return on the investments of for-profit charter school operators who have helped fund Republican campaigns in Ohio for years. One such operator is David Brennan, whose White Hat Management is among the largest for-profit charter school operators in the state. Brennan and his immediate family contributed over $430,000 to Ohio Republicans in 2010, including $46,000 to Kasich's gubernatorial campaign, according to a review of state campaign disclosures. Brennan and another for-profit charter school operator, William Lager, have reportedly funneled over $4 million to Ohio Republicans since 2001.

    Ohio's largest print news outlets -- including the Columbus DispatchCincinnati EnquirerCleveland Plain DealerDayton Daily NewsToledo Blade, and the Beacon Journal -- not only ignored the financial connections between Kasich's charter-friendly plan and his campaign donors, they also failed to note that the charter school industry is receiving this boon despite consistently performing well below Ohio's traditional public school districts. Recently released report cards for the 2011-12 school year indicated that "while 92 percent of the state's public school districts scored effective or higher...only 26 percent of charter schools did."

    Brennan's White Hat Management has a particularly poor record of academic success, according to reporting by NPR's examination found that for the 2010-11 school year, no White Hat school in Ohio earned higher than a "C" on the state report card, and most received a rating of "D" or "F." White Hat was also sued by the schools it manages for pocketing "at least 95 percent of the schools' tax funding."

    Nevertheless, White Hat stands to benefit from Kasich's new plan. Unfortunately, Ohio's parents and students are not benefitting from adequate media focus on Kasich's continued financial conflicts of interest.

  • Right-To-Work Myths Unchallenged In Ohio Media

    Blog ››› ››› BRIAN POWELL

    Major Ohio newspapers used right-wing framing to cover the re-emergence of a right-to-work movement in the state after recent right-to-work victories in Indiana and Michigan. Though the narrative is only just developing, the Toledo Blade and the Cincinnati Enquirer already failed to challenge the veracity of statements from the movement's special interest supporters.

    The Cincinnati Enquirer parroted the demand of the state and regional chambers of commerce that right-to-work in Ohio "needs the law to compete" with Indiana and Michigan." From the December 11 article:

    As neighboring Michigan moved Tuesday to become a "right-to-work" state - and 10,000 protesters jammed the lawn of its Capitol - Ohio groups who support the laws say Ohio has to follow suit or watch jobs leave.

    "When we are working with companies who want to investigate locations, the first question on their list is right to work," said Phillip Parker, president and chief executive officer of the Dayton Area Chamber of Commerce. He later backed off his statement at an afternoon press conference, but there are other indications the fight may be coming to Ohio.

    A group called Ohioans for Workplace Freedom is gathering signatures to put the issue on the fall ballot. They need 385,253.

    "Indiana has done this. Michigan will. What choice will Ohio have," tea party activist Chris Littleton of West Chester told the Toledo Blade this week. "This is economic jet fuel for job creation, wage growth and a vibrant Ohio economy. If two border states do this, how can Ohio afford not to do this?"

    Meanwhile, the Toledo Blade reported on December 11:

    As Michigan lawmakers prepare today to make the Wolverine State the latest right-to-work state, petitions are circulating on Ohio streets to put a similar issue directly before Buckeye voters.

    "People are ready to double-down. ... Michigan has revitalized a lot of our effort," said Chris Littleton, former president of the Ohio Liberty Council, the closest thing Ohio has to a statewide Tea Party group.

    He said the petition effort was sidetracked by the 2012 elections, but a meeting of regional volunteers last week was energized by what's happening in Michigan. The goal is to gather roughly 380,000 signatures needed by early July to qualify for the November, 2013, election.

    "Indiana has done this," he said. "Michigan will. What choice will Ohio have? This is economic jet fuel for job creation, wage growth, and a vibrant Ohio economy. If two border states do this, how can Ohio afford not to do this?"

    The assertion made by the Ohio chambers and the Tea Party source -- that Ohio won't be able to remain competitive without a right-to-work law now that its neighbors have passed them -- will likely be repeated in the coming months, even though it runs contrary to expert opinion.

    The Center for American Progress and the Economic Policy Institute both found that right-to-work laws have "no significant positive impact" on employment and "no statistically significant impact" on job growth. Hofstra University professor Lonnie Stevans found that right-to-work laws yield "little or no gain in employment and real economic growth," and studies show that right-to-work states have lower wages among both union and non-union workers.

    The Economic Policy Institute also debunked the claim that right-to-work plays a primary role in a company's decision to open shop in a given state when they found "not a single" business executive in Indiana who said right-to-work "made the difference" to their decisions:

    Not a single company says it came to Indiana because of RTW

    [The Indiana Economic Development Commission (IEDC)] is a vocal advocate for RTW. Yet, while the agency reports that scores of companies have "communicated" that RTW "will factor into their decision-making process of where to locate," the commission's Legislative Update report does not identify a single company that says RTW made the difference in their decision to locate in Indiana. The commission offers quotes from a number of executives who praise RTW, but not a single one says it made the difference to their decisions.

  • Major Ohio Newspapers Rely On AP To Point Out ALEC's Role In Bill Curbing Asbestos Victims Rights


    Top Ohio newspapers failed to adequately highlight the right-wing American Legislative Exchange Council's (ALEC) influence on recent asbestos legislation in the state.

    On December 4, the Ohio Senate passed an ALEC-inspired bill that curbs the ability of asbestos victims to file lawsuits for damages. From Legal Newsline:

    A bill meant to stop the duplication of asbestos lawsuits has passed the Ohio state Senate.

    The bill, which passed the Senate by a 19-14 vote, would require anyone to reveal all asbestos claims filed by them or for them. If they don't do so, the person could face perjury charges. The bill made it through Senate Judiciary Committee on Tuesday. It passed the House in January.


    Critics, however, say the measure would slow legitimate claims. And they say the bill would make Ohio the first state with such claim restrictions even though Ohio is among the states with the biggest backlog of asbestos claims.

    The Dayton Daily News and Cincinnati Enquirer both failed to link the harmful asbestos bill to ALEC in their original reporting, despite it being covered in other states and nationally. Only the Columbus Dispatch ran an original story that noted the piece of legislation was an ALEC model bill, while the Cleveland Plain Dealer and the Dayton Daily News published AP versions of the story that briefly mentioned ALEC. None of the stories highlighted the several legislators who supported the bill who are also known members of ALEC.

    Ohio has the 8th highest rate of death in the nation from mesothelioma and asbestosis with 1,328 total mesothelioma and asbestosis deaths from 1999 to 2008. Ohio is one of several states to pass an ALEC inspired bill attempting to limit the damages victims of asbestos exposure can seek. This year alone, legislation attempting to curtail victims' rights has been passed in Michigan, Arizona, Idaho, and Utah. The Minnesota legislature also passed an ALEC inspired bill, however it was vetoed by Minnesota Governor Mark Dayton (D).

    In 2001, ALEC and manufacturing company Crown Holdings, Inc. jointly crafted model legislation which attempted to limit the amount in compensation victims of asbestos-related diseases received from companies who exposed their workers to asbestos. Coverage of the model bill in Minnesota from the Minneapolis Star-Tribune revealed that this "national effort" was being undertaken by the "$8 billion can manufacturer to shield itself from costly asbestos lawsuits." Even the general counsel to Crown Holdings, William Gallagher, announced in testimony before the Michigan House Judiciary Committee that the laws passed in other states were based on ALEC model legislation and urged Michigan to enact a similar law.

    Unsurprisingly, several legislators involved in the crafting of the Ohio asbestos bill are or were members of ALEC. A Cincinnati Enquirer article -- while completely omitting any ALEC mentions -- cited several legislators who sponsored and voted for the bill including the bill's originator Rep. Louis Blessing Jr., Senate President Tom Niehaus, Sen. Bill Seitz and Sen. Bill Coley. All four have known ties to ALEC according to the Center for Media and Democracy's project, ALEC Exposed.

    Despite the many news reports and facts linking this bill to ALEC, Ohio newspapers generally failed to produce original content which makes the link. The Cincinnati Enquirer published a piece of original content that made no mention of ALEC. The Dayton Daily News published one original news story which did not mention ALEC. In addition, the Daily News published two AP stories on the bill, but only one of which made the ALEC connection. The only paper to run an original story mentioning ALEC was the Columbus Dispatch which, buried at the bottom of a story on legislative action banning Internet cafes, wrote a short blurb on other lame-duck legislative action:

    Following a spirited debate, the Senate approved House Bill 380, which is aimed at victims of on-the-job asbestos exposure who try to pursue two avenues for damages. It would require workers to disclose all asbestos claims they have filed. Critics say it would block legitimate claims. The bill is based on model legislation from the conservative American Legislative Exchange Council. The bill passed 19-14, with four Republicans, including Sen. Jim Hughes, R-Columbus, joining all Democrats in opposition.

    The Cleveland Plain Dealer and Dayton Daily News both ran an AP version of the story that referenced ALEC at the end of the story:

    The bill stems from model legislation developed by the conservative American Legislative Exchange Council, which has drawn attention for the entree it's recently gained at statehouses through efforts including opulent, corporate-backed conferences not always subject to normal disclosure rules.

    None of this coverage -- the original content as well as the AP article -- mentioned the direct and extensive links between the bill's sponsors and ALEC, even when mentioning those legislators in their reporting.

    Ohio papers are not alone, however. When the ALEC asbestos bill was passed in Michigan neither of the state's two biggest newspapers covered the connection.