Breitbart News Daily | Media Matters for America

Breitbart News Daily

Tags ››› Breitbart News Daily
  • Scott Pruitt's EPA has cozy relationship with Daily Caller and Washington Free Beacon

    Under Pruitt, EPA feeds tips to right-wing outlets, gets fawning coverage

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    Scott Pruitt’s Environmental Protection Agency has developed a remarkably cozy relationship with two conservative outlets: The Daily Caller and the Washington Free Beacon.

    While many other news outlets have been aggressively covering the myriad scandals dogging Pruitt, The Daily Caller and the Washington Free Beacon have gone above and beyond to defend Pruitt from charges of unethical behavior and try to discredit sources of damaging information, often by using mysteriously obtained internal EPA documents. Pruitt has also given exclusive interviews to The Daily Caller and used it as a platform for issuing policy announcements. In essence, The Daily Caller and the Washington Free Beacon are serving as de facto press offices for the EPA.

    This follows a pattern Media Matters has documented of Pruitt giving interviews or information to right-wing outlets and receiving favorable coverage from them. We found that in his first year at EPA, Pruitt gave more than twice as many interviews to Fox News as to the other major cable and broadcast networks combined, and Fox gave significantly less coverage to Pruitt's scandals than did other cable news channels.  

    Mainstream reporters and outlets, in contrast, have been repeatedly attacked and stymied by Pruitt's EPA. The New York Times recently revealed that the agency categorizes media outlets as “friendly” or “unfriendly” and selectively chooses to talk to reporters who it believes will provide positive, uncritical coverage.

    Wash. Free Beacon cited EPA internal documents to concoct misleading defenses of Pruitt’s travel scandals

    After numerous news stories emerged about Pruitt’s exorbitant travel costs, the Free Beacon ran a March 21 article headlined “Obama EPA Administrators Spent Eight Times More Than Pruitt on International Travel.” The article cited “internal EPA documents provided to the Washington Free Beacon” -- which, according to Emily Atkin of The New Republic, came from EPA spokesperson Jahan Wilcox. The Free Beacon reported that the documents “reveal Obama administration EPA administrators jet setting cost taxpayers roughly $1 million. The EPA has spent $124,000 for Pruitt and his security detail to travel to the G-7 summit in Italy and a trip to Morocco.” But Atkin pointed out the many ways in which the comparison is “laughably inadequate" or "shockingly dishonest” -- including the fact that it compares one year of Pruitt's travel to eight years of his predecessors' travel and ignores domestic travel, which in Pruitt's case has included numerous first-class flights.

    The Free Beacon again defended Pruitt’s travel after a May 7 Daily Beast article described his June 2017 trip to Italy as more focused on tourism than business, based on his recently released schedule. On May 9, the Free Beacon disputed that charge, stating, “New details of Scott Pruitt's trip to Italy to attend the G-7 summit last summer undermine media reports painting the Environmental Protection Agency administrator's trip as a lavish tourist vacation. … Pruitt's schedule, obtained by the Washington Free Beacon, reveals the four-day trip was heavy on business dealings.”

    The May 9 Free Beacon article also addressed reports about Pruitt meeting during the trip with Australian Cardinal George Pell, a climate denier who was facing sexaul abuse allegations at the time and was subsequently charged. The Free Beacon claimed that Pruitt had only met with Pell “incidentally” and knew nothing about the charges. But New York Times reporter Eric Lipton called those claims “wrong” and pointed out that EPA staff began planning for the dinner with Pell in May 2017 and were aware that Pell was under investigation when they vetted the meeting.   

    None of these articles in the Washington Free Beacon noted how the publication obtained internal EPA documents, nor did any of the similar articles published in The Daily Caller. Mainstream news outlets, in contrast, typically note how they obtain such documents.

    Daily Caller and Wash. Free Beacon published attacks against former EPA staffer who told Congress of Pruitt’s unethical conduct

    Kevin Chmielewski, a former Trump campaign staffer, served as a politically appointed deputy chief of staff to Pruitt until he was placed on administrative leave without pay and eventually fired from the agency in March 2018, after raising concerns about Pruitt’s lavish spending. In April 2018, Chmielewski met with Democratic lawmakers’ staff and appeared on ABC's World News Tonight to detail a wide range of ethical abuses by Pruitt.

    Both The Daily Caller and the Washington Free Beacon published articles that aimed to discredit Chmielewski by citing another former EPA staffer, anonymous sources, and EPA documents.

    Shortly after Chmielewski presented his allegations of wasteful spending and unethical behavior to lawmakers’ staff, The Daily Caller published an April 23 article headlined, “SOURCES: Most Of What EPA’s Leaker Told Dems About Scott Pruitt Is ‘False,’” which cited “sources familiar with EPA’s inner-workings” and quoted an anonymous source saying of Chmielewski’s claims, “more than 60 percent is false, the other 40 percent is information he distorted.”

    On May 7, Pruitt’s former security chief, Pasquale “Nino” Perrotta, gave his first interview since resigning from the EPA to The Daily Caller. According to multiple reports, Perrotta played an important role in justifying much of the EPA chief’s exorbitant spending. In the interview, Perrotta dismissed the barrage of negative stories about Pruitt as the product of a few “disgruntled employees,” and singled out Chmielewski in particular for criticism, accusing him of retaliating against the EPA over pay-related issues and spreading “false” information. The next week, on May 14, The Daily Caller published portions of a memo that Perrotta wrote in January detailing two phone calls he had with Chmielewski. According to The Daily Caller, the memo showed that “Chmielewski threatened to ‘retaliate’ against Administrator Scott Pruitt and others over a pay dispute.”

    The Washington Free Beacon took aim at Chmielewski in an April 27 article that accused him of inflating his military service on his résumé and “benefi[ting] from the same EPA hiring authority that he said EPA officials had used to dole out raises to two top Pruitt aides, according to knowledgeable sources and EPA documents.” The Free Beacon followed up with a May 7 article that cited “several administration officials and two people who worked with [Chmielewski] on the campaign” to claim that Chmielewski had “a long history of run-ins with law enforcement, including a warning from a Secret Service detail, debt problems and other red flags that could have sunk his mandatory background check.” The New York Times had previously reported that Chmielewski was placed on administrative leave without pay after he and others confronted Pruitt about his unusually large spending, according to “two of the people with knowledge of the situation.” But the Free Beacon instead claimed that Chmielewski was forced out of the EPA because of questions about his background and an occasional inability of EPA staff to locate him while he was assumed to be doing advance work.

    Daily Caller cited EPA statements, emails, and anonymous sources to dispute damning reporting

    The Daily Caller has frequently tried to rebut negative stories about Pruitt and his staff by citing EPA emails, anonymous sources, and statements from EPA spokespeople that did not appear in other outlets. Here are a few that Media Matters has identified in recent weeks:

    • April 19: After The Associated Press published an article, “EPA chief sat in coach when not flying on taxpayer’s dime,” The Daily Caller ran a piece criticizing the headline and quoting an EPA statement that did not appear in any other media reports. The Daily Caller article and the EPA statement both accused AP of downplaying the fact that the flights in question took place on Southwest Airlines, which does not have first-class seats.

    • April 27: During a congressional hearing on April 26, Pruitt appeared to admit to lawmakers that he knew about at least one of two pay raises approved for his staffers when he stated that he had delegated authority to give the raises -- an apparent contradiction of his previous statement that he was unaware of the pay raises. The day after the hearing, The Daily Caller claimed to have a scoop: “An EPA memo obtained by The Daily Caller News Foundation shows Pruitt delegated personnel authority to Chief of Staff Ryan Jackson more than one year ago, not around the time of the controversial raises. … Based on the document and Pruitt’s testimony, he was not saying he gave Jackson authority to grant the two raises in question.” The Daily Caller article failed to address the fact that Pruitt gave differing answers about his knowledge of the raises, and neglects to mention that internal emails suggest and three administration officials have stated that Pruitt personally approved at least one of the controversial pay raises.

    • May 8: Following reports by The Washington Post and E&E News about an EPA memo used to justify Pruitt’s first-class travel, The Daily Caller attempted to discredit the reports by quoting two unnamed sources. It wrote, “the memo is not signed, and is addressed to Gail Davis, EPA’s travel coordinator. Two sources said Pruitt would have needed approval from Jeanne Conklin, the acting controller in the Office of the Chief Financial Officer, to fly first class.”

    • May 8: The Daily Caller cited EPA emails as it pushed back against Democratic claims that Pruitt wanted to establish a new agency office in his hometown of Tulsa, OK. It wrote, “The Daily Caller News Foundation reviewed emails that show Pruitt asked EPA officials to find a place ‘where he could work’ when he was home in Oklahoma," but didn't ask them to open a new EPA office.

    • May 11: The Daily Caller cited an EPA email as it disputed a New York Times article that claimed Pruitt’s security head Perrotta drank beers with Patrick Sullivan, the assistant inspector general who oversees investigations at the EPA. The Daily Caller wrote, “An email casts doubt on a key detail of The New York Times’s profile on Environmental Protection Agency Administrator Scott Pruitt’s former head of security — a detail that impugned the impartiality of a top official in the EPA inspector general’s office. … An email obtained by The Daily Caller News Foundation provides more evidence that Perrotta and Sullivan did not drink at a bar together across the street from EPA offices.” The Times later corrected its story and reported that Perrotta and Sullivan did not drink beers together.  

    • May 14: The Daily Caller cited EPA emails to push back against reports that Pruitt requested a 24/7 security detail starting on his first day at the EPA. It wrote, “The Daily Caller News Foundation obtained emails that show EPA officials discussed options to enhance Pruitt’s security before the Senate confirmed him. In fact, a member of President Donald Trump’s ‘beachhead’ team at EPA requested beefed up security for Pruitt as a precautionary measure.”

    Pruitt unveiled major policy announcements in Daily Caller

    Media Matters has previously documented how Pruitt turns to conservative and right-wing outlets when he wants to unveil news. Pruitt’s earliest announcements of his planned "red team/blue team" exercise to debate climate science were in June 2017 on The Savage Nation and Breitbart News Daily.

    It’s no surprise then that Pruitt’s EPA has often used The Daily Caller to announce major policy changes at the agency. In March, Pruitt gave an exclusive interview to The Daily Caller to announce a plan to severely restrict the type of scientific data the agency can use for policymaking, which could undermine clean air regulations. Instead of giving other reporters information about the plan, the EPA sent out a press release that linked to the The Daily Caller article.

    Other announcements first reported in The Daily Caller included plans to drop a requirement for new power plants to have carbon-capture technology, the submission of a proposal to roll back the Waters of the United States rule, and the "evolution" of the "red team/blue team" exercise.

    UPDATE (5/22): The EPA barred The Associated Press, CNN, and E&E News from attending a national summit on harmful water contaminants convened by Scott Pruitt. The AP reported that one of its reporters asked to speak to an EPA public affairs person after being denied entry and was then grabbed by the shoulders and shoved forcibly out of the building by security. In a statement, EPA spokesperson Jahan Wilcox said, “This was simply an issue of the room reaching capacity” -- though reporters noted there were empty seats in the room. He continued: “We were able to accommodate 10 news outlets and provided a livestream for those we could not accommodate.” One of those reporters in attendance was The Daily Caller’s Jason Hopkins, who claimed to have witnessed the episode with the AP reporter and disputed that the reporter was “‘forcibly’ grabbed.” But a CNN photographer's account of the events supports the AP’s report.

  • The top 6 tricks Scott Pruitt uses to outfox the media

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Sarah Wasko / Media Matters

    A version of this post was originally published on Grist.

    Environmental Protection Agency chief Scott Pruitt might just be the most ruthlessly effective member of the Trump administration -- much to the ire of environmental activists, who recently launched a #BootPruitt campaign. One of Pruitt's trademark strategies is trying to tightly control media coverage of himself and his agency, a way to tamp down criticism of his industry-friendly agenda and extreme rollbacks of environmental protections.

    Pruitt has lost control of the media narrative in the past week, as numerous outlets have reported on his snowballing ethics scandals. But if he keeps his job -- there are reports that President Trump still has his back -- you can expect him to double down on his media machinations.

    Here are the key ways Pruitt manipulates and hampers the press:

    1. Pruitt goes to right-wing news outlets to push his messages out

    During his first year as head of the EPA, Pruitt appeared on Fox News, Trump's favorite network, 16 times -- more than twice as often as he appeared on the other major cable and broadcast networks combined. Fox hosts and interviewers tend to lob softballs at him and gloss over his numerous controversies and scandals.

    Pruitt gives interviews to other conservative outlets, too, from Breitbart News Daily to The Rush Limbaugh Show to the Christian Broadcasting Network. Last month, Pruitt went on conservative talk-radio shows to spread misleading talking points as he attempted to defend his extravagant travel spending.

    And when Pruitt announced a plan in March to severely restrict the kinds of scientific data that can be used in policymaking -- a change decried by scientists, environmentalists, and public health advocates -- he gave an exclusive interview to conservative news site The Daily Caller about it. The resulting article painted the shift in a positive light, of course.

    2. Pruitt gives interviews to generalists instead of environmental reporters

    Pruitt grants some interviews to mainstream news outlets, but when he does it's often with political reporters or generalists instead of reporters on the environmental beat who would know the right tough questions to ask.

    For instance, in February, Pruitt appeared on The New York Times' podcast The Daily. The interview was largely light and fluffy, letting Pruitt spout his talking points with little pushback, including a false claim that Congress would have to change the law in order for the EPA to regulate greenhouse gases. After the interview, it fell to Times environmental reporter Coral Davenport to point out that the Supreme Court had already granted authority to the EPA to regulate greenhouse gases. Too bad she wasn't the one who conducted the interview. The following week, when another Times environmental reporter, Lisa Friedman, asked for a comment from Pruitt for a piece on his views on climate science, an EPA spokesperson instead referred her to the interview with The Daily.

    The EPA administrator sat for another soft interview with a Washington Post political reporter that was published in the Post's political newsletter The Daily 202. The resulting piece quoted Pruitt defending his enforcement record -- “I don't hang with polluters; I prosecute them" -- and praising Trump for his "tremendous ideas."

    Contrast that with what happened when Pruitt gave a rare interview to two Post reporters, Brady Dennis and Juliet Eilperin, who've been doggedly covering his agency. They produced a substantive article on how Pruitt has been shifting the EPA to serve the interests of regulated companies; quotes from Pruitt in the piece are interspersed with quotes from experts and with reporting on Pruitt's moves to roll back environmental protections and enforcement.

    3. Pruitt's EPA withholds basic information from the press and the public

    Under Pruitt, the EPA has become extraordinarily secretive.

    Unlike previous EPA administrators, Pruitt has refused to publicly release his full schedule in anything close to real time. The EPA has barred reporters from attending events where Pruitt speaks, even threatening to call the police to remove them. Most recently, on April 3, the EPA blocked numerous journalists from attending his announcement about the loosening of auto fuel economy standards, enabling Pruitt to avoid hard questions.

    It's so hard to get information out of the agency that the Society of Environmental Journalists sent the EPA public affairs office a letter in January asking for such fundamental things as open press briefings, responses to reporters' inquiries, and distribution of press releases to everyone who requests them.

    As New York Times reporter Friedman said in October, "Covering the EPA is like covering the CIA. It is so secretive. It is so difficult even to get basic information.”

    It's no surprise, then, that Freedom of Information Act lawsuits against the agency have soared under Pruitt.

    4. Pruitt's EPA sends reporters articles by climate deniers instead of useful information

    Over the last month, the EPA has sent out at least four "press releases" that did nothing more than promote articles or opinion pieces by right-wing figures that painted Pruitt in a positive light, as ThinkProgress reported.

    The most eye-popping press release was headlined "The Hill: Scott Pruitt is leading the EPA toward greatness." It pointed to a fawning opinion piece co-written by the head of the Heartland Institute, a notorious climate-denial think tank.

    But perhaps the most vexing to reporters was a press release that promoted the aforementioned Daily Caller article on Pruitt restricting the EPA’s use of scientific data. The agency sent it out in lieu of an informative press release and otherwise refused to answer reporters' questions about the action. This prompted the National Association of Science Writers to send a letter of protest to the head of the EPA press office, calling on her to "take steps immediately to prevent this unprofessional and unethical behavior from occurring again." The Society of Environmental Journalists followed up with a similar letter of its own.

    5. Pruitt repeats disingenuous, misleading talking points

    Unlike his boss, Pruitt is disciplined and on-message. In interviews, he turns again and again to the same tightly scripted talking points, many of which are misleading.

    Like this one: "We've seen an 18 percent reduction in our CO2 footprint from 2000 to 2014. We're at pre-1994 levels," Pruitt told Fox News Sunday in June, while defending Trump's decision to pull the U.S. out of the Paris climate agreement. It's one of Pruitt's favorite lines. He's repeated it ad nauseum during his 13 months at the EPA.

    When he spouts this statistic, Pruitt is essentially bragging that the U.S. has already done a lot to reduce carbon dioxide emissions. That might sound good on the surface, but Pruitt's claim is misleading -- he ignores the fact that emissions went down in part because of Obama-era policies that Pruitt and others in the Trump administration are now undoing. It's also just a really weird thing to boast about if you're a climate denier like Pruitt.

    Does Pruitt actually think it's a good thing that the U.S. reduced carbon dioxide emissions? Does that mean he acknowledges that CO2 is a dangerous pollutant? Does he then think it would be good for the U.S. to continue reducing CO2 emissions? Is he aware that CO2 emissions are projected to rise this year?

    These are follow-up questions that an interviewer who's knowledgeable about climate change might ask, but so far we haven't seen any such pushback. No wonder Pruitt keeps repeating the line.

    6. Pruitt's EPA retaliates against journalists

    Under Pruitt, the EPA's press office has taken the unprecedented step of personally attacking reporters whose work the leadership dislikes. In September, the office issued a press release bashing Associated Press reporter Michael Biesecker over a story he co-wrote. "Biesecker had the audacity to imply that agencies aren’t being responsive to the devastating effects of Hurricane Harvey," the release read. "Unfortunately, the Associated Press’ Michael Biesecker has a history of not letting the facts get in the way of his story." The EPA then dropped Biesecker from its email press list.

    The agency's press office has also attacked New York Times reporter Eric Lipton, who's done deep-dive investigative reporting into Pruitt's EPA. In August, the office put out a press release that accused him of reporting "false facts." In October, Liz Bowman, head of the EPA's Office of Public Affairs, gave a snarky reply after Lipton requested information on agency actions, accusing Lipton of having a "continued fixation on writing elitist clickbait trying to attack qualified professionals committed to serving their country.”

    The bottom line: Why Pruitt’s media manipulation matters

    When Pruitt gets more positive media coverage for himself and the EPA, or at least less negative coverage, it can sway public opinion in favor of his right-wing agenda and make it easier for him to continue eviscerating environmental protections. His successes then help him curry favor with oil companies, the Koch network, and other monied interests that could fund a future Pruitt campaign for senator, governor, or even president. After all, the EPA administrator is notoriously ambitious.

    If Pruitt does ascend higher, you can expect to see a lot more anti-regulatory fervor and a lot more media manipulation and maltreatment.

  • Scott Pruitt appeared on Fox more than twice as often as other major TV networks combined in his first year at EPA

    Fox News, meanwhile, largely ignored controversies about Pruitt’s extravagant travel

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    In his first year as the administrator of the Environmental Protection Agency, Scott Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as he did on the other major cable and broadcast networks combined. During the same period, Fox News devoted significantly less coverage to controversies about Pruitt’s costly travel than the other major cable news outlets, CNN and MSNBC.

    Pruitt’s preference for appearing on Fox News is part of a wider trend that extends across the Trump administration, with Fox News serving as the go-to network for administration officials. Fox News’ habit of ignoring unflattering news about Pruitt is also in line with the network’s tendency to ignore negative stories about President Donald Trump and his administration.

    In first year as EPA head, Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as on the other major networks combined

    Scott Pruitt appeared on Fox News 16 times in his first year at EPA. A previous Media Matters study examining Pruitt’s first six months after taking office on February 17, 2017, found that he appeared on Fox News twice as often as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined. He continued that trend in his second six months in office, making four more appearances on Fox and only one additional appearance on a non-Fox outlet, CBS. In total, during his first year, he appeared 16 times on Fox and only seven times on the other networks combined.

    Pruitt rarely faced tough questioning during his appearances on Fox, with the exception of two interviews by Chris Wallace on Fox News Sunday. During most of Pruitt's Fox appearances, he advocated for and defended the president’s decision to withdraw from the Paris agreement, though he also went on the network to defend his rollbacks of other Obama-era environmental protections.

    The Fox program he appeared on most often was Fox & Friends, a show that wields agenda-setting influence with the president. Here are all of Pruitt's Fox News appearances from his first year at the EPA:

    *The segment on Your World with Neil Cavuto on October 17 used footage from an interview Pruitt did earlier on the same day on the Fox Business Network program Cavuto: Coast to Coast.

    Pruitt made just seven appearances on the other major cable and broadcast TV networks combined. In his first year leading the EPA, Pruitt made only seven appearances total on ABC, CBS, NBC, CNN, and MSNBC. In the majority of these, he defended U.S. withdrawal from the Paris climate accord, as he did during his Fox appearances. In other cases, he broadly discussed his agenda and priorities and defended rollbacks of environmental regulations.

    Here are Pruitt’s appearances on the major broadcast TV networks, CNN, and MSNBC during his first year:  

    • Two on ABC’s This Week with George Stephanopoulos on March 26 and June 4.
    • One on CNN’s The Situation Room with Wolf Blitzer on February 28.
    • One on CNN's The Lead with Jake Tapper on June 1.
    • One on NBC’s Meet the Press on June 4.
    • One on MSNBC’s Morning Joe on June 6.
    • One on CBS Evening News on January 17.

    Fox News devoted significantly less coverage to Pruitt’s controversial use of taxpayer money than CNN and MSNBC

    On September 27, The Washington Post published an article about Pruitt taking “at least four noncommercial and military flights since mid-February, costing taxpayers more than $58,000.”

    The story received extensive mainstream media coverage, including on other cable news networks. During the week after the story broke, from September 27 to October 3, CNN and MSNBC aired 32 and 31 segments on the controversy, respectively, often mentioning other cabinet members' high travel expenses as well. But Fox News aired just seven segments about Pruitt’s costly charter and military flights. In one Fox segment, on the September 29 episode of Your World with Neil Cavuto, correspondent John Roberts stated, “Scott Pruitt took four, maybe five charter flights. Those were all approved by the EPA Office of Ethics, and he has come up with a full explanation for those. … It's my belief that the other departments, Interior, Treasury, EPA, whatever, are allowed to do those private flights, as long as they have pre-approval for that.”

    On February 11, 2018, The Washington Post again detailed Pruitt’s exorbitant spending in an article headlined “First-class travel distinguishes Scott Pruitt’s EPA tenure.” The Post reported that Pruitt racked up $90,000 in taxpayer-funded travel costs during one stretch in early June, and that figure did not include the additional travel costs for Pruitt’s round-the-clock security detail. CBS News reported two days later that Pruitt broke with a government policy that officials fly on U.S. airlines by traveling on the luxury Emirates airline on a return trip from Milan, Italy. The story gained further traction after the EPA changed its tune about whether Pruitt had a blanket waiver to travel first class and clarified what security threats justified Pruitt’s use of first-class travel.

    Yet in the week following the Post’s article, from February 11 to February 17, Fox News did not mention the renewed controversy over Pruitt's travel costs even once.* CNN and MSNBC, by contrast, aired four and eight segments on his travel, respectively.

    *Fox News did air two segments on the latest Pruitt travel controversy on the February 19 episode of Shepard Smith Reporting and the February 28 episode of Special Report with Bret Baier, but these segments were aired more than a week after the Post story and fell outside the one-year time frame of our study.  

    On business news networks, Pruitt appeared on Fox Business four times as often as on CNBC

    Pruitt’s preference for Fox extended to the Fox Business Network. On the cable business news channels, Pruitt again demonstrated a predilection for Fox, making eight appearances on Fox Business, while appearing only twice on competitor CNBC. Fox Business Network has exhibited strong pro-Trump leanings, as outlets including USA Today and Business Insider have reported.

    Here are Pruitt's appearances on Fox Business shows:

    Fox Business defended Pruitt by attacking a CNN report. After Pruitt gave numerous interviews to Fox Business, the network did Pruitt a favor. In October, it aggressively and baselessly attacked a CNN investigation into moves Pruitt made to help a proposed mine in Alaska right after meeting with the CEO of the mining company pushing the project. The network aired four segments in two days that criticized CNN's story and defended the mine. On all four segments, the hosts and interviewees did not dispute any of the specific facts reported by CNN, but they used highly charged language to try to discredit the story, calling CNN's investigation a "smear," a "hit piece," and "dishonest reporting." (In January, Pruitt reversed his decision and reinstated restrictions on the mine project. Fox News did not report on this reversal.)

    Pruitt gave numerous interviews to right-wing radio programs and a variety of print outlets

    Pruitt frequently appeared on radio shows hosted by climate change deniers like Brian Kilmeade and Michael Savage. Media Matters' previous study on Pruitt's first six months in office found that he made half a dozen appearances on popular right-wing talk radio programs hosted by people who deny climate science. He continued that pattern in his second six months, making appearances on programs including The Rush Limbaugh Show (where he was interviewed by guest host and climate denier Mark Steyn), The Hugh Hewitt Show, The Savage Nation, The Brian Kilmeade Show, The David Webb Show, and Breitbart News Daily.

    Pruitt's print and online interviews included some mainstream outlets. While Pruitt leaned heavily on right-wing outlets when doing TV and radio, he granted interviews to a wider variety of newspapers, magazines, wire services, and online publications. Some of those interviews were with conservative outlets, including National Review, The Daily Caller, and The Daily Signal. Some were with the business press, like The Wall Street Journal and Bloomberg. And some were with prominent mainstream outlets, including The Washington Post, TIME, USA Today, Reuters, and The New York Times podcast The Daily.  

    Still, overall, Pruitt heavily favors conservative media when trying to push out his talking points. As Mother Jones recently reported in an in-depth profile of Pruitt, the EPA under his direction "has mostly focused on spreading its message through the right-wing media, talking frequently to Fox News and conservative radio hosts while dismissing less favorable coverage as fake."

    Pruitt's preference for right-wing media is continuing into his second year at the EPA. In the 16 days since his one-year anniversary, he has given interviews to the Christian Broadcasting Network, The Daily Signal, and Fox News.

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis and iQ Media to find Scott Pruitt's on-air TV appearances from the date of his swearing in as EPA administrator on February 17, 2017, to February 17, 2018: “Pruitt,” “Pruett,” "EPA administrator," "E.P.A. administrator," "EPA chief," "E.P.A. chief," "EPA head," "E.P.A. head," "head of the EPA," "head of the E.P.A.," "head of the Environmental Protection Agency," "Environmental Protection Agency Administrator," or "Administrator of the Environmental Protection Agency." We did not count instances of networks airing Pruitt’s appearance at the White House’s June 2 press briefing.

    We also used the same terms to search cable news networks’ coverage of Pruitt’s travel controversies from September 27 to October 3 and from February 11, 2018, to February 17, 2018. We did not count instances of networks airing White House briefings that discussed these controversies.

  • WSJ debunks Murdoch-fueled conspiracy theory on FBI texts and Obama

    The conspiracy theory, which was debunked by WSJ and others, was heavily pushed by Fox News and other right-wing outlets

    ››› ››› CRISTINA LóPEZ G.

    The latest right-wing media ‘scandal,’ has completely fallen apart after The Wall Street Journal and others debunked several facets of the story. Fox News spent the day pushing Sen. Ron Johnson’s (R-WI) claim that a text message between FBI lawyer Lisa Page and agent Peter Strzok referring to preparing talking points that then-FBI Director James Comey would use to brief then-President Barack Obama, implied an interference by Obama in the FBI’s investigation into Secretary of State Hillary Clinton’s email server. Right-wing media, heavily led by Fox News, and other mainstream outlets ran with the claim, despite the fact that there was no active investigation into Clinton’s emails at the time the text message in question was sent.

  • The 10 most ridiculous things media figures said about climate change and the environment in 2017

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    1. Breitbart’s James Delingpole claimed 400 new scientific papers show global warming is a myth.

    Numerous studies have found near-unanimous scientific agreement on human-caused climate change, with perhaps the most well-known study on the matter finding that 97 percent of scientific papers taking a position on the cause of global warming agree that humans are behind it. And this year, a review of the 3 percent of papers that deny climate change found that they were all flawed. Nonetheless, Breitbart writer Delingpole claimed that 400 scientific papers published this year demonstrated that climate change is a “myth,” basing his article on a post on the denialist blog No Tricks Zone.The fact-checking website Snopes roundly debunked Delingpole’s article, giving it a “False” verdict after speaking with authors of some of the cited papers who said their work was grossly misinterpreted or misrepresented.

    2. The Daily Mail claimed government researchers “duped” world leaders with "manipulated global warming data."

    Daily Mail reporter David Rose alleged that climate scientists "rushed" to publish an "exaggerated" paper in an attempt to convince leaders to support the Paris agreement and spend billions to fight climate change. Rose, who has written his fair share of climate misinformation for the Mail, based his story on an “exclusive interview” with and a blog post by retired U.S. government scientist John Bates. The error-ridden article quickly made its way around right-wing media in outlets such as The Daily Caller, National Review, and Breitbart, and was even promoted by GOP members of the House science committee, including its chairman Rep. Lamar Smith (R-TX). The story’s claims also received “at least 752,300 shares, likes, comments, or other interactions on social media,” according to a Buzzfeed analysis. But the claims in the article were widely discredited by climate scientists, including Bates’ former colleagues and even Bates himself. The errors in the Mail’s article were so significant that the Independent Press Standards Organization (IPSO), an independent media regulator in the U.K., issued a ruling that "the newspaper had failed to take care over the accuracy of the article ... and had then failed to correct ... significantly misleading statements." The Daily Mail was required to publish IPSO's reprimand.

    3. Radio host Rush Limbaugh said he was "leery" of hurricane forecasts because they advance a "climate change agenda."

    As Hurricane Irma barrelled toward Florida, Limbaugh spun conspiracy theories and told his listeners that hurricane warnings are part of a scheme to benefit retailers, the media, and people like Al Gore who want to "advance this climate change agenda." Notably, Limbaugh didn’t have any skepticism about the danger Irma posed when it came to his own well-being, as he fled from his Florida home to Los Angeles before Irma made landfall. It's not the first time Limbaugh has spouted irresponsible conspiracy theories about hurricane forecasts. He was criticized last year for doing the same thing during Hurricane Matthew, earning himself a spot on the 2016 edition of this list.

    4. New York Times columnist Bret Stephens argued that because political operatives were wrong in predicting Hillary Clinton would win the election, people should be skeptical of climate science.

    After Trump’s election, The New York Times launched an ad campaign billing itself as the antidote to Trumpian “alternative facts.” Shortly after that campaign, though, the Times hired Stephens as a columnist -- a serial misinformer who had called climate change a “sick-souled religion” during his time at The Wall Street Journal. In his inaugural column for the Times, Stephens encouraged skepticism of climate scientists and compared those who advocate climate action to Cold War-era authoritarians. Stephens’ column was short on actual facts and science; the one time he cited a scientific report, he got it wrong. The Times added a correction to the column, but numerous scientists pointed out that the correction wasn’t sufficient, and a number of scientists canceled their subscriptions over Stephens’ hiring, his problematic column, and the Times public editor’s dismissive defense of Stephens’ column. EPA Administrator Scott Pruitt later cited Stephens' column to defend the Trump administration's decision to pull out of the Paris agreement.

    5. Conservative media commentator Stephen Moore claimed that Trump created tens of thousands of coal jobs in the first few months of his presidency.

    Experts and journalists have repeatedly noted that President Donald Trump's campaign promise to bring back coal jobs is an empty one, since the decades-long decline in coal mining jobs has been driven much more by economic forces, such as increased automation and competition from natural gas and renewables, than by government regulations. But that didn’t stop Moore, a frequent Fox and CNN commentator and former Trump economic advisor, from proclaiming in op-eds in The Washington Times and Breitbart that Trump had already made good on his promise after just a few months in office. Moore cited jobs reports from March and April to claim that Trump had added tens of thousands of mining jobs, thereby restoring the coal industry. But Moore grossly misrepresented the data he cited, which actually included jobs in a number of sectors like oil and gas. Had Moore bothered to look at the actual coal mining jobs category, he would have seen that it had only grown by approximately 200 jobs through April, barely moving since Election Day.

    6. Radio host Hugh Hewitt recommended appointing Rush Limbaugh to a national commission to study climate change.

    In an op-ed for The Washington Post, Hewitt proposed creating a “national commission led by men and women of impeccable credentials” to determine whether and how the U.S. should address climate change, arguing that the country needs a group of “[d]iverse, smart non-scientists who are going to listen to the scientists -- all of them -- and report back on what ought to be done.” But Hewitt’s proposal instantly lost all credibility when he suggested including Rush Limbaugh as one of the commission members. Limbaugh has repeatedly called climate change a hoax, promoted dangerous climate-related conspiracy theories, misrepresented research in an attempt to dispute that global warming is happening, and even criticized a TV show for portraying climate change as a reality.

    7. Fox hosts attacked a journalist and called him "stupid" for asking a Trump official about the links between hurricanes and climate change.

    2017 was a record year for hurricanes, as Harvey, Irma, and Maria wreaked havoc along their respective paths. A number of climate scientists have explained how climate change exacerbates some of the worst impacts of hurricanes. While CNN and MSNBC frequently aired segments discussing the link between climate change and hurricanes like Harvey and Irma, Fox News hosts almost exclusively covered the climate change-hurricane link by criticizing others who raised the issue. The September 11 episode of Fox's The Five, for example, featured a lengthy discussion in which hosts criticized CNN's Jim Acosta for asking Homeland Security Advisor Tom Bossert whether there's a link between climate change and powerful hurricanes. The hosts said that Acosta was “anti-science” and looked “stupid” and “dumb,” and they called his question was "politically opportunistic." Fox's Jesse Watters said concern about climate change stems from liberal “guilt” and a desire to control people’s lives. Likewise, on the radio show Breitbart News Daily, host Alex Marlow pushed EPA Administrator Scott Pruitt to deny the link between climate change and hurricanes, which Pruitt did, stating, “For opportunistic media to use events like this to, without basis or support, just to simply engage in a cause-and-effect type of discussion, and not focus upon the needs of people, I think is misplaced."

    8. Rush Limbaugh argued that the historic BP oil spill caused no environmental damage.

    Limbaugh cited an article in the right-wing Daily Caller headlined “Bacteria Are Eating Most Of The 2010 BP Oil Spill” and concluded, “The BP spill didn’t do any environmental [damage].” The Deepwater Horizon spill, which leaked oil for 87 days, was the largest accidental spill of oil into marine waters in world history. Researchers have documented a wide array of negative environmental impacts from the disaster. For example, a 2016 study found that the BP spill may have caused irreversible damage to one of the Gulf shore’s most important ecosystems. The spill is believed to have killed tens of thousands animals in 2010, and for years afterward, dolphins and other animals in the area continued to die at higher-than-normal rates.

    9. Fox News’ Jesse Watters claimed, “No one is dying from climate change.”

    During a discussion about Al Gore’s warnings on climate change, Watters, a co-host of Fox News’ The Five, declared, “People are dying from terrorism. No one is dying from climate change.” Rush Limbaugh also made the same assertion this year. But an independent report commissioned by 20 governments in 2012 concluded that climate change already kills more people than terrorism, with an estimated 400,000 deaths linked to climate change each year.

    10. Radio host Alex Jones said it was "suspicious" that Hurricane Irma came along shortly before the release of a climate disaster movie.

    Jones briefly speculated about the possibility that Hurricane Irma was “geoengineered” or created by humans before stating, “Meanwhile, though, right on time with these superstorms, we have the new film Geoengineering (sic) 2017, coming soon on October 20. Oh, just a little bit more than a month or so after Irma is set to hit. Isn’t that just perfect timing? Like all these race war films they’ve been putting out. This is starting to get suspicious. Here it is, Geostorm.” The action movie Geostorm featured satellites that controlled the global climate. Jones' speculation about the film is just one of the countless conspiracy theories he has promoted over the years.

  • Is Breitbart trying to have it both ways with this “alt-right” candidate?

    It is unclear whether Team Bannon actually disavowed congressional candidate Paul Nehlen for his anti-Semitism and ties to the “alt-right,” or if it considers his extremism “hysterical rubbish”

    Blog ››› ››› CRISTINA LóPEZ G.

    As conservative commentators scrutinize congressional candidate Paul Nehlen’s explicit anti-Semitic messages and ties to the “alt-right,” Breitbart.com, which had put its full support behind Nehlen, is appearing to disavow Nehlen’s extremism while also continuing to give him a platform.

    In an attempt to advance its nationalistic war against all things establishment, Breitbart went all-in for Nehlen -- a little-known candidate who had no chance of winning -- in a 2016 primary election, launching its quixotic crusade to unseat Speaker of the House Paul Ryan (R-WI). Predictably, and despite Breitbart’s full-throated support (up until the election, the outlet published close to 30 pieces of content shilling for him), Nehlen lost to Ryan by a 85 to 15 percent margin. Not discouraged by his loss, Nehlen continued to raise his profile with a prolific social media presence and, most importantly, Breitbart’s support. Breitbart’s Executive Chairman Steve Bannon hosted him on his radio show a week after his embarrassing loss, treating him “like a hero” and literally professing his love for him.

    In June, close to a year after his humiliating defeat, Nehlen announced a new bid to unseat Ryan in 2018. Breitbart continued to churn out Nehlen-related content, as well as provide him with an “exclusive” platform to author his own attacks on the speaker of the House. However, Nehlen’s penchant for bigotry on social media recently drew the condemnation of a conservative commentator when he targeted attorney Ari Cohn with an anti-Semitic message. As a result, other pundits in the MAGAsphere similarly condemned Nehlen’s anti-Semitism, with Rebel TV host John Cardillo claiming he’d “spoken to Team Bannon” and “they were shocked and disgusted”:

    Despite the reported shock of his loyal supporter, Nehlen’s anti-Semitism was anything but sudden. His ties to white nationalism and the “alt-right” had been explicitly displayed in his digital fingerprints, as reported by HuffPost and Salon. His attacks on Cohn were not his first display of anti-Semitism, nor were they out of the ordinary given his habit of aggressively responding to his critics using compelling arguments such as “eat a bullet” or “self deport.” Nehlen had also promoted a 4chan meme with ties to the “alt-right,” as well as embraced “Groyper,” a known “alt-right” mascot. He has never shied away from being “all in on the AltRight (sic) vote.” After stumping for Roy Moore, Breitbart’s chosen (and defeated) candidate in the Alabama senatorial special election, Nehlen appeared on the “white power podcast Fash the Nation” and used an anti-Semitic expression, talking about “people who want to throw their parentheses at you,” a clear allusion to the “alt-right” echo meme. Currently, he’s responding to his critics from the right with the type of trolling that is typical of message board posters, crudely comparing outcries to “autistic screeching” (a meme often used to signal enjoyment from triggering those deemed oversensitive).

    Meanwhile, the Cardillo tweet remains the only (even second-hand) evidence that Breitbart is at all bothered by the explicit extremism of their chosen candidate. And in response to the HuffPost article that compiled evidence of Nehlen’s ties to white supremacy, Breitbart editor and Team Bannon member Raheem Kassam dismissively tweeted that it was “hysterical rubbish:”

    In fact, Breitbart has continued giving Nehlen a platform. As recently as December 18, Nehlen made a guest appearance on the Breitbart radio show Whatever It Takes with Curt Schilling. If what Cardillo tweeted is true, it shows that Breitbart is trying to have it both ways -- appease conservative critics with a vague reported condemnation of Nehlen’s bigotry, without issuing a full-throated disavowal that could cause them to lose the Gab “alt-right” audience. This audience loves Nehlen, proving once again what's become more than evident this year: Breitbart is OK with playing footsie with Nazis.

    UPDATE: CNN reported that an adviser of Steve Bannon, Arthur Schwartz, said "Nehlen is dead to us" in response to Nehlen's increasingly offensive tweets.