Chris Stirewalt

Tags ››› Chris Stirewalt
  • Conservative Media Split On Who To Blame For Trump's Attempt To Destroy Health Care

    ››› ››› MADELINE PELTZ

    Conservative media figures can’t decide who to blame for the disastrous American Health Care Act (AHCA), which seeks to repeal the Affordable Care Act (ACA) and will endanger the health insurance of millions of Americans. Despite President Donald Trump taking credit for this effort to roll back health care reform, right-wing media figures and outlets are grappling over whether they should fault the president for “Trumpcare” or absolve him of responsibility.

  • Five Things Media Figures Demanded Obama Attorneys General Resign Over That Are Less Serious Than Lying Under Oath

    And Trump’s Chief Of Staff Twice Called For Eric Holder’s Resignation

    ››› ››› ZACHARY PLEAT

    Lawmakers began calling for Attorney General Jeff Sessions’ resignation after news reports published on March 1 revealed that he had spoken to Russia’s ambassador to the United States during the 2016 election, when he was serving as a campaign surrogate for then-candidate Donald Trump. The reports contradict sworn testimony Sessions provided during his confirmation hearing, when he said he “did not have communications with the Russians.” During the Obama administration, conservative media figures and Republicans demanded that his attorneys general resign or be fired for supposed outrages far less damaging than lying to Congress, none of which were criminal in nature, and were in many cases completely phony.

  • Trump Advocated White Nationalism With An "Indoor Voice," And Pundits Loved It 

    Blog ››› ››› LIS POWER

    After President Donald Trump gave a speech to joint members of Congress filled with exaggerations, lies, and policy plans that contained no specifics -- and in many cases were based on propagating fear about and demonizing immigrants -- the takeaway from pundits and talking heads was somehow that he sounded “presidential.”

    That's how low the bar has been set. So low that because the president sounded like an adult for an hour and refrained from transparently attacking people of color, allies, or the press, media figures forgot the glaring abnormalities of Trump’s presidency thus far. To some in the media, the speech was a “reset” for the new president.

    As soon as he finished speaking, the accolades from pundits began to roll in. Fox’s Chris Wallace said, “I feel like tonight, Donald Trump became the president of the United States.” ABC’s Alex Castellanos similarly said Trump “became president tonight. I think we saw the long-awaited pivot.” MSNBC’s Steve Kornacki claimed that Trump had “a more presidential tone, a more optimistic tone,” and Fox’s Chris Stirewalt said Trump “did sound like the president, look like the president, act like the president.” They weren’t the only ones.

    It wasn’t just pundits on TV either. Newspaper headlines also lauded “a more temperate Trump,” his supposed “milder tones,” and his call for an “end to ‘trivial fights.’”

    Essentially, the media set the bar so low for the speech that when Trump, the president of the United States, sounded like the president of the United States, it was lauded as a victory.

    Not only was that an absurd measure, but the praise delivered by pundits across the broadcast and cable news stations, for the most part, entirely lacked context. One prominent example of this failure was the reaction to Trump’s comments about a slain Navy SEAL officer, William “Ryan” Owens. During his speech, Trump acknowledged Owens’ widow and said that “Ryan’s legacy is etched into eternity.” That portion of the speech was cited by many as a highlight and an “extraordinary moment”:

    CNN’s Van Jones: “He became president of the United States in that moment, period.”

    Politico’s John Bresnahan: “That was a Reaganesque moment for Trump.”

    CNN’s Jim Acosta: “Powerful moment.”

    But there’s a lot more to this story. As NBC’s Katy Tur properly noted, while it was an emotional moment in the speech, it “came after Trump seemed to blame his generals/Obama for Owen’s death” just that morning, and after NBC reported that “senior intelligence sources dispute” the White House’s “characterization of [the] raid as a success.” As Tur pointed out, NBC’s reporting “would mean that Trump isn’t being honest with a grieving wife. And that is anything BUT presidential.”

    The praise also ignored the actual content of Trump’s address. Those lauding the speech as “normal” ignored what was extraordinarily abnormal about it of it. As The Washington Post’s Fact Checker noted, “President Trump’s maiden address to Congress was notable because it was filled with numerous inaccuracies.” And while large parts of the speech simply featured Trump touting what he’s done so far as president, not much about those actions is normal either. According to a New York Times analysis, most of the significant actions and events in Trump’s presidency thus far have been “abnormal.” 

    Those praising parts of the speech also seemed unable to acknowledge the startling differences between the Trump who gave that speech and the Trump from just that morning. Some examples:

    • Some pundits praised Trump for addressing the recent wave of threats against Jewish Community centers. But just hours prior to the address, Trump seemed to imply that those threats could be false flags -- a suggestion he has made before.
    • Many pundits cheered Trump for honoring the Navy SEAL killed in the Yemen raid. Yet earlier that day, Trump blamed the military for Owens’ death, telling Fox & Friends hosts, “They came to me, they explained what they wanted to do, the generals. ... And they lost Ryan.”
    • And all those cheering how “presidential” and “normal” the speech was must have missed the stark and pervasive demonization of immigrants -- from Trump’s announcement that he would set up an office for “victims of immigration crime” to his decision to bring three guests whose family members had been killed by immigrants.

    These remarks, particularly on immigration, served a clear purpose that the fawning punditry seemed to miss. Bloomberg’s Joshua Green, talking to a “senior White House official,” reported that the aide said the speech was aimed to be “‘nationalism with an indoor voice,’” and that Trump “backed off exactly none of his previous policies.”

    Perhaps because Trump’s speech didn’t indicate any real change in policy, the high praise from the press has apparently even caught some of his aides off guard. According to The Washington Post’s Robert Costa, even “some sources in [the White House] are frankly surprised at how pundits are warming to the speech,” noting that “Trump has not changed,” and there is “no big shift in policy coming."

    It’s not the first time the media has fallen for this ruse. Over the past year, media figures have repeatedly either predicted that Trump would finally start acting more respectable or claimed that it had already happened -- that he had finally pivoted. Yet time and time again Trump has reverted back to his usual style, leaving the media the Charlie Brown to Trump’s football-wielding Lucy.

    So yes, Trump may have sounded more like a president than we expected. But a normal-sounding speech isn’t nearly enough to erase the first month of his presidency, which was distinguished by abnormal -- and extremely problematic -- actions, attacks, and rhetoric. With promises of worse to come, it’s crucial that media stop setting the bar so low and start demanding more.

  • The 15 Most Ridiculous Things That Media Figures Said About Environmental Issues In 2016

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER & ANDREW SEIFTER

    Donald Trump and the presidential election dominated news coverage in 2016. But talking heads still found plenty of time to make jaw-dropping comments about climate change, energy, and the environment. This year’s list of ridiculous claims includes a dangerous conspiracy theory about Hurricane Matthew, over-the-top worship of fracking and coal, and absurd victim-blaming around the Flint water crisis. Here is our list of the 15 most ridiculous things that media figures said about climate, energy, and environmental issues in 2016.

    1. Rush Limbaugh And Matt Drudge Peddled A Reckless Conspiracy Theory Downplaying The Threat From Hurricane Matthew. Shortly before Hurricane Matthew made landfall in the U.S., Rush Limbaugh and Matt Drudge concocted a conspiracy theory that the federal government was overstating the hurricane’s severity in order to manufacture concern about climate change. On The Rush Limbaugh Show, Limbaugh accused the National Hurricane Center of "playing games" with hurricane forecasting and added, “It's in the interest of the left to have destructive hurricanes because then they can blame it on climate change, which they can desperately continue trying to sell.”

    Limbaugh doubled down on this theory the next day, telling his audience, “There’s politics in the forecasting of hurricanes because there are votes.”

    Drudge, the curator of the widely read Drudge Report website, promoted the conspiracy as well, suggesting that federal officials were exaggerating the danger posed by Hurricane Matthew “to make [an] exaggerated point on climate.”

    [Twitter, 10/6/16]

    [Twitter, 10/6/16]

    Drudge also used his website to persuade Southeast residents not to take the storm seriously, with a banner “STORM FIZZLE? MATTHEW LOOKS RAGGED!” and additional headlines “IT’S A 4?” and “RESIDENTS NOT TAKING SERIOUSLY...”.

    Climate scientist Michael Mann explained that people "could die because of the misinformation that folks like Rush Limbaugh and Matt Drudge are putting out there," and two actual hurricane experts provided a point-by-point rebuttal of Drudge’s claims. But that did nothing to dissuade Drudge, who refused to give up on the conspiracy theory.

    2. Fox News Blamed The Flint Water Crisis On Climate Change Policies, "PC Stuff,” And Even Flint Residents Themselves. National media outlets largely ignored the water crisis in Flint, MI, as it unfolded over almost two years, but when the story did finally make national headlines, Fox News pundits were quick to pin the blame on anyone and anything other than the Republican governor of Michigan.

    On Fox & Friends, host Heather Nauert and guest Mark Aesch suggested that “misplaced priorities,” including climate change and “PC stuff,” allowed the water crisis to happen:

    And on The Kelly File, Fox News digital politics editor Chris Stirewalt placed blame on Flint residents themselves, saying that the "people of Flint should have been protesting in the streets" after noticing that their water was poisoned. Stirewalt also blamed Flint parents for giving their children contaminated water, declaring: "If you were pouring water into a cup for your child and it stunk and it smelled like sulfur and it was rotten, would you give that to your child? No, you'd revolt, you'd march in the street." In addition to being offensive, Stirewalt’s comments were premised on a falsehood; Flint residents did in fact repeatedly protest throughout the year to demand safe drinking water for their families.

    3. CNN’s Alisyn Camerota Claimed Trump EPA Nominee Scott Pruitt “Hasn’t Denied Global Warming.” Oklahoma Attorney General Scott Pruitt, President-elect Donald Trump’s choice to head the Environmental Protection Agency, is a climate science denier who has refused to accept the clear consensus of the scientific community that human activities such as burning fossil fuels are primarily responsible for global warming. Yet according to CNN New Day anchor Alisyn Camerota, Pruitt simply “sees nuance” and “hasn’t denied global warming.” Camerota falsely claimed that Pruitt only disputes climate “predictions” and “forecasts,” when in fact he has also denied that global warming is human-caused, and even Camerota's premise that climate models are unreliable is incorrect. As Camerota wrongly absolved Pruitt of climate denial, CNN’s on-screen text read: “Climate Change Denier Scott Pruitt To Lead EPA.” Co-anchor Chris Cuomo also pushed back on Camerota, stating that Pruitt “says it’s ‘far from settled.’ That means he’s not accepting the science.”

    Camerota badly butchered climate science, but it's noteworthy she was even discussing the issue given CNN’s spotty track record. In April, a Media Matters analysis found that CNN aired almost five times as much oil industry advertising as climate change-related coverage in the one-week periods following the announcements that 2015 was the hottest year on record and February 2016 was the most abnormally hot month on record. And in one segment later in the year where CNN did cover climate change, CNN Newsroom host Carol Costello speculated, “Are we just talking about this and people's eyes are glazing over?”

    4. MSNBC's Mike Barnicle: ExxonMobil CEO Rex Tillerson "Is A Huge Green Guy.” Trump’s nominee for secretary of state, Rex Tillerson, is the chairman and CEO of ExxonMobil, one of the world’s largest oil companies. Exxon is currently under investigation in several states for possibly violating state laws by deceiving shareholders and the public about climate change, while Tillerson himself has misinformed about climate science and mocked renewable energy. Yet according to Mike Barnicle, a regular on MSNBC’s Morning Joe, “Rex Tillerson is a huge green guy.” And alas, no, we don't think he was comparing Tillerson to the Jolly Green Giant or the Incredible Hulk.

    5. Disregarding Everything Trump Has Said And Done On The Subject, MSNBC’s Joe Scarborough Claimed “I Just Know” Trump Believes In Climate Science. On Morning Joe, co-host Joe Scarborough defended Trump after it was announced he had selected Pruitt, a climate science denier, to lead the Environmental Protection Agency (EPA). Scarborough -- who along with co-host Mika Brzezinski has repeatedly carried water for Trump -- insisted, “I just know” that Trump “has to believe” in climate science.

    Scarborough’s comments followed a wave of TV coverage about how Trump had supposedly “reversed course” on climate change, which was based on a New York Times interview in which Trump said he has an “open mind” about the Paris climate agreement and that “there is some connectivity” between human activities and climate change. But few of these reports addressed any of the substantive reasons that such a reversal was highly unlikely, such as his transition team’s plan to abandon the Obama administration’s landmark climate policy, indications that he will dismantle NASA’s climate research program, and his appointment of fossil fuel industry allies as transition team advisers -- not to mention the full context of Trump’s remarks to the Times.

    6. Trump Adviser Stephen Moore: Being Against Fracking “Is Like Being Against A Cure For Cancer.” While discussing his new book Fueling Freedom: Exposing the Mad War on Energy on C-SPAN2's Book TV, conservative economist and Trump economic adviser Stephen Moore stated that opposing fracking “is like being against a cure for cancer” because it is “one of the great seismic technological breakthroughs” that is “giving us huge amounts of energy at very low prices.” Never mind that many of the chemicals involved in fracking have actually been linked to cancer. 

    7. Stephen Moore: “We Have The Cleanest Coal In The World.” Moore’s preposterous praise for fossil fuels wasn’t just confined to fracking. On Fox Business’ Varney & Co., he declared that the U.S. has “the cleanest coal in the world.” That statement is quite difficult to square with the fact that “Coal combustion contributes to four of the top five leading causes of death in the U.S.—heart disease, cancer, stroke, and chronic lower respiratory diseases—according to Physicians for Social Responsibility,” as Climate Nexus has noted.

    Pro-coal propaganda also found a home on Fox Business’ sister network, Fox News, where The Five co-host Greg Gutfeld asserted that “coal is a moral substance. Where coal reaches, people live longer, happier lives.”

    8. Breitbart’s James Delingpole: Climate Change Is “The Greatest-Ever Conspiracy Against The Taxpayer.” In an article promoting a speech he gave to the World Taxpayers’ Associations in Berlin, Breitbart’s James Delingpole wrote: “Climate change is the biggest scam in the history of the world – a $1.5 trillion-a-year conspiracy against the taxpayer, every cent, penny and centime of which ends in the pockets of the wrong kind of people.” In the speech itself, Delingpole similarly claimed that “the global warming industry” is “a fraud; a sham; a conspiracy against the taxpayer.”

    Breitbart, which was until recent months run by Trump’s chief White House strategist Stephen Bannon, has frequently denied climate change and viciously attacked climate scientists. Delingpole, in particular, has described climate scientists as “talentless lowlifes” and referred to climate advocates as “eco Nazis,” “eco fascists,” and “scum-sucking slime balls.” Bannon has criticized Pope Francis for succumbing to “hysteria” about climate change; The Washington Post has written about how Bannon influenced Trump’s views on the issue during his time at Breitbart.

    9. Fox Report On Law Gas Prices: “Put The Tesla In The Garage And Break Out The Hummer.” Just 10 days after Trump was elected president, Fox News began giving him credit for low gas prices, the latest proof of the network’s blatant double standard when it comes to covering gas prices under Republican and Democratic presidents. But simply shilling for Trump was apparently not enough for Fox Business reporter Jeff Flock, who provided the slanted gas prices report on Fox News’ America’s News Headquarters. At the conclusion of the report, Flock also displayed a brazen lack of concern about climate change, declaring: “I would say put the Tesla in the garage and break out the Hummer.”

    10. Wall Street Journal’s Mary Kissel Instructed Viewers To “Trust” A Climate Science-Denying Fossil Fuel Front Group. In a video interview posted on The Wall Street Journal’s website, Journal editorial board member Mary Kissel instructed viewers who are “confused about the science surrounding climate change” to “trust” Rod Nichols, chairman of a climate science-denying fossil fuel front group known as the CO2 Coalition. During the interview, Nichols denied that human activities such as burning oil and coal are responsible for recent global warming, claiming that “climate change has been going on for hundreds of millions of years,” “there is not going to be any catastrophic climate change,” and “CO2 will be good for the world.” Kissel asked Nichols, “Why don't we hear more viewpoints like the ones that your coalition represents,” and concluded that the CO2 Coalition’s research papers are “terrific.”

    The Wall Street Journal has made a habit of “trusting” climate science deniers like Nichols -- or at least repeating their false claims about climate science. A recent Media Matters analysis of climate-related opinion pieces found that the Journal far outpaced other major newspapers in climate science misinformation, publishing 31 opinion pieces that featured climate denial or other scientifically inaccurate claims about climate change over a year-and-a-half period.

    11. Fox Host Clayton Morris: Rubio's Climate Science Denial At Presidential Debate Was An "Articulate Moment.” During a Fox News discussion of Florida Sen. Marco Rubio’s performance at a CNN presidential debate, Fox and Friends co-host Clayton Morris described Rubio’s claim that the climate is “always” changing -- a common talking point among climate science deniers -- as “a really articulate moment.” 

    While Morris’ endorsement of Rubio’s climate denial as “articulate” is particularly striking, a 2015 Media Matters analysis found that media frequently failed to fact-check GOP presidential candidates’ climate change denial.

    12. Fox Hosts Mocked Leonardo DiCaprio's Oscar Speech On Climate Change: "Focus On Something Else Other Than The Weather.” When actor Leonardo DiCaprio took home the Oscar for best actor for his role in The Revenant, the hosts of Fox News’ The Five and Fox and Friends mocked DiCaprio for devoting much of his acceptance speech to making the case for climate change action. On The Five, co-host Jesse Watters declared, “So the guy finally gets an Academy Award and he's talking about the weather. What's going on here?” Co-host Eric Bolling helpfully added, “Focus on something else other than the weather.”

    That wasn’t the only time in 2016 that DiCaprio was caught in Fox News’ crosshairs for having the nerve to talk about climate change. Later in the year, The Five aired footage from an event in which President Obama criticized congressional climate deniers and DiCaprio said, “The scientific consensus is in, and the argument is now over. If you do not believe in climate change, you do not believe in facts, or in science, or empirical truths, and therefore in my humble opinion should not be allowed to hold public office.” The Five co-host Greg Gutfeld then responded by likening criticism of climate science deniers to religious extremism, saying: “You have to wonder about a belief system that doesn't want any challenges, that doesn't want any of their theories to be questioned. This -- what he is talking about is radical Islam of science. He is actually turning science into a religion.”

    13. Fox’s Meghan McCain: "The Liberal Hysteria Over Climate Change Was So Overblown That Now People Have A Hard Time Even Believing It.” Rather than criticize conservatives or Republicans who frequently deny climate science, Fox News host Meghan Mccain blamed liberals for public confusion about climate change, declaring on Fox News' Outnumbered that “the liberal hysteria over climate change was so overblown that now people have a hard time even believing it and believing that it's something that's justified.” McCain, who also mocked Democratic presidential nominee Hillary Clinton for campaigning on the issue with Al Gore, added, “I do think there are signs we should look at, but if Al Gore, if you take his word for it, there's a big flood that's going to come in and wipe us all away in five minutes.”

    McCain is the daughter of Sen. John McCain (R-AZ), who notoriously flip-flopped on climate change legislation in 2009, undercutting congressional efforts to address the issue.

    14. Fox’s Steve Doocy: Obama’s Monument Designation Was Done To “Appease Environmental Terrorists.” On Fox & Friends, co-host Steve Doocy declared that President Obama’s designation of the first marine monument in the Atlantic Ocean was “done to appease environmental terrorists.” Not so shockingly, Doocy and his co-hosts did not comment when their guest, Deadliest Catch’s Keith Colburn, acknowledged that "increased water temperatures" from climate change are impacting fisheries across the United States.

    15. Fox Hosts Flipped Out About Portland Public Schools Decision To Stop Teaching Climate Denial To Children. In May, the Portland Public Schools board unanimously approved a resolution “aimed at eliminating doubt of climate change and its causes in schools.” But while climate science denial may no longer be taught in Portland public schools, it still has a place on Fox News, as the hosts of Outnumbered demonstrated in their flippant response to the resolution.

    Co-host Lisa Kennedy Montgomery said the Portland schools decision is “so anti-scientific,” adding, “There are still scientists, believe it or not, out there who say, ‘No, we still have to look at the data.’ And it's impossible to predict how the climate is going to change over hundreds or thousands of years.” Co-host Jesse Waters remarked, “So getting out of the ice age, how did the Earth warm up after the ice age? There were no humans there with cars and factories.” He also stated, “It gets hot, it gets cold, this spring has been freezing. It's not getting warmer, it seems like it's getting colder. Am I wrong?”

    But Fox News pundits aren’t just defenders of teaching climate science denial; they’re also partially to blame for it, according to researchers at Southern Methodist University (SMU). Last year, the SMU researchers released a study that found some children's textbooks that depict the reality of human-caused climate change with uncertainty are influenced by a climate science knowledge gap that finds its roots partly in conservative media misinformation. In particular, the SMU researchers pointed to previous research that showed Fox has disproportionately interviewed climate science deniers and that its viewers are more likely to be climate science deniers themselves.

  • Fox Figures Echo Trump's False Claim That Poll Oversampling Is Voter Suppression 

    ››› ››› CYDNEY HARGIS

    Some Fox figures echoed Republican presidential nominee Donald Trump’s attack on poll oversampling as poll rigging, calling it a way to suppress voter turnout. Several other media figures, including Fox’s digital politics editor, debunked the claim, explaining that oversampling is a standard, statistically sound method of gathering information on subgroups and does not impact the poll results that are ultimately reported. 

  • The Guide To Donald Trump's War On The Press (So Far)

    ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Republican presidential nominee Donald Trump has an extensive history of attacking the media, and his campaign and supporters have joined in the fight throughout the election. The nominee, his surrogates, and his supporters have called media outlets and reporters across the spectrum “dishonest,” “neurotic,” “dumb,” and a “waste of time,” and until recently, the campaign had a media blacklist of outlets that weren’t allowed into campaign events.

  • Five Ways Fox Is Spinning The Release Of Trump's Tax Returns

    ››› ››› JULIE ALDERMAN

    Fox News is using five strategies to deflect criticism away from Republican presidential nominee Donald Trump amid The New York Times’ release of portions of Trump’s tax returns. The network is hyping Trump’s claim that he can change the tax code because he knows it well, that most Americans do the same thing Trump did, that his tax avoidance shows how well his business career went, and that Democratic presidential nominee Hillary Clinton did the same thing. It’s also pivoting to criticize the Clinton Foundation.

  • Media Shouldn’t Fall For Trump’s Spin That He Can Fix Tax Laws

    Trump’s Damage Control After NY Times Tax Bombshell At Odds With His Own Tax Plan That Favors His Own Businesses 

    ››› ››› TYLER CHERRY

    Following The New York Times’ report that Republican presidential nominee Donald Trump may have been able to avoid federal income taxes for 18 years after declaring a $916 million loss in 1995 as his businesses collapsed, some pundits are adopting the Trump campaign’s spin that the story proves that Trump “knows the tax code far better than anyone … and he is the only one that knows how to fix it.” In fact, Trump’s tax plan “doesn’t just preserve those breaks, it piles on new ones for real estate developers like Mr. Trump himself,” according to The Washington Post. The proposal would deliver a massive tax cut to Trump’s own businesses while providing a multi-trillion dollar tax cut to the wealthiest Americans. 

  • Fox Figures Have Called Online Polls “Worthless,” But Fox News Is Citing Them Anyway

    ››› ››› NICK FERNANDEZ

    Fox News has continuously hyped Republican presidential nominee Donald Trump’s debate performance by citing online polls that have “Trump winning this debate,” but some Fox hosts, contributors, and online political editors have trashed the talking point, saying the online surveys that have been referenced “are worthless” and that “the idea that you win because your supporters come out and click on the computer more than others tells you nothing.”