Stephen Moore | Media Matters for America

Stephen Moore

Tags ››› Stephen Moore
  • The 15 most ridiculous things media said about climate change in 2018

    Blog ››› ››› TED MACDONALD


    Sarah Wasko / Media Matters

    1. Fox host Lou Dobbs says that climate change is a UN plot “to take over the world”

    On the December 4 episode of Lou Dobbs Tonight, Fox Business host Lou Dobbs claimed that the United Nations would “like to take over the world” and it see[s] the perfect opportunity in global warming.” Dobbs then said, “There is great, great debate over whether there is that quote-unquote 'warming'" -- a claim that is, of course, objectively false. Dobbs has peddled inane theories about climate change in the past, calling human-caused global warming a “largely Democratic belief” and suggesting that the sun may be more responsible for global warming than humans.

    2. CNN commentator Rick Santorum says that that climate scientists are “driven by the money”

    On the November 25 episode of CNN’s State of the Union, CNN commentator and former Republican Sen. Rick Santorum praised the efforts of the Trump administration to try to bury the release of the National Climate Assessment, claiming that the scientists who wrote it are “driven by the money.” Despite this claim being completely false and widely mocked on social media, Santorum repeated it on CNN just two days later. Santorum failed to note, however, that he himself has received copious amounts of money from the fossil-fuel industry throughout his career.

    3. Infowars host suggests John Kerry broke up a hurricane with an energy beam shot from Antarctica

    Perhaps the leader in promoting absurd conspiracy theories, Infowars waded into the topic of climate change in the wake of Hurricane Lane hitting Hawaii in August. On the August 23 episode of Infowars’ War Room, host Owen Shroyer proposed the idea that John Kerry shot an energy beam from Antarctica that split the hurricane in two. He said, “Why is John Kerry going down to Antarctica just a week after the election to discuss climate change and then you have energy beams coming out of Antarctica splitting hurricanes? Yeah, what is John Kerry doing down there? That’s awfully suspicious to me.” Kerry later poked fun at the comments on Twitter.

    4. Fox commentator Tammy Bruce calls climate change a “malleable issue” for “the left” as they can “blame everything on it”

    On the September 14 episode of Fox Business Network's Varney & Co., Fox News commentator Tammy Bruce said that climate change is “great” for “the left” because people on the left can “blame everything on it.” She continued, “And this is of course the goal, is it's not even about the nature of the weather itself but the blaming of humanity, of the nature of what we're doing, that we're the problem. And of course that gives you an excuse then to control what people do, to control business, and to control industry.”

    5. Former Daily Caller contributor Ian Miles Cheong says that climate change is a neo-Marxist hoax invented to dismantle capitalism

    On October 9, gamergate supporter and writer Ian Miles Cheong tweeted, “Climate change is a hoax invented by neo-Marxists within the scientific community to destabilize the world economy and dismantle what they call ‘systems of oppression’ and what the rest of us call capitalism.” Cheong followed up with, “To clarify, I’m talking about man-made climate change and the fear mongering surrounding it.” (As if we needed further clarification on this tin-foil-hat take.)

    6. During cold weather spell, Fox & Friends host urges Trump to take credit for solving global warming

    A brutal winter storm in early January left at least 22 people dead on the East Coast, and Fox & Friends used that storm to praise its favorite viewer, President Donald Trump. On the January 7 episode of Fox & Friends Weekend, co-host Pete Hegseth said, “I think President Trump should take credit for solving global warming. Look at how cold it is, that is just another accomplishment that we need to put on the list. Global warming, done. President Trump eradicated it.”

    7. Former Rep. Allen West says God has climate change “under control”

    Former Republican Rep. Allen West, a senior fellow at the right-wing Media Research Center, has an interesting theory about climate change. On October 4 West stated on CRTV, “God couldn't get the weather right, it's man-made climate change. I remember when people asked me about climate change, I said yeah, winter, spring, summer, and fall. They said no, man-made climate-- I said no, no -- so, you know, there's a creator that's got this under control. But what they're doing is they’re delegitimizing, they're undermining the sovereignty of the creator.”

    8. Conservative host Mark Levin likens climate change to Marxism

    On the February 13 episode of LevinTV Tonight on CRTV, Mark Levin laments that because climate change has been “pushed out as a scientific fact,” it's assumed that …“there’s something wrong with” those who dare question it. Levin also calls climate change a “no growth, anti-capitalism movement” that has been “exported to the United States like Marxism itself.” Levin has a history of making idiotic statements denying climate change.

    9. According to radio host Rush Limbaugh, the Hurricane Florence forecast was “all to heighten the belief in climate change”

    What’s a list of ridiculous climate change claims without right-wing media’s most prolific offender, Rush Limbaugh? On the September 11 episode of The Rush Limbaugh Show, as Hurricane Florence was headed for the Carolinas, he claimed, “The forecast and the destruction potential doom and gloom is all to heighten the belief in climate change.”

    10. Fox’s Sean Hannity says that “they do lie to us repeatedly about global warming”

    Sean Hannity, never one to shy away from denying climate change, did it again in 2018 when discussing a winter storm. On the March 6 episode of his radio program, The Sean Hannity Show, Hannity said, “They do lie to us repeatedly about global warming.” He continued: “They just call it global whatever -- climate change, because this way, it's generic. And if it's hot or too hot, they can say it's climate change. If it's cold, or too cold, they can say it's climate change. But it didn't work out when they said ‘global cooling’ or ‘global warming,’ so they had to fix it.”

    11. CNN commentator says there is a “climate change industrial complex”

    Stephen Moore, a CNN commentator and self-described “economist,” is part of CNN's recent climate-denier problem. On the November 26 edition of CNN's Erin Burnett OutFront, Moore tried to discredit the National Climate Assessment by saying, “We have created a climate change industrial complex in this country, with billions and billions and billions of dollars at stake. A lot of people are getting really, really, really rich off the climate change issue.” Moore repeated these claims the next day, again on Burnett’s show. Like Santorum, Moore has been the beneficiary of money from fossil fuel companies, which have funded some of the groups he's worked for.

    12. Commentator Mark Steyn says that that climate change is a form of class war

    On the November 29 episode of Tucker Carlson Tonight, commentator Mark Steyn said that climate change “is actually a form of class war.” He continued: “In macro terms it’s a way of the developed world denying the developing world any chance to live the kind of lives that people in the developed world live.” He also stated, “It’s an elite thing. Nobody takes it seriously.” Although Steyn has been attacking the climate consensus for at least the last decade, he has no actual background in climate science.

    13. Breitbart’s James Delingpole claims that the “great global warming scare” was launched by “dirty tricks”

    In June 1988, NASA scientist James Hansen gave now-famous testimony to the Senate in which he described humans’ contributions to global warming. On the 30th anniversary of that landmark testimony, Breitbart writer and notorious climate denier James Delingpole penned an article lambasting it, claiming that Hansen used “dirty tricks” to help launch the “great global warming scare.” Delingpole wrote: “But – like the scare itself – the claims were dishonest, hysterical, misleading, unscientific, needlessly alarmist, and cynically stage-managed.” Some of the “dirty tricks” that Delingpole mentioned include the committee chairman scheduling the testimony on the hottest day in June and opening all of the windows in the room. Delingpole, of course, didn’t mention that the evidence of human-induced global warming existed long before Hansen’s testimony. He also predictably failed to note the incredible accuracy of Hansen’s global warming claims.

    14. Columnist Cal Thomas doesn’t think climate change is “settled science”

    Syndicated columnist Cal Thomas criticized the National Climate Assessment in an opinion piece that was published in a number of papers and websites, including the Chicago Tribune. Thomas claimed that climate change is not “settled science” and criticized “scare tactics by leftists who want even more government control over our lives.” To back up his claims, Thomas cited Climate Depot, a website dedicated to denying global warming, and quoted its founder, the industry-funded fraudster Marc Morano. He also cited Patrick Michaels, a climate denier who has received funding from various fossil fuel companies. Finally, Thomas misattributed a quote that called the report a “pile of crap,” saying it came from Princeton oceanographer John P. Dunne when in fact it came from John Dunn of the climate-denier group Heartland Institute. It speaks volumes that a number of newspapers chose to publish Thomas’ column despite its multiple inaccuracies (though some later corrected the quote attribution).

    15. Conservative author Ann Coulter cites white nationalism as a reason to pretend to “believe in global warming”

    On April 25, Coulter tweeted: “I'm fine with pretending to believe in global warming if we can save our language, culture & borders. #MacronCode.” Coulter, a virulent racist who has long supported Trump’s dehumanizing immigration policies, has made ridiculous claims about climate change before, and once stated that global warming deniers are considered equivalent to Holocaust deniers. Her April tweet, sent on the day that French President Emmanuel Macron addressed the U.S. Congress, points to a disturbing trend in which some white nationalists take climate change seriously only because the changing climate will lead to the northward migration of refugees from the Global South.

  • The media are still talking about the National Climate Assessment, and for that we can thank climate deniers

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    A version of this post was originally published on Grist.

    Right-wingers' efforts to derail media coverage of the National Climate Assessment backfired not once but twice.

    First, the Trump administration tried to bury the National Climate Assessment by releasing it on Black Friday, but that tactic bombed. It turns out that "Trump tries to bury a new climate report" is a much sexier headline than "Scientists release a new climate report."

    Then, climate deniers fanned out on TV networks to spread lies and deceptive talking about the report, but they got far more criticism than they expected, and that criticism kept climate change in the news.

    Overall the report got loads of media coverage in the days after it was released. The quality was decidedly mixed -- some of it was good, some of it was awful -- but the good coverage appears to have outweighed the bad.

    The good

    At least 140 newspapers around the country featured the National Climate Assessment on their front pages the morning after it was released, according to the Columbia Journalism Review. That included not just The New York Times and The Washington Post, which have strong teams of climate reporters, but also smaller papers all around the U.S., including 20 of them in California. A number of the papers highlighted the ways that climate change is hitting their regions, like the Portland Press Herald in Maine:

    MSNBC aired some strong segments. In one, host Ali Velshi mocked President Donald Trump's claim that his “gut” told him the report is wrong. He then interviewed climate scientist Brenda Ekwurzel of the Union of Concerned Scientists, a co-author of the assessment, who explained the report's findings and how scientists arrived at them. 

    CNN served up some highly problematic coverage -- more on that below -- but it also did some good interviews with climate scientists about the report, as well as three senators who are serious about addressing the climate crisis. And CNN took a novel approach to real-time fact-checking when White House press secretary Sarah Huckabee Sanders lied about the report during a press briefing. The network showed live video of Sanders, but paired it alongside a text bar labeled "Facts First" that corrected some of her false claims:

    All of the Sunday morning political talk shows discussed the report on the weekend after it was released. It was the first time in 2018 that every one of them addressed climate change on the same day. They rarely cover climate change at all.

    The bad

    Unfortunately, we would have been better off without some of that Sunday show coverage -- particularly the segments that gave airtime to rabid climate deniers. One of the worst ran on NBC's Meet the Press and featured Danielle Pletka of the American Enterprise Institute, a conservative think tank supported by the Koch brothers. She trotted out a favorite climate denier line -- "I'm not a scientist" -- and then proceeded to spout pure nonsense about how the globe is getting cooler.

    Egregious drivel about climate change also cropped up on CNN's State of the Union, which asked not one but two climate deniers to weigh in on the report. Sen. Joni Ernst (R-IA) offered bland, lukewarm climate denial: "Our climate always changes and we see those ebb-and-flows through time." Former Sen. Rick Santorum (R-PA) one-upped Ernst by going all in for scalding-hot climate denial, praising the Trump team’s attempt to bury the report and claiming that the scientists who wrote it were “driven by the money":

    Santorum was roundly mocked on Twitter for making such a completely bogus claim. You might have thought that this would discourage other climate deniers from following suit, or at least discourage CNN from giving them a platform. You would have been wrong.

    The following Monday, CNN hosted two more right-wingers who made the same ridiculous claim that climate scientists were in it for the money: Tom DeLay, who resigned as Republican House majority leader in 2005 after being convicted of money laundering and conspiracy, and Stephen Moore, a Trump-loving “economist” who's worked for Koch-funded groups.

    The next day, on Tuesday morning, CNN seemed like it might be trying to redeem itself. It ran one segment in which CNN political analyst John Avlon fact-checked and thoroughly debunked the claim that scientists are getting rich by studying climate change, and another in which climate scientist Katharine Hayhoe explained that she and the other co-authors of the National Climate Assessment were paid "zero dollars" for their efforts.

    But a few hours later, the bonkers claims were back. CNN yet again invited both Santorum and Moore to repeat the warmed-over lie that scientists are driven by a multi-billion-dollar climate change industry that has manufactured a false crisis. Santorum presented this ludicrous falsehood and many others in a panel discussion on Anderson Cooper 360°. Cooper had interviewed Hayhoe for that same episode, but her interview got bumped and was only posted online, while the segment with Santorum’s false claims aired during prime time.

    Oh, and CNN also failed to note that Santorum, Moore, and DeLay have all received copious amounts of cash themselves from the fossil fuel industry.

    The backlash

    Other media outlets bashed CNN and NBC for featuring climate deniers, and that led to still more coverage of climate change and the National Climate Assessment, most of which was good.

    The New York Times published a fact-checking piece titled, "The Baseless Claim That Climate Scientists Are ‘Driven’ by Money," which cited and debunked statements made by Santorum and DeLay. PunditFact, a project of the fact-checking site PolitiFact, looked into Pletka's claims and labeled them "false."

    New York Times media columnist Jim Rutenberg published a story titled "News Networks Fall Short on Climate Story as Dolphins Die on the Beach," which highlighted the false claims made by Pletka and Santorum and put them in the context of climate change impacts in Florida. The Washington Post's media columnist Margaret Sullivan tweeted out Rutenberg's story.

    Climate scientist Hayhoe published an op-ed in The Washington Post that debunked the myths propagated on CNN by Santorum and DeLay, among others.

    WNYC's On the Media hosted yours truly in a discussion about coverage of the National Climate Assessment, including the problem of featuring climate deniers on air.

    Politico's Morning Media daily newsletter, written by media reporter Michael Calderone, highlighted problems with press coverage of the National Climate Assessment on four different occasions after the report came out.

    ABC News political analyst Matthew Dowd was just one of many influential media figures who tweeted their disapproval of segments that featured climate deniers:

    The fact that some members of the media screwed up their coverage so royally meant that other members of the media kept reporting on the story longer than they might have otherwise.

    Fox opts for footwear coverage

    Meanwhile, the folks over at Trump's favorite network were living in their own universe, as usual. Fox News gave the National Climate Assessment very little airtime. A few straight-news segments covered it, but the most popular Fox shows didn't. CNN media correspondent Brian Stelter pointed out that on the day of the report's release, Fox spent more time discussing the shoes of Rep.-elect Alexandria Ocasio-Cortez (D-NY) than it did discussing climate change.

    Considering what Fox's top personalities would have been likely to say about the report had they bothered to cover it, it's probably just as well that they stayed mum.

  • On WNYC's On the Media, Lisa Hymas explains what the press got right and wrong in covering the National Climate Assessment

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF


    Melissa Joskow / Media Matters

    Lisa Hymas, director of Media Matters' climate and energy program, went on On the Media to discuss coverage of the National Climate Assessment -- the good coverage as well as the problems that cropped up on the Sunday morning political talk shows and CNN.

    From the November 30 edition of WNYC's On the Media:

    BROOKE GLADSTONE (HOST): So the National Climate Assessment dropped on Black Friday.

    LISA HYMAS: It looked like a pathetically blatant attempt by the Trump administration to keep it out of the public eye. But it didn't work.

    A lot of the print media did better than TV. The New York Times and The Washington Post, they have really strong climate teams; they did great coverage. But you saw it in smaller papers all around the country. The Columbia Journalism Review found that at least 140 newspapers around the country put it on their front pages. That includes places like The Chicago Tribune and the Miami Herald, 20 different papers in California. And many of those papers also looked at the local impacts. The Portland Press Herald in Maine, they had a big story about the national implications, but they also, on their print front page, had a big story about the impacts in New England, specifically.

    But I think TV was a mixed bag: Sometimes the coverage was good, and sometimes it was not. And in cases where the coverage is poor, we probably would have been better off without it.

    GLADSTONE: You said that Sunday was the first time this year that the five major Sunday shows discussed climate change on the same day. We're talking about ABC's This Week, CBS' Face the Nation, CNN's State of the Union, Fox News Sunday, and NBC's Meet the Press -- they all had segments. The most talked-about one on Sunday was probably on Meet the Press.

    HYMAS: Yes. NBC's Meet the Press featured Danielle Pletka of the American Enterprise Institute, a conservative think tank that's supported by the Koch brothers. She used a favorite climate denier line ...

    [BEGIN AUDIO CLIP]

    DANIELLE PLETKA (SENIOR VICE PRESIDENT, AMERICAN ENTERPRISE INSTITUTE): I'm not a scientist. I look at this as a citizen, and I see it, so I understand it. On the other hand, we need to also recognize that we just had two of the coldest years, biggest drop in global temperatures, that we've had since the 1980s, the biggest in the last 100 years. We don't talk about that because it's not part of the agenda.

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: No. Climate scientists have been very clear that the global climate has consistently been warming, and the hottest years have been the most recent ones.

    GLADSTONE: Yeah. NOAA said that 2015, ’16, and ’17 were the warmest on record, but 2017 was only the third-warmest.

    HYMAS: I don't really find that comforting. You know, if you're not a scientist, you ought to listen to scientists. To say, "I'm not a scientist, but I don't believe this," that's nonsense.

    I mean, one thing that was frustrating about this last episode of Meet the Press: Host Chuck Todd later in the same show interviewed Tom Steyer, who got his start as an activist by focusing on climate change, and Todd didn't ask him anything about the report. The focus was just on the 2020 presidential race.

    GLADSTONE: Let's look at how Fox News handled the report on the day it was released. Here's CNN's Brian Stelter with a recap.

    [BEGIN AUDIO CLIP]

    BRIAN STELTER (CNN MEDIA CORRESPONDENT): The network actually spent more time talking about Alexandria Ocasio-Cortez's shoes on Friday. Now to be fair, the networks' newscasts did air several segments about climate change, about the crisis, on Saturday. But on the president's favorite talk shows, nada, not a word.

    [END AUDIO CLIP]

    GLADSTONE: Meanwhile, Fox News Sunday with Chris Wallace also did not invite a climate scientist on to discuss the report. He spoke with Republican Senator of Nebraska Ben Sasse, who dodged the topic of climate action and spoke vaguely about the need for innovation.

    [BEGIN AUDIO CLIP]

    SASSE: Because you can't legislate or regulate your way into the past. We have to innovate our way into the future. And right now you don't hear a lot of the people who put climate as their No. 1 issue, you don't hear a lot of them offering constructive, innovative solutions for the future. It's usually just a lot of alarmism.

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: You know, notably, Fox's big-name personalities didn't dig in on the report at all. They just stayed focused on their pet issues. So you had Sean Hannity, this past week, ranting about Hillary Clinton's supposed scandals and crimes. I mean, he's still doing that more than two years after she lost the presidential election. And you had Lou Dobbs scaremongering about the migrant caravan. And the Russia investigation is a witch hunt -- that got a lot of coverage this past week, but the climate report didn't.

    GLADSTONE: Margaret Brennan of CBS' Face the Nation did speak to a scientist about the report, NASA's Steven Clarke, but that exchange was very brief, and it was buried in a segment that was almost entirely about NASA's Mars probe.

    HYMAS: Yes. So, on the one hand, I was glad to see that Face the Nation actually asked a scientist about the climate report. We track how often the Sunday shows incorporate or talk to scientists when they're discussing climate change, and it's been almost three years since any Sunday show has asked a scientist about climate change.

    GLADSTONE: What? Seriously?

    HYMAS: Yes, the last time was in December of 2015. It was also on Face the Nation.

    GLADSTONE: So many opportunities. So many national conferences, so many elections, so many extreme weather incidents, and nothing?

    HYMAS: There are climate scientists who are really good public speakers and who do a really great job of explaining the science in terms that normal people can understand, but they don't get the airtime.

    GLADSTONE: I think the winner of the week's booby prize, though, would probably be CNN.

    HYMAS: I think that's true. Rick Santorum was on CNN claiming that scientists are in it for the money.

    [AUDIO CLIP]

    RICK SANTORUM (FORMER SENATOR): If there was no climate change, we'd have a lot of scientists looking for work. The reality is that a lot of these scientists are driven by the money that they receive ...

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: The next day, we saw Tom DeLay, the former House majority leader.

    [AUDIO CLIP]

    TOM DELAY (FORMER REPRESENTATIVE): The report is nothing more than a rehash of age-old, 10- to 20-year assumptions made by scientists that get paid to further the politics of global warming.

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: He's the disgraced former House majority leader who had to resign after he was convicted of money laundering and conspiracy. Why is this guy qualified to discuss a scientific report about climate change? We saw Stephen Moore, a Trump-loving economist, making the same ridiculous claim on CNN.

    [BEGIN AUDIO CLIP]

    STEPHEN MOORE: Billions and billions and billions of dollars at stake. A lot of people are getting really, really, really rich off the climate change issue.

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: Then on Tuesday morning, John Avlon did a good segment on CNN where he completely debunked this notion that there's a big climate-industrial complex and that scientists are just doing it to get rich.

    [BEGIN AUDIO CLIP]

    JOHN AVLON (CNN POLITICAL ANALYST): Now, that talking point you're hearing is a classic bit of distraction and deflection. In fact, one of the scientists who worked on the climate change report, Katharine Hayhoe, confirms that she and her colleagues were paid, quote, “zero dollars” for their work and could easily make 10 times their salaries by working for something like Big Oil.

    [END AUDIO CLIP]

    HYMAS: But, later that same day on Tuesday, just hours after Avlon's fact-checking segment ran, CNN again had on Stephen Moore to make that same claim. And what was so frustrating about CNN having these climate deniers on to make ridiculous claims is they didn't disclose the fact that Rick Santorum and Tom Delay, when they were in Congress, they got more than $700,000 each from the oil and gas industry in campaign contributions. Stephen Moore works for a number of groups that are funded by the Koch brothers. Last month, Stephen Moore gave a speech to the Oklahoma Oil and Gas Association. These things were not disclosed, but those men were allowed to accuse scientists of being in it for the money.

    GLADSTONE: Why does CNN pay people like Rick Santorum to lie to the public it's supposed to be serving?

    HYMAS: I will never understand why CNN pays Rick Santorum.

    Cable TV likes to have conflict, and they like to have sparks fly. But there’s much better ways you can do it, even if you do want the conflict. I mean, it's absurd, in 2018, for a discussion about climate change to include someone who contends that we're actually in a period of global cooling. Get people who all recognize the challenge of climate change but propose different responses and solutions to it. There are plenty of conservatives who propose carbon taxes. Let's see them discuss and debate people who are proposing a highly progressive Green New Deal, or a carbon-fee-and-dividend approach. There's a lot to debate. It just doesn't have to be a denier against someone who accepts the reality of climate change.

  • CNN keeps letting guests and paid commentators lie about climate scientists

    It's not true that scientists do climate research to get rich, and CNN knows it

    Blog ››› ››› LISA HYMAS & EVLONDO COOPER



    Melissa Joskow / Media Matters

    This post was updated on November 28.

    CNN has let at least three commentators argue this week that scientists are warning the public about climate change because they're getting rich by doing so -- a ridiculous and patently false claim. CNN knows it's ridiculous and false because the network ran a fact-checking segment debunking the claim and interviewed a climate scientist who explained why it's wrong. But even that didn't stop the network from continuing to spread the lie.

    To make matters worse, the three people who made this lie on CNN -- former Sen. Rick Santorum (R-PA), former Rep. Tom DeLay (R-TX), and Trump-boosting economist Stephen Moore -- have themselves been the beneficiaries of fossil fuel money, but CNN failed to disclose that information.

    CNN lets liars lie

    Following the release of the National Climate Assessment, a major government report about the dangers that climate change poses to the U.S., CNN contributor Santorum came on State of the Union on Sunday morning to discuss it. Among other idiotic things, he said:

    I think the point that Donald Trump makes is true, which is -- look, if there was no climate change, we'd have a lot of scientists looking for work. The reality is that a lot of these scientists are driven by the money that they receive, and of course they don't receive money from corporations and Exxon and the like. Why? Because they're not allowed to because it's tainted. But they can receive it from people who support their agenda, and that, I believe, is what's really going on here.

    Santorum's comments about climate scientists doing it for the money were widely mocked on Twitter. But that didn't stop other conservative commentators from repeating the bogus claim during CNN appearances.

    DeLay, who resigned as House majority leader in 2005 after being convicted of money laundering and conspiracy, made similar comments on CNN Right Now on Monday: 

    The report is nothing more than a rehash of age-old 10- to 20-year assumptions made by scientists that get paid to further the politics of global warming.

    Moore, a right-wing economist with a record of being wrong, echoed those points later on Monday on Erin Burnett Outfront:

    We have created a climate change industrial complex in this country, with billions and billions and billions of dollars at stake. A lot of people are getting really, really, really rich off the climate change issue.

    CNN does fact-checking, confirms that the lie is a lie

    On Tuesday morning, CNN's John Avlon played clips of what Santorum and DeLay said and then proceeded to debunk their claims in a "Reality Check" segment:

    JOHN AVLON (POLITICAL ANALYST): Now that talking point you're hearing is a classic bit of distraction and deflection designed to muddy the waters just enough to confuse the clear consensus. In fact, one of the scientists who worked on the climate change report, Katharine Hayhoe, confirms that she and her colleagues were paid, quote, “zero dollars” for their work and could easily make ten times their salaries by working for something like Big Oil. So it turns out that this idea that climate change scientists are rolling in the dough Scrooge McDuck-style is so pervasive that it had to have its own Yale study debunking it.

    The Yale study that he referred to is a guide by the Yale Climate Communications group that lists arguments refuting the "persistent myth" that scientists are in it for the money.

    CNN then hosted the climate scientist Avlon cited, Dr. Katharine Hayhoe, who laughed at the claim that she and her colleagues are paid to advance an agenda and explained why it's incorrect:

    KATHARINE HAYHOE (ATMOSPHERIC SCIENTIST): I got paid zero dollars to write this report. My salary would have been exactly the same if I had or hadn't. And if I were studying astrophysics like I used to, I'd probably get exactly the same salary as well. The reality is that I’ve found people often accuse us of doing what they would often do themselves in our position. If we just cast our eye down the richest corporations in the world on Wikipedia's list, the vast majority of those owe their wealth to fossil fuels, so therefore they have a vested interest in maintaining the status quo as long as possible.

    CNN invites liar back on to repeat lie

    But even after CNN debunked the lie with its own programming, the network invited Moore back on to double down and repeat the discredited claim. During At This Hour With Kate Bolduan on Tuesday, host Bolduan played Moore a clip of Hayhoe's comments and let him respond:

    MOORE: She runs the climate change center at the school in Texas. What keeps those centers alive is the climate change industry. My only point is that the government in the United States and around the world has spent billions and billions of dollars on climate change. It has become an industry. That does call into question some of the partiality of this research. But the bigger point is --

    BOLDUAN: You still don't think she is just motivated by science?

    MOORE: She may be. I'm not calling out any single person. I'm just saying that the industry is very, very well funded. It’s in the billions of dollars. People have a vested financial interest in talking about armageddon and these kinds of things.

    CNN invited Moore back on for yet another appearance on Tuesday, again on Erin Burnett OutFront, in which he continued to repeat specious right-wing talking points about the National Climate Assessment.

    And Santorum also got another chance to repeat the lie about climate scientists being motivated by money. During an appearance on Anderson Cooper 360° on Tuesday night, Santorum said:

    I said this the other day and I've gotten a -- I've become a very popular man on Twitter in the last couple of days for the comment I made about scientists making money. There would be no chair of the head of climate studies at every university in America if we didn’t have a crisis. These people make money because there's a crisis.

    Santorum's appearance on Anderson Cooper 360° was all the more egregious because Cooper interviewed climate scientist Hayhoe for the episode, and even teased the interview during the show, but ultimately didn't air it. Hayhoe revealed this fact in a tweet, part of a longer thread about the experience:

    CNN did end up posting the interview with Hayhoe on its website. In it, Hayhoe said:

    HAYHOE: What I do take personally is when we are accused of being in it for the money. I got paid zero dollars to write this report, and honestly, I could have spent those hundreds of hours elsewhere. We don't do this for the money. We do it because we're physicians of the planet. We understand that our planet is running a fever. The impacts are serious and will become dangerous, and we have to act now, not for the good of the planet but for the good of every single human who lives on it.

    COOPER: I mean, that is something the president has said in the past, that this is a hoax, and that there are people who've said on our air that this is a money-making scheme essentially, this is a money-making venture.

    HAYHOE: I would ask them where are they getting their money from.

    Great points from Hayhoe. Too bad they didn't make it on the air.

    CNN fails to disclose that liars have received fossil fuel money

    While CNN lets its commentators falsely accuse scientists of being motivated by graft, the network has failed to disclose that those very commentators have financial motivations of their own: All three have gotten money from fossil fuel interests that oppose climate action.

    Santorum received $763,331 in contributions from the oil and gas industry during his time in the Senate from 1995 to 2007. His long career of shilling on behalf of fossil fuel interests paid off after he left Congress and started doing lucrative work as a consultant, including earning $142,500 in 2010 and the first half of 2011 from Consol Energy, a Pennsylvania coal and gas company. Santorum is also currently the co-chair of biofuels advocacy group Americans for Energy Security and Innovation. Anderson Cooper disclosed that Santorum is paid by the biofuels group before his discussion with Santorum, but did not note the fossil fuel money Santorum has raked in over the years.

    DeLay received $739,677 in contributions from the oil and gas industry from 1985 to 2008, and gave enormous handouts to the industry during his time in office.

    For his part, Moore has worked for many fossil fuel-backed advocacy groups, including the Koch-funded Cato Institute, Club for Growth, and Donors Capital Fund. He was also chief economist at the Heritage Foundation, a conservative think tank that has been funded by ExxonMobil and the Kochs. And just last last month, Moore gave a speech at the annual meeting of the Oklahoma Oil and Gas Association. 

    At the very least, CNN should disclose its commentators' conflicts of interest. Better, of course, would be not to give them a platform from which to spew their nonsense. But CNN is more dedicated to showy fireworks and conflict than to the truth.

  • The 10 most ridiculous things media figures said about climate change and the environment in 2017

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    1. Breitbart’s James Delingpole claimed 400 new scientific papers show global warming is a myth.

    Numerous studies have found near-unanimous scientific agreement on human-caused climate change, with perhaps the most well-known study on the matter finding that 97 percent of scientific papers taking a position on the cause of global warming agree that humans are behind it. And this year, a review of the 3 percent of papers that deny climate change found that they were all flawed. Nonetheless, Breitbart writer Delingpole claimed that 400 scientific papers published this year demonstrated that climate change is a “myth,” basing his article on a post on the denialist blog No Tricks Zone.The fact-checking website Snopes roundly debunked Delingpole’s article, giving it a “False” verdict after speaking with authors of some of the cited papers who said their work was grossly misinterpreted or misrepresented.

    2. The Daily Mail claimed government researchers “duped” world leaders with "manipulated global warming data."

    Daily Mail reporter David Rose alleged that climate scientists "rushed" to publish an "exaggerated" paper in an attempt to convince leaders to support the Paris agreement and spend billions to fight climate change. Rose, who has written his fair share of climate misinformation for the Mail, based his story on an “exclusive interview” with and a blog post by retired U.S. government scientist John Bates. The error-ridden article quickly made its way around right-wing media in outlets such as The Daily Caller, National Review, and Breitbart, and was even promoted by GOP members of the House science committee, including its chairman Rep. Lamar Smith (R-TX). The story’s claims also received “at least 752,300 shares, likes, comments, or other interactions on social media,” according to a Buzzfeed analysis. But the claims in the article were widely discredited by climate scientists, including Bates’ former colleagues and even Bates himself. The errors in the Mail’s article were so significant that the Independent Press Standards Organization (IPSO), an independent media regulator in the U.K., issued a ruling that "the newspaper had failed to take care over the accuracy of the article ... and had then failed to correct ... significantly misleading statements." The Daily Mail was required to publish IPSO's reprimand.

    3. Radio host Rush Limbaugh said he was "leery" of hurricane forecasts because they advance a "climate change agenda."

    As Hurricane Irma barrelled toward Florida, Limbaugh spun conspiracy theories and told his listeners that hurricane warnings are part of a scheme to benefit retailers, the media, and people like Al Gore who want to "advance this climate change agenda." Notably, Limbaugh didn’t have any skepticism about the danger Irma posed when it came to his own well-being, as he fled from his Florida home to Los Angeles before Irma made landfall. It's not the first time Limbaugh has spouted irresponsible conspiracy theories about hurricane forecasts. He was criticized last year for doing the same thing during Hurricane Matthew, earning himself a spot on the 2016 edition of this list.

    4. New York Times columnist Bret Stephens argued that because political operatives were wrong in predicting Hillary Clinton would win the election, people should be skeptical of climate science.

    After Trump’s election, The New York Times launched an ad campaign billing itself as the antidote to Trumpian “alternative facts.” Shortly after that campaign, though, the Times hired Stephens as a columnist -- a serial misinformer who had called climate change a “sick-souled religion” during his time at The Wall Street Journal. In his inaugural column for the Times, Stephens encouraged skepticism of climate scientists and compared those who advocate climate action to Cold War-era authoritarians. Stephens’ column was short on actual facts and science; the one time he cited a scientific report, he got it wrong. The Times added a correction to the column, but numerous scientists pointed out that the correction wasn’t sufficient, and a number of scientists canceled their subscriptions over Stephens’ hiring, his problematic column, and the Times public editor’s dismissive defense of Stephens’ column. EPA Administrator Scott Pruitt later cited Stephens' column to defend the Trump administration's decision to pull out of the Paris agreement.

    5. Conservative media commentator Stephen Moore claimed that Trump created tens of thousands of coal jobs in the first few months of his presidency.

    Experts and journalists have repeatedly noted that President Donald Trump's campaign promise to bring back coal jobs is an empty one, since the decades-long decline in coal mining jobs has been driven much more by economic forces, such as increased automation and competition from natural gas and renewables, than by government regulations. But that didn’t stop Moore, a frequent Fox and CNN commentator and former Trump economic advisor, from proclaiming in op-eds in The Washington Times and Breitbart that Trump had already made good on his promise after just a few months in office. Moore cited jobs reports from March and April to claim that Trump had added tens of thousands of mining jobs, thereby restoring the coal industry. But Moore grossly misrepresented the data he cited, which actually included jobs in a number of sectors like oil and gas. Had Moore bothered to look at the actual coal mining jobs category, he would have seen that it had only grown by approximately 200 jobs through April, barely moving since Election Day.

    6. Radio host Hugh Hewitt recommended appointing Rush Limbaugh to a national commission to study climate change.

    In an op-ed for The Washington Post, Hewitt proposed creating a “national commission led by men and women of impeccable credentials” to determine whether and how the U.S. should address climate change, arguing that the country needs a group of “[d]iverse, smart non-scientists who are going to listen to the scientists -- all of them -- and report back on what ought to be done.” But Hewitt’s proposal instantly lost all credibility when he suggested including Rush Limbaugh as one of the commission members. Limbaugh has repeatedly called climate change a hoax, promoted dangerous climate-related conspiracy theories, misrepresented research in an attempt to dispute that global warming is happening, and even criticized a TV show for portraying climate change as a reality.

    7. Fox hosts attacked a journalist and called him "stupid" for asking a Trump official about the links between hurricanes and climate change.

    2017 was a record year for hurricanes, as Harvey, Irma, and Maria wreaked havoc along their respective paths. A number of climate scientists have explained how climate change exacerbates some of the worst impacts of hurricanes. While CNN and MSNBC frequently aired segments discussing the link between climate change and hurricanes like Harvey and Irma, Fox News hosts almost exclusively covered the climate change-hurricane link by criticizing others who raised the issue. The September 11 episode of Fox's The Five, for example, featured a lengthy discussion in which hosts criticized CNN's Jim Acosta for asking Homeland Security Advisor Tom Bossert whether there's a link between climate change and powerful hurricanes. The hosts said that Acosta was “anti-science” and looked “stupid” and “dumb,” and they called his question was "politically opportunistic." Fox's Jesse Watters said concern about climate change stems from liberal “guilt” and a desire to control people’s lives. Likewise, on the radio show Breitbart News Daily, host Alex Marlow pushed EPA Administrator Scott Pruitt to deny the link between climate change and hurricanes, which Pruitt did, stating, “For opportunistic media to use events like this to, without basis or support, just to simply engage in a cause-and-effect type of discussion, and not focus upon the needs of people, I think is misplaced."

    8. Rush Limbaugh argued that the historic BP oil spill caused no environmental damage.

    Limbaugh cited an article in the right-wing Daily Caller headlined “Bacteria Are Eating Most Of The 2010 BP Oil Spill” and concluded, “The BP spill didn’t do any environmental [damage].” The Deepwater Horizon spill, which leaked oil for 87 days, was the largest accidental spill of oil into marine waters in world history. Researchers have documented a wide array of negative environmental impacts from the disaster. For example, a 2016 study found that the BP spill may have caused irreversible damage to one of the Gulf shore’s most important ecosystems. The spill is believed to have killed tens of thousands animals in 2010, and for years afterward, dolphins and other animals in the area continued to die at higher-than-normal rates.

    9. Fox News’ Jesse Watters claimed, “No one is dying from climate change.”

    During a discussion about Al Gore’s warnings on climate change, Watters, a co-host of Fox News’ The Five, declared, “People are dying from terrorism. No one is dying from climate change.” Rush Limbaugh also made the same assertion this year. But an independent report commissioned by 20 governments in 2012 concluded that climate change already kills more people than terrorism, with an estimated 400,000 deaths linked to climate change each year.

    10. Radio host Alex Jones said it was "suspicious" that Hurricane Irma came along shortly before the release of a climate disaster movie.

    Jones briefly speculated about the possibility that Hurricane Irma was “geoengineered” or created by humans before stating, “Meanwhile, though, right on time with these superstorms, we have the new film Geoengineering (sic) 2017, coming soon on October 20. Oh, just a little bit more than a month or so after Irma is set to hit. Isn’t that just perfect timing? Like all these race war films they’ve been putting out. This is starting to get suspicious. Here it is, Geostorm.” The action movie Geostorm featured satellites that controlled the global climate. Jones' speculation about the film is just one of the countless conspiracy theories he has promoted over the years.

  • How adopting right-wing spin about Doug Jones' support for abortion access led media astray

    Blog ››› ››› SHARON KANN


    Sarah Wasko / Media Matters

    On December 12, Alabama voters elected Democrat Doug Jones to the U.S. Senate -- ending a 25-year streak in which Democrats were unable to win a single seat in the state. Jones’ victory put to rest weeks of media hand-wringing and speculation about what would be more offensive to Alabamians: Republican candidate Roy Moore’s reported sexual misconduct with teenagers when he was in his 30s or Jones’ allegedly “extreme” position on abortion.

    In November, The Washington Post reported multiple women’s accounts of experiencing inappropriate conduct from Moore when they were in their teens, including one account of Moore pursuing a 14-year old girl. A few days later, another woman reported that Moore sexually assaulted her when she was a teenager. In response, Moore largely avoided granting interviews to media, with the exception of a few friendly outlets such as Breitbart and One American News Network. To counteract these reports, right-wing outlets began leveraging what they claimed were Jones’ “extreme” views on abortion access against allegations of wrongdoing against Moore.

    In reality, as Jones has explained, he supports upholding current Alabama law, which allows patients to seek an abortion up to 20 weeks of pregnancy with limited exceptions for “medical necessity” beyond that point. During a September 27 interview with MSNBC’s Chuck Todd, Jones stated that he was “a firm believer that a woman should have the freedom to choose what happens to her own body.” Despite this, many outlets not only adopted right-wing media’s inaccurate spin that Jones’ stance was “extreme,” but also went on to claim that Jones’ support for abortion access would ultimately cost him the election.

    From early in the campaign, right-wing media consistently pushed the talking point that Jones’ position on abortion access was “extreme.” For example, during the November 15 edition of Fox News’ The Five, co-host Jesse Watters described Alabama voters as having to decide between Moore, who “may have done inappropriate things with young girls 40 years ago,” and Jones, who he claimed supported so-called “‘partial-birth’ abortion” (a procedure that doesn’t exist but was invented by anti-abortion groups to shame those seeking abortions). In another example, Fox’s Marc Thiessen tried to equate Moore’s predatory behavior and Jones’ stance on abortion by calling them “two extremes.” Beyond this, Fox hosts and contributors alike leveraged a variety of inaccurate claims about Jones’ position on abortion -- saying he was for “abortion on demand,” claiming he was “a person who supports abortion at every level,” or parroting that he supported “abortion through all nine months” of pregnancy. In a particularly ill-fated exchange on the night of the election, Fox's Tucker Carlson and Brit Hume predicted that Jones' support for abortion would be his undoing:

    Unfortunately, rather than debunking such obvious anti-choice talking points, some outlets instead adopted this right-wing spin about Jones.

    During a November 27 discussion on MSNBC’s Morning Joe, co-host Joe Scarborough claimed that Democrats would be better off if they had run “somebody who were, let’s say, conservative to moderate on abortion … but with Democrats on 99 percent of the other issues.” The following day, a panel on Morning Joe continued this line of argument with MSNBC political analyst Elise Jordan stating that adopting an anti-abortion viewpoint “would have taken Doug Jones easily over the finish line.” Beyond Jordan’s claims, during the same discussion MSNBC’s Steve Kornacki also promoted the right-wing argument that Jones supported “no restrictions on abortion at all.”

    On CNN, contributor Stephen Moore also adopted the right-wing spin about Jones, arguing that he supported “partial-birth abortion, which a lot of people in Alabama think is tantamount to murder.” While at The Daily Beast, Matt Lewis speculated that Alabama voters may not be able to cast a vote for Jones because of his “extreme position on what many see as a definitive life or death issue.” Lewis concluded that Jones “would be in a much better position” to win if his views about abortion weren’t “so radical.”

    As election day drew nearer, other outlets continued to run with the argument that not only was Jones’ position “extreme,” but that it would also cost him the election. For example, The Boston Globe claimed that for Alabama voters, Jones’ stance was “a deal-breaker” and that if Moore was “running against a Democrat less doctrinaire on abortion, the revelations about Moore’s pursuit of young girls would likely have sunk his campaign.” NPR reported on December 8 that “for some Alabama voters, supporting abortion rights may be a sin worse than some of the sexual misdeeds Alabama GOP Senate nominee Roy Moore has been accused of.” On the night of the election, MSNBC’s Chuck Todd said that he’d been told that “if Doug Jones loses, it will be a one word answer: Abortion.”

    This is far from the first time that media have gotten carried away with the argument that support for abortion access costs votes or elections for Democratic or progressive candidates. In early 2017, The New York Times published an op-ed titled, “To Win Again, Democrats Must Stop Being the Abortion Party” -- kicking off wave of responses rebutting the false dichotomy that Democrats must sacrifice reproductive rights to win voters.

    As HuffPost reported on December 4, however, there was ample reason to believe that Jones’ support for abortion access wouldn’t be a hindrance. According to polling performed by Clarity Campaign Labs, “Abortion wasn’t really in the top couple issue” when likely Republican voters explained why they wouldn’t support Jones over Moore.

  • "Late-term" abortion is made up and so is Doug Jones' so-called abortion "extremism"

    ››› ››› JULIE TULBERT

    After reports surfaced that Alabama Republican Senate candidate Roy Moore sexually assaulted and harassed several teenagers when he was in his 30s, right-wing media outlets rushed to characterize Moore’s Democratic opponent Doug Jones as supporting “partial-birth” abortions, abortions up to the moment of birth, or so-called “late-term” abortions. Other outlets have adopted the right-wing media spin, claiming Jones is too “extreme” for Alabama voters.

  • Study: CNN's paid Trump shills made more than 500 appearances over the last three months

    The network is making a big show of its commitment to facts while paying Trump apologists to lie

    Blog ››› ››› MATT GERTZ


    Sarah Wasko / Media Matters

    “This is an apple,” begins the voice-over for an ad CNN is running as part of its new “Facts First” promotional campaign. “Some people might try to tell you that it’s a banana,” the narration continues. “They might scream banana, banana, banana over and over and over again. They might put banana in ALL CAPS. You might even start to believe that this is a banana. But it’s not. This is an apple.”

    The network’s new branding stresses that “there is no alternative to a fact” and that “opinions matter” but “don’t change the facts.”

    CNN’s campaign seems driven by the post-truth political environment. President Donald Trump and his administration lie constantly and try to undermine the credibility of other sources of information, including CNN and other media outlets. By confusing the public about what is happening, they hope to maintain power. With top White House aides openly declaring their adherence to “alternative facts,” it makes sense for credible journalists to try to rally around the need for reporting to reflect reality.

    But if CNN is truly worried about the sort of people who tell you that an apple is really a banana, the network should deal with the stable of pundits it has hired to provide viewers with knee-jerk defenses of the president. Those Trump apologists -- some of whom were previously on Trump’s payroll -- actively harm CNN’s journalism, frequently bringing panel discussions to a screeching halt with claims so dishonest they approach parody, at times drawing on-air rebukes from the network’s anchors. The pundits force the network to constantly debate whether the apple is really a banana.

    In August, media reporter Michael Calderone identified 13 pundits on the CNN payroll “who, to varying degrees, can be identified as pro-Trump”: former Republican Georgia Rep. Jack Kingston, former Virginia Attorney General Ken Cuccinelli, talk radio host Ben Ferguson, former Bush White House official Scott Jennings, former South Carolina Lt. Gov. Andre Bauer, former Trump campaign spokesperson Jason Miller, former Trump adviser Stephen Moore, former Sen. Rick Santorum (R-PA), Republican strategist Alice Stewart, former Trump campaign official David Urban, talk radio host John Phillips, former Bush White House staffer Paris Dennard and former U.S. Attorney Matthew Whitaker. Since then, the network has hired Ed Martin, former chair of the Missouri Republican Party, to round out the roster.

    As Calderone notes, the pundits are not monolithic, with some even offering criticism for the president from time to time. But on balance, the group reliably tilts discussions, often negatively impacting the ability of viewers to come away from the network’s coverage with a strong grasp of the facts.

    Over the past three months, those 14 pundits have made 510 appearances on CNN -- an average of more than five appearances a day -- according to a Media Matters review. Jennings and Ferguson have led the way, with 73 and 69 appearances, respectively. Moore, Kingston, and Stewart round out the top five, each with at least 50 appearances.


    Sarah Wasko / Media Matters

    CNN has been paying Trump shills to provide on-air commentary since the 2016 presidential campaign, apparently having learned nothing from the disastrous results.

    At the time, the network hired pro-Trump pundits like Jeffrey Lord, Corey Lewandowski, and Kayleigh McEnany, claiming that it was important to employ full-time Trump apologists to provide “balance” in its election coverage. Those pundits turned the network’s political coverage into a shit show, with segments devolving to bedlam as the network’s hosts and other contributors tried to push back against a steady stream of lies, talking points, and misdirection. The result may have attracted eyeballs, but it certainly was not a credible news product that distinguished fact from fiction.

    And those relationships ended in humiliation for CNN: Lord was fired in August after he directed a Nazi victory salute at my boss; the Republican National Committee hired away McEnany to, among other things, produce propaganda videos; and Lewandowski remained on the Trump payroll while simultaneously working for CNN until he finally quit to monetize his relationship with the president full time.

    The network has soldiered on since the election, hiring a phalanx of pro-Trump fabulists to populate its panels of reporters, analysts, and pundits. Not every pro-Trump pundit is as bad as Lord or McEnany -- from time to time, some will even offer criticism of the president. But the willingness of many of them to shill for the president regardless of the truth -- to send discussions into a tailspin by saying an apple is a banana -- flies in the face of the network’s stated “facts first” commitment.

    Ferguson, for example, has repeatedly been called out by his CNN colleagues this month for offering nonsensical diversions in discussions of Trump’s attacks on NFL players who protest racial inequality during the National Anthem. And Moore -- who typically appears on the network to lie about Trump-backed health care proposals -- on Monday derailed a CNN panel discussion about then-Fox News host Bill O’Reilly paying a hefty sexual harassment settlement by saying that the real solution is for powerful men to never be alone in a room alone with a woman. Kingston, for his part, last night attempted to make excuses for Trump’s unprecedented falsehoods, saying that “the American perception is that politicians lie” and Trump is no worse than other presidents; the rest of the panel denounced him, with anchor Don Lemon scolding him for “condoning bad behavior.”

    When major stories break, such as Trump’s string of indefensible responses to the lethal white supremacist rally in Charlottesville, VA, Trump’s CNN supporters blanket the network’s coverage. That result was a trainwreck, with the president’s shills sidelining discussions with praise for Trump’s response and dismissals of the importance of the rally.

    CNN isn’t the first major news outlet to run an advertising campaign geared around its opposition to Trumpian “alternative facts.” The New York Times sold subscriptions earlier this year with similar patter, proclaiming that “the truth is more important now than ever.” But the paper drew controversy almost immediately when it violated that commitment by hiring a climate change denier for a coveted columnist slot.

    As I noted at the time, “When you market your paper as an antidote to a worldview that is unmoored from reality, your subscribers will actually expect you to follow through. When you fail to fulfill your promise, those readers will take their money elsewhere.” Now it’s CNN taking on the mantle of bold truth teller. Perhaps the network should start by first examining its own household.

    Additional research by Shelby Jamerson.

  • Right-wing media falsely call crucial ACA subsidies "bailouts" to defend Trump's decision to halt them

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    President Donald Trump and right-wing media have repeatedly referred to cost-sharing reduction (CSR) payments -- a key subsidy under the Affordable Care Act that helps working class people afford insurance -- as a “bailout” for the insurance industry to defend Trump’s decision to cease making the payments. Fact-checkers have refuted the characterization of these payments as “bailouts,” and experts note that failure to make these payments could wreck havoc on the insurance industry and would end up costing the federal government billions.

  • Five guidelines for reporting on Trump's sabotage of health care subsidies

    News media face a challenge as Trump rescinds subsidies for millions of working-class Americans

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN


    Sarah Wasko / Media Matters

    President Donald Trump announced on October 12 that he would be ending cost-sharing reduction (CSR) payments to insurers, which have been a crucial part of the Affordable Care Act (ACA) that have helped ensure low-income Americans can afford health insurance. During the fight over the ACA this summer, media outlets made a litany of mistakes in their health care coverage. Given the dire consequences of this latest move to dismantle the ACA, it’s increasingly important that coverage avoids a few key pitfalls.

    Do: Call this what it is -- part of a long-term effort to sabotage the health care system

    Ending cost-sharing reduction (CSR) payments is the latest move in the Republican-led effort to sabotage the ACA, and media must say so. Republican efforts to take down the ACA are nothing new, but they have been regalvanized under Trump’s presidency. A lot of the destruction Trump and his cronies have caused has been in the shadows, and that strategy has fooled the media into neglecting to mention the role of sabotage whenever anything goes wrong in the health care market.

    The ACA was doing fine before Trump got his hands on it. Despite the near constant complaints from right-wing media figures of a “death spiral,” analyses found that the Obamacare markets were “stabilizing.” Even the Trump administration’s own Centers for Medicare and Medicaid Services released a report finding stable markets in 2016.

    This sabotage really shouldn’t be surprising. Trump said he would “let ObamaCare implode,” if congressional efforts to repeal and replace the ACA failed. As Topher Spiro of the Center for American Progress wrote, “It’s now impossible for Republicans to blame Obamacare for any premium increases or insurer exits” given all the attempts to ruin the law.

    Do: Elevate experts who know what they’re talking about

    Health care is complex. There’s no need for media to muddle that complexity with falsehoods from talking heads spouting partisan lies or useless punditry. Fox News, predictably, often relies on its “Medical A-Team” to make dubious claims and lie about health care. CNN similarly has problematicexperts” whom the network often leans on for health care analysis, including Stephen Moore, who has somehow built a career on pushing shoddy predictions, misinformation, and misleading claims. Cable news also too often gives valuable time to pundits who focus on "optics" or politics, rather than policy.

    When real experts have appeared on cable news, however, these doctors, health care beat reporters, and current and former health care officials have effectively debunked misinformation and accurately explained the debate at hand. These are the kind of people media should be hosting. Tell Stephen Moore to take the day off.

    Do: Let people know how Trump’s sabotage will impact them

    Ending CSR payments is going to rattle the markets and increase costs for both the country and millions of Americans. Here are just a few reasons why:

    • HealthAffairs.org’s Timothy Jost noted that without CSR payments, “some insurers might well decide that the government is an unreliable partner and give up on the exchanges for 2018.”

    • The nonpartisan Congressional Budget Office estimated that premiums for some plans “would, on average, rise by about 20 percent in 2018 relative to the amount in CBO’s March 2016 baseline and rise slightly more in later years.”

    • And the Kaiser Family Foundation found that ending these payments “would result in a net increase in federal costs of $2.3 billion” next year compared to current projections.

    These facts should be front and center in every report and interview about Trump’s newest move. In the past, local newspapers, cable morning shows, Sunday political shows, prime-time cable news, broadcast news, and national newspapers have omitted key consequences of health care proposals from their reporting. Media should learn from past mistakes and bring attention to these consequences.

    Don’t: Fall for the conservative “bailout” spin

    Conservatives have repeatedly tried to frame CSRs as “bailouts” to the insurance industry. The problem with that is they’re wrong.

    Trump used the “bailout” spin in July:

    Fox & Friends did this morning:

    And Sen. Ted Cruz (R-TX) did the same thing on Fox News’ America’s Newsroom today:

    As The Washington Post Fact Checker explained, “A bailout means a company is being propped up with government money after making bad decisions. That’s not the case here.” Additionally, according to the Commonwealth Fund, the payments are reimbursements the federal government gives to insurers for providing subsidies that include “lower copayments and deductibles for people in households earning between 100 percent and 250 percent of the federal poverty level.”

    Republicans want people to think these payments are bailouts, because that sounds a lot more scandalous than helping low-income people buy insurance. Media shouldn’t adopt that frame.

    Don’t: Let Republicans off the hook for their hypocrisy

    Many of the ways Trump has acted to sabotage the ACA have been through executive order or unilateral action from the executive branch. Predictably, under former President Barack Obama, Republicans routinely freaked out over any executive order or unilateral action het put into place. If they come out supporting Trump’s use of unilateral action to end these payments, they should be called out as hypocrites.

    Two Republicans vocal in their opposition to Obama’s use of executive orders were Cruz and Rep. Jim Jordan (R-OH). When Cruz appeared on the October 13 edition of Fox News’ America’s Newsroom to cheer Trump’s decision to end these payments, he was not asked about this hypocrisy:

    Jordan, however, was challenged on this point during his appearance on the October 13 edition of CNN’s New Day, with co-host Chris Cuomo pressing him on his previous criticism of unilateral action by the executive branch:

    All journalists should follow Cuomo’s line of questioning when speaking to any lawmaker in the coming days who was critical of Obama’s use of executive power, especially on health care.