American Thinker | Media Matters for America

American Thinker

Tags ››› American Thinker
  • Right-wing media's tantrum over a 2015 ad is stoking extreme anti-abortion rhetoric and harassment

    ››› ››› JULIE TULBERT

    Right-wing media and anti-abortion figures recently raised objections to a "horrible new ad” attributed to Planned Parenthood -- despite the so-called ad actually being a 2015 video from a political action committee, not Planned Parenthood. However, as conservative figures continued to express shock and disgust, people on social media started to make threats of violence against the health care organization citing shares of the 2015 video online. This isn’t the first time that right-wing media have manufactured outrage that resulted in harassment and threats toward abortion providers, patients, and clinics.

  • New EPA chief Andrew Wheeler has a fondness for right-wing media and climate-denier blogs

    But will he be as combative toward the mainstream press as Scott Pruitt was?

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    Scott Pruitt, ousted administrator of the Environmental Protection Agency (EPA), had cozy relationships with right-wing media outlets and combative relationships with the mainstream press. Andrew Wheeler, who's stepped in as acting administrator, has also shown a fondness for right-wing media and signs of disdain toward some mainstream media. But Wheeler has not interacted with the press in the same hostile and tribal ways that Pruitt did. Will Wheeler's approach to the media shift now that he's at the helm at EPA?

    On the topic of climate change, it’s easier to predict whether Wheeler will change course: probably not. Like Pruitt, Wheeler has long been skeptical of climate science and climate action, as evidenced not just by Wheeler’s public statements but also by his Twitter account. He has tweeted out links to climate-denying blog posts, including one post that declared, “There is no such thing as ‘carbon pollution.’”

    Pruitt leaned heavily on right-wing media

    Throughout his tenure at the EPA, Pruitt made heavy use of right-wing media outlets to spread his preferred talking points and fight back against media coverage he didn't like. During his first year, Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as all other major TV networks combined, Media Matters found, and Fox was less likely than other networks to cover Pruitt's scandals. Pruitt was also a frequent guest on national right-wing talk-radio shows, where he received soft treatment.

    After Pruitt got unexpectedly tough questions during an April interview with Fox's Ed Henry, he retreated to right-wing outlets that were even more likely to give him good press, giving interviews to the Sinclair Broadcast Group, the Washington Free Beacon, and a Mississippi talk-radio show.

    Pruitt cultivated a particularly cozy relationship with right-wing outlet The Daily Caller, giving the site exclusive quotes and information. The Daily Caller in turn repeatedly defended Pruitt against scandals and attacked people who released damaging information about him. Even after Pruitt resigned, The Daily Caller continued to act as his attack dog, publishing pieces with headlines including "Source: A torrent of negative press ended Scott Pruitt's career at EPA" and "Jilted former EPA aide with sordid history takes full credit for Pruitt's resignation."

    Pruitt attacked and stymied mainstream media outlets

    Under Pruitt, the EPA press office repeatedly attacked, stymied, and manipulated reporters at mainstream news outlets, as Media Matters documented. The agency refused to release basic information about its activities, blocked journalists from attending official agency events, favored reporters who would provide positive coverage, and publicly insulted and retaliated against reporters and outlets whose coverage officials didn't like.

    One of many such attacks came in September, when the EPA sent out a press release that personally maligned Associated Press reporter Michael Biesecker, accusing him of having "a history of not letting the facts get in the way of his story." Another attack happened in June of 2018, when EPA spokesperson Jahan Wilcox called an Atlantic reporter "a piece of trash” after she asked for comment on one of Pruitt's aides resigning. 

    Pruitt appeared to attack the media on his way out the door, too. His resignation letter blamed "unprecedented" and "unrelenting attacks" on him.

    Wheeler liked tweets from right-wing media figures, defended Milo Yiannopoulos

    Wheeler, for his part, has also demonstrated an affinity for right-wing media figures and outlets, but he's done it in a different way -- via his personal Twitter account. He has "liked" many tweets by conservative media figures, including ones that criticize mainstream or liberal media outlets.

    Wheeler "liked" a July 3 tweet by Donald Trump Jr. that linked to a Daily Caller post lauding Fox News's high ratings and mocking CNN's lower ones:

    He "liked" a June 11 tweet by NRATV host and Fox regular Dan Bongino that bashed MSNBC:

    Wheeler "liked" a June 1 tweet by libertarian talk show host Dave Rubin that criticized a HuffPost story: "HuffPo isn’t a place of journalism, it’s a place of Far Left activism." (Media Matters rebutted the misleading claims of right-wing figures who criticized the story.)

    He "liked" a May 22 tweet by NRATV host and NRA spokesperson Dana Loesch that knocked Planned Parenthood.

    He "liked" an April 3 tweet by conservative Wall Street Journal columnist Kimberley Strassel that inaccurately claimed Obama EPA officials spent as much on travel as Pruitt did.

    He "liked" a January 6 tweet by Fox News personality Brit Hume that mocked Al Gore.

    Wheeler has "liked" tweets from frequent Fox News guests Charlie Kirk and Candace Owens of the conservative group Turning Point USA, including this one:

    According to Daily Beast reporter Scott Bixby, in 2016 Wheeler tweeted out a conspiracy theorist's video that defended Milo Yiannopoulos, an alt-right troll and former Breitbart editor, but Wheeler later deleted the tweet:

    In August 2016, Wheeler publicly defended alt-right troll Milo Yiannopolous after the latter was banned from Twitter for encouraging users to harass actress Leslie Jones. In a now-deleted tweet, the lobbyist linked to a six-minute video, “The Truth About Milo,” produced by InfoWars editor-at-large and noted conspiracy theorist Paul Joseph Watson, in which Watson posited that conservatives might be “banned from using the internet altogether if they trigger your butthurt.”

    Since being named acting head of the EPA last week, Wheeler appears to have deleted 12 more tweets from his feed.

    Wheeler tweeted links to climate-denier blog posts

    While EPA watchers have predicted that Wheeler is likely to differ from Pruitt in his demeanor, Wheeler has displayed the same attitude as Pruitt toward climate change.

    In 2011, when Wheeler was a lobbyist for the Murray Energy coal company, he tweeted a link to a post on the climate-denial blog JunkScience.com. The post, written by the site's founder and longtime climate denier Steve Milloy, argued that information from the American Lung Association should not be trusted because the organization "is bought-and-paid-for by the EPA."

    Wheeler retweeted a Milloy tweet from 2015 that took a shot at Huffington Post founder Arianna Huffington and highlighted projections about India's rising coal use.

    In 2009, Wheeler sent a tweeted promoting a climate-denying blog post published on the conservative American Thinker site:

    On at least two occasions, Wheeler has tweeted links to posts on RealClearPolitics that questioned the science of climate change. A tweet in 2009 linked to a post titled "A Reason To Be Skeptical," and the tweet included the hashtag #capandtax, a conservative smear against cap-and-trade policies. The piece he linked to, which also appeared in The Denver Post, promoted “Climategate,” a bogus, manufactured scandal in which conservatives claimed that hacked emails showed climate scientists were fabricating evidence of warming temperatures. 

    And a tweet in 2015 praised a RealClearPolitics essay that argued, "There is no such thing as 'carbon pollution.'”

    This piece, which Wheeler called "great," largely dismissed climate science and criticized the media outlets and peer-reviewed journals that regularly report on climate change:

    Of course, we don’t have good data or sound arguments for decarbonizing our energy supply. But it sounds like we do. If you read Scientific American, Science, Nature, National Geographic, the New York Times, the Washington Post, or any of thousands of newspapers and magazines, and you take them at face value, you would have to agree that there is a strong likelihood that serious climate change is real and that decarbonization or geo-engineering are our only hopes.

    Wheeler gives interviews and quotes primarily to mainstream outlets

    Though Wheeler's Twitter account seems to show a preference for right-wing outlets, he does not exhibit the same ideological bias when he gives interviews or quotes to media. Most of the interviews he's given during his career in Washington, D.C., have been to mainstream outlets.

    Media Matters has identified eight interviews Wheeler has granted to media outlets since October 5, 2017, when President Donald Trump nominated him to serve as deputy administrator of the EPA:

    During his years as a lobbyist from 2009 to 2017 -- when he worked for coal, nuclear, chemical, and utility companies, among others -- he was quoted at least eight times by E&E News, a subscription-based news organization aimed at professionals working in the energy and environment fields, and he sat for one video interview with E&E. He also gave quotes at least twice to another inside-the-beltway news organization, Politico, as well as to The New York Times and FoxNews.com.

    From 1995 to 2008, when Wheeler worked for Sen. James Inhofe (R-OK), he gave at least four more video interviews to E&E News. He was also quoted in a Washington Post article in 2008.

    Right-wing media are already leaping to Wheeler's defense

    Whether on not Wheeler starts giving interviews or information to right-wing outlets, right-wing outlets are likely to defend him against criticism. They've already started.

    The Daily Caller, which had a tight-knit relationship with Pruitt and his press office, published a story on July 5 titled "Pruitt has been gone for less than a day and his replacement is already getting attacked." And Breitbart ran a piece on July 5 that quoted conservatives praising Wheeler and argued that "the media is already attacking him in much the same relentless fashion it did Pruitt."

    What's next for Wheeler and the EPA press office?

    It's not surprising that Wheeler gave quotes and interviews primarily to mainstream and inside-the-beltway publications while he was working for Inhofe and representing his lobbying clients. He was trying to reach influencers and mold public opinion.

    In contrast, Pruitt, who has been rumored to be plotting a run for Oklahoma governor or senator, has spent his time in D.C. trying to raise his profile and burnish his image with GOP donors and the conservative base of the Republican Party. He often turned to highly partisan right-wing outlets to achieve those ends.

    Now that Wheeler is the boss setting the agenda and determining strategy, will he continue his conventional approach of talking to mainstream media, or will he follow Pruitt's recent example and turn primarily to highly partisan right-wing outlets like Fox News and The Daily Caller? And under Wheeler's leadership, will the EPA's press office treat reporters more professionally than it did under Pruitt, or will it continue to be highly combative with the media?

    In the few days since Wheeler was announced as interim EPA chief on July 5, he seems to have taken a more traditional and conciliatory approach. He's given two substantive interviews to major newspapers, The Washington Post and The Wall Street Journal. And according to Politico, Wheeler will be taking a different approach from Pruitt in terms of dealing with the press: "Wheeler will announce where he is speaking or traveling in advance, he will publish his full calendars 'frequently,' without litigation from groups pursuing public records, and he and other top political appointees will hold briefings for the media on major policy announcements."

    But even if the media approach changes, the policy approach won't. "EPA's agenda remains largely unchanged," Politico continued. "Wheeler will still pursue much the same policy platform — fighting the courts to roll back a slate of Obama-era regulations on climate change, air pollution, stream protection and more."

    Ted MacDonald, Evlondo Cooper, and Kevin Kalhoefer contributed research to this post.

  • Pro-Trump media attack judge in Michael Cohen case after Sean Hannity is revealed as his client

    Blog ››› ››› DINA RADTKE

    Agenda-driven right-wing figures and online media outlets are using their platforms to try to discredit Judge Kimba Wood, a federal judge overseeing the case of President Donald Trump’s personal lawyer Michael Cohen, currently under scrutiny for possible bank fraud and wire fraud. Right-wing media started targeting Wood after she ordered Cohen to disclose the name of his anonymous legal client on the basis that there was no legal ground to withhold it; the client turned out to be Fox News anchor Sean Hannity. Far-right Twitter trolls, conservative writers, and Fox News commentators -- among others -- dug into Wood’s past, scandalized her ties to Democrats, and attacked her for training as a Playboy bunny while in law school.

    This is a familiar tactic for right-wing media figures, who regularly attempt to defame any judge with whom they disagree. Right-wing media have also launched a full-on offensive against special counsel Robert Mueller and his team’s investigation into ties between the Trump orbit and Russian officials. Here are some of the things these figures and outlets have claimed undermine Wood’s credibility:

    She trained for five days in college as a Playboy bunny

    True Pundit: “Cohen’s Judge & Stormy Daniels Have Much in Common: Playboy Bunny Judge Worked for Hugh Hefner”

    Infowars’ Jerome Corsi: Wood “worked as a Playboy Bunny at a Playboy casino in 1966.”

    She officiated George Soros’ wedding in 2013

    Infowars: “No Joke: Judge Who Forced Cohen to ID Hannity Performed Soros Wedding”

    Conspiracy theorist Jack Posobiec: Sean Hannity was “doxed by Liberal Judge” who was at George Soros’ wedding.

    Right-wing troll Mike Cernovich: "On the same day that Soros-funded Media Matters announces a boycott, The judge who performed Soros' wedding names Sean Hannity as a Michael Cohen client. TOTAL COINCIDENCE."

    The Daily Wire’s Ryan Saavedra: “The judge who ordered @SeanHannity's name to be released performed the wedding for far-left billionaire George Soros.”

    Fox News host Melissa Francis: “Kimba Wood taking time away from Michael Cohen matter to perform George Soros wedding.”

    She was considered by the Clintons for attorney general

    Conservative commentator Jeffrey Lord: Bill and Hillary Clinton “pressed to make [Wood] Attorney General.”

    FrontPage Magazine: “Judge Kimba Wood was Bill Clinton's nominee for Attorney General. But then her nomination fell apart over her employment of an illegal alien and the Playboy thing. ... It's a safe bet that Judge Kimba Wood might harbor some resentment toward Republicans."

    Fox’s Sebastian Gorka: Wood “is a Clinton confidante who was chosen by Hillary to be AG. The #DEEPstate is real.”

    Right-wing radio host Mark Simone: “Michael Cohen's bad luck was getting a judge from the Clinton administration.To give you an idea of her politics - Kimba Wood was chosen by the Clinton's to be Attorney General and she performed George Soros's wedding.”

    American Thinker: Wood “was Bill Clinton's second choice to be attorney general. … Is this amazingly great luck for the Mueller-U.S. attorney tag team or what?”

    Disclosure: George Soros made a donation to Media Matters in 2010.

  • NASA Scientist Warned Deniers Would Distort His Antarctic Ice Study -- That's Exactly What They Did

    ››› ››› DENISE ROBBINS

    A new NASA study found that there has been a net increase in land ice in Antarctica in recent years, despite a decline in some parts of the continent. The study's lead author astutely predicted that climate science deniers would distort the study, even though it does nothing to contradict the scientific consensus on climate change or the fact that sea levels will continue to rise.

  • Conservative Media Rally Around House Committee Chairman's Baseless Attacks On NOAA

    Media Outlets Go Even Further Than Congressman By Falsely Accusing NOAA Of Hiding Global Warming Study Data

    ››› ››› ANDREW SEIFTER

    Conservative media outlets are wrongly claiming that the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) is hiding data related to a recent study that challenged the so-called "pause" in global warming, and echoing Republican House Science Committee Chairman Lamar Smith's baseless accusation that NOAA manipulated temperature records to show a warming trend. In reality, the NOAA study's data is publicly available online, and NOAA routinely makes adjustments to historical temperature records that are peer-reviewed and necessary to account for changes to measuring instruments and other factors.

  • Media Run With Discredited Nativist Group's Research To Claim More Than Half Of Immigrant Households Receive "Welfare"

    More Questionable Research From The SPLC-Labeled Nativist Group, The Center For Immigration Studies

    ››› ››› CRAIG HARRINGTON & CRISTINA LóPEZ G.

    Numerous conservative media outlets are parroting the misleading conclusions of a September 2015 report by an anti-immigrant nativist group, the Center for Immigration Studies (CIS), which claims that "immigrant households use welfare at significantly higher rates than native households." Like previous flawed CIS studies, these findings have been called into question by immigration experts for failing to account for the economic hardship of some immigrant families, lumping American-born beneficiaries into "immigrant household" categorizations, and conflating numerous anti-poverty programs with so-called "welfare."

  • Right-Wing Media Deny Link Between Climate Change And Rise Of ISIL

    Attacks On Martin O'Malley Undermined By Research On Drought And Syrian Civil War

    ››› ››› DENISE ROBBINS

    Right-wing media are mocking Democratic presidential candidate Martin O'Malley for stating that a severe drought linked to climate change created a "humanitarian crisis" in Syria leading to the rise of the jihadist organization known as ISIL (or ISIS). But O'Malley's remarks are backed up by studies and reports affirming the link between human-caused global warming, the Syrian civil war, and the emergence of ISIL.

  • Gun Groups, Right-Wing Media Collectively Fearmonger Over Years-Old Proposal To Keep Guns From Domestic Abusers

    Blog ››› ››› TIMOTHY JOHNSON

    Conservative media and the National Rifle Association (NRA) are fearmongering over a supposed "new" Obama administration regulation to limit the ability of convicted domestic abusers to buy firearms.

    In reality, the regulation would simply implement a 1998 law and has been under consideration for the past 17 years, including during the entire eight years of George W. Bush's administration.

    The conservative opposition campaign to what is in fact a long-standing proposal began with a flawed May 30 article in The Hill headlined, 'Administration preps new gun regulations," that claimed, "The Justice Department plans to move forward this year with more than a dozen new gun-related regulations, according to [a] list of rules the agency has proposed to enact before the end of the Obama administration." The article described the regulations listed in the Department of Justice's semi-annual Unified Agenda (a periodic list of proposed or recently completed rules) as "new," when in fact several of them date back to prior administrations.

  • Climate Scientist: No, My Study Is Not A "Death Blow To Global Warming Hysteria"

    Scientist Responds To Right-Wing Media's Distortion Of His Research

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    Daily Caller

    Conservative media are grossly distorting a recent study on aerosols' climate impact as a "death blow to global warming hysteria." But the study's author himself stated in response that his research does not contradict the scientific consensus on global warming.

    A recent study provided new estimates for the rate at which aerosols -- tiny particles of matter suspended in the atmosphere -- deflect the sun's rays, measuring what is known as aerosol "radiative forcing." The study from Germany's Max Planck Institute for Meteorology, which analyzed data from 1850 to 1950, found that the level of radiative forcing from aerosols is "less negative" than commonly believed, suggesting that aerosols do not cool the atmosphere as much as previously thought.

    According to right-wing media, the study represents a "death blow to global warming hysteria." The reasoning behind the claim, which originated in a Cato Institute blog post, is that climate models rely on aerosols to offset much of the projected greenhouse gas effect from carbon dioxide. So if aerosols offset less warming than commonly believed, Cato claims "the amount of greenhouse gas-induced warming must also be less" and "we should expect less warming from future greenhouse gas emissions than climate models are projecting." The Cato blog post was picked up by the Daily Caller, American Thinker, Alex Jones' Infowars, Investors' Business Daily, and Rush Limbaugh. Daily Caller even claimed that the recent study directly disputes the scientific findings of the U.N. Intergovernmental Panel on Climate Change, writing: "Basically, the IPCC says aerosols deflect a lot of warming -- the opposite of the Max Planck study's finding."

    But the study does nothing to dispute the scientific consensus on global warming, according to the study's author himself.  In response to media outlets using his study to make inference's about the climate's sensitivity to carbon dioxide, climate scientist Bjorn Stevens published a statement on the Max Planck Institute's website, debunking the notion that human-induced climate change is "called into question" by his study. He also wrote that his estimates of aerosol radiative forcing are "within the range" of the IPCC's previous findings (which he actually co-authored), and that "I continue to believe that warming of Earth's surface temperatures from rising concentrations of greenhouse gases carries risks that society must take seriously." From Stevens' statement

  • The Unbearable Stupidity Of Obama's "Muslim Gang Sign"

    Blog ››› ››› MATT GERTZ

    The American Thinker - "one of my most favorite and thoughtful blogs," according to Rush Limbaugh - reports that President Obama flashed a "Muslim gang sign" at an event last year by pointing his index finger upwards.

    F.W. Burleigh, "author of It's All About Muhammad, a Biography of the World's Most Notorious Prophet," wrote for the conservative website that an "astonishing photo" of Obama during a summit with African leaders shows him "flashing the one-finger affirmation of Islamic faith to dozens of African delegates." According to Burleigh, "the one-finger display is the distinctive Muslim gang sign" and "With his forefinger in the air, Obama affirmed his membership in this tribe." He also postulates that Muslim African leaders present at the event were "all smiles" because "They knew what Obama's upright forefinger meant." The post also includes an image in which an "ISIS fighter displays the gang sign." 

    American Thinker post

    Conservatives have spent much of Obama's presidency laying out ludicrous theories for how Obama is secretly Muslim.

    There are two main flaws with Burleigh's argument. First, video of the event captured from two angles indicates that Obama was actually wagging his finger, not pointing it. (Burleigh criticized the editors of the paper that published the photo for captioning it "finger wagging," claiming that they "did not understand what they were looking at.)

    Second -- and it's difficult to believe we need to point this out -- many, many other world leaders have previously been photographed pointing their index fingers upward, suggesting either that Burleigh's argument is nonsense, or that several other recent U.S. and foreign leaders were secret Muslims.Pointers

  • Breitbart's Attack On Obama Attorney General Nominee Goes After The Wrong Loretta Lynch

    Blog ››› ››› TIMOTHY JOHNSON

    Members of the conservative media are attempting to scandalize President Obama's Attorney General nominee Loretta Lynch by suggesting she was involved in the Whitewater investigations of the 1990s. However, the Loretta Lynch that played a bit role in Whitewater -- an investigation into fraudulent real estate deals that did not include any wrongdoing by the Clintons -- is a different person than Obama's attorney general nominee.

    According to a November 8 Breitbart.com article by Warner Todd Huston, "few are talking about" the fact nominee Lynch "was part of Bill Clinton's Whitewater probe defense team in 1992." Huston pointed to a March 1992 New York Times article that "reported that Lynch was one of the Clintons' Whitewater defense attorneys as well as a 'campaign aide.'" And in a November 9 article Huston's colleague, Breitbart.com Senior Editor-at Large Joel Pollak wrote, "The connection to Whitewater ought to provide additional fodder for Republicans during Lynch's confirmation hearings":

    The connection to Whitewater ought to provide additional fodder for Republicans during Lynch's confirmation hearings. It is odd that Obama chose someone so close to the Clintons--or perhaps not, given the prominent role played by Clinton insider John Podesta in the second term of the Obama White House. Lynch has been rewarded throughout her career for her political loyalty--not an unusual path up the career ladder for federal prosecutors, but certainly one that will allow the GOP, as well as Obama, to raise the political stakes.

    The Loretta Lynch referred to in the New York Times article is a California based attorney who has worked on several prominent political campaigns, not Attorney General nominee Loretta Lynch. Obama's nominee is shown on the right, while the Loretta Lynch Breitbart refers to is on the left:

  • Right-Wing Media Resurrect False Claim That Administration Ignored Major General's Funeral

    ››› ››› ELLIE SANDMEYER & CAL COLGAN

    Right-wing media outlets criticized the Obama administration over news that three administration officials planned to attend shooting victim Michael Brown's funeral, citing the myth that the White House failed to send representation to the funeral of Maj. Gen. Harold Greene, who was killed in Afghanistan -- In reality, Defense Secretary Chuck Hagel attended the two star general's service.

  • Right Wing Media's New "Fast And Furious" Authority Is A Guy Who Was In Jail During "Fast And Furious"

    Blog ››› ››› TIMOTHY JOHNSON

    Right-wing media are citing the claims of a high-level Mexican drug cartel figure, who faces life in prison for narcotrafficking, to advance its latest conspiracy theory about a failed federal law enforcement operation to stop the flow of guns into Mexico.

    According to Vicente Zambada-Niebla, a high-level Sinaloa Cartel figure known as "El Vicentillo" who will soon face trial in Chicago, the purpose of the Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives' (ATF) Operation Fast and Furious was to arm the Sinaloa Cartel so that it would have the firepower to destroy rival drug cartels. Zambada-Niebla's testimony is not credible for a number of reasons, the most glaring being that he was arrested in March 2009, more than six months before the ATF even conceived of Fast and Furious.

    Despite this red flag, Zambada-Niebla's claims have been repeatedly promoted on the National Rifle Association's radio and television shows, by Fox News contributor Katie Pavlich, and throughout the fringe conservative blogosphere.