Cavuto Coast To Coast | Media Matters for America

Cavuto Coast To Coast

Tags ››› Cavuto Coast To Coast
  • Here are some of the dumbest right-wing media takes on the Green New Deal

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF


    Melissa Joskow / Media Matters

    Rep. Alexandria Ocasio-Cortez (D-NY) and Sen. Ed Markey (D-MA) introduced a Green New Deal resolution on Thursday -- a framework for what they intend to include in detailed legislation down the line. Ocasio-Cortez's office also released a less formal summary and answers to frequently asked questions about the plan.

    Right-wing media figures and outlets -- who've been freaking out over the Green New Deal and Ocasio-Cortez in general over the last couple of months -- swiftly went on the attack, insulting Ocasio-Cortez's intelligence and employing misinformation, mockery, and straight-up climate denial to argue against the plan.

    Many of the attackers appear not to have actually read the 14-page resolution. Instead, they focused on the FAQ document and mischaracterized it, so Ocasio-Cortez's office removed it from her website and said they'll post a better version later, but it's still available in other places online. [Update, 2/11/19: In a February 9 Twitter thread, Ocasio-Cortez’s chief of staff explained that “an early draft of a FAQ that was clearly unfinished and that doesn’t represent the GND resolution got published to the website by mistake.”]

    Here's a sampling of comments and arguments from right-wing media.

    Right-wing media made unhinged claims that the Green New Deal would destroy civilization

    MSNBC contributor Hugh Hewitt waxed melodramatic while discussing the Green New Deal on his radio program on February 8: "It is not socialism; it is communism, it is fascism, it is despotism."

    Sean Hannity went on an extended rant on his Fox show Hannity on February 7:

    History is riddled with the roadkill and the misery and of many versions of socialism, almost always ending the same way: false promises, broken promises, failure, poverty, misery among the people. This is a real, serious threat to our way of life.

    Ocasio-Cortez and others put forth one of the most dangerous, impractical, misguided, economically guaranteed-to-be-devastating plans ever championed by any American politician.

    All aboard, the poverty express is coming.

    Fox's Laura Ingraham said the Green New Deal would result in a "hellscape." Fox's Tucker Carlson said, "It's literally insane and anti-American." Watch these and other lowlights:

    Right-wing media attacked Ocasio-Cortez's intelligence

    Ocasio-Cortez introduced the legislation jointly with longtime lawmaker Markey, who has served in Congress since 1976 and co-authored major climate legislation that passed the House in 2009. But in attacking the measure, conservative commentators focused almost exclusively on Ocasio-Cortez, calling her "immature" and an "idiot."

    Ben Stein, an actor, political commentator, and climate denier who frequently appears on Fox programs, offered sexist insults about Ocasio-Cortez during Fox Business Network's Cavuto Coast to Coast on February 7:

    The fact that we listen to her is just amazing. The fact that we pay attention to anything she says is just amazing. I mean, she doesn't know her ass from her elbow about investments and the return on investments. Why do we even listen to her? I mean, she’s charming and she’s very good-looking, but why do we even listen to her?

    Fox & Friends co-host Brian Kilmeade and climate-denying blogger Marc Morano took turns ratcheting up the insults during a segment on Fox & Friends on February 8:

    BRIAN KILMEADE: Why would you stand behind a deal like this when it is -- looks like something that was put out by a 10th-grader?

    MARC MORANO: Actually, 10th is being very, very generous.

    KILMEADE: Let's go seventh.

    MORANO: I would go as low as third grade.

    Ben Shapiro, editor-in-chief of the right-wing Daily Wire, attacked Ocasio-Cortez in a tweet:

    Shapiro elaborated on this theme in a blog post at The Daily Wire titled "AOC's Green New Deal Proposal Is One Of The Stupidest Documents Ever Written":

    Whoever wrote the proposal is, to put it kindly, dense. Idiotic. Moronic.

    How bad is the Green New Deal paper? Putting aside the fact that, as written, it would receive a C+ in any high school English class, it essentially articulates a magical world in which the skies rain chocolate, the world is powered by unicorn farts, and AOC dances through the gumdrop meadows to Lisztomania.

    My two-year-old son could come up with a better, more realistic proposal than this one.

    David Harsanyi, a climate denier and senior editor at the conservative online magazine The Federalist, played on similar themes during an appearance on Fox's The Ingraham Angle:

    Right-wing media spread misinformation about the Green New Deal

    Conservative media figures propagated a number of falsehoods about the Green New Deal. Here are a few:

    They say the plan would ban cars. It wouldn't: Madison Gesiotto, a columnist for The Hill and a member of the Trump campaign's advisory board, suggested in a tweet that the Green New Deal would require Americans to give up their cars. In fact, the resolution calls for "investment in … zero-emissions vehicle infrastructure and manufacturing," not the banning of vehicles.

    They say the plan would ban airplanes. It wouldn't: Longtime climate denier Rush Limbaugh claimed on his radio show on February 7, "They want to phase out air travel in 10 years." Fox & Friends hosts made the same claim on February 8, including Ainsley Earhardt, who said, "No more airplanes. Airplanes are -- exactly, you have to take a train now." In fact, the resolution makes no mention of airplanes or air travel. The FAQ acknowledges that it's likely not feasible to phase out traditional airplanes within a decade, so it calls for "build[ing] out highspeed rail at a scale where air travel stops becoming necessary." The Green New Deal aims to give people a cleaner option than flying, but it doesn't call for the elimination of flying.

    They say the plan would ban meat. It wouldn't: Morano said during his February 8 appearance on Fox & Friends that the plan calls for "banning meat." In fact, the resolution makes no mention whatsoever of meat. In contrast, it calls for "working collaboratively with farmers and ranchers in the United States to eliminate pollution and greenhouse gas emissions from the agricultural sector as much as is technologically feasible, including ... by supporting family farming [and] by investing in sustainable farming and land use practices that increase soil health." The FAQ mentions just one potential meat source, "farting cows," but says it doesn't appear feasible to get rid of them within 10 years.

    Right-wing media mocked the Green New Deal

    Many of the conservative critiques were short on substance, long on silliness and scorn.

    Fox personality Laura Ingraham suggested the Green New Deal would send the country back to the time of the Flintstones and the Stone Age:

    Climate-denying blogger Steve Milloy called the plan "bedwetting":

    Breitbart's Joel Pollak disingenuously accuses the plan of being "homophobic and transphobic."

    Note: the legislation fails to mention — even once — the historic oppression of lesbian, gay, bisexual, transgender, and queer communities. This is a homophobic and transphobic document.

    Right-wing media displayed their climate denial while criticizing the Green New Deal

    In many cases, right-wing media figures failed to acknowledge that the Green New Deal is so ambitious because it's trying to address an incredibly serious and deadly threat: climate change. The hosts of Fox & Friends, for example, neglected to mention climate change at all during an extended rant on February 8.

    But in some cases, the conservative commentators put their climate denial on full display, making clear that part of the reason they disdain the Green New Deal is because they don't believe climate change is even happening.

    Limbaugh launched into a climate-denying diatribe during his Green New Deal segment on February 7:

    It is a crime what has been done to these kids. It is literally a crime the way they have been propagandized from the moment they started watching television, from early childhood. They literally believe this planet is under destruction as we sit here today and that human beings in the United States of America are responsible for it, primarily Republicans, and they’re calling for drastic action.

    Breitbart's Pollak explicitly contradicted climate science in his Green New Deal blog post:

    The “Green New Deal” begins by asserting “human activity is the dominant cause of observed climate change over the past century” — far beyond the “consensus” that humans have some significant impact on global temperature.

    It goes on to declare that “a changing climate is causing sea levels to rise and an increase in wildfires, severe storms, droughts, and other extreme weather events that threaten human life” — all speculative claims that even scientists who endorse anthropogenic global warming (AGW) are hesitant to endorse.

    In fact, climate scientists have been very clear that climate change is human-caused, it is exacerbating extreme weather, and we have a small window in which to dramatically overhaul our energy, transportation, and agriculture systems if we want to avoid the worst impacts. But if you deny that climate change is a problem, then of course an ambitious plan to address it is going to be anathema.

  • Fox melts down after polls show vast majority favor taxing the rich more

    Blog ››› ››› ZACHARY PLEAT


    Melissa Joskow / Media Matters

    After new polling was released showing the overwhelming popularity of raising taxes on millionaires and billionaires, Fox News and Fox Business figures blasted voters as “brainwashed” and ignorant and even claimed that some taxes on the wealthy are “anti-human.”

    A Fox News poll released at the end of January showed that a vast majority of registered voters -- 70 percent in total -- support raising income taxes on families making more than $10 million per year, and 65 percent support raising income taxes on those making more than $1 million per year. A Morning Consult/Politico poll released on Monday showed 61 percent of registered voters favor a wealth tax on households worth more than $50 million. Two other recent polls also found majority support for increasing taxes on the rich. But Fox hosts and guests decried these proposals as “one big giant con” amounting to a “war on the wealthy.”

    First up on Monday was the Fox Business show Varney & Co., where host Stuart Varney -- who has previously declared himself among the top 1 percent of income earners in America -- delivered a monologue bashing a Democratic proposal to strengthen and expand Social Security as just “another tax hike proposal from the Democrats.” He said, “The Democrats’ 2020 campaign is an endless series of tax hikes, massive tax hikes with massive new spending. Tax-and-spend on steroids.” He suggested that Democrats’ proposals to tax the richest Americans are aimed at undermining President Donald Trump, declaring that Democrats “hate Trump and can’t tolerate any success, even prosperity.” Varney also warned his viewers that Democrats “resent wealth. And if you’ve got it, they want it.”

    Following Varney’s monologue, Fox contributor Mike Huckabee compared Democratic lawmakers to armed robbers: “The Democrats have got a new uniform they're all supposed to wear. It’s ski masks and carrying blue steel revolvers, because they all believe that, instead of robbing 7-Elevens, they’re just going to rob everybody who has a job, everybody who’s making wages.” He also suggested that the Democrats’ aim was to “kill the economy and put people back on the welfare rolls and get them off those nasty jobs they're getting.” When Varney asked why “this form of socialism, this grab bag of take-money-off-the-rich,” was so popular, Huckabee blamed liberals in teaching positions for having “indoctrinated people coming up through the education system that there’s something really wrong with people who have been successful.” Huckabee continued by blaming American voters, saying, “We have a real economic ignorance going on in America.” Later in Varney’s show, Fox contributor Bill McGurn claimed that Democrats simply “don’t like wealth,” prompting Varney to ask if “jealousy of wealthy people [is] the norm.”

    On Fox’s America’s Newsroom, Fox Business host Charles Payne claimed “there’s a racial element” to raising taxes on the rich and said Democrats are “trying to use tax policy [as] a social justice tool to rewrite the wrongs of yesteryear,” adding, “It’s a punitive action.” Later in the day on his Fox Business show Making Money, Payne declared the Democrats’ tax proposals “the war on the wealthy” and rhetorically asked if Democrats can “win on class warfare.” On Tuesday, Payne returned to America’s Newsroom to blame the education of America’s children for the popularity of taxing the rich: “The idea of fairness has been promoted in our schools for a long time. And we're starting to see kids who grew up in this notion that fairness above all, and now they are becoming voting age and they are bringing this ideology with them.”

    On the Fox Business show Cavuto Coast to Coast, Reagan administration economist Art Laffer slammed Sen. Bernie Sanders’ (I-VT) proposal to greatly increase the estate tax rate for billionaires, saying, “There is no tax that is more vulgar, in my mind, than the death tax.” After a short rant, Laffer declared that the estate tax is “the most anti-family, anti-human tax I know of.”

    Fox Business show Bulls & Bears featured several panelists who ranted against Democratic proposals to tax the rich more. Host David Asman kicked the discussion off by asking, “Isn’t demonizing the rich an attack on the American dream?” Gary Kaltbaum, who runs his own investment firm, responded by calling the proposals “a war on the wealthy” and “just one big giant con because these socialists hate successful people.” Jonathan Hoenig, who owns the aptly named investment fund company Capitalistpig, ranted that American voters “have been brainwashed -- I mean, Americans writ large have been brainwashed in schools” into supporting tax increases on the rich, and claimed, “We’ve never seen this explicit hatred for success, envy of people who produce something.” Hoenig concluded that taxing the rich will run America into “the poor house.”

    And Fox Business host Lisa Kennedy Montgomery used her daily monologue to dismiss the popularity of taxing the rich as a “rush on both sides to fan the flames of jealousy” and called Democrats’ proposals “an emotional and irrational appeal that amounts to redistribution.” She ominously warned rich people: “God help you if you find success in the new world. Even if capitalism is still marginally more popular, socialism has a better PR team. And when it gains a foothold, they're coming to neuter your golden nuggets.”

  • Fox Business keeps casting doubt on Saudi Arabia’s involvement in Jamal Khashoggi’s disappearance

    Fox Business, the only media organization that hasn’t pulled out of a high-profile Saudi conference, is muddying the waters around possible Saudi involvement in a journalist’s disappearance

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    On October 3, The Associated Press reported that Saudi Arabian journalist (and U.S. permanent resident) Jamal Khashoggi, last seen entering a Saudi consulate in Istanbul, was missing. The disappearance drew significant media attention through October 11, when the Turkish government claimed to have audio and video proof that Khashoggi was assassinated and dismembered inside the Saudi consulate. 

    As evidence of Saudi involvement grew, many big media organizations have pulled out of the Saudi-planned Future Investment Initiative conference -- except Fox Business. Fox Business personalities have made suspect comments about Khashoggi’s disappearance, sowing confusion about possible Saudi culpability and downplaying the seriousness of the assassination if the Saudi government is guilty. 

    On the October 15 edition of Fox Business’ Cavuto: Coast to Coast, John Hannah, who served as an adviser to former Vice President Dick Cheney, said that even if the Saudi government did murder Khashoggi, “diplomatically, we have got to maintain the strategic U.S.-Saudi relationship at the same time as we express real displeasure with what the Saudis have done here.” 

    Host Neil Cavuto later floated a bizarre conspiracy theory that Khashoggi’s disappearance may have been “hatched by the Turks to get at the Saudis, to embarrass them, to put them in a position.”

    On Fox News’ Outnumbered, after senior judicial analyst Andrew Napolitano commented that “there’s no way [Khashoggi] is going to be assassinated without the highest levels of the Saudi government authorizing it,” Fox Business host Melissa Francis chided Napolitano for “assuming that the Saudis did it," noting that "we don’t necessarily know that.” Francis suggested that the alleged murder might not be “what it appears to be” because “it was so obvious, and there are so many quieter ways to dispose of someone.”

  • Scott Pruitt appeared on Fox more than twice as often as other major TV networks combined in his first year at EPA

    Fox News, meanwhile, largely ignored controversies about Pruitt’s extravagant travel

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    In his first year as the administrator of the Environmental Protection Agency, Scott Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as he did on the other major cable and broadcast networks combined. During the same period, Fox News devoted significantly less coverage to controversies about Pruitt’s costly travel than the other major cable news outlets, CNN and MSNBC.

    Pruitt’s preference for appearing on Fox News is part of a wider trend that extends across the Trump administration, with Fox News serving as the go-to network for administration officials. Fox News’ habit of ignoring unflattering news about Pruitt is also in line with the network’s tendency to ignore negative stories about President Donald Trump and his administration.

    In first year as EPA head, Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as on the other major networks combined

    Scott Pruitt appeared on Fox News 16 times in his first year at EPA. A previous Media Matters study examining Pruitt’s first six months after taking office on February 17, 2017, found that he appeared on Fox News twice as often as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined. He continued that trend in his second six months in office, making four more appearances on Fox and only one additional appearance on a non-Fox outlet, CBS. In total, during his first year, he appeared 16 times on Fox and only seven times on the other networks combined.

    Pruitt rarely faced tough questioning during his appearances on Fox, with the exception of two interviews by Chris Wallace on Fox News Sunday. During most of Pruitt's Fox appearances, he advocated for and defended the president’s decision to withdraw from the Paris agreement, though he also went on the network to defend his rollbacks of other Obama-era environmental protections.

    The Fox program he appeared on most often was Fox & Friends, a show that wields agenda-setting influence with the president. Here are all of Pruitt's Fox News appearances from his first year at the EPA:

    *The segment on Your World with Neil Cavuto on October 17 used footage from an interview Pruitt did earlier on the same day on the Fox Business Network program Cavuto: Coast to Coast.

    Pruitt made just seven appearances on the other major cable and broadcast TV networks combined. In his first year leading the EPA, Pruitt made only seven appearances total on ABC, CBS, NBC, CNN, and MSNBC. In the majority of these, he defended U.S. withdrawal from the Paris climate accord, as he did during his Fox appearances. In other cases, he broadly discussed his agenda and priorities and defended rollbacks of environmental regulations.

    Here are Pruitt’s appearances on the major broadcast TV networks, CNN, and MSNBC during his first year:  

    • Two on ABC’s This Week with George Stephanopoulos on March 26 and June 4.
    • One on CNN’s The Situation Room with Wolf Blitzer on February 28.
    • One on CNN's The Lead with Jake Tapper on June 1.
    • One on NBC’s Meet the Press on June 4.
    • One on MSNBC’s Morning Joe on June 6.
    • One on CBS Evening News on January 17.

    Fox News devoted significantly less coverage to Pruitt’s controversial use of taxpayer money than CNN and MSNBC

    On September 27, The Washington Post published an article about Pruitt taking “at least four noncommercial and military flights since mid-February, costing taxpayers more than $58,000.”

    The story received extensive mainstream media coverage, including on other cable news networks. During the week after the story broke, from September 27 to October 3, CNN and MSNBC aired 32 and 31 segments on the controversy, respectively, often mentioning other cabinet members' high travel expenses as well. But Fox News aired just seven segments about Pruitt’s costly charter and military flights. In one Fox segment, on the September 29 episode of Your World with Neil Cavuto, correspondent John Roberts stated, “Scott Pruitt took four, maybe five charter flights. Those were all approved by the EPA Office of Ethics, and he has come up with a full explanation for those. … It's my belief that the other departments, Interior, Treasury, EPA, whatever, are allowed to do those private flights, as long as they have pre-approval for that.”

    On February 11, 2018, The Washington Post again detailed Pruitt’s exorbitant spending in an article headlined “First-class travel distinguishes Scott Pruitt’s EPA tenure.” The Post reported that Pruitt racked up $90,000 in taxpayer-funded travel costs during one stretch in early June, and that figure did not include the additional travel costs for Pruitt’s round-the-clock security detail. CBS News reported two days later that Pruitt broke with a government policy that officials fly on U.S. airlines by traveling on the luxury Emirates airline on a return trip from Milan, Italy. The story gained further traction after the EPA changed its tune about whether Pruitt had a blanket waiver to travel first class and clarified what security threats justified Pruitt’s use of first-class travel.

    Yet in the week following the Post’s article, from February 11 to February 17, Fox News did not mention the renewed controversy over Pruitt's travel costs even once.* CNN and MSNBC, by contrast, aired four and eight segments on his travel, respectively.

    *Fox News did air two segments on the latest Pruitt travel controversy on the February 19 episode of Shepard Smith Reporting and the February 28 episode of Special Report with Bret Baier, but these segments were aired more than a week after the Post story and fell outside the one-year time frame of our study.  

    On business news networks, Pruitt appeared on Fox Business four times as often as on CNBC

    Pruitt’s preference for Fox extended to the Fox Business Network. On the cable business news channels, Pruitt again demonstrated a predilection for Fox, making eight appearances on Fox Business, while appearing only twice on competitor CNBC. Fox Business Network has exhibited strong pro-Trump leanings, as outlets including USA Today and Business Insider have reported.

    Here are Pruitt's appearances on Fox Business shows:

    Fox Business defended Pruitt by attacking a CNN report. After Pruitt gave numerous interviews to Fox Business, the network did Pruitt a favor. In October, it aggressively and baselessly attacked a CNN investigation into moves Pruitt made to help a proposed mine in Alaska right after meeting with the CEO of the mining company pushing the project. The network aired four segments in two days that criticized CNN's story and defended the mine. On all four segments, the hosts and interviewees did not dispute any of the specific facts reported by CNN, but they used highly charged language to try to discredit the story, calling CNN's investigation a "smear," a "hit piece," and "dishonest reporting." (In January, Pruitt reversed his decision and reinstated restrictions on the mine project. Fox News did not report on this reversal.)

    Pruitt gave numerous interviews to right-wing radio programs and a variety of print outlets

    Pruitt frequently appeared on radio shows hosted by climate change deniers like Brian Kilmeade and Michael Savage. Media Matters' previous study on Pruitt's first six months in office found that he made half a dozen appearances on popular right-wing talk radio programs hosted by people who deny climate science. He continued that pattern in his second six months, making appearances on programs including The Rush Limbaugh Show (where he was interviewed by guest host and climate denier Mark Steyn), The Hugh Hewitt Show, The Savage Nation, The Brian Kilmeade Show, The David Webb Show, and Breitbart News Daily.

    Pruitt's print and online interviews included some mainstream outlets. While Pruitt leaned heavily on right-wing outlets when doing TV and radio, he granted interviews to a wider variety of newspapers, magazines, wire services, and online publications. Some of those interviews were with conservative outlets, including National Review, The Daily Caller, and The Daily Signal. Some were with the business press, like The Wall Street Journal and Bloomberg. And some were with prominent mainstream outlets, including The Washington Post, TIME, USA Today, Reuters, and The New York Times podcast The Daily.  

    Still, overall, Pruitt heavily favors conservative media when trying to push out his talking points. As Mother Jones recently reported in an in-depth profile of Pruitt, the EPA under his direction "has mostly focused on spreading its message through the right-wing media, talking frequently to Fox News and conservative radio hosts while dismissing less favorable coverage as fake."

    Pruitt's preference for right-wing media is continuing into his second year at the EPA. In the 16 days since his one-year anniversary, he has given interviews to the Christian Broadcasting Network, The Daily Signal, and Fox News.

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis and iQ Media to find Scott Pruitt's on-air TV appearances from the date of his swearing in as EPA administrator on February 17, 2017, to February 17, 2018: “Pruitt,” “Pruett,” "EPA administrator," "E.P.A. administrator," "EPA chief," "E.P.A. chief," "EPA head," "E.P.A. head," "head of the EPA," "head of the E.P.A.," "head of the Environmental Protection Agency," "Environmental Protection Agency Administrator," or "Administrator of the Environmental Protection Agency." We did not count instances of networks airing Pruitt’s appearance at the White House’s June 2 press briefing.

    We also used the same terms to search cable news networks’ coverage of Pruitt’s travel controversies from September 27 to October 3 and from February 11, 2018, to February 17, 2018. We did not count instances of networks airing White House briefings that discussed these controversies.

  • STUDY: EPA chief Scott Pruitt has given more interviews to Fox than to all other major TV networks combined

    Pruitt shares the Trump administration’s preference for Fox News and right-wing media

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    Environmental Protection Agency Administrator Scott Pruitt has appeared on Fox News twice as often as on other cable and broadcast networks combined, and he has frequently granted interviews to right-wing talk radio shows and other climate-denying outlets, Media Matters has found.

    Pruitt’s media strategy is right in line with that of his boss. During the 2016 presidential campaign, Donald Trump eschewed mainstream media outlets; it's a pattern his administration has continued since the election, favoring conservative and right-wing media outlets that are friendly to President Trump's agenda. By following the same approach, Pruitt has been able to push misinformation, avoid tough questioning, and appeal to the president’s political base.

    Pruitt appeared on Fox News twice as often as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined

    Scott Pruitt has been a guest on Fox News a total of 12 times since his confirmation. From February 17, when he was sworn in, to August 14, Pruitt made twice as many appearances on Fox News (12) as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined (6).* With the exception of two appearances on Fox News Sunday, Pruitt rarely faced tough questions on Fox News and was able to use the network as a platform for pushing misleading talking points without rebuttal. Pruitt appeared most frequently on Fox & Friends, Trump’s favorite show, which some journalists have criticized as “state TV” and “a daily infomercial for the Trump presidency” for its sycophantic coverage of the president and his administration. Pruitt made the following appearances on Fox News:

    By comparison, Pruitt made only six appearances on the other major cable and broadcast television networks combined. From the time Pruitt took the helm at the EPA through August 14, he was a guest just six times total on CNN, MSNBC, ABC, and NBC, and he made no appearances at all on CBS. On each of these non-Fox programs, Pruitt faced questions either about whether Trump still believes climate change is a hoax or about Pruitt's own views on climate change. In response, Pruitt either avoided answering the question or repeated his “lukewarmer” stance that climate change is happening but we don’t know how much is human-caused. In all but one of these appearances, Pruitt repeated false or misleading talking points about the Paris climate agreement. Here are Pruitt's guest appearances on cable news and broadcast networks other than Fox:

    • One appearance on CNN’s The Situation Room on February 28.
    • One appearance on CNN's The Lead with Jake Tapper on June 1.
    • One appearance on MSNBC’s Morning Joe on June 6.
    • Two appearances on ABC’s This Week on March 26 and June 4.
    • One appearance on NBC’s Meet the Press on June 4.

    *Pruitt’s appearance on Meet the Press aired on both NBC and MSNBC, but for the purposes of this study, we only counted it as an NBC appearance.

    Pruitt has been a frequent guest on national right-wing talk radio shows

    Pruitt has also been a frequent guest on nationally broadcast right-wing talk radio shows since his confirmation, Media Matters found. We examined the top 10 shows listed on Talkers.com's Top Talk Audiences list, as well as numerous shows broadcast on the SiriusXM Patriot channel, and found the following:

    • Three appearances on Salem Radio Network’s The Hugh Hewitt Show on March 29, May 11, and June 2.
    • Two appearances on Fox News Radio’s Brian Kilmeade Show on April 27 and May 19.
    • One appearance on SiriusXM Patriot’s David Webb Show on April 26.
    • One appearance on SiriusXM Patriot’s Breitbart News Daily on June 5.
    • One appearance on Westwood One’s The Savage Nation on June 1.

    All of these hosts or outlets have denied climate change:

    • Hugh Hewitt has a years-long record of climate denial: He wrote in a 2011 blog post that “we don’t know” how much humans contribute to global warming or “if it will be harmful or if there's anything we can do about it.” Hewitt also downplayed the threat of climate change in a September 2016 episode of his show in which he said that warming might be "a real problem over 500 years."
    • Brian Kilmeade has denied climate change, both as a host on his radio show and as a co-host on Fox & Friends. On a 2013 episode of his radio show (then called Kilmeade & Friends), Kilmeade suggested that only “corrupt” climatologists accept human-caused climate change. On the same day, Kilmeade disputed on Fox & Friends that it is “settled scientific collective thought” that human activity causes climate change. 
    • On the January 12, 2017, episode of the David Webb Show, Webb cast doubt on the scientific consensus around climate change, arguing that it's not significant that the vast majority of climate scientists publishing peer-reviewed research agree on the human causes of warming: "You can have 99 percent of peer-reviewed, but it doesn’t mean that the one percent like that guy named Copernicus won’t be correct about the fact that the Earth was not flat and we were not the center of the universe.”
    • Breitbart.com has a long track record of pushing blatant climate science misinformation and attacking climate scientists and climate science, calling researchers “talentless low-lives” and “abject liars” and climate change a “hoax.” Breitbart is also a go-to outlet for fossil fuel industry-funded academics who want to get publicity for their work.
    • Michael Savage has echoed Trump’s position on climate change, calling it a “scam” and a “hoax,” and has urged the president to continue denying that humans are the cause of global warming. During his June 1 interview with Scott Pruitt, Savage repeated the denier argument that human-made climate change is disproven by samples from the Vostok ice core in Antarctica and criticized Sen. Sheldon Whitehouse (D-RI) for promoting “fake science.” In response, Pruitt appeared to endorse Savage’s views and floated the idea of having a "red team" of skeptical scientists debate a "blue team" of mainstream climate scientists, a proposal Pruitt pushed again a few days later on Breitbart’s radio program:
    MICHAEL SAVAGE (HOST): Please explain to me how come ancient core samples from the Antarctic show that there was climate change going on hundreds of thousands of years before man industrialized. [Whitehouse] would not have an answer for us, Mr. Pruitt. The science is fake science that they’ve been foisting upon a gullible public.
    SCOTT PRUITT: You know what’s interesting, Michael? There was a great article in The Wall Street Journal to your point, by Steven Koonin, a scientist at NYU, called “red team/blue team.” I don’t know if you saw it or not. But he proposed that we should have a red team/blue team approach with respect to CO2. We should have red team scientists and blue team scientists, in an open setting, debate, discuss, and have an open discussion about what do we know, what don’t we know, and the American people deserve truth.
    SAVAGE: Amen to that, because we’ve had no debate whatsoever. All Obama told us was 98 percent of scientists agree. So what? There was a time when 100 percent of scientists said the Earth is flat. Did that make them right?
    PRUITT: No, look, I mean the reason there’s not consensus, through policy in Washington, D.C., is because, truly, the American people don’t trust what has happened in the past several years with respect to regulatory policy and this issue.

    Pruitt’s right-wing radio appearances have extended beyond nationally broadcast shows. E&E News reported in May that Pruitt appeared on “the local morning talk radio show of a North Dakota blogger who described the Obama administration's EPA as an enemy to the well-being of his state.” ThinkProgress noted that during a “state listening tour” in North Dakota earlier this month, “Pruitt stopped by the conservative talk radio show What’s On Your Mind to share his thoughts on a number of EPA-related issues.” During that conversation, Pruitt referred to the “so-called settled science” of climate change.

    And on August 10, Pruitt appeared on a Texas radio show, Politico reported, where he said his staff will assess the "accuracy" of a major federal climate report that's been drafted by scientists from 13 agencies. “Frankly this report ought to be subjected to peer-reviewed, objective-reviewed methodology and evaluation,” he said, ignoring the fact that the report has already undergone extensive peer review. Pruitt also used his appearance on the show to cast doubt on climate science in general.

    Pruitt has given interviews to other climate-denying outlets, including online publications and cable business shows

    In addition to his June interview on Breitbart’s radio show, Pruitt granted the Breitbart website an interview in March.

    Pruitt also sat for a lengthy video interview in July with the fossil fuel-funded Daily Caller, another denialist online outlet. And he gave an interview in May to The Daily Signal, an online news outlet run by the Heritage Foundation, a conservative think tank that casts doubt on climate change.

    Besides his appearances on cable news shows, Pruitt also went on cable business shows and networks that serve as platforms for climate denial -- most notably CNBC’s Squawk Box, where he told climate-denying host Joe Kernen that he did not believe carbon dioxide is a primary contributor to global warming. Pruitt has also frequently given interviews on Fox Business Network, which mirrors Fox News’ denialist stance on global warming. Pruitt made the following appearances on the Fox Business Network:

    Pruitt’s courting of conservative media is “on an entirely different level” from predecessors

    Scott Waldman of E&E News reported that after “weeks of blowback” from Pruitt’s appearance on Squawk Box, the EPA chief “shifted his media appearances to friendlier venues,” a move that “allowed him to tee off on a favorite series of talking points: Obama's energy policy was ‘America second,’ energy industry innovations have reduced the U.S. carbon footprint, the so-called war on coal is now over, EPA's job is to encourage business growth in concert with the environment, and the era of punitive action against energy companies is over.” Waldman also noted that Pruitt’s “courting of conservative media is on an entirely different level” from previous EPA administrators. From Waldman’s article:

    To be sure, all administrations seek out friendly press. President Obama talked about health care on the "Between Two Ferns" comedy program with Zach Galifianakis, which Republicans criticized as undignified. And former EPA Administrator Gina McCarthy granted exclusive interviews to left-leaning outlets like Mother Jones and Grist.

    But critics say Pruitt's courting of conservative media is on an entirely different level.

    […]

    Liz Purchia, a former EPA spokeswoman under the Obama administration, said it's extremely unusual to place an administrator only on partisan outlets. She noted that McCarthy regularly interacted with reporters from outlets that produced coverage EPA officials did not appreciate.

    […]

    "Only talking to far right-wing media outlets, they are only talking to a small group of Americans that regularly follow them, and they are intentionally going to reporters who will only ask them questions they want to hear and aren't speaking to the broader American people about their actions," Purchia said.

    In Mother Jones, Rebecca Leber also reported that “since taking office, Pruitt has almost exclusively relied on a small number of conservative media outlets to tell an upbeat version of his leadership at the EPA, with occasional detours into the Sunday news shows,” creating “an echo chamber cheerleading the EPA’s regulatory rollbacks, Trump’s withdrawal from the Paris climate agreement, and its newfound anti-science denial.”

    Leber also quoted Purchia remarking on how Pruitt’s approach to media interviews “isolates him from most Americans and instead plays to Trump’s base”:

    Liz Purchia, an Obama-era EPA communications staffer, says the EPA’s attention to right-wing audiences resembles Trump’s tactics at the White House. “They’re tightly controlling [Pruitt’s] public events and interviews, which isolates him from most Americans and instead plays to Trump’s base,” Purchia said in an email. “They’re not trying to use communications tactics to reach a broad audience.”

    Charts by Sarah Wasko

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis, iQ Media, and TVEyes to find Scott Pruitt's on-air TV appearances from the date of his swearing in as EPA Administrator on February 17 to August 14: “Pruitt,” "EPA administrator," "E.P.A. administrator," "EPA chief," "E.P.A. chief," "EPA head," "E.P.A. head," "head of the EPA," "head of the E.P.A.," "head of the Environmental Protection Agency," "Environmental Protection Agency Administrator," or "Administrator of the Environmental Protection Agency." We did not count instances of networks airing Pruitt’s appearance at the White House’s June 2 press briefing.

    For radio appearances, Matters Matters searched the same terms in Veritone for the top 10 programs in Talkers.com's Top Talk Audiences list and the following programs that air on SiriusXM Patriot: Breitbart News Daily, David Webb Show, Brian Kilmeade Show, and The Wilkow Majority.

  • Fox News can’t believe 44 million Americans qualify for food assistance

    The number of food stamp recipients is roughly equal to the number of people living in poverty, far below number who qualify for assistance

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Fox News contributors and hosts defended President Donald Trump’s draconian budget request for fiscal year 2018 by coalescing around a talking point also voiced by the White House that spending cuts for nutrition assistance programs are justified because of their gut feeling that too many people are using them. In the real world, the number of food stamp recipients is roughly equal to the number of Americans living in poverty, which has remained elevated since the last recession ended.

    During a May 23 press conference discussing Trump’s budget request, NBC News correspondent Peter Alexander asked Mick Mulvaney, the director of the Office of Management and Budget (OMB), to defend the president’s decision to cut programs like Social Security and Medicaid that he had promised to protect during the campaign. Mulvaney falsely claimed that no person who “really needs” assistance will be removed from the programs, and turned to Trump’s proposed new restrictions to the Supplemental Nutrition Assistance Program (SNAP), commonly known as “food stamps,” as an example. Mulvaney noted that the number of SNAP recipients “spiked during the recession” to over 42 million and complained that it remains high today “eight years removed from the end of the recession.” Mulvaney ended his remark by wondering “why is the number still that high?”:

    Mulvaney’s unfounded gut feeling that the number of people receiving SNAP benefits is too high was endlessly reiterated by Fox News and Fox Business personalities who have a long track record of attacking the program. On the May 22 edition of America’s News Headquarters, contributor Mercedes Schlapp bemoaned the so-called “entitlement mentality” of Americans who might oppose unnecessary cuts to food assistance. Later that day, on Your World with Neil Cavuto, host Cavuto complained the number of SNAP recipients has “ballooned to over 44 million today” (it’s actually 42 million), baselessly suggesting it was “not sustainable,” while conservative columnist Carrie Sheffield falsely claimed that federal food assistance has “crowded out the private sector.”

    Fox returned to the complaint on May 23, dedicating time on Fox Business’ Cavuto: Coast to Coast and Risk & Reward to the same talking point that 44 million SNAP recipients seemed like too many and therefore the program must be cut. On Making Money with Charles Payne, host Payne and guest Liz Peek falsely argued that food assistance programs are meant only to be “emergency programs” while lamenting the number of users. During that day’s edition of Your World, Cavuto returned again to his complaint about the number of people enrolled in SNAP, remarking that if 44 million Americans are really in need of food assistance “we’re Mozambique, we’re not America.” Moments later, Cavuto was joined by Rep. Jim Jordan (R-OH), who defended adding new restrictions to food assistance programs and agreed with Cavuto’s characterization that there is no way so many people truly qualify for assistance.

    Contrary to this misleading characterization, the number of SNAP recipients is actually lower than the number of people who qualify for the program and is roughly equal to the number of people living in poverty (see graph below). One would expect the number of SNAP beneficiaries to largely mirror the number of Americans living in poverty because the program is available, with some restrictions, for individuals earning up to 130 percent of the federal poverty level.

    For much of the program’s history, the number of people who actually participated in the federal food assistance program was far less than the number who struggled with poverty and the number who potentially qualified for assistance. That began to change during the Bush and Obama administrations, when technological improvements and a bipartisan effort to tackle stigma helped get more deserving families and individuals enrolled in the program. Rates of waste, fraud, and abuse in the system have actually fallen as participation increased and, according to a November 2016 report from the Department of Agriculture, which administers the program, the gap between the number of Americans who qualify for assistance and the number who receive it has been narrowing for years:

  • Right-Wing Media Revive Year-Old Story To Baselessly Claim Obama Lied About Clinton's Private Server

    ››› ››› BOBBY LEWIS

    Several right-wing media outlets have breathlessly scandalized a stolen email released by WikiLeaks showing President Obama received emails from Hillary Clinton’s private email server while she was secretary of state. These outlets claim the email proves Obama lied when he claimed to have learned about her private email server from news reports about it, even though the White House clarified over a year ago that while the president knew her email address, he did not know about the server.

  • Twelve Reasons Fox Will Have A Hard Time Convincing Latinos The Network Cares About Hispanic Heritage

    Blog ››› ››› CRISTINA LóPEZ G.

    Every year from September 15 to October 15, people in the United States celebrate Hispanic Heritage Month, honoring the contributions of the Hispanic community and celebrating its history, heritage, and culture. Fox News in the past has paid lip service to Hispanic Heritage Month, but the network has consistently failed to curb its typical disparaging and vitriolic rhetoric against this community, making any segment aired to honor Latinos read like a transparent PR ploy.

    Fox News has also reliably defended Republican presidential nominee Donald Trump’s attacks on Latinos, including his claims that Mexican immigrants are criminals and that a judge of Mexican heritage could not impartially preside over a lawsuit against him. And the network regularly features anti-immigrant programming and excludes Latino voices.

    Here are 12 reasons Fox News will have a hard time convincing anyone that the network genuinely cares about honoring Latinos during Hispanic Heritage month:

    1. Fox’s Sean Hannity: “I Agree With Mr. Trump” That Mexicans Are Criminals.

    Sean Hannity defended Trump’s assertion that Mexico is sending “rapists” and “criminals” to the U.S. during a June 29, 2015, panel discussion. Hannity said, "I agree with Mr. Trump. As somebody who has been down to the border 11 times, I have seen the drug warehouses, I was there when criminals were arrested, I know the human trafficking side and the impact on our educational system, criminal justice system, et cetera -- our health care system.

    2. Fox's Brian Kilmeade Has Repeatedly Criticized Use Of Spanish Language.

    Fox & Friends co-host Brian Kilmeade said, “I agree with Donald Trump” after Trump criticized presidential candidate Jeb Bush's use of Spanish, saying that when “the Spanish reporters” speak to Latino athletes in Spanish, "we sit around and go, ‘What country are we in?’" Kilmeade also lashed out at Democratic vice presidential nominee Tim Kaine for speaking Spanish, saying, “Pick a language. … Don’t show off. Nobody thinks you’re Hispanic.” According to research from Pew, 95 percent of Latinos believe that it’s important for future generations to speak Spanish and believe the language “is an important part of Latino culture and identity.”

    3. Fox Chose Not To Air The Speeches By Latinas In Favor Of Immigration Reform During The Democratic National Convention.

    On July 25, the Democratic National Convention featured a speech by 11-year-old Karla Ortiz, an 11-year-old American citizen who relayed her fears that her undocumented parents may be deported. Ortiz said, “I’m scared that at any moment my mom and my dad will be forced to leave.” Ortiz also translated for her mother, Francisca, who said that Democratic presidential nominee Hillary Clinton will fight for people like her. On the same night, DREAMer Astrid Silva -- who came into the country undocumented but whose deportation was deferred under President Obama’s Deferred Action for Childhood Arrivals (DACA) program -- described growing up in the United States without legal status. Fox chose not to show either of the speeches.

    4. Fox Marginalized Hispanic Voices In Discussions Of The Orlando Massacre, Even Though A Majority Of The Victims Were Latinos.

    A Media Matters study of the three major cable news networks’ coverage of the massacre that took place in an LGBT nightclub in Orlando, FL, on June 12 found that Fox featured the least diverse guests discussing the attack. Out of a total of 80 guests invited to comment on the massacre during the period analyzed, only 6 percent were Hispanic, even though the tragic events disproportionately affected the Latino community.

    5. Fox’s Sunday Political News Show Did Not Host A Latina Guest For Three Years.

    A 2016 Media Matters study of guest appearances on the five network and cable Sunday morning political shows found that Fox’s show, Fox News Sunday, did not host a single Latina in three years. Based on the latest U.S. Census data, Latinas make up 9 percent of the general population in the U.S. Sunday political talk shows often set the media and political agenda, and Fox did not see fit to include Latina voices in that process, even though 2015 saw numerous pressing policy issues that disproportionately affect them, such as attempts to block access to reproductive health services, efforts to defund Planned Parenthood, and continued wage gaps between genders.

    6. Fox Analyst Lectured Young Latino Protesters On How To Protest Like Americans.

    While appearing on the May 3 edition of Fox & Friends, legal analyst Peter Johnson Jr. said young Latinos protesting outside of a Trump rally “should be suffused with the American ethic,” adding that he’d like to see “young Hispanic-American boys and girls holding the American flag” instead of Mexican flags, because “there needs to be an understanding that they are Americans now. They need to act as such.”

    7. Fox Host Tucker Carlson Told A Hispanic Attorney, “I’m Just Going To Speak Really Slowly So You Get This.”

    While discussing college tuition at New Mexico State University for Mexican students on the July 1 edition of Fox & Friends, host Tucker Carlson said to immigration attorney and activist Francisco Hernandez, “Mr. Hernandez, I’m just going to speak really slowly so you get this.”

    8. Fox’s Neil Cavuto Asked Anti-Immigrant Sheriff Joe Arpaio For Advice On Republican Latino Outreach.

    While hosting his show Cavuto: Coast to Coast on Fox Business Network, Neil Cavuto asked Sheriff Joe Arpaio to offer advice to Republicans on Latino outreach, saying, “How would you advise them to win them over?” Arpaio’s staunch anti-immigrant stance has earned him the title of “the most hated man in the Hispanic community.”

    9. Fox’s Tucker Carlson Called Hispanic Journalistic Association “A Little Odd.”

    While hosting Fox & Friends Saturday, Tucker Carlson said the National Association of Hispanic Journalists (NAHJ) and the National Association of Black Journalists (NABJ) were “a little odd” and questioned why journalists should “coalesce around a racial identity.”

    10. Fox’s Bill O’Reilly Joined Trump In Suggesting Judge Overseeing Trump University Case Should Recuse Himself Due To His Ethnicity.

    Fox’s Bill O’Reilly agreed with Trump’s statement that federal Judge Gonzalo Curiel -- who is overseeing the Trump University case -- could not objectively do his job because of his Hispanic ethnicity. During his June 7 show on Fox, The O’Reilly Factor, O’Reilly suggested that Trump’s “strong stand against illegal immigration” and “border wall” were valid reasons to believe a Hispanic judge could be biased against him.

    11. Fox Was The Only Cable News Network To Ignore The Racist Attacks Trump Supporters Launched Against A Hispanic Journalist.

    On September 12, Cleveland.com’s senior political writer Henry Gomez reported on the racist “vitriol” he has fielded while covering the 2016 presidential election, writing that most attacks were “parroting a lot of Donald Trump’s greatest hits.” Both CNN and MSNBC invited Gomez on as a guest to share his experience on September 13, yet Fox ignored his story.

    12. Fox’s Sean Hannity Joined Trump In Anti-Immigrant Fearmongering For Two Hours Of His Show.

    Sean Hannity hosted a town hall for Trump devoted to anti-immigrant fearmongering, and he dedicated two hours of his prime-time show Hannity on August 23 and 24 to airing it in full. The town hall served as an immigrant-bashing forum during which Hannity misinformed on crime and immigration and fearmongered about the “absolutely staggering” effects of undocumented immigration on the U.S. According to Pew, a large percentage of the undocumented population is comprised of Latinos.