Michael Savage | Media Matters for America

Michael Savage

Tags ››› Michael Savage
  • In the wake of mass shootings at schools, conservatives blame everything but guns

    Blog ››› ››› DINA RADTKE, SANAM MALIK & NATALIE MARTINEZ


    Sarah Wasko / Media Matters

    After nearly every school shooting, right-wing media scramble to find reasons why guns should not be blamed for gun violence.

    After 10 people were killed during a mass shooting at a high school in Santa Fe, TX, pro-gun proselytizers in the conservative media sphere insisted that gun safety laws would not have prevented the shooting and instead pointed to other aspects of American culture that they said required reform. Here are some of the excuses right-wing pundits offered for the May 18 shooting:

    In February, after the school shooting in Parkland, FL, claimed 17 lives, conservative media took the very same approach:

    • Fox News contributor Tammy Bruce claimed that talking about firearms doesn’t get to the “core issue” of “the human condition.” She and the hosts of Fox & Friends also blamed drugs, virtual reality, and video games for the shooting.
    • Radio host Michael Savage tweeted that “liberal judges and the ACLU” were to blame.
    • Fox guest Lou Palumbo blamed “the media, the entertainment industry,” and “the lack of parenting.”
    • Fox News contributor Kevin Jackson blamed “Leftist-run schools” and falsely claimed that the shooter was linked to antifa.
    • Fox News host Laura Ingraham blamed “mental illness”and “broken or damaged families” for the shooting on her show.
    • The Gateway Pundit suggested that the shooter supposedly being a registered Democrat was a factor. (He was not actually a registered Democrat; the blog was forced to correct the story.)
    • Townhall’s Kurt Schlichter blamed the FBI’s Russia probe for the shooting, tweeting, “The FBI was too busy trying to undermine the president to bother with doing it's (sic) freaking job.”
    • The Daily Caller’s Peter Hasson suggested that the shooting was related to the shooter growing up without a father.
    • Liberty One TV’s Joe Biggs (formerly of Infowars) tweeted that the FBI was “too busy chasing Trump/Russia nothing burgers” to have prevented the shooting.
    • Pamela Geller falsely claimed that the shooter was connected to antifa and Islamic terrorist groups.
    • Laura Loomer shared a fake photo of the shooter and speculated that he was a “radical leftist” with potential ties to antifa and Islamic resistance groups.
    • Infowars claimed that the “MSM” (mainstream media) was “already covering it up” that the shooter was likely a “Democratic voter” and had clothing “similar to the style worn by ISIS fighters in Syria.”

    But as others have pointed out, most of the phenomena listed above are also present in other countries that don’t experience nearly as much gun violence as the United States does.

  • Fox’s Steve Doocy uncritically pushes Russian smear about Syrian first responders

    Other pro-Trump and right-wing media figures have suggested the alleged chemical attack was a “false flag”

    Blog ››› ››› NICK FERNANDEZ

    During the coverage of possible American strikes against the regime of Syrian President Bashar Assad, Fox & Friends host Steve Doocy uncritically pushed a Russian-backed smear against an organization of first responders on the ground in Syria called the Syria Civil Defence, also known as the White Helmets. While discussing the potential American response to the April 7 apparent chemical attack outside Damascus, Doocy said, “Some of it could be Russian propaganda, but I was reading this morning in Newsweek … that apparently this group called the White Helmets, … there are stories that they staged bodies to make it look like there was a gas attack.” From the April 12 edition of Fox News’ Fox & Friends:

    STEVE DOOCY (CO-HOST): There are these stories out there, and you've got to figure some of it could be Russian propaganda, but I was reading this morning in Newsweek, online because there is no print edition anymore, that apparently this group called the White Helmets, which used to be the Syrian defense organization, there are stories that they staged bodies to make it look like there was a gas attack. Meanwhile, you've got Russian media saying, "We sent investigators in, our military did, and they could not find any traces of any toxins or gas on any of the bodies."

    Doocy's co-hosts Brian Kilmeade and Ainsley Earhardt pushed back on Doocy’s comment, with Kilmeade saying, “Unbelievable, they really expect us to buy that?” What Doocy inadequately stipulated “could be Russian propaganda,” is, in fact, Russian propaganda. As it has been well-documented, the White Helmets have been “the target of an extraordinary disinformation campaign” that is “propagated online by a network of anti-imperialist activists, conspiracy theorists and trolls with the support of the Russian government (which provides military support to the Syrian regime).” According to Wired, the “smear campaign” against the first responders is “designed to bolster the regime of Syrian president Bashar Assad and undermine its opponents, including the United States.”

    Doocy’s uncritical parroting of a smear against the Syrian first responders comes as numerous pro-Trump and right-wing media figures, such as Tucker Carlson, Alex Jones, Michael Savage, and other conspiracy theorists have suggested the April 7 chemical attack was a “false flag.”

  • Trump-allied radio host Michael Savage brags that he was invited to state visit with President Emmanuel Macron

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Radio host and President Donald Trump confidante Michael Savage took to his radio show to brag about being invited to “a huge diplomatic luncheon coming up at the end of April in the White House with the president of France and a huge contingent of diplomats.” Savage appears to be referring to the scheduled state visit on April 24 when Trump will host French President Emmanuel Macron. From the March 27 edition of Westwood One’s The Savage Nation:

    MICHAEL SAVAGE (CO-HOST): I swear to God, I just got an email just now, I may as well share it with you because I'm going. I would be a fool not to go. There is a huge diplomatic luncheon coming up at the end of April in the White House with the president of France and a huge contingent of diplomats, and diplomatic staff, and who else, I don't even know, that the White House invited me to it, and I'm going. I'm going to Washington, D.C. I’m going to  go to the aeronautics and space museum, I'm going to go to the great -- the great art gallery -- the Portrait Gallery, visit some relatives, all at the end of April.

    Previously:

    Michael Savage says he spent “over an hour” alone with Trump and urged him to continue denying human-caused climate change

    Trump regime courting Michael Savage, fringe radio host who claimed autism, PTSD, and depression are fake

    Trump parties over Presidents’ Day weekend with bigoted conspiracy theorist who called for killing 100 million Muslims

  • Right-wing media figures are blaming everything but guns for the Parkland shooting

    ››› ››› SANAM MALIK & NATALIE MARTINEZ

    On February 14, 17 people were killed in a mass shooting at Marjory Stoneman Douglas High School in Parkland, FL. Right-wing media figures rushed to blame the shooting on “leftist” public schools, the FBI and its Russia probe, and on debunked connections between the shooter, Nikolas Cruz, and antifa and Islamic terrorist groups.

  • Far-right figures are saying the deep state is responsible for the stock market crash

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Far-right media figures are claiming that yesterday’s historic drop in the stock market is part of a deep state plot to destroy Trump and that Trump is “hitting back.” The claim began with conspiracy theorist radio host Michael Savage, who said on his show yesterday that the deep state is “taking the market down” following Trump’s State of the Union (SOTU) address because it is trying to “destroy [Trump] where he is strongest.” Infowars then pushed Savage’s conspiracy theory, comparing it with with Alex Jones’ conspiracy theory from 2017 in which he claimed that “globalists” would cause a stock market crash and blame it on Trump. The Gateway Pundit also promoted Savage’s claims in an article that the website’s founder Jim Hoft tweeted.

    Rebel TV’s John Cardillo also claimed that the Federal Reserve was “purposefully tanking the markets,” and Alex Jones suggested the drop could be “a false flag by the big banks.” Infowars’ Jerome Corsi tweeted an article from Zero Hedge, a website known for publishing conspiracy theories, about Trump's legal team's support for a second special counsel to "probe" FBI and the Justice Department, to claim that Trump was hitting back against the deep state which had crashed the stock markets. Corsi put the hashtag #QAnon in his tweet, a reference to the fringe conspiracy theory “The Storm.”

    From the February 5 edition of Savage Nation:

    MICHAEL SAVAGE (HOST): They’re trying to destroy Trump’s strongest card which is the economy. Mueller has gone nowhere with his fake Russia investigation. Trump’s stirring SOTU speech last week was so great that even CBS admitted 75 percent of the people who watched it approved of it and loved it. So what happened right afterwards? The establishment, meaning the deep state, call it whatever you want, went into overdrive to destroy Trump, or try to destroy him where he is strongest because they couldn’t get him where they thought he was weakest. And so they’re taking the market down. They’re trying to hurt you. They are the enemies of the average American. Make no mistake about it, they’re going for you. These people are so evil and so power drunk, that they burn the nation to the ground rather than let Donald Trump live another day in office.

  • EPA chief Scott Pruitt's official schedule omitted many right-wing media appearances

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Sarah Wasko / Media Matters

    The Environmental Protection Agency has grudgingly released partial schedules showing how Administrator Scott Pruitt has been spending his time, but many of his media interviews were omitted -- including at least 12 interviews with right-wing media.

    Journalists, activists, and members of Congress have been pushing the EPA for months to release Pruitt's calendar. Pruitt's predecessor, Gina McCarthy, and other past EPA administrators had their calendars posted publicly. Reporters and representatives of public interest groups have filed dozens of requests under the Freedom of Information Act for access to part or all of Pruitt's schedule. In response to one such request from E&E News, the EPA in June released a version of the administrator's schedule for February 21 to March 31, albeit with numerous redactions. Then last week, the agency posted to its website a skeletal outline of Pruitt's schedule for April 3 to September 8. 

    Media Matters identified 13 media interviews Pruitt gave that were not accounted for on these publicly released schedules, and 12 of these interviews were with conservative or right-wing outlets.

    The more recent, bare-bones schedule lists 52 occasions on which Pruitt gave interviews to media outlets over the five months covered. For 51 of them, the outlets are not specified; the events are simply listed as “media interview” or "media interviews." (The only outlet named on this schedule is The Associated Press.) But even these vague listings of media interviews don't encompass all of Pruitt's media appearances, Media Matters has found. We identified six media interviews Pruitt gave that were omitted from the calendar:

    The more detailed schedule that the EPA had earlier released for February 21 to March 31 did list some specific media outlets the administrator spoke with, including Fox News, CNBC, and CNN, but Media Matters identified another six interviews that were omitted:

    One more media appearance was not listed on public schedules because EPA didn't share any of Pruitt's calendar information for April 1-2:

    Pruitt has shown a strong preference for right-wing media. As Media Matters documented previously, Pruitt appeared 12 times on Fox News during his first six months in office, twice as many times as he appeared on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined. The hosts at Fox and other right-wing outlets often ask Pruitt softball questions, giving him a comfortable platform from which to repeat his favorite talking points and push items on his agenda. Pruitt made some of his earliest mentions of his idea to create a sham red team/blue team exercise on climate science on The Savage Nation, a fringe right-wing talk show hosted by conspiracy theorist Michael Savage, and on the Breitbart News Daily radio show.

    In addition to national TV and radio programs, Pruitt also gives interviews to conservative local programs, like a talk radio show in North Dakota. These kinds of appearances are more difficult to track and tally, so it's unclear how many such interviews Pruitt has given and how many have been included on or omitted from his publicly released schedules.

    The EPA under Pruitt has been unprecedented in its secrecy, as The New York Times, The New Republic, and other outlets have reported. Journalists and advocates are continuing to push for the release of Pruitt's full calendar, emails, and other information about how the agency and its administrator operate.

    The omission of so many media appearances from Pruitt's public calendar is yet another sign of a pervasive and troubling lack of transparency at the EPA.

  • STUDY: EPA chief Scott Pruitt has given more interviews to Fox than to all other major TV networks combined

    Pruitt shares the Trump administration’s preference for Fox News and right-wing media

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    Environmental Protection Agency Administrator Scott Pruitt has appeared on Fox News twice as often as on other cable and broadcast networks combined, and he has frequently granted interviews to right-wing talk radio shows and other climate-denying outlets, Media Matters has found.

    Pruitt’s media strategy is right in line with that of his boss. During the 2016 presidential campaign, Donald Trump eschewed mainstream media outlets; it's a pattern his administration has continued since the election, favoring conservative and right-wing media outlets that are friendly to President Trump's agenda. By following the same approach, Pruitt has been able to push misinformation, avoid tough questioning, and appeal to the president’s political base.

    Pruitt appeared on Fox News twice as often as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined

    Scott Pruitt has been a guest on Fox News a total of 12 times since his confirmation. From February 17, when he was sworn in, to August 14, Pruitt made twice as many appearances on Fox News (12) as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined (6).* With the exception of two appearances on Fox News Sunday, Pruitt rarely faced tough questions on Fox News and was able to use the network as a platform for pushing misleading talking points without rebuttal. Pruitt appeared most frequently on Fox & Friends, Trump’s favorite show, which some journalists have criticized as “state TV” and “a daily infomercial for the Trump presidency” for its sycophantic coverage of the president and his administration. Pruitt made the following appearances on Fox News:

    By comparison, Pruitt made only six appearances on the other major cable and broadcast television networks combined. From the time Pruitt took the helm at the EPA through August 14, he was a guest just six times total on CNN, MSNBC, ABC, and NBC, and he made no appearances at all on CBS. On each of these non-Fox programs, Pruitt faced questions either about whether Trump still believes climate change is a hoax or about Pruitt's own views on climate change. In response, Pruitt either avoided answering the question or repeated his “lukewarmer” stance that climate change is happening but we don’t know how much is human-caused. In all but one of these appearances, Pruitt repeated false or misleading talking points about the Paris climate agreement. Here are Pruitt's guest appearances on cable news and broadcast networks other than Fox:

    • One appearance on CNN’s The Situation Room on February 28.
    • One appearance on CNN's The Lead with Jake Tapper on June 1.
    • One appearance on MSNBC’s Morning Joe on June 6.
    • Two appearances on ABC’s This Week on March 26 and June 4.
    • One appearance on NBC’s Meet the Press on June 4.

    *Pruitt’s appearance on Meet the Press aired on both NBC and MSNBC, but for the purposes of this study, we only counted it as an NBC appearance.

    Pruitt has been a frequent guest on national right-wing talk radio shows

    Pruitt has also been a frequent guest on nationally broadcast right-wing talk radio shows since his confirmation, Media Matters found. We examined the top 10 shows listed on Talkers.com's Top Talk Audiences list, as well as numerous shows broadcast on the SiriusXM Patriot channel, and found the following:

    • Three appearances on Salem Radio Network’s The Hugh Hewitt Show on March 29, May 11, and June 2.
    • Two appearances on Fox News Radio’s Brian Kilmeade Show on April 27 and May 19.
    • One appearance on SiriusXM Patriot’s David Webb Show on April 26.
    • One appearance on SiriusXM Patriot’s Breitbart News Daily on June 5.
    • One appearance on Westwood One’s The Savage Nation on June 1.

    All of these hosts or outlets have denied climate change:

    • Hugh Hewitt has a years-long record of climate denial: He wrote in a 2011 blog post that “we don’t know” how much humans contribute to global warming or “if it will be harmful or if there's anything we can do about it.” Hewitt also downplayed the threat of climate change in a September 2016 episode of his show in which he said that warming might be "a real problem over 500 years."
    • Brian Kilmeade has denied climate change, both as a host on his radio show and as a co-host on Fox & Friends. On a 2013 episode of his radio show (then called Kilmeade & Friends), Kilmeade suggested that only “corrupt” climatologists accept human-caused climate change. On the same day, Kilmeade disputed on Fox & Friends that it is “settled scientific collective thought” that human activity causes climate change. 
    • On the January 12, 2017, episode of the David Webb Show, Webb cast doubt on the scientific consensus around climate change, arguing that it's not significant that the vast majority of climate scientists publishing peer-reviewed research agree on the human causes of warming: "You can have 99 percent of peer-reviewed, but it doesn’t mean that the one percent like that guy named Copernicus won’t be correct about the fact that the Earth was not flat and we were not the center of the universe.”
    • Breitbart.com has a long track record of pushing blatant climate science misinformation and attacking climate scientists and climate science, calling researchers “talentless low-lives” and “abject liars” and climate change a “hoax.” Breitbart is also a go-to outlet for fossil fuel industry-funded academics who want to get publicity for their work.
    • Michael Savage has echoed Trump’s position on climate change, calling it a “scam” and a “hoax,” and has urged the president to continue denying that humans are the cause of global warming. During his June 1 interview with Scott Pruitt, Savage repeated the denier argument that human-made climate change is disproven by samples from the Vostok ice core in Antarctica and criticized Sen. Sheldon Whitehouse (D-RI) for promoting “fake science.” In response, Pruitt appeared to endorse Savage’s views and floated the idea of having a "red team" of skeptical scientists debate a "blue team" of mainstream climate scientists, a proposal Pruitt pushed again a few days later on Breitbart’s radio program:
    MICHAEL SAVAGE (HOST): Please explain to me how come ancient core samples from the Antarctic show that there was climate change going on hundreds of thousands of years before man industrialized. [Whitehouse] would not have an answer for us, Mr. Pruitt. The science is fake science that they’ve been foisting upon a gullible public.
    SCOTT PRUITT: You know what’s interesting, Michael? There was a great article in The Wall Street Journal to your point, by Steven Koonin, a scientist at NYU, called “red team/blue team.” I don’t know if you saw it or not. But he proposed that we should have a red team/blue team approach with respect to CO2. We should have red team scientists and blue team scientists, in an open setting, debate, discuss, and have an open discussion about what do we know, what don’t we know, and the American people deserve truth.
    SAVAGE: Amen to that, because we’ve had no debate whatsoever. All Obama told us was 98 percent of scientists agree. So what? There was a time when 100 percent of scientists said the Earth is flat. Did that make them right?
    PRUITT: No, look, I mean the reason there’s not consensus, through policy in Washington, D.C., is because, truly, the American people don’t trust what has happened in the past several years with respect to regulatory policy and this issue.

    Pruitt’s right-wing radio appearances have extended beyond nationally broadcast shows. E&E News reported in May that Pruitt appeared on “the local morning talk radio show of a North Dakota blogger who described the Obama administration's EPA as an enemy to the well-being of his state.” ThinkProgress noted that during a “state listening tour” in North Dakota earlier this month, “Pruitt stopped by the conservative talk radio show What’s On Your Mind to share his thoughts on a number of EPA-related issues.” During that conversation, Pruitt referred to the “so-called settled science” of climate change.

    And on August 10, Pruitt appeared on a Texas radio show, Politico reported, where he said his staff will assess the "accuracy" of a major federal climate report that's been drafted by scientists from 13 agencies. “Frankly this report ought to be subjected to peer-reviewed, objective-reviewed methodology and evaluation,” he said, ignoring the fact that the report has already undergone extensive peer review. Pruitt also used his appearance on the show to cast doubt on climate science in general.

    Pruitt has given interviews to other climate-denying outlets, including online publications and cable business shows

    In addition to his June interview on Breitbart’s radio show, Pruitt granted the Breitbart website an interview in March.

    Pruitt also sat for a lengthy video interview in July with the fossil fuel-funded Daily Caller, another denialist online outlet. And he gave an interview in May to The Daily Signal, an online news outlet run by the Heritage Foundation, a conservative think tank that casts doubt on climate change.

    Besides his appearances on cable news shows, Pruitt also went on cable business shows and networks that serve as platforms for climate denial -- most notably CNBC’s Squawk Box, where he told climate-denying host Joe Kernen that he did not believe carbon dioxide is a primary contributor to global warming. Pruitt has also frequently given interviews on Fox Business Network, which mirrors Fox News’ denialist stance on global warming. Pruitt made the following appearances on the Fox Business Network:

    Pruitt’s courting of conservative media is “on an entirely different level” from predecessors

    Scott Waldman of E&E News reported that after “weeks of blowback” from Pruitt’s appearance on Squawk Box, the EPA chief “shifted his media appearances to friendlier venues,” a move that “allowed him to tee off on a favorite series of talking points: Obama's energy policy was ‘America second,’ energy industry innovations have reduced the U.S. carbon footprint, the so-called war on coal is now over, EPA's job is to encourage business growth in concert with the environment, and the era of punitive action against energy companies is over.” Waldman also noted that Pruitt’s “courting of conservative media is on an entirely different level” from previous EPA administrators. From Waldman’s article:

    To be sure, all administrations seek out friendly press. President Obama talked about health care on the "Between Two Ferns" comedy program with Zach Galifianakis, which Republicans criticized as undignified. And former EPA Administrator Gina McCarthy granted exclusive interviews to left-leaning outlets like Mother Jones and Grist.

    But critics say Pruitt's courting of conservative media is on an entirely different level.

    […]

    Liz Purchia, a former EPA spokeswoman under the Obama administration, said it's extremely unusual to place an administrator only on partisan outlets. She noted that McCarthy regularly interacted with reporters from outlets that produced coverage EPA officials did not appreciate.

    […]

    "Only talking to far right-wing media outlets, they are only talking to a small group of Americans that regularly follow them, and they are intentionally going to reporters who will only ask them questions they want to hear and aren't speaking to the broader American people about their actions," Purchia said.

    In Mother Jones, Rebecca Leber also reported that “since taking office, Pruitt has almost exclusively relied on a small number of conservative media outlets to tell an upbeat version of his leadership at the EPA, with occasional detours into the Sunday news shows,” creating “an echo chamber cheerleading the EPA’s regulatory rollbacks, Trump’s withdrawal from the Paris climate agreement, and its newfound anti-science denial.”

    Leber also quoted Purchia remarking on how Pruitt’s approach to media interviews “isolates him from most Americans and instead plays to Trump’s base”:

    Liz Purchia, an Obama-era EPA communications staffer, says the EPA’s attention to right-wing audiences resembles Trump’s tactics at the White House. “They’re tightly controlling [Pruitt’s] public events and interviews, which isolates him from most Americans and instead plays to Trump’s base,” Purchia said in an email. “They’re not trying to use communications tactics to reach a broad audience.”

    Charts by Sarah Wasko

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis, iQ Media, and TVEyes to find Scott Pruitt's on-air TV appearances from the date of his swearing in as EPA Administrator on February 17 to August 14: “Pruitt,” "EPA administrator," "E.P.A. administrator," "EPA chief," "E.P.A. chief," "EPA head," "E.P.A. head," "head of the EPA," "head of the E.P.A.," "head of the Environmental Protection Agency," "Environmental Protection Agency Administrator," or "Administrator of the Environmental Protection Agency." We did not count instances of networks airing Pruitt’s appearance at the White House’s June 2 press briefing.

    For radio appearances, Matters Matters searched the same terms in Veritone for the top 10 programs in Talkers.com's Top Talk Audiences list and the following programs that air on SiriusXM Patriot: Breitbart News Daily, David Webb Show, Brian Kilmeade Show, and The Wilkow Majority.