Brian Kilmeade Show | Media Matters for America

Brian Kilmeade Show

Tags ››› Brian Kilmeade Show
  • The right-wing media figures defending Sean Hannity’s relationship with Michael Cohen

    ››› ››› NICK FERNANDEZ & BOBBY LEWIS

    Right-wing media figures are jumping to defend Fox News host Sean Hannity after it was revealed that Hannity has been a client of longtime lawyer to President Donald Trump, Michael Cohen. Hannity’s defenders are suggesting that he has “been victimized” by the revelation of his name, claiming that he “wasn’t engaging” Cohen “as a lawyer,” and even arguing that Hannity possibly “did not know he was a client of Michael Cohen."

  • Scott Pruitt appeared on Fox more than twice as often as other major TV networks combined in his first year at EPA

    Fox News, meanwhile, largely ignored controversies about Pruitt’s extravagant travel

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    In his first year as the administrator of the Environmental Protection Agency, Scott Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as he did on the other major cable and broadcast networks combined. During the same period, Fox News devoted significantly less coverage to controversies about Pruitt’s costly travel than the other major cable news outlets, CNN and MSNBC.

    Pruitt’s preference for appearing on Fox News is part of a wider trend that extends across the Trump administration, with Fox News serving as the go-to network for administration officials. Fox News’ habit of ignoring unflattering news about Pruitt is also in line with the network’s tendency to ignore negative stories about President Donald Trump and his administration.

    In first year as EPA head, Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as on the other major networks combined

    Scott Pruitt appeared on Fox News 16 times in his first year at EPA. A previous Media Matters study examining Pruitt’s first six months after taking office on February 17, 2017, found that he appeared on Fox News twice as often as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined. He continued that trend in his second six months in office, making four more appearances on Fox and only one additional appearance on a non-Fox outlet, CBS. In total, during his first year, he appeared 16 times on Fox and only seven times on the other networks combined.

    Pruitt rarely faced tough questioning during his appearances on Fox, with the exception of two interviews by Chris Wallace on Fox News Sunday. During most of Pruitt's Fox appearances, he advocated for and defended the president’s decision to withdraw from the Paris agreement, though he also went on the network to defend his rollbacks of other Obama-era environmental protections.

    The Fox program he appeared on most often was Fox & Friends, a show that wields agenda-setting influence with the president. Here are all of Pruitt's Fox News appearances from his first year at the EPA:

    *The segment on Your World with Neil Cavuto on October 17 used footage from an interview Pruitt did earlier on the same day on the Fox Business Network program Cavuto: Coast to Coast.

    Pruitt made just seven appearances on the other major cable and broadcast TV networks combined. In his first year leading the EPA, Pruitt made only seven appearances total on ABC, CBS, NBC, CNN, and MSNBC. In the majority of these, he defended U.S. withdrawal from the Paris climate accord, as he did during his Fox appearances. In other cases, he broadly discussed his agenda and priorities and defended rollbacks of environmental regulations.

    Here are Pruitt’s appearances on the major broadcast TV networks, CNN, and MSNBC during his first year:  

    • Two on ABC’s This Week with George Stephanopoulos on March 26 and June 4.
    • One on CNN’s The Situation Room with Wolf Blitzer on February 28.
    • One on CNN's The Lead with Jake Tapper on June 1.
    • One on NBC’s Meet the Press on June 4.
    • One on MSNBC’s Morning Joe on June 6.
    • One on CBS Evening News on January 17.

    Fox News devoted significantly less coverage to Pruitt’s controversial use of taxpayer money than CNN and MSNBC

    On September 27, The Washington Post published an article about Pruitt taking “at least four noncommercial and military flights since mid-February, costing taxpayers more than $58,000.”

    The story received extensive mainstream media coverage, including on other cable news networks. During the week after the story broke, from September 27 to October 3, CNN and MSNBC aired 32 and 31 segments on the controversy, respectively, often mentioning other cabinet members' high travel expenses as well. But Fox News aired just seven segments about Pruitt’s costly charter and military flights. In one Fox segment, on the September 29 episode of Your World with Neil Cavuto, correspondent John Roberts stated, “Scott Pruitt took four, maybe five charter flights. Those were all approved by the EPA Office of Ethics, and he has come up with a full explanation for those. … It's my belief that the other departments, Interior, Treasury, EPA, whatever, are allowed to do those private flights, as long as they have pre-approval for that.”

    On February 11, 2018, The Washington Post again detailed Pruitt’s exorbitant spending in an article headlined “First-class travel distinguishes Scott Pruitt’s EPA tenure.” The Post reported that Pruitt racked up $90,000 in taxpayer-funded travel costs during one stretch in early June, and that figure did not include the additional travel costs for Pruitt’s round-the-clock security detail. CBS News reported two days later that Pruitt broke with a government policy that officials fly on U.S. airlines by traveling on the luxury Emirates airline on a return trip from Milan, Italy. The story gained further traction after the EPA changed its tune about whether Pruitt had a blanket waiver to travel first class and clarified what security threats justified Pruitt’s use of first-class travel.

    Yet in the week following the Post’s article, from February 11 to February 17, Fox News did not mention the renewed controversy over Pruitt's travel costs even once.* CNN and MSNBC, by contrast, aired four and eight segments on his travel, respectively.

    *Fox News did air two segments on the latest Pruitt travel controversy on the February 19 episode of Shepard Smith Reporting and the February 28 episode of Special Report with Bret Baier, but these segments were aired more than a week after the Post story and fell outside the one-year time frame of our study.  

    On business news networks, Pruitt appeared on Fox Business four times as often as on CNBC

    Pruitt’s preference for Fox extended to the Fox Business Network. On the cable business news channels, Pruitt again demonstrated a predilection for Fox, making eight appearances on Fox Business, while appearing only twice on competitor CNBC. Fox Business Network has exhibited strong pro-Trump leanings, as outlets including USA Today and Business Insider have reported.

    Here are Pruitt's appearances on Fox Business shows:

    Fox Business defended Pruitt by attacking a CNN report. After Pruitt gave numerous interviews to Fox Business, the network did Pruitt a favor. In October, it aggressively and baselessly attacked a CNN investigation into moves Pruitt made to help a proposed mine in Alaska right after meeting with the CEO of the mining company pushing the project. The network aired four segments in two days that criticized CNN's story and defended the mine. On all four segments, the hosts and interviewees did not dispute any of the specific facts reported by CNN, but they used highly charged language to try to discredit the story, calling CNN's investigation a "smear," a "hit piece," and "dishonest reporting." (In January, Pruitt reversed his decision and reinstated restrictions on the mine project. Fox News did not report on this reversal.)

    Pruitt gave numerous interviews to right-wing radio programs and a variety of print outlets

    Pruitt frequently appeared on radio shows hosted by climate change deniers like Brian Kilmeade and Michael Savage. Media Matters' previous study on Pruitt's first six months in office found that he made half a dozen appearances on popular right-wing talk radio programs hosted by people who deny climate science. He continued that pattern in his second six months, making appearances on programs including The Rush Limbaugh Show (where he was interviewed by guest host and climate denier Mark Steyn), The Hugh Hewitt Show, The Savage Nation, The Brian Kilmeade Show, The David Webb Show, and Breitbart News Daily.

    Pruitt's print and online interviews included some mainstream outlets. While Pruitt leaned heavily on right-wing outlets when doing TV and radio, he granted interviews to a wider variety of newspapers, magazines, wire services, and online publications. Some of those interviews were with conservative outlets, including National Review, The Daily Caller, and The Daily Signal. Some were with the business press, like The Wall Street Journal and Bloomberg. And some were with prominent mainstream outlets, including The Washington Post, TIME, USA Today, Reuters, and The New York Times podcast The Daily.  

    Still, overall, Pruitt heavily favors conservative media when trying to push out his talking points. As Mother Jones recently reported in an in-depth profile of Pruitt, the EPA under his direction "has mostly focused on spreading its message through the right-wing media, talking frequently to Fox News and conservative radio hosts while dismissing less favorable coverage as fake."

    Pruitt's preference for right-wing media is continuing into his second year at the EPA. In the 16 days since his one-year anniversary, he has given interviews to the Christian Broadcasting Network, The Daily Signal, and Fox News.

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis and iQ Media to find Scott Pruitt's on-air TV appearances from the date of his swearing in as EPA administrator on February 17, 2017, to February 17, 2018: “Pruitt,” “Pruett,” "EPA administrator," "E.P.A. administrator," "EPA chief," "E.P.A. chief," "EPA head," "E.P.A. head," "head of the EPA," "head of the E.P.A.," "head of the Environmental Protection Agency," "Environmental Protection Agency Administrator," or "Administrator of the Environmental Protection Agency." We did not count instances of networks airing Pruitt’s appearance at the White House’s June 2 press briefing.

    We also used the same terms to search cable news networks’ coverage of Pruitt’s travel controversies from September 27 to October 3 and from February 11, 2018, to February 17, 2018. We did not count instances of networks airing White House briefings that discussed these controversies.

  • STUDY: EPA chief Scott Pruitt has given more interviews to Fox than to all other major TV networks combined

    Pruitt shares the Trump administration’s preference for Fox News and right-wing media

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    Environmental Protection Agency Administrator Scott Pruitt has appeared on Fox News twice as often as on other cable and broadcast networks combined, and he has frequently granted interviews to right-wing talk radio shows and other climate-denying outlets, Media Matters has found.

    Pruitt’s media strategy is right in line with that of his boss. During the 2016 presidential campaign, Donald Trump eschewed mainstream media outlets; it's a pattern his administration has continued since the election, favoring conservative and right-wing media outlets that are friendly to President Trump's agenda. By following the same approach, Pruitt has been able to push misinformation, avoid tough questioning, and appeal to the president’s political base.

    Pruitt appeared on Fox News twice as often as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined

    Scott Pruitt has been a guest on Fox News a total of 12 times since his confirmation. From February 17, when he was sworn in, to August 14, Pruitt made twice as many appearances on Fox News (12) as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined (6).* With the exception of two appearances on Fox News Sunday, Pruitt rarely faced tough questions on Fox News and was able to use the network as a platform for pushing misleading talking points without rebuttal. Pruitt appeared most frequently on Fox & Friends, Trump’s favorite show, which some journalists have criticized as “state TV” and “a daily infomercial for the Trump presidency” for its sycophantic coverage of the president and his administration. Pruitt made the following appearances on Fox News:

    By comparison, Pruitt made only six appearances on the other major cable and broadcast television networks combined. From the time Pruitt took the helm at the EPA through August 14, he was a guest just six times total on CNN, MSNBC, ABC, and NBC, and he made no appearances at all on CBS. On each of these non-Fox programs, Pruitt faced questions either about whether Trump still believes climate change is a hoax or about Pruitt's own views on climate change. In response, Pruitt either avoided answering the question or repeated his “lukewarmer” stance that climate change is happening but we don’t know how much is human-caused. In all but one of these appearances, Pruitt repeated false or misleading talking points about the Paris climate agreement. Here are Pruitt's guest appearances on cable news and broadcast networks other than Fox:

    • One appearance on CNN’s The Situation Room on February 28.
    • One appearance on CNN's The Lead with Jake Tapper on June 1.
    • One appearance on MSNBC’s Morning Joe on June 6.
    • Two appearances on ABC’s This Week on March 26 and June 4.
    • One appearance on NBC’s Meet the Press on June 4.

    *Pruitt’s appearance on Meet the Press aired on both NBC and MSNBC, but for the purposes of this study, we only counted it as an NBC appearance.

    Pruitt has been a frequent guest on national right-wing talk radio shows

    Pruitt has also been a frequent guest on nationally broadcast right-wing talk radio shows since his confirmation, Media Matters found. We examined the top 10 shows listed on Talkers.com's Top Talk Audiences list, as well as numerous shows broadcast on the SiriusXM Patriot channel, and found the following:

    • Three appearances on Salem Radio Network’s The Hugh Hewitt Show on March 29, May 11, and June 2.
    • Two appearances on Fox News Radio’s Brian Kilmeade Show on April 27 and May 19.
    • One appearance on SiriusXM Patriot’s David Webb Show on April 26.
    • One appearance on SiriusXM Patriot’s Breitbart News Daily on June 5.
    • One appearance on Westwood One’s The Savage Nation on June 1.

    All of these hosts or outlets have denied climate change:

    • Hugh Hewitt has a years-long record of climate denial: He wrote in a 2011 blog post that “we don’t know” how much humans contribute to global warming or “if it will be harmful or if there's anything we can do about it.” Hewitt also downplayed the threat of climate change in a September 2016 episode of his show in which he said that warming might be "a real problem over 500 years."
    • Brian Kilmeade has denied climate change, both as a host on his radio show and as a co-host on Fox & Friends. On a 2013 episode of his radio show (then called Kilmeade & Friends), Kilmeade suggested that only “corrupt” climatologists accept human-caused climate change. On the same day, Kilmeade disputed on Fox & Friends that it is “settled scientific collective thought” that human activity causes climate change. 
    • On the January 12, 2017, episode of the David Webb Show, Webb cast doubt on the scientific consensus around climate change, arguing that it's not significant that the vast majority of climate scientists publishing peer-reviewed research agree on the human causes of warming: "You can have 99 percent of peer-reviewed, but it doesn’t mean that the one percent like that guy named Copernicus won’t be correct about the fact that the Earth was not flat and we were not the center of the universe.”
    • Breitbart.com has a long track record of pushing blatant climate science misinformation and attacking climate scientists and climate science, calling researchers “talentless low-lives” and “abject liars” and climate change a “hoax.” Breitbart is also a go-to outlet for fossil fuel industry-funded academics who want to get publicity for their work.
    • Michael Savage has echoed Trump’s position on climate change, calling it a “scam” and a “hoax,” and has urged the president to continue denying that humans are the cause of global warming. During his June 1 interview with Scott Pruitt, Savage repeated the denier argument that human-made climate change is disproven by samples from the Vostok ice core in Antarctica and criticized Sen. Sheldon Whitehouse (D-RI) for promoting “fake science.” In response, Pruitt appeared to endorse Savage’s views and floated the idea of having a "red team" of skeptical scientists debate a "blue team" of mainstream climate scientists, a proposal Pruitt pushed again a few days later on Breitbart’s radio program:
    MICHAEL SAVAGE (HOST): Please explain to me how come ancient core samples from the Antarctic show that there was climate change going on hundreds of thousands of years before man industrialized. [Whitehouse] would not have an answer for us, Mr. Pruitt. The science is fake science that they’ve been foisting upon a gullible public.
    SCOTT PRUITT: You know what’s interesting, Michael? There was a great article in The Wall Street Journal to your point, by Steven Koonin, a scientist at NYU, called “red team/blue team.” I don’t know if you saw it or not. But he proposed that we should have a red team/blue team approach with respect to CO2. We should have red team scientists and blue team scientists, in an open setting, debate, discuss, and have an open discussion about what do we know, what don’t we know, and the American people deserve truth.
    SAVAGE: Amen to that, because we’ve had no debate whatsoever. All Obama told us was 98 percent of scientists agree. So what? There was a time when 100 percent of scientists said the Earth is flat. Did that make them right?
    PRUITT: No, look, I mean the reason there’s not consensus, through policy in Washington, D.C., is because, truly, the American people don’t trust what has happened in the past several years with respect to regulatory policy and this issue.

    Pruitt’s right-wing radio appearances have extended beyond nationally broadcast shows. E&E News reported in May that Pruitt appeared on “the local morning talk radio show of a North Dakota blogger who described the Obama administration's EPA as an enemy to the well-being of his state.” ThinkProgress noted that during a “state listening tour” in North Dakota earlier this month, “Pruitt stopped by the conservative talk radio show What’s On Your Mind to share his thoughts on a number of EPA-related issues.” During that conversation, Pruitt referred to the “so-called settled science” of climate change.

    And on August 10, Pruitt appeared on a Texas radio show, Politico reported, where he said his staff will assess the "accuracy" of a major federal climate report that's been drafted by scientists from 13 agencies. “Frankly this report ought to be subjected to peer-reviewed, objective-reviewed methodology and evaluation,” he said, ignoring the fact that the report has already undergone extensive peer review. Pruitt also used his appearance on the show to cast doubt on climate science in general.

    Pruitt has given interviews to other climate-denying outlets, including online publications and cable business shows

    In addition to his June interview on Breitbart’s radio show, Pruitt granted the Breitbart website an interview in March.

    Pruitt also sat for a lengthy video interview in July with the fossil fuel-funded Daily Caller, another denialist online outlet. And he gave an interview in May to The Daily Signal, an online news outlet run by the Heritage Foundation, a conservative think tank that casts doubt on climate change.

    Besides his appearances on cable news shows, Pruitt also went on cable business shows and networks that serve as platforms for climate denial -- most notably CNBC’s Squawk Box, where he told climate-denying host Joe Kernen that he did not believe carbon dioxide is a primary contributor to global warming. Pruitt has also frequently given interviews on Fox Business Network, which mirrors Fox News’ denialist stance on global warming. Pruitt made the following appearances on the Fox Business Network:

    Pruitt’s courting of conservative media is “on an entirely different level” from predecessors

    Scott Waldman of E&E News reported that after “weeks of blowback” from Pruitt’s appearance on Squawk Box, the EPA chief “shifted his media appearances to friendlier venues,” a move that “allowed him to tee off on a favorite series of talking points: Obama's energy policy was ‘America second,’ energy industry innovations have reduced the U.S. carbon footprint, the so-called war on coal is now over, EPA's job is to encourage business growth in concert with the environment, and the era of punitive action against energy companies is over.” Waldman also noted that Pruitt’s “courting of conservative media is on an entirely different level” from previous EPA administrators. From Waldman’s article:

    To be sure, all administrations seek out friendly press. President Obama talked about health care on the "Between Two Ferns" comedy program with Zach Galifianakis, which Republicans criticized as undignified. And former EPA Administrator Gina McCarthy granted exclusive interviews to left-leaning outlets like Mother Jones and Grist.

    But critics say Pruitt's courting of conservative media is on an entirely different level.

    […]

    Liz Purchia, a former EPA spokeswoman under the Obama administration, said it's extremely unusual to place an administrator only on partisan outlets. She noted that McCarthy regularly interacted with reporters from outlets that produced coverage EPA officials did not appreciate.

    […]

    "Only talking to far right-wing media outlets, they are only talking to a small group of Americans that regularly follow them, and they are intentionally going to reporters who will only ask them questions they want to hear and aren't speaking to the broader American people about their actions," Purchia said.

    In Mother Jones, Rebecca Leber also reported that “since taking office, Pruitt has almost exclusively relied on a small number of conservative media outlets to tell an upbeat version of his leadership at the EPA, with occasional detours into the Sunday news shows,” creating “an echo chamber cheerleading the EPA’s regulatory rollbacks, Trump’s withdrawal from the Paris climate agreement, and its newfound anti-science denial.”

    Leber also quoted Purchia remarking on how Pruitt’s approach to media interviews “isolates him from most Americans and instead plays to Trump’s base”:

    Liz Purchia, an Obama-era EPA communications staffer, says the EPA’s attention to right-wing audiences resembles Trump’s tactics at the White House. “They’re tightly controlling [Pruitt’s] public events and interviews, which isolates him from most Americans and instead plays to Trump’s base,” Purchia said in an email. “They’re not trying to use communications tactics to reach a broad audience.”

    Charts by Sarah Wasko

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis, iQ Media, and TVEyes to find Scott Pruitt's on-air TV appearances from the date of his swearing in as EPA Administrator on February 17 to August 14: “Pruitt,” "EPA administrator," "E.P.A. administrator," "EPA chief," "E.P.A. chief," "EPA head," "E.P.A. head," "head of the EPA," "head of the E.P.A.," "head of the Environmental Protection Agency," "Environmental Protection Agency Administrator," or "Administrator of the Environmental Protection Agency." We did not count instances of networks airing Pruitt’s appearance at the White House’s June 2 press briefing.

    For radio appearances, Matters Matters searched the same terms in Veritone for the top 10 programs in Talkers.com's Top Talk Audiences list and the following programs that air on SiriusXM Patriot: Breitbart News Daily, David Webb Show, Brian Kilmeade Show, and The Wilkow Majority.