Westwood One | Media Matters for America

Westwood One

Tags ››› Westwood One
  • Mark Levin called Pelosi a “fascist” for postponing the State of the Union, but in 2014 he urged Republicans to boycott the address 

    Blog ››› ››› GRACE BENNETT

    On the January 23 edition of his radio show, Mark Levin railed against Speaker of the House Nancy Pelosi for her decision to revoke an invitation to President Donald Trump to give the customary State of the Union address so long as the government remains shut down. Levin denounced Pelosi’s decision, calling her a “fascist” multiple times and accusing her of “destroying” a “long-held tradition” because she doesn’t want Trump to give the speech with “pomp and circumstance.” But Levin hasn’t always been so committed to the integrity of the State of the Union address. In fact, when Barack Obama was president in 2014, the radio host urged Republicans to boycott the address “so half of the House floor” would be empty while Obama spoke:       

    From the January 23 edition of Westwood One's The Mark Levin Show:

    MARK LEVIN: [Nancy Pelosi] is literally destroying certain long-held traditions in this country. Her decision today to revoke an invitation to the president to speak before a joint House and Senate Congress -- it is the first time in American history an invitation of that sort has been withdrawn.

    She does not want the president of the United States to be able to deliver the State of the Union address from the Capitol with all the pomp and circumstance. And I find it troubling that some of these conservatives and pseudo-conservatives say, “It’s no big deal, he’s destroying -- the president -- another tradition.” He’s not destroying anything, Nancy Pelosi is. They are denying a duly elected president -- who most of you voted for -- the right that every president who’s wanted to do so, to speak before a joint session of Congress to the American people.

    Nancy Pelosi has hijacked the federal government; that’s why part of it is closed. She has unilaterally decided that our borders will be open, and now she has undermined this tradition of a president speaking before both houses of Congress.

    Nancy Pelosi is the closest thing we have in government to a fascist, to a radical authoritarian. They like to throw that label around when it comes to the president of the United States. The president of the United States has done nothing of that sort. Nancy Pelosi repeatedly conducts herself like a fascist. And now we have a problem -- the speaker of the House is an American fascist.

    From the January 16, 2014, edition of Westwood One's The Mark Levin Show:

    MARK LEVIN: Here’s what should happen at the State of the Union speech -- since these men and women will not use the Constitution to defend this nation, since they will not use the Constitution to confront a lawless president -- worse yet, since they’re funding his activities with these omnibus bills filled with all kinds of crap.

    What the Republicans should do is boycott the State of the Union. They should boycott the State of the Union so half of the House floor, because that’s where they meet, is empty. And they should get together and present their own case on the state of the union and explain in an articulate and concise way what the state of the union is and how the president threatens this republic. They need to do something bold that will get the attention of some of our fellow citizens and which the media, which will attack it, but cannot ignore it.

    h/t Nick Acosta

  • 2018 was marked by anti-abortion extremism, lies, and harassment

    Blog ››› ››› JULIE TULBERT


    Sarah Wasko / Media Matters

    Anti-abortion figures and right-wing media continued to push misinformation about reproductive health in 2018 and tried to insert abortion into nearly every major news story -- no matter how tenuous the connection. The past year also included ample efforts by anti-choice groups to influence federal policy under President Donald Trump, as well as several anti-abortion acts of harassment and violence. Here are some lowlights of anti-abortion extremism this year:

    Right-wing and anti-abortion media attempted to distract from various news stories by drawing inaccurate comparisons to or blaming abortion

    As the Trump presidency entered its second year, right-wing and anti-abortion media attempted to deflect from the administration’s various crises by drawing ridiculous comparisons to reproductive rights or blaming abortion.

    Parkland shooting and the gun-control debate


    Sarah Wasko / Media Matters

    • After a February 14 mass shooting at Marjory Stoneman Douglas High School in Parkland, FL, left 17 dead, Wall Street Journal columnist Peggy Noonan compared the debate around gun violence prevention policies to calls from the anti-abortion movement to restrict access to abortions after 20 weeks. Noonan argued that lawmakers should “trade banning assault weapons for banning late-term abortion. Make illegal a killing machine and a killing procedure. In both cases the lives of children would be saved.”
    • LifeNews.com’s Steven Ertelt tweeted:
    • During a February 22 appearance on Fox News’ Fox News @ Night, Townhall's Guy Benson talked about the supposed media bias of outlets reporting on the NRA’s political donations but not covering donations from Planned Parenthood’s political arm.
    • Writing for Townhall, conservative blogger Erick Erickson also compared Planned Parenthood to the NRA, saying that “elite opinion makers in America champion Planned Parenthood, which actually does kill thousands of children each year, while savaging the National Rifle Association, which has never killed a child and whose members have actually saved others' lives.”
    • On the March 1 edition of Fox News’ Tucker Carlson Tonight, host Tucker Carlson asked Rep. Sean Duffy (R-WI), “What would drive a 19-year-old to want to murder strangers?” In response, Duffy partly blamed abortion, saying, “We dehumanize life in those video games and in those movies, and with abortion.”
    • During the March 2 edition of Fox News’ The Ingraham Angle, host Laura Ingraham claimed that people should be angier about Planned Parenthood performing abortions than about the role that the NRA plays in facilitating easier access to firearms. Ingraham stated, “If we're going to judge people based on an organization’s blood spilled, well, I hope Planned Parenthood is going to lose all of its partnerships or affiliations given the fact that we have about 57 million babies who never got to see the light of day.”
    • During the March 4 edition of Fox News’ Fox and Friends Weekend, conservative radio host Kathy Barnette said that although the Parkland shooter “killed 17 little souls on that day, but Planned Parenthood kills over 800 babies on a daily basis, and where is the moral outrage on that?”

    Family separation policy


    Melissa Joskow / Media Matters

    • On the June 18 edition of Tucker Carlson Tonight, Carlson attacked Democrats for opposing the Trump administration’s policy requiring the separation of immigrant children from their parents as they cross the U.S. border, saying that the “same people who support third-term, post-viability abortion for purposes of sex selection” were “lecturing” others about “the holiness of children.”
    • Rep. Steve King (R-IA) tweeted:
    • On Westwood One’s The Mark Levin Show, host Mark Levin said that “suddenly the Democrats care about children” after Trump’s family separation policy went into effect. Levin went on to claim inaccurately that “when it comes to abortion,” Democrats support it “right up to the last second. It can be eight months, 29 days, and they still support abortion.”
    • Anti-abortion outlet LifeNews.com responded to a tweet from Planned Parenthood saying children shouldn’t be separated from their parents by alleging that Planned Parenthood was “ignoring how its own practices permanently and violently separate children from their fathers and mothers” and that the organization “does that 876 times a day in abortions.”
    • An article on the website for CRTV’s Louder with Crowder claimed that Planned Parenthood “separates babies from mothers every day. With surgical brutality. These babies are not being stored in chain-linked cages, waiting for processing. Planned Parenthood stores their children in jars. A calvarium in one jar, legs in another. Parts shipped, and sold, separately.”
    • Media Research Center’s Dan Gainor posted this since-deleted tweet:

    Confirmation of Justice Brett Kavanaugh to the Supreme Court


    Melissa Joskow / Media Matters

    • On September 16, The Washington Post published an exclusive interview with Christine Blasey Ford, sharing her previously anonymous account of being assaulted by Supreme Court nominee Brett Kavanaugh when they were both in high school. On September 17, Erick Erickson wrote a post claiming that "the left" was amplifying her account as a tactic to keep abortion legal: “This entire thing is about the right to kill kids, not about the veracity of the accusation.” He continued, “The left is perfectly willing to destroy a man's reputation in order to keep destroying children,” adding that Democrats would use an “uncorroborated, single sourced, 35 year old claim … to protect the right to kill girls in utero.”
    • During the September 17 edition of Tucker Carlson Tonight, Carlson made a similar argument, claiming that Ford’s report came out only because Kavanaugh would likely be the deciding vote to overturn Roe v. Wade. “Does anyone really believe this story would have surfaced if Brett Kavanaugh had pledged allegiance to Roe v. Wade?” he asked. “Of course it wouldn't have. … Whatever the story is, it's not about protecting women. Don't buy that spin.”
    • From the Washington Examiner:

    • Micaiah Bilger, who writes for anti-abortion outlet LifeNews.com, tweeted at the Planned Parenthood Action Fund account: “If allegations are enough to disqualify someone from something, shouldn't all the allegations against you, Planned Parenthood, disqualify you from getting half a billion of our tax dollars every year?”
    • Anti-abortion group Operation Rescue tweeted a link to a bizarre website that claimed Ford’s account was politically motivated because of the potential impact Kavanaugh’s confirmation would have on the production of a so-called abortion pill. This is a false claim attempting to conflate her research for a pharmaceutical company that developed mifepristone to treat hyperglycemia related to Cushing's syndrome with pills used in medication abortions:
    • On Fox & Friends, Fox News’ Geraldo Rivera said that Ford’s motivation was “all about abortion” because “Kavanaugh is a pro-life guy and this is what it's all about.”
    • Right-wing site RedState argued: “The whole reason Supreme Court nominee Brett Kavanaugh is in the crosshairs of a sexual assault allegation ... is because the left is 100 percent focused on making sure their ability to abort children and profit from it goes uninterrupted.”
    • Religious news site The Stream wrote, “The anti-Kavanaughs — i.e. the Left, the Democrats — could not care less whether he’s innocent or guilty.” Rather, “this is about abortion. It’s about the larger sexual ideology as well, but abortion first and foremost,” because “abortion is both sacrament and god” to those groups.

    Some right-wing media and anti-abortion groups pushed extremist narratives or engaged in harassment

    Harassment, extremism, and violence are not new tactics to the anti-abortion movement. But 2018 featured some particularly notable instances when anti-abortion groups and right-wing media engaged in perpetuating harmful misinformation, conspiracy theories, and extreme narratives about abortion, or fueled anti-abortion harassment:


    Sarah Wasko / Media Matters

    • In January, the extreme anti-abortion group Operation Rescue started signal-boosting a series of posts targeting Planned Parenthood originating from a far-right message board on 8chan as the organization began delving into the QAnon conspiracy theory. The group leaders Troy Newman and Cheryl Sullenger -- the latter having served time for conspiring to bomb an abortion clinic -- further slid into full embrace of the QAnon conspiracy theory over the course of the year.
    • The founders of a group connected to Operation Rescue, Abortion Free New Mexico, also started promoting QAnon-related conspiracies, which the outlet New Mexico Political Report called “a concerning shift in focus and organizing, contradicting their stated goals of non-violence and inclusive outreach.”


    Sarah Wasko / Media Matters

    • In March, National Review writer Kevin Williamson was hired by The Atlantic even though Williamson had previously expressed misogynistic and homophobic viewpoints. Among these was his statement that “women who have had abortions should face capital punishment, namely hanging.” After initially defending Williamson’s hiring as an exercise in ideological diversity, Atlantic Editor-in-Chief Jeffrey Goldberg announced in April that the outlet was “parting ways” with Williamson. In particular, Goldberg noted that Williamson’s doubling down on his argument that those who have had abortions should be hanged -- made in a podcast uncovered by Media Matters the day before Williamson’s firing -- “runs contrary to The Atlantic’s tradition of respectful, well-reasoned debate, and to the values of our workplace.”
    • On June 1, right-wing outlet Infowars livestreamed a protest at a Planned Parenthood clinic the day after the anniversary of the murder of abortion provider Dr. George Tiller. This stunt continued a long line of right-wing media fostering or encouraging anti-abortion harassment, including the 2015 Colorado Springs Planned Parenthood shooter who had a penchant for right-wing media such as Fox News and Infowars.
    • In November, right-wing media and anti-abortion figures had a tantrum over what they called a "horrible new ad” attributed to Planned Parenthood -- despite the so-called ad actually being a 2015 video from a political action committee, not Planned Parenthood. However, as conservative figures continued to express disgust, people on social media started to make threats of violence against the health care organization citing shares of the 2015 video online.

    Right-wing media celebrated the Supreme Court giving a boost to anti-abortion fake health clinics

    Fake health clinics (also known as anti-abortion crisis pregnancy centers) engage in deception and manipulation in their advertising and interactions with clients with the goal of stopping that person from accessing an abortion. This year, fake health clinics were front and center at the Supreme Court in a case called National Institute of Family and Life Advocates (NIFLA) v. Becerra. The Supreme Court decided in favor of the NIFLA, stopping the implementation of a California law designed to deter some of the manipulative practices of these fake health clinics. Right-wing media celebrated the decision as a “win” for free speech:


    Sarah Wasko / Media Matters

    • National Review’s editors lamented that the vote was only 5-4, writing that it “should not have been a narrow one,” and that the closeness occurred because “four of the Court’s justices were so hell-bent on promoting the manufactured right to abortion that they were prepared to jettison” the right to free speech. The editors called the California law “an obvious and malicious violation of the First Amendment” and argued that it was “perhaps the best example of the rapidly growing extremism of the abortion-rights movement.”
    • National Review's Alexandra DeSanctis:
    • The Catholic Association’s Andrea Picciotti-Bayer wrote an op-ed for Fox News arguing that the decision “vindicates women and the pregnancy centers who help them” because “the most important service found at a pregnancy center is caring.”
    • In a Newsmax article titled “SCOTUS Gives America a Free Speech, Pro-Life Birthday Gift,” Priests for Life National Director Frank Pavone celebrated the NIFLA decision as “a victory to the fundamental rights which America promised to guarantee at its inception.”
    • Alliance Defending Freedom’s Jessica Prol Smith wrote for The Federalist that "even Americans who call themselves ‘pro choice’ can celebrate this court’s decision to protect authentic options and protect freedom for a woman to choose motherhood.”

    Anti-abortion groups continued to push misinformation about abortion and to allege that they were being censored to rally support and raise money

    Anti-abortion groups continued to promote misinformation on reproductive rights and to use claims that they were being censored by social media companies and news outlets as a tactic to rally support and raise money:


    Melissa Joskow / Media Matters

    • In honor of the annual anti-abortion rally the March for Life, right-wing outlets published several articles claiming that the anti-choice movement has science on its side. For example, Fox News’ opinion page published an article by Lauren DeBellis Appell about the March for Life that praised the anti-abortion movement and said it was “winning” in the United States because of technological advancements, including ultrasounds. Christianity Today similarly quoted Denise Harle, legal counsel for the Alliance Defending Freedom, as saying that “science and technology are on our side” specifically in the context of the myth that fetuses feel pain at 20 weeks. As The Atlantic noted in a January 18 piece, the anti-abortion movement’s embrace of science could be seen as a “dramatic reversal” because “pro-choice activists have long claimed science for their own side.” Demonstrating support for this view among anti-abortion groups, the January 18 article was picked up by organizations such as the March for Life, Democrats for Life, and the Charlotte Lozier Institute. The March for Life rally adopted the idea that “pro-life is pro-science” as part of its official theme for 2019.
    • Anti-abortion outlet LifeSiteNews asked for donations in light of supposed censorship by social media companies. The site posted in March 2018 about the “surprising and disturbing reason why LifeSite’s Spring campaign is struggling.” The reason, according to LifeSiteNews, “is an almost declared war by the globalist social media giants – Facebook, Google, Twitter and YouTube against websites, blogs and individuals who promote conservative views.” LifeSiteNews pleaded to its readers, writing, “To those of you who were not blocked from reading this letter, we are depending on you much more than normal to help us to reach our goal.” Unsurprisingly, the outlet provided zero evidence of the censorship it was allegedly experiencing.
    • Following Facebook CEO Mark Zuckerberg’s testimony before Congress in April 2018, anti-abortion organization Susan B. Anthony List (SBA List) emailed supporters to detail instances where the group claimed to have been censored by social media companies. SBA List then asked supporters to “please make a generous donation of $250 to help win the fight against pro-abortion Silicon Valley elites!”
    • On October 24, SBA List tweeted that Facebook was “censoring” the organization because it had pulled two of its 2018 midterm elections ads which urged people to “vote pro-life” and to oppose a candidate who allegedly “supports painful late-term abortions.” After the ads were pulled, the group sent out a fundraising email asking people to “Please RUSH a contribution … to help us fight back and get this ad in front of voters in key swing-states DESPITE the ongoing censorship of pro-life voices by the abortion lobby.” SBA List also tweeted that “deleting these ads just weeks before the midterm elections advances the pro-abortion argument" and again claimed that “censoring a #prolife ad that respectfully exposes the brutality of late abortions” meant that Facebook was “publicly taking a stand that they SUPPORT painful late-term abortions of VIABLE children.”


    Sarah Wasko / Media Matters

    • A 12-month-long Media Matters study of evening cable news programs found that Fox News dominated discussions of abortion and reproductive rights, but the network’s coverage was wrong 77 percent of the time about four common abortion-related topics: the discredited anti-abortion group Center for Medical Progress (CMP), abortion funding rules, Planned Parenthood’s essential services, and so-called extreme abortion procedures.
    • On One America News Network’s Tipping Point with Liz Wheeler, host Liz Wheeler frequently alleged that liberals were ignoring right-wing anti-abortion conspiracy theories about Planned Parenthood misusing federal funds, supposedly promoting abortion for profit, or engaging in the cover-up of sexual abuse of minors.

    Trump’s Department of Health and Human Services continued to be a hot bed for anti-abortion groups and misinformation

    Last year, Media Matters documented how Trump’s Department of Health and Human Services (HHS) was filled with appointees promoting anti-choice “alternative science” about contraception and abortion. While some of those people have moved to other areas of the administration or just moved on, Trump’s HHS has continued to employ and promote the work of anti-abortion movement darlings in 2018:

    • In January, Politico reported that people like Roger Severino, the head of the Office of Civil Rights in HHS, and Shannon Royce, the director of the Center for Faith-Based and Neighborhood Partnerships, are part of “a small cadre of politically prominent religious activists inside” HHS who “have spent months quietly planning how to weaken federal protections for abortion and transgender care — a strategy that's taking shape in a series of policy moves that took even their own staff by surprise.” Royce used to be chief of staff and chief operations officer at the anti-LGBTQ group Family Research Council and had previously promoted harmful “ex-gay” conversion therapy.
    • Scott Lloyd became known for denying abortion care to unaccompanied immigrant teens in his custody as the head of the Office of Refugee Resettlement (ORR). Lloyd left his position at ORR in November, but he still works with HHS as part of the Center for Faith and Opportunity Initiatives and is also planning to write an anti-abortion book. Before his move, Lloyd had reportedly inquired whether a teenager in HHS custody could have her abortion “reversed,” an anti-abortion scam that is not based in science. According to The New York Times, Lloyd also kept a weekly spreadsheet of the “unaccompanied minors who have asked” for an abortion, with information about “how far along” their pregnancy was during his time at ORR. Lloyd was also responsible for slowing down the release of detained children under Trump’s family separation policy as he decided “to personally review requests” for “hundreds of kids.” This resulted in detained children spending “extra time in the jail-like facilities, which have been associated with far more allegations of abuse and mistreatment than the shelters and homestays that hold most of the children in ORR custody.”
    • In May 2018, Diana Foley became deputy assistant secretary for the Office of Population Affairs, which oversees the Title X family planning program. As Rewire.News noted, Foley had “served as the president and CEO of Life Network, which, according to its website, promotes ‘life-affirming alternatives to abortion’ and operates two anti-choice clinics.” Beyond this, Foley had also given a 2016 presentation in which she expressed support for the discredited idea that people pathologically experience emotional and physical difficulties as a direct result of having an abortion.
    • In 2018, Steven Valentine became the chief of staff for the Office of the Assistant Secretary for Health. As Rewire.News reported, Valentine served as SBA List’s interim legislative director where he actively worked to draft and pass anti-abortion legislation. His brother Billy Valentine still works for SBA List as the organization’s vice president of public policy.
    • Before Matthew Bowman became deputy general counsel at HHS in 2018, he worked for Alliance Defending Freedom (ADF) as part of the organization’s team “litigating some of ADF’s most prominent religious imposition cases.” Rewire.News wrote that during these cases, “Bowman repeatedly promoted the false claim that intrauterine devices and emergency contraceptives cause abortions. His distaste for ensuring access to contraceptives extended to writing a January 2015 post for the conservative site TownHall.com with the headline: ‘How the contraception mandate may spread measles.’”

    Anti-abortion violence and harassment continued against abortion providers and clinics

    Every year, the National Abortion Federation releases a report documenting the previous years’ incidents of anti-abortion harassment and violence against providers, patients, and clinics. This year’s report found that “trespassing more than tripled, death threats/threats of harm nearly doubled, and incidents of obstruction rose from 580 in 2016 to more than 1,700 in 2017. We also continued to see an increase in targeted hate mail/harassing phone calls, and clinic invasions, and had the first attempted bombing in many years.” The harassment of abortion providers, clinics, and supporters continued in 2018:


    Melissa Joskow / Media Matters

    • In February, a man crashed a stolen vehicle into a Planned Parenthood in New Jersey “injuring a pregnant woman and two others.” According to prosecutors, the man had begun “researching the locations of Planned Parenthood clinics more than a year before.” He was later charged with terrorism, but pleaded not guilty.
    • Flip Benham, the former head of anti-abortion extremist group Operation Save America, was arrested in North Carolina and “charged with communicating threats” outside of a clinic in Charlotte, according to The Charlotte Observer.
    • In March, a man in West Virginia was “charged with making threats on Facebook against the Pittsburgh office of Planned Parenthood,” according to the Pittsburgh Post-Gazette. Before the alleged threats, he had written on Facebook “that his girlfriend got an abortion against his wishes in 2010. He said he found out who the clinicians were who aborted his child and said he knew five houses where he could steal an AR-15.”
    • A man suspected of setting off a series of bombs in Austin, TX, was reported to have “previously wrote online that he was opposed to abortion and same-sex marriage.”
    • A Planned Parenthood in San Diego was vandalized twice in six weeks.
    • In April, a man who crashed his car into barriers outside of a Planned Parenthood in Seattle was “charged for the assault and the damage but not for targeting the provider of women’s health services,” though he told police in an interview, “Damn right … I blew up Planned Parenthood...Blew Planned Parenthood the fuck up.”
    • A man in New Hampshire pleaded guilty “to leaving a 9 mm bullet at a Beverly medical office where his girlfriend had just terminated a pregnancy.” He told police, “I left the bullet there because they killed my baby."
    • A Planned Parenthood clinic in California closed because a partner organization “received ‘hostile communications’ from anti-Planned Parenthood activists.”
    • Abortion clinics in California and Iowa sustained property damage from targeted actions. In July, a Planned Parenthood in California was set on fire and caused “moderate damage” before being put out. In September, a man was arrested “after allegedly grabbing a log and throwing it at a window of an abortion clinic” in Iowa.
    • A man who was a “self-proclaimed misogynist,” according to BuzzFeed News, killed two women at a yoga studio in Florida in November. In a series of videos he had posted in the years before the attack, “he said that he resented having to subsidize as a taxpayer ‘the casual sex lives of slutty girls’ through the Affordable Care Act’s contraception provisions.”
    • In December, a man was charged with threatening “to murder a United States official” after he left death threats in a voicemail with an unidentified female U.S. Senator’s office. According to Newsweek, the man “became ‘very angry’ after watching online video clips of the senator discussing reproductive rights and criticizing Trump.”
  • Trump officials and right-wing media use Jakelin Caal Maquin's death to rally for Trump's wall

    Blog ››› ››› ZACHARY PLEAT


    Melissa Joskow / Media Matters

    Update (12/18/18): This piece has been updated with an additional example.

    Following reports of the December 8 death of Jakelin Caal Maquin, a 7-year-old girl from Guatemala who died after being taken into Border Patrol custody, high-level White House officials and prominent right-wing media personalities exploited her death to advocate for President Donald Trump’s desired border wall while accusing her father of causing the tragedy.

    On December 13, The Washington Post reported that Caal Maquin “died of dehydration and shock after she was taken into Border Patrol custody last week for crossing from Mexico into the United States illegally with her father and a large group of migrants along a remote span of New Mexico desert.” She did not receive medical treatment until an hour and a half after it was requested. U.S. Customs and Border Protection (CBP) claimed that Caal Maquin “reportedly had not eaten or consumed water for several days” before her death -- but this was quickly disputed by her father, Nery Gilberto Caal Cruz. According to a statement from his lawyers, Caal Cruz “made sure she was fed and had sufficient water." The family wants an investigation into Caal Maquin's death.

    The Post first resported Caal Maquin’s death several days after it happened. But once the story broke on December 13, right-wing media personalities and major Trump administration officials immediately began exploiting her death or claiming that her father had caused it:

    Fox News host Sean Hannity: “A wall can prevent these types of heart-breaking stories.”

    White House senior adviser Stephen Miller during a Fox appearance: “If you want to stop the horrors on the northward trek, ... then, for the love of God, fund the border wall.”

    MSNBC contributor and talk radio host Hugh Hewitt: Caal Maquin’s death "is about the most complete argument for building a long, strong" border wall.

    Homeland Security Secretary Kirstjen Nielsen during a Fox appearance: "This family chose to cross illegally."

    Fox News contributor Jason Chaffetz: "That should be the message, don't make this journey, it will kill you."

    CNN political commentator and BlazeTV host Ben Ferguson: “This is child abuse in its worst form. … This is sick.”

    Fox News guest and Border Patrol Council Vice President Art Del Cueto: “No one’s pointing the finger at this father, they’re all pointing the finger at the Border Patrol agents, and that’s just disgusting.”

    One America News host Graham Ledger: Caal Maquin was a “seven-year-old illegal” whose parents should be “investigated for probable child abuse.”

    One America News host Liz Wheeler: Caal Maquin’s father “forced her to undergo the dangerous journey to the U.S. border and didn’t feed her or give her water for days and days on end.”

    Fox News host Laura Ingraham: “Now they’re, ‘Oh, it’s Trump’s fault that a seven-year-old girl died after her father dragged her across a desert for seven days.’ That’s Trump’s fault?”

    Daily Wire Editor-in-Chief Ben Shapiro: "The person responsible for all of this is the father who didn't feed the child."

    Video by Leanne Naramore

  • Trump-allied radio host Michael Savage brags that he was invited to state visit with President Emmanuel Macron

    Blog ››› ››› MEDIA MATTERS STAFF

    Radio host and President Donald Trump confidante Michael Savage took to his radio show to brag about being invited to “a huge diplomatic luncheon coming up at the end of April in the White House with the president of France and a huge contingent of diplomats.” Savage appears to be referring to the scheduled state visit on April 24 when Trump will host French President Emmanuel Macron. From the March 27 edition of Westwood One’s The Savage Nation:

    MICHAEL SAVAGE (CO-HOST): I swear to God, I just got an email just now, I may as well share it with you because I'm going. I would be a fool not to go. There is a huge diplomatic luncheon coming up at the end of April in the White House with the president of France and a huge contingent of diplomats, and diplomatic staff, and who else, I don't even know, that the White House invited me to it, and I'm going. I'm going to Washington, D.C. I’m going to  go to the aeronautics and space museum, I'm going to go to the great -- the great art gallery -- the Portrait Gallery, visit some relatives, all at the end of April.

    Previously:

    Michael Savage says he spent “over an hour” alone with Trump and urged him to continue denying human-caused climate change

    Trump regime courting Michael Savage, fringe radio host who claimed autism, PTSD, and depression are fake

    Trump parties over Presidents’ Day weekend with bigoted conspiracy theorist who called for killing 100 million Muslims

  • STUDY: EPA chief Scott Pruitt has given more interviews to Fox than to all other major TV networks combined

    Pruitt shares the Trump administration’s preference for Fox News and right-wing media

    Blog ››› ››› KEVIN KALHOEFER


    Sarah Wasko / Media Matters

    Environmental Protection Agency Administrator Scott Pruitt has appeared on Fox News twice as often as on other cable and broadcast networks combined, and he has frequently granted interviews to right-wing talk radio shows and other climate-denying outlets, Media Matters has found.

    Pruitt’s media strategy is right in line with that of his boss. During the 2016 presidential campaign, Donald Trump eschewed mainstream media outlets; it's a pattern his administration has continued since the election, favoring conservative and right-wing media outlets that are friendly to President Trump's agenda. By following the same approach, Pruitt has been able to push misinformation, avoid tough questioning, and appeal to the president’s political base.

    Pruitt appeared on Fox News twice as often as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined

    Scott Pruitt has been a guest on Fox News a total of 12 times since his confirmation. From February 17, when he was sworn in, to August 14, Pruitt made twice as many appearances on Fox News (12) as he did on CNN, MSNBC, ABC, CBS, and NBC combined (6).* With the exception of two appearances on Fox News Sunday, Pruitt rarely faced tough questions on Fox News and was able to use the network as a platform for pushing misleading talking points without rebuttal. Pruitt appeared most frequently on Fox & Friends, Trump’s favorite show, which some journalists have criticized as “state TV” and “a daily infomercial for the Trump presidency” for its sycophantic coverage of the president and his administration. Pruitt made the following appearances on Fox News:

    By comparison, Pruitt made only six appearances on the other major cable and broadcast television networks combined. From the time Pruitt took the helm at the EPA through August 14, he was a guest just six times total on CNN, MSNBC, ABC, and NBC, and he made no appearances at all on CBS. On each of these non-Fox programs, Pruitt faced questions either about whether Trump still believes climate change is a hoax or about Pruitt's own views on climate change. In response, Pruitt either avoided answering the question or repeated his “lukewarmer” stance that climate change is happening but we don’t know how much is human-caused. In all but one of these appearances, Pruitt repeated false or misleading talking points about the Paris climate agreement. Here are Pruitt's guest appearances on cable news and broadcast networks other than Fox:

    • One appearance on CNN’s The Situation Room on February 28.
    • One appearance on CNN's The Lead with Jake Tapper on June 1.
    • One appearance on MSNBC’s Morning Joe on June 6.
    • Two appearances on ABC’s This Week on March 26 and June 4.
    • One appearance on NBC’s Meet the Press on June 4.

    *Pruitt’s appearance on Meet the Press aired on both NBC and MSNBC, but for the purposes of this study, we only counted it as an NBC appearance.

    Pruitt has been a frequent guest on national right-wing talk radio shows

    Pruitt has also been a frequent guest on nationally broadcast right-wing talk radio shows since his confirmation, Media Matters found. We examined the top 10 shows listed on Talkers.com's Top Talk Audiences list, as well as numerous shows broadcast on the SiriusXM Patriot channel, and found the following:

    • Three appearances on Salem Radio Network’s The Hugh Hewitt Show on March 29, May 11, and June 2.
    • Two appearances on Fox News Radio’s Brian Kilmeade Show on April 27 and May 19.
    • One appearance on SiriusXM Patriot’s David Webb Show on April 26.
    • One appearance on SiriusXM Patriot’s Breitbart News Daily on June 5.
    • One appearance on Westwood One’s The Savage Nation on June 1.

    All of these hosts or outlets have denied climate change:

    • Hugh Hewitt has a years-long record of climate denial: He wrote in a 2011 blog post that “we don’t know” how much humans contribute to global warming or “if it will be harmful or if there's anything we can do about it.” Hewitt also downplayed the threat of climate change in a September 2016 episode of his show in which he said that warming might be "a real problem over 500 years."
    • Brian Kilmeade has denied climate change, both as a host on his radio show and as a co-host on Fox & Friends. On a 2013 episode of his radio show (then called Kilmeade & Friends), Kilmeade suggested that only “corrupt” climatologists accept human-caused climate change. On the same day, Kilmeade disputed on Fox & Friends that it is “settled scientific collective thought” that human activity causes climate change. 
    • On the January 12, 2017, episode of the David Webb Show, Webb cast doubt on the scientific consensus around climate change, arguing that it's not significant that the vast majority of climate scientists publishing peer-reviewed research agree on the human causes of warming: "You can have 99 percent of peer-reviewed, but it doesn’t mean that the one percent like that guy named Copernicus won’t be correct about the fact that the Earth was not flat and we were not the center of the universe.”
    • Breitbart.com has a long track record of pushing blatant climate science misinformation and attacking climate scientists and climate science, calling researchers “talentless low-lives” and “abject liars” and climate change a “hoax.” Breitbart is also a go-to outlet for fossil fuel industry-funded academics who want to get publicity for their work.
    • Michael Savage has echoed Trump’s position on climate change, calling it a “scam” and a “hoax,” and has urged the president to continue denying that humans are the cause of global warming. During his June 1 interview with Scott Pruitt, Savage repeated the denier argument that human-made climate change is disproven by samples from the Vostok ice core in Antarctica and criticized Sen. Sheldon Whitehouse (D-RI) for promoting “fake science.” In response, Pruitt appeared to endorse Savage’s views and floated the idea of having a "red team" of skeptical scientists debate a "blue team" of mainstream climate scientists, a proposal Pruitt pushed again a few days later on Breitbart’s radio program:
    MICHAEL SAVAGE (HOST): Please explain to me how come ancient core samples from the Antarctic show that there was climate change going on hundreds of thousands of years before man industrialized. [Whitehouse] would not have an answer for us, Mr. Pruitt. The science is fake science that they’ve been foisting upon a gullible public.
    SCOTT PRUITT: You know what’s interesting, Michael? There was a great article in The Wall Street Journal to your point, by Steven Koonin, a scientist at NYU, called “red team/blue team.” I don’t know if you saw it or not. But he proposed that we should have a red team/blue team approach with respect to CO2. We should have red team scientists and blue team scientists, in an open setting, debate, discuss, and have an open discussion about what do we know, what don’t we know, and the American people deserve truth.
    SAVAGE: Amen to that, because we’ve had no debate whatsoever. All Obama told us was 98 percent of scientists agree. So what? There was a time when 100 percent of scientists said the Earth is flat. Did that make them right?
    PRUITT: No, look, I mean the reason there’s not consensus, through policy in Washington, D.C., is because, truly, the American people don’t trust what has happened in the past several years with respect to regulatory policy and this issue.

    Pruitt’s right-wing radio appearances have extended beyond nationally broadcast shows. E&E News reported in May that Pruitt appeared on “the local morning talk radio show of a North Dakota blogger who described the Obama administration's EPA as an enemy to the well-being of his state.” ThinkProgress noted that during a “state listening tour” in North Dakota earlier this month, “Pruitt stopped by the conservative talk radio show What’s On Your Mind to share his thoughts on a number of EPA-related issues.” During that conversation, Pruitt referred to the “so-called settled science” of climate change.

    And on August 10, Pruitt appeared on a Texas radio show, Politico reported, where he said his staff will assess the "accuracy" of a major federal climate report that's been drafted by scientists from 13 agencies. “Frankly this report ought to be subjected to peer-reviewed, objective-reviewed methodology and evaluation,” he said, ignoring the fact that the report has already undergone extensive peer review. Pruitt also used his appearance on the show to cast doubt on climate science in general.

    Pruitt has given interviews to other climate-denying outlets, including online publications and cable business shows

    In addition to his June interview on Breitbart’s radio show, Pruitt granted the Breitbart website an interview in March.

    Pruitt also sat for a lengthy video interview in July with the fossil fuel-funded Daily Caller, another denialist online outlet. And he gave an interview in May to The Daily Signal, an online news outlet run by the Heritage Foundation, a conservative think tank that casts doubt on climate change.

    Besides his appearances on cable news shows, Pruitt also went on cable business shows and networks that serve as platforms for climate denial -- most notably CNBC’s Squawk Box, where he told climate-denying host Joe Kernen that he did not believe carbon dioxide is a primary contributor to global warming. Pruitt has also frequently given interviews on Fox Business Network, which mirrors Fox News’ denialist stance on global warming. Pruitt made the following appearances on the Fox Business Network:

    Pruitt’s courting of conservative media is “on an entirely different level” from predecessors

    Scott Waldman of E&E News reported that after “weeks of blowback” from Pruitt’s appearance on Squawk Box, the EPA chief “shifted his media appearances to friendlier venues,” a move that “allowed him to tee off on a favorite series of talking points: Obama's energy policy was ‘America second,’ energy industry innovations have reduced the U.S. carbon footprint, the so-called war on coal is now over, EPA's job is to encourage business growth in concert with the environment, and the era of punitive action against energy companies is over.” Waldman also noted that Pruitt’s “courting of conservative media is on an entirely different level” from previous EPA administrators. From Waldman’s article:

    To be sure, all administrations seek out friendly press. President Obama talked about health care on the "Between Two Ferns" comedy program with Zach Galifianakis, which Republicans criticized as undignified. And former EPA Administrator Gina McCarthy granted exclusive interviews to left-leaning outlets like Mother Jones and Grist.

    But critics say Pruitt's courting of conservative media is on an entirely different level.

    […]

    Liz Purchia, a former EPA spokeswoman under the Obama administration, said it's extremely unusual to place an administrator only on partisan outlets. She noted that McCarthy regularly interacted with reporters from outlets that produced coverage EPA officials did not appreciate.

    […]

    "Only talking to far right-wing media outlets, they are only talking to a small group of Americans that regularly follow them, and they are intentionally going to reporters who will only ask them questions they want to hear and aren't speaking to the broader American people about their actions," Purchia said.

    In Mother Jones, Rebecca Leber also reported that “since taking office, Pruitt has almost exclusively relied on a small number of conservative media outlets to tell an upbeat version of his leadership at the EPA, with occasional detours into the Sunday news shows,” creating “an echo chamber cheerleading the EPA’s regulatory rollbacks, Trump’s withdrawal from the Paris climate agreement, and its newfound anti-science denial.”

    Leber also quoted Purchia remarking on how Pruitt’s approach to media interviews “isolates him from most Americans and instead plays to Trump’s base”:

    Liz Purchia, an Obama-era EPA communications staffer, says the EPA’s attention to right-wing audiences resembles Trump’s tactics at the White House. “They’re tightly controlling [Pruitt’s] public events and interviews, which isolates him from most Americans and instead plays to Trump’s base,” Purchia said in an email. “They’re not trying to use communications tactics to reach a broad audience.”

    Charts by Sarah Wasko

    Methodology

    Media Matters searched the following terms in Nexis, iQ Media, and TVEyes to find Scott Pruitt's on-air TV appearances from the date of his swearing in as EPA Administrator on February 17 to August 14: “Pruitt,” "EPA administrator," "E.P.A. administrator," "EPA chief," "E.P.A. chief," "EPA head," "E.P.A. head," "head of the EPA," "head of the E.P.A.," "head of the Environmental Protection Agency," "Environmental Protection Agency Administrator," or "Administrator of the Environmental Protection Agency." We did not count instances of networks airing Pruitt’s appearance at the White House’s June 2 press briefing.

    For radio appearances, Matters Matters searched the same terms in Veritone for the top 10 programs in Talkers.com's Top Talk Audiences list and the following programs that air on SiriusXM Patriot: Breitbart News Daily, David Webb Show, Brian Kilmeade Show, and The Wilkow Majority.