CBS This Morning

Tags ››› CBS This Morning
  • Everyone but Fox & Friends reported that the FBI is looking at Jared Kushner in the Russia probe

    Fox's alternate reality on the Trump/Russia investigation continues

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Fox News' Fox & Friends was the only morning show on May 26 not to report that Jared Kushner, senior adviser and son-in-law to President Donald Trump, has become part of the FBI's investigation into Russian influence in the 2016 election and related matters. According to a May 25 report by The Washington Post, "Kushner, who held meetings in December with the Russian ambassador and a banker from Moscow, is being investigated because of the extent and nature of his interactions with the Russians." The Post report also noted that "The Post has not been told that Kushner is a target — or the central focus — of the investigation, and he has not been accused of any wrongdoing."

    Fox has consistently tried to ignore, mislead about, downplay, distract from, and create an alternate reality around the FBI's probe. One Fox host called the story "a boring scandal ... with no sex, with no money, with no dead bodies," and Fox & Friends, whose coverage has been nothing short of propaganda, recently complained that Trump and Russia are "all we talk about every morning" and that "it would be one thing if there was some 'there' there."

    From CNN's New Day:

    From MSNBC's Morning Joe:

    From ABC's Good Morning America:

    From CBS This Morning:

    From NBC's Today:

  • You’ll Never Guess Which Morning Show Ignored Trump’s White House Invitation To An Authoritarian Leader (You Will)

    ››› ››› JARED HOLT

    Almost all cable and broadcast news morning shows reported on President Donald Trump inviting the abusive authoritarian president of the Philippines, Rodrigo Duterte, to visit the White House, mentioning Duterte’s record of human rights abuses. The only morning show of a major network to not cover the story was Fox & Friends, which made no mention of Trump’s invitation or Duterte’s human rights abuses.

  • Bill O’Reilly Repeatedly Smeared Women Who Spoke Up About Sexual Harassment And Assault

    O’Reilly Has Barely Responded To Accusations Made Against Him

    ››› ››› MADELINE PELTZ & JULIE ALDERMAN

    Fox News’ The O’Reilly Factor has lost at least 20 advertisers since a New York Times report revealed that host Bill O’Reilly and Fox News’ parent company, 21st Century Fox, paid $13 million to five women who made sexual harassment allegations against O’Reilly. O’Reilly denied all wrongdoing in a brief statement on April 1, and he has refused to address the situation on air. In the past, O’Reilly has repeatedly smeared women who accused men of sexual harassment and assault and defended multiple men against a variety of such allegations.

  • STUDY: Broadcast And Cable News Largely Ignored Xenophobic Shooting Of Indian Immigrants

    Fox News’ 14 Seconds Of Coverage Continues Its Pattern Of Dismissing Hate Crimes Against People Of Color

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Broadcast and cable news largely ignored the February 22 shooting of two Indian immigrants in Kansas in which the suspected attacker told the victims to “get out of my country,” devoting mere minutes to the attack. Fox News’ virtual failure to cover the attack fits into the network's larger pattern of severely downplaying hate crimes aimed at people of color.

  • CBS News Is In Antarctica For A Series Of Reports On Climate Change

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    As part of CBS News’ “Climate Diaries” series, correspondent Mark Phillips has traveled to Antarctica to report on climate change. We’ll be posting video of the segments here as they air on CBS This Morning and CBS Evening News throughout the week.

    Phillips told TVNewser, “With any luck, the biggest take away from our reporting here will be to turn the climate change argument, which has gotten very political, back to science. The polar regions are where the evidence of climate change is greatest, and what happens here will eventually affect us all.”

    Phillips further explained that “it’s an important time to be here doing this type of reporting.” And indeed, CBS’ Anthony Mason introduced Phillips’ initial report on CBS This Morning by noting that it was occurring “at a time of uncertainty over the U.S. government’s policy towards climate change.”

    In his first report, versions of which aired on the February 13 editions of CBS This Morning and CBS Evening News, Phillips discussed a 100-plus-mile-long crack in the Larsen C ice shelf and the potential impact the loss of the shelf could have on sea levels that are already rising due to climate change. On CBS This Morning, Phillips stated, “It's not so much the floating sea ice from the shelf that is worrying. It’s that without the ice shelf to hold it back, the glacial ice on land will flow into the oceans more quickly and drive sea levels up even more than the 3 feet that is already predicted for the century.”

    Phillips also described a “chill in the scientific community that’s working [in Antarctica] -- a fear that the kinds of money they need for their work will be less forthcoming in the future and that there’ll be a less sympathetic ear in government for the kind of science they do.” Many scientists have expressed grave concerns about the future of climate science under President Donald Trump, who has dismissed climate change as a “hoax” and whose administration may “attempt to undermine the years of science underpinning” climate policies, as Time magazine put it.

    From the February 13 edition of CBS This Morning:

    On February 14, CBS This Morning aired Phillips’ second report from Antarctica, which focused on how climate change could be threatening the food supply of killer whales.

    In the segment -- a similar version of which also aired on the February 19 edition of CBS Weekend News -- Phillips accompanied Palmer Station scientists tracking and studying sick and malnourished killer whales. Phillips explained that the scientists so far only have a hypothesis for why the whales are in bad health, but they believe that warming waters -- which have reduced the pack ice and led to fewer seals in areas where the whales normally hunt -- might be to blame.

    In Phillips’ reports on the February 15 editions of CBS This Morning and CBS Evening News, researchers at Palmer Station detailed how dramatic changes in Antarctica are impacting another animal found in the region -- the Adélie penguin, whose population on the island housing Palmer Station has declined by around 85 percent, from a peak of almost 9,000 to about 1,200 this year. As Phillips explained in the CBS This Morning report, “These Adélie penguins need one essential condition to thrive: they need sea ice to hunt from, and there is less of that around now,” with the sea ice season now three months shorter than it used to be.

    On CBS This Morning, Phillips also discussed how in addition to sea ice, glaciers are retreating at increasing rates, leaving Palmer Station researchers “shocked” at how dramatically the landscape has changed. Standing along the shoreline, Phillips explained that the Marr Ice Piedmont glacier is retreating so quickly that researchers were able to witness the creation of a new island in an area they had previously thought was part of the mainland. Introducing a similar version of the report on the CBS Evening News, anchor Scott Pelley noted that NASA found that last month was the third-warmest January on record and 2016 was the warmest year, adding, “Mark Phillips sees the change at the bottom of the earth.”

    Here’s Phillips’ report from the February 15 edition of CBS This Morning:

    On the February 17 edition of CBS Evening News, Pelley introduced a segment about “the future of financing environmental research in the Trump era.” In it, Phillips detailed how tourists paying to go on Antarctic expeditions are financing scientists’ research in the region, and stated that given the Trump administration’s dismissive stance towards climate change, these expeditions “may be a new model for how scientific research gets paid for in the future.”

    Phillips spoke with Antarctic researchers, including Antarctic ice scientist Ken Taylor, who told Phillips, “We’ve already gotten indications from our federal funding agencies, particularly the National Science Foundation, that we should anticipate budget cuts. It didn’t take very long after the election for that word to come down.” Phillips also interviewed two researchers from the National Oceanic and Atmospheric Administration who said they already rely on money from tourists because the government funding they currently receive isn’t enough to support their research tracking Antarctic whales.

    Phillips also interviewed one such tourist, Lori Fey, who told him, “I really think it’s a shame that the science is in the crosshairs of politics, because it doesn’t take much to understand that we are having a detrimental effect, collectively, on the world.”

    From the February 17 edition of CBS Evening News:

  • Morning Shows Largely Ignore Trump Adviser's Possibly Illegal Communications With Russia

    Fox News And NBC Ignored The Reports, While CNN’s Coverage Led The Way

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Morning news programs on cable and broadcast television largely ignored reports that President Donald Trump’s national security adviser Michael Flynn seemingly engaged in “inappropriate and potentially illegal” communications with the Russian government, spending less than 30 minutes on it across 15 hours of programming.

    The Washington Post reported on February 9 that Flynn “privately discussed U.S. sanctions against Russia with that country’s ambassador to the United States during the month before President Trump took office.” The Post explained that “Flynn’s communications with Russian Ambassador Sergey Kislyak were interpreted by some senior U.S. officials as an inappropriate and potentially illegal signal to the Kremlin.” The New York Times pointed out that the conversations “raise the prospect that Mr. Flynn violated a law against private citizens’ engaging in diplomacy, and directly contradict statements made by Trump advisers.”

    However, the story was all but neglected on morning shows across broadcast and cable news networks, with the exception of CNN. The February 10 editions of ABC’s Good Morning America, CBS’ CBS This Morning, and NBC’s Today spent a combined total of 2 minutes and 26 seconds on the story, with Good Morning America spending 1 minute and 32 seconds on it and CBS This Morning devoting only 54 seconds to the story. The story wasn’t mentioned at all on NBC’s Today.

    On cable news, Fox News’ Fox & Friends also spent no time on the reports during the February 10 edition. MSNBC’s Morning Joe barely fared better, discussing the story for only 3 minutes and 3 seconds during the three hour show. CNN’s New Day, on the other hand, led the pack, spending 20 minutes and 2 seconds discussing the new reports.

    Fox News and NBC’s decisions to ignore a story that is problematic for the Trump administration on their morning shows also fits into their patterns of providing favorable coverage to Trump and normalizing his incredibly abnormal administration.

    During the campaign, broadcast and cable news were reluctant to devote a significant amount of time to investigative reports about Trump and those around him. Instead, outlets consistently allowed Trump to hijack the media narrative and drown out negative coverage through his tweets and antics.

    Graphs by Sarah Wasko

  • Broadcast News Ignores NC GOP's “Unprecedented Power Grab”

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Broadcast news completely ignored an unprecedented move by North Carolina Republicans to limit the power of the state’s incoming Democratic governor. A series of measures put forth by the Republican-controlled legislature have been criticized as a way to “subvert the will of the voters,” and an elections law expert noted that they could spur legal challenges.

    Republicans in the North Carolina General Assembly held a special session on December 14 in which they proposed a series of laws to strip away power from the state’s incoming Democratic governor, Roy Cooper, including a bill that “removes partisan control of the state and county election boards from the governor,” according to The New York Times. Instead, the Times noted, “a Republican will lead the state board during election years and a Democrat in nonelection years.” A CNN.com report outlined other proposed legislation from the “unprecedented power grab,” including bills to slow the judicial process for the governor to bring legal battles to the state Supreme Court, to block Cooper from appointing members to the state Board of Education and the board of trustees for the University of North Carolina, and to reduce the number of appointments in the Cooper administration from 1,200 to 300.

    The special session was a surprise, called suddenly and immediately after the conclusion of another special session to address disaster relief. As The Atlantic noted, “legislators used the same obscure maneuver they did when they passed HB2,” an anti-LGBTQ law that governs access to public bathrooms, “calling themselves back into session with the support of three-fifths of legislators.” Several media figures have pointed out that the backlash against HB 2 -- which invalidated local governments' ability to provide legal protections for LGBTQ people -- was likely a deciding factor in Gov. Pat McCrory’s recent re-election loss. The Atlantic article also explained that Republican House Speaker Tim Moore claimed “the decision to open the second special session had been made only Wednesday,” December 14, which was “a lie that was quickly revealed by the list of signatures from legislators needed to call the session, dated December 12.”

    None of these details, however, have been reported on any national broadcast news programs since Wednesday. A review of the December 14 and 15 editions of ABC’s World News Tonight, CBS’ Evening News, NBC’s Nightly News, and of the December 15 and 16 editions of ABC’s Good Morning America, CBS’ CBS This Morning, and NBC’s Today found no mentions of the attempted power grab. Local affiliates of all three networks did cover the story.

    Other national and internet media outlets also covered the unprecedented moves. As Slate’s Mark Joseph Stern wrote, “This last-minute power grab marks an alarming departure from basic democratic norms” and is “a blatant attempt to overturn the results of an election by curtailing judicial independence and restructuring the government to seize authority lawfully delegated to the incoming Democratic governor.” The New York Times and Washington Post editorial boards criticized the North Carolina Republicans for “resorting to a novel strategy to subvert the will of the voters” and attempting a “graceless power grab.” CNN and MSNBC have also covered what MSNBC’s Chris Hayes described as a “legislative coup.” New York magazine reported that the bills will get a vote on December 20, but that the new measures may spur a larger battle. As elections law expert Rick Hasen explained, some of the measures would spur “potential Voting Rights Act and federal constitutional challenges.”

    Methodology:

    Media Matters searched Snapstream and iQ media for mentions of “North Carolina” on the December 14 and 15 editions of ABC’s World News Tonight, CBS’ Evening News, and NBC’s Nightly News and the December 15 and 16 editions of ABC’s Good Morning America, CBS’ CBS This Morning, and NBC’s Today.

  • TV News Takes The Bait On Trump’s Climate Remarks, Ignoring Ample Warning Signs

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    When President-elect Donald Trump made seemingly open-minded remarks about climate change during a November 22 meeting with staff of The New York Times, it set off a wave of television coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that is highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    In his interview with reporters, editors and opinion columnists from the Times, Trump contradicted his long-held stance that climate change is a “hoax” by stating that he thinks “there is some connectivity” between human activities and climate change (although even that statement doesn’t fully reflect the consensus view of climate scientists that human activities are the “dominant cause” of global warming). Trump also declined to reaffirm his earlier statements that he would “renegotiate” or “cancel” the international climate agreement reached in Paris last year, instead saying that he has an “open mind” about how he will approach the Paris agreement.

    But there are many reasons to take these comments with a grain of salt. For one, Trump has given no indication that he will preserve the EPA’s Clean Power Plan, which is the linchpin of the United States’ emissions reduction commitments under the Paris climate agreement. To the contrary, The Associated Press reported that internal documents from Trump’s transition team “show the new administration plans to stop defending the Clean Power Plan and other recent Obama-era environmental regulations that have been the subject of long-running legal challenges filed by Republican-led states and the fossil fuel industry.” Moreover, a senior Trump space policy adviser recently indicated that the Trump administration plans to eliminate NASA’s climate change research program, a move that would likely be accompanied by significant funding cuts to climate research.

    Additionally, Trump has appointed Myron Ebell, a climate science denier from the fossil fuel-funded Competitive Enterprise Institute, to lead his EPA transition team, and two other close allies of the fossil fuel industry, Kathleen Hartnett White and Scott Pruitt, are reportedly Trump’s leading contenders to run the EPA. Trump also named Thomas Pyle, president of the fossil fuel-funded American Energy Alliance, to head his Energy Department transition team. According to The Washington Post, “Hartnett-White, Pyle and Ebell have all expressed doubt about climate change and have criticized the findings of the International Panel on Climate Change (IPCC).”

    Then there are Trump’s Times comments themselves, which have been “wildly misinterpreted” in the media, as Grist’s Rebecca Leber has explained. In addition to saying there is “some connectivity” between human activities and climate change, Trump said during the Times interview that there are “a lot of smart people” on the “other side” of the issue, and added: “You know the hottest day ever was in 1890-something, 98. You know, you can make lots of cases for different views.” Trump also appeared to reference the thoroughly debunked “Climategate” scandal about emails among climate scientists at a U.K. university, stating, “They say they have science on one side but then they also have those horrible emails that were sent between the scientists.”

    Nonetheless, Trump’s two seemingly climate-friendly remarks to the Times -- that he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that humans play some role in climate change -- generated a tremendous amount of uncritical television coverage:

    • ABC: On the November 23 edition of ABC’s morning show, Good Morning America, correspondent David Wright stated that Trump “hit hard” on climate change during the campaign but is “now more noncommittal” about it. Later that day, on the network’s evening news program, World News Tonight, congressional correspondent Mary Bruce reported that Trump was “softening on a host of campaign promises,” including his pledge to “pull out of the Paris climate change deal.” And in an interview with Sen. Ted Cruz (R-TX) on the November 27 edition of ABC’s Sunday news show, This Week, chief global affairs correspondent Martha Raddatz said that Trump had “changed his tune” on climate change.
    • CBS: On the November 22 edition of CBS Evening News, anchor Scott Pelley stated that Trump “revised” his position on climate change, and national correspondent Chip Reid reported that Trump “changed his tune on the issue of climate change, and whether it`s caused by human activity.” The following morning, on CBS Morning News, correspondent Hena Daniels said that Trump “reversed course on the issue of climate change,” and on that day’s episode of CBS This Morning, co-host Gayle King similarly said that Trump is “reversing” his campaign position on climate change.
    • NBC: On the November 27 edition of NBC’s Meet the Press, host Chuck Todd asked: “From the border wall to global warming, is there a change in the air?” Todd also listed climate change as one of the issues on which Trump “has either backed away from some of the rhetoric or just stayed silent.”

    Trump’s climate remarks also received wall-to-wall coverage on cable news, although unlike the broadcast networks’ reports, several of the cable segments did feature pushback on the notion that Trump had actually changed his position on the issue.

    Trump’s climate comments were uncritically covered on several CNN programs, including New Day, Anderson Cooper 360, and CNN Tonight with Don Lemon. And on the November 27 edition of Inside Politics, host John King and senior political reporter Manu Raju agreed that Trump’s climate remarks were a “big deal.” Some of these programs included speculation about whether Trump truly meant what he said to the Times or whether it was a negotiating ploy, but none mentioned any specific steps Trump has taken since the election that undermine claims that he has reversed course on climate change.

    By contrast, several other CNN programs included pushback on the notion that Trump had “softened” or “reversed” his position on climate change. For instance, on the November 23 edition of Erin Burnett Outfront, CNN senior political analyst Ron Brownstein cited Trump’s plan to repeal the Clean Power Plan as evidence that although Trump is “signaling a different tone” on climate change, “when you get into the guts of the policy, he is going in the same direction”:

    Brownstein made the same point during appearances on the November 22 edition of CNN’s The Situation Room and the November 27 edition of CNN Newsroom.

    Similarly, in an interview with NextGen Climate founder Tom Steyer on the November 27 edition of Fareed Zakaria GPS, host Zakaria noted that despite his comments to the Times, Trump “still has a leading climate change denier [Myron Ebell] as the head of his EPA transition, [and] his actions and contradictory words have climate change activists concerned.” Zakaria added that Trump “does say he's going to reverse a lot of these executive actions that Obama has taken, whether it's on coal-fired plants or vehicle emissions.”

    A couple of CNN guests also challenged the premise that Trump had shifted his stance on climate change. On the November 22 edition of CNN’s Wolf, Rep. Steve Israel (D-NY) said of Trump’s climate remarks to the Times, “The real test is who is he appointing and what will his policies be.” And on the November 23 edition of CNN’s At This Hour, Michael Needham of Heritage Action for America (the sister organization of the fossil fuel industry-funded Heritage Foundation), pointed to other remarks Trump made to the Times in order to dispute the idea that Trump had accepted that climate change is “settled science.” Needham stated:

    I read the actual transcript of this thing. If you look at what [Trump] says on climate change, it's pretty much what we would have said at Heritage. He said there are questions that need to be looked at, there's research on both sides of the issue, this is not settled science the way some people on the left want to say.

    Finally, all of the prime-time MSNBC shows that featured substantial discussions of Trump’s climate remarks included proper context. For instance, on the December 2 edition of MSNBC’s All In with Chris Hayes, Hayes explained that incoming White House chief of staff Reince Priebus had “clarif[ied]” that Trump’s “default position” on climate change is “that most of it is a bunch of bunk.” Hayes also explained that a senior Trump adviser had indicated that “NASA would be limited to exploring other planets rather than providing satellite information and data about what’s happening on the only planet we currently inhabit”:

    Similarly, on the November 30 edition of Hardball with Chris Matthews, Matthews aired a clip of Priebus confirming that Trump’s “default position” on climate change is that “most of it is a bunch of bunk.” And on the November 22 edition of MTP Daily, guest host Andrea Mitchell pointed out that Trump “appointed somebody from a very conservative, climate-denying, Koch-sponsored organization, policy institute, to lead the transition on energy and climate issues,” although Mitchell nonetheless maintained that Trump’s statement that he is now open to the Paris climate agreement was “a very big signal internationally.”

  • Broadcast Morning Shows Mostly Ignore New Reports Detailing Trump’s Potential Conflicts Of Interests

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ & CYDNEY HARGIS

    Broadcast morning news shows mostly ignored multiple new reports highlighting potential conflicts of interests involving President-elect Donald Trump. In doing so, broadcast news outlets are continuing a pattern of ignoring important revelations about Trump’s business practices.

    On November 21, multiple stories broke detailing “new questions about Mr. Trump’s willingness to use the power of the presidency to advance his business interests.” The New York Times noted that experts in legal ethics claim Trump’s business “arrangements could easily run afoul of” a constitutional clause that protects against conflicts of interest “if [the arrangements] continue after Mr. Trump takes office.” The Times and The Hill both detailed specific incidents during Trump’s transition to the presidency that have “raised concerns about conflicts of interest between his future White House and his private enterprises,” but broadcast news outlets have chosen to ignore the new reports by and large.

    Media Matters searched video and transcripts of the November 22 broadcast morning news shows -- ABC’s Good Morning America, NBC’s Today, and CBS’ CBS This Morning -- for reports on Trump’s conflicts of interest and found that the shows devoted less than two minutes combined to the newest reports of the president-elect’s business dealings overseas. NBC’s Today did not mention the potential conflicts of interest at all, while CBS This Morning had only 23 seconds worth of coverage, and ABC’s Good Morning America spent one minute and 31 seconds on the issue.

    Inadequate reporting of Trump’s inherent conflicts of interest has been a consistent problem, despite concerns that his business entanglements will be a “national security nightmare.” News networks for the most part sidelined reporting on Trump’s conflicts of interest until after his election. Between September 14 and Election Day, the networks aired approximately seven minutes of stories about or at least mentioning Trump’s various conflicts of interest, and in the week after the election, they aired approximately 14 minutes of coverage about conflicts ranging from Trump’s foreign business ties to Ivanka Trump’s company pushing a $10,000-plus bracelet that she wore in a recent 60 Minutes interview.

    Trump’s lack of transparency when it comes to divulging his business dealings makes it imperative that network news shows raise awareness about these conflicts of interest -- but so far, they’re failing.

  • Bill O’Reilly: “I’m Not Interested In” Allegations Of Sexual Harassment At Fox Because It “Makes My Network Look Bad”

    O'Reilly: "I've Got A Kids Book That I Want Millions Of Kids To Look At. That's What I'm Interested In, Not Making My Network Look Bad."

    Blog ››› ››› KATIE SULLIVAN

    Fox News host Bill O’Reilly lashed out when asked about fellow Fox host Megyn Kelly’s allegations in her new book that she was sexually harassed by former Fox CEO Roger Ailes, saying, “I'm not interested in making my network look bad.” O’Reilly, who himself once settled a sexual harassment lawsuit with a Fox employee, insisted that Fox is “a good place to work.”

    On the November 15 edition of CBS This Morning, O’Reilly was asked about Kelly’s book, in which she describes being sexually harassed by Ailes. O’Reilly initially responded calmly, calling Kelly smart and saying he hadn’t read the book, but he became agitated and defensive when pressed by CBS anchor Norah O’Donnell about the sexual harassment allegations. O’Reilly insisted that Fox is “a good place to work,” said that he’s “not interested in basically litigating something that is finished,” and he’s “not going to buy into let’s use the Fox News Channel as a piñata.” From CBS This Morning:

    BILL O'REILLY: I want to be very candid here, I'm not that interested in this.

    GAYLE KING (CO-HOST): No?

    O'REILLY: No, I mean, it’s over for me.

    NORAH O’DONNELL (CO-HOST): In sexual harassment? You’re not interested in sexual harassment?

    ​O'REILLY: I’m not interested in basically litigating something that is finished, that makes my network look bad. OK? I'm not interested in making my network look bad. At all. That doesn't interest me one bit.

    O'DONNELL: Is that what she's doing?

    ​O'REILLY: I don’t know, but I’m not going to even bother with it. I've got a country that's in a transition, political transition. All right? I've got a kids book that I want millions of kids to look at. That's what I'm interested in, not making my network look bad.

    ​[...]

    O’REILLY: Look, it's open season, let's whack the Fox News Channel. I've had enough of it. It's a good place to work, all right? We do good work. We do honest work there. So, I'm not going to buy into let’s use the Fox News Channel as a piñata. I don’t think it’s right.

    O’Reilly was one of many Fox personalities who defended Ailes in the wake of a sexual harassment lawsuit filed by former host Gretchen Carlson in July, saying in an interview, “I stand behind Roger 100 percent,” and calling Carlson’s lawsuit “frivolous.” After Ailes resigned amid building public pressure, O’Reilly falsely claimed that he hadn’t commented on the sexual harassment claims against Ailes.

    Since Ailes’ resignation, it has become clear that sexual harassment is an institutional problem at the network. Kelly was one of over two dozen women who came forward after Carlson filed her lawsuit alleging that they had been harassed by Ailes. Former host Andrea Tantaros also filed a sexual harassment lawsuit, naming not only Ailes, but several high-level executives and the Fox News Channel as defendants. Tantaros claimed that her “tenure at Fox News devolved into a nightmare of sexual harassment by Ailes, Fox News’s then-President, and others, followed by retaliation by Ailes and others despite multiple ongoing complaints by Tantaros.” One of the Fox executives named as a defendant in Tantaros’ suit was Bill Shine, who, according to the lawsuit, responded to Tantaros’ complaint that she was being harassed by telling her “that Ailes was a ‘very powerful man’ and that Tantaros ‘needed to let this one go.’” Shine was promoted to co-president of Fox News after Ailes’ resignation.

    The New York Times reported in July that Fox News has “a broader problem in the workplace” that went beyond Ailes. According to the Times, about a dozen women “said they had experienced some form of sexual harassment or intimidation at Fox News or the Fox Business Network, and half a dozen more who said they had witnessed it. Two of them cited Mr. Ailes and the rest cited other supervisors.”

    O’Reilly himself settled a sexual harassment lawsuit filed by then-Fox producer Andrea Mackris in 2004, which alleged that O’Reilly made “a series of explicit phone calls to her, advised her to use a vibrator and told her about sexual fantasies involving her.” O’Reilly reportedly settled the lawsuit for “anywhere from $2 million to $10 million.” O'Reilly was also named in Tantaros' suit, though he was not listed as a defendant. She alleged that he sexually harassed her by "asking her to come to stay with him on Long Island where it would be 'very private,'" and by "telling her on more than one occasion that he could 'see [her] as a wild girl,' and that he believed that she had a 'wild side.'”

  • Network Morning Shows Barely Acknowledge Trump’s Possibly Illegal Tax Avoidance

    ABC, NBC, And CBS Morning Shows Cover Days-Old Clinton Email Story 15 Times More Than New Report On Trump’s Tax Avoidance Scheme

    Blog ››› ››› ZACHARY PLEAT & ALEX KAPLAN

    The network morning shows spent nearly half an hour covering the four-day-old story that the FBI found emails that may be pertinent to an investigation of Democratic presidential nominee Hillary Clinton’s private email server, but less than two minutes on a new report detailing possibly illegal actions Republican presidential nominee Donald Trump took in the 1990s to avoid reporting hundreds of millions of dollars of taxable income.

    On October 28, FBI Director James Comey defied Justice Department rules and precedent to issue a short and vague letter informing Congress that the bureau had obtained and was seeking to review emails “that appear to be pertinent to the investigation” regarding Clinton’s use of a private email server as secretary of state. Comey’s decision drew criticism from media figures from across the political spectrum and former federal prosecutors and Justice Department officials. Yet during the morning of November 1, ABC’s Good Morning America, NBC’s Today, and CBS’ CBS This Morning spent a combined total of nearly 30 minutes on this story and the impact it might have on election polls.

    Just yesterday, The New York Times explained that “thanks to a” possibly illegal tax maneuver Trump used in the early 1990s, he “potentially escaped paying tens of millions of dollars in federal personal income taxes” (emphasis added):

    [N]ewly obtained documents show that in the early 1990s, as he scrambled to stave off financial ruin, Mr. Trump avoided reporting hundreds of millions of dollars in taxable income by using a tax avoidance maneuver so legally dubious his own lawyers advised him that the Internal Revenue Service would most likely declare it improper if he were audited.

    Thanks to this one maneuver, which was later outlawed by Congress, Mr. Trump potentially escaped paying tens of millions of dollars in federal personal income taxes. It is impossible to know for sure because Mr. Trump has declined to release his tax returns, or even a summary of his returns, breaking a practice followed by every Republican and Democratic presidential candidate for more than four decades.

    Tax experts who reviewed the newly obtained documents for The New York Times said Mr. Trump’s tax avoidance maneuver, conjured from ambiguous provisions of highly technical tax court rulings, clearly pushed the edge of the envelope of what tax laws permitted at the time. “Whatever loophole existed was not ‘exploited’ here, but stretched beyond any recognition,” said Steven M. Rosenthal, a senior fellow at the nonpartisan Tax Policy Center who helped draft tax legislation in the early 1990s.

    Yet Good Morning America was the only broadcast morning show to cover this detailed reporting on the Republican presidential nominee possibly committing a crime, devoting two interview segments to the issue for a scant airtime of 1 minute and 47 seconds. The other two morning shows did not mention the Times report or Trump’s tax avoidance at all.

    The networks’ Sunday shows have demonstrated a pattern of ignoring investigative reporting about Trump in favor of hyping any recent news about Clinton. Now the networks’ weekday morning shows seem to be following the same pattern.

    Methodology: Media Matters searched SnapStream transcripts for ABC’s Good Morning America, NBC’s Today, and CBS’ CBS This Morning, with the keywords “Clinton,” “FBI,” “email,” and “Comey” for any comments about the Clinton email story, and the keywords “tax” and “taxes” for any comments about the Trump tax story. Any comments on either subject were then measured for time. At least one discussion covered both topics simultaneously.