Mike Pence | Media Matters for America

Mike Pence

Tags ››› Mike Pence
  • With Bannon gone, the far-right media trolls are ready to break up with the White House

    The anti-establishment trolls have lost their biggest White House ally and are starting to go after Pence. Prepare for the right-wing media food fight.

    Blog ››› ››› CRISTINA LóPEZ G.

    Stephen Bannon is no longer the White House chief strategist. His departure, in addition to furthering the narrative of a Trump administration in constant chaos, is likely to become a source of acrimony between right-wing anti-establishment outlets and online trolls and those who remain in the Trump administration.

    Bannon’s departure has prompted a shift in amongst pro-Trump outlets and far-right trolls -- like The Gateway Pundit and Mike Cernovich -- who are now reporting that the White House is being taken over by a “deep state” coup led by Vice President Mike Pence. Cernovich is a right-wing opportunistic troll who rode to prominence by supporting President Donald Trump but has recently announced “a big pivot” away from the president. In response to the news about Bannon getting fired, Cernovich took to Periscope to claim that “there’s a full-on coup” organized by Pence but that Trump doesn’t deserve any sympathy because he’s “a 71-year old man” who chose to listen to his daughter Ivanka Trump and her husband Jared Kushner instead of Bannon. Pro-Trump troll Jack Posobiec (who has also recently tried to move away from the “alt-right” movement) pushed the coup narrative as well, suggesting that the “RNC is counting impeachment votes from Congress against Trump,” adding, “They want rid of him.” Milo Yiannopoulos, a right-wing troll who was formerly employed by Breitbart.com, celebrated Bannon’s departure by launching Bannon 2020 merchandise on his online store and saying he looks forward to “having Steve back in the trenches again.” Yiannopoulos also said he wants to see “Bannon the Barbarian crush his enemies.”

    Bannon’s departure has other possible impacts for the far-right media universe. According to reports, Bannon might be returning to Breitbart, the Mercer-funded outlet he once claimed was “platform for the ‘alt-right,’” a term its current editors (much like former proud supporters of the movement) are trying to move away from. With Bannon in the White House, Breitbart behaved like any other pro-Trump outlet, showing little editorial independence and supporting Trump’s agenda (including his war on the press). But this support lasted as long as Trump’s agenda aligned with Bannon’s: Breitbart did not shy away from attacking Kushner, who is a White House senior adviser, to defend Bannon. With Bannon out, it seems like Breitbart will hold no punches in a war against a White House it now perceives as controlled by globalists.

    The right-wing media landscape is about to shift once more, putting the Bannon-loyalists, nationalist ideologues, and opportunistic trolls in a war against an establishment Republican Party faction they think is being led by Pence and, likely, Rupert Murdoch, chairman and CEO of Fox News and owner of the Wall Street Journal. It remains to be seen whether Trump and his White House will be caught in the middle.

  • Administration officials proved their loyalty by pushing lies and propaganda about voting

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN


    Sarah Wasko / Media Matters

    Officials in President Donald Trump’s administration and those who worked for his presidential campaign took to broadcast and cable news over the past year to spread lies and propaganda about voting, often defending Trump’s debunked claims about massive noncitizen voting and widespread voter fraud.

    Before and after the election, Trump repeatedly hyped debunked theories that widespread voter fraud and massive noncitizen voting “rigged” the election against him and cost him the popular vote. Given the president’s affection for his staunchest cable news defenders, his “TV addiction,” and his desire for loyalty, it makes sense that those seeking to curry favor with Trump took to TV to hype lies about voting. According to a Media Matters analysis of broadcast morning and nightly news as well as prime-time cable news, at least 11 different Trump loyalists made television appearances, often on Fox News, in which they misinformed viewers about voter fraud nearly 120 times:

    • Ben Carson, who now serves as Trump’s secretary for housing and urban development, appeared on prime-time cable news and broadcast news twice from July 1, 2016, to June 30, 2017, to discuss voting. Over those two appearances, Carson made two statements falsely claiming that there is widespread voter fraud. He also made one statement falsely alleging that voter ID laws do not suppress minority turnout in elections.

    • Boris Epshteyn, who previously served as one of Trump’s press officers, appeared on prime-time cable news and broadcast news three times from July 1, 2016, to June 30, 2017, to discuss voting. Over those three appearances, Epshteyn made four statements falsely claiming that there is widespread voter fraud. He also made two statements falsely alleging that there is massive noncitizen voting. Additionally, Epshteyn made two statements falsely claiming that voter ID laws prevent voter fraud and one statement falsely claiming that voter ID laws do not suppress minority turnout in elections.

    • Corey Lewandowski, who previously served as Trump’s campaign manager, appeared on prime-time cable news and broadcast news four times from July 1, 2016, to June 30, 2017, to discuss voting. Over those four appearances, Lewandowski made 10 statements falsely claiming that there is widespread voter fraud. He also made four statements baselessly conflating voter registration inaccuracies with voter fraud.

    • J. Christian Adams, who now serves on Trump’s election integrity commission, appeared on prime-time cable news and broadcast news twice from July 1, 2016, to June 30, 2017, to discuss voting. Over those two appearances, Adams made six statements falsely alleging that there is massive noncitizen voting. He also made two statements baselessly conflating voter registration inaccuracies with voter fraud.

    • Jason Miller, who previously served as a senior communications adviser on Trump’s campaign, appeared on prime-time cable news and broadcast news three times from July 1, 2016, to June 30, 2017, to discuss voting. Over those three appearances, Miller made seven statements falsely claiming that there is widespread voter fraud. He also made one statement falsely alleging that there is massive noncitizen voting and two statements baselessly conflating voter registration inaccuracies with voter fraud.

    • Jeff Sessions, who now serves as Trump’s attorney general, appeared on prime-time cable news and broadcast news twice from July 1, 2016, to June 30, 2017, to discuss voting. Over those two appearances, Sessions made three statements falsely claiming that there is widespread voter fraud. He also made two statements falsely alleging that there is massive noncitizen voting and one statement falsely claiming that voter ID laws prevent voter fraud.

    • Kellyanne Conway, who now serves as Trump’s senior counselor, appeared on prime-time cable news and broadcast news 11 times from July 1, 2016, to June 30, 2017, to discuss voting. Over those 11 appearances, Conway made 13 statements falsely claiming that there is widespread voter fraud. She also made four statements falsely alleging that there is massive noncitizen voting and two statements baselessly conflating voter registration inaccuracies with voter fraud.

    • Kris Kobach, who now serves as vice chair of Trump’s election integrity commission, appeared on prime-time cable news and broadcast news four times from July 1, 2016, to June 30, 2017, to discuss voting. Over those four appearances, Kobach made 12 statements falsely claiming that there is widespread voter fraud. He also made seven statements falsely alleging that there is massive noncitizen voting and one statement baselessly conflating voter registration inaccuracies with voter fraud. Additionally, Kobach made one statement falsely claiming that voter ID laws prevent voter fraud and four statements falsely claiming that voter ID laws do not suppress minority turnout in elections.

    • Michael Cohen, who served as a surrogate during the presidential campaign, appeared on prime-time cable news and broadcast news once from July 1, 2016, to June 30, 2017, to discuss voting. During his appearance, Cohen made six statements falsely claiming that there is widespread voter fraud. He also made three statements baselessly conflating voter registration inaccuracies with voter fraud.

    • Mike Pence, who now serves as Trump’s vice president, appeared on prime-time cable news and broadcast news four times from July 1, 2016, to June 30, 2017, to discuss voting. Over those four appearances, Pence made 12 statements falsely claiming that there is widespread voter fraud (but also one statement correctly stating that widespread voter fraud does not exist). He also made two statements baselessly conflating voter registration inaccuracies with voter fraud.

    • Mike Pompeo, who now serves as Trump’s CIA director, appeared on prime-time cable news and broadcast news once from July 1, 2016, to June 30, 2017, to discuss voting. During his appearance, Pompeo made one statement falsely claiming that there is widespread voter fraud. He also made one statement falsely claiming that voter ID laws prevent voter fraud.

    Methodology

    Media Matters conducted a Nexis search of transcripts for evening cable news programs and broadcast morning news and evening newscasts from July 1, 2016, through June 30, 2017. We included the following programs in the data: ABC’s Good Morning America and World News Tonight, CBS’ CBS This Morning and CBS Evening News, NBC’s Today and NBC Nightly News, CNN’s The Situation Room, Erin Burnett OutFront, Anderson Cooper 360, and CNN Tonight, Fox News’ The Five, Special Report with Bret Baier, On the Record with Greta Van Susteren*, On the Record with Brit Hume*, Tucker Carlson Tonight*, First 100 Days*, The Story*, The O’Reilly Factor*, The Kelly File*, and Hannity, and MSNBC’s Meet the Press Daily, For the Record with Greta*, Hardball with Chris Matthews, All In with Chris Hayes, The Rachel Maddow Show, and The Last Word With Lawrence O’Donnell. Due to the substantial reorganization of Fox News’ programming during the study period, programs that were either added or removed from the network during the study period are marked with an asterisk. During the study period, Greta Van Susteren moved to MSNBC and began hosting a program there; unlike with the network’s previous 6 p.m. programming, the transcripts for this program were included in the Nexis database, and thus were included.

    For this study, Media Matters included only those segments where the stated topic of conversation was voting rights or issues related to voting, or where “substantial discussion” of these topics occurred. We defined “substantial discussion” as that where two or more speakers had at least one direct exchange on the topic. Host monologues were also included only when the speaker made two independent mentions of voting or voting rights within the same segment. We did not include statements made in news or video clips in edited news packages except those made by a network correspondent. If news packages aired more than once, Media Matters coded only the first unique appearance. Similarly, if a live event -- such as a town hall or public forum -- was held during regularly scheduled programming, these segments were also excluded because the participants were not network or media guests.

    The resulting 561 segments were then coded for the mention of one or more of four general topics of conversation: logistical barriers to voting on the state level, the election, legal issues, and gerrymandering. Segments were also coded for the number of accurate or inaccurate statements each speaker made about six topics: widespread voter fraud, massive noncitizen voting, voter ID laws, voter registration inaccuracies, early voting, and gerrymandering. The statements coded for were:

    • There is widespread voter fraud (inaccurate).

    • Widespread voter fraud does not exist (accurate).

    • There is massive noncitizen voting (inaccurate).

    • Massive noncitizen voting does not exist (accurate).

    • Voter ID laws are useful to fight voter fraud (inaccurate).

    • Voter ID laws would do little combat voter fraud (accurate).

    • Voter ID laws do not affect voter turnout (inaccurate).

    • Voter ID laws disenfranchise voters, especially minority voters (accurate).

    • Voter registration inaccuracies lead to voter fraud (inaccurate).

    • Voter registration inaccuracies are different from voter fraud (accurate).

    • Early voting leaves elections more susceptible to voter fraud (inaccurate).

    • Early voting does not leave elections more susceptible to voter fraud (accurate).

    • Gerrymandering has not contributed to an outsized Republican majority on a federal and state level (inaccurate).

    • Gerrymandering has contributed to an outsized Republican majority on a federal and state level (accurate).

  • Tucker Carlson fails to ask Pence about his opposition to transgender military service

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    The July 26 edition of Fox News’ Tucker Carlson Tonight featured a pre-taped interview with Vice President Mike Pence. Notably absent from the interview was any reference to Pence’s opposition to trans military service, service President Donald Trump has just banned. 

    Pence has been reportedly working behind the scenes to ensure the reversal of the Obama administration’s repeal of the transgender ban, but it failed to pass muster in Congress. Carlson skirted the issue, focusing on the GOP’s struggling health care bill during the interview rather than asking Pence about the new policy implementation and its potential impact. Outside of his interview with Pence, Carlson did mention the policy, erroneously stating that the ban was due to prohibitive costs and a negative impact on military readiness, ignoring years of research and policy analysis conducted prior to the Department of Defense’s decision to repeal the ban in 2016.

  • Right-wing media continue to push myth that Trump can get a better deal than Paris

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    via flickr creative commons user neurotic_buddha

    Within hours of President Donald Trump’s announcement that he intends to pull the United States out of the Paris climate agreement and negotiate a better deal, other world leaders made it clear that renegotiation is not an option. But right-wing media and the administration are continuing to push the fanciful notion that Trump can negotiate a more favorable pact.

    Trump claims Paris was a bad deal and he can get a better one

    When Trump made his announcement on June 1 -- a move cheered by many in conservative media -- he said he intended to renegotiate:

    [T]he United States will withdraw from the Paris climate accord … but but begin negotiations to reenter either the Paris accord or an -- really entirely new transaction, on terms that are fair to the United States, its businesses, its workers, its people, its taxpayers. So we're getting out, but we will start to negotiate, and we will see if we can make a deal that's fair. And if we can, that's great. And if we can't, that's fine.

    The White House talking points about the decision stress the idea that the Paris accord was a bad deal for the U.S. -- bad in all caps, lest you miss the point:

    The Paris Accord is a BAD deal for Americans. … The deal was negotiated BADLY.

    Right-wing media push bad-deal/good-deal frame

    This frame -- that Paris is a bad deal and Trump can get a good deal -- had been pushed by right-wing media in the days leading up to his decision, and the claim continued to make the rounds after the announcement was made, despite mounting evidence to the contrary.

    On May 30, David Bossie -- a former deputy campaign manager for Trump and a Fox News contributor who is being considered for a role in the White House -- went on Fox News Radio and called for the Trump administration to renegotiate the Paris deal:

    My recommendation is: You get out of Paris, you get out of the Paris treaty, you get out right now, and then you let Scott Pruitt, your EPA administrator, who is very good and a great negotiator, go out and negotiate new deals, deals that are good for America and the rest of the world combined.

    On June 1, before Trump made his announcement, Stuart Varney of Fox Business' Varney & Co. argued that former President Obama did a terrible job negotiating the Paris deal and Trump could do much better:

    The Obama team gave virtually everything away -- our money and our jobs -- and received only vague promises of future good behavior. In my opinion, it was a lousy deal. So maybe our president will do the same as he did with NAFTA -- that is, threaten to withdraw, then negotiate a better deal. … He did, after all, write the book The Art of the Deal.

    And Fox Business tweeted out the point too:

    During Trump's speech, Breitbart's Curt Schilling tweeted out his approval of the president's plan to renegotiate the deal:

    Nobody wants to renegotiate with the U.S.

    But other world leaders are not interested in sitting down at the table with the U.S. again, as they quickly made clear.

    Shortly after Trump's announcement, the leaders of France, Italy, and Germany issued a joint statement refuting the notion that the Paris deal is up for renegotiation:

    We deem the momentum generated in Paris in December 2015 irreversible and we firmly believe that the Paris Agreement cannot be renegotiated, since it is a vital instrument for our planet, societies and economies.

    And a group of ministers from 24 nations -- known as the High Ambition Coalition, which pushed to make the Paris agreement as strong as possible -- also threw cold water on the idea of renegotiating:

    Our commitment to the Paris Agreement is unshakeable. We have every reason to fight for its full implementation.

    “Apparently the White House has no understanding of how an international treaty works," said Christiana Figueres, the former executive secretary of the U.N. Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), who led the negotiation process leading up to the Paris agreement. "There is no such thing as withdrawing and then negotiating.”

    And the current secretariat of the UNFCCC also put out a statement saying that the agreement "cannot be renegotiated based on the request of a single Party."

    Bloomberg summed up the situation in headline: "Everyone But Donald Trump Is Standing By the Paris Climate Agreement."

    Right-wing media still insist Trump can negotiate a better deal

    Even after world leaders made their opposition to renegotiation crystal clear, right-wing media continued to push the myth that the president could get a new and improved deal.

    "One of the [things] I'm looking forward to, and I've seen some of: Donald Trump's ability to renegotiate a better deal and better positioning for the United States of America," said Eboni Williams, a co-host of The Fox News Specialists, on June 2.

    "If the Paris accord was actually meant to save the environment, the globalists would be happy to renegotiate the deal with President Trump," wrote Kit Daniels at Infowars on June 3.

    Administration officials also went on Fox News to keep pushing the "better deal" idea.

    Vice President Mike Pence said on Fox & Friends on June 2, "You also heard [Trump] leave the door open to renegotiating a better arrangement, to maybe re-entering the Paris accord under new terms and new conditions. … In withdrawing from the Paris accord, and in offering to renegotiate it in a way that is more fair, more equitable to our economy and every economy in the world, again you see President Donald Trump is being leader of the free world." Fox & Friends host Ainsley Earhardt did not push back on that assertion.

    And Interior Secretary Ryan Zinke went on Fox News' America's Newsroom on June 2 to defend Trump's move: "It was a bad deal. I think the president has said he’s going to renegotiate it, offer to renegotiate it. … If we're going to sit down, let's make sure the agreement has shared burden." Fox host Bill Hemmer neglected to point out that other countries have said they will not sit down to renegotiate the deal with the Trump administration.

    Informed commentators mock renegotiation claims

    New Yorker reporter Ryan Lizza, speaking on The New Yorker's "Politics and More" podcast on June 2, slapped down the renegotiation idea: "When Trump says, 'I'm going to negotiate a better deal,' well that's a lie, that's just not possible."

    Former Secretary of State John Kerry, who played a key role in negotiating the Paris agreement, was even more forceful on this point during an appearance on NBC's Meet the Press on June 4:

    When Donald Trump says, well, we're going to negotiate a better deal, you know, he's going to go out and find a better deal? That's like O.J. Simpson saying he's going to go out and find the real killer. Everybody knows he isn't going to do that.

    The U.S. already had a favorable deal

    Even if other countries were willing to sit back down at the table, it's highly unlikely the U.S. would get a better deal. That's because the U.S. already got a favorable deal when the Paris agreement was negotiated in 2015.

    The Paris deal "is more fair to the U.S. than previous agreements because it includes all the major economies of the world, not just the rich countries, so both developed countries and developing countries have skin in the game," Jody Freeman, director of Harvard Law School's Environmental Law and Policy Program, told The Washington Post after Trump made his announcement.

    "Paris already gives countries tremendous flexibility, and no penalties," Michael Gerrard, a professor of environmental law at Columbia and director of the Sabin Center for Climate Change Law, told the Post.

    The Obama administration had wanted to take part in the agreement, but it knew that a climate treaty couldn't get ratified by the U.S. Senate. So the entire global community bent over backward to accommodate the U.S. political system -- crafting a nonbinding accord that's looser than a treaty and making action pledges voluntary with no enforcement mechanisms. 

    German Chancellor Angela Merkel said before the negotiations that a good agreement would be “binding,” but she and other like-minded leaders gave in to the U.S. on this point.

    As The Guardian reported just after the Paris negotiations took place in December 2015, "Under US insistence, the 31-page agreement was explicitly crafted to exclude emissions reductions targets and finance from the legally binding parts of the deal. … The other exclusion zone was any clause in the agreement that would expose the US to liability and compensation claims for causing climate change."

    Ultimately, many world leaders and climate advocates thought the U.S. got too good of deal -- so good that the resulting agreement was disappointingly weak.

    From The Guardian: "The US – and European – position was a huge disappointment for the low-lying and small island states, which argued they needed recognition that their countries could pay the ultimate price for climate change in terms of land loss and migration."

    “The United States has hindered ambition," Erich Pica, president of Friends of the Earth U.S., said in December 2015. "Using the world’s atmosphere and the suffering of the vulnerable as a guide, the United States is failing -- by a long shot -- to do what climate science and justice demand. This holds true for the United States' greenhouse gas reduction pledge, its provision of funds for developing countries to take climate action and its obstruction of progress on loss and damage.”

    Despite the United States' successful effort to water down the Paris agreement, other countries, both rich and poor, still stepped up to the plate with meaningful action pledges. As The Economist noted just after Trump made his announcement, "All [of the Paris agreement's] signatories—which is to say, every country except Syria, Nicaragua and now America—have undertaken to reduce emissions against business-as-usual targets." This despite the fact that many of those countries have contributed very little to the problem of climate change, while the U.S. is the biggest carbon polluter in history, as The New York Times pointed out.

    So now other countries are moving forward without the U.S. The Europeans are planning to work more closely with China and India. The leaders of France and India have announced that they're going to cooperate jointly on fighting climate change. Instead of getting a better deal, the U.S. is cut out of the dealmaking.

  • LGBTQ media highlight repercussions of Trump’s budget proposals

    Blog ››› ››› ALEX MORASH


    Dayanita Ramesh / Media Matters

    News outlets, experts, and health care advocates blasted President Donald Trump’s federal budget proposal that would rip health care away from millions while eliminating key HIV prevention and research programs. If enacted, these cuts would have a disproportionately devastating impact on members of the LGBTQ community, who rely more heavily on Medicaid than the general public does and face higher rates of HIV infection.

    Outcries continue to grow in response to Trump’s federal budget proposal for the 2018 fiscal year. The proposal faced immediate criticism for its unrealistic revenue projections and was branded by critics as a “repugnant grab bag” of cuts to vital anti-poverty and public health programs to pay for part of a massive tax cut for top earners. The latest criticism of Trump’s budget comes from public health experts and LGBTQ media, which are pointing out that its cuts to Medicaid, coupled with harsh reductions in funding of HIV treatment, prevention, and research add up to a reprehensible swipe at the LGBTQ community.

    Cuts to Medicaid would disproportionately affect the LGBTQ community, which faces higher levels of poverty than the public at large. On May 28, NBC Out reported that Trump’s budget would hit the LGBTQ community in several ways. Stephen Forssell, director of George Washington University’s graduate program in LGBTQ health policy, explained that Medicaid is “hugely important” for LGBTQ Americans, who are more likely than others to rely on the program:

    Medicaid is "hugely important" for the LGBTQ community," (sic) Gruberg told NBC Out, noting that 18 percent of lesbian, gay, bisexual and transgender people have Medicaid compared to 8 percent of non-LGBTQ people.

    Gruberg also noted that Medicaid is the "largest source of coverage for people with HIV in the U.S.," adding that "a $1.4 trillion cut to Medicaid over 10 years will be detrimental to the ability of people living with HIV to get the health care they need to survive."

    HIV funding is of great concern for the LGBTQ community and faces steep cuts in the White House’s budget. The Health Resources and Services Administration (HRSA) outlined that the fiscal year 2018 budget would include a $59 million reduction to the Ryan White HIV/AIDS program, including eliminating all its funding for LGBTQ and minority education and HIV prevention. The Ryan White HIV/AIDS program funds health care services for individuals living with HIV as well as public service education programs about the virus. The program is named after an HIV activist who fought for the program’s enactment before tragically passing away just months before it was authorized after battling the virus.

    On May 31, the Washington Blade highlighted the funding cuts to the Ryan White HIV/AIDS program and an additional $186 million in proposed cuts to the Center for Disease Control and Prevention’s (CDC) work on HIV and other sexually transmitted infections (STIs). Doug Wirth, CEO of the nonprofit Amida Care, called Trump’s budget proposal a “cruel and callous attack” on those living with HIV. Advocacy groups argued that the funding cuts would lead to “more suffering” for those living with HIV, and the AIDS Institute criticized the White House’s “severe cuts” while noting that the 19 percent cut to the CDC’s HIV prevention program would set back efforts to eliminate the virus.

    According to the Kaiser Family Foundation, gay and bisexual men represent 2 percent of the American population but make up 56 percent of all Americans living with HIV and 55 percent of all HIV-related deaths in the U.S. The CDC reported that while HIV diagnoses have declined overall in recent years, diagnoses have increased among gay and bisexual men. The CDC found that much of the increase was among men of color and even projected that one out of every two black gay and bisexual men would become infected with the virus during their lives. Currently, gay and bisexual men make up 67 percent of all new HIV infections:

    Trump’s cuts to HIV programs are eerily reminiscent of cuts Vice President Mike Pence imposed on Indiana during his tenure as governor. Pence followed through on right-wing media’s obsession with defunding Planned Parenthood and cut funding to the health care provider ostensibly to reduce abortions, but in doing so actually shut down access to the only HIV testing centers available to many Indiana residents and may have inadvertently caused an HIV epidemic in rural parts of the state. Pence has a long history of supporting right-wing media causes against the LGBTQ community and during the 2016 presidential campaign was called out by MSNBC host Rachel Maddow for statements he made while serving in Congress.

    Trump campaigned as an alleged ally of the LGBTQ community, but community leaders recently slammed his “shameful” refusal to sign a proclamation declaring June LGBTQ Pride month, ending an eight-year tradition. The Trump administration also faced pushback after it announced it would not allow Americans to self-identify as LGBTQ in the 2020 national census.

  • What Iowa media can teach others about covering the consequences of defunding Planned Parenthood

    Blog ››› ››› SHARON KANN


    Sarah Wasko / Media Matters

    In the wake of one-third of the Planned Parenthood clinics closing in the state, Iowa newspapers have rejected right-wing media talking points in favor of fact-based analyses about the limited capacity of so-called alternatives to the shuttered facilities. Iowa’s print media outlets are not only emphasizing the dire consequences of losing Planned Parenthood in many communities, but they are also modeling how other local media should handle politically motivated attacks on essential reproductive health care. 

    On May 12, then-Gov. Terry Branstad (R-IA) signed a budget rejecting at least $3 million in federal Medicaid family planning funds in order to exclude Planned Parenthood from the state’s reproductive health program. Days later, Planned Parenthood of the Heartland announced that as a result of the measure, the organization would close four of its 12 clinics -- upending the primary health care system in the state.

    Anti-choice lawmakers, and the coalition of anti-abortion groups behind them, have celebrated these closures by repeating several anti-abortion myths. They’ve particularly highlighted the supposed existence of plentiful alternatives to Planned Parenthood and the defeat of the right-wing-media-fueled fever dream of “taxpayer-funded abortion.”

    A Media Matters analysis of three of the state’s largest circulation papers (The Des Moines Register, The Gazette, and Quad-City Times) found that Iowa print media are refusing to buy the myths right-wing media have been selling and thus providing a model for other media outlets in states whose essential reproductive health care will come under attack in the coming months. Already, Planned Parenthood has been forced to announce anticipated clinic closures in California, New Mexico, and Wyoming.

    Outside of Iowa, anti-choice lawmakers and right-wing media have argued that Planned Parenthood should be defunded in order to prevent taxpayer money from subsidizing abortion services. In reality, because of the Hyde Amendment, federal funds are expressly forbidden from supporting abortion care -- much to the detriment of low-income patients and those from marginalized communities. Although some anti-abortion advocates argue that the “fungibility” of money means any funds given to Planned Parenthood contribute to abortion, this logic is deeply flawed. As Slate’s Amanda Marcotte explained, “Since medical services are billed and funded individually, that's not actually how this works.”

    Instead, Planned Parenthood has long received reimbursements via Medicaid for non-abortion services provided to low-income patients. Nevertheless, anti-choice lawmakers have demanded that funds be shifted to “community health centers” (CHC), which they argue can absorb patient demand.

    Experts argue this is “a gross misrepresentation of what even the best community health centers in the country would be able to do.” In a May 17 report, Kinsey Hasstedt of the Guttmacher Institute explained that although CHCs and other “federally qualified health centers” (FQHC) play “an important part” in providing contraceptives and other essential care, “they cannot be expected to deliver contraceptive care to the large numbers of women who currently rely on Planned Parenthood” and “to suggest otherwise willfully oversimplifies the considerable challenges FQHCs would face in doing so.”

    As Planned Parenthood comes under attack across the country, here’s what other media outlets can learn from The Des Moines Register, The Gazette, and the Quad-City Times.

    1. Demand specifics about clinics that can supposedly replace Planned Parenthood’s facilities

    Iowa papers have dismantled claims by anti-choice lawmakers about the availability of care without Planned Parenthood’s clinics and lambasted them for failing to provide a list of even potentially feasible alternatives in a transparent way.

    On May 26, the Quad-City Times editorial board mocked the lack of a publicly available list of alternatives, writing that while “Iowa’s GOP-run Legislature achieved its ultimate goal,” it “didn’t even try to fake it by rolling out some half-baked list of alleged alternatives.” The Times continued:

    The timing was especially astounding, as the lawmakers spent this year's session hacking and slashing to plug budgetary holes. Defunding Planned Parenthood will cost Iowa $3 million in federal funds this year. Another $3.3 million will be spent creating a state-run program to, feasibly, make up for the self-inflicted shortfall of women's health care providers.

    It's that yet-to-be drafted list that's at the heart of the matter. Four clinics across the state are closing. Many states that have tried similar attacks on a woman's access to health care at least attempted to compile other options. Not in Iowa. Lawmakers just did it blind and directed the state Health Department to force reality into their partisan narrative somewhere down the line.

    In January, the editorial board of Iowa’s Des Moines Register responded to the proposed defunding of Planned Parenthood with a warning that lawmakers should answer specific questions about alternative providers and the particular services they were equipped to deliver before eliminating support for the organization. 

    This is sound advice, and in fact, exemplifies the kind of reporting local outlets should be doing in response to threats to defund essential health care in their communities. Unsurprisingly, given this earlier push for accountability, the Register followed up with an investigation of so-called replacement clinics. In a May 27 piece, the Register’s editorial board modeled how local news outlets can easily debunk the myth that other clinics can fill in for the loss of Planned Parenthood’s clinics:

    Republicans said more than 200 clinics statewide could fill any void left if Planned Parenthood clinics closed. This number was apparently derived from information provided by the Iowa Department of Human Services.

    The Register editorial board obtained the list of 219 clinics from the agency on Monday.

    One "behavioral health center" in Leon filled 11 spots on the spreadsheet. We took the liberty of assuming that entity would not be offering cervical cancer screenings, testing for sexually transmitted diseases, contraception and other medical services provided by Planned Parenthood. So we eliminated that one.

    Then we decided to call three of the remaining 208, selecting providers in areas where Planned Parenthood clinics are closing.

    First up was Wayne Mercy Medical Clinic, which the list identified as being located in Sioux City. The woman who answered the phone said the clinic changed its name years ago, was not affiliated with Mercy and was not even located in Iowa; it's in Nebraska and about an hour’s drive from Sioux City.

    Next we called Mediapolis Clinic in West Burlington. It does not provide long-acting, reversible contraception, including birth control implants and IUDs, which are the method of choice for nearly 12 percent of contraceptive users nationally. Sutherland Mercy Medical Clinic in Sioux City said it did not provide those either.

    In fact, none of Mercy Health Network’s 108 family practice clinics across the state, including those on the list provided by DHS, will provide any type of long-acting birth control.

    [...]

    So now that four clinics that served nearly 15,000 patients over the last three years are closing, the Republicans who insisted there would be "more access" to family planning services should compile and distribute a reliable, accurate list of where women can go for those services.

    Building on this momentum, other local media did similar reporting, such as the Des Moines CBS affiliate, KCCI 8, which ran a story in which reporter Todd Magel tried to contact many of the so-called “other clinics” pointed to by state lawmakers. Magel found that few of the clinics referenced in the list of FQHCs provided “reproductive medical care and screenings” like Planned Parenthood does and that the lawmaker’s alternatives included a school “nurse’s office,” “a dentist’s office,” and “a homeless shelter.”

    2. Include statistics about the loss of coverage and highlight the disproportionate impact closures have on low-income communities

    Beyond emphasizing the lack of transparency from lawmakers, Iowa papers also relied on ample statistics to highlight exactly who was hurt by the closure of Planned Parenthood’s clinics in the state.

    For example, Chelsea Keenan of The Gazette began a May 19 article with the information that “more than 14,600 people” would be impacted once Planned Parenthood closed “one-third of its Iowa clinics.” She also wrote about the specific number and types of services people would lose without the essential health care provider:

    The budget discontinues a federal Medicaid waiver that, since its creation in 2006, has helped more than 80,000 Iowa women receive Pap smears, birth control and cancer screenings through the Iowa Family Planning Network, including more than 12,000 last year. The waiver helps extend reproductive health services to men and women who due to income often fall in the gap between private insurance and Medicaid eligibility.

    [...]

    Planned Parenthood — which said loss of funding through the Family Planning Network amounted to about $2 million — administered services to more than 30,000 Iowans last year, with nearly 50 percent of its patients at or below the federal poverty level.

    The Quad-City Times also lamented that “per usual, it is impoverished women who will pay more than their share of the bill.” The editorial board continued:

    Medicaid, mind you, provides health care for the poorest Iowans. It's already foundering in Iowa since last year's privatization. President Donald Trump has targeted Medicaid for deep cuts in his draft budget.

    [...]

    Yet, it's these patients to whom Planned Parenthood brought otherwise out-of-reach gynecological care. They're a population with an abnormally high risk for sexually transmitted diseases. They're less likely to receive regular gynecological exams. They're at substantially greater risk for unwanted pregnancy.

    Women across the socio-economic strata relied on Planned Parenthood. But, suddenly, those in the lower tiers are destined to have fewer options.

    To these women, Iowa just said, "Tough."

    3. Use empirical case studies about the consequences of losing Planned Parenthood

    Finally, several Iowa papers drew on empirical case studies from what happened in other states when anti-choice lawmakers sacrificed their constituents’ health in order to engage in political attacks on Planned Parenthood.

    As the Register’s William Petroski noted, Texas’ exclusion of Planned Parenthood from its reproductive health safety net “resulted in a significant increase in births among low-income women who lost access to birth control, according to a 2016 study published in the New England Journal of Medicine." 

    The Gazette’s Keenan also reported on the similarities between Texas’ ill-fated plan to replace Planned Parenthood and the beginning stages of the same situation in Iowa. She wrote:

    Starting in 2011, Texas took steps to bar abortion providers such as Planned Parenthood from participating in a program aimed at giving low-income women family planning services. It’s a move that, in the years following, research has shown hurt the state’s family planning safety net.

    The funding changes forced dozens of Planned Parenthood clinics there to close in 2012, according to researchers at the Texas Policy Evaluation Project, which studies the effects of family planning funding cuts and restrictions.

    Those that have remained open have reduced their hours, patient loads and available services.

    Research by the Guttmacher Institute shows that Texas’ family planning program in 2013 served less than one-quarter of the women it helped in 2011. And that care became more expensive when you take knowledgeable providers out of the network — the cost to the state to provide family planning care jumped from $206 per client to $240.

    The Gazette’s Lynda Waddington explained the negative effects of a similar decision in Indiana when then-Gov. Mike Pence eliminated funding for the provider:

    Former Indiana Gov. and current Vice President Mike Pence declared a 2015 public emergency in his state due to HIV outbreaks. The county at the epicenter of the problem had been without a testing center since 2013, when the local Planned Parenthood clinic closed.

    Just like three out of the four Iowa clinics now caught in the GOP’s defunding snare, the Indiana facility did not offer abortion services — none of the five Indiana clinics forced to close offered abortions, but they all provided HIV testing. Instead of being able to rely on ongoing prevention efforts provided by those local clinics, Indiana taxpayers took on the added cost burden of erecting pop-up clinics. Worst of all, Indiana residents needlessly suffered.

    As attacks on Planned Parenthood continue, media can look to Iowa’s local media as an example of how to interrogate lawmaker’s claims about so-called alternatives and make clear the consequences when communities lose access to essential health care.

  • Fox & Friends offers Trump administration a platform to mislead about the link between climate change and asthma

    Blog ››› ››› CHRISTOPHER LEWIS


    Sarah Wasko / Media Matters

    Fox News’ Fox & Friends gave members of the Trump administration a platform to attack former Secretary of State John Kerry after Kerry pointed out that the president’s decision to withdraw the United States from the Paris climate accord will hurt children with asthma. Research has in fact demonstrated a connection between worsening climate change and the prevalence of asthma.

    In response to President Donald Trump, Kerry said to NBC’s Andrea Mitchell that by pulling out of the agreement, Trump “is not helping the forgotten American. He's hurting them.Their kids will have worse asthma in the summer.” Kerry added that the decision is “one of the most self-destructive moves I’ve ever seen by any president in my lifetime.”

    The next day, counselor to the president Kellyanne Conway appeared on Fox & Friends, and host Abby Huntsman highlighted Kerry's comments about asthma for Conway. Conway called Kerry's full statement “a very disappointing assessment,” saying it “tells you why he lost when he ran for president.” From the June 2 edition:

    Later in the program, host Ainsley Earhardt also cited Kerry's warnings about children's asthma in her interview with Vice President Mike Pence, who asserted, “It is disappointing to hear the hot rhetoric”:

    Conservative media have a history of attacking the fact that climate change can have negative impacts on people with asthma. Despite research showing that lower emissions reduce asthma attacks and would create an overall healthier society, conservative media figures such as Michael Savage, Rush Limbaugh, Tammy Bruce, and Sean Hannity have relentlessly mocked the science and misinformed their audiences.

    According to a study published in the Journal of Asthma and Allergy, “Trends in the incidence of childhood asthma worldwide have paralleled the sharp increase in carbon dioxide (CO2) emissions, over at least the last two decades. The prevalence of asthma in the United States has quadrupled over the last 20 years in part due to climate-related factors.” Additionally, “As atmospheric CO2 levels have risen and global temperature fluctuations have increased, so has the incidence of childhood asthma. According to one CDC-based survey, the number of children under 17 years of age with asthma increased from almost 40 to 60 per 1000 from 1980 to 1993.”

  • Trump Lied About Why He Fired Comey, And Right-Wing Media Helped Him Sell It

    ››› ››› DINA RADTKE & NICK FERNANDEZ

    In a letter explaining his decision to fire FBI Director James Comey, President Donald Trump cited “letters from the Attorney General and Deputy Attorney General of the United States recommending [FBI Director James Comey’s] dismissal as the Director of the” FBI. After removing Comey, various White House officials and right-wing media figures pushed the claim that Trump “took the recommendation of his deputy attorney general” and fired Comey, but days later, Trump himself admitted that he was thinking of "this Russia thing with Trump" and “was going to fire [Comey] regardless of [a] recommendation” from the Department of Justice or the deputy attorney general.

  • Wash. Post Relies On Anti-Choice Groups To Frame Coverage About Planned Parenthood

    In Story About “Defunding” Planned Parenthood, Wash. Post Favors Comments, Talking Points From Anti-Abortion Figures And Legislators

    Blog ››› ››› SHARON KANN

    After the House Republicans passed the American Health Care Act (AHCA) -- a bill that would eliminate Medicaid reimbursements for essential services provided by Planned Parenthood -- The Washington Post’s new health care reporter, Paige Winfield Cunningham, framed her story around reactions of, and misinformation from, anti-abortion organizations and politicians.

    On May 4, House GOP members voted to strip health care from an estimated 24 million people by 2026, “including 14 million by next year,” CNN reported, as well as eliminate Medicaid reimbursements for Planned Parenthood. In Winfield Cunningham’s first story about the vote and its effect on Planned Parenthood, she framed the conversation around the “victory” the bill represented “for conservatives who have long sought to undercut the country’s largest abortion provider” and pushed anti-choice misinformation behind such claims.

    The only Planned Parenthood representation came in a line summarizing an organization statement as saying “Congress is unfairly singling it out.” In comparison, Winfield Cunningham included quotes from three anti-abortion advocates: Vice President Mike Pence, Susan B. Anthony List president Marjorie Dannenfelser, and House Majority Leader Kevin McCarthy (R-CA). In particular, Winfield Cunningham used statements from McCarthy and Dannenfelser to advance a lopsided narrative heavily favoring the anti-choice talking points that the bill stops “taxpayer funding for abortions” and that community health centers (CHCs) can easily replace Planned Parenthood.

    Planned Parenthood is not government-funded, but instead receives Medicaid reimbursements for providing care to low-income patients -- funds that are already prohibited by the Hyde Amendment from supporting abortion care. Although Winfield Cunningham acknowledged this reality -- and mentioned that losing the reimbursements “would be a heavy blow to the group” -- she undercut the point by writing that “conservatives say no abortion provider should get Medicaid reimbursements, even for health services such as cancer screenings and birth control,” because “money is all fungible.”

    Right-wing media and anti-choice organizations have long relied on the misleading claim that money is fungible to demand Planned Parenthood be defunded. However, as the Guttmacher Institute explained, this logic is deeply flawed: “Fungibility is an inherent possibility when involving the private sector in any government-subsidized activity, and the only way to avoid it would be for government agencies to exclusively provide any and all such services.” Slate’s Amanda Marcotte also previously debunked the fungibility myth in a 2015 article, noting:

    Republicans who tout the “money is fungible” line want you to imagine that Planned Parenthood draws on one big pot of government money for all its services. But since medical services are billed and funded individually, that's not actually how this works.

    Winfield Cunningham included a comment from Rep. Charlie Crist (D-FL) that AHCA would “gut Planned Parenthood, … affecting women across the country” but again undercut his argument by immediately adding (with a supporting quote from Dannenfelser) that “Republicans contend that community health centers have the capacity to care for Medicaid patients” and that these centers allegedly “provide a broader range of services than Planned Parenthood.”

    Although anti-choice lawmakers and right-wing media say that CHCs can and should replace Planned Parenthood clinics, experts have heavily disputed this claim. For example, Sara Rosenbaum, a professor at the George Washington University’s Milken Institute School of Public Health, wrote:

    I have worked with community health centers for nearly 40 years, and no one believes more strongly than I do in their ability to transform the primary health care landscape in medically underserved low-income communities. But a claim that community health centers readily can absorb the loss of Planned Parenthood clinics amounts to a gross misrepresentation of what even the best community health centers in the country would be able to do were Planned Parenthood to lose over 40 percent of its operating revenues overnight as the result of a ban on federal funding.

    [...]

    What’s more, federal law requires that community health centers be located in communities where there are few other providers. As a result, the notion that there are plenty of community health centers available in those communities to compensate for the loss of Planned Parenthood clinics simply is untrue.

    Furthermore, while all Planned Parenthood clinics offer preventive and basic care services, other clinics can be classified as “community health clinics” even if they provide more limited care -- making direct comparisons between the overall numbers a misleading measure of actual health care provision capacity.

    Winfield Cunningham appears to be the anchor of the Post’s health care coverage, with the two stories published about Planned Parenthood since the May 4 vote listing her as author or co-author. Planned Parenthood is an essential care provider for millions of Americans -- 60 percent of them low-income patients covered through programs including Medicaid. If Winfield Cunningham is going to be leading the Post’s coverage on health care, she owes readers more than lopsided “both sides” reporting that vastly overrepresents anti-choice misinformation that can -- and already has -- resulted in decreased access to essential health care.

    *Graphic by Dayanita Ramesh and research support provided by Julie Tulbert

  • How Fox News’ Male Hosts Are Endangering Women All Across America 

    Bill O’Reilly, Tucker Carlson, And Sean Hannity Are Almost Always Wrong About Abortion, And They’re Giving Other Men A Platform To Push Further Misinformation

    Blog ››› ››› SHARON KANN

    If you’re searching for the most misinformation-filled block of television during evening cable, look no further than the Fox News lineup of Bill O’Reilly, Tucker Carlson, and Sean Hannity. In a finding that will shock almost nobody with even cursory knowledge about abortion and reproductive rights, this all-male lineup has spent the past 12 months promoting rampant misinformation on these topics.

    Media Matters analyzed evening prime-time news programs on Fox News, CNN, and MSNBC from March 7, 2016 through March 1, 2017, for segments featuring a substantial discussion of abortion and reproductive rights. The 354 total segments were then coded for the number of accurate or inaccurate statements they contained about three topics: the discredited anti-choice group Center for Medical Progress (CMP), Planned Parenthood’s essential services, and late-term abortion.

    Out of 116 total statements made during The O’Reilly Factor, Tucker Carlson Tonight, and Hannity (out of 120 total statements on the network), 103 were inaccurate. If the sheer amount of misinformation isn't enough, the vast majority of them were made by men. Of the 110 total appearances by hosts, guests, or network correspondents on these programs in 12 months, 81 were made by men (74 percent).

    When seeking information about abortion -- particularly accurate information -- most women presumably wouldn’t turn first to a man. Fox News, however, has ensured its prime-time block is dominated by male voices.

    With the exception of The Kelly File, which ceased airing after then-Fox news host Megyn Kelly left the channel, and The First 100 Days, which didn’t begin airing until after President Donald Trump’s inauguration, Fox’s prime-time evening lineup is dominated by male-hosted programs. And these programs also promote mainly male voices when it comes to the topics of abortion and reproductive rights.

    From March 7, 2016, through March 1, 2017, The O’Reilly Factor featured 47 appearances from men (71 percent) and only 19 from women (29 percent) during segments about abortion. During the same 12-month period, there were 26 appearances by men (76 percent) and only eight by women (24 percent) to discuss reproductive rights on Hannity. Tucker Carlson Tonight did not begin airing until after the 2016 election, making the sample size smaller than either The O’Reilly Factor or Hannity. However, of the five months of Tucker Carlson Tonight considered in Media Matters’ analysis, the program featured 80 percent male appearances in discussions about the reproductive rights of women.

    Overall, during the 12-month study period, 74 percent of appearances among all three programs featured men talking about abortion and reproductive rights. Excluding guests who were employed by Fox News (as professional commentators, analysts, or contributors), all three programs also largely hosted male guests, many of whom have a history of anti-choice policy making.

    For example, The O’Reilly Factor served as a platform for guests including Donald Trump, Ted Cruz, and Mike Pence -- all of whom have openly supported anti-choice policies. The male guests on Hannity unsurprisingly included Reince Priebus, who would become Trump’s chief of staff, and then-Trump adviser Anthony Scaramucci.

    Hannity was also the only person on evening cable news to host discredited anti-choice activist David Daleiden, founder of CMP. Every other program -- even, surprisingly, other Fox News programs -- deemed the anti-abortion activist who deceptively edited smear videos and has since been charged with 15 felonies in California an unpalatable guest.

    Luckily for Daleiden, there’s always Sean Hannity. With their powers combined, Daleiden and Hannity managed to conduct a full segment featuring 100 percent inaccurate information in terms of CMP, Planned Parenthood's essential services, and late-term abortion. During his April 2016 appearance on Hannity, Daleiden made five inaccurate statements about the veracity of CMP’s work -- even though multiple state and federal investigations found that the organization's claims about abortion providers were baseless. Hannity himself contributed three inaccurate statements about CMP during the segment and zero accurate ones. This pattern was not limited to just his segment with Daleiden, however. Hannity managed to make only inaccurate statements on these topics throughout the entire study period.

    Although Tucker Carlson appears to share Daleiden’s affinity for employing deceptive editing and even using actors to represent highly curated versions of opposing viewpoints, he managed -- without Daleiden's help -- to be wrong 100 percent of the time about CMP, Planned Parenthood's essential services, and late-term abortion.

    O’Reilly, Hannity, and Carlson also featured primarily guests who openly represent anti-abortion organizations, including Marjorie Dannenfelser (president of the anti-abortion group Susan B. Anthony List), conservative commentator Crystal Wright, Alveda King (anti-abortion activist for Priests for Life and Civil Rights for the Unborn), and Abby Johnson (founder of CEO of And Then There Were None).

    Overall, Media Matters’ analysis found that 80 percent of statements about CMP, Planned Parenthood's essential servies, and late-term abortion made during Fox News’ evening prime-time programming were inaccurate. It should come as no surprise that The O’Reilly Factor, Tucker Carlson Tonight, and Hannity were responsible for 67 percent of the network’s inaccurate statements.

    Then again, if your ace prime-time lineup is composed of a man accused of being a serial sexual predator who can’t stop advertisers from fleeing his program (and is likely about to lose it), a hero of white nationalists who is known for bullying his guests, and Sean Hannity, you’re probably not that worried about ensuring accuracy or giving women’s voices an equal platform.

    *Graphics by Sarah Wasko

  • Report: Top Pence Adviser Is Partial Owner Of Independent Journal Review

    Blog ››› ››› MADELINE PELTZ

    BuzzFeed News is reporting that a political adviser to Vice President Mike Pence is also a “major investor” in the conservative media outlet the Independent Journal Review (IJR), which has gained exclusive access to the administration as the only media outlet allowed to travel with Secretary of State Rex Tillerson on his trip to Asia. 

    The IJR is a conservative, pro-Trump outlet which recently faced criticism for publishing, then retracting, an article suggesting former President Barack Obama had the “timing and the opportunity” to influence the judge that halted President Donald Trump’s Muslim ban. The outlet also faced criticism after Tillerson’s “decision to bring only Erin McPike of Independent Journal Review” with him on his first trip to Asia. According to Politico:

    McPike has been with IJR for only a few weeks and doesn’t even cover the State Department: She’s its White House reporter and is often in the briefings. McPike won’t be acting as a pool reporter for the rest of the diplomatic press corps, meaning she won’t be sharing information about the trip with other reporters, which is what would normally happen if there were limited space for reporters and only a few were chosen.

    On March 17, BuzzFeed News reported that a “top strategist” for Vice President Pence, Nick Ayers, is a “major investor” in IJR. Ayers also works for America First Priorities, a political group that works to push Trump’s agenda. While the article notes that “there is no indication” that Ayers played a role in IJR receiving favorable treatment from Tillerson, the Ayers connection reinforces the “close ties between Trump’s orbit and a favored media outlet.” From BuzzFeed News:

    Nick Ayers, Pence’s top strategist outside of the White House, confirmed to BuzzFeed News that he owns part of IJR. He is also playing a major role in America First Priorities, a political group launched by Trump campaign advisers to trumpet the president’s message. He joined Trump’s campaign when Pence was tapped as the vice presidential nominee and later acted as a senior advisor for the vice president-elect during the transition. Ayers previously worked as a political consultant and as campaign manager for former Minnesota Gov. Tim Pawlenty’s presidential bid in 2012.

    There’s no indication that Ayers was involved in this week’s controversial State Department decision to grant the sole press spot on Secretary of State Rex Tillerson’s trip to Asia to IJR’s White House correspondent. The move, a break from tradition, has enraged the State Department press corps as Tillerson makes big diplomatic news without a traditional pooler tagging along.

    Ayers’ investment in IJR is another example of close ties between Trump’s orbit and a favored media outlet. Steve Bannon, the president’s top strategist, ran Breitbart News for years and has brought with him to the administration a handful of ex-Breitbart staffers. The company has said that it no longer has financial and editorial ties to Bannon. Trump’s son-in-law and senior adviser Jared Kushner transferred his ownership of The New York Observer to a family trust.

    There’s no sign that Ayers has had any editorial involvement with his investment, and a person involved in the company noted that IJR notably didn’t benefit from insider leaks during the campaign.

  • Reuters Foundation Exposes An Anti-LGBTQ Hate Group Representing America At UN Women’s Rights Event

    Blog ››› ››› RACHEL PERCELAY

    The Thomas Reuters Foundation spotlighted the State Department’s decision to send a representative of an anti-LGBTQ hate group as one of the U.S.’s public delegates to the United Nations Commission on the Status of Women.

    The State Department announced on March 13 that one of the U.S.’s two public delegates to the 61st session of the U.N. Commission on the Status of Women would be Lisa Correnti, executive vice president for the Center for Family & Human Rights (C-FAM). The commission -- described on its website as “the principal global intergovernmental body exclusively dedicated to the promotion of gender equality and the empowerment of women” -- is being held at the U.N. headquarters in New York, NY, from March 13 through 24.

    Founded in 1997 to “monitor and affect the social policy debate at the United Nations,” C-FAM -- formerly known as the Catholic Family and Human Rights Institute -- has been designated as an anti-LGBTQ hate group by the Southern Poverty Law Center (SPLC) for five years due to its extreme rhetoric and spread of demonizing lies about LGBTQ people. C-FAM president Austin Ruse has proven himself so extreme that another anti-gay hate group cut ties with him in 2014 after Ruse said that liberal academics "should all be taken out and shot." Ruse has also served as a resident anti-gay columnist for Breitbart.com, where he voiced his support for laws criminalizing homosexuality, peddled the debunked conspiracy theory that the hate crime murder of gay teen Matthew Shepard was a hoax, and used the anti-transgender slur “trannies” to mock a 15-year-old transgender girl.

    Thomas Reuters Foundation -- the charitable arm of the Thomas Reuters news wire -- spotlighted C-FAM’s extremism and hate group designation in a March 15 article detailing C-FAM’s delegate status at the U.N. commission. The article also noted fears about the rollback of LGBTQ equality under President Donald Trump, who has surrounded himself with anti-LGBTQ extremists and hate group leaders. While not mentioned by the Reuters Foundation, the largest anti-LGBTQ hate group in the U.S. -- the Alliance Defending Freedom -- has had special consultative status at the U.N. since 2010.

    From the March 15 Reuters Foundation article:

    The Center for Family and Human Rights (C-FAM) was named this week by the U.S. State Department to attend the U.N.'s Commission on the Status of Women, an annual set of high-level meetings on women's equality and empowerment.

    C-FAM has been listed as an anti-LGBT hate group by nonprofit civil rights group the Southern Poverty Law Center (SPLC) for at least five years, said Heidi Beirich, director of the SPLC's Intelligence Project.

    [...]

    The move comes as decisions by President Donald Trump's new administration raise fears of a rollback of LGBT rights.

    Trump has voiced support for LGBT rights, but his administration has revoked federal guidelines that let transgender students to use bathrooms of their choice. Vice President Mike Pence has expressed staunch opposition to gay rights.

    [...]

    Beirich said the inclusion of C-FAM "is taking the State Department in a very ugly direction" and failing to address the violence and discrimination faced by LGBT people in some places.

    [...]

    Jessica Stern, executive director of OutRight Action International, an LGBTI rights group, said C-FAM "regularly releases homophobic vitriol" on its website.

    "Maybe the violent mentality that got C-FAM labeled a hate group successfully panders to their base, but the U.S. government must ensure protection for the world's most vulnerable people," Stern said in a statement. [Thomas Reuters Foundation, 3/15/17