One America News Network | Page 3 | Media Matters for America

One America News Network

Tags ››› One America News Network
  • Debunking right-wing media myths on DACA

    ››› ››› DINA RADTKE & MADELINE PELTZ

    Following President Donald Trump’s announcement that he would reverse the Deferred Action for Childhood Arrivals program (DACA), right-wing media rushed to praise Trump’s actions by stereotyping DACA recipients, or “Dreamers,” as criminals and gang members. They also falsely claimed that the program constitutes a form of “amnesty,” that DACA recipients take jobs from native-born Americans, that the program is unconstitutional, and that President Barack Obama did not take any action to pass comprehensive immigration reform during his tenure.

  • Even some Trump allies are worried about Sinclair's expansion

    Blog ››› ››› MATT GERTZ


    Sarah Wasko / Media Matters

    Yesterday was the last day for critics to urge the Federal Communications Commission to stop conservative Sinclair Broadcast Group’s proposed acquisition of Tribune Media Company. President Donald Trump’s administration, which frequently tries to promote right-wing outlets as part of its war on the mainstream press, has bent over backward in order to reward Sinclair for its favorable coverage, while the merger has drawn criticism from consumer watchdogs like Allied Progress and media consolidation foes like Free Press. But they aren’t the only ones objecting: Some pro-Trump media companies have also taken sides against the merger because they worry Sinclair’s growth will impact their own bottom lines, forcing the administration to choose between its staunchest press allies.

    Sinclair is already the nation’s largest local news provider, thanks to its ownership of 173 broadcast television stations in communities across the country. If its attempt to purchase Tribune’s 42 broadcast television stations is approved by the Federal Communications Commission (FCC), the result would be a broadcast goliath reaching more than seven in 10 U.S. television households -- nearly double the audience cap mandated by Congress. The deal would have been unthinkable if Trump-appointed FCC chairman Ajit Pai hadn’t rolled back a key Obama administration regulation in April that had prevented Sinclair from further expansion.

    The merger raised the hackles of NewsMax Media Inc, which owns a right-wing cable channel and website and has called for the FCC to slow down the process and seek additional information. In a filing, the company warned that the prospect of a combined Sinclair-Tribune company raises “serious competitive concerns” and that “press freedom and media diversity may be seriously harmed by this transaction.” NewsMax CEO Christopher Ruddy has said that the deal raises “so many serious concerns about the concentration of media power.”

    The conservative cable news channel One America News Network (OANN) also wants to delay the sale, telling the FCC that the “transaction raises competitive concerns and questions of law.”

    Rupert Murdoch’s 21st Century Fox is one player that did not weigh in during the comment period. Sinclair’s increasing power in the conservative media space could prove a threat to Fox News. But Fox also owns dozens of broadcast stations, and the FCC’s deregulation bent could also benefit the company’s own expansion plans. Instead of taking its would-be rival on at the FCC, Fox is reportedly considering dumping Sinclair as an affiliate partner.

    As for Trump, he wants to help Sinclair because the network has been a key media ally. After several cycles of support for Republican presidential candidates, the network stepped up its game in 2016, making a deal with the Trump campaign during the election cycle by providing positive coverage in exchange for access. After the election, Sinclair hired a former Trump adviser and required every one of its stations to regularly run his pro-Trump propaganda segments. Sinclair’s conservative “must-runs” are every bit as slanted as Fox News coverage, but Sinclair is more insidious because its viewers don’t expect that level of ideological content from their local news channels. Because so many Tribune media stations are located in big cities and swing states where Sinclair didn’t previously have a platform, the merger could provide a sizeable benefit to Trump’s re-election campaign.

    But NewsMax has also been a staunch supporter of the president -- in fact, it was one of Trump’s first real media allies in his political rise. The would-be Fox rival started giving him a platform as early as 2006 and regularly promoted a potential Trump run for president during the 2012 cycle. Described by reporters as the “Trump whisperer” and the administration’s “Zelig,” Ruddy is a close friend of the president who regularly advises Trump and his aides and is often quoted by reporters and appears on cable news as a kind of unofficial spokesperson. In turn, the Trump presidency has been good for NewsMax, which has received unprecedented access; during his first 48 press briefings as White House press secretary, Sean Spicer called on the network’s correspondent more than any other reporter but Fox’s representatives.

    OANN, another would-be Fox, is no slouch either -- as The Washington Post noted, the network became “one of President Trump’s favorite media outlets” because its coverage depicts his administration as “a juggernaut of progress, a shining success with a daily drumbeat of achievements.” OANN White House correspondent Trey Yingst was one of Spicer’s go-to questioners, and Trump called on him at a January press conference.

    Trump has sought to lift up conservative news outlets throughout his tenure. But as the OANN and NewsMax filings demonstrate, in this fractured media environment, he can’t help one of his media allies without hurting the others.

  • How nativist groups are taking down DACA

    Conservative and mainstream media have facilitated nativist groups’ influence in the immigration debate

    ››› ››› DINA RADTKE

    The “nativist lobby,” which consists of the Center for Immigration Studies (CIS), the Federation for American Immigration Reform (FAIR), and NumbersUSA, has consistently opposed the Deferred Action for Childhood Arrivals (DACA) program that allows undocumented immigrants to live, work, and go to school in the United States without fear of deportation and it has used both right-wing and mainstream media outlets to rally support for its message. The Trump administration’s lack of support for the program and a threat by 10 Republican states’ officials to sue the federal government if it doesn’t rescind DACA by September has now aligned with the nativists' demands, meaning protection for over 800,000 undocumented immigrants could soon come to an end. 

  • Pro-Trump outlets falsely suggest the Clintons murdered a former Haitian government official

    Blog ››› ››› ALEX KAPLAN


    Sarah Wasko / Media Matters

    Media outlets that favor President Donald Trump are claiming that former President Bill Clinton and former Secretary of State Hillary Clinton were involved with the death of a former Haitian government official. The claim is just the latest in a long-running series of unsupported allegations that the Clintons have murdered people.

    On July 12, the Miami Herald reported that Klaus Eberwein, a former director of the Haitian government’s economic development agency, “was found dead Tuesday in a South Dade motel room in what the Miami-Dade medical examiner’s office is ruling a suicide.” According to the Herald, Eberwein “had fallen on hard times” and "faced allegations of fraud and corruption," and he was scheduled to testify before a Haitian anti-corruption commission. While neither the Clintons nor the Clinton Foundation were mentioned anywhere in the article, some fringe outlets and figures and fake news purveyors drew a connection, claiming that Eberwein’s expected testimony would have implicated the foundation. Far-right troll Mike Cernovich tweeted that Eberwein was “Found Dead Before Testifying Against Clinton Foundation” (discredited filmmaker Dinesh D’Souza promoted the claim), and fake news purveyor YourNewsWire claimed Eberwein was going to “testify that the Clinton Foundation misappropriated Haiti earthquake donations from international donors” (which conspiracy theorist Kim Dotcom and pro-Trump radio host Mark Simone promoted).

    Those claims were, of course, false. According to Snopes, a quote attributed by YourNewsWire to Eberwein attacking the Clinton Foundation actually came from someone else, and before his death, “no reports said or even hinted that any probe in which [Eberwein] was involved targeted Hillary Clinton or the Clinton Foundation”:

    As it turns out, however, the article from YourNewsWire from which the Haiti Sentinel piece was written is suspect, containing a “quote” from Eberwein — the only part of the article that linked him to the Clintons to begin with — that was actually spoken by someone else:

    “The Clinton Foundation, they are criminals, they are thieves, they are liars, they are a disgrace,” Eberwein said at a protest outside the Clinton Foundation headquarters in Manhattan last year.

    Someone did say that outside Clinton Foundation headquarters in Manhattan in November 2016, but YourNewsWire appears to have, for some reason, confused one person of Haitian descent with another. The actual person who spoke this phrase is a community activist and New York area radio host named Dahdoud André, and this comment originally appeared in a BBC article[.]

    [...]

    Before news of Klaus Eberwein’s suicide was reported on 12 July 2017, no reports said or even hinted that any probe in which he was involved targeted Hillary Clinton or the Clinton Foundation. The claim originated on the frequently disreputable YourNewsWire.com, and was uncritically repeated and amplified by readers and blogs. However, we have found no specific information tying Eberwein to Clinton before his July 2017 death.

    Since the Snopes report, not only have outlets and figures not retracted their false reporting, but the claim has spread. Pro-Trump TV network One America News (OANN) claimed Eberwein was “due to appear in court this week to testify in the Haitian senate against the Clinton Foundation for alleged corruption.” OANN went so far as to link Eberwein's death to the suicide of a GOP operative who sought Hillary Clinton's emails from Russian hackers and the murder of a Democratic National Committee (DNC) staffer, saying, "Now with three mysterious deaths all leading back to the Clintons in some way, it's only a matter of time before the authorities connect the dots and see the pattern of a Clinton cover up."

    Far-right conspiracy outlets Zero Hedge and Infowars both published the same piece claiming “deaths seem to follow the Clinton’s (sic) around, and this one especially is probably something – considering since the mainstream media is silent about this death.” Conspiracy outlet WorldNetDaily alleged Eberwein “told acquaintances he feared for his life for his fierce criticism of the Clinton Foundation,” and pro-Trump website The Gateway Pundit suggested Eberwein was “another victim of Clinton Arkancide.” Fake news purveyors Right Alerts, American Today, Conservative Fighters, USA Politics Today, Global Politics Now, TruthFeed, and Right Wing News also all suggested or outright alleged a connection between the Clintons and Eberwein’s death. Their pieces have received hundreds to thousands of Facebook engagements apiece, according to social media analytics website BuzzSumo: YourNewsWire (419,200), Infowars (7,800), Zero Hedge (20,400), WorldNetDaily (13,500), Gateway Pundit (11,000), Right Alerts (1,800), American Today (400), Conservative Fighters (10,400), USA Politics Today (1,400), TruthFeed (18,300), and Right Wing News (931).

    Conservative media figures have falsely alleged for years that the Clintons have killed several people, including then-White House deputy counsel Vince Foster, despite multiple investigations concluding that his death was a suicide. Recently, some in conservative media, including OANN, have baselessly suggested that the Clintons were connected to the death of the DNC staffer, Seth Rich, even though law enforcement has concluded he was likely the victim of a botched robbery.

  • Right-wing media is attempting to resuscitate an already misused survey to push debunked voter fraud claims

    Blog ››› ››› DINA RADTKE

    Conservative media are pointing to a new report based on a recurring academic survey that was already misused to bolster debunked claims about non-citizen voting to claim that President Donald Trump is vindicated in stating that undocumented immigrants are committing voter fraud en masse.

    The conservative group Just Facts recently published a report based on Harvard data collected regularly to claim that 5.7 million undocumented immigrants may have voted in the 2008 presidential election. Right-wing media seized upon the skewed report to claim that “Trump was right.” Fox & Friends was promptly mocked on Twitter for lifting up the blatantly flawed study:

    In October 2016, PolitiFact published a piece explaining that the Harvard survey Just Facts relies on has been hotly challenged by experts as proof of voter fraud, and the authors who initially wrote about it themselves warned against using the data for future claims along those lines.

    Nonetheless, in November 2016, a man purporting to be the founder of voter fraud reporting app VoteStand alluded to the data to tweet the myth that 3 million noncitizens voted illegally, a claim that right-wing media blindly shared with their audiences. The data was quickly debunked at that time.

    Now, Just Facts has taken cues from this past stint and published its own study citing the same flawed data. And once again right-wing media are eating it up.

    Meanwhile, experts are responding to the study with reproof. HuffPost spoke to University of Massachusetts Amherst political science professor Brian Schaffner, who explained that the Just Facts study “makes the same error as the old study” by taking survey respondents at their word even when their claim that they voted illegally could not be corroborated. The article also quoted Eitan Hersh, a political science professor at Yale, who called the Just Facts methodology “a crazy extrapolation.”

    This is just the latest instance of conservative media pushing facts aside to bolster Trump’s baseless voter fraud claims. And as their defense becomes increasingly desperate, it is becoming obvious that their underlying agenda is to legitimize Republican efforts of voter suppression to help tilt future elections in the GOP’s favor.

  • Seth Rich's family sends cease and desist to Fox News contributor behind evidence-free smears

    Rich family: “Your statements and actions have caused, and continue to cause, the Family severe mental anguish and emotional distress”

    Blog ››› ››› MADELINE PELTZ

    According to NBC News, the family of murdered DNC employee Seth Rich sent a cease and desist order to Fox News contributor Rod Wheeler after his recent allegations led right wing media figures to smear Rich as the person responsible for providing WikiLeaks with DNC emails. Wheeler alleged that the murder was somehow related to a purported relationship between Rich and WikiLeaks, despite finding no evidence that Rich had ever been in contact with WikiLeaks. The Rich family previously demanded an apology but did not receive one.

    In a May 15 article and subsequent newscast, Fox 5 quoted Rod Wheeler as saying  “a source inside the police department” told him the department was “told to stand down on this case.” Wheeler also claimed it was “confirmed” that Rich had links to WikiLeaks. According to CNN, “no real evidence has been provided to support such claims and Washington's Metropolitan Police Department.”

    Right-wing media seized on this story with Sean Hannity and Lou Dobbs smearing Rich as potentially being behind the WikiLeaks release of DNC emails.  The right-wing One America News Network has also fueled the conspiracy, even offering $100,000 for information about Rich’s death during a conspiracy-fueled report.

    Conservative media’s exploitation of the Seth Rich murder spurred the family to threaten Wheeler with legal action, saying, “Your statements and actions have caused, and continue to cause, the Family severe mental anguish and emotional distress. Your behavior appears to have been deliberate, intentional, outrageous and in patent disregard of the Agreement and the obvious damage and suffering it would cause the family.” From a May 19 NBC News report:

    The family of slain Democratic staffer Seth Rich is threatening legal action against a private investigator after his "outrageous behavior" has given fuel to right-wing conspiracy theories about the unsolved murder of their son.

    An attorney representing the family of Rich, who was 27 when he was killed last July, sent a cease and desist letter Friday to Rod Wheeler, a Fox News contributor and former Washington, D.C., homicide detective who was employed by the family and earlier this week told a Fox affiliate that he believed police were covering up details about the crime.

    "Your statements and actions have caused, and continue to cause, the Family severe mental anguish and emotional distress. Your behavior appears to have been deliberate, intentional, outrageous, and in patent disregard of the Agreement and the obvious damage and suffering it would cause the Family," wrote Joseph Ingrisano of the law firm Katuk Rock, according to a copy of the letter shared exclusively with NBC News.

    "Your improper and unauthorized statements, many of which are false and have no basis in fact, have also injured the memory and reputation of Seth Rich and have defamed and injured the reputation and standing of the members of the Family," Ingrisano continued.

    The letter demands Wheeler "immediately and permanently" cease and desist from making any comments about Seth Rich or his death and suggests he could face further legal action either way.

  • By The Numbers: 100 Days In, A Look At The Trump Administration's Conflicted Relationship With The Media

    Blog ››› ››› JULIE ALDERMAN

    As President Donald Trump reaches his 100th day in office, his administration’s relations with the press have not improved. Here’s a look at some numbers that exemplify the conflicts, 100 days into his tenure:

    • At least 130: number of times Trump or his administration have attacked the press, per Media Matters’ running tally. [Media Matters, 4/27/17]
    • 30: number of times Trump has used the phrase “fake news” on Twitter since his inauguration. [ProPublica, accessed 4/27/17]
    • Eight: number of times Trump has referred to the “dishonest media” since his inauguration. [ProPublica, accessed 4/27/17]
    • 11: number of national TV interviews the president has done between his inauguration and his hundredth day, according to a Media Matters count.
    • Eight out of 11: number of Trump’s national televised interviews that will have aired on Fox News or Fox Business in his first 100 days, according to a Media Matters count.
    • 16: number of press briefings the State Department has held during the first 100 days of the administration. Under President Barack Obama, the State Department had 63 press briefings within the first 100 days. [The State Department Bureau of Public Affairs, accessed 4/24/17, 4/24/17]
    • At least 14: number of times White House press secretary Sean Spicer has lied to the press during his daily press briefings. [Media Matters, 1/25/17]
    • 27: number of times Spicer has called on the conservative news outlet One America News Network during his press briefings in the first 100 days of the administration according to a Media Matters count. During that same time period, Spicer called on Breitbart 12 times.
    • 50: number of “years of practice” from which Secretary of State Rex Tillerson departed in his decision to travel on an official foreign trip without a press pool, according to The Associated Press. [The Associated Press, 3/14/17]
    • Approximately six: hours of cable news Trump watches per weekday, according to a report compiled by The Washington Post and Axios. [The Washington Post, 1/24/17]
    • 12: number of times Trump has either tweeted at the program Fox & Friends or retweeted the show’s tweets in his first 100 days in office. [ProPublica, accessed 4/24/17]
    • At least four: number of former Fox News personalities Trump has appointed to serve in his administration (Heather Nauert, Ben Carson, Monica Crowley, and KT McFarland). [Fox News, October 2013; NBC, 11/25/16; CNN, 12/15/16; USA Today, 4/25/17]

    Methodology

    To determine how many times Trump has tweeted the words “fake news” since his inauguration, Media Matters searched ProPublica’s database for Trump’s tweets containing the phrase.

    To determine how many national televised interviews Trump has conducted, Media Matters kept track of all TV appearances and compared the results to a search on Nexis.

    To determine how many times Spicer called on One America News Network and Breitbart during press briefings, Media Matters tracked questions Spicer has answered during the press briefings, coding for the name of the journalist and the outlet the journalist is reporting for.

    To find out how many tweets Trump has sent about Fox & Friends, Media Matters searched the ProPublica database for mentions of “fox” in Trump’s tweets.

  • Meet OANN, Another Right-Wing Outlet Shilling For Trump

    ››› ››› CHRISTOPHER LEWIS

    One America News Network (OANN) drew attention after President-elect Donald Trump took a question from its correspondent at his January 11 press conference. OANN, which was founded in 2013 as a right-wing news network akin to Fox News, shilled for Trump throughout his campaign and recently hired Trump’s former campaign manager Corey Lewandowski as a commentator. The network has a history of race-baiting and presenting anti-Muslim, anti-immigrant, and anti-abortion reporting.

  • The Media Outlets Poised To Become Trump’s Personal Propaganda Machine

    The President-Elect’s Media Allies Are Already Helping Him Control Narratives And Publicly Attack Enemies

    ››› ››› BOBBY LEWIS

    After the 2016 presidential election, President-elect Donald Trump is coalescing a network of supportive right-wing media outlets, including an online publication owned by his son-in-law, a supermarket tabloid, and a new 24-hour news outlet that has been described as “Trump TV.” Since the primaries, these right-wing media outlets have helped push Trump's agenda and have attacked his political opponents.