Inside Climate News | Media Matters for America

Inside Climate News

Tags ››› Inside Climate News
  • How Broadcast Networks Covered Climate Change In 2016

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    In 2016, evening newscasts and Sunday shows on ABC, CBS, and NBC, as well as Fox Broadcast Co.'s Fox News Sunday, collectively decreased their total coverage of climate change by 66 percent compared to 2015, even though there were a host of important climate-related stories, including the announcement of 2015 as the hottest year on record, the signing of the Paris climate agreement, and numerous climate-related extreme weather events. There were also two presidential candidates to cover, and they held diametrically opposed positions on the Clean Power Plan, the Paris climate agreement, and even on whether climate change is a real, human-caused phenomenon. Apart from PBS, the networks also failed to devote significant coverage to climate-related policies, but they still found the time to uncritically air climate denial -- the majority of which came from now-President Donald Trump and his team.

  • How Reporters And Civil Servants Can Team Up To Thwart Trump’s Anti-Transparency Agenda

    Blog ››› ››› ANDREW SEIFTER

    On January 24, two anonymous sources at the Environmental Protection Agency (EPA) told Reuters that the Trump administration had instructed EPA officials to remove the data-heavy climate change page from the agency’s website, and that the page could be taken down as soon as the following day. A public backlash quickly ensued, and the Trump administration at least temporarily backed away from its plan to shut down the website on January 25, as E&E News reported.

    Whether the Trump-led EPA will ultimately remove the website remains to be seen, but regardless, the episode represents a victory for open data and a guide for how whistleblowers can work with reporters to push back against Trump administration gag orders that have alarmed science and transparency advocates.

    And judging from their initial response, major media outlets seem to recognize that seeking out whistleblowers is particularly important in the current political landscape.

    On the same day that the EPA employees alerted Reuters of Trump’s plan to shut down the EPA climate website, Associated Press science writer Seth Borenstein reminded government scientists and officials that they can “securely and confidentially” send tips and documents to the AP via its SecureDrop service. The Washington Post also ran through its version of SecureDrop in a January 25 article titled, “Here’s how to leak government documents to The Post.”

    Meanwhile, the staff at InsideClimate News (ICN) provided whistleblowers with a list of do’s and don’ts for revealing internal documents and information to ICN without compromising themselves.

    It is safe to say that there is already widespread concern among civil servants about government transparency under the Trump administration, as a series of rogue climate-related tweets from National Park Service employees clearly demonstrates. But this battle over information is really just beginning, and it’s more important than ever that reporters work with whistleblowers to hold the White House accountable.

  • News Reports Uncritically Portray Exxon CEO Rex Tillerson As Climate Change Advocate

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER & ANDREW SEIFTER

    Several media outlets reporting on President-elect Donald Trump’s selection of Rex Tillerson as secretary of state have uncritically described Tillerson as accepting of climate change and supportive of a carbon tax. But these reports ignored scientifically inaccurate claims Tillerson has made about climate change, Exxon’s continued financial support of groups that deny climate science, inconsistencies by both Tillerson and Exxon on whether they truly support a carbon tax, and fierce opposition to Tillerson’s nomination from leading environmental groups -- not to mention the fact that Exxon is under investigation in several states for possibly violating state laws by deceiving shareholders and the public about climate change.

  • ANALYSIS: Wall Street Journal Opinion Section Is Chief Apologist For Exxon’s Climate Change Deceit

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER, ANDREW SEIFTER & DENISE ROBBINS

    The Wall Street Journal has published 21 opinion pieces since October opposing state or federal investigations into whether ExxonMobil violated the law by deceiving its shareholders and the public about climate change, a new Media Matters analysis finds, far more than The New York Times, The Washington Post, or USA Today published on either side of the issue. The Journal has yet to publish a single editorial, column, or op-ed in support of investigating Exxon’s behavior, and many of its pro-Exxon opinion pieces contain blatant falsehoods about the nature and scope of the ongoing investigations being conducted by state attorneys general.

  • STUDY: How Broadcast Networks Covered Climate Change In 2015

    ››› ››› ANDREW SEIFTER, DENISE ROBBINS & KEVIN KALHOEFER

    ABC, CBS, NBC, and Fox collectively spent five percent less time covering climate change in 2015, even though there were more newsworthy climate-related events than ever before, including the EPA finalizing the Clean Power Plan, Pope Francis issuing a climate change encyclical, President Obama rejecting the Keystone XL pipeline, and 195 countries around the world reaching a historic climate agreement in Paris. The decline was primarily driven by ABC, whose climate coverage dropped by 59 percent; the only network to dramatically increase its climate coverage was Fox, but that increase largely consisted of criticism of efforts to address climate change. When the networks did discuss climate change, they rarely addressed its impacts on national security, the economy, or public health, yet most still found time to provide a forum for climate science denial. On a more positive note, CBS and NBC -- and PBS, which was assessed separately -- aired many segments that explored the state of scientific research or detailed how climate change is affecting extreme weather, plants, and wildlife.

  • The Wash. Post Doesn't Support Exxon Investigations -- Here's What It Had To Say About Tobacco Litigation

    ››› ››› ANDREW SEIFTER

    The Washington Post editorial board claimed that ExxonMobil "deserves criticism for playing down the danger of climate change," but that the company's actions are "not a criminal offense." That conclusion is premature, given an ongoing investigation and evidence that Exxon knowingly deceived shareholders and the public about climate change. And this is not the first time the Post has argued against the government pursuing a legal response to corporate malfeasance; in the early 2000s, the Post also criticized the Department of Justice lawsuit against tobacco companies that it is now citing to try to distinguish the tobacco companies' wrongdoing from that of Exxon.

  • Network Evening News Programs Yet To Address What Exxon Knew About Climate Change

    ››› ››› KEVIN KALHOEFER

    In recent months, media investigations have revealed that Exxon Mobil peddled climate science denial for years after its scientists recognized that burning fossil fuels causes global warming, prompting New York's Attorney General to issue a subpoena to Exxon and all three Democratic presidential candidates to call for a federal probe of the company. But despite these developments, the nightly news programs of all three major broadcast networks -- ABC, CBS, and NBC -- have failed to air a single segment addressing the evidence that Exxon knowingly deceived its shareholders and the public about climate change.

  • NPR Executive Editor: "NPR Should Have Reported On" What Exxon Knew About Climate Change

    NPR Ombudsman Says Story "Seems To Have Fallen Through The Cracks," But "It's Not Too Late" To Cover It

    Blog ››› ››› DENISE ROBBINS

    NPR executive editor Edith Chapin and ombudsman Elizabeth Jensen agree it is "unfortunate" that NPR has thus far failed to cover groundbreaking reports documenting that ExxonMobil funded efforts to sow doubt about climate science for decades after confirming that burning fossil fuels causes climate change.

    In a November 2 post on NPR's website, Jensen noted that NPR received criticism from some listeners for failing to report on the recent reports by The Guardian, InsideClimate News, and the Los Angeles Times documenting that Exxon amplified doubt about climate science after Exxon's own scientists confirmed the consensus on global warming. Jensen quoted Chapin as saying of the Exxon story, "NPR should have reported on it in some fashion on at least one of our outlets/platforms," and Chapin also said "[i]t is unfortunate that this topic didn't come up [in NPR's daily editorial discussions] or in any conversation or email that I was a part of." For her part, Jensen agreed that the story "seems to have fallen through the cracks," and that given the growing calls for an investigation of Exxon, "the lapse was unfortunate." Jensen noted that the story was addressed in September by WNYC's On the Media, which was at the time distributed by NPR but is no longer affiliated with the outlet.

    Since the media investigations were published, climate scientists, members of Congress, and Democratic presidential candidates Bernie SandersHillary Clinton, and Martin O'Malley have called for the Department of Justice to investigate either Exxon specifically or oil companies more broadly to determine if they knowingly deceived the public about climate change.

    As one listener wrote to NPR: "Considering the importance of the issue and the prominence of Exxon's role, this story deserved, and still deserves, to be headline news on the national broadcast." Jensen agreed, concluding that "the issue is still a live one, and it's not too late for NPR to find some way of following up."

    From NPR:

    Andrew Ratzkin, a listener to the New York City member station WNYC, wrote that the only reporting he heard on the issue was in September, by On the Media, which is produced by WNYC (at the time, the show was distributed by NPR, but that business deal ended Oct. 1 and it is no longer NPR-affiliated). That reporting, examining the InsideClimate News reports, included a contentious interview by On the Media co-host Bob Garfield with Richard Keil, a spokesman for Exxon Mobil, who disputed the InsideClimate News claims.

    "This is not enough," Ratzkin wrote. "Considering the importance of the issue and the prominence of Exxon's role, this story deserved, and still deserves, to be headline news on the national broadcast."

    [...]

    Edith Chapin, NPR's executive editor, told me by email that she believes NPR dropped the ball.

    While it was not a major headline story, I think it meets the interesting test and thus NPR should have reported on it in some fashion on at least one of our outlets/platforms. Exxon Mobil is the world's largest publicly traded multinational oil and gas company and the debate and research decades ago is interesting in light of contemporary knowledge and action on climate change. Daily conversations at our editorial hub typically cross a range of subjects and stories from across the globe. It is unfortunate that this topic didn't come up there or in any conversation or email that I was a part of. It should have been flagged by someone so we could have discussed it and made an intentional decision to cover or not and if so, how.

    My take: The story was on the radar of at least some in the newsroom, but it seems to have fallen through the cracks. Given the latest repercussions--Democratic presidential candidate Bernie Sanders is among those calling for a federal investigation--the lapse was unfortunate. But the issue is still a live one, and it's not too late for NPR to find some way of following up.