Matt Drudge | Media Matters for America

Matt Drudge

Tags ››› Matt Drudge
  • Following the Trump-Bannon feud, Infowars is setting itself up to capture Breitbart’s disillusioned readers

    Blog ››› ››› CRISTINA LóPEZ G.


    Sarah Wasko / Media Matters

    Leading conspiracy theorist Alex Jones and his Infowars website are positioning themselves to capture Breitbart.com’s readership if the website doesn’t fire its Trump-scorned chairman Steve Bannon.

    On January 3, President Donald Trump publicly dissociated himself from Bannon following reporting that Michael Wolff’s newly released book quotes Bannon as saying that the actions of the Trump presidential campaign were “treasonous.” The president slammed Bannon in a statement, accusing his former chief advisor of “leaking false information to the media” during Bannon’s time in the White House, and saying he had “lost his mind.”

    This new controversy could exacerbate financial questions that continue to swirl around the Breitbart operation. A 2017 ad boycott rooted in disgust over the site’s extremism caused the outlet to lose nearly 2,600 advertisers. And now, following the presidential disavowal, Bannon’s biggest patrons, billionaires Rebekah Mercer and her father Robert Mercer, are reportedly uncomfortable with supporting his ventures and are reportedly looking into ousting Bannon from the website. Rebekah Mercer publicly rebuked Bannon the day after Trump’s statement was released. Matt Drudge, a major narrative driver in the conservative media apparatus whose contempt for Bannon predated the presidential spat, supported ousting Bannon.

    Breitbart’s coverage of this schism failed to provide meaningful pushback or provide any defense of the disgraced chairman. The site’s readers, for the most part, sided with Trump, expressing their repeated support with comments that Infowars compiled and published such as, “I didn’t vote for Bannon,” and “Bannon blew any credibility he had by backing Moore.” Infowars quickly compiled and published the comments.

    Infowars and Jones are currently exploiting the commotion to position themselves to fill the void Breitbart’s weakening and Bannon’s fall from grace might create. Now, nearly a year and a half after Infowars reporter and host Roger Stone bragged that he advised candidate Trump to hire Bannon, Jones is focusing his rage on the beleaguered Breitbart chairman, claiming he “stabbed the president and America in the back” and accusing him of being “at the heart of the attempt to take [Trump] down.” During other comments in the January 4 broadcast of The Alex Jones Show, Jones lobbed insults at Bannon (saying “Mr. Dandruff” has “big giant red swollen eyeballs that look like an owl on PCP that you poured 14 bottles of scotch on top of” and is a “pile of feces”) and suggested he be investigated for espionage. On Twitter, he attacked Bannon’s initial lack of response to Trump’s rebuke and praised Trump’s anti-Bannon statement.

    The MAGA base has come to expect specific things from its news content, which Breitbart provided in relentless streams: a strong anti-establishment stance that included targeting the media and both major political parties, and a penchant for “triggering the libs,” a phrase used to ridicule progressive stances on cultural and social issues. Those are the elements that Trump weaponized to help him achieve victory.

    After Trump took the White House, and following a year of reported chaos within the administration, the audience’s ethos now also includes unapologetic Trump loyalty, a defense mechanism that serves as a validation of their electoral choice. If Breitbart’s readers ultimately side with Trump and flee the website, Alex Jones’ Infowars seems like a prime candidate to pick up the disgruntled MAGA crowd by providing those readers the fix they’re looking for.

    The fact is that Infowars has fewer constraints than Breitbart because it’s a financially independent outlet reportedly grossing close to $10 million a year -- not from advertisers, but from selling nootropic supplements and other merchandise. And this relative independence will only incentivize Jones to push forward on the path of  bigotry, homophobia, and lies by pushing even more conspiracy theories and Trump propaganda that captivate the MAGA audience.

  • How right-wing media are elevating conspiracy theories about the Las Vegas shooting

    Matt Drudge and Laura Ingraham are no better than the random trolls pushing conspiracy theories online

    Blog ››› ››› CRISTINA LóPEZ G.


    Sarah Wasko / Media Matters

    The horrid massacre in Las Vegas, NV, in which a shooter killed at least 58 people and injured hundreds, has turned message board users and right-wing internet trolls into do-it-yourself (DIY) sleuths attempting to solve the crime themselves. Their investigations, based on leaked photos or unconfirmed gossip, have resulted in wild conspiracy theories that would be laughable if prominent right-wing media figures -- ranging from conspiracy theorist Alex Jones to Fox News’ newest prime-time host, Laura Ingraham -- weren’t amplifying the wannabe-gumshoes’ voices in an unscrupulous effort to exploit the tragedy to their political advantage.

    Previously, DIY investigative attempts of this sort have ended badly. When an attacker drove a car into a crowd of anti-racism protesters in Charlottesville, VA, “alt-right” media personalities accused the wrong person of committing the attack. And when pro-Trump trolls pushed the “Pizzagate” conspiracy theory that a pizza parlor in Washington, D.C., was a front for a ring of pedophiles, a gunman from North Carolina drove to D.C. to investigate the matter and fired shots inside the restaurant.

    For opportunistic pro-Trump trolls, the incentive to push wacky conspiracy theories is the same as their reason for committing other sophomoric, attention-grabbing stunts: to gain notoriety, grow their platform by amassing social media followers, and make an income by asking for donations in support of their efforts. Such is the case for Laura Loomer, formerly linked to the Canadian outlet The Rebel. Loomer has been one of the most prominent pusher of conspiracy theories regarding the shooting in Las Vegas and is asking for monetary support to continue her “investigative journalism.” Her journalistic portfolio includes disrupting a Shakespeare play in New York City, harassing journalists, and heckling former Secretary of State Hillary Clinton with the asinine Seth Rich conspiracy theory.

    Recently, Loomer has relentlessly tweeted wide-ranging and baseless speculation about the Las Vegas massacre. She has implied that the CEO of MGM Resorts, which owns the Mandalay Bay hotel from where the attacker opened gunfire on the crowds below, was somehow involved in the tragedy, has claimed MGM’s union gave its members 10 weeks of paid vacation during Clinton’s presidential campaign, and  has doggedly attempted to link the shooter to Islamic extremism, all in efforts to cast doubts over the available facts about the tragedy and push a “deep state” conspiracy theory. Kindred spirit Alex Jones enthusiastically elevated her moronic speculation by inviting her on his Infowars show.

    Conspiracy theories such as these and others about the Las Vegas tragedy are so unhinged that even alternative media troll Mike Cernovich has dismissed them, and pro-Trump media figure Scott Adams remarked on their implausibility during a Periscope session. That hasn’t stopped prominent right-wing media figures like Matt Drudge, Rush Limbaugh, and Laura Ingraham from unscrupulously pushing the theories -- even at the risk of casting doubts on official investigative efforts and undermining the efficacy of law enforcement authorities.

    The Drudge Report propelled Loomer by headlining the site with her conspiracy theories. Drudge also featured other stories seemingly lifted from message boards like Reddit. Laura Ingraham, who will soon host her own show on Fox News, retweeted Loomer and baselessly speculated on October 4 that the shooter didn’t act alone. Ingraham continued to lean into conspiracy theories during her radio show on October 5, commenting that the “selective” leaked photos from the crime scene showed it was “perfectly laid down” and looked “like a scene from Law & Order.” Ingraham claimed that “something doesn’t add up” and chided the press for its “overwhelming lack of curiosity” and for not “asking questions.”

    It is becoming unfortunately common for attention-seeking trolls to push politicized conspiracy theories after events of national importance. They deliberately amplify these narratives in order to “muddy the conversation,” as Snopes’ Brooke Binkowski told The Guardian. And many stars of right-wing media are proving to be no better.

  • The conspiracy theories being spread about the Las Vegas massacre

    ››› ››› BOBBY LEWIS

    After a mass shooting in Las Vegas, NV, left at least 58 people dead and more than 500 injured, far-right media, fake news purveyors, and fringe sources including 4chan and 8chan engaged in and spread many conspiracy theories about the shooting including that the gunman may have had an accomplice and was connected to ISIS, antifa, and/or former President Barack Obama.

  • How Matt Drudge became the pipeline for Russian propaganda

    Drudge Report has linked nearly 400 times to RT, Sputnik News, TASS since 2012

    Blog ››› ››› MATT GERTZ


    Sarah Wasko / Media Matters

    On July 17, 2014, Malaysia Airlines Flight MH17 was shot down over eastern Ukraine, killing 298 passengers and crew. The next day, President Barack Obama alleged that the responsible parties were Russian-backed separatists seizing territory in the region following Russia’s annexation of Crimea. Obama’s statement came amid a furious effort by Russian propaganda outlets to foster confusion about the act. In their telling, the tragedy had actually been a failed attempt by Ukrainians to shoot down President Vladimir Putin’s plane.

    The Russian propaganda effort received a substantial boost when right-wing internet journalist Matt Drudge highlighted a story on the topic from RT.com, the website of the Russian government-backed English-language news channel RT. Drudge titled the resulting item on the Drudge Report, his highly trafficked link aggregation website, “RT: Putin’s plane might have been target...” in bright red text.

    After Drudge propelled the RT story to his massive audience, it was picked up by right-wing U.S. conspiracy websites. (Others on the right warned that Drudge had gone too far by aiding a Russian disinformation campaign.)

    This was not an anomaly. Drudge has for years used his site as a web traffic pipeline for Russian propaganda sites, directing his massive audience to nearly 400 stories from RT.com and fellow Russian-government-run English-language news sites SputnikNews.com and TASS.com since the beginning of 2012, according to a Media Matters review. Those numbers spiked in 2016, when Drudge collectively linked to the three sites 122 times.

    Drudge’s increasing affinity for and proliferation of Russian propaganda comes amid what The New York Times calls “a new information war Russia is waging against the West.”

    RT and Sputnik News are part of what the Times' Jim Rutenberg has termed “the most effective propaganda operation of the 21st century so far,” a coordinated network of state-controlled TV and online media outlets and social media accounts that take advantage of the traditional protections of Western liberal democracies to undermine public confidence in the governments of those nations. TASS, which has received less attention in the United States, is a Russian news agency similar to The Associated Press but owned by the state.

    Russia’s English-language propaganda operation came under increasing scrutiny from the U.S. intelligence community during and following the 2016 presidential election, during which, according to U.S. intelligence agencies, it was part of an effort to bolster now-President Donald Trump’s campaign. Mixing slanted coverage with outright lies, the state media effort promotes an anti-establishment worldview featuring criticisms of the U.S. from both the far left and far right, packaged with the same strategies used by modern American news outlets to increase viewership.

    When the Kremlin’s interests converge with the right’s interests in undermining Democratic politicians like former President Barack Obama and former Democratic presidential nominee Hillary Clinton, its outlets find prominent allies in the U.S. conservative media landscape. As Andrew Feinberg, the former White House correspondent for Sputnik News, has explained, the Russian media outlets are part of the “right-wing media ecosystem,” with their stories picked up and promoted by prominent far-right news sites like Breitbart.com and conspiracy theorist Alex Jones’ Infowars.com.

    For decades, Drudge has played a dominant role in that ecosystem. The Drudge Report is one of the most highly trafficked news websites in the country, and because it simply aggregates links, it is the top source of referral traffic to a host of right-wing and mainstream news websites. That ability to create a firehose of traffic leads some reporters, especially on the right, to craft stories for the explicit purpose of getting Drudge links, allowing him to serve as the media’s assignment editor. And the media outlets benefiting from that traffic are not only U.S. traditional media or conservative outlets, but the press organs of one of the nation’s top adversaries.

    To measure this effect, Media Matters wrote a program to crawl through Drudge’s archives and create an index of all instances in which the website linked to pages that included the URLs “rt.com,” “sputniknews.com,” or “tass.com.”

    We found that the Drudge Report has promoted dozens of RT articles every year since 2012. Soon after Sputnik launched in November 2014, it, too, began regularly receiving attention from Drudge. TASS articles receive much less promotion, but Drudge’s website features a permanent link to the TASS main page (listed as ITAR-TASS).

    As the U.S. presidential race and Russia’s machinations both escalated in 2015, the number of Russian propaganda articles promoted by Drudge shot up to 79 for the year. The total jumped again to a high of 122 articles in 2016, before dropping down to 45 this year through September 18.

    The articles Drudge highlighted cover a wide range of U.S. and international topics, but -- as one might expect from the content of Russian propaganda outlets -- many fall into discrete categories that fit the interests of the Kremlin.

    During the 2016 presidential campaign, for example, several of the Drudge-promoted articles reported on the contents of emails and voicemails the U.S. intelligence community says were stolen from the Democratic National Committee or former Clinton campaign chair John Podesta by Russian hackers.

    Others promoted the claims of WikiLeaks founder and former RT host Julian Assange. Drudge highlighted coverage from Russian propaganda outlets of his attacks on Clinton and his contradiction of the U.S. intelligence community over whether Russia was the source of the Democratic emails he published.

    Drudge has also regularly turned to RT and Sputnik for unskeptical coverage of statements from Putin and other Kremlin officials, including their denials of Russian election interference, their criticisms of the U.S. role in Syria, and their efforts to undermine NATO members.

    And he’s frequently highlighted the Russian outlets’ conspiracy theories and hysterics, including their reports on meetings of the “mysterious Bilderberg Group,” debunked claims that Google manipulated its search results to favor Clinton, and warnings of increasing Western support for satanism.

    Drudge’s affinity for Russian president Vladimir Putin and his propaganda outlets is undoubtedly a major asset for the Kremlin. Drudge has rare power as a media gatekeeper due to his unusual ability to push reporting from previously unknown outlets to a massive audience.

    Jones’ Infowars -- also a favorite of the Russian government -- is a case study in the potential impact of sustained promotion from Drudge. A 2013 Media Matters study found that the Drudge Report linked to Infowars hundreds of times over the previous two years, giving the conspiracy theory website crucial exposure to the rest of the right-wing media space.

    As Jones himself put it, Drudge was the “one source who really helped us break out, who took our information, helped to punch it out to an even more effective level.”

    Putin could say the same.

    Research provided by Adama Ngom and Shelby Jamerson.

  • The Senate bill on health care imploded, and pro-Trump media is a mess. Sad!

    Blog ››› ››› MATT GERTZ


    Sarah Wasko / Media Matters

    The Senate health care bill is dead again after two conservative Republican senators said last night they would not vote to advance the legislation because it does not repeal enough of former President Barack Obama’s signature health law. As GOP leaders scramble to find a new tactic that will allow them to strip health insurance from millions while slashing taxes for the wealthy, President Donald Trump’s media supporters have been left grasping for a message.

    The original bill, which Senate Majority Leader Mitch McConnell assembled through a secretive process and tried to rush through with little public debate, would lead to 22 million more Americans being uninsured at the end of the decade, largely due to cuts to Medicaid; many of those who retain insurance under the bill would pay more for fewer benefits. The bill was amended after the Congressional Budget Office offered that verdict, but the GOP decided not to wait for a new score before moving forward. Democratic senators are universally opposed to the legislation, while the most moderate and conservative Republicans have also refused to sign on, either because it does too much or too little to move away from Obamacare’s improvements to the health care system.

    Trump’s propagandists look to him to set the tone for how to respond to bad news. But the message out of the White House has always been incoherent on health care, largely because the president seems to have no real interest in the various, serious policy debates surrounding the future of health insurance for the American people -- he just wants a win. In May, the president held a Rose Garden event to celebrate the passage of the House bill, which he described as a “great plan.” Weeks later, he turned around and privately called that legislation “mean.”

    That sort of policy incoherence gets in the way of formulating messaging around legislative setbacks. Last night, for instance, Trump tweeted that “Republicans should just REPEAL failing ObamaCare now & work on a new Healthcare Plan that will start from a clean slate. Dems will join in!” But that tactical messaging completely ignores the question of what a good health care plan would look like, and whether the Senate bill that just went down in flames met that criteria. Without clearly defined heroes and villains or a clear policy vision, his media allies have been left to their own devices. The noise machine is grinding to a halt.

    Absent messaging from the top, here are a few ways the pro-Trump media are responding:

    The GOP leadership failed Trump

    Most of Trump’s propagandists are of the opinion that Trump cannot fail; he can only be failed. As such, they’ve quickly turned their fire on McConnell and Speaker of the House Paul Ryan (R-WI).

    “I know the president is frustrated with the situation. A lot has been promised to him and not much delivered,” Fox host Kimberly Guilfoyle said last night. “I think this is a failure on the part of the leadership, to be quite honest. Because they needed to get this to stick and to coalesce and get it done.”

    “Second failure for Mitch McConnell,” Steve Doocy added on Fox & Friends this morning, pointing to the bill’s previous collapse last month.

    Even Matt Drudge is getting in on the act:

    If the Senate bill continues to struggle, and Trump doesn’t publicly support McConnell, we could see calls for his replacement in the near future.

    “It was a lousy bill”

    Trump’s lack of interest in policy leaves his supporters plenty of room to say that they didn’t like the bill, without creating any dissonance about the fact that the president supported the legislation.

    Doocy went after the bill from the start this morning, saying, “Ultimately, what undid this bill is -- the one that they are not going to vote on now --  is it was a lousy bill. I mean, it still had big taxes. It still had a lot of regulations. It had that insurance company subsidy slush fund that Rand Paul was talking about. It was not what the American people” wanted. Notably, since Doocy also has little knowledge of or interest in policy, he can’t really say what a good replacement would look like either, simply saying Congress should “get rid of all that stuff and come up with something new.”

    “Maybe it’s time to nuclear option things”

    One of the problems Senate Republicans faced in trying to push through health care legislation is that because they knew no bill would attract enough Democratic support to overcome a filibuster, they were trying to pass the bill with a 50-vote threshold through the budget reconciliation process. But that process limits what can actually go into the bill, making full repeal of Obamacare extremely difficult.

    In order to sidestep that process, the hosts of Fox & Friends are calling for Senate Republicans to deploy the “nuclear option” and eliminate the filibuster altogether, making all votes subject only to a majority vote. It’s unclear how this would help pass a health care bill since Republicans just demonstrated they don’t have 50 votes in the Senate, but this morning Doocy, co-host Brian Kilmeade, and former White House press secretary Ari Fleischer all seemed eager to push through that proposal.

    A few hours later, Trump, who regularly watches Fox & Friends, chimed in, tweeting, “The Senate must go to a 51 vote majority instead of current 60 votes. Even parts of full Repeal need 60. 8 Dems control Senate. Crazy!”

    Hey look over here!

    For some, the best way to get through a crushing defeat for the president is to downplay that it happened.

    Time to move on to tax reform

    Another option is to give up altogether. That’s the current recommendation of Fox News host Eric Bolling, at least until the president makes clear that he’s sticking with health care.

    “Let's just say this thing fails. They put it off to the side,” he said on this morning’s Fox & Friends. “They screwed up. They failed. You shore up the individual insurance markets. You put it off to the side. Then you take up something that I think every single American, whether you are Democrat, independent, or Republican, can wrap their brain around, tax reform.”

    The good news for the pro-Trump media is that tax reform is a very simple issue with few stakeholders and broad agreement in Congress on a way forward. It also helps that the president has learned important lessons from the health care fight about overconfidence in the face of policy fights.

  • NY Times details how “reverence for Putin” in right-wing media helps Trump run from his Russia scandal

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    A report from The New York Times highlighted how an ongoing, years-long trend of right-wing media figures praising Russian President Vladimir Putin has helped President Donald Trump downplay the fast-growing Russian scandal surrounding himself, his family, and his administration.

    Right-wing media has long been obsessed with Putin’s masculinity and authoritarian tendencies. In 2013, Fox News analyst Ralph Peters, when speaking about Putin said, “I respect that guy,” adding “he presents himself as a real He-Man.” The same year, Matt Drudge tweeted “Putin is the leader of the free world.” FoxNews.com previously published a “must watch” video of "Putin doing macho things." And Fox host Kimberly Guilfoyle once said she wanted Putin to be US president for 48 hours in order to defeat ISIS.

    Essentially, right-wing media effectively built a normalization machine working to sanitize Putin, and it had results.

    In a July 14 New York Times article, Jeremy Peters noted that while “such fondness for Mr. Putin fell outside the Republican Party’s mainstream” previously it became a widely held sentiment in the conservative movement by the time Mr. Trump started running for president in 2015.” Peters wrote that “the veneration of Mr. Putin helps explain why revelations about Russia’s involvement in the election ... and Mr. Trump’s reluctance to acknowledge it, have barely penetrated the consciousness of the president’s conservative base.” Media Matters President Angelo Carusone added that the mythologizing of Putin by right-wing media has led to him enjoying “a Paul Bunyan-esque persona among this audience.” From the July 14 article:

    Years before the words “collusion” and “Russian hacking” became associated with President Vladimir V. Putin, some prominent Republicans found far more laudatory ways to talk about the Russian leader.

    “Putin decides what he wants to do, and he does it in half a day,” Rudolph W. Giuliani, the former New York mayor and longtime friend and adviser to President Trump, gushed in 2014.

    Mr. Putin was worthy of the Nobel Peace Prize, K. T. McFarland said in 2013, before going on to serve a brief and ill-fated stint as Mr. Trump’s deputy national security adviser.

    “A great leader,” “very reasoned,” and “extremely diplomatic,” was how Mr. Trump himself described Mr. Putin that same year.

    Though such fondness for Mr. Putin fell outside the Republican Party’s mainstream at the time, it became a widely held sentiment inside the conservative movement by the time Mr. Trump started running for president in 2015. And it persists today, despite evidence of Russian intervention in the 2016 American election and Mr. Putin’s increasingly authoritarian tendencies at home.

    The veneration of Mr. Putin helps explain why revelations about Russia’s involvement in the election — including recent reports that members of Mr. Trump’s inner circle set up a meeting at which they expected a representative of the Russian government to give them incriminating information about Hillary Clinton — and Mr. Trump’s reluctance to acknowledge it, have barely penetrated the consciousness of the president’s conservative base.

    [...]

    In this view, the Russian president is a brilliant tactician, a slayer of murderous Islamic extremists — and not incidentally, a leader who outmaneuvered and emasculated President Barack Obama on the world stage. And because of that, almost any other transgression seems forgivable.

    [...]

    The unflattering comparisons with Mr. Obama became especially personal in 2014 after Mr. Putin invaded Crimea, an act of aggression that was widely condemned by the United States and its allies but praised as a display of brawn and guts by many on the right.

    Sarah Palin, for one, questioned Mr. Obama’s “potency” and added that no one had any such doubts about Mr. Putin. “People are looking at Putin as one who wrestles bears and drills for oil,” she told Sean Hannity on Fox News.

    “He’s looking like a real man,” Mr. Limbaugh declared approvingly in 2014.

    Angelo Carusone, president of Media Matters, which has tracked the conservative media’s depiction of the Russian president, described Mr. Putin as taking on “a Paul Bunyan-esque persona among this audience.”

    Mr. Putin’s mystique for conservatives resembles in many ways the image that Mr. Trump has cultivated for himself.

  • On Cue, Adoring Pro-Trump Outlets Fawn Over February Jobs Report

    Right-Wing Media Sycophants Are Apparently Done Nitpicking The Monthly Jobs Data Now That Trump Is President

    Blog ››› ››› CRAIG HARRINGTON

    Right-wing media reacted with predictable enthusiasm to a better-than-expected February 2017 jobs report from the Bureau of Labor Statistics (BLS), which they attributed to President Donald Trump’s unique leadership. In reality, the economy is currently enjoying a 77-month streak of job creation that began under President Barack Obama -- whom the same outlets routinely blasted for leading a sluggish economic recovery.

    On March 10, the BLS released its monthly jobs report for February 2017 showing that the economy added approximately 235,000 jobs last month and the unemployment rate remained little changed at 4.7 percent. After accounting for minor upward revisions to data from December and January, the economy has produced an average of 209,000 jobs per month over the past three months.

    As Politico’s chief economics correspondent, Ben White, pointed out, the positive report is “a continuation of a good, long trend” and shouldn’t be attributed directly to Trump. White also noted that it is hard to see a “Trump bump” in the February jobs data, which look “nearly identical” to those of February reports from the past two years. Economist Elise Gould of the Economic Policy Institute (EPI) explained this phenomenon at greater length in a March 10 blog, pointing out that Trump “inherited an economy that was already making steady progress towards full employment”:

    Today’s jobs report, which showed the economy adding 235,000 jobs in February, is notable for being the first BLS report of the Trump administration. It may be tempting for today’s policymakers to claim credit for this solid employment growth, but credit is only truly deserved when the economy grows faster than expected. It’s important to remember that President Trump inherited an economy that was already making steady progress towards full employment.

    The jobs data are certainly strong -- and they undermine Trump’s claim that he inherited a “mess” from his predecessor -- but not everything in the report was good news. Bloomberg financial columnist Conor Sen pointed out that the February report showed a drop in employment for workers without a high school diploma, and University of Michigan economist Betsey Stevenson noted that labor force participation for men actually declined slightly while participation rates for women increased.

    These measured responses from expert journalists and professional economists were not echoed by Trump’s cohort of right-wing media devotees, who trumpeted the jobs report as a major victory for the administration. Under a headline proclaiming that the American economy was “GREAT AGAIN!” Breitbart economic editor John Carney -- who was hired to shepherd the fringe website out of the alt-right fever swamp -- absurdly claimed that job creation last month was “jaw-dropping” and that the “jobs market is sizzling.” On Twitter, the right-wing Drudge Report also proclaimed the report showed America was “GREAT AGAIN.” On Fox Business’ Varney & Co., host Stuart Varney stated that we could be witnessing a “Trump expansion” after 77 months of job creation -- 76 of which predate Trump:

    On Fox News’ Fox & Friends, the co-hosts joined Trump surrogate Newt Gingrich in lauding the report. Co-host Pete Hegseth stated that Trump is simply “winning everywhere” while Gingrich suggested that “you're seeing the beginnings, I emphasize ‘beginnings,’ of a potential Trump Economic Era”:

    Media Matters pointed out last month how quickly Fox News had shifted from nitpicking the jobs reports to lauding them after Trump’s inauguration -- so quickly, in fact, that the network incorrectly credited a January expansion to the new president. New York Times reporter Sopan Deb mocked Trump and his right-wing allies for suddenly embracing positive jobs data that they spread conspiracy theories about just months ago, while New York magazine writer Jonathan Chait questioned why no outlets were reporting the more than 90 million people who are currently out of the labor market -- a favorite right-wing media misrepresentation during the Obama administration. As FiveThirtyEight chief economic writer Ben Casselman pointed out, no president deserves singular credit for monthly job creation in the vast American economy.

  • Internet Trolls Unleash Attacks On Washington Post Reporter Following Completely Made Up Right-Wing Media Smear

    Blog ››› ››› ANDREW LAWRENCE

    A false right-wing media report targeting The Washington Post’s Doris Truong has resulted in what she described as her “own personal Pizzagate” in which she was erroneously identified as being at Rex Tillerson’s confirmation hearing and surreptitiously taking photos of pieces of paper he left behind.

    Following Tillerson’s January 11 confirmation hearing for his nomination to serve as the next secretary of state, a photo of an unidentified woman seemingly taking photos of notes left behind at Tillerson’s empty seat began circulating on Twitter. Notoriously dishonest, and consistently wrong, right-wing blogger Jim Hoft then posted the photo and a video of the incident identifying the woman as Truong. Hoft has since updated his post and admitted that the woman pictured was not Truong, but the URL still reads “sick-wapo-reporter-caught-sneaking-photos,” a reference to Hoft’s original misleading headline. From there, the false claim was pushed by other right-wing media personalities like former Republican vice-presidential nominee Sarah Palin and linked to by The Drudge Report, driving even more traffic to the story and leading to widespread harassment of Truong at the hands of internet trolls.

    From Truong’s January 12 account of the episode published by The Washington Post:

    By the time I woke up, trolls had commented on social media channels besides Twitter. My Facebook feed had dozens of angry messages from people I didn’t know, as did comments on my Instagram account. Even my rarely used YouTube channel attracted attention. My emails and my voicemail included messages calling me “pathetic” and a “sneaky thief.”

    A lot of the comments also focused on my Chinese heritage, implying — or outright stating — that I must be spying for China. Some called for an FBI investigation of what they deemed illegal behavior.

    […]

    Even more bizarrely, one Twitter user insisted that “facial software on the video” led to the “almost positive” conclusion that the woman was me.

    But even if people believed that the person at the hearing wasn’t me, they wanted to know who she was. And that’s what’s particularly alarming about this time in our society: Why are people so quick to look for someone to condemn? And during the confusion about the woman’s identity, why is it presumed that she is a journalist? Or that taking pictures of notes in an open hearing is illegal? Or, for that matter, that she was even taking pictures of Tillerson’s notes?

    Despite his admission that he has no idea who the woman is, Hoft is still identifying her as a “reporter” and pushing the unsubstantiated claim that she was “sneaking photos” without any supporting evidence.

    Truong’s encounter with the far-right online fringe shares startling similarities with so-called “Pizzagate,” a fake news conspiracy theory perpetuated by Trump ally and right-wing radio host Alex Jones that eventually led one alt-right adherent to shoot inside a pizzeria in Washington, D.C. and engage in an armed standoff with police. In fact, Jim Hoft credited one of the leaders of the “pizzagate” fake news conspiracy in his original attack on Truong; right-wing blogger and sexual assault apologist Mike Cernovich, who recently directed an online harassment campaign against political satirist and video editor Vic Berger.

    As was the case with “pizzagate,” wherein an armed conspiracy theorist held up a pizza parlor while he “investigated” the veracity of absurd claims he read online, many of Truong’s online harassers are demanding that she get to the bottom of this story, and identify the woman herself, before they’ll accept that it wasn’t her.

  • The 15 Most Ridiculous Things That Media Figures Said About Environmental Issues In 2016

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER & ANDREW SEIFTER

    Donald Trump and the presidential election dominated news coverage in 2016. But talking heads still found plenty of time to make jaw-dropping comments about climate change, energy, and the environment. This year’s list of ridiculous claims includes a dangerous conspiracy theory about Hurricane Matthew, over-the-top worship of fracking and coal, and absurd victim-blaming around the Flint water crisis. Here is our list of the 15 most ridiculous things that media figures said about climate, energy, and environmental issues in 2016.

    1. Rush Limbaugh And Matt Drudge Peddled A Reckless Conspiracy Theory Downplaying The Threat From Hurricane Matthew. Shortly before Hurricane Matthew made landfall in the U.S., Rush Limbaugh and Matt Drudge concocted a conspiracy theory that the federal government was overstating the hurricane’s severity in order to manufacture concern about climate change. On The Rush Limbaugh Show, Limbaugh accused the National Hurricane Center of "playing games" with hurricane forecasting and added, “It's in the interest of the left to have destructive hurricanes because then they can blame it on climate change, which they can desperately continue trying to sell.”

    Limbaugh doubled down on this theory the next day, telling his audience, “There’s politics in the forecasting of hurricanes because there are votes.”

    Drudge, the curator of the widely read Drudge Report website, promoted the conspiracy as well, suggesting that federal officials were exaggerating the danger posed by Hurricane Matthew “to make [an] exaggerated point on climate.”

    [Twitter, 10/6/16]

    [Twitter, 10/6/16]

    Drudge also used his website to persuade Southeast residents not to take the storm seriously, with a banner “STORM FIZZLE? MATTHEW LOOKS RAGGED!” and additional headlines “IT’S A 4?” and “RESIDENTS NOT TAKING SERIOUSLY...”.

    Climate scientist Michael Mann explained that people "could die because of the misinformation that folks like Rush Limbaugh and Matt Drudge are putting out there," and two actual hurricane experts provided a point-by-point rebuttal of Drudge’s claims. But that did nothing to dissuade Drudge, who refused to give up on the conspiracy theory.

    2. Fox News Blamed The Flint Water Crisis On Climate Change Policies, "PC Stuff,” And Even Flint Residents Themselves. National media outlets largely ignored the water crisis in Flint, MI, as it unfolded over almost two years, but when the story did finally make national headlines, Fox News pundits were quick to pin the blame on anyone and anything other than the Republican governor of Michigan.

    On Fox & Friends, host Heather Nauert and guest Mark Aesch suggested that “misplaced priorities,” including climate change and “PC stuff,” allowed the water crisis to happen:

    And on The Kelly File, Fox News digital politics editor Chris Stirewalt placed blame on Flint residents themselves, saying that the "people of Flint should have been protesting in the streets" after noticing that their water was poisoned. Stirewalt also blamed Flint parents for giving their children contaminated water, declaring: "If you were pouring water into a cup for your child and it stunk and it smelled like sulfur and it was rotten, would you give that to your child? No, you'd revolt, you'd march in the street." In addition to being offensive, Stirewalt’s comments were premised on a falsehood; Flint residents did in fact repeatedly protest throughout the year to demand safe drinking water for their families.

    3. CNN’s Alisyn Camerota Claimed Trump EPA Nominee Scott Pruitt “Hasn’t Denied Global Warming.” Oklahoma Attorney General Scott Pruitt, President-elect Donald Trump’s choice to head the Environmental Protection Agency, is a climate science denier who has refused to accept the clear consensus of the scientific community that human activities such as burning fossil fuels are primarily responsible for global warming. Yet according to CNN New Day anchor Alisyn Camerota, Pruitt simply “sees nuance” and “hasn’t denied global warming.” Camerota falsely claimed that Pruitt only disputes climate “predictions” and “forecasts,” when in fact he has also denied that global warming is human-caused, and even Camerota's premise that climate models are unreliable is incorrect. As Camerota wrongly absolved Pruitt of climate denial, CNN’s on-screen text read: “Climate Change Denier Scott Pruitt To Lead EPA.” Co-anchor Chris Cuomo also pushed back on Camerota, stating that Pruitt “says it’s ‘far from settled.’ That means he’s not accepting the science.”

    Camerota badly butchered climate science, but it's noteworthy she was even discussing the issue given CNN’s spotty track record. In April, a Media Matters analysis found that CNN aired almost five times as much oil industry advertising as climate change-related coverage in the one-week periods following the announcements that 2015 was the hottest year on record and February 2016 was the most abnormally hot month on record. And in one segment later in the year where CNN did cover climate change, CNN Newsroom host Carol Costello speculated, “Are we just talking about this and people's eyes are glazing over?”

    4. MSNBC's Mike Barnicle: ExxonMobil CEO Rex Tillerson "Is A Huge Green Guy.” Trump’s nominee for secretary of state, Rex Tillerson, is the chairman and CEO of ExxonMobil, one of the world’s largest oil companies. Exxon is currently under investigation in several states for possibly violating state laws by deceiving shareholders and the public about climate change, while Tillerson himself has misinformed about climate science and mocked renewable energy. Yet according to Mike Barnicle, a regular on MSNBC’s Morning Joe, “Rex Tillerson is a huge green guy.” And alas, no, we don't think he was comparing Tillerson to the Jolly Green Giant or the Incredible Hulk.

    5. Disregarding Everything Trump Has Said And Done On The Subject, MSNBC’s Joe Scarborough Claimed “I Just Know” Trump Believes In Climate Science. On Morning Joe, co-host Joe Scarborough defended Trump after it was announced he had selected Pruitt, a climate science denier, to lead the Environmental Protection Agency (EPA). Scarborough -- who along with co-host Mika Brzezinski has repeatedly carried water for Trump -- insisted, “I just know” that Trump “has to believe” in climate science.

    Scarborough’s comments followed a wave of TV coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change, which was based on a New York Times interview in which Trump said he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that “there is some connectivity” between human activities and climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that such a reversal was highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    6. Trump Adviser Stephen Moore: Being Against Fracking “Is Like Being Against A Cure For Cancer.” While discussing his new book Fueling Freedom: Exposing the Mad War on Energy on C-SPAN2's Book TV, conservative economist and Trump economic adviser Stephen Moore stated that opposing fracking “is like being against a cure for cancer” because it is “one of the great seismic technological breakthroughs” that is “giving us huge amounts of energy at very low prices.” Never mind that many of the chemicals involved in fracking have actually been linked to cancer. 

    7. Stephen Moore: “We Have The Cleanest Coal In The World.” Moore’s preposterous praise for fossil fuels wasn’t just confined to fracking. On Fox Business’ Varney & Co., he declared that the U.S. has “the cleanest coal in the world.” That statement is quite difficult to square with the fact that “Coal combustion contributes to four of the top five leading causes of death in the U.S.—heart disease, cancer, stroke, and chronic lower respiratory diseases—according to Physicians for Social Responsibility,” as Climate Nexus has noted.

    Pro-coal propaganda also found a home on Fox Business’ sister network, Fox News, where The Five co-host Greg Gutfeld asserted that “coal is a moral substance. Where coal reaches, people live longer, happier lives.”

    8. Breitbart’s James Delingpole: Climate Change Is “The Greatest-Ever Conspiracy Against The Taxpayer.” In an article promoting a speech he gave to the World Taxpayers’ Associations in Berlin, Breitbart’s James Delingpole wrote: “Climate change is the biggest scam in the history of the world – a $1.5 trillion-a-year conspiracy against the taxpayer, every cent, penny and centime of which ends in the pockets of the wrong kind of people.” In the speech itself, Delingpole similarly claimed that “the global warming industry” is “a fraud; a sham; a conspiracy against the taxpayer.”

    Breitbart, which was until recent months run by Trump’s chief White House strategist Stephen Bannon, has frequently denied climate change and viciously attacked climate scientists. Delingpole, in particular, has described climate scientists as “talentless lowlifes” and referred to climate advocates as “eco Nazis,” “eco fascists,” and “scum-sucking slime balls.” Bannon has criticized Pope Francis for succumbing to “hysteria” about climate change; The Washington Post has written about how Bannon influenced Trump’s views on the issue during his time at Breitbart.

    9. Fox Report On Law Gas Prices: “Put The Tesla In The Garage And Break Out The Hummer.” Just 10 days after Trump was elected president, Fox News began giving him credit for low gas prices, the latest proof of the network’s blatant double standard when it comes to covering gas prices under Republican and Democratic presidents. But simply shilling for Trump was apparently not enough for Fox Business reporter Jeff Flock, who provided the slanted gas prices report on Fox News’ America’s News Headquarters. At the conclusion of the report, Flock also displayed a brazen lack of concern about climate change, declaring: “I would say put the Tesla in the garage and break out the Hummer.”

    10. Wall Street Journal’s Mary Kissel Instructed Viewers To “Trust” A Climate Science-Denying Fossil Fuel Front Group. In a video interview posted on The Wall Street Journal’s website, Journal editorial board member Mary Kissel instructed viewers who are “confused about the science surrounding climate change” to “trust” Rod Nichols, chairman of a climate science-denying fossil fuel front group known as the CO2 Coalition. During the interview, Nichols denied that human activities such as burning oil and coal are responsible for recent global warming, claiming that “climate change has been going on for hundreds of millions of years,” “there is not going to be any catastrophic climate change,” and “CO2 will be good for the world.” Kissel asked Nichols, “Why don't we hear more viewpoints like the ones that your coalition represents,” and concluded that the CO2 Coalition’s research papers are “terrific.”

    The Wall Street Journal has made a habit of “trusting” climate science deniers like Nichols -- or at least repeating their false claims about climate science. A recent Media Matters analysis of climate-related opinion pieces found that the Journal far outpaced other major newspapers in climate science misinformation, publishing 31 opinion pieces that featured climate denial or other scientifically inaccurate claims about climate change over a year-and-a-half period.

    11. Fox Host Clayton Morris: Rubio's Climate Science Denial At Presidential Debate Was An "Articulate Moment.” During a Fox News discussion of Florida Sen. Marco Rubio’s performance at a CNN presidential debate, Fox and Friends co-host Clayton Morris described Rubio’s claim that the climate is “always” changing -- a common talking point among climate science deniers -- as “a really articulate moment.” 

    While Morris’ endorsement of Rubio’s climate denial as “articulate” is particularly striking, a 2015 Media Matters analysis found that media frequently failed to fact-check GOP presidential candidates’ climate change denial.

    12. Fox Hosts Mocked Leonardo DiCaprio's Oscar Speech On Climate Change: "Focus On Something Else Other Than The Weather.” When actor Leonardo DiCaprio took home the Oscar for best actor for his role in The Revenant, the hosts of Fox News’ The Five and Fox and Friends mocked DiCaprio for devoting much of his acceptance speech to making the case for climate change action. On The Five, co-host Jesse Watters declared, “So the guy finally gets an Academy Award and he's talking about the weather. What's going on here?” Co-host Eric Bolling helpfully added, “Focus on something else other than the weather.”

    That wasn’t the only time in 2016 that DiCaprio was caught in Fox News’ crosshairs for having the nerve to talk about climate change. Later in the year, The Five aired footage from an event in which President Obama criticized congressional climate deniers and DiCaprio said, “The scientific consensus is in, and the argument is now over. If you do not believe in climate change, you do not believe in facts, or in science, or empirical truths, and therefore in my humble opinion should not be allowed to hold public office.” The Five co-host Greg Gutfeld then responded by likening criticism of climate science deniers to religious extremism, saying: “You have to wonder about a belief system that doesn't want any challenges, that doesn't want any of their theories to be questioned. This -- what he is talking about is radical Islam of science. He is actually turning science into a religion.”

    13. Fox’s Meghan McCain: "The Liberal Hysteria Over Climate Change Was So Overblown That Now People Have A Hard Time Even Believing It.” Rather than criticize conservatives or Republicans who frequently deny climate science, Fox News host Meghan Mccain blamed liberals for public confusion about climate change, declaring on Fox News' Outnumbered that “the liberal hysteria over climate change was so overblown that now people have a hard time even believing it and believing that it's something that's justified.” McCain, who also mocked Democratic presidential nominee Hillary Clinton for campaigning on the issue with Al Gore, added, “I do think there are signs we should look at, but if Al Gore, if you take his word for it, there's a big flood that's going to come in and wipe us all away in five minutes.”

    McCain is the daughter of Sen. John McCain (R-AZ), who notoriously flip-flopped on climate change legislation in 2009, undercutting congressional efforts to address the issue.

    14. Fox’s Steve Doocy: Obama’s Monument Designation Was Done To “Appease Environmental Terrorists.” On Fox & Friends, co-host Steve Doocy declared that President Obama’s designation of the first marine monument in the Atlantic Ocean was “done to appease environmental terrorists.” Not so shockingly, Doocy and his co-hosts did not comment when their guest, Deadliest Catch’s Keith Colburn, acknowledged that "increased water temperatures" from climate change are impacting fisheries across the United States.

    15. Fox Hosts Flipped Out About Portland Public Schools Decision To Stop Teaching Climate Denial To Children. In May, the Portland Public Schools board unanimously approved a resolution “aimed at eliminating doubt of climate change and its causes in schools.” But while climate science denial may no longer be taught in Portland public schools, it still has a place on Fox News, as the hosts of Outnumbered demonstrated in their flippant response to the resolution.

    Co-host Lisa Kennedy Montgomery said the Portland schools decision is “so anti-scientific,” adding, “There are still scientists, believe it or not, out there who say, ‘No, we still have to look at the data.’ And it's impossible to predict how the climate is going to change over hundreds or thousands of years.” Co-host Jesse Waters remarked, “So getting out of the ice age, how did the Earth warm up after the ice age? There were no humans there with cars and factories.” He also stated, “It gets hot, it gets cold, this spring has been freezing. It's not getting warmer, it seems like it's getting colder. Am I wrong?”

    But Fox News pundits aren’t just defenders of teaching climate science denial; they’re also partially to blame for it, according to researchers at Southern Methodist University (SMU). Last year, the SMU researchers released a study that found some children's textbooks that depict the reality of human-caused climate change with uncertainty are influenced by a climate science knowledge gap that finds its roots partly in conservative media misinformation. In particular, the SMU researchers pointed to previous research that showed Fox has disproportionately interviewed climate science deniers and that its viewers are more likely to be climate science deniers themselves.

  • Conspiracy Theorist Matt Drudge Thinks He Knows More About Hurricanes Than Hurricane Experts Do

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    Earlier this month, Matt Drudge, proprietor of the highly trafficked Drudge Report, drew widespread criticism when he irresponsibly alleged that the federal government’s National Hurricane Center (NHC) was “lying” about the strength of Hurricane Matthew in order to “make [an] exaggerated point on climate [change].” The storm ultimately killed over 1,000 people, but Drudge is still sticking to his conspiracy theory, even as two hurricane experts provided a detailed explanation of why he was wrong to dispute government data relating to Matthew’s wind speeds.

    In an October 26 column for The Washington Post’s Capital Weather Gang blog, University of Miami senior research associate Brian McNoldy and Colorado State meteorologist Phil Klotzbach dissected Drudge’s claims. In particular, McNoldy and Klotzbach noted that Drudge had questioned the NHC’s statement that Hurricane Matthew had produced 165 mph gusts. In an October 6 tweet, Drudge declared: “Nassau ground measurements DID NOT match statements!” (emphasis original).

    In response to that claim, McNoldy and Klotzbach wrote:

    Drudge argued the point based on data from Caribbean weather stations and buoys that were not reporting winds as strong as what the National Hurricane Center used in its advisories. But the National Hurricane Center uses a lot of different methods to determine a hurricane’s actual peak intensity, and there are some serious issues with relying simply on weather stations and buoys.

    McNoldy and Klotzbach went on to explain some of the “serious issues” that cause buoys and weather stations to underestimate hurricane wind speeds. These include that buoys use a longer “wind averaging time” than NHC measurement devices; buoys are “sheltered from the strongest winds” when they are in the trough of a wave; weather stations often “wash away” before the strongest winds come ashore; and the “small region” of a storm containing its strongest winds will not typically reach a weather station.

    McNoldy and Klotzbach concluded: “Matthew’s strongest winds would likely not have been measured by a weather station. The National Hurricane Center provides the best analysis that science can offer.”

    The best analysis science can offer, however, is apparently not good enough to convince Drudge. On October 27, the front page of the Drudge Report included the following headlines:

    Both headlines linked to the Post column by McNoldy and Klotzbach.

    So even though two actual hurricane experts say surface stations are not adequate to measure the maximum wind speeds of a hurricane, self-styled hurricane expert Matt Drudge begs to differ.

  • Conservative Media Run With Absurd Smear That Hillary Clinton Hates “Everyday Americans”

    The Supposed Smoking Gun Email Was About The Phrase “Everyday Americans”

    Blog ››› ››› OLIVER WILLIS

    Conservative media outlets are fabricating the claim that Democratic presidential nominee Hillary Clinton “hates everyday Americans” based on a blatant misinterpretation of a leaked email.

    Citing a hacked email from Clinton campaign chairman John Podesta that was released by WikiLeaks, conservative outlets like Infowars, the Drudge Report, WND, and Gateway Pundit claimed to have proof that Clinton “hates everyday Americans,” when the email in question is clearly about the phrase “everyday Americans,” not actual people. Infowars has since seemingly deleted its article, and Drudge, who was originally linking to the grossly inaccurate Infowars story, is now instead linking to a Daily Caller story that makes clear the discussion was about the cliche “everyday Americans.”

    Rush Limbaugh ran with the story on his radio show claiming that in the email Podesta was “admitting that Hillary Clinton has begun to hate everyday Americans.”

    drudge-everyday.jpg

    Indeed, the email in question is very plainly a reference to the “everyday Americans” slogan and theme used by Clinton at the launch of her presidential campaign in 2015. It reads in full: “I know she has begun to hate everyday Americans, but I think we should use it once the first time she says I'm running for president because you and everyday Americans need a champion. I think if she doesn't say it once, people will notice and say we false started in Iowa.”

    The original story at Infowars (still available at sister site Prison Planet), which is the website run by Trump ally and conspiracy theorist Alex Jones, originally breathlessly reported on the email as “bombshell” and a “shocking admission.” The article, by Infowars writer Paul Joseph Watson, concluded with the ridiculous question, “Will everyday Americans be more outraged by Donald Trump’s lewd comments in a tape from 11 years ago, or by the Clinton campaign’s own admission that Hillary literally hates them.”

    Other conservative journalists are even pointing out that the story being circulated is false. David Martosko of the Daily Mail wrote on Twitter, “She's saying Hillary hated the PHRASE ‘everyday Americans’ ... We should all be better than this.”

    Mediaite columnist John Ziegler wrote, “Everyone who thinks HRC said she ‘Hates everyday Americans’ is 100% moron & every media outlet (Drudge) who reports it should be humiliated.”

  • Univision Scolds Conservative Media For Their Conspiracy Theories About Climate Change

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Conservative media’s conspiracy theory that liberals “exaggerated” the threat of Hurricane Matthew for political purposes was a “ridiculous” speculation at “the limits of irresponsibility,” reported Univision.com.

    The October 6 Univision.com article called out conservative commentators Matt Drudge and Rush Limbaugh for pushing the false claim that “the American left exaggerated the threat that the hurricane represents in order to convince people that climate change exists.” The Category 4 hurricane has already killed hundreds of Haitians and one Florida resident. The Univision.com article noted that “conspiracy theories about climate change -- an indisputable phenomenon according to the scientific world -- are commonplace in the United States, including in political spheres,” recalling a tweet by Republican presidential nominee Donald Trump where he wrote that “the concept of global warming was created by and for the Chinese in order to make U.S. manufacturing non-competitive.” Univision.com called the claims “ridiculous” and explained that “there is no evidence that [Trump’s] claim is true.”

    In the past, conservative media have misleadingly attempted to rally Latinos and other minorities around their anti-environment agenda, despite the fact that climate change disproportionately affects people of color. In fact, Latino Americans are very concerned about climate change, and are more likely than whites to agree that global warming is caused by human activities.

    Translated from the October 6 article:

    Its destructive path through the Caribbean -- with almost 300 dead in Haiti --, doesn’t matter, nor the prediction of scientists, nor the desperate call from the Florida governor, a Republican, for citizens to safeguard their lives.

    In the eyes of some conservative commentators, the invisible hand of liberals operated behind the powerful Hurricane Matthew, a climate phenomenon that triggered a massive evacuation on the east coast of Florida as had not been experienced in over a decade.

    Matt Drudge, a famous conservative and sensationalist commentator, insinuated that the American left exaggerated the threat that the hurricane represents in order to convince people that climate change exists.

    [...]

    The conspiracy theories about climate change -- an indisputable phenomenon according to the scientific world -- are commonplace in the United States, including in political spheres.

    There are Republicans who deny that it is real. [Presidential] candidate Donald Trump is one of them: in 2012 he wrote on Twitter that “the concept of global warming was created by and for the Chinese in order to make U.S. manufacturing non-competitive.”

    [...]

    Matt Drudge’s commentary was ridiculed by various media outlets who branded him as being “irresponsible.” Furthermore, there is no evidence that his claim is true.

    [...]

    Another ultra-conservative commentator who took on the responsibility of feeding the conspiracy theories about Hurricane Matthew was Rush Limbaugh.

    On his radio program, he said this week that “it’s in the interest of the left to have destructive hurricanes because then they can blame it on climate change, which they can continue desperately continue trying to sell.”

    As ridiculous as the claims may be, they should not be taken lightly. Commentators like Limbaugh and Drudge have the ears of millions of followers who can come to downplay the importance and the seriousness that the Hurricane represents.

    And not taking seriously a climate phenomenon can be a matter of life and death for millions of people who decide to believe the conspiratorial fantasies and not pay attention to the recommendations of authorities.

  • Matt Drudge Peddles Irresponsible Conspiracy Theory Downplaying Deadly Hurricane Matthew

    Blog ››› ››› BRENDAN KARET

    As millions evacuate the east coast of Florida in preparation for Hurricane Matthew, which has already been responsible for more than 113 deaths across the Caribbean, the curator of the most widely read conservative website, Matt Drudge, irresponsibly peddled a conspiracy theory that federal officials have exaggerated the danger posed by Hurricane Matthew “to make exaggerated point on climate.”

    On October 6, Drudge claimed “the deplorables” were wondering if the government was lying about the intensity of the deadly hurricane and also questioned the legitimacy of the National Hurricane Center’s data:

    [Twitter, 10/6/16]


    [Twitter, 10/6/16]

    Drudge also used his website, one of the most widely read sites on the internet, DrudgeReport.com to put Florida residents in danger and push the conspiracy theory with a banner titled “STORM FIZZLE? MATTHEW LOOKS RAGGED!,” alongside links titled “IT’S A 4?” and “RESIDENTS NOT TAKING SERIOUSLY...”.

    In direct contrast to Drudge, Republican Florida Governor Rick Scott warned those in the hurricane’s path that “this storm will kill you,” while Sen. Marco Rubio (R-FL) described the storm as “dangerous.” Fox News host Shepard Smith warned Floridians that if they did not evacuate “you and everyone you know is dead,” and that “you can’t survive it,” while The National Weather Service for Melbourne, Florida warned residents that the storm was “LIFE-THREATENING,” and “more impacting than Hurricane David and 2004 hurricanes!”:

    Drudge joined Rush Limbaugh in peddling irresponsible conspiracy theories about the hurricane, placing their audience in danger. Earlier, Limbaugh downplayed the storm by ranting about “politics in the forecasting of hurricanes because there are votes,” and previously claimed the National Hurricane Center is "playing games" with "hurricane forecasting" to convince viewers of climate change.

    UPDATE: Conspiracy theorist and Trump ally Alex Jones retweeted Matt Drudge, expressing support and agreement with his dangerous hurricane conspiracy while adding the white supremacist “altright” hashtag: