Brit Hume | Media Matters for America

Brit Hume

Tags ››› Brit Hume
  • Trump's lawyers now say collusion is not a crime. Right-wing media have been saying that for over a year.

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS, GRACE BENNETT & KATIE SULLIVAN

    Two lawyers for President Donald Trump, Rudy Giuliani and Jay Sekulow, have begun publicly making the case on behalf of their client that colluding with a foreign country to swing an election is not be a crime. During a July 30 appearance on Fox News’ Fox & Friends, Giuliani claimed that “collusion is not a crime,” an argument he went on to repeat that same day to CNN’s Alisyn Camerota. The next day, Sekulow appeared on Fox & Friends and declared multiple times that “collusion is not a crime.”

    This isn’t the first time that Giuliani has suggested that potential collusion between the Trump campaign and Russia may not have been illegal. In May, he told Fox’s Laura Ingraham that there is “nothing illegal” about “looking for dirt” on political opponents, even “if it comes from a Russian or a German or an American.” And Trump in December himself told The New York Times, “Even if there was [collusion], it's not a crime." These claims from the president and his lawyers echo more than a year of similar protestations by right-wing and pro-Trump media figures:

    • Fox’s Sean Hannity: “The breaking news today is [special counsel Robert] Mueller is just now starting investigating Russia collusion, which isn’t a crime.”

    • Hannity: “Today is the one-year anniversary of the Mueller witch hunt, and so far the special counsel has not provided a single shred of evidence of any collusion. And collusion is not against the law.”

    • Hannity: “Collusion is not a crime.”

    • Hannity : “Collusion’s not a crime. That’s the whole irony here.”  

    • Fox’s Jeanine Pirro: Trump “only needs to answer questions about crimes. If it’s not a crime to fire [former FBI Director] Jim Comey, then what crime are we talking about? Collusion? Russian collusion is not a crime.”

    • Pirro: “Collusion is not a crime, so why are all the Democrats saying we’re looking for collusion? Collusion is not a crime. How stupid are they?”

    • Fox’s Laura Ingraham: “Collusion’s not a crime. ... As Andy McCarthy keeps saying, collusion -- there is not a crime in actually speaking to Russian officials during an election cycle.”

    • Fox’s Gregg Jarrett: The FBI “launched the investigation, as I argue in my book, to frame Donald Trump for things he didn’t do, for crimes he didn’t commit. Collusion is not even a crime in a political campaign."

    • Jarrett: “You can collude all you want with a foreign government in an election.”

    • Jarrett: “It was always a myth that collusion in a political campaign is a crime. It’s not.”

    • Jarrett: “Collusion is only criminal in an antitrust setting. It has nothing whatsoever to do with elections.”

    • Fox Business Network’s Lisa Kennedy Montgomery: “As the president’s attorney Jay Sekulow has pointed out a bunch of times, collusion is not a crime. And that’s absolutely true.”

    • Frequent Fox guest Alan Dershowitz: “You cannot impeach a president unless he’s committed a crime. Collusion is not a crime.”

    • Dershowitz: “Collusion is not a crime. I have seen no evidence of collusion.”

    • Dershowitz: “I’ve been teaching criminal law for 50 years, and I know the federal criminal code pretty well. The word ‘collusion’ appears only in one context, and that is if businesses collude with each other in violation of the antitrust law, that’s a crime. But there’s no crime of collusion with a foreign government.”

    • Dershowitz: Mueller is “inventing a crime. There’s no such crime as 'collusion' in the federal statute.”

    • Fox's Brit Hume: “Can anybody identify the crime? Collusion, while it’d obviously be alarming and highly inappropriate for the Trump campaign -- of which there is no evidence by the way, of colluding with the Russians, -- it's not a crime.”

    • NRATV’s Dan Bongino: “I don’t believe the collusion story at all. But the fact is, Tucker, even if there was collusion, collusion isn’t even a crime.”

    • Fox’s Geraldo Rivera: “What is the crime? If the Russian KGB chief is talking to Paul Manafort and the chief says, ‘You know, I've got this dirt here that says Hillary Clinton was this or that.’ And Paul Manafort says, ‘Next Wednesday, why don't you release that. That'd be great for us.’ I don't know that that's a crime at all, what’s the crime?”

    • Conservative author Ronald Kessler: “There’s no violation of the law if, in fact, the campaign colluded with Russia, whatever that means.”

    • Conservative author Michael Reagan: “Collusion is not breaking the law.”

    • Pro-Trump Twitter troll Bill Mitchell:

    • Right-wing radio host Mark Simone:
    • Frequent Fox guest Jonathan Turley on Fox & Friends: “Collusion itself is not a crime”

    Video by John Kerr

  • Iraq War cheerleaders are still driving foreign policy discussions, Iran tweet edition

    Blog ››› ››› BOBBY LEWIS


    Melissa Joskow / Media Matters

    On Sunday, July 22, President Donald Trump tweeted another bellicose threat of war, this time against Iran. In discussions about the president’s tweets, some media outlets prominently featured Iraq War boosters.
     

    Though, collectively, these figures were hardly as pro-military action as they were in 2003 in their support for the Iraq War (some even harshly criticized the president’s posturing), the prominence of such boosters in the conversation betrays one of the media’s long-running, barely-acknowledged failures: The same voices that helped the Bush administration lie its way into the "the single worst foreign policy decision in American history" are still, for some reason, considered important voices on foreign policy.

    • Former press secretary for President George W. Bush Ari Fleischer appeared on Fox News’ America’s Newsroom to urge the United States to destabilize Iranian society in order to trigger regime change.

    • Steve Doocy, co-host of Fox News’ Fox & Friends, said that the Iranian “people are really hacked (sic) off, they don’t really like the corruption, they don’t like the leadership, they want something new, and now this,” referring to Trump’s tweet.  

    • On Fox News’ America’s Newsroom, senior strategic analyst retired Gen. Jack Keane, who was the a strong advocate of Bush’s troop “surge” strategy in Iraq, hailed Trump for having “absolutely reset the table [away] from coddling Iran” as soon as he was inaugurated and framed the tweet -- which he called a “policy decision” -- as a continuation of this trend.

    • On CNN’s New Day, global affairs analyst Max Boot commented that Trump “belongs in a padded cell” for his tweet and was “predictable” for “gin[ning] up a threat of war with Iran” to shield himself from embarrassment over the Helsinki summit.

    • On MSNBC’s Morning Joe, host Joe Scarborough commented that Trump was “screaming about the Republican (sic) Guard and his threat to wipe out Iran,” and suggested that the threat against Iran was a tactic to distract from the news that, among others, the FBI possessed recordings of the president talking with his former attorney Michael Cohen about payments to a former playboy model.

    • Fox’s senior political analyst Brit Hume predicted that Trump’s broader posture against Iran, from exiting the nuclear deal to Sunday’s tweet, indicated that his administration “is attempting to overthrow the government or attempting to get regime change” in Iran, even though Trump officials “will not say” so.

    • Disgraced ex-Fox host Bill O’Reilly promised to “analyze the Iran threats made by Mr. Trump” on the Monday edition of his web-based show.

    • On CNN Newsroom, military analyst Rick Francona, who was previously part of a military analyst program set up by the Pentagon to sell the Iraq War, warned that “if you start poking the eye of the Iranians” as Trump’s tweet did, “they’re liable to push back,” and the resulting situation “will ratchet out of control very quickly.”

    • National security adviser John Bolton, hired directly off of Fox News, underlined the president's threat with a statement that said: “If Iran does anything at all to the negative, they will pay a price like few countries have ever paid before.”

  • Right-wing media are mad Trump picked Putin over US intelligence. He was just following their lead.

    Blog ››› ››› KATIE SULLIVAN


    Melissa Joskow / Media Matters

    In an unusual development, many right-wing media figures have criticized President Donald Trump for throwing the U.S. intelligence community under the bus during a July 16 appearance with Russian President Vladimir Putin by refusing to affirm its conclusion that Russia meddled in the 2016 election. While it’s uncommon to see typically sycophantic figures rebuking the president, this criticism is particularly surprising given right-wing media’s own history of encouraging Trump’s attacks on the intelligence community for just that finding.

    During the press conference in Helsinki after his one-on-one meeting with the Russian president, Trump touted Putin’s denial of interfering in the U.S. elections and claimed he doesn’t “see any reason why” Russia would have meddled. Many right-wing media figures were displeased with this response and rebuked the president’s behavior:

    • Fox News’ Abby Huntsman (whose father currently serves as U.S. ambassador to Russia): “No negotiation is worth throwing your own people and country under the bus.”

    • Fox’s Newt Gingrich: “President Trump must clarify his statements in Helsinki on our intelligence system and Putin. It is the most serious mistake of his presidency and must be corrected—-immediately.”

    • Fox News analyst Jack Keane: “That’s alarming that the president would not stand behind that entire intelligence community and judicial process and back them up a hundred percent.” Keane also stated: “To stand there on a world stage and appease Russia in disfavor to our intelligence community was a thing that shocked me."

    • Fox’s Trish Regan: “This was clearly not [President Trump's] best performance. ... He should have defended us. He should have defended his own intelligence community."

    • Fox News’ Geraldo Rivera tweeted: Trump “seems to distrust & despise @HillaryClinton & #SpecialCounsel more than he distrusts& despises #Russia & #GRU He also didn’t embrace our own intelligence community, which says Russia is guilty of meddling.”

    • Fox News analyst Brit Hume: “Trump, finally asked whom he believes on Russia interference, gives a vague and rambling non-answer, with renewed complaints about Hillary’s server. Says he trusts US intel but made clear he takes Putin’s denials seriously. Lame response, to say the least.”

    • Fox & Friends co-host Brian Kilmeade: said that “When Newt Gingrich, when Gen. Jack Keane, when [Chairman of American Conservative Union] Matt Schlapp say the president fell short and made our intelligence apparatus look bad, I think it’s time to pay attention.” He also claimed that Trump “fell short” in Helsinki.  

    • Townhall’s Guy Benson: Trump’s response to the question if he believes U.S. intel or Putin was an “atrocious, humiliating answer.”

    • The Washington Examiner’s Byron York: “Concerning Trump's newser remarks specifically on Trump-Russia affair: Appalling.”

    Right-wing media’s apparent shock at the president’s actions, however, is itself laughable, given Trump’s history of attacking the U.S. intelligence community over the Russia investigation, and right-wing media’s own war against intelligence officials. Right-wing media have spent years besmirching the intelligence community to protect Trump and undermine the Russia investigation, often pushing outlandish conspiracy theories about a “secret society” and attempted “coups,” or else aggressively targeting individual officials in order to delegitimize intelligence findings that might hurt Trump. There is plenty to scrutinize the intelligence community over, but it is wildly hypocritical that right-wing media are finding Trump’s rhetoric about the Russia investigation “appalling.” After all, he probably got it from them.

  • Don't buy right-wing media's gaslighting: Brett Kavanaugh is a threat to abortion access

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT


    Melissa Joskow / Media Matters

    Following President Donald Trump’s nomination of Brett Kavanaugh to the Supreme Court, right-wing media have attempted to downplay the odds that, if confirmed, Kavanaugh would cast a deciding vote on abortion rights. In reality, Kavanaugh’s background demonstrates that he will most likely be key to overturning or further gutting Roe v. Wade -- and such an outcome would have devastating consequences for abortion access in the United States.

    On July 9, Trump nominated D.C. Circuit Court of Appeals Judge Brett Kavanaugh for the Supreme Court to fill a vacancy left after Justice Anthony Kennedy announced his retirement in late June. Kavanaugh’s name was included on a list put out by the White House that was “preapproved by the Federalist Society and the Heritage Foundation.” According to New York magazine, this list was “extremely important to Trump’s relationship with the conservative movement and particularly with conservative Christian leaders.” Subsequently, anti-abortion groups praised Kavanaugh’s nomination as an opportunity to finally overturn Roe v. Wade and put an end legal abortion. And despite right-wing media’s gaslighting, Kavanaugh's record demonstrates that he will likely do just that.

    Kavanaugh’s record on abortion suggests he’ll gladly overturn Roe or further curtail abortion rights

    In 2017, Kavanaugh dissented in a case involving an unaccompanied pregnant immigrant teen (called Jane Doe) who was in federal custody and wanted to have an abortion. The Department of Health and Human Services’ Office of Refugee Resettlement was prohibiting Doe from leaving the facility to have an abortion because the agency did not want to “facilitate” the practice.

    • As BuzzFeed News’ Zoe Tillman explained, Kavanaugh said in his dissent that the original order stopping the abortion was “in line with Supreme Court cases that said the government could have an interest in ‘favoring fetal life’” and “that it was not an ‘undue burden’ for the US government to say it wouldn’t ‘facilitate’ abortions for teens in custody.”
    • ThinkProgress’ Ian Millhiser further argued that “Kavanaugh’s approach” in the case, which would have required Doe to obtain a sponsor in the United States, “very well could have let the Trump administration run out the clock until she could no longer obtain a legal abortion” if the search lasted past Texas’ 20-week cut-off after which abortions are impermissible.

    Beyond the substance of his opinion in the Jane Doe case, others have pointed to Kavanaugh’s reliance on “coded language” as evidence of his underlying intentions about abortion rights.

    • HuffPost’s Laura Bassett pointed out that in his decision, Kavanaugh used “coded language that’s only ever employed by anti-abortion activists” by referring to “abortion on demand.”
    • NBC’s Heidi Przybyla also noted that “code” words like “abortion on demand” are “widely understood to be a signal for … views on Roe.” This language also mirrors that used frequently by right-wing media to fearmonger about abortion and to spread misinformation.

    Kavanaugh’s decision in Doe’s case, as well as his previous comments on abortion-related matters, also demonstrate that he might leave Roe on the books while still obliterating abortion rights.

    • As Slate’s Mark Joseph Stern explained, Kavanaugh has already proved that “he can pretend to adhere to Roe while hollowing out its core holding” as evidenced by his finding that the Trump administration did not place an “undue burden” on Doe’s ability to obtain an abortion.
    • Kavanaugh also praised former Chief Justice William Rehnquist’s dissent in Roe during a speech in 2017 -- which Rewire.News’ Jessica Mason Pieklo noted made sense, given that Rehnquist’s dissent in Roe and Kavanaugh’s dissent in the Jane Doe case both “fundamentally den[y] reproductive autonomy all while purporting to be respecting the bounds of the law.”

    Here’s what abortion access will probably look like with Kavanaugh on the Supreme Court

    Even before Kavanaugh was officially nominated, right-wing media were already claiming that a Trump-nominated justice wouldn’t be that bad for abortion access. However, with Kavanaugh on the court, a decision gutting or overturning of Roe is likely and would have devastating consequences.

    Although some (including Trump) have argued that overturning Roe will only return abortion regulations “back to the states,” this would functionally outlaw abortion across large parts of the country.

    • As the Center for Reproductive Rights’ Amy Myrick told Kaiser Health News’ Julie Rovner, “We think there are 22 states likely to ban abortion without Roe” due to “a combination of factors, including existing laws and regulations on the books and the positions of the governors and state legislatures.”
    • Reva Siegel, a professor at Yale Law School, wrote for The New York Times that returning the issue to the states would be disastrous because already, “27 major cities are 100 miles or more from the nearest abortion provider, and we can expect these ‘abortion deserts’ in the South and the Midwest to spread rapidly” if states are given free rein.

    Independent of how abortion is regulated, economic and logistical barriers that already impede access will only grow worse in a world without Roe. As Carole Joffe, a professor in the Advancing New Standards in Reproductive Health program at the University of California, San Francisco, explained:

    Geographic areas without access to abortion place an extreme burden on the disproportionate number of abortion patients who are poor (50 percent are below the official poverty line and another 25 percent are classified as low income). Besides having to pay for the procedure, they need the funds to pay for lodging (some states have waiting periods of 24 hours or more, necessitating overnight stays), child care (about 60 percent of abortion patients are already parents) and of course for the travel itself. And this journey also involves confronting one or more days of lost wages as well.

    • Historian Rickie Solinger wrote for Vox that people seeking abortions “will be forced to flout the law to achieve personal dignity and safety,” but those “with economic resources will continue to have more options and access than others.”

    Regardless of state regulations, conservatives have recently attempted to push federal regulation on abortion. As author and lecturer Scott Lemieux explained for Vox, “a Republican government with slightly larger Senate majorities than it has now would be able to pass national abortion regulations” that could outright or effectively ban abortion.

    Yet right-wing media are acting like Kavanaugh’s nomination is not a big deal for abortion access and attacking those who are concerned as “overreacting”

    Despite the threat that Kavanaugh poses to abortion rights, right-wing media have been busy gaslighting viewers in an apparent attempt to paint Kavanaugh as a “moderate” or otherwise suggest he wouldn’t overturn Roe:

    • Fox News contributor Katie Pavlich said on Fox News’ Outnumbered she was not “as a woman … worried about” Roe being overturned or losing access to contraceptives, and called such fears “scare tactics.”
    • Fox News contributor Byron York claimed on America’s Newsroom that because Kavanaugh “talked a lot about the role of women in his life” and “has two daughters,” he wouldn’t pose a threat to women’s rights.
    • Fox News host Brit Hume said on Tucker Carlson Tonight that “if Roe v. Wade were reversed, it would not mean that abortion would become illegal across this country.” He argued that saying otherwise “is hysterical and overstated.”
    • The Federalist’s Margot Cleveland wrote that “overturning Roe v. Wade will not criminalize abortion,” but instead would mean that “the question of abortion, and any limits on abortions, would return to the states and in most cases the legislative branch.”
    • The Wrap reported that Fox News host Jeanine Pirro said that she thinks Kavanaugh “will follow precedent” in any decision impacting Roe v. Wade.
    • On Fox News Channel’s Hannity, host Sean Hannity mentioned the “fearmongering has already begun” around Kavanaugh’s nomination. Fox’s Gregg Jarrett agreed, saying that “the left is already conjuring up the hysteria, claiming that this means abortion will be outlawed in America,” which he called a “lie perpetuated by the left.”
    • The Heritage Foundation’s John Malcolm said on Fox Business Network’s Lou Dobbs Tonight that Democrats were “trotting out, as they always do, scare tactics with respect to Roe versus Wade.”
    • American Constitution Union’s Matt Schlapp told Stuart Varney on Fox Business Network’s Varney & Company that “most conservatives and constitutionalists believe” that without Roe, abortion regulation “goes to the states,” which he claimed was just a continuation of what is “already happening” with abortion regulations.
    • On Fox News Channel’s The Daily Briefing with Dana Perino, Judicial Crisis Network’s Carrie Severino downplayed Trump’s promise during the 2016 presidential campaign that he would appoint “pro-life justices” as only “shorthand” used “during the campaign” and that he “can’t actually ask any nominee … how they would rule on a specific issue.”
    • During a segment on Fox News Channel’s Your World with Neil Cavuto, the Federalist Society’s Leonard Leo, who also serves as Trump’s judicial nominations adviser, pointed to a book Kavanaugh wrote about the principle of stare decisis -- the idea that Supreme Court’s previous rulings should be followed -- and said that Kavanaugh’s record shows “he does believe that the courts need to consider precedent.”
    • Responding to a clip of Sen. Kamala Harris (D-CA) talking about the danger Kavanaugh poses for women’s rights, Fox News host Laura Ingraham said, “So, Brett Kavanaugh is essentially -- we’re supposed to believe … -- standing at a Planned Parenthood abortion clinic and barring women from going in.” Guest Rep. Sean Duffy (R-WI) argued that if there was a concern about women’s rights, “how about protecting a woman when she’s in the womb as an infant?”
    • On Fox News’ Fox & Friends, National Rifle Association spokesperson Dana Loesch characterized concerns about abortion access as advocates claiming that Kavanaugh’s nomination “means that women by some magical force field are going to be prevented from going and seeking health care.” She continued that “abortion is not health care, nor is it a constitutional right.”
  • New EPA chief Andrew Wheeler has a fondness for right-wing media and climate-denier blogs

    But will he be as combative toward the mainstream press as Scott Pruitt was?

    Blog ››› ››› LISA HYMAS


    Melissa Joskow / Media Matters

    Scott Pruitt, ousted administrator of the Environmental Protection Agency (EPA), had cozy relationships with right-wing media outlets and combative relationships with the mainstream press. Andrew Wheeler, who's stepped in as acting administrator, has also shown a fondness for right-wing media and signs of disdain toward some mainstream media. But Wheeler has not interacted with the press in the same hostile and tribal ways that Pruitt did. Will Wheeler's approach to the media shift now that he's at the helm at EPA?

    On the topic of climate change, it’s easier to predict whether Wheeler will change course: probably not. Like Pruitt, Wheeler has long been skeptical of climate science and climate action, as evidenced not just by Wheeler’s public statements but also by his Twitter account. He has tweeted out links to climate-denying blog posts, including one post that declared, “There is no such thing as ‘carbon pollution.’”

    Pruitt leaned heavily on right-wing media

    Throughout his tenure at the EPA, Pruitt made heavy use of right-wing media outlets to spread his preferred talking points and fight back against media coverage he didn't like. During his first year, Pruitt appeared on Fox News more than twice as often as all other major TV networks combined, Media Matters found, and Fox was less likely than other networks to cover Pruitt's scandals. Pruitt was also a frequent guest on national right-wing talk-radio shows, where he received soft treatment.

    After Pruitt got unexpectedly tough questions during an April interview with Fox's Ed Henry, he retreated to right-wing outlets that were even more likely to give him good press, giving interviews to the Sinclair Broadcast Group, the Washington Free Beacon, and a Mississippi talk-radio show.

    Pruitt cultivated a particularly cozy relationship with right-wing outlet The Daily Caller, giving the site exclusive quotes and information. The Daily Caller in turn repeatedly defended Pruitt against scandals and attacked people who released damaging information about him. Even after Pruitt resigned, The Daily Caller continued to act as his attack dog, publishing pieces with headlines including "Source: A torrent of negative press ended Scott Pruitt's career at EPA" and "Jilted former EPA aide with sordid history takes full credit for Pruitt's resignation."

    Pruitt attacked and stymied mainstream media outlets

    Under Pruitt, the EPA press office repeatedly attacked, stymied, and manipulated reporters at mainstream news outlets, as Media Matters documented. The agency refused to release basic information about its activities, blocked journalists from attending official agency events, favored reporters who would provide positive coverage, and publicly insulted and retaliated against reporters and outlets whose coverage officials didn't like.

    One of many such attacks came in September, when the EPA sent out a press release that personally maligned Associated Press reporter Michael Biesecker, accusing him of having "a history of not letting the facts get in the way of his story." Another attack happened in June of 2018, when EPA spokesperson Jahan Wilcox called an Atlantic reporter "a piece of trash” after she asked for comment on one of Pruitt's aides resigning. 

    Pruitt appeared to attack the media on his way out the door, too. His resignation letter blamed "unprecedented" and "unrelenting attacks" on him.

    Wheeler liked tweets from right-wing media figures, defended Milo Yiannopoulos

    Wheeler, for his part, has also demonstrated an affinity for right-wing media figures and outlets, but he's done it in a different way -- via his personal Twitter account. He has "liked" many tweets by conservative media figures, including ones that criticize mainstream or liberal media outlets.

    Wheeler "liked" a July 3 tweet by Donald Trump Jr. that linked to a Daily Caller post lauding Fox News's high ratings and mocking CNN's lower ones:

    He "liked" a June 11 tweet by NRATV host and Fox regular Dan Bongino that bashed MSNBC:

    Wheeler "liked" a June 1 tweet by libertarian talk show host Dave Rubin that criticized a HuffPost story: "HuffPo isn’t a place of journalism, it’s a place of Far Left activism." (Media Matters rebutted the misleading claims of right-wing figures who criticized the story.)

    He "liked" a May 22 tweet by NRATV host and NRA spokesperson Dana Loesch that knocked Planned Parenthood.

    He "liked" an April 3 tweet by conservative Wall Street Journal columnist Kimberley Strassel that inaccurately claimed Obama EPA officials spent as much on travel as Pruitt did.

    He "liked" a January 6 tweet by Fox News personality Brit Hume that mocked Al Gore.

    Wheeler has "liked" tweets from frequent Fox News guests Charlie Kirk and Candace Owens of the conservative group Turning Point USA, including this one:

    According to Daily Beast reporter Scott Bixby, in 2016 Wheeler tweeted out a conspiracy theorist's video that defended Milo Yiannopoulos, an alt-right troll and former Breitbart editor, but Wheeler later deleted the tweet:

    In August 2016, Wheeler publicly defended alt-right troll Milo Yiannopolous after the latter was banned from Twitter for encouraging users to harass actress Leslie Jones. In a now-deleted tweet, the lobbyist linked to a six-minute video, “The Truth About Milo,” produced by InfoWars editor-at-large and noted conspiracy theorist Paul Joseph Watson, in which Watson posited that conservatives might be “banned from using the internet altogether if they trigger your butthurt.”

    Since being named acting head of the EPA last week, Wheeler appears to have deleted 12 more tweets from his feed.

    Wheeler tweeted links to climate-denier blog posts

    While EPA watchers have predicted that Wheeler is likely to differ from Pruitt in his demeanor, Wheeler has displayed the same attitude as Pruitt toward climate change.

    In 2011, when Wheeler was a lobbyist for the Murray Energy coal company, he tweeted a link to a post on the climate-denial blog JunkScience.com. The post, written by the site's founder and longtime climate denier Steve Milloy, argued that information from the American Lung Association should not be trusted because the organization "is bought-and-paid-for by the EPA."

    Wheeler retweeted a Milloy tweet from 2015 that took a shot at Huffington Post founder Arianna Huffington and highlighted projections about India's rising coal use.

    In 2009, Wheeler sent a tweeted promoting a climate-denying blog post published on the conservative American Thinker site:

    On at least two occasions, Wheeler has tweeted links to posts on RealClearPolitics that questioned the science of climate change. A tweet in 2009 linked to a post titled "A Reason To Be Skeptical," and the tweet included the hashtag #capandtax, a conservative smear against cap-and-trade policies. The piece he linked to, which also appeared in The Denver Post, promoted “Climategate,” a bogus, manufactured scandal in which conservatives claimed that hacked emails showed climate scientists were fabricating evidence of warming temperatures. 

    And a tweet in 2015 praised a RealClearPolitics essay that argued, "There is no such thing as 'carbon pollution.'”

    This piece, which Wheeler called "great," largely dismissed climate science and criticized the media outlets and peer-reviewed journals that regularly report on climate change:

    Of course, we don’t have good data or sound arguments for decarbonizing our energy supply. But it sounds like we do. If you read Scientific American, Science, Nature, National Geographic, the New York Times, the Washington Post, or any of thousands of newspapers and magazines, and you take them at face value, you would have to agree that there is a strong likelihood that serious climate change is real and that decarbonization or geo-engineering are our only hopes.

    Wheeler gives interviews and quotes primarily to mainstream outlets

    Though Wheeler's Twitter account seems to show a preference for right-wing outlets, he does not exhibit the same ideological bias when he gives interviews or quotes to media. Most of the interviews he's given during his career in Washington, D.C., have been to mainstream outlets.

    Media Matters has identified eight interviews Wheeler has granted to media outlets since October 5, 2017, when President Donald Trump nominated him to serve as deputy administrator of the EPA:

    During his years as a lobbyist from 2009 to 2017 -- when he worked for coal, nuclear, chemical, and utility companies, among others -- he was quoted at least eight times by E&E News, a subscription-based news organization aimed at professionals working in the energy and environment fields, and he sat for one video interview with E&E. He also gave quotes at least twice to another inside-the-beltway news organization, Politico, as well as to The New York Times and FoxNews.com.

    From 1995 to 2008, when Wheeler worked for Sen. James Inhofe (R-OK), he gave at least four more video interviews to E&E News. He was also quoted in a Washington Post article in 2008.

    Right-wing media are already leaping to Wheeler's defense

    Whether on not Wheeler starts giving interviews or information to right-wing outlets, right-wing outlets are likely to defend him against criticism. They've already started.

    The Daily Caller, which had a tight-knit relationship with Pruitt and his press office, published a story on July 5 titled "Pruitt has been gone for less than a day and his replacement is already getting attacked." And Breitbart ran a piece on July 5 that quoted conservatives praising Wheeler and argued that "the media is already attacking him in much the same relentless fashion it did Pruitt."

    What's next for Wheeler and the EPA press office?

    It's not surprising that Wheeler gave quotes and interviews primarily to mainstream and inside-the-beltway publications while he was working for Inhofe and representing his lobbying clients. He was trying to reach influencers and mold public opinion.

    In contrast, Pruitt, who has been rumored to be plotting a run for Oklahoma governor or senator, has spent his time in D.C. trying to raise his profile and burnish his image with GOP donors and the conservative base of the Republican Party. He often turned to highly partisan right-wing outlets to achieve those ends.

    Now that Wheeler is the boss setting the agenda and determining strategy, will he continue his conventional approach of talking to mainstream media, or will he follow Pruitt's recent example and turn primarily to highly partisan right-wing outlets like Fox News and The Daily Caller? And under Wheeler's leadership, will the EPA's press office treat reporters more professionally than it did under Pruitt, or will it continue to be highly combative with the media?

    In the few days since Wheeler was announced as interim EPA chief on July 5, he seems to have taken a more traditional and conciliatory approach. He's given two substantive interviews to major newspapers, The Washington Post and The Wall Street Journal. And according to Politico, Wheeler will be taking a different approach from Pruitt in terms of dealing with the press: "Wheeler will announce where he is speaking or traveling in advance, he will publish his full calendars 'frequently,' without litigation from groups pursuing public records, and he and other top political appointees will hold briefings for the media on major policy announcements."

    But even if the media approach changes, the policy approach won't. "EPA's agenda remains largely unchanged," Politico continued. "Wheeler will still pursue much the same policy platform — fighting the courts to roll back a slate of Obama-era regulations on climate change, air pollution, stream protection and more."

    Ted MacDonald, Evlondo Cooper, and Kevin Kalhoefer contributed research to this post.

  • Fox doesn’t know how to react to Giuliani’s Stormy Daniels bombshell

    On Hannity, Giuliani revealed that Trump reimbursed Michael Cohen for the hush money payment

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Rudy Giuliani, former mayor of New York City and current member of President Donald Trump’s legal team, revealed on Fox News’ Hannity that Trump reimbursed his personal attorney Michael Cohen through retainer fees for a hush money payment to adult film actress Stormy Daniels. After Giuliani’s bombshell revelation, Fox hosts and personalities scrambled to respond to the news with reactions ranging from downplaying Giuliani’s disclosure to saying that the idea that Trump did not know what he was reimbursing his lawyer for “is unworthy of belief.”

    Sean Hannity was noticeably startled after Giuliani’s revelation.

    Laura Ingraham, host of Fox’s Ingraham Angle: “I love Rudy, but they better have an explanation for that. ”

    Fox’s Brit Hume: “Is that what we’re down to? A dubious campaign finance reporting violation?”

    Fox & Friends hosts: “No one cares about Stormy Daniels.”

    Fox News chief judicial analyst Andrew Napolitano: “If Rudy wants the public to believe that Donald Trump reimbursed Michael Cohen $135,000 and didn’t know what it was for, … that is unworthy of belief.”

    Maria Bartiromo, host of Fox Business’ Mornings with Maria : “CNN was reporting this as such a bombshell. I don’t know, James, are you surprised? Is this -- I mean, I sort of knew that the president knew it and paid it back. ... I assumed.”

  • Here are the excuses (so far) right-wing media figures are using for Roy Moore’s loss

    Blog ››› ››› SANAM MALIK

    On Tuesday, Democrat Doug Jones defeated Republican Roy Moore in Alabama’s special Senate election, becoming the first Democrat to win a Senate seat in the state in 25 years. Moore -- whose campaign was likely damaged by a litany of sexual misconduct allegations from multiple women, including a then-14-year-old girl -- had extensive support during the campaign from pro-Trump right-wing media. Following Moore’s defeat, some of these right-wing media figures reacted by giving an array of excuses for the loss, such as saying Fox News had a “vested interest” in the outcome, claiming supposed voter fraud, and attacking a GOP operative for allegedly leaking Moore’s sexual misconduct accusations to The Washington Post. Here’s a list of some of the excuses:

    1. Infowars host Alex Jones blamed Democratic voters "bused in those Democrat areas" to steal the election. And dead people.

    2. On his radio show, Sean Hannity blamed "the establishment pushing all this money into" Alabama, which made voters "sick and tired." Hannity was also critical of the "terrible campaign" the alleged child molester Roy Moore ran. 

    3. Fox political analyst Brit Hume blamed Breitbart.com chairman Steve Bannon, who extensively campaigned for Moore, for the Republican’s loss, stating Bannon was “a man we’ve been given to believe was a master political strategist. ... Maybe not.”

    4. Big League Politics, a far-right media blog that is connected to far-right media, claimed that there was “evidence of voter fraud” in Alabama election.

    5. Fox News co-host Ainsley Earhardt said Moore’s loss was “a referendum on Harvey Weinstein, not on President Trump.”

    6. Fox host Sean Hannity in a tweet blamed Senate Majority Leader Mitch McConnell for Moore’s loss, writing, “McConnell deserves a lot of the blame for Alabama."

    7. On Breitbart News Daily, co-host Alex Marlow blamed Fox News, alleging they had a “vested interest” in Moore losing.

    8. Bannon implied a GOP operative, who he claimed leaked Moore’s sexual misconduct accusations to The Washington Post, was a reason Moore lost.

    9. Alex Jones also claimed that there was “massive evidence of election fraud” in Alabama while also falsely claiming that Moore lost by only half a percentage point.

    10. TruthFeed, a fake news website connected to white supremacists, pushed Fox contributor Sebastian Gorka’s tweet which highlighted a report claiming that former independent conservative presidential candidate Evan McMullin took money from an “anti-American Persian billionaire” to fund to ads attacking Moore. TruthFeed claimed it showed an “anti-American Arab bankrolled the Democrat win in Alabama.”

  • How adopting right-wing spin about Doug Jones' support for abortion access led media astray

    Blog ››› ››› SHARON KANN


    Sarah Wasko / Media Matters

    On December 12, Alabama voters elected Democrat Doug Jones to the U.S. Senate -- ending a 25-year streak in which Democrats were unable to win a single seat in the state. Jones’ victory put to rest weeks of media hand-wringing and speculation about what would be more offensive to Alabamians: Republican candidate Roy Moore’s reported sexual misconduct with teenagers when he was in his 30s or Jones’ allegedly “extreme” position on abortion.

    In November, The Washington Post reported multiple women’s accounts of experiencing inappropriate conduct from Moore when they were in their teens, including one account of Moore pursuing a 14-year old girl. A few days later, another woman reported that Moore sexually assaulted her when she was a teenager. In response, Moore largely avoided granting interviews to media, with the exception of a few friendly outlets such as Breitbart and One American News Network. To counteract these reports, right-wing outlets began leveraging what they claimed were Jones’ “extreme” views on abortion access against allegations of wrongdoing against Moore.

    In reality, as Jones has explained, he supports upholding current Alabama law, which allows patients to seek an abortion up to 20 weeks of pregnancy with limited exceptions for “medical necessity” beyond that point. During a September 27 interview with MSNBC’s Chuck Todd, Jones stated that he was “a firm believer that a woman should have the freedom to choose what happens to her own body.” Despite this, many outlets not only adopted right-wing media’s inaccurate spin that Jones’ stance was “extreme,” but also went on to claim that Jones’ support for abortion access would ultimately cost him the election.

    From early in the campaign, right-wing media consistently pushed the talking point that Jones’ position on abortion access was “extreme.” For example, during the November 15 edition of Fox News’ The Five, co-host Jesse Watters described Alabama voters as having to decide between Moore, who “may have done inappropriate things with young girls 40 years ago,” and Jones, who he claimed supported so-called “‘partial-birth’ abortion” (a procedure that doesn’t exist but was invented by anti-abortion groups to shame those seeking abortions). In another example, Fox’s Marc Thiessen tried to equate Moore’s predatory behavior and Jones’ stance on abortion by calling them “two extremes.” Beyond this, Fox hosts and contributors alike leveraged a variety of inaccurate claims about Jones’ position on abortion -- saying he was for “abortion on demand,” claiming he was “a person who supports abortion at every level,” or parroting that he supported “abortion through all nine months” of pregnancy. In a particularly ill-fated exchange on the night of the election, Fox's Tucker Carlson and Brit Hume predicted that Jones' support for abortion would be his undoing:

    Unfortunately, rather than debunking such obvious anti-choice talking points, some outlets instead adopted this right-wing spin about Jones.

    During a November 27 discussion on MSNBC’s Morning Joe, co-host Joe Scarborough claimed that Democrats would be better off if they had run “somebody who were, let’s say, conservative to moderate on abortion … but with Democrats on 99 percent of the other issues.” The following day, a panel on Morning Joe continued this line of argument with MSNBC political analyst Elise Jordan stating that adopting an anti-abortion viewpoint “would have taken Doug Jones easily over the finish line.” Beyond Jordan’s claims, during the same discussion MSNBC’s Steve Kornacki also promoted the right-wing argument that Jones supported “no restrictions on abortion at all.”

    On CNN, contributor Stephen Moore also adopted the right-wing spin about Jones, arguing that he supported “partial-birth abortion, which a lot of people in Alabama think is tantamount to murder.” While at The Daily Beast, Matt Lewis speculated that Alabama voters may not be able to cast a vote for Jones because of his “extreme position on what many see as a definitive life or death issue.” Lewis concluded that Jones “would be in a much better position” to win if his views about abortion weren’t “so radical.”

    As election day drew nearer, other outlets continued to run with the argument that not only was Jones’ position “extreme,” but that it would also cost him the election. For example, The Boston Globe claimed that for Alabama voters, Jones’ stance was “a deal-breaker” and that if Moore was “running against a Democrat less doctrinaire on abortion, the revelations about Moore’s pursuit of young girls would likely have sunk his campaign.” NPR reported on December 8 that “for some Alabama voters, supporting abortion rights may be a sin worse than some of the sexual misdeeds Alabama GOP Senate nominee Roy Moore has been accused of.” On the night of the election, MSNBC’s Chuck Todd said that he’d been told that “if Doug Jones loses, it will be a one word answer: Abortion.”

    This is far from the first time that media have gotten carried away with the argument that support for abortion access costs votes or elections for Democratic or progressive candidates. In early 2017, The New York Times published an op-ed titled, “To Win Again, Democrats Must Stop Being the Abortion Party” -- kicking off wave of responses rebutting the false dichotomy that Democrats must sacrifice reproductive rights to win voters.

    As HuffPost reported on December 4, however, there was ample reason to believe that Jones’ support for abortion access wouldn’t be a hindrance. According to polling performed by Clarity Campaign Labs, “Abortion wasn’t really in the top couple issue” when likely Republican voters explained why they wouldn’t support Jones over Moore.

  • Trump's lie about Manafort's illegal activity predating his campaign came from Fox News

    Blog ››› ››› ZACHARY PLEAT


    Sarah Wasko / Media Matters

    In response to the news that President Donald Trump’s former campaign chairman Paul Manafort was indicted for, among other things, money laundering and acting as an unregistered agent of a foreign principal, Trump tweeted a Fox News talking point that Manafort’s alleged criminal activity occurred before he joined the campaign. But the first page of the indictment states that in an attempt to hide payments he received from Ukraine, Manafort was laundering money at least through the election year;  Manafort served as Trump’s campaign manager between March and August 2016.

    The first page of the indictment reads (emphasis added):

    MANAFORT and GATES generated tens of millions of dollars in income as a result of their Ukraine work. In order to hide Ukraine payments from United States authorities, from approximately 2006 through at least 2016, MANAFORT and GATES laundered the money through scores of United States and foreign corporations, partnerships, and bank accounts.

    Trump falsely claimed on Twitter that Manafort’s alleged criminal actions didn’t occur during his time with the campaign:

    Fox News had repeated this false talking point several times prior to Trump’s tweet. On Fox & Friends earlier this morning, co-host Steve Doocy commented that Manafort had “some suspicious wire transfers back in 2012, 2013, many years before he joined Trump.” Doocy later seemed to suggest the White House adopt the talking point that Trump eventually tweeted: “But ultimately, I would imagine the people in the White House are going to start talking later today about, ‘Well, if that's all they've got, something -- the guy who ran the campaign last year, something he did 5, 10 years earlier, we're OK.’”

    It’s been well documented that Trump regularly watches Fox’s morning programming. Even this morning, before details of Manafort’s indictment were reported, Trump tweeted his thanks to a guest on Fox & Friends for his performance on the show.

    The same talking point was repeated later on Fox News, before Trump’s tweet. On America’s Newsroom, Fox contributor Byron York said, “These are all alleged crimes that, if they took place, took place years before he joined the Trump campaign.” A few minutes later, Fox guest David Hoppe said the indictment “is for things that happened well before Paul Manafort was ever involved with the Trump campaign.”

    Some Fox personalities also shared this talking point on Twitter prior to Trump’s tweet: